Oxytoxine speelt een grote rol bij borstvoeding.. Zorgt namelijk voor een toeschietreflex..quote:AMSTERDAM - Een stof in de hersenen die zorgt voor onderling vertrouwen en samenwerking tussen mensen, zorgt er tegelijkertijd voor dat zij zich agressief gedragen ten opzichte van mensen uit een concurrerende groep.
Dat blijkt uit onderzoek waarvan de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Universiteit Leiden de resultaten maandag hebben bekendgemaakt.
De wetenschappers onderzochten de werking van oxytocine, ook wel bekend als het knuffelhormoon. De stof speelt een belangrijke rol bij onder meer de binding tussen partners en tussen moeder en kind.
De heersende opvatting is dat de stof mensen aardiger en opofferingsgezinder maakt. Dat beeld verdient enige nuancering, aldus de onderzoekers. Als het belang van de eigen groep in het geding is, wekt oxytocine juist agressie op.
quote:Op zondag 13 juni 2010 17:03 schreef DaviniaHR het volgende:
paar dagen geleden gesprek met schoonma toen ik zei dat ik een kloofje had van de spruw: 'is 6 mnd een goed moment?'
ik: 'ja. 6 mnd is een goed moment om te beginnen met bijvoeden'
Ja das ook waar!! En dan is hij inderdaad ook nog eens de tegenpartij... Het is dus niet zo dat wij onredelijk zijn, we kunnen er gewoon niets aan doen.quote:Op maandag 14 juni 2010 13:05 schreef WupWup het volgende:
[..]
![]()
voor de bijna 6 maanden! Ga je mee richting het hele eerste jaar voeden?
Tico leuk stukje. Oxytocine speelt ook een hele belangrijke rol tijdens de weeën, dus dat is gelijk weer een excuus om je vent af te blaffen
Daar wegen de kosten wel tegenop denk ikquote:Op maandag 14 juni 2010 20:22 schreef Linda2205 het volgende:
Ik heb vandaag zalf en gel van de HA gekregen (eigen kosten) maar na 1x smeren voelt het al een heel stuk beter
Ja, tis erg fijn, maar 30¤ medicijnen en een doktersbezoekje hakken er wel inquote:Op maandag 14 juni 2010 20:24 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Daar wegen de kosten wel tegenop denk ik
Hier i het wel zo dat ik met mijn nederlandse verzekering gewoon de kosten van het huisartsbezoek in Frankrijk terug kon krijgen. Zelfde voor spul op recept.. Gelukkig maar, ik had in 1 jaar 2 kinderen die langs de huisarts mochten...quote:Op maandag 14 juni 2010 20:27 schreef Linda2205 het volgende:
[..]
Ja, tis erg fijn, maar 30¤ medicijnen en een doktersbezoekje hakken er wel inHopen maar dat ik het mag declareren thuis...
Hoe oud is Leah? Als je er zo'n hekel aan hebt en ze is al wat ouder kun je toch de tijd dat ze op het kdv is gewoon laten vervangen door fruit en weet ik veel wat.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 14:04 schreef lily het volgende:
Ik ben het kolven zo beu![]()
En daardoor loopt het natuurlijk ook niet lekker. Vanochtend 20 minuten (links) voor 30 ml. Gelukkig haal ik dan uit rechts wel nog 150.
Leah drinkt links steeds slechter. Hooguit 5 minuten. Drinken, loslaten, mopperen. Drinken, loslaten, mopperen.
Dan leg ik haar rechts aan en drinkt ze lekker een minuut of 20 aan een stuk.
Toch stom dat links altijd zo moeilijk heeft gedaan.
Ik heb ze toch hetzelfde behandeld
Hoeveel dagen werk je? Ik werk 4 dagen en de 3 dagen thuis gewoon volledig voeden zorgde dat mn productie wel stabiel bleef.. Dan had ik op maandag weer wat stuwing en op donderdag niet...quote:Op dinsdag 15 juni 2010 14:56 schreef lily het volgende:
Leah is dinsdag 6 maanden.
Ja, ik ga er ook mee stoppen (met dat kolven). Geen probleem mee verder alleen ben ik een beetje bang dat mijn productie dan zo'n knauw krijgt dat ik helemaal niet meer kan voeden en dat zou ik jammer vinden.
Verkoopt zo'n kolf tweedehands eigenlijk nog een beetje?
Het ding is nog geen 3 maanden gebruikt.
Gisteren wilde ze weer bij mij drinken en vanmiddag weer. Ik heb er vanmiddag maar aan toegegeven... Ze heeft niet veel gedronken, maar wel veel genotenquote:Op zaterdag 12 juni 2010 16:29 schreef Grijs het volgende:
En vanmorgen toch getwijfeld: Marlien werd aangekleed en wilde naar 'mama toe'. Toen ik even later kwam kijken wilde ze bij 'mama dlinken'. Eenmaal beneden heeft ze haar brood gegeten en melk gedronken en toen ik beneden kwam had ze het er niet meer over.
4 maanden...quote:Op donderdag 17 juni 2010 10:18 schreef Ticootje het volgende:
Hoe oud is Harry?![]()
En als je na een voeding nog druppels uit je tepel krijgt hoeft dat niet te betekenen dat je borst niet leeg is... Want je borsten zijn nooit leeg, er wordt melk aangemaakt zodra je kleine drinkt... Dus dat is normaal.
alweer?quote:Op donderdag 17 juni 2010 10:47 schreef Grijs het volgende:
Asyniur, zouden het ook regeldagen kunnen zijn?
Bij 4 maanden denk ik niet echt aan regeldagen nee.quote:Op donderdag 17 juni 2010 10:55 schreef Asyniur het volgende:
[..]
alweer?
die hebben we pas gehad...
ik was trouwens heemaal vergeten om op jou te reageren: zolang jullie er allebei nog van genieten, gewoon lekker blijven doen
dus op mijn werkdagen de voedingen die harry normaal drinkt kolven (3x dus) en dan voor de rest niet extra kolven en nu deze komende 5 dagen hem veel aanleggen, begrijp ik dat goed?quote:Op donderdag 17 juni 2010 10:51 schreef Ticootje het volgende:
Asy, ik denk dat je met een paar dagen lekker vaak aanleggen een eind komt om je productie wat op te krikken.. Na een voeding gaan kolven en tussendoor kolven zou ik nog even laten.
Inderdaad Harry lekker vaak aanleggen de aankomende 5 dagen, dat zou echt wel voldoende moeten zijn.quote:Op donderdag 17 juni 2010 10:57 schreef Asyniur het volgende:
[..]
dus op mijn werkdagen de voedingen die harry normaal drinkt kolven (3x dus) en dan voor de rest niet extra kolven en nu deze komende 5 dagen hem veel aanleggen, begrijp ik dat goed?
ik ben al 2x ongesteld geweest.quote:Op donderdag 17 juni 2010 10:56 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Bij 4 maanden denk ik niet echt aan regeldagen nee.
Zou je ongesteld kunnen worden? Of ben je het al geweest?
Dan is het manneke gewoon snel tevreden en moppert hij dus niet als hij wel honger heeft.... Als je dat weet, dan kun je hem wat vaker aanleggen als je ongesteld bent... Dus dan voedt je een beetje meer op jouw verzoek.quote:Op donderdag 17 juni 2010 11:03 schreef Asyniur het volgende:
[..]
ik ben al 2x ongesteld geweest.
laatste keer was vorige week. dat zie je dan ook aan zijn gewicht bij het CB. Hij komt die week nauwelijks aan, maar het gekke is dat hij dan ook niet vaker om voeding vraagt. Hij komt dan gewoon nog steeds elke 3-4 uur, ook 's nachts...
Je kunt ook gewoon even bellen met de vbn of de lll... Das gratis en zeker voor simpelere vragen kunnen die mensen aan de lijn je goed helpen.quote:Op donderdag 17 juni 2010 11:14 schreef Asyniur het volgende:
Dank voor je tips!
Als het volgende week niet beter gaat dan maak ik een nieuwe afspraak met de lk.
Ik wil namelijk echt graag minstens die 6 maanden bv halen. En liefst daarna ook nog want we vinden het allebei zo gezellig...
Mijn lk is ook gratis want ze is ook kinderarts dus ik maak dan gewoon een nieuwe afspraak met haarquote:Op donderdag 17 juni 2010 11:20 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon even bellen met de vbn of de lll... Das gratis en zeker voor simpelere vragen kunnen die mensen aan de lijn je goed helpen.
Als je echt blijft kampen me productieproblemen is een lk een optie omdat er bijvoorbeeld een medicijn is dat de melkproductie verhoogd.
Zo deed ik het wel. Direct afkoppelen, "nee" (of "au!") zeggen en weer aanleggen.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 10:41 schreef DaviniaHR het volgende:
..
Dames, een vraagje. Aviva heeft de bijtknop gevonden.
Ik heb geprobeerd om duidelijk "nee" te roepen, geen respons.
Als ze bijt en ik zou dan "nee" zeggen en afkoppelen, dan daarna wel weer aanleggen?
..
Had je niet een kleine voorraad? Jammer, ik snap precies wat je bedoelt. Toen ik van de week tegen iemand zei dat het kolven niet genoeg opbracht en die persoon heel nuchter zei: gelukkig kun je ook gewoon een flesje geven dan, had ik echt even zoiets vanquote:Op zaterdag 19 juni 2010 10:52 schreef WupWup het volgende:
Nou, de eerste werkdag en dus ook kolven overleefd. Ik heb 3 keer gekolfd en 100, 100, 80 eruit gekregen. Viel me alles mee! Ik heb 240cc uit de vriezer mee kunnen geven aan oma, maar helaas heeft ze het met kunstvoeding moeten aanvullen. Ik hoop echt dat ik meer ga kunnen kolven. Ik wéét dat kunstvoeding geen vergif is, maar het voelt zo kut![]()
Asy ik moet ook echt 2 borsten geven sinds dat Emma 3 maanden is ofzo. Ben ook gestart met een hyperlactatie, blokvoeden, 1 borst per voeding en toen dus naar 2 en daar zitten we nog steeds op.
Davinia wij hebben ook dat bijten meegemaakt, al was Emma een paar weken jonger dan Aviva nu. Het goede nieuws: het is overgegaan. Het slechte nieuws: niet door mijn actiesIk zei ook 'au' of 'niet doen', koppelde af, maar het hielp niet bepaald. Ik dacht even dat het door tandjes zou kunnen komen, maar die zijn er nu nog steeds niet. Misschien bij Aviva wel?
het heeft meer te maken met drukte en planning, dan met de mogelijkheden van een ruimte enzo.quote:Op zondag 20 juni 2010 10:03 schreef sindell het volgende:
Mja, nou heb ik er wat minder moeite mee dat ze af en toe eens ong 120 cc kv krijgt, dat is dan niet anders. Maar als ik zit te kolven en ik krijg er met moeite 50 cc uit, dan staan de tranen me wel in de ogen ja, daar heb ik het dan wel weer moeilijk mee.
Nu heb ik 2 dagenr met de dubbelzijdige electrische gekolfd en daarmee kom ik in ieder geval weer op 100 cc per keer. Dus wie weet gaat het nu iets beter als ik een hele werkdag moet kolven.
Ik kan zo 3x per dag naar de kamer toe lopen, moet alleen wel even bespreken of hij niet bezet is, want volgens mij zijn er nog 3 anderen die er ook gebruik van maken. (en dat op zo'n 2000 medewerkers in dat gebouw) Maar kan je dat echt niet anders regelen BJ? Dat zou toch moeten kunnen? Eigenlijk...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |