Was te verwachten, niet serieus te nemen dusquote:
Er wordt hier gesproken over 800-1000 euro huur voor een woning van 2 ton. Dat komt toch echt neer op zo'n 50% van het nettosalaris van een modaal iemand.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als je modaal verdient ben je niet 50 tot 70% kwijt aan een huis van 2 ton hoor. Of je doet iets heel erg verkeerd.
Hmm ja. Mensen die tot hun 35e thuiswonen. Dat lijkt me goed.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
of kleiner gaan wonen of samen gaan wonen, of thuis blijven wonen
Wonen in Nederland is gigantisch duur?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:16 schreef ethiraseth het volgende:
Serieus, waarom wil iedereen hier dat we méér gaan betalen? Ik heb nog nooit mensen meegemaakt die uit zichzelf meer wilden betalen voor iets. Als er al iets is in Nederland, dan is het wel dat wonen hier gigantisch duur is. Al wordt daar eens wat aan gedaan. Roepen om hogere huren helpt in elk geval niet.
quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:14 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Er wordt hier gesproken over 800-1000 euro huur voor een woning van 2 ton. Dat komt toch echt neer op zo'n 50% van het nettosalaris van een modaal iemand.
[..]
Prijzen dalen dan vanzelf
Hmm ja. Mensen die tot hun 35e thuiswonen. Dat lijkt me goed.![]()
Moet je maar sparen en/of een goede baan zoeken
rationeel redeneren ontbreekt bij de gemiddelde koper.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Minder pijn dan leeg laten staan
Jaquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Wonen in Nederland is gigantisch duur?
Ik geef je mijn mening en jij vraagt naar de bronquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Was te verwachten, niet serieus te nemen dus
De groeten
want er zijn inderdaad goede banen voor heel Nederland. Je bent een beetje los van de werkelijkheid ben ik bang.quote:
En wat is er mis met verhuizen?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:37 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
want er zijn inderdaad goede banen voor heel Nederland. Je bent een beetje los van de werkelijkheid ben ik bang.
Vraag dat eens aan al die kopers die blijven plakken in hun dure huizen, die willen wel maar kunnen niet meerquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En wat is er mis met verhuizen?
quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:44 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Vraag dat eens aan al die kopers die blijven plakken in hun dure huizen, die willen wel maar kunnen niet meer
Jij ziet graag dat de hele randstad zonder laagbetaalde bedrijfstakken zit, zoals schoonmaak, winkels, horeca e.d.?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En wat is er mis met verhuizen?
Die banen worden toch ingevuldquote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:56 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Jij ziet graag dat de hele randstad zonder laagbetaalde bedrijfstakken zit, zoals schoonmaak, winkels, horeca e.d.?
Door wie? Iemand met een huis van 200K (huur of koop) kan het zich niet permitteren om een laagbetaald baantje te nemen. En Truus gaat echt niet 3 uur per dag reizen om schoon te maken.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Die banen worden toch ingevuld
Waar gaat Truus dan werken?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:04 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Door wie? Iemand met een huis van 200K (huur of koop) kan het zich niet permitteren om een laagbetaald baantje te nemen. En Truus gaat echt niet 3 uur per dag reizen om schoon te maken.
Hogere prijzen = Beter rendement = meer investeringen = meer aanbodquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:11 schreef ShadyLane het volgende:
Wil je nu de markt liberaliseren (en het dus mogelijk maken dat er (veel) meer aanbod komt) of alleen de prijzen? En in geval van het eerste: hoe wil je dat gaan doen?
meer aanbod = lagere prijzen = minder rendement = daling van investeringen = minder aanbod.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Hogere prijzen = Beter rendement = meer investeringen = meer aanbod
Dat kan niet, er zijn tal van belemmeringen in Nederland om het aanbod te laten groeien.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Hogere prijzen = Beter rendement = meer investeringen = meer aanbod
Zo zie je maar dat de markt de beide kanten op kan. Maar een vrije markt is ALTIJD beter dan een gereguleerde marktquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:27 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
meer aanbod = lagere prijzen = minder rendement = daling van investeringen = minder aanbod.
Zoals?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat kan niet, er zijn tal van belemmeringen in Nederland om het aanbod te laten groeien.
Koop een willekeurig stuk grond en ga bouwen. Dan kom je er wel achter.quote:
Beperking van waar gebouwd mag worden door diverse overheidsinstanties die zich met ruimtelijke ordening bezig houden. Beperking van hoeveel er gebouwd mag worden door diverse overheidsinstanties die zich met ruimtelijke ordening bezig houden. Beperking van hoe er gebouwd mag worden door diverse overheidsinstanties die zich met ruimtelijke ordening bezig houden.quote:
Ik zie dat er op voldoende plekken gebouwd wordt en dat die appartementen allemaal verkocht worden omdat de rendementen op verhuren veel te laag zijnquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:31 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Koop een willekeurig stuk grond en ga bouwen. Dan kom je er wel achter.
Volgens mij weet jij precies wat de belemmeringen zijn die onze overheid opwerpt.
Hoe weet je dat dat er voldoende zijn?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:33 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik zie dat er op voldoende plekken gebouwd wordt
Ik kijk rondquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hoe weet je dat dat er voldoende zijn?
Maar voor de beoordeling of het er voldoende zijn zul je de vraagcurve van de markt moeten kennen. Er zijn nogal wat aanwijzingen dat er onvoldoende aanbod is, zo bewegen de prijzen in de markt voor koopwoningen direct mee met de leencapaciteit van mensen, met andere woorden, in het koopsegment zijn er veel te weinig woningen voor een gezonde prijsvorming. Iets als de HRA wakkert dat natuurlijk ook verder aan.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik kijk rond
Geef eens een onderbouwing voor je beweringen?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar voor de beoordeling of het er voldoende zijn zul je de vraagcurve van de markt moeten kennen. Er zijn nogal wat aanwijzingen dat er onvoldoende aanbod is, zo bewegen de prijzen in de markt voor koopwoningen direct mee met de leencapaciteit van mensen, met andere woorden, in het koopsegment zijn er veel te weinig woningen voor een gezonde prijsvorming. Iets als de HRA wakkert dat natuurlijk ook verder aan.
Dan ben jij toch een groot voorstander van de afschaf van de HRAquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Zo zie je maar dat de markt de beide kanten op kan. Maar een vrije markt is ALTIJD beter dan een gereguleerde markt
Nee, das een stimulerings maatregelquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:44 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dan ben jij toch een groot voorstander van de afschaf van de HRA
Direct afschaffen dan maar?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee, das een stimulerings maatregel
Omdat er alleen voordelen aanzittenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:47 schreef reem het volgende:
Waarom moet huizenbezit gestimuleerd worden DAM?
Eigen kennis, opgedaan door het beluisteren van interviews met diverse hoogleraren (er zit bij de TU-Delft een prof die hier vrij intensief mee bezig is), het lezen van krantenartikelen. Maar voel je vrij om er wat tegenin te brengen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:43 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Geef eens een onderbouwing voor je beweringen?
Mits er een belastingverlaging tegenover staat zodat de overheidsinkomsten niet stijgen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:46 schreef xenobinol het volgende:
Direct afschaffen dan maar?
Neequote:
En dus een regulering van de markt. Maar je trekt er zeker zelf profijt van, waardoor het niet weg mag?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Nee, das een stimulerings maatregel
Er moet 30 miljard worden bespaard, dus het komt er gewoon op neer dat het een belastingverhoging is voor de mensen waar Nederland het meeste aan heeftquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Mits er een belastingverlaging tegenover staat zodat de overheidsinkomsten niet stijgen.
Stimulering van huizenbezit doordat er alleen maar voordelen aan zittenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:50 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En dus een regulering van de markt. Maar je trekt er zeker zelf profijt van, waardoor het niet weg mag?![]()
Voor mij is het momenteel een belastingverhoging, want de IB zou naar beneden kunnen als ik niet mee zou hoeven te betalen aan deze bankensubsidie.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
Mits er een belastingverlaging tegenover staat zodat de overheidsinkomsten niet stijgen.
De leenkampioenen die straks allemaal in de schuldsanering terecht komenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Er moet 30 miljard worden bespaard, dus het komt er gewoon op neer dat het een belastingverhoging is voor de mensen waar Nederland het meeste aan heeft
Nog steeds een ingreep in de markt, en dus ongewenst. Niet een beetje selectief zitten doen hè. Anders kunnen we net zo goed elke Nederlander een stuk grond en een huis geven. Want daar zitten ook alleen maar voordelen aan (behalve voor degene die het moet betalen).quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Stimulering van huizenbezit doordat er alleen maar voordelen aan zitten
Wat is gigantisch hoog?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:56 schreef Reuzelbek het volgende:
Volgens mij mag je hier in Utrecht gewoon zelf als verhuurder een prijs vragen, maar dan wel gericht op het puntensysteem. Nu zijn de prijzen voor huurwoningen al belachelijk hoog, je betaalt je echt blauw tenzij je bij de SSHU zit
Nee, das niet ongewenstquote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Nog steeds een ingreep in de markt, en dus ongewenst. Niet een beetje selectief zitten doen hè. Anders kunnen we net zo goed elke Nederlander een stuk grond en een huis geven. Want daar zitten ook alleen maar voordelen aan (behalve voor degene die het moet betalen).
Waarom?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:15 schreef machtpen het volgende:
Dan moet ook de kunstmatig laaggehouden rente die de basis is voor de hypotheekrenteaftrek met terugwerkende kracht worden aangepast.
je zegt dat ingrijpen ongewenst is, en een markt vrij moet worden gelaten. Maar je wilt wel ingrijpen in de markt dankzij belastingvoordelen. Je bent niet echt consequent. Als HRA geen ingrijpen is, is huursubsidie dat ook niet.quote:
Omdat het ingrijpen in de markt is. Net zoals positieve discriminatie een vorm van discriminatie is, is stimuleren van huizenbezit door HRA of lage rente een vorm van marktstoring, en daar zeg je zelf over dat je er tegen bent.quote:
quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:20 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
je zegt dat ingrijpen ongewenst is, en een markt vrij moet worden gelaten. Maar je wilt wel ingrijpen in de markt dankzij belastingvoordelen. Je bent niet echt consequent. Als HRA geen ingrijpen is, is huursubsidie dat ook niet.
[..]
Jammer dat je het verschil niet weet tussen HRA en huursubsidie. Verder heb ik nergens gezegd dat ik tegen huursubsidie ben, maar ik denk sws dat jij dingen ziet die er niet zijn
Omdat het ingrijpen in de markt is. Net zoals positieve discriminatie een vorm van discriminatie is, is stimuleren van huizenbezit door HRA of lage rente een vorm van marktstoring, en daar zeg je zelf over dat je er tegen bent.
Waar zeg ik dat?
550 voor minder dan 20 m2 vind ik hoog.quote:
dat zeg je hier:quote:
quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Zo zie je maar dat de markt de beide kanten op kan. Maar een vrije markt is ALTIJD beter dan een gereguleerde markt
Sociale huurwoningen zijn een uiterst succesvolle manier om mensen met een laag inkomen niet op straat te laten wonen, het is "dus" geen ingreep maar een stimulans van de marktquote:Op dinsdag 4 mei 2010 13:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee, dat is het niet het is een uiterst succesvolle manier om huizenbezit te stimuleren
Sociale woningbouw moet je natuurlijk buiten de libaralisering houden alleen moet je de rest wel laten libaraliserenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:07 schreef morg78 het volgende:
[..]
Sociale huurwoningen zijn een uiterst succesvolle manier om mensen met een laag inkomen niet op straat te laten wonen, het is "dus" geen ingreep maar een stimulans van de markt.
Dan moet Job Cohen 4 keer zoveel huur gaan betalenquote:Op maandag 3 mei 2010 21:04 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik vind dat ieder huurhuis moet worden geliberaliseerd zodat iedereen de marktwaarde betaald. de kale huur zit dan ergens tussen de 5% en 8% op jaarbasis van de getaxeerde waarde. Dit zal in stappen moeten maar binnen 5 jaar lijkt me een redelijke termijn
Huursubsidie kan blijven bestaan maar wordt alleen gegeven aan mensen die te weinig verdienen en er komt een max aan zodat mensen die het minste verdienen niet meer in de duurdere huurhuizen kunnen wonen
Wat is er op tegen?
Jezelf weer lekker in een spagaatsplitzondertanden aan het lullen jongen?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 13:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee, dat is het niet het is een uiterst succesvolle manier om huizenbezit te stimuleren
Vergeet je even niet dat huurders zodra ze verhuizen geen cent terugzien van de betaalde huur? Dit in tegenstelling tot kopers, die in ieder geval de kans hebben om te verdienen aan de door hun afgedragen woonlasten.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En daarom mogen ze voor een derde van de martkwaarde huren?
Dus kan je beter kopenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:50 schreef morg78 het volgende:
Nog maar een keer, is er kennelijk doorheen geglipt.
[..]
Vergeet je even niet dat huurders zodra ze verhuizen geen cent terugzien van de betaalde huur? Dit in tegenstelling tot kopers, die in ieder geval de kans hebben om te verdienen aan de door hun afgedragen woonlasten.
Hoezo is dat beter? Nu de markt in een neerwaartse beweging zit doen vele huiseigenaren huilie huilie over hun eens zo trotse bezit. Kopen houd ook in dat er risico's aan verbonden zijn, een ieder maakt voor zichzelf een afweging wat hem het beste uitkomt. Kopen is niet per definitie beter, zekers de kopers die er de afgelopen jaren in gestapt zijn zitten feitelijk vast aan hun huis. Het maakt dus uit welk huis je koopt, waar het staat, hoeveel je ervoor betaald en wanneer je het koopt. Per definitie claimen dat er geen nadelen aan kleven is gewoon niet juist.quote:
Als dat tot de mogelijkheden behoort: ja. Als dat niet tot de mogelijkheden behoort, zal dat ook niet kunnen als de huren flink stijgen. Het enige dat dan gebeurt, is dat mensen die ergens verder prima wonen, gedwongen worden te verhuizen naar een te kleine woning of naar een deel van het land waar ze totaal geen binding mee hebben. En dat deel is op een gegeven moment ook vol, waar laat je de rest die de hogere huren niet kunnen opbrengen dan?quote:
Dat vind ik geen sterk argument, kopen doe je omdat je graag een huis wilt bezitten. Het voordeel daarvan is dat als het huis is afbetaald je relatief lage woonlasten hebt. Het nadeel is echter dat het een enorme financiele verplichting met zich meebrengt. Niet iedereen is daar zo happig op lijkt mij, de afgelopen jaren was dat risico echter niet zo heel erg groot. Als je van je huis af moest dan was je hem zo kwijt zonder een restje schuld over te houden. Voor een hoop mensen gaat die vlieger echter niet meer op, die kunnen momenteel geen kant meer op, wat geniet ik als huurder toch van mijn vrijheid. Als mijn vriendin en ik besluiten te gaan hokken, geen centje pijn (voor zover dat kan in een relatiequote:
Ben ik helemaal met je eens, maar jouw bovenstaande commentaar valt wat mij betreft ook onder die mogelijkhedenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:23 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat vind ik geen sterk argument, kopen doe je omdat je graag een huis wilt bezitten. Het voordeel daarvan is dat als het huis is afbetaald je relatief lage woonlasten hebt. Het nadeel is echter dat het een enorme financiele verplichting met zich meebrengt. Niet iedereen is daar zo happig op lijkt mij, de afgelopen jaren was dat risico echter niet zo heel erg groot. Als je van je huis af moest dan was je hem zo kwijt zonder een restje schuld over te houden. Voor een hoop mensen gaat die vlieger echter niet meer op, die kunnen momenteel geen kant meer op, wat geniet ik als huurder toch van mijn vrijheid. Als mijn vriendin en ik besluiten te gaan hokken, geen centje pijn (voor zover dat kan in een relatie) Krijg ik morgen een baan in Azië of Amerika, tot ziens
Omdat als je niet koopt per definitie afhankelijk bent van de grillen van de marktquote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:14 schreef morg78 het volgende:
Waarom zou een huurder voor eenzelfde woning veel meer moeten betalen in maandelijkse lasten (huur kan je op niet aftrekken van de belastingen, huursubsidie laat ik even buiten beschouwing), terwijl hij/zij aan het einde van de rit er niks aan overhoudt?
Je mist het punt, er zijn mensen die wel met die mogelijkheid geconfronteerd worden.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik schat die kans op dat laatste op 0
En als je koopt ben je niet afhankelijk van de grillen van de markt? Jij doet het vast goed op familie barbeque met dit soort argumentenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:27 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Omdat als je niet koopt per definitie afhankelijk bent van de grillen van de markt
Ik mis het punt niet maar jou afzeiken is leukquote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:38 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je mist het punt, er zijn mensen die wel met die mogelijkheid geconfronteerd worden.
Noem je dat afzeiken?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik mis het punt niet maar jou afzeiken is leuk
Klopt, want zo is het nu eenmaalquote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:39 schreef xenobinol het volgende:
[..]
En als je koopt ben je niet afhankelijk van de grillen van de markt? Jij doet het vast goed op familie barbeque met dit soort argumenten
quote:
Waar ga je zelf dan wonen? Bovendien, je weet waarom woningcorporaties zijn ontstaan? Simpel gezegd om mensen die zich om wat voor reden dan ook geen koopwoning kunnen veroorloven, toch aan betaalbare maar goede huisvesting te helpen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ik mis het punt niet maar jou afzeiken is leuk
Maar met een geliberaliseerde huurmarkt kan je huis verhuren voor meer dan je hypotheek en heb je er een mooie inkomstenbron bij
Oh? Dus de dalende woningprijzen zijn een illusie, woningprijzen stijgen alleen maar of blijven altijd gelijk?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Klopt, want zo is het nu eenmaal
En dat is boeiend omdat?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:54 schreef morg78 het volgende:
[..]
Oh? Dus de dalende woningprijzen zijn een illusie, woningprijzen stijgen alleen maar of blijven altijd gelijk?
quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:51 schreef morg78 het volgende:
[..]
Waar ga je zelf dan wonen? In die case ga je emigreren
Bovendien, je weet waarom woningcorporaties zijn ontstaan? Ja
Waarom moet dat opeens losgelaten worden?Omdat er nu veel mensen zijn die misbruik maken
Waarom zou iemand die bijvoorbeeld modaal verdient, niet in een 3-kamer woning in de stad (of in een dorp, ik gok dat mijn woning per maand 2x zo duur wordt als jouw 8% erdoor komt) mogen wonen en toch nog een beetje een leuk leven kunnen leiden (1x per jaar een weekje of 2 normaal, dus niet excorbitant, op vakantie bijvoorbeeld)? Omdat hij te duur woont voor zijn inkomen
Die persoon moet dan dus maar afzien van bijvoorbeeld vakantie en zal moeten bezuinigen op het nodige, of moet kleiner gaan wonen, of moet verhuizen naar een gebied waar de huurprijzen wat lager zijn (en aangezien het daar snel zal volstromen, stijgen de prijzen daar dan ook wel, vraag > aanbod tenslotte).
Hij kan dat zelfde huis kopen en als hij dat niet kan een baantje erbij nemen of iemand vinden om de huur mee te delen
En let wel: we gaan er even vanuit dat kopen, in ieder geval in de huidige buurt/woonplaats niet tot de mogelijkheden behoort.
Tuurlijk wel
Als je een koophuis hebt, heb je toch geen last van de grillen van de markt? Dus zou je, als je besluit je huis te verkopen, ook niet te maken moeten krijgen met dalende prijzen. Toch?quote:
Vrijwel niemand met een koophuis moet verkopenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:16 schreef morg78 het volgende:
[..]
Als je een koophuis hebt, heb je toch geen last van de grillen van de markt? Dus zou je, als je besluit je huis te verkopen, ook niet te maken moeten krijgen met dalende prijzen. Toch?
Of als je je hypotheek wilt herfinancieren, dan heb je natuurlijk niet te maken met de grillen van de markt?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:16 schreef morg78 het volgende:
[..]
Als je een koophuis hebt, heb je toch geen last van de grillen van de markt? Dus zou je, als je besluit je huis te verkopen, ook niet te maken moeten krijgen met dalende prijzen. Toch?
Beperktquote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:18 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Of als je je hypotheek wilt herfinancieren, dan heb je natuurlijk niet te maken met de grillen van de markt?
Bron?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Vrijwel niemand met een koophuis moet verkopen
Beperkt? Ik geloof dat de hele subprime crisis in de VSA daar zo'n beetje door veroorzaakt is niet?quote:
Door herfinancieren?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:22 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Beperkt? Ik geloof dat de hele subprime crisis in de VSA daar zo'n beetje door veroorzaakt is niet?
Nee, slechts logisch nadenken.quote:
Ok, door de stijgende rentelast, maar die kan ook het gevolg zijn van een herfinanciering.quote:
Zelfs mijn virtuele vrienden willen door jouw sterke argumenten nu gaan kopen i.p.v. huren, dus de huizenmarkt crisis is binnen no-time bezworenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe is dat bij je virtuele vriendjes?
Ik zou toch nog maar effe lezen wat Subprime is want je bent nog niet helemaal op de hoogtequote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:36 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ok, door de stijgende rentelast, maar die kan ook het gevolg zijn van een herfinanciering.
DAM is door zijn gebrek aan sociale contacten de voeling met zijn medemens volledig kwijtgeraakt, ik denk dat het daarom goed is dat hij hier op dit forum aanwezig is om zo zijn vaardigheden te sterken. Over een paar jaar is hij een barmhartige Sameritaan die het voor de zwakken in de samenleving gaat opnemenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:35 schreef morg78 het volgende:
Nee, hij woont niet te duur voor zijn inkomen. Deze persoon is een huurovereenkomst aangegaan die past bij zijn inkomen.
Probeer eens uit te leggen waarom die persoon dan maar (flink) kleiner moet gaan wonen, niet meer op vakantie kan gaan of zijn sociale leven overhoop moet halen (hetzij door te verhuizen, danwel door een extra baan te nemen, waarbij een extra baan nauwelijks loont ten opzichte van de tijd die je erin stopt). Of nog erger: dan maar een medehuurder moet zoeken.
quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:35 schreef morg78 het volgende:
Waarom zou je in vredesnaam hier in Nederland een huis kopen, dat verhuren en zelf verhuizen? Hoe vaak zal dat scenario voorkomen? Xeennoob zei dat als je huurt je meteen kan vertrekken als je een huis huurt, ten eerste is dit niet zo en ten tweede kan je in de situatie dat je je huis niet verkocht krijgt altijd weer verhuren en bij markconforme prijzen is dat interessant
Dan weet je ook dat het grootste deel van de woningcorporaties geen overheidssteun ontvangt (en als er al overheidssteun wordt gegeven, dan is dat in de vorm van leningen).
Er zijn mensen die daar bewust misbruik van maken, er zijn mensen die daar onbewust misbruik van maken (waarom zou je verhuizen als je inkomen stijgt, als je in een leuke buurt woont en niet perse groter hoeft te wonen), en er zijn heel, heel erg veel mensen die er geen misbruik van maken. Die laatste categorie is het grootste slachtoffer van jouw voorstel.
Van scheefhuurders wordt altijd iemand slechter
Nee, hij woont niet te duur voor zijn inkomen. Deze persoon is een huurovereenkomst aangegaan die past bij zijn inkomen.
Voor een jaar en na een jaar komt er een aanpassing en als de wet zo wordt aangepast dat je de huurmarkt liberaliseert zal zijn huurprijs waarschijnlijk stijgen
Probeer eens uit te leggen waarom die persoon dan maar (flink) kleiner moet gaan wonen, niet meer op vakantie kan gaan of zijn sociale leven overhoop moet halen (hetzij door te verhuizen, danwel door een extra baan te nemen, waarbij een extra baan nauwelijks loont ten opzichte van de tijd die je erin stopt). Of nog erger: dan maar een medehuurder moet zoeken.
Omdat niks gratis is
Hoezo "tuurlijk wel"? Kopen kan om verschillende redenen niet tot de mogelijkheden behoren, bijvoorbeeld door inkomen.
Dan maak je het mogelijk. Meer dan de helft van de Nederlanders woont in een koophuis en daar zitten ook mensen bij met een modaal inkomen
Herfinanciering doet een normaal denkend mens als het voor hem interessant is en worden zijn maandlasten dus lager in plaats van hogerquote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:36 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ok, door de stijgende rentelast, maar die kan ook het gevolg zijn van een herfinanciering.
FOKquote:Op dinsdag 4 mei 2010 18:33 schreef xenobinol het volgende:
Zeg DAM hoe lang staat jouw huis eigenlijk al te koop? Beetje huurders in je armen drijven met de hoop dat ze jouw een bailout gaan geven
Je zou ook nog bankier of makelaar kunnen zijn of misschien wel een huisjesmelkerquote:
Misschien wel jaquote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je zou ook nog bankier of makelaar kunnen zijn of misschien wel een huisjesmelker
Juist voor een aanzienlijk deel van de mensen die hier door getroffen worden verandert er niets ten gunste wanneer je de boel vrijgeeft.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:14 schreef maartena het volgende:
Ik vind het hele systeem met de woningbouwverenigingen een bureaucratisch gedrocht. Wachtlijsten waar je soms jaren moet wachten op een huis, en dan ook nog eens niet eens echt mag kiezen maar krijgt toegewezen waar je eventueel zou mogen kunnen wonen.
De staat hoeft alleen de huurprijzen af te cappen op bijvoorbeeld 7% van de WOZ, met alles wat daaronder zit heeft de huurder geluk maar dat hoeft niet gereguleerd te wordenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:14 schreef maartena het volgende:
Alhoewel dit topic door aandoen van de TS intussen alweer verzakt is in een typisch treurig zuigtopic in DAM-stijl, ben ik het in grote lijnen toch met em eens. (Jaja, echt waar!)
Ik vind het hele systeem met de woningbouwverenigingen een bureaucratisch gedrocht. Wachtlijsten waar je soms jaren moet wachten op een huis, en dan ook nog eens niet eens echt mag kiezen maar krijgt toegewezen waar je eventueel zou mogen kunnen wonen.
Dat de particuliere markt nu hoge prijzen hanteert komt ook omdat er weinig aanbod. Als echter ALLES op de particuliere markt komt, dan kan er behoorlijke concurrentie ontstaan. Alleen moeten er dus wel huis-eigenaren zijn, ofwel particulieren die willen investeren in een woning, of een groep woningen, en dus woningen willen overnemen van de woningbouw coöperaties.
Verder kan er nog steeds een bepaalde prijsvaststelling plaatsvinden, hier in de VS is bijvoorbeeld alles particulier, maar heb je wel zoiets als "rent control" in veel steden. (niet overal), wat meestal inhoudt dat de huur niet meer kan stijgen dan de inflatie + 1% of zoiets dergelijks. Huurbazen kunnen dus niet woekerprijzen hanteren, onderlinge prijsafspraken maken, of de huur met 10% per jaar omhoog mikken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |