abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80801765
quote:
Op woensdag 28 april 2010 10:50 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ik kan geen goed overzicht vinden van de verschillende types per regio, waarschijnlijk ook omdat die van veld naar veld behoorlijk varieren waarschijnlijk. Iemand daar een goeie bron voor? Wellicht enkel de typische API?

Bron: The International Crude Oil Market Handbook (2006)

Verder onderzoek levert 'Mars Blend' op als ruwe olie die in de GOM wordt gewonnen.
Ik weet alleen niet zeker of de olie uit het lekkende veld daar ook onder valt. Drive-r, weet jij dat?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_80802684
quote:
Op woensdag 28 april 2010 13:02 schreef waht het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Verder onderzoek levert 'Mars Blend' op als ruwe olie die in de GOM wordt gewonnen.
Ik weet alleen niet zeker of de olie uit het lekkende veld daar ook onder valt. Drive-r, weet jij dat?
Waar is het gebeurd? Ik heb geen kaartje gezien. Mars is een veld van Shell, een beetje aan de oostelijke kant.

En wat een onzin komt hier voorbij zeg. Ongelooflijk. En dan nog een gemankeerde VS-hater ertussendoor....
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_80802828
quote:
Op woensdag 28 april 2010 13:29 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Waar is het gebeurd? Ik heb geen kaartje gezien. Mars is een veld van Shell, een beetje aan de oostelijke kant.
Hier is het gebeurd:
http://www.subseaiq.com/data/Project.aspx?project_id=562&AspxAutoDetectCookieSupport=1
The Macondo prospect is located on Mississippi Canyon Block 252 in the Gulf of Mexico in a water depth of 4,993 feet (1,522 meters).

Ook redelijk in het oosten wat betreft de olie- en gasvelden.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_80804453
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Geen idee. Zou mooi zijn om gewoon een lijst per veld met API te hebben, dat zou je toch ergens verwachten.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_80805377
quote:
Op woensdag 28 april 2010 14:24 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Geen idee. Zou mooi zijn om gewoon een lijst per veld met API te hebben, dat zou je toch ergens verwachten.
Ehm, dat soort data zijn nogal confidentieel...

Maar Schoonebeek heeft een API van 8-12. Alles onder de 10 is zwaarder dan water en dus fokking moeilijk om te produceren.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_80805462
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Blend wordt gebruikt om het in een 'ideale' samenstelling aan te leveren aan raffinages. Dus een heavy mengen met een light bijv. Komt dus uit meerdere bronnen
pi_80805499
quote:
Op woensdag 28 april 2010 14:49 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Waarom?
pi_80805588
quote:
Op woensdag 28 april 2010 14:52 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat veel data over velden dat zijn. Hangt samen met de waarde van de olie, de kosten van raffinage, de recovery factor, etc.

pi_80805661
quote:

[..]

Maar Schoonebeek heeft een API van 8-12. Alles onder de 10 is zwaarder dan water en dus fokking moeilijk om te produceren.
Dat snap ik enigzins, maar wat "eenvoudige" statements over de types die gevonden worden in verschillende regio's zou al handig zijn. Ik lees dat Alaska veelal rond de 29 zit, dus dat is niet eens zo zwaar toch?
pi_80805809
quote:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/API_gravity

Dat zou dan ongeveer vergelijkbaar zijn met de rotzooi die men uit teerzanden haalt.

Het voordeel van alles onder de 10 is dat men dat met die offshore bronnen zo kan knoeien zonder dat iemand daar ooit zal kan komen.
pi_80805814
quote:
Op woensdag 28 april 2010 14:56 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dat snap ik enigzins, maar wat "eenvoudige" statements over de types die gevonden worden in verschillende regio's zou al handig zijn. Ik lees dat Alaska veelal rond de 29 zit, dus dat is niet eens zo zwaar toch?
Het hangt er heel erg vanaf, je kan niet zeggen dat Alaska rond de 29 zit. Dat is per veld anders en hangt van allerlei factoren af:
- mixing
- rijpheid
- biodegradatie door bacterien (veroorzaakt zware olie, zoals die teerzanden ook)
- het soort brongesteente (in Alaska heb je een stuk of 4 bronformaties)

pi_80805829
quote:
Op woensdag 28 april 2010 15:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/API_gravity

Dat zou dan ongeveer vergelijkbaar zijn met de rotzooi die men uit teerzanden haalt.
Klopt. Door stoominjectie is het mogelijk, maar lastig en kostbaar.

woensdag 28 april 2010 @ 15:03:05 #88
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_80805903
quote:
Op woensdag 28 april 2010 10:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Jij bent geen dubibup die zit te klagen over kennis op internet terwijl hij zelf ook maar wat neerkwakt en geen antwoord erop geeft.
Oh, hoi.

Ehm, dat van die lichtere olie had ik ergens gelezen en ik zit me momenteel de pleuris te zoeken door m'n browserhistory om m'n gelijk te bewijzen, die houd je nog tegoed .

En het is dubidub trouwens, met een b aan het einde.

Edit: klik . Laatste regel staat gedeponeerd dat de olie lichter is dan die uit de Exxon Valdez. Ik heb het nog ergens anders gelezen, maar dat kan ik verdomme niet terugvinden .
pi_80805937
Maar goed, afgezien van de verschillende samenstellingen (sour, heavy etc.) Crude is wel gewoon meuk. De een wat meer (Venezuela) dan de andere (Maleisië)
pi_80805964
quote:
Op woensdag 28 april 2010 15:03 schreef tjoptjop het volgende:
Maar goed, afgezien van de verschillende samenstellingen (sour, heavy etc.) Crude is wel gewoon meuk. De een wat meer (Venezuela) dan de andere (Maleisië)
Goeie meuk. We houden onze Aarde erop draaiende.

pi_80805972
quote:
Op woensdag 28 april 2010 15:00 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het hangt er heel erg vanaf, je kan niet zeggen dat Alaska rond de 29 zit. Dat is per veld anders en hangt van allerlei factoren af:
- mixing
- rijpheid
- biodegradatie door bacterien (veroorzaakt zware olie, zoals die teerzanden ook)
- het soort brongesteente (in Alaska heb je een stuk of 4 bronformaties)
Eens, maar mijn punt was meer dat een generalisatie in ieder geval grofweg een idee geeft. Maar met de nadruk op generalisatie natuurlijk, ik begrijp dat elk veld anders is.

Man, ik mis deze vakken eigenlijk, zou best wel terug naar Delft willen en alsnog mijnbouw studeren.
pi_80805996
quote:
Op woensdag 28 april 2010 15:04 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Eens, maar mijn punt was meer dat een generalisatie in ieder geval grofweg een idee geeft. Maar met de nadruk op generalisatie natuurlijk, ik begrijp dat elk veld anders is.

Man, ik mis deze vakken eigenlijk, zou best wel terug naar Delft willen en alsnog mijnbouw studeren.
Ik kom een weekje naar Londen en overnacht bij jou en we gaan bierzuipen en ik geef je wat lesjes oliegeologie, deal?

pi_80806013
quote:
Op woensdag 28 april 2010 15:04 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Goeie meuk. We houden onze Aarde erop draaiende.
True, maar dan kan het nog wel nasty spul zijn
pi_80806200
quote:
Op woensdag 28 april 2010 15:05 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik kom een weekje naar Londen en overnacht bij jou en we gaan bierzuipen en ik geef je wat lesjes oliegeologie, deal?
Kan ik dat op mijn CV zetten?

Olie-geologie is echt briljant. Mocht tijdens wat van die vakken ook richting de simulator van Shell, beetje kijken hoe zo'n blowout in het echt werkt, ging natuurlijk faliekant mis.
pi_80806261
Lijkt me een mooie studierichting idd mijnbouw, ooit nog eens voor gekeken. Helaas ben ik er niet beta genoeg voor
pi_80806596
Ik ben ook ooit naar een open dag geweest van mijnbouw opde TUD maar dat kwam me toendertijd toch wat te ouderwets-stoffig nog over, en het feit dat ik eigenlijk niet meer zo gemotiveerd was om na mijn dienstijd nog eens een verkorte studie te gaan doen.

Wel stage gelopen bij de shell rijswijk tijdens mijn wtb studie, dat was reuze interresant. We zaten alleen met veel stagaires daar bij elkaar en er werd natuurlijk ook de godsganse dag de grootste onzin uitgehaald. We hadden op een gegeven moment het idee om goedkoop bier te kunen zuipen bij je onderbuurman , maar de vraag was dan hoe hoog kun je met een rietje zuigen. Hebben we bij een magazijn 10 meter slang gehaald (meer als 10 meter opzuigen kan theoretisch niet omdat je dan een absoluut vaccuum hebt) en stonden we met een hele groep in een trapgat om dat uit te proberen. Ook verschillende stage begleiders kwamen langs want die vonden het toch wel een interessante test. De uitslag was dat de persoon met de sterkste longen ongeveer tot 4 meter hoog vloeistof kon opzuigen.
pi_80806655
quote:
Op woensdag 28 april 2010 15:11 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Kan ik dat op mijn CV zetten?

Olie-geologie is echt briljant. Mocht tijdens wat van die vakken ook richting de simulator van Shell, beetje kijken hoe zo'n blowout in het echt werkt, ging natuurlijk faliekant mis.
In Pernis of in Drente?

Ja, dat kan je op je CV zetten. Ik geef normaal ook cursussen als werk, dus...

pi_80806694
quote:
Op woensdag 28 april 2010 15:22 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben ook ooit naar een open dag geweest van mijnbouw opde TUD maar dat kwam me toendertijd toch wat te ouderwets-stoffig nog over, en het feit dat ik eigenlijk niet meer zo gemotiveerd was om na mijn dienstijd nog eens een verkorte studie te gaan doen.

Wel stage gelopen bij de shell rijswijk tijdens mijn wtb studie, dat was reuze interresant. We zaten alleen met veel stagaires daar bij elkaar en er werd natuurlijk ook de godsganse dag de grootste onzin uitgehaald. We hadden op een gegeven moment het idee om goedkoop bier te kunen zuipen bij je onderbuurman , maar de vraag was dan hoe hoog kun je met een rietje zuigen. Hebben we bij een magazijn 10 meter slang gehaald (meer als 10 meter opzuigen kan theoretisch niet omdat je dan een absoluut vaccuum hebt) en stonden we met een hele groep in een trapgat om dat uit te proberen. Ook verschillende stage begleiders kwamen langs want die vonden het toch wel een interessante test. De uitslag was dat de persoon met de sterkste longen ongeveer tot 4 meter hoog vloeistof kon opzuigen.
"Wel stage gelopen bij de shell rijswijk tijdens mijn wtb studie"

Dat was zeker nog voordat ze in het nieuwe gebouw zaten...

pi_80806906
quote:
Op woensdag 28 april 2010 15:24 schreef El_Matador het volgende:

[..]

In Pernis of in Drente?

Ja, dat kan je op je CV zetten. Ik geef normaal ook cursussen als werk, dus...
Nice!

Destijds nog in Noordwijkerhout, daar hadden ze toen een mud-lab. Volgens mij is dat ding verdwenen toen het hele trainingscentrum in Noordwijkerhout verhuisde naar Rijswijk in 2004 ofzo?
pi_80807043
quote:
Op woensdag 28 april 2010 15:30 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Nice!

Destijds nog in Noordwijkerhout, daar hadden ze toen een mud-lab. Volgens mij is dat ding verdwenen toen het hele trainingscentrum in Noordwijkerhout verhuisde naar Rijswijk in 2004 ofzo?
Klopt. In 2005. En daar begon ik toen met cursussen geven.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')