Natuurlijk en onschadelijk zijn twee verschillende dingen. Slangengif of nachtschadebesjes zijn ook natuurlijk maar zeker niet onschadelijk.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 13:56 schreef Casos het volgende:
De olie die rechtstreeks uit de bron de oceaan in stroomt, is natuurlijk zo natuurlijk als het maar zijn kan. Er is nog niks chemisch of wat dan ook mee uitgehaald. Is dit echt zo schadelijk voor de natuur?
Nee. Aardbevingen komen A) niet voor in de Golf van Mexico en B) zorgen er niet voor dat een oliereservoir op zo'n 3 km onder de zeebodem "openscheurt".quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:46 schreef Casos het volgende:
Nouja, ik kan mij voorstellen dat zo'n oliebron niet onaangeroerd zou blijven, al zouden wij mensen er geen enkele interesse in hebben. Een aardbeveing o.i.d. zou de bron toch kunnen treffen?
Ik wil overigens niet de grote van ramp bagatelliseren, maar vroeg mij dit gewoon af. Er schijnt bijv. nogal een verschil te zijn tussen deze olie en de olie die bijv. door de Exxon Valdez werd vervoerd / gelekt.
En wat Perrin zegt had ik even niet goed bij nagedacht. Natuurlijk en onschadelijk zijn idd twee verschillende dingen.
Tevens: olie is verschillend per bron. Uiteindelijk is ruwe olie een mix van verschillende fossiele brandstoffen en andere chemicalien. Dit kan varieren van hele lichte componenten (denk aan aardgas) tot hele zware (denk aan de tarsands in Canada).quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:46 schreef Casos het volgende:
Nouja, ik kan mij voorstellen dat zo'n oliebron niet onaangeroerd zou blijven, al zouden wij mensen er geen enkele interesse in hebben. Een aardbeveing o.i.d. zou de bron toch kunnen treffen?
Ik wil overigens niet de grote van ramp bagatelliseren, maar vroeg mij dit gewoon af. Er schijnt bijv. nogal een verschil te zijn tussen deze olie en de olie die bijv. door de Exxon Valdez werd vervoerd / gelekt.
En wat Perrin zegt had ik even niet goed bij nagedacht. Natuurlijk en onschadelijk zijn idd twee verschillende dingen.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat meer dan 95% (of een dergelijk groot getal) van alle fossiele brandstoffen die ooit is gevormd, 'verloren' is gegaan doordat het geen afsluitende grondlaag heeft genoten zoals de huidige reserves.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:49 schreef El_Matador het volgende:
Verreweg de meeste olie en gas zijn allang in de atmosfeer verdwenen in de geologische geschiedenis en ecosystemen passen zich daar dan ook aan aan.
Waar is al die koolstof gebleven dan? In de atmosfeer?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:07 schreef waht het volgende:
[..]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat meer dan 95% (of een dergelijk groot getal) van alle fossiele brandstoffen die ooit is gevormd, 'verloren' is gegaan doordat het geen afsluitende grondlaag heeft genoten zoals de huidige reserves.
Zo maar iets om over na te denken.
Precies. Dat is zo. En ook nu gebeurt het (Azerbeidzjan, Colombia, Turkmenistan, Iran, GB, Italie, China, etc.). Het is echt niet zo dat we nu meer afsluitingsgesteentes hebben dan vroeger. Maar periodes met veel zoutvorming, zoals ons eigen Perm (280 Ma -miljoen jaar geleden-) en het Mioceen (~ 5,5 Ma) in de Middellandse Zee gebieden, dat zijn de meest ideale afsluiters.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:07 schreef waht het volgende:
[..]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat meer dan 95% (of een dergelijk groot getal) van alle fossiele brandstoffen die ooit is gevormd, 'verloren' is gegaan doordat het geen afsluitende grondlaag heeft genoten zoals de huidige reserves.
Zo maar iets om over na te denken.
Ofwel aan de buitenlucht blootgesteld en vaak ontbrand (zoals gas) en dus in de atmosfeer terechtgekomen, ofwel door bacterien omgezet in gas, zoals bijvoorbeeld bij de teerzanden in Alberta en in Venezuela (Orinoco Heavy Oil Belt) gebeurd is.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:13 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Waar is al die koolstof gebleven dan? In de atmosfeer?
oh..? klikquote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee. Aardbevingen komen A) niet voor in de Golf van Mexico en B) zorgen er niet voor dat een oliereservoir op zo'n 3 km onder de zeebodem "openscheurt".
Verreweg de meeste olie en gas zijn allang in de atmosfeer verdwenen in de geologische geschiedenis en ecosystemen passen zich daar dan ook aan aan. Maar dit is duidelijk een onnatuurlijke (en schadelijke) ontwikkeling.
Een zeer zeldzaam verschijnsel dus. Grappig, wist ik niet.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:22 schreef woid het volgende:
[..]
oh..? klik
"... in 2006, two events with magnitudes in the 5.2 and 6.0 have occurred..."
[ afbeelding ]
Iets met 2012?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:52 schreef semexo het volgende:
Als het lek niet gedicht wordt zou het wel eens het einde van het leven op de planeet kunnen betekenen.
Die bron bevat zoveel olie, dat het de gehele oppervlak van alle oceanen op aarde kan bedekken met een laag olie.
- Dus geen zuurstof meer uit de oceaan,
- De oceaan wordt veel warmer omdat olie zonnewarmte absorbeert
- Het water kan niet meer verdampen, dus geen regen meer!
- Poolkappen zullen smelten door de toegenomen warmte, dus wereldwijde zondvloed.
Het zou over een jaar al kunnen beginnen!
Ik had deze post gemist.quote:
quote:Eerste succesje in strijd tegen olievlek VS
Uitgegeven: 5 mei 2010 20:15
Laatst gewijzigd: 5 mei 2010 20:15
NEW ORLEANS - Het Britse bedrijf BP is er woensdag in geslaagd een van de drie lekkages te dichten in de olieleiding in de Golf van Mexico, waaruit in de afgelopen twee weken al circa 9,5 miljoen liter olie is gelekt.
quote:Deepwater Horizon: A Firsthand Account
On Friday, April 30th 2010, an anonymous caller contacted the Mark Levin Show to clarify the events that preceded the Deepwater Horizon tragedy. Rigzone has transcribed this broadcast for your convenience.[..]
laten we hopen dat het volgens plan verloopt en ook echt werkt... (liefst natuurlijk nog sneller maar dat zal niet reeel zijn vrees ik) dat zal een hoop schelen...quote:Op woensdag 5 mei 2010 22:32 schreef Internetheld het volgende:
NEW ORLEANS - Een schip met aan boord een 113 ton wegende oliekoepel is woensdag vertokken vanuit een haven in de Amerikaanse staat Louisiana. De koepel moet over de plek in de Golf van Mexico worden geplaatst waar olie in zee loopt. Dat meldden olieconcern BP en de Amerikaanse autoriteiten.
Een door BP geleaset booreiland zonk op 22 april circa 80 kilometer uit de kust van de staat Louisiana. Uit twee lekken op een diepte van circa anderhalve kilometer stromen dagelijks honderdduizenden liters olie.
BP hoopt dat de koepel over uiterlijk zes dagen functioneert. Het is de bedoeling dat de mix van olie en water onder de koepel via pijpleidingen naar de oppervlakte wordt gepompt. Een groot schip vangt de smurrie op en scheidt de componenten. BP denkt circa 85 procent van de lekkende olie te kunnen opvangen met behulp van de ongeveer drie meter hoge koepel.
In het verleden is deze techniek al vaker met succes toegepast. Toen ging het echter om lekkages in veel minder diepe wateren. Volgens BP is het de eerste keer dat een koepel wordt geplaatst op deze diepte
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Makkelijker gezegd dan gedaan.quote:Op woensdag 5 mei 2010 22:48 schreef semexo het volgende:
Ik vraag me af waarom ze er geen enorm groot en zwaar blok beton op kunnen laten neerdalen? Als je het programma "Megastructures" ziet moet dit echt wel mogelijk zijn.
Met een blok beton blokkeer je compleet niks. Je kunt er een beton blok van het formaat Troll opgooien, maar dat heb je niet in een korte periode gefabriceerd. Beter gewoon zo afzuigen en opvangen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 22:48 schreef semexo het volgende:
Ik vraag me af waarom ze er geen enorm groot en zwaar blok beton op kunnen laten neerdalen? Als je het programma "Megastructures" ziet moet dit echt wel mogelijk zijn.
The Russian approach.quote:Op donderdag 6 mei 2010 09:17 schreef SemperSenseo het volgende:
Mwhehe, oplossing volgens de Russen: gooi er een atoombom op!![]()
hoeveel hebben ze er opgeblazen is de vraagquote:Op donderdag 6 mei 2010 16:26 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
The Russian approach.![]()
Hoeveel booreilanden hebben die zatlappen eigenlijk?
Waar haal jij je crack?quote:Op donderdag 6 mei 2010 22:41 schreef semexo het volgende:
Mocht het niet lukken om het gat in de aarde te dichten, dan zullen er uiteindelijk tussen de 3 miljard en 15 miljard vaten olie in de zee stromen, wat vervolgens in de oceanstromingen terecht komt en binnen enkele jaren de complete wereldzeeen met een dikke laag olie bedekt hebben. Gevolg: Geen zuurstofproductie meer en een enorm veranderend, onleefbaar klimaat gezien het zeewater niet meer verdampt.
Hier de cijfers hoeveel olie er in de lekke bron zit:
http://www.msnbc.msn.com/id/14678206/
Jaja, alle oceanen van de zee. Vreselijk.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 09:06 schreef semexo het volgende:
Hoezo crack gerookt?
Zijn gewoon wetenschappelijke feiten.
In 2 weken tijd zijn er 5000*14 = 70.000 tot 100.000 vaten olie in zee terecht gekomen, wat een oppervlakte ter grootte van Nederland met olie besmeurd heeft.
15.000.000.000 vaten olie zal dus alle oceanen van de zee bedekken.
De wereld heeft een oceaan oppervlak van 361,000,000 km2. Je hebt het hier over een volume van 15 miljard vaten of 2.4 miljard m3. Dat betekent dat als die olie het hele oceaanoppervlak bedekt, je een laag van 0.007mm olie hebt. Dat kun je moeilijk een "dikke laag olie noemen".quote:Op vrijdag 7 mei 2010 09:06 schreef semexo het volgende:
Hoezo crack gerookt?
Zijn gewoon wetenschappelijke feiten.
In 2 weken tijd zijn er 5000*14 = 70.000 tot 100.000 vaten olie in zee terecht gekomen, wat een oppervlakte ter grootte van Nederland met olie besmeurd heeft.
15.000.000.000 vaten olie zal dus alle oceanen van de zee bedekken.
Uiteindelijk gaat het niet alleen maar om de olie die op het oppervlakte terecht komt, de grote hoeveelheid toxische stoffen die de olie bevat zullen een enorme impact hebben op het leven in de zee. Het ecologische herstel kan tientallen decennia in beslag nemen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 09:48 schreef Drive-r het volgende:
Wil je nog meer argumenten om die poep van jouw door te spoelen?
Ja, natuurlijk is het een flinke ramp en heeft het potentie om een verschikkelijke ramp te worden. Maar spookverhalen dat straks alle oceanen met een laag olie bedekt zijn, die zijn echt pure onzin.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:07 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat het niet alleen maar om de olie die op het oppervlakte terecht komt, de grote hoeveelheid toxische stoffen die de olie bevat zullen een enorme impact hebben op het leven in de zee. Het ecologische herstel kan tientallen decennia in beslag nemen.
Absoluut, no doubt en inderdaad, dit blijft een enorme ramp.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:07 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat het niet alleen maar om de olie die op het oppervlakte terecht komt, de grote hoeveelheid toxische stoffen die de olie bevat zullen een enorme impact hebben op het leven in de zee. Het ecologische herstel kan tientallen decennia in beslag nemen.
... the Great Pacific Garbage Patch...quote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:08 schreef Perrin het volgende:
Vergeet oceaanstromingen en weersomstandigheden niet. Er drijven vele tonen plastic rommel in de oceaan, dat is ook niet egaal verdeeld, maar wordt door stromingen bijeen gedreven:
[ afbeelding ]
Dawn.... niet normaal meer. Waarom neemt geen enkele overheid een initiatief om de bende op te ruimen? Misschien dat China er wat voor voelt? Zijn ze meteen van een groot grondstof probleem verlostquote:Op vrijdag 7 mei 2010 10:41 schreef woid het volgende:
[..]
... the Great Pacific Garbage Patch...
een echt probleem waar geen hond iets aan doet.
en waar alle mc donalds troep op straat gooiende fok!bezoekers denken ..."pff boeiend"
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nee maar we willen wel goedkoop vervuilen als mensheid zijnde. Wat een viespeuken zijn we toch zolang ons eigen nest maar een beetje schoon is.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:56 schreef jeoff het volgende:
Het lijkt me dat het vrij goed mogelijk is die rotzooi op te ruimen met een zelfde soort schip dat de olie van het water schept. Maar dat kost natuurlijk weer etterlijke miljoenen/miljarden waar geen enkele natie de kosten voor wil dragen.
ook niet altijd....quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee maar we willen wel goedkoop vervuilen als mensheid zijnde. Wat een viespeuken zijn we toch zolang ons eigen nest maar een beetje schoon is.
Dat soort schepen zijn er al en die zijn ook al bezig om op te ruimen. Duh.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 11:56 schreef jeoff het volgende:
Het lijkt me dat het vrij goed mogelijk is die rotzooi op te ruimen met een zelfde soort schip dat de olie van het water schept. Maar dat kost natuurlijk weer etterlijke miljoenen/miljarden waar geen enkele natie de kosten voor wil dragen.
leg duh .. uh dan eens uit....quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:38 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dat soort schepen zijn er al en die zijn ook al bezig om op te ruimen. Duh.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |