De laatste update op de site van BP gedateerd vrijdag 28 mei 2010quote:Grote olieramp dreigt na zinken boorplatform
Uitgegeven: 23 april 2010 06:15
Laatst gewijzigd: 23 april 2010 07:01
NEW ORLEANS - In de Golf van Mexico dreigt een grote olieramp te ontstaan als gevolg van het zinken van een booreiland van het bedrijf Transocean Ltd.
Inmiddels drijft er een oliemassa van ongeveer dertien vierkante kilometer op open zee, zo meldde de Amerikaanse kustwacht donderdag (lokale tijd).
''We beschouwen dit als een grootschalige olielekkage'', aldus een woordvoerder van de kustwacht.
Het drama voltrekt zich voor de kust van de staat Louisiana in de Golf van Mexico. Sinds de explosie dinsdagavond laat worden elf arbeiders vermist.
Overlevenden
De zoekoperatie duurt nog voort, maar de reddingswerkers achten de kans klein dat er nog overlevenden worden gevonden. Er waren 126 mensen op het booreiland toen de brand ontstond door nog onbekende oorzaak. Zeventien gewonden moesten met helikopters worden overgebracht naar ziekenhuizen op het vasteland.
Het is volstrekt onduidelijk hoeveel olie er nog vrij komt vanaf de plek waar tot voor kort het Deepwater Horizon booreiland dreef, circa 65 kilometer uit de Amerikaanse kust.
Voor de explosie had het booreiland, dat ongeveer zo groot was als een voetbalveld, 700.000 gallon (meer dan 2,6 miljoen liter) olie opgeslagen. Dagelijks werd meer dan een miljoen liter olie gewonnen met behulp van de installaties op het booreiland, dat werd geleasd door het Britse olieconcern BP.
Bodem
Het is ook nog onduidelijk of het booreiland volledig naar de bodem is gezonken. Ter plaatse is de Golf van Mexico ongeveer 1500 meter diep. De Amerikaanse autoriteiten, BP en Transocean hebben een operatie opgezet om de oliemassa te isoleren en te voorkomen dat deze de kusten van de staten Louisiana, Alabama en Mississippi gaat vervuilen.
Van commerciële winning was nog geen sprake. BP voerde proeven uit, enkele weken nadat de Amerikaanse president Barack Obama plannen naar buiten bracht voor nieuwe offshore olie- en gasboringen.
Deskundigen vrezen dat de olieramp kan uitgroeien tot de ergste in de Verenigde Staten sinds 1989, toen zich in de wateren bij Alaska een ramp voordeed met de olietanker Exxon Valdez. Destijds raakte 750 kilometer kust vervuild met bijna 11 miljoen gallon (41 miljoen liter) ruwe olie.
Obama
President Barack Obama heeft gezegd dat de reactie op de olieramp de hoogste prioriteit verdient. Dat liet het staatshoofd weten in een verklaring, die werd uitgegeven na spoedberaad op het Witte Huis.
© ANP
Nu is het toevallig BP overkomen in de VS, het had net zo goed de shell of exxon kunnen overkomen zijn.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 15:39 schreef boyv het volgende:
Is er overigens al een sanctie / politieke reactie gegeven op BP? Lijkt me niet dat ze na dit akkefietje gewoon weer verder kunnen gaan met het slopen van onze leefomgeving.
De ervaring van de VS op dit gebied is waarschijnlijk nog dramatischer dan die van BP.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 16:01 schreef opgebaarde het volgende:
Is het niet vreemd dat de Amerikaanse regering een passieve rol aanhoudt en BP alles laat doen?
Als dat gebeurt dan beloof ik dat ik de bijbel uit m'n hoofd zal leren, zoniet moet jij er één verbranden. Deal?quote:Op vrijdag 28 mei 2010 16:04 schreef semexo het volgende:
Volgens mij gaat het ze niet lukken en wel om de volgende redenen: Zowel de Hopi-profetie als de Openbaringen-profetie zegt dat dat het leven van een derde van de zeeen in de wereld zal sterven.
De Hopi-profetie noemt dat de zee zwart zal worden, en de Openbaringen spreken over een "put naar de diepten der aarde die geopend wordt, en waaruit rook opstijgt".
De 'oplossingen' die nu publiekelijk zijn lijken me meer iets van tijdrekkerij. Ben geen expert maar volgens mij gaat dit minimaal nog een of twee maanden zo door voordat ze uberhaupt met iets komen dat enigszins werkt.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 16:10 schreef jeoff het volgende:
Nu is er weer beeld.. mooi om te zien hoe ze met die robotarmen tewerk gaan
En heb je bij sommige kwadrijnen van nostradamus ook al opvallende overeenkomsten gevonden.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 16:04 schreef semexo het volgende:
Volgens mij gaat het ze niet lukken en wel om de volgende redenen: Zowel de Hopi-profetie als de Openbaringen-profetie zegt dat dat het leven van een derde van de zeeen in de wereld zal sterven.
De Hopi-profetie noemt dat de zee zwart zal worden, en de Openbaringen spreken over een "put naar de diepten der aarde die geopend wordt, en waaruit rook opstijgt".
Dat is niet zo gek, want het was bijna onmogelijk dat dit zou kunnen gebeuren.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 16:08 schreef boyv het volgende:
Dat er uberhaupt geen simulaties zijn gedaan naar dit soort situaties...
Het probleem is niet het lek (gebeurd bovengronds wel vaker) maar het probleem is juist de grote olie en waterdruk. De eerste barriere waar ze technici tegen aan lopen is de 1500 meter waterdiepte, en ten tweede de beperkte mogelijkheden van de afstands bestuurbare ROV's. Met zulke machines kun je niet nauwkeurig en daadkrachtig werken wat je op de live feed ziet, zien de technici van BP ook.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 16:13 schreef boyv het volgende:
[..]
Ben geen expert maar volgens mij gaat dit minimaal nog een of twee maanden zo door voordat ze uberhaupt met iets komen dat enigszins werkt.
Dat was toch sarcastisch bedoeld hoop ikquote:Op vrijdag 28 mei 2010 16:48 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Dat is niet zo gek, want het was bijna onmogelijk dat dit zou kunnen gebeuren.
Die buis zit vol met die rommel en dat zal er allemaal uitgeduwd worden bij het opvullen met cementquote:Op vrijdag 28 mei 2010 19:05 schreef semexo het volgende:
Ze zitten trouwens op het NOS journaal net te verkondigen dat het lek nu gedicht is. Echter check de live-feed:
http://edition.cnn.com/video/flashLive/live.html?stream=3
Nog steeds drilling mud wat uit de BOP spuit.
Zondag pas duidelijkheid of het succesvol is, aldus BP.quote:BP CEO gives 'top kill' 48 hours in Gulf spill
BP Plc's (BP.L) critical "top kill" effort to smother a gushing oil leak in the Gulf of Mexico is making progress, but the company can't call it a success or failure until Sunday, Chief Executive Tony Hayward said.
Hayward said on Friday in a series of television interviews that the procedure, which began Wednesday afternoon, was operating "according to plan" and it would be another 48 hours before BP had "a conclusive view."
"We don't know whether we will be able to overcome the well," he told NBC's "Today" show. He reiterated that the effort has a 60 percent to 70 percent chance of working.
Ja, die relief wells zijn nog steeds nodig. Dit is zeg maar een geimproviseerd houten plank voor een ingetrapte deur: ondanks de temporary fix moet er nog steeds een nieuw slot op en een nieuwe deur in.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 21:14 schreef Disana het volgende:
BP: Some success in stopping leak.
Dat is dus iets heel anders dan ons radionieuws vanmiddag steeds meldde.
Als ik het goed begrijp is dit alleen maar de eerste stap naar een ontsnappingsbron die ze gaan graven, en die is pas over een paar maanden klaar.
Dat betekent dus dat de olie nog twee of drie maanden blijft stromen tot die bron af is. Heb ik dat goed begrepen.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 21:20 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ja, die relief wells zijn nog steeds nodig. Dit is zeg maar een geimproviseerd houten plank voor een ingetrapte deur: ondanks de temporary fix moet er nog steeds een nieuw slot op en een nieuwe deur in.
Nee, dat niet. Als dit gat dicht is middels deze top kill stopt het lekken wel degelijk.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 21:21 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat betekent dus dat de olie nog twee of drie maanden blijft stromen tot die bron af is. Heb ik dat goed begrepen.
Okee dankjewel, ik snap het. Het is dus zaak tijdig de spanning eraf te halen middels zo'n ontsnappingsbron.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 21:27 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Nee, dat niet. Als dit gat dicht is middels deze top kill stopt het lekken wel degelijk.
Alleen je wil het permanent en goed fixen zo dicht mogelijk bij de bron, en niet alleen vertrouwen dat het in het gat gestorte cement voldoende zal zijn.
Inderdaad, opvallend veel overeenkomsten. Had niemand over de gelijkenis gehoord, zelfs mijn ouders niet.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 21:42 schreef semexo het volgende:
In 1979 gebeurde exact hetzelfde in de Golf met de XTOC 1. Ook dezelfde technieken gebruikt om het gat proberen te dichten...
Zie de overeenkomsten tussen anno 1979 en anno 2010:
Interessante maar ook trieste beelden. Ik was al geintresseerd in die XTOC leak, maar kon er niet veel details over vinden. Eigenlijk dus onbegrijpelijk dat ze nu met precies dezelfde technieken bezig zijn als destijds...quote:Op vrijdag 28 mei 2010 21:42 schreef semexo het volgende:
In 1979 gebeurde exact hetzelfde in de Golf met de XTOC 1. Ook dezelfde technieken gebruikt om het gat proberen te dichten...
Zie de overeenkomsten tussen anno 1979 en anno 2010:
Dat is waarschijnlijk alleen modder, of een olie/modder mengsel.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 22:06 schreef stef040 het volgende:
Ik kijk nu live als het goed is en de olie spuit er alweer uit.
Ja het lijkt op olie maar ze zeggen dat het dat mud dus, dat boorvloeistof wat ze gebruiken.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 22:06 schreef stef040 het volgende:
Ik kijk nu live als het goed is en de olie spuit er alweer uit.
Met het verschil dat die slechts 50 meter onder water was. Dit lek zit op een diepte van meer dan een kilometer onder water. Rachel Maddow zei het wel treffend. De enige "vooruitgang" is dat men in veel dieper water kan boren. De veiligheidsmaatregelen en de technieken om in te grijpen als het misgaat zijn hetzelfde gebleven.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 22:00 schreef jeoff het volgende:
[..]
Interessante maar ook trieste beelden. Ik was al geintresseerd in die IXTOC leak, maar kon er niet veel details over vinden. Eigenlijk dus onbegrijpelijk dat ze nu met precies dezelfde technieken bezig zijn als destijds...
Ik vond het al vreemd dat er niet meer veiligheid was ingebouwd. Hier een tekening van de afstandsbediening op geluid die er niet wasquote:Op zaterdag 29 mei 2010 08:10 schreef NorthernStar het volgende:
En dan dingen als de acoustic switch, een allerlaatste noodmaatregel die de bron afsluit als het misgaat, is onder Bush en Cheney geschrapt zodat BP 500.000 $ kon besparen. BP dat elk kwartaal miljarden winst maakt. Hebzucht en regeringen die ipv het algemeen belang de belangen van corporaties dienen zijn de echte oorzaken hier.
quote:U.S. regulators don't mandate use of the remote-control device on offshore rigs
quote:The U.S. considered requiring a remote-controlled shut-off mechanism several years ago, but drilling companies questioned its cost and effectiveness, according to the agency overseeing offshore drilling. The agency, the Interior Department's Minerals Management Service, says it decided the remote device wasn't needed because rigs had other back-up plans to cut off a well.
Cheney's bemoeienis:quote:By 2003, U.S. regulators decided remote-controlled safeguards needed more study. A report commissioned by the Minerals Management Service said "acoustic systems are not recommended because they tend to be very costly."
quote:Bron Golf van Mexico lekt toch nog
` Uit het olielek in de Golf van Mexico
stroomt nog steeds olie.Gisteren werd
gemeld dat BP erin was geslaagd het lek
voorlopig te dichten,maar vanochtend
zei de oliemaatschappij dat er meer
tijd nodig is.
Met een mengsel van zand,olie en rubber
wordt geprobeerd het gat op 1500 meter
diepte te dichten.BP zegt nog steeds
hoop te hebben dat dat lukt.Zodra het
gat dicht is,gaat er cement overheen.
Er stroomt nu al veertig dagen olie uit
het lek.Gisteren brachten president
Obama en BP-topman Hayward een bezoek
aan de zwaar getroffen kuststaat
Louisiana.
Inderdaad, ze zijn al die weken al zo eerlijk geweestquote:Op zaterdag 29 mei 2010 13:08 schreef Monidique het volgende:
Wat? Dit zou betekenen dat BP gelogen heeft. Dat lijkt mij toch sterk... Ze hebben zo'n goede track record van eerlijke informatie verschaffen...
quote:Op zaterdag 29 mei 2010 13:13 schreef MrSunTzu het volgende:
Obama gaf nog ruiterlijk toe dat hij vertrouwd had dat grote organisaties daar wel oplossingen voor zouden hebben. Tja.. hoe naïf kun je zijn?
Ja maar weet je wel wat het hun aan boete kost, elke barrel die de zee instroomt?!?! $1100 ongeveer.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 13:12 schreef __Saviour__ het volgende:
BP liegt al constant natuurlijk. Eerder verzwegen ze de werkelijke grootte van het lek al en bleven maar beweren dat de impact op het milieu 'minimaal' zou zijn.
Dus zo'n grote organisatie mag volgens jou liegen over de hoeveelheid die de natuur vernield.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 13:41 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ja maar weet je wel wat het hun aan boete kost, elke barrel die de zee instroomt?!?! $1100 ongeveer.
Dus stel dat het lekken nu gestopt wordt is het 38*5000*1100 = 209 miljoen dollar waar ze voor aangeslagen worden (exclusief de opruimkosten en alles).
Als ze moeten uitgaan van de werkelijke flow: 80000 bbl/day, wordt het 38*80000*1100=33 miljard dollar. Kijk, en dat is wel even andere koek. Dat heb ik niet op de giro staan.
Nee, dat ben ik met je eens, ze mogen niet liegen. Integendeel, het werkt in hun nadeel want 't komt toch uit dit soort dingen.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 13:47 schreef wimbaens het volgende:
[..]
Dus zo'n grote organisatie mag volgens jou liegen over de hoeveelheid die de natuur vernield.
Als jij dat geld niet hebt kan ik goed geloven, maar zij hebben heel wat meer miljarden dollars op hun rekening staan met de dikke winsten die ze maken. Als wij een fout maken moeten we ook de volle pot betalen, zo'n grote organisatie met hopen geld moet zeker geen uitzondering zijn.
Even kijken....quote:Op zaterdag 29 mei 2010 14:05 schreef Sloggi het volgende:
Het lekt weer goed. Hopelijk komt er minder uit dan voor de top kill-poging.
Dat dus idd. Vooral de media is weer veel te naïef. Ik ben benieuwd of ze 'm deze dagen nog dicht krijgen...quote:Op zaterdag 29 mei 2010 13:08 schreef Monidique het volgende:
Wat? Dit zou betekenen dat BP gelogen heeft. Dat lijkt mij toch sterk... Ze hebben zo'n goede track record van eerlijke informatie verschaffen...
Lol, dat is een mooi staaltje flawed logic zeg... Waar jij het over hebt is omzetverlies, geen boete.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 13:41 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ja maar weet je wel wat het hun aan boete kost, elke barrel die de zee instroomt?!?! $1100 ongeveer.
Dus stel dat het lekken nu gestopt wordt is het 38*5000*1100 = 209 miljoen dollar waar ze voor aangeslagen worden (exclusief de opruimkosten en alles).
Als ze moeten uitgaan van de werkelijke flow: 80000 bbl/day, wordt het 38*80000*1100=33 miljard dollar. Kijk, en dat is wel even andere koek. Dat heb ik niet op de giro staan.
Nee, boete. Liability.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 14:40 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Lol, dat is een mooi staaltje flawed logic zeg... Waar jij het over hebt is omzetverlies, geen boete.
Kan dat ook niet de reden zijn dat ze eerst wat anders wilden proberen dan die top-fix? Want met die andere methoden kunnen ze na verloop van tijd toch nog olie gaan winnen, terwijl met de top-fix methode het boorgat onbruikbaar wordt en ze opnieuw moeten gaan boren.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 13:54 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Nee, dat ben ik met je eens, ze mogen niet liegen. Integendeel, het werkt in hun nadeel want 't komt toch uit dit soort dingen.
Maar welk groot bedrijf liegt niet? Zou jij niet liegen over de omvang, zeker als het je bakken geld scheelt?
Ik denk dat ik in hun positie ook het nieuws positief zou brengen, cq. bagatelliseren.Shame on me, yes.
BP had natuurlijk gehoopt dat ze 't in een paar dagen konden fixen en dan zou het lastig meten worden. Die dispersant was ook bedoeld om de olievlek minder erg te laten lijken.
Ik wil ook iemand slaan.quote:Volgens Kampers hadden de veegarmen veel eerder moeten worden ingezet. "Het is veel te laat. Elke dag stonden we klaar met de vraag 'wanneer gebeurt het?'. De veegarmen hebben we voor heel Europa gemaakt, maar in Amerika hebben ze nog steeds niets op dit gebied."
"Als we van het begin af aan hadden geholpen, hadden we met zes, zeven schepen die hele ramp onder controle kunnen houden", verzekert Kampers. "Dat hadden we gekund."
Ziet er goed uit.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 18:52 schreef Disana het volgende:
Het werk met de robots lijkt gestaakt. Dit ziet er intens smerig uit
[ afbeelding ]
Ja dat denk ik ook, maar dat ziet er toch níet goed uit?quote:
Het was cynisch bedoeld,quote:Op zaterdag 29 mei 2010 18:56 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja dat denk ik ook, maar dat ziet er toch níet goed uit?
Ze tappen nog steeds, alleen veel is dat niet.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 18:58 schreef Randvoorwaarde het volgende:
Hoeveel tappen ze nog af dan, of helemaal niks? Ik meen te herinneren dat ze wat van de lekkage nog konden opvangen maar heb het al een week of twee niet meer gevolgd.
Toch wel zonde.
Mooi, komt tenminste niet alles in het milieu terecht, alle beetjes helpen.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 19:04 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ze tappen nog steeds, alleen veel is dat niet.
Ja inderdaad, of gooi er gewoon tonnen zand op ofzeau.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 19:05 schreef kloas_wokkel het volgende:
Waarom geen trechter eromheen ? stuk slang eraan en het komt omhoog zou je toch zeggen ?
Ja, aangezien de bron onder druk staat, en er geen tegendruk word geleverd door het platform, spuit de olie uit de bron richting het oppervlak. Dat doordat het een lagere dichtheid heeft dan water, min of meer.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 19:15 schreef Monidique het volgende:
Ik ben een leek. Dit lijkt mij op het moment toch niets meer dan pikzwarte olie die omhoog schiet? Was dit al zo?
Is dit hét lek? Een lek?
Ze zagen straks die kapotte riser van de bovenkant van de BOP af, en zetten een goed sluitende kap (de LMRP cap) op de BOP. En dan via een pijp naar boven trechteren een tanker in.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 19:09 schreef Dynd het volgende:
[..]
Ja inderdaad, of gooi er gewoon tonnen zand op ofzeau.
Dat speelse cirkelzaag gebeuren heeft schijnbaar niks uitgehaald, intussen spuit hij harder dan ooit, het lijkt wel alsof moeder aarde wraak wilt nemen op BP..quote:Op zaterdag 29 mei 2010 19:20 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ze zagen straks die kapotte riser van de bovenkant van de BOP af, en zetten een goed sluitende kap (de LMRP cap) op de BOP. En dan via een pijp naar boven trechteren een tanker in.
En als dat mislukt is er ineens een olie-uitbrakend gat van een kilometer doorsnee.... Nou jij weer.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 22:42 schreef Clownbaby het volgende:
Denk maar niet dat we dit gat niet dicht kunnen krijgen, onderschat de mensheid niet. Ze kunnen altijd nog een nuke op het gat gooien, met genoeg kiloton zal dat gat echt wel dichtschroeien.
Goed punt, alleen als ik goed begrijp loopt er toch een hele lange buis diep de grond in? Als ze een bom goed detoneren zal de krater niet zo diep komen.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 22:44 schreef Evienne het volgende:
[..]
En als dat mislukt is er ineens een olie-uitbrakend gat van een kilometer doorsnee.... Nou jij weer.
Gezien de gebeurtenissen van afgelopen 40 dagen vertrouw ik er ook niet op dat de buizen van BP overal even stabiel zijn... Nee, zodra ze met explosieven willen gaan spelen, ga ik emigreren. Ehm, ja, naar een andere planeet of zoo.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 22:56 schreef Clownbaby het volgende:
[..]
Goed punt, alleen als ik goed begrijp loopt er toch een hele lange buis diep de grond in? Als ze een bom goed detoneren zal de krater niet zo diep komen.
Wat ik al zei, om geen paniek te zaaien? Imho weet men al wel dat dit een pijnlijk keerpunt in onze immer groeiende kapitalistische maatschappij zal zijn....quote:Op zaterdag 29 mei 2010 23:13 schreef Dynd het volgende:
Dit zou elke dag breaking of een extra nieuwsbericht moeten hebben. Nu wordt het zowat tussen de categorie Jan Smit krijgt een kind geplaatst.
Ik heb wel op het nieuws gehoord dat de live videolink inmiddels een echte kijkcijfer hit geworden is op internet, dat lek schijnt hypnotiserend te werken op heel veel mensen.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 23:13 schreef Dynd het volgende:
Dit zou elke dag breaking of een extra nieuwsbericht moeten hebben. Nu wordt het zowat tussen de categorie Jan Smit krijgt een kind geplaatst.
Staat bij mij ook op, 24/7. Hypnotiserend en deprimerend.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 23:19 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Ik heb wel op het nieuws gehoord dat de live videolink inmiddels een echte kijkcijfer hit geworden is op internet, dat lek schijnt hypnotiserend te werken op heel veel mensen.
FullHD streams gaan veel PC's niet leuk vinden en kost een shitload meer aan bandwidthquote:Op zaterdag 29 mei 2010 23:28 schreef Dynd het volgende:
Hadden ze niet voor een beetje meer een Full HD cam daar kunnen neerzetten? Die extra $1000 maakt nu niet meer zoveel uit denk ik.
Mijn idee, met zulke opgeblazen blaaskaken kun je wel een gaatje dichten. Head first plz.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 23:46 schreef Nee het volgende:
Stelletje natuur verneukers. Kunnen we het olielek niet opvullen met het vlees van de CEO's?
Die zouden er zo weer uitgeworpen worden. Er zit echt een enorme druk achter.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 23:46 schreef Nee het volgende:
Stelletje natuur verneukers. Kunnen we het olielek niet opvullen met het vlees van de CEO's?
Gewoon een optie tot kwaliteit, en maak er voor de bandwidth dan maar $10000 van.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 23:44 schreef Ame_thyst het volgende:
[..]
FullHD streams gaan veel PC's niet leuk vinden en kost een shitload meer aan bandwidth
We're jolly well fuckedquote:Op zondag 30 mei 2010 00:33 schreef __Saviour__ het volgende:
En de bron zal voorlopig ook niet zelf stoppen met olie spuiten. Dus ophouden met proberen is echt geen optie. Volgens onderstaand bericht kan de bron dit zo wel 7 jaar volhouden.
http://www.csmonitor.com/(...)ng-oil-into-the-Gulf
Als er dan nog kinderen danwel kleinkinderen zijn om tegen te snoeven.quote:Op zondag 30 mei 2010 00:45 schreef Dynd het volgende:
Ik verheug me al op het moment dat ik mijn kinderen en kleinkinderen zal vertellen over hoe vis nou eigenlijk smaakte van toen er nog vis was.
Natuurlijk niet, was sarcastisch bedoelt.quote:Op zondag 30 mei 2010 00:47 schreef Evienne het volgende:
[..]
Als er dan nog kinderen danwel kleinkinderen zijn om tegen te snoeven.
Trouwens, je verheugt je er werkelijk op?! Ook treurig, maar wel treffend voor deze tijdsgeest.
Wat een verrassend nieuwsbericht....quote:Op zondag 30 mei 2010 04:18 schreef Fusionfreak het volgende:
Hier dan ook nieuws uit Nederland. Op NOS teletekst staat dit.
[ afbeelding ]
Een blik met garnalen uit de golf bewaren, is later veel geld waard.quote:Op zondag 30 mei 2010 00:45 schreef Dynd het volgende:
Ik verheug me al op het moment dat ik mijn kinderen en kleinkinderen zal vertellen over hoe vis nou eigenlijk smaakte van toen er nog vis was.
was toch meteen in het begin al geprobeerd.quote:Op zondag 30 mei 2010 06:32 schreef NietTeVolgen het volgende:
Vraag me af of een paar enorme keien in dat gat laten zakken geen optie is.
Bijna niet te geloven zoietsquote:Op zondag 30 mei 2010 06:57 schreef opgebaarde het volgende:
Schitterend stuk van MSNBC
Hoe de olieramp van 31 jaar geleden in bijna alles hetzelfde is als deze. Dezelfde bedrijven, dezelfde maatregelen, dezelfde technieken
Haleluja !quote:Op zondag 30 mei 2010 11:06 schreef semexo het volgende:
Er moet eerste 1/3 van de zeeen dood zijn, voordat het lek stopt. Meerdere oude geschriften zeggen dat.
Dit is de vierde bazuin, de put naar de diepten der aarde die geopend wordt, en waaruit rook opstijgt.
natuur en mileu trekt geen kijkcijfers helaas maar waarquote:Op zaterdag 29 mei 2010 23:13 schreef Dynd het volgende:
Ik ben blij eigenlijk dat het een private ondernem ing overkomt, als dit in een van de grote olielanden met hun genationaliseerde ondernemingen had plaats gevonden dan zou er waarschijnlijk nog lakser gereageerd worden. De schuldvraag wordt met een genationaliseerde industrie dan wel wat makkelijker, want je hebt geen partijen die elkaar de schuld kunnen geven.quote:Op zondag 30 mei 2010 11:37 schreef El_Matador het volgende:
Bizar slecht van BP. Ze vernielen de hele industrie met hun laksheid.
Nou nou niet overdrijven hoor. Het ruimtevaart programma wordt ook samengedaan met de Russen.quote:Op zondag 30 mei 2010 11:09 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik denk dat als Amerika Rusland zou vragen om assistentie, dat de Russen echt bijspringen om te helpen. Ondanks dat beide supermachten recht tegenover elkaar staan.
Dergelijke dingen doen ze toch al? De garnalenvissers die nu niet kunnen vissen zijn bijvoorbeeld ingehuurd om op te ruimen.quote:Op zondag 30 mei 2010 12:20 schreef SeLang het volgende:
Ze hebben daar 10% werkloosheid. Kunnen ze die mensen niet met schepjes langs de kustlijn zetten om olie op te ruimen? Ik weet het, een druppel op een gloeiende plaat, maar vers aanspoelende olie is denk ik makkelijker op te ruimen dan later als het helemaal de grond is ingetrokken. Ik zou het zelf met plezier doen.
Mooie heftige foto hoor. Gewoon naar om naar te kijken.quote:Op zondag 30 mei 2010 01:39 schreef Dynd het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, was sarcastisch bedoelt.
Vind dit de 'mooiste' foto tussen deze foto reeks.
[ afbeelding ]
Potverdomme dit is wel een heftig paardenmiddel zeg met een kernbom een ondergronds lek dichtenl. Het is het proberen waard, maar stel dat door de schokgolf nog meer scheuren onstaan.quote:Op zondag 30 mei 2010 17:09 schreef aikai4sa het volgende:
Propaganda filmpje over hoe de Russen met een kernwapen een bron gedicht hebben: Moet er niet aan denken wat er gebeurt als dat fout gaat.
Geloof er niks van. Geloof er ook niks van dat dit kanquote:Op zondag 30 mei 2010 18:18 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Potverdomme dit is wel een heftig paardenmiddel zeg met een kernbom een ondergronds lek dichtenl. Het is het proberen waard, maar stel dat door de schokgolf nog meer scheuren onstaan.
Het filmplje laat wel zien dat het en test was met een lek bovengronds, wat gebeurd er als je dit doet 1500 meter onder water.
Hier hetzelfde. Plus als je zo'n bom laat ontploffen kun je meteen tientallen jaren niet meer zwemmen aan de golfkust, terwijl dat de economische motor is van het gebied.quote:Op zondag 30 mei 2010 18:59 schreef quirigua het volgende:
[..]
Geloof er niks van. Geloof er ook niks van dat dit kan
Maar misschien hoef je ook geen atoombom te gebruiken, maar een sterke bom of torpedo?quote:Op zondag 30 mei 2010 19:04 schreef jeoff het volgende:
[..]
Hier hetzelfde. Plus als je zo'n bom laat ontploffen kun je meteen tientallen jaren niet meer zwemmen aan de golfkust, terwijl dat de economische motor is van het gebied.
Daarbij is zo'n relief well in het verleden succesvol uitgevoerd bij een soortgelijk lek, dus het argument dat een nuke de enige oplossing is klopt ook niet.
Die torpedo was toch net de oorzaak?!quote:Op zondag 30 mei 2010 19:10 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Maar misschien hoef je ook geen atoombom te gebruiken, maar een sterke bom of torpedo?
Mee eens. Want in dat filmpje wordt die buis netjes dichtgedrukt en het lekken gestopt, maar wie zegt dat dat gebeurt?quote:Op zondag 30 mei 2010 18:59 schreef quirigua het volgende:
[..]
Een nuke is het enige wat zo compact is. Als je het met conventionele explosieven doet heb je een half pakhuis nodig om dezelfde boem te krijgen. Dat past moeilijk in het boorgat.quote:Op zondag 30 mei 2010 19:04 schreef jeoff het volgende:
[..]
Hier hetzelfde. Plus als je zo'n bom laat ontploffen kun je meteen tientallen jaren niet meer zwemmen aan de golfkust, terwijl dat de economische motor is van het gebied.
Daarbij is zo'n relief well in het verleden succesvol uitgevoerd bij een soortgelijk lek, dus het argument dat een nuke de enige oplossing is klopt ook niet.
In zo'n gebied met nukes in de weer gaan lijkt me een soort russisch roulette. De Mexicaanse Golf is ook nog eens seismisch actief. Er loopt een breuklijn die verbonden is aan de zgn New Madrid fault line.quote:Asphalt Volcanism
While volcanism is common under the sea, nobody dreamed that in some places, vents erupt not lava but asphalt. That's what a 2003 research expedition found in the Gulf of Mexico on a seafloor hill the scientists named Chapopote, the Mexican Spanish name for tar. It's the world's first known asphalt volcano. There are more being found all the time.
Besides asphalt, the expedition found places soaked with petroleum and others with cold, white layers of methane hydrate.
Nog even 7 jaar afwachten danquote:Op zondag 30 mei 2010 21:36 schreef gebrokenglas het volgende:
Om nu naar nucleaire wapens te gaan grijpen vind ik ook een nogal heftige actie. Laten we eerst die relief wells afwachten. Nuken kan altijd nog. En met onze veegarmen hebben we eea zo onder controle daar.
Dan zal de bron inmiddels wel leeg gelekt zijn, Hoe groot zal de schade (wereldwijd) zijn als alle pogingen het lek te dichten falen?quote:
Waarom zou het met die relief wells niet goed gaan? Ze doen er met opzet 2, voor meer trefkans.quote:
Dan heb je mogelijk in alle oceanen olie, en zal het moeilijk zijn zeevis nog betrouwbaar te consumeren. Plus natuurlijk een enorme krimp in de zuurstofvoorziening in de wereld... omdat de meeste zuurstof uit zee komt.quote:Op zondag 30 mei 2010 22:06 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Dan zal de bron inmiddels wel leeg gelekt zijn, Hoe groot zal de schade (wereldwijd) zijn als alle pogingen het lek te dichten falen?
Volgens jou zou dat ene lek wereldwijd problemen gaan geven. Weet niet of 1 olielek zoveel schade kan veroorzaken. Mischien niet wereldwijd, maar wel rond het gebied in Mexico en omstreken.quote:Op zondag 30 mei 2010 22:17 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Dan heb je mogelijk in alle oceanen olie, en zal het moeilijk zijn zeevis nog betrouwbaar te consumeren. Plus natuurlijk een enorme krimp in de zuurstofvoorziening in de wereld... omdat de meeste zuurstof uit zee komt.
Meerdere putten op een en dezelfde bron boren zal de druk op de lekkende leiding nauwelijks verminderen, daar is het totale olieveld gewoonweg te groot voor.quote:Op zondag 30 mei 2010 22:23 schreef __Saviour__ het volgende:
Nieuwe putten zullen ook alleen maar de druk verminderen, het lek zelf stopt niet. Ze zullen het dan alsnog moeten dichten. Maar met minder druk hebben ze dan wel betere kansen
De oplossing is Nederlandse bedrijven erop af sturen.quote:Op zondag 30 mei 2010 22:31 schreef NorthernStar het volgende:
Dit lijkt me dé oplossing voor het opruimen van de olie.
In plaats van tonnen giftig Corexit in de zee pompen.
Die extra putten worden ook niet gegraven om de druk te verminderen, maar om van daaruit de bron te dichten. Dat is in het verleden al een keer toegepast met succes. Zie dit plaatje, waar het dus gaat om Development driller III. Er is nog een tweede platform bezig om zo'n put te boren voor het geval de eerste het doel mist, maar die staat nog niet op dit plaatje.quote:Op zondag 30 mei 2010 22:25 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Meerdere putten op een en dezelfde bron boren zal de druk op de lekkende leiding nauwelijks verminderen, daar is het totale olieveld gewoonweg te groot voor.
Dan zullen ze wel op de cm nauwkeug moeten mikken met boren om precies op de plek van de lekkende leidng uit te komen, vraag mij eigenlijk af hoe ze dat willen doen blindelings (onder de zeebodem) boren naar de lekkende leiding?quote:Op zondag 30 mei 2010 22:37 schreef jeoff het volgende:
[..]
Die extra putten worden ook niet gegraven om de druk te verminderen, maar om van daaruit de bron te dichten. Dat is in het verleden al een keer toegepast met succes. Zie dit plaatje, waar het dus gaat om Development driller III. Er is nog een tweede platform bezig om zo'n put te boren voor het geval de eerste het doel mist, maar die staat nog niet op dit plaatje.
[ afbeelding ]
en wat als die dat lek nog groter maakt? lijkt me een reeel risicoquote:Op zondag 30 mei 2010 04:22 schreef copilco het volgende:
blijft niets anders over dan het gat dicht te nuken......
Omdat de BOP waarschijnlijk half gesloten is en er een verwrongen drilling pipe in zit.quote:Op zondag 30 mei 2010 22:47 schreef semexo het volgende:
...
Rest mij nogmaals de vraag: Waarom geen 4km lange pijp/buis in de lekkende pijp (van bovenaf) in de BOP steken en zo op 4km diepte drilling mud erin pompen? Volgens mij gaat dat veel sneller.
quote:Op zondag 30 mei 2010 23:19 schreef Dion het volgende:
[..]
Omdat de BOP waarschijnlijk half gesloten is en er een verwrongen drilling pipe in zit.
Kennen jullie deze al?
Het artikel hieronder is nu 15 dagen oud. Tot nu toe klopt alles wat er in staat.
Operatie top kill is inmiddels mislukt. Nu wordt inderdaad optie 3 aangekondigd…
Ik hoop dat de auteur verder geen gelijk krijgt.
http://rense.com/general90/analy.htm
Veel haring eten, komend seisoen. Het is waarschijnlijk de allerlaatste keer!
quote:That's it guys...it's all we got and the situation is dire....aside from the extreme possibles like exploding a massive charge to crush the thing closed...and THAT IS being discussed...if it takes an atomic bomb to do it?...we may very well face a situation THAT desperate....this thing is an almost unimaginably powerful monster that we have just stabbed with a knife and spit in the face of.... and it's in a very weak cage, it doesn't sleep, it doesn't need to eat and it only gets stronger and more fierce as time goes by...it's going berserk and it's wrecking it's cage, tearing at it, screaming, bolts starting to pop loose and it's not going stop smashing and bashing anytime soon...oh and btw someone just handcuffed you to the bars and you cannot get away now.
Bedankt voor deze link zo vlak voor slapen gaanquote:Op zondag 30 mei 2010 23:19 schreef Dion het volgende:
[..]
Omdat de BOP waarschijnlijk half gesloten is en er een verwrongen drilling pipe in zit.
Kennen jullie deze al?
Het artikel hieronder is nu 15 dagen oud. Tot nu toe klopt alles wat er in staat.
Operatie top kill is inmiddels mislukt. Nu wordt inderdaad optie 3 aangekondigd…
Bedankt, lekker veel leesvoer voor het slapen gaan.quote:Op zondag 30 mei 2010 23:19 schreef Dion het volgende:
[..]
Kennen jullie deze al?
Slapen is overrated, doet het olielek ook nietquote:Op maandag 31 mei 2010 00:15 schreef Floxcie het volgende:
[..]
Bedankt, lekker veel leesvoer voor het slapen gaan.
Hoe komen ze bij die pijp uit, zo precies?quote:Op zondag 30 mei 2010 22:37 schreef jeoff het volgende:
[..]
Die extra putten worden ook niet gegraven om de druk te verminderen, maar om van daaruit de bron te dichten. Dat is in het verleden al een keer toegepast met succes. Zie dit plaatje, waar het dus gaat om Development driller III. Er is nog een tweede platform bezig om zo'n put te boren voor het geval de eerste het doel mist, maar die staat nog niet op dit plaatje.
[ afbeelding ]
Kun je goed zien dat al die losse bronnen eigenlijk één groot veld vormen.quote:Op zondag 30 mei 2010 22:53 schreef Ame_thyst het volgende:
vond nog een leuk plaatje over hoeveel olie/gas boor eilanden daar wel niet liggen.
[ afbeelding ]
quote:Energy expert: Nuking oil leak ‘only thing we can do’
As the latest effort to plug the oil leak in the Gulf of Mexico meets with failure, the idea of nuking the immediate area to seal the oil underground is gaining steam among some energy experts and researchers.
One prominent energy expert known for predicting the oil price spike of 2008 says sending a small nuclear bomb down the leaking well is "probably the only thing we can do" to stop the leak.
Simmons said the US government should immediately take the effort to plug the leak out of the hands of BP and put the military in charge.
"Probably the only thing we can do is create a weapons system and send it down 18,000 feet and detonate it, hopefully encasing the oil," he said.
verder
Voortgeschreden technisch inzicht : schijnt toch te kunnen. Lijkt me echter goed fout.quote:Op zondag 30 mei 2010 18:59 schreef quirigua het volgende:
[..]
Het ligt idd aan ons als maatschappij zijnde, dat we extranaliteiten van olie winning, en de rest van de olieconspumtie niet graag in de kostprijzen van al onze proudcten verwerkt willen hebben. Als we dat wel zouden doen hadden we na 1973 al een stuk duurzamere samenleving opgebouwd kunnen hebben. Maar het gaat alleen om de korte termijn bij het huidige denkbeeld van de mensheid, langer als 6 jaar vooruit kijken is al teveel gevraagd. Kijk ook maar eens hoe het ipcc wordt afgebrand omdat er misschien een foutje in hun berekening zit en we daardoor misschien wel wat teveel maatregelen zouden nemen, dat het opeens te duur zou worden.quote:Op maandag 31 mei 2010 12:05 schreef jeoff het volgende:
Dus het ligt aan ons dat zij geen extra afsluiter a 500.000 Dollar hebben aangesloten?
Zou wel eens willen weten hoeveel cent per liter benzine dat zou schelen.
Dit is de fout van BP en van het Amerikaanse congres die dit hebben toegestaan.
Laten we dan gewoon eerst eens die normale 4e generatie kernreactors gaan bouwen ipv geld in een theortisch project stoppen waarbij we nog steeds niet weten hoe we nu precies ook de fusie energie lang genoeg opgesloten kunnen houden en vervolgens nog ook daarvan de energie af te kunnen tappen.quote:Op maandag 31 mei 2010 12:46 schreef __Saviour__ het volgende:
Deze ramp kan dan wel een mooie aanjager zijn voor extra investeringen in onderzoek naar kernfusiereactoren.
Normale kernsplitsingreactoren zijn ook maar een tussenoplossing. Net zoals bij fossiele brandstoffen is de hoeveel nucleair materiaal ook beperkt. Maar kernfusie zou ons zo goed als onbeperkte energie opleveren. Onderzoek ernaar zal nog minstens enkele decennia duren, maar het is het waard.quote:Op maandag 31 mei 2010 12:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laten we dan gewoon eerst eens die normale 4e generatie kernreactors gaan bouwen ipv geld in een theortisch project stoppen waarbij we nog steeds niet weten hoe we nu precies ook de fusie energie lang genoeg opgesloten kunnen houden en vervolgens nog ook daarvan de energie af te kunnen tappen.
Onze zon geeft 3000* meer energie per dag op de aarde dan wij verbruiken. Waarom zo moelijk doen met kernfusie, en niet gewoon gaan voor CSP centrale'squote:Op maandag 31 mei 2010 12:57 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Normale kernsplitsingreactoren zijn ook maar een tussenoplossing. Net zoals bij fossiele brandstoffen is de hoeveel nucleair materiaal ook beperkt. Maar kernfusie zou ons zo goed als onbeperkte energie opleveren. Onderzoek ernaar zal nog minstens enkele decennia duren, maar het is het waard.
Groen energie kan waneer we maar globaal genoeg doenken wel een gegarandeerde hoeveelheid stroom op leveren. En nee in nederland moeten we niet op grote schaal denkeen dat we CSP kunne gaan toepassen.quote:Op maandag 31 mei 2010 13:12 schreef __Saviour__ het volgende:
Groene energie levert geen constante en gegarandeerde hoeveelheid stroom op, het is afhankelijk van de elementen. Maar de maatschappij draait natuurlijk wel door. Dus als de groene productie terugzakt, zal het moeten worden aangevuld met methodes die wel constant kunnen produceren. Dat is een ernstige ondermijning van de droom van groene energie.
Bovendien is vooral zonne-energie juist enorm onpraktisch. Het benodigde oppervlakte aan cellen om een conventionele centrale te vervangen is gewoon absurd.
Zonne energie kan op meer manier gebruikt worden dan alleen zonnepanelen.quote:Op maandag 31 mei 2010 14:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Groen energie kan waneer we maar globaal genoeg doenken wel een gegarandeerde hoeveelheid stroom op leveren. En nee in nederland moeten we niet op grote schaal denkeen dat we CSP kunne gaan toepassen.
Grijze stroom levert ook geen constante en gegarandeede hoeveelheid stroom op. Het is dat we nu nog zeker zijn van gas, maar wanneer rusland de gaskraan dichtdraait, dan hebben we echt een groot probleem.
Kernfusie is een mooie (misschien realistische) toekomst droom, maar laten we eerst eens met de bestaande technologien aan een duurzame energievoorziening gaan werken.
Gaan zeuren over het oppervlakte die een CSP centrale in een woestijn in beslag gaat nemen, ben je soms van greenpeace, en wil je dadelijk de paarsblauw gevlekte zandschorpion gaan beschermen?
Mooi foto van een csp centrale.quote:[b]Op maandag 31 mei 2010 16:20 schreef
Je kan wel leuk in de Sahara energie opwekken maar voordat het hier in NL is aangekomen is er nog 1% over.
Oh nou ja valt nog mee dan. (bronquote:Op maandag 31 mei 2010 16:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mooi foto van een csp centrale.
Nog maar 1% over. Je moet wel een beetje bijblijven, we moeten alleen een nieuwe hoogvoltage DC netwerk gaan aanleggen, het verlies is daarvan 3% per 1000 km. Hoever zitten we van de sahara af?
Dat is geen modder maar gas. er komt naast de olie ook terzijnertijd gas vrij, dat verklaard meteen ook de iets lichtere kleur.quote:Op maandag 31 mei 2010 16:41 schreef jeoff het volgende:
Op dit moment ziet het lek eruit alsof er veel modder ipv olie uitkomt. Zouden ze toch nog eens die topkill methode proberen of zijn dit nog resten modder van de vorige poging
Mooi stuk. Ik heb alleen mijn vraagtekens bij het erosie gedeelte wat tot extreme situaties zal leiden.quote:Op zondag 30 mei 2010 23:19 schreef Dion het volgende:
[..]
Kennen jullie deze al?
pagina 159 boek : het verdriet van kopenhagen van willem vermeend.quote:Op maandag 31 mei 2010 16:38 schreef Ame_thyst het volgende:
[..]
Oh nou ja valt nog mee dan. (bron?)
thx, weer een boek voor op mijn lijstjequote:Op maandag 31 mei 2010 18:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
pagina 159 boek : het verdriet van kopenhagen van willem vermeend.
Ze hebben alleen een soort metalen kraag die om de buis heen zat afgezaagd, de hoofdbuis moet nog komen. Wel goed kijken!quote:Op maandag 31 mei 2010 18:15 schreef Clownbaby het volgende:
Volgens mij hebben ze zojuist de hele buis afgezaagd.
quote:Op maandag 31 mei 2010 18:45 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Ze hebben alleen een soort metalen kraag die om de buis heen zat afgezaagd, de hoofdbuis moet nog komen. Wel goed kijken!
Ja nou 't is wel echt Amerikaans zoals het gebracht wordt. Dus ik neem dat allemaal niet te letterlijk. Wat voor nut heeft het ook mensen dusdanig angstig te maken MET AL DIE WAARSCHUWINGEN EN STATEMENTS IN HOOFDLETTERS.quote:
De hoofdbuis bovenop de afsluiter zit er nog, zodra deze doorgezaagd is willen ze een grote omgekeerde trechter over de afsluiter gaan plaatsen om zoveel mogelijk olie af te vangen (maar de lekkende hoofdbuis zit nog in de weg).quote:Op maandag 31 mei 2010 18:50 schreef Clownbaby het volgende:
[..]
Ik zag hem meerdere buizen doorzagen.
Behalve als de flow door de pipe nu veel hoger is dan bij normaal gebruik.quote:Op maandag 31 mei 2010 18:19 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Mooi stuk. Ik heb alleen mijn vraagtekens bij het erosie gedeelte wat tot extreme situaties zal leiden.
Tuurlijk zit er veel kracht achter en erodeert de verwrongen pijp op de zeebodem sneller. Maar de pijp in de bodem zelf is nog kaarsrecht. En zal niet meer of minder eroderen dan bij normaal gebruik.
Is die flow hoger?quote:Op maandag 31 mei 2010 20:53 schreef Dion het volgende:
[..]
Behalve als de flow door de pipe nu veel hoger is dan bij normaal gebruik.
Dat zou je normaal wel verwachten als de regelkleppen eraf geblazen zijn...quote:
Ik denk niet dat iemand verwacht dat BP de ergste beelden zal tonenquote:Op maandag 31 mei 2010 22:21 schreef Dion het volgende:
[..]
Maar wat ik op de live streams zie, vind ik niet zo schokkend eruit zien.
Lees je vraag eens opnieuw...quote:Op dinsdag 1 juni 2010 00:17 schreef Schunckelstar het volgende:
mischien een domme vraag () maar ik lees overal dat dit de grootste amerikaanse milieuramp ooit is, maar welke milieuramp is er dan groter als deze geweest?
Bhopal, India.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 01:15 schreef __Saviour__ het volgende:
Geen gekke vraag toch. Dit wordt in de media constant de grootste Amerikaanse ramp genoemd, dus blijkbaar is er op wereldschaal een nog grotere ramp geweest. Anders zouden de media deze ramp nu wel de grootste ter wereld noemen.
http://www.azcentral.com/(...)co-oil-disaster.htmlquote:Op dinsdag 1 juni 2010 00:17 schreef Schunckelstar het volgende:
mischien een domme vraag () maar ik lees overal dat dit de grootste amerikaanse milieuramp ooit is, maar welke milieuramp is er dan groter als deze geweest?
Ah, ik vroeg me dit ook al af... is dat dan de grootste milieu ramp allertijden?quote:Op dinsdag 1 juni 2010 01:56 schreef Ieperen het volgende:
[..]
http://www.azcentral.com/(...)co-oil-disaster.html
Olieramp in Mexico, waar negen maanden lang olie de zee in stroomde. BP heeft dus nog wel ff.
Met dat gezegd lijkt het allemaal ineens een stuk minder erg.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 01:56 schreef Ieperen het volgende:
[..]
http://www.azcentral.com/(...)co-oil-disaster.html
Olieramp in Mexico, waar negen maanden lang olie de zee in stroomde. BP heeft dus nog wel ff.
Het stroomt er hier wel bijna 3 keer harder uit als ik het goed begrepen heb plus dat het lek van nu stukken dieper ligtquote:Op dinsdag 1 juni 2010 02:04 schreef Dynd het volgende:
[..]
Met dat gezegd lijkt het allemaal ineens een stuk minder erg.
Wat milieurampen betreft kom je volgens mij niet over Chernobyl heen. Wat olieongelukken betreft, is volgens Google de Lakeview Gusher de nummer éen. Toevallig 100 jaar oud dit jaar.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 02:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Ah, ik vroeg me dit ook al af... is dat dan de grootste milieu ramp allertijden?
Het is inderdaad ook gewoon subjectief. Ken zelf wat mensen die wonen bij het Victoriameer (top 2 van de zoetwatermeren in de wereld!)....nou daar is ook niet veel van over qua fauna...Een rijke fauna behoort daar tot het verleden sinds de nijlbaars uitgezet is.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 02:19 schreef Ieperen het volgende:
[..]
Wat milieurampen betreft kom je volgens mij niet over Chernobyl heen. Wat olieongelukken betreft, is volgens Google de Lakeview Gusher de nummer éen. Toevallig 100 jaar oud dit jaar.
Goede vraag, het lijkt mee te vallen als ik dit 9 dagen oude artikel mag gelovenquote:Op dinsdag 1 juni 2010 02:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is inderdaad ook gewoon subjectief. Ken zelf wat mensen die wonen bij het Victoriameer (top 2 van de zoetwatermeren in de wereld!)....nou daar is ook niet veel van over qua fauna...Een rijke fauna behoort daar tot het verleden sinds de nijlbaars uitgezet is.
Ik vind het gewoon moeilijk om dit soort dingen in perspectief te plaatsen. Hoe groot is de ramp?
Ligt maar helemaal aan hoe je het meet. Wat betreft olie zijn er grotere rampen geweest. (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_oil_spills) Maar dat betekent niet dat die rampen direct het 'ergste' waren. Want nogmaals: hoe meet je dat?quote:Op dinsdag 1 juni 2010 02:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Ah, ik vroeg me dit ook al af... is dat dan de grootste milieu ramp allertijden?
Eens. Ze kunnen nu alleen maar gissen hoe erg het is.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 02:36 schreef waht het volgende:
[..]
Ligt maar helemaal aan hoe je het meet. Wat betreft olie zijn er grotere rampen geweest. (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_oil_spills) Maar dat betekent niet dat die rampen direct het 'ergste' waren. Want nogmaals: hoe meet je dat?
Zolang het de Mississippi-delta maar niet bereikt lijkt het er op dat dit lek weinig ecologische schade kan aanrichten. Zie dat artikel in de Volkskrant, erg interessant met vergelijkingen naar andere olierampenquote:Op dinsdag 1 juni 2010 02:36 schreef waht het volgende:
[..]
Ligt maar helemaal aan hoe je het meet. Wat betreft olie zijn er grotere rampen geweest. (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_oil_spills) Maar dat betekent niet dat die rampen direct het 'ergste' waren. Want nogmaals: hoe meet je dat?
Ja zeker. Met 1700 boten onderhand zelfs. Skimming...quote:Op dinsdag 1 juni 2010 05:17 schreef Chokeme het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de olie die al in zee is gestroomd ? Zijn ze er mee bezig om dat er weer uit te krijgen (tot in hoeverre dat mogelijk is)?
Als ze maar in staat zijn om, na het afzagen, tegen de enorme druk van de uitspuitende olie in die cap op de BOP kunnen drukken.... Stel dat ze met geen mogelijkheid die cap meer kunnen plaatsen, dan is het alleen maar flink erger geworden.quote:Op maandag 31 mei 2010 22:21 schreef Dion het volgende:
Dat de flow nu tijdelijk zal toenemen is omdat ze de riserpipe gaan afzagen.
Ben benieuwd of ze hem zo weg kunnen halen, want er zat ook nog een drill pipe in.
Als je die lijst bekijkt wordt deze ramp de grootste olieramp in zee, men schat nu al dat er 20 miljoen barrels in zee terecht zijn gekomen. BP en anderen proberen de ramp klein te houden en in de doofpot te houden.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 02:36 schreef waht het volgende:
[..]
Daar zijn ze allang mee bezig, vanuit 2 putten, maar het boren is niet in 1 dag gedaan en zal nog een maand of 2 a 3 in beslag gaan nemen, waarbij het volgens mij daarna nog maar de vraag is of dat echt gaat lukken. Ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk is vanaf 10 kilometer afstand een boring te laten plaatsvinden die op 10 cm nauwkeurig moet uitkomen.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 07:29 schreef Lyrebird het volgende:
Misschien heb ik het gemist, maar waarom heeft BP niet parallel aan de andere oplossingen een nieuwe schacht geboord die uitkomt op het huidige boorgat? In het begin werd gezegd dat dit veel tijd zou gaan kosten. Prima, maar als ze daar direct na het ongeluk mee begonnen waren, dan was het verlies aan tijd nu geen probleem geweest.
OK, wist ik niet. Waarom moet er van zo ver af worden geboord? Ik kan me voorstellen dat ze niet te dicht bij het huidige gat terecht willen komen, in het geval het zaakje langs de twee gaten "uitscheurt". Maar als ze op zo'n honderd meter naar rechts onder 45 graden naar beneden boren, dan komen ze op behoorlijke diepte op de huidige schacht uit, en het lijkt me sterk dat dit tot een onstabiele situatie zou leiden. Maar ja, ik ben dan ook geen mijnbouwingenieur.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 08:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daar zijn ze allang mee bezig, vanuit 2 putten, maar het boren is niet in 1 dag gedaan en zal nog een maand of 2 a 3 in beslag gaan nemen, waarbij het volgens mij daarna nog maar de vraag is of dat echt gaat lukken. Ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk is vanaf 10 kilometer afstand een boring te laten plaatsvinden die op 10 cm nauwkeurig moet uitkomen.
Ik moet betalen voor dat Volkskrant artikel.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 02:42 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zolang het de Mississippi-delta maar niet bereikt lijkt het er op dat dit lek weinig ecologische schade kan aanrichten. Zie dat artikel in de Volkskrant, erg interessant met vergelijkingen naar andere olierampen
Dat artikel is ook al 10 dagen oud, toen geloofde ze nog dat BP het lek vlug zou dichten.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 12:00 schreef waht het volgende:
[..]
Ik moet betalen voor dat Volkskrant artikel.
Waar ik eerder al om vroeg, waarom geeft BP niet meer info?quote:Op dinsdag 1 juni 2010 17:08 schreef Dynd het volgende:
Ze zijn nu allemaal pijpen aan het doorzagen met een enorme cirkelzaag op de bp stream. Vraag me af waarom.
http://www.bp.com/liveass(...)html/rov_stream.html
Ik mis dat pijpen steeds verdomme.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 17:13 schreef Clownbaby het volgende:
Ze waren gisteren ook al bezig met pijpen.
Dit doen ze omdat anders die kap (de 4de poging) er niet op kanquote:Op dinsdag 1 juni 2010 17:12 schreef Evienne het volgende:
[..]
Waar ik eerder al om vroeg, waarom geeft BP niet meer info?
Ze weten dat de wereld in spanning toekijkt, vanwaar die stilte? Omdat ze wellicht al weten dat al deze pogingen futiel zijn, en ze bang zijn daarin hun mond voorbij te praten?
20 miljoen barrels lijkt me wat sterk. Dat is 3,2 miljard liter. Ze verwachtten uit de pocket 50 miljoen barrels (8 miljard liter) te kunnen halen in totaal.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 08:25 schreef wimbaens het volgende:
[..]
Als je die lijst bekijkt wordt deze ramp de grootste olieramp in zee, men schat nu al dat er 20 miljoen barrels in zee terecht zijn gekomen. BP en anderen proberen de ramp klein te houden en in de doofpot te houden.
Ik vermoed, gezien de eerdere illustraties, dat ze haaks op de oorspronkelijke leiding uit moeten komen.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 08:59 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
OK, wist ik niet. Waarom moet er van zo ver af worden geboord? Ik kan me voorstellen dat ze niet te dicht bij het huidige gat terecht willen komen, in het geval het zaakje langs de twee gaten "uitscheurt". Maar als ze op zo'n honderd meter naar rechts onder 45 graden naar beneden boren, dan komen ze op behoorlijke diepte op de huidige schacht uit, en het lijkt me sterk dat dit tot een onstabiele situatie zou leiden. Maar ja, ik ben dan ook geen mijnbouwingenieur.
Wat een held die kerel.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 20:51 schreef Stupendous76 het volgende:
Was dit filmpje al gepost: klik
Is een documentaire van ruim 14 minuten met behoorlijk wat uitleg, ook van een werknemer van dat boorplatform.
edit: dit is trouwens deel 2
Is trouwens een redelijk 'Amerikaans' interview, inclusief rokersstem, maar goed, veel informatie.
Niet alleen dat, maar ze hebben toch maar druk met de zelfgemaakte cirkelzaag.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 19:31 schreef Clownbaby het volgende:
Ze zijn nog steeds bezig met pijpen zie ik, ze gebruiken nu ook een mechanische arm.
Het zijn echt een stel paupers bij BP. Ik dacht dat het wel meeviel, maar er zijn echt flinke fouten gemaakt.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 20:51 schreef Stupendous76 het volgende:
Was dit filmpje al gepost: klik
Is een documentaire van ruim 14 minuten met behoorlijk wat uitleg, ook van een werknemer van dat boorplatform.
edit: dit is trouwens deel 2
Is trouwens een redelijk 'Amerikaans' interview, inclusief rokersstem, maar goed, veel informatie.
quote:Op dinsdag 1 juni 2010 22:38 schreef iehlaak het volgende:
Reclame van BP in de VS uit 1999:
[ afbeelding ]
In tegenstelling tot internetgames waar je een ping kan halen van minder dan 10, blijkt dat in het echte leven pings van meer dan 500 of zelfs 1000 voorkomen. 1500 meter onder de zeespiegel is best wel een afstand hoor.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 23:56 schreef Cracka-ass het volgende:
Ze mogen wel eens wat gamenerds inhuren. Dat besturen van die robots gaat echt veel te traag.
Super Wi-Fiquote:Op dinsdag 1 juni 2010 23:58 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
In tegenstelling tot internetgames waar je een ping kan halen van minder dan 10, blijkt dat in het echte leven pings van meer dan 500 of zelfs 1000 voorkomen. 1500 meter onder de zeespiegel is best wel een afstand hoor.
Dus mijn pc kan via internet verbinding maken met een server in London binnen 40ms maar de verbinding tussen een pc en een robot 1500 meter verder zou langer dan een seconden duren?quote:Op dinsdag 1 juni 2010 23:58 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
In tegenstelling tot internetgames waar je een ping kan halen van minder dan 10, blijkt dat in het echte leven pings van meer dan 500 of zelfs 1000 voorkomen. 1500 meter onder de zeespiegel is best wel een afstand hoor.
Met dezelfde precisie als ze aan het pijpenzagen zijn..? lood is het zwaarste materiaal op aarde..dat moet je samen met de zwaartekracht gebruiken..quote:Op woensdag 2 juni 2010 00:23 schreef Cracka-ass het volgende:
Bel ze op zou ik zeggen.
Telefoonnummer staat op de homepage.
1 vraagje: Hoe wilde je die loodblokken precies in de pijp laten zakken?
Mja ik zat ook al snel te denken aan een ballon opblazen in de buis en andere huis tuin en keuken oplossingen, maar ik vrees dat het toch niet zo makkelijk isquote:Op woensdag 2 juni 2010 00:28 schreef Maron het volgende:
[..]
Met dezelfde precisie als ze aan het pijpenzagen zijn..? lood is het zwaarste materiaal op aarde..dat moet je samen met de zwaartekracht gebruiken..
Osmium, Uranium of Plutonium zijn zwaarderquote:Op woensdag 2 juni 2010 00:28 schreef Maron het volgende:
[..]
Met dezelfde precisie als ze aan het pijpenzagen zijn..? lood is het zwaarste materiaal op aarde..dat moet je samen met de zwaartekracht gebruiken..
Een ballon weegt doorgaans minder dan een ballon lood..en vaak zijn logische oplossingen succesvoller dan moeilijk uitgedachtte..dat dit überhaupt zo ver is kunnen komen is zowiezo een schande, er zijn té veel fouten gemaakt..quote:Op woensdag 2 juni 2010 00:35 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Mja ik zat ook al snel te denken aan een ballon opblazen in de buis en andere huis tuin en keuken oplossingen, maar ik vrees dat het toch niet zo makkelijk is
In zoverre met je eens, maar het mag natuurlijk nooit in 1 keer gesloten worden..de druk moet geleidelijk verminderd worden..quote:Op woensdag 2 juni 2010 00:40 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Osmium, Uranium of Plutonium zijn zwaarder![]()
Denk dat ze daar ook al wel aan gedacht hebben, maar hoe krijg je er voldoende in zonder dat de olie het er weer uit blaast? Dan moet je toch wel direct met een grote hoeveelheid komen (en in 1 keer goed natuurlijk)
Yeah right..quote:Op woensdag 2 juni 2010 00:48 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik zeg, bel BP even. Vermeld wel dat je van Fok bent, dan nemen ze je serieus.
Diameter van die pijp is 21inch -> halve meter doorsnee.quote:Op woensdag 2 juni 2010 01:02 schreef Coelho het volgende:
Heb niet alle topics gelezen, maar heb 2 vragen:
1) wat is de diameter van het gat? Hebben we het over meters, of over centimeters? Ze doen voorkomen alsof de enige opening een pijp is. Kun je die niet gewoon afknijpen of dichtlassen?
2) hoeveel druk heerst er wel niet in zo'n olielaag? Er rust 1500m zeewater op en nog gutst het er uit!
Omdat we als moderne wereld zwaar verslaafd zijn aan olie.quote:Op woensdag 2 juni 2010 07:02 schreef Zwansen het volgende:
Misschien een domme opmerking en misschien al eerder genoemd, maar waarom ga je pijpleidingen waar olie doorheen stroomt 1500 meter onder de zeespiegel leggen als je eigenlijk niet eens een lek kunt dichten als dat gebeurt?
OMG, we hebben een expert hoor.quote:Op woensdag 2 juni 2010 00:28 schreef Maron het volgende:
[..]
Dit is toch geen pijpleiding, maar een put die geslagen is? Anders was het een kwestie van kraantje dicht draaien.quote:Op woensdag 2 juni 2010 07:02 schreef Zwansen het volgende:
Misschien een domme opmerking en misschien al eerder genoemd, maar waarom ga je pijpleidingen waar olie doorheen stroomt 1500 meter onder de zeespiegel leggen als je eigenlijk niet eens een lek kunt dichten als dat gebeurt?
Of is dit een uitzonderlijk groot lek ofzo?
Voor het gemak kijk je niet naar de investeerders die 114% en 54% meer aandelen hebben gekocht.quote:Op woensdag 2 juni 2010 11:55 schreef mediacurator het volgende:
Goldman Sachs verkocht 44% van zijn aandelen BP slechts 3 weken voor de olie ramp!
Was even aan het kijken welke financiële instituten eigenaar zijn van BP aandelen
Nogal geshockeerd met de observatie dat;
Goldman Sachs (op Maart 31st) was eigenaar 6 miljoen aandelen...daarna verkocht het 4.7 miljoen aandelen.
Het bewijs? kijk even hierrrrrrr
Dit is een lijst van verschillende Instituten die eigenaar zijn van BP aandelen.
Dit zijn geen particulieren aandelen eigenaars.
Er staan voor 350 million aandelen van BP.
Financiële Instituten zijn eiegenaar van 40% vd aandelen van BP.
ooooeps!
quote:
Dus een soort kernproef in de Golf van Mexico? Zijn ze helemaal gek geworden?!!!quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:08 schreef Lyrebird het volgende:
National Review heeft een interessante analyse: detoneer een atoombom in een van de nieuwe schachten, wat er voor zal zorgen dat de reeds geboorde well onder het gewicht van al het puin in zal storten. Blijkbaar hebben de Sovjets wel vaker met dit bijltje gehakt.
Dus je had liever Duits gepraat?quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:23 schreef waht het volgende:
[..]
Dus een soort kernproef in de Golf van Mexico? Zijn ze helemaal gek geworden?!!!
Bovendien keur ik bij voorbaat alles af wat de Sovjets hebben gedaan.
Die laatste mening deel ik.quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:23 schreef waht het volgende:
[..]
Dus een soort kernproef in de Golf van Mexico? Zijn ze helemaal gek geworden?!!!
Bovendien keur ik bij voorbaat alles af wat de Sovjets hebben gedaan.
Slechte koop dus voor die investeerders!quote:Op woensdag 2 juni 2010 11:59 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Voor het gemak kijk je niet naar de investeerders die 114% en 54% meer aandelen hebben gekocht.
Laten we daar geen discussie over beginnen. Het is sowieso een loze discussie.quote:Op woensdag 2 juni 2010 13:41 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dus je had liever Duits gepraat?
Ik heb liever een schoon milieu dan een "vermeend schoon politiek geweten". Die brandende oliebronnen in Irak en Koeweit zijn ook met half-Russische techniek aangepakt.quote:Op woensdag 2 juni 2010 15:29 schreef waht het volgende:
[..]
Laten we daar geen discussie over beginnen. Het is sowieso een loze discussie.
Ik herkende je niet met je mooie plaatje van Hillary.quote:Op woensdag 2 juni 2010 15:04 schreef mediacurator het volgende:
[..]
Slechte koop dus voor die investeerders!
Heb het niet over die bedrijven toch? Goldman Sachs heb ik het over momenteel, een crimineel klote bedrijf o.a. verantwoordelijk voor de Griekse financiële crisis
En waartegen parlementaire onderzoeken lopen in de V.S.
Moet jou ook alles uitleggen he Swansen?
Max Keiser takes offense to Goldman Sachs story
Rolling Stone: The Great American Bubble Machine
BP olie ramp = 9/11 deel III![]()
ALs ik die youtube pagina zie waar alles in hoofdletters schreeuwerig wordt verkondigd en vol staat met conspiracy dingen, geloof ik het niet.quote:Op woensdag 2 juni 2010 16:18 schreef mediacurator het volgende:
Breaking! volgens experts heeft BP mogelijk een giftige vulkaan geraakt!
De vulkaan zou mogelijk zwavel en giftige metaal erts uitspuwen!
Er is al veel commentaar op BP geweest betreft de informatie voorziening maar ik vind dit toch wel erg netjes uitgelegd.quote:Op woensdag 2 juni 2010 19:47 schreef gebrokenglas het volgende:
Technische uitleg van BP
Over de lopende actie's.
quote:Op woensdag 2 juni 2010 23:47 schreef jeoff het volgende:
Ik zie zomaar het bekende Veolia logo linksboven in de hoek van de BP Live feed.
Ga ik toch wat anders tegen het vervoersbedrijf hier in NL aankijken.. ik had nooit verwacht dat ditzelfde bedrijf dit soort onderwater machines maakte?
quote:Veolia Environnement is the world leader in environmental services.
With operations on every continent and more than 312,590 employees, we provide customized solutions to meet the needs of municipal and industrial customers in four complementary segments: water, environmental services, energy services and passenger transportation. Veolia Environnement recorded revenue of 34.6 billion euros in 2009.
400 keer zo hoog als de waterleiding.quote:Op woensdag 2 juni 2010 06:57 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Druk in de pijp is waarschijnlijk 15.000 psi (ruim 1000 bar).
Zo de zaag is weer los dan kunnen ze weer verder.quote:127 Teletekst do 03 jun
BP kan verder met zaagwerk oliepijp
` In de Golf van Mexico is olieconcern
BP erin geslaagd een zaagblad los te
krijgen dat bijna een dag klem zat.Door
het probleem lag de operatie om het
olielek te bedwingen stil.
De zaag moet de lekkende oliepijp op
anderhalve kilometer diepte inkorten.
Daarna kan er een kap op het lek worden
geplaatst en kan de olie via een nieuwe
pijp naar tankschepen worden afgevoerd.
De olie is de kust van Florida tot op
enkele kilometers genaderd.De kans is
groot dat de toeristenstranden worden
vervuild.Eerder spoelde al olie aan in
de kuststaten Louisiana,Mississippi en
Alabama.
Eerst nog de zaag vervangen en dan mogen ze terug verder spelenquote:Op donderdag 3 juni 2010 08:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zo de zaag is weer los dan kunnen ze weer verder.
Wat een fucking shitstorm zeg, het wordt tijd voor een andere "package" vrees ik. Rob Geus baalt waarschijnlijk hard van de zee nu.quote:Op donderdag 3 juni 2010 12:42 schreef semexo het volgende:
Ik heb het zo te doen met die arme dieren daar. Ze ondergaan een pijnlijke verstikkingsdood, en de walvissen en dolfijnen krijgen allemaal olie in de longen waardoor ze een pijnlijke dood stervenVogels proberen wanhopig weg te vliegen, en de arme schildpadden spartelen om vooruit te komen in de dikke oliedrab
De vlek is al 1.200km lang en 400km breed, en het lek spuit in ieder geval nog 3 maanden door, waarna te hopen is dat de "relief wells" ook werken. :
UPDATE VAN CNN:
De afsluitende pakking die ze erop wilden plaatsen gaat niet meer door omdat de diamanten zaag vastgelopen was. Ze gaan nu een ouderwetse kap eroverheen plaatsen zoals ze eerder geprobeerd hadden.
PLAN VOOR PLAATSEN LOWER-MARINE RISER FAALT, BP GAAT NU TOP-HAT PLAATSEN
Making matters worse, BP announced Wednesday it had abandoned its latest plan to use a massive diamond wire cutter to cut the pipe spewing oil.
BP engineers had hoped that the cutter would cut the pipe making it easier for them to place a cap on it.
The diamond wire cutter plan was dumped after the device got stuck midway through the pipe. It was freed and taken to the surface, Coast Guard Adm. Thad Allen said.
The next move will be to use the same sheer-cutting device that made a successful cut on the riser Tuesday. The only issue with that cutter is the rougher surface left by that cut will not accommodate the tight seal needed for installation of the lower-marine riser package that BP wanted to use the stop the gusher.
BP engineers now plan to use a different device called a "top hat" instead.
http://edition.cnn.com/20(...)ll/index.html?hpt=T2
Terecht, weet er iemand toevallig of BP failliet kan gaan door dit ongelukje?quote:Op donderdag 3 juni 2010 14:06 schreef JimmyJames het volgende:
BP May Sell Prudhoe Bay Stake to Get Cash as Spill Costs Mount
Ze zullen waarschijnlijk hun meest kostbare assets in de uitverkoop moeten doen om die rotzooi op te ruimen (terecht natuurlijk).
Kan je makkelijk zelf na gaan : kijk in de laatste jaar-balans van BP, naar de cijfers cash en zo ; dan weet je het antwoord op je vraag. Oh, nog wel even schatten hoeveel het ze gaat kosten, inclusief claims en boetes ,daar zit nogal wat variatie, maar niet zoveel als het dividend vorig jaar was (10.3 miljard).quote:Op donderdag 3 juni 2010 17:28 schreef Floxcie het volgende:
- - weet er iemand toevallig of BP failliet kan gaan door dit ongelukje?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |