Ik had niet gedacht dat ik dit snel zou zeggen, maar ik ben het eens met wat DAM hierboven zegt. Als een appartement 2 ton kost om te kopen, is 750-1000 Euro per maand geen gekke huurprijs.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:52 schreef reem het volgende:
Voor een lullig tweekamerappartementje betaal je op de vrije markt al snel 700E-800E p/m in een provinciestad. Als die prijs verder omhoog zou gaan heb je zelfs met een modaal inkomen bijna de helft van je besteedbaar inkomen aan woonruimte kwijt zijn. Dat lijkt me niet een gezonde situatie.
Denk nou eens na, moet iedereen dat maar gaan doen?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:53 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dan ga je toch gewoon kleiner wonen?
Of in Delfzijl?
Is het nou zo moeilijk?
Voor wat moet ik een huurder zoeken? Mijn balkon?quote:
Eerlijk in die zin betekent dat veel huidige huurders problemen krijgen om zich te kunnen voorzien in één van hun basisbehoeften. Dat is voor mij toch een brug te ver. Als je spreekt van 'het eerlijker maken' dan zou de nieuwe situatie toch vanuit een moreel oogpunt wenselijker moeten zijn.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Om het systeem eerlijker te maken
Je hoeft niet per se te kopen, huren mag ook, zolang je maar een reele prijs betaalt voor je huis, dus 5% van de waarde. Dat is bij een huis van 2 ton zo'n 800 Euro p/m. Daar kun je dus ook voor kiezen. De flexibiliteit van huren, of de marktfluctuaties van kopen, voor ongeveer dezelfde prijs per maand.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:58 schreef reem het volgende:
Als je een beetje serieus carrière wil maken dan is de kans tamelijk groot dat je nogal eens moet verhuizen, dan is een koophuis toch alles behalve praktisch? Laat staan je meteen voor 2 ton in de schulden steken na je studie
Dus moet je je afvragen of 2 ton voor een appartement een redelijke prijs is voor een appartement, als er al twee derde van je maandinkomen aan huur aan op zou gaan.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:02 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Ik had niet gedacht dat ik dit snel zou zeggen, maar ik ben het eens met wat DAM hierboven zegt. Als een appartement 2 ton kost om te kopen, is 750-1000 Euro per maand geen gekke huurprijs.
Een 2 slaapkamer appartement met zijn tweeen is goedkoper dan een 2 kamer appartement alleenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:02 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Voor wat moet ik een huurder zoeken? Mijn balkon?
Waarom?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:05 schreef reem het volgende:
Tja, het is ook moeilijk serieus te nemen als dezelfde user wél pleit voor het behoud van de HRA.
Daar is de staat voor omdat te voorkomen, doen ze nu ookquote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:02 schreef Picchia het volgende:
[..]
Eerlijk in die zin betekent dat veel huidige huurders problemen krijgen om zich te kunnen voorzien in één van hun basisbehoeften. Dat is voor mij toch een brug te ver.
Ik ben tegen HRA. Wat mij betreft trekken we op een mooie zomerdag de stekker uit de HRA, de huursubsidie en de overdrachtsbelasting.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:05 schreef reem het volgende:
Tja, het is ook moeilijk serieus te nemen als dezelfde user wél pleit voor het behoud van de HRA.
Graag ook met afschaffing van de Vennootschapsbelasting, IB en een belastingschijf van 35%quote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:08 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Ik ben tegen HRA. Wat mij betreft trekken we op een mooie zomerdag de stekker uit de HRA, de huursubsidie en de overdrachtsbelasting.
Dat zijn andere typen belasting. Ik vind (net als een aantal users hierboven) dat je de woningmarkt integraal aan moet pakken. HRA en huursubsidie zijn beide van (veel te) grote invloed op wat mensen betalen voor een woning, en hoe zij die waarderen. Eén van de twee afschaffen werkt niet, je moet beide tegelijk aanpakken. Wat mij betreft pakken we dan de overdrachtsbelasting op huizen meteen mee, want dan krijg je pas echt een flexibele woningmarkt, waar men niet per se hoeft te wachten tot men 6% gewonnen heeft op de prijs van een huis.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Graag ook met afschaffing van de Vennootschapsbelasting, IB en een belastingschijf van 35%
Doel HRA = Huizenbezit stimulerenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:14 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Dat zijn andere typen belasting. Ik vind (net als een aantal users hierboven) dat je de woningmarkt integraal aan moet pakken. HRA en huursubsidie zijn beide van (veel te) grote invloed op wat mensen betalen voor een woning, en hoe zij die waarderen. Eén van de twee afschaffen werkt niet, je moet beide tegelijk aanpakken. Wat mij betreft pakken we dan de overdrachtsbelasting op huizen meteen mee, want dan krijg je pas echt een flexibele woningmarkt, waar men niet per se hoeft te wachten tot men 6% gewonnen heeft op de prijs van een huis.
Denk je nou echt dat dit alleen gaat om huursubsidie of corporaties?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:45 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Nee hoor, zeker nietRustig aan maar....
![]()
Wat ik wil zeggen is dat het mij in principe ongewenst lijkt om een hele sector door staatssteun via verschillende regelingen een bepaalde richting in te drijven.
Als alleenstaande met een normaal salaris moet je natuurlijk normaal kunnen wonen, ik pleit er ook niet voor om iedereen maar in een studentenflatje te zetten. Maar als we de huursubsidie (deels) af willen schaffen, zijn er twee mogelijkheden: Of de prijs per vierkante meter gaat omhoog, of er moeten meer woningen gebouwd worden. De keus voor jou persoonlijk is dan dus of meer betalen, of kleiner wonen, of hopen dat er meer woningen gebouwd worden.
Ik zie de komende tien jaar niet ineens tienduizenden extra goedkope huurwoningen uit de grond schieten, gezien het corporatiebeleid. Dan is de keus dus óf meer betalen, óf kleiner wonen, en dat is waar ik de poster hierboven op wees.
Ja, dat is de maatschappij die we willenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:53 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dan ga je toch gewoon kleiner wonen?
Of in Delfzijl?
Is het nou zo moeilijk?
Welke waarde hebben we het dan over? Want er blijft weinig over op die manier vrees ikquote:Op dinsdag 4 mei 2010 01:05 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Je hoeft niet per se te kopen, huren mag ook, zolang je maar een reele prijs betaalt voor je huis, dus 5% van de waarde. Dat is bij een huis van 2 ton zo'n 800 Euro p/m. Daar kun je dus ook voor kiezen. De flexibiliteit van huren, of de marktfluctuaties van kopen, voor ongeveer dezelfde prijs per maand.
Fokquote:Op dinsdag 4 mei 2010 07:30 schreef Prutzenberg het volgende:
De enige reden waarom DAM de huren omhoog wil hebben is meer potentiële kopers vinden voor zijn huis.
Waarom is dit anders het derde topic met dezelfde strekking binnen een week?
Nee, iedereen moet evenveel betalenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 08:09 schreef ethiraseth het volgende:
Willen mensen hier nu serieus dat er meer wordt betaald voor wonen? Wat heb je eraan als alle prijzen omhoog gaan? Dan schiet je uiteindelijk toch alleen maar jezelf in je voet? Vreemd soort jaloezie, omdat iemand anders minder betaald, om wat voor reden, moet iedereen maar meer betalen.
Communist!quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Nee, iedereen moet evenveel betalen
Nee, liberaalquote:
Onzin, juist door de schaarste in stand te houden kan de prijs hoog blijven en moet er gesubsidieerd worden door de overheid. In een goed functionerende markt zou er een overschot zijn in aanbod en zou alleen een premium betaald moeten worden voor huizen op unieke en erg gewilde locaties.quote:Op maandag 3 mei 2010 23:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Daar zit ook een max aan, die max is alleen hoger dan nu voor de scheefhuurders
Betere rendementen leidt ook tot meer woningbouw
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |