abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 juli 2010 @ 00:09:55 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83516539

Welkom in alweer deel 238 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_83516551
  donderdag 1 juli 2010 @ 00:10:48 #3
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83516584
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 00:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat heeft OVNL ook met de t3531 (treinnummer) en de m4119 (matnummer)
Zo luxe heeft OHIH het nog niet, enkel de treinseries. OVNL weet ik het, ik lees er mee
pi_83516626
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 00:10 schreef Socios het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb net de 235 geboekt voor 11 augustus

Voor het traject Utrecht Centraal - Freiburg (Breisgau) Hbf dan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_83516628
OVNL wiki.
pi_83516682
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 00:12 schreef Mark-Hgl het volgende:
OVNL wiki.
daar doe jij ookveel in he?
pi_83516761
Nou, veel verder dan dit een beetje aanpassen ben ik niet gekomen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 juli 2010 @ 00:16:39 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_83516816
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 00:15 schreef Mark-Hgl het volgende:
Nou, veel verder dan dit een beetje aanpassen ben ik niet gekomen

Dat hoort dan ook niet in dit topic thuis
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_83516835
Veel verstand heb ik er dan ook niet van verder
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 juli 2010 @ 00:18:46 #10
Maffe Fries
pi_83516882
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 00:17 schreef Mark-Hgl het volgende:
Veel verstand heb ik er dan ook niet van verder

ok
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 1 juli 2010 @ 00:23:02 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83517045
daar is het bustopic voor PSM, weet je best. Opkrassen hier.
  donderdag 1 juli 2010 @ 00:24:00 #12
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_83517081
<Zucht> Weet niet of ik dit nog lang trek, nog 1 weekje en dan fahren wir ab!
Iets om te helpen te onthouden waar het ook weer over gaat

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 1 juli 2010 @ 00:25:50 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83517144
Waar ga je heen Bork? en hoe lang? En ga je ook iets doen wat mams leuk vindt?
  donderdag 1 juli 2010 @ 00:27:26 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83517194
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 00:24 schreef bork het volgende:
<Zucht> Weet niet of ik dit nog lang trek, nog 1 weekje en dan fahren wir ab!
Iets om te helpen te onthouden waar het ook weer over gaat

[ afbeelding ]
Utrecht
Vrijheidstrein

Ze waren vandaag in Utrecht CS bezig met de CTA-bakken schoon te maken, ook alle flapjes werden handmatig schoon gemaakt Ding werd ook gelijk weer gereset, zeiden ze
Kwamen soms leuke routes tevoorschijn
Alleen heb er geen foto's van gemaakt, waar ik nu van baal
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 juli 2010 @ 00:31:12 #15
Maffe Fries
pi_83517347
Zoiets dus:

of

donderdag 1 juli 2010 @ 00:31:43 #16
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83517362
Dat waren dan nog niet eens bijzondere dingen. Stonden nog veel leukere treinen tussen ^^
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 1 juli 2010 @ 00:32:46 #17
Maffe Fries
pi_83517396
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 00:31 schreef greavy het volgende:
Dat waren dan nog niet eens bijzondere dingen. Stonden nog veel leukere treinen tussen ^^

Klopt. Heb er toen helaas te weinig op gezet. Kwam idd nog een paar hele leuke tegen weet ik me nog herinneren.
  donderdag 1 juli 2010 @ 00:34:28 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83517439
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 00:31 schreef Peterselieman het volgende:
Zoiets dus:

[ afbeelding ]

of

[ afbeelding ]
Het mooiste hieraan is altijd "verzin een werkelijk bestaande trein zodat er zo min mogelijk flapjes verkeerd staan" en heel soms kan je dan een exoot vinden waar minder dan 5 van de 8 boekjes verkeerd staan
pi_83517467
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 00:31 schreef Peterselieman het volgende:
Zoiets dus:

[ afbeelding ]

of

[ afbeelding ]
Damn 25 minuten, dat heb ik nog nooit meegemaakt
  donderdag 1 juli 2010 @ 00:35:18 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_83517471
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 00:32 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Klopt. Heb er toen helaas te weinig op gezet. Kwam idd nog een paar hele leuke tegen weet ik me nog herinneren.
Zoiets als dit bijvoorbeeld:

Bijv: De Stoptrein naar Bourg-Saint-Maurice met +60, en stopte op alle tussengelegen stations, en kwam ook in Den Helder, Groningen, Maastricht, Vlissingen, Frankfurt Am Main, Zell am See en Paris Nord.
Voor Nijmegen moest je in Arnhem overstappen, en het achterste treinstel ging tot Zwolle

Waarom er überhaupt Bourg-Saint-Maurice in zit? De Ski-Thalys stopt er in de winter

[ Bericht 5% gewijzigd door greavy op 01-07-2010 00:41:01 ]
pi_83517749
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 00:35 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Damn 25 minuten, dat heb ik nog nooit meegemaakt
Nou, ga voor de grap eens op een random dag met de trein de achterhoek in
  donderdag 1 juli 2010 @ 00:45:35 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83517774
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 00:44 schreef Mark-Hgl het volgende:

[..]

Nou, ga voor de grap eens op een random dag met de trein de achterhoek in
Of ga voor de grap eens een ochtend naast Greav zitten
  donderdag 1 juli 2010 @ 00:46:57 #23
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_83517811
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 00:25 schreef Dr_Flash het volgende:
Waar ga je heen Bork? en hoe lang? En ga je ook iets doen wat mams leuk vindt?
Wat mams leuk vindt? Die snap ik niet.
Maar on topic, het gaat eerst richting Lüneburg (FeWo) daar o.a. nach Bledeke Da's (voor mrs Bork) historisch verantwoord, plaatsje was een tijd lang half West- cq. Oost-Duits. Voor jr. nog iets met dino's en zwemmen.
Dan naar Stralsund (FeWo) waar allerlei vertier voor jr. is en ook nog een tochtje naar Rügen waar de razende Roelant schijnt rond te blazen.
Dan ook nog naar Swinouscjie met de UsedomBahn tenslotte zakken we af naar Hamburg (apphtl) waar het volgende bezocht moet worden (reeds gereserveerd ) .
Zo het spoorgerelateerde gedeelte is nu wel aan bod geweest en hopelijk is je vraag naar tevredenheid beantwoord , ik snap alleen het ene stukje van mams nog nog steeds niet
, ja en eerste klasse naar huis! dat wordt dus Loungen!

[ Bericht 0% gewijzigd door bork op 01-07-2010 01:08:27 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 1 juli 2010 @ 00:59:59 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_83518174
mams = mrs Bork. Wat Bram en jij leuk vinden heb ik wel een beetje een beeld van ja
  donderdag 1 juli 2010 @ 01:01:38 #25
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_83518208
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 00:59 schreef Dr_Flash het volgende:
mams = mrs Bork. Wat Bram en jij leuk vinden heb ik wel een beetje een beeld van ja
O, ja Historica dus met en gezonde belangsteling voor treintjes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')