abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † vrijdag 28 mei 2010 @ 15:34:06 #1
137949 Disana
pi_82023771
Deel 1 Grote olieramp dreigt na zinken boorplatform
Deel 2 olieramp the story continues #2

Hoe het begon
quote:
Grote olieramp dreigt na zinken boorplatform
Uitgegeven: 23 april 2010 06:15
Laatst gewijzigd: 23 april 2010 07:01
NEW ORLEANS - In de Golf van Mexico dreigt een grote olieramp te ontstaan als gevolg van het zinken van een booreiland van het bedrijf Transocean Ltd.

Inmiddels drijft er een oliemassa van ongeveer dertien vierkante kilometer op open zee, zo meldde de Amerikaanse kustwacht donderdag (lokale tijd).
''We beschouwen dit als een grootschalige olielekkage'', aldus een woordvoerder van de kustwacht.

Het drama voltrekt zich voor de kust van de staat Louisiana in de Golf van Mexico. Sinds de explosie dinsdagavond laat worden elf arbeiders vermist.
Overlevenden
De zoekoperatie duurt nog voort, maar de reddingswerkers achten de kans klein dat er nog overlevenden worden gevonden. Er waren 126 mensen op het booreiland toen de brand ontstond door nog onbekende oorzaak. Zeventien gewonden moesten met helikopters worden overgebracht naar ziekenhuizen op het vasteland.
Het is volstrekt onduidelijk hoeveel olie er nog vrij komt vanaf de plek waar tot voor kort het Deepwater Horizon booreiland dreef, circa 65 kilometer uit de Amerikaanse kust.
Voor de explosie had het booreiland, dat ongeveer zo groot was als een voetbalveld, 700.000 gallon (meer dan 2,6 miljoen liter) olie opgeslagen. Dagelijks werd meer dan een miljoen liter olie gewonnen met behulp van de installaties op het booreiland, dat werd geleasd door het Britse olieconcern BP.
Bodem
Het is ook nog onduidelijk of het booreiland volledig naar de bodem is gezonken. Ter plaatse is de Golf van Mexico ongeveer 1500 meter diep. De Amerikaanse autoriteiten, BP en Transocean hebben een operatie opgezet om de oliemassa te isoleren en te voorkomen dat deze de kusten van de staten Louisiana, Alabama en Mississippi gaat vervuilen.
Van commerciële winning was nog geen sprake. BP voerde proeven uit, enkele weken nadat de Amerikaanse president Barack Obama plannen naar buiten bracht voor nieuwe offshore olie- en gasboringen.
Deskundigen vrezen dat de olieramp kan uitgroeien tot de ergste in de Verenigde Staten sinds 1989, toen zich in de wateren bij Alaska een ramp voordeed met de olietanker Exxon Valdez. Destijds raakte 750 kilometer kust vervuild met bijna 11 miljoen gallon (41 miljoen liter) ruwe olie.
Obama
President Barack Obama heeft gezegd dat de reactie op de olieramp de hoogste prioriteit verdient. Dat liet het staatshoofd weten in een verklaring, die werd uitgegeven na spoedberaad op het Witte Huis.
© ANP
De laatste update op de site van BP gedateerd vrijdag 28 mei 2010
http://www.bp.com/genericarticle.do?categoryId=2012968&contentId=7062470

Beschrijving van het laatste plan om de stroom olie te stoppen

Dit proces is momenteel in volle gang en te zien was hoe brokstukken in het rond vlogen.

Bekijk hier de live stream
http://www.bp.com/liveass(...)html/rov_stream.html

[ Bericht 62% gewijzigd door Disana op 28-05-2010 15:42:14 ]
pi_82023998
Is er overigens al een sanctie / politieke reactie gegeven op BP? Lijkt me niet dat ze na dit akkefietje gewoon weer verder kunnen gaan met het slopen van onze leefomgeving.
pi_82024671
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 15:39 schreef boyv het volgende:
Is er overigens al een sanctie / politieke reactie gegeven op BP? Lijkt me niet dat ze na dit akkefietje gewoon weer verder kunnen gaan met het slopen van onze leefomgeving.
Nu is het toevallig BP overkomen in de VS, het had net zo goed de shell of exxon kunnen overkomen zijn.

Van bijvoorbeeld olie vervuilingen in nigeria door shell horen we niet zoveel omdat daar geen westerse verslaggevers zitten. En als we het horen wordt de schuld wel naar de rebellen geschoven die weer eens een oliepijpleiding hebben opgeblazen.
pi_82024867
Intussen zie je op de live feed van BP al bijna een uur de afsluiter niet meer na wat redelijk dramatische beelden van rondvliegend puin in het water.
pi_82024959
Is het niet vreemd dat de Amerikaanse regering een passieve rol aanhoudt en BP alles laat doen?
pi_82025107
Volgens mij gaat het ze niet lukken en wel om de volgende redenen: Zowel de Hopi-profetie als de Openbaringen-profetie zegt dat dat het leven van een derde van de zeeen in de wereld zal sterven.

De Hopi-profetie noemt dat de zee zwart zal worden, en de Openbaringen spreken over een "put naar de diepten der aarde die geopend wordt, en waaruit rook opstijgt".
Veni vidi foetsie
pi_82025295
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:01 schreef opgebaarde het volgende:
Is het niet vreemd dat de Amerikaanse regering een passieve rol aanhoudt en BP alles laat doen?
De ervaring van de VS op dit gebied is waarschijnlijk nog dramatischer dan die van BP.

Dat er uberhaupt geen simulaties zijn gedaan naar dit soort situaties...
pi_82025354
Nu is er weer beeld.. mooi om te zien hoe ze met die robotarmen tewerk gaan
pi_82025412
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:04 schreef semexo het volgende:
Volgens mij gaat het ze niet lukken en wel om de volgende redenen: Zowel de Hopi-profetie als de Openbaringen-profetie zegt dat dat het leven van een derde van de zeeen in de wereld zal sterven.

De Hopi-profetie noemt dat de zee zwart zal worden, en de Openbaringen spreken over een "put naar de diepten der aarde die geopend wordt, en waaruit rook opstijgt".
Als dat gebeurt dan beloof ik dat ik de bijbel uit m'n hoofd zal leren, zoniet moet jij er één verbranden. Deal?
pi_82025498
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:10 schreef jeoff het volgende:
Nu is er weer beeld.. mooi om te zien hoe ze met die robotarmen tewerk gaan
De 'oplossingen' die nu publiekelijk zijn lijken me meer iets van tijdrekkerij. Ben geen expert maar volgens mij gaat dit minimaal nog een of twee maanden zo door voordat ze uberhaupt met iets komen dat enigszins werkt.
pi_82027187
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:04 schreef semexo het volgende:

En heb je bij sommige kwadrijnen van nostradamus ook al opvallende overeenkomsten gevonden.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 16:48:53 #12
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82027475
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:08 schreef boyv het volgende:
Dat er uberhaupt geen simulaties zijn gedaan naar dit soort situaties...
Dat is niet zo gek, want het was bijna onmogelijk dat dit zou kunnen gebeuren.
How can I make this topic about me?
pi_82028259
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:13 schreef boyv het volgende:

[..]

Ben geen expert maar volgens mij gaat dit minimaal nog een of twee maanden zo door voordat ze uberhaupt met iets komen dat enigszins werkt.
Het probleem is niet het lek (gebeurd bovengronds wel vaker) maar het probleem is juist de grote olie en waterdruk. De eerste barriere waar ze technici tegen aan lopen is de 1500 meter waterdiepte, en ten tweede de beperkte mogelijkheden van de afstands bestuurbare ROV's. Met zulke machines kun je niet nauwkeurig en daadkrachtig werken wat je op de live feed ziet, zien de technici van BP ook.
pi_82031512
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:48 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Dat is niet zo gek, want het was bijna onmogelijk dat dit zou kunnen gebeuren.
Dat was toch sarcastisch bedoeld hoop ik
Want door het niet nakomen van veiligheidsvoorschriften was zo'n ongeluk wel te verwachten.
pi_82033188
Ze zitten trouwens op het NOS journaal net te verkondigen dat het lek nu gedicht is. Echter check de live-feed:
http://edition.cnn.com/video/flashLive/live.html?stream=3

Nog steeds drilling mud wat uit de BOP spuit.
Veni vidi foetsie
pi_82033772
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 19:05 schreef semexo het volgende:
Ze zitten trouwens op het NOS journaal net te verkondigen dat het lek nu gedicht is. Echter check de live-feed:

Nog steeds drilling mud wat uit de BOP spuit.
Die buis zit vol met die rommel en dat zal er allemaal uitgeduwd worden bij het opvullen met cement
  † In Memoriam † vrijdag 28 mei 2010 @ 19:28:29 #17
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_82034286

May 28, 2010 - Oil Slick in the Gulf of Mexico
quote:
BP CEO gives 'top kill' 48 hours in Gulf spill

BP Plc's (BP.L) critical "top kill" effort to smother a gushing oil leak in the Gulf of Mexico is making progress, but the company can't call it a success or failure until Sunday, Chief Executive Tony Hayward said.

Hayward said on Friday in a series of television interviews that the procedure, which began Wednesday afternoon, was operating "according to plan" and it would be another 48 hours before BP had "a conclusive view."

"We don't know whether we will be able to overcome the well," he told NBC's "Today" show. He reiterated that the effort has a 60 percent to 70 percent chance of working.
Zondag pas duidelijkheid of het succesvol is, aldus BP.

Het geeft niet echt veel vertrouwen telkens dat uitstel.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 19:30:21 #18
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_82034370
TVbP
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  † In Memoriam † vrijdag 28 mei 2010 @ 21:14:33 #19
137949 Disana
pi_82039042
BP: Some success in stopping leak.

Dat is dus iets heel anders dan ons radionieuws vanmiddag steeds meldde.

Als ik het goed begrijp is dit alleen maar de eerste stap naar een ontsnappingsbron die ze gaan graven, en die is pas over een paar maanden klaar.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 21:20:15 #20
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82039388
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:14 schreef Disana het volgende:
BP: Some success in stopping leak.

Dat is dus iets heel anders dan ons radionieuws vanmiddag steeds meldde.

Als ik het goed begrijp is dit alleen maar de eerste stap naar een ontsnappingsbron die ze gaan graven, en die is pas over een paar maanden klaar.
Ja, die relief wells zijn nog steeds nodig. Dit is zeg maar een geimproviseerd houten plank voor een ingetrapte deur: ondanks de temporary fix moet er nog steeds een nieuw slot op en een nieuwe deur in.
  † In Memoriam † vrijdag 28 mei 2010 @ 21:21:05 #21
137949 Disana
pi_82039444
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:20 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Ja, die relief wells zijn nog steeds nodig. Dit is zeg maar een geimproviseerd houten plank voor een ingetrapte deur: ondanks de temporary fix moet er nog steeds een nieuw slot op en een nieuwe deur in.
Dat betekent dus dat de olie nog twee of drie maanden blijft stromen tot die bron af is. Heb ik dat goed begrepen.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 21:27:52 #22
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82039834
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:21 schreef Disana het volgende:

[..]

Dat betekent dus dat de olie nog twee of drie maanden blijft stromen tot die bron af is. Heb ik dat goed begrepen.
Nee, dat niet. Als dit gat dicht is middels deze top kill stopt het lekken wel degelijk.
Alleen je wil het permanent en goed fixen zo dicht mogelijk bij de bron, en niet alleen vertrouwen dat het in het gat gestorte cement voldoende zal zijn.
  † In Memoriam † vrijdag 28 mei 2010 @ 21:31:57 #23
137949 Disana
pi_82040032
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:27 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Nee, dat niet. Als dit gat dicht is middels deze top kill stopt het lekken wel degelijk.
Alleen je wil het permanent en goed fixen zo dicht mogelijk bij de bron, en niet alleen vertrouwen dat het in het gat gestorte cement voldoende zal zijn.
Okee dankjewel, ik snap het. Het is dus zaak tijdig de spanning eraf te halen middels zo'n ontsnappingsbron.
pi_82040609
In 1979 gebeurde exact hetzelfde in de Golf met de XTOC 1. Ook dezelfde technieken gebruikt om het gat proberen te dichten...

Zie de overeenkomsten tussen anno 1979 en anno 2010:
Veni vidi foetsie
  vrijdag 28 mei 2010 @ 21:47:56 #25
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82040939
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:42 schreef semexo het volgende:
In 1979 gebeurde exact hetzelfde in de Golf met de XTOC 1. Ook dezelfde technieken gebruikt om het gat proberen te dichten...

Inderdaad, opvallend veel overeenkomsten. Had niemand over de gelijkenis gehoord, zelfs mijn ouders niet.
Het verschil met toen en nu is wel dat we technologisch toch wel wat vooruit gegaan zijn, met het nu kunnen toepassen van computermodellen en ROV's enzo.
pi_82041718
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:42 schreef semexo het volgende:

Interessante maar ook trieste beelden. Ik was al geintresseerd in die XTOC leak, maar kon er niet veel details over vinden. Eigenlijk dus onbegrijpelijk dat ze nu met precies dezelfde technieken bezig zijn als destijds...
pi_82042031
Ik kijk nu live als het goed is en de olie spuit er alweer uit.
pi_82042676
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 22:06 schreef stef040 het volgende:
Dat is waarschijnlijk alleen modder, of een olie/modder mengsel.
Pas als ze helemaal klaar zijn met de top kill (incl cement injecteren) zul je niks meer uit deze afsluiter zien komen. Tenminste, als niet hetzelfde gebeurd als in 1979
  vrijdag 28 mei 2010 @ 22:54:04 #29
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82044449
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 22:06 schreef stef040 het volgende:
Ja het lijkt op olie maar ze zeggen dat het dat mud dus, dat boorvloeistof wat ze gebruiken.

Er is natuurlijk kans dat door al dat druk wat opgebouwd wordt: de druk van de olie van de onderkant, en de druk van al dat zware modder + water van bovenaf, eea doet barsten in die pijp en dat de handel in de grond via scheuren op andere plekken uit de zeebodem gaat komen. En da's niet best.
  † In Memoriam † vrijdag 28 mei 2010 @ 22:58:59 #30
137949 Disana
pi_82052905
Hou deze in de gaten, deze toont meer live-schermen dan de site van BP:

BOP fails (record van gisteravond)

Er komt weer olie uit:

[ Bericht 37% gewijzigd door semexo op 29-05-2010 07:16:18 ]
Veni vidi foetsie
  zaterdag 29 mei 2010 @ 07:16:12 #32
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_82052933
Spannend!
  † In Memoriam † zaterdag 29 mei 2010 @ 08:10:06 #33
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_82053096
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 22:00 schreef jeoff het volgende:

[..]

Interessante maar ook trieste beelden. Ik was al geintresseerd in die IXTOC leak, maar kon er niet veel details over vinden. Eigenlijk dus onbegrijpelijk dat ze nu met precies dezelfde technieken bezig zijn als destijds...
Met het verschil dat die slechts 50 meter onder water was. Dit lek zit op een diepte van meer dan een kilometer onder water. Rachel Maddow zei het wel treffend. De enige "vooruitgang" is dat men in veel dieper water kan boren. De veiligheidsmaatregelen en de technieken om in te grijpen als het misgaat zijn hetzelfde gebleven.

En dan dingen als de acoustic switch, een allerlaatste noodmaatregel die de bron afsluit als het misgaat, is onder Bush en Cheney geschrapt zodat BP 500.000 $ kon besparen. BP dat elk kwartaal miljarden winst maakt. Hebzucht en regeringen die ipv het algemeen belang de belangen van corporaties dienen zijn de echte oorzaken hier.

Ondertussen nog steeds geen uitsluitsel. Dat geknutsel met die topkill, ik weet niet maar ik krijg er een hard hoofd in.
  † In Memoriam † zaterdag 29 mei 2010 @ 08:50:04 #34
137949 Disana
pi_82053385
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 08:10 schreef NorthernStar het volgende:

En dan dingen als de acoustic switch, een allerlaatste noodmaatregel die de bron afsluit als het misgaat, is onder Bush en Cheney geschrapt zodat BP 500.000 $ kon besparen. BP dat elk kwartaal miljarden winst maakt. Hebzucht en regeringen die ipv het algemeen belang de belangen van corporaties dienen zijn de echte oorzaken hier.

Ik vond het al vreemd dat er niet meer veiligheid was ingebouwd. Hier een tekening van de afstandsbediening op geluid die er niet was

http://online.wsj.com/art(...)212031417936798.html
quote:
U.S. regulators don't mandate use of the remote-control device on offshore rigs
quote:
The U.S. considered requiring a remote-controlled shut-off mechanism several years ago, but drilling companies questioned its cost and effectiveness, according to the agency overseeing offshore drilling. The agency, the Interior Department's Minerals Management Service, says it decided the remote device wasn't needed because rigs had other back-up plans to cut off a well.
quote:
By 2003, U.S. regulators decided remote-controlled safeguards needed more study. A report commissioned by the Minerals Management Service said "acoustic systems are not recommended because they tend to be very costly."
Cheney's bemoeienis:
http://www.veteranstoday.(...)witch-not-installed/
pi_82053610
Na drie dagen staat BP nog even ver met top kill: nergens

De fameuze top kill lijkt dan toch een maat voor niets te worden. Volgens ondermeer de New York Times staan de ingenieurs van BP na bijna drie dagen eigenlijk net zo ver als in het begin om het lek in de Golf van Mexico te dichten.

Er zijn ook al twee "junk shots" geweest, die allebei mislukten. Gisteren verklaarde de Amerikaanse admiraal Thad Allen op ABC's Good Morning America nog dat alles volgens plan verliep en dat BP erin was geslaagd het lek voorlopig te dichten. Allen krijgt z'n informatie van BP, en iemand moet hoogdringend tegen de man zeggen zijn kop te houden, want net als eergisteren zat de admiraal ernaast.

Morgen gedaan
Ook Tony Hayward, de CEO van BP, had het op CNN over "goed nieuws". Vannacht kwam er dan een indicaties dat het allemaal niet zo geweldig loopt. Doug Settles, BP's chief operating officer for exploration and production, zei: "denk eraan dat we hier met dingen bezig zijn die nog nooit eerder werden gedaan, heel erg moeilijke dingen. We blijven proberen hoor, tenminste tot we er 100 procent zeker van zijn dat het niet lukt." Volgens de New York Times wordt er morgen gestopt met de top kill.

Bij een 'top kill' maken reddingswerkers van bovenaf een einde aan het lek. Ze pompen onder hoge druk heel zware boorvloeistof in het gat, waardoor er nauwelijks nog olie kan weglekken. Daarna dekken ze het gat af met cement.

Al bezig met nieuwe oplossingen
Suttles zei ook dat BP "in het geval we met de top kill falen" alvast "anticipeert" en is begonnen met de voorbereidingen om opnieuw een grote afzuigkap boven het lek te gaan installeren. De vorige keer liep dat falikant af. Een kleinere versie deed het wel, nu ja, ving iets van een 15 procent van ontsnappende olie op in de dagen voor ze ging. BP zou ook de blowout preventer die stuk is gaan vervangen.

BP heeft ondanks het pompen van meer dan acht miljoen liter 'heavy mud' amper 10 procent daarvan effectief in de bron kunnen duwen. "Everyone is disappointed at this time" (iedereen is teleurgsteld) vertelde iemand die mewerkt ter plaatse aan de top kill aan de New York Times. Hij maakte ook gewag van "serieus wat ambras" tussen BP-ingenieurs in de control room van de operatie, want ze hebben blijkbaar allemaal andere ideeën over waarom de top kill faalt.

Inmiddels is ruim 240 kilometer van de zuidelijke kust van de Verenigde Staten vervuild. Donderdag was nog sprake van 160 kilometer. (mvl)

http://www.hln.be/hln/nl/(...)p-kill-nergens.dhtml
Veni vidi foetsie
  † In Memoriam † zaterdag 29 mei 2010 @ 09:20:51 #36
137949 Disana
pi_82053697
Plume monitoring

Grijper actief

pi_82055826
Stroomt er nu een veel dikkere zwarte oliewolk uit dan voor die pogingen het te dichten of zie ik dat verkeerd? Goed doorgerekend anders zo'n top-kill procedure
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 mei 2010 @ 12:25:59 #38
862 Arcee
Look closer
pi_82057046
quote:
Bron Golf van Mexico lekt toch nog

` Uit het olielek in de Golf van Mexico
stroomt nog steeds olie.Gisteren werd
gemeld dat BP erin was geslaagd het lek
voorlopig te dichten,maar vanochtend
zei de oliemaatschappij dat er meer
tijd nodig is.

Met een mengsel van zand,olie en rubber
wordt geprobeerd het gat op 1500 meter
diepte te dichten.BP zegt nog steeds
hoop te hebben dat dat lukt.Zodra het
gat dicht is,gaat er cement overheen.

Er stroomt nu al veertig dagen olie uit
het lek.Gisteren brachten president
Obama en BP-topman Hayward een bezoek
aan de zwaar getroffen kuststaat
Louisiana.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_82057751
Hopelijk zie ik het verkeerd, maar het lek is volgens mij gewoon weer back.

http://www.bp.com/liveass(...)html/rov_stream.html
pi_82058002
Wat? Dit zou betekenen dat BP gelogen heeft. Dat lijkt mij toch sterk... Ze hebben zo'n goede track record van eerlijke informatie verschaffen...
pi_82058076
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 13:08 schreef Monidique het volgende:
Wat? Dit zou betekenen dat BP gelogen heeft. Dat lijkt mij toch sterk... Ze hebben zo'n goede track record van eerlijke informatie verschaffen...
Inderdaad, ze zijn al die weken al zo eerlijk geweest
  Donald Duck held zaterdag 29 mei 2010 @ 13:12:33 #42
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_82058113
BP liegt al constant natuurlijk. Eerder verzwegen ze de werkelijke grootte van het lek al en bleven maar beweren dat de impact op het milieu 'minimaal' zou zijn.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zaterdag 29 mei 2010 @ 13:12:44 #43
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_82058116
Olie.
Géén kloon van tvlxd!
pi_82058141
Obama gaf nog ruiterlijk toe dat hij vertrouwd had dat grote organisaties daar wel oplossingen voor zouden hebben. Tja.. hoe naïf kun je zijn?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 mei 2010 @ 13:24:18 #45
862 Arcee
Look closer
pi_82058481
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 13:13 schreef MrSunTzu het volgende:
Obama gaf nog ruiterlijk toe dat hij vertrouwd had dat grote organisaties daar wel oplossingen voor zouden hebben. Tja.. hoe naïf kun je zijn?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 13:41:23 #46
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82059028
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 13:12 schreef __Saviour__ het volgende:
BP liegt al constant natuurlijk. Eerder verzwegen ze de werkelijke grootte van het lek al en bleven maar beweren dat de impact op het milieu 'minimaal' zou zijn.
Ja maar weet je wel wat het hun aan boete kost, elke barrel die de zee instroomt?!?! $1100 ongeveer.
Dus stel dat het lekken nu gestopt wordt is het 38*5000*1100 = 209 miljoen dollar waar ze voor aangeslagen worden (exclusief de opruimkosten en alles).
Als ze moeten uitgaan van de werkelijke flow: 80000 bbl/day, wordt het 38*80000*1100=33 miljard dollar. Kijk, en dat is wel even andere koek. Dat heb ik niet op de giro staan.
pi_82059242
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 13:41 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Ja maar weet je wel wat het hun aan boete kost, elke barrel die de zee instroomt?!?! $1100 ongeveer.
Dus stel dat het lekken nu gestopt wordt is het 38*5000*1100 = 209 miljoen dollar waar ze voor aangeslagen worden (exclusief de opruimkosten en alles).
Als ze moeten uitgaan van de werkelijke flow: 80000 bbl/day, wordt het 38*80000*1100=33 miljard dollar. Kijk, en dat is wel even andere koek. Dat heb ik niet op de giro staan.
Dus zo'n grote organisatie mag volgens jou liegen over de hoeveelheid die de natuur vernield.
Als jij dat geld niet hebt kan ik goed geloven, maar zij hebben heel wat meer miljarden dollars op hun rekening staan met de dikke winsten die ze maken. Als wij een fout maken moeten we ook de volle pot betalen, zo'n grote organisatie met hopen geld moet zeker geen uitzondering zijn.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 13:54:50 #48
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82059451
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 13:47 schreef wimbaens het volgende:

[..]

Dus zo'n grote organisatie mag volgens jou liegen over de hoeveelheid die de natuur vernield.
Als jij dat geld niet hebt kan ik goed geloven, maar zij hebben heel wat meer miljarden dollars op hun rekening staan met de dikke winsten die ze maken. Als wij een fout maken moeten we ook de volle pot betalen, zo'n grote organisatie met hopen geld moet zeker geen uitzondering zijn.
Nee, dat ben ik met je eens, ze mogen niet liegen. Integendeel, het werkt in hun nadeel want 't komt toch uit dit soort dingen.
Maar welk groot bedrijf liegt niet? Zou jij niet liegen over de omvang, zeker als het je bakken geld scheelt?
Ik denk dat ik in hun positie ook het nieuws positief zou brengen, cq. bagatelliseren. Shame on me, yes.

BP had natuurlijk gehoopt dat ze 't in een paar dagen konden fixen en dan zou het lastig meten worden. Die dispersant was ook bedoeld om de olievlek minder erg te laten lijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door gebrokenglas op 29-05-2010 14:06:03 ]
  † In Memoriam † zaterdag 29 mei 2010 @ 14:02:09 #49
230491 Zith
pls tip
pi_82059691
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_82059787
Het lekt weer goed. Hopelijk komt er minder uit dan voor de top kill-poging.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 14:07:17 #51
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82059843
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 14:05 schreef Sloggi het volgende:
Het lekt weer goed. Hopelijk komt er minder uit dan voor de top kill-poging.
Even kijken....

80.000 is veel te hoog, ze hebben het nu over 17.000 bbl/dag wat in zee stroomt.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 14:12:29 #52
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82059962
Is dit nu modder of weer olie? Het lijkt zo simpel te fixen: las die gaten aan de bovenkant van die BOP dicht en je bent al voor een deel klaar.
pi_82059971
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 13:08 schreef Monidique het volgende:
Dat dus idd. Vooral de media is weer veel te naïef. Ik ben benieuwd of ze 'm deze dagen nog dicht krijgen...
Een nichterige moslim, is een Islamietje.[/b] H. Finkers
[b]Die met de hoogste percentages gaan het eerst.[/b] B. B.
|[b]DASOO
| LastFM|
  zaterdag 29 mei 2010 @ 14:40:31 #54
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_82060698
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 13:41 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Dus stel dat het lekken nu gestopt wordt is het 38*5000*1100 = 209 miljoen dollar waar ze voor aangeslagen worden (
exclusief de opruimkosten en alles).
Lol, dat is een mooi staaltje flawed logic zeg... Waar jij het over hebt is omzetverlies, geen boete.

Wat mij betreft mogen ze hier failliet aan gaan, maar dat gaat niet gebeuren.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 14:59:44 #55
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82061236
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 14:40 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]

Lol, dat is een mooi staaltje flawed logic zeg... Waar jij het over hebt is omzetverlies, geen boete.
Nee, boete. Liability.
pi_82065618
NU zijn ze met een cirkelzaag bezig... geen idee welk gedeelte ze door aan het zagen zijn, maar het lijk de leiding waar de modder door geinjecteerd wordt onderaan de zeikant van de afsluiter
pi_82065747
Aparte beelden, . Net twee speelse robotarmpjes van een andere planeet die wat speeltjes vinden.
  † In Memoriam † zaterdag 29 mei 2010 @ 17:43:24 #58
137949 Disana
pi_82065766

[ Bericht 16% gewijzigd door Disana op 29-05-2010 17:57:49 ]
pi_82066598
Ik wil iemand slaan.
pi_82066666
het is toch belachelijk dat ze dat het lek nog steeds niet dicht is. Ze moeten de hele directie van BP voor de rechter slepen
  zaterdag 29 mei 2010 @ 18:13:12 #61
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_82066684
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 13:54 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Nee, dat ben ik met je eens, ze mogen niet liegen. Integendeel, het werkt in hun nadeel want 't komt toch uit dit soort dingen.
Maar welk groot bedrijf liegt niet? Zou jij niet liegen over de omvang, zeker als het je bakken geld scheelt?
Ik denk dat ik in hun positie ook het nieuws positief zou brengen, cq. bagatelliseren. Shame on me, yes.

BP had natuurlijk gehoopt dat ze 't in een paar dagen konden fixen en dan zou het lastig meten worden. Die dispersant was ook bedoeld om de olievlek minder erg te laten lijken.
Kan dat ook niet de reden zijn dat ze eerst wat anders wilden proberen dan die top-fix? Want met die andere methoden kunnen ze na verloop van tijd toch nog olie gaan winnen, terwijl met de top-fix methode het boorgat onbruikbaar wordt en ze opnieuw moeten gaan boren.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  † In Memoriam † zaterdag 29 mei 2010 @ 18:19:32 #62
137949 Disana
  zaterdag 29 mei 2010 @ 18:34:19 #63
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82067287
Ja, de NOS komt ermee: het lek is nog steeds niet dicht.

En EINDELIJK mag Nederland de veegarmen sturen. Stomme Amerikanen.
quote:
Volgens Kampers hadden de veegarmen veel eerder moeten worden ingezet. "Het is veel te laat. Elke dag stonden we klaar met de vraag 'wanneer gebeurt het?'. De veegarmen hebben we voor heel Europa gemaakt, maar in Amerika hebben ze nog steeds niets op dit gebied."

"Als we van het begin af aan hadden geholpen, hadden we met zes, zeven schepen die hele ramp onder controle kunnen houden", verzekert Kampers. "Dat hadden we gekund."
Ik wil ook iemand slaan.

bron1 bron2
  † In Memoriam † zaterdag 29 mei 2010 @ 18:47:30 #64
230491 Zith
pls tip
pi_82067722
fuck man
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  zaterdag 29 mei 2010 @ 18:48:54 #65
304973 Randvoorwaarde
Its in the contract
pi_82067768
Ach, Amerikaanse arrogantie.
"Mijn favoriete goede doel; de staatskas."
- Gerrit Zalm, ABN-Amro
  † In Memoriam † zaterdag 29 mei 2010 @ 18:52:06 #66
137949 Disana
pi_82067866
Het werk met de robots lijkt gestaakt. Dit ziet er intens smerig uit

pi_82067928
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 18:52 schreef Disana het volgende:
Het werk met de robots lijkt gestaakt. Dit ziet er intens smerig uit

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit.
  † In Memoriam † zaterdag 29 mei 2010 @ 18:54:26 #68
137949 Disana
pi_82067946
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 18:53 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ziet er goed uit.
Wat denk jij dan dat het is?
pi_82067981
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 18:54 schreef Disana het volgende:

[..]

Wat denk jij dan dat het is?
Het is een olie'lek', toch?
  † In Memoriam † zaterdag 29 mei 2010 @ 18:56:49 #70
137949 Disana
pi_82068015
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 18:55 schreef Monidique het volgende:

[..]

Het is een olie'lek', toch?
Ja dat denk ik ook, maar dat ziet er toch níet goed uit?

Ik zie nu niet meer de vier lekken die iets van een veel lichtere kleur spuiten, dit is echt heel donker.
pi_82068029
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 18:56 schreef Disana het volgende:

[..]

Ja dat denk ik ook, maar dat ziet er toch níet goed uit?
Het was cynisch bedoeld, .
  † In Memoriam † zaterdag 29 mei 2010 @ 18:58:21 #72
137949 Disana
pi_82068074
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 18:57 schreef Monidique het volgende:

[..]

Het was cynisch bedoeld, .
Oww.

ik leef te veel mee
  zaterdag 29 mei 2010 @ 18:58:29 #73
304973 Randvoorwaarde
Its in the contract
pi_82068078
Hoeveel tappen ze nog af dan, of helemaal niks? Ik meen te herinneren dat ze wat van de lekkage nog konden opvangen maar heb het al een week of twee niet meer gevolgd.

Toch wel zonde.
- Gerrit Zalm, ABN-Amro
  zaterdag 29 mei 2010 @ 19:04:01 #74
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82068269
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 18:58 schreef Randvoorwaarde het volgende:
Hoeveel tappen ze nog af dan, of helemaal niks? Ik meen te herinneren dat ze wat van de lekkage nog konden opvangen maar heb het al een week of twee niet meer gevolgd.

Toch wel zonde.
Ze tappen nog steeds, alleen veel is dat niet.
pi_82068322
Waarom geen trechter eromheen ? stuk slang eraan en het komt omhoog zou je toch zeggen ?
  zaterdag 29 mei 2010 @ 19:09:16 #76
304973 Randvoorwaarde
Its in the contract
pi_82068460
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 19:04 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Ze tappen nog steeds, alleen veel is dat niet.
Mooi, komt tenminste niet alles in het milieu terecht, alle beetjes helpen.
- Gerrit Zalm, ABN-Amro
pi_82068467
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 19:05 schreef kloas_wokkel het volgende:
Waarom geen trechter eromheen ? stuk slang eraan en het komt omhoog zou je toch zeggen ?
Ja inderdaad, of gooi er gewoon tonnen zand op ofzeau.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 19:12:10 #78
304973 Randvoorwaarde
Its in the contract
pi_82068575
Komt door het drukverschil, onder de juiste omstandigheden kan zelfs een stalen pijp als een kogel naar de oppervlakte schieten, gebeurt ook wel eens overigens bij het aanslaan van nieuwe putten. Je kan niet simpelweg een trechtertje of hoopje zand op een bron gooien waar de olie met enorme kracht aan het uitspuiten is.

Zelfs de pijpen die normaal gesproken naar de bodem lopen worden op druk gebracht zodat het op het platform niet uit elkaar spat.
- Gerrit Zalm, ABN-Amro
pi_82068701
Ik ben een leek. Dit lijkt mij op het moment toch niets meer dan pikzwarte olie die omhoog schiet? Was dit al zo?

Is dit hét lek? Een lek?
  zaterdag 29 mei 2010 @ 19:17:39 #80
304973 Randvoorwaarde
Its in the contract
pi_82068780
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 19:15 schreef Monidique het volgende:
Ik ben een leek. Dit lijkt mij op het moment toch niets meer dan pikzwarte olie die omhoog schiet? Was dit al zo?

Is dit hét lek? Een lek?
Ja, aangezien de bron onder druk staat, en er geen tegendruk word geleverd door het platform, spuit de olie uit de bron richting het oppervlak. Dat doordat het een lagere dichtheid heeft dan water, min of meer.
- Gerrit Zalm, ABN-Amro
  zaterdag 29 mei 2010 @ 19:20:40 #81
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82068907
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 19:09 schreef Dynd het volgende:

[..]

Ja inderdaad, of gooi er gewoon tonnen zand op ofzeau.
Ze zagen straks die kapotte riser van de bovenkant van de BOP af, en zetten een goed sluitende kap (de LMRP cap) op de BOP. En dan via een pijp naar boven trechteren een tanker in.

[ Bericht 0% gewijzigd door gebrokenglas op 29-05-2010 19:31:47 ]
  zaterdag 29 mei 2010 @ 19:27:59 #82
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_82069193
  zaterdag 29 mei 2010 @ 19:31:22 #83
304973 Randvoorwaarde
Its in the contract
pi_82069313
Geweldig magisch de olie industrie, wat een techniek.
- Gerrit Zalm, ABN-Amro
pi_82072591
Alles wat er gezegd en zogenaamd gedaan wordt door BP hoeft niet altijd waar te zijn, ik heb een naar voorgevoel dat dit nog een tijdje gaat duren...

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2010 20:59:26 ]
pi_82079187
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 19:20 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Ze zagen straks die kapotte riser van de bovenkant van de BOP af, en zetten een goed sluitende kap (de LMRP cap) op de BOP. En dan via een pijp naar boven trechteren een tanker in.
Dat speelse cirkelzaag gebeuren heeft schijnbaar niks uitgehaald, intussen spuit hij harder dan ooit, het lijkt wel alsof moeder aarde wraak wilt nemen op BP..

Tja dat is de prijs die we betalen moeten om de hebzucht en honger naar olie te stillen.

Een troost, er zit maar 950 miljard liter olie in die bron.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 22:39:45 #86
285174 Evienne
never odd or even
pi_82079469
Ik ben zo bang dat ze zwijgen danwel liegen om paniek te voorkomen... tijd rekken e.d.... Als dat zo is, is er dus ook reden tot paniek.

Ligt het aan mij of vormt dit zwijgen icm leugens een explosieve combinatie?
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_82079623
Denk maar niet dat we dit gat niet dicht kunnen krijgen, onderschat de mensheid niet. Ze kunnen altijd nog een nuke op het gat gooien, met genoeg kiloton zal dat gat echt wel dichtschroeien.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 22:44:36 #89
285174 Evienne
never odd or even
pi_82079747
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 22:42 schreef Clownbaby het volgende:
Denk maar niet dat we dit gat niet dicht kunnen krijgen, onderschat de mensheid niet. Ze kunnen altijd nog een nuke op het gat gooien, met genoeg kiloton zal dat gat echt wel dichtschroeien.
En als dat mislukt is er ineens een olie-uitbrakend gat van een kilometer doorsnee.... Nou jij weer.
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_82080582
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 22:44 schreef Evienne het volgende:

[..]

En als dat mislukt is er ineens een olie-uitbrakend gat van een kilometer doorsnee.... Nou jij weer.
Goed punt, alleen als ik goed begrijp loopt er toch een hele lange buis diep de grond in? Als ze een bom goed detoneren zal de krater niet zo diep komen.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 23:02:28 #91
285174 Evienne
never odd or even
pi_82080950
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 22:56 schreef Clownbaby het volgende:

[..]

Goed punt, alleen als ik goed begrijp loopt er toch een hele lange buis diep de grond in? Als ze een bom goed detoneren zal de krater niet zo diep komen.
Gezien de gebeurtenissen van afgelopen 40 dagen vertrouw ik er ook niet op dat de buizen van BP overal even stabiel zijn... Nee, zodra ze met explosieven willen gaan spelen, ga ik emigreren. Ehm, ja, naar een andere planeet of zoo.

Zo'n mediastilte tijdens een ramp van deze omvang, het zegt mij genoeg.

Schrale troost is de hulp van Nederland bij het opschonen van het zeewater. Ik vertrouw blindelings op de kunde van deze maatschappijen... heb ook niet veel keuze.

Echter wat kunnen zij uitrichten zolang het bloed der aarde uit haar slagaderen blijft gutsen?
Mijn idee: Geniet, zolang het nog kan. Ik hoop dat het meevalt. .
pi_82081540
Dit zou elke dag breaking of een extra nieuwsbericht moeten hebben. Nu wordt het zowat tussen de categorie Jan Smit krijgt een kind geplaatst.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 23:18:54 #93
285174 Evienne
never odd or even
pi_82081853
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 23:13 schreef Dynd het volgende:
Dit zou elke dag breaking of een extra nieuwsbericht moeten hebben. Nu wordt het zowat tussen de categorie Jan Smit krijgt een kind geplaatst.
Wat ik al zei, om geen paniek te zaaien? Imho weet men al wel dat dit een pijnlijk keerpunt in onze immer groeiende kapitalistische maatschappij zal zijn....
pi_82081894
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 23:13 schreef Dynd het volgende:
Ik heb wel op het nieuws gehoord dat de live videolink inmiddels een echte kijkcijfer hit geworden is op internet, dat lek schijnt hypnotiserend te werken op heel veel mensen.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 23:20:42 #95
285174 Evienne
never odd or even
pi_82081957
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 23:19 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Ik heb wel op het nieuws gehoord dat de live videolink inmiddels een echte kijkcijfer hit geworden is op internet, dat lek schijnt hypnotiserend te werken op heel veel mensen.
Staat bij mij ook op, 24/7. Hypnotiserend en deprimerend.
pi_82082456
Hadden ze niet voor een beetje meer een Full HD cam daar kunnen neerzetten? Die extra $1000 maakt nu niet meer zoveel uit denk ik.
pi_82083287
Prutsers.
pi_82083383
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 23:28 schreef Dynd het volgende:
Hadden ze niet voor een beetje meer een Full HD cam daar kunnen neerzetten? Die extra $1000 maakt nu niet meer zoveel uit denk ik.
FullHD streams gaan veel PC's niet leuk vinden en kost een shitload meer aan bandwidth
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
pi_82083497
Stelletje natuur verneukers. Kunnen we het olielek niet opvullen met het vlees van de CEO's?
  zaterdag 29 mei 2010 @ 23:48:18 #100
285174 Evienne
never odd or even
pi_82083611
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 23:46 schreef Nee het volgende:
Stelletje natuur verneukers. Kunnen we het olielek niet opvullen met het vlees van de CEO's?
Mijn idee, met zulke opgeblazen blaaskaken kun je wel een gaatje dichten. Head first plz.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')