abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80983784
Ik vind dat ieder huurhuis moet worden geliberaliseerd zodat iedereen de marktwaarde betaald. de kale huur zit dan ergens tussen de 5% en 8% op jaarbasis van de getaxeerde waarde. Dit zal in stappen moeten maar binnen 5 jaar lijkt me een redelijke termijn

Huursubsidie kan blijven bestaan maar wordt alleen gegeven aan mensen die te weinig verdienen en er komt een max aan zodat mensen die het minste verdienen niet meer in de duurdere huurhuizen kunnen wonen

Wat is er op tegen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_80984634
Er is op tegen dat je dan juist als huurder de wijk tot een teringbende gaat maken om de WOZ waarde maar zo laag mogelijk te houden.
pi_80984717
quote:
Op maandag 3 mei 2010 21:24 schreef Basp1 het volgende:
Er is op tegen dat je dan juist als huurder de wijk tot een teringbende gaat maken om de WOZ waarde maar zo laag mogelijk te houden.
Welke wijk bestaat uit alleen huurhuizen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 3 mei 2010 @ 22:47:38 #4
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_80988921
quote:
Op maandag 3 mei 2010 21:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:Wat is er op tegen?
Dat heel veel mensen geen huur meer kunnen betalen? De enigen die hier baat bij hebben zijn de eigenaren van de woningen. Gezien het woningtekort in Nederland zal dat leiden tot excessieve prijzen.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_80989422
Laat ze eerst maar eens huizen gaan BOUWEN. Want er zijn te weinig betaalbare huizen. De sociale woningbouw kent een gem. wachttijd van 4 a 5 jaar en particuliere verhuurders hanteren achterlijk hoge prijzen............
pi_80990180
quote:
Op maandag 3 mei 2010 22:47 schreef reem het volgende:

[..]

Dat heel veel mensen geen huur meer kunnen betalen? De enigen die hier baat bij hebben zijn de eigenaren van de woningen. Gezien het woningtekort in Nederland zal dat leiden tot excessieve prijzen.
Waarom leidt het tot excessieve prijzen?
pi_80990192
quote:
Op maandag 3 mei 2010 22:56 schreef HPoi het volgende:
Laat ze eerst maar eens huizen gaan BOUWEN. Want er zijn te weinig betaalbare huizen. De sociale woningbouw kent een gem. wachttijd van 4 a 5 jaar en particuliere verhuurders hanteren achterlijk hoge prijzen............
Appels en peren
pi_80991267
quote:
Op maandag 3 mei 2010 23:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Waarom leidt het tot excessieve prijzen?
Meer vraag dan aanbod, de prijzen die dus vrij ontstaan zijn te hoog.
pi_80991685
quote:
Op maandag 3 mei 2010 23:41 schreef Schnappieter het volgende:

[..]

Meer vraag dan aanbod, de prijzen die dus vrij ontstaan zijn te hoog.
Daar zit ook een max aan, die max is alleen hoger dan nu voor de scheefhuurders

Betere rendementen leidt ook tot meer woningbouw
pi_80992358
Was de huur een paar jaar geleden al niet geliberaliseerd?
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
pi_80992412
Er zijn maar 200.000 woningen in de vrije sector en er zijn iets van 4 miljoen huurhuizen
pi_80992511
buiten huurhuizen die door woningbouwverenigingen worden aangeboden, is bijna geen huis meer te huren waarvan de hoogte van de huur voldoet aan het puntensysteem

dus het is eigenlijk allang gebeurd
pi_80992513
Gefaald
pi_80992524
Bron voor dat getal (200.000)? Zijn dat woningen, huizen, appartementen, of tellen we studentenkamertjes en mensen die een deel van hun huis verhuren ook mee?

Er staan nu ruim 60.000 huizen te huur op Funa, dat zijn allemaal vrije-sector woningen. Ik geloof niet dat 1 op 3 vrije-sector woningen leegstaan.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 00:18:34 #15
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_80992553
Goed idee, dan betaal ik als werkende straks de maximale huur, terwijl de onderbuurman (met dezelfde woning) voor een schijntje iedere dag met een biertje op de bank Tell Sell zit te kijken.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_80992604
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:17 schreef vive_la_france het volgende:
Bron voor dat getal (200.000)? Zijn dat woningen, huizen, appartementen, of tellen we studentenkamertjes en mensen die een deel van hun huis verhuren ook mee?

Er staan nu ruim 60.000 huizen te huur op Funa, dat zijn allemaal vrije-sector woningen. Ik geloof niet dat 1 op 3 vrije-sector woningen leegstaan.

Moet je in de huizenmarkt topic kijken, deel 51 of zo, daar staat een artikeltje over dat aantal
pi_80992611
quote:
Op maandag 3 mei 2010 23:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Daar zit ook een max aan, die max is alleen hoger dan nu voor de scheefhuurders

Betere rendementen leidt ook tot meer woningbouw
Al die afbetaalde woningen van de wbv's, de wbv die ondanks hun grote vermogens nu ook al niet bouwen zouden het dan wel gaan doen?
pi_80992616
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:18 schreef Hukkie het volgende:
Goed idee, dan betaal ik als werkende straks de maximale huur, terwijl de onderbuurman (met dezelfde woning) voor een schijntje iedere dag met een biertje op de bank Tell Sell zit te kijken.
Waarom is dat verschil?
pi_80992659
De ongezonde koopmarkt is natuurlijk de reden waarom het liberaliseren van de huurmarkt een dure grap (voor de huurders) kan zijn. Daar zal dan gelijktijdig naar gekeken moeten worden.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 00:22:49 #20
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_80992676
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Waarom is dat verschil?
Geen idee, dat verschil is nu al, laat staan als straks de huurmarkt vrijgegeven wordt.
DeviantArt
pi_80992764
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:22 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Geen idee, dat verschil is nu al, laat staan als straks de huurmarkt vrijgegeven wordt.
Als het klopt wat je schrijft dan levert het voor jou juist geen nadeel op maar wel voor je buurman. De verschillen worden kleiner in plaats van groter. Na een jaar of 5 zou iedereen in de wijk die niet gekocht heeft ongeveer het zelfde betalen
pi_80992820
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Moet je in de huizenmarkt topic kijken, deel 51 of zo, daar staat een artikeltje over dat aantal
Waar dan? Ik zie alleen jou een post maken waar je dat getal 200.000 uit je mouw schudt. Geef eens een bron?
pi_80992830
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:22 schreef Picchia het volgende:
De ongezonde koopmarkt is natuurlijk de reden waarom het liberaliseren van de huurmarkt een dure grap (voor de huurders) kan zijn. Daar zal dan gelijktijdig naar gekeken moeten worden.
Koopmarkt en huurmarkt zijn gewoon 2 verschillende eenheden en niet aan elkaar gelinkt. De meeste mensen kopen juist om niet afhankelijk te zijn van de grillen van de markt en met een vrijwel volledige vrije markt huurmarkt zouden alleen maar meer mensen overgaan om te kopen
pi_80992906
Ik ben het overigens wel eens met het idee, huursubsidie icm een corporatiewoning levert veel te lage woonlasten op voor veel te veel mensen, zeker in vergelijking met de particuliere sector. Mensen worden beloond met een lage huur voor het feit dat ze zich decennia lang aan één woonplaats willen binden, terwijl juist mobiliteit een groot goed is voor de arbeidsmarkt en de economie, en dus ook voor de samenleving als geheel
  dinsdag 4 mei 2010 @ 00:31:24 #25
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_80992923
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Als het klopt wat je schrijft dan levert het voor jou juist geen nadeel op maar wel voor je buurman. De verschillen worden kleiner in plaats van groter. Na een jaar of 5 zou iedereen in de wijk die niet gekocht heeft ongeveer het zelfde betalen
Iedereen betaald nu ook al hetzelfde, maar de onderbuurman krijgt een paar honderd euro huursubsidie en ik niet. Als het klopt wat jij schrijft in je OP wordt mijn huur nog hoger en krijgt de onderbuurman nog meer huursubsidie.
DeviantArt
  dinsdag 4 mei 2010 @ 00:32:16 #26
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_80992952
Het vrijgeven van de huurmarkt/-prijzen betekent absoluut niet dat er ineens meer huizen gebouwd gaan worden want er wordt gewoon geen grond voor beschikbaar gesteld, dat blijft allemaal hangen in gemeentelijke bestemmingsplannen en boomhagedis-procedures. Gevolg: huurprijzen gaan stijgen terwijl er geen enkele extra dienst voor wordt geleverd. Bepaalde organisaties gaan daar rijker van worden, en huurders worden het zeker niet.

Top plan!
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_80992971
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:31 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Iedereen betaald nu ook al hetzelfde, maar de onderbuurman krijgt een paar honderd euro huursubsidie en ik niet. Als het klopt wat jij schrijft in je OP wordt mijn huur nog hoger en krijgt de onderbuurman nog meer huursubsidie.
Dat kan je prima voorkomen door te gaan kopen
  dinsdag 4 mei 2010 @ 00:34:59 #28
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_80993033
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Heel misschien heeft niet iedereen die mogelijkheid.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 00:35:46 #29
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_80993054
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Neh, ik verdien in m'n eentje niet genoeg om te kopen.
DeviantArt
pi_80993118
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:35 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Neh, ik verdien in m'n eentje niet genoeg om te kopen.
Dan moet je kleiner gaan wonen. Momenteel betaalt de maatschappij via huursubsidie en/of corporaties een del van jouw huur, terwijl dat wat mij betreft alleen bij ernstige problemen (denk langdurige ziekte oid) nodig zou moeten zijn.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 00:39:01 #31
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_80993148
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:37 schreef vive_la_france het volgende:

[..]

Dan moet je kleiner gaan wonen. Momenteel betaalt de maatschappij via huursubsidie en/of corporaties een del van jouw huur, terwijl dat wat mij betreft alleen bij ernstige problemen (denk langdurige ziekte oid) nodig zou moeten zijn.
Het huidige systeem deugt niet, soit. Maar dat is nog geen reden om het te vervangen door een systeem dat ook niet werkt.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 00:39:53 #32
14509 reem
pi_80993167
quote:

[..]

Kom je iets tekort ofzo?
[b]@RemiLehmann[/b]
  dinsdag 4 mei 2010 @ 00:40:55 #33
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_80993199
quote:

[..]

Ik huur momenteel een 2-kamer flat, geen huursubsidie niets. Hoe klein moet ik dan gaan wonen volgens jou?
DeviantArt
pi_80993327
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:39 schreef reem het volgende:

[..]

Kom je iets tekort ofzo?
Nee hoor, zeker niet Rustig aan maar....

Wat ik wil zeggen is dat het mij in principe ongewenst lijkt om een hele sector door staatssteun via verschillende regelingen een bepaalde richting in te drijven.

Als alleenstaande met een normaal salaris moet je natuurlijk normaal kunnen wonen, ik pleit er ook niet voor om iedereen maar in een studentenflatje te zetten. Maar als we de huursubsidie (deels) af willen schaffen, zijn er twee mogelijkheden: Of de prijs per vierkante meter gaat omhoog, of er moeten meer woningen gebouwd worden. De keus voor jou persoonlijk is dan dus of meer betalen, of kleiner wonen, of hopen dat er meer woningen gebouwd worden.

Ik zie de komende tien jaar niet ineens tienduizenden extra goedkope huurwoningen uit de grond schieten, gezien het corporatiebeleid. Dan is de keus dus óf meer betalen, óf kleiner wonen, en dat is waar ik de poster hierboven op wees.
pi_80993356
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:39 schreef reem het volgende:

[..]

Kom je iets tekort ofzo?
Mooie discussie killer
pi_80993384
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:45 schreef vive_la_france het volgende:

[..]

Wat ik wil zeggen is dat het mij in principe ongewenst lijkt om een hele sector door staatssteun via verschillende regelingen een bepaalde richting in te drijven.

Als alleenstaande met een normaal salaris moet je natuurlijk normaal kunnen wonen, ik pleit er ook niet voor om iedereen maar in een studentenflatje te zetten. Maar als we de huursubsidie (deels) af willen schaffen, zijn er twee mogelijkheden: Of de prijs per vierkante meter gaat omhoog, of er moeten meer woningen gebouwd worden. De keus voor jou persoonlijk is dan dus of meer betalen, of kleiner wonen, of hopen dat er meer woningen gebouwd worden.

Ik zie de komende tien jaar niet ineens tienduizenden extra goedkope huurwoningen uit de grond schieten, gezien het corporatiebeleid. Dan is de keus dus óf meer betalen, óf kleiner wonen, en dat is waar ik de poster hierboven op wees.
Als je 6 á 8% ROI hebt komen er echt wel nieuwe huurhuizen
  dinsdag 4 mei 2010 @ 00:49:00 #37
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_80993410
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:45 schreef vive_la_france het volgende:

[..]

En omdat er een paar mensen die na het afschaffen van de huursubsidie (en niet de optie hebben om meer te betalen) kleiner moeten gaan wonen, worden de kleinere woningen goedkoper? of zouden die stiekem ook duurder worden?
pi_80993420
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Koopmarkt en huurmarkt zijn gewoon 2 verschillende eenheden en niet aan elkaar gelinkt. De meeste mensen kopen juist om niet afhankelijk te zijn van de grillen van de markt en met een vrijwel volledige vrije markt huurmarkt zouden alleen maar meer mensen overgaan om te kopen
Beide markten handelen in dezelfde goederen. Dat maakt het onmogelijk om het te zien als twee verschillende markten. Een huis wordt eerst aangeschaft, voordat het verhuurd kan worden. De marktwaarde van de koopmarkt wordt verrekent in de huurprijs (in ieder geval na liberalisering). Schaarste op de markt of een opgedreven koopprijs zullen huurders direct voelen in hun portemonnee.

Het verschil tussen de koop en huurprijs zal inderdaad wel kleiner worden na liberalisering. Maar aangezien de huidige huurders dan zowel huur als koop niet kunnen betalen denk ik dat hun leefomstandigheden er alleen maar slechter op zullen worden. Ze kunnen echt niet op magische wijze dan ineens gelijkwaardige koophuizen betalen.
pi_80993447
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:40 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Ik huur momenteel een 2-kamer flat, geen huursubsidie niets. Hoe klein moet ik dan gaan wonen volgens jou?
Dat is al mooi natuurlijk, er zijn een hoop Tokkies en scheefhuurders die veel meer profiteren van het systeem. En het lijkt met niet goed als ik hier volledig inga op jouw persoonlijke situatie, maar de prijs van een woning wordt natuurlijk door meer bepaald dan alleen door de grootte. Denk locatie, voorzieningen, etcetera. Ook daarin zou je (mocht er ooit een wijzinging in de huurwoningmarkt plaatsvinden) offers kunnen brengen.

Ik huur zelf overigens ook, appartement, particuliere huur. Het is maar dat jullie het weten. Ik vind de mobiliteit van huren ook zeker waardevol, maar ik vind gewoon dat er wel iets voor te zeggen is om zo min mogelijk van de kosten op de maatschappij af te wentelen.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 00:52:10 #40
14509 reem
pi_80993477
Voor een lullig tweekamerappartementje betaal je op de vrije markt al snel 700E-800E p/m in een provinciestad. Als die prijs verder omhoog zou gaan heb je zelfs met een modaal inkomen bijna de helft van je besteedbaar inkomen aan woonruimte kwijt zijn. Dat lijkt me niet een gezonde situatie.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_80993490
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:49 schreef Picchia het volgende:

[..]

Beide markten handelen in dezelfde goederen. Dat maakt het onmogelijk om het te zien als twee verschillende markten. Een huis wordt eerst aangeschaft, voordat het verhuurd kan worden. De marktwaarde van de koopmarkt wordt verrekent in de huurprijs (in ieder geval na liberalisering). Schaarste op de markt of een opgedreven koopprijs zullen huurders direct voelen in hun portemonnee.

Het verschil tussen de koop en huurprijs zal inderdaad wel kleiner worden na liberalisering. Maar aangezien de huidige huurders dan zowel huur als koop niet kunnen betalen denk ik dat hun leefomstandigheden er alleen maar slechter op zullen worden. Ze kunnen echt niet op magische wijze dan ineens gelijkwaardige koophuizen betalen.
Het gaat sws beide kanten op.

Als je zo graag huurt moet je ook maar het nadeel accepteren dat je afhankelijk bent van de grillen van de markt.

Als je koopt ben je niet of nauwelijks afhankelijk van de grillen markt, dat heeft ook best zijn waarde
  dinsdag 4 mei 2010 @ 00:53:24 #42
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_80993502
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:52 schreef reem het volgende:
Voor een lullig tweekamerappartementje betaal je op de vrije markt al snel 700E-800E p/m in een provinciestad. Als die prijs verder omhoog zou gaan heb je zelfs met een modaal inkomen bijna de helft van je besteedbaar inkomen aan woonruimte kwijt zijn. Dat lijkt me niet een gezonde situatie.
Dan ga je toch gewoon kleiner wonen?

Of in Delfzijl?

Is het nou zo moeilijk?
pi_80993523
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Het gaat sws beide kanten op.

Als je zo graag huurt moet je ook maar het nadeel accepteren dat je afhankelijk bent van de grillen van de markt.

Als je koopt ben je niet of nauwelijks afhankelijk van de grillen markt, dat heeft ook best zijn waarde
In het huidige systeem hoeft dat niet. Huurders hebben helemaal geen last van de grillen van de markt. Waarom zouden we daar vanaf stappen, als de huizenmarkt zo belabberd is?
pi_80993557
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:52 schreef reem het volgende:
Voor het zelfde appartementje betaal je netto ongeveer 600 euro als je koopt en over 30 jaar betaal je nog steeds het zelfde

Het zelfde appartmentje kost ongeveer 200.000 á 250.000 euro en dan is de commerciele waarde ongeveer 1200 á 1500 euro in de maand
pi_80993578
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:54 schreef Picchia het volgende:

[..]

In het huidige systeem hoeft dat niet. Huurders hebben helemaal geen last van de grillen van de markt. Waarom zouden we daar vanaf stappen, als de huizenmarkt zo belabberd is?
Om het systeem eerlijker te maken
  dinsdag 4 mei 2010 @ 00:58:00 #46
14509 reem
pi_80993615
Als je een beetje serieus carrière wil maken dan is de kans tamelijk groot dat je nogal eens moet verhuizen, dan is een koophuis toch alles behalve praktisch? Laat staan je meteen voor 2 ton in de schulden steken na je studie
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_80993628
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:53 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Dan ga je toch gewoon kleiner wonen?

Of in Delfzijl?

Is het nou zo moeilijk?
Of je zoekt een andere medehuurder
pi_80993637
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:58 schreef reem het volgende:
Als je een beetje serieus carrière wil maken dan is de kans tamelijk groot dat je nogal eens moet verhuizen, dan is een koophuis toch alles behalve praktisch? Laat staan je meteen voor 2 ton in de schulden steken na je studie
En dus?
  dinsdag 4 mei 2010 @ 01:00:09 #49
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_80993663
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Of je zoekt een andere huurder
eh?
pi_80993680
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 01:00 schreef hooibaal het volgende:

[..]

eh?
Wat begrijp je niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')