Welke wijk bestaat uit alleen huurhuizen?quote:Op maandag 3 mei 2010 21:24 schreef Basp1 het volgende:
Er is op tegen dat je dan juist als huurder de wijk tot een teringbende gaat maken om de WOZ waarde maar zo laag mogelijk te houden.
Dat heel veel mensen geen huur meer kunnen betalen? De enigen die hier baat bij hebben zijn de eigenaren van de woningen. Gezien het woningtekort in Nederland zal dat leiden tot excessieve prijzen.quote:Op maandag 3 mei 2010 21:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:Wat is er op tegen?
Waarom leidt het tot excessieve prijzen?quote:Op maandag 3 mei 2010 22:47 schreef reem het volgende:
[..]
Dat heel veel mensen geen huur meer kunnen betalen? De enigen die hier baat bij hebben zijn de eigenaren van de woningen. Gezien het woningtekort in Nederland zal dat leiden tot excessieve prijzen.
Appels en perenquote:Op maandag 3 mei 2010 22:56 schreef HPoi het volgende:
Laat ze eerst maar eens huizen gaan BOUWEN. Want er zijn te weinig betaalbare huizen. De sociale woningbouw kent een gem. wachttijd van 4 a 5 jaar en particuliere verhuurders hanteren achterlijk hoge prijzen............
Meer vraag dan aanbod, de prijzen die dus vrij ontstaan zijn te hoog.quote:Op maandag 3 mei 2010 23:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Waarom leidt het tot excessieve prijzen?
Daar zit ook een max aan, die max is alleen hoger dan nu voor de scheefhuurdersquote:Op maandag 3 mei 2010 23:41 schreef Schnappieter het volgende:
[..]
Meer vraag dan aanbod, de prijzen die dus vrij ontstaan zijn te hoog.
Moet je in de huizenmarkt topic kijken, deel 51 of zo, daar staat een artikeltje over dat aantalquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:17 schreef vive_la_france het volgende:
Bron voor dat getal (200.000)? Zijn dat woningen, huizen, appartementen, of tellen we studentenkamertjes en mensen die een deel van hun huis verhuren ook mee?
Er staan nu ruim 60.000 huizen te huur op Funa, dat zijn allemaal vrije-sector woningen. Ik geloof niet dat 1 op 3 vrije-sector woningen leegstaan.
Al die afbetaalde woningen van de wbv's, de wbv die ondanks hun grote vermogens nu ook al niet bouwen zouden het dan wel gaan doen?quote:Op maandag 3 mei 2010 23:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Daar zit ook een max aan, die max is alleen hoger dan nu voor de scheefhuurders
Betere rendementen leidt ook tot meer woningbouw
Waarom is dat verschil?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:18 schreef Hukkie het volgende:
Goed idee, dan betaal ik als werkende straks de maximale huur, terwijl de onderbuurman (met dezelfde woning) voor een schijntje iedere dag met een biertje op de bank Tell Sell zit te kijken.
Geen idee, dat verschil is nu al, laat staan als straks de huurmarkt vrijgegeven wordt.quote:
Als het klopt wat je schrijft dan levert het voor jou juist geen nadeel op maar wel voor je buurman. De verschillen worden kleiner in plaats van groter. Na een jaar of 5 zou iedereen in de wijk die niet gekocht heeft ongeveer het zelfde betalenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:22 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Geen idee, dat verschil is nu al, laat staan als straks de huurmarkt vrijgegeven wordt.
Waar dan? Ik zie alleen jou een post maken waar je dat getal 200.000 uit je mouw schudt. Geef eens een bron?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Moet je in de huizenmarkt topic kijken, deel 51 of zo, daar staat een artikeltje over dat aantal
Koopmarkt en huurmarkt zijn gewoon 2 verschillende eenheden en niet aan elkaar gelinkt. De meeste mensen kopen juist om niet afhankelijk te zijn van de grillen van de markt en met een vrijwel volledige vrije markt huurmarkt zouden alleen maar meer mensen overgaan om te kopenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:22 schreef Picchia het volgende:
De ongezonde koopmarkt is natuurlijk de reden waarom het liberaliseren van de huurmarkt een dure grap (voor de huurders) kan zijn. Daar zal dan gelijktijdig naar gekeken moeten worden.
Iedereen betaald nu ook al hetzelfde, maar de onderbuurman krijgt een paar honderd euro huursubsidie en ik niet. Als het klopt wat jij schrijft in je OP wordt mijn huur nog hoger en krijgt de onderbuurman nog meer huursubsidie.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Als het klopt wat je schrijft dan levert het voor jou juist geen nadeel op maar wel voor je buurman. De verschillen worden kleiner in plaats van groter. Na een jaar of 5 zou iedereen in de wijk die niet gekocht heeft ongeveer het zelfde betalen
Dat kan je prima voorkomen door te gaan kopenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:31 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Iedereen betaald nu ook al hetzelfde, maar de onderbuurman krijgt een paar honderd euro huursubsidie en ik niet. Als het klopt wat jij schrijft in je OP wordt mijn huur nog hoger en krijgt de onderbuurman nog meer huursubsidie.
Heel misschien heeft niet iedereen die mogelijkheid.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dat kan je prima voorkomen door te gaan kopen
Neh, ik verdien in m'n eentje niet genoeg om te kopen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dat kan je prima voorkomen door te gaan kopen
Dan moet je kleiner gaan wonen. Momenteel betaalt de maatschappij via huursubsidie en/of corporaties een del van jouw huur, terwijl dat wat mij betreft alleen bij ernstige problemen (denk langdurige ziekte oid) nodig zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:35 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Neh, ik verdien in m'n eentje niet genoeg om te kopen.
Het huidige systeem deugt niet, soit. Maar dat is nog geen reden om het te vervangen door een systeem dat ook niet werkt.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:37 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Dan moet je kleiner gaan wonen. Momenteel betaalt de maatschappij via huursubsidie en/of corporaties een del van jouw huur, terwijl dat wat mij betreft alleen bij ernstige problemen (denk langdurige ziekte oid) nodig zou moeten zijn.
Kom je iets tekort ofzo?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:37 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Dan moet je kleiner gaan wonen. Momenteel betaalt de maatschappij via huursubsidie en/of corporaties een del van jouw huur, terwijl dat wat mij betreft alleen bij ernstige problemen (denk langdurige ziekte oid) nodig zou moeten zijn.
Ik huur momenteel een 2-kamer flat, geen huursubsidie niets. Hoe klein moet ik dan gaan wonen volgens jou?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:37 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Nee hoor, zeker nietquote:
Mooie discussie killerquote:
Als je 6 á 8% ROI hebt komen er echt wel nieuwe huurhuizenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:45 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Nee hoor, zeker nietRustig aan maar....
![]()
Wat ik wil zeggen is dat het mij in principe ongewenst lijkt om een hele sector door staatssteun via verschillende regelingen een bepaalde richting in te drijven.
Als alleenstaande met een normaal salaris moet je natuurlijk normaal kunnen wonen, ik pleit er ook niet voor om iedereen maar in een studentenflatje te zetten. Maar als we de huursubsidie (deels) af willen schaffen, zijn er twee mogelijkheden: Of de prijs per vierkante meter gaat omhoog, of er moeten meer woningen gebouwd worden. De keus voor jou persoonlijk is dan dus of meer betalen, of kleiner wonen, of hopen dat er meer woningen gebouwd worden.
Ik zie de komende tien jaar niet ineens tienduizenden extra goedkope huurwoningen uit de grond schieten, gezien het corporatiebeleid. Dan is de keus dus óf meer betalen, óf kleiner wonen, en dat is waar ik de poster hierboven op wees.
En omdat er een paar mensen die na het afschaffen van de huursubsidie (en niet de optie hebben om meer te betalen) kleiner moeten gaan wonen, worden de kleinere woningen goedkoper? of zouden die stiekem ook duurder worden?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:45 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
![]()
Wat ik wil zeggen is dat het mij in principe ongewenst lijkt om een hele sector door staatssteun via verschillende regelingen een bepaalde richting in te drijven.
Als alleenstaande met een normaal salaris moet je natuurlijk normaal kunnen wonen, ik pleit er ook niet voor om iedereen maar in een studentenflatje te zetten. Maar als we de huursubsidie (deels) af willen schaffen, zijn er twee mogelijkheden: Of de prijs per vierkante meter gaat omhoog, of er moeten meer woningen gebouwd worden. De keus voor jou persoonlijk is dan dus of meer betalen, of kleiner wonen, of hopen dat er meer woningen gebouwd worden.
Ik zie de komende tien jaar niet ineens tienduizenden extra goedkope huurwoningen uit de grond schieten, gezien het corporatiebeleid. Dan is de keus dus óf meer betalen, óf kleiner wonen, en dat is waar ik de poster hierboven op wees.
Beide markten handelen in dezelfde goederen. Dat maakt het onmogelijk om het te zien als twee verschillende markten. Een huis wordt eerst aangeschaft, voordat het verhuurd kan worden. De marktwaarde van de koopmarkt wordt verrekent in de huurprijs (in ieder geval na liberalisering). Schaarste op de markt of een opgedreven koopprijs zullen huurders direct voelen in hun portemonnee.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Koopmarkt en huurmarkt zijn gewoon 2 verschillende eenheden en niet aan elkaar gelinkt. De meeste mensen kopen juist om niet afhankelijk te zijn van de grillen van de markt en met een vrijwel volledige vrije markt huurmarkt zouden alleen maar meer mensen overgaan om te kopen
Dat is al mooi natuurlijk, er zijn een hoop Tokkies en scheefhuurders die veel meer profiteren van het systeem. En het lijkt met niet goed als ik hier volledig inga op jouw persoonlijke situatie, maar de prijs van een woning wordt natuurlijk door meer bepaald dan alleen door de grootte. Denk locatie, voorzieningen, etcetera. Ook daarin zou je (mocht er ooit een wijzinging in de huurwoningmarkt plaatsvinden) offers kunnen brengen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:40 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ik huur momenteel een 2-kamer flat, geen huursubsidie niets. Hoe klein moet ik dan gaan wonen volgens jou?
Het gaat sws beide kanten op.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:49 schreef Picchia het volgende:
[..]
Beide markten handelen in dezelfde goederen. Dat maakt het onmogelijk om het te zien als twee verschillende markten. Een huis wordt eerst aangeschaft, voordat het verhuurd kan worden. De marktwaarde van de koopmarkt wordt verrekent in de huurprijs (in ieder geval na liberalisering). Schaarste op de markt of een opgedreven koopprijs zullen huurders direct voelen in hun portemonnee.
Het verschil tussen de koop en huurprijs zal inderdaad wel kleiner worden na liberalisering. Maar aangezien de huidige huurders dan zowel huur als koop niet kunnen betalen denk ik dat hun leefomstandigheden er alleen maar slechter op zullen worden. Ze kunnen echt niet op magische wijze dan ineens gelijkwaardige koophuizen betalen.
Dan ga je toch gewoon kleiner wonen?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:52 schreef reem het volgende:
Voor een lullig tweekamerappartementje betaal je op de vrije markt al snel 700E-800E p/m in een provinciestad. Als die prijs verder omhoog zou gaan heb je zelfs met een modaal inkomen bijna de helft van je besteedbaar inkomen aan woonruimte kwijt zijn. Dat lijkt me niet een gezonde situatie.
In het huidige systeem hoeft dat niet. Huurders hebben helemaal geen last van de grillen van de markt. Waarom zouden we daar vanaf stappen, als de huizenmarkt zo belabberd is?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Het gaat sws beide kanten op.
Als je zo graag huurt moet je ook maar het nadeel accepteren dat je afhankelijk bent van de grillen van de markt.
Als je koopt ben je niet of nauwelijks afhankelijk van de grillen markt, dat heeft ook best zijn waarde
Voor het zelfde appartementje betaal je netto ongeveer 600 euro als je koopt en over 30 jaar betaal je nog steeds het zelfdequote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:52 schreef reem het volgende:
Voor een lullig tweekamerappartementje betaal je op de vrije markt al snel 700E-800E p/m in een provinciestad. Als die prijs verder omhoog zou gaan heb je zelfs met een modaal inkomen bijna de helft van je besteedbaar inkomen aan woonruimte kwijt zijn. Dat lijkt me niet een gezonde situatie.
Om het systeem eerlijker te makenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:54 schreef Picchia het volgende:
[..]
In het huidige systeem hoeft dat niet. Huurders hebben helemaal geen last van de grillen van de markt. Waarom zouden we daar vanaf stappen, als de huizenmarkt zo belabberd is?
Of je zoekt een andere medehuurderquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:53 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dan ga je toch gewoon kleiner wonen?
Of in Delfzijl?
Is het nou zo moeilijk?
En dus?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:58 schreef reem het volgende:
Als je een beetje serieus carrière wil maken dan is de kans tamelijk groot dat je nogal eens moet verhuizen, dan is een koophuis toch alles behalve praktisch? Laat staan je meteen voor 2 ton in de schulden steken na je studie
eh?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Of je zoekt een andere huurder
Wat begrijp je niet?quote:
Ik had niet gedacht dat ik dit snel zou zeggen, maar ik ben het eens met wat DAM hierboven zegt. Als een appartement 2 ton kost om te kopen, is 750-1000 Euro per maand geen gekke huurprijs.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:52 schreef reem het volgende:
Denk nou eens na, moet iedereen dat maar gaan doen?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:53 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Of in Delfzijl?
Is het nou zo moeilijk?
Voor wat moet ik een huurder zoeken? Mijn balkon?quote:
Eerlijk in die zin betekent dat veel huidige huurders problemen krijgen om zich te kunnen voorzien in één van hun basisbehoeften. Dat is voor mij toch een brug te ver. Als je spreekt van 'het eerlijker maken' dan zou de nieuwe situatie toch vanuit een moreel oogpunt wenselijker moeten zijn.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Om het systeem eerlijker te maken
Je hoeft niet per se te kopen, huren mag ook, zolang je maar een reele prijs betaalt voor je huis, dus 5% van de waarde. Dat is bij een huis van 2 ton zo'n 800 Euro p/m. Daar kun je dus ook voor kiezen. De flexibiliteit van huren, of de marktfluctuaties van kopen, voor ongeveer dezelfde prijs per maand.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:58 schreef reem het volgende:
Als je een beetje serieus carrière wil maken dan is de kans tamelijk groot dat je nogal eens moet verhuizen, dan is een koophuis toch alles behalve praktisch? Laat staan je meteen voor 2 ton in de schulden steken na je studie
Dus moet je je afvragen of 2 ton voor een appartement een redelijke prijs is voor een appartement, als er al twee derde van je maandinkomen aan huur aan op zou gaan.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:02 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Ik had niet gedacht dat ik dit snel zou zeggen, maar ik ben het eens met wat DAM hierboven zegt. Als een appartement 2 ton kost om te kopen, is 750-1000 Euro per maand geen gekke huurprijs.
Een 2 slaapkamer appartement met zijn tweeen is goedkoper dan een 2 kamer appartement alleenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:02 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Voor wat moet ik een huurder zoeken? Mijn balkon?
Waarom?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:05 schreef reem het volgende:
Tja, het is ook moeilijk serieus te nemen als dezelfde user wél pleit voor het behoud van de HRA.
Daar is de staat voor omdat te voorkomen, doen ze nu ookquote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:02 schreef Picchia het volgende:
[..]
Eerlijk in die zin betekent dat veel huidige huurders problemen krijgen om zich te kunnen voorzien in één van hun basisbehoeften. Dat is voor mij toch een brug te ver.
Ik ben tegen HRA. Wat mij betreft trekken we op een mooie zomerdag de stekker uit de HRA, de huursubsidie en de overdrachtsbelasting.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:05 schreef reem het volgende:
Tja, het is ook moeilijk serieus te nemen als dezelfde user wél pleit voor het behoud van de HRA.
Graag ook met afschaffing van de Vennootschapsbelasting, IB en een belastingschijf van 35%quote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:08 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Ik ben tegen HRA. Wat mij betreft trekken we op een mooie zomerdag de stekker uit de HRA, de huursubsidie en de overdrachtsbelasting.
Dat zijn andere typen belasting. Ik vind (net als een aantal users hierboven) dat je de woningmarkt integraal aan moet pakken. HRA en huursubsidie zijn beide van (veel te) grote invloed op wat mensen betalen voor een woning, en hoe zij die waarderen. Eén van de twee afschaffen werkt niet, je moet beide tegelijk aanpakken. Wat mij betreft pakken we dan de overdrachtsbelasting op huizen meteen mee, want dan krijg je pas echt een flexibele woningmarkt, waar men niet per se hoeft te wachten tot men 6% gewonnen heeft op de prijs van een huis.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Graag ook met afschaffing van de Vennootschapsbelasting, IB en een belastingschijf van 35%
Doel HRA = Huizenbezit stimulerenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:14 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Dat zijn andere typen belasting. Ik vind (net als een aantal users hierboven) dat je de woningmarkt integraal aan moet pakken. HRA en huursubsidie zijn beide van (veel te) grote invloed op wat mensen betalen voor een woning, en hoe zij die waarderen. Eén van de twee afschaffen werkt niet, je moet beide tegelijk aanpakken. Wat mij betreft pakken we dan de overdrachtsbelasting op huizen meteen mee, want dan krijg je pas echt een flexibele woningmarkt, waar men niet per se hoeft te wachten tot men 6% gewonnen heeft op de prijs van een huis.
Denk je nou echt dat dit alleen gaat om huursubsidie of corporaties?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:45 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
![]()
Ja, dat is de maatschappij die we willenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:53 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Of in Delfzijl?
Is het nou zo moeilijk?
Welke waarde hebben we het dan over? Want er blijft weinig over op die manier vrees ikquote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:05 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Je hoeft niet per se te kopen, huren mag ook, zolang je maar een reele prijs betaalt voor je huis, dus 5% van de waarde. Dat is bij een huis van 2 ton zo'n 800 Euro p/m. Daar kun je dus ook voor kiezen. De flexibiliteit van huren, of de marktfluctuaties van kopen, voor ongeveer dezelfde prijs per maand.
Fokquote:Op dinsdag 4 mei 2010 07:30 schreef Prutzenberg het volgende:
De enige reden waarom DAM de huren omhoog wil hebben is meer potentiële kopers vinden voor zijn huis.
Waarom is dit anders het derde topic met dezelfde strekking binnen een week?
Nee, iedereen moet evenveel betalenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 08:09 schreef ethiraseth het volgende:
Willen mensen hier nu serieus dat er meer wordt betaald voor wonen? Wat heb je eraan als alle prijzen omhoog gaan? Dan schiet je uiteindelijk toch alleen maar jezelf in je voet? Vreemd soort jaloezie, omdat iemand anders minder betaald, om wat voor reden, moet iedereen maar meer betalen.
Communist!quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Nee, iedereen moet evenveel betalen
Nee, liberaalquote:
Onzin, juist door de schaarste in stand te houden kan de prijs hoog blijven en moet er gesubsidieerd worden door de overheid. In een goed functionerende markt zou er een overschot zijn in aanbod en zou alleen een premium betaald moeten worden voor huizen op unieke en erg gewilde locaties.quote:Op maandag 3 mei 2010 23:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Daar zit ook een max aan, die max is alleen hoger dan nu voor de scheefhuurders
Betere rendementen leidt ook tot meer woningbouw
Schaarste is er omdat niemand met geld huizen wil bouwen om te verhuren. Geef ze een ROI van 6 a 8% en iedereen bouwt huizen voor de huurquote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:46 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Onzin, juist door de schaarste in stand te houden kan de prijs hoog blijven en moet er gesubsidieerd worden door de overheid. In een goed functionerende markt zou er een overschot zijn in aanbod en zou alleen een premium betaald moeten worden voor huizen op unieke en erg gewilde locaties.
Grote onzin natuurlijk, ga eens kijken in de grote steden, die mensen die daar wonen er meestal hun hele leven, die hebben geen behoefte aan mobiliteit. Er zijn slechts een handje vol mensen die met regelmaat verhuizen voor hun werk.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:30 schreef vive_la_france het volgende:
Ik ben het overigens wel eens met het idee, huursubsidie icm een corporatiewoning levert veel te lage woonlasten op voor veel te veel mensen, zeker in vergelijking met de particuliere sector. Mensen worden beloond met een lage huur voor het feit dat ze zich decennia lang aan één woonplaats willen binden, terwijl juist mobiliteit een groot goed is voor de arbeidsmarkt en de economie, en dus ook voor de samenleving als geheel
En daarom mogen ze voor een derde van de martkwaarde huren?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Grote onzin natuurlijk, ga eens kijken in de grote steden, die mensen die daar wonen er meestal hun hele leven, die hebben geen behoefte aan mobiliteit. Er zijn slechts een handje vol mensen die met regelmaat verhuizen voor hun werk.
Dat klopt, ze laten liever te dure koopwoningen bouwen omdat ze daar nog veel meer aan kunnen verdienen. Daarom zijn er corporaties in het leven geroepen die wel doen wat de vrije markt nalaat om daar vervolgens huilie huilie over te doen omdat het niet 'eerlijk' zou zijnquote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Schaarste is er omdat niemand met geld huizen wil bouwen om te verhuren. Geef ze een ROI van 6 a 8% en iedereen bouwt huizen voor de huur
Het is niet eerlijk. Eerlijk is het als iedereen maximaal de marktwaarde mag vragenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:50 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat klopt, ze laten liever te dure koopwoningen bouwen omdat ze daar nog veel meer aan kunnen verdienen. Daarom zijn er corporaties in het leven geroepen die wel doen wat de vrije markt nalaat om daar vervolgens huilie huilie over te doen omdat het niet 'eerlijk' zou zijn
Prima, ga jij maar lekker in je dure kartonnen doos wonen, masochistquote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:02 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Ik had niet gedacht dat ik dit snel zou zeggen, maar ik ben het eens met wat DAM hierboven zegt. Als een appartement 2 ton kost om te kopen, is 750-1000 Euro per maand geen gekke huurprijs.
Aan de andere kant, als je dus alleen woont, zou het niet kleiner kunnen? Ik heb een poos met 2 + kind op 55 m2 gewoond, en dat kan best. Dat is het soort woning/flat dat ik eigenlijk te weinig zie in Nederland, je kunt in NL momenteel niet voldoende kiezen in grootte van woning, het is óf een studentenkamer van <20 m2, of een appartement van >75m2. Tussenmaatjes zijn er wat mij betreft onvoldoende.
Ik denk dat er veel net afgestudeerden zijn die zich prima een paar jaar vermaken in een appartement van 40m2 aan de rand van een grote stad, en daarna (met salarisverhoging en eventuele partner) doorgroeien naar een groter huurhuis of een koophuis.
Vergeet je even niet dat huurders zodra ze verhuizen geen cent terugzien van de betaalde huur? Dit in tegenstelling tot kopers, die in ieder geval de kans hebben om te verdienen aan de door hun afgedragen woonlasten.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En daarom mogen ze voor een derde van de martkwaarde huren?
Ik hoef jouw toch niet meer uit te leggen dat de marktwaarde gemanipuleerd word? Stel een boer zou slechts 10% van zijn land verbouwen om zo de maximale prijs voor een mud aardappelen te kunnen vragen? Dat noem jij eerlijk? Als de aanvoer van goederen en diensten kunstmatig word beperkt heeft dat als enig doel om de marktprijs te vormen, dat is onwenselijk en ook zeer slecht voor het verspreiden van welvaart, maximale productie heeft ons meer goeds gebracht dan het onthouden van goederen en diensten. Het zijn de egoïsten onder ons die deze strategie propagerenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het is niet eerlijk. Eerlijk is het als iedereen maximaal de marktwaarde mag vragen
En wat is het plan van jullie om met huren te doen als huizenprijzen met 40% zakken?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:02 schreef vive_la_france het volgende:
Dan is de max huur 40% minderquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En wat is het plan van jullie om met huren te doen als huizenprijzen met 40% zakken?
Mensen met een huis laten het liever leegstaan dan dat ze het verhuren?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik hoef jouw toch niet meer uit te leggen dat de marktwaarde gemanipuleerd word? Stel een boer zou slechts 10% van zijn land verbouwen om zo de maximale prijs voor een mud aardappelen te kunnen vragen? Dat noem jij eerlijk? Als de aanvoer van goederen en diensten kunstmatig word beperkt heeft dat als enig doel om de marktprijs te vormen, dat is onwenselijk en ook zeer slecht voor het verspreiden van welvaart, maximale productie heeft ons meer goeds gebracht dan het onthouden van goederen en diensten. Het zijn de egoïsten onder ons die deze strategie propageren
Dan komt het huren van een woning voor het gros van de mensen simpelweg buiten bereik. Je maakt het wonen alleen maar moeilijker ermee. 50-70% van het inkomen kwijt zijn aan een huisje van 2 ton (wat zeker in het westen weinig voorstelt) is niet op te brengen voor het merendeel van de mensen. Moeten alle mensen die modaal verdienen maar naar het oosten gaan dan?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:05 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Je hoeft niet per se te kopen, huren mag ook, zolang je maar een reele prijs betaalt voor je huis, dus 5% van de waarde. Dat is bij een huis van 2 ton zo'n 800 Euro p/m. Daar kun je dus ook voor kiezen. De flexibiliteit van huren, of de marktfluctuaties van kopen, voor ongeveer dezelfde prijs per maand.
Dan moeten de huurprijzen omhoog omdat kopers massaal hun koopwoning uitgezet worden en op zoek gaan naar een huurwoning, dan moet de marktprijs betaald wordenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:02 schreef Basp1 het volgende:
En wat is het plan van jullie om met huren te doen als huizenprijzen met 40% zakken?
gezien de leegstand in bijvoorbeeld Amsterdam, ja. dat doen ze. daarom was kraken ook legaal.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Mensen met een huis laten het liever leegstaan dan dat ze het verhuren?
Als je modaal verdient ben je niet 50 tot 70% kwijt aan een huis van 2 ton hoor. Of je doet iets heel erg verkeerd.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:05 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dan komt het huren van een woning voor het gros van de mensen simpelweg buiten bereik. Je maakt het wonen alleen maar moeilijker ermee. 50-70% van het inkomen kwijt zijn aan een huisje van 2 ton (wat zeker in het westen weinig voorstelt) is niet op te brengen voor het merendeel van de mensen. Moeten alle mensen die modaal verdienen maar naar het oosten gaan dan?
Bronquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:05 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dan moeten de huurprijzen omhoog omdat kopers massaal hun koopwoning uitgezet worden en op zoek gaan naar een huurwoning, dan moet de marktprijs betaald worden![]()
Anderzijds kopen rijke investeerders voor een appel en een ei de koopwoningen op in de executieverkoop en verhuren deze vervolgens met een ROI van 8%
DAM zal het helemaal met mijn plan oneens zijn aangezien hij waarschijnlijk bij degene zit die dan failliet gaat?
Dus wanneer ik op het hoogtepunt van de markt een huis zou kopen met in gedachten een 6 tot 8% rendement kan dat opeens op 4% gaan uitkomen omdat de maximale huurpijs gekoppeld wordt aan de woz waarde. Alleen al de administratieve rompslomp die dit met zich mee gaat brengen lijkt me al een horde te veel.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dan is de max huur 40% minder
Denk eens naquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:06 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
gezien de leegstand in bijvoorbeeld Amsterdam, ja. dat doen ze. daarom was kraken ook legaal.
Welke administratieve rompslomp?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus wanneer ik op het hoogtepunt van de markt een huis zou kopen met in gedachten een 6 tot 8% rendement kan dat opeens op 4% gaan uitkomen omdat de maximale huurpijs gekoppeld wordt aan de woz waarde. Alleen al de administratieve rompslomp die dit met zich mee gaat brengen lijkt me al een horde te veel.
De huurprijzen jaarlijks aanpassen aan de WoZ waarde, en de daarbnijbehorden huurtoeslag dan weer eens te berekenen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Welke administratieve rompslomp?
of kleiner gaan wonen of samen gaan wonen, of thuis blijven wonenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:05 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dan komt het huren van een woning voor het gros van de mensen simpelweg buiten bereik. Je maakt het wonen alleen maar moeilijker ermee. 50-70% van het inkomen kwijt zijn aan een huisje van 2 ton (wat zeker in het westen weinig voorstelt) is niet op te brengen voor het merendeel van de mensen. Moeten alle mensen die modaal verdienen maar naar het oosten gaan dan?
Goh wat gecompliceerdquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De huurprijzen jaarlijks aanpassen aan de WoZ waarde, en de daarbnijbehorden huurtoeslag dan weer eens te berekenen.
Ja.. in de hoop dat ze toch nog de hoofdprijs er voor kunnen krijgen, totale fantasie natuurlijk, maar verlies nemen doet nu eenmaal pijn.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Mensen met een huis laten het liever leegstaan dan dat ze het verhuren?
Waterquote:
Minder pijn dan leeg laten staanquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:11 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ja.. in de hoop dat ze toch nog de hoofdprijs er voor kunnen krijgen, totale fantasie natuurlijk, maar verlies nemen doet nu eenmaal pijn.
Was te verwachten, niet serieus te nemen dusquote:
Er wordt hier gesproken over 800-1000 euro huur voor een woning van 2 ton. Dat komt toch echt neer op zo'n 50% van het nettosalaris van een modaal iemand.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als je modaal verdient ben je niet 50 tot 70% kwijt aan een huis van 2 ton hoor. Of je doet iets heel erg verkeerd.
Hmm ja. Mensen die tot hun 35e thuiswonen. Dat lijkt me goed.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
of kleiner gaan wonen of samen gaan wonen, of thuis blijven wonen
Wonen in Nederland is gigantisch duur?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:16 schreef ethiraseth het volgende:
Serieus, waarom wil iedereen hier dat we méér gaan betalen? Ik heb nog nooit mensen meegemaakt die uit zichzelf meer wilden betalen voor iets. Als er al iets is in Nederland, dan is het wel dat wonen hier gigantisch duur is. Al wordt daar eens wat aan gedaan. Roepen om hogere huren helpt in elk geval niet.
quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:14 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Er wordt hier gesproken over 800-1000 euro huur voor een woning van 2 ton. Dat komt toch echt neer op zo'n 50% van het nettosalaris van een modaal iemand.
[..]
Prijzen dalen dan vanzelf
Hmm ja. Mensen die tot hun 35e thuiswonen. Dat lijkt me goed.![]()
Moet je maar sparen en/of een goede baan zoeken
rationeel redeneren ontbreekt bij de gemiddelde koper.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Minder pijn dan leeg laten staan
Jaquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Wonen in Nederland is gigantisch duur?
Ik geef je mijn mening en jij vraagt naar de bronquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Was te verwachten, niet serieus te nemen dus
De groeten
want er zijn inderdaad goede banen voor heel Nederland. Je bent een beetje los van de werkelijkheid ben ik bang.quote:
En wat is er mis met verhuizen?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:37 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
want er zijn inderdaad goede banen voor heel Nederland. Je bent een beetje los van de werkelijkheid ben ik bang.
Vraag dat eens aan al die kopers die blijven plakken in hun dure huizen, die willen wel maar kunnen niet meerquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En wat is er mis met verhuizen?
quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:44 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Vraag dat eens aan al die kopers die blijven plakken in hun dure huizen, die willen wel maar kunnen niet meer
Jij ziet graag dat de hele randstad zonder laagbetaalde bedrijfstakken zit, zoals schoonmaak, winkels, horeca e.d.?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En wat is er mis met verhuizen?
Die banen worden toch ingevuldquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:56 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Jij ziet graag dat de hele randstad zonder laagbetaalde bedrijfstakken zit, zoals schoonmaak, winkels, horeca e.d.?
Door wie? Iemand met een huis van 200K (huur of koop) kan het zich niet permitteren om een laagbetaald baantje te nemen. En Truus gaat echt niet 3 uur per dag reizen om schoon te maken.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Die banen worden toch ingevuld
Waar gaat Truus dan werken?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:04 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Door wie? Iemand met een huis van 200K (huur of koop) kan het zich niet permitteren om een laagbetaald baantje te nemen. En Truus gaat echt niet 3 uur per dag reizen om schoon te maken.
Hogere prijzen = Beter rendement = meer investeringen = meer aanbodquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:11 schreef ShadyLane het volgende:
Wil je nu de markt liberaliseren (en het dus mogelijk maken dat er (veel) meer aanbod komt) of alleen de prijzen? En in geval van het eerste: hoe wil je dat gaan doen?
meer aanbod = lagere prijzen = minder rendement = daling van investeringen = minder aanbod.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Hogere prijzen = Beter rendement = meer investeringen = meer aanbod
Dat kan niet, er zijn tal van belemmeringen in Nederland om het aanbod te laten groeien.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Hogere prijzen = Beter rendement = meer investeringen = meer aanbod
Zo zie je maar dat de markt de beide kanten op kan. Maar een vrije markt is ALTIJD beter dan een gereguleerde marktquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:27 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
meer aanbod = lagere prijzen = minder rendement = daling van investeringen = minder aanbod.
Zoals?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat kan niet, er zijn tal van belemmeringen in Nederland om het aanbod te laten groeien.
Koop een willekeurig stuk grond en ga bouwen. Dan kom je er wel achter.quote:
Beperking van waar gebouwd mag worden door diverse overheidsinstanties die zich met ruimtelijke ordening bezig houden. Beperking van hoeveel er gebouwd mag worden door diverse overheidsinstanties die zich met ruimtelijke ordening bezig houden. Beperking van hoe er gebouwd mag worden door diverse overheidsinstanties die zich met ruimtelijke ordening bezig houden.quote:
Ik zie dat er op voldoende plekken gebouwd wordt en dat die appartementen allemaal verkocht worden omdat de rendementen op verhuren veel te laag zijnquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:31 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Koop een willekeurig stuk grond en ga bouwen. Dan kom je er wel achter.
Volgens mij weet jij precies wat de belemmeringen zijn die onze overheid opwerpt.
Hoe weet je dat dat er voldoende zijn?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik zie dat er op voldoende plekken gebouwd wordt
Ik kijk rondquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hoe weet je dat dat er voldoende zijn?
Maar voor de beoordeling of het er voldoende zijn zul je de vraagcurve van de markt moeten kennen. Er zijn nogal wat aanwijzingen dat er onvoldoende aanbod is, zo bewegen de prijzen in de markt voor koopwoningen direct mee met de leencapaciteit van mensen, met andere woorden, in het koopsegment zijn er veel te weinig woningen voor een gezonde prijsvorming. Iets als de HRA wakkert dat natuurlijk ook verder aan.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik kijk rond
Geef eens een onderbouwing voor je beweringen?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar voor de beoordeling of het er voldoende zijn zul je de vraagcurve van de markt moeten kennen. Er zijn nogal wat aanwijzingen dat er onvoldoende aanbod is, zo bewegen de prijzen in de markt voor koopwoningen direct mee met de leencapaciteit van mensen, met andere woorden, in het koopsegment zijn er veel te weinig woningen voor een gezonde prijsvorming. Iets als de HRA wakkert dat natuurlijk ook verder aan.
Dan ben jij toch een groot voorstander van de afschaf van de HRAquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Zo zie je maar dat de markt de beide kanten op kan. Maar een vrije markt is ALTIJD beter dan een gereguleerde markt
Nee, das een stimulerings maatregelquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:44 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dan ben jij toch een groot voorstander van de afschaf van de HRA
Direct afschaffen dan maar?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee, das een stimulerings maatregel
Omdat er alleen voordelen aanzittenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:47 schreef reem het volgende:
Waarom moet huizenbezit gestimuleerd worden DAM?
Eigen kennis, opgedaan door het beluisteren van interviews met diverse hoogleraren (er zit bij de TU-Delft een prof die hier vrij intensief mee bezig is), het lezen van krantenartikelen. Maar voel je vrij om er wat tegenin te brengen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Geef eens een onderbouwing voor je beweringen?
Mits er een belastingverlaging tegenover staat zodat de overheidsinkomsten niet stijgen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:46 schreef xenobinol het volgende:
Direct afschaffen dan maar?
Neequote:
En dus een regulering van de markt. Maar je trekt er zeker zelf profijt van, waardoor het niet weg mag?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Nee, das een stimulerings maatregel
Er moet 30 miljard worden bespaard, dus het komt er gewoon op neer dat het een belastingverhoging is voor de mensen waar Nederland het meeste aan heeftquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Mits er een belastingverlaging tegenover staat zodat de overheidsinkomsten niet stijgen.
Stimulering van huizenbezit doordat er alleen maar voordelen aan zittenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:50 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En dus een regulering van de markt. Maar je trekt er zeker zelf profijt van, waardoor het niet weg mag?![]()
Voor mij is het momenteel een belastingverhoging, want de IB zou naar beneden kunnen als ik niet mee zou hoeven te betalen aan deze bankensubsidie.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
Mits er een belastingverlaging tegenover staat zodat de overheidsinkomsten niet stijgen.
De leenkampioenen die straks allemaal in de schuldsanering terecht komenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Er moet 30 miljard worden bespaard, dus het komt er gewoon op neer dat het een belastingverhoging is voor de mensen waar Nederland het meeste aan heeft
Nog steeds een ingreep in de markt, en dus ongewenst. Niet een beetje selectief zitten doen hè. Anders kunnen we net zo goed elke Nederlander een stuk grond en een huis geven. Want daar zitten ook alleen maar voordelen aan (behalve voor degene die het moet betalen).quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Stimulering van huizenbezit doordat er alleen maar voordelen aan zitten
Wat is gigantisch hoog?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:56 schreef Reuzelbek het volgende:
Volgens mij mag je hier in Utrecht gewoon zelf als verhuurder een prijs vragen, maar dan wel gericht op het puntensysteem. Nu zijn de prijzen voor huurwoningen al belachelijk hoog, je betaalt je echt blauw tenzij je bij de SSHU zit
Nee, das niet ongewenstquote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Nog steeds een ingreep in de markt, en dus ongewenst. Niet een beetje selectief zitten doen hè. Anders kunnen we net zo goed elke Nederlander een stuk grond en een huis geven. Want daar zitten ook alleen maar voordelen aan (behalve voor degene die het moet betalen).
Waarom?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:15 schreef machtpen het volgende:
Dan moet ook de kunstmatig laaggehouden rente die de basis is voor de hypotheekrenteaftrek met terugwerkende kracht worden aangepast.
je zegt dat ingrijpen ongewenst is, en een markt vrij moet worden gelaten. Maar je wilt wel ingrijpen in de markt dankzij belastingvoordelen. Je bent niet echt consequent. Als HRA geen ingrijpen is, is huursubsidie dat ook niet.quote:
Omdat het ingrijpen in de markt is. Net zoals positieve discriminatie een vorm van discriminatie is, is stimuleren van huizenbezit door HRA of lage rente een vorm van marktstoring, en daar zeg je zelf over dat je er tegen bent.quote:
quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:20 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
je zegt dat ingrijpen ongewenst is, en een markt vrij moet worden gelaten. Maar je wilt wel ingrijpen in de markt dankzij belastingvoordelen. Je bent niet echt consequent. Als HRA geen ingrijpen is, is huursubsidie dat ook niet.
[..]
Jammer dat je het verschil niet weet tussen HRA en huursubsidie. Verder heb ik nergens gezegd dat ik tegen huursubsidie ben, maar ik denk sws dat jij dingen ziet die er niet zijn
Omdat het ingrijpen in de markt is. Net zoals positieve discriminatie een vorm van discriminatie is, is stimuleren van huizenbezit door HRA of lage rente een vorm van marktstoring, en daar zeg je zelf over dat je er tegen bent.
Waar zeg ik dat?
550 voor minder dan 20 m2 vind ik hoog.quote:
dat zeg je hier:quote:
quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Zo zie je maar dat de markt de beide kanten op kan. Maar een vrije markt is ALTIJD beter dan een gereguleerde markt
Sociale huurwoningen zijn een uiterst succesvolle manier om mensen met een laag inkomen niet op straat te laten wonen, het is "dus" geen ingreep maar een stimulans van de marktquote:Op dinsdag 4 mei 2010 13:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee, dat is het niet het is een uiterst succesvolle manier om huizenbezit te stimuleren
Sociale woningbouw moet je natuurlijk buiten de libaralisering houden alleen moet je de rest wel laten libaraliserenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:07 schreef morg78 het volgende:
[..]
Sociale huurwoningen zijn een uiterst succesvolle manier om mensen met een laag inkomen niet op straat te laten wonen, het is "dus" geen ingreep maar een stimulans van de markt.
Dan moet Job Cohen 4 keer zoveel huur gaan betalenquote:Op maandag 3 mei 2010 21:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik vind dat ieder huurhuis moet worden geliberaliseerd zodat iedereen de marktwaarde betaald. de kale huur zit dan ergens tussen de 5% en 8% op jaarbasis van de getaxeerde waarde. Dit zal in stappen moeten maar binnen 5 jaar lijkt me een redelijke termijn
Huursubsidie kan blijven bestaan maar wordt alleen gegeven aan mensen die te weinig verdienen en er komt een max aan zodat mensen die het minste verdienen niet meer in de duurdere huurhuizen kunnen wonen
Wat is er op tegen?
Jezelf weer lekker in een spagaatsplitzondertanden aan het lullen jongen?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 13:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee, dat is het niet het is een uiterst succesvolle manier om huizenbezit te stimuleren
Vergeet je even niet dat huurders zodra ze verhuizen geen cent terugzien van de betaalde huur? Dit in tegenstelling tot kopers, die in ieder geval de kans hebben om te verdienen aan de door hun afgedragen woonlasten.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En daarom mogen ze voor een derde van de martkwaarde huren?
Dus kan je beter kopenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:50 schreef morg78 het volgende:
Nog maar een keer, is er kennelijk doorheen geglipt.
[..]
Vergeet je even niet dat huurders zodra ze verhuizen geen cent terugzien van de betaalde huur? Dit in tegenstelling tot kopers, die in ieder geval de kans hebben om te verdienen aan de door hun afgedragen woonlasten.
Hoezo is dat beter? Nu de markt in een neerwaartse beweging zit doen vele huiseigenaren huilie huilie over hun eens zo trotse bezit. Kopen houd ook in dat er risico's aan verbonden zijn, een ieder maakt voor zichzelf een afweging wat hem het beste uitkomt. Kopen is niet per definitie beter, zekers de kopers die er de afgelopen jaren in gestapt zijn zitten feitelijk vast aan hun huis. Het maakt dus uit welk huis je koopt, waar het staat, hoeveel je ervoor betaald en wanneer je het koopt. Per definitie claimen dat er geen nadelen aan kleven is gewoon niet juist.quote:
Als dat tot de mogelijkheden behoort: ja. Als dat niet tot de mogelijkheden behoort, zal dat ook niet kunnen als de huren flink stijgen. Het enige dat dan gebeurt, is dat mensen die ergens verder prima wonen, gedwongen worden te verhuizen naar een te kleine woning of naar een deel van het land waar ze totaal geen binding mee hebben. En dat deel is op een gegeven moment ook vol, waar laat je de rest die de hogere huren niet kunnen opbrengen dan?quote:
Dat vind ik geen sterk argument, kopen doe je omdat je graag een huis wilt bezitten. Het voordeel daarvan is dat als het huis is afbetaald je relatief lage woonlasten hebt. Het nadeel is echter dat het een enorme financiele verplichting met zich meebrengt. Niet iedereen is daar zo happig op lijkt mij, de afgelopen jaren was dat risico echter niet zo heel erg groot. Als je van je huis af moest dan was je hem zo kwijt zonder een restje schuld over te houden. Voor een hoop mensen gaat die vlieger echter niet meer op, die kunnen momenteel geen kant meer op, wat geniet ik als huurder toch van mijn vrijheid. Als mijn vriendin en ik besluiten te gaan hokken, geen centje pijn (voor zover dat kan in een relatiequote:
Ben ik helemaal met je eens, maar jouw bovenstaande commentaar valt wat mij betreft ook onder die mogelijkhedenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:23 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat vind ik geen sterk argument, kopen doe je omdat je graag een huis wilt bezitten. Het voordeel daarvan is dat als het huis is afbetaald je relatief lage woonlasten hebt. Het nadeel is echter dat het een enorme financiele verplichting met zich meebrengt. Niet iedereen is daar zo happig op lijkt mij, de afgelopen jaren was dat risico echter niet zo heel erg groot. Als je van je huis af moest dan was je hem zo kwijt zonder een restje schuld over te houden. Voor een hoop mensen gaat die vlieger echter niet meer op, die kunnen momenteel geen kant meer op, wat geniet ik als huurder toch van mijn vrijheid. Als mijn vriendin en ik besluiten te gaan hokken, geen centje pijn (voor zover dat kan in een relatie) Krijg ik morgen een baan in Azië of Amerika, tot ziens
Omdat als je niet koopt per definitie afhankelijk bent van de grillen van de marktquote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:14 schreef morg78 het volgende:
Waarom zou een huurder voor eenzelfde woning veel meer moeten betalen in maandelijkse lasten (huur kan je op niet aftrekken van de belastingen, huursubsidie laat ik even buiten beschouwing), terwijl hij/zij aan het einde van de rit er niks aan overhoudt?
Je mist het punt, er zijn mensen die wel met die mogelijkheid geconfronteerd worden.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik schat die kans op dat laatste op 0
En als je koopt ben je niet afhankelijk van de grillen van de markt? Jij doet het vast goed op familie barbeque met dit soort argumentenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:27 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Omdat als je niet koopt per definitie afhankelijk bent van de grillen van de markt
Ik mis het punt niet maar jou afzeiken is leukquote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:38 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je mist het punt, er zijn mensen die wel met die mogelijkheid geconfronteerd worden.
Noem je dat afzeiken?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik mis het punt niet maar jou afzeiken is leuk
Klopt, want zo is het nu eenmaalquote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:39 schreef xenobinol het volgende:
[..]
En als je koopt ben je niet afhankelijk van de grillen van de markt? Jij doet het vast goed op familie barbeque met dit soort argumenten
quote:
Waar ga je zelf dan wonen? Bovendien, je weet waarom woningcorporaties zijn ontstaan? Simpel gezegd om mensen die zich om wat voor reden dan ook geen koopwoning kunnen veroorloven, toch aan betaalbare maar goede huisvesting te helpen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ik mis het punt niet maar jou afzeiken is leuk
Maar met een geliberaliseerde huurmarkt kan je huis verhuren voor meer dan je hypotheek en heb je er een mooie inkomstenbron bij
Oh? Dus de dalende woningprijzen zijn een illusie, woningprijzen stijgen alleen maar of blijven altijd gelijk?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Klopt, want zo is het nu eenmaal
En dat is boeiend omdat?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:54 schreef morg78 het volgende:
[..]
Oh? Dus de dalende woningprijzen zijn een illusie, woningprijzen stijgen alleen maar of blijven altijd gelijk?
quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:51 schreef morg78 het volgende:
[..]
Waar ga je zelf dan wonen? In die case ga je emigreren
Bovendien, je weet waarom woningcorporaties zijn ontstaan? Ja
Waarom moet dat opeens losgelaten worden?Omdat er nu veel mensen zijn die misbruik maken
Waarom zou iemand die bijvoorbeeld modaal verdient, niet in een 3-kamer woning in de stad (of in een dorp, ik gok dat mijn woning per maand 2x zo duur wordt als jouw 8% erdoor komt) mogen wonen en toch nog een beetje een leuk leven kunnen leiden (1x per jaar een weekje of 2 normaal, dus niet excorbitant, op vakantie bijvoorbeeld)? Omdat hij te duur woont voor zijn inkomen
Die persoon moet dan dus maar afzien van bijvoorbeeld vakantie en zal moeten bezuinigen op het nodige, of moet kleiner gaan wonen, of moet verhuizen naar een gebied waar de huurprijzen wat lager zijn (en aangezien het daar snel zal volstromen, stijgen de prijzen daar dan ook wel, vraag > aanbod tenslotte).
Hij kan dat zelfde huis kopen en als hij dat niet kan een baantje erbij nemen of iemand vinden om de huur mee te delen
En let wel: we gaan er even vanuit dat kopen, in ieder geval in de huidige buurt/woonplaats niet tot de mogelijkheden behoort.
Tuurlijk wel
Als je een koophuis hebt, heb je toch geen last van de grillen van de markt? Dus zou je, als je besluit je huis te verkopen, ook niet te maken moeten krijgen met dalende prijzen. Toch?quote:
Vrijwel niemand met een koophuis moet verkopenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:16 schreef morg78 het volgende:
[..]
Als je een koophuis hebt, heb je toch geen last van de grillen van de markt? Dus zou je, als je besluit je huis te verkopen, ook niet te maken moeten krijgen met dalende prijzen. Toch?
Of als je je hypotheek wilt herfinancieren, dan heb je natuurlijk niet te maken met de grillen van de markt?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:16 schreef morg78 het volgende:
[..]
Als je een koophuis hebt, heb je toch geen last van de grillen van de markt? Dus zou je, als je besluit je huis te verkopen, ook niet te maken moeten krijgen met dalende prijzen. Toch?
Beperktquote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:18 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Of als je je hypotheek wilt herfinancieren, dan heb je natuurlijk niet te maken met de grillen van de markt?
Bron?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Vrijwel niemand met een koophuis moet verkopen
Beperkt? Ik geloof dat de hele subprime crisis in de VSA daar zo'n beetje door veroorzaakt is niet?quote:
Door herfinancieren?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:22 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Beperkt? Ik geloof dat de hele subprime crisis in de VSA daar zo'n beetje door veroorzaakt is niet?
Nee, slechts logisch nadenken.quote:
Ok, door de stijgende rentelast, maar die kan ook het gevolg zijn van een herfinanciering.quote:
Zelfs mijn virtuele vrienden willen door jouw sterke argumenten nu gaan kopen i.p.v. huren, dus de huizenmarkt crisis is binnen no-time bezworenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe is dat bij je virtuele vriendjes?
Ik zou toch nog maar effe lezen wat Subprime is want je bent nog niet helemaal op de hoogtequote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:36 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ok, door de stijgende rentelast, maar die kan ook het gevolg zijn van een herfinanciering.
DAM is door zijn gebrek aan sociale contacten de voeling met zijn medemens volledig kwijtgeraakt, ik denk dat het daarom goed is dat hij hier op dit forum aanwezig is om zo zijn vaardigheden te sterken. Over een paar jaar is hij een barmhartige Sameritaan die het voor de zwakken in de samenleving gaat opnemenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:35 schreef morg78 het volgende:
Nee, hij woont niet te duur voor zijn inkomen. Deze persoon is een huurovereenkomst aangegaan die past bij zijn inkomen.
Probeer eens uit te leggen waarom die persoon dan maar (flink) kleiner moet gaan wonen, niet meer op vakantie kan gaan of zijn sociale leven overhoop moet halen (hetzij door te verhuizen, danwel door een extra baan te nemen, waarbij een extra baan nauwelijks loont ten opzichte van de tijd die je erin stopt). Of nog erger: dan maar een medehuurder moet zoeken.
quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:35 schreef morg78 het volgende:
Waarom zou je in vredesnaam hier in Nederland een huis kopen, dat verhuren en zelf verhuizen? Hoe vaak zal dat scenario voorkomen? Xeennoob zei dat als je huurt je meteen kan vertrekken als je een huis huurt, ten eerste is dit niet zo en ten tweede kan je in de situatie dat je je huis niet verkocht krijgt altijd weer verhuren en bij markconforme prijzen is dat interessant
Dan weet je ook dat het grootste deel van de woningcorporaties geen overheidssteun ontvangt (en als er al overheidssteun wordt gegeven, dan is dat in de vorm van leningen).
Er zijn mensen die daar bewust misbruik van maken, er zijn mensen die daar onbewust misbruik van maken (waarom zou je verhuizen als je inkomen stijgt, als je in een leuke buurt woont en niet perse groter hoeft te wonen), en er zijn heel, heel erg veel mensen die er geen misbruik van maken. Die laatste categorie is het grootste slachtoffer van jouw voorstel.
Van scheefhuurders wordt altijd iemand slechter
Nee, hij woont niet te duur voor zijn inkomen. Deze persoon is een huurovereenkomst aangegaan die past bij zijn inkomen.
Voor een jaar en na een jaar komt er een aanpassing en als de wet zo wordt aangepast dat je de huurmarkt liberaliseert zal zijn huurprijs waarschijnlijk stijgen
Probeer eens uit te leggen waarom die persoon dan maar (flink) kleiner moet gaan wonen, niet meer op vakantie kan gaan of zijn sociale leven overhoop moet halen (hetzij door te verhuizen, danwel door een extra baan te nemen, waarbij een extra baan nauwelijks loont ten opzichte van de tijd die je erin stopt). Of nog erger: dan maar een medehuurder moet zoeken.
Omdat niks gratis is
Hoezo "tuurlijk wel"? Kopen kan om verschillende redenen niet tot de mogelijkheden behoren, bijvoorbeeld door inkomen.
Dan maak je het mogelijk. Meer dan de helft van de Nederlanders woont in een koophuis en daar zitten ook mensen bij met een modaal inkomen
Herfinanciering doet een normaal denkend mens als het voor hem interessant is en worden zijn maandlasten dus lager in plaats van hogerquote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:36 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ok, door de stijgende rentelast, maar die kan ook het gevolg zijn van een herfinanciering.
FOKquote:Op dinsdag 4 mei 2010 18:33 schreef xenobinol het volgende:
Zeg DAM hoe lang staat jouw huis eigenlijk al te koop? Beetje huurders in je armen drijven met de hoop dat ze jouw een bailout gaan geven
Je zou ook nog bankier of makelaar kunnen zijn of misschien wel een huisjesmelkerquote:
Misschien wel jaquote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je zou ook nog bankier of makelaar kunnen zijn of misschien wel een huisjesmelker
Juist voor een aanzienlijk deel van de mensen die hier door getroffen worden verandert er niets ten gunste wanneer je de boel vrijgeeft.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:14 schreef maartena het volgende:
Ik vind het hele systeem met de woningbouwverenigingen een bureaucratisch gedrocht. Wachtlijsten waar je soms jaren moet wachten op een huis, en dan ook nog eens niet eens echt mag kiezen maar krijgt toegewezen waar je eventueel zou mogen kunnen wonen.
De staat hoeft alleen de huurprijzen af te cappen op bijvoorbeeld 7% van de WOZ, met alles wat daaronder zit heeft de huurder geluk maar dat hoeft niet gereguleerd te wordenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:14 schreef maartena het volgende:
Alhoewel dit topic door aandoen van de TS intussen alweer verzakt is in een typisch treurig zuigtopic in DAM-stijl, ben ik het in grote lijnen toch met em eens. (Jaja, echt waar!)
Ik vind het hele systeem met de woningbouwverenigingen een bureaucratisch gedrocht. Wachtlijsten waar je soms jaren moet wachten op een huis, en dan ook nog eens niet eens echt mag kiezen maar krijgt toegewezen waar je eventueel zou mogen kunnen wonen.
Dat de particuliere markt nu hoge prijzen hanteert komt ook omdat er weinig aanbod. Als echter ALLES op de particuliere markt komt, dan kan er behoorlijke concurrentie ontstaan. Alleen moeten er dus wel huis-eigenaren zijn, ofwel particulieren die willen investeren in een woning, of een groep woningen, en dus woningen willen overnemen van de woningbouw coöperaties.
Verder kan er nog steeds een bepaalde prijsvaststelling plaatsvinden, hier in de VS is bijvoorbeeld alles particulier, maar heb je wel zoiets als "rent control" in veel steden. (niet overal), wat meestal inhoudt dat de huur niet meer kan stijgen dan de inflatie + 1% of zoiets dergelijks. Huurbazen kunnen dus niet woekerprijzen hanteren, onderlinge prijsafspraken maken, of de huur met 10% per jaar omhoog mikken.
Ik heb een vriend in de VSA wonen, die liet ook even een huisje bouwen. Dat ging als volgt:quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:14 schreef maartena het volgende:
Alhoewel dit topic door aandoen van de TS intussen alweer verzakt is in een typisch treurig zuigtopic in DAM-stijl, ben ik het in grote lijnen toch met em eens. (Jaja, echt waar!)
Wat wel veranderd is dat je keuze krijgt. Als je nu bijvoorbeeld "redelijk" woont, en een bepaalde woninggrootte op het oog hebt.... dan kun je in een vrije markt systeem gewoon wachten tot er de juiste woning op de markt komt. Bij het woningbouwverenigings-systeem krijg je keuzes voorgeschreven. Als je die keuzes niets vindt, dan mag je 3 keer weigeren, en dan sta je weer helemaal op 0 in de ranglijst.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:26 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Juist voor een aanzienlijk deel van de mensen die hier door getroffen worden verandert er niets ten gunste wanneer je de boel vrijgeeft.
Die kunnen gewoon verkassen naar de andere kant van het land op den duur.
Het ligt er ook een beetje aan waar natuurlijk. In Kansas of Idaho zal je dat voor $250k kunnen doen. In Florida, New York of California moet je toch wel $800k meenemen voor zo'n karweitje.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:30 schreef xenobinol het volgende:
4 maanden later zat hij in zijn nieuwe vrijstaande woning met 2 garages, zwembad, iedere slaapkamer een eigen badkamer etc... en dat voor slechts $250k , koopje niet dan?
Ga dat maar eens in NL proberen, gaat jaren duren, tegen de tijd dat het papierwerk rond is kan je nog 5 jaar genieten van al je noeste arbeid.
Hij woont inderdaad in Idahoquote:Op dinsdag 4 mei 2010 20:02 schreef maartena het volgende:
[..]
Het ligt er ook een beetje aan waar natuurlijk. In Kansas of Idaho zal je dat voor $250k kunnen doen. In Florida, New York of California moet je toch wel $800k meenemen voor zo'n karweitje.
Dacht dat je er daar geld bij kreegquote:
ja domme kneus, dat komt omdat in Nederland de grond iets dicht-/overbevolkter is dan in USAquote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:30 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik heb een vriend in de VSA wonen, die liet ook even een huisje bouwen. Dat ging als volgt:
Vriend komt bij gemeente en geeft aan een huis te willen laten bouwen, ambtenaar trekt de gemeente kaart tevoorschijn en wijst een stuk of 10 locaties aan waar grond te koop was. Vervolgens even gekeken wat het mooiste leek en een lapje grond gekocht. Vervolgens naar de aannemer, groot boekwerk erbij, "wilt u 2 of 3 garages, zwembad erbij?", 4 maanden later zat hij in zijn nieuwe vrijstaande woning met 2 garages, zwembad, iedere slaapkamer een eigen badkamer etc... en dat voor slechts $250k , koopje niet dan?
Ga dat maar eens in NL proberen, gaat jaren duren, tegen de tijd dat het papierwerk rond is kan je nog 5 jaar genieten van al je noeste arbeid.
Tja, als je maar 15% van het land beschikbaar stelt voor de mensen lijkt het druk.quote:Op woensdag 5 mei 2010 00:49 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
ja domme kneus, dat komt omdat in Nederland de grond iets dicht-/overbevolkter is dan in USA
OMG jij hebt zeker nog nooit verder gekeken dan de straat waar je woontquote:Op woensdag 5 mei 2010 00:49 schreef JoPiDo het volgende:
ja domme kneus, dat komt omdat in Nederland de grond iets dicht-/overbevolkter is dan in USA
Ja hoor, de markt zal alles oplossenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Er is geen woning tekort in Nederland en als het financieel interessant genoeg is om te gaan verhuren wordt er vanzelf meer geinvesteerd
De stad waar hij woont heeft meer dan een half miljoen inwoners, bepaald geen uitgestorven bedoening DAMquote:Op dinsdag 4 mei 2010 23:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dacht dat je er daar geld bij kreeg
DAM denkt dat het met investeren te maken heeft en tot op zekere hoogte heeft hij daar gelijk in, zolang je bereid bent flink te investeren in het vullen van de zakken van gemeenten, projectontwikkelaars en grondspeculanten word er flink gebouwd.quote:
Er is een structurele mismatch.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Er is geen woning tekort in Nederland en als het financieel interessant genoeg is om te gaan verhuren wordt er vanzelf meer geinvesteerd
Even je posting aangepastquote:
Wist niet dat er zoveel mensen in een witness protection project zatenquote:Op woensdag 5 mei 2010 09:45 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De stad waar hij woont heeft meer dan een half miljoen inwoners, bepaald geen uitgestorven bedoening DAM
Klopt de huren zijn te laag waardoor er alleen geinvesteerd wordt in koopwoningenquote:Op woensdag 5 mei 2010 10:08 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Er is een structurele mismatch.
Ze zitten daar dan vast en zeker veilig tegen de wraak van de vastgoedmaffiaquote:Op woensdag 5 mei 2010 10:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wist niet dat er zoveel mensen in een witness protection project zaten
Alleen luie mensen willen investeren in vastgoed, ga eens wat zinvols doen met je leven.quote:Op woensdag 5 mei 2010 10:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Klopt de huren zijn te laag waardoor er alleen geinvesteerd wordt in koopwoningen
quote:Op woensdag 5 mei 2010 11:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Alleen luie mensen willen investeren in vastgoed, ga eens wat zinvols doen met je leven.
Koopwoningen zijn eerder veel te duur. Als je het vergelijkt met de prijzen in Duitsland en Belgie is wonen in Nederland belachelijk duur.quote:Op woensdag 5 mei 2010 10:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Klopt de huren zijn te laag waardoor er alleen geinvesteerd wordt in koopwoningen
Hoevee duurder?quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:14 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Koopwoningen zijn eerder veel te duur. Als je het vergelijkt met de prijzen in Duitsland en Belgie is wonen in Nederland belachelijk duur.
Er zit meer tussen sociale woningbouw en de vrije sector.quote:Op woensdag 5 mei 2010 14:32 schreef Hugo862 het volgende:
Het liberaliseren van de huurmarkt zoals er in dit topic over wordt gesproken is eigenlijk niks meer dan het afschaffen van de sociale woningbouw. Dat is naar mijn mening een zeer slechte zet aangezien de huurprijzen enorm zullen stijgen en het voor veel mensen dus niet meer mogelijk is om betaalbare woonruimte te bemachtigen. Dit geld dan met name voor starters en laag opgeleiden.
Als je even kijkt op funda dan ben je er al snel achter dat de huurprijs van een goedkope vrije sector huis toch al snel op 700 euro ligt. Voor mij is dat onbetaalbaar momenteel met mijn netto salaris van ongeveer 1100 euro in de maand. Met z'n hoge huur zou ik zeker 200 euro per maand tekort komen. En dan neem ik nog niet eens de kosten mee voor het aflossen van mijn studieschuld, het sparen voor vervanging van bijvoorbeeld mijn fiets of wasmachine, m'n bands, uitgaan en eventuele auto.
Door het liberaliseren van de huurmarkt maak je het juist voor de armsten in onze samenleving het nog moeilijker om rond te komen.
Meer mensen & minder oppervlakte. Vraag & aanbod. HRA en huursubsidie zijn marginaal voor de prijs.quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:14 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Koopwoningen zijn eerder veel te duur. Als je het vergelijkt met de prijzen in Duitsland en Belgie is wonen in Nederland belachelijk duur.
Er is geen woningtekort in Nederlandquote:Op woensdag 5 mei 2010 16:03 schreef reem het volgende:
Om de prijs van woningen omlaag te krijgen zou je dus een beleid moeten voeren waarbij je stapsgewijs HRA en huursubsidie afbouwt en een relaxter ruimtelijk ordeningsbeleid voert waardoor er meer grond vrijkomt voor bebouwing.
Waar wonen die 170.000 mensen ?quote:Op woensdag 5 mei 2010 16:07 schreef reem het volgende:
DAM, dat vind jij. Het Ministerie van VROM denkt daar anders over
1. Hoe groot is het woningtekort in Nederland?
De laatste jaren is het woningtekort flink opgelopen: van 110.000 in 1998 tot 170.000 in 2002. Dat is 2,5% van het aantal bestaande woningen in Nederland. Bij ongewijzigd beleid zou dat tekort in 2010 licht dalen tot 2.3%. Met de voorgestelde maatregelen zal het tekort in 2010 tot 1,5% á 2,0% worden teruggedrongen.
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=18785#a10
Bij hun ouders, blijven plakken in studentenhuisvesting etc.quote:Op woensdag 5 mei 2010 16:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]Waar wonen die 170.000 mensen ?
Ik dacht dat ze allemaal dakloos waren, want er is immers geen woonruimte voor ze. Schijnbaar wel, toch raarquote:Op woensdag 5 mei 2010 16:12 schreef reem het volgende:
[..]
Bij hun ouders, blijven plakken in studentenhuisvesting etc.
Hoe wordt het dan geformuleerd?quote:Op woensdag 5 mei 2010 17:31 schreef reem het volgende:
Een woningtekort wordt over het algemeen niet geformuleerd als een letterlijk tekort aan woningen. Maargoed, dat weet jij ook wel en je loopt gewoon weer lekker recalcitrant te doen
Zouden die 170.000 mensen passen in de meer dan 200.000 huizen die te koop staan?quote:Op woensdag 5 mei 2010 17:44 schreef reem het volgende:
Volgens VROM
Het kwantitatieve tekort - ook wel aangeduid als theoretisch of statistisch woningtekort
– is het saldo van de (urgente) vraag naar woningen die wordt uitgeoefend
door starters en doorstromers en het aanbod dat ontstaat door verhuizing van
doorstromers en (urgente) woningverlaters. Bij de berekening van het kwantitatieve tekort wordt geen rekening gehouden met kwalitatieve wensen en randvoorwaarden die woningvragers uitoefenen.
Je moet het natuurlijk wel kunnen betalen / redelijk in de buurt van je werk zijn etc. hequote:Op woensdag 5 mei 2010 17:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Zouden die 170.000 mensen passen in de meer dan 200.000 huizen die te koop staan?
Schijnbaar is de woningnood niet zo heel groot als dat jij mensen denkt mensen wijs te makenquote:Op woensdag 5 mei 2010 17:49 schreef reem het volgende:
[..]
Je moet het natuurlijk wel kunnen betalen / redelijk in de buurt van je werk zijn etc. he
Na de 2e wereldoorlog was er woningnood, nu is er geen woningterkort. Daarvoor hoef je alleen te kunnen rekenenquote:Op woensdag 5 mei 2010 17:57 schreef reem het volgende:
Nee DAM, jij snapt het begrip woningtekort niet.
170.000 mensen die een bepaalde vraag naar woningen hebben kun je niet simpelweg wegstrepen tegenover de 200.000 woningen die te koop staan.
1- Van die 200.000 woningen vallen natuurlijk alle woningen af die men niet kan betalen
2- De woning moet ook bij je huishouden passen: Een gezin met 2 kinderen gaat natuurlijk niet in een studio wonen, net zoals een enkeling niet een 4 kamerappartement huurt
3- Als jij woont in regio X omdat daar je werk is, verhuis je niet naar regio Y 120 km verderop omdat daar woonruimte is.
4- Niet iedereen wil/kan kopen.
Als dat namelijk wel wenselijk was, waren die mensen allang verhuisd.
reem ik dank u voor uw duidelijke uitleg van de definitie woningnood/tekort.quote:Op woensdag 5 mei 2010 18:08 schreef reem het volgende:
DAM, ik geef het op. Met jou valt niet te discussiëren.
1 Ik spreek van een woningtekort, geen woningnood.
2 Ik heb je net uitgelegd waarom het rekensommetje van je niet klopt
3 Jij houdt vast aan een eigen definitie ipv die van het VROM
Fijne dag nog.
Ik kom ook altijd geld tekort DAM maar dat wil niet zeggen dat ik me niet 'rijk' voelquote:Op woensdag 5 mei 2010 18:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Tekort betekent dat mensen geen huisvesting hebben dat is gewoon niet waar in Nederland
Niets als men gelijk de HRA stop zet, dan is dat een goede zaak.quote:Op maandag 3 mei 2010 21:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik vind dat ieder huurhuis moet worden geliberaliseerd zodat iedereen de marktwaarde betaald. de kale huur zit dan ergens tussen de 5% en 8% op jaarbasis van de getaxeerde waarde. Dit zal in stappen moeten maar binnen 5 jaar lijkt me een redelijke termijn
Wat is er op tegen?
Het gaat over de huurmarktquote:Op donderdag 6 mei 2010 18:30 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Niets als men gelijk de HRA stop zet, dan is dat een goede zaak.
Nee dat gaat niet lukkenquote:Op donderdag 6 mei 2010 18:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Het gaat over de huurmarkt
HRA moet gewoon blijven bestaan, misschien hier en daar een aanpassing
Waarom gaat dat niet lukken?quote:
Je kunt niet de huurmarkt vrijgeven en de koopmarkt op slot gooien, dat is onzinquote:Op donderdag 6 mei 2010 18:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Waarom gaat dat niet lukken?
Waarom niet?quote:Op donderdag 6 mei 2010 18:51 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Je kunt niet de huurmarkt vrijgeven en de koopmarkt op slot gooien, dat is onzin
ja leuk hoorquote:Op donderdag 6 mei 2010 18:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Waarom niet?
Wist je dat de HRA een stimuleringsmaatregel is?
Dat vind jij of is dat een feit?quote:Op donderdag 6 mei 2010 19:06 schreef Bruno25 het volgende:
Liberaliseren van de woningmarkt had de TT moeten zijn
Lijkt me logischquote:Op donderdag 6 mei 2010 19:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dat vind jij of is dat een feit?
Inderdaad, de huidige situatie in onlogisch en dient alleen het belang van de elite en de bankiers. Stop de slavernij, neem de macht van de banken af en geef deze terug aan de democratische gekozen overheid.quote:
In dat geval gaat de VVD de komende jaren een ware meltdown van de Nederlandse maatschappij voorbereiden. Het zijn altijd VVD ministers geweest die de poten onder het huurbeleid wilden weg zagen zonder het RO beleid aan te willen passen. De VVD is de vijand van de Nederlandse burger!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 12:32 schreef Bruno25 het volgende:
Als men de woningmarkt niet kan hervormen zal men zeker niets aan de huren doen, trouwens dat levert alleen geld op voor de toch al rijke woningcorporaties en niet voor de overheid, sterker, het zal de overheid veel meer gaan kosten aan huursubsidie
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:01 schreef xenobinol het volgende:
[..]
In dat geval gaat de VVD de komende jaren een ware meltdown van de Nederlandse maatschappij voorbereiden. Het zijn altijd VVD ministers geweest die de poten onder het huurbeleid wilden weg zagen zonder het RO beleid aan te willen passen. De VVD is de vijand van de Nederlandse burger!
Maar het levert de overheid totaal niets op, dus dat zal zeker geen issue zijn.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:01 schreef xenobinol het volgende:
[..]
In dat geval gaat de VVD de komende jaren een ware meltdown van de Nederlandse maatschappij voorbereiden. Het zijn altijd VVD ministers geweest die de poten onder het huurbeleid wilden weg zagen zonder het RO beleid aan te willen passen. De VVD is de vijand van de Nederlandse burger!
De overheid niet, maar de corrupte achterban van de VVD wel. Daarnaast zijn alle politieke partijen hun ziel aan de duivel te verkopen als ze daardoor maar aan de macht kunnen blijven. Feit is dat er veel bespaart moet worden en dat daarbij vrijwel niemand ontzien kan worden.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:04 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Maar het levert de overheid totaal niets op, dus dat zal zeker geen issue zijn.
Beter is het te kijken hoe de overheid ingekrompen kan worden
quote:
Als je met een idioot in discussie gaat ben je zelf een idiootquote:
De overheid afbouwen en de subsidies afbouwen is het bestequote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:13 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De overheid niet, maar de corrupte achterban van de VVD wel. Daarnaast zijn alle politieke partijen hun ziel aan de duivel te verkopen als ze daardoor maar aan de macht kunnen blijven. Feit is dat er veel bespaart moet worden en dat daarbij vrijwel niemand ontzien kan worden.
Dit is toch geen volledige liberalisatie?quote:Op woensdag 12 mei 2010 08:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De EU gaat het nu gelukkig dwingend opleggen
Ieder begin is een goed beginquote:Op woensdag 12 mei 2010 09:37 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Dit is toch geen volledige liberalisatie?
Mijn punt is dat dit, voor zover ik kan zien, niets te maken heeft met de liberalisatie die jij voorstaat.quote:Op woensdag 12 mei 2010 09:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ieder begin is een goed begin
Er zitten dus geen mensen met een inkomen vanaf 1800 euro in een sociale huurwoning?quote:Op woensdag 12 mei 2010 09:39 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Mijn punt is dat dit, voor zover ik kan zien, niets te maken heeft met de liberalisatie die jij voorstaat.
Dit raakt alleen de vrije sector.
Wellicht mis ik iets, maar dat hoor ik dan wel.
Mwah..quote:Op woensdag 12 mei 2010 09:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ieder begin is een goed begin
Of je vergroot je inkomen, blijft langer thuis wonen, zoekt een roommate, spaart meerquote:Op woensdag 12 mei 2010 09:41 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Mwah..
Mensen moeten gaan verhuizen naar streken waar ze geen enkele binding mee hebben. De lagere middenklasse verwordt tot een klasse van verschoppelingen.
Puik
Die mogen blijven zitten, staat er. Reden temeer om niet te verhuizen.quote:Op woensdag 12 mei 2010 09:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Er zitten dus geen mensen met een inkomen vanaf 1800 euro in een sociale huurwoning?
Nu weet ik zeker dat je zwakbegaafd bentquote:Op woensdag 12 mei 2010 09:45 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Die mogen blijven zitten, staat er. Reden temeer om niet te verhuizen.
Hoe kom je overigens bij 1800 euro?
quote:Op woensdag 12 mei 2010 09:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Of je koopt een huis, dat kan ook natuurlijk
Inkomen vergroten is niet altijd zo makkelijk. Roommate is geen optie wanneer je gewoon een leven op wil bouwen.quote:Op woensdag 12 mei 2010 09:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Of je vergroot je inkomen, blijft langer thuis wonen, zoekt een roommate, spaart meer
Wie zegt dat het makkelijk moet zijn?quote:Op woensdag 12 mei 2010 09:46 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Voor de modale inkomens resteert dan een koopwoning. Maar zonder eigen geld is er in de Randstad weinig verkrijgbaar. Wie jaarlijks 33- tot 43 duizend euro verdient kan onder de officiële NHG-regels maximaal 155 duizend tot 200 duizend euro lenen. Daarvoor zijn in veel regio’s weinig woningen beschikbaar.
[..]
Inkomen vergroten is niet altijd zo makkelijk. Roommate is geen optie wanneer je gewoon een leven op wil bouwen.
Sparen is schattig bedacht, maar al dat gespaar gaat onze economie niet in de koude kleren zitten.
Ja... Maar de grens die wordt gehandhaafd is toch echt 33.000 euro per jaar, staat in datzelfde bericht te lezen.quote:Op woensdag 12 mei 2010 09:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Nu weet ik zeker dat je zwakbegaafd bent
Vooral de 2,4 miljoen Nederlanders die maandelijks tussen de 1.800 en 2.400 euro netto verdienen, lijken het slachtoffer te worden, stellen zij.
Je zou een goede kampbeul geweest zijn DAMquote:Op woensdag 12 mei 2010 08:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De EU gaat het nu gelukkig dwingend opleggen
_o-quote:Op woensdag 12 mei 2010 09:49 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ja... Maar de grens die wordt gehandhaafd is toch echt 33.000 euro per jaar, staat in datzelfde bericht te lezen.
Die groep die jij noemt wordt het voornaamste slachtoffer, maar nergens staat dat 1800 euro per maand een inkomensgrens is in dit verhaal.
1. Niemand hoeft gedwongen te verhuizenquote:Op woensdag 12 mei 2010 09:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Wie zegt dat het makkelijk moet zijn?
Als je geen roommate wil en een eigen leven wil opbouwen doe je dat maar elders in plaats van een huurhuis bezet te houden voor iemand die het wel kan betalen
Het minderwaardigheidscomplexjequote:Op woensdag 12 mei 2010 09:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nu weet ik zeker dat je zwakbegaafd bent
Het valt echt niet mee om te discussieren met een zwakzinnige, daar stop ik dus ook meequote:Op woensdag 12 mei 2010 09:52 schreef Fortune_Cookie het volgende:
2. Sociale huurwoningen blijven sociale huurwoningen... Waar jij het idee vandaan haalt dat die woningen worden vrijgegeven is mij een volstrekt raadsel.
quote:
Je begrijpt je eigen bericht niet eensquote:Op woensdag 12 mei 2010 09:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
_o-
Vooral de 2,4 miljoen Nederlanders die maandelijks tussen de 1.800 en 2.400 euro netto verdienen, lijken het slachtoffer te worden, stellen zij.
Welnee, jij hebt geen controle over je eigen handelenquote:Op woensdag 12 mei 2010 09:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het valt echt niet mee om te discussieren met een zwakzinnige, daar stop ik dus ook mee
quote:Op woensdag 12 mei 2010 09:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Het valt echt niet mee om te discussieren met een zwakzinnige, daar stop ik dus ook mee
Oftewel: je zit er weer eens faliekant naast. Wie ergens zit hoeft niet te verhuizen. In plaats van de doorstroming te bevorderen lopen we dus gerede kans dat mensen nóg langer in hun goedkope woning blijven zitten.quote:Wie overigens al in een huurwoning zit en inmiddels meer verdient dan 33 duizend euro, hoeft zich geen directe zorgen te maken. Verhuizen hoeft niet. Maar als deze huurder een nieuwe woning wil betrekken, zijn woningen onder de 648 euro niet meer te krijgen.
Bijna al mijn single vrienden wonen in een 'gezinswoning', in de randstad rollen de ogen uit de kassen als ze horen dat je voor tussen de 350 en 550 euro een gezinswoning kan huren. De corporaties hebben wel het beleid om deze te reserveren voor gezinnen maar die kopen kennelijk veel lieverquote:Op woensdag 12 mei 2010 09:55 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Je begrijpt je eigen bericht niet eens
Die groep wordt het slachtoffer omdat zij, wanneer ze gaan verhuizen, de vrije sector in zullen moeten (als ze willen huren) omdat hun inkomen te hoog is voor goedkopere woningen. Daarnaast is hun inkomen dusdanig, dat ze geen woning kunnen kopen, behalve ergens op een boerenakker.
Dáárom worden zij het slachtoffer.
Maar de inkomensgrens is geen 1800 euro p/m, en ook geen 2400 euro p/m. Die is 33.000 euro per jaar.
Heel goed gezien, dit soort marktverstorende regels werken contra-productief. Waar de vastgoedgestapo een harde plasser van zou krijgen is als ze mensen onder schot houdend hun woning uit zouden kunnen jagenquote:Op woensdag 12 mei 2010 09:57 schreef Fortune_Cookie het volgende:
In plaats van de doorstroming te bevorderen lopen we dus gerede kans dat mensen nóg langer in hun goedkope woning blijven zitten.
Helemaal gelijk. Kopen moet interessanter wordenquote:Op woensdag 12 mei 2010 12:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
Voorbeeldje: WOZ-waarde = ¤ 168.000,-.
Huurprijs op jaarbasis is dan 0,08 * ¤ 168.000,- = ¤ 13.340. ¤ 13.340/12 = ¤ 1120,- in de maand ex gas, water, licht (en internet, tv, telefoon, verzekeringen etc.).
Dat is nogal een hap uit een nettoloon. Sterker nog, voor sommige mensen is dat het merendeel van hun nettoloon.
Ik denk dat heel veel mensen dan niet meer kunnen huren en beter die woning van ¤ 168.000,- kunnen gaan kopen, omdat dat qua maandlasten goedkoper is...
Zegt onze 'liberaal'quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Helemaal gelijk. Kopen moet interessanter worden
Uiterst Liberaal gedachtegoed.quote:
Ik zal je even helpen, want jij snapt helemaal niet wat liberalisme inhoud. Best triest voor iemand die iedereen voor zwakzinnig of debiel uitmaaktquote:Op woensdag 12 mei 2010 13:55 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Uiterst Liberaal gedachtegoed.
quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik zal je even helpen, want jij snapt helemaal niet wat liberalisme inhoud. Best triest voor iemand die iedereen voor zwakzinnig of debiel uitmaakt
Ik ben blij dat je deze ernstige kwestie zo goed opneemt, je ondergaat zeker schoktherapie, ik zou zeggen: "voer het voltage verder op" dan gaat het helemaal goed met je komenquote:
quote:Op woensdag 12 mei 2010 14:08 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik ben blij dat je deze ernstige kwestie zo goed opneemt, je ondergaat zeker schoktherapie, ik zou zeggen: "voer het voltage verder op" dan gaat het helemaal goed met je komen
quote:Op maandag 3 mei 2010 21:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat dacht je van werken?quote:Op woensdag 12 mei 2010 18:23 schreef Bruno25 het volgende:
En dan moeten we ook nog gaan sparen voor onze eigen zorg na 65 jaar
http://www.z24.nl/economi(...)na_pensionering.html
Ach hemel waar moeten we van gaan leven
Wat een wazig verhaalquote:Op woensdag 12 mei 2010 14:46 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
AMSTERDAM - Al geruime tijd tikt er een Brusselse bom onder de
Nederlandse huurmarkt. Maar nu de ontstekingsdatum van 1 oktober
naderbij komt, beginnen steeds meer betrokkenen zich zorgen te maken
over de gevolgen voor de lagere middeninkomens.
De huurmarkt, het liberaliseren er van, is 1 van die 'geld zuig machines' der vvd/cda en natuurlijk de hen, hun stemmen overdragende leverancier pvda.
Er is geen 'bedrijf' dat zo veel geld grotendeels om niet op de rekening krijgt per maand dan een woning co-op of corp.
M.a.w. de rek TERUG EN OMLAAG moet eenvoudig weg kunnen, zelfs al halveren de huren is er niets aan de hand.
Ja misschien moet het personeel dan op 1 van de vele DURE 'bedrijfs' uitjes in 4 ipv 5 sterren hotel en gaat het daggeldje terug van 80 naar 40 euro, en mag men niet meer balkon zitten in het theater maar
1e rij... Ook de personeelsfeestjes a 6 uur op een 1 avond moeten terug van 14.000 naar 7.000 euro per zeg 30 man/vrouw.
BronNEN: 4 kennissen in 'dat wereldje' en heeeeel soms pagina 23 rechtsonder op linkerpagina een artikeltje hier of daar in de media.
Ik maak het simpel voor je, de politiek verkocht NL uit, en dat loopt nog dat proces.quote:
Yep, net als in de USA, 2 a 3 baantjes en weinig slaap, onder-verzekerd zijn e.d. Working poor heet dat, de praktijk wijst uit dat de pvda, vvd en cda dit hier ook willen.quote:Op woensdag 12 mei 2010 18:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Wat dacht je van werken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |