Gaaf! Veel tijd doorgebracht in Leeuwenhorst?quote:Op woensdag 28 april 2010 15:33 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Klopt. In 2005. En daar begon ik toen met cursussen geven.
Nee daar dus nooit. Pas na de verhuizing kwam ik erbij.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:37 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Gaaf! Veel tijd doorgebracht in Leeuwenhorst?
Wel wat lekkerder dan Noordwijkerhout...quote:Op woensdag 28 april 2010 15:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee daar dus nooit. Pas na de verhuizing kwam ik erbij.
WEL veel tijd doorgebracht in Spanje.![]()
![]()
![]()
Zeker. Geweldige tijd gehad daar. Morgenavond weer es wat oude collega's opzoeken op de Nach.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:44 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Wel wat lekkerder dan Noordwijkerhout...
Veel stagiares zaten idd in noodgebouwen op dat terrein.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
"Wel stage gelopen bij de shell rijswijk tijdens mijn wtb studie"
Dat was zeker nog voordat ze in het nieuwe gebouw zaten...
Ah, dan ben je dus zo'n 10-12 jaar ouder dan ikquote:Op woensdag 28 april 2010 15:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Veel stagiares zaten idd in noodgebouwen op dat terrein.![]()
Dat zal zeker wel het oude gebouwd geweest zijn, dat moet in 1991 of 1992 geweest zijn.
Ik wordt dit jaar 40quote:Op woensdag 28 april 2010 15:50 schreef El_Matador het volgende:
Ah, dan ben je dus zo'n 10-12 jaar ouder dan ik
Ik liep stage in 2002.
Ik ben 31.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik wordt dit jaar 40. Damn wat gaat de tijd toch snel.
Mijn stage opdracht was wat berekening maken om te kijken of er een mechanisch dynamische demper ipv de drukvaten op mudpumps gezet kon worden.
Ik heb het een jaar gedaan, maar vond het ook te bèta.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:13 schreef tjoptjop het volgende:
Lijkt me een mooie studierichting idd mijnbouw, ooit nog eens voor gekeken. Helaas ben ik er niet beta genoeg voor
Geologie was net te doen voor mij. Ik ben echt geen sterke beta, maar met een hoop hulp is het gelukt. En nu heb je al die shit niet meer nodig, da's wel lekker.quote:Op woensdag 28 april 2010 17:05 schreef waht het volgende:
[..]
Ik heb het een jaar gedaan, maar vond het ook te bèta.
Wel prachtige tijd gehad. Zou het zonder meer aanbevelen voor iedereen die het interessant vindt.
Ach maar 5* zoveel olie wat per dag eruit komt. Verder horen we ook niets meer van BP die gisteren rond het middaguur op zijn laatst de lek gedicht zou moeten hebben volgens hun persberichten.quote:http://www.nu.nl/buitenla(...)ter-dan-gedacht.html
Olielek veel groter dan gedacht
Uitgegeven: 29 april 2010 06:21
Laatst gewijzigd: 29 april 2010 06:21
HOUSTON - Uit de lekke pijpleiding van het gezonken olieplatform Deepwater Horizon in de Golf van Mexico stroomt veel meer olie dan tot nu toe gedacht. Dat heeft de Amerikaanse kustwacht woensdagavond (lokale tijd) laten weten, meldde nieuwszender CNN
© AFPUit berekeningen blijkt dat dagelijks niet 160.000 liter, maar bijna 800.000 liter ruwe olie in zee stroomt. Dat is vijf keer zoveel.
Een woordvoerster van de kustwacht benadruke dat het om een schatting gaat en dat er veel ''variabelen'' zijn bij het berekenen van de precieze hoeveelheid.
De zegsvrouw zei ook dat op een diepte van 1500 meter een derde lek is ontdekt. Twee lekken werden binnen 36 uur na de explosie op het olieplatform gelokaliseerd.
Goede reclame voor diepzee-oliewinning is dit natuurlijk niet..quote:Op donderdag 29 april 2010 08:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach maar 5* zoveel olie wat per dag eruit komt. Verder horen we ook niets meer van BP die gisteren rond het middaguur op zijn laatst de lek gedicht zou moeten hebben volgens hun persberichten.
quote:Op donderdag 29 april 2010 09:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Goede reclame voor diepzee-oliewinning is dit natuurlijk niet..
Dat is het punt. Overal zitten risico's aan vast. Maar in de huidige maatschappij, waarin alles uitgesloten moet worden, is een fout, een ramp of een tegenvaller niet meer acceptabel. Dan gaan mensen opeens TEUGE! schreeuwen. Alsof dat iets oplost.quote:Op donderdag 29 april 2010 09:41 schreef Drive-r het volgende:
[..]
![]()
Aan de andere kant: er zitten altijd risico's aan, dat weet iedereen en dat accepteert iedereen. Als er dan een keer een worst-case gebeurt, dan moet het ook niet direct een complete schok zijn. Maar goed, daar zal de politiek anders over denken.
Maar het is natuurlijk ook een punt dat sommige risico berekeningen de laatste jaren wel van heel positieve scenario's zijn uitgegaan, terwijl je bij een grondige analyse juist van het worst case scenario zou uit moeten gaan. Maar als een bedrijf daarvan uitgaat en in bijvoorbeel een MER rapport zou zetten dan weet je als bedrijf zeker al dat je de vergunning natuurlijk nooit gaat krijgen.quote:Op donderdag 29 april 2010 10:39 schreef El_Matador het volgende:
Dat is het punt. Overal zitten risico's aan vast. Maar in de huidige maatschappij, waarin alles uitgesloten moet worden, is een fout, een ramp of een tegenvaller niet meer acceptabel. Dan gaan mensen opeens TEUGE! schreeuwen. Alsof dat iets oplost.
Ik ben het met die risico berekeningen niet eens, het is in ieder geval niet wat ik gezien heb in de olie sector.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar het is natuurlijk ook een punt dat sommige risico berekeningen de laatste jaren wel van heel positieve scenario's zijn uitgegaan, terwijl je bij een grondige analyse juist van het worst case scenario zou uit moeten gaan. Maar als een bedrijf daarvan uitgaat en in bijvoorbeel een MER rapport zou zetten dan weet je als bedrijf zeker al dat je de vergunning natuurlijk nooit gaat krijgen.![]()
Hoe kunnen er trouwens 3 lekken zijn, zat dit platform op meerdere wells aangesloten, en zijn alle 3 de afsluiters kapot gegaan
Wat heel goed mogelijk is, is dat er scheuren zijn ontstaan door de explosies in het (jonge) gesteente en er extra openingen zijn ontstaan. Dit scenario werd ook voorgesteld bij de gigantische moddervulkaan op Java, waar Pertamina (meen ik) een put boorde en een nieuwe zijweg ontstond waar miljoenen liters warme koolwaterstofhoudende modder een compleet dorp verzwolg.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:08 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Ik ben het met die risico berekeningen niet eens, het is in ieder geval niet wat ik gezien heb in de olie sector.
Wat betreft die drie lekken, dat is inderdaad wat vreemd. Die is een drilling platform, in principe geen productie platform, dus lijkt het sterk dat ze drie wells "open" hadden.
De regelingen voor boren zijn -terecht- heel erg streng. De milieu-eisen zijn enorm en dat werkt door in alle berekeningen. Natuurlijk kunnen er nog steeds dingen fout gaan, dat houd je helaas niet tegen.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar het is natuurlijk ook een punt dat sommige risico berekeningen de laatste jaren wel van heel positieve scenario's zijn uitgegaan, terwijl je bij een grondige analyse juist van het worst case scenario zou uit moeten gaan. Maar als een bedrijf daarvan uitgaat en in bijvoorbeel een MER rapport zou zetten dan weet je als bedrijf zeker al dat je de vergunning natuurlijk nooit gaat krijgen.![]()
Hoe kunnen er trouwens 3 lekken zijn, zat dit platform op meerdere wells aangesloten, en zijn alle 3 de afsluiters kapot gegaan
Zou kunnen, maar lijkt me stiekem toch nog wat moeilijk om hier te geloven, zeker als je ervan uit gaat dat het reservoir nog 1000-en meters dieper ligt. Maar goed, ben benieuwd. Weinig goeie info momenteel, moet even de US websites checken.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:21 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wat heel goed mogelijk is, is dat er scheuren zijn ontstaan door de explosies in het (jonge) gesteente en er extra openingen zijn ontstaan. Dit scenario werd ook voorgesteld bij de gigantische moddervulkaan op Java, waar Pertamina (meen ik) een put boorde en een nieuwe zijweg ontstond waar miljoenen liters warme koolwaterstofhoudende modder een compleet dorp verzwolg.
De enegels website die ik gevonden heb heeft net zoveel/weinig informatie als de nederlandse sites.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:52 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zou kunnen, maar lijkt me stiekem toch nog wat moeilijk om hier te geloven, zeker als je ervan uit gaat dat het reservoir nog 1000-en meters dieper ligt. Maar goed, ben benieuwd. Weinig goeie info momenteel, moet even de US websites checken.
quote:'Vierhonderd diersoorten bedreigd door olie'
NEW ORLEANS - Meer dan vierhonderd diersoorten lopen gevaar door de olievervuiling in de Golf van Mexico. Dat stelt het ministerie van Natuur en Visserij in de Amerikaanse staat Louisiana, aldus lokale media woensdag laat (lokale tijd). De olielekkage is het gevolg van een explosie op het booreiland Deepwater Horizon.
„Wanneer je gaat nadenken waarvoor dit gevolgen kan hebben, dan is het echt niet te geloven”, aldus Karen Foote van het departement. De olie drijft noordwaarts richting de kust van Louisiana. De olie komt bovendien op een cruciaal moment. „Dit is echt een belangrijke tijd voor veel soorten in dit ecosysteem, want ze zijn juist begonnen met paaien en broeden”, verklaarde Melanie Driscoll van milieuorganisatie Louisiana Coastal Initiative tegen de krant The Times-Picayune.
Het gebied dat nu wordt bedreigd, is onder meer een belangrijk overwinterings- of rustplek voor meer dan 70 procent van de watervogels in de VS.
Telegraaf
Hebben ze op de zeebodem dan per put geen afsluitklep zitten?quote:Op donderdag 29 april 2010 13:24 schreef Drive-r het volgende:
CNN heeft het over een derde lek in de pijpleiding van de bron naar het platform. Da's enigzins vreemd, dat is gewoon de drilling riser en die zou sowieso wel vernield moeten zijn na de explosie. Een "pijpleiding" an sich zou er nog niet moeten zijn, tenzij het een andere put is. Wellicht is dat het, meerdere putten die nu lekken omdat de topside weg is?
Hee, bedankt voor die 2e link. Ik weet nog dat dat toen gebeurde maar ik vond er op een gegeven moment geen informatie meer over. Echt en hele bizarre situatie. Ze verwachten dat die modder nog 30 jaar blijft opborrelenquote:Op donderdag 29 april 2010 12:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De enegels website die ik gevonden heb heeft net zoveel/weinig informatie als de nederlandse sites.
http://www.oilpubs.com/oso/category.asp?v1=1
Waneer het gesteente echt gescheurd mocht zijn kan het dus zijn dat deze vervuiling nog een heel lange tijd gaat aanhouden.
Het verhaal over de moddervulkaan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sidoarjo_mud_flow
In principe wel. Maar goed, als de explosie het platform in een klap "knock-out" geslagen heeft, is het lastig om die kleppen nog te sturen. Dat zou 1 theorie zijn, maar het blijft gokken.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hebben ze op de zeebodem dan per put geen afsluitklep zitten?
Zijn die kleppen dan niet zo gemaakt dat ze altijd dichtgaan als de sturing ervan uit valt.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:34 schreef Drive-r het volgende:
[..]
In principe wel. Maar goed, als de explosie het platform in een klap "knock-out" geslagen heeft, is het lastig om die kleppen nog te sturen. Dat zou 1 theorie zijn, maar het blijft gokken.
Er zijn veel verschillende systemen, sommige vrij drastisch (waarbij de drill string doormidden geknipt wordt). Ik weet eigenlijk niet hoe de aansturing exact zit, maar ik kan me voorstellen dat het niet direct in actie komt als de sturing uitvalt.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zijn die kleppen dan niet zo gemaakt dat ze altijd dichtgaan als de sturing ervan uit valt.
quote:Oil rig safety-valve failure investigated
The U.S. departments of the Interior and Homeland Security are conducting a joint investigation into what caused the spill, focusing part of the investigation on why a safety valve, called a blowout preventer, on the gulf floor didn't activate at the time of the explosion, The (New Orleans) Times-Picayune reported Thursday.
The spill resulted from an explosion last week that sank the oil rig and left 11 workers missing and presumed dead. The rig was owned and operated by Transocean, a Swiss company, for British Petroleum.
Unmanned submarines that arrived soon after the explosion couldn't activate the blowout preventer, The Wall Street Journal reported.
Tony Hayward, BP chief executive officer, said learning why the blowout preventer didn't activate was a key question in the investigation.
"This is the fail-safe mechanism that clearly has failed," Hayward told the Journal.
Er zitten risico's aan, het is uiteraard wel aan de politiek om te beslissen of de risico's niet te groot zijn. In ieder geval moeten de verantwoordelijken de schade tot op de laatste cent betalen. Al was dat alleen maar om de kans te vergroten dat men in de toekomst de risico's veel serieuzer neemt en meer voorzorgsmaatregelen treft.quote:Op donderdag 29 april 2010 09:41 schreef Drive-r het volgende:
[..]
![]()
Aan de andere kant: er zitten altijd risico's aan, dat weet iedereen en dat accepteert iedereen. Als er dan een keer een worst-case gebeurt, dan moet het ook niet direct een complete schok zijn. Maar goed, daar zal de politiek anders over denken.
quote:U.S. may send in troops as Gulf oil spill worsens
NEW ORLEANS—A massive oil spill in the Gulf of Mexico is even worse than believed and as the government grows concerned that the rig’s operator is ill-equipped to contain it, officials are offering a military response to try to avert a massive environmental disaster along the ecologically fragile U.S. coastline.
Maar de grap is natuurlijk dat dat al gebeurt. Ik weet niet of je ook risico analyse gedaan hebt op dit soort vlakken, maar die afweging is de kern van het vak. "Risico's veel serieuzer nemen" is dus een loze kreet. Die risico's werden altijd al serieus genomen, alleen er werd voor gekozen ergens de lijn te trekken. Je kunt niet eindeloos gaan proberen veiligheid te garanderen, op een bepaalde moment wordt het dan kosten technisch niet meer haalbaar. Dat geldt voor alles, van vliegtuigen tot bouw, etc...quote:Op donderdag 29 april 2010 15:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Er zitten risico's aan, het is uiteraard wel aan de politiek om te beslissen of de risico's niet te groot zijn. In ieder geval moeten de verantwoordelijken de schade tot op de laatste cent betalen. Al was dat alleen maar om de kans te vergroten dat men in de toekomst de risico's veel serieuzer neemt en meer voorzorgsmaatregelen treft.
Dat is wel zo maar aan de andere kant kost deze ramp BP miljoenen per dag. Ik meen ergens 4,5 miljoen dollar per dag gelezen te hebben.quote:Op donderdag 29 april 2010 11:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar het is natuurlijk ook een punt dat sommige risico berekeningen de laatste jaren wel van heel positieve scenario's zijn uitgegaan, terwijl je bij een grondige analyse juist van het worst case scenario zou uit moeten gaan. Maar als een bedrijf daarvan uitgaat en in bijvoorbeel een MER rapport zou zetten dan weet je als bedrijf zeker al dat je de vergunning natuurlijk nooit gaat krijgen.![]()
Dat niet alleen want door sommige maatregelen aan de ene kant de nemen moet je vaak weer concessies doen tov maatregelen aan de andere kant. Soms kun je het nog wel wat verbeteren door systemen redudant te maken.quote:Op donderdag 29 april 2010 16:03 schreef Drive-r het volgende:
Je kunt niet eindeloos gaan proberen veiligheid te garanderen, op een bepaalde moment wordt het dan kosten technisch niet meer haalbaar. Dat geldt voor alles, van vliegtuigen tot bouw, etc...
quote:Op donderdag 29 april 2010 16:07 schreef waht het volgende:
[..]
Dat is wel zo maar aan de andere kant kost deze ramp BP miljoenen per dag. Ik meen ergens 4,5 miljoen dollar per dag gelezen te hebben.
Dat wil je ook niet als onderneming.
Wanneer ik jou bericht combineer met het stukje van de FT dan verwachten ze dus er ongeveer 25 dagen over te doen om het dicht en opgeruimd te krijgen. Ik ben benieuwd.quote:http://www.ft.com/cms/s/0/75d4009c-51cd-11df-a2a2-00144feab49a.html?catid=2&SID=google
BP is responsible for stopping the leak and cleaning up the spill, at a cost expected to be well over $100m (£65.5m).
Ik ben werkzaam als engineer en doe als dusdanig ook het nodige in risico management. Mijn ervaring daarin is dat vaak onder commerciële druk onverantwoordelijke keuzen gemaakt worden door mensen die ongeschikt zijn om die beslissingen te nemen. Ik kan niet spreken voor deze industrie omdat ik daar geen ervaring mee heb, maar ik vermoed dat dit fenomeen algemeen van toepassing is, neem het ongeluk met de Sapceshuttle Challenger als voorbeeld, daar werd het groene licht gegeven door incapabele managers die geen inhoudelijke kennis hadden van datgene waar ze over beslisten. "Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage, and those who manage what they do not understand".quote:Op donderdag 29 april 2010 16:03 schreef Drive-r het volgende:
Maar de grap is natuurlijk dat dat al gebeurt. Ik weet niet of je ook risico analyse gedaan hebt op dit soort vlakken, maar die afweging is de kern van het vak. "Risico's veel serieuzer nemen" is dus een loze kreet. Die risico's werden altijd al serieus genomen, alleen er werd voor gekozen ergens de lijn te trekken. Je kunt niet eindeloos gaan proberen veiligheid te garanderen, op een bepaalde moment wordt het dan kosten technisch niet meer haalbaar. Dat geldt voor alles, van vliegtuigen tot bouw, etc...
Dat zijn getallen die mij overtuigen dat er verstandig gewerkt word. Er vliegen dagelijks duizenden vliegtuigen door de lucht en er zijn zowaar dagen dat er geen eentje neerstortquote:Je berekent een platform in de Noordzee ook altijd zo dat het de statistische "100 year storm" kan doorstaan. Dat is de grens over het algemeen. Dat betekent dat als er een heftigere storm komt dan dat (en dat wordt duidelijk erkend als een mogelijkheid), dat je dan je platform kwijt bent. Dit is zo'n geval. Je kunt blowouts niet voorkomen, wel de gevolgen. Hier is het mis gegaan, dat risico bestond altijd. Ga na, er liggen 3,500 actieve velden in de Golf, dus er is een grote veelvoud aan boringen geweest. En dan kan het een keer mis gaan.
150 bar is geen extreme druk.quote:Op donderdag 29 april 2010 16:28 schreef Basp1 het volgende:
Het lijkt me maar een rotkarwei om zulke dingen te moeten ontwerpen die tegen zulke extreme drukken kunnen (150 bar)
Niet het bericht wat ik eerst had gelezen maar een andere:quote:Op donderdag 29 april 2010 16:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
[..]
Wanneer ik jou bericht combineer met het stukje van de FT dan verwachten ze dus er ongeveer 25 dagen over te doen om het dicht en opgeruimd te krijgen. Ik ben benieuwd.
quote:http://www.rigzone.com/news/article.asp?hpf=1&a_id=91890
Preliminary estimates indicate that current efforts to contain the spill and secure the well are costing the MC252 owners about $6 million per day. This figure is expected to rise as activity increases. BP has a 65 percent interest in MC252.
Daar zou ik mee geen zorgen om maken, de olieindustrie werkt tegenwoordig tot grotere dieptes en dat is inmiddels redelijk bewezen technologie.quote:Op donderdag 29 april 2010 16:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat niet alleen want door sommige maatregelen aan de ene kant de nemen moet je vaak weer concessies doen tov maatregelen aan de andere kant. Soms kun je het nog wel wat verbeteren door systemen redudant te maken.
De grote vraag is idd hoe betrouwbaar zijn de afsluiters op 1500 meter diepte en heeft men niet per ongeluk iets over het hoofd gezien bij het ontwerp daarvan. Het lijkt me maar een rotkarwei om zulke dingen te moeten ontwerpen die tegen zulke extreme drukken kunnen (150 bar)
quote:Deepwater Horizon oil slick to hit US coast within hours
US government assumes control of clean-up in Gulf of Mexico as £13bn wiped off BP's value
The United States mobilised its military tonight in an attempt to help deal with the vast oil slick spreading across the Gulf of Mexico amid predictions that it will begin to hit the Louisiana coast within hours and could cause one of the country's biggest environmental disasters.
The US coastguard said today that oil was flowing into the sea at five times the rate previously estimated.
[..]
Under US law, the company is responsible for the costs of dealing with the crisis, including paying for use of the military.
[..]
BP is also planning to cap the well and capture the leaking oil, but this will take four weeks to put in place, by which stage more than 150,000 barrels could have been spilt. If the steel cap does not work, BP will have to try drilling a relief well, which would take three months.
By then, the spill could be more than 300,000 barrels – larger than the 258,000 leaked by the Exxon Valdez.
[..]
Alles in het werk om olielek VS te bestrijdenquote:De regering van de Amerikaanse president Barack Obama heeft donderdag aangekondigd alles in het werk te stellen om de gevolgen van een groot olielek in de Golf van Mexico tot een minimum te beperken. Verwacht wordt dat de gelekte olie de Amerikaanse Golfkust binnen een dag bereikt.
Obama heeft zijn ministers van binnenlandse veiligheid, binnenlandse zaken en milieubescherming naar het gebied gestuurd om de aanpak van de potentiële milieuramp te coördineren.
"We zijn erg strijdlustig en op alles voorbereid", zei admiraal Sally Brice O'Hare van de kustwacht op het Witte Huis. De prioriteit van de regering ligt bij het leveren van materiaal aan olieconcern BP om de gelekte olie zoveel mogelijk op te ruimen of gecontroleerd te verbranden.
De regering verwierp de suggestie dat zij te traag zou hebben gereageerd en uitte haar teleurstelling dat BP het onderzeese lek nog niet heeft gedicht. Daarnaast liet zij weten dat alle kosten voor bescherming en schoonmaken op rekening van de olieindustrie komen en niet van de belastingbetaler.
Verwacht wordt dat de olie vrijdag de delta van de Mississippi bereikt. Van diverse kanten werden speciale drijvers aangevoerd om de verspreiding van de olie te voorkomen en daarmee zeeleven en wetlands te beschermen.
Als het lek niet tijdig wordt gedicht kan tot zestien miljoen liter olie in zee lekken voordat een tweede bron is geboord om de olie om te leiden. Bij het grootste olielek in de Amerikaanse geschiedenis, in 1989 in Alaska, liep 42 miljoen liter olie de zee in.
In het gunstigste geval kan het nog 90 dagen duren eer het gedicht is. En dan is het nog maar de vraag of het dan meteen lukt, zeiden ze gisteren op RTLnieuws.quote:
90 dagen!?quote:Op zaterdag 1 mei 2010 08:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
In het gunstigste geval kan het nog 90 dagen duren eer het gedicht is. En dan is het nog maar de vraag of het dan meteen lukt, zeiden ze gisteren op RTLnieuws.
Man, man, wat een ramp.
Dat is niet het gunstigste geval.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 08:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
In het gunstigste geval kan het nog 90 dagen duren eer het gedicht is. En dan is het nog maar de vraag of het dan meteen lukt, zeiden ze gisteren op RTLnieuws.
Man, man, wat een ramp.
damn dat is echt vreselijk! wat een natuurrampquote:Op zaterdag 1 mei 2010 14:41 schreef Disana het volgende:
Hier wat foto's van hoge kwaliteit met beschrijvingen:
http://www.boston.com/big(...)aches_louisiana.html
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |