abonnement Unibet Coolblue
pi_80718464
quote:
Omvang olieramp Golf van Mexico neemt toe
Uitgegeven: 25 april 2010 07:17
Laatst gewijzigd: 25 april 2010 14:15

NEW ORLEANS - De olievervuiling in de Golf van Mexico als gevolg van het ongeval met het donderdag gezonken booreiland blijkt toch omvangrijker dan gedacht. Dat meldde de Amerikaanse kustwacht zaterdag (lokale tijd).

© AFPEen dag eerder meldde de dienst nog dat het er op leek dat er geen olie meer vrijkwam vanaf de plek waar het Deepwater Horizon booreiland verdween in de golven. De pijpleiding zou zijn afgesloten.

Nu blijkt echter dat de bron wel degelijk lek is, waardoor naar schatting dagelijks 160.000 liter olie in zee terechtkomt. ''Het is een zeer ernstige vervuiling'', aldus schout-bij-nacht Mary Landry van de kustwacht.


Volgens de kustwacht gaat het waarschijnlijk enkele dagen duren voordat bepaald kan worden wat de beste manier is om het lek of de lekkages te dichten. Slecht weer belemmert het werk.


Afgesloten

In het meest gunstige geval kan de pijpleiding dan binnen enkele dagen worden afgesloten. Maar deskundigen waarschuwen dat er ook een mogelijkheid bestaat dat het maanden gaat duren voordat het probleem wordt opgelost. De Golf van Mexico is ter plaatse ongeveer anderhalve kilometer diep.

De milieuramp begon dinsdag, toen zich een explosie voordeed tijdens een proefboring. Er worden elf mensen vermist; vermoedelijk zijn ze omgekomen. De oorzaak van de explosie is nog steeds niet bekend.


Voetbalveld

Tot het incident had het drijvende booreiland, dat ongeveer zo groot was als een voetbalveld en dat beschikte over diepzeeapparatuur, meer dan 2,6 miljoen liter olie opgeslagen.

Dagelijks werd meer dan een miljoen liter olie gewonnen met behulp van de installaties op het booreiland, dat werd geleased door het Britse olieconcern BP.


Plas

De plas olie in de Golf van Mexico heeft nu een diameter van ongeveer 32 kilometer en de afstand tot de kust van de staat Louisiana bedraagt circa 40 kilometer.

Tot nog toe hebben bergers ongeveer 130.000 liter aan met olie vervuild zeewater verwijderd uit de Golf van Mexico. BP heeft een groot aantal schepen en mensen naar het rampgebied toegestuurd om het lek te dichten en de vervuiling te beperken.


Rampzalig

Milieuorganisaties zijn uiterst bezorgd over de situatie. ''Dit is een rampzalige olielekkage'', aldus Anne Rolfes, een prominente milieuactivist in Louisiana, die zich inzet voor het behoud van het fragiele ecosysteem in de zuidelijke staat.

Louisiana beschikt over zogeheten wetlands, waar grote aantallen vogels verblijven.
Goh blijkt de wellhead toch te lekken, en stiekum het toch niet zo rooskleurig te zijn als het propaganda bericht van BP dat het wel mee valt.
pi_80719170
Lijkt er inderdaad op dat het rond de wellhead niet helemaal lekker ging, volgens onderstaand bericht werkte de blow-out preventer ook niet.

Nu.nl
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_80719790
quote:
Op maandag 26 april 2010 09:39 schreef Drive-r het volgende:
Lijkt er inderdaad op dat het rond de wellhead niet helemaal lekker ging, volgens onderstaand bericht werkte de blow-out preventer ook niet.

Nu.nl
Dan is nog een dagelijkse productie van 1000 vaten -gelukkig- niet veel.

De eisen zijn erg streng, met name voor Westerse bedrijven in de GoM. Een niet-werkende BOP gaat een hoop discussie opleveren in de industrie.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 26 april 2010 @ 10:09:12 #29
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_80719851
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  Moderator dinsdag 27 april 2010 @ 12:24:27 #30
8781 crew  Frutsel
pi_80761959
quote:
Tweede platforum ontruimd
In de Golf van Mexico is een booreiland ontruimd. Dat meldden de Amerikaanse autoriteiten dinsdag, aldus de BBC. De Ocean Endeavour werd ontruimd omdat olievervuiling veroorzaakt door een vorige week gezonken booreiland gevaarlijk dichtbij komt. Het gaat om een voorzorgsmaatregel.

Het drijvende olieplatform Deepwater Horizon zonk vorige week circa 80 kilometer uit de kust van Louisiana na een explosie, waardoor vermoedelijk elf mensen omkwamen. Het booreiland was gehuurd door oliemaatschappij BP. Uit de pijpleiding stroomt dagelijks ongeveer 160.000 liter olie.

BP probeert met op afstand bestuurbare, kleine onderzeeėrs het lek op bijna 1500 meter diepte te dichten. Volgens het oliebedrijf zal de operatie 24 tot 36 uur in beslag nemen.
pi_80762921
wow das een beste ramp inderdaad... is er al meer nieuws over het dichten en hoeveel olie er is vrij gekomen?
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  dinsdag 27 april 2010 @ 15:14:48 #32
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_80768255
Di 27 april 2010. Het laatste nieuws het eerst op nu.nl Dagelijks 159 duizend liter olie in Golf van Mexico
Uitgegeven: 27 april 2010 11:21
Laatst gewijzigd: 27 april 2010 13:20

AMSTERDAM - In de Golf van Mexico proberen bergers met een op afstand bediende onderwaterrobot op een diepte van anderhalve kilometer een boorput af te sluiten, waaruit sinds het exploderen en zinken van het booreiland Deepwater Horizon 159 duizend liter ruwe olie per dag in zee stroomt.
Als de pogingen mislukken dan zit er niets anders op dan een ander gat te boren om de oliestroom om te leiden.

Dit zou twee maanden vergen en al die tijd zou er nieuwe olie kunnen aanspoelen op de kust, van de witte zandstranden in Florida tot aan de mangrovebossen in Louisiana.

Het booreiland zonk vorige week donderdag, twee dagen nadat het was getroffen door een explosie en brand. Elf van de 126 bemanningsleden worden vermist en zijn vermoedelijk omgekomen. Het boorplatform was eigendom van Transocean en gehuurd door BP.

Ontruimd

In de Golf van Mexico is een ander booreiland ontruimd. Dat meldden de Amerikaanse autoriteiten dinsdag.
De Ocean Endeavour werd ontruimd doordat de olievlek gevaarlijk dichtbij komt. Het gaat om een voorzorgsmaatregel.


Bedreiging

Maandagmiddag dreef een olievlek van 77 kilometer bij 63 kilometer langzaam naar het noorden. De olie vormt een bedreiging voor de vogelkolonies op de Chandeleur- en Breton-eilanden voor de kust van Louisiana.
Ook de oesterbedden ten oosten van de monding van de Mississippi lopen gevaar.

Ontruimd

In de Golf van Mexico is dinsdag een booreiland ontruimd. Dat meldden de Amerikaanse autoriteiten dinsdag, aldus de BBC.
De Ocean Endeavour werd ontruimd omdat olievervuiling veroorzaakt door een vorige week gezonken booreiland gevaarlijk dichtbij komt. Het gaat om een voorzorgsmaatregel.
BP probeert met op afstand bestuurbare, kleine onderzeeėrs het lek op bijna 1500 meter diepte te dichten. Volgens het oliebedrijf zal de operatie 24 tot 36 uur in beslag nemen


---
oops ... dit gaat groot worden. ze zullen nederlanders dit keer niet voor een oorlog, maar voor olieberging nodig hebben.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_80769028
damn dat is een hoop olie dit is een hele grote natuurramp
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  dinsdag 27 april 2010 @ 15:36:59 #34
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_80769103
iemand vergeleek het al met tsjernobyl in de media.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_80771084
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 15:36 schreef zoalshetis het volgende:
iemand vergeleek het al met tsjernobyl in de media.
mjah misschien niet de beste vergelijking maar 160 duizend liter olie per dag damn das echt veel en dat gaat al een poosje zo en zal niet 123 gefixt zijn

das een olievlek waarvan ik verwacht dat het de grootste ooit is en het is rotzooi die vele vissen en vogels zal treffen. in een gigantisch mooi stuk natuur
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  dinsdag 27 april 2010 @ 17:04:38 #36
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_80772722
163 kuub gasolie per dag vind ik nog wel meevallen. Bij de ramp met de Exxon Valdez kwam er 250 keer zoveel vrij, maar dan zware stookolie. Een vergelijking met tsjernobyl, laat staan Exxon Valdez, vind ik vrij ver gaan.
pi_80772830
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 17:04 schreef dubidub het volgende:
163 kuub gasolie per dag vind ik nog wel meevallen. Bij de ramp met de Exxon Valdez kwam er 250 keer zoveel vrij, maar dan zware stookolie. Een vergelijking met tsjernobyl, laat staan Exxon Valdez, vind ik vrij ver gaan.
Vergeet je ook niet de opslag die erin zat van 2.6 miljoen liter.
pi_80772896
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 17:04 schreef dubidub het volgende:
163 kuub gasolie per dag vind ik nog wel meevallen. Bij de ramp met de Exxon Valdez kwam er 250 keer zoveel vrij, maar dan zware stookolie. Een vergelijking met tsjernobyl, laat staan Exxon Valdez, vind ik vrij ver gaan.
ben niet zo op de hoogte van olie rampen wel weet ik dat dit een forse is... ok er zijn blijkbaar grotere rampen geweest
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_80773354
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 17:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Vergeet je ook niet de opslag die erin zat van 2.6 miljoen liter.
Dan nog, de Exxon Valdez had iets van 40 miljoen liter. In een gebied waar het snel aan land kwam en waar weinig goede voorziening waren, terwijl je het hier hebt over een van de centra van offshore olie- en gas winning (dus veel materieel aanwezig) en een grotere afstand van de kust.

Begrijp me niet verkeerd, dit is een ramp, maar het is een ramp die je met de juiste middelen en inzet nog aardig aan kunt pakken.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  dinsdag 27 april 2010 @ 17:33:16 #40
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_80773761
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 17:21 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dan nog, de Exxon Valdez had iets van 40 miljoen liter. In een gebied waar het snel aan land kwam en waar weinig goede voorziening waren, terwijl je het hier hebt over een van de centra van offshore olie- en gas winning (dus veel materieel aanwezig) en een grotere afstand van de kust.

Begrijp me niet verkeerd, dit is een ramp, maar het is een ramp die je met de juiste middelen en inzet nog aardig aan kunt pakken.
Njah, dit dus. Vooral het feit dat het nog betrekkleijk lang duurt voordat de vlek de kust bereikt, en het feit dat hetgene wat er nu bijkomt, voornamelijk gasolie is, wat makkelijker op te ruimen is, denk ik dat de schaal van deze ramp nog redelijk beperkt kan biljven.
pi_80773912
tvp
Jusqu'ici tout va bien...
  dinsdag 27 april 2010 @ 17:51:27 #42
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_80774369
omheinen met een dikke opblaasbare rand en 10 meter vitrage dat met lood onder water wordt gehouden.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_80774557
het lekt?h hoe kan dat? er staat een paar kilometer water op te drukken
pi_80774599
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 17:51 schreef zoalshetis het volgende:
omheinen met een dikke opblaasbare rand en 10 meter vitrage dat met lood onder water wordt gehouden.
Het lek zit op 1.5km diepte, dan mag je een grote opblaasbare rand daaromheen leggen...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_80774663
Zie dat sommige mensen hier posten dat het zo zonde is van de olie. Vinden jullie het niet nog meer zonde van de schade die de natuur oploopt?
We hebben maar 1 aardkloot om op te leven, en met goede alternatieven voor olie als brandstof is men al volop bezig.
pi_80774769
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 17:59 schreef nummer_zoveel het volgende:
Zie dat sommige mensen hier posten dat het zo zonde is van de olie. Vinden jullie het niet nog meer zonde van de schade die de natuur oploopt?
We hebben maar 1 aardkloot om op te leven, en met goede alternatieven voor olie als brandstof is men al volop bezig.
dat was inderdaad mijn grootste zorg toen ik het zag. geeft ook wel weer aan dat we moeten zoeken naar betere alternatieven! maar das makkelijker gezegd dan gedaan
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_80774797
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 17:33 schreef dubidub het volgende:

[..]

Njah, dit dus. Vooral het feit dat het nog betrekkleijk lang duurt voordat de vlek de kust bereikt, en het feit dat hetgene wat er nu bijkomt, voornamelijk gasolie is, wat makkelijker op te ruimen is, denk ik dat de schaal van deze ramp nog redelijk beperkt kan biljven.
Haalt men uit die velden in mexico gerafineerde olie of zo, zoveel verschil zit er toch niet tussen de ruwe olie uit alaska en de ruwe olie uit de golf van mexico.

Verder kunnen we natuurlijk hier geen uitspraken gaan doen hoeveel impact deze ramp nu precies gaat hebben op het zeeleven. Want ja je hebt gelijkt dat het niet zo snel de kust bereikt, maar voordat het al boven is kan het ook al genoeg impact op de overige zeebewoners opgeleverd hebben.

Dan hebben we nog de niet correct bericht gevingen van BP, waarbij men in eerste instantie zei dat het beneden wel afgesloten was, maar naar nu blijkt het toch niet het geval te zijn, en in het laatste bericht staat dan dat ze verwachten het binnen 24 tot 36 uur dicht te hebben. Ik heb niet zoveel vertrouwen in de oliemaatschappijen propaganda dus geloof er eigenlijk weinig van dat men het op zijn laatst morgen middag gedicht zal hebben.

En om nog even op het argument van driver in te gaan, omdat er daar veel oliewinning zit zal er wel voldoende opruimatrieel aanwezig zijn, dat zou ik eigenlijk ook toendertijd ook wel verwacht hebben bij de ramp met de exxon valdez, aangezien dat gebeurde bij de belangrijkste olieterminal van alaska.
pi_80775096
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 18:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Haalt men uit die velden in mexico gerafineerde olie of zo, zoveel verschil zit er toch niet tussen de ruwe olie uit alaska en de ruwe olie uit de golf van mexico.

Verder kunnen we natuurlijk hier geen uitspraken gaan doen hoeveel impact deze ramp nu precies gaat hebben op het zeeleven. Want ja je hebt gelijkt dat het niet zo snel de kust bereikt, maar voordat het al boven is kan het ook al genoeg impact op de overige zeebewoners opgeleverd hebben.

Dan hebben we nog de niet correct bericht gevingen van BP, waarbij men in eerste instantie zei dat het beneden wel afgesloten was, maar naar nu blijkt het toch niet het geval te zijn, en in het laatste bericht staat dan dat ze verwachten het binnen 24 tot 36 uur dicht te hebben. Ik heb niet zoveel vertrouwen in de oliemaatschappijen propaganda dus geloof er eigenlijk weinig van dat men het op zijn laatst morgen middag gedicht zal hebben.

En om nog even op het argument van driver in te gaan, omdat er daar veel oliewinning zit zal er wel voldoende opruimatrieel aanwezig zijn, dat zou ik eigenlijk ook toendertijd ook wel verwacht hebben bij de ramp met de exxon valdez, aangezien dat gebeurde bij de belangrijkste olieterminal van alaska.
Zoals ik al zei, het blijft een ramp, daar hoor je mij ook niet denegerend over doen. Alaska is qua oliewinning wel even andere koek dan de Golf. Om te vergelijken, er zijn ongeveer 4,000 producerende platformen in de VS, waarvan volgens mij meer dan 3,500 in de Golf, de rest dus vnl in Alaska. De offshore industrie is oorspronkelijk ook begonnen in de Golf en het is dus nog steeds een centraal punt voor de industrie.

Als je ergens veel materieel snel kunt vinden, dan is het wel daar. Vervolgens waarschijnlijk de Noordzee en ZO Azie.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  dinsdag 27 april 2010 @ 18:24:32 #49
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_80775497
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 17:58 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Het lek zit op 1.5km diepte, dan mag je een grote opblaasbare rand daaromheen leggen...
correct
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_80775592
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 18:12 schreef Drive-r het volgende:

Alaska is qua oliewinning wel even andere koek dan de Golf. Om te vergelijken, er zijn ongeveer 4,000 producerende platformen in de VS, waarvan volgens mij meer dan 3,500 in de Golf, de rest dus vnl in Alaska.
En al die ja kinkkers in texas en californie dan?
quote:
De offshore industrie is oorspronkelijk ook begonnen in de Golf en het is dus nog steeds een centraal punt voor de industrie. Als je ergens veel materieel snel kunt vinden, dan is het wel daar. Vervolgens waarschijnlijk de Noordzee en ZO Azie.
Als we zo redeneren idd wel. De grote vraag is of BP ook wel graag gebruik wilt maken van apparatuur van de concullegaas. Zoals ik het tot nu toe beleef heb ik het idee dat ze liever halve berichten de wereld in sturen en hopen dat men snel de afsluiter gedicht kan krijgen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar beelden van de robots en wat er nu precies kapot is gegaan zo diep onder de zeespiegel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')