Dat kan je prima voorkomen door te gaan kopenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:31 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Iedereen betaald nu ook al hetzelfde, maar de onderbuurman krijgt een paar honderd euro huursubsidie en ik niet. Als het klopt wat jij schrijft in je OP wordt mijn huur nog hoger en krijgt de onderbuurman nog meer huursubsidie.
Heel misschien heeft niet iedereen die mogelijkheid.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dat kan je prima voorkomen door te gaan kopen
Neh, ik verdien in m'n eentje niet genoeg om te kopen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dat kan je prima voorkomen door te gaan kopen
Dan moet je kleiner gaan wonen. Momenteel betaalt de maatschappij via huursubsidie en/of corporaties een del van jouw huur, terwijl dat wat mij betreft alleen bij ernstige problemen (denk langdurige ziekte oid) nodig zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:35 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Neh, ik verdien in m'n eentje niet genoeg om te kopen.
Het huidige systeem deugt niet, soit. Maar dat is nog geen reden om het te vervangen door een systeem dat ook niet werkt.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:37 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Dan moet je kleiner gaan wonen. Momenteel betaalt de maatschappij via huursubsidie en/of corporaties een del van jouw huur, terwijl dat wat mij betreft alleen bij ernstige problemen (denk langdurige ziekte oid) nodig zou moeten zijn.
Kom je iets tekort ofzo?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:37 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Dan moet je kleiner gaan wonen. Momenteel betaalt de maatschappij via huursubsidie en/of corporaties een del van jouw huur, terwijl dat wat mij betreft alleen bij ernstige problemen (denk langdurige ziekte oid) nodig zou moeten zijn.
Ik huur momenteel een 2-kamer flat, geen huursubsidie niets. Hoe klein moet ik dan gaan wonen volgens jou?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:37 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Nee hoor, zeker nietquote:
Mooie discussie killerquote:
Als je 6 á 8% ROI hebt komen er echt wel nieuwe huurhuizenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:45 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Nee hoor, zeker nietRustig aan maar....
![]()
Wat ik wil zeggen is dat het mij in principe ongewenst lijkt om een hele sector door staatssteun via verschillende regelingen een bepaalde richting in te drijven.
Als alleenstaande met een normaal salaris moet je natuurlijk normaal kunnen wonen, ik pleit er ook niet voor om iedereen maar in een studentenflatje te zetten. Maar als we de huursubsidie (deels) af willen schaffen, zijn er twee mogelijkheden: Of de prijs per vierkante meter gaat omhoog, of er moeten meer woningen gebouwd worden. De keus voor jou persoonlijk is dan dus of meer betalen, of kleiner wonen, of hopen dat er meer woningen gebouwd worden.
Ik zie de komende tien jaar niet ineens tienduizenden extra goedkope huurwoningen uit de grond schieten, gezien het corporatiebeleid. Dan is de keus dus óf meer betalen, óf kleiner wonen, en dat is waar ik de poster hierboven op wees.
En omdat er een paar mensen die na het afschaffen van de huursubsidie (en niet de optie hebben om meer te betalen) kleiner moeten gaan wonen, worden de kleinere woningen goedkoper? of zouden die stiekem ook duurder worden?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:45 schreef vive_la_france het volgende:
[..]
Nee hoor, zeker nietRustig aan maar....
![]()
Wat ik wil zeggen is dat het mij in principe ongewenst lijkt om een hele sector door staatssteun via verschillende regelingen een bepaalde richting in te drijven.
Als alleenstaande met een normaal salaris moet je natuurlijk normaal kunnen wonen, ik pleit er ook niet voor om iedereen maar in een studentenflatje te zetten. Maar als we de huursubsidie (deels) af willen schaffen, zijn er twee mogelijkheden: Of de prijs per vierkante meter gaat omhoog, of er moeten meer woningen gebouwd worden. De keus voor jou persoonlijk is dan dus of meer betalen, of kleiner wonen, of hopen dat er meer woningen gebouwd worden.
Ik zie de komende tien jaar niet ineens tienduizenden extra goedkope huurwoningen uit de grond schieten, gezien het corporatiebeleid. Dan is de keus dus óf meer betalen, óf kleiner wonen, en dat is waar ik de poster hierboven op wees.
Beide markten handelen in dezelfde goederen. Dat maakt het onmogelijk om het te zien als twee verschillende markten. Een huis wordt eerst aangeschaft, voordat het verhuurd kan worden. De marktwaarde van de koopmarkt wordt verrekent in de huurprijs (in ieder geval na liberalisering). Schaarste op de markt of een opgedreven koopprijs zullen huurders direct voelen in hun portemonnee.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Koopmarkt en huurmarkt zijn gewoon 2 verschillende eenheden en niet aan elkaar gelinkt. De meeste mensen kopen juist om niet afhankelijk te zijn van de grillen van de markt en met een vrijwel volledige vrije markt huurmarkt zouden alleen maar meer mensen overgaan om te kopen
Dat is al mooi natuurlijk, er zijn een hoop Tokkies en scheefhuurders die veel meer profiteren van het systeem. En het lijkt met niet goed als ik hier volledig inga op jouw persoonlijke situatie, maar de prijs van een woning wordt natuurlijk door meer bepaald dan alleen door de grootte. Denk locatie, voorzieningen, etcetera. Ook daarin zou je (mocht er ooit een wijzinging in de huurwoningmarkt plaatsvinden) offers kunnen brengen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:40 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Ik huur momenteel een 2-kamer flat, geen huursubsidie niets. Hoe klein moet ik dan gaan wonen volgens jou?
Het gaat sws beide kanten op.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:49 schreef Picchia het volgende:
[..]
Beide markten handelen in dezelfde goederen. Dat maakt het onmogelijk om het te zien als twee verschillende markten. Een huis wordt eerst aangeschaft, voordat het verhuurd kan worden. De marktwaarde van de koopmarkt wordt verrekent in de huurprijs (in ieder geval na liberalisering). Schaarste op de markt of een opgedreven koopprijs zullen huurders direct voelen in hun portemonnee.
Het verschil tussen de koop en huurprijs zal inderdaad wel kleiner worden na liberalisering. Maar aangezien de huidige huurders dan zowel huur als koop niet kunnen betalen denk ik dat hun leefomstandigheden er alleen maar slechter op zullen worden. Ze kunnen echt niet op magische wijze dan ineens gelijkwaardige koophuizen betalen.
Dan ga je toch gewoon kleiner wonen?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:52 schreef reem het volgende:
Voor een lullig tweekamerappartementje betaal je op de vrije markt al snel 700E-800E p/m in een provinciestad. Als die prijs verder omhoog zou gaan heb je zelfs met een modaal inkomen bijna de helft van je besteedbaar inkomen aan woonruimte kwijt zijn. Dat lijkt me niet een gezonde situatie.
In het huidige systeem hoeft dat niet. Huurders hebben helemaal geen last van de grillen van de markt. Waarom zouden we daar vanaf stappen, als de huizenmarkt zo belabberd is?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Het gaat sws beide kanten op.
Als je zo graag huurt moet je ook maar het nadeel accepteren dat je afhankelijk bent van de grillen van de markt.
Als je koopt ben je niet of nauwelijks afhankelijk van de grillen markt, dat heeft ook best zijn waarde
Voor het zelfde appartementje betaal je netto ongeveer 600 euro als je koopt en over 30 jaar betaal je nog steeds het zelfdequote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:52 schreef reem het volgende:
Voor een lullig tweekamerappartementje betaal je op de vrije markt al snel 700E-800E p/m in een provinciestad. Als die prijs verder omhoog zou gaan heb je zelfs met een modaal inkomen bijna de helft van je besteedbaar inkomen aan woonruimte kwijt zijn. Dat lijkt me niet een gezonde situatie.
Om het systeem eerlijker te makenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:54 schreef Picchia het volgende:
[..]
In het huidige systeem hoeft dat niet. Huurders hebben helemaal geen last van de grillen van de markt. Waarom zouden we daar vanaf stappen, als de huizenmarkt zo belabberd is?
Of je zoekt een andere medehuurderquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:53 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dan ga je toch gewoon kleiner wonen?
Of in Delfzijl?
Is het nou zo moeilijk?
En dus?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:58 schreef reem het volgende:
Als je een beetje serieus carrière wil maken dan is de kans tamelijk groot dat je nogal eens moet verhuizen, dan is een koophuis toch alles behalve praktisch? Laat staan je meteen voor 2 ton in de schulden steken na je studie
eh?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Of je zoekt een andere huurder
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |