http://www.nu.nl/buitenla(...)en-boorplatform.htmlquote:Grote olieramp dreigt na zinken boorplatform
Uitgegeven: 23 april 2010 06:15
Laatst gewijzigd: 23 april 2010 07:01
NEW ORLEANS - In de Golf van Mexico dreigt een grote olieramp te ontstaan als gevolg van het zinken van een booreiland van het bedrijf Transocean Ltd.
Inmiddels drijft er een oliemassa van ongeveer dertien vierkante kilometer op open zee, zo meldde de Amerikaanse kustwacht donderdag (lokale tijd).
''We beschouwen dit als een grootschalige olielekkage'', aldus een woordvoerder van de kustwacht.
Het drama voltrekt zich voor de kust van de staat Louisiana in de Golf van Mexico. Sinds de explosie dinsdagavond laat worden elf arbeiders vermist.
Overlevenden
De zoekoperatie duurt nog voort, maar de reddingswerkers achten de kans klein dat er nog overlevenden worden gevonden. Er waren 126 mensen op het booreiland toen de brand ontstond door nog onbekende oorzaak. Zeventien gewonden moesten met helikopters worden overgebracht naar ziekenhuizen op het vasteland.
Het is volstrekt onduidelijk hoeveel olie er nog vrij komt vanaf de plek waar tot voor kort het Deepwater Horizon booreiland dreef, circa 65 kilometer uit de Amerikaanse kust.
Voor de explosie had het booreiland, dat ongeveer zo groot was als een voetbalveld, 700.000 gallon (meer dan 2,6 miljoen liter) olie opgeslagen. Dagelijks werd meer dan een miljoen liter olie gewonnen met behulp van de installaties op het booreiland, dat werd geleasd door het Britse olieconcern BP.
Bodem
Het is ook nog onduidelijk of het booreiland volledig naar de bodem is gezonken. Ter plaatse is de Golf van Mexico ongeveer 1500 meter diep. De Amerikaanse autoriteiten, BP en Transocean hebben een operatie opgezet om de oliemassa te isoleren en te voorkomen dat deze de kusten van de staten Louisiana, Alabama en Mississippi gaat vervuilen.
Van commerciële winning was nog geen sprake. BP voerde proeven uit, enkele weken nadat de Amerikaanse president Barack Obama plannen naar buiten bracht voor nieuwe offshore olie- en gasboringen.
Deskundigen vrezen dat de olieramp kan uitgroeien tot de ergste in de Verenigde Staten sinds 1989, toen zich in de wateren bij Alaska een ramp voordeed met de olietanker Exxon Valdez. Destijds raakte 750 kilometer kust vervuild met bijna 11 miljoen gallon (41 miljoen liter) ruwe olie.
Obama
President Barack Obama heeft gezegd dat de reactie op de olieramp de hoogste prioriteit verdient. Dat liet het staatshoofd weten in een verklaring, die werd uitgegeven na spoedberaad op het Witte Huis.
© ANP
Dat boorgat zal toch niet zo moeilijk te dichten zijn?quote:Op vrijdag 23 april 2010 09:53 schreef Disana het volgende:
Afschuwelijk. Ik neem aan dat de olie uit de bodem komt en niet zomaar gestopt kan worden.
Ik heb er geen verstand van. Maar als dat platform erop zinkt, kan ik me voorstellen dat het niet eenvoudig is het te dichten.quote:Op vrijdag 23 april 2010 09:54 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Dat boorgat zal toch niet zo moeilijk te dichten zijn?
1500 meter diepte en het platform is verdwenen? makkelijk dichten hoorquote:Op vrijdag 23 april 2010 09:54 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Hoezo? Dit kan nou eenmaal gebeuren met olieplatformen. Houden we ook op met autorijden omdat er ongelukken plaatsvinden?quote:Op vrijdag 23 april 2010 14:56 schreef 9x19 het volgende:
Staat Obama wel even mooi voor lul met zijn boorplannen.
Drill baby drill!
En wat betreft het opruimen:quote:http://www.rigzone.com/news/article.asp?a_id=91349&hmpn=1
A spokesman for operator BP told Dow Jones Newswires Thursday that the oil major has begun work to shut off the oil flow that is feeding the fire. Remotely operated underwater vehicles have been deployed for the task. The spokesman did not say how long the operations would take.
quote:http://www.rigzone.com/news/article.asp?a_id=91526
BP today activated an extensive oil spill response in the US Gulf of Mexico following the fire and subsequent sinking of the Transocean Deepwater Horizon drilling rig 130 miles south-east of New Orleans.
BP is assisting Transocean in an assessment of the well and subsea blow out preventer with remotely operated vehicles.
BP has also initiated a plan for the drilling of a relief well, if required. A nearby drilling rig will be used to drill the well. The rig is available to begin activity immediately.
BP has mobilized a flotilla of vessels and resources that includes:
•significant mechanical recovery capacity;
•32 spill response vessels including a large storage barge;
•skimming capacity of more than 171,000 barrels per day, with more available if needed;
•offshore storage capacity of 122,000 barrels and additional 175,000 barrels available and on standby;
•supplies of more than 100,000 gallons of dispersants and four aircraft ready to spray dispersant to the spill, and the pre-approval of the US Coast Guard to use them;
•500,000 feet of boom increasing to 1,000,000 feet of boom by day's end;
•pre-planned forecasting of 48-hour spill trajectory which indicates spilled oil will remain well offshore during that period;
•pre-planned staging of resources for protection of environmentally sensitive areas.
"We are determined to do everything in our power to contain this oil spill and resolve the situation as rapidly, safely and effectively as possible," said Group Chief Executive Tony Hayward. "We have assembled and are now deploying world-class facilities, resources and expertise, and can call on more if needed. There should be no doubt of our resolve to limit the escape of oil and protect the marine and coastal environments from its effects."
As part of its planning and approval requirement prior to offshore activity, the area was evaluated for use of dispersants and the plans approved by the US Coast Guard which has now given the go-ahead for their use.
quote:Op vrijdag 23 april 2010 09:54 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Ze hebben in ieder geval een mooi geschreven pr rampen scenario klaarliggen tegenwoordig. Dat zal wel gekomen zijn nadat ze allemaal geschrokkken waren van de exxon valdez ramp.quote:Op vrijdag 23 april 2010 15:34 schreef waht het volgende:
Wat betreft het afsluiten:
[..]
En wat betreft het opruimen:
[..]
Vooral van de aansprakelijkheidstelling waarschijnlijk, want daarvoor waren er ook al een paar forse.quote:Op vrijdag 23 april 2010 18:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ze hebben in ieder geval een mooi geschreven pr rampen scenario klaarliggen tegenwoordig. Dat zal wel gekomen zijn nadat ze allemaal geschrokkken waren van de exxon valdez ramp.
Precies. En helemaal als het in of dichtbij Westerse landen plaatsvindt.quote:Op vrijdag 23 april 2010 18:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ze hebben in ieder geval een mooi geschreven pr rampen scenario klaarliggen tegenwoordig. Dat zal wel gekomen zijn nadat ze allemaal geschrokkken waren van de exxon valdez ramp.
Je antwoord fascineert me, werk jij in die industrie?quote:Op vrijdag 23 april 2010 18:22 schreef Drive-r het volgende:
In principe heb je gewoon de "wellhead" al in plaats zitten tijdens het boren en die moet je vervolgens af kunnen sluiten. In dat geval zal je door de explosie wellicht de controle over de kleppen kwijt zijn, maar het is niet alsof er nu een groot gat in de aarde zit waar alles uit spuit, de olie komt nog steeds enkel daar de wellhead omhoog en moet dus wel af te sluiten zijn.
Ok, nog steeds een kut klus, maar niet ongewoon.
het is hopen dat de wellhead nog intact is. Relief put boren duurt wel even, ook al ligt er een platform standby. Hopelijk maandag wat meer info.quote:Op vrijdag 23 april 2010 18:22 schreef Drive-r het volgende:
In principe heb je gewoon de "wellhead" al in plaats zitten tijdens het boren en die moet je vervolgens af kunnen sluiten. In dat geval zal je door de explosie wellicht de controle over de kleppen kwijt zijn, maar het is niet alsof er nu een groot gat in de aarde zit waar alles uit spuit, de olie komt nog steeds enkel daar de wellhead omhoog en moet dus wel af te sluiten zijn.
Ok, nog steeds een kut klus, maar niet ongewoon.
Wow.quote:Op vrijdag 23 april 2010 18:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Een 'enhanced' plaatje:
[ afbeelding ]
Het was waarschijnlijk een blowout. Hier lijken wat insiders te zitten: http://www.chron.com/disp/discuss.mpl/business/6968327.html?p=1quote:Op zondag 25 april 2010 11:15 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
het is hopen dat de wellhead nog intact is. Relief put boren duurt wel even, ook al ligt er een platform standby. Hopelijk maandag wat meer info.
Is nog duidelijk of het een blow-out is of een topside explosie wat de trigger is geweest? of heb ik wat nieuws gemist?
ben benieuwd naar de accident investigation. waarom hebben de SSSV's niet gewerkt?quote:Op zondag 25 april 2010 14:57 schreef waht het volgende:
[..]
Het was waarschijnlijk een blowout. Hier lijken wat insiders te zitten: http://www.chron.com/disp/discuss.mpl/business/6968327.html?p=1
En hier een nieuwsbericht:
http://www.upstreamonline.com/live/article212769.ece
Nee, heb in die richting gestudeerd.quote:Op zondag 25 april 2010 11:10 schreef huhggh het volgende:
[..]
Je antwoord fascineert me, werk jij in die industrie?
Goh blijkt de wellhead toch te lekken, en stiekum het toch niet zo rooskleurig te zijn als het propaganda bericht van BP dat het wel mee valt.quote:Omvang olieramp Golf van Mexico neemt toe
Uitgegeven: 25 april 2010 07:17
Laatst gewijzigd: 25 april 2010 14:15
NEW ORLEANS - De olievervuiling in de Golf van Mexico als gevolg van het ongeval met het donderdag gezonken booreiland blijkt toch omvangrijker dan gedacht. Dat meldde de Amerikaanse kustwacht zaterdag (lokale tijd).
© AFPEen dag eerder meldde de dienst nog dat het er op leek dat er geen olie meer vrijkwam vanaf de plek waar het Deepwater Horizon booreiland verdween in de golven. De pijpleiding zou zijn afgesloten.
Nu blijkt echter dat de bron wel degelijk lek is, waardoor naar schatting dagelijks 160.000 liter olie in zee terechtkomt. ''Het is een zeer ernstige vervuiling'', aldus schout-bij-nacht Mary Landry van de kustwacht.
Volgens de kustwacht gaat het waarschijnlijk enkele dagen duren voordat bepaald kan worden wat de beste manier is om het lek of de lekkages te dichten. Slecht weer belemmert het werk.
Afgesloten
In het meest gunstige geval kan de pijpleiding dan binnen enkele dagen worden afgesloten. Maar deskundigen waarschuwen dat er ook een mogelijkheid bestaat dat het maanden gaat duren voordat het probleem wordt opgelost. De Golf van Mexico is ter plaatse ongeveer anderhalve kilometer diep.
De milieuramp begon dinsdag, toen zich een explosie voordeed tijdens een proefboring. Er worden elf mensen vermist; vermoedelijk zijn ze omgekomen. De oorzaak van de explosie is nog steeds niet bekend.
Voetbalveld
Tot het incident had het drijvende booreiland, dat ongeveer zo groot was als een voetbalveld en dat beschikte over diepzeeapparatuur, meer dan 2,6 miljoen liter olie opgeslagen.
Dagelijks werd meer dan een miljoen liter olie gewonnen met behulp van de installaties op het booreiland, dat werd geleased door het Britse olieconcern BP.
Plas
De plas olie in de Golf van Mexico heeft nu een diameter van ongeveer 32 kilometer en de afstand tot de kust van de staat Louisiana bedraagt circa 40 kilometer.
Tot nog toe hebben bergers ongeveer 130.000 liter aan met olie vervuild zeewater verwijderd uit de Golf van Mexico. BP heeft een groot aantal schepen en mensen naar het rampgebied toegestuurd om het lek te dichten en de vervuiling te beperken.
Rampzalig
Milieuorganisaties zijn uiterst bezorgd over de situatie. ''Dit is een rampzalige olielekkage'', aldus Anne Rolfes, een prominente milieuactivist in Louisiana, die zich inzet voor het behoud van het fragiele ecosysteem in de zuidelijke staat.
Louisiana beschikt over zogeheten wetlands, waar grote aantallen vogels verblijven.
Dan is nog een dagelijkse productie van 1000 vaten -gelukkig- niet veel.quote:Op maandag 26 april 2010 09:39 schreef Drive-r het volgende:
Lijkt er inderdaad op dat het rond de wellhead niet helemaal lekker ging, volgens onderstaand bericht werkte de blow-out preventer ook niet.
Nu.nl
quote:Tweede platforum ontruimd
In de Golf van Mexico is een booreiland ontruimd. Dat meldden de Amerikaanse autoriteiten dinsdag, aldus de BBC. De Ocean Endeavour werd ontruimd omdat olievervuiling veroorzaakt door een vorige week gezonken booreiland gevaarlijk dichtbij komt. Het gaat om een voorzorgsmaatregel.
Het drijvende olieplatform Deepwater Horizon zonk vorige week circa 80 kilometer uit de kust van Louisiana na een explosie, waardoor vermoedelijk elf mensen omkwamen. Het booreiland was gehuurd door oliemaatschappij BP. Uit de pijpleiding stroomt dagelijks ongeveer 160.000 liter olie.
BP probeert met op afstand bestuurbare, kleine onderzeeërs het lek op bijna 1500 meter diepte te dichten. Volgens het oliebedrijf zal de operatie 24 tot 36 uur in beslag nemen.
mjah misschien niet de beste vergelijking maar 160 duizend liter olie per dag damn das echt veel en dat gaat al een poosje zo en zal niet 123 gefixt zijnquote:Op dinsdag 27 april 2010 15:36 schreef zoalshetis het volgende:
iemand vergeleek het al met tsjernobyl in de media.
Vergeet je ook niet de opslag die erin zat van 2.6 miljoen liter.quote:Op dinsdag 27 april 2010 17:04 schreef dubidub het volgende:
163 kuub gasolie per dag vind ik nog wel meevallen. Bij de ramp met de Exxon Valdez kwam er 250 keer zoveel vrij, maar dan zware stookolie. Een vergelijking met tsjernobyl, laat staan Exxon Valdez, vind ik vrij ver gaan.
ben niet zo op de hoogte van olie rampen wel weet ik dat dit een forse is... ok er zijn blijkbaar grotere rampen geweestquote:Op dinsdag 27 april 2010 17:04 schreef dubidub het volgende:
163 kuub gasolie per dag vind ik nog wel meevallen. Bij de ramp met de Exxon Valdez kwam er 250 keer zoveel vrij, maar dan zware stookolie. Een vergelijking met tsjernobyl, laat staan Exxon Valdez, vind ik vrij ver gaan.
Dan nog, de Exxon Valdez had iets van 40 miljoen liter. In een gebied waar het snel aan land kwam en waar weinig goede voorziening waren, terwijl je het hier hebt over een van de centra van offshore olie- en gas winning (dus veel materieel aanwezig) en een grotere afstand van de kust.quote:Op dinsdag 27 april 2010 17:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vergeet je ook niet de opslag die erin zat van 2.6 miljoen liter.
Njah, dit dus. Vooral het feit dat het nog betrekkleijk lang duurt voordat de vlek de kust bereikt, en het feit dat hetgene wat er nu bijkomt, voornamelijk gasolie is, wat makkelijker op te ruimen is, denk ik dat de schaal van deze ramp nog redelijk beperkt kan biljven.quote:Op dinsdag 27 april 2010 17:21 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dan nog, de Exxon Valdez had iets van 40 miljoen liter. In een gebied waar het snel aan land kwam en waar weinig goede voorziening waren, terwijl je het hier hebt over een van de centra van offshore olie- en gas winning (dus veel materieel aanwezig) en een grotere afstand van de kust.
Begrijp me niet verkeerd, dit is een ramp, maar het is een ramp die je met de juiste middelen en inzet nog aardig aan kunt pakken.
Het lek zit op 1.5km diepte, dan mag je een grote opblaasbare rand daaromheen leggen...quote:Op dinsdag 27 april 2010 17:51 schreef zoalshetis het volgende:
omheinen met een dikke opblaasbare rand en 10 meter vitrage dat met lood onder water wordt gehouden.
dat was inderdaad mijn grootste zorg toen ik het zag. geeft ook wel weer aan dat we moeten zoeken naar betere alternatieven! maar das makkelijker gezegd dan gedaanquote:Op dinsdag 27 april 2010 17:59 schreef nummer_zoveel het volgende:
Zie dat sommige mensen hier posten dat het zo zonde is van de olie. Vinden jullie het niet nog meer zonde van de schade die de natuur oploopt?
We hebben maar 1 aardkloot om op te leven, en met goede alternatieven voor olie als brandstof is men al volop bezig.
Haalt men uit die velden in mexico gerafineerde olie of zo, zoveel verschil zit er toch niet tussen de ruwe olie uit alaska en de ruwe olie uit de golf van mexico.quote:Op dinsdag 27 april 2010 17:33 schreef dubidub het volgende:
[..]
Njah, dit dus. Vooral het feit dat het nog betrekkleijk lang duurt voordat de vlek de kust bereikt, en het feit dat hetgene wat er nu bijkomt, voornamelijk gasolie is, wat makkelijker op te ruimen is, denk ik dat de schaal van deze ramp nog redelijk beperkt kan biljven.
Zoals ik al zei, het blijft een ramp, daar hoor je mij ook niet denegerend over doen. Alaska is qua oliewinning wel even andere koek dan de Golf. Om te vergelijken, er zijn ongeveer 4,000 producerende platformen in de VS, waarvan volgens mij meer dan 3,500 in de Golf, de rest dus vnl in Alaska. De offshore industrie is oorspronkelijk ook begonnen in de Golf en het is dus nog steeds een centraal punt voor de industrie.quote:Op dinsdag 27 april 2010 18:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Haalt men uit die velden in mexico gerafineerde olie of zo, zoveel verschil zit er toch niet tussen de ruwe olie uit alaska en de ruwe olie uit de golf van mexico.
Verder kunnen we natuurlijk hier geen uitspraken gaan doen hoeveel impact deze ramp nu precies gaat hebben op het zeeleven. Want ja je hebt gelijkt dat het niet zo snel de kust bereikt, maar voordat het al boven is kan het ook al genoeg impact op de overige zeebewoners opgeleverd hebben.
Dan hebben we nog de niet correct bericht gevingen van BP, waarbij men in eerste instantie zei dat het beneden wel afgesloten was, maar naar nu blijkt het toch niet het geval te zijn, en in het laatste bericht staat dan dat ze verwachten het binnen 24 tot 36 uur dicht te hebben. Ik heb niet zoveel vertrouwen in de oliemaatschappijen propaganda dus geloof er eigenlijk weinig van dat men het op zijn laatst morgen middag gedicht zal hebben.
En om nog even op het argument van driver in te gaan, omdat er daar veel oliewinning zit zal er wel voldoende opruimatrieel aanwezig zijn, dat zou ik eigenlijk ook toendertijd ook wel verwacht hebben bij de ramp met de exxon valdez, aangezien dat gebeurde bij de belangrijkste olieterminal van alaska.
correctquote:Op dinsdag 27 april 2010 17:58 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Het lek zit op 1.5km diepte, dan mag je een grote opblaasbare rand daaromheen leggen...
En al die ja kinkkers in texas en californie dan?quote:Op dinsdag 27 april 2010 18:12 schreef Drive-r het volgende:
Alaska is qua oliewinning wel even andere koek dan de Golf. Om te vergelijken, er zijn ongeveer 4,000 producerende platformen in de VS, waarvan volgens mij meer dan 3,500 in de Golf, de rest dus vnl in Alaska.
Als we zo redeneren idd wel. De grote vraag is of BP ook wel graag gebruik wilt maken van apparatuur van de concullegaas. Zoals ik het tot nu toe beleef heb ik het idee dat ze liever halve berichten de wereld in sturen en hopen dat men snel de afsluiter gedicht kan krijgen.quote:De offshore industrie is oorspronkelijk ook begonnen in de Golf en het is dus nog steeds een centraal punt voor de industrie. Als je ergens veel materieel snel kunt vinden, dan is het wel daar. Vervolgens waarschijnlijk de Noordzee en ZO Azie.
Er zijn 4,000 platforms - dus offshore. Ja-knikkers zijn er nog wel wat meer.quote:Op dinsdag 27 april 2010 18:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En al die ja kinkkers in texas en californie dan?
[..]
Ik kan je verzekeren dat BP hier ongelovelijk veel geld tegenaan gaat gooien. En niet bij concullega's, al die apparatuur is van contractors, de olie maatschappijen hebben weinig zelf. Maar als je ziet wat ze uitgeven aan veiligheid, dan kan ik beamen dat dat geen loze beloftes zijn. En ze moeten nu wel.quote:Als we zo redeneren idd wel. De grote vraag is of BP ook wel graag gebruik wilt maken van apparatuur van de concullegaas. Zoals ik het tot nu toe beleef heb ik het idee dat ze liever halve berichten de wereld in sturen en hopen dat men snel de afsluiter gedicht kan krijgen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar beelden van de robots en wat er nu precies kapot is gegaan zo diep onder de zeespiegel.
nu.nlquote:'Olielek VS kan grootste ooit worden'
Uitgegeven: 27 april 2010 23:45
Laatst gewijzigd: 27 april 2010 23:45
NEW ORLEANS - Het lek bij het gezonken olieplatform in de Golf van Mexico kan leiden tot een van de grootste olielekkages in de Amerikaanse geschiedenis, als het gat niet wordt gedicht.
© AFP
Dat heeft een officier van de Amerikaanse kustwacht dinsdag gezegd.
Het drijvende olieplatform Deepwater Horizon zonk vorige week circa 80 kilometer uit de kust van Louisiana na een explosie.
Daardoor zijn vermoedelijk elf mensen omgekomen. Uit de pijpleiding stroomt dagelijks ongeveer 160.000 liter olie.
De olievlek is nog ongeveer dertig kilometer verwijderd van de Mississippi-delta, een kwetsbaar natuurgebied bij de stad New Orleans.
De Britse oliemaatschappij BP, die het boorplatform huurde, probeert het lek met onderzeeërs te dichten, maar tot op heden zonder succes.
Dat is dan ook weer bullshit. De VS hebben enorm veel goed beschermd natuurgebied, dat zul je in Europa niet vinden hoor. Zo'n olieramp als deze is heel erg jammer, maar in alle delen van de wereld gebeuren dit soort dingen. Niet alleen de Amerikanen moeten zorgvuldig hier omgaan, ook andere landen. Zie Chinees schip met kolen op GBR, Prestige voor Frans/Spaanse kust e.d.quote:Op woensdag 28 april 2010 08:23 schreef wesp40 het volgende:
Milieu vervuilende prutsers die Amerikanen. Zelfs als ze alles juist doen vervuilen ze het milieu want daar hebben ze lak aan. En nu dit.
Maar de timing is wel erg ongelukkig voor hem, zeker nu het de grootste ramp ooit lijkt te worden. Ik hoop in ieder geval dat hij de plannen terugtrekt.quote:Op vrijdag 23 april 2010 15:29 schreef waht het volgende:
[..]
Hoezo? Dit kan nou eenmaal gebeuren met olieplatformen. Houden we ook op met autorijden omdat er ongelukken plaatsvinden?
"De Britse oliemaatschappij BP, die het boorplatform huurde, probeert het lek met onderzeeërs te dichten, maar tot op heden zonder succes.¨quote:Op woensdag 28 april 2010 08:23 schreef wesp40 het volgende:
Milieu vervuilende prutsers die Amerikanen. Zelfs als ze alles juist doen vervuilen ze het milieu want daar hebben ze lak aan. En nu dit.
Je hebt blijkbaar weinig kennis van zaken. Ten eerste is Europa nogal wat kleiner en er is niet zoveel bosgebied, woestijnen, of meren in Europa. Hooguit wat bergen en zo en daar kan je weinig mee doen hoe dan ook. Dus klopt je stelling ook niet dat er geen beschermde reservaten in Europa zijn. Daarnaast is de populatie van Europa ook een stukje groter, en er moet voldoende huisvesting aan iedereen worden geboden. Vandaar de prioriteiten.quote:Op woensdag 28 april 2010 09:00 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dat is dan ook weer bullshit. De VS hebben enorm veel goed beschermd natuurgebied, dat zul je in Europa niet vinden hoor. Zo'n olieramp als deze is heel erg jammer, maar in alle delen van de wereld gebeuren dit soort dingen. Niet alleen de Amerikanen moeten zorgvuldig hier omgaan, ook andere landen. Zie Chinees schip met kolen op GBR, Prestige voor Frans/Spaanse kust e.d.
Vandaar noem ik ze prutsers.quote:Op woensdag 28 april 2010 09:10 schreef 9x19 het volgende:
[..]
"De Britse oliemaatschappij BP, die het boorplatform huurde, probeert het lek met onderzeeërs te dichten, maar tot op heden zonder succes.¨
En dat blijven ze. Omdat zij nog grotere prutsers zijn geven ze de taak over aan de Britten.quote:Op woensdag 28 april 2010 09:31 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Lees mijn post, jij noemt de Amerikanen prutsers.
Je bent een beetje simpel in je hoofd he?quote:Op woensdag 28 april 2010 09:35 schreef wesp40 het volgende:
[..]
En dat blijven ze. Omdat zij nog grotere prutsers zijn geven ze de taak over aan de Britten.Ze willen tenslotte geen grotere ramp veroorzaken maar dat is hen ook niet gelukt.
Nee ik ben realistisch. Ik steek mijn kop nooit in het zand zoals jij dat misschien wel wilt.quote:Op woensdag 28 april 2010 09:36 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Je bent een beetje simpel in je hoofd he?
Briljant. BP boort een put en er gaat iets mis, maar jij geeft de Amerikanen de schuld? Zijn wij Nederlanders ook prutsers omdat er een El Al vliegtuig de Bijlmer in vloog? "Omdat Nederland nog grotere prutsers zijn, geven ze de taak aan de Israeliers."quote:Op woensdag 28 april 2010 09:35 schreef wesp40 het volgende:
[..]
En dat blijven ze. Omdat zij nog grotere prutsers zijn geven ze de taak over aan de Britten.Ze willen tenslotte geen grotere ramp veroorzaken maar dat is hen ook niet gelukt.
Je snapt het niet. El Al is niet Nederlands.quote:Op woensdag 28 april 2010 09:41 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Briljant. BP boort een put en er gaat iets mis, maar jij geeft de Amerikanen de schuld? Zijn wij Nederlanders ook prutsers omdat er een El Al vliegtuig de Bijlmer in vloog? "Omdat Nederland nog grotere prutsers zijn, geven ze de taak aan de Israeliers."![]()
Ik ben het met je eens! Laat iedereen enkel prutsen in eigen land!
BP is ook niet Amerikaans.quote:Op woensdag 28 april 2010 09:44 schreef wesp40 het volgende:
[..]
Je snapt het niet. El Al is niet Nederlands.
Lees eens het artikel over wie de opdrachten uitvoerde op het eigendom van BP.quote:Op woensdag 28 april 2010 09:44 schreef Drive-r het volgende:
[..]
BP is ook niet Amerikaans.
Jij bent simpel.
Transocean. Da's een bedrijf met Zwitserse zetel.quote:Op woensdag 28 april 2010 09:45 schreef wesp40 het volgende:
[..]
Lees eens het artikel over wie de opdrachten uitvoerde op het eigendom van BP.
Gastquote:Op woensdag 28 april 2010 09:47 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Transocean. Da's een bedrijf met Zwitserse zetel.
En daarbij laat elke oliemaatschappij ter wereld alles doen door contractors, so what? Autofabrikant laten ook de onderdelen door anderen maken.
Yup. Lees je eigen posts eens terug, daar is echt geen soep van te breien. En je maakt nog steeds je punt niet duidelijk, als je dat nu eens doet, bespaar je iedereen wellicht een hoop onzinnige posts. Wellicht ben je onder je verwarde posts een briljante ziel, enlighten us!quote:
Bron: nujij.nlquote:Dat gat had al dicht kunnen zijn hoor.... die pijp is niet op de bodem afgebroken heb ik begrepen. Kwestie van afsluiter erop zetten. Weet je hoe dik die buis is? Probleem is alleen dat t op 1500m diepte zit. En daar kom je niet zomaar.
Maar t andere probleem ontstaat aan de oppervlakte en dat is veel moeilijker op te ruimen, namelijk de enorme schade aan de natuur. Als de mangrovebossen aan de kust vervuild worden met olie, zullen de mangroves afsterven en daarmee een belangrijke biotoop op aarde. De gevolgen zullen zich laten raden. Om maar te zwijgen over de rest....
Ik zeg je, hier is opzet in het spel. Een boorplatform ontploft niet uit zichzelf!!
Maar uit welke hoek is mij een raadsel want NIEMAND wint hier wat mee..
quote:Op woensdag 28 april 2010 10:23 schreef dubidub het volgende:
Ben blij dat er altijd zoveel kennis op het internet is, over alles:
[..]
Bron: nujij.nl
Ik moet huilen.
Je had ook in dit topic kunnen blijven, dat had hetzelfde effect gehad. Lees de post van wesp40 maar eens.quote:Op woensdag 28 april 2010 10:23 schreef dubidub het volgende:
[..]
Bron: nujij.nl
Ik moet huilen.
quote:Op woensdag 28 april 2010 10:23 schreef dubidub het volgende:
De vraag staat nog open wat is het verschil tussen de ruwe olie uit mexico en de ruwe olie uit alaska.quote:Op dinsdag 27 april 2010 17:04 schreef dubidub het volgende:
163 kuub gasolie per dag vind ik nog wel meevallen. Bij de ramp met de Exxon Valdez kwam er 250 keer zoveel vrij, maar dan zware stookolie.
Ik kan geen goed overzicht vinden van de verschillende types per regio, waarschijnlijk ook omdat die van veld naar veld behoorlijk varieren waarschijnlijk. Iemand daar een goeie bron voor? Wellicht enkel de typische API?quote:Op woensdag 28 april 2010 10:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
De vraag staat nog open wat is het verschil tussen de ruwe olie uit mexico en de ruwe olie uit alaska.
Jij bent geen dubibup die zit te klagen over kennis op internet terwijl hij zelf ook maar wat neerkwakt en geen antwoord erop geeft.quote:Op woensdag 28 april 2010 10:50 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik kan geen goed overzicht vinden van de verschillende types per regio, waarschijnlijk ook omdat die van veld naar veld behoorlijk varieren waarschijnlijk. Iemand daar een goeie bron voor? Wellicht enkel de typische API?
quote:Op woensdag 28 april 2010 10:50 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik kan geen goed overzicht vinden van de verschillende types per regio, waarschijnlijk ook omdat die van veld naar veld behoorlijk varieren waarschijnlijk. Iemand daar een goeie bron voor? Wellicht enkel de typische API?
Waar is het gebeurd? Ik heb geen kaartje gezien. Mars is een veld van Shell, een beetje aan de oostelijke kant.quote:Op woensdag 28 april 2010 13:02 schreef waht het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Bron: The International Crude Oil Market Handbook (2006)
Verder onderzoek levert 'Mars Blend' op als ruwe olie die in de GOM wordt gewonnen.
Ik weet alleen niet zeker of de olie uit het lekkende veld daar ook onder valt. Drive-r, weet jij dat?
Hier is het gebeurd:quote:Op woensdag 28 april 2010 13:29 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Waar is het gebeurd? Ik heb geen kaartje gezien. Mars is een veld van Shell, een beetje aan de oostelijke kant.
Geen idee. Zou mooi zijn om gewoon een lijst per veld met API te hebben, dat zou je toch ergens verwachten.quote:Op woensdag 28 april 2010 13:02 schreef waht het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Verder onderzoek levert 'Mars Blend' op als ruwe olie die in de GOM wordt gewonnen.
Ik weet alleen niet zeker of de olie uit het lekkende veld daar ook onder valt. Drive-r, weet jij dat?
Ehm, dat soort data zijn nogal confidentieel...quote:Op woensdag 28 april 2010 14:24 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Geen idee. Zou mooi zijn om gewoon een lijst per veld met API te hebben, dat zou je toch ergens verwachten.
Blend wordt gebruikt om het in een 'ideale' samenstelling aan te leveren aan raffinages. Dus een heavy mengen met een light bijv. Komt dus uit meerdere bronnenquote:Op woensdag 28 april 2010 13:02 schreef waht het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Waarom?quote:Op woensdag 28 april 2010 14:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ehm, dat soort data zijn nogal confidentieel...
Omdat veel data over velden dat zijn. Hangt samen met de waarde van de olie, de kosten van raffinage, de recovery factor, etc.quote:
Dat snap ik enigzins, maar wat "eenvoudige" statements over de types die gevonden worden in verschillende regio's zou al handig zijn. Ik lees dat Alaska veelal rond de 29 zit, dus dat is niet eens zo zwaar toch?quote:Op woensdag 28 april 2010 14:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Maar Schoonebeek heeft een API van 8-12. Alles onder de 10 is zwaarder dan water en dus fokking moeilijk om te produceren.
http://en.wikipedia.org/wiki/API_gravityquote:Op woensdag 28 april 2010 14:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Maar Schoonebeek heeft een API van 8-12. Alles onder de 10 is zwaarder dan water en dus fokking moeilijk om te produceren.
Het hangt er heel erg vanaf, je kan niet zeggen dat Alaska rond de 29 zit. Dat is per veld anders en hangt van allerlei factoren af:quote:Op woensdag 28 april 2010 14:56 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dat snap ik enigzins, maar wat "eenvoudige" statements over de types die gevonden worden in verschillende regio's zou al handig zijn. Ik lees dat Alaska veelal rond de 29 zit, dus dat is niet eens zo zwaar toch?
Klopt. Door stoominjectie is het mogelijk, maar lastig en kostbaar.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/API_gravity
Dat zou dan ongeveer vergelijkbaar zijn met de rotzooi die men uit teerzanden haalt.
Oh, hoi.quote:Op woensdag 28 april 2010 10:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jij bent geen dubibup die zit te klagen over kennis op internet terwijl hij zelf ook maar wat neerkwakt en geen antwoord erop geeft.
Goeie meuk. We houden onze Aarde erop draaiende.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:03 schreef tjoptjop het volgende:
Maar goed, afgezien van de verschillende samenstellingen (sour, heavy etc.) Crude is wel gewoon meuk. De een wat meer (Venezuela) dan de andere (Maleisië)
Eens, maar mijn punt was meer dat een generalisatie in ieder geval grofweg een idee geeft. Maar met de nadruk op generalisatie natuurlijk, ik begrijp dat elk veld anders is.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het hangt er heel erg vanaf, je kan niet zeggen dat Alaska rond de 29 zit. Dat is per veld anders en hangt van allerlei factoren af:
- mixing
- rijpheid
- biodegradatie door bacterien (veroorzaakt zware olie, zoals die teerzanden ook)
- het soort brongesteente (in Alaska heb je een stuk of 4 bronformaties)
Ik kom een weekje naar Londen en overnacht bij jou en we gaan bierzuipen en ik geef je wat lesjes oliegeologie, deal?quote:Op woensdag 28 april 2010 15:04 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Eens, maar mijn punt was meer dat een generalisatie in ieder geval grofweg een idee geeft. Maar met de nadruk op generalisatie natuurlijk, ik begrijp dat elk veld anders is.
Man, ik mis deze vakken eigenlijk, zou best wel terug naar Delft willen en alsnog mijnbouw studeren.
True, maar dan kan het nog wel nasty spul zijnquote:Op woensdag 28 april 2010 15:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Goeie meuk. We houden onze Aarde erop draaiende.
Kan ik dat op mijn CV zetten?quote:Op woensdag 28 april 2010 15:05 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik kom een weekje naar Londen en overnacht bij jou en we gaan bierzuipen en ik geef je wat lesjes oliegeologie, deal?![]()
In Pernis of in Drente?quote:Op woensdag 28 april 2010 15:11 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Kan ik dat op mijn CV zetten?![]()
Olie-geologie is echt briljant. Mocht tijdens wat van die vakken ook richting de simulator van Shell, beetje kijken hoe zo'n blowout in het echt werkt, ging natuurlijk faliekant mis.
"Wel stage gelopen bij de shell rijswijk tijdens mijn wtb studie"quote:Op woensdag 28 april 2010 15:22 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben ook ooit naar een open dag geweest van mijnbouw opde TUD maar dat kwam me toendertijd toch wat te ouderwets-stoffig nog over, en het feit dat ik eigenlijk niet meer zo gemotiveerd was om na mijn dienstijd nog eens een verkorte studie te gaan doen.![]()
Wel stage gelopen bij de shell rijswijk tijdens mijn wtb studie, dat was reuze interresant. We zaten alleen met veel stagaires daar bij elkaar en er werd natuurlijk ook de godsganse dag de grootste onzin uitgehaald. We hadden op een gegeven moment het idee om goedkoop bier te kunen zuipen bij je onderbuurman , maar de vraag was dan hoe hoog kun je met een rietje zuigen. Hebben we bij een magazijn 10 meter slang gehaald (meer als 10 meter opzuigen kan theoretisch niet omdat je dan een absoluut vaccuum hebt) en stonden we met een hele groep in een trapgat om dat uit te proberen. Ook verschillende stage begleiders kwamen langs want die vonden het toch wel een interessante test. De uitslag was dat de persoon met de sterkste longen ongeveer tot 4 meter hoog vloeistof kon opzuigen.
Nice!quote:Op woensdag 28 april 2010 15:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
In Pernis of in Drente?
Ja, dat kan je op je CV zetten. Ik geef normaal ook cursussen als werk, dus...
Klopt. In 2005. En daar begon ik toen met cursussen geven.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:30 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Nice!
Destijds nog in Noordwijkerhout, daar hadden ze toen een mud-lab. Volgens mij is dat ding verdwenen toen het hele trainingscentrum in Noordwijkerhout verhuisde naar Rijswijk in 2004 ofzo?
Gaaf! Veel tijd doorgebracht in Leeuwenhorst?quote:Op woensdag 28 april 2010 15:33 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Klopt. In 2005. En daar begon ik toen met cursussen geven.
Nee daar dus nooit. Pas na de verhuizing kwam ik erbij.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:37 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Gaaf! Veel tijd doorgebracht in Leeuwenhorst?
Wel wat lekkerder dan Noordwijkerhout...quote:Op woensdag 28 april 2010 15:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee daar dus nooit. Pas na de verhuizing kwam ik erbij.
WEL veel tijd doorgebracht in Spanje.![]()
![]()
![]()
Zeker. Geweldige tijd gehad daar. Morgenavond weer es wat oude collega's opzoeken op de Nach.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:44 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Wel wat lekkerder dan Noordwijkerhout...
Veel stagiares zaten idd in noodgebouwen op dat terrein.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
"Wel stage gelopen bij de shell rijswijk tijdens mijn wtb studie"
Dat was zeker nog voordat ze in het nieuwe gebouw zaten...
Ah, dan ben je dus zo'n 10-12 jaar ouder dan ikquote:Op woensdag 28 april 2010 15:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Veel stagiares zaten idd in noodgebouwen op dat terrein.![]()
Dat zal zeker wel het oude gebouwd geweest zijn, dat moet in 1991 of 1992 geweest zijn.
Ik wordt dit jaar 40quote:Op woensdag 28 april 2010 15:50 schreef El_Matador het volgende:
Ah, dan ben je dus zo'n 10-12 jaar ouder dan ik
Ik liep stage in 2002.
Ik ben 31.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik wordt dit jaar 40. Damn wat gaat de tijd toch snel.
Mijn stage opdracht was wat berekening maken om te kijken of er een mechanisch dynamische demper ipv de drukvaten op mudpumps gezet kon worden.
Ik heb het een jaar gedaan, maar vond het ook te bèta.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:13 schreef tjoptjop het volgende:
Lijkt me een mooie studierichting idd mijnbouw, ooit nog eens voor gekeken. Helaas ben ik er niet beta genoeg voor
Geologie was net te doen voor mij. Ik ben echt geen sterke beta, maar met een hoop hulp is het gelukt. En nu heb je al die shit niet meer nodig, da's wel lekker.quote:Op woensdag 28 april 2010 17:05 schreef waht het volgende:
[..]
Ik heb het een jaar gedaan, maar vond het ook te bèta.
Wel prachtige tijd gehad. Zou het zonder meer aanbevelen voor iedereen die het interessant vindt.
Ach maar 5* zoveel olie wat per dag eruit komt. Verder horen we ook niets meer van BP die gisteren rond het middaguur op zijn laatst de lek gedicht zou moeten hebben volgens hun persberichten.quote:http://www.nu.nl/buitenla(...)ter-dan-gedacht.html
Olielek veel groter dan gedacht
Uitgegeven: 29 april 2010 06:21
Laatst gewijzigd: 29 april 2010 06:21
HOUSTON - Uit de lekke pijpleiding van het gezonken olieplatform Deepwater Horizon in de Golf van Mexico stroomt veel meer olie dan tot nu toe gedacht. Dat heeft de Amerikaanse kustwacht woensdagavond (lokale tijd) laten weten, meldde nieuwszender CNN
© AFPUit berekeningen blijkt dat dagelijks niet 160.000 liter, maar bijna 800.000 liter ruwe olie in zee stroomt. Dat is vijf keer zoveel.
Een woordvoerster van de kustwacht benadruke dat het om een schatting gaat en dat er veel ''variabelen'' zijn bij het berekenen van de precieze hoeveelheid.
De zegsvrouw zei ook dat op een diepte van 1500 meter een derde lek is ontdekt. Twee lekken werden binnen 36 uur na de explosie op het olieplatform gelokaliseerd.
Goede reclame voor diepzee-oliewinning is dit natuurlijk niet..quote:Op donderdag 29 april 2010 08:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach maar 5* zoveel olie wat per dag eruit komt. Verder horen we ook niets meer van BP die gisteren rond het middaguur op zijn laatst de lek gedicht zou moeten hebben volgens hun persberichten.
quote:Op donderdag 29 april 2010 09:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Goede reclame voor diepzee-oliewinning is dit natuurlijk niet..
Dat is het punt. Overal zitten risico's aan vast. Maar in de huidige maatschappij, waarin alles uitgesloten moet worden, is een fout, een ramp of een tegenvaller niet meer acceptabel. Dan gaan mensen opeens TEUGE! schreeuwen. Alsof dat iets oplost.quote:Op donderdag 29 april 2010 09:41 schreef Drive-r het volgende:
[..]
![]()
Aan de andere kant: er zitten altijd risico's aan, dat weet iedereen en dat accepteert iedereen. Als er dan een keer een worst-case gebeurt, dan moet het ook niet direct een complete schok zijn. Maar goed, daar zal de politiek anders over denken.
Maar het is natuurlijk ook een punt dat sommige risico berekeningen de laatste jaren wel van heel positieve scenario's zijn uitgegaan, terwijl je bij een grondige analyse juist van het worst case scenario zou uit moeten gaan. Maar als een bedrijf daarvan uitgaat en in bijvoorbeel een MER rapport zou zetten dan weet je als bedrijf zeker al dat je de vergunning natuurlijk nooit gaat krijgen.quote:Op donderdag 29 april 2010 10:39 schreef El_Matador het volgende:
Dat is het punt. Overal zitten risico's aan vast. Maar in de huidige maatschappij, waarin alles uitgesloten moet worden, is een fout, een ramp of een tegenvaller niet meer acceptabel. Dan gaan mensen opeens TEUGE! schreeuwen. Alsof dat iets oplost.
Ik ben het met die risico berekeningen niet eens, het is in ieder geval niet wat ik gezien heb in de olie sector.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar het is natuurlijk ook een punt dat sommige risico berekeningen de laatste jaren wel van heel positieve scenario's zijn uitgegaan, terwijl je bij een grondige analyse juist van het worst case scenario zou uit moeten gaan. Maar als een bedrijf daarvan uitgaat en in bijvoorbeel een MER rapport zou zetten dan weet je als bedrijf zeker al dat je de vergunning natuurlijk nooit gaat krijgen.![]()
Hoe kunnen er trouwens 3 lekken zijn, zat dit platform op meerdere wells aangesloten, en zijn alle 3 de afsluiters kapot gegaan
Wat heel goed mogelijk is, is dat er scheuren zijn ontstaan door de explosies in het (jonge) gesteente en er extra openingen zijn ontstaan. Dit scenario werd ook voorgesteld bij de gigantische moddervulkaan op Java, waar Pertamina (meen ik) een put boorde en een nieuwe zijweg ontstond waar miljoenen liters warme koolwaterstofhoudende modder een compleet dorp verzwolg.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:08 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik ben het met die risico berekeningen niet eens, het is in ieder geval niet wat ik gezien heb in de olie sector.
Wat betreft die drie lekken, dat is inderdaad wat vreemd. Die is een drilling platform, in principe geen productie platform, dus lijkt het sterk dat ze drie wells "open" hadden.
De regelingen voor boren zijn -terecht- heel erg streng. De milieu-eisen zijn enorm en dat werkt door in alle berekeningen. Natuurlijk kunnen er nog steeds dingen fout gaan, dat houd je helaas niet tegen.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar het is natuurlijk ook een punt dat sommige risico berekeningen de laatste jaren wel van heel positieve scenario's zijn uitgegaan, terwijl je bij een grondige analyse juist van het worst case scenario zou uit moeten gaan. Maar als een bedrijf daarvan uitgaat en in bijvoorbeel een MER rapport zou zetten dan weet je als bedrijf zeker al dat je de vergunning natuurlijk nooit gaat krijgen.![]()
Hoe kunnen er trouwens 3 lekken zijn, zat dit platform op meerdere wells aangesloten, en zijn alle 3 de afsluiters kapot gegaan
Zou kunnen, maar lijkt me stiekem toch nog wat moeilijk om hier te geloven, zeker als je ervan uit gaat dat het reservoir nog 1000-en meters dieper ligt. Maar goed, ben benieuwd. Weinig goeie info momenteel, moet even de US websites checken.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:21 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wat heel goed mogelijk is, is dat er scheuren zijn ontstaan door de explosies in het (jonge) gesteente en er extra openingen zijn ontstaan. Dit scenario werd ook voorgesteld bij de gigantische moddervulkaan op Java, waar Pertamina (meen ik) een put boorde en een nieuwe zijweg ontstond waar miljoenen liters warme koolwaterstofhoudende modder een compleet dorp verzwolg.
De enegels website die ik gevonden heb heeft net zoveel/weinig informatie als de nederlandse sites.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:52 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zou kunnen, maar lijkt me stiekem toch nog wat moeilijk om hier te geloven, zeker als je ervan uit gaat dat het reservoir nog 1000-en meters dieper ligt. Maar goed, ben benieuwd. Weinig goeie info momenteel, moet even de US websites checken.
quote:'Vierhonderd diersoorten bedreigd door olie'
NEW ORLEANS - Meer dan vierhonderd diersoorten lopen gevaar door de olievervuiling in de Golf van Mexico. Dat stelt het ministerie van Natuur en Visserij in de Amerikaanse staat Louisiana, aldus lokale media woensdag laat (lokale tijd). De olielekkage is het gevolg van een explosie op het booreiland Deepwater Horizon.
„Wanneer je gaat nadenken waarvoor dit gevolgen kan hebben, dan is het echt niet te geloven”, aldus Karen Foote van het departement. De olie drijft noordwaarts richting de kust van Louisiana. De olie komt bovendien op een cruciaal moment. „Dit is echt een belangrijke tijd voor veel soorten in dit ecosysteem, want ze zijn juist begonnen met paaien en broeden”, verklaarde Melanie Driscoll van milieuorganisatie Louisiana Coastal Initiative tegen de krant The Times-Picayune.
Het gebied dat nu wordt bedreigd, is onder meer een belangrijk overwinterings- of rustplek voor meer dan 70 procent van de watervogels in de VS.
Telegraaf
Hebben ze op de zeebodem dan per put geen afsluitklep zitten?quote:Op donderdag 29 april 2010 13:24 schreef Drive-r het volgende:
CNN heeft het over een derde lek in de pijpleiding van de bron naar het platform. Da's enigzins vreemd, dat is gewoon de drilling riser en die zou sowieso wel vernield moeten zijn na de explosie. Een "pijpleiding" an sich zou er nog niet moeten zijn, tenzij het een andere put is. Wellicht is dat het, meerdere putten die nu lekken omdat de topside weg is?
Hee, bedankt voor die 2e link. Ik weet nog dat dat toen gebeurde maar ik vond er op een gegeven moment geen informatie meer over. Echt en hele bizarre situatie. Ze verwachten dat die modder nog 30 jaar blijft opborrelenquote:Op donderdag 29 april 2010 12:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De enegels website die ik gevonden heb heeft net zoveel/weinig informatie als de nederlandse sites.
http://www.oilpubs.com/oso/category.asp?v1=1
Waneer het gesteente echt gescheurd mocht zijn kan het dus zijn dat deze vervuiling nog een heel lange tijd gaat aanhouden.
Het verhaal over de moddervulkaan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sidoarjo_mud_flow
In principe wel. Maar goed, als de explosie het platform in een klap "knock-out" geslagen heeft, is het lastig om die kleppen nog te sturen. Dat zou 1 theorie zijn, maar het blijft gokken.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hebben ze op de zeebodem dan per put geen afsluitklep zitten?
Zijn die kleppen dan niet zo gemaakt dat ze altijd dichtgaan als de sturing ervan uit valt.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:34 schreef Drive-r het volgende:
[..]
In principe wel. Maar goed, als de explosie het platform in een klap "knock-out" geslagen heeft, is het lastig om die kleppen nog te sturen. Dat zou 1 theorie zijn, maar het blijft gokken.
Er zijn veel verschillende systemen, sommige vrij drastisch (waarbij de drill string doormidden geknipt wordt). Ik weet eigenlijk niet hoe de aansturing exact zit, maar ik kan me voorstellen dat het niet direct in actie komt als de sturing uitvalt.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zijn die kleppen dan niet zo gemaakt dat ze altijd dichtgaan als de sturing ervan uit valt.
quote:Oil rig safety-valve failure investigated
The U.S. departments of the Interior and Homeland Security are conducting a joint investigation into what caused the spill, focusing part of the investigation on why a safety valve, called a blowout preventer, on the gulf floor didn't activate at the time of the explosion, The (New Orleans) Times-Picayune reported Thursday.
The spill resulted from an explosion last week that sank the oil rig and left 11 workers missing and presumed dead. The rig was owned and operated by Transocean, a Swiss company, for British Petroleum.
Unmanned submarines that arrived soon after the explosion couldn't activate the blowout preventer, The Wall Street Journal reported.
Tony Hayward, BP chief executive officer, said learning why the blowout preventer didn't activate was a key question in the investigation.
"This is the fail-safe mechanism that clearly has failed," Hayward told the Journal.
Er zitten risico's aan, het is uiteraard wel aan de politiek om te beslissen of de risico's niet te groot zijn. In ieder geval moeten de verantwoordelijken de schade tot op de laatste cent betalen. Al was dat alleen maar om de kans te vergroten dat men in de toekomst de risico's veel serieuzer neemt en meer voorzorgsmaatregelen treft.quote:Op donderdag 29 april 2010 09:41 schreef Drive-r het volgende:
[..]
![]()
Aan de andere kant: er zitten altijd risico's aan, dat weet iedereen en dat accepteert iedereen. Als er dan een keer een worst-case gebeurt, dan moet het ook niet direct een complete schok zijn. Maar goed, daar zal de politiek anders over denken.
quote:U.S. may send in troops as Gulf oil spill worsens
NEW ORLEANS—A massive oil spill in the Gulf of Mexico is even worse than believed and as the government grows concerned that the rig’s operator is ill-equipped to contain it, officials are offering a military response to try to avert a massive environmental disaster along the ecologically fragile U.S. coastline.
Maar de grap is natuurlijk dat dat al gebeurt. Ik weet niet of je ook risico analyse gedaan hebt op dit soort vlakken, maar die afweging is de kern van het vak. "Risico's veel serieuzer nemen" is dus een loze kreet. Die risico's werden altijd al serieus genomen, alleen er werd voor gekozen ergens de lijn te trekken. Je kunt niet eindeloos gaan proberen veiligheid te garanderen, op een bepaalde moment wordt het dan kosten technisch niet meer haalbaar. Dat geldt voor alles, van vliegtuigen tot bouw, etc...quote:Op donderdag 29 april 2010 15:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Er zitten risico's aan, het is uiteraard wel aan de politiek om te beslissen of de risico's niet te groot zijn. In ieder geval moeten de verantwoordelijken de schade tot op de laatste cent betalen. Al was dat alleen maar om de kans te vergroten dat men in de toekomst de risico's veel serieuzer neemt en meer voorzorgsmaatregelen treft.
Dat is wel zo maar aan de andere kant kost deze ramp BP miljoenen per dag. Ik meen ergens 4,5 miljoen dollar per dag gelezen te hebben.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat niet alleen want door sommige maatregelen aan de ene kant de nemen moet je vaak weer concessies doen tov maatregelen aan de andere kant. Soms kun je het nog wel wat verbeteren door systemen redudant te maken.quote:Op donderdag 29 april 2010 16:03 schreef Drive-r het volgende:
Je kunt niet eindeloos gaan proberen veiligheid te garanderen, op een bepaalde moment wordt het dan kosten technisch niet meer haalbaar. Dat geldt voor alles, van vliegtuigen tot bouw, etc...
quote:Op donderdag 29 april 2010 16:07 schreef waht het volgende:
[..]
Dat is wel zo maar aan de andere kant kost deze ramp BP miljoenen per dag. Ik meen ergens 4,5 miljoen dollar per dag gelezen te hebben.
Dat wil je ook niet als onderneming.
Wanneer ik jou bericht combineer met het stukje van de FT dan verwachten ze dus er ongeveer 25 dagen over te doen om het dicht en opgeruimd te krijgen. Ik ben benieuwd.quote:http://www.ft.com/cms/s/0/75d4009c-51cd-11df-a2a2-00144feab49a.html?catid=2&SID=google
BP is responsible for stopping the leak and cleaning up the spill, at a cost expected to be well over $100m (£65.5m).
Ik ben werkzaam als engineer en doe als dusdanig ook het nodige in risico management. Mijn ervaring daarin is dat vaak onder commerciële druk onverantwoordelijke keuzen gemaakt worden door mensen die ongeschikt zijn om die beslissingen te nemen. Ik kan niet spreken voor deze industrie omdat ik daar geen ervaring mee heb, maar ik vermoed dat dit fenomeen algemeen van toepassing is, neem het ongeluk met de Sapceshuttle Challenger als voorbeeld, daar werd het groene licht gegeven door incapabele managers die geen inhoudelijke kennis hadden van datgene waar ze over beslisten. "Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage, and those who manage what they do not understand".quote:Op donderdag 29 april 2010 16:03 schreef Drive-r het volgende:
Maar de grap is natuurlijk dat dat al gebeurt. Ik weet niet of je ook risico analyse gedaan hebt op dit soort vlakken, maar die afweging is de kern van het vak. "Risico's veel serieuzer nemen" is dus een loze kreet. Die risico's werden altijd al serieus genomen, alleen er werd voor gekozen ergens de lijn te trekken. Je kunt niet eindeloos gaan proberen veiligheid te garanderen, op een bepaalde moment wordt het dan kosten technisch niet meer haalbaar. Dat geldt voor alles, van vliegtuigen tot bouw, etc...
Dat zijn getallen die mij overtuigen dat er verstandig gewerkt word. Er vliegen dagelijks duizenden vliegtuigen door de lucht en er zijn zowaar dagen dat er geen eentje neerstortquote:Je berekent een platform in de Noordzee ook altijd zo dat het de statistische "100 year storm" kan doorstaan. Dat is de grens over het algemeen. Dat betekent dat als er een heftigere storm komt dan dat (en dat wordt duidelijk erkend als een mogelijkheid), dat je dan je platform kwijt bent. Dit is zo'n geval. Je kunt blowouts niet voorkomen, wel de gevolgen. Hier is het mis gegaan, dat risico bestond altijd. Ga na, er liggen 3,500 actieve velden in de Golf, dus er is een grote veelvoud aan boringen geweest. En dan kan het een keer mis gaan.
150 bar is geen extreme druk.quote:Op donderdag 29 april 2010 16:28 schreef Basp1 het volgende:
Het lijkt me maar een rotkarwei om zulke dingen te moeten ontwerpen die tegen zulke extreme drukken kunnen (150 bar)
Niet het bericht wat ik eerst had gelezen maar een andere:quote:Op donderdag 29 april 2010 16:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
Wanneer ik jou bericht combineer met het stukje van de FT dan verwachten ze dus er ongeveer 25 dagen over te doen om het dicht en opgeruimd te krijgen. Ik ben benieuwd.
quote:http://www.rigzone.com/news/article.asp?hpf=1&a_id=91890
Preliminary estimates indicate that current efforts to contain the spill and secure the well are costing the MC252 owners about $6 million per day. This figure is expected to rise as activity increases. BP has a 65 percent interest in MC252.
Daar zou ik mee geen zorgen om maken, de olieindustrie werkt tegenwoordig tot grotere dieptes en dat is inmiddels redelijk bewezen technologie.quote:Op donderdag 29 april 2010 16:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat niet alleen want door sommige maatregelen aan de ene kant de nemen moet je vaak weer concessies doen tov maatregelen aan de andere kant. Soms kun je het nog wel wat verbeteren door systemen redudant te maken.
De grote vraag is idd hoe betrouwbaar zijn de afsluiters op 1500 meter diepte en heeft men niet per ongeluk iets over het hoofd gezien bij het ontwerp daarvan. Het lijkt me maar een rotkarwei om zulke dingen te moeten ontwerpen die tegen zulke extreme drukken kunnen (150 bar)
quote:Deepwater Horizon oil slick to hit US coast within hours
US government assumes control of clean-up in Gulf of Mexico as £13bn wiped off BP's value
The United States mobilised its military tonight in an attempt to help deal with the vast oil slick spreading across the Gulf of Mexico amid predictions that it will begin to hit the Louisiana coast within hours and could cause one of the country's biggest environmental disasters.
The US coastguard said today that oil was flowing into the sea at five times the rate previously estimated.
[..]
Under US law, the company is responsible for the costs of dealing with the crisis, including paying for use of the military.
[..]
BP is also planning to cap the well and capture the leaking oil, but this will take four weeks to put in place, by which stage more than 150,000 barrels could have been spilt. If the steel cap does not work, BP will have to try drilling a relief well, which would take three months.
By then, the spill could be more than 300,000 barrels – larger than the 258,000 leaked by the Exxon Valdez.
[..]
Alles in het werk om olielek VS te bestrijdenquote:De regering van de Amerikaanse president Barack Obama heeft donderdag aangekondigd alles in het werk te stellen om de gevolgen van een groot olielek in de Golf van Mexico tot een minimum te beperken. Verwacht wordt dat de gelekte olie de Amerikaanse Golfkust binnen een dag bereikt.
Obama heeft zijn ministers van binnenlandse veiligheid, binnenlandse zaken en milieubescherming naar het gebied gestuurd om de aanpak van de potentiële milieuramp te coördineren.
"We zijn erg strijdlustig en op alles voorbereid", zei admiraal Sally Brice O'Hare van de kustwacht op het Witte Huis. De prioriteit van de regering ligt bij het leveren van materiaal aan olieconcern BP om de gelekte olie zoveel mogelijk op te ruimen of gecontroleerd te verbranden.
De regering verwierp de suggestie dat zij te traag zou hebben gereageerd en uitte haar teleurstelling dat BP het onderzeese lek nog niet heeft gedicht. Daarnaast liet zij weten dat alle kosten voor bescherming en schoonmaken op rekening van de olieindustrie komen en niet van de belastingbetaler.
Verwacht wordt dat de olie vrijdag de delta van de Mississippi bereikt. Van diverse kanten werden speciale drijvers aangevoerd om de verspreiding van de olie te voorkomen en daarmee zeeleven en wetlands te beschermen.
Als het lek niet tijdig wordt gedicht kan tot zestien miljoen liter olie in zee lekken voordat een tweede bron is geboord om de olie om te leiden. Bij het grootste olielek in de Amerikaanse geschiedenis, in 1989 in Alaska, liep 42 miljoen liter olie de zee in.
In het gunstigste geval kan het nog 90 dagen duren eer het gedicht is. En dan is het nog maar de vraag of het dan meteen lukt, zeiden ze gisteren op RTLnieuws.quote:
90 dagen!?quote:Op zaterdag 1 mei 2010 08:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
In het gunstigste geval kan het nog 90 dagen duren eer het gedicht is. En dan is het nog maar de vraag of het dan meteen lukt, zeiden ze gisteren op RTLnieuws.
Man, man, wat een ramp.
Dat is niet het gunstigste geval.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 08:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
In het gunstigste geval kan het nog 90 dagen duren eer het gedicht is. En dan is het nog maar de vraag of het dan meteen lukt, zeiden ze gisteren op RTLnieuws.
Man, man, wat een ramp.
damn dat is echt vreselijk! wat een natuurrampquote:Op zaterdag 1 mei 2010 14:41 schreef Disana het volgende:
Hier wat foto's van hoge kwaliteit met beschrijvingen:
http://www.boston.com/big(...)aches_louisiana.html
*zucht*quote:Op zaterdag 1 mei 2010 17:28 schreef xenobinol het volgende:
Dit toont maar weer eens aan dat de genomen voorzorgsmaatregelen totaal niet deugen, wat sommigen hier ook mogen beweren. Olie word op de goedkope manier gewonnen met weinig tot geen respect voor het milieu.
Eens, maar daar staat deze gebeurtenis los van.quote:Feitelijk moeten overheden de accijnzen op olie torenhoog maken om het gebruik van olie terug te brengen om plaats te maken voor duurzame alternatieven.
quote:Op zaterdag 1 mei 2010 14:41 schreef Disana het volgende:
Hier wat foto's van hoge kwaliteit met beschrijvingen:
http://www.boston.com/big(...)aches_louisiana.html
http://www.usatoday.com/m(...)adable-plastic_N.htmquote:Op zaterdag 1 mei 2010 23:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
Je weet toch dat er niet voor alle produkten, waar olie voor nodig is, alternatieven bestaan?
Plastic bijvoorbeeld...
Verschillende polymeren...
etc.
Uiteraard is het een ongeluk dat lijkt mij volkomen logisch, het is echte teleurstellend dat de voorzorgsmaatregelen niet werken en men geen goed noodplan heeft om de olie op te vangen. Ik noem dat een falend beleid, als je weet dat een ongeluk tot de mogelijkheden behoort dan hoor je voorzieningen te treffen om snel het probleem op te lossen.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 17:52 schreef waht het volgende:
Dit is een ongeluk. Je weet wel, zoiets dat altijd en overal kan gebeuren ('risico' en zulks) maar wat je desalniettemin tracht te voorkomen. Er gebeuren ook dagelijks ongelukken op de weg. Zullen we dan maar allemaal stoppen met autorijden? Neen. Waar gewerkt wordt, gebeuren ongelukken.
en alles zelf te betalen natuurlijk. Geen "socialistische " praktijken hequote:Op zondag 2 mei 2010 20:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Uiteraard is het een ongeluk dat lijkt mij volkomen logisch, het is echte teleurstellend dat de voorzorgsmaatregelen niet werken en men geen goed noodplan heeft om de olie op te vangen. Ik noem dat een falend beleid, als je weet dat een ongeluk tot de mogelijkheden behoort dan hoor je voorzieningen te treffen om snel het probleem op te lossen.
De amerikaanse regering heeft het boren van nieuwe bronnen toch weer op een laag pitje gezet.quote:Op zondag 2 mei 2010 20:09 schreef xenobinol het volgende:
als je weet dat een ongeluk tot de mogelijkheden behoort dan hoor je voorzieningen te treffen om snel het probleem op te lossen.
Makkelijk gezegd door BP , nu nog eens zien dat ze ook echt alles gaan betalen. De slachtoffers van de exxon valdez ramp hebben in ieder geval flinke rechtzaken moeten voeren en nog maar een schijntje van de door hun geleden schade terug gekregen.quote:BP betaalt alle kosten van natuurramp VS
Uitgegeven: 3 mei 2010 13:10
Laatst gewijzigd: 3 mei 2010 13:10
LONDEN - Oliereus BP zal ''alle noodzakelijke en terechte schoonmaakkosten'' van de olievervuiling voor de Amerikaanse zuidkust op zich nemen.
© AFPDat maakte het bedrijf maandag in een verklaring bekend.
''BP neemt alle verantwoordelijkheid voor de reactie op de olievervuiling van de Deepwater Horizon. Wij zullen het opruimen'', liet het Britse bedrijf weten.
Ongekende omvang
Vorige maand was er een explosie op het booreiland Deepwater Horizon, waarna het platform op 22 april zonk. Er vielen elf doden. Uit drie lekken stroomt dagelijks honderdduizenden liters olie die het kwetsbare ecosysteem van het gebied bedreigt.
President Barack Obama zei zondag dat de olievervuiling in de Golf van Mexico een milieuramp van ongekende omvang kan worden.
Bij het vorige ongeluk (Texas) zei BP hetzelfde, om daarna hun medewerkers de schuld te geven.quote:Op maandag 3 mei 2010 13:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Makkelijk gezegd door BP , nu nog eens zien dat ze ook echt alles gaan betalen. De slachtoffers van de exxon valdez ramp hebben in ieder geval flinke rechtzaken moeten voeren en nog maar een schijntje van de door hun geleden schade terug gekregen.
Het is heel simpel, je legt als overheid gewoon beslag op alle bezittingen van zo'n oliemaatschappij. Zeker in de VSA is dat goed te doen, ze laten het gewoon onder de anti-terreur wetgeving plaatsvinden, die kunnen ze namelijk overal op toepasbaar makenquote:Op maandag 3 mei 2010 14:25 schreef Den_Haag het volgende:
Bij het vorige ongeluk (Texas) zei BP hetzelfde, om daarna hun medewerkers de schuld te geven.
Maar je begrijpt dat waar mensen werken, fouten worden gemaakt?quote:Op zondag 2 mei 2010 20:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Uiteraard is het een ongeluk dat lijkt mij volkomen logisch, het is echte teleurstellend dat de voorzorgsmaatregelen niet werken en men geen goed noodplan heeft om de olie op te vangen. Ik noem dat een falend beleid, als je weet dat een ongeluk tot de mogelijkheden behoort dan hoor je voorzieningen te treffen om snel het probleem op te lossen.
Uiteraard, daarom moeten er adequate maatregelen getroffen worden om menselijke vergissingen uit te sluiten. De meeste ongevallen worden voorkomen omdat er ook nog mensen bij betrokken waren die wel alert waren. Accepteren dat ongevallen zich voor kunnen mag er niet bij zijn, het systeem moet meerdere veiligheden ingebouwd hebben, zodat een catastrofe zich niet bij een enkele of dubbele fout kan voordoen. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek dat de oorzaak tracht te achterhalen, maar ga er nu al op speculeren dat het gewoon weer een opeenstapeling is geweest van onnodig menselijk falen.quote:Op maandag 3 mei 2010 15:27 schreef waht het volgende:
Maar je begrijpt dat waar mensen werken, fouten worden gemaakt?
Bovendien kan ook blijken dat deze catastrofe veroorzaakt is door het niet navolgen van de regels.
Zie ook --> Hurricane Season 2010quote:Orkaanseizoen geeft complicaties bij olievervuiling
Het nieuwe orkaanseizoen kan vanaf 1 juni extra complicaties opleveren bij de olievervuiling in de Golf van Mexico. Tegen de tijd dat het orkaanseizoen aanbreekt, is het olieprobleem nog niet opgelost. Dit zegt directeur water Piet Dircke van ingenieursbureau Arcadis.
Arcadis is in de Amerikaanse stad New Orleans betrokken bij de aanleg van stormvloedkeringen en dijkverhogingen na de overstromingen die de orkaan Katrina in 2005 veroorzaakte. De recente olieramp zal niet direct van invloed zijn op de werkzaamheden van het ingenieursbureau bij de bescherming van de stad in Louisiana.
,,De olie zal New Orleans niet bereiken'', weet Dircke. ,,Maar over de combinatie van de olieramp met een hurricane is nog niet goed nagedacht. De rotzooi is dan misschien niet te overzien.''
Je kent het gezegde toch: olie op de golven gooien. Dat heeft men niet zomaar verzonnen maar gebruikte men vroeger om golven wat de dempen.quote:Op maandag 3 mei 2010 15:40 schreef Frutsel het volgende:
Tja... met een beetje mazzel begint het pas eind juli te spoken in de Golf qua orkanen, maar ja.. dit jaar verwacht men al meer orkanen.. dus het kan ook gelijk misgaan
quote:NEW ORLEANS (AP) — The chief executive of BP says crews have been able to reduce the amount of oil reaching the surface from a massive underwater gusher with a new approach of using chemicals at the gusher.
CEO Tony Hayward also said BP is not responsible for the Gulf of Mexico drill rig accident that set off the spill but is taking responsibility for the response and cleanup.
Hayward said on the NBC "Today" show today that BP is injecting dispersant chemicals into the oil as it pours out of an undersea well. He said it was a new approach and appeared to be having a significant impact on the amount that reaches the spreading surface slick. He did not elaborate.
On ABC's "Good Morning America," Hayward said the drill rig equipment and processes that failed and led to the spill belonged to rig owner Transocean Ltd.
Exxon Valdez was toch ook vanwege een dronken stuurman?quote:Op maandag 3 mei 2010 15:37 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Uiteraard, daarom moeten er adequate maatregelen getroffen worden om menselijke vergissingen uit te sluiten. De meeste ongevallen worden voorkomen omdat er ook nog mensen bij betrokken waren die wel alert waren. Accepteren dat ongevallen zich voor kunnen mag er niet bij zijn, het systeem moet meerdere veiligheden ingebouwd hebben, zodat een catastrofe zich niet bij een enkele of dubbele fout kan voordoen. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek dat de oorzaak tracht te achterhalen, maar ga er nu al op speculeren dat het gewoon weer een opeenstapeling is geweest van onnodig menselijk falen.
Dat was volgens mij het inderdaad het geval, ik meen dat hij er nog vanaf gekomen is met een werkstraf ook. Beetje dronken op de brug van je tig duizend ton zware schip staan, dan ben je toch een enorme dwaasquote:Op maandag 3 mei 2010 16:19 schreef tjoptjop het volgende:
Exxon Valdez was toch ook vanwege een dronken stuurman?
Dat verklaart al een hoopquote:There is a report from a survivor (h/t Fractional Flow ) that says that the well was shut in and they were going through the process of separating the rig from the well, and moving it off. They began by cleaning out the drilling mud from the riser, replacing it with sea water. However, when they re-opened the valves at the top of the well, the pipe in the well had become filled with gas from the well, under considerable pressure, and this “Kicked” the well as the valve opened. Gas, as the pressure gets less as it moves up the pipe, expands much more than oil. And unfortunately in the process of disconnection, the pressure to hold the gas, which comes from the density of the drilling mud in the riser initially, had been removed as part of the disconnection process.
So the high pressure gas was able to blow all the sea water in the riser out onto the deck of the rig. (This happens extremely quickly, well below a minute) The gas then followed, and as it flowed out of the pipe at the top of the well there was some hot source that caused it to ignite. (This could even be from a static electricity spark). Because of the depth of the well, the pressure in the bottom of the well was in the 30-40,000 psi range.
Ik weet niet zoveel over die afsluiters, maar als men de mud afgekoppeld heeft en ipv mud water als druk middel erin zet had men zowel met mud als wel met zeewater natuurlijk al een probleem met gas dat eruit kwam.quote:
quote:Op maandag 3 mei 2010 17:12 schreef Glijdt_licht het volgende:
Dit gaat een grotere ramp worden dan Tsjernobyl.
Duhhhh, denk je nu echt dat BP zelf gaat betalenquote:Op maandag 3 mei 2010 16:16 schreef jeoff het volgende:
Het begint al: BP neemt wel de verantwoordelijkheid maar zegt eigenlijk dat Transocean Ltd. verantwoordelijk was voor het platform.
[..]
quote:http://www.nu.nl/buitenla(...)lielek-plaatsen.html
BP wil dinsdag koepel over olielek plaatsen
Uitgegeven: 4 mei 2010 06:27
Laatst gewijzigd: 4 mei 2010 09:23
NEW ORLEANS - Het olieconcern BP wil dinsdag beginnen met het plaatsen van een koepel over de plek in de Golf van Mexico waar olie in zee loopt.
© AFP Bekijk video
Dat heeft Doug Suttles van BP maandag gezegd. ''De koepel is ontworpen om over de lekken te worden geplaatst en om ons in staat te stellen de olie op te vangen'', zei Suttles.'' Hij liet weten dat het de bedoeling is de olie via pijplijnen naar de oppervlakte te halen. Het systeem moet binnen een week operationeel zijn.
Suttles zei dat het neerlaten van de koepel boven de olielekken een grote technische uitdaging is. De metalen constructie met de koepel weegt circa 65 ton en moet op 1500 meter diepte worden geplaatst. Volgens Suttles is nooit eerder geprobeerd een koepel zo diep in zee te plaatsen.
Drie lekken
Een door BP geleaset booreiland zonk op 22 april circa 80 kilometer uit de kust van de staat Louisiana. Uit drie lekken stroomt dagelijks honderdduizenden liters olie.
Die poging was al bekend, maar kan zoals gezegd nog een week duren. In die week zal er zeker nog eens ongeveer 4 miljoen liter olie de Golf instromen. (ter vergelijking, de Exon Valdez liet tussen de 40 en 100 miljoen liter olie de zee instromen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:26 schreef Basp1 het volgende:
Weer een andere poging die ondernomen wordt om het lek te beheersen:
[..]
quote:BP has started drilling a second well to relieve pressure on the first, but oil could keep gushing for two to three months before it’s finished. The drill will burrow down about 18,000 feet and inject heavy drilling fluid and then cement to stop the flow of oil, Suttles said at a news conference Monday.
quote:Op maandag 3 mei 2010 17:12 schreef Glijdt_licht het volgende:
Dit gaat een grotere ramp worden dan Tsjernobyl.
Er is op sommige specialistische site nogal een menigsverschil hoeveel olie er nu echt uit stroomt. BP doet ook maar een schatting en probeert deze steeds zo laag mogelijk te laten zijn om maar niet zo'n slechte pers te krijgen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:32 schreef jeoff het volgende:
Die poging was al bekend, maar kan zoals gezegd nog een week duren. In die week zal er zeker nog eens ongeveer 4 miljoen liter olie de Golf instromen. (ter vergelijking, de Exon Valdez liet tussen de 40 en 100 miljoen liter olie de zee instromen.
Als die poging lukt is de ramp echt niet zo groot als de media laat uitschijnen, dan is er al minder olie in de zee terecht gekomen als met de Prestige en misschien net zo veel als bij de Exxon Valdez.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:32 schreef jeoff het volgende:
[..]
Die poging was al bekend, maar kan zoals gezegd nog een week duren. In die week zal er zeker nog eens ongeveer 4 miljoen liter olie de Golf instromen. (ter vergelijking, de Exon Valdez liet tussen de 40 en 100 miljoen liter olie de zee instromen.
Yep.. dus laten we hopen dat deze poging lukt!!! ik heb veel familie wonen in Pensacola.. die hebben er dus direct veel last van.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:11 schreef wimbaens het volgende:
[..]
Als die poging lukt is de ramp echt niet zo groot als de media laat uitschijnen, dan is er al minder olie in de zee terecht gekomen als met de Prestige en misschien net zo veel als bij de Exxon Valdez.
Maar het blijft natuurlijk een ramp voor de natuur en de mensen die er wonen.
Nee.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:41 schreef prima het volgende:
Wat denken jullie:
Zal het kunnen dat BP door deze ramp sis failliet gaat?
En zo ja, heeft dat gevolgen op de nederlandse economie en de wereldeconomie?
Vroeg het me af bij het zien van het laatste nieuw, waarin Obama nog een keer duidelijk zegt dat BP voor alles op moet draaien.
Als deze ramp verkeerd uitpakt zou het best wel eens het failliet van BP kunnen worden, mits ze natuurlijk op moeten draaien voor alle gevolg schade. Exxon is er ook met een matsprijs vanaf gekomenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:41 schreef prima het volgende:
Wat denken jullie:
Zal het kunnen dat BP door deze ramp sis failliet gaat?
En zo ja, heeft dat gevolgen op de nederlandse economie en de wereldeconomie?
Vroeg het me af bij het zien van het laatste nieuw, waarin Obama nog een keer duidelijk zegt dat BP voor alles op moet draaien.
best wel erg dus. Wederom worden we weer gepamperd door onze corrupte politici en media.quote:Eerder werd vastgesteld dat er ongeveer 19.000 liter olie per dag de oceaan in zou stromen. Nu hebben ze het inmiddels over 750.000 liter per dag. Dat is meer dan 5,2 miljoen liter ruwe olie per week!
[..]
Nu hebben ze daar een gat in de oceaanbodem dat 200.000 vaten olie per dag de oceaan in spuit, waar een totaal vernield boorplatform - op 1.500 meter diepte - bovenop ligt. Denk daar maar eens goed over na!
[..]
Het enige stukje techniek dat het zou kunnen doen, is een atoombom. Dit is geen grap. Als ze daar beneden een atoombom zouden laten afgaan op de juiste plek zou het het gat kunnen dichten. Niets minder dan dat zal werken. (Dit idee is slechts een aanduiding van benodigde krachten en zal zelfs een averechtse werking kunnen hebben. - Red.)
[..]
En dan hebben we het nog niet eens over dat de oceaan een kritieke hoeveelheid zuiver zuurstof afgeeft aan de atmosfeer om het leven op het land in stand te houden.
bron
hier in het Nederlands vertaald
holy shitquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:57 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
best wel erg dus. Wederom worden we weer gepamperd door onze corrupte politici en media.
Maar is in deze BP wel te vertrouwen met hun info? Zijn oliemaatschappijen uberhaupt wel te vertrouwen?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:19 schreef jeoff het volgende:
met alle respect, maar de bron die Lambiekje aanhaalt is van een enorme doemdenker, en verschillende argumenten kloppen gewoonweg niet.
Het blijft een enorme ramp, maar de wereld zal echt niet vergaan.. maar nogmaals, laten we met zijn allen hopen dat het koepel-plan werkt, anders wordt er wel HEEL erg veel schade aangericht
edit: De reactie van Paul Noel kan ik nog wel mee leven, ik had het met name over die self-claimed engineer met 25 jaar ervaring.
Dat is met een vat al wel genoeg. Maar de vraag is hoe dik wil je de laag hebben....quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:52 schreef semexo het volgende:
Als het lek niet gedicht wordt zou het wel eens het einde van het leven op de planeet kunnen betekenen.
Die bron bevat zoveel olie, dat het de gehele oppervlak van alle oceanen op aarde kan bedekken met een laag olie.
Als ijs smelt daalt het waterpeilquote:- Dus geen zuurstof meer uit de oceaan,
- De oceaan wordt veel warmer omdat olie zonnewarmte absorbeert
- Het water kan niet meer verdampen, dus geen regen meer!
- Poolkappen zullen smelten door de toegenomen warmte, dus wereldwijde zondvloed.
Het zou over een jaar al kunnen beginnen!
Heb je nog een negatiever scenario?:')quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:52 schreef semexo het volgende:
Als het lek niet gedicht wordt zou het wel eens het einde van het leven op de planeet kunnen betekenen.
Ik bedoelde dan ook voor de natuur. En ik weet niet als de natuur eraan gaat, gaat de mensheid uiteindelijk ook wel problemen krijgen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:34 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Voor de natuur zeker, voor de mensheid niet.
Maargoed, net alsof we als mens zijnde ons ook maar iets druk maken over de natuur. Als we maar kunnen consumeren
Met olie word niks 'chemisch' gedaan, het word tijdens de raffinage gescheiden in de afzonderlijke componenten. Feitelijk zit de benzine en diesel gewoon vermengt en dat stroomt nu dus de oceaan in. Dus ja.... het is zeer schadelijk voor het milieu.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 13:56 schreef Casos het volgende:
De olie die rechtstreeks uit de bron de oceaan in stroomt, is natuurlijk zo natuurlijk als het maar zijn kan. Er is nog niks chemisch of wat dan ook mee uitgehaald. Is dit echt zo schadelijk voor de natuur?
Natuurlijk en onschadelijk zijn twee verschillende dingen. Slangengif of nachtschadebesjes zijn ook natuurlijk maar zeker niet onschadelijk.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 13:56 schreef Casos het volgende:
De olie die rechtstreeks uit de bron de oceaan in stroomt, is natuurlijk zo natuurlijk als het maar zijn kan. Er is nog niks chemisch of wat dan ook mee uitgehaald. Is dit echt zo schadelijk voor de natuur?
Nee. Aardbevingen komen A) niet voor in de Golf van Mexico en B) zorgen er niet voor dat een oliereservoir op zo'n 3 km onder de zeebodem "openscheurt".quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:46 schreef Casos het volgende:
Nouja, ik kan mij voorstellen dat zo'n oliebron niet onaangeroerd zou blijven, al zouden wij mensen er geen enkele interesse in hebben. Een aardbeveing o.i.d. zou de bron toch kunnen treffen?
Ik wil overigens niet de grote van ramp bagatelliseren, maar vroeg mij dit gewoon af. Er schijnt bijv. nogal een verschil te zijn tussen deze olie en de olie die bijv. door de Exxon Valdez werd vervoerd / gelekt.
En wat Perrin zegt had ik even niet goed bij nagedacht. Natuurlijk en onschadelijk zijn idd twee verschillende dingen.
Tevens: olie is verschillend per bron. Uiteindelijk is ruwe olie een mix van verschillende fossiele brandstoffen en andere chemicalien. Dit kan varieren van hele lichte componenten (denk aan aardgas) tot hele zware (denk aan de tarsands in Canada).quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:46 schreef Casos het volgende:
Nouja, ik kan mij voorstellen dat zo'n oliebron niet onaangeroerd zou blijven, al zouden wij mensen er geen enkele interesse in hebben. Een aardbeveing o.i.d. zou de bron toch kunnen treffen?
Ik wil overigens niet de grote van ramp bagatelliseren, maar vroeg mij dit gewoon af. Er schijnt bijv. nogal een verschil te zijn tussen deze olie en de olie die bijv. door de Exxon Valdez werd vervoerd / gelekt.
En wat Perrin zegt had ik even niet goed bij nagedacht. Natuurlijk en onschadelijk zijn idd twee verschillende dingen.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat meer dan 95% (of een dergelijk groot getal) van alle fossiele brandstoffen die ooit is gevormd, 'verloren' is gegaan doordat het geen afsluitende grondlaag heeft genoten zoals de huidige reserves.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:49 schreef El_Matador het volgende:
Verreweg de meeste olie en gas zijn allang in de atmosfeer verdwenen in de geologische geschiedenis en ecosystemen passen zich daar dan ook aan aan.
Waar is al die koolstof gebleven dan? In de atmosfeer?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:07 schreef waht het volgende:
[..]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat meer dan 95% (of een dergelijk groot getal) van alle fossiele brandstoffen die ooit is gevormd, 'verloren' is gegaan doordat het geen afsluitende grondlaag heeft genoten zoals de huidige reserves.
Zo maar iets om over na te denken.
Precies. Dat is zo. En ook nu gebeurt het (Azerbeidzjan, Colombia, Turkmenistan, Iran, GB, Italie, China, etc.). Het is echt niet zo dat we nu meer afsluitingsgesteentes hebben dan vroeger. Maar periodes met veel zoutvorming, zoals ons eigen Perm (280 Ma -miljoen jaar geleden-) en het Mioceen (~ 5,5 Ma) in de Middellandse Zee gebieden, dat zijn de meest ideale afsluiters.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:07 schreef waht het volgende:
[..]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat meer dan 95% (of een dergelijk groot getal) van alle fossiele brandstoffen die ooit is gevormd, 'verloren' is gegaan doordat het geen afsluitende grondlaag heeft genoten zoals de huidige reserves.
Zo maar iets om over na te denken.
Ofwel aan de buitenlucht blootgesteld en vaak ontbrand (zoals gas) en dus in de atmosfeer terechtgekomen, ofwel door bacterien omgezet in gas, zoals bijvoorbeeld bij de teerzanden in Alberta en in Venezuela (Orinoco Heavy Oil Belt) gebeurd is.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:13 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Waar is al die koolstof gebleven dan? In de atmosfeer?
oh..? klikquote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee. Aardbevingen komen A) niet voor in de Golf van Mexico en B) zorgen er niet voor dat een oliereservoir op zo'n 3 km onder de zeebodem "openscheurt".
Verreweg de meeste olie en gas zijn allang in de atmosfeer verdwenen in de geologische geschiedenis en ecosystemen passen zich daar dan ook aan aan. Maar dit is duidelijk een onnatuurlijke (en schadelijke) ontwikkeling.
Een zeer zeldzaam verschijnsel dus. Grappig, wist ik niet.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:22 schreef woid het volgende:
[..]
oh..? klik
"... in 2006, two events with magnitudes in the 5.2 and 6.0 have occurred..."
[ afbeelding ]
Iets met 2012?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:52 schreef semexo het volgende:
Die bron bevat zoveel olie, dat het de gehele oppervlak van alle oceanen op aarde kan bedekken met een laag olie.
- Dus geen zuurstof meer uit de oceaan,
- De oceaan wordt veel warmer omdat olie zonnewarmte absorbeert
- Het water kan niet meer verdampen, dus geen regen meer!
- Poolkappen zullen smelten door de toegenomen warmte, dus wereldwijde zondvloed.
Het zou over een jaar al kunnen beginnen!
Ik had deze post gemist.quote:
quote:Eerste succesje in strijd tegen olievlek VS
Uitgegeven: 5 mei 2010 20:15
Laatst gewijzigd: 5 mei 2010 20:15
NEW ORLEANS - Het Britse bedrijf BP is er woensdag in geslaagd een van de drie lekkages te dichten in de olieleiding in de Golf van Mexico, waaruit in de afgelopen twee weken al circa 9,5 miljoen liter olie is gelekt.
quote:Deepwater Horizon: A Firsthand Account
On Friday, April 30th 2010, an anonymous caller contacted the Mark Levin Show to clarify the events that preceded the Deepwater Horizon tragedy. Rigzone has transcribed this broadcast for your convenience.[..]
laten we hopen dat het volgens plan verloopt en ook echt werkt... (liefst natuurlijk nog sneller maar dat zal niet reeel zijn vrees ik) dat zal een hoop schelen...quote:Op woensdag 5 mei 2010 22:32 schreef Internetheld het volgende:
NEW ORLEANS - Een schip met aan boord een 113 ton wegende oliekoepel is woensdag vertokken vanuit een haven in de Amerikaanse staat Louisiana. De koepel moet over de plek in de Golf van Mexico worden geplaatst waar olie in zee loopt. Dat meldden olieconcern BP en de Amerikaanse autoriteiten.
Een door BP geleaset booreiland zonk op 22 april circa 80 kilometer uit de kust van de staat Louisiana. Uit twee lekken op een diepte van circa anderhalve kilometer stromen dagelijks honderdduizenden liters olie.
BP hoopt dat de koepel over uiterlijk zes dagen functioneert. Het is de bedoeling dat de mix van olie en water onder de koepel via pijpleidingen naar de oppervlakte wordt gepompt. Een groot schip vangt de smurrie op en scheidt de componenten. BP denkt circa 85 procent van de lekkende olie te kunnen opvangen met behulp van de ongeveer drie meter hoge koepel.
In het verleden is deze techniek al vaker met succes toegepast. Toen ging het echter om lekkages in veel minder diepe wateren. Volgens BP is het de eerste keer dat een koepel wordt geplaatst op deze diepte
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Makkelijker gezegd dan gedaan.quote:Op woensdag 5 mei 2010 22:48 schreef semexo het volgende:
Ik vraag me af waarom ze er geen enorm groot en zwaar blok beton op kunnen laten neerdalen? Als je het programma "Megastructures" ziet moet dit echt wel mogelijk zijn.
Met een blok beton blokkeer je compleet niks. Je kunt er een beton blok van het formaat Troll opgooien, maar dat heb je niet in een korte periode gefabriceerd. Beter gewoon zo afzuigen en opvangen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 22:48 schreef semexo het volgende:
Ik vraag me af waarom ze er geen enorm groot en zwaar blok beton op kunnen laten neerdalen? Als je het programma "Megastructures" ziet moet dit echt wel mogelijk zijn.
The Russian approach.quote:Op donderdag 6 mei 2010 09:17 schreef SemperSenseo het volgende:
Mwhehe, oplossing volgens de Russen: gooi er een atoombom op!![]()
hoeveel hebben ze er opgeblazen is de vraagquote:Op donderdag 6 mei 2010 16:26 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
The Russian approach.![]()
Hoeveel booreilanden hebben die zatlappen eigenlijk?
Waar haal jij je crack?quote:Op donderdag 6 mei 2010 22:41 schreef semexo het volgende:
Mocht het niet lukken om het gat in de aarde te dichten, dan zullen er uiteindelijk tussen de 3 miljard en 15 miljard vaten olie in de zee stromen, wat vervolgens in de oceanstromingen terecht komt en binnen enkele jaren de complete wereldzeeen met een dikke laag olie bedekt hebben. Gevolg: Geen zuurstofproductie meer en een enorm veranderend, onleefbaar klimaat gezien het zeewater niet meer verdampt.
Hier de cijfers hoeveel olie er in de lekke bron zit:
http://www.msnbc.msn.com/id/14678206/
Jaja, alle oceanen van de zee. Vreselijk.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 09:06 schreef semexo het volgende:
Hoezo crack gerookt?
Zijn gewoon wetenschappelijke feiten.
In 2 weken tijd zijn er 5000*14 = 70.000 tot 100.000 vaten olie in zee terecht gekomen, wat een oppervlakte ter grootte van Nederland met olie besmeurd heeft.
15.000.000.000 vaten olie zal dus alle oceanen van de zee bedekken.
De wereld heeft een oceaan oppervlak van 361,000,000 km2. Je hebt het hier over een volume van 15 miljard vaten of 2.4 miljard m3. Dat betekent dat als die olie het hele oceaanoppervlak bedekt, je een laag van 0.007mm olie hebt. Dat kun je moeilijk een "dikke laag olie noemen".quote:Op vrijdag 7 mei 2010 09:06 schreef semexo het volgende:
Hoezo crack gerookt?
Zijn gewoon wetenschappelijke feiten.
In 2 weken tijd zijn er 5000*14 = 70.000 tot 100.000 vaten olie in zee terecht gekomen, wat een oppervlakte ter grootte van Nederland met olie besmeurd heeft.
15.000.000.000 vaten olie zal dus alle oceanen van de zee bedekken.
Uiteindelijk gaat het niet alleen maar om de olie die op het oppervlakte terecht komt, de grote hoeveelheid toxische stoffen die de olie bevat zullen een enorme impact hebben op het leven in de zee. Het ecologische herstel kan tientallen decennia in beslag nemen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 09:48 schreef Drive-r het volgende:
Wil je nog meer argumenten om die poep van jouw door te spoelen?
Ja, natuurlijk is het een flinke ramp en heeft het potentie om een verschikkelijke ramp te worden. Maar spookverhalen dat straks alle oceanen met een laag olie bedekt zijn, die zijn echt pure onzin.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:07 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat het niet alleen maar om de olie die op het oppervlakte terecht komt, de grote hoeveelheid toxische stoffen die de olie bevat zullen een enorme impact hebben op het leven in de zee. Het ecologische herstel kan tientallen decennia in beslag nemen.
Absoluut, no doubt en inderdaad, dit blijft een enorme ramp.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:07 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat het niet alleen maar om de olie die op het oppervlakte terecht komt, de grote hoeveelheid toxische stoffen die de olie bevat zullen een enorme impact hebben op het leven in de zee. Het ecologische herstel kan tientallen decennia in beslag nemen.
... the Great Pacific Garbage Patch...quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:08 schreef Perrin het volgende:
Vergeet oceaanstromingen en weersomstandigheden niet. Er drijven vele tonen plastic rommel in de oceaan, dat is ook niet egaal verdeeld, maar wordt door stromingen bijeen gedreven:
[ afbeelding ]
Dawn.... niet normaal meer. Waarom neemt geen enkele overheid een initiatief om de bende op te ruimen? Misschien dat China er wat voor voelt? Zijn ze meteen van een groot grondstof probleem verlostquote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:41 schreef woid het volgende:
[..]
... the Great Pacific Garbage Patch...
een echt probleem waar geen hond iets aan doet.
en waar alle mc donalds troep op straat gooiende fok!bezoekers denken ..."pff boeiend"
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nee maar we willen wel goedkoop vervuilen als mensheid zijnde. Wat een viespeuken zijn we toch zolang ons eigen nest maar een beetje schoon is.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:56 schreef jeoff het volgende:
Het lijkt me dat het vrij goed mogelijk is die rotzooi op te ruimen met een zelfde soort schip dat de olie van het water schept. Maar dat kost natuurlijk weer etterlijke miljoenen/miljarden waar geen enkele natie de kosten voor wil dragen.
ook niet altijd....quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee maar we willen wel goedkoop vervuilen als mensheid zijnde. Wat een viespeuken zijn we toch zolang ons eigen nest maar een beetje schoon is.
Dat soort schepen zijn er al en die zijn ook al bezig om op te ruimen. Duh.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:56 schreef jeoff het volgende:
Het lijkt me dat het vrij goed mogelijk is die rotzooi op te ruimen met een zelfde soort schip dat de olie van het water schept. Maar dat kost natuurlijk weer etterlijke miljoenen/miljarden waar geen enkele natie de kosten voor wil dragen.
leg duh .. uh dan eens uit....quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:38 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dat soort schepen zijn er al en die zijn ook al bezig om op te ruimen. Duh.
Google even op oil spil cleanup, dan vind je eindeloos veel methodes. Ik zou hier dolgraag een essay over schrijven voor je, maar in principe wordt er al sinds decennia gebruik gemaakt van drijvende constructies en schepen die dmw in soort fuik oppervlakte water collecteren en vervolgens aan boord olie en water weer scheiden. Gaat niet snel, kost een hoop moeite, maar is vrij basic en wordt ook in dit geval al toegepast.quote:
Mwah, het leven past zich aan. Dat is de essentie van leven.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:07 schreef xenobinol het volgende:
[..]
doe je zelf een lol... en lees ff terug waar je op "duh -t"quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:55 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Google even op oil spil cleanup, dan vind je eindeloos veel methodes. Ik zou hier dolgraag een essay over schrijven voor je, maar in principe wordt er al sinds decennia gebruik gemaakt van drijvende constructies en schepen die dmw in soort fuik oppervlakte water collecteren en vervolgens aan boord olie en water weer scheiden. Gaat niet snel, kost een hoop moeite, maar is vrij basic en wordt ook in dit geval al toegepast.
Veel minder.. minder dan 1mm lijkt me..quote:Op vrijdag 7 mei 2010 13:44 schreef gebrokenglas het volgende:
Hoe dik zal eigenlijk de laag olie zijn die aan de oppervlakte dobbert? 30 cm ofzo (een foot)?
Sorryquote:Op vrijdag 7 mei 2010 13:13 schreef woid het volgende:
[..]
doe je zelf een lol... en lees ff terug waar je op "duh -t"
het ging om iets anders dan olie.
quote:200+ Lawyers Meet in New Orleans to Discuss BP Lawsuits
According to Bloomberg, a group of about 200 personal injury lawyers gathered in New Orleans on Wednesday to discuss combining their many pending lawsuits against BP and co-defendants Transocean, Halliburton and Cameron.[..]
Wat een aasgieren zijn dat tochquote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:09 schreef waht het volgende:
Dan is het nu tijd om de rijkdom te verdelen...
[..]
Ik vraag me sowieso af of er wel een schuldige aan te wijzen valt.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een aasgieren zijn dat toch
Ik ben sowieso heel benieuwd wie er nu uiteindelijk voor de schade gaat opdraaien. BP huurt het meeste matreriaal ook maar weer van contractors en deze hele groep kan op deze manier fijn de bal heen en weer gaan schoppen.
Dat is degene die zich het slechst heeft ingedekt. Dat deze partij dan objectief gezien eigenlijk niets te verwijten valt is iets heel anders.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:21 schreef waht het volgende:
Ik vraag me sowieso af of er wel een schuldige aan te wijzen valt.
bron? het gaat allemaal niet zo snel maar hoop toch echt dat het gaat lukken...quote:Op zondag 9 mei 2010 04:14 schreef borbit het volgende:
De "trechter" actie is kennelijk mislukt. Maar zo'n lek gaat rustig 3 maanden door? (3 maanden voordat ze een zijgat? kunnen maken) Hoeveel olie zit er ongeveer in een bron?
BP kan wettelijk maar voor maximaal 75 miljoen aansprakelijk worden gesteld.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik ben sowieso heel benieuwd wie er nu uiteindelijk voor de schade gaat opdraaien. BP huurt het meeste matreriaal ook maar weer van contractors en deze hele groep kan op deze manier fijn de bal heen en weer gaan schoppen.
welke kosten??quote:Op zondag 9 mei 2010 06:11 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
BP kan wettelijk maar voor maximaal 75 miljoen aansprakelijk worden gesteld.
De schade is nu al veel hoger natuurlijk. Sommigen willen nu proberen de aansprakelijkheid voor deze multinationals te verhogen naar 10 miljard. Zelfs als het lukt is het de vraag of het met terugwerkende kracht kan worden toegepast (reken er maar niet op).
Wie uiteindelijk aansprakelijk wordt gesteld is nog de vraag. BP, Transocean, Halliburton enz. Maar de echte kosten komen op het bordje van de burgers, kun je nu al voorspellen.
In deze zit heel veel...Zoveel dat ze zeiden van "olietekort? als we deze gaan gebruiken moeten we eerder zorgen maken of we uberhaupt wel genoeg zuurstof hebben om het allemaal te verbranden".quote:Op zondag 9 mei 2010 04:14 schreef borbit het volgende:
De "trechter" actie is kennelijk mislukt. Maar zo'n lek gaat rustig 3 maanden door? (3 maanden voordat ze een zijgat? kunnen maken) Hoeveel olie zit er ongeveer in een bron?
Eén simpele search en je begrijpt dat het om miljarden schade gaat.quote:
of: The Economic Cost Of The BP Oil Spill: ‘$12.5 Billion Is Only A Starter’quote:BP says it is spending more than $6 million a day to try and contain the oil slick and just announced $25 million grants for four Gulf Coast states affected by the oil spill. But that doesn't include federal and state spending, such as the deployment of National Guard troops, that BP is responsible for reimbursing.
The Pentagon just approved requests from Louisiana and Mississippi for 6,000 Guard members each, Alabama for 3,000 and Florida for 2,500.
Sen. Mary Landrieu, D-La., on Wednesday called for BP to assist the devastated Gulf of Mexico fishing industry. She noted that in 2008, commercial fishermen there generated $659 million in revenue from their harvests and Louisiana seafood industry alone is worth $2.4 billion and employs more than 27,000 jobs.
A Democratic Senate aide working on the new legislation noted a difference between the cleanup costs and "economic damages to small businesses, fisheries -- businesses that are going to suffer through no fault of their own."
"The question is, who's going to make those businesses and families whole again," the aide told FoxNews.com. "In an instance like this, $75 million would be a drop in the bucket compared to what local businesses, fisheries and landowners need to be made whole." [bron]
Daarvoor hebben ze meer dan 11.000 mensen voor ingehuurd die ook betaald moeten worden. Plus materiaal heb je het alweer over aanziennelijke bedragen.quote:Momenteel doet men alles om het van het strand weg te houden, dus enige schade van particulieren, naast de lopende onkosten / opruimwerkzaamheden en het boorplatform is er niet.
quote:Op zondag 9 mei 2010 04:46 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
bron? het gaat allemaal niet zo snel maar hoop toch echt dat het gaat lukken...
Over 2 dagen dan nog een poging zoas ik het hier lees, maar hoe men dan het vrijkomen van de gashydraten wilt gaan voorkomen is natuurlijk weer de grote vraag.quote:125 Teletekst zo 09 mei
BP haalt trechter in Golf weer weg
` De oliemaatschappij BP heeft de grote
trechter die moet helpen om het olielek
in de Golf van Mexico te dichten,weer
weggehaald.Er zijn problemen ontstaan
door de ophoping van gashydraten in de
opening van de trechter.De hydraten
vormen slijk dat de opening verstopt.
BP verwacht dat het oplossen van de
problemen twee dagen duurt.Van een
mislukking wil het bedrijf nog niet
spreken.
Vrijdag werd een begin gemaakt met het
afzinken van de trechter boven het
olielek.Het was de bedoeling om vanaf
morgen zo'n 85 procent van de olie op
te vangen en veilig weg te pompen.
quote:Op zondag 9 mei 2010 07:49 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
In deze zit heel veel...Zoveel dat ze zeiden van "olietekort? als we deze gaan gebruiken moeten we eerder zorgen maken of we uberhaupt wel genoeg zuurstof hebben om het allemaal te verbranden".
Klopt. Zie de teerzanden in Canada: veel olie, geen druk.quote:Op zondag 9 mei 2010 22:04 schreef tjoptjop het volgende:
De hoeveelheid olie in de bron is ook niet echt relevant. Waar het om gaat is hoelang er druk is
Wat is dat nu voor triest bedrag voor z'n megabedrijf als BP.quote:Op zondag 9 mei 2010 06:11 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
BP kan wettelijk maar voor maximaal 75 miljoen aansprakelijk worden gesteld.
De schade is nu al veel hoger natuurlijk. Sommigen willen nu proberen de aansprakelijkheid voor deze multinationals te verhogen naar 10 miljard. Zelfs als het lukt is het de vraag of het met terugwerkende kracht kan worden toegepast (reken er maar niet op).
Wie uiteindelijk aansprakelijk wordt gesteld is nog de vraag. BP, Transocean, Halliburton enz. Maar de echte kosten komen op het bordje van de burgers, kun je nu al voorspellen.
de link die ik al eerder geplaatst hebt rept over 200.000 gallons per dag.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:19 schreef jeoff het volgende:
Een professor zegt dat de hoeveelheid olie dat lekt in de Golf 5 keer groter is dan wordt gemeld door de Coast guard, BP en de Media:
The amount of oil gushing from BP's Deepwater Horizon oil disaster is five times more than what the oil company and the U.S. Coast Guard are currently estimating, said a Florida State University oceanography professor on Saturday.
At an oil spill environmental forum at the Hilton Pensacola Beach Gulf Front, Ian MacDonald said the blowout is gushing 25,000 barrels a day
The Coast Guard and BP estimate 5,000 barrels a day of crude is spewing into the Gulf.
MacDonald said his estimate is based on satellite images and government maps forecasting the slick's trajectory.
Bron?quote:Op maandag 10 mei 2010 15:56 schreef semexo het volgende:
De reden dat ze die koepel er niet op kunnen krijgen, is niet de vorming van ijskristallen (de olie is immers gloeiend heet omdat het direct uit de aarde komt), maar omdat de koepel eenvoudigweg omhooggeblazen wordt door de druk.
En er kunnen uit de oliebron geen gassen vrijkomen waarbij het zo is dat wanneer een gas expandeerd deze opeens veel warmte aan de omgeving kan ontrekken en zodoende dus wel ijsvorming tot gevolg kan hebben.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:56 schreef semexo het volgende:
De reden dat ze die koepel er niet op kunnen krijgen, is niet de vorming van ijskristallen (de olie is immers gloeiend heet omdat het direct uit de aarde komt), maar omdat de koepel eenvoudigweg omhooggeblazen wordt door de druk.
quote:Oil Spill Hearings Begin Tuesday - 'Nitrogen Cement' and 'Failure to Place Cement Plug' Testimony Likely
Three congressional hearings will begin Tuesday regarding the cause of the Deepwater Horizon blowout. Newspaper reports available this evening indicate one set of testimony may be with respect to nitrogen cement, which is "puffier and lighter" than regular cement. [..]
Is dat de CEOquote:Op dinsdag 11 mei 2010 16:10 schreef mediacurator het volgende:
BP CEO Reveals Plan B and Beyond for Gulf Oil Spill Disaster
[ afbeelding ]
This is a rush transcript from "On the Record," May 10, 2010. This copy may not be in its final form and may be updated.
GRETA VAN SUSTEREN, FOX NEWS HOST: Well, it simply will not stop. Oil is continuing to pour into the Gulf of Mexico. Crews are working frantically 24/7 to try and stop it. Now, plan A has just failed, and now crews are moving on to plan B. British Petroleum CEO Tony Hayward goes "On the Record."
bron: foxnews.com
Het is echt geen toeval dat hij er zo bij zit hoor.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 16:39 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Is dat de CEO?
Jeetje, ff haar kammen en pak aan is teveel gevraagd tegenwoordig?
Oh ja spindoctors, even vergetenquote:Op dinsdag 11 mei 2010 16:49 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Het is echt geen toeval dat hij er zo bij zit hoor.
Een simpele zoekactie op Google afbeeldingen levert alleen foto's van Tony Hayward strak in pak op.
Waarschijnlijk had BP hem het liefst zelfs afgebeeld in een oliebesmeurde regenjas terwijl hij samen met z'n mannen dag en nacht werkt om de bron stil te leggen.
Het laatste wat ze nu uit willen stralen is een te gladde en zorgeloze CEO ergens op de penthouse verdieping van BP HQ in een te groot kantoor met een smetteloos Italiaans maatpak aan.
Ik ga voorlopig ffe niet meer tanken bij de BP totdat ze die olievlek opruimen!quote:Op dinsdag 11 mei 2010 16:39 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Is dat de CEO?
Jeetje, ff haar kammen en pak aan is teveel gevraagd tegenwoordig?
Dat is 11 miljoen barrels, dagelijkse werelwijde productie is momenteel 80 miljoen vaten/dag. Lijkt me wel vrij veel nl. Het allergrootste olieveld op aarde heeft dit nog nooit gehaald (ok, is een gecontroleerde productie, dus daar zit wel verschil in)quote:Op dinsdag 11 mei 2010 22:49 schreef mediacurator het volgende:
BREAKING - Oil Flow is 480 million gal/day minimum - HAS YET TO BE DEBUNKED!
UPDATE: Two individuals applied their own formulas to the data variables. Conclusion was the same. This is enough evidence to hold weight in court.
We are facing these figures as authentic oil flow.
Skeptical? Completely understood! Do the math yourself and you will see.
END UPDATES
It seems crazy but I have to show you guys.
I will include all data and tools used to get to this conclusion.
Flow Calculator
[link to http://www.pipeflowcalculations.com/naturalgas/index.htm]
Data
L = Length of pipe from seafloor to oil = 9,754 meters
D = Diameter of pipe = 914 mm to 215 mm
note - standard diameters for oil drilling, lowest value is used due to depth.
P1 = Pressure in oil reserve = 15,000 psi to 70,000 psi
P2 = Pressure at release point = 2,000 psi
P1-P2 = Pressure difference in transit = 13,000 to 68,000 psi
T = Temperature of oil in reserve = 633*K
note - 35,000 feet is averaged at 360*C
Q = Volumetric Flow Rate
G = Mass Flow Rate
rho = Density of oil = 924 kg/m3
The Calculators Results
70k PSI in Oil Reserve
Q = 352,259 m3/hr
G = 3.25487872E+008 kg/h = 325,487,872 kg/h = 116,301,122 gal/hr
15k PSI in Oil Reserve
Q = 64,210 m3/hr
G = 5.9330372E+007 kg/h = 59,330,372 kg/h = 21,199,527 gal/hr
Conclusion
21 to 116 million gallons per hour
This is mathematical fact and all variables are sound and factual. Please try to debunk this!
I hope I am wrong but I would like others to calculate themselves.
Ik lees net ditquote:Op woensdag 12 mei 2010 00:15 schreef waht het volgende:
11 miljoen barrels per dag uit dit veld is onwaarschijnlijk idd.
Als we uitgaan van max dan zitten op op meer dan 60 miljoen barrels per dagquote:Conclusion
21 to 116 million gallons per hour
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |