quote:
Op donderdag 10 juni 2010 17:06 schreef proud_mami het volgende:Hallo allemaal,
Graag stel ik me even voor: ik ben proud_mami en de troste moeder van een zoontje van 14 dagen.
Ik wil ontzettend graag borstvoeding geven maar het gaat zeker niet van een leien dakje. Heb contact en al een consult van een lactatiedeskundige gehad maar het gaat met ups en downs. Kleintje heeft ook last van spruw dus dat schiet ook al niet op, al lijkt dat bijna weg te zijn nu (ik maak de kuur nog wel af).
Ook als alle tekenen van spruw weg zijn is het verstandig om nog wat dagen te blijven behandelen... Spruw is heel vervelend, het is een schimmel die eigenlijk de kop opsteekt als je weerstand wat laag is, of misschien ben je gewoon gevoelig voor schimmels.
quote:
Ik loop tegen het volgende aan, wellicht hebben jullie tips c.q. raad:
Bij het aanleggen pakt hij vaak alleen de tepel en niet een deel van het tepelhof. Of hij pakt hem wel goed maar dan heeft hij op een gegeven moment alleen nog maar de tepel in zijn mondje.
Denk eraan het het borstvoeding is en geen tepelvoeding

. Het is heel belangrijk dat je kindje een goede grote hap neemt en het grootste deel van je tepelhof ook in zn mondje heeft. Een kindje zuigt de borst namelijk niet leeg, maar melkt deze als het ware leeg. Daarom hoort ook zn tongetje goed onder de tepel te liggen zodat hij de borst goed kan legen. Als je kindje je borst niet goed pakt, kan dan pijnlijke tepels opleveren, omdat de tepel dan niet helemaal achter in het mondje komt. Maar je zei zelf al dat je daar geen last van hebt. Doordat je kindje de hele tepel en een deel van de tepelhof pakt stimuleert hij de borst goed, en daardoor komt er bij jouw een teken dat er melk moet komen, hij maakt dus aan het begin kleine zuig bewegingen om dat te weeg te brengen. Er gaat dan een seintje naar je hersenen en die geven dan een sein terug, dat heet dus een toeschietreflex. Misschien voel je het ook wel als je melk toeschiet. Verder geldt er dan het principe van vraag en aanbod, hoe leger de borst hoe harder de melkfabriek gaat werken, hoe voller de borst hoe meer er wordt doorgegeven in je lichaam dat er geen melk aangemaakt moet worden.
quote:
Ik kolf ook vanaf het begin, heb namelijk hele erge stuwing gehad waardoor de kleine echt niet an d borst kon, die dingen waren echt keihard en opgezwollen. Als ik kolf krijg ik er echter niet meer dan max. 60 ml uit en dat is dan ong. 40 uit de linkerborst en 20 uit de rechter. Meer lukt gewoon niet. Is dat niet veel te weinig?En als hij aan de borst drinkt kijgt ie misschien nog wel minder. Lijkt me sowieso aan de magere kant.
Met kolven verstoor je dat proces van vraag en aanbod. Je blijft nu meer vragen als je kindje bij je drinkt, en dus hou je een overproductie aan melk. De hoeveelheid die je kolft hoeft niet veel te zeggen over de hoeveelheid melk in je borsten. Een kindje leegt een borst veel efficienter dan een kolf.
Mag ik vragen wat je met de melk doet? Geef je die achteraf nog aan je kindje?
Heeft de laktatiekundige je aangeraden om af te kolven en dit achteraf aan je kindje te geven? Was er een reden om te twijfelen aan de groei van je kindje?
quote:
Ik vind het erg moeilijk, vooral ook omdat de kleine niet helemaal 100% ok is, hij heeft een verwijde nier (nierbekken eigenlijk) en een verwijde urineleider en moet de komende weken allerlei onderzoeken ondergaan. Maar ik wil hem zo graag bv geven maar ik word er wel onzeker en soms ook wel gestrest door en dat is ook niet goed lijkt me (voor hem, mij en de bv).
Het vervelende is dat we allemaal geen maatstreepjes hebben zodat we zien hoeveel erin gaat

. Maar je hebt wel een aantal punten waarop je kunt zien en meten of er genoeg ingaat.
Je zegt dat je kindje nu 14 dagen oud is, dan neem ik maar aan dat je nog niet langs het CB bent geweest om eens even te meten. Meten is weten. Je kindje hoort meer dan 100 gram per week aan te komen, en een humpie van 14 dagen zie je liever meer dan 140 gram per week aankomen. Die 100 gram is zeg maar heel minimaal.
Verder kun je het aantal plasluiers op een dag tellen, dat moeten er minimaal 6 zijn. Pak eens een luier en giet daar 30 tot 50 cc water in en dan voel je gewoon goed wat een volle plasluier is.
Je kindje hoort ook minimaal 4 poepluiers te hebben op een dag. Borstgevoede kindjes kunnen na 4 tot 6 weken een heel andere poepritme krijgen en dan makkelijk 4 weken niet poepen, maar dat geldt dus niet voor kindjes van 14 dagen oud.
Je geeft voeding op verzoek, en dus niet op de klok. MAAR als je kindje niet minimaal 8x per dag voor een voeding komt dan moet je hem wakker maken voor een voeding.
Dat een kleintje in slaap valt aan de borst is niet raar, het is best hard werken aan de borst. Probeer wel 2 borsten aan te bieden, en dus als hij in slaap valt aan de ene kant kun je hem een beetje wakker maken door bijvoorbeeld wat kleertjes uit te trekken..
quote:
Ik vind het in ieder geval ff fijn om hier even mijn hart te kunnen luchten en als jullie tips hebben dan hoor ik het graag.
Je kan altijd bellen met de vbn of LLL, das gratis en mensen aan de telefoon hebben er ook echt wel verstand van.
Verder denk ik dat je even zou kunnen overwegen om van de week langs een weeguurtje op het CB te gaan. Dan weet je gewoon meer.
Bedankt!
[/quote]