abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81722581
Borstvoeding deel 71

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic deel 3
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_81722590
Nou ja, ik zal er een volgende keer een lading suiker overheen gooien, maar de essentie blijft hetzelfde.
Dus, vervelend dat je er zo weinig uitkreeg Leonieke, ik ken het. Maar zie ook Claudia's bericht: geen man overboord, dus probeer niet (te hard) te stressen. Volgende keer beter!
pi_81722737
Grrr, als ik wist dat het de laatste post was, dan....
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:11 schreef Claudia_x het volgende:
Leonieke, wat bij mij een beetje hielp was om enkelzijdig te kolven en intussen iets afleidends te doen. En ik heb elk streven naar een bepaalde hoeveelheid van me afgezet. Kolfde ik niet genoeg? Dan was er altijd nog een diepvriesvoorraadje of kunstvoeding,

Voor dat ik zover was heb ik me héél gefrustreerd gevoeld. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, om er relaxed onder te blijven.

Heeft iemand trouwens Bevallen in de Bijlmer gelezen in de nieuwste WIJ Jonge Ouders?
Claudia, jij doelt vast op die Ghanese (?) die de eerste 2 weken geen bv gaf omdat de eerste moedermelk onrein was in hun traditie. En daarna wel 2-4 jaar bv gaf.
Apart vond ik. Ik vraag me dan toch af waar zo'n gebruik vandaan komt.
pi_81722934
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:32 schreef oeke het volgende:
[..]

Claudia, jij doelt vast op die Ghanese (?) die de eerste 2 weken geen bv gaf omdat de eerste moedermelk onrein was in hun traditie. En daarna wel 2-4 jaar bv gaf.
Ja! Maf, hè? Maar het gaat ook zo in tegen de borstvoedingsadviezen van tegenwoordig, namelijk om zo snel mogelijk de borstvoeding op gang te laten komen. En juist de allereerste melk is zo belangrijk voor een baby.

Klaarblijkelijk kun je na 2 weken nog een prima productie krijgen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_81722998
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:32 schreef oeke het volgende:
[..]

Ik verbaasde mij er vooral over dat ze daarna nog zo lang borstvoeding kon geven, omdat ik overal lees dat je de eerste tijd zoveel mogelijk aan moet leggen om voldoende prolactine receptoren aan te maken zodat wanneer de baby meer melk nodig heeft je ook meer melk aan kan maken.
Zouden ze dan heel vaak kort kolven? Ik ben er wel nieuwsgierig naar!
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_81723049
Ja, dat heb ik ook gelezen inderdaad. Wat doen ze dan met de stuwing na een dag of 3? Of werkt dat dan weer anders?
pi_81723153
Gek he, terwijl die eerste melk zo gezond is.
Maar je kunt het dan inderdaad weer op gang krijgen door te relacteren.
Ook zo bijzonder vind ik het dat vrouwen die adopteren ook kunnen proberen om toch bv te geven.
En dat dat soms ook gewoon lukt. Wauw!
pi_81723195
leonieke, ik herken jouw "probleem".

Ik kolf uit mijn linkerborst nu meestal zo'n 30 a 40 en rechts 150. In het begin was dat nog minder.
Leah drinkt live ook veel slechter aan de linkerkant.
pi_81723236
En dan staat er gewoon toch weer te weinig info in zo'n stukje. Het roept alleen maar vragen op.
pi_81723392
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:43 schreef oeke het volgende:
En dan staat er gewoon toch weer te weinig info in zo'n stukje. Het roept alleen maar vragen op.
Ja, precies! Het is zo'n ontzettend interessant praktijkvoorbeeld. Denk bijvoorbeeld aan de relevantie voor vrouwen die een keizersnede hebben ondergaan: zelfs als ze het niet zien zitten om in het prille begin borstvoeding te geven dan zou die iets later dus toch nog op gang gebracht kunnen worden?

Ik vergeet voor het gemak maar even de alcohol die de vader aan de baby gaf om de ingewanden te reinigen.
pi_81723472
Dat heb ik ook gelezen dat artikeldingetje! (sowieso een interessante column vind ik).

Ergens anders heb ik ooit gelezen dat vrouwen in Afrika van bepaalde stammen hun kinderen niet op verzoek voeden maar juist heel vaak aanleggen, of het kind er nou om vraagt of niet. Dus eh zeg iedere tien minuten 1 minuut laten drinken ofzoiets.
Misschien dat dat ook wel hiermee te maken heeft?
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_81723514
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:43 schreef oeke het volgende:
Nou mail mevrouw Playfair zou ik zeggen! Of hoe ze ook weer heet.
Lijkt me een uitermate aardige en interessante dame. Wie weet, weet ze wel eea van deze 'methode' af.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_81723723
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:49 schreef huuphuup het volgende:
Nou mail mevrouw Playfair zou ik zeggen! Of hoe ze ook weer heet.
Lijkt me een uitermate aardige en interessante dame. Wie weet, weet ze wel eea van deze 'methode' af.
Hm, dat ligt niet echt in mijn karakter om zo iemand dan te mailen.

Maar speculeren ed vind ik dan wel weer leuk.
pi_81723924
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:53 schreef oeke het volgende:

[..]

vrijdag 21 mei 2010 @ 15:59:56 #15
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_81723980
Leo, ik zal even neerkalken hoe ik kolf, mss zit er wat bruikbaars tussen voor je.

Eerst ga ik even een paar glaasjes water drinken, en dan langzaam lopen en hoofd alvast legen. Dan slenter ik naar de kolfruimte, al verder met mijn hoofd bij de komende taak, zullen we maar zeggen. Dus werkgedachtes afbouwen en melkgedachtes opbouwen, zeg maar.
Dit gedachteritueel gaat verder tijdens het in elkaar zetten van de kolf.
Dan kolf aankoppelen en tijdens de eerste stap heel goed kijken of de schelpen wel goed gecentreerd zijn.
En dan oogjes dicht, schouders laag, en dromen maar
“Aviva ligt lekker tegen me aan, helemaal ontspannen, en dan kan ik lekker over haar haartjes aaien, en naar haar gezichtje kijken, en ruiken (moet ik niet echt doen, want dan ruik ik chloorstank van het schoonmaakspul ). Aviva ligt lekker in de tuin te slapen, kijk eens hoe lief.
Wat een schattige armpjes heeft ze toch, met die prachtige spekkies, en die mooie groene oogjes, en die kleine voetjes, en de beenspekkies, en dat mooie buikje, enz.”

In de tussentijd even op afkolfknop drukken ipv tsr-stand (kheb een pisa van medela), en we dromen weer verder.

Score van vandaag: 220cc en 180cc. Werkt prima, dus
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_81724523
haha, Davinia. Top!

Ik heb drie A4 kleurenfoto's van Leah opgehangen aan de muur voor me. Dat helpt. Maar je hoofd leegmaken helpt nog meer en dat lukt me vaak niet...
Oh, en stop ik altijd voortijdig. Een half uur max..

Wat is de tsr-knop? Die heeft een avent niet. De kolf van mij maakt soms veel herrie (klepperdeklepperdeklep) en soms niet
pi_81724789
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:53 schreef oeke het volgende:

[..]

ik zou t ook niet gedaan hebben hoor, bende gek, straks mailt ze terug! huu
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  vrijdag 21 mei 2010 @ 16:27:14 #18
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_81725293
whehehe,mijn verloskundigepraktijk is niet zo'n fan van de LLL.. Maar goed, ik mag mn foldertjes over mn avonden bij ze neerleggen, graag zelfs, achter de vbn staan ze wel.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_81725308
Momenteel moet ik mijn gedachten wel nog niet verzetten aangezien ik nog thuis ben en Thomas naast me ligt (damn, wat is het verleidelijk om hem op zo'n moment gewoon aan de borst te leggen ) Maar we hebben gisteren nog eens geprobeerd om hem uit een fles te laten drinken en hij maakt er echt een soepje van De mevrouw van Kind&Gezin was hier ook geweest en had ons de tip gegeven om hem vanaf nu enkel nog 's ochtends en 's avonds aan de borst te leggen en hem voor de rest uit de fles te laten drinken. Dus nu moet ik ook wel afkolven.

Dankzij jullie tips is het toch wat beter gegaan. Links heb ik er nu 35 uitgekregen, rechts 110. Bijna 150 dus. Binnen een paar uurtjes nog één keer kolven en dan kan ik hem weer aan de borst leggen vanavond Veel makkelijker en veel leuker ook Zeker aangezien de fles geven momenteel ook nog een strijd is.

(maar het zou wel fijn zijn als hij de volgende fles niet leegdrinkt, kan ik op die manier wat voorraad aanleggen )

En damn, Davinia, wat ben ik jaloers Is die 220cc dan sinds gisterenavond geen borstvoeding meer te geven?
  vrijdag 21 mei 2010 @ 16:32:12 #20
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_81725495
fijn dat je er al meer uit hebt gekregen!

nope, vanochtend gewoon ochtenvoeding gedaan om 7 uur en dan om 11u gaan met die banaan. 80cc aan de kant die ze dan eerst kreeg en 140 uit de half leeg gedronken kant.
pi_81725524
Ik had laatst een voeding noodgedwongen moeten overslaan (Leah niet hoor ) en toen ik kolfde (thuis, dat scheelt) kreeg ik er zo maar 2 x 180 uit. Ook uit links! Vreemd was dat.
pi_81725550
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 16:32 schreef DaviniaHR het volgende:
fijn dat je er al meer uit hebt gekregen!

nope, vanochtend gewoon ochtenvoeding gedaan om 7 uur en dan om 11u gaan met die banaan. 80cc aan de kant die ze dan eerst kreeg en 140 uit de half leeg gedronken kant.
²
  Moderator vrijdag 21 mei 2010 @ 16:44:03 #23
5428 crew  miss_sly
pi_81726066
leonieke, eigenlijk vind ik dat een vreemd advies. Niets zo goed voor de produktie als je eigen kind laten drinken. Veel beter dan kolven, dat is meer een noodzakelijk kwaad.

Bij mij ging het links trouwens ook altijd slechter dan rechts, en ook soms echt dramatisch. Maar goed, ik had wel in gedachten wat Wup ook zei: als er niet voldoende is, is er nog in de vrieze of kv, dus ze zal altijd voldoende te drinken krijgen. Geeft een hoop rust in je hoofd, vond ik

En natuurlijkdronk Senna heel slecht uit een flesje, dus van alle gekolfde melk is denk ik minstens de helft uiteindelijk weggespoeld, helaas.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_81726357
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 16:27 schreef leonieke het volgende:

En damn, Davinia, wat ben ik jaloers Is die 220cc dan sinds gisterenavond geen borstvoeding meer te geven?
Laat je niet gek maken door hoeveelheden die anderen rapporteren, hoor! Misschien krijg jij straks ook zo'n mooie kolfproductie, maar ik moest altijd alle beetjes bij elkaar schrapen. Ik kon nooit in 1 sessie een hele voeding bij elkaar kolven, dus als Ivan bijvoorbeeld 2 keer dronk tijdens mijn afwezigheid dan kolfde ik 3 keer.

Ik vind het ook een maf advies. Ik zou wel elke dag een flesje aanbieden, maar daar zou ik het bij laten.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 16:50:51 #25
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_81726412
Over onreine melk gesproken, ik ging googlen, en kwam dus tegen dat het in heel veel culturen 'normaal' is om colostrum (met name) als onrein te beschouwen. Het zou niet goed zijn voor een baby, en in plaats daarvan kregen veel kinderen gewoon water, suikerwater, en zelfs in sommige gevallen koeienurine (onderzoek in Kashmir, India) Het colostrum werd wel gewoon afgekolfd, en na een paar dagen werd er in de meeste gevallen gewoon borstvoeding gegeven.

Interessant.... Geen idee verder van het waarom....
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
pi_81726615
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 16:50 schreef Basboussa het volgende:
Interessant.... Geen idee verder van het waarom....
We zijn geneigd om aan andere culturen een houding toe te schrijven die dichter bij de natuur staat, maar het wantrouwen in het eigen lichaam verbaast mij in dit soort gevallen juist zo.
pi_81726941
Ja, dat vind ik er in dit geval ook vreemd aan. Colostrum onrein en koeienurine niet?
pi_81727210
Mja, ik had eigenlijk ook gehoopt dat één keer per dag een flesje geven voldoende ging zijn, maar de verpleegkundige zei dat het beter ging zijn om het voor Thomas ook duidelijk te maken: 's ochtends aan de borst en dan flesjes tot 's avonds. De bedoeling daarvan zou zijn dat hij het al gewoon zou zijn tegen dat ik moet gaan werken en er dan geen drama's meer zouden zijn. En hoe vaker hij nu een fles zou krijgen, hoe minder toestanden we zouden krijgen omdat het niet altijd "nieuw" zou zijn. En dan zouden we ook een beter zicht krijgen op de hoeveelheid die hij per dag drinkt (en hoeveel ik dus zou moeten afkolven).

Maar ik ga inderdaad proberen meer te kolven met het idee dat alles wat ik kan afkolven goed meegenomen is, maar dat het geen drama is als ik niet genoeg heb. Ik denk dat ik nu te veel bezig ben met het idee dat het beter zou zijn dat ik reserve kan opsparen om in te vriezen.
En misschien klinkt dat nu heel gek, maar ik ben eigenlijk voor ongeveer alles zo ingesteld zo zou ik gek worden als onze spaarrekening leeg is (waardoor er dus dingen in ons huis niet afgewerkt worden terwijl het geld er wel voor is) en koop ik in de supermarkt vaak dingen in het dubbel zodat er altijd nog reserve in de kast staat (als ik net een pak openmaak van iets, bv suiker, dan koop ik direct een nieuw pak zodat we er zeker hebben als het andere pak op is)
pi_81727488
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 17:06 schreef leonieke het volgende:
Mja, ik had eigenlijk ook gehoopt dat één keer per dag een flesje geven voldoende ging zijn, maar de verpleegkundige zei dat het beter ging zijn om het voor Thomas ook duidelijk te maken: 's ochtends aan de borst en dan flesjes tot 's avonds. De bedoeling daarvan zou zijn dat hij het al gewoon zou zijn tegen dat ik moet gaan werken en er dan geen drama's meer zouden zijn. En hoe vaker hij nu een fles zou krijgen, hoe minder toestanden we zouden krijgen omdat het niet altijd "nieuw" zou zijn.
Als je het flesje 1x per dag aanbiedt is het toch ook niet elke keer nieuw voor hem? Misschien kunnen de anderen hier iets meer over zeggen, want het advies van een lactatiekundige zou zijn.
quote:
En dan zouden we ook een beter zicht krijgen op de hoeveelheid die hij per dag drinkt (en hoeveel ik dus zou moeten afkolven).
Dat vind ik een non-argument. Dat inzicht krijg je gauw genoeg als het eenmaal zover is.
quote:
Ik denk dat ik nu te veel bezig ben met het idee dat het beter zou zijn dat ik reserve kan opsparen om in te vriezen.
Dat had ik ook heel erg! Het werd op een bepaald moment een wedstrijdje tegen mezelf. Het voelde haast als een nederlaag als hij aan een pakje kunstvoeding zou moeten. Op een bepaald moment ging ik op de dagen dat ik thuis was tussen de gewone voedingen door kolven om mijn voorraad maar wat te spekken. Dat ging echt met 20ml per keer. Héél frustrerend. Sla gewoon lekker wat pakjes kunstvoeding in!
  vrijdag 21 mei 2010 @ 18:00:58 #30
267451 Smikke
Formerly known as Smirre
pi_81729666
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 16:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

We zijn geneigd om aan andere culturen een houding toe te schrijven die dichter bij de natuur staat, maar het wantrouwen in het eigen lichaam verbaast mij in dit soort gevallen juist zo.
Magisch denken viert in veel landen van Afrika hoogtij. En nee, dat is heel vaak niet logisch en te begrijpen voor ons westerlingen.
Overigens heb ik in Kameroen gewerkt (met slechts een paar landen verderop Ghana) en daar was het erg moeilijk als de voeding na de bevalling bij moeder niet (direct) op gang kwam. Dan werd er melk gecollecteerd bij de andere moeders, zodat dit gegeven kon worden. Als de productie niet op gang kwam werd het kindje gevoed door zus, nicht, tante, moeder. Kolfapparaten waren er niet, evenmin als kunstvoeding. Dit omdat dit niet hygienisch genoeg behandeld kon worden. Melk kopen was geen geld voor. Borstvoeding was en is noodzaak in landen waar onvoldoende middelen zijn, zoals bijvoorbeeld electriciteit voor een koelkast.
Ik heb dit een aantal keren meegemaakt en dat was echt verdrietig voor de moeder, een klein persoonlijk drama.
Opinions are like assholes, everybody's got one.
pi_81732088
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 17:00 schreef lily het volgende:
Ja, dat vind ik er in dit geval ook vreemd aan. Colostrum onrein en koeienurine niet?
Koeien zijn daar heilig, dus in dat opzicht snap ik het wel. Maar eigenlijk.... zonde vooral, van die antistoffenbom

Tico wat hebben ze tegen de LLL?
  vrijdag 21 mei 2010 @ 19:11:44 #32
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_81732340
haha mooi die kolfomschrijvingen hier....

ik heb helemaal geen ritueel; ik doe mijn werk (als ik op het werk ben dan)...) ik kijk wanneer ik ff een kwartiertje tijd kan vinden; pak mijn kolfspullen en een kopje koffie, ga achter de pc zitten, koppel aan en ga ff snel fokken (of iets patientsgerichts doen, zoals labuitslagen bekijken, administratie etc)
en dan loopt het net zo goed als thuis

*nu bezig en > 150 ml*
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_81733292
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 19:06 schreef WupWup het volgende:

Ik ben ook benieuwd!
pi_81733474
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 19:11 schreef Beessie-Jen het volgende:
haha mooi die kolfomschrijvingen hier....

ik heb helemaal geen ritueel; ik doe mijn werk (als ik op het werk ben dan)...) ik kijk wanneer ik ff een kwartiertje tijd kan vinden; pak mijn kolfspullen en een kopje koffie, ga achter de pc zitten, koppel aan en ga ff snel fokken (of iets patientsgerichts doen, zoals labuitslagen bekijken, administratie etc)
en dan loopt het net zo goed als thuis

*nu bezig en > 150 ml*
hahaha herkenbaar, zo gaat het bij mij ook
alleen ik heb geen electrische kolf dus ik heb niet mn handen vrij, maar ik tuur een beetje schaapachtig om me heen en neem in mn hoofd lijstjes door van dingen die ik nog moet doen ofzo. Boodschappenlijstjes passeren opvallend vaak de revue

Maar ook hier komt het met enige regelmaat voor dat er weinig te kolven valt.
Dat is dan maar zo, dan leg ik aan zodra ik thuis ben en de borstvoeding loopt nog steeds, tot nu toe gaat dat goed gelukkig. (was al zo vanaf 12 weken, toen ik weer aan de slag ging.)
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  vrijdag 21 mei 2010 @ 20:53:16 #35
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_81736902
leonie, beetje raar advies aangezien baby's tot 6 maanden geen causale verbanden kunnen leggen. ze kunnen alleen patronen herkennen. en dat leert thomas ook wel als je aan het werk bent.

ik kolf 1x per dag en geef (of laat geven) Harry dan een fles bv uit de vriezer. dit doe ik alleen om te voorkomen dat hij weer gaat fles weigeren. als ik dadelijk aan het werk ben, dan moet ik 2-3x per dag kolven 3 dagen per weel. harry krijgt dan de fles van zijn papa of zijn oma. de andere dagen ga ik dan ook niet meer kolven

verder heb ik niet echt kolftips want ik kolf dus ook eigenlijk tot nu toe thuis met harry in de buurt (en ik kolf vanaf het allereerste begin erg makkelijk en veel). uit de fles drinkt harry ongeveer 90-100cc en als ik kolf dan krijg ik dat ook uit de borst die aan de beurt is...
pi_81738454
Leonieke ik vind het ook een vreemd advies..

Bij Timo was het trouwens ook nog eens zo dat hij geen enkel probleem had met flesjes, hij dronk er echt súper goed uit tot de dag dat ik weer moest werken, vanaf toen was het ineens een enorm drama.. En dat is ook weer helemaal goedgekomen.. En hoeveel je kolven moet per voeding ben je ook echt gauw zat achter..

Ik moet nu nog steeds 2 keer kolven voor 1 voeding en als het maar enigszins kan leg ik Timo gewoon aan ipv dat ik kolf, want ik kolf 's ochtends wel een redelijke hoeveelheid (ong 120 ml en dan heb ik 2 borsten gekolfd), maar als ik dan 's middags weer moet kolven merk ik dat het echt veel minder is dan 's ochtends, terwijl als Timo tussendoor nog een keer bij mij gedronken heeft, kolf ik de voeding daarop juist weer best aardig..

Ik kijk trouwens altijd filmpjes en foto's van Timo tot ik een tsr heb en daarna gaat het wel aardig vanzelf zolang ik maar nergens anders mee bezig ga, want dan stopt het bij mij juist meteen weer..
pi_81743714
Mja, het derde fles is niet gelukt Was echt drama en heb uiteindelijk toegegeven en hem aan de borst gelegd. Na een half uur had hij genoeg en dan heeft hij nog 10 minuten tegen mijn borst gelegen want vanaf dat ik hem verder van mij weglegde was het weer drama. Na 10 minuten soezen tegen mijn borst was hij blijkbaar tevreden/moe genoeg.
Vandaag dus 3 keer aan de borst en 2 flesjes. En we zien morgen hoe we het geregeld krijgen Het zal morgen misschien ook beter gaan omdat mijn man dan thuis is. Toen ik het derde flesje wou geven zat Thomas namelijk constant naar mijn borsten te draaien. Morgen kan P. gewoon overnemen en heeft hij geen 'last' van mijn lichaamsgeur.

Maar ik denk dat ik het echt van mij af moet zetten dat er geen grote reserves gaan zijn. Denk dat dat voor mij nog het moeilijkste zal zijn (om die reden zou ik eigenlijk beter gewoon stoppen met bv ipv kolven als ik ga werken, omdat ik dan direct die klik moet maken in mijn hoofd). Maar ik ga gewoon proberen van me er niet druk in te maken
pi_81744007
Ik heb verder ook geen reserves. Helemaal niks. Zou het kolven een keer niet lukken dan wordt het flesvoeding maar dat komt eigenlijk niet meer voor (is twee keer gebeurd ofzo).

Maar goed; ik zit daar totaal niet mee verder dus dat praat makkelijk en Leah drinkt verder prima uit een fles. Borst, fles, het is haar om het even.

Succes met het vinden van een, voor jou, fijne situatie!
  zaterdag 22 mei 2010 @ 09:16:37 #39
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_81753076
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 19:06 schreef WupWup het volgende:

[..]

Koeien zijn daar heilig, dus in dat opzicht snap ik het wel. Maar eigenlijk.... zonde vooral, van die antistoffenbom

Slechte ervaring..

Ik denk dat je dat bij elke vereniging wel hebt. Je hebt altijd mensen die net even op een andere wijze hun boodschap brengen, en in dit geval is dat niet goed gevallen bij de praktijk. Ze zouden te extreem zijn...

Ik ben blij dat ze wel met de vbn verder willen, het maakt niet zo zeer uit welke vereniging er achter een persoon zit, als het verhaal maar klopt en als het verhaal maar op een prettige manier wordt gebracht rekening houdend met de kersverse moeders.
pi_81753129
Ik weet eigenlijk niet wie er bij mijn vk komen..
Ze hebben wel massa's borstvoedingsposters overal hangen en leuke fabeltjes.
Volgens mij zijn ze erg van de borstvoeding promotie..

Ik maak me nu al zorgen over het kolven voor als ik weer moet werken.
De dame had ik dat probleem niet en nu wel en ik kreeg er niets uit met kolven al had ik mega veel melk.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 09:28:34 #41
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_81753221
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 09:20 schreef Pvoesss het volgende:
Ik weet eigenlijk niet wie er bij mijn vk komen..
Ze hebben wel massa's borstvoedingsposters overal hangen en leuke fabeltjes.
Volgens mij zijn ze erg van de borstvoeding promotie..

Ik maak me nu al zorgen over het kolven voor als ik weer moet werken.
De dame had ik dat probleem niet en nu wel en ik kreeg er niets uit met kolven al had ik mega veel melk.
Daar moet je je gewoon nu geen zorgen om maken.. Deze keer kan het gewoon heel anders gaan. Kolven moet je ook nog eens een soort van leren, niet elke vrouw pompt er meteen 300 cc uit..
Zorg voor een goede kolf als je vaak moet kolven en vertrouw er gewoon op dat het goed komt. Dat doet al een hoop.
pi_81753238
Ik heb meerdere kolven en ik ga ze nu ook gewoon allemaal weel huren etc.
Ik vind borstvoeding gewoon zo heerlijk dat ik het zo graag weer wil doen.
Maar je hebt gelijk..
pi_81795931
Hier ook borstvoeding dus..
Loopt voor Isabel goed, ze groeit alweer, net 3 dagen oud.. Alleen, m'n tepels doen behoorlijk pijn bij het aanhappen Gisteren al iets wat op een blaar leek, dus vandaag goed op het aanleggen gelet, af en toe heeft ze haar onderlip niet goed gekruld. Zou dat het enige euvel zijn?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_81795998
Bij mij heeft het aanhappen die eerste tijd in ieder geval behoorlijk veel pijn gedaan, maar die pijn ging altijd gauw weg en toen mijn tepels wat meer 'gehard' waren had ik er geen last meer van.
  zondag 23 mei 2010 @ 18:00:35 #45
18860 sindell
Seriously
pi_81796259
quote:
Op zondag 23 mei 2010 17:50 schreef Morretje het volgende:
Hier ook borstvoeding dus..
Loopt voor Isabel goed, ze groeit alweer, net 3 dagen oud.. Alleen, m'n tepels doen behoorlijk pijn bij het aanhappen Gisteren al iets wat op een blaar leek, dus vandaag goed op het aanleggen gelet, af en toe heeft ze haar onderlip niet goed gekruld. Zou dat het enige euvel zijn?
Herkenbaar, bij mij deed het de eerste week ook erg zeer tijdens het aanhappen. Goed op blijven letten inderdaad en het gaat vanzelf wel over. Nu voel ik er nooit meer wat van, hoe slordig ze ook drinkt
pi_81796537
Ok, dat wordt minder dus..
Maar die blaren dan? Of is dat ook geen groot signaal? Ja, ik weet het, dat moet ik aan mijn kraamhulp vragen, maar die is er nu niet
  zondag 23 mei 2010 @ 18:27:06 #47
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_81796854
Blaren horen niet, en pijn zou je kunnen voelen, maar alleen bij aanhappen. Pijn die blijft hoort niet en is een teken dat ze verkeerd aan je borst ligt. Niet stug doorgaan onder het mom even doorbijiten, beter is even loshalen door het vacuum te verbreken en opnieuw aanleggen tot het wel fijn voelt. Anders maakt ze echt je tepel kapot.
  zondag 23 mei 2010 @ 19:58:18 #48
61183 leonieke
Dan toch?
pi_81799749
Ik herinner mij dat ik in het begin echt niet gewoon was aan het aanhappen (hoe zou het ook kunnen ) en dat ik soms even de pijn moest verbijten, maar dat duurde eigenlijk maar een vijftal seconden ofzo. Eventjes "auw" dus, maar dan was het wel over. Nu heb ik er eigenlijk nooit meer last van. Blaren heb ik niet gehad.
pi_81800609
Morretje ik heb precies hetzelfde gehad. Het kan heel goed zijn dat ze verkeerd aangelegd is, omdat je ook zegt dat haar onderlipje niet naar buiten gekruld is. Gewoon stug doorgaan met opnieuw aanleggen Wat bij mij het makkelijkste ging was over de bovenlip strijken en als het mondje wijd open is de tepel vanaf de bovenlip naar binnen laten klappen zeg maar.
Maar hier was het probleem dat Niels heel krachtig zoog en ik heel gevoelige tepels heb, hij was wel goed aangelegd. Na een week ofzo waren mijn tepels eraan gewend en kreeg ik geen blaartjes meer, maar het aanzuigen bleef nog wel een tijdje langer pijn doen de eerste paar minuten. Als dat niet heel vlug wegtrekt tijdens een voeding is ze toch verkeerd aangelegd. Nu doet alleen de TSR nog pijn.
De blaasjes gaan als het goed is vanzelf stuk door het zuigen, anders kun je ze met een steriele naald doorprikken (even door een vlam halen). Het is waarschijnlijk fijn als je je tepels vettig houdt zodat de huid niet indroogt en de wondjes niet aan de zoogcompressen plakken.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  zondag 23 mei 2010 @ 20:22:05 #50
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_81800743
Hier was het in het begin ook even pijnlijk, en daar heb ik me best onzeker over gevoeld. Het mocht immers geen pijn doen, las ik. Maar ik heb nooit blaren gehad, en de pijn is later weggetrokken. Nu staan er zelfs soms tandafdrukken in mijn borst, terwijl ik geen centje pijn heb gehad...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zondag 23 mei 2010 @ 20:27:17 #51
61183 leonieke
Dan toch?
pi_81800979
Twinkly, mag je je tepels vettig houden? Mij hebben ze altijd gezegd dat ik mijn tepels zo droog mogelijk moest houden (en ze dus bv ook niet met zeep mag wassen en ze steeds heel goed moest afdrogen)?
pi_81801114
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:27 schreef leonieke het volgende:
Twinkly, mag je je tepels vettig houden? Mij hebben ze altijd gezegd dat ik mijn tepels zo droog mogelijk moest houden (en ze dus bv ook niet met zeep mag wassen en ze steeds heel goed moest afdrogen)?
Als je wondjes hebt wel, maar alleen op de tepels zelf en maar een klein beetje Purelan, echt zo weinig dat je het haast niet ziet op je vingers. Laatst noemde ook iemand dat je het met olijfolie kunt doen, maar ik weet niet of je kindje dat wel accepteert omdat dat zo'n typische geur en smaak heeft.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  zondag 23 mei 2010 @ 20:31:05 #53
61183 leonieke
Dan toch?
pi_81801165
Ah, oké. Wist ik niet. Wel handig om te weten, moesten er hier opeens nog problemen ontstaan.
  zondag 23 mei 2010 @ 20:58:43 #54
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_81802969
Het is net als schrale lippen, dan smeer je ook iets vettigs, omdat dat prettig voelt.. Het bevorderd niet de genezing ofzo..
pi_81804236
Het aanzuigen deed bij mij de eerste 2-3 dagen ook zeer, maar daarna was dat over. Het eerste wat ik riep nadat ze de eerste keer aanlag was 'tering!!' Ahum. M.i. zijn blaren toch echt een teken dat een baby niet goed aanligt en daarbij moet je niet op de tanden bijten en doorgaan, maar opnieuw aanleggen tot het geen zeer meer doet en tijdig hulp inschakelen. Als het met je kraam en verloskundige niet lukt (en dat is echt geen schande of raar), dan een lactatiekundige!
  zondag 23 mei 2010 @ 22:02:38 #56
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_81807616
quote:
Op zondag 23 mei 2010 20:22 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
(..) Nu staan er zelfs soms tandafdrukken in mijn borst, terwijl ik geen centje pijn heb gehad...
Haha, ja daar heb ik ook 'last' van. Zie ik plotseling aan de bovenkant allemaal tandjes in mijn borsten, terwijl je daar helemaal niets van voelt.

Ik moet trouwens nog steeds goed opletten dat Marlien de borst goed pakt, anders heb ik zo een blaar te pakken. Op de een of andere manier wil/kan ze gewoon niet zelf goed happen. Ik doe dus nog altijd wat Twinkly zegt: als ze de mond wijd open heeft, de borst richting de bovenlip en evt. haar kin nog met mijn pink een beetje naar beneden duwen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_81808707
Dat is hier ook nog steeds zo Grijs, ik vermoed dat hij dat ook nog wel zo zal blijven doen. Als ik niet oppas zuigt hij gewoon keihard naast mijn tepel
pi_81812887
ik heb op dit moment een zuigplek op m'n bovenarm staan. Ze was er bijna
pi_81821212
Wupwup.. Dat zuigen op de bovenarm

Ok, ik laat straks mijn kraamverzorgster even meekijken, ze zei idd al wel dat het aanhappen niet goed ging omdat mijn tepels dus al stuk zijn. En ze raadde me lanoline aan, dat geneest ook de tepel van binnenuit zei ze, in tegenstelling tot bepanthen..

Dank voor jullie tips!
  maandag 24 mei 2010 @ 13:23:52 #60
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_81827842
quote:
Op maandag 24 mei 2010 09:49 schreef Morretje het volgende:

Ok, ik laat straks mijn kraamverzorgster even meekijken, ze zei idd al wel dat het aanhappen niet goed ging omdat mijn tepels dus al stuk zijn. En ze raadde me lanoline aan, dat geneest ook de tepel van binnenuit zei ze, in tegenstelling tot bepanthen..

Dank voor jullie tips!
Oh en even een drupje van je melk over je tepel heen smeren werkt goed voor de genezing.
pi_81833058
quote:
Op maandag 24 mei 2010 09:49 schreef Morretje het volgende:

Dank voor jullie tips!
Hoe kan dat dan? Je smeert het er toch op?
  maandag 24 mei 2010 @ 16:04:33 #62
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_81833226
het trekt een beetje in, volgens mij.

morretje, ik zou een lk bellen, en niet klakkeloos op je kraam vertrouwen. maar ik ben ook 2x slecht geholpen door mn kraam, die allebei vonden dat het happen en alles goed ging...
voorkomen is beter (en een stuk prettiger) dan genezen.
  woensdag 26 mei 2010 @ 18:13:43 #63
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_81930962
morretje, hoe is het nu?
  donderdag 27 mei 2010 @ 10:29:25 #64
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_81959732
Hullo Ik heb de laatste 2 weken heel selectief over dit topic heengekeken geloof ik Morretje, ik ben ook benieuwd hoe het met jou gaat ondertussen!

De reden dat ik dit topic even niet meer aan kon zien (denk ik) is dat ik de afgelopen paar weken nogal in gevecht ben met de bv. Had ik een paar weken terug nog heel enthousiast geroepen dat ik mezelf het jaar wel zie halen, nu denk ik daar toch iets genuanceerder over. Stef is weer ENORM onrustig gaan drinken, de voedingen dat hij meer als een paar minuten doordrinkt voor hij loslaat-aanhapt-loslaat-aanhapt-loslaat-aanhapt etc. is zelfs eens in de 3 a 4 dagen ofzo. Nu heb ik dus, net als in het begin, hele pijnlijke tepels (want ja, loslaten vóór je je hoofd alle kanten opdraait is voor mietjes ) en ik heb het idee dat Stef ook heel weinig binnenkrijgt per voeding. Flessen drinkt hij nog wel als een gek, maar aan de borst kijkt hij liever om zich heen, drukt zich op, schopt, slaat, krabt, bijt en trekt aan mijn haren en daar heb ik het zó mee gehad zo ondertussen..

Stoppen wilde ik eigenlijk niet, maar gisteren moest ik mezelf zelfs inhouden om niet boos op hem te worden en daar ben ik erg van geschrokken. Ik wil niet boos worden op mijn kind omdat hij de wereld wil ontdekken en dat heeft me mijn ogen wel geopend. Ik speelde al langer met de gedachte en het plan was eigenlijk om in de loop van het komende half jaar heel voorzichtig af te bouwen naar 2 a 3 bv-momenten op de dag en de rest bijvoeding, maar een half jaar duurt me te lang.

Het plan is nu dus om een bus opvolgmelk aan te schaffen en de dagvoedingen (3 stuks) af te bouwen en de ochtend- en avondvoeding zelf te blijven geven. Ik zou ook kunnen gaan kolven voor die 3 voedingen, maar het kolven zit me de laatste weken ook al ontzettend in de weg dus dan wordt het nu gewoon tijd om daad bij woord te voegen: ik heb altijd al gezegd dat als ik het langer als een week zat was, ik van mezelf zou mogen stoppen. Dat moment is nu gekomen en ik ben ondertussen al zo klaar dat ik er niet eens écht verdrietig van ben.

Moet trouwens wel zeggen dat het wel heel veel scheelt dat ik nog niet helemáál afscheid hoef te nemen hoor, 2 voedingen op een dag wil ik, als dat lukt qua productie, toch wel heel graag blijven doen. Wellicht dus wel nog kolven op Lowlands, maar niet zo veel als ik zelf gedacht had Die twee voedingen die ik over wil houden drinkt hij trouwens nog wel redelijk goed trouwens (in die zin dat er nog aardig wat in lijkt te gaan), de dagvoedingen drinkt hij tegenwoordig gemiddeld zo'n 5 minuten per voeding, waarvan hij minstens de helft niet drinkt omdat hij los heeft gelaten en om zich heen ligt te kijken of zichzelf alle kanten opspartelt. Dan kan hij toch nooit veel binnenkrijgen?

Zo, mensen, ik moest het echt even kwijt geloof ik...

[/egopost]
3!
  donderdag 27 mei 2010 @ 10:34:39 #65
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_81959936
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 10:29 schreef Incantrix het volgende:
Hullo Ik heb de laatste 2 weken heel selectief over dit topic heengekeken geloof ik Morretje, ik ben ook benieuwd hoe het met jou gaat ondertussen!

De reden dat ik dit topic even niet meer aan kon zien (denk ik) is dat ik de afgelopen paar weken nogal in gevecht ben met de bv. Had ik een paar weken terug nog heel enthousiast geroepen dat ik mezelf het jaar wel zie halen, nu denk ik daar toch iets genuanceerder over. Stef is weer ENORM onrustig gaan drinken, de voedingen dat hij meer als een paar minuten doordrinkt voor hij loslaat-aanhapt-loslaat-aanhapt-loslaat-aanhapt etc. is zelfs eens in de 3 a 4 dagen ofzo. Nu heb ik dus, net als in het begin, hele pijnlijke tepels (want ja, loslaten vóór je je hoofd alle kanten opdraait is voor mietjes ) en ik heb het idee dat Stef ook heel weinig binnenkrijgt per voeding. Flessen drinkt hij nog wel als een gek, maar aan de borst kijkt hij liever om zich heen, drukt zich op, schopt, slaat, krabt, bijt en trekt aan mijn haren en daar heb ik het zó mee gehad zo ondertussen..

Stoppen wilde ik eigenlijk niet, maar gisteren moest ik mezelf zelfs inhouden om niet boos op hem te worden en daar ben ik erg van geschrokken. Ik wil niet boos worden op mijn kind omdat hij de wereld wil ontdekken en dat heeft me mijn ogen wel geopend. Ik speelde al langer met de gedachte en het plan was eigenlijk om in de loop van het komende half jaar heel voorzichtig af te bouwen naar 2 a 3 bv-momenten op de dag en de rest bijvoeding, maar een half jaar duurt me te lang.

Het plan is nu dus om een bus opvolgmelk aan te schaffen en de dagvoedingen (3 stuks) af te bouwen en de ochtend- en avondvoeding zelf te blijven geven. Ik zou ook kunnen gaan kolven voor die 3 voedingen, maar het kolven zit me de laatste weken ook al ontzettend in de weg dus dan wordt het nu gewoon tijd om daad bij woord te voegen: ik heb altijd al gezegd dat als ik het langer als een week zat was, ik van mezelf zou mogen stoppen. Dat moment is nu gekomen en ik ben ondertussen al zo klaar dat ik er niet eens écht verdrietig van ben.

Moet trouwens wel zeggen dat het wel heel veel scheelt dat ik nog niet helemáál afscheid hoef te nemen hoor, 2 voedingen op een dag wil ik, als dat lukt qua productie, toch wel heel graag blijven doen. Wellicht dus wel nog kolven op Lowlands, maar niet zo veel als ik zelf gedacht had Die twee voedingen die ik over wil houden drinkt hij trouwens nog wel redelijk goed trouwens (in die zin dat er nog aardig wat in lijkt te gaan), de dagvoedingen drinkt hij tegenwoordig gemiddeld zo'n 5 minuten per voeding, waarvan hij minstens de helft niet drinkt omdat hij los heeft gelaten en om zich heen ligt te kijken of zichzelf alle kanten opspartelt. Dan kan hij toch nooit veel binnenkrijgen?

Zo, mensen, ik moest het echt even kwijt geloof ik...

[/egopost]

Klaar is klaar.
Stef heeft nog altijd meer aan een heppiedepeppie-mama dan aan borstvoeding...
pi_81960000
Succes met afbouwen Intrantrix.. Als dat voor jullie de rust brengt dan moet je dat gewoon doen.
pi_81960506
Dat lijkt me een prima beslissing, Inca! Jullie worden daar vast allebei veel blijer van.
En het zou fijn zijn als dat gewoon gaat lukken, die 2 voedingen op een dag.
pi_81960564
Ik maak de 6 maanden nog vol en dan ga ik hetzelfde doen, Incantrix.

Ik ben zo totaal mezelf niet meer (geestelijk) en heb daar erg veel last van op mijn werk. Ik kan niet meer voor 100% functioneren (nadenken/concentreren) en het kolven twee x per dag maakt dat er niet beter op.
Ik wil dus ook van het kolven af.

succes met afbouwen en hopenlijk lukken de ochtend en avondvoeding nog een tijd
pi_81962287
Incantrix, ik denk dat je inderdaad de goeie keuze hebt genomen. Als het te veel wordt, wordt het te veel. Bij zoiets moet je toch ook doen waar je jezelf nog goed bij voelt.

Hier heeft Thomas gisteren voor de eerste keer FV gekregen. Met pijn in het hart en ik heb toch even een traan moeten wegpinken (wat ben ik een emo-kip geworden eergisteren kon ik een artikel uit een oude libel al niet gewoon lezen ) maar hij dronk het echt graag op. Lag het nu aan het feit dat hij misschien meer honger had of niet, ik weet het niet, maar hij dronk zijn fles liever op dan als hij een fles met moedermelk krijgt. Leuk langs de ene kant omdat ik me geen zorgen moet maken als ik niet genoeg kan afkolven, maar ook wel een beetje balen dat hij die fles zó graag dronk. Mijn ego

Anderzijds brengt het mij wat meer rust omdat ik op die manier misschien wel genoeg zal kunnen kolven. Het gebeurt gewoon te vaak dat ik al te veel moeite moet doen om 100cc te kunnen afkolven en ik dan achteraf voel dat mijn borsten nog vrij zwaar zijn. Maar er komt gewoon geen druppel meer uit. Als ik Thomas dan aanleg, hoor ik hem wel nog goed slikken.

Ik voel me langs de ene kant wel schuldig, maar te weinig voeding binnen krijgen lijkt me slechter dan af te wisselen tussen bv en fv.
pi_81964685
Incantrix, het klinkt zo als een prima plan, waar jezelf vooral mee in het reine bent. En dat lijkt me het belangrijkste!

Leonieke, met kolven krijg je vaak niet dezelfde opbrengst als met live-voeden, toch? Dus dat Thomas dan nog wel kan drinken terwijl de kolf er niets uitkrijgt is denk ik wel logisch. Wel jammer dat het zo moet als je het zelf eigenlijk niet wil.

Hier gaat het beter, mijn tepels moesten ook duidelijk nog 'harden'. Aanleggen gaat nog niet altijd goed, ik wissel veel van houding en ze krijgt 1 borst per voeding om de tepels rust te geven. Komt ze (vooral 's middags) binnen de 3 uur nog een keer, krijgt ze dezelfde borst nogmaals.
Zondagnacht vond ik het echt niet grappig meer, nu gaat het best goed. Ze doet het er in elk geval wel goed op!
De stuwing is gelukkig ook al weer over, dat was ook echt echt niet grappig zeg! Ik heb er een nacht behoorlijk beroerd van geslapen, terwijl Isabel en Ravage elk aan een kant van mij lagen te ronken..
pi_81964926
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 12:17 schreef Morretje het volgende:
Incantrix, het klinkt zo als een prima plan, waar jezelf vooral mee in het reine bent. En dat lijkt me het belangrijkste!

Leonieke, met kolven krijg je vaak niet dezelfde opbrengst als met live-voeden, toch? Dus dat Thomas dan nog wel kan drinken terwijl de kolf er niets uitkrijgt is denk ik wel logisch. Wel jammer dat het zo moet als je het zelf eigenlijk niet wil.

Hier gaat het beter, mijn tepels moesten ook duidelijk nog 'harden'. Aanleggen gaat nog niet altijd goed, ik wissel veel van houding en ze krijgt 1 borst per voeding om de tepels rust te geven. Komt ze (vooral 's middags) binnen de 3 uur nog een keer, krijgt ze dezelfde borst nogmaals.
Zondagnacht vond ik het echt niet grappig meer, nu gaat het best goed. Ze doet het er in elk geval wel goed op!
De stuwing is gelukkig ook al weer over, dat was ook echt echt niet grappig zeg! Ik heb er een nacht behoorlijk beroerd van geslapen, terwijl Isabel en Ravage elk aan een kant van mij lagen te ronken..
Fijn dat het beter gaat... !
  donderdag 27 mei 2010 @ 13:09:12 #72
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_81966693
hey lieve trix; wat ontzettend jammer dat Stef weer zo onrustig is aan de borst... ik hoop dat je een beetje meer rust krijgt en Stef goed reageert op het afbouwen.
Geen makkelijke keuze; maar soms is het wel beter idd....

Inmiddels zitten wij ook bijna op een half jaar... en ook ik zou dan gaan stoppen of in elk geval afbouwen,
maar het gaat de laatste tijd zo goed, dat ik misschien ook nog wel wat langer doorga.
Evie drinkt 2 keer op een dag aan de borst; 2 keer een fles BV en 1 keer KV.
en dat gaat prima.
Het enige wat ik wel jammer vind, is dat ik nog steeds elke morgen om 6 uur mijn bed uitmmoet om te kolven, terwijl mijn meisje nog lekker slaapt....
pi_81966884
Kan dat niet een uurtje later dan, BJ? Of twee uurtjes later?
pi_81967527
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 12:17 schreef Morretje het volgende:

Deze week is het idd nog geen ramp en kan Thomas nog bijtanken, maar volgende week moet hij het doen met hetgeen ik kan kolven en dat is niet genoeg

Fijn dat het bij jou wat beter gaat. En wat dezelfde borst aanbieden betreft, ik heb dat in het begin ook een aantal keer moeten doen omdat mijn tepels te veel pijn deden.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 11:10:26 #75
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_82012472
Fijn, morretje dat het beter gaat!

Trixie, wat jammer dat Stefs slechte drinkgedrag voor jou de lol van de bv heeft gehaald. Maar je hbt hem toch maar mooi 6 mnd volledige bv kunnen geven, ondanks jullie turbulente start, en dat is ook een waard.
Hopelijk houdt je productie het op 2 voedingen per dag.
pi_82014904
Ja, stuwing is heftig heh Morretje. Goed zeg, dat het alweer beter gaat

Ik heb de eerste aventpotjes lekkage gehad

Gisteren, kolftas en melk ingepakt. Ik loop naar de receptie om de sleutel in te leveren, loop door de grote marmeren hal weg en het stroomt zowat uit mijn kolftas over mijn voeten en grond
Op een potje zat de deksel dus niet goed.

Wat een smeerboel...en het electrische gedeelte van de kolf waar absoluut geen melk in mag komen zit heel handig in een opbergtasje met gaatjes
  vrijdag 28 mei 2010 @ 12:45:13 #77
108648 cattie
lieve moeder
pi_82016599
Aj Lily, dat is zo balen. Ik vervoerde mijn gekolfde melk altijd in de flessen (met een afdekdopje ipv speen), want de eerste keer kolven op locatie is mijn hele opbrengst ook door het tasje heen gegaan.

Ik geef al bijna 1,5 jaar bv! Nog maar een paar keer per dag, naar volle tevredenheid van iedereen (alleen de nachtvoedingen zou ik wel willen missen ). Ik kolf al een tijdje niet meer.
pi_82016748
Ik gebruik deze

En wow, 1,5 jaar. Goed zeg. En dan niet meer kolven. Lekker.
Anderhalf jaar ga ik niet halen maar nog een tijdje voeden zonder het kolven zie ik wel zitten.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 12:58:24 #79
18860 sindell
Seriously
pi_82017061
Muh Lily, ik weet hoe dat voelt ja balen...

Ik kijk nog elke keer 5 x na of het deksel er echt goed op zit Ik gebruik dezelfde potjes inderdaad...
pi_82017120
We hadden het er laatst ook nog over hier...dacht ik nog; nou dat gebeurt mij niet

toch wel dus

Ik had ook nog bekijks van een aantal mannen in pakken, met mijn melk lekkende tas
  vrijdag 28 mei 2010 @ 13:01:51 #81
18860 sindell
Seriously
pi_82017172
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 12:59 schreef lily het volgende:
We hadden het er laatst ook nog over hier...dacht ik nog; nou dat gebeurt mij niet

toch wel dus

Ach en als je denkt het gebeurt me niet weer....zal het ook nog wel eens gebeuren
  vrijdag 28 mei 2010 @ 13:03:51 #82
108648 cattie
lieve moeder
pi_82017245
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 12:48 schreef lily het volgende:
Ik gebruik deze

En wow, 1,5 jaar. Goed zeg. En dan niet meer kolven. Lekker.
Anderhalf jaar ga ik niet halen maar nog een tijdje voeden zonder het kolven zie ik wel zitten.
Die bakjes gebruikte ik voor het invriezen. Bij mij lekten ze altijd. Ook bij het ontdooien in de koelkast van mijn stiefschoonmoeder. Ze moest de hele koelkast schoonmaken, want "ik" zat overal. (Ze kon er zelf ook om lachen.)

Ik had ook niet gedacht dat ik het zou halen. Maar ja, het gaat zo lekker, geen problemen, en ik ga echt niet 's nachts nu opeens flesjes maken ofzo.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 14:30:59 #83
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82021039
lily, dat is echt balen zeg!
pi_82032301
Oi Lily, das inderdaad balen. Doe je al die moeite voor niets.

Stomme vraag misschien, maar welke bovenkleding is het discreetst met bv? Ben nu nog steeds thuis natuurlijk, maar dat wordt een keer anders. Hoe doen jullie dat?

/bvn00b is
  vrijdag 28 mei 2010 @ 18:53:57 #85
108648 cattie
lieve moeder
pi_82032782
Gewone bovenkleding (behalve jurkjes, tenzij ze omlaag te sjorren zijn) met daaronder een voedingshemd van Glamourmom, waardoor als ik mijn shirt omhoog trek, ik toch een bedekte buik heb.
pi_82033247
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 18:53 schreef cattie het volgende:
Gewone bovenkleding (behalve jurkjes, tenzij ze omlaag te sjorren zijn) met daaronder een voedingshemd van Glamourmom, waardoor als ik mijn shirt omhoog trek, ik toch een bedekte buik heb.
Zelfde hier maar dan van die rekbare hemdjes van de Hema eronder, alleen lijkt me dat als het echt zomer is wel heel warm.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 19:33:27 #87
108648 cattie
lieve moeder
pi_82034510
Als het heel warm was, droeg ik alleen een voedingshemd. Voorbeeldje van site, linksboven, die heb ik ook.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 20:15:37 #88
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82036125
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 18:40 schreef Morretje het volgende:
Oi Lily, das inderdaad balen. Doe je al die moeite voor niets.

Stomme vraag misschien, maar welke bovenkleding is het discreetst met bv? Ben nu nog steeds thuis natuurlijk, maar dat wordt een keer anders. Hoe doen jullie dat?

/bvn00b is
Je kan speciale kleding aanschaffen... Maar ik vond een t-shirt met wat meer knoopjes naar beneden ook heel discreet..
pi_82036543
De borstvoedingsshirts van de H&M zijn ook erg OK Die van de Hema zitten bij mij erg raar.
En een paar fijne voedingsbeha's zijn ook geen overbodige luxe. De mesh meryl van de Prenatal vind ik zelf erg fijn.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 21:16:37 #90
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82039153
Ik heb bij Prenatal voedings-shirts gekocht. Ik vind ze heel fijn in gebruik. Ik gebruik ze vooral als ik verwacht buitenshuis te moeten voeden. Thuis draag ik meestal mijn eigen kleding die ik omhoog sjor.

Ik vind die van de Hema persoonlijk ook niet fijn. Als iemand ze wel fijn vind: ik heb er nog eentje liggen. Mag weg tegen verzendkosten.
pi_82041636
welke kleur en welke maat?
  vrijdag 28 mei 2010 @ 22:12:48 #92
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82042390
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:59 schreef WupWup het volgende:
welke kleur en welke maat?
XL grijs met motiefje
Deze
pi_82044945
Jammer, die pas ik niet. Ziet er wel leuk uit! Vandaag nog een leuke voedingsbh gescoord bij de Prenatal voor 16 euro. Iets voorgevormd, geen beugel, maar een stuk flateuzer dan die hema gevallen
  zaterdag 29 mei 2010 @ 00:28:28 #94
62233 Jelief
ikke lief!
pi_82049164
Cattie en Bj gefeliciteerd met de mijlpaal!
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_82053125
Dat hemdje met streepjes is wel leuk Cattie, die streepjes camoufleren de opening ook goed. Ik denk dat ik ook toch maar op zoek ga naar een speciaal hemdje of shirtje voor de hele warme dagen.
Knoopjes naar beneden zijn ook handig ja! Maar ik kan niet zoveel leuke dingen daarin vinden. Bloesjes zijn zijn ook een leuk idee. Voor een bruiloft begin juli heb ik een jurkje met knoopjes naar beneden.
pi_82053127
Ik geloof dat er hier een peuter gigantisch zijn techniek aan het verleren is, of dat ik flink spruw heb zonder dat het te zien is, want ik heb ineens aan beide tepels een kloof
pi_82053145
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 08:15 schreef p_iglet het volgende:
Ik geloof dat er hier een peuter gigantisch zijn techniek aan het verleren is, of dat ik flink spruw heb zonder dat het te zien is, want ik heb ineens aan beide tepels een kloof
Argh auw!! Wat maf, je zou toch denken dat hij dat niet plotseling verleert omdat hij iedere dag oefening krijgt? Zou hij niet gewoon te afgeleid zijn om goed aan te happen ofzo?
Spruw
pi_82053256
Ik was nog helemaal vergeten om op Icantrix te reageren! Ik wilde zeggen dat ik het me heel goed voor kan stellen dat je er genoeg van hebt. Je hebt het toch maar ruim 6 maanden volgehouden Als ik al een baan zou hebben weet ik ook niet of ik het wel volhoud hoor. Niels drinkt overdag ook zo vreselijk slecht en haalt het 's nachts in, ik ben overdag dan ook heel erg moe en prikkelbaar.
pi_82075844
Da's ook kl*te, P_iglet! Heb je goeie zalf?

Trix, ik kan het me ook voorstellen, hoor! Maar die zes maanden heeft ie toch maar mooi in the pocket!

Ik kolf ook nog twee keer op het werk. En moet zeggen dat ik het ineens niet meer zo erg vind. Het is namelijk zo retedruk dat die twee kwartiertjes de enige momenten van ontspanning zijn die ik mezelf gun op het moment. Aan pauze kom ik al twee weken niet toe... Gelukkig heb ik een collega die totaal niet vervelend vindt. Ze wijst me er zelfs vaak op dat het weer tijd is. Tot voorkort zat ik met twee jonge gasten op een unit en ondanks dat ze het niet uitspraken, merkte ik toch wel dat ze het irritant begonnen te vinden... Zorgde voor een vervelend sfeertje.

Sinds ik trouwens Cerazette slik, ben ik me toch een partijtje chagrijnig als ik ongesteld moet worden, niet te filmen! Dat had ik nooit, voelde me altijd prima juist. Maar nu, pfff. Zo vreselijk korzelig, slechtgehumeurd en ontevreden heb ik me in jaren niet gevoeld. Nils moest het ook ontgelden natuurlijk. Zowel vorige als deze maand had ik het. En dan kwam ik er pas later die dag, of de volgende dag, achter dat ik ongesteld werd. Dat was dus echt de oorzaak. Vreselijk.

[ Bericht 11% gewijzigd door Ssserpente op 29-05-2010 22:26:14 ]
pi_82078857
Ik slik ook Cerazette maar heb nergens last van (je slikt toch ook door toch?)
pi_82091233
Jups.
pi_82110631
Zucht, Niels drinkt 's nachts zo goed en overdag zo slecht dat ik nu op knappen sta
pi_82111545
Kolven en je man een nachtvoeding laten doen! klinkt best leuk in theorie he

p_iglet doe je nu Ben je er al achter wat de oorzaak is?
pi_82112061
quote:
Op zondag 30 mei 2010 19:22 schreef WupWup het volgende:
Kolven en je man een nachtvoeding laten doen! klinkt best leuk in theorie he
idd Net wel 150 ml uit een borst gehaald want het begon echt pijn te doen.
  Moderator dinsdag 1 juni 2010 @ 21:14:15 #105
5428 crew  miss_sly
pi_82208217
Mag ik hier even heel blij zijn dat de bv nog steeds zo fijn loopt?

Tijdens de vakantie is het echt heel erg fijn geweest. In het vliegtuig natuurlijk, waardoor ze dus echt helemaal geen last van haar oortjes heeft gehad. Ook gedurende de vakantie. Ze kwam ineens vaker, een duidelijke combi van meer behoefte aan vocht en meer behoefte aan mama in de drukke, nieuwe omgeving en heel fijn om haar in slaap te krijgen, vooral overdag. Dat ze ook de hele vakantie 1-2 keer per nacht om een nachtvoeding kwam, vond ik niet eens erg. Ik ben echt blij dat ik het zo lang heb kunnen volhouden.

Het idee is nu om het langzaam af te bouwen naar alleen ochtend- en avondvoeding, maar eigenlijk heb ik niet het gevoel dat ik daar heel actief mee bezig wil zijn. Ik voed natuurlijk al 3 werkdagen alleen 's ochtends en 's avonds, en ik ben van plan om iig niet meer te voeden als we bij anderen zijn. Maar thuis? Ach, het loopt nog steeds prima en we vinden het allebei fijn
  dinsdag 1 juni 2010 @ 21:57:19 #106
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82210879
Fijn miss_sly!

Ow dames, ik heb een hele fijne site gevonden waar ze voedingsbh's verkopen, ook grote maten. Super service, veel goedkoper dan in Nederland en geen verzendkosten
http://www.nursingbra.co.uk/
Ze hebben er ook voedingshemdjes.
  dinsdag 1 juni 2010 @ 22:32:01 #107
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_82213350
fijn, miss! en afbouwen, je deed tnt alles op gevoel, waarom nu opeens wel een schema introduceren? zoals je zegt, het duurt zolang het duurt, en alles is prima. en senna is een leukerd!

asy, ik ga die link ook maar eens bestuderen

mijn tactiek 'ik zeg maar zo, ik zeg maar niks' lijkt te werken volgende week al 5 mnd! en wat is het fijn om al tijden geen pijn van de bv meer te hebben! eea verbleekt nog wel bij kou, wordt blauw bij sabbelen en kolven, maar het doet geen pijn. dus van mijn part wordt het paars met gele stippen, zolang het geen pijn doet, kan het me werkelijk niet boeien, eigenlijk

bj, hoe gaat het bij jullie?

en met trixie? ben je al afgebouwd tot 2 voedingen? gaat dat?
pi_82229854

Enneh.. gisteravond heeft mijn kleine flesweigeraar zomaar 80cc met een schep rijstebloem uit de fles gedronken
pi_82232781
Klinkt goed, miss_sly En zijn jullie al terug? Wat snel!

Davinia, heerlijk dat je geen pijn meer hebt zeg!

mooi lijntje van je dochter, WupWup
pi_82232862
en miss...voedt je Senna op werkdagen dus niet (en kolf je ook niet) maar op je vrije dagen wel?

Ik kolf dus haar twee voedingen overdag af op mijn (3) werkdagen. Zou ik dat kolven op die dagen kunnen skippen en op mijn vrije dagen wel gewoon live blijven voeden overdag?
  Moderator woensdag 2 juni 2010 @ 14:52:35 #111
5428 crew  miss_sly
pi_82236717
We zijn al terug ja, ging erg snel, helaas. Het was ook echt heel erg leuk. Rapleyen gaat ook erg goed op zo'n vakantie, trouwens

Op mijn werkdagen kolf ik niet en voed ik Senna 's ochtends als ze wakker wordt en 's middags als ik thuiskom (18-18.30 uur). Dat heb ik gedaan vanaf een maand of 9, omdat toen mijn kolfrecht op het werk verviel en ik wel klaar was met kolven en ook echt geen zin had er pauze aan op te offeren En het gaat wonder boven wonder nog steeds goed, ze is inmiddels bijna 11 maanden.
pi_82236793
en op je vrije dagen voedt je ook nog overdag?
  Moderator woensdag 2 juni 2010 @ 15:03:46 #113
5428 crew  miss_sly
pi_82237224
Ja, als Senna zich meldt, en dat doet ze inderdaad nog steeds regelmatig. Soms maar een keer, soms een keer of 3 per dag. Echt op verzoek dus. Ik vermoed dat dat dus als het hier warmer wordt, ook weer vaker zal zijn, want ik merkte echt dat ze meer behoefte had aan drinken.

Ik vind het eigenlijk wel best zoals het gaat, maar ik geloof dat schaap het wel een beetje genoeg begint te vinden. En ergens denk ik: tja, jammer dan Van de andere kant zou ik ook zo graag weer eens een mooi nieuw lingerie setje kopen bij de winkel hier beneden maar ik sprak vanochtend de eigenaresse en die zei dat je toch beter tot een aantal maanden na het einde van de bv kon wachten voor je een goede nieuwe set kocht. Dus dat wordt dan einde jaar.

Nou ja, wat je zegt Davinia, ik heb tnt mijn gevoel gevolgd, dus dat blijf ik dan maar gewoon doen
pi_82237943
Is wel ideaal zeg.
Ik kolf nog maar ff door (Leah is nog geen 6 maanden) maar dan wil ik dat ook wel zo.
pi_82238069
Zo doe ik het ook ongeveer Miss. Op werkdagen 's ochtends en eind van de middag, maar dan ook nog een keer voor ze gaat slapen én een keer 's nachts... Maar kolven doe ik niet meer. Ik had er zo'n grondige hekel aan en op een beetje ( ) stuwing aan het eind van de werkdag na is het prima vol te houden.

En dan te bedenken dat ik na drie maanden bv wilde stoppen. Isabeau dacht er anders over en nu voed ik alweer bijna 8 maanden. En ik geniet ervan.
pi_82238279
De stuwing maakt me niet uit maar ik ben bang dat mijn productie overdag achteruit gaat dan. Dat mijn borsten "denken" dat er overdag niets meer uit hoeft te komen en ik wil op de overige 4 dagen van de week wel nog overdag productie hebben.

maar niet dus

(vorige keren ben ik van alles naar niets gegaan, zeg maar)
  woensdag 2 juni 2010 @ 23:10:15 #117
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_82261911
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 15:03 schreef miss_sly het volgende:
(..)
Ik vind het eigenlijk wel best zoals het gaat, maar ik geloof dat schaap het wel een beetje genoeg begint te vinden. En ergens denk ik: tja, jammer dan Van de andere kant zou ik ook zo graag weer eens een mooi nieuw lingerie setje kopen bij de winkel hier beneden maar ik sprak vanochtend de eigenaresse en die zei dat je toch beter tot een aantal maanden na het einde van de bv kon wachten voor je een goede nieuwe set kocht. Dus dat wordt dan einde jaar.
(..)
Herkenbaar. Mijn man vindt het ondertussen ook wel genoeg zo (al een jaar, denk ik ), maar Marlien en ik denken er anders over.
En ik wil ook al een jaar andere bh's kopen, maar ja, de borstvoeding kan zo afgelopen zijn en dan zit ik met die te grote bh's... (ik had het een jaar geleden dus gemakkelijk kunnen doen als ik toen wist dat ik nog minstens een jaar zou voeden).
Ondertussen denk ik dat ik het al wel bijna zat ben. Marlien wil niet meer elke dag lekker blijven drinken en dan denk ik: "Als het zo moet, dan stop ik er maar mee". En de volgende dag ligt ze dan weer heerlijk te drinken en gaan we weer door...
  donderdag 3 juni 2010 @ 06:42:02 #118
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_82268879
Davinia ; ook alweer 5 maanden zeg!!! ontzettend goed van je; met al dat BV-leed in de eerste maanden! knap dat je zo hebt doorgezet...

Hier gaat het ook nog steeds best prima; op mijn vrije dagen kolf ik alleen om 6 uur en voordat ik ga slapen; de rest drinkt Evie live. En als ik werk drinkt ze zonder mopperen nog steeds alle afgekolfde moedermelk.
en zaterdag alweer 6 maanden BV!!! dat had ik echt niet verwacht te halen hoor....
en ach ik heb ook nog geen haast om nu dingen te veranderen; Evie geniet er zo van. (en mama dus ook...)
we zien wel hoe het loopt; misschien ga ik de zomer nog wel zo door...

gister in de dierentuin:

pi_82273712
Goh bekend dat van nieuwe bh's willen kopen... Ik heb er vorig jaar ofzo 2 gekocht, maar dat zit dan toch niet echt super. Ondertussen draag ik na 3 jaar dus nog steeds vooral mijn voedings/zwangerschaps bh's
En een paar maanden wachten nadat je stopt met bv geven...... uhm dan hoop ik toch ook weer een keer weer zwanger te worden... en dan is bh's kopen ook niet handig.
Dus die nieuwe bh's komen over een jaar of 10 wel als ik uitgeborstvoed en zwangerd ben

Met de kloofjes gaat het hier gelukkig iets beter, flink miconazol en purelan smeren, nog beter letten op aanhappen en af en toe en licht ontmoedigingsbeleid.

Ik ben benieuwd hoelang Pepijn het nog volhoud... Ondertussen geven we hier ergens tussen de 0 en 3x bv per dag.
  donderdag 3 juni 2010 @ 10:55:48 #120
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82273833
Ik koop gewoon leuke bh's hoor. Wel of niet zwanger, wel of geen borstvoeding. Dat ik nu maat d tm f in mn kast heb liggen maakt me geen reet uit. Ik wil er ook gewoon een beetje leuk uitzien..

En in de opruiming heb je vaak mooie bh's die van 40 euro afgesprijst zijn naar 20 euro of minder.. Dan ga ik me toch niet zitten verbijten dat mn borsten volgende maand weer groter/kleiner zijn?
  donderdag 3 juni 2010 @ 12:03:57 #121
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82276991
Ik denk dat ik deze ga aanschaffen. Sta ik er ook nog een keer leuk op.
Sowieso is in mijn maat maar moeilijk aan echt leuke bh's te komen. Ook als het geen bv-bh's zijn
Blijkbaar bestaan er wel dikke(re) mensen met grote borsten maar vergeten ze dat er ook slanke/normale mensen zijn met grote borsten.
  donderdag 3 juni 2010 @ 12:06:12 #122
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82277085
pi_82277375
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 12:03 schreef Asyniur het volgende:
Ik denk dat ik deze ga aanschaffen. Sta ik er ook nog een keer leuk op.
Sowieso is in mijn maat maar moeilijk aan echt leuke bh's te komen. Ook als het geen bv-bh's zijn
Blijkbaar bestaan er wel dikke(re) mensen met grote borsten maar vergeten ze dat er ook slanke/normale mensen zijn met grote borsten.
Even inbreken, die is SUPER leuk, alleen valt ie smal... Ik moet nu wel even naar 80, maar heb nog 75 bh's die prima kunnen... Deze viel echt als een 65/70 (de 75 dus) dus ik zou ze zeker even mailen! Wellicht dat je hem qua omvang iets groter moet hebben

Heb hem teruggestuurd
  donderdag 3 juni 2010 @ 12:22:53 #124
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82277651
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 12:14 schreef Orea het volgende:

[..]

Even inbreken, die is SUPER leuk, alleen valt ie smal... Ik moet nu wel even naar 80, maar heb nog 75 bh's die prima kunnen... Deze viel echt als een 65/70 (de 75 dus) dus ik zou ze zeker even mailen! Wellicht dat je hem qua omvang iets groter moet hebben

Heb hem teruggestuurd
Dank voor de tip!

Ja ik vind het ook een leuke site Tico. Maar ik heb me aan nog niks anders gewaagd dan 3 dezelfde witte voedingsbh's van Anita. Behalve dan dat er nu een zwart onderweg is vanuit Engeland (alleen bovenstaande hadden ze helaas niet)
pi_82278823
Leuke site Asy! Heb je vorige link ook even doorgespit, die is ook wel handig. Maar ik heb inderdaad anders ook altijd leuke bh's aan, nu alleen saaie witte..
Ga eens neuzen op de site...
pi_82278922
BJ wat fijn dat het live drinken zo goed gaat! Lekker makkelijk he, zo hups aanleggen. Waarom kolf je op je vrije dagen?
pi_82279090
ik ben vorige week wezen bh-shoppen en ik ben een cup- en omvangmaat achteruit gegaan Geeft niet, ik helde ongeveer naar voren Uiteindelijk een leuke gevonden bij de prenatal. Helaas zonder beugels, maar iets voorgevormd en met leuke print. De prijs was ook erg leuk, 20 euro.
pi_82279373
Ik heb er een paar van bonprix

zitten prima en zijn leuk en goedkoop
quote:
die is wel heel mooi ja
  donderdag 3 juni 2010 @ 14:23:09 #130
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82282644
quote:
Vooral de naam is leuk

In 75H is niet zoveel keus

lily, die van jou zijn ook leuk zeg!
  donderdag 3 juni 2010 @ 17:44:01 #131
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_82291440
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 12:55 schreef WupWup het volgende:
BJ wat fijn dat het live drinken zo goed gaat! Lekker makkelijk he, zo hups aanleggen. Waarom kolf je op je vrije dagen?
Evie slaapt 12 uur achter mekaar; dus dat redden mijn borsten niet......
pi_82294867
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:44 schreef Beessie-Jen het volgende:

[..]

Evie slaapt 12 uur achter mekaar; dus dat redden mijn borsten niet......

De mijne ook niet de eerste keer, maar dat went ook vanzelf. Zolang je blijft kolven, blijven je borsten het niet redden.
Lotte!
Noah!
  donderdag 3 juni 2010 @ 19:03:59 #133
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_82294991
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 19:01 schreef Linda2205 het volgende:

[..]

De mijne ook niet de eerste keer, maar dat went ook vanzelf. Zolang je blijft kolven, blijven je borsten het niet redden.

nou en daarbij komt; dat ik zo ook een mooie voorraad voor de dagen dat ik werk heb...
gaat wel prima zo...
pi_82295118
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 19:03 schreef Beessie-Jen het volgende:

[..]

nou en daarbij komt; dat ik zo ook een mooie voorraad voor de dagen dat ik werk heb...
gaat wel prima zo...
Das een betere reden ja
Lotte!
Noah!
pi_82300832
Ik vraag mij (opnieuw ) af wat ik ga doen. Het kolven gaat echt niet goed 's ochtends geef ik Thomas live borstvoeding om 6u. Aangezien hij meestal maar uit 1 borst drinkt, kolf ik de andere borst af. Het resultaat is gemiddeld 80cc (laatste keer drinkt Thomas rond 22.30, dus een hele nacht). Rond 13u kolf ik nog eens maar het resultaat is dan gemiddeld 140cc. 's Avonds drinkt Thomas dan opnieuw bij mij. Ik vind het echt niet fijn dat het kolven zo slecht gaat want ik heb er op zich niets op tegen (zeker niet omdat ik weet dat het maar voor 6 weken zou zijn). Het is ook overdag echt een moment waarop ik op mijn gemak aan Thomas kan denken, foto's of een filmpje bekijk, even helemaal tot rust kom op het werk. Ik zit ook vrij relax (in mijn eigen bureau, deur op slot, ...). Maar ik heb ook helemaal niet het gevoel wat BJ beschrijft dat zij 's ochtends heeft, namelijk dat mijn borsten het niet zouden redden (een tijdje geleden had ik dat 's ochtends wel nog als Thomas 8 of 9 uur niet had gedronken, maar ook dat is verdwenen, mijn borsten zitten dan wel vol, maar meer is het tegenwoordig niet meer).
Ik zou zo graag de ochtend- en avondvoedingen behouden, maar heb schrik dat als ik overdag niet meer ga kolven dat ook dat zou verdwijnen.
Zijn er mensen hier die er ervaring mee hebben als in: kolven ging niet goed (weinig opbrengst) dus daarmee gestopt, maar ochtend- en avondvoeding geven blijft wel lukken?
pi_82301353
Leonieke, ik vind eigenlijk dat je hartstikke veel kolft
pi_82301533
Rond de 200cc op één dag? Maar op die manier moet Thomas 3x FV bij krijgen. Dat is toch niet zoveel? Ofwel? Dat is maar goed voor 1 fles of anderhalve fles.
  donderdag 3 juni 2010 @ 21:32:13 #138
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82302648
Jen dronk max 300cc op dagen dat ik moest werken.

Als je overdag geen borstvoeding meer wilt geven is er een reële kans dat je ook niet genoeg melk meer hebt voor de ochtend en avond. Daar is je productie waarschijnlijk nog niet stabiel voor.
  donderdag 3 juni 2010 @ 21:59:52 #139
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_82304465
op de dagen dat ik werk gaat het ongeveer zo:
6:15 kolven 250-300 ml
11:30 kolven 150-200 ml
16:00 Evie live aan de borst
19:00 Evie live aan de borst
22:30 kolven 100-150 ml

en dat krijgt Evie dan weer op de momenten dat ik niet thuis ben. Evie drinkt ook per voeding 200 ml BV.
Dit is dan op een dagdienst...
  donderdag 3 juni 2010 @ 22:03:19 #140
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_82304716
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:29 schreef oeke het volgende:
Borstvoeding deel 71

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
Misschien leuk voor sommigen hier.
Jip & Janneke Forum (http://jjbd2005.xsbb.nl/)
pi_82305613
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 21:14 schreef leonieke het volgende:
Rond de 200cc op één dag? Maar op die manier moet Thomas 3x FV bij krijgen. Dat is toch niet zoveel? Ofwel? Dat is maar goed voor 1 fles of anderhalve fles.
Je kolft toch alleen voor de tijd dat jij werkt? Dus dat zijn 2 of 3 voedingen. Waarom zou hij dan 3x FV bij krijgen?

Hannah drinkt uit een fles meestal rond de 100cc per voeding.
pi_82305805
Wat ik zo even las kolft ze 's ochtends 1 borst en op het werk 1x.

Wanneer je 2x zou kolven op het werk zul je waarschijnlijk meer opbrengst hebben, maar dit is ook al hardstikke goed hoor! Hoeveel uur zit er nu ongeveer tussen het kolven, kolven en weer voeden?

En met wat voor kolf kolf je, dat kan ook nog veel uitmaken namelijk
pi_82306591
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 22:17 schreef octopussy het volgende:

[..]

Je kolft toch alleen voor de tijd dat jij werkt? Dus dat zijn 2 of 3 voedingen. Waarom zou hij dan 3x FV bij krijgen?

Hannah drinkt uit een fles meestal rond de 100cc per voeding.
Hier gaat het als volgt:
6u: BV
9u: fles
12u: fles
15u: fles
18u: fles
21u: BV
23.30u: BV

Ik vertrek 's ochtends om 7u naar mijn werk en kom meestal net te laat thuis om die fles van 18u te vervangen door BV (lees: mijn schoonmoeder kan niet wachten en ik heb al 2 keer in de file gestaan waardoor ik net te laat was en Thomas dus net aan zijn fles was begonnen).
En nu ik hier zo het lijstje zie staan, dan merk ik eigenlijk dat hij nog zoveel drinkt Maar hij drinkt per keer vrij weinig uit een fles. Hij drinkt alleszins veel vaker nu hij uit fles krijgt ipv aan de borst (aan de borst zaten we tegenwoordig op 5 of 6 keer per dag).
pi_82306891
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 22:20 schreef mrien het volgende:
Wat ik zo even las kolft ze 's ochtends 1 borst en op het werk 1x.

Wanneer je 2x zou kolven op het werk zul je waarschijnlijk meer opbrengst hebben, maar dit is ook al hardstikke goed hoor! Hoeveel uur zit er nu ongeveer tussen het kolven, kolven en weer voeden?

En met wat voor kolf kolf je, dat kan ook nog veel uitmaken namelijk
Het probleem is dat ik er dus heel moeilijk aankom om 2 keer te kolven en de opbrengt bijna te verwaarlozen is. Op dag 1 heb ik als volgt gekolfd:
6u: borst 2 waar Thomas niet van gedronken had
11u: 20cc
15u: 100cc

Kolven is met een elektrische kolf van ziekenfonds: http://www.dtf.fr/Kitett-box,129.html
pi_82308900
4 voedingen vanuit de fles is best veel, dan red je het idd niet zo gemakkelijk met kolven. Maar je moet jezelf ook de tijd geven om te wennen aan het kolven onder werktijd. Ik denk dat je met routine er een stuk meer uitkrijgt. Voor zover ik weer is het ook beter om meerdere keren kort te kolven dan 1 of 2 keer lang. Je stimuleert dan meer je productie.

Misschien moet je het gewoon een paar weken geven (en het tekort dan blijven aanvullen met FV).

Maar goed, ik kan er nog niet echt over meepraten aangezien ik zelf pas weer over een maand aan het werk moet.
pi_82310873
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 21:02 schreef leonieke het volgende:
Zijn er mensen hier die er ervaring mee hebben als in: kolven ging niet goed (weinig opbrengst) dus daarmee gestopt, maar ochtend- en avondvoeding geven blijft wel lukken?
Ik heb geen ervaring met kolven (een weekje ziekenhuis om het op peil te houden daargelaten), maar ik voed al -om en nabij- een jaar alleen snachts, waarvan heet laatste half jaar een ochtend en een avondvoeding. Gaat dus prima. Soms lijkt de produktie wat minder te worden, maar dan komt hij eens een keer extra of hij doet een paar dagen extra zijn best en het is zo weer op peil. Het kan dus wel zeker.

Bink is inmiddels 2 jaar. Ik voldoe dus geheel aan de verwachtingen van het WHO ... zucht... altijd al gewild!
Prompt ging hij de week na zijn verjaardag een paar keer een nacht de tiet weigeren maar wel om zijn fles brullen snachts... Hij heeft het zelfs 1 keer gepresteerd om de hele nacht door te slapen!!! Nou mama nog.... Gott zeg... daar zou ik best aan kunnen wennen! Vervolgens wilde hij ouderwets een nachtje clusteren en gebruikte hij mij weer eens als grote fop! Dat was lang geleden zeg! Ik was eigenlijk vergeten hoe grappig dat kon zijn (voor 1 keertje dan he!!!) : proberen los te koppelen, maar ook al ging ik een halve meter achteruit, hij kwam gewoon met de tiet mee! Maar inmiddels wil hij 'gewoon' weer rond middernacht een slokkie van mama EN een fles... meestal rond 4 uur nog een fles en smorgens nog ff bij mama lurken. Dusss... ik blijf nog ff...
pi_82314903
Ik kolf ongeveer 170 ml per keer. Ik kolf alleen op mijn werk, twee keer.

op werkdagen drinkt ze:

5.30 live aan borst
10.00 fles van 170 ml (voeding heb ik de werkdag ervoor gekolft)
14.30 fles van 170 ml (voeding heb ik de werkdag ervoor gekolft)
19.00 live aan borst
  Moderator vrijdag 4 juni 2010 @ 07:48:02 #148
5428 crew  miss_sly
pi_82315273
Mammietje, dat is niet te vergelijken, want jij gaf al langer bv en dus was je produktie al redelijk stabiel, of kon dat iig zijn. Wat ik ervan begrepen heb, kan de produktie vanaf gemiddeld een maand of 8 bv wel wat hebben. Nou zal dat ook niet voor iedereen gelden (de een wat eerder, de ander wat later of helemaal niet).

leonieke, worden die flessen op verzoek (dus tekenen bij Thomas van honger/dorst) gegeven of op uur en tijd? Ik vind het namelijk ook erg veel, eigenlijk, en daar is moeilijk tegenop te kolven. Zeker als je dus meer drinkmomenten hebt, waardoor je kolfmomenten nooit de in-plaats-van-voeden-momenten kunnen worden. Als je begrijpt wat ik bedoel
  Moderator vrijdag 4 juni 2010 @ 07:53:29 #149
5428 crew  miss_sly
pi_82315338
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 06:50 schreef lily het volgende:
Ik kolf ongeveer 170 ml per keer. Ik kolf alleen op mijn werk, twee keer.

op werkdagen drinkt ze:

5.30 live aan borst
10.00 fles van 170 ml (voeding heb ik de werkdag ervoor gekolft)
14.30 fles van 170 ml (voeding heb ik de werkdag ervoor gekolft)
19.00 live aan borst
Dat deed ik ook zo. Althans, dat probeerden we als ze de fles wilde
Maar ik bedoel eignelik het kolven op de werkdag ervoor. Ging prima, dus voorraad heb ik eigenlijk nooit verder aangelegd en wat er was van voor ik ging werken, is nooit gebruikt.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 10:54:12 #150
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_82319646
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 22:32 schreef DaviniaHR het volgende:
fijn, miss! en afbouwen, je deed tnt alles op gevoel, waarom nu opeens wel een schema introduceren? zoals je zegt, het duurt zolang het duurt, en alles is prima. en senna is een leukerd!

asy, ik ga die link ook maar eens bestuderen

mijn tactiek 'ik zeg maar zo, ik zeg maar niks' lijkt te werken volgende week al 5 mnd! en wat is het fijn om al tijden geen pijn van de bv meer te hebben! eea verbleekt nog wel bij kou, wordt blauw bij sabbelen en kolven, maar het doet geen pijn. dus van mijn part wordt het paars met gele stippen, zolang het geen pijn doet, kan het me werkelijk niet boeien, eigenlijk

bj, hoe gaat het bij jullie?

en met trixie? ben je al afgebouwd tot 2 voedingen? gaat dat?
Lief dat je het vraagt

Ik heb ondertussen (jaja) één voeding van de 3 die ik er af zou willen bouwen afgebouwd. Het gaat allemaal niet zo vlot, ik kom er zodoende wel weer achter dat ik flink gevoelig ben voor stuwing en ik heb geen haast ook, dus ik doe rustigaan. Heb de afgelopen 2 weken een aantal dagen flink onregelmatig gekolfd en dat merk ik wel aan mijn productie. Dat is niet héél erg natuurlijk, maar ik hoop wel dat die 2 voedingen per dag me blijven lukken. Op dit moment zit ik een beetje te twijfelen welke voeding ik als volgende ga afbouwen, ik denk de 2e voeding van de dag. Aan de ene kant vind ik het dan toch wel zonde hoor, zit ik aan de ene kant met gillende stuwing, terwijl ik er ondertussen niks mee doe en een beetje met kv ga zitten rommelen (om het maar zo te zeggen ). Stef drinkt de laatste dagen ook weer iets rustiger, dus dat maakt het voor mij makkelijker om te zeggen "wel afbouwen, want dat kolven ben ik zat, maar rustigaan is snel zat

Fijn dat het bij jou nu zo goed gaat joh! Daar heb je enorm voor gevochten en nu pluk je éindelijk de vruchten. Welverdiend!!
3!
pi_82319760
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 07:53 schreef miss_sly het volgende:
Maar ik bedoel eignelik het kolven op de werkdag ervoor. Ging prima, dus voorraad heb ik eigenlijk nooit verder aangelegd en wat er was van voor ik ging werken, is nooit gebruikt.
Ik heb ook 0 voorraad. Ik zou niet weten waarom (ik voorraad zou moeten hebben).
  Moderator vrijdag 4 juni 2010 @ 11:24:15 #152
5428 crew  miss_sly
pi_82320780
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 10:57 schreef lily het volgende:

[..]

Ik heb ook 0 voorraad. Ik zou niet weten waarom (ik voorraad zou moeten hebben).
Nee, ik dus ook niet, maar ik lees het hier zo vaak, vandaar.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 11:55:56 #153
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_82322213
Ik heb bij eli wel voorraad bewust opgebouwd, nu niet. er ligt wel wat in de vriezer, das mss 3 voedingen totaal of zo.

Ons schema is hetzeflde als bij Lily, alleen andere tijden en 200cc per voeding.

Bij de gastouder komt het alleen niet uit, dus als ik weer 6 uur/dag ga werken, en dus 2x moet kolven, krijgt ze 2 schepjes FV met rijstebloem als papje rond de lunch, om de boel wat te rekken. Dan is ze ruim 5 mnd, en 2 jr geleden was rijstebloem nog geen bijvoeding, dus dat telt niet
  vrijdag 4 juni 2010 @ 12:03:13 #154
108648 cattie
lieve moeder
pi_82322549
Ik had een voorraad opgebouwd voor de keren dat ik langer weg moest dan alleen de werkdag. Ik heb 2x een tweedaagse cursus gehad in de bv periode. De 1e keer ging goed, de 2e keer begaf de vriezer het een dag van te voren en was mijn hele voorraad weg.
pi_82323677
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 22:03 schreef FF het volgende:

[..]

Misschien leuk voor sommigen hier.
Jip & Janneke Forum (http://jjbd2005.xsbb.nl/)
ik heb me een paar maanden terug al aangemeld en ik vind er geen drol aan

Hebben jullie dit al gezien? Politieke standpunten rondom borstvoeding
pi_82323740
Tja over dat kolven... Eergister heb ik een whopping 30cc gekolfd en gisteravond wel 60cc. Ik zou een gat in de lucht springen bij 140cc.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 12:57:46 #157
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_82324719
Heb je dan geen kans op bo's als de borst niet goed geleegd wordt overdag?

en leo, in jouw geval kolf je dan om de boel in stand te houden, niet om ervoor te zorgen dat thomas enkel bv krijgt... is een ander doel. geeft mss ook rust.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 14:11:20 #158
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82327964
Ik heb vanmorgen uit 1 borst 150cc gekolfd!
maar dat was vals want mijn kind had de hele nacht doorgeslapen dus ik had aan de ene kant een ploftiet die hij heeft leeggedronken en de voeding daarna kolfde ik dus 150cc uit de andere borst
Normaal kolf ik ongeveer 100cc per borst (ik geef maar 1 borst per keer dus ik kolf ook maar 1 borst per keer)

En omdat ik dus nog maar een krappe 100cc per keer kolf en Harry meer drinkt uit de fles, heb ik besloten om een dubbele kolf aan te schaffen. Zo kan ik op het werk 2 borsten tegelijk afkolven. Dan heb ik genoeg opbrengst in de dezelfde tijd...
  vrijdag 4 juni 2010 @ 14:13:40 #159
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82328066
Ow en inca, je kan de stuwing ook wegkolven hè?
Kijk wat je kan hebben aan stuwing en kolf het ergste weg. Na een paar dagen wordt het al veel minder.
Zo heb ik het op advies van de lactatiekundige gedaan om mijn overproductie te verminderen.
pi_82329420
Hoe voelt dat dan.
pi_82330019
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 14:43 schreef Droomert het volgende:
Hoe voelt dat dan.
Hoe voelt wat?

Asy, ik kolf dubbelzijdig (Medela freestyle) maar mijn toeschietreflex is niet dubbelzijdig. Ik moet voor de TSR echt de melkstroom visualiseren.
Ben trouwens wel heel tevreden met mijn kolf. Het apparaatje is erg klein, maar toch krachtig genoeg en de accu gaat heel lang mee! het is alleen wel een rib uit het lijf
  vrijdag 4 juni 2010 @ 15:09:42 #162
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82330600
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 14:56 schreef octopussy het volgende:

[..]

Hoe voelt wat?

Asy, ik kolf dubbelzijdig (Medela freestyle) maar mijn toeschietreflex is niet dubbelzijdig. Ik moet voor de TSR echt de melkstroom visualiseren.
Ben trouwens wel heel tevreden met mijn kolf. Het apparaatje is erg klein, maar toch krachtig genoeg en de accu gaat heel lang mee! het is alleen wel een rib uit het lijf
Ik heb nu een Medela Swing en ik kolf 1 borst per keer. Ik krijg aan 2 kanten een tsr, zowel bij live drinken van Harry als met kolven...
Kolven gaat bij mij vooralsnog heel gemakkelijk maar ik heb (buiten 2x op vakantie) nog nergens anders gekolfd dan thuis...
pi_82434414
Goedemorgen. Ik ben nieuw op dit forum, maar niet nieuw qua borstvoeding.
Mijn eerste zoon (Quinten, nu 5 jaar) heeft tot 1 week voor zijn 2e verjaardag 's avonds voor het slapengaan nog een lekker 'lukje' van mama's borst genomen. En toen van het ene op het andere moment had hij er genoeg van.
Nu met mijn 2e zoontje (Django, geboren 29 maart jl. dus nu 9 wkn) hoop ik het weer zo lang te kunnen volhouden. Echter, Django hapt niet zo goed als zijn broertje altijd deed, met als gevolg dat ik vaker wel dan geen pijnlijke tepels heb.
Bovendien lijkt het sinds een paar dagen alsof hij me tegen de avond echt volledig heeft leeggezogen, met als gevolg dat hij 's avonds erg onrustig en 'kwaad' zuigt, loslaat, huilt, zuigt, loslaat enz. en ook voor de nacht niet goed wil inslapen. Inmiddels heb ik mijn (kleine) voorraadje gekolfde melk erdoorheen gejaagd (zo tussen 22.00 en 23.00 krijgt hij dan een flesje met ca 60 ml en dan is hij wel lief en rustig).
Ik denk dat ik straks op pad moet om iets van kunstvoeding voor hongerige baby's moet gaan kopen, zodat ik dat avondprobleem kan opvangen.
Iemand anders ervaring met kindjes die opeens niet genoeg bv meer lijken te krijgen?
  maandag 7 juni 2010 @ 11:42:12 #164
108648 cattie
lieve moeder
pi_82435012
Welkom Barbes. Is het onrustige drinken alleen 's avonds? Het zou spruw kunnen zijn, of clusteren, of regeldagen. Het beste is om een lactatiekundige of vrijwilliger van bvn of lll bellen. Het (structureel) bijgeven van kunstmelk is geen goede oplossing als je bv wilt blijven geven, want dan zal je productie dalen.
  maandag 7 juni 2010 @ 11:46:47 #165
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82435197
quote:
Op maandag 7 juni 2010 11:27 schreef Barbes het volgende:
Goedemorgen. Ik ben nieuw op dit forum, maar niet nieuw qua borstvoeding.
Mijn eerste zoon (Quinten, nu 5 jaar) heeft tot 1 week voor zijn 2e verjaardag 's avonds voor het slapengaan nog een lekker 'lukje' van mama's borst genomen. En toen van het ene op het andere moment had hij er genoeg van.
Nu met mijn 2e zoontje (Django, geboren 29 maart jl. dus nu 9 wkn) hoop ik het weer zo lang te kunnen volhouden. Echter, Django hapt niet zo goed als zijn broertje altijd deed, met als gevolg dat ik vaker wel dan geen pijnlijke tepels heb.
Bovendien lijkt het sinds een paar dagen alsof hij me tegen de avond echt volledig heeft leeggezogen, met als gevolg dat hij 's avonds erg onrustig en 'kwaad' zuigt, loslaat, huilt, zuigt, loslaat enz. en ook voor de nacht niet goed wil inslapen. Inmiddels heb ik mijn (kleine) voorraadje gekolfde melk erdoorheen gejaagd (zo tussen 22.00 en 23.00 krijgt hij dan een flesje met ca 60 ml en dan is hij wel lief en rustig).
Ik denk dat ik straks op pad moet om iets van kunstvoeding voor hongerige baby's moet gaan kopen, zodat ik dat avondprobleem kan opvangen.
Iemand anders ervaring met kindjes die opeens niet genoeg bv meer lijken te krijgen?
Ik denk dat je hier meer te maken hebt met dat je kindje niet goed aanhapt (dat zeg je zelf al, en je hebt pijnlijke tepels) en dat hij daardoor misschien en je borsten niet goed stimuleert en hij niet effectief genoeg kan drinken waardoor hij dus honger heeft.
Je kan, denk ik, het beste bellen met een laktatiekundige bij je in de buurt om eens te kijken naar het aanhappen en voor concrete tips om dat beter te laten verlopen.

Hou in elk geval wel even de groei van je kindje in de gaten. Misschien kun je even langs een weeguurtje bij het cb deze week, dan weet je ook meteen meer. Hij moet tussen de 90 en 200 gram per week aankomen, waarbij 90 echt, echt weinig is.
Als hij niet genoeg aankomt of net aan de 90 gram haalt, dan kun je het beste wat bijvoeden, eerste keus is natuurlijk afgekolfde melk, heb je dat niet dan kun je kunstvoeding geven. Omdat de drinktechniek waarschijnlijk niet helemaal lekker gaat, kun je misschien beter niet bijvoeden met een flesje. Je kunt overwegen om bij te voeden aan de borst door een hulpset, of anders door vingervoeden of met een cupje.
Ondertussen is het natuurlijk belangrijk dat jouw productie wat beter gestimuleerd wordt, je kunt dat doen door je kindje vaker aan te leggen, of je kolft na een voeding je borsten nog eens af.
Maar nogmaals doe dat ook in overleg met een laktatiekundige.

Heeft je kindje ook een fopspeentje?
  maandag 7 juni 2010 @ 11:49:01 #166
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82435274
even hier: miss_sly je pm-box is vol
pi_82436631
Hoi, bedankt voor de reacties.

Spruw is het niet (hebben we al gehad en ook bij mijn eerste kind, dus is goed herkenbaar).

Verder, als het een 'productie'probleem is, is dat er een die de laatste dagen pas is ontstaan.
Meneertje groeit namelijk als kool (bijna 2 kg aangekomen in 1 maand tijd en dat uitsluitend op bv).

Kan de melkproductie zo maar ineens drastisch verminderen???
Ik ben inmiddels wel ongesteld geworden, en ik weet dat dat de productie kan beïnvloeden, maar dat is al weer 1,5 week geleden.

Het aanhapprobleem doet zich eigenlijk alleen bij de rechter borst voor - links is altijd mijn goede kant geweest :-) - maar hoewel ik er in mijn eerste post erg over klaagde, is het nou ook weer niet zo slecht dat mijn ventje er niet genoeg uit zou krijgen (zie zijn gewichtstoename ).
Verder sabbelt/zuigt hij goed aan alles: borst of flesje maakt hem niet uit, als er maar melk uit komt. Ook op zijn speentje sabbelt hij normaliter, als zijn buikje vol is, met veel genoegen.

Wellicht is het dat clusteren? Heb er eigenlijk nooit van gehoord.

Het is alleen 's-avonds (begint rond etenstijd) en sinds ca. een dag of 5 dat Django zijn buikje niet vol lijkt te kunnen krijgen, althans niet tot een voldaan niveau en daardoor 'lastig' wordt.
  maandag 7 juni 2010 @ 12:29:51 #168
108648 cattie
lieve moeder
pi_82436849
Het klinkt mij als clusteren in de oren. De hele avond aan de borst willen liggen, niet (alleen) om te drinken, maar ook om bij je te zijn. Zeker als hij goed groeit, is dat niet echt iets om je zorgen over te maken, maar ik zou toch willen adviseren om een lactatiekundige te raadplegen, zeker als je alsnog kunstvoeding wilt gaan bijgeven of de groei stagneert ofzo.
pi_82437089
Spruw kan helaas ook verborgen voorkomen, dus vertrouw er niet 100% blind op dat je dat wel herkent.
Productie kan wel zo drastisch verminderen, je productie is nog allesbehalve stabiel en druk aan het regelen naar de behoefte van je zoon. Menstruatie is a bitch voor je productie. Maar als hij voldoende aankomt, tevreden is na de voeding en minimaal 6 goede plasluiers per dag heeft, lijkt het me dat je productie de schuldige niet is.
Je verhaal doet me inderdaad denken aan clusteren. Je productie varieert gedurende de dag en tegen de avond produceer je meestal minder dan bijvoorbeeld 's ochtends. Een baby reageert daarop door vaker kort te willen drinken. Dat kan een paar uur duren en dan gaat 'ie (meestal, bij de mijne ging het niet op ) een paar uur of zelfs een hele nacht slapen.
pi_82437207
Oja, bijvoeden is inderdaad niet handig. Het is niet alleen melkhonger, maar ook mamahonger! Vraag een lactatiekundige om even met je mee te denken!
pi_82441380
Tja, zo'n lactatiekundige heb ik 1 x vijf min. aan de telefoon gehad en toen lag er meteen een rekening van 20 euro op de mat! Daar kijk ik dus voorlopig even mee uit.
Ik heb 2 pakjes Nutrilon kant-en-klaar gekocht - niet om direct te gaan gebruiken maar gewoon om iets in huis te hebben voor het geval dat ik geen melk heb kunnen kolven ofzo.

Wat die 'mamahonger' betreft: dat heeft mijn kereltje zeker, maar hij heeft niet te klagen hoor (zelfs nu zit ik met één hand te tikken omdat hij bij me zit/ligt ).

Het is fijn om zo even je verhaal kwijt te kunnen en wat tips en ervaringen van anderen te horen.
pi_82441728
Barbes, hoe bekent klinkt jouw verhaal! Hier eigenlijk hetzelfde verhaal, behalve dan dat ze links wel goed aanhapt. Vannacht 2 uur met haar bezig geweest, iets doen we niet goed als ze rechts drinkt, wat meteen ook zorgt dat ze binnen 3 kwartier nog een keer wil drinken en dat 3 keer. En dat aanhappen dan! En ze laat idd ook steeds los, ik moet weer goed opletten dat ze goed aanhapt. Links gaat alles prima, behalve dat ze dus iets meer tijd tussen de voedingen laat doordat ze rechts vaker binnen 2 uur drinken wil. Dus links staat vaak op knappen..
  maandag 7 juni 2010 @ 14:31:49 #173
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82442005
quote:
Op maandag 7 juni 2010 14:19 schreef Barbes het volgende:
Tja, zo'n lactatiekundige heb ik 1 x vijf min. aan de telefoon gehad en toen lag er meteen een rekening van 20 euro op de mat! Daar kijk ik dus voorlopig even mee uit.
Ik heb 2 pakjes Nutrilon kant-en-klaar gekocht - niet om direct te gaan gebruiken maar gewoon om iets in huis te hebben voor het geval dat ik geen melk heb kunnen kolven ofzo.

Wat die 'mamahonger' betreft: dat heeft mijn kereltje zeker, maar hij heeft niet te klagen hoor (zelfs nu zit ik met één hand te tikken omdat hij bij me zit/ligt ).

Het is fijn om zo even je verhaal kwijt te kunnen en wat tips en ervaringen van anderen te horen.
Je kan even in de zorgverzekeringsvoorwaarden kijken, de meeste vergoeden een laktatiekundige.
pi_82442263
Morretje heb je al verschillende houdingen geprobeerd? Soms vind een kindje het gewoon niet zo lekker liggen op een bepaalde zij en dan kun je bijvoorbeeld in de rugbyhouding voeden. Of in bed 'verkeerdom' of even doordraaien naar je buik, zodat de baby je bovenste borst kan pakken.
  maandag 7 juni 2010 @ 15:45:20 #175
108648 cattie
lieve moeder
pi_82445992
Barbes, kunstvoeding is duurder. je kunt ook vrijwilligers van vbn of lll bellen (zie openingspost).
  maandag 7 juni 2010 @ 15:47:13 #176
108648 cattie
lieve moeder
pi_82446103
Morretje, Ive had dat in het begin ook en die bleek een vastzitten nekwerveltje te hebben, waardoor hij niet zo goed naar links kon met zijn hoofd. Gekke was dat hij verder geen voorkeurshouding had.
pi_82446417
Hm, voorkeurshouding heeft ze inderdaad ook niet.. Ze ligt nu op d'r rug te slapen, en draait ook zelf d'r hoofd van links naar rechts en andersom.
Wupwup, ik bed voed ik liggend, dat was eerst het eurekamoment, maar afgelopen nacht dus niet. Rugby heb ik ook wel eens geprobeerd, maar dat was het ook niet helemaal. Afgelopen week ging het de laatste paar dagen ook rechts wel goed eigenlijk, tot gisteren dus. Ik denk echt dat het onze houding is, en dus een kwestie van opletten.
pi_82481732
quote:
Op maandag 7 juni 2010 15:45 schreef cattie het volgende:
Barbes, kunstvoeding is duurder. je kunt ook vrijwilligers van vbn of lll bellen (zie openingspost).
Ik ben ook niet van plan om over te stappen naar kunstvoeding...Als (zeer) ervaren (1e kind 2 jaar bv gegeven!) en enthousiaste bv-moeder, wil ik mijn kleine mannetje zo lang mogelijk het allerbeste geven wat ik kan.
Maar er schuilt m.i. ook geen kwaad in af en toe kv geven, als het zo uitkomt.

Overigens heeft het kopen van de kv gisteren onmiddellijk geholpen, want Django was volledig tevreden met hetgeen hij uit mijn borsten wist te krijgen en hij heeft dus als vanouds geslapen...(zonder 1 druppel kv dus).
Wellicht dat de rust in mijn hoofd ("Als hij weer zo gaat mopperen heb ik tenminste kv in huis om hem te geven") ervoor gezorgd dat de productie weer wat is toegenomen.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 08:59:37 #179
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82481774
Oh ik zat nog te denken... Weet je zeker dat je ongesteld bent geweest? Ik bedoel, het kan niet iets van een innesteling zijn geweest ofzo?? Het zou erg snel zijn, maar niet onmogelijk...
pi_82482073
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 08:59 schreef Ticootje het volgende:
Oh ik zat nog te denken... Weet je zeker dat je ongesteld bent geweest? Ik bedoel, het kan niet iets van een innesteling zijn geweest ofzo?? Het zou erg snel zijn, maar niet onmogelijk...
Nee, het was te veel voor een innestelingsbloeding. Ik las wel ergens dat bij veel vrouwen rond de 50-60 dagen na de bevalling een menstruatie-achtige bloeding optreedt, dus misschien was dat het.
  woensdag 9 juni 2010 @ 21:06:45 #181
62233 Jelief
ikke lief!
pi_82571121
Barbes,ik sluit mij aan bij de gegeven adviezen. Fijn dat het nu een keer rustiger ging. Ik dacht dat ik alles wel wist na 3 jaar voeden maar ik heb echt wel met mijn handen in het haar gezeten. Mijn mannetje is een heel andere drinker dan mijn meisje. Ook voor ervaren bvmama's is een potje zelfvertrouwen geen luxe.
  woensdag 9 juni 2010 @ 22:48:51 #182
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_82581258
hoe zit het met bv en ibuprofen? dat mag toch? de gewone dosering? hoe lang mag je daarmee doorgaan?
  woensdag 9 juni 2010 @ 23:01:52 #183
12913 GreatWhiteSilence
pi_82582693
Ibu is veilig, ik zou gewoon de bijsluiter aanhouden voor doseringen e.d.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  woensdag 9 juni 2010 @ 23:13:30 #184
18860 sindell
Seriously
pi_82584094
Muuh ik zit met een kolfdip ofzo
Waar ik eerst nog redelijk makkelijk 120 a 140 cc kolfde per keer (1 a 2 weken geleden) is het nu nog maar 60 hooguit 80. Niet genoeg om haar overdag volledig mee te voeden (dat was 140 per keer ook al niet trouwens) als ik aan het werk ben dus krijgt ze nu ook redelijk wat kunstvoeding erbij.
Op momenten dat ik wel thuis ben probeer ik haar zoveel mogelijk aan te leggen, maar heb ik ook het idee dat ze zelf de productie niet omhoog krijgt. Ik baal er wel van, want ik wil nog niet stoppen nu.
Als ik hele dagen werk kolf ik in ieder geval 2 keer met een Avent handkolf. Heeft iemand nog andere tips??
  woensdag 9 juni 2010 @ 23:27:39 #185
12913 GreatWhiteSilence
pi_82585567
's Avonds (of op een ander geschikt moment) nog wat clusterkolven? Dus ieder half uur een tijdje kolven?
Of je staat 's ochtends wat eerder op om dan wat te kolven, dan is de opbrengst vaak goed. Geen idee of je daar tijd voor kunt vinden? Een warm kompres voordat je gaat kolven, om de melk 'los te maken'?

[ Bericht 12% gewijzigd door GreatWhiteSilence op 10-06-2010 00:02:54 ]
  woensdag 9 juni 2010 @ 23:48:05 #186
12913 GreatWhiteSilence
pi_82587408
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 18:02 schreef amaranta het volgende:
Ik ga dit jaar gewoon de som op de proef nemen.
Bij de cito toets van groep 8 zal ik de scores eens onder de loep nemen. BV kids vs FV kids.
Oke?
We komen er zo rond mei/juni op terug !
Leest amaranta eigenlijk (nog?) wel eens mee in deze topic? Ik vond deze post ineens...
pi_82602618
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 21:06 schreef Jelief het volgende:
Barbes,ik sluit mij aan bij de gegeven adviezen. Fijn dat het nu een keer rustiger ging. Ik dacht dat ik alles wel wist na 3 jaar voeden maar ik heb echt wel met mijn handen in het haar gezeten. Mijn mannetje is een heel andere drinker dan mijn meisje. Ook voor ervaren bvmama's is een potje zelfvertrouwen geen luxe.
Ja precies! Na een paar jaar bv geven denk je dat je alles wel hebt meegemaakt en dan: nieuw kindje, nieuwe manier van drinken en nieuwe hoogte- en dieptepunten.
Ach, gaat het niet zo met alles eigenlijk?
pi_82605816
Dat clusterkolven kan ik vanavond wel even proberen ja. Dat kan gewoon naast het gewone drinken van Laura?

Score van vandaag:
6.30 heeft Laura ongeveer een half uur gedronken, 15 min aan beide kanten best goed.
10 uur: krappe 100 cc gekolfd Terwijl ze al 120 gedronken heeft thuis volgens .
Schiet nog steeds niet echt op. Ben benieuwd wat de score vanmiddag wordt....
  donderdag 10 juni 2010 @ 11:03:27 #189
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82606723
sindell, moet je misschien ongesteld worden?
Harry is beide keren dat ik ongesteld moest worden maar 125/140 gram aangekomen in 2 weken terwijl hij tussendoor 110 per week aankomt.

We zijn vandaag weer gaan wegen en meten: 5060gram en 61cm

pi_82609315
Geen idee Asy, ben nog niet weer ongesteld geworden tot nu toe.

Harry blijft een kleintje he?
pi_82609714
Asyniur ik zie dat de gewichtscurve wat afbuigt, klopt dat? Hebben ze daar iets over gezegd? En menstruatie sucks Ik had echt gehoopt dat ik daar minstens een half jaar vanaf zou zijn. Werd het al na 9 weken weer

Sindell zou elektrisch, evt dubbelzijdig kolven misschien kunnen helpen? En synto neusspray?
  donderdag 10 juni 2010 @ 12:39:26 #192
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82611205
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 12:07 schreef WupWup het volgende:
Asyniur ik zie dat de gewichtscurve wat afbuigt, klopt dat? Hebben ze daar iets over gezegd? En menstruatie sucks Ik had echt gehoopt dat ik daar minstens een half jaar vanaf zou zijn. Werd het al na 9 weken weer
Ja hij buigt af. Harry is 'op zoek naar zijn eigen lijntje'. Op het CB zit hij wat gewicht betreft op de -2 lijn. Qua lengte net onder de -1 lijn.
Ik merk dat Harry niet goed aankomt als ik ongesteld ben. Nu in 16 dagen 140 gram, vorige keer in 14 dagen 125 gram. (ja ik ben al 2x ongesteld geweest ondanks volledige bv! )Tussendoor komt hij wel goed aan. Dan komt hij 110 per week aan ofzo. Het enige wat ik vreemd vind, is dat hij altijd hetzelfde ritme houdt qua bv (elke 3 uur). Je zou toch denken dat hij dan ook meer wil drinken ofzo als ik ongesteld ben
Maar goed, ik ga me er niet druk om maken zolang hij alert is en vrolijk en genoeg plas en poep produceert.
Ik mocht wel tussendoor komen wegen maar daar komt mijn kind niet van aan
pi_82612112
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 12:07 schreef WupWup het volgende:

Sindell zou elektrisch, evt dubbelzijdig kolven misschien kunnen helpen? En synto neusspray?
Tja dan zou ik een electrische kolf moeten aanschaffen, daar zit ik niet echt op te wachten eigenlijk... eerst lukte het ook met de handkolf. Die neusspray is misschien nog wel een idee, want ik krijg maar 1 tsr en als het op is is het klaar zeg maar.... Moet ik daarvoor langs de HA?

En ik zou het op zich niet erg vinden als ik weer ongesteld werd, daar heb ik nooit veel last van. Maar hier blijft het gewoon uit dankzij de bv denk ik. ( je kon altijd de klok erop gelijk zetten namelijk)
  donderdag 10 juni 2010 @ 14:27:52 #194
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_82616510
Ik ben gestopt met de borstvoeding waarschijnlijk. Ik heb nu 3 dagen niet gevoed 's ochtends en als Marlien er niet naar vraagt, dan voed ik niet meer. Ze heeft nu 2 jaar borstvoeding gehad en dat vind ik wel genoeg.
Ik vind het aan de ene kant wel een beetje jammer, maar eigenlijk ook wel fijn. Het is 's ochtends toch wel handig dat ik niet verplicht een half uur in bed hoef te liggen (ze wilde nog alleen liggend drinken). En nu kan ze 's ochtends (zelf) een bordje pap eten, of wat brood (moet nog even uitproberen wat het meest in de smaak valt ). En ik moet erop letten dat ik haar 's ochtends wel drinken geef. Dat vergeet ik nogal eens, maar dan had ze al bij mij gedronken. Nu ze niet meer bij mij drinkt, moet ik er wel aan denken... Gelukkig vraagt ze er zelf ook wel om.
pi_82621236
Goed gedaan Grijs, kan me je gevoel goed voorstellen. Had ik toen ook best wat moeite mee met eraan wennen
pi_82621545
Wat een prettige manier van stoppen, Grijs. Ik hoop dat we dat hier zo over een jaar of 1 à 2 ook kunnen doen!

Sindell, je moet in ieder geval je huisarts even bellen. Of hij je er ook voor wilt zien, moet 'ie zelf weten

Asyniur wel gek dat 'ie niet vaker komt als hij wel minder krijgt. Merk je zelf wat aan je productie als je ongesteld bent? Ik heb een week voordat ik 't moet worden een dipje. Irritant, want dat gaat Emma het opkrikken als ik pijnlijke tepels heb Maar ja, kunnen we weer even door Oja, en fijn dat Harry gewoon nog aan het zoeken is naar z'n lijntje. En je hebt helemaal gelijk als je zegt dat 'ie van vaker wegen toch niet meer aankomt
pi_82624810
Hallo allemaal,

Graag stel ik me even voor: ik ben proud_mami en de troste moeder van een zoontje van 14 dagen.
Ik wil ontzettend graag borstvoeding geven maar het gaat zeker niet van een leien dakje. Heb contact en al een consult van een lactatiedeskundige gehad maar het gaat met ups en downs. Kleintje heeft ook last van spruw dus dat schiet ook al niet op, al lijkt dat bijna weg te zijn nu (ik maak de kuur nog wel af).

Ik loop tegen het volgende aan, wellicht hebben jullie tips c.q. raad:

Bij het aanleggen pakt hij vaak alleen de tepel en niet een deel van het tepelhof. Of hij pakt hem wel goed maar dan heeft hij op een gegeven moment alleen nog maar de tepel in zijn mondje.

Ik kolf ook vanaf het begin, heb namelijk hele erge stuwing gehad waardoor de kleine echt niet an d borst kon, die dingen waren echt keihard en opgezwollen. Als ik kolf krijg ik er echter niet meer dan max. 60 ml uit en dat is dan ong. 40 uit de linkerborst en 20 uit de rechter. Meer lukt gewoon niet. Is dat niet veel te weinig?En als hij aan de borst drinkt kijgt ie misschien nog wel minder. Lijkt me sowieso aan de magere kant.

Ik vind het erg moeilijk, vooral ook omdat de kleine niet helemaal 100% ok is, hij heeft een verwijde nier (nierbekken eigenlijk) en een verwijde urineleider en moet de komende weken allerlei onderzoeken ondergaan. Maar ik wil hem zo graag bv geven maar ik word er wel onzeker en soms ook wel gestrest door en dat is ook niet goed lijkt me (voor hem, mij en de bv).

Ik vind het in ieder geval ff fijn om hier even mijn hart te kunnen luchten en als jullie tips hebben dan hoor ik het graag.

Bedankt!
pi_82625542
Nee hoor vaak kolft iemand veel en veel minder dan dat een kindje zelf uit de borst krijgt.
Dat is dus niet iets om van uit te gaan. pf je zorgen om te maken.
Aanleggen is soms ook iets wat kindjes moeten leren. En soms doen ze dat beter in een andere houding.
Dus hier zijn ook nog wel wat dingen voor. Er zijn ook nog tepelhoedjes dus dan kan helemaal goed komen.
Maar er zijn hier meiden die er meer over kunnen uitleggen dan ik.
  donderdag 10 juni 2010 @ 18:19:48 #199
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82628650
60 ml is heel netjes hoor! De maag van je kindje is niet veel groter dan dat. En bovendien drinkt je kindje meer uit de borst dan jij gekolfd krijgt.
Heeft de lactatiekundige je geleerd hoe je zijn mondje groter kan maken onder het drinken (dus ipv de tepel weer de tepelhof)?
pi_82628963
Dames bedankt. En nee, de lactatiedeskundige heeft me niet uitgelegd hoe ik het mondje weer groter kan maken. Kun jij me dat uitleggen denk je?

Bij voorbaat dank!
  donderdag 10 juni 2010 @ 19:29:26 #201
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82631891
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 18:27 schreef proud_mami het volgende:
Dames bedankt. En nee, de lactatiedeskundige heeft me niet uitgelegd hoe ik het mondje weer groter kan maken. Kun jij me dat uitleggen denk je?

Bij voorbaat dank!
Poh, ik kan het proberen...
Als je zoontje drinkt dan zie je zijn kaak op en neer gaan. Zijn mond gaat als het ware open en dicht met een superkorte pauze ertussen waarin hij slikt. Als hij alleen nog je tepel vast heeft dan kun je het volgende proberen. Leg je wijsvinger in het kuiltje van zijn kin (of laat je man/vriend de eerste paar keer helpen). Als je zoontje dan zijn onderkaak naar beneden beweegt dan duw je de kaak een beetje verder naar beneden. Als het goed ie moet de hap dan groter worden zonder dat hij losgelaten heeft. Het vergt wat oefening.

Maar misschien dat je beter nog eens de lactatiekundige kunt vragen om nog eens mee te kijken? Als je het hem nu goed aanleert, dan heb je er alleen maar (heel lang) profijt van...

Grijs, wat fijn dat het zo vanzelf (af)gelopen is
  donderdag 10 juni 2010 @ 20:51:59 #202
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_82636459
Wat je ook kan doen is de borst voorvormen.
dus als je kindje voor ligt, zeg, voor de linkerborst. kindje dus op zn rechterzij, met zn kopie voor je borst, dan ondersteun je zijn hoofdje/nekje met je rechterhand, en met je linkerhand maak je een 'U'-vorm, met gestrekte vingers, rondom je tepelhof. dus je pakt je tepehof via de onderkant vast, zeg maar. dan je vingers een beetje naar elkaar toe bewegen, en je tepelhof wordt dan meer ) ipv |
bij eenzelfde hapgrootte krijgt hij dan toch meer borstweefsel in zn mondje.

aviva drinkt al een paar dagen slecht, ik kreeg kloofjes en net een steek van herkenning in de borst...
ik heb de daktarinnetjes maar wel opgesnord

vanaf wanneer moet ik de opgeslagen bevroren melk nu markeren met een S? en bij ontdooien even heel warm laten worden, toch? moet het ook met de verse melk?
  donderdag 10 juni 2010 @ 20:58:33 #203
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_82636855
Davinia, wat fijn dat ik jou hier nogsteeds zie posten. Wat heb je een boel doorstaan om nu zover te zijn gekomen al . Fijn zeg .
  donderdag 10 juni 2010 @ 21:22:06 #204
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_82638229
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 20:58 schreef Groofsken het volgende:
Davinia, wat fijn dat ik jou hier nogsteeds zie posten. Wat heb je een boel doorstaan om nu zover te zijn gekomen al . Fijn zeg .
thx! dat vind ik lief van je
pi_82652856
Ik heb even geen tijd om te reageren Doe ik later hoor!

Ik heb een paar vraagjes, zal het even kopiëren van het andere forum.
quote:
Mijn zoontje is nu 7,5 maand oud en vanmiddag heb ik de tweede ronde van een sollicitatieprocedure en het zit er best in dat ik aangenomen word Het is een baan van 3 dagen in de week. Nu heb ik een vraag over kolven. Vanmiddag heb ik om 1 uur de afspraak en daarna wil ik nog even de stad in voor kleding. Mijn zoontje is dan bij de gastouder en heeft rond 10 uur voor het laatst bij mij gedronken. Dan kan ik het beste wel even kolven tussendoor toch, of is dat niet perse nodig omdat mijn productie nu wel stabiel genoeg is? Anders moet ik maar een invalidetoilet bij de V&D zoeken ofzo
En als ik aangenomen word, zou dan 2 keer per dag kolven om 10 en om 16 uur (tijdens de pauzes) voldoende zijn om mijn productie op peil te houden? Of moet ik het gewoon uitproberen en als de productie keldert er van uitgaan dat er wel regeldagen komen? Ik wil nog heel lang bv blijven geven!

En nog iets. Gistermiddag was ik in de stad en heeft mijn man ons zoontje pap van moedermelk en daarna bambix waar al opvolgmelk in zit gegeven (dat laatste uit eigen initiatief). Hi jkrijgt papjes omdat hij niet uit de fles drinkt en moedermelk uit de tuitbeker is te dun, dan verslikt hij zich. En vannacht heeft hij doorgeslapen van 23.15 tot 6.30 uur(!!!) terwijl hij de papjes rond 15.00 uur had gekregen en rond 19 uur vrijwel niet bij mij gedronken heeft. Nou is het zo dat hij overdag heel slecht drinkt bij mij, hij wordt steeds ongelooflijk boos wanneer er een boertje dwarszit na een paar slokken of zelfs wanneer de TSR op gang komt. Dus hij drinkt overdag heel weinig en haalt dat 's nachts in. Dan slaapt hij half en drinkt wel rustig. Maar nu dus niet omdat hij zoveel gegeten heeft bij mijn man denk ik. Zou ik hem overdag dan te weinig bijvoeding aanbieden? Of moet ik bang zijn voor mijn productie wanneer ik hem standaard meer eten aanbied zodat hij doorslaapt? Hij krijgt nu overdag fruit en brood of een rijstwafel na zijn eerste slaapje en 's avonds bij het avondeten gekookte groente en zetmeel als een rijstwafel, pasta of aardappel. Ik prak het heel af en toe als hij het zelf niet wegkrijgt maar wel graag wil eten, zoals bij een nectarine, die is te draderig. Hij eet nog niet zoveel, ik denk omdat hij dan genoeg heeft van het zelf doen, maar misschien moet ik hem dan toch maar gaan voeren?
  vrijdag 11 juni 2010 @ 11:21:59 #206
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_82656604
Op de vraag over het niet-kolven: ik denk dat als je niet kolft dat voor je productie niet zo heel veel zal uitmaken en anders kan hij dat snel wel weer regelt. 't Is maar eenmalig. Maar het zou natuurlijk kunnen dat je stuwing krijgt en/of gaat lekken, dan is het wel fijn dat je kunt kolven.
Over de rest kan ik weinig zinnigs zeggen . Succes met je sollicitatie!
pi_82659593
Eén keertje niet kolven betekent niet dat je hele borstvoeding om zeep is he
Met kolven onder werktijd heb ik nog geen ervaring, dus daar kan ik niet veel zinnigs over zeggen. Behalve dan dat het me logisch lijkt te kolven op de momenten waarop je zou voeden.

Over dat bijvoeding: het is bijvoeding. Melk is nummer 1, daarnaast kan hij wat bijhappen. Als je denkt dat Niels te weinig krijgt overdag, is het m.i. een betere optie hem meer melkmomenten aan te bieden dan meer bijvoeding. Hoe meer bijvoeding er naar binnen gaat, hoe minder borstvoeding hij in de regel vraagt. In het Engels heet bijvoeden ook wel 'weaning', spenen. Het afbouwen van borstvoeding dus.
  vrijdag 11 juni 2010 @ 13:16:38 #208
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_82661941
Twinkly, ik kolf nu ook 2 keer per dag, gaat prima. en aviva is 5 maanden.
lily doet het ook met 2x kolven, dus dat zal zeker moeten kunnen, denk ik zo.

zal ik ff mn spruwvraagjes in de herhaling gooien?
quote:
vanaf wanneer moet ik de opgeslagen bevroren melk nu markeren met een S? en bij ontdooien even heel warm laten worden, toch? moet het ook met de verse melk?
ik ben wel een beetje bang dat ze slechter / anders gaat drinken doordat ze pijn in dr mondje heeft, en dat ik dan weer een bo ga krijgen
naja, vorige keer hielp de daktarin heel snel, en we zijn gisteravond al begonnen, dus ik hoop dat het verder goed gaat...
  vrijdag 11 juni 2010 @ 22:43:06 #209
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82689321
Davinia, ik weet niet wat te doen met de spruwmelk.

Twinkly, gaat het drinken uit de fles nog steeds zo beroerd? Probeer anders eens een rietje ipv een tuitbeker? Voor de rest heb ik ook niet echt een antwoord op je vragen. In elk geval heel veel succes met je sollicitatie!

Boh, vandaag was Harry voor het eerst een hele dag bij opa en oma. Hij heeft er 3 flessen van ca 100cc gedronken terwijl ik maar een krappe 220cc heb gekolfd in 2 kolfsessies uit 2 borsten (Harry drinkt 1 borst per keer normaliter). Wat is wijsheid? De boel opkrikken door Harry dit weekend vaker aan te leggen of vaker te kolven? Ik moet maandag weer aan het werk
  zaterdag 12 juni 2010 @ 08:28:07 #210
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82697913
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 22:43 schreef Asyniur het volgende:
Boh, vandaag was Harry voor het eerst een hele dag bij opa en oma. Hij heeft er 3 flessen van ca 100cc gedronken terwijl ik maar een krappe 220cc heb gekolfd in 2 kolfsessies uit 2 borsten (Harry drinkt 1 borst per keer normaliter). Wat is wijsheid? De boel opkrikken door Harry dit weekend vaker aan te leggen of vaker te kolven? Ik moet maandag weer aan het werk
En toen besloot mijn drinkexpert het zelf maar op te lossen door vannacht elke 1-2 uur te komen voor een voeding
pi_82701247
Wel leuk dat Harry het zelf regelt, alleen is het minder fijn dat hij daarom vorige nacht zo vaak is gekomen.

Hier geef ik Thomas enkel nog bv omdat het beter is voor hem dan kv. Hij wil enkel nog bij mij drinken als hij half slaapt (dus 's ochtends vroeg of 's avonds laat als we hem wakker maken). Vanochtend om 6u dus geen probleem, maar om 9.30u wou hij niet meer bij mij drinken Alle mogelijke posities geprobeerd, zelfs in bed gelegen in het donker. Dan maar afgekolfde melk opgewarmd in een fles en die dronk hij op 1, 2, 3 leeg.
Ik ga wel verder met afkolven want wil hem echt nog 2 keer per dag bv geven. En als ik eens, onverhoopt, meer kan afkolven, krijgt hij 3 flessen bv
pi_82701546
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 13:16 schreef DaviniaHR het volgende:
Twinkly, ik kolf nu ook 2 keer per dag, gaat prima. en aviva is 5 maanden.
lily doet het ook met 2x kolven, dus dat zal zeker moeten kunnen, denk ik zo.

zal ik ff mn spruwvraagjes in de herhaling gooien?
[..]

ik ben wel een beetje bang dat ze slechter / anders gaat drinken doordat ze pijn in dr mondje heeft, en dat ik dan weer een bo ga krijgen
naja, vorige keer hielp de daktarin heel snel, en we zijn gisteravond al begonnen, dus ik hoop dat het verder goed gaat...
Ik had het eerder ook al gelezen, maar ik weet het ook niet, sorry. Ik snap dat je de wolk van bo al voelt hangen, hoe gaat het nu? Als de daktarin minder goed z'n werkt doet, pak dan gentiaan violet he!
Dat van bij ontdooien even warm laten worden snap ik trouwens niet helemaal?
pi_82701913
Getver Davinia wat kl*te dat jullie spruw hebben, hopelijk is het snel over en krijgen je geen BO!! Dat van die melk even heel hoog verhitten heb ik ook gelezen ergens. Ik zou de afgekolfde melk denk ik nog een week nadat de symptomen weg zijn markeren denk ik. Voor de zekerheid.

Grijs wat fijn dat het stoppen met voeden zo relaxed en natuurlijk is verlopen. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat het heel gek en een beetje verdrietig voelt om niet meer te voeden Ik vind het echt super dat je zo lang doorgegaan bent/jullie zo lang doorgegaan zijn

Oei Asyniur, lekker vermoeiend Hopelijk gaat dat volgende week allemaal wat makkelijker en hoeft hij 's nachts niet meer zoveel bij te tanken.

Ik heb uiteindelijk gisteren niet meer gekolfd en ik had geen stuwing.
En wat jullie zeiden weet ik allemaal ook best wel, maar toch, als ik zelf in die situatie zit word ik toch onzeker
Maar ik maak me wel zorgen om Niels' drinkgedrag. Hij drinkt overdag heel weinig en wordt zo boos steeds. Zijn plasluiers zijn steeds minder gevuld en net had hij hele gele urine en er zaten twee oranje vlekjes in zijn luier. Nu ben ik bang dat hij echt te weinig vocht binnen krijgt en dat het uraten zijn.
Normaal drinkt hij 's nachts iedere 3 uur een behoorlijke hoeveelheid, maar toen hij van de week een nacht doorgeslapen had, was zijn luier 's morgens vrijwel droog. Daarna een poepluier, weet niet hoeveel hij toen geplast had, en daarna weer een vrijwel droge luier.

[ Bericht 0% gewijzigd door Twinkly op 12-06-2010 12:24:21 ]
pi_82702008
Twink bel even een lk om te overleggen
pi_82703460
Davinia, hoe is het met jullie nu? Ik duim voor jullie dat de ellende aan jullie deur voorbij gaat dit keer!

Ik heb 2 kloven...aan iedere kant 1. Wat kan ik daar het beste aan doen? Smeren, drooghouden? Ik heb ingetrokken tepels, dus drogen aan de lucht is niet echt mogelijk, als Lotte stopt met drinken zijn ze weer weg
Lotte!
Noah!
pi_82704272
druppel melk na de voeding erop en letten op het aanleggen en aanhappen. ik ben zelf niet zo snel van het smeren, maar volgens mij zit daar ook geen goed of fout aan. geen spruw per ongeluk?
pi_82706772
Dames, hier een kersverse bvmoeder (zoontje van 15 dagen) met wat bv vragen:

Soms lijkt het of mijn zoontje niet goed is aangelegd, dat hij meer de tepel heeft als het tepelhof (zie ook mijn vorige vraag) in zijn mondje heeft maar daarin tegen doet voeden geen pijn en hoor ik meneertje duidelijk slikken en klokken.

Volgens mij moet ik eigenlijk hem aan een borst voeden, dan luier verschonen en dan andere borst aanbieden toch? Maar mijn kleine mannetje valt telkens na 1 borst in slaap. Vind het ook weer zo wat om hem dan weer wakker te maken. Te meer omdat ik vaak voor de bv zijn luier verschoon omdat hij anders niet wakker wordt.
Toch wakker maken of hem lekker laten slapen? Ik denk dat als hij niet genoeg heeft dat hij dan ook niet in slaap zou vallen maar zou gaan huilen of ' zoeken'.

Omdat de bv niet altijd lukt (soms gaat aanleggen niet omdat hij niet genoeg hapt bijv.) probeer ik een reserve voorraad aan te maken. Ik doe dit door na de bv te kolven. Beide borsten en de niet aangeboden borst geeft dan het meest uiteraard,. Niet veel hoor, het is in totaal zo;n 30 a 40 ml, soms zelfs nog iets minder. Is dit een goed idee zo of niet? Ik doe dit ook om eventuele stuwing tegen te gaan, dat had ik de eerste week echt enorm, beide borsten waren echt keihard en opgezwollen.

Hoe kan ik trouwens zorgen dat hij zijn mondje wijder opendoet met het aanhappen?

Ik vind het best een toestand hoor, ik ben ook zo onzeker of hij wel genoeg binnen krijgt. Soms wil ik overstappen op flesvoeding omdat ik dan zeker weet dat dat lukt en hij voldoende krijgt. Maar aan de andere kant wil ik hem zo graag bv geven. Ik raak er echter soms wel gestrest door met huilbuien en me schuldig voelen en dat is ook niet goed natuurlijk.

Laat van de week weer de lactatiedeskundige komen, dinsdag denk ik want maandag moeten we voor een refluxonderzoek naar het ziekenhuis met de kleine, hij heeft een verwijd nierbekken en urineleider. Mede daarom wil ik zo graag bv geven maar het moet niet te veel frustratie geven. Snappen jullie mijn dilemma? Het liefst wil ik gewoon doorzetten en dan gaat het hopelijk vanzelf beter met de tijd.

Alvast bedankt ....
pi_82707265
proud_mami, ik vrees dat ik niet op alle vragen een antwoord kan bieden, maar Thomas viel in het begin ook heel vaak in slaap tijdens het voeden, en dat is qua gewichtstoename heel goed gegaan. Wij maakten hem 1 keer wakker door hem tussendoor een nieuwe pamper te geven (althans, we probeerden hem 1 keer wakker te maken, lukte niet altijd). Als hij dan weer in slaap viel, lieten we hem slapen. BV is op verzoek, dus als hij honger had, ook al was dat dan na 1 uur, dan gaf ik hem terug eten. Ik heb hier regelmatig gezeten dat hij om de 3 kwartier kwam omdat hij zo vaak in slaap viel.

Ik begrijp wat je zegt ivm het twijfelen of hij al dan niet voldoende binnen krijgt, heb ik ook lang gehad (en nu opnieuw nu we flesjes geven). Maar zolang de gewichtstoename goed zit, zou ik me niet te veel zorgen maken.

In het begin heb ik nooit gekolfd, dus daar kan ik je niet bij helpen.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 15:30:28 #219
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82708705
proud_mami, als je van de stuwing wil afkomen, moet je stoppen met kolven. Anders hou je het probleem in stand.
Als je denkt dat je zoontje genoeg gedronken heeft dan maak je hem niet wakker. Maar als je denkt dat hij te weinig gedronken heeft, dan geef je hem tussendoor een schone luier.

Davinia legt het een paar berichten terug uit hoe je de hap groter kunt maken.
Maak een soort hamburger ven je tepel met tepelhof zodat de 'platte' kant evenwijdig loopt met de mond van je zoontje. Strijk vanaf zijn neusje over zijn bovenlip en wacht tot hij zijn mond (groot) open doet en dan stop je de gehamburgerde tepel met tepelhof in zijn mond. Dit hou je vast totdat je zoontje goed aangehapt heeft en begint te zuigen. Dan laat je langzaam los.

En voor de rest zou ik de vragen voorleggen aan de lk want die kan het beter zien wat er niet goed gaat of hoe het anders kan dan wij...
Succes!
  zaterdag 12 juni 2010 @ 16:29:09 #220
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_82710460
En vanmorgen toch getwijfeld: Marlien werd aangekleed en wilde naar 'mama toe'. Toen ik even later kwam kijken wilde ze bij 'mama dlinken'. Eenmaal beneden heeft ze haar brood gegeten en melk gedronken en toen ik beneden kwam had ze het er niet meer over.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 16:37:48 #221
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82710796
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 16:29 schreef Grijs het volgende:
En vanmorgen toch getwijfeld: Marlien werd aangekleed en wilde naar 'mama toe'. Toen ik even later kwam kijken wilde ze bij 'mama dlinken'. Eenmaal beneden heeft ze haar brood gegeten en melk gedronken en toen ik beneden kwam had ze het er niet meer over.
Lijkt me ook heel erg lastig. Gelukkig heeft het zichzelf opgelost.
pi_82716861
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 13:30 schreef WupWup het volgende:
druppel melk na de voeding erop en letten op het aanleggen en aanhappen. ik ben zelf niet zo snel van het smeren, maar volgens mij zit daar ook geen goed of fout aan. geen spruw per ongeluk?
Daar twijfel ik nu ook over ja..ze heeft witte aanslag op dr lippen en een paar dingetjes in dr wang. Tong is schoon en bij mij is ook niks te zien. Wel links een soort bloedige snee in mn tepelhof en rechts een soort rode bult op mn tepel
Lotte!
Noah!
  zaterdag 12 juni 2010 @ 20:18:18 #223
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82718558
Lin, als je spruw vermoed, geen melk over je kloven uitsmeren. Ga even langs een huisarts en vraag wat voor lot en iets voor jezelf.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 20:20:36 #224
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82718653
Proud m. Ik wil heel graag reageren, maar dan heb ik een hoop typwerk. En ik lig net op bed met m'n mobiel en das geen doen. Ik ga morgen even reageren op je verhaal.
pi_82718794
Klote, Lin. Hoop voor je dat het geen spruw is. Straks gaan die gekke artsen daar in Berlijn dit ook nog aan de billendoekjes wijten.

Sterkte!
pi_82723177
Mja, ik ben in NL, dus ik kan niet naar de HA. Is er iets wat ik zonder recept kan krijgen wat werkt? Baadt het niet dan schaadt het niet, toch?

Edit: dr billetjes zijn trouwens niet rood of met bultjes. Moet ik nou alles nog heet gaan wassen enzo? En hoe komen we daar nou opeens aan, na 9 maanden?
Lotte!
Noah!
pi_82723736
Oei, dat klinkt wel spruwerig. Lastig dat je ingetrokken tepels hebt, dan worden je tepels nooit helemaal droog en dat is juist een goede voedingsbodem voor een schimmel.
Hier heb ik zelf gentiaanviolet besteld en dat was bij mij het middel tegen spruw.

De LK belt me morgen terug. Ik heb Niels vandaag heel vaak geprobeerd aan te leggen en dat hielp wel iets geloof ik. Het werkt ook niet mee dat hij nog een tandje krijgt (wel heel schattig, heeft hi jstraks twee ondertandjes )
pi_82723851
Bestellingen worden verwerkt vanaf 16 juni Dat is te laat denk ik, ga de 19e alweer weg... ff wat anders zoeken.
Lotte!
Noah!
pi_82723965
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 22:15 schreef Linda2205 het volgende:
Bestellingen worden verwerkt vanaf 16 juni Dat is te laat denk ik, ga de 19e alweer weg... ff wat anders zoeken.
Oh, ik heb nog een aangebroken flesje, ik zal even kijken of het nog houdbaar is, dan mag je het wel hebben.
pi_82724110
Das lief Maar is dat dan niet in contact gekomen met jullie spruw? Hoe werkt het eigenlijk? Grr...ik dacht dat als je dat in het begin niet had, je dan wel veilig zat. En nu zit ik de hele dag met zo'n zeurderige pijn in mn borst
Lotte!
Noah!
pi_82724206
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 22:21 schreef Linda2205 het volgende:
Das lief Maar is dat dan niet in contact gekomen met jullie spruw? Hoe werkt het eigenlijk? Grr...ik dacht dat als je dat in het begin niet had, je dan wel veilig zat. En nu zit ik de hele dag met zo'n zeurderige pijn in mn borst
Dat klinkt wel echt als spruw ja... bluh
Ik heb steeds een schoon wattenstaafje erin gedoopt.
pi_82724436
Het zit op Lottes lippen, dat zag ik als eerste... maar ik had er nog nooit van gehoord dat spruw ook op je lippen kon zitten... doe je je tepels ook met violet-dinges? Of daar alleen die mico-nogwat voetzalf?
Lotte!
Noah!
pi_82724725
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 22:29 schreef Linda2205 het volgende:
Het zit op Lottes lippen, dat zag ik als eerste... maar ik had er nog nooit van gehoord dat spruw ook op je lippen kon zitten... doe je je tepels ook met violet-dinges? Of daar alleen die mico-nogwat voetzalf?
Een keer per dag doe je het op je tepels en na iedere drinkbeurt smeer je je tepels in met de miconazolcreme. Die creme heel dun, je hoeft het niet af te wassen. In Lotte's mondje en op haar lipjes breng je het ook een keer per dag aan. Door te drinken brengt ze het ook al aan op je tepel, als ze maar aan een borst gedronken heeft moet je de andere tepel en een stukje eromheen nog paars maken. Hier had Niels een parelmoerachtige glans op zijn lipjes en ik heb het ook op mijn lippen gekregen (echt au!) omdat ik in het ziekenhuis had geleerd eerst mijn pink nat te maken voordat ik het vaccuum verbrak als hij verkeerd aangelegd was. En in het begin moest ik hem tijdens een voeding heel wat keren opnieuw aanleggen.
pi_82725084
ok, thnx! Dan gaan we maandag eerst maar naar de drogist... Hoe lang duurt het eer je daar vanaf bent?
Lotte!
Noah!
pi_82725228
Wat ik me net bedenk, kan ik het ook in mn mond hebben? Ik heb de laatste paar dagen last van mn keel en een hele rare smaak in mn mond, zelfs direct na het tanden poetsen. Ik doe vaak als mn vinger langs Lottes mond halen en dan aflikken (bij bijv, fruit eten) en ik heb nog zo gezegd dat ik niet zo'n moeder zou worden...
Lotte!
Noah!
pi_82725248
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 22:46 schreef Linda2205 het volgende:
ok, thnx! Dan gaan we maandag eerst maar naar de drogist... Hoe lang duurt het eer je daar vanaf bent?
Weekje ongeveer. Ik ga nu voeden en slapen, morgen ben ik naar de draagwandeling dus ik kijk denk ik niet meer naar je reactie. Maar als je het wilt hebben hoor ik het wel
  zaterdag 12 juni 2010 @ 22:56:40 #237
62233 Jelief
ikke lief!
pi_82725400
Linda er is nog een plek waar je gv kunt bestellen,vraag het even na bij bv.com. En spruw is niet aan leeftijd gebonden.
pi_82725534
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 22:51 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Weekje ongeveer. Ik ga nu voeden en slapen, morgen ben ik naar de draagwandeling dus ik kijk denk ik niet meer naar je reactie. Maar als je het wilt hebben hoor ik het wel
Graag
Lotte!
Noah!
  zondag 13 juni 2010 @ 12:15:12 #239
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82736335
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 17:06 schreef proud_mami het volgende:
Hallo allemaal,

Graag stel ik me even voor: ik ben proud_mami en de troste moeder van een zoontje van 14 dagen.
Ik wil ontzettend graag borstvoeding geven maar het gaat zeker niet van een leien dakje. Heb contact en al een consult van een lactatiedeskundige gehad maar het gaat met ups en downs. Kleintje heeft ook last van spruw dus dat schiet ook al niet op, al lijkt dat bijna weg te zijn nu (ik maak de kuur nog wel af).
Ook als alle tekenen van spruw weg zijn is het verstandig om nog wat dagen te blijven behandelen... Spruw is heel vervelend, het is een schimmel die eigenlijk de kop opsteekt als je weerstand wat laag is, of misschien ben je gewoon gevoelig voor schimmels.
quote:
Ik loop tegen het volgende aan, wellicht hebben jullie tips c.q. raad:

Bij het aanleggen pakt hij vaak alleen de tepel en niet een deel van het tepelhof. Of hij pakt hem wel goed maar dan heeft hij op een gegeven moment alleen nog maar de tepel in zijn mondje.
Denk eraan het het borstvoeding is en geen tepelvoeding . Het is heel belangrijk dat je kindje een goede grote hap neemt en het grootste deel van je tepelhof ook in zn mondje heeft. Een kindje zuigt de borst namelijk niet leeg, maar melkt deze als het ware leeg. Daarom hoort ook zn tongetje goed onder de tepel te liggen zodat hij de borst goed kan legen. Als je kindje je borst niet goed pakt, kan dan pijnlijke tepels opleveren, omdat de tepel dan niet helemaal achter in het mondje komt. Maar je zei zelf al dat je daar geen last van hebt. Doordat je kindje de hele tepel en een deel van de tepelhof pakt stimuleert hij de borst goed, en daardoor komt er bij jouw een teken dat er melk moet komen, hij maakt dus aan het begin kleine zuig bewegingen om dat te weeg te brengen. Er gaat dan een seintje naar je hersenen en die geven dan een sein terug, dat heet dus een toeschietreflex. Misschien voel je het ook wel als je melk toeschiet. Verder geldt er dan het principe van vraag en aanbod, hoe leger de borst hoe harder de melkfabriek gaat werken, hoe voller de borst hoe meer er wordt doorgegeven in je lichaam dat er geen melk aangemaakt moet worden.
quote:
Ik kolf ook vanaf het begin, heb namelijk hele erge stuwing gehad waardoor de kleine echt niet an d borst kon, die dingen waren echt keihard en opgezwollen. Als ik kolf krijg ik er echter niet meer dan max. 60 ml uit en dat is dan ong. 40 uit de linkerborst en 20 uit de rechter. Meer lukt gewoon niet. Is dat niet veel te weinig?En als hij aan de borst drinkt kijgt ie misschien nog wel minder. Lijkt me sowieso aan de magere kant.
Met kolven verstoor je dat proces van vraag en aanbod. Je blijft nu meer vragen als je kindje bij je drinkt, en dus hou je een overproductie aan melk. De hoeveelheid die je kolft hoeft niet veel te zeggen over de hoeveelheid melk in je borsten. Een kindje leegt een borst veel efficienter dan een kolf.
Mag ik vragen wat je met de melk doet? Geef je die achteraf nog aan je kindje?
Heeft de laktatiekundige je aangeraden om af te kolven en dit achteraf aan je kindje te geven? Was er een reden om te twijfelen aan de groei van je kindje?
quote:
Ik vind het erg moeilijk, vooral ook omdat de kleine niet helemaal 100% ok is, hij heeft een verwijde nier (nierbekken eigenlijk) en een verwijde urineleider en moet de komende weken allerlei onderzoeken ondergaan. Maar ik wil hem zo graag bv geven maar ik word er wel onzeker en soms ook wel gestrest door en dat is ook niet goed lijkt me (voor hem, mij en de bv).
Het vervelende is dat we allemaal geen maatstreepjes hebben zodat we zien hoeveel erin gaat . Maar je hebt wel een aantal punten waarop je kunt zien en meten of er genoeg ingaat.
Je zegt dat je kindje nu 14 dagen oud is, dan neem ik maar aan dat je nog niet langs het CB bent geweest om eens even te meten. Meten is weten. Je kindje hoort meer dan 100 gram per week aan te komen, en een humpie van 14 dagen zie je liever meer dan 140 gram per week aankomen. Die 100 gram is zeg maar heel minimaal.
Verder kun je het aantal plasluiers op een dag tellen, dat moeten er minimaal 6 zijn. Pak eens een luier en giet daar 30 tot 50 cc water in en dan voel je gewoon goed wat een volle plasluier is.
Je kindje hoort ook minimaal 4 poepluiers te hebben op een dag. Borstgevoede kindjes kunnen na 4 tot 6 weken een heel andere poepritme krijgen en dan makkelijk 4 weken niet poepen, maar dat geldt dus niet voor kindjes van 14 dagen oud.
Je geeft voeding op verzoek, en dus niet op de klok. MAAR als je kindje niet minimaal 8x per dag voor een voeding komt dan moet je hem wakker maken voor een voeding.

Dat een kleintje in slaap valt aan de borst is niet raar, het is best hard werken aan de borst. Probeer wel 2 borsten aan te bieden, en dus als hij in slaap valt aan de ene kant kun je hem een beetje wakker maken door bijvoorbeeld wat kleertjes uit te trekken..
quote:
Ik vind het in ieder geval ff fijn om hier even mijn hart te kunnen luchten en als jullie tips hebben dan hoor ik het graag.
Je kan altijd bellen met de vbn of LLL, das gratis en mensen aan de telefoon hebben er ook echt wel verstand van.

Verder denk ik dat je even zou kunnen overwegen om van de week langs een weeguurtje op het CB te gaan. Dan weet je gewoon meer.

Bedankt!
[/quote]
pi_82738783
dames, allemaal bedankt voor jullie reacties! Vooral Tocootje ook voor je zeer uitgebreide reactie.
Het gaat eigenlijk wel redelijk tot goed hier met de bv. Dat wil zeggen ik denk dat het goed gaat ;-) maar meneertje lijkt helemaal tevreden dus ik neem aan dat het wel goed gaat.

Ik heb nog 1 vraag, en dat is over het aanhappen. Hoe zorg i nou dat de kleine zijn mond goed opendoet. Ik maak een hamburger van mijn borst, zijn mondje zit tegenover de tepeel(hof), ik strijk de tepel over zijn boven en onderlip maar meneertje doet zijn mondje niet zo wijd open. Hij kan het wel, met gaapen en huilen heeft hij wel een grote mond. Ook ligt hij vaak met zijn hoofdje te draaien voordat hij aan de borst gaat, dan draait hij zijn hoofdje bijvoorbeeld naar boven en neemt hij wel een grote hap maar zodar zijn gezictje naar de borst/tepel is gericht dan lijkt het er op dat hij kleineere happen neemt. Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel en ik hoop op de gouden tip ;-)

Bedankt alvast!
  zondag 13 juni 2010 @ 13:46:15 #241
62233 Jelief
ikke lief!
pi_82739456
Proudmami,je geeft zelf het antwoord al. Als je je tepel ter hoogte van zijn neus houdt bij het aanhappen dan moet hij zijn hoofd wat achterover doen en daardoor gaat zijn mond verder open.
  zondag 13 juni 2010 @ 17:03:18 #242
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_82747829
tico, een voelbare tsr en een drinkend kindje is geen garantie dat de hap groot genoeg was... als je na het volledig leeg laten drinken van de borst nog 40cc eruit kunt kolven, was de borst dus niet leeg... het klinkt akelig herkenbaar, en jullie weten hoe het bij mij verder ontwikkelde...
p-m, laat de lk svp nog heel goed kijken naar het aanleggen / aanhappen, enzoek desnoods een andere, die je beter kan helpen

hier is de spruw weer weg. nog tot het weekend met de daktarin aan de haal, maar het leed is weer geleden, gelukkig (ze drinkt weer rustiger, raynauds is weer helemaal weg, ben weer blij )

paar dagen geleden gesprek met schoonma toen ik zei dat ik een kloofje had van de spruw: 'is 6 mnd een goed moment?'
ik: 'ja. 6 mnd is een goed moment om te beginnen met bijvoeden '

dat het mij nog zou gaan gebeuren dat ze vinde dat ik TE LANG bv geef!

en vanochtend viel aviva tijdens het drinken in slaap, draaide haar hoofd af, sliep verder, draaide haar hoofd terug en hapte slapend weer aan! zo lief
dat we het zo ver hebben kunnen schoppen samen

en nog een paar omdat bv fijn en makkelijk is
  zondag 13 juni 2010 @ 20:04:19 #243
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_82755222
Davinia, wat fijn dat jullie nu echt van de borstvoeding kunnen genieten, dat is jullie zo gegund!
  maandag 14 juni 2010 @ 06:32:44 #244
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_82773848
jeeeeeej Davinia!!!
ook de 6 maanden alweer binnen! vind het echt super van je dat je het ondanks alles, hebt volgehouden!

en ik heb ook al mensen die vragen wanneer ik ga stoppen... maar eerlijk gezegd gaat het best wel prima zo...Evie geniet zichtbaar van de live-momenten aan de borst. En dat wil ik belonen, ik ben blij en trots dat Evie uiteindelijk ook uit de borst drinkt en wil dit nog wel een poosje proberen door te zetten.
  Moderator maandag 14 juni 2010 @ 07:54:45 #245
5428 crew  miss_sly
pi_82774283
Davinia whoei, 6 maanden wie had dat gedacht he, met al die ellende! Geweldig en fijn dat het goed gaat

Ik voed alweer bijna 11 maanden en ik zou zeker geen langvoedster worden en als ik de 6 maanden zou halen, zou ik dat geweldig vinden
Maar nu wil ik de drinkmomenten (want voedingen zijn het eigenlijk niet eens) overdag toch wel aan stoppen. De ochtendvoeding en laat-in-de-middag-als-ik-thuiskom-van-mijn-werk voeding wil ik nog even blijven doen. De vraag is hoe ik nu om moet gaan met andere melk. Ik denk dat ze geen opvolgmelk hoeft te hebben, en dat ik ook niet een drinkmoment hoef te vervangen door een echt flesje met kv? Is het voldoende als ik bij ontbijt en lunch een beker (half)volle melk aanbied? De drinkmomenten die ze nu overdag heeft zijn nooit hele voedingen, maar meer een aantal slokken omdat ze er zin in heeft. Bijvoeding gaat echt heel goed, we hebben een mooi schema waar ze over het algemeen redelijk van eet. Verder heeft ze de hele dag water ter beschikking waar ze ook wel van drinkt, maar nie echt heel erg goed. Voor het slapengaan krijgt ze nog pyjamapapje gemaakt van 160 cc nutrilon 2, waar ze tussen de 60 en 120 cc van drinkt.
  maandag 14 juni 2010 @ 08:37:00 #246
143848 huuphuup
Dorksided
pi_82774753
Miss volgens het voedingscentrum en het cb heeft een dreumes ongeveer 300 ml melk nodig. Dat mag prima gewone -ordinaire hoe kom je er toch op oh n0es geen supersonische peutermelk- halfvolle koemelk zijn. 300 ml zijn 2 van die kleine tuitbekertjes dus je zou het overdag inderdaad prima kunnen vervangen. 1 bij de boterham 's middags en 1 bij het stuk fruit ofzoiets. Voor de rest van de dag als drinkmomenten zou ik zelf denk ik water, diksap, of eventueel slappe thee aanbieden, gewoon omdat ze niet meer dan die 300 ml melk nodig hebben (en als je de twee drinkmomentjes blijft doen dan krijgt Senna in principe al melk natuurlijk.)

Ik ben zelf ook van plan om rond 1 jaar de voedingen overdag af te gaan bouwen en te vervangen voor koemelk.
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  Moderator maandag 14 juni 2010 @ 10:07:27 #247
5428 crew  miss_sly
pi_82776868
Ja, ik was sowieso niet van plan die marketingtoestanden achterna te hollen en de komende tig jaar dreumes-, peuter-, kleuter- en jongvolwassenenmelk te gaan kopen

300 ml moet ze dus best redden met de 2 bv-voedignsmomenten en de pyjamapap. Dus zoals ik het wil gaan doen, moet dan geen probleem zijn: met een gewone beker beginnen met kleine beetjes melk bij de boterham. Zo leert ze melk drinken en uit een gewone beker, maar het heeft geen van beiden haast. Gedurende de dag drinkt ze prima water, ze is gewoon niet zo'n dorstig meisje. diksap en thee enzo zie ik dan de toegevoegde waarde niet zo van nog. Dan wordt de volgende stap natuurlijk om buiten de twee voedingsmomenten niet meer aan te leggen. Ben benieuwd hoe dat gaat verlopen.
  maandag 14 juni 2010 @ 11:04:33 #248
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_82778669
ze is nog geen half jaar, hoor! dat duurt nog heeeeeel lang (3 wk)

miss, ik dacht dat koemelk voor het eerste jaar werd afgeraden?
  maandag 14 juni 2010 @ 11:06:46 #249
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82778737
quote:
Op maandag 14 juni 2010 11:04 schreef DaviniaHR het volgende:
ze is nog geen half jaar, hoor! dat duurt nog heeeeeel lang (3 wk)

miss, ik dacht dat koemelk voor het eerste jaar werd afgeraden?
Nee hoor. Vanaf 10 maanden mag je het onverdund geven. Zie lijst bv.com.
  Moderator maandag 14 juni 2010 @ 11:12:53 #250
5428 crew  miss_sly
pi_82778995
Op bv.com is zelfs een artikel van een Canadees die zegt dat het al vanaf 6 maanden mag, naast de bv en dat opvolgmelk nergens voor nodig is.

http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/buitenshuis.html

En die 6 maanden ga je toch gewoon halen, Davinia
  maandag 14 juni 2010 @ 12:58:54 #251
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82783016
Leuk stukje:
quote:
AMSTERDAM - Een stof in de hersenen die zorgt voor onderling vertrouwen en samenwerking tussen mensen, zorgt er tegelijkertijd voor dat zij zich agressief gedragen ten opzichte van mensen uit een concurrerende groep.

Dat blijkt uit onderzoek waarvan de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Universiteit Leiden de resultaten maandag hebben bekendgemaakt.

De wetenschappers onderzochten de werking van oxytocine, ook wel bekend als het knuffelhormoon. De stof speelt een belangrijke rol bij onder meer de binding tussen partners en tussen moeder en kind.

De heersende opvatting is dat de stof mensen aardiger en opofferingsgezinder maakt. Dat beeld verdient enige nuancering, aldus de onderzoekers. Als het belang van de eigen groep in het geding is, wekt oxytocine juist agressie op.
Oxytoxine speelt een grote rol bij borstvoeding.. Zorgt namelijk voor een toeschietreflex..
Borstvoedende vrouwen zijn dan dus een soort tijdbommetjes??
pi_82783286
quote:
Op zondag 13 juni 2010 17:03 schreef DaviniaHR het volgende:
paar dagen geleden gesprek met schoonma toen ik zei dat ik een kloofje had van de spruw: 'is 6 mnd een goed moment?'
ik: 'ja. 6 mnd is een goed moment om te beginnen met bijvoeden '

voor de bijna 6 maanden! Ga je mee richting het hele eerste jaar voeden?

Tico leuk stukje. Oxytocine speelt ook een hele belangrijke rol tijdens de weeën, dus dat is gelijk weer een excuus om je vent af te blaffen
  maandag 14 juni 2010 @ 13:06:52 #253
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82783323
quote:
Op maandag 14 juni 2010 13:05 schreef WupWup het volgende:

[..]

voor de bijna 6 maanden! Ga je mee richting het hele eerste jaar voeden?

Tico leuk stukje. Oxytocine speelt ook een hele belangrijke rol tijdens de weeën, dus dat is gelijk weer een excuus om je vent af te blaffen
Ja das ook waar!! En dan is hij inderdaad ook nog eens de tegenpartij... Het is dus niet zo dat wij onredelijk zijn, we kunnen er gewoon niets aan doen.
pi_82796963
Dames, de borstvoeding gaat ineens als een tierelier! :-)
Het aanleggen gaat ineens heel makkelijk, hij neemt nu grote happen en ik hoor hem overduidelijk drinken.En ik heb ook de indruk dat meneertje nu ook goed/genoeg drinkt.

Maar blijkbaar ging het de afgelopen week ook goed want vanmiddag in het ziekenhuis is hij gewogen en in een week tijd is hij 120 gram aangekomen. Volgens de arts moeten een kleintje zo tussen de 100 en 150 gram aankomen dus daar zit hij mooi tussenin.

Ik wil jullie bedanken voor al jullie tips en reacties, heb echt het gevoel dat het geholpen heeft dus Thanxxx!
  maandag 14 juni 2010 @ 20:20:33 #255
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82803061
Super! Je deed het gewoon al hartstikke goed!
pi_82803182
Ik heb vandaag zalf en gel van de HA gekregen (eigen kosten ) maar na 1x smeren voelt het al een heel stuk beter
Lotte!
Noah!
  maandag 14 juni 2010 @ 20:24:00 #257
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82803273
quote:
Op maandag 14 juni 2010 20:22 schreef Linda2205 het volgende:
Ik heb vandaag zalf en gel van de HA gekregen (eigen kosten ) maar na 1x smeren voelt het al een heel stuk beter
Daar wegen de kosten wel tegenop denk ik
pi_82803535
quote:
Op maandag 14 juni 2010 20:24 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Daar wegen de kosten wel tegenop denk ik
Ja, tis erg fijn, maar 30¤ medicijnen en een doktersbezoekje hakken er wel in Hopen maar dat ik het mag declareren thuis...
Lotte!
Noah!
  maandag 14 juni 2010 @ 20:29:22 #259
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82803709
quote:
Op maandag 14 juni 2010 20:27 schreef Linda2205 het volgende:

[..]

Ja, tis erg fijn, maar 30¤ medicijnen en een doktersbezoekje hakken er wel in Hopen maar dat ik het mag declareren thuis...
Hier i het wel zo dat ik met mijn nederlandse verzekering gewoon de kosten van het huisartsbezoek in Frankrijk terug kon krijgen. Zelfde voor spul op recept.. Gelukkig maar, ik had in 1 jaar 2 kinderen die langs de huisarts mochten...
  maandag 14 juni 2010 @ 20:37:42 #260
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82804280
Even een dikke voor Davinia!!

Miss_sly, fijn dat de bv nog steeds zo goed gaat!

proud_mami, fijn dat het goed gaat joh!

Linda, hopelijk voelt alles snel weer beter...
  maandag 14 juni 2010 @ 21:56:51 #261
62233 Jelief
ikke lief!
pi_82809642
*0* wat een goede berichten hier!
  dinsdag 15 juni 2010 @ 07:21:02 #262
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82820764
Blergh, mijn 2e werkdag en de 2e nacht op rij dat Harry elke 2 uur!! komt voor voeding.
pi_82832849
Ik zie een verband
pi_82832992
Ik ben het kolven zo beu

En daardoor loopt het natuurlijk ook niet lekker. Vanochtend 20 minuten (links) voor 30 ml. Gelukkig haal ik dan uit rechts wel nog 150.

Leah drinkt links steeds slechter. Hooguit 5 minuten. Drinken, loslaten, mopperen. Drinken, loslaten, mopperen.
Dan leg ik haar rechts aan en drinkt ze lekker een minuut of 20 aan een stuk.

Toch stom dat links altijd zo moeilijk heeft gedaan.
Ik heb ze toch hetzelfde behandeld
  dinsdag 15 juni 2010 @ 14:51:26 #265
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82834808
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 14:04 schreef lily het volgende:
Ik ben het kolven zo beu

En daardoor loopt het natuurlijk ook niet lekker. Vanochtend 20 minuten (links) voor 30 ml. Gelukkig haal ik dan uit rechts wel nog 150.

Leah drinkt links steeds slechter. Hooguit 5 minuten. Drinken, loslaten, mopperen. Drinken, loslaten, mopperen.
Dan leg ik haar rechts aan en drinkt ze lekker een minuut of 20 aan een stuk.

Toch stom dat links altijd zo moeilijk heeft gedaan.
Ik heb ze toch hetzelfde behandeld
Hoe oud is Leah? Als je er zo'n hekel aan hebt en ze is al wat ouder kun je toch de tijd dat ze op het kdv is gewoon laten vervangen door fruit en weet ik veel wat.
Ik ben gestopt met kolven bij 7 maanden omdat ik toen de zoveelste borstontsteking had. Dan moest ze overdag maar gewoon wat anders eten hoor.

En anders kun je ook nog overwegen om de voedingen te vervangen door kv.. Als je er echt, echt een schijthekel aan hebt dan kan ik me dat ook nog heel goed voorstellen.
pi_82835004
Leah is dinsdag 6 maanden.

Ja, ik ga er ook mee stoppen (met dat kolven). Geen probleem mee verder alleen ben ik een beetje bang dat mijn productie dan zo'n knauw krijgt dat ik helemaal niet meer kan voeden en dat zou ik jammer vinden.

Verkoopt zo'n kolf tweedehands eigenlijk nog een beetje?
Het ding is nog geen 3 maanden gebruikt.
  dinsdag 15 juni 2010 @ 14:58:57 #267
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_82835105
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 14:56 schreef lily het volgende:
Leah is dinsdag 6 maanden.

Ja, ik ga er ook mee stoppen (met dat kolven). Geen probleem mee verder alleen ben ik een beetje bang dat mijn productie dan zo'n knauw krijgt dat ik helemaal niet meer kan voeden en dat zou ik jammer vinden.

Verkoopt zo'n kolf tweedehands eigenlijk nog een beetje?
Het ding is nog geen 3 maanden gebruikt.
Hoeveel dagen werk je? Ik werk 4 dagen en de 3 dagen thuis gewoon volledig voeden zorgde dat mn productie wel stabiel bleef.. Dan had ik op maandag weer wat stuwing en op donderdag niet...

Ligt eraan wat voor kolf je hebt... Gewoon op marktplaats zetten, volgens mij zijn er best vrouwen die een 2e hands aanschaffen.
pi_82835193
Ik werk nu 3 dagen. Ik ga vanaf volgende week al beginnen met 1 keer kolven per werkdag.

Volgende week heb ik vrij en dan ga ik beginnen met bijvoeding en kijken wat voor eetschema we gaan krijgen. Kan ze op het kdv wat fruit en fv krijgen.
  dinsdag 15 juni 2010 @ 16:57:21 #269
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_82840915
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 16:29 schreef Grijs het volgende:
Gisteren wilde ze weer bij mij drinken en vanmiddag weer. Ik heb er vanmiddag maar aan toegegeven... Ze heeft niet veel gedronken, maar wel veel genoten .
Ik had verwacht dat ze er zelf niet zoveel belang meer bij had, maar als ze er naar blijft vragen, wil ze het toch wel graag hebben, lijkt me. Maar eens even kijken wat we nu gaan doen...
pi_82907277
Davinia, wat goed, een half jaar!

Linda, hopelijk ben je snel van de spruw af!

Lily, hopelijk lukt het gewoon met bijvoeding en hoef je niet meer te kolven.

Miss, wat fijn dat het al zo lang zo goed gaat.

Ik wil ook even jompelen, ik geef nu al een jaar en 9 dagen bv!
Waarvan een maand gekolft en de rest met feesthoed!
Ik vind het zo'n verrassend ding, dat ik al zo lang naar volle tevredenheid voed.

Ook op vakantie was het erg fijn. We vinden het allebei zo gezellig nog.
Ko kan soms echt intens tevreden naar mij lachen met zijn mond vol melk.
  donderdag 17 juni 2010 @ 06:50:03 #271
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_82916359
oo daar jompel ik graag voor mee Oeke
wat een prestatie; al langer dan een jaar! heerlijk voor Ko en mama
  Moderator donderdag 17 juni 2010 @ 09:06:48 #272
5428 crew  miss_sly
pi_82917965
oeke je bent weer terug! En alweer meer dan een jaar voeden fijn dat het nog steeds zo goed en fijn is
  donderdag 17 juni 2010 @ 09:56:32 #273
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82919339
oeke, wat goed joh!

lily, ik hoop dat je lekker kan blijven voeden zonder gekolf

dames, ik heb jullie hulp nodig.
Volgens mij is mijn productie (gigantisch?) aan het terug lopen. Haary dronk 1 borst per keer keer en tot voor kort was het ook voldoende als ik 1 borst leegkolfde voor een voeding. Dat was ongeveer 100cc.
Ik ben sinds maandag weer aan het werk en Harry kwam van zondag op maandag elke 2 uur voor voeding en zo ook van maandag op dinsdag. Van dinsdag op woensdag ging het iets beter. Toen liet hij eerst 4 uur ertussen en toen kwam hij alsnog elke 2 uur. Vannacht was het 4 uur, 2 uur en 3 uur ertussen dus weer bijna een normaal ritme.

Harry drinkt tussen de 300 en 350 cc op een dag. Ik kolf maar een krappe 300cc per dag in 3 kolfbeurten uit 2 borsten! Eerst dacht ik dat het aan de 'nieuwe' dubbele kolf lag, maar ook met mijn swing haal ik dezelfde hoeveelheden dus aan de kolf ligt het niet.
Voorlopig heb ik nog genoeg voorraad in de vriezer om de tekorten op te vangen maar ik ben bang dat dit snel gaat slinken als mijn productie niet verbetert en Harry op een dag steeds meer gaat drinken.

Ik geef Harry nu 2 borsten per voeding hoewel ik niet het idee heb dat borst 1 dan al leeg is, maar Harry houdt dan op met drinken, zelfs met stimulatie c.q borstcompressies. Als ik Harry dan aan borst 2 leg, dan drinkt hij gewoon verder. Hoe weet ik dat borst 1 dan leeg is? Als ik op mijn tepel(hof) knijp dan spuit de melk er gewoon soms nog uit maar op zijn minst wellen er nog grote druppels op.

En moet ik nu 1x vaker kolven dan Harry voeding krijgt zodat ik in elk geval wat hij wegdrinkt op een dag, kan aanvullen?
pi_82919964
Hoe oud is Harry?

En als je na een voeding nog druppels uit je tepel krijgt hoeft dat niet te betekenen dat je borst niet leeg is... Want je borsten zijn nooit leeg, er wordt melk aangemaakt zodra je kleine drinkt... Dus dat is normaal.
pi_82920709
Asyniur, ik kan alleen maar beamen wat je zegt. Sinds ik ga werken, is mijn productie echt heel zwaar teruggelopen. Ik kolf soms maar 30cc uit twee borsten En dat is dan minstens 4 uur nadat Thomas gedronken heeft.

Ik heb me er eerlijk gezegd bij neergelegd. Thomas drinkt 's ochtends nog bij mij, de rest is KV en 's avonds krijgt hij afgekolfde melk (aangezien hij niet meer bij mij wil drinken als hij echt wakker is geweest). Of ik het fijn vind? Helemaal niet, maar me er blijven druk in maken, heeft jammer genoeg geen zin en doet de productie niet toenemen. En voor de intieme momenten moet ik het ook niet meer doen want hij wil enkel nog drinken als hij half slaapt
Ik denk ook niet dat ik nog lang ga kolven. Ik heb ook al een week geen last meer van stuwing, zelfs niet als er vrij veel uren tussen zitten omdat ik bv een hele dag opleiding had.
  donderdag 17 juni 2010 @ 10:47:05 #276
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_82920858
Asyniur, zouden het ook regeldagen kunnen zijn?
  donderdag 17 juni 2010 @ 10:47:07 #277
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82920859
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 10:18 schreef Ticootje het volgende:
Hoe oud is Harry?

En als je na een voeding nog druppels uit je tepel krijgt hoeft dat niet te betekenen dat je borst niet leeg is... Want je borsten zijn nooit leeg, er wordt melk aangemaakt zodra je kleine drinkt... Dus dat is normaal.
4 maanden...
pi_82921022
Asy, ik denk dat je met een paar dagen lekker vaak aanleggen een eind komt om je productie wat op te krikken.. Na een voeding gaan kolven en tussendoor kolven zou ik nog even laten.
pi_82921073
Ik heb ook hetzelfde probleem hoor. Laura drinkt ook meer dan ik kan kolven.
Op maandag en woensdag als ze bij mijn ouders is ga ik trouwens naar huis tussen de middag om live te voeden, gister had ze de hele ochtend geslapen en dronk dus pas tussen de middag weer. Dan geef ik altijd ongeveer 100cc mee om de ergste honger te stillen, totdat ik haar weer zelf kan voeden.

Op vrijdags kolf ik 2 keer ongeveer 240 max. Op zo'n dag drinkt ze op het kdv veel meer en krijgt ze dus de rest kv. Nooit veel trouwens. Zo modder ik dus maar wat aan
Vannacht trouwens kwam ze voor het eerst sinds tijden weer eens om 4.30 voor een voeding. Vond ik nu niet zo erg, want is wel goed voor de productie. Die 10 uren die ze er normaal tussen laat hebben ook invloed gehad denk ik.

Nou ja over 2 maanden is ze een half jaar, dan ga ik denk ik afbouwen.

Vanmiddag naar het CB, ben nu wel benieuwd hoeveel ze weegt, de laatste keer wegen was 4 mei
  donderdag 17 juni 2010 @ 10:55:33 #280
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82921215
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 10:47 schreef Grijs het volgende:
Asyniur, zouden het ook regeldagen kunnen zijn?
alweer?
die hebben we pas gehad...

ik was trouwens heemaal vergeten om op jou te reageren: zolang jullie er allebei nog van genieten, gewoon lekker blijven doen
pi_82921280
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 10:55 schreef Asyniur het volgende:

[..]

alweer?
die hebben we pas gehad...

ik was trouwens heemaal vergeten om op jou te reageren: zolang jullie er allebei nog van genieten, gewoon lekker blijven doen
Bij 4 maanden denk ik niet echt aan regeldagen nee.

Zou je ongesteld kunnen worden? Of ben je het al geweest?
  donderdag 17 juni 2010 @ 10:57:52 #282
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82921325
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 10:51 schreef Ticootje het volgende:
Asy, ik denk dat je met een paar dagen lekker vaak aanleggen een eind komt om je productie wat op te krikken.. Na een voeding gaan kolven en tussendoor kolven zou ik nog even laten.
dus op mijn werkdagen de voedingen die harry normaal drinkt kolven (3x dus) en dan voor de rest niet extra kolven en nu deze komende 5 dagen hem veel aanleggen, begrijp ik dat goed?
En dan Harry beide borsten per voeding aanbieden? of gewoon 1 borst per keer?
en hoe weet ik of een borst 'leeg' is?
pi_82921446
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 10:57 schreef Asyniur het volgende:

[..]

dus op mijn werkdagen de voedingen die harry normaal drinkt kolven (3x dus) en dan voor de rest niet extra kolven en nu deze komende 5 dagen hem veel aanleggen, begrijp ik dat goed?
Inderdaad Harry lekker vaak aanleggen de aankomende 5 dagen, dat zou echt wel voldoende moeten zijn.

Oh en denk eraan, hoe leger de borst, hoe harder die melkfabriek gaat werken. Hoe voller de bost hoe minder melk er wordt gemaakt. Dus geen voeding uitstellen omdat je wilt sparen, dat werkt dus tegen je.

Het komt echt vaak voor dat een kindje eerst aan 1 borst genoeg had, en opeens gewoon 2 borsten wilt. Geef als dat lukt gewoon die 2 borsten tijdens een voeding, worden ook allebei je borsten elke voeding gestimuleerd.

Als Harry loslaat, dan kun je ervan uitgaan dat je borst "leeg" is... Hij zal er vast nog wel druppels uit kunnen halen, maar die andere kant zit natuurlijk nog gewoon lekker melk in dat eruit kan stromen... En hij heeft honger/dorst, dan zou ik ook voor borst nummer 2 gaan.
  donderdag 17 juni 2010 @ 11:03:07 #284
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82921550
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 10:56 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Bij 4 maanden denk ik niet echt aan regeldagen nee.

Zou je ongesteld kunnen worden? Of ben je het al geweest?
ik ben al 2x ongesteld geweest.
laatste keer was vorige week. dat zie je dan ook aan zijn gewicht bij het CB. Hij komt die week nauwelijks aan, maar het gekke is dat hij dan ook niet vaker om voeding vraagt. Hij komt dan gewoon nog steeds elke 3-4 uur, ook 's nachts...
pi_82921673
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 11:03 schreef Asyniur het volgende:

[..]

ik ben al 2x ongesteld geweest.
laatste keer was vorige week. dat zie je dan ook aan zijn gewicht bij het CB. Hij komt die week nauwelijks aan, maar het gekke is dat hij dan ook niet vaker om voeding vraagt. Hij komt dan gewoon nog steeds elke 3-4 uur, ook 's nachts...
Dan is het manneke gewoon snel tevreden en moppert hij dus niet als hij wel honger heeft.... Als je dat weet, dan kun je hem wat vaker aanleggen als je ongesteld bent... Dus dan voedt je een beetje meer op jouw verzoek.

Die nachtvoedingen zijn juist goed voor je productie, hoe slopend dat ook is.

Oh en bij 4 maanden is het normaal dat de curve van een borstgevoed kindje afwijkt van de curve op het cb.
  donderdag 17 juni 2010 @ 11:14:41 #286
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82921998
Dank voor je tips!
Als het volgende week niet beter gaat dan maak ik een nieuwe afspraak met de lk.
Ik wil namelijk echt graag minstens die 6 maanden bv halen. En liefst daarna ook nog want we vinden het allebei zo gezellig...
pi_82922224
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 11:14 schreef Asyniur het volgende:
Dank voor je tips!
Als het volgende week niet beter gaat dan maak ik een nieuwe afspraak met de lk.
Ik wil namelijk echt graag minstens die 6 maanden bv halen. En liefst daarna ook nog want we vinden het allebei zo gezellig...
Je kunt ook gewoon even bellen met de vbn of de lll... Das gratis en zeker voor simpelere vragen kunnen die mensen aan de lijn je goed helpen.

Als je echt blijft kampen me productieproblemen is een lk een optie omdat er bijvoorbeeld een medicijn is dat de melkproductie verhoogd.
  donderdag 17 juni 2010 @ 12:15:58 #288
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_82924807
asy, voor mezelf geldt dat mijn borst leeg is als zich het volgene tafereel voordoet
aviva laat los
ik zet haar rechtop, ff boeren, pruttel pruttel
weer terug aanleggen
drinkt nog wat verder
laat weer los
weer rechtop
terug aanleggen
hapt en direct los. of ze hapt helemaal niet meer / draait haar hoofd niet meer de goede kant op. het direct loslaten probeer ik dan 3x of zo, en dan is het gewoon echt klaar.

als ik echt het idee heb dat de borst nog niet leeg is, dat ze niet goed drinkt omdat ze nog niet helemaal wakker is of zo, probeer ik een andere houding. op een gegeven moment hapt ze gewoon niet meer. in geen enkele houding. dan is het klaar.

die laatste beetjes kunnen dan wel bijna 10 minuten duren, maar ik ben dan ook hysterisch vwb half-lege borsten ivm bo-ervaringen
  donderdag 17 juni 2010 @ 16:52:45 #289
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_82939056
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 11:20 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Je kunt ook gewoon even bellen met de vbn of de lll... Das gratis en zeker voor simpelere vragen kunnen die mensen aan de lijn je goed helpen.

Als je echt blijft kampen me productieproblemen is een lk een optie omdat er bijvoorbeeld een medicijn is dat de melkproductie verhoogd.
Mijn lk is ook gratis want ze is ook kinderarts dus ik maak dan gewoon een nieuwe afspraak met haar

Zo gaat het hier dus ook Davinia en nu leg ik hem dan dus aan de andere borst en dan drinkt hij gewoon verder...
pi_82942275
Je kan ook nog wisselvoeden, dus tijdens 1 voeding meerdere malen van borst wisselen.
  vrijdag 18 juni 2010 @ 10:41:51 #291
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_82968665
Trouwens, Aviva heeft ook een tijdje gehuild na de eerste borst. Toen was het zo ingeregeld dat het echt half-half was. Ik weet niet of Harry dat ook doet, maar na 2 borsten was madammeke altid prima tevreden.

Dames, een vraagje. Aviva heeft de bijtknop gevonden.
Ik heb geprobeerd om duidelijk "nee" te roepen, geen respons.
Als ze bijt en ik zou dan "nee" zeggen en afkoppelen, dan daarna wel weer aanleggen?
Kan het zijn dat ze bijt omdat ze bij mij spanning voelt? Ik heb de laatste tijd wat last van mezelf, dus dat hoofd gaat lekker door tijdens het voeden, maar erg rustig zit ik dan dus niet. Zou ze dat voelen? En dan gaan bijten? Door de die spanning (en emotie van as. half jaar bv en aanstaand lustrum van mn ma) komt de raynauds ook een beetje terug, en bijten helpt dan zeer zeker niet.

wat is nu wijsheid? (Anders dan ook in de zennnnnn-ontspanningsmodus gaan tijdens de voedingen)
  Moderator vrijdag 18 juni 2010 @ 11:04:13 #292
5428 crew  miss_sly
pi_82969437
Beetje afhankelijk van wanneer ze gaat bijten. Is het tegen het einde van de voeding? Dat doet Senna namelijk, als ze eigenlijk wel een beetje klaar is, maar nog niet wil stoppen. Dan zie ik dat mondje in een andere stand gaan en bijt ze. Ik koppel dan af, waarschuw eenmaal (ik weet wel dat ze nog wat klein is, maar toch) dat als ze nog een keer bijt het einde drinken is, en leg haar nog een keer aan. Als ze dan weer bijt, verbreek ik het contact met de opmerking dat bijten neit mag, dat dat pijn doet. Niet boos, wel duidelijk trouwens.
  vrijdag 18 juni 2010 @ 11:05:18 #293
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_82969473
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 10:41 schreef DaviniaHR het volgende:
..
Dames, een vraagje. Aviva heeft de bijtknop gevonden.
Ik heb geprobeerd om duidelijk "nee" te roepen, geen respons.
Als ze bijt en ik zou dan "nee" zeggen en afkoppelen, dan daarna wel weer aanleggen?
..
Zo deed ik het wel. Direct afkoppelen, "nee" (of "au!") zeggen en weer aanleggen.
  vrijdag 18 juni 2010 @ 11:14:57 #294
18860 sindell
Seriously
pi_82969838
Nou het absolute kolfdieptepunt is hier nu wel bereikt... 50 cc zojuist
En dat terwijl Laura gister eigenljik zowat de hele dag aan de borst heeft gehangen. En vanochtend heeft ze 1 borst gedronken om 6.30, de ander heb ik gekolfd (toen wel 120 cc). Dan zou er om 10.30 toch wel weer 100 uit moeten komen, maar het lukte gewoon echt niet.
Dus heb nu maar een keer extra ingepland vandaag, dus 3x kolven op mijn werk en ik ga een dubbelzijdige electrische huren om te zien of dat verbetering brengt. (kan ik Medela spul kopen, terwijl ik nu Avent heb, maar dat is even niet anders)
Echt ik snap er niks van....

En Davinia, bijten is niet cool Laura doet het ook wel eens (laatst heel hard, toen riep ik ook van schrik keihard auw) Ik koppel dus ook af en dan kijkt ze me aan van en dan drinkt ze verder...
  vrijdag 18 juni 2010 @ 15:08:18 #295
18860 sindell
Seriously
pi_82982549
Totaalopbrengst na 3x kolven vandaag: 140 cc...
Dat is nauwelijks genoeg voor 1 voeding, laat staan 2 a 3.

De opties die ik nog heb zijn dus dubbelzijdig electrisch proberen, neusspray en anders eventueel een lk... (en je zou toch denken dat ik met die megafabriek makkelijk genoeg zou produceren )
pi_83014078
Nou, de eerste werkdag en dus ook kolven overleefd. Ik heb 3 keer gekolfd en 100, 100, 80 eruit gekregen. Viel me alles mee! Ik heb 240cc uit de vriezer mee kunnen geven aan oma, maar helaas heeft ze het met kunstvoeding moeten aanvullen. Ik hoop echt dat ik meer ga kunnen kolven. Ik wéét dat kunstvoeding geen vergif is, maar het voelt zo kut

Asy ik moet ook echt 2 borsten geven sinds dat Emma 3 maanden is ofzo. Ben ook gestart met een hyperlactatie, blokvoeden, 1 borst per voeding en toen dus naar 2 en daar zitten we nog steeds op.

Davinia wij hebben ook dat bijten meegemaakt, al was Emma een paar weken jonger dan Aviva nu. Het goede nieuws: het is overgegaan. Het slechte nieuws: niet door mijn acties Ik zei ook 'au' of 'niet doen', koppelde af, maar het hielp niet bepaald. Ik dacht even dat het door tandjes zou kunnen komen, maar die zijn er nu nog steeds niet. Misschien bij Aviva wel?
  zaterdag 19 juni 2010 @ 12:25:53 #297
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83017122
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 10:52 schreef WupWup het volgende:
Nou, de eerste werkdag en dus ook kolven overleefd. Ik heb 3 keer gekolfd en 100, 100, 80 eruit gekregen. Viel me alles mee! Ik heb 240cc uit de vriezer mee kunnen geven aan oma, maar helaas heeft ze het met kunstvoeding moeten aanvullen. Ik hoop echt dat ik meer ga kunnen kolven. Ik wéét dat kunstvoeding geen vergif is, maar het voelt zo kut

Asy ik moet ook echt 2 borsten geven sinds dat Emma 3 maanden is ofzo. Ben ook gestart met een hyperlactatie, blokvoeden, 1 borst per voeding en toen dus naar 2 en daar zitten we nog steeds op.

Davinia wij hebben ook dat bijten meegemaakt, al was Emma een paar weken jonger dan Aviva nu. Het goede nieuws: het is overgegaan. Het slechte nieuws: niet door mijn acties Ik zei ook 'au' of 'niet doen', koppelde af, maar het hielp niet bepaald. Ik dacht even dat het door tandjes zou kunnen komen, maar die zijn er nu nog steeds niet. Misschien bij Aviva wel?
Had je niet een kleine voorraad? Jammer, ik snap precies wat je bedoelt. Toen ik van de week tegen iemand zei dat het kolven niet genoeg opbracht en die persoon heel nuchter zei: gelukkig kun je ook gewoon een flesje geven dan, had ik echt even zoiets van
Maar ik heb dan nog een megavoorraad in de vriezer...

sindell, ook al zo weinig opbrengst

een bijtende Aviva Ik heb helaas geen tips voor je, tenminste niet anders dan al genoemd door anderen.

Hier lijkt het in elk geval wat beter te gaan nu Harry 2 borsten krijgt. Hij lijkt overdag beter (langer!) te slapen en ook 's nachts komt hij niet meer elke 2 uur. Waarschijnlijk heeft het arm schaapje dus al een tijdje honger zonder dat hij het laat merken
Qua kolven weet ik pas dinsdag hoe het gaat. Dan moet ik weer aan het werk.
  zaterdag 19 juni 2010 @ 22:17:56 #298
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_83035704
vervelend SIndell dat je niet genoeg productie hebt... erg lastig.

en bijttips heb ik niet; denk dat wat Miss Sly zegt; dat dat het meest verstandige is. Ik ga het in elk geval onthouden mocht Evie ook gaan bijten....

en ik lees hier veel mensen die meerdere malen op een werkdag kolven, fijn als het werk dat toelaat zeg! ik kan echt maar 1 keer per dienst kolven... gelukkig blijft mijn productie wel vrij goed dan.
(op een werkdag (dagdienst dan) kolf ik voor ik wegga, dus na de nacht; vaak ongeveer 250-300 ml, om ongeveer 11:30 op het werk ongeveer 170-200 ml en krijgt Evie als ik thuiskom weer BV.)

Verder drinkt Evie nog steeds, op de nachtfles na, alle voedingen moedermelk, afgekolft of live. Ben wel erg blij dat dat uiteindelijk wel is gelukt hoor! En ik merk echt dat Evie het heel erg prettig vind om zo dicht bij mij te zijn; kan dan ook echt genieten van die momenten samen...
(ze zit me soms helemaal aan de armen en gezicht te likken en laat zichzelf richting borst hangen, om te laten merken dat ze graaaaag bij mama wil drinken... ).
na een zeeeeer moeizaam begin; zitten we nu toch alweer op 6,5 maand BV!
  zondag 20 juni 2010 @ 10:03:10 #299
18860 sindell
Seriously
pi_83046745
Mja, nou heb ik er wat minder moeite mee dat ze af en toe eens ong 120 cc kv krijgt, dat is dan niet anders. Maar als ik zit te kolven en ik krijg er met moeite 50 cc uit, dan staan de tranen me wel in de ogen ja, daar heb ik het dan wel weer moeilijk mee.

Nu heb ik 2 dagenr met de dubbelzijdige electrische gekolfd en daarmee kom ik in ieder geval weer op 100 cc per keer. Dus wie weet gaat het nu iets beter als ik een hele werkdag moet kolven.

Ik kan zo 3x per dag naar de kamer toe lopen, moet alleen wel even bespreken of hij niet bezet is, want volgens mij zijn er nog 3 anderen die er ook gebruik van maken. (en dat op zo'n 2000 medewerkers in dat gebouw ) Maar kan je dat echt niet anders regelen BJ? Dat zou toch moeten kunnen? Eigenlijk...
  zondag 20 juni 2010 @ 12:55:52 #300
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_83050677
quote:
Op zondag 20 juni 2010 10:03 schreef sindell het volgende:
Mja, nou heb ik er wat minder moeite mee dat ze af en toe eens ong 120 cc kv krijgt, dat is dan niet anders. Maar als ik zit te kolven en ik krijg er met moeite 50 cc uit, dan staan de tranen me wel in de ogen ja, daar heb ik het dan wel weer moeilijk mee.

Nu heb ik 2 dagenr met de dubbelzijdige electrische gekolfd en daarmee kom ik in ieder geval weer op 100 cc per keer. Dus wie weet gaat het nu iets beter als ik een hele werkdag moet kolven.

Ik kan zo 3x per dag naar de kamer toe lopen, moet alleen wel even bespreken of hij niet bezet is, want volgens mij zijn er nog 3 anderen die er ook gebruik van maken. (en dat op zo'n 2000 medewerkers in dat gebouw ) Maar kan je dat echt niet anders regelen BJ? Dat zou toch moeten kunnen? Eigenlijk...
het heeft meer te maken met drukte en planning, dan met de mogelijkheden van een ruimte enzo.
Ik werk namelijk op een intensive care in een ziekenhuis, en het is vaak druk. En als ik een instabiele patient verpleeg (en mijn collega's ook druk zijn), is er niet altijd de mogelijkheid om van de afdeling te kunnen. (gewoon eten is soms al onmogelijk op zulke dagen...). En dan ben ik al erg blij als die ene keer kolven lukt...

het is ook niet dat het komt, omdat andere mensen het me lastig maken, het is meer omdat we allemaal maar 1 paar handen hebben (en de prioriteit op mijn werk toch ligt bij het in leven houden van patienten)..
en tja, dan schieten andere dingen er soms wel even bij in, zoals eten, drinken en kolven...
part of the job...
oftewel; het is niet anders, en gelukkig lukt die ene keer bijna altijd wel.
  zondag 20 juni 2010 @ 15:17:15 #301
61183 leonieke
Dan toch?
pi_83056058
Bij mij lukt het ook niet elke dag om te kolven. Er is altijd wel een student die iets komt vragen of een telefoon die rinkelt of mijn baas die aan mijn deur staat omdat hij net op dat moment even tijd heeft om te vergaderen.
Vandaag probeer ik om de 2 uur te kolven. Het zijn weliswaar altijd maar kleine beetjes, maar hopelijk helpt het om de productie voldoende op gang te houden dat ik nog elke dag twee keer kan voeden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')