abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79920363
http://nos.nl/artikel/148351-eugene-terreblanche-vermoord.html
quote:
Zuid-Afrikaanse media melden de dood van Eugene Terreblanche, de leider van extreem rechtse blanken in Zuid-Afrika. Hij zou op zijn boerderij in het noorde mishandeld en doodgeslagen. De precieze toedracht is nog onbekend.

Terreblanche (69) vocht in het begin van de jaren 90 voor het behoud van de apartheid. In 1994 werd hij de leider van de Afrikaner Weerstandsbeweging (AWB), die in de jaren 80 was opgericht. De laatste jaren was Terreblanche nog maar weinig in de publiciteit.

Twee medewerkers van Terreblanche zijn opgepakt. Hij zou zijn doodgeslagen met pijpen, stokken en hakmessen.
Zien we hier een stukje einde van een wrede geschiedenis?
Of zien we een andere vorm van Apartheid?
pi_79920379
Sorry voor de spelvout.
Can un moderator ff van vermoordt vermoord maken aub.
  zondag 4 april 2010 @ 00:09:51 #3
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_79920590
Is Terreblanche zijn echte naam of een artiestennaam? Als het zijn echte naam is zal er wel een diepe psychologsche behoefte om je eigen naam waar te maken achter zitten...
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_79920594
quote:
Twee medewerkers van Terreblanche zijn opgepakt.
Waarom?
pi_79920633
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:09 schreef Marble het volgende:
Is Terreblanche zijn echte naam of een artiestennaam? Als het zijn echte naam is zal er wel een diepe psychologsche behoefte om je eigen naam waar te maken achter zitten...
*grijns*
pi_79920636
Interessant, tvp.
Huh?
pi_79920645
Best wel schokkend.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
  zondag 4 april 2010 @ 00:12:19 #8
242989 JamFlava
Ik heb hier ook tekst staan.
pi_79920687
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:11 schreef laforest het volgende:
Best wel schokkend.
Het is in Afrika gebeurd.
pi_79920713
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:11 schreef laforest het volgende:
Best wel schokkend.
Waarom vind je dit schokkend?
  zondag 4 april 2010 @ 00:13:10 #10
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_79920718
Heftig... dit kan wel eens voor problemen gaan zorgen.
Ondanks dat Zuid Afrika heel westers overkomt blijft het Africa en op dat continent kan alles omslaan in een oorlog.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_79920727
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:12 schreef JamFlava het volgende:

[..]

Het is in Afrika gebeurd.
Ja en?
Ik sla mijn baas toch ook niet dood als er iets mis is met mijn loonstrookje?
Wat is dat nou voor een gedrag?
pi_79920756
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:13 schreef Stali het volgende:

[..]

Waarom vind je dit schokkend?
Gezien je twee vorige reacties ga ik hier maar niet serieus op in.
pi_79920761
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:13 schreef Dr.Mikey het volgende:
Ondanks dat Zuid Afrika heel westers overkomt blijft het Africa en op dat continent kan alles omslaan in een oorlog.
Het beste is platnuken heel dat aidscontinent.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_79920838
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:13 schreef Dr.Mikey het volgende:
Dit geloof ik echt niet.
Het is niet alsof onze Nederlandse Geert is omgelegd. Denk niet dat je het moet overdrijven.
Overigens ben ik erg benieuwd waarom die twee medewerkers van Terreblanche zijn gearresteerd.
pi_79920919
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:14 schreef laforest het volgende:

[..]

Gezien je twee vorige reacties ga ik hier maar niet serieus op in.
Je hebt je oordeel al klaar maar weet geen fuck van de toedracht. En je wilt ook niet weten waarom twee van zijn eigen medewerkers gearresteerd zijn. Nou dan niet he. .
  zondag 4 april 2010 @ 00:21:12 #16
268260 Dr.Mikey
pi_79920961
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:17 schreef Stali het volgende:

[..]

Dit geloof ik echt niet.
Het is niet alsof onze Nederlandse Geert is omgelegd. Denk niet dat je het moet overdrijven.
Overigens ben ik erg benieuwd waarom die twee medewerkers van Terreblanche zijn gearresteerd.
Waarschijnlijk omdat de medewerkers op plaats van bestemming waren.
R.I.P DTS.
  zondag 4 april 2010 @ 00:21:48 #17
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_79920982
Hij heeft vast een 'mooi' leven gehad.
[b]"It's me Bitches..!!! "[/b]
[b]Every Need Has An Ego To Feed[/b]..............
  zondag 4 april 2010 @ 00:25:20 #18
297939 PeterLudolf
Ordnung muss sein
pi_79921100
Zuid-Afrika was tijdens het apartheidsbewind bijna net zo racistisch als Israël heden ten dage.
Manni weiß was Autos brauchen
pi_79921105
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:21 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat de medewerkers op plaats van bestemming waren.
Lijkt me stug maar ben benieuwd naar hoe het verhaal in elkaar steekt. In ieder geval even volgen.
  zondag 4 april 2010 @ 00:27:10 #20
268260 Dr.Mikey
pi_79921154
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:25 schreef PeterLudolf het volgende:
Zuid-Afrika was tijdens het apartheidsbewind bijna net zo racistisch als Israël heden ten dage.
Daarom is het spannend om te zien wat de motieven van de dader zijn .
Anders kan het misschien bij sommige in het verkeerde keelgat schieten.
R.I.P DTS.
  Trouwste user 2022 zondag 4 april 2010 @ 00:33:52 #21
7889 tong80
Spleenheup
pi_79921343
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:27 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Daarom is het spannend om te zien wat de motieven van de dader zijn .
Anders kan het misschien bij sommige in het verkeerde keelgat schieten.
Volgens mij hebben ze in het juiste keelgat geschoten.

Ik kan niet treuren om zijn dood

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_79921362
quote:
Omg, die zwarte Zuid-Afrikanen zouden willen dat ze het zo goed hadden als de Palestijnen en moslims in Israel, het is een heel andere discussie dus kap er aub mee met zulke onzin, goede bg's, vandaag ook.
pi_79921404
Dit kon nog wel 'ns 'n staartje krijgen. Schijnbaar zijn leden van het ANC (de regerende partij op dit moment, voorheen van Mandela) de laatste tijd regelmatig iets aan het zingen waar "kill the boer" in voorkomt. Terreblanche was de personificatie van boeren.

Maar goed, hier staat iets meer info over de toedracht, mogelijk niet direct politiek gerelateerd.
pi_79921482
Zonde, hij stond gewoon net zozeer voor zijn stam als alle andere Zuid-Afrikaanse politici dat ook doen.
  zondag 4 april 2010 @ 00:44:55 #25
268260 Dr.Mikey
pi_79921686
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:33 schreef tong80 het volgende:

[..]

Klopt maar de man had nog veel volgelingen.
plus hij werd nog steeds veel gehaat aan de andere kant... Wat je dan krijgt is dat dit kan aanzetten tot veel grotere dingen.
R.I.P DTS.
  zondag 4 april 2010 @ 00:47:54 #26
297939 PeterLudolf
Ordnung muss sein
pi_79921779
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:34 schreef DeParo het volgende:

[..]

Omg, die zwarte Zuid-Afrikanen zouden willen dat ze het zo goed hadden als de Palestijnen en moslims in Israel
Proest.

Maar goed. Ontopic.

Het is al langer bekend dat de zwarte bevolking bezig is met een etnische zuivering op blanke Zuid-Afrikanen. Jammer dat je daar weinig van hoort in de media. Zuid-Afrika is door blanke Europeanen opgebouwd en heeft toen heel veel arme Afrikanen uit het noorden aangetrokken die nu roepen dat Zuid-Afrika aan hen toebehoort. Tot nu toe is Zuid-Afrika alleen nog maar bergafwaarts gegaan en ik betwijfel of dat nog omgebogen kan worden gezien de staat van andere Afrikaanse landen. Het blanke boertje wegjagen (lees: vermoorden/verkrachten/etc. omdat ze blank zijn) was ook al zo'n succes in Zimbabwe.
Manni weiß was Autos brauchen
pi_79921862
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:19 schreef Stali het volgende:

[..]

Je hebt je oordeel al klaar maar weet geen fuck van de toedracht. En je wilt ook niet weten waarom twee van zijn eigen medewerkers gearresteerd zijn. Nou dan niet he. .
pi_79921969
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:33 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik ook niet en ik gun het hem eigenlijk wel ook.
pi_79922138
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:47 schreef PeterLudolf het volgende:

[..]

Proest.

Maar goed. Ontopic.

Het is al langer bekend dat de zwarte bevolking bezig is met een etnische zuivering op blanke Zuid-Afrikanen. Jammer dat je daar weinig van hoort in de media. Zuid-Afrika is door blanke Europeanen opgebouwd en heeft toen heel veel arme Afrikanen uit het noorden aangetrokken die nu roepen dat Zuid-Afrika aan hen toebehoort. Tot nu toe is Zuid-Afrika alleen nog maar bergafwaarts gegaan en ik betwijfel of dat nog omgebogen kan worden gezien de staat van andere Afrikaanse landen. Het blanke boertje wegjagen (lees: vermoorden/verkrachten/etc. omdat ze blank zijn) was ook al zo'n succes in Zimbabwe.
Proest, eerst gaat meneer Israel beschuldigen van zaken die het niet doet, daarna gaat hij even de geschiedenis van de zwarte Afrikanen in White Superior Perspectief stellen.
Gast serieus, etnische zuiveringen, houd toch op, ja in Zimbabwe en Zuid-Afrika zijn veel blanken van hun land verjaagd, maar dat is na al die jaren ook wel lichtelijk te begrijpen, het was daarvoor misschien niet van hun persoonlijk
maar anders zou er alsnog niet veel veranderen denk je niet.
  Trouwste user 2022 zondag 4 april 2010 @ 01:08:29 #30
7889 tong80
Spleenheup
pi_79922282
Kent iemand de doumentaire nog dat ie als een groot vorst zou onthaald worden en dat niemand in het publiek zat.

En dat om de ramp compleet te maken zijn paard op hoel sloeg ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 4 april 2010 @ 01:23:10 #31
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_79922656
quote:
Op zondag 4 april 2010 01:08 schreef tong80 het volgende:
Kent iemand de doumentaire nog dat ie als een groot vorst zou onthaald worden en dat niemand in het publiek zat.

En dat om de ramp compleet te maken zijn paard op hoel sloeg ?

Dit is in ieder geval een deel van een docu.

pi_79922684
Nou, ik zal er niet wakker van liggen.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_79922741
quote:
Op zondag 4 april 2010 01:24 schreef shmoopy het volgende:
Nou, ik zal er niet wakker van liggen.
Wacht maar op Geert Wilders. .
pi_79922765
quote:
Op zondag 4 april 2010 01:28 schreef Stali het volgende:

[..]

Dan blijf ik wel wakker.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_79923025
quote:
Volgens kapt. Adéle Myburgh, polisiewoordvoerder in die Noordwes, is Terre'Blanche vermoedelik deur twee van sy plaaswerkers, onderskeidelik 16 en 21 jaar oud, vermoor.

“Die polisie het Terre'Blanche se lyk omstreeks 18:00 in ‘n kamer op sy plaas sowat 10km buite Ventersdorp gevind. Hy het op sy rug op ‘n bed gelê en het verskeie hoofbeserings gehad.

“Daar is ook 'n panga en 'n knopkierie in die slaapkamer gevind,” het Myburgh aan Nuus24 gesê.

Die twee verdagtes het glo vroeër Saterdag ‘n argument met Terre’Blanche gehad oor geld. Hulle het na bewering later na sy huis teruggekeer en hom aangeval. Hulle het hulself direk na die voorval aan die polisie oorhandig.
Het blijft toch frappant, dat al die racistische figuren niet zonder hun zwarte bedienden kunnen. En dan als controversiele "Politiker" wegens wat onenigheid over loon vermoord worden.
pi_79923122
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:03 schreef DeParo het volgende:
[..]

Wat bedoel je daar nou mee?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_79923152
quote:
Op zondag 4 april 2010 01:50 schreef OllieA het volgende:

[..]

Wat bedoel je daar nou mee?
Nou ja, het is als blanke in ZA nu natuurlijk een stuk minder plezant dan vroeger.
  zondag 4 april 2010 @ 01:52:47 #38
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_79923178
Ik vind het een sterk verhaal, eerst zouden ze hem hebben doodgeslagen omdat ze niet betaald werden en vervolgens gaan ze rechtstreeks naar de politie?
pi_79923254
quote:
Op zondag 4 april 2010 01:51 schreef RQPS het volgende:

[..]

Nou ja, het is als blanke in ZA nu natuurlijk een stuk minder plezant dan vroeger.
Tja, dat witmanfascisten in ZA worden vermoord door zwarten is natuurlijk niet zo plezant. Maar of het een andere vorm van Apartheid is, zoals TS suggereert betwijfel ik.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_79923454
Ik suggereer niets, jij mag het invullen, het was slechts een opzetje.
Haha tsja.
  zondag 4 april 2010 @ 02:10:03 #41
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_79923482
quote:
Zwarten en blanken hadden geen gelijke rechten hadden onder het apartheidsregime hoor. Ik weet niet hoe je aan deze onzin komt.
2000 light years from home
pi_79923527
quote:
Op 3 april 2010 werd Terre'Blanche in zijn eigen huis vermoord door wurging en slagen met kapmessen. Volgens Zuid-Afrikaanse media zijn de daders jonge lichtgetinte Marokanen in dienst op zijn veehouderij.[1]
[bewerken]
Dit staat op Wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eug%C3%A8ne_Terre%27Blanche

Die spelfout. Zo typisch.
pi_79923570
quote:
Op zondag 4 april 2010 02:07 schreef DeParo het volgende:
Haha tsja.
Haha tsja.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_79923655
quote:
Op zondag 4 april 2010 01:56 schreef OllieA het volgende:

[..]

Tja, dat witmanfascisten in ZA worden vermoord door zwarten is natuurlijk niet zo plezant. Maar of het een andere vorm van Apartheid is, zoals TS suggereert betwijfel ik.
Ik geloof dit ook niet. En ik heb er twee jaar gewoond en juist in de tijd dat men vreesde voor een burgeroorlog. etc.
Ik denk dat een zgn. andere vorm van apartheid gewoon flauwekul is.

Maar ben wel benieuwd naar de toedracht en waarom twee medewerkers van hem vastzitten.
pi_79923675
Wat fijn dat die klootzak dood is. Ik ben er oprecht verheugd over.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_79923687
quote:
[b]Op zondag 4 april 2010 00:03 schreef

Eerder de zoveelste extremistische debiel die het leven laat. Lima bravo. Al zal mening FOKkertje om zijn dood wenen.
pi_79923988
Goede zaak! Zo'n vent verdient het niet om te leven. Rechts extremistich tuig!
pi_79924004
quote:
Op zondag 4 april 2010 01:28 schreef Stali het volgende:

[..]

Die gaat wel door in zijn voetstappen bedoel je?
pi_79924581
Het zou me niks verbazen als President Zuma zijn condoleances aanbiedt aan de nabestaanden.

edit: "Zuma's spokesperson Vusi Mona said the president was filled with shock and horror at the killing"

[ Bericht 38% gewijzigd door HiZ op 04-04-2010 05:03:13 ]
  zondag 4 april 2010 @ 07:52:25 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79924869
quote:
Op zondag 4 april 2010 01:02 schreef DeParo het volgende:

[..]

Proest, eerst gaat meneer Israel beschuldigen van zaken die het niet doet, daarna gaat hij even de geschiedenis van de zwarte Afrikanen in White Superior Perspectief stellen.
Gast serieus, etnische zuiveringen, houd toch op, ja in Zimbabwe en Zuid-Afrika zijn veel blanken van hun land verjaagd, maar dat is na al die jaren ook wel lichtelijk te begrijpen, het was daarvoor misschien niet van hun persoonlijk
maar anders zou er alsnog niet veel veranderen denk je niet.
DIe blanken woonden al meerdere generaties op die boerderijen, hadden ze van de grond af aan opgebouwd, en daarmee de welvaart in Zimbabwe gebracht. Dus praat het aub niet goed!
The End Times are wild
pi_79924873
Ongelooflijk wat een hypocriete mensen bestaan er zeg. Toen ik van de week de reacties las op het nieuwsbericht over die negers die een man zwaar mishandeld hadden waren de reacties niet van de lucht, en nu bij dit bericht zijn ze opeens blij dat ie dood is. Zeg eens eerlijk mensen, hadden jullie wel eens gehoord van deze man voor je dit bericht las?
  zondag 4 april 2010 @ 07:59:53 #52
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79924891
quote:
Op zondag 4 april 2010 07:52 schreef Gewas het volgende:
Ongelooflijk wat een hypocriete mensen bestaan er zeg. Toen ik van de week de reacties las op het nieuwsbericht over die negers die een man zwaar mishandeld hadden waren de reacties niet van de lucht, en nu bij dit bericht zijn ze opeens blij dat ie dood is. Zeg eens eerlijk mensen, hadden jullie wel eens gehoord van deze man voor je dit bericht las?
Ik kende Terre'Blanche wel, in de jaren 80 was hij best vaak in de media met zijn AWB.

Ik denk trouwens niet dat hij uit politieke motieven vermoord is, maar gewoon in stompzinnige haat om iets van hem af te pakken, zoals zo vaak gebeurt in Afrika.
The End Times are wild
  zondag 4 april 2010 @ 10:03:31 #53
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_79925794
Ach, een terrorist vermoord door de mensen die hij uitbuitte en die hij het liefst als slaven zag. Kan er geen traan om laten.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_79925862
quote:
Op zondag 4 april 2010 07:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik kende Terre'Blanche wel, in de jaren 80 was hij best vaak in de media met zijn AWB.

Ik denk trouwens niet dat hij uit politieke motieven vermoord is, maar gewoon in stompzinnige haat om iets van hem af te pakken, zoals zo vaak gebeurt in Afrika.
Volgens nu.nl heeft ie heel wat terreur en doden op z'n geweten.
pi_79926115
quote:
Het is een vrij bekende neo-nazi, verwacht je echt medelijden
pi_79927079
quote:
Op zondag 4 april 2010 10:03 schreef Dagonet het volgende:
Ach, een terrorist vermoord door de mensen die hij uitbuitte en die hij het liefst als slaven zag. Kan er geen traan om laten.
Helemaal mee eens.
  zondag 4 april 2010 @ 11:22:24 #57
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_79927274
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:09 schreef Marble het volgende:
Echte naam! Soms zijn dingen niet te mooi om waar te zijn.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_79927282
The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.
pi_79928041
quote:
Sommige mensen lezen wel eens wat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_79928369
quote:
Op zondag 4 april 2010 10:03 schreef Dagonet het volgende:
Om de man zelf zal ik niet wakker liggen, wel van de mogelijke gevolgen. Ten eerste is hij doodgeslagen met kapmessen en pijpen, dat komt weer mooi over op de rest van de wereld: negers die met primitief geweld iemand ombrengen. Ten tweede zal het de kloof tussen blank en zwart niet echt ten goede komen. Laten we hopen dat hier geen fatsoenlijke mensen op aangekeken zullen worden, maar dat zal wel ijdele hoop zijn.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_79928375
quote:
Op zondag 4 april 2010 02:57 schreef elf1964 het volgende:
Goede zaak! Zo'n vent verdient het niet om te leven. Rechts extremistich tuig!
Jij bent zelf ook extremistisch tuig met dit soort uitspraken. Het is niet aan jou om te oordelen wie wel of niet verdient te leven. Je bent zelf geen haar beter.
pi_79928465
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:14 schreef laforest het volgende:

[..]

Jij bent zelf ook extremistisch tuig met dit soort uitspraken. Het is niet aan jou om te oordelen wie wel of niet verdient te leven. Je bent zelf geen haar beter.
Nee, inderdaad. Hij is geen haar beter dan iemand die schuld heeft bekent aan de medewerking van bomaanslagen waarbij 21 doden zijn gevallen.

Echt, als iets extremistisch tuig is ben jij het wel, met je idiote uitspraken.

[ Bericht 0% gewijzigd door nummer_zoveel op 04-04-2010 12:28:11 ]
  zondag 4 april 2010 @ 12:27:04 #63
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_79928667
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:14 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Om de man zelf zal ik niet wakker liggen, wel van de mogelijke gevolgen. Ten eerste is hij doodgeslagen met kapmessen en pijpen, dat komt weer mooi over op de rest van de wereld: negers die met primitief geweld iemand ombrengen. Ten tweede zal het de kloof tussen blank en zwart niet echt ten goede komen. Laten we hopen dat hier geen fatsoenlijke mensen op aangekeken zullen worden, maar dat zal wel ijdele hoop zijn.
Ach welnee, de gast is vermoord omdat hij z'n werknemers niet betaalde, is een terrorist en een racist. Niemand die er een traan om zal laten.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  FOK!fotograaf zondag 4 april 2010 @ 12:29:22 #64
73911 ultra_ivo
pi_79928733
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:27 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ach welnee, de gast is vermoord omdat hij z'n werknemers niet betaalde, is een terrorist en een racist. Niemand die er een traan om zal laten.
Dat is inderdaad de juiste variant van reactie, niet goedkeuren maar ook het niet echt jammer vinden. Die vent had op Robbeneiland of een ander gevangeniseiland moeten zitten. Niet thuis op z'n boerderij.
pi_79928809
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:19 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Nee, inderdaad. Hij is geen haar beter dan iemand die schuld heeft bekent aan de medewerking van bomaanslagen waarbij 21 doden zijn gevallen.

Echt, als iets extremistisch tuig is ben jij het wel, met je idiote uitspraken.
Jezelf naar het niveau van zo'n vent verlagen door mensen het leven niet te gunnen vind ik minstens zo erg. Wel typisch voor extreem-linkse mensen overigens, om niet tolerante mensen het leven niet te gunnen.
pi_79928868
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:32 schreef laforest het volgende:

[..]

Jezelf naar het niveau van zo'n vent verlagen door mensen het leven niet te gunnen vind ik minstens zo erg. Wel typisch voor extreem-linkse mensen overigens, om niet tolerante mensen het leven niet te gunnen.
Natuurlijk is het een niet al te nette post, maar je ziet toch wel het verschil met deelname aan een terroristische organisatie die doden op zijn geweten heeft?
  zondag 4 april 2010 @ 12:35:04 #67
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_79928871
De eierkop is dood.

Staat op de BBC wel een aardig overzicht:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/3797797.stm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/8602347.stm
Louis Theroux met Terre'blanche:

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 04-04-2010 12:41:20 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_79928878
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:29 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de juiste variant van reactie, niet goedkeuren maar ook het niet echt jammer vinden. Die vent had op Robbeneiland of een ander gevangeniseiland moeten zitten. Niet thuis op z'n boerderij.

....met negers in dienst!
pi_79928926
Niemand verdient zo te sterven. Maar Terreblanche verdiende ook niet zo te leven.
Nog een wonder dat hij als extremist zo lang het leven heeft weten te houden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_79929035
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:34 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Natuurlijk is het een niet al te nette post, maar je ziet toch wel het verschil met deelname aan een terroristische organisatie die doden op zijn geweten heeft?
Ik vond hem geen terrorist. (Beetje een populistische term tegenwoordig)
Als je dat vindt dan kun je heel wat mensen in de wereld als terrorist bestempelen.
Overal ter wereld wordt gevochten met nog veeeeeeeell meer doden, veel bruter geweld en redenen die nog slechter zijn.
Kijk alleen maar op het Afrikaanse continent zelf. Dat is dan zo'n beetje een continent dat bestaat uit voornamelijk terroristen in alle soorten, maten en leeftijden.
pi_79929093
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:37 schreef sigme het volgende:
Niemand verdient zo te sterven. Maar Terreblanche verdiende ook niet zo te leven.
Nog een wonder dat hij als extremist zo lang het leven heeft weten te houden.
Feit is dat twee mensen op dierelijke wijze iemand hebben afgeslacht om een beetje geld.
Het valt me hier op dat mensen moord goedpraten als het slachtoffer ze niet aanstaat. Dat is net zo barbaars als deze daad.
pi_79929101
quote:
Op zondag 4 april 2010 02:07 schreef DeParo het volgende:
Haha tsja.
Godjezus, wat ben jij een faaltroll.
  zondag 4 april 2010 @ 12:49:03 #73
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_79929211
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:43 schreef laforest het volgende:
Feit is dat twee mensen op dierelijke wijze iemand hebben afgeslacht om een beetje geld.
Het geld waar ze recht op hadden dat ze niet kregen (voor de hoeveelste keer al?), verder in blinde woede ontstoken of de wanhoop nabij omdat je echt voor de rest niets anders hebt? Het is ZA he, waar negers soms rond moeten komen van het verkopen langs verlaten kruispunten of niets anders in hun krottenwoning hebben dan een kacheltje. Ze gaan daar de winter in dus het zal ook nog eens lekker koud geweest zijn, dus heb je je geld harder nodig om te overleven.

Voor de rest keur ik het niet goed maar ik kan me wel indenken hoe ze zover gekomen zijn.
pi_79929244
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:41 schreef laforest het volgende:

[..]

Ik vond hem geen terrorist. (Beetje een populistische term tegenwoordig)
Als je dat vindt dan kun je heel wat mensen in de wereld als terrorist bestempelen.
Overal ter wereld wordt gevochten met nog veeeeeeeell meer doden, veel bruter geweld en redenen die nog slechter zijn.
Kijk alleen maar op het Afrikaanse continent zelf. Dat is dan zo'n beetje een continent dat bestaat uit voornamelijk terroristen in alle soorten, maten en leeftijden.
Ja, de hele wereld en elke inwoner van Afrika pleegt bomaanslagen op onschuldige mensen, en daarom was deze man niet verkeerd.
Die twee negers die hem om een beetje geld hebben vermoord, da's pas erg jongens!

Volgens de wondere wereld van Laforest.
pi_79929245
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:43 schreef laforest het volgende:

[..]

Het valt me hier op dat mensen moord goedpraten als het slachtoffer ze niet aanstaat. Dat is net zo barbaars als deze daad.
Terreblanche had wat mij betreft ook wel netjes afgeschoten mogen worden hoor.

Hoe onrechtvaardig ook, de daders ken ik niet, hun motief boeit me ook niet echt. Terreblanche daarentegen is een icoon. Diens leven en dood is wel boeiend. En dat hij gewelddadig aan z'n einde komt is niet echt verrassend. En dat hij gewelddadig aan z'n einde komt vind ik ook niet betreurenswaardig, gezien de mans leven & werken.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_79929279
Trouwens, ik keur het ook niet goed.
Maar het verbaasd me dat een moordenaar dus z'n laatste dagen nog zo mooi kon slijten op een farm waarbij hij negers in dienst had. En die dan ook nog niet uitbetaalde.
pi_79929424
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:49 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Het geld waar ze recht op hadden dat ze niet kregen (voor de hoeveelste keer al?), verder in blinde woede ontstoken of de wanhoop nabij omdat je echt voor de rest niets anders hebt? Het is ZA he, waar negers soms rond moeten komen van het verkopen langs verlaten kruispunten of niets anders in hun krottenwoning hebben dan een kacheltje. Ze gaan daar de winter in dus het zal ook nog eens lekker koud geweest zijn, dus heb je je geld harder nodig om te overleven.
Dus dan is moord ineens ok?
Ja met zo'n mentaliteit zal dat land nooit een volwaardige democratie worden.
Maar ja wat verwacht je van een land waar vrouwen ook dagelijks op brute wijze verkracht worden (1.19 per 1000 inwoners).
pi_79929479
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:56 schreef laforest het volgende:

[..]

Maar ja wat verwacht je van een land waar vrouwen ook dagelijks op brute wijze verkracht worden (1.19 per 1000 inwoners).
Altijd nog beter dan 1.20.
pi_79929502
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:50 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ja, de hele wereld en elke inwoner van Afrika pleegt bomaanslagen op onschuldige mensen, en daarom was deze man niet verkeerd.
Die twee negers die hem om een beetje geld hebben vermoord, da's pas erg jongens!

Volgens de wondere wereld van Laforest.
Ik vind mensen die om een politiek doel strijden (politiek gemotiveerde daden) wat anders dan gewoon maar mensen in koele bloede vermoorden om een paar centen.
pi_79929527
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:59 schreef Monidique het volgende:

[..]

Altijd nog beter dan 1.20.
En dat bestaat dus niet.
ZA heeft het hoogste getal van verkrachting per capita.

Maar ja idd
pi_79929637
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:59 schreef laforest het volgende:

[..]

Ik vind mensen die om een politiek doel strijden (politiek gemotiveerde daden) wat anders dan gewoon maar mensen in koele bloede vermoorden om een paar centen.
Flikker toch een eind op met foute dingen goedpraten.

Om politieke doeleinden onschuldige burgers doden goedpraten.
Je weet hoe het er aan toeging in Zuid-Afrika tijdens de apartheid? Die man was bereid om over te lijken te gaan de apartheid in stand te houden, en jij vindt dat wel ok?

En in andere topics ben je wel weer oh zo voor de doodstraf. En dat is ook gewoon moord op iemand die iets uitgevreten heeft. En dan is het ineens wel ok.
Maar ja, dat jij er rare ideeen op na houdt was al langer bekend.
pi_79929668
quote:
Op zondag 4 april 2010 07:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

DIe blanken woonden al meerdere generaties op die boerderijen, hadden ze van de grond af aan opgebouwd, en daarmee de welvaart in Zimbabwe gebracht. Dus praat het aub niet goed!
Het afstaan van bepaalde hoeveelheden land, gedwongen of niet, praat ik zeker goed, dat land is met bloed bebouwd, generaties lang, dan heb je het nu ook maar eerlijk te verdelen.
pi_79929918
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:04 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Flikker toch een eind op met foute dingen goedpraten.

Om politieke doeleinden onschuldige burgers doden goedpraten.
Je weet hoe het er aan toeging in Zuid-Afrika tijdens de apartheid? Die man was bereid om over te lijken te gaan de apartheid in stand te houden, en jij vindt dat wel ok?

En in andere topics ben je wel weer oh zo voor de doodstraf. En dat is ook gewoon moord op iemand die iets uitgevreten heeft. En dan is het ineens wel ok.
Maar ja, dat jij er rare ideeen op na houdt was al langer bekend.
Apartheid was op dat moment het legale systeem in dat land hoor, dus daarmee bega je dus dan toch geen misdaad?

Ik zie niet wat het voor- of tegenstander van de doodstraf te maken heeft met koelbloedige moord.
Je probeert nu iets wat fout is goed te praten door mij aan te vallen op mijn mening omtrent de doodstraf die door een rechtmatige regering in een bepaald land wordt uitgevoerd waar dit een wet is.
  zondag 4 april 2010 @ 13:35:36 #84
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_79930564
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:56 schreef laforest het volgende:

[..]

Dat werd door de slavendrijvers ook gedaan, en toen kwamen ze er mee weg.
Goede leermeesters gehad, kun je ook zo stellen.
pi_79930865
Het is wel komisch dat mensen die TerreBlanche nu zo'n beetje persoonlijk verantwoordelijk maken voor de Apartheid. Zelfs in de tijd dat die Apartheid er nog wel was was TerreBlanche helemaal niet zo machtig. Hij was een beetje een randfiguur die wat luidruchtig protesteerde tegen de afschaffing van het systeem door De Klerk en die een eigen blank thuisland wilde oprichten toen bleek dat die weerstand geen kans maakte.

Dat het feit dat hij een andere mening had dan zij nu maakt dat het wel prima is dat hij vermoord is, dat tekent inderdaad wel. Het geeft weer eens aan dat voor bepaalde types de waarde van een mensenleven uitermate relatief is.

Godzijdank heeft President Zuma meer beschaving dan sommige Fok leden.
  zondag 4 april 2010 @ 13:48:26 #86
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_79930944
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:45 schreef HiZ het volgende:
Het is wel komisch dat mensen die TerreBlanche nu zo'n beetje persoonlijk verantwoordelijk maken voor de Apartheid. Zelfs in de tijd dat die Apartheid er nog wel was was TerreBlanche helemaal niet zo machtig. Hij was een beetje een randfiguur die wat luidruchtig protesteerde tegen de afschaffing van het systeem door De Klerk en die een eigen blank thuisland wilde oprichten toen bleek dat die weerstand geen kans maakte.

Dat het feit dat hij een andere mening had dan zij nu maakt dat het wel prima is dat hij vermoord is, dat tekent inderdaad wel. Het geeft weer eens aan dat voor bepaalde types de waarde van een mensenleven uitermate relatief is.

Godzijdank heeft President Zuma meer beschaving dan sommige Fok leden.
Een mensenleven was voor hem zeker niet veel waard. Fight by the sword, die by the sword.
pi_79931060
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:48 schreef ThunderBitch het volgende:

[..]

Een mensenleven was voor hem zeker niet veel waard. Fight by the sword, die by the sword.
Hij is niet om politieke redenen vermoord. Gewoon door twee randfiguren om een beetje geld.
Ik ben het met je eens dat als hij door een politieke tegenstander in de strijd was gedood, tja so be it, hoort erbij. Maar een laffe moord zoals dit gun ik niemand.
pi_79931159
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:48 schreef ThunderBitch het volgende:

[..]

Zit niet zo'n onzin te kletsen; hij is gewoon vermoord in verband met een ordinaire ruzie over geld.
  zondag 4 april 2010 @ 13:56:04 #89
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_79931205
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:51 schreef laforest het volgende:

[..]

Hij is niet om politieke redenen vermoord. Gewoon door twee randfiguren om een beetje geld.
Ik ben het met je eens dat als hij door een politieke tegenstander in de strijd was gedood, tja so be it, hoort erbij. Maar een laffe moord zoals dit gun ik niemand.
Ik bedoel het in de zin van 'Karma' whatever that may be. Ik gun het niemand, omdat ik de menselijke pijn ken, maar sommigen hebben zich daar ook nooit om druk gemaakt. Het is wat mij betreft meer een juridisch verschil in deze.
  zondag 4 april 2010 @ 13:59:54 #90
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_79931347
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:54 schreef HiZ het volgende:

[..]

Zit niet zo'n onzin te kletsen; hij is gewoon vermoord in verband met een ordinaire ruzie over geld.
Dan komt het veel te laat en om de verkeerde redenen. Sorry maar hij was een lijer en ik moet diep in mijn menselijk medeleven graven om medelijden met hem te hebben. Hij heeft vast om dezelfde redenen mensen het leven niet gegund (eigen gewin).

Er worden genoeg mensen omgebracht om geld, en dat overkomt brave burgers, maar dat is hij in mijn ogen niet.
pi_79931357
quote:

[..]

Amen
pi_79931572
Een Afrikaanse nazi die eerder opgepakt is omdat hij bijna een neger dood heeft geslagen is nu op eenzelfde wijze om het leven gebracht....ik slaap er in ieder geval geen seconde minder om
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
  Trouwste user 2022 zondag 4 april 2010 @ 17:35:09 #93
7889 tong80
Spleenheup
pi_79938826
Ik heb er de gehele nacht door wakker gelegen

pi_79941489
quote:

[..]

Vind je het zelf ook niet een beetje naïef om dit zo te stellen? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar ik weet wel dat als het een politieke moord was dat de autoriteiten zouden zeggen dat een roofmoord was. Dat ligt nogal voor de hand he, als je kijkt hoeveel moeite ze nu al doen om de boel niet te laten escaleren.

Met andere woorden: egaal of het nu wel of geen politiek gemotiveerde moord was, de autoriteiten al daar zullen in beide gevallen zeggen dat het niet zo is.

Familie van die afgeslacht vent zeggen overigens dat het wel een politieke moord is en verwijzen ook naar de opgelopen spanningen de afgelopen tijd (zie onder andere de ophef over het lied "kill de boer" dat op veel plaatsen en masse gezongen werd). Dat lijkt me ook vrij bedreigend.
  Trouwste user 2022 zondag 4 april 2010 @ 19:13:56 #95
7889 tong80
Spleenheup
pi_79941788
Kill de boer is idd niet verstandig

pi_79941875
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:14 schreef laforest het volgende:

[..]

Apartheid was op dat moment het legale systeem in dat land hoor, dus daarmee bega je dus dan toch geen misdaad?
Beetje vreemde gedachtegang. Een systeem kan immers fout zijn. En die vlieger gaat zeker op voor het apartheid-regime. Dan kan je volgens de wettelijke regels van een land wellicht geen misdadiger zijn, maar dat maakt apartheid er niet minder misselijk op.

Is ongeveer hetzelfde als roepen dat de holocaust oke was, enkel omdat joden werden aangeduid als inferieure wezens volgens de Duitse wet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_79941909
quote:
Op zondag 4 april 2010 19:13 schreef tong80 het volgende:
Kill de boer is idd niet verstandig

Ach, de grote held Mandela zong ook vrolijk mee aan dat soort dingen. Negers mogen dat he. Maar goed, blanken hebben daar niets te zoeken mijns inziens. Als ze de zwarte bevolking dan het liefst ook nog steeds als slaven willen behandelen is dat vragen om problemen.
  zondag 4 april 2010 @ 19:49:47 #98
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79942743
quote:
Op zondag 4 april 2010 19:19 schreef Gulo het volgende:

[..]

Ach, de grote held Mandela zong ook vrolijk mee aan dat soort dingen. Negers mogen dat he. Maar goed, blanken hebben daar niets te zoeken mijns inziens. Als ze de zwarte bevolking dan het liefst ook nog steeds als slaven willen behandelen is dat vragen om problemen.
Die blanken woonden daar al voor de huidige negerbevolking. Maar goed, op school zullen ze tegenwoordig wel anders leren.
The End Times are wild
  zondag 4 april 2010 @ 19:54:39 #99
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_79942902
quote:
Op zondag 4 april 2010 19:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die blanken woonden daar al voor de huidige negerbevolking. Maar goed, op school zullen ze tegenwoordig wel anders leren.
Nou ja, het gebied was rond 1650 zeker bewoond, en de bevolking was niet van Europese afkomst.
  zondag 4 april 2010 @ 19:57:00 #100
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79942976
quote:
Op zondag 4 april 2010 19:54 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nou ja, het gebied was rond 1650 zeker bewoond, en de bevolking was niet van Europese afkomst.
Dat waren Hottentotten en andere bosjesmannen. Geen Bantu's. Maar goed, die blanken hebben wel gezorgd dat Zuid-Afrika is geworden wat het nu is. Om te beweren 'dat zij er niks te zoeken hebben' is volslagen onzin.
The End Times are wild
pi_79943036
quote:

[..]

Ten eerste was het gebied niet onbewoond toen er blanken kwamen aanvaren, ten tweede zijn de San er nooit weggeweest en ten derde doet het helemaal niets af aan de opgelegde ongelijke verdeling die door de blanken aan de rest is opgelegd met juridische dwang.
pi_79943039
quote:

[..]

Ik heb op school geleerd dat er bosjesmannen wonen alvorens de blanken daar kwamen. Ik begrijp sowieso niet wat het feit dat de huidige negerbevolking er later kwam dan de oorspronkelijke blanken afdoet aan het feit dat blanken daar mijns inziens niet thuis horen...
  zondag 4 april 2010 @ 19:59:41 #103
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_79943064
quote:
Op zondag 4 april 2010 19:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat waren Hottentotten en andere bosjesmannen. Geen Bantu's. Maar goed, die blanken hebben wel gezorgd dat Zuid-Afrika is geworden wat het nu is. Om te beweren 'dat zij er niks te zoeken hebben' is volslagen onzin.
De Nguni zijn toch ook Bantu's? Maar inderdaad, met zulke categorische uitspraken schiet je weinig op.
  zondag 4 april 2010 @ 20:00:31 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79943098
quote:
Op zondag 4 april 2010 19:58 schreef Gulo het volgende:

[..]

Ik heb op school geleerd dat er bosjesmannen wonen alvorens de blanken daar kwamen. Ik begrijp sowieso niet wat het feit dat de huidige negerbevolking er later kwam dan de oorspronkelijke blanken afdoet aan het feit dat blanken daar mijns inziens niet thuis horen...
Dan kun je net zo goed stellen dat blanken ook niet in Europa thuishoren.

Maar goed. Jij bent waarschijnlijk van de Weg-Met-Ons-Beweging.
The End Times are wild
pi_79943115
quote:
Op zondag 4 april 2010 19:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die blanken én de zwarten (en de rest). Allen die er woonden, leefde, werkten, stierven.

Waarbij die blanken middels apartheid natuurlijk wel een en ander uitgevreten hebben wat na opheffing van de juridische rechtvaardiging ervan wordt hersteld. Regeren is vooruitzien en de rekening wordt uiteindelijk wel gepresenteerd.
pi_79943200
quote:
Op zondag 4 april 2010 19:58 schreef Gulo het volgende:

[..]

Beetje mal. Joden, Marokkanen, Surinamers en andere hier wonende Nederlanders horen hier toch ook gewoon thuis als ze Nederlander zijn?

Een blanke Afrikaan is gewoon een Afrikaan. Met wortels en familiegeschiedenis, die bij de meesten al generaties thuishoort in Afrika.
  zondag 4 april 2010 @ 20:06:46 #107
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79943304
quote:
Op zondag 4 april 2010 20:00 schreef sigme het volgende:

[..]

Die blanken én de zwarten (en de rest). Allen die er woonden, leefde, werkten, stierven.

Waarbij die blanken middels apartheid natuurlijk wel een en ander uitgevreten hebben wat na opheffing van de juridische rechtvaardiging ervan wordt hersteld. Regeren is vooruitzien en de rekening wordt uiteindelijk wel gepresenteerd.
Dat zou net zo goed dan moeten gelden voor de VS of enig ander land waar de zwarten in het verleden een tweederangs-positie hebben bekleed. Ofwel eigenlijk ieder land waarin blank en zwart al langer samenwonen.

Het bijzondere aan het specifieke geval Zuid-Afrika is dat de opheffing van de apartheid meteen tot gevolg had dat de macht ook naar de zwarten ging. Dat heeft natuurlijk meer gevolgen dan de opheffing van apartheid in de VS, vandaar dat dit wat langer gerekt is. In de VS heeft het toch ook nog tot 1960 oid geduurt voordat er gelijke rechten waren?

Eigenlijk valt de Apartheid nog best mee als je vergelijkt hoe er omgegaan is met inheemse volkeren in andere delen van de wereld (Noord-Amerika, Australië, etc). Daar werd die bevolking gewoon massaal over de kling gejaagd, en was er 200 jaar later geen probleem.
The End Times are wild
  zondag 4 april 2010 @ 20:19:23 #108
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_79943810
quote:
Op zondag 4 april 2010 20:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat zou net zo goed dan moeten gelden voor de VS of enig ander land waar de zwarten in het verleden een tweederangs-positie hebben bekleed. Ofwel eigenlijk ieder land waarin blank en zwart al langer samenwonen.

Het bijzondere aan het specifieke geval Zuid-Afrika is dat de opheffing van de apartheid meteen tot gevolg had dat de macht ook naar de zwarten ging. Dat heeft natuurlijk meer gevolgen dan de opheffing van apartheid in de VS, vandaar dat dit wat langer gerekt is. In de VS heeft het toch ook nog tot 1960 oid geduurt voordat er gelijke rechten waren?

Eigenlijk valt de Apartheid nog best mee als je vergelijkt hoe er omgegaan is met inheemse volkeren in andere delen van de wereld (Noord-Amerika, Australië, etc). Daar werd die bevolking gewoon massaal over de kling gejaagd, en was er 200 jaar later geen probleem.
Het is sowieso niet meer van deze tijd. Het feit dat de welvaart bereikt is met het vergieten van het bloed van mensen die je niet als gelijke ziet, maakt het wrang en anno nu zeker onacceptabel.

Maar zoals ik al zei "Live by the sword, die by the sword". Ik denk dat als hij een blanke op die manier zo behandelen (hier) dat hij snel een paar flinke tikken zou hebben gekregen van de blanken die geevolueerd zijn, sinds de Neanderthalertijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door ThunderBitch op 04-04-2010 22:52:26 ]
  zondag 4 april 2010 @ 20:24:05 #109
97934 ASroma
Flamboyant
pi_79943994
de boer strijd opzich is niks mis mee. De manier waarop de AWB en Terreblanche hem voeren/de is belachelijk.

wat dat betreft is het geen verlies deze dood, de moord is natuurlijk schandelijk.
pi_79944145
quote:

[..]

In de VS was het natuurlijk ook de meerderheid die een minderheid onderdrukte, dat leidt bij overgang naar een democratisch gelijkwaardig systeem voor beide partijen tot andere gevolgen.

En de Apartheid is natuurlijk in de complete geschiedenis van de mensheid geen toonbeeld van wreedheid, en geen toonbeeld van efficientie. Het is in de moderne beschaafde wereld wel een juridisch gedrocht wat uiteindelijk een land in de soep helpt. Dus geen bijster aansprekende prestatie van de blanken die meenden zich er toekomst op te kunnen bouwen. Regeren is vooruitzien, en dit was een belabberde toekomstvisie. Deze uitkomst in ZA hoort erbij, is er onlosmakelijk deel van.

En Terreblanche was natuurlijk een onfrisse figuur, politiek gesproken. Eentje die ook bij de Apartheid hoorde en eentje die ook hoort bij de gewelddadige aftakeling van het land.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 04-04-2010 20:35:40 ]
  zondag 4 april 2010 @ 20:32:14 #111
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_79944300
Het feit dat die ANCbobo een liedje zingt om blanke boeren te vermoorden..
Het wordt als dat de algemene opvatting is onder ANCleden weer tijd om de apartheid in te voeren.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  Moderator zondag 4 april 2010 @ 20:58:16 #112
8781 crew  Frutsel
  zondag 4 april 2010 @ 21:04:40 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79945586
quote:
Op zondag 4 april 2010 20:27 schreef sigme het volgende:

[..]

In de VS was het natuurlijk ook de meerderheid die een minderheid onderdrukte, dat leidt bij overgang naar een democratisch gelijkwaardig systeem voor beide partijen tot andere gevolgen.

En de Apartheid is natuurlijk in de complete geschiedenis van de mensheid geen toonbeeld van wreedheid, en geen toonbeeld van efficientie. Het is in de moderne beschaafde wereld wel een juridisch gedrocht wat uiteindelijk een land in de soep helpt. Dus geen bijster aansprekende prestatie van de blanken die meenden zich er toekomst op te kunnen bouwen. Regeren is vooruitzien, en dit was een belabberde toekomstvisie. Deze uitkomst in ZA hoort erbij, is er onlosmakelijk deel van.

En Terreblanche was natuurlijk een onfrisse figuur, politiek gesproken. Eentje die ook bij de Apartheid hoorde en eentje die ook hoort bij de gewelddadige aftakeling van het land.
Dat ben ik helemaal met je eens. De Apartheid was natuurlijk gedoemd ooit te verdwijnen. Maar bij invoering werd het toch heel anders gezien als in de jaren '80. Vergeet niet dat de VS ook lang een soortgelijk systeem hebben gehad. ZA heeft het echter tot voorbij de houdbaarheidsdatum gebruikt. Vooral omdat ze dan een minderheid zonder macht zouden worden, dit itt tot de VS.

Het is de luiheid en de decatentie van de Zuid-Afrikanen geweest die hen uiteindelijk de kop heeft gekost. Allemaal een villa met zwembad, zwarten die voor ieder karweitje werden gebruikt en zelf langs de pool liggen, (te) weinig kinderen krijgen en vooral gericht zijn op materiele welvaart.
The End Times are wild
pi_79945663
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:14 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Hilarisch om het zo te draaien dat de zwarte mens toch weer het slachtoffer is.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
  zondag 4 april 2010 @ 21:08:49 #115
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_79945770
Ik vraag me ook af of het uberhaupt iets met dat liedje te maken heeft.
Kan toeval zijn, maar men wil dit natuurlijk liever in de politieke sfeer trekken om verongelijkt te gaan zitten wezen.
  zondag 4 april 2010 @ 21:10:46 #116
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_79945851
quote:
Op zondag 4 april 2010 21:06 schreef iehlaak het volgende:

[..]

Hilarisch om het zo te draaien dat de zwarte mens toch weer het slachtoffer is.
Nee, die heeft niets te klagen. Ales is hun eigen schud, zelfs dat ze geboren zijn met een bruine huid.
pi_79946800
pi_79946814
De apartheid was vanaf het begin af aan al gedoemd te mislukken. Volledig afhankelijk zijn van zwarte bedienden en werkers, maar dan wel het idee hebben verder gescheiden te leven is natuurlijk dwaas.
pi_79947156
Ek is 'n Suid Afrikaner. Dit is skokkend om te sien hoe die meeste `Hollanders hulle Suid Afrikaanse broers verraai het. Apartheid is origineel ingevoer deur Hendrik "French" Verwoerd Suid Afrikaanse 1ste Minister in 1961. Verwoerd was in Amsterdam , Holland gebore en het op 4 jarige leeftyd na Suid Afrika gekom.
Julle Hollanders wil altyd kant kies teen ons blanke Suid Afrikaners maar is julle eie agter tuintjie so skoon????? Julle is die hypokrietste nasie in die wereld.

En lees maar lekker hier wat praat Julius Malema die ANC jeug liga leier nou in Zimbabwe. Groot vriende met Mugabe en nou gaan hy behalwe dat hy die liedjie "SKIET DOOD DIE BOERE" sing ook Zimbabwe se metodes van plase onteien in Suid Afrika begin.
http://www.timeslive.co.z(...)y-Zims-land-seizures
Julle Hollanders verwens ons Suid Afrikaners en kies kant teen ons. Ons sal dit onthou. Baie dankie vir die Hollanders wat wel hul steun betuig.
  zondag 4 april 2010 @ 21:44:08 #120
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_79947232
quote:

[..]

Hmm, het is de vraag of dit de verdienste is van de Afrikaners, aangezien zij eveneens klopjachten op de inheemse bevolking organiseerden.
pi_79947318
quote:
Op zondag 4 april 2010 21:42 schreef Tokkelos het volgende:
Ek is 'n Suid Afrikaner. Dit is skokkend om te sien hoe die meeste `Hollanders hulle Suid Afrikaanse broers verraai het. Apartheid is origineel ingevoer deur Hendrik "French" Verwoerd Suid Afrikaanse 1ste Minister in 1961. Verwoerd was in Amsterdam , Holland gebore en het op 4 jarige leeftyd na Suid Afrika gekom.
Julle Hollanders wil altyd kant kies teen ons blanke Suid Afrikaners maar is julle eie agter tuintjie so skoon????? Julle is die hypokrietste nasie in die wereld.

En lees maar lekker hier wat praat Julius Malema die ANC jeug liga leier nou in Zimbabwe. Groot vriende met Mugabe en nou gaan hy behalwe dat hy die liedjie "SKIET DOOD DIE BOERE" sing ook Zimbabwe se metodes van plase onteien in Suid Afrika begin.
Julle Hollanders verwens ons Suid Afrikaners en kies kant teen ons. Ons sal dit onthou. Baie dankie vir die Hollanders wat wel hul steun betuig.
Hoeveel van die 2 miljoen Afrikaners kiezen de kant van deze nazi? Nou nou, wat eng dat jullie dit gaan onthouden.

Maar als je mij een date met Charlize regelt, kunnen we er nog eens over praten.
  zondag 4 april 2010 @ 21:50:09 #122
97934 ASroma
Flamboyant
pi_79947450
quote:

vele boeren syn nie blij gewees nie met die methode van Terreblanche.
pi_79947472
quote:
Op zondag 4 april 2010 21:46 schreef 9x19 het volgende:

[..]

Hoeveel van die 2 miljoen Afrikaners kiezen de kant van deze nazi? Nou nou, wat eng dat jullie dit gaan onthouden.

Maar als je mij een date met Charlize regelt, kunnen we er nog eens over praten.

4 miljoen Suid Afrikaners en baie weinig kies kant vir Terblance. Dit is nie waaroor dit gaan nie. Dit gaan oor die liedjie wat Julius Malema sing en wat veroorsaak dat elke dag weer blanke mense word vermoor. Malema jaag haat teen blankes aan en baie blankes sien die moord op Terblanche as gevolg daarvan. Terblance word deur die meeste boere en ander blankes nie ernstig opgeneem nie. Hy was meer van 'n embarrassment dan enigiets anders.
pi_79947535
quote:

Waarom die avatar dan?
Dat is toch een plaatje om Afrikaner belachelijk te maken?
pi_79947622
quote:
Op zondag 4 april 2010 21:52 schreef IHVK het volgende:

[..]

Waarom die avatar dan?
Dat is toch een plaatje om Afrikaner belachelijk te maken?
Jy moet jou nie oor my avatar bekommer nie. Dis 'n grappie. Selfspot.
pi_79947829
quote:
Op zondag 4 april 2010 21:50 schreef Tokkelos het volgende:

[..]

4 miljoen Suid Afrikaners en baie weinig kies kant vir Terblance. Dit is nie waaroor dit gaan nie. Dit gaan oor die liedjie wat Julius Malema sing en wat veroorsaak dat elke dag weer blanke mense word vermoor. Malema jaag haat teen blankes aan en baie blankes sien die moord op Terblanche as gevolg daarvan. Terblance word deur die meeste boere en ander blankes nie ernstig opgeneem nie. Hy was meer van 'n embarrassment dan enigiets anders.
En hoe serieus wordt Malema genomen? Kijk, natuurlijk is dat liedje fout, zeker als er mensen vanwege vermoord worden. Maar ik denk niet dat het veel met de moord op Terreblache te maken had, hij heeft genoeg gedaan om dit over zichzelf af te roepen.
  zondag 4 april 2010 @ 22:02:16 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79947937
quote:

Haat tegen onze stamverwante Zuid-Afrikaanse broeders is niets dan eigenhaat. Dat hoort tegenwoordig in het vakkenpakket van de Nederlandse scholen. Helaas.
The End Times are wild
pi_79947987
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Haat tegen onze stamverwante Zuid-Afrikaanse broeders is niets dan eigenhaat. Dat hoort tegenwoordig in het vakkenpakket van de Nederlandse scholen. Helaas.
Tegenwoordig? Volgens mij al decennia.
pi_79948037
quote:
Op zondag 4 april 2010 21:59 schreef 9x19 het volgende:

[..]

En hoe serieus wordt Malema genomen? Kijk, natuurlijk is dat liedje fout, zeker als er mensen vanwege vermoord worden. Maar ik denk niet dat het veel met de moord op Terreblache te maken had, hij heeft genoeg gedaan om dit over zichzelf af te roepen.
Dat die joker vermoord is, is niet zo relevant. Feit is dat dit een patroon past en daardoor kan ik de angst van veel blanken goed plaatsen. Dat land is an accident waiting to happen. Ik denk echter dat een belangrijk verschil met Zimbabwe is dat de blanken hier beter bewapend en georganiseerd zijn.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_79948038
quote:
Op zondag 4 april 2010 00:03 schreef DeParo het volgende:
[..]

Imo het eerste. Het is geen mens dat ik zal missen. En misschien ben ik hierom een slecht mens. Dat erken ik dan maar. Maar ik heb deze man zo veracht dat ik absoluut niet rouwig ben om zijn dood.

En de rest van zijn AWB mag voor mijn part ook doodvallen met hun gelul en geblaat over opruiing vanuit de jeugdliga door Malema.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  zondag 4 april 2010 @ 22:06:45 #131
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79948107
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:03 schreef 9x19 het volgende:

[..]

Tegenwoordig? Volgens mij al decennia.
De laatste 20 jaar geloof ik wel. Het is ook onvoorstelbaar wat ik hier op FOK! soms voor een misverstanden lees. Dan zijn dat toch best wel intelligente, in ieder geval ontwikkelde, users, die gewoon essentiële geschiedkundige zaken niet weten of hierover compleet verkeerd geinformeerd zijn. Sinds 1985 ongeveer gaat het al lang niet meer om de waarheid maar slechts om de politieke correctheid.

Net in dit topic weer: alsof de boeren niet autochtoon in ZA zouden zijn. Waar halen mensen het vandaan?
The End Times are wild
pi_79948142
Die meeste Hollanders begryp baie min van die situasie in Suid-Afrika.
pi_79948249
n/a
pi_79948282
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:04 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Imo het eerste. Het is geen mens dat ik zal missen. En misschien ben ik hierom een slecht mens. Dat erken ik dan maar. Maar ik heb deze man zo veracht dat ik absoluut niet rouwig ben om zijn dood.

En de rest van zijn AWB mag voor mijn part ook doodvallen met hun gelul en geblaat over opruiing vanuit de jeugdliga door Malema.
Gelul en geblaat? Dit is nie net die AWB nie. En die AWB is nie eens belangrik nie. Baie weinig blanke Suid Afrikaners neem die AWB serieus en vir ou Terreblanche het die meeste ook maar gelag en kop geskud. Jy dink blykbaar dat alle blankes in Suid Afrika lede van die AWB is. Lees die kopstuk in vandag se Sunday Times oor wat Julius Malema nou besig is om the doen in daardie groot mooi land Zimbabwe met hulle groot leider Mugabe. En Julius Malema is 'n groot vriend van Jacob Zuma en sal waarskynlik vir Zuma opvolg as leider van Suid Afrika se ANC party. Goeie nuus is dit nie?
pi_79948322
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:07 schreef RQPS het volgende:
Dat is niet zo gek, het is ontzettend ver van ons bed. Dat we elkaar redelijk verstaan verandert daar weinig aan. Mijn kennis over SA komt eigenlijk vooral van vrienden en familie die er hebben gestudeerd ofzo, verder haalt het zelden het nieuws hier.
pi_79948386
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:11 schreef Tokkelos het volgende:

[..]

Gelul en geblaat? Dit is nie net die AWB nie. En die AWB is nie eens belangrik nie. Baie weinig blanke Suid Afrikaners neem die AWB serieus en vir ou Terreblanche het die meeste ook maar gelag en kop geskud. Jy dink blykbaar dat alle blankes in Suid Afrika lede van die AWB is. Lees die kopstuk in vandag se Sunday Times oor wat Julius Malema nou besig is om the doen in daardie groot mooi land Zimbabwe met hulle groot leider Mugabe. En Julius Malema is 'n groot vriend van Jacob Zuma en sal waarskynlik vir Zuma opvolg as leider van Suid Afrika se ANC party. Goeie nuus is dit nie?
Ow, hell, Zzzzuma mag van mijn part ook omvallen. Hoe men die heeft kunnen verkiezen is mij een raadsel.
Voor wat betreft de blankenin Zuid Afrika: ik ben me ervan bewust dat de meerderheid niets heeft met het gedachtegoed van de AWB. Ik ken er heus blanken die normaal doen. En ja, er is ook n dat opzicht veel veranderd de laatste 15 jaar.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_79948572
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:07 schreef RQPS het volgende:
Dat blijkt wel uit dit topic inderdaad.
pi_79948577
nokwanda skryf:
"ik ben me ervan bewust dat de meerderheid niets heeft met het gedachtegoed van de AWB. Ik ken er heus blanken die normaal doen. En ja, er is ook n dat opzicht veel veranderd de laatste 15 jaar."

Daar was altyd al blankes wat normaal gedoen het, selfs baie meer as 15 jaar gelede.
pi_79948693
Het is godverdomme net een nieuwe kpn-reclame met Fons, dat Afrikaans!
pi_79948785
@ Tokkelos:
woon jij nog in Zuid-Afrika?
pi_79948837
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:25 schreef bohgek het volgende:
@ Tokkelos:
woon jij nog in Zuid-Afrika?
Nee. Ek woon sinds 2000 in Nederland.
  zondag 4 april 2010 @ 22:28:39 #142
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_79948936
Waarom schrijf je eigenlijk in het Afrikaans?
pi_79948982
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:28 schreef Iblardi het volgende:
Mag dat niet ofzo?
pi_79949177
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja jong ik heb morgen noch een tentamen zelfhaat Mijn Zuid-Afrikaanse broeders, het spijt me dat ik niet genoeg sympathie heb voor het fascistische optreden van Terreblanche.

Ohnee toch niet die teringleider kreeg wat hem toekwam. medeschuldig aan een bomaanslag, bijna een neger doodgeslagen het is een schande dat hij slechts 3 jaar opgesloten zat
pi_79949252
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:28 schreef Iblardi het volgende:
Omdat dit vir my 'n baie lekker taal is en dit my moerstaal is.

Omdat het voor mij een heerlijke taal is en het mijn moedertaal is.
pi_79949457
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:33 schreef Reuzelbek het volgende:

[..]

Ja jong ik heb morgen noch een tentamen zelfhaat
Dat is misschien wat overdreven. Maar je kan toch moeilijk ontkennen dat de het beeld wat in Nederland over bijvoorbeeld Mandela geschetst wordt op zijn zachtst gezegd nogal eenzijdig is...

Mandela wordt altijd maar als een grote held neergezet , terwijl hij medeverantwoordelijk is voor talloze moorden.

Als Mandela een Palestijn geweest was hadden ze hem in de media ongetwijfeld als een terrorist afgeschilderd...
pi_79949464
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:29 schreef Halcon het volgende:

[..]

Mag dat niet ofzo?
Het is wel verschrikkelijk om zo een discussie te voeren.
zo onleesbaar als de pest.

maar ik moest direct aan Louis Theroux denken toen die man vermoord werd.
Die docu liet zien hoe tegenstrijdig die afrikaners zijn onderling
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_79949517
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:39 schreef densmee het volgende:

[..]

zo onleesbaar als de pest.

maar ik moest direct aan Louis Theroux denken toen die man vermoord werd.
Die docu liet zien hoe tegenstrijdig die afrikaners zijn onderling
Ik vind het anders best goed te volgen.
pi_79949533
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:39 schreef densmee het volgende:

[..]

Huh? Ik vind dat echt (bijna) net zo gemakkelijk lezen als 'gewoon' Nederlands hoor.
pi_79949561
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:29 schreef Halcon het volgende:

[..]

Mag dat niet ofzo?
Het is een Nederlands forum?
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_79949570
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:40 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik vind het anders best goed te volgen.
Het is ook wel te begrijpen maar het leest zo lastig.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_79949672
Niks mis met Afrikaans.
  zondag 4 april 2010 @ 22:46:41 #153
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_79949793
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:34 schreef Tokkelos het volgende:

[..]

Omdat dit vir my 'n baie lekker taal is en dit my moerstaal is.

Omdat het voor mij een heerlijke taal is en het mijn moedertaal is.
Oké! Ik vroeg het me even af omdat je ook het standaard-Nederlands lijkt te beheersen. Maar het is vrij redelijk te volgen zo.
pi_79949844
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:38 schreef Gulo het volgende:

[..]

Dat is misschien wat overdreven. Maar je kan toch moeilijk ontkennen dat de het beeld wat in Nederland over bijvoorbeeld Mandela geschetst wordt op zijn zachtst gezegd nogal eenzijdig is...

Mandela wordt altijd maar als een grote held neergezet , terwijl hij medeverantwoordelijk is voor talloze moorden.

Als Mandela een Palestijn geweest was hadden ze hem in de media ongetwijfeld als een terrorist afgeschilderd...
Wat heeft Mandela hier nou weer mee te maken? Zelfs als je gelijk hebt over de talloze moorden (wat ik betwijfel gezien het feit dat hij 30 jaar in de bak zat, van zijn vrouw Winnie weet ik het wel), dan nog praat dit het steunen van het racistische apartheidsregime niet goed. Two wrongs doesn't make one right
pi_79950349
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:47 schreef Reuzelbek het volgende:

[..]

Wat heeft Mandela hier nou weer mee te maken? Zelfs als je gelijk hebt over de talloze moorden (wat ik betwijfel gezien het feit dat hij 30 jaar in de bak zat, van zijn vrouw Winnie weet ik het wel), dan nog praat dit het steunen van het racistische apartheidsregime niet goed. Two wrongs doesn't make one right
Goed in verband lezen. Mijn reactie heeft geen betrekking op het oorspronkelijke bericht (de moord op de AWB-leider), maar op het onderwerp hoe het onderwijs (en beeldvorming in bredere zin) ten aanzien van Z-A is.
  zondag 4 april 2010 @ 23:01:09 #156
67174 Dos37
Come on Twente
pi_79950484
Goed nieuws
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_79950588
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:19 schreef Tokkelos het volgende:
nokwanda skryf:
"ik ben me ervan bewust dat de meerderheid niets heeft met het gedachtegoed van de AWB. Ik ken er heus blanken die normaal doen. En ja, er is ook n dat opzicht veel veranderd de laatste 15 jaar."

Daar was altyd al blankes wat normaal gedoen het, selfs baie meer as 15 jaar gelede.
Niet in mijn ogen en niet in mijn ervaring. Mij werd in Zuid Afrika nooit door zwarten gevraagd hoe ik aan een gekleurde zoon kwam. Wel door blanken. Die deden dara in 1997 iig meestal niet normaal over. En het feit dsat mijn familie in Soweto woonde en ik bij hen verbleef vond men helemaal van de gekke. Dat veranderde wel langzaam in de volgende jaren dat ik er met mijn zoon was. Nu zijn we al veel te lang niet geweest, dus ik heb het de laatste jaren niet meer persoonlijk ervaren, daar de contacten nu via telefoon en mail lopen.

Overigens heb ik mijn beeld van de Zuid-Afrikaanse situatie van voor 94 van vluchtelingen met wie ik bevriend was (en in veel gevallen nog ben)
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_79950739
Mandela een terrorist? Hij streed met het ANC tegen de apartheid, en daarbij vielen doden. Nou ja, het hangt af van wat je definitie van terrorisme is.

Terreblanche.. Ik had nog nooit van hem gehoord, maar die video van Louis Theroux gaf wel een goed beeld van hem. En het in memoriam op de site van de BBC is ook aardig om te lezen. Moge de beste man vrede vinden in het hiernamaals, gelukkig zijn we van hem af.
pi_79950983
Dat de Boeren gewoon autochtoon zijn is niet zo raar, aangezien ze tot 1795 naar Zuid-Afrika zijn wezen emigreren, alleen claimen dat ze het land mogen hebben omdat ze de welvaart hebben opgebouwd is natuurlijk wel raar.
In Suriname/op de Antillen lopen wij toch ook niet te klagen dat we er geen blanken in de (lokale) regering zitten?
pi_79951762
Zo'n mooi land (in 2002 2,5 week geweest via een verplichte excursie)! Maar tussen de verschillende bevolkinsgroepen komt het volgens mij nooit meer goed, en zulke gebeurtenissen helpen daarbij zeker niet...
  zondag 4 april 2010 @ 23:44:33 #161
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79952570
ik weet nog dat een delicatessezaak in arnhem voortdurend nieuwe ramen moest aanschaffen, omdat ze steeds in werden gegooid door linkse raddraaiers die tegen de verkoop van zuid-afrikaanse wijnen waren.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_79952609
^
Ben er ook wel tegen, het is over het algemeen sulfietrijke bocht.
  zondag 4 april 2010 @ 23:52:58 #163
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79952910
quote:
Op zondag 4 april 2010 23:45 schreef Koewam het volgende:
^
Ben er ook wel tegen, het is over het algemeen sulfietrijke bocht.

ik drink zelden rode wijn onder de 10 euro...
pi_79956775
Nou ja, ik denk dat er een hele hoop niet klopt aan hoe veel Nederlanders Zuid-Afrika zien, maar dat is dan wel aan alle kanten. Het 'succes' Zuid-Afrika is net zozeer een sprookje als het belachelijke idee dat blanken daar niet thuishoren of het paniek verhaal over hoe blanken er worden uitgemoord.

Zuid-Afrika was altijd een Afrikaans land met een heel dun laagje eerste wereld eroverheen geschilderd. Van dat stukje profiteert misschien 10% van de totale bevolking, waarvan dan weer maar 25% zwart is tegenwoordig. Het afschaffen van de Apartheid heeft er eigenlijk vooral voor gezorgd dat minder blanken beschermd worden tegen de hardheid van het leven in een derde wereld land.
  maandag 5 april 2010 @ 02:48:13 #165
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_79957675
quote:
Op zondag 4 april 2010 19:54 schreef Iblardi het volgende:

[..]

De hele Karoo was vrijwel onbewoond.
pi_79957809
Die jaartallen zijn niet zo heel interessant.
Vraag je gewoon eens af hoe het geweest zou zijn als jouw wieg in de RSA zou hebben gestaan en je opgegroeid bent met apartheid.
pi_79958071
quote:
Op maandag 5 april 2010 02:55 schreef Stali het volgende:
Die jaartallen zijn niet zo heel interessant.
Vraag je gewoon eens af hoe het geweest zou zijn als jouw wieg in de RSA zou hebben gestaan en je opgegroeid bent met apartheid.
Voor die 16 jarige moordenaar gaat dat dus al niet meer op.
  maandag 5 april 2010 @ 03:24:50 #168
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_79958113
quote:
Op maandag 5 april 2010 02:48 schreef Nobu het volgende:

[..]

De hele Karoo was vrijwel onbewoond.
Nou ja, we laten de halfwoestijn even buiten beschouwing.
  maandag 5 april 2010 @ 03:43:10 #169
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_79958285
quote:
Op maandag 5 april 2010 03:24 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nou ja, we laten de halfwoestijn even buiten beschouwing.
Dat is anders wel waar veel Boeren wonen..
  maandag 5 april 2010 @ 04:09:56 #170
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_79958431
quote:
Op maandag 5 april 2010 03:43 schreef Nobu het volgende:

[..]

Dat is anders wel waar veel Boeren wonen..
En steeds minder Bosjesmannen, die volgens mij niet zo blij zijn met de huidige toestand.
  maandag 5 april 2010 @ 04:27:26 #171
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79958489
deed blank nederland ooit weer eens iets goed, is het weer niet goed volgens de nieuwe racisten.

zullen we de 'blanke boeren' vragen en masse te vertrekken door hun landerijen tegen een redelijke en commerciële prijs te verkopen en hen met hun eigendommen in nederland te verwelkomen. uiteraard met dezelfde schaal van uitkering als marokkanen en turken nu krijgen die een huis in hun geboortedorp hebben... en daar wonen....

betaald door zuid-afrika. die sowieso de rekening gaat betalen.
  maandag 5 april 2010 @ 05:03:48 #172
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_79958645
-edit-

[ Bericht 50% gewijzigd door Schenkstroop op 05-04-2010 08:34:01 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_79959134
quote:
Op maandag 5 april 2010 04:27 schreef zoalshetis het volgende:
deed blank nederland ooit weer eens iets goed, is het weer niet goed volgens de nieuwe racisten.

zullen we de 'blanke boeren' vragen en masse te vertrekken door hun landerijen tegen een redelijke en commerciële prijs te verkopen en hen met hun eigendommen in nederland te verwelkomen. uiteraard met dezelfde schaal van uitkering als marokkanen en turken nu krijgen die een huis in hun geboortedorp hebben... en daar wonen....

betaald door zuid-afrika. die sowieso de rekening gaat betalen.
Dat gebeurt al:

‘Blanke’ grond ligt veelal braak
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 5 april 2010 @ 10:21:46 #174
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_79960105
quote:
Op maandag 5 april 2010 10:10 schreef LXIV het volgende:
Zwarten zijn gewoon niet in staat om een land te leiden en tot welvaart te brengen. Dat heeft de geschiedenis keer op keer bewezen. Er is gewoon geen enkel succesvol voorbeeld van een zwarte regering. Het continent Afrika is op zich best kansrijk, het zijn de negers die er wonen die falen. In ieder stuk land in Afrika afzonderlijk zouden blanken een rijke natie kunnen stichten, zonder één cent ontwikkelingshulp.
Maar mét westerse technologie, mét westerse gewassen, mét westerse gedomesticeerde dieren. Als je een westerling in Afrika (of Australië zou zetten) en zou stellen: oké, nu mag je alleen inheemse gewassen en inheemse diersoorten gebruiken, dan zou hij het heel lastig krijgen.

Afrika heeft wel veel grote beesten, maar die zijn niet geschikt om te domesticeren. Sommige kun je temmen, maar daar houdt het mee op. De Khoi-San hebben zo oorspronkelijk een jager-verzamelaarsbestaan geleid; de Bantoe hebben op een gegeven moment agricultuur en metaalbewerking ontwikkeld en de Khoi-San naar Zuidelijk Afrika verdreven en binnen de Khoi-San hebben nomadische groepen die wel gedomesticeerde dieren overnamen andere pure jager-verzamelaars weer het leven lastig gemaakt.

Uiteindelijk is de mogelijkheid om zulke rijken te stichten niet een kwestie van mensen, maar van technologie. De indianen waren er natuurlijk snel genoeg bij om paarden en geweren van de Europeanen in te pikken, en hebben zo massaal bizons kunnen jagen, op een manier die ze nooit konden. Maar die snelle adaptie was niet genoeg om eeuwen ziektes, administratie en krijgservaring te overwinnen.

Zo ook in Afrika. Er is geen reden waarom ‘zwarten’ niet een land kunnen leiden. Er zijn wel reden waarom het in Afrika ontstellend beroerd gaat. En daar zit allicht wat foute trots bij, die ‘blanke’ technieken niet willen toepassen en het ook zelf wel denken te doen, maar er zit ook het probleem van onbekendheid en niet-opgeleid zijn in die manier van werken bij.

Dat jij het nu op het ras of de huidskleur gooit als enkele verklaring waar er zoveel factoren een rol meespelen vind ik echter toch wel bijster simplistisch.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_79960479
quote:
Op maandag 5 april 2010 02:24 schreef Monidique het volgende:
"Die zwarten", "zwartmannen", "Apartheid diende tenminste nog een doel". Zo'n topic stimuleert toch altijd weer nare, onzuivere -in dit geval puur racistische- meningen. Trekt het randvolk toch aan. Ach, die duidelijkheid moet er zijn, en in zoverre is dat goed.

Zo weet je weer met wie je absoluut niet om zou willen gaan, inderdaad.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 5 april 2010 @ 10:56:29 #176
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79960701
quote:
Op maandag 5 april 2010 10:21 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar mét westerse technologie, mét westerse gewassen, mét westerse gedomesticeerde dieren. Als je een westerling in Afrika (of Australië zou zetten) en zou stellen: oké, nu mag je alleen inheemse gewassen en inheemse diersoorten gebruiken, dan zou hij het heel lastig krijgen.

Afrika heeft wel veel grote beesten, maar die zijn niet geschikt om te domesticeren. Sommige kun je temmen, maar daar houdt het mee op. De Khoi-San hebben zo oorspronkelijk een jager-verzamelaarsbestaan geleid; de Bantoe hebben op een gegeven moment agricultuur en metaalbewerking ontwikkeld en de Khoi-San naar Zuidelijk Afrika verdreven en binnen de Khoi-San hebben nomadische groepen die wel gedomesticeerde dieren overnamen andere pure jager-verzamelaars weer het leven lastig gemaakt.

Uiteindelijk is de mogelijkheid om zulke rijken te stichten niet een kwestie van mensen, maar van technologie. De indianen waren er natuurlijk snel genoeg bij om paarden en geweren van de Europeanen in te pikken, en hebben zo massaal bizons kunnen jagen, op een manier die ze nooit konden. Maar die snelle adaptie was niet genoeg om eeuwen ziektes, administratie en krijgservaring te overwinnen.

Zo ook in Afrika. Er is geen reden waarom ‘zwarten’ niet een land kunnen leiden. Er zijn wel reden waarom het in Afrika ontstellend beroerd gaat. En daar zit allicht wat foute trots bij, die ‘blanke’ technieken niet willen toepassen en het ook zelf wel denken te doen, maar er zit ook het probleem van onbekendheid en niet-opgeleid zijn in die manier van werken bij.

Dat jij het nu op het ras of de huidskleur gooit als enkele verklaring waar er zoveel factoren een rol meespelen vind ik echter toch wel bijster simplistisch.
Die technologie is toch ook niet uit de hemel komen vallen? Die hebben we zelf ontwikkeld. En waarom hebben de zwarten geen vloten gebouwd waarmee ze dieren zijn gaan halen in Europa of ergens anders?
The End Times are wild
pi_79960927
quote:
Op maandag 5 april 2010 10:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die technologie is toch ook niet uit de hemel komen vallen? Die hebben we zelf ontwikkeld. En waarom hebben de zwarten geen vloten gebouwd waarmee ze dieren zijn gaan halen in Europa of ergens anders?
Als dat de enige norm is......
Je weet nooit hoe Afrika eruit had gezien als ze met rust gelaten waren. Maar om nou alles te beoordelen met als enige norm de sociale klote zooi uit Europa, dat lijkt me niet eerlijk.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 5 april 2010 @ 11:11:00 #178
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79961006
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:07 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Je weet nooit hoe Afrika eruit had gezien als ze met rust gelaten waren. Maar om nou alles te beoordelen met als enige norm de sociale klote zooi uit Europa, dat lijkt me niet eerlijk.
Ik geloof echt wel dat Afrika beter af was geweest als er nooit een blanke voet had gezet. Dan hadden ze hun traditionele structuren behouden waarin ze zichzelf in principe prima konden redden. Maar nu zitten ze met het model van de natiestaat, waarmee ze niet zoveel kunnen en rare met lineaal getrokken grenzen die geen enkele rekening houden met ethniciteiten en stamverbanden.

Dan was het een compleet anders, vrijwel volledig natuurlijk Afrika geweest.
The End Times are wild
pi_79961065
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:07 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Ja ja....is dat so? In Zuid Afrika ontkende de minister van gezondheid Manto Tshabalala-Msimang dat AIDS een gevaarlijke ziekte is en dat je gewoon knoflook en biete moest eten om er van af te komen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Manto_Tshabalala-Msimang
pi_79961086
Die stamstructuren verschilden onderling trouwens ook als dag en nacht. In Zuid Afrika alleen al, laat staan in de rest van Afrika, waar overigens ook enorme rijken waren. Dus frictie was er ook behoorlijk. Alleen had de uitkomst er dan anders uitgezien.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_79961139
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik geloof echt wel dat Afrika beter af was geweest als er nooit een blanke voet had gezet. Dan hadden ze hun traditionele structuren behouden waarin ze zichzelf in principe prima konden redden. Maar nu zitten ze met het model van de natiestaat, waarmee ze niet zoveel kunnen en rare met lineaal getrokken grenzen die geen enkele rekening houden met ethniciteiten en stamverbanden.

Dan was het een compleet anders, vrijwel volledig natuurlijk Afrika geweest.
Ja zoals in Zimbabwe bijvoorbeeld en in Uganda en in de Congo en zoals met die Hutu's en die Tutsies en in Etheopie en in Somalia en zelfs waar swarte mense buite Afrika wonen zoals in Haiti.
pi_79961145
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:14 schreef Tokkelos het volgende:

[..]

Ja ja....is dat so? In Zuid Afrika ontkende de minister van gezondheid Manto Tshabalala-Msimang dat AIDS een gevaarlijke ziekte is en dat je gewoon knoflook en biete moest eten om er van af te komen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Manto_Tshabalala-Msimang
Dat lijkt mij los te staan van een politieke visie op Zuid Afrika.
Hoewel je het ook niet helemaal los kunt zien. Mbeki heeft het deels ook verloren door een maffe filosofische visie op het AIDSprobleem los te laten die hij absoluut niet kon vertalen naar zijn electoraat. Maar dat was in Mbeki's geval ook niet gek. Als die begon te praten viel je sowieso halverwege in slaap
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 5 april 2010 @ 11:19:33 #183
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_79961185
Vergeet niet dat de Europeanen al vanaf de 15e eeuw actief zijn in Afrika, met name in het begin met slavenhandel. De beste mensen werden weggevoerd om elders als slaaf te werken. Dat heeft natuurlijk een enorme braindrain tot gevolg gehad. Bovendien gingen stammen onderling strijden om slaven te pakken te krijgen en die lekker te kunnen verkopen. De drang tot ontwikkeling was er dus nauwelijks meer en degenen die die drang wel hadden waren vaak de mindere krijgers en die zaten dus heel snel op een schip.

En toen de Europese kolonisatie begon, waren het weer de inheemsen die aan het kortste eind trokken. Ze konden niet op tegen de techniek vand e blanken, werden gezien als minderwaardig en als dat maar lang genoeg duurt, is het heel moeilijk om weer uit die gedachtenwereld te komen. De dekolonisatie is pas heel kort geleden voltooid. Men vecht momenteel voor zijn plekje op het continent. Na de val van Rome ontplofte Europa ook in chaos en het duurde eeuwen voordat de stabiliteit weer een beetje terug was. Afrika zal echt nog wel even nodig hebben om zichzelf helemaal te kunnen redden.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_79961240
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Vergeet niet dat de Europeanen al vanaf de 15e eeuw actief zijn in Afrika, met name in het begin met slavenhandel. De beste mensen werden weggevoerd om elders als slaaf te werken. Dat heeft natuurlijk een enorme braindrain tot gevolg gehad. Bovendien gingen stammen onderling strijden om slaven te pakken te krijgen en die lekker te kunnen verkopen. De drang tot ontwikkeling was er dus nauwelijks meer en degenen die die drang wel hadden waren vaak de mindere krijgers en die zaten dus heel snel op een schip.
Wat een onnozel gebasel is dat nou...... braindrain? drang tot ontwikkeling?
  maandag 5 april 2010 @ 11:23:53 #185
66444 Lord_Vetinari
pi_79961285
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:21 schreef Tokkelos het volgende:

[..]

Wat een onnozel gebasel is dat nou...... braindrain? drang tot ontwikkeling?
Dat jij het niet snapt maakt het niet 'onnozel'. Vergelijk het maar met Europa. Stel dat de situatie omgekeerd was en dat mensen als Da Vinci, Copernicus, de top-militairen etc. waren weggevoerd. Europa had er heel anders uitgezien, hoor.
pi_79961314
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:19 schreef Tokkelos het volgende:
Ik zie trouwens dat veel mensen hier op dit forum in dit topic het over "negers" hebben. Is dat niet een verboden woord in Nederland?
Dat is een blijvende discussie. Men bedoelt het niet zo, en het is voor veel gekleurde mensen heel lang iets dat geslikt en begrepen moet worden en dat uitleg behoeft. Men ziet het als een woord, afkomstig van negra, zwart, en dus gewoon een benaming zonder negatieve klank. Mijn zoon, ook donker (Zuid Afrikaanse vader), is door mij niet opgevoed met dat woord en leerde dat van anderen. Hij ervaarde dat eerst als raar, maar is er wel aan gewend en is het zelf ook gaan gebruiken, maar dan wel in positieve zin. Het gata in de beoordeling ervan vaak om de bijklank.
Ik heb geprobeerd om mensen uit te leggen waarom het als negatief wordt ervaren, maar dat wil er echt niet in.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 5 april 2010 @ 11:30:11 #187
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79961451
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat jij het niet snapt maakt het niet 'onnozel'. Vergelijk het maar met Europa. Stel dat de situatie omgekeerd was en dat mensen als Da Vinci, Copernicus, de top-militairen etc. waren weggevoerd. Europa had er heel anders uitgezien, hoor.
Naar ik me kan herinneren zijn er maar weinig Da Vinci's of copernicussen weggevoerd uit Afrika. En dan nog kan je de vraag stellen waarom wij onze slaven daar haalden en zij niet hier. En wat ze al die tijd tot 1500 gedaan hebben.

Overigens hebben de Arabieren weer veel Europeanen ontvoerd tot ca. de 16e eeuw.
The End Times are wild
pi_79961493
quote:
Op maandag 5 april 2010 10:10 schreef LXIV het volgende:
Zwarten zijn gewoon niet in staat om een land te leiden en tot welvaart te brengen.

Maar goed om te zien dat racisme gewoon nog kan op FOK!
pi_79961495
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Hoeveel van de totale bevolking werd af gevoerd als slaaf? Een klein percentage maar van de totale bevolking.En er werd meer gekeken naar fyzieke conditie en kracht omdat een slaaf moest kunnen werken en ouderdom (jong zijn) Er zaten echt geen da vinci's of copernicussen tussen anders hadden die wel een bijdrage geleverd in het land waarheen ze gingen. Tot nu toe zijn er in Amerika geen grote uitvindingen of zo door ex-slaven gedaan naar mijn weten.
  maandag 5 april 2010 @ 11:31:56 #190
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79961509
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:31 schreef gelly het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Maar goed om te zien dat racisme gewoon nog kan op FOK!
Dat is een halve blanke! Bovendien doet hij het niet alleen.
The End Times are wild
pi_79961531
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is een halve blanke! Bovendien doet hij het niet alleen.
Maar maar maar maar maar etc. Je bent gewoon wat simpel.
  maandag 5 april 2010 @ 11:33:23 #192
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79961547
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:32 schreef gelly het volgende:

[..]

Maar maar maar maar maar etc. Je bent gewoon wat simpel.
Jij draagt vrijwillig PC-oogkleppen.
The End Times are wild
  maandag 5 april 2010 @ 11:34:31 #193
66444 Lord_Vetinari
pi_79961574
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:31 schreef Tokkelos het volgende:

[..]

Hoeveel van de totale bevolking werd af gevoerd als slaaf? Een klein percentage maar van de totale bevolking.En er werd meer gekeken naar fyzieke conditie en kracht omdat een slaaf moest kunnen werken en ouderdom (jong zijn) Er zaten echt geen da vinci's of copernicussen tussen anders hadden die wel een bijdrage geleverd in het land waarheen ze gingen. Tot nu toe zijn er in Amerika geen grote uitvindingen of zo door ex-slaven gedaan naar mijn weten.
Kom op, zeg. Als jij als slaaf bent weggevoerd, ga je dan in je nieuwe land je ontvoerders en vasthouders helpen? Alle krijgsgevangenen in WO2 gingen ook meedenken met de Duitsers om te helpen? Denk eens even na voor je wat post.

En je laatste regel is gewoon racistisch. Elke uitvinding, verbetering of wat dan ook, gedaan door een zwarte Amerikaan is in principe gedaan door de nakomeling van een slaaf. Het potentieel was er dus wel degleijk en Afrika had er heel anders uitgezien als alle negers daar gewoon hadden kunnen blijven.
  maandag 5 april 2010 @ 11:37:27 #194
66444 Lord_Vetinari
pi_79961655
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Naar ik me kan herinneren zijn er maar weinig Da Vinci's of copernicussen weggevoerd uit Afrika.
Hoe weet je dat? Weet jij de potentie van iemand als hij 25 is? Je kunt dit niet beweren omdat je nooit kunt bewijzen, dat slaaf A 15 jaar later NIET de boekdrukkunst had uitgevonden, als hij niet was weggevoerd om ergens op een suikerplantage zijn dagen te slijten.
quote:
Overigens hebben de Arabieren weer veel Europeanen ontvoerd tot ca. de 16e eeuw.
Veel? Hoeveel dan? In welke jaren zijn eskaders Arabische slavenschepen de Thames of de Rijn opgevaren om hele dorpen mee te voeren? Of zijn Noord-Hollanders door Arabieren betaald om Utrechters te gaan vangen en aan hen te verkopen?
  maandag 5 april 2010 @ 11:37:39 #195
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79961660
Het is echt stug volhouden aan het gelijkheidsideaal tegen beter weten in om te beweren dat het TOTALE gebrek aan ontwikkeling in Afrika te wijten is aan de bemoeienissen van de blanken in dat continent. De Afrikanen hadden ook gebruik kunnen maken van de voorsprong der blanken om zich daar aan op te kunnen trekken, zoals bijvoorbeeld in Japan gebeurd is.

Afrika heeft zich niet zelfstandig kunnen ontwikkelen, heeft zich onder blanke overheersing niet verder ontwikkeld, faalt om zich met Westerse steun verder te ontwikkelen.

Zuid-Afrika en ieder ander Afrikaans land is met blanke leiding gewoon het beste af. Op die kleine toplaag (Mugabe c.s.) die zich bovenmatig kan verrijken na dan.
The End Times are wild
pi_79961700
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Kom op, zeg. Als jij als slaaf bent weggevoerd, ga je dan in je nieuwe land je ontvoerders en vasthouders helpen? Alle krijgsgevangenen in WO2 gingen ook meedenken met de Duitsers om te helpen? Denk eens even na voor je wat post.

En je laatste regel is gewoon racistisch. Elke uitvinding, verbetering of wat dan ook, gedaan door een zwarte Amerikaan is in principe gedaan door de nakomeling van een slaaf. Het potentieel was er dus wel degleijk en Afrika had er heel anders uitgezien als alle negers daar gewoon hadden kunnen blijven.
Ik heb het juist over de nakomelingen. Dacht jij dat ik het over de slaven had die net in Amerika aankwamen?
Denk zelf een beetje na.

enne...."Elke uitvinding, verbetering of wat dan ook, gedaan door een zwarte Amerikaan is in principe gedaan door de nakomeling van een slaaf."

Noem er eens een paar grote uitvindingen of ontwikkelingen die door hen gedaan zijn.
  maandag 5 april 2010 @ 11:39:16 #197
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79961701
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Hoe weet je dat? Weet jij de potentie van iemand als hij 25 is? Je kunt dit niet beweren omdat je nooit kunt bewijzen, dat slaaf A 15 jaar later NIET de boekdrukkunst had uitgevonden, als hij niet was weggevoerd om ergens op een suikerplantage zijn dagen te slijten.
[..]

Veel? Hoeveel dan? In welke jaren zijn eskaders Arabische slavenschepen de Thames of de Rijn opgevaren om hele dorpen mee te voeren? Of zijn Noord-Hollanders door Arabieren betaald om Utrechters te gaan vangen en aan hen te verkopen?
quote:
Barbarijse zeerovers
Het verkrijgen van 'christenslaven' uit Europa was het domein van de zogenaamde 'Barbarijse zeerovers', die opereerden vanuit bases in Noord-Afrika, in de autonome provincies van het Ottomaanse Rijk met de hoofdsteden Algiers, Tunis en Tripoli, en ook vanuit het onafhankelijke Marokko, met name Salé aan de Atlantische kust.
Sinds de zestiende eeuw was de Europese scheepvaart in de Middellandse Zee sterk toegenomen en deze vormde het doelwit van de Barbarijse zeerovers. De bemanningen van de veroverde schepen werden als slaven aan land gebracht en verhandeld. Daarnaast werden vanuit Noord-Afrika voortdurend strooptochten ondernomen op de kusten van de christelijke gebieden in het Noorden van de Middellandse Zee en zelfs ver daarbuiten. Hele dorpen, gelegen van Sicilië tot op IJsland zijn vanaf de 16e tot de 19e eeuw in de Noord-Afrikaanse slavernij terecht gekomen. In enkele van die plaatsen worden jaarlijks nog steeds herdenkingen gehouden naar aanleiding van deze voorvallen. Later werd de ontvoering van de held of heldin door Arabische piraten, gevolgd door slavernij, meestal in de harem, een literair topos dat met name in veel opera's voorkomt.
De Barbarijse slaven waren niet alleen goedkope werkkrachten, maar zij konden ook geld opleveren door losgeld te bedingen voor hun vrijlating. De westerse mogendheden gingen daar vaak op in, vooral als de slaven behoorden tot de beter gesitueerden. Voor de jonge Verenigde Staten van Amerika waren de aanvallen door Barbarijse zeerovers op Amerikaanse schepen de reden voor de oprichting van hun marine in 1794. Door de eeuwen heen is geprobeerd de praktijken van de Barbarijse zeerovers gewapenderhand de kop in te drukken. Een kustbombardement vanaf marineschepen wilde nog wel eens tijdelijk effect hebben, maar pas nadat de Fransen in 1830 Algiers hadden veroverd, kwam langzaam maar zeker een eind aan deze vorm van slavernij.
Hoewel de Barbarijse slaven in de slavernijdiscussie nogal onderbelicht zijn gebleven, ging het bepaald niet om een marginaal verschijnsel. De historicus Robert C. Davis van Ohio State University schat hun aantal door de eeuwen heen op 1 à 1,25 miljoen (Davis, R. (2003), Christian Slaves, Muslim Masters: White Slavery in the Mediterranean, the Barbary Coast and Italy, 1500-1800, Palgrave, Macmillan).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij#Blanke_slaven

Je kent je geschiedenis erg slecht.
The End Times are wild
  maandag 5 april 2010 @ 11:41:31 #198
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_79961767
quote:
Op maandag 5 april 2010 10:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die is ook zelf ontwikkeld, maar technologie-ontwikkeling is niet iets wat vanaf stap 1 lonend is. Uiteindelijk wel, maar het vraagt behoorlijke investeringen, en zo’n sociale laag van denkers en dichters is alleen levensvatbaar als er andere lagen in de bevolking zijn die in het voedselonderhoud kunnen voorzien en als één persoon voldoende veel kan produceren om anderen zich te laten specialiseren. (Dat geldt trouwens ook voor een staand leger op de been brengen b.v.)

Om die hele maatschappij te kunnen bereiken moet de omgeving zich er ook voor lenen. Waarom hebben de grieken de boekdrukkunst niet uitgevonden? Ze hadden het allicht gekund, maar het werd pas echt haalbaar toen de metaalbewerking zo ver gevorderd was dat je individuele letters kon gieten.

Wat Afrika betreft was er qua dieren en gewassen niet zoveel dat landbouw direct lonend was (wat wij verbouwen is enorm gespecialiseerd). En dan gaat het uiteindelijk op een mensengeschiedenis van tienduizendenjaren om de laatste duizend jaar waar het westen echt in een stroomversnelling kwam, wat precies genoeg is dat het Westen Afrika overviel en Amerika koloniseerde, en niet andersom.

Volgens jouw logica kun je Nederland echter ook wel goeddeels afschrijven, want al onze beesten en vrijwel alle gewassen komen uiteindelijk uit de vruchtbare halve maan. Uiteindelijk is dat overgenomen door de in Nederland levende groepen, eigen gemaakt en succesvol benut, maar ook dat ging niet echt in een tijdspanne van twee generaties.

Dieren gaan halen is verder niet helemaal triviaal, het paard is b.v. nooit opgerukt tot Zuidelijk Afrika vanwege het beperkte nut dat ze hebben in woestijnen en gebieden met de tsetse-vlieg, pas toen daar omheengezeild kon worden, was het probleem weg. Zuid-Afrika leende zich verder goed voor de mediterrane gewassen, enz. In andere gebieden is irrigatie of kasbouw nodig op een schaal die natuurlijk in de 15e eeuw niet haalbaar was.

Qua vlotten bouwen: de bevolking van Madagascar is van Aziatische afkomst, die zijn waarschijnlijk op vlotten vanaf Borneo gekomen (Bantoes zijn ook op Madagascar gekomen), dus dat gebeurde op zich wel. Maar ook zo'n expeditie is lastig, zie ook de kolonisatie van de Vikingen van Noord-Amerika, de aanvoerlijnen waren gewoon te lang. Materiaal e.d. kon niet snel genoeg aangevoerd worden om die kolonie in stand te houden. Pas eeuwen later lukte dat.

Al met al vind ik dat je tamelijk simpel denkt over zulke uitvindingen, en de benodigde samenhang van omstandigheden; terwijl je anderzijds makkelijk iets als ‘westers’ toe-eigend wat uiteindelijk ook door 99% van het westen niet uitgevonden maar gewoon met pijn en moeite geadopteerd is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_79961861
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:37 schreef LXIV het volgende:
Het is echt stug volhouden aan het gelijkheidsideaal tegen beter weten in om te beweren dat het TOTALE gebrek aan ontwikkeling in Afrika te wijten is aan de bemoeienissen van de blanken in dat continent. De Afrikanen hadden ook gebruik kunnen maken van de voorsprong der blanken om zich daar aan op te kunnen trekken, zoals bijvoorbeeld in Japan gebeurd is.
Dat kon niet, omdat de hele politieke, educationele en economische infrastructuur in de Afrikaanse koloniën -iets totaal anders dan het Japanse Rijk dus- erop gericht was om het land leeg te trekken in relatieve stabiliteit, bewerkstelligd door de verschillende volkeren tegen elkaar uit te spelen zonder enige knowhow over te brengen of achter te laten.
quote:
Afrika heeft zich niet zelfstandig kunnen ontwikkelen, heeft zich onder blanke overheersing niet verder ontwikkeld, faalt om zich met Westerse steun verder te ontwikkelen.
Het was juist niet de bedoeling dat het zich verder ontwikkelde onder de blanke overheersing, mondige lijfeigenen zijn niet de makkelijkste onderdanen. Het is niet voor niks dat er een aantal bloedige onafhankelijkheidsoorlogen zijn gevochten.
quote:
Zuid-Afrika en ieder ander Afrikaans land is met blanke leiding gewoon het beste af. Op die kleine toplaag (Mugabe c.s.) die zich bovenmatig kan verrijken na dan.
Die rijke toplaag/uitzuigende elite is juist hét probleem van zo ongeveer elk subsaharaal Afrikaans land en een direct gevolg van de opzettelijk gecreëerde uitgezogen puinhoop die achtergelaten werd voor een continent vol mensen zonder relevante opleiding, bestuurljike ervaring of eigenwaarde behalve wat belachelijke ideologieën als het Panafrikanisme dat je niets te vreten geeft.
  maandag 5 april 2010 @ 12:41:35 #200
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_79963703
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:19 schreef Tokkelos het volgende:
Ik zie trouwens dat veel mensen hier op dit forum in dit topic het over "negers" hebben. Is dat niet een verboden woord in Nederland?
We verbieden hier niet snel iets, maar je haalt de mensen die het negatief bedoelen er zo uit en dan weet je al snel met wie je van doen hebt.
  maandag 5 april 2010 @ 12:54:20 #201
155616 Proximo
For god, king & country
pi_79964168
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:44 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Dat kon niet, omdat de hele politieke, educationele en economische infrastructuur in de Afrikaanse koloniën -iets totaal anders dan het Japanse Rijk dus- erop gericht was om het land leeg te trekken in relatieve stabiliteit, bewerkstelligd door de verschillende volkeren tegen elkaar uit te spelen zonder enige knowhow over te brengen of achter te laten.
[..]

Het was juist niet de bedoeling dat het zich verder ontwikkelde onder de blanke overheersing, mondige lijfeigenen zijn niet de makkelijkste onderdanen. Het is niet voor niks dat er een aantal bloedige onafhankelijkheidsoorlogen zijn gevochten.
[..]

Die rijke toplaag/uitzuigende elite is juist hét probleem van zo ongeveer elk subsaharaal Afrikaans land en een direct gevolg van de opzettelijk gecreëerde uitgezogen puinhoop die achtergelaten werd voor een continent vol mensen zonder relevante opleiding, bestuurljike ervaring of eigenwaarde behalve wat belachelijke ideologieën als het Panafrikanisme dat je niets te vreten geeft.
Waren de andere koloniën niet net zo hard bedoeld als wingewesten? Waarom gaat het daar inmiddels relatief veel beter en blijft afrika weer achter als zielige kindje van de klas...?

Het was daar al een puinzooi vol stammenoorlogen voordat de eerste kolonisten kwamen.
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
pi_79964374
quote:

Om dit te kunnen stellen moet je iets weten over de voorkoloniale ontwikkelingsgeschiedenis van Afrika. Uiteindelijk gaat dit verhaal niet over of het terecht is dat de oorspronkelijke bevolking in Afrika inferieur is tov de Europeanen en alleen olv blanken een leefbare samenleving kunnen opzetten, denk ik. Maar om de thymos. Want dat 'olv blanken' werd in de praktijk 'onderdrukking door blanken'. Die onderdrukking zorgt ervoor dat de eigenwaarde, de thymos, wordt aangetast van de onderdrukte bevolking, dit kan tot vrij extremistische en destructieve daden en ideeën leiden. Daarnaast leidt onderdrukking ook tot psychische schade bij de onderdrukkers. Het steeds maar weer moeten onderdrukken van de meerderheid van je bevolking, is nl. geen sinecure, het leidt tot paranoïa, extreme geweldadigheid, onthumanisering van degenen die je onderdrukt, grootheidswaan etc.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 05-04-2010 13:11:31 ]
I´m back.
pi_79964740
O god, dat paarden- en gewassenverhaal weer.
pi_79964770
mooi, weer een slecht mens van de aardbodem verdwenen. Nu de rest nog.
  maandag 5 april 2010 @ 13:20:48 #205
97934 ASroma
Flamboyant
pi_79964854
quote:
Analysts warn of retaliation

Cape Town -The killing of far-right leader Eugene Terre'Blanche could tempt isolated retaliation from white extremists, amid fears of flaring racial tensions, analysts say.

The attack came as South Africa's readied to showcase 16 years of democracy at the football World Cup in June.President Jacob Zuma was quick to call for calm early on Sunday, just hours after Terre'Blanche's bloodied body was found on his farm.His extremist AWB, which carried out a wave of deadly bombings ahead of South Africa's first all-race polls in 1994, also urged calm.
The AWB, known for its swastika-style emblem and paramilitary style in the past, said it would co-ordinate its reaction at a meeting on May 1. But some of its members have called for an immediate reprisal.

"The right-wing movement in general is very fragmented," said analyst Dirk Kotze at the University of South Africa.
"We cannot expect something as a general retaliation in terms of big, major events."
But he added: "What might be a possibility is very much isolated, singular events which are very exceptionally difficult to predict."
Aubrey Matshiqi of the Centre for Policy Studies, which describes itself as an independent policy research body, agreed.

"I do not believe this killing takes us closer to racial civil war," saiid Matshiqi.

"He and his organisation were on the fringe not only of South African politics but on the fringe of even what we'd call white or even Afrikaner politics."

AWB links death to song
Terre'Blanche's radical AWB group have linked his killing to a controversial refrain from a sung adopted by the controversial ruling party youth leader Julius Malema: "kill the Boer", the Afrikaans word for farmer.
Outraged critics claim the slogan, recently banned in two court rulings, incites anti-white violence.
Zuma's ruling African National Congress (ANC) has said the song is part of the the history of South Africa's liberation struggle.
Nevertheless, the controversy over the song and now Terre'Blanche's brutal killing had created a delicate situation, said David Bruce, a senior researcher at the Centre for the Study of Violence and Reconciliation.
"The combination of that song and that killing creates the motivation for a white right-wing mobilisation... but potentially, the security agencies will be able to neutralise these kind of things," he said.
"Terre'Blanche could be seen as an embodiment of the kind of enemy described in the song," he said: but the term was also likely to tap into fears of whites, who number some 10% of the population.
"The term Boer has no strict boundary: it can refer to the white farmers, to the Afrikaners or to the whites in general. That's what makes a lot of people afraid," said Bruce.
"A lot of people see in that song a general endorsement of violence against white people."

Marginalised presence
South Africa is one of the world's most crime-affected nations with a daily average of 50 murders.
And more than a decade after the fall of the apartheid system, massive social divisions along race lines persist. Far-right extremism remains a marginalised but shady presence: a marathon treason trial against 21 right-wingers, which started in 2003, is still dragging through the courts.
The government's calls for calm after Terre'Blanche's killing, echoed by opposition parties, was prompted by uncertainty about conservative reaction or retaliation, said Kotze.
"That can ignite, it can serve as a catalyst for much more serious problems."
Zuma on Sunday urged politicians to show unity, saying it was their responsibility to "stay away from statements that might reverse nation building and racial cohesion".

"It is a key test for the leadership of Jacob Zuma: he has to make minority groups feel more secure and to distance himself from Malema," said political analyst Daniel Silke.

"If Zuma shows leadership, then we will avoid retaliation or an escalation of violence."
Het is maar te hopen dat geen van die AWB extremisten, wraak gaat nemen.
pi_79965115
quote:
Op maandag 5 april 2010 12:54 schreef Proximo het volgende:

[..]

Waren de andere koloniën niet net zo hard bedoeld als wingewesten? Waarom gaat het daar inmiddels relatief veel beter en blijft afrika weer achter als zielige kindje van de klas...?
Omdat het veel ingrijpender was voor Afrika: hele volksstammen weggevoerd, in eigen land gezien worden als het afvoerputje van de evolutieladder en ook zo behandeld worden. En de overige koloniën hebben ook de nodige niet-zo-veel-meer-ontwikkelde sores gehad à la communistische fundi's, bloedige opstanden en dictators met pakhuizen vol schoenen in een land met hongersnood. Palestina was vroeger een Britse kolonie, ik noem maar wat.
quote:
Het was daar al een puinzooi vol stammenoorlogen voordat de eerste kolonisten kwamen.
Nee. Dat is een beeld wat niet klopt.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Africa
  maandag 5 april 2010 @ 13:36:23 #207
97934 ASroma
Flamboyant
  Moderator maandag 5 april 2010 @ 14:04:24 #208
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_79966266
quote:

probleem is niet zozeer dat we er geweest zijn of dat we er vertrokken zijn maar wat we achterlieten

vrijwel al die landjes hebben eerst een 'vrijheidstrijd' gevoerd, wij hadden er geen zin (meer) aan of geld (meer) voor en vertrokken met zijn alleen hals over kop van de ene op de andere dag en de grootste (zwarte) schreeuwer word dan de baas

en laat dat nu net een struikrover zijn
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 5 april 2010 @ 14:07:43 #209
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_79966389
quote:
The shoe is on the other foot.
Leader of what?????
  maandag 5 april 2010 @ 14:09:25 #210
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_79966438
quote:
Op maandag 5 april 2010 14:04 schreef sp3c het volgende:

[..]

probleem is niet zozeer dat we er geweest zijn of dat we er vertrokken zijn maar wat we achterlieten

vrijwel al die landjes hebben eerst een 'vrijheidstrijd' gevoerd, wij hadden er geen zin (meer) aan of geld (meer) voor en vertrokken met zijn alleen hals over kop van de ene op de andere dag en de grootste (zwarte) schreeuwer word dan de baas

en laat dat nu net een struikrover zijn
  Moderator maandag 5 april 2010 @ 14:29:04 #211
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_79966967
naja de meeste van die koloniale oorlogjes stopten omdat het geld op was, zeker in Afrika

heeft Nederland gelukkig niet zo heel veel mee te maken gehad maar dat zwarten geen land kunnen runnen lijkt me onzin, als je de verkeerde blanke aan het roer hebt gaat het ook gewoon fout dat hebben we in de geschiedenis vaak genoeg gezien ... zeker als die verkeerde blanke alle geschikte blanken tegen de muur zet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_79968944
quote:
Op maandag 5 april 2010 13:20 schreef ASroma het volgende:

[..]

Het is maar te hopen dat geen van die AWB extremisten, wraak gaat nemen.

Mocht dat gebeuren heeft het ANC hier schuld aan.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_79969687
quote:
Op maandag 5 april 2010 14:29 schreef sp3c het volgende:
naja de meeste van die koloniale oorlogjes stopten omdat het geld op was, zeker in Afrika

heeft Nederland gelukkig niet zo heel veel mee te maken gehad maar dat zwarten geen land kunnen runnen lijkt me onzin, als je de verkeerde blanke aan het roer hebt gaat het ook gewoon fout dat hebben we in de geschiedenis vaak genoeg gezien ... zeker als die verkeerde blanke alle geschikte blanken tegen de muur zet
Het uitganspunt was ook niet goed. Ten eerste had het kolionalisme diepe sporen nagelaten en oude structuren vervangen door nieuwe en meestal was dat geen verbetering. Meestal kwam het er op neer dat men grenzen om gebieden heentrok die niks met een bestaande natie in de ruime zin van het woord te maken hadden. Dan kon je de ene bevolkingsgroep bevoordelen zodat die meehielp de meerderheid te onderdrukken.

En daar moesten Afrikaanse leiders dan maar wat van zien te maken, want het was natuurlijk nog niks. Ook was daarbij het uitgangspunt dat het kolonialisme teneinde was, maar dat was natuurlijk niet zo. Het kolonialisme werd afgelost door het neokolonialisme. Zelfstandigheid leuk, maar het was natuurlijk niet de bedoeling dat die ten koste zou gaan van het geld verdienen aan die landen of de internationale machtsverhoudingen.

Veel goede pogingen zijn in de kiem gesmoord met hulp van het westen en de communisten, omdat het hun belangen niet diende. Voorbeelden van een hoopgevende start die met westerse inmenging om zeep werd geholpen zijn legio. Gewoon omdat de machthebber in kwestie niet in het belang van het westen handelde, maar bijvoorbeeld in het belang van zijn volk.

Handel in het belang van het westen (of vroeger de SU) en je wordt in het zadel gehouden, ongeacht het belang van de volkeren in kwestie in dat land (ja, meervoud, zo makkelijk zijn meerdere volkeren in één land niet, zie Joegoslavië, Spanje en Noord-Ierland). Idi Amin, Bokassa, Rhodes, Verwoerd, Mubarak etc. Pas als ze zo megalomaan worden dat ze tegen het westen gaan werken komen de beschaafde landen die het beste met Afrika voor hebben in actie.

Zet een beleid uit met de vrije markt voor westerse kapitaalkrachtigen om in te graaien op de tweede plaats, en je wordt onder duistere omstandigheden vermoord met een westers luchtje eraan, ongeacht of het in het belang van het volk was: Lumumba, Sankara, Bello, Mboya en nog flink wat meer.
  maandag 5 april 2010 @ 16:18:40 #214
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_79969940
quote:
Op maandag 5 april 2010 15:40 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Mocht dat gebeuren heeft het ANC hier schuld aan.
Achja natuurlijk. De joden krijgen ook de schuld van de kruisiging van Jezus. Als dat mag, zal dit ook wel kunnen.
  maandag 5 april 2010 @ 16:22:08 #215
111528 Viajero
Who dares wins
pi_79970051
quote:
Op maandag 5 april 2010 13:30 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Omdat het veel ingrijpender was voor Afrika: hele volksstammen weggevoerd, in eigen land gezien worden als het afvoerputje van de evolutieladder en ook zo behandeld worden. En de overige koloniën hebben ook de nodige niet-zo-veel-meer-ontwikkelde sores gehad à la communistische fundi's, bloedige opstanden en dictators met pakhuizen vol schoenen in een land met hongersnood. Palestina was vroeger een Britse kolonie, ik noem maar wat.
[..]

Nee. Dat is een beeld wat niet klopt.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Africa
Inderdaad, al die grote koninkrijken die in dat stukje vermeld worden zijn groot geworden door gezellig met andere stammen om de tafel te gaan zitten. Die lieten zich dan door wijze woorden overtuigen om lid te worden. Wapens hadden ze in die dagen alleen om zich tegen beesten te verdedigen, de eerste mens die in Afrika door een ander mens werd aangevallen was een zwarte die door de eerste Portugezen werd aangevallen. Die arme Afrikanen wisten niet wat ze overkwam, geweld was echt compleet nieuw voor ze.

Geloof je eigenlijk zelf wel wat je zegt?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 5 april 2010 @ 16:33:15 #216
111528 Viajero
Who dares wins
pi_79970331
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

[..]

While Barbary corsairs naturally looted the cargo of ships they captured, their primary goal was to capture prisoners on land or at sea and turn them into slaves. Once captured, the slaves were often sold or put to work in various ways in North Africa.

It has been estimated that between 1530 and 1780 some one million, or one and a quarter million Europeans were captured and made slaves in North Africa, principally in Algiers, Tunis, and Tripoli, with further captives in Istanbul and Sallee.[26]

Many have argued that barbary slavery between 1625-1640 was one of the reasons for the outbreak of civil war in England. King Charles I succeeded to the throne in 1625, and immediately faced tension with the English sailors, ship owners, and other coastal inhabitants. At this time, there were already hundreds of captives in the Barbary States. Merchants would not only lose their employees to the barbary corsairs, but also their vessels and goods. They were furious that King Charles I was not putting enough of the money that was earned from taxes and other forms of revenue toward security along the coastline.

http://en.wikipedia.org/wiki/Barbary_corsairs#Barbary_slaves

Je was niet bekend met de Noord Afrikaanse piraten? Kijk je alleen naar geschiedenis waar je blanken de schuld van kan geven?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 5 april 2010 @ 16:36:15 #217
155616 Proximo
For god, king & country
pi_79970427
quote:
Op maandag 5 april 2010 16:08 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het uitganspunt was ook niet goed. Ten eerste had het kolionalisme diepe sporen nagelaten en oude structuren vervangen door nieuwe en meestal was dat geen verbetering. Meestal kwam het er op neer dat men grenzen om gebieden heentrok die niks met een bestaande natie in de ruime zin van het woord te maken hadden. Dan kon je de ene bevolkingsgroep bevoordelen zodat die meehielp de meerderheid te onderdrukken.

En daar moesten Afrikaanse leiders dan maar wat van zien te maken, want het was natuurlijk nog niks. Ook was daarbij het uitgangspunt dat het kolonialisme teneinde was, maar dat was natuurlijk niet zo. Het kolonialisme werd afgelost door het neokolonialisme. Zelfstandigheid leuk, maar het was natuurlijk niet de bedoeling dat die ten koste zou gaan van het geld verdienen aan die landen of de internationale machtsverhoudingen.

Veel goede pogingen zijn in de kiem gesmoord met hulp van het westen en de communisten, omdat het hun belangen niet diende. Voorbeelden van een hoopgevende start die met westerse inmenging om zeep werd geholpen zijn legio. Gewoon omdat de machthebber in kwestie niet in het belang van het westen handelde, maar bijvoorbeeld in het belang van zijn volk.

Handel in het belang van het westen (of vroeger de SU) en je wordt in het zadel gehouden, ongeacht het belang van de volkeren in kwestie in dat land (ja, meervoud, zo makkelijk zijn meerdere volkeren in één land niet, zie Joegoslavië, Spanje en Noord-Ierland). Idi Amin, Bokassa, Rhodes, Verwoerd, Mubarak etc. Pas als ze zo megalomaan worden dat ze tegen het westen gaan werken komen de beschaafde landen die het beste met Afrika voor hebben in actie.

Zet een beleid uit met de vrije markt voor westerse kapitaalkrachtigen om in te graaien op de tweede plaats, en je wordt onder duistere omstandigheden vermoord met een westers luchtje eraan, ongeacht of het in het belang van het volk was: Lumumba, Sankara, Bello, Mboya en nog flink wat meer.
Betekent niet dat ze er tegenwoordig niks van kunnen maken,maar ook dat is schijnbaar min of meer een mission impossible

Er zijn genoeg ex kolonies waar men wél inmiddels de boel redelijk op orde heeft.

Het "kapitaal" en de blanken steeds de schuld in de schoenen schuiven van hun eigen falen is echt kansloos, helaas zijn er nog een hoop politici en burgers die geloven dat we een ereschuld hebben en de situatie zoals die vandaag de dag is daarom toejuichen.
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
pi_79970540
quote:
Op maandag 5 april 2010 16:18 schreef ThunderBitch het volgende:

[..]

Achja natuurlijk. De joden krijgen ook de schuld van de kruisiging van Jezus. Als dat mag, zal dit ook wel kunnen.

One settler, one bullet!
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  maandag 5 april 2010 @ 16:50:12 #219
97934 ASroma
Flamboyant
pi_79970879
goed nieuws
quote:
AWB rules out violence

Ventersdorp - The party of murdered white supremacist Eugene Terre'Blanche ruled out any violent retaliation for his death on Monday.

The killing by two black farm workers on Saturday had stoked fears of possible violence and the AWB party had earlier spoken of avenging Terre'Blanche's murder.

"The AWB is not going to engage in any form of violent retaliation to avenge Mr Terre'Blanche's death," Pieter Steyn, a general in the AWB, told reporters.

"We appeal for people to remain calm. Anyone engaging in any form of violence is not doing it as AWB."
pi_79971145
quote:
Op maandag 5 april 2010 16:36 schreef Proximo het volgende:

[..]

Betekent niet dat ze er tegenwoordig niks van kunnen maken,maar ook dat is schijnbaar min of meer een mission impossible
Het is verdomd lastig. Want zoals het kolonialisme dat veel en veel moeilijker heeft gemaakt, heeft 60 jaar neokolonialisme dat ook. De ene voormalig kolonie heeft een wat betere beginsituatie meegekregen dan de ander, maar je zou er beter aan doen de geslaagde landen credits te geven voor het overwinnen van de geerfde moeilijkheden terwijl nieuwe moeilijkheden gecreeerd werden.
quote:
Het "kapitaal" en de blanken steeds de schuld in de schoenen schuiven van hun eigen falen is echt kansloos, helaas zijn er nog een hoop politici en burgers die geloven dat we een ereschuld hebben en de situatie zoals die vandaag de dag is daarom toejuichen.
Niemand juicht de situatie zoals die vandaag de dag is toe, maar een heleboel mensen lachen wel in hun vuistje. Het continent wordt gewoon vakkundig leeggeroofd. Je betaalt de machthebbers een klein percentage van de winst en die werken mee ten koste van de volkeren in hun land. Je moet niet doen alsof de corruptie slecht is voor het westen. Of de conflicten, of de armoede. Het gaat uitstekend met Africa, als je aandeelhouder bent van een multinational die in Africa actief is. Het gaat uitstekend met Africa als achtertuin van het westen, lekker goedkoop inkopen daar.

Dat is de reden waarom het gaat zoals het gaat daar, de mensen met macht hebben er belang bij dat het gaat zoals het gaat. Waarom hebben de Belgen samen met de VS de moord op Lumumba georkestreerd? Omdat de linkse lente voor het continent die hij dreigde in te luiden die arme Afrikanen tekort zou doen? Of omdat zijn plan dat de Afrikaanse opbrengsten ten goede zouden komen aan Afrikanen inhieldt dat die niet ten goede zouden komen aan westerlingen?
pi_79971349
quote:
Op maandag 5 april 2010 16:33 schreef Viajero het volgende:

[..]

While Barbary corsairs naturally looted the cargo of ships they captured, their primary goal was to capture prisoners on land or at sea and turn them into slaves. Once captured, the slaves were often sold or put to work in various ways in North Africa.

It has been estimated that between 1530 and 1780 some one million, or one and a quarter million Europeans were captured and made slaves in North Africa, principally in Algiers, Tunis, and Tripoli, with further captives in Istanbul and Sallee.[26]

Many have argued that barbary slavery between 1625-1640 was one of the reasons for the outbreak of civil war in England. King Charles I succeeded to the throne in 1625, and immediately faced tension with the English sailors, ship owners, and other coastal inhabitants. At this time, there were already hundreds of captives in the Barbary States. Merchants would not only lose their employees to the barbary corsairs, but also their vessels and goods. They were furious that King Charles I was not putting enough of the money that was earned from taxes and other forms of revenue toward security along the coastline.

http://en.wikipedia.org/wiki/Barbary_corsairs#Barbary_slaves

Je was niet bekend met de Noord Afrikaanse piraten? Kijk je alleen naar geschiedenis waar je blanken de schuld van kan geven?
Hierover las ik laatst ook toevallig, was compleet nieuw voor mij in ieder geval.
  maandag 5 april 2010 @ 17:12:01 #222
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79971604
quote:
Op maandag 5 april 2010 17:03 schreef 9x19 het volgende:

[..]

Hierover las ik laatst ook toevallig, was compleet nieuw voor mij in ieder geval.
Niet dat dit nu zo'n enorme impact heeft gehad op de intellectuele ontwikkeling van Europa trouwens. Als iets grote klappen waren dan waren het de pestepidemiën die soms 30% van de bevolking wegvaagden.
The End Times are wild
pi_79972082
quote:
Op maandag 5 april 2010 16:40 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

One settler, one bullet!
Wat ben jij een arsehole met zo een achterlijke opmerking. Geloof je werkelijk daarin? Mijn moeder en vader en broer en sus wonen nog steeds in Zuid Afrika en zo ook vele andere Nederlandse immigranten en heel veel onschuldige jonge blanke menzen die allemaal na 1994 zijn geboren. Ook waren niet eens nagenoeg alle blanken voor de uitbuiting van de swarte bevolking gedurende de apartheid jaren . Denk eens na voor je met zo een klootzak uitspraak komt. Je zou zelf maar familie daar hebben wonen. Ik kan me heel erg boos maken over Hollanders die met zulke stomme uitspraken komen. Alsof het hier zo een tolerant land is.
  maandag 5 april 2010 @ 18:50:50 #224
155616 Proximo
For god, king & country
pi_79975058
quote:
Op maandag 5 april 2010 17:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Niet dat dit nu zo'n enorme impact heeft gehad op de intellectuele ontwikkeling van Europa trouwens. Als iets grote klappen waren dan waren het de pestepidemiën die soms 30% van de bevolking wegvaagden.
De pest was uiteraard ook een opzetje van blanke kapitalisten om nog meer mensen uit te buiten
pi_79975508
quote:
Op maandag 5 april 2010 16:40 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

One settler, one bullet!
Dat vind je ook over immigranten in Nederland?
pi_79975535
quote:
Op maandag 5 april 2010 19:04 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat vind je ook over immigranten in Nederland?
Dat is een uitspraak populair onder ANC leden.
pi_79975643
quote:
Het beeld van slavernij als Westerse misdaad van de 16e tot de 19e eeuw is niet volledig. Slavernij bestaat namelijk minstens zolang als de geschiedschrijving. Het Oude Egypte, Oude Griekenland, de Romeinen, maar ook modernere Afrikaanse en Arabische culturen maakten en maken veelvuldig gebruik van slaven. Slavernij kwam ook in de Chinese, Indische en Amerikaanse indianenculturen voor.
En
quote:
Afrikaanse volkeren zoals de Ashanti in Ghana en de Yoruba in Nigeria waren economisch afhankelijk van slavenhandel. De Imbangala van Angola en de Nyamwezi van Tanzania dienden als makelaars of voerden oorlog met andere volkeren om slaven buit te maken voor Europeanen
Dus Afrikanen die Afrikanen buit maakten en verkochten.
quote:
* iedereen die uit een slavenmoeder geboren was
* wie in een 'rechtvaardige oorlog' gevangengenomen was
* kinderen die door hun ouders in slavernij verkocht werden
* misdadigers die door rechterlijk vonnis tot slaaf waren gemaakt
* gedoopte joden en Moren die niet zuiver in de leer waren, verloren soms hun vrijheid
* vrouwen van hogere stand die soms hun vrijheid verloren door 'ongeoorloofde' betrekkingen met de lagere geestelijkheid. Soms deelden hun kinderen hun lot.
* schuldenaars die hun schulden afkochten door zich tijdelijk of blijvend in vrijwillige slavernij van de schuldeiser te begeven.
Ik las ook dat een persoon hier vond dat blanken niet thuis hoorden in Afrika. Gaat dit voor die persoon dan ook op voor Afrikanen in het westen?Of gaat dit alleen maar op voor blanken in Afrika? Zo ja? Waarom dan? Er waren ook blanken die tegen de apartheid waren in Afrika.

Heeft deze man trouwens gruwelijkheden tegen de donkere Afrikaan gepleegd? Ken hem dus verder niet. Zo ja? Waarom is hij niet vastgezet? Kan me dan wel voorstellen dat hij niet erg geliefd was. Heeft hij wreedheden begaan? Kan ik me voorstellen dat iemand zelf voor rechter gaat spreken.

Maar was het niet in Afrika dat juist de blanke boeren werden verdreven en vermoord? Of is dat allemaal propaganda?
pi_79975722
n/a

[ Bericht 51% gewijzigd door Tokkelos op 07-04-2010 17:51:36 ]
pi_79976518
quote:
Op maandag 5 april 2010 19:11 schreef Tokkelos het volgende:
Grootste probleem met veel Hollanders is dat ze zich schuldig voelen dat ze blank zijn.
Klopt, zo voelde ik me ook altijd waar links mij behoorlijk aan mee geholpen heeft. Alles over de Nederlandse historie is negatief volgens het onderwijs, de media, de politiek en noem maar op. Het is een heel karwei om daar doorheen te komen. Er is een hoop gelogen tegen mij via dit systeem om anderen 'gelijke' kansen te geven. Er is een hoop positieve discriminatie hier met het werk, zoals recentelijk dat bericht over de politietop. Niemand die er ook maar eens een woord over rept.

Overigens durf ik te stellen dat Zuid-Afrika onder het apartheids regime veel beter af was dan tegenwoordig. Toen was er zoiets als eten, want nu is dat er niet door al die boeren van het land af te jagen en te moorden. Waarom horen we in het Westen hier nooit over? Het werkelijke verhaal, dat blanken daar uitgemoord worden.

Nu hoor je er toevallig wel over, omdat deze man niet bepaald een schoon verleden had, maar al die onschuldige boeren houden we onze bek over? Waarom? Omdat ze blank zijn? De zelfhaat kent geen grenzen bij een hoop blanken.
  maandag 5 april 2010 @ 19:58:12 #230
111528 Viajero
Who dares wins
pi_79977440
quote:
Op maandag 5 april 2010 19:33 schreef Regal het volgende:

[..]

Klopt, zo voelde ik me ook altijd waar links mij behoorlijk aan mee geholpen heeft. Alles over de Nederlandse historie is negatief volgens het onderwijs, de media, de politiek en noem maar op. Het is een heel karwei om daar doorheen te komen. Er is een hoop gelogen tegen mij via dit systeem om anderen 'gelijke' kansen te geven. Er is een hoop positieve discriminatie hier met het werk, zoals recentelijk dat bericht over de politietop. Niemand die er ook maar eens een woord over rept.

Overigens durf ik te stellen dat Zuid-Afrika onder het apartheids regime veel beter af was dan tegenwoordig. Toen was er zoiets als eten, want nu is dat er niet door al die boeren van het land af te jagen en te moorden. Waarom horen we in het Westen hier nooit over? Het werkelijke verhaal, dat blanken daar uitgemoord worden.

Nu hoor je er toevallig wel over, omdat deze man niet bepaald een schoon verleden had, maar al die onschuldige boeren houden we onze bek over? Waarom? Omdat ze blank zijn? De zelfhaat kent geen grenzen bij een hoop blanken.
Als in Israel de laatste vijftien jaar 3000 Palestijnse boeren waren vermoord dan hadden we daar inderdaad wel een stuk meer over gehoord. Keuzes tussen wat je te zien krijgt en wat niet zijn altijd puur afhankelijk van de politieke voorkeur van de eindredacteur.
  maandag 5 april 2010 @ 20:04:10 #231
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79977650
quote:
Op maandag 5 april 2010 19:11 schreef Tokkelos het volgende:
Grootste probleem met veel Hollanders is dat ze zich schuldig voelen dat ze blank zijn.
Vooral de jongere generatie. Het hele onderwijs is erop ingericht om ze dat gevoel aan te praten. Als je bijvoorbeeld Sesamstraat kijkt, dan zie je dat de weinige blanke mannen die er in zittten (buurman baasje) altijd de rol van slechterik krijgt. Afgelopen vrijdag nog moest hij een wedstrijd afwassen [ ] doen met een zwarte. Ondanks al het valsspelen van buurman baasje won de zwarte uiteraard toch en rolde buurman van nijd aan de zwarte voeten van de winnaar. Meteen daarna een filmpje waarin een Marokkaanse en een zwarte een blanke zuurpiet te slim af waren.
Zoiets lijkt futiel, maar door dat van jongs af aan telkens te herhalen wordt er wel -onbewust- een gedachtenpatroon gekweekt.

Je ziet het bijv. ook aan LV. Die heeft dan zogenaamd geschiedenis gestudeerd, maar is enkel in staat om de politiek-correcte dogma's die hem zijn voorgehouden te herhalen. Geen enkel zelfstandig of kritisch denkvermogen is aanwezig. Het hele geschiedenisonderwijs draait tegenwoordig op het kunnen oplepelen van excuses waarom vrouwen/negers/etc een achterstandspositie hebben. Als je dat kunt mag je jezelf al drs noemen.
The End Times are wild
pi_79977789
quote:
Op maandag 5 april 2010 19:58 schreef Viajero het volgende:

[..]

Als in Israel de laatste vijftien jaar 3000 Palestijnse boeren waren vermoord dan hadden we daar inderdaad wel een stuk meer over gehoord.
Nee, daar horen we dan ook niets over, omdat de media in het Westen in handen is van zionisten. Soms lekt er eens wat uit of wordt er wel iets vrijgegeven om het niet te ongeloofwaardig te laten overkomen, maar verder is het alleen maar 'terroristen' zus, 'terroristen' zo wat betreft het nieuws over de Palestijnen en vergeten ze liever Israëlische geheime zaken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Regal op 05-04-2010 20:13:01 ]
pi_79978341
quote:
Op maandag 5 april 2010 20:04 schreef LXIV het volgende:

[..]

Vooral de jongere generatie. Het hele onderwijs is erop ingericht om ze dat gevoel aan te praten. Als je bijvoorbeeld Sesamstraat kijkt, dan zie je dat de weinige blanke mannen die er in zittten (buurman baasje) altijd de rol van slechterik krijgt. Afgelopen vrijdag nog moest hij een wedstrijd afwassen [ ] doen met een zwarte. Ondanks al het valsspelen van buurman baasje won de zwarte uiteraard toch en rolde buurman van nijd aan de zwarte voeten van de winnaar. Meteen daarna een filmpje waarin een Marokkaanse en een zwarte een blanke zuurpiet te slim af waren.
Zoiets lijkt futiel, maar door dat van jongs af aan telkens te herhalen wordt er wel -onbewust- een gedachtenpatroon gekweekt.

Je ziet het bijv. ook aan LV. Die heeft dan zogenaamd geschiedenis gestudeerd, maar is enkel in staat om de politiek-correcte dogma's die hem zijn voorgehouden te herhalen. Geen enkel zelfstandig of kritisch denkvermogen is aanwezig. Het hele geschiedenisonderwijs draait tegenwoordig op het kunnen oplepelen van excuses waarom vrouwen/negers/etc een achterstandspositie hebben. Als je dat kunt mag je jezelf al drs noemen.
Zit je nu te trollen of meen je dit?
I´m back.
  maandag 5 april 2010 @ 20:33:24 #234
155616 Proximo
For god, king & country
pi_79978877
quote:
Op maandag 5 april 2010 20:19 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Beetje overdone beeld natuurlijk

Maaaaar

http://en.wikipedia.org/wiki/White_guilt

Is ook hier in Nederland, mede door de 2e wereldoorlog diep geworteld..
pi_79979223
Of misschien is het een wat overdreven vorm van realisme. We leven in een cultuur van zondebokken en schuld zoeken. Niks meer tijdgeest. Hoewel dat niet wil zeggen dat je er dan maar trots op moet zijn. Je moet zaken wel in perspectief plaatsen.
Aan de andere kant..... kijk naar de britten. Zij zijn in de boerenoorlog de eersten geweest die concentratiekampen opzetten. Zij hebben zich absoluut vreselijk misdragen tov de Aboriginals in Australie en over de rest van de wereld ga ik het nu maar even niet hebben. Als het gaat over white guilt, nou, dan hebben die heel wat om zich schuldig over te voelen. Vooral ook als het zo lang niet erkend werd dat dat niet medemenselijk was.

Om dit toe te spitsen op de afgelopen eeuw en de relatie apartheid en Nederland: Apartheid was een vreselijke tijd. En die werd heel erg lang toegejuicht door westerse landen. Dat is niet iets om trots op te zijn. Dat vervolgens het tij keerde en men hier massaal alleen nog maar naar het ANC luisterde is ook tamelijk dom geweest. Er waren meer partijen en er was veel gelegenheid om ook daarmee te praten, maar daar werd niet voor gekozen.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_79979354
quote:
Op maandag 5 april 2010 20:33 schreef Proximo het volgende:

[..]

Maaaaar

Heeft veel meer met ons koloniale verleden te maken lijkt me.
  maandag 5 april 2010 @ 20:56:08 #237
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_79979802
quote:
Op maandag 5 april 2010 20:43 schreef nokwanda het volgende:
Als het gaat over white guilt, nou, dan hebben die heel wat om zich schuldig over te voelen.
Nee, dat hebben ze helemaal niet. De Britten zijn daar net zo min schuldig aan als ik aan de moord op JFK.
  maandag 5 april 2010 @ 21:01:26 #238
155616 Proximo
For god, king & country
pi_79980044
quote:
Op maandag 5 april 2010 20:43 schreef nokwanda het volgende:

Om dit toe te spitsen op de afgelopen eeuw en de relatie apartheid en Nederland: Apartheid was een vreselijke tijd. En die werd heel erg lang toegejuicht door westerse landen. Dat is niet iets om trots op te zijn. Dat vervolgens het tij keerde en men hier massaal alleen nog maar naar het ANC luisterde is ook tamelijk dom geweest. Er waren meer partijen en er was veel gelegenheid om ook daarmee te praten, maar daar werd niet voor gekozen.
ANC
pi_79980240
quote:
Op maandag 5 april 2010 20:33 schreef Proximo het volgende:

[..]

Maaaaar

Ik denk dat WO2 geleerd heeft dat het onderdrukken van minderheden ogv een superioriteitsleer (die in veel gevallen een selffulfilling prophecy is) tot bijzonder kwalijke gevolgen kan leiden. Toch? Dan kan nl. tirannie, grootheidswaan, paranoïa leiden tot enorme destructie.
I´m back.
  maandag 5 april 2010 @ 21:06:10 #240
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79980305
quote:
Op maandag 5 april 2010 20:19 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, dit meen ik, alhoewel ik enigszins chargeer.

Ik voel me af en toe net Winston Smith (uit BB) die discussies moet voeren met zijn goeddunkvolle landgenoten. Dan hoor ik mensen zulke voorgeprogrammeerde onzin uitslaan, waarbij het me ontgaat waarom deze, in principe intelligente, mensen zo kritiekloos dit als waarheid verkondigen. Heel zo'n boek als Guns, Germs en Steel is toch enkel vanuit PC-oogpunt geschreven en in ieder geval daarom zo gehyped. Omdat het een niet-racistische verklaring gaf voor de achterstand van Afrika. Dat is net waar iedereen op zat te wachten. Net zoals IQ and the wealth of nations verguisd is.
Het kan misschien wel onwenselijk zijn dat Afrika zijn ellende hoofdzakelijk aan zichzelf te danken heeft, maar dat mag toch geen rol spelen in de wetenschap.

Vandaar ook 'misdunker' onder mijn avatar.
The End Times are wild
pi_79981492
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:06 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, dit meen ik, alhoewel ik enigszins chargeer.

Ik voel me af en toe net Winston Smith (uit BB) die discussies moet voeren met zijn goeddunkvolle landgenoten. Dan hoor ik mensen zulke voorgeprogrammeerde onzin uitslaan, waarbij het me ontgaat waarom deze, in principe intelligente, mensen zo kritiekloos dit als waarheid verkondigen. Heel zo'n boek als Guns, Germs en Steel is toch enkel vanuit PC-oogpunt geschreven en in ieder geval daarom zo gehyped. Omdat het een niet-racistische verklaring gaf voor de achterstand van Afrika. Dat is net waar iedereen op zat te wachten. Net zoals IQ and the wealth of nations verguisd is.
Het kan misschien wel onwenselijk zijn dat Afrika zijn ellende hoofdzakelijk aan zichzelf te danken heeft, maar dat mag toch geen rol spelen in de wetenschap.

Vandaar ook 'misdunker' onder mijn avatar.
Jij zit toch ook alleen maar een voorgeprogrammeerd riedeltje op te lepelen. Het Weg-met-ons-riedeltje? Je kunt toch niet volhouden dat jij wel zelfstandig en kritisch nadenkt?
I´m back.
  maandag 5 april 2010 @ 21:33:06 #242
155616 Proximo
For god, king & country
pi_79981726
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:05 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik denk dat WO2 geleerd heeft dat het onderdrukken van minderheden ogv een superioriteitsleer (die in veel gevallen een selffulfilling prophecy is) tot bijzonder kwalijke gevolgen kan leiden. Toch? Dan kan nl. tirannie, grootheidswaan, paranoïa leiden tot enorme destructie.
Punt is dat we hier daarin weer teveel zijn doorgeslagen naar de andere kant, ieder kwaad woord tegenover "buitenlanders" is er een teveel. Alles moest kunnen en culturen zouden vanzelf in elkaar overvloeien.

Het niks zeggen tegen de waanzin van leiders als zuma is daar ook mede een uitvloeisel van, gecombineerd met de witte schuld.
Men durft er niks van te zeggen uit angst om als racist te worden bestempeld.

Niet dat terreblanche geen racist was overigens
pi_79981838
n/a

[ Bericht 99% gewijzigd door Tokkelos op 07-04-2010 17:51:52 ]
pi_79982106
Een wat geïnformeerde stukje dan het gemiddelde ANP berichtje waar menig politiek correct schaap zich op baseert.
In memoriam Eugène Terreblanche, 1941-2010
quote:
Eugène Terreblanche is niet meer. De alom gevierde Boerenleider uit Zuid-Afrika werd afgelopen nacht op zijn farm in Ventersdorp doodgemarteld door twee losgeslagen zwarte jongeren die op zijn geld uit waren. Vanochtend, op Paaszondag dus, werd zijn levenloze lichaam teruggevonden. Het tweetal overmeesterde hem in zijn slaap en keelde hem als een hond met knuppels en kapmessen. President Jacob Zuma nam al afstand van de moordenaars, die ondertussen gearresteerd werden, en ook oppositieleidster Helen Zille waarschuwde voor de mogelijke interne strubbelingen die door deze wandaad opnieuw de kop zouden kunnen opsteken in de Regenboognatie. De politieke beweging van Terreblanche gaf te kennen het politieonderzoek af te wachten en riep haar volgelingen alvast op om niet voor 1 mei te reageren. Analisten vrezen al enkele maanden dat Zuid-Afrika aan de vooravond van een nieuwe burgeroorlog staat. De spanningen tussen de verschillende bevolkingsgroepen lijken immers weer hoog op te lopen en deze aanslag zou wel eens de lont in het kruitvat kunnen steken.

Eugène Terreblanche is zeker geen onbesproken blad. Hij maakte carrière binnen de Zuid-Afrikaanse Veiligheidspolitie tijdens de hoogdagen van het Apartheidsregime en stond in het begin van de jaren 1970 aan de wieg van de Afrikaner Weerstandsbeweging (AWB), een culturele organisatie die zich scherp afzette tegen de gematigde beleidsvoorstellen van premier John Vorster. Wat aanvankelijk een zéér radicale opstelling was, werd naarmate de progressieve krachten meer en meer aan terrein wonnen, in de tweede helft van de jaren 1980 mainstream. De AWB groeide over de jaren heen uit tot een organisatie van 70,000 leden die de politieke agenda in Zuid-Afrika mee wist te zetten. Eugène Terreblanche was een bevlogen redenaar, schrijver en dichter, en wist in de jaren tachtig ook internationale faam te vergaren. Niet iedereen hield van hem, maar iedereen kende hem wel. Zijn sterk gemediatiseerde rallies en toespraken toonden de wereld het gezicht van het oude Zuid-Afrika: bebaarde mannen op paarden met de Bijbel in de ene hand en een geweer in het andere.

Terreblanche werd de spreekbuis van het verzet tegen de wilde democratisering en Sovjetisering van Zuid-Afrika. Recent nog werd hij door de Zuid-Afrikaanse staatstelevisie uitgeroepen tot de 25ste grootste Zuid-Afrikaan ooit. Ondanks zijn imago, was hij helemaal geen zwartenhater en al evenmin een voorstander van de “kleine Apartheid” die blanken in het openbaar beter behandelde dan zwarten. Hij stond de “grote Apartheid” voor: de opdeling van Zuid-Afrika in drie thuislanden, waarvan één voor de zwarten, één voor de blanken en één voor de kleurlozen. Hij steunde aanvankelijk Willem Botha toen die een Zuid-Afrikaans staatsbestel met drie parlementen (een zwart, een blank en een kleurloos) met gelijke bevoegdheden voorstelde, maar later zou hij ook dat verwerpen en resoluut gaan voor een eigen onafhankelijke Afrikanerrepubliek. Toen de politie van hogerhand de opdracht kreeg om softer om te gaan met zwarten, en dus de zware criminaliteit in de hand werkte, richtte Eugène Terreblanche binnen de AWB de “IJzeren Garde” op, een zwaarbewapende privémilitie die op het platteland de orde herstelde en de facto de basisfuncties van de falende politie overnam.

Tegen 1990 werd definitief duidelijk dat het pad naar de zwarte heerschappij ingeslagen was en dat er van een apart thuisland voor de “laatste blanke stam van Afrika” geen sprake kon zijn. De AWB reageerde furieus en begon als reactie op terreur tegen de overheid in te zetten. Tussen 1990 en 1994 werden vijftig bomaanslagen tegen diverse overheidsdoelwitten aan de AWB toegeschreven. In 1991 viel Eugène Terreblanche met zijn militie Ventersdorp binnen tijdens een speech van de progressieve president Frederik-Willem De Klerk. In 1993 reed hij met gepantserde legervoertuigen door het politiecordon het WTC in Johannesburg binnen waar Nelson Mandela en president De Klerk met de Verenigde Naties onderhandelden over de toekomst van Zuid-Afrika. In 1994 viel hij het autonome Bophutatswana binnen om er een AWB-bewind te vestigen. Al deze pogingen mochten wel mislukken, toch bevestigden de beelden ervan de idee dat Zuid-Afrika op een heuse burgeroorlog afstevende. Gelukkig is het nooit zo ver gekomen, maar jarenlang zorgde die dreiging wel voor een duidelijke matiging in het ANC-beleid tegenover de blanke minderheid.

Na de verkiezingen van 1994 herprofileerde de AWB zich als paramilitaire structuur en ging ze vooral inzetten op de veiligheid van de blanke minderheid binnen het nieuwe Zuid-Afrika. Zo begon ze bijvoorbeeld training in zelfverdediging te geven aan vrouwen en kinderen. Met succes trouwens. Tussen 1994 en 1996 kwamen meer dan 1,000 blanke Zuid-Afrikanen om in het geweld dat op de verkiezingsoverwinning van het communistische ANC volgde, maar zonder de AWB was dit ongetwijfeld een veelvoud van dat aantal geweest. Mede hierdoor kregen Eugène Terreblanche en de AWB in 1998 ook volledige amnestie van de Waarheidscommissie. In de tweede helft van de jaren negentig vergleed de AWB echter opnieuw in haar raciaal radicalisme van de oprichtingsjaren en vervelde de beweging tot een marginaal allegaartje van extreemrechtse nostalgici en racistische supremacisten. De veroordeling tot zes jaar eenzame opsluiting van Terreblanche in 2001 voor geweld tegen één van zijn personeelsleden betekende meteen de doodsteek voor de AWB.

In de Rooigrondgevangenis zwoer Eugène Terreblanche zijn racistisch verleden af en werd hij een “born-again Christian”. In 2004 kwam hij vervroegd vrij en maakte hij schoon schip binnen de nog bestaande structuren van de AWB. Hij vormde de organisatie om tot een culturele en politieke drukkingsgroep, en maakte van de IJzeren Garde opnieuw een gedisciplineerde ordedienst. In 2006 werd hij betrokken bij het Orania-project, een 100%-blanke survivalistische nederzetting in de westelijke woestijnen van Zuid-Afrika die naar internationale erkenning als ministaat streeft. In 2008 zorgde hij er samen met het Vrijheidsfront van Jan Mulder voor dat de VN het Boerenvolk officieel erkende als “volk zonder thuisland”. In 2009 trok hij naar Den Haag om via het Internationaal Strafhof een eigen Afrikanerland te kunnen verwerven. Die zaak moet nog steeds ten gronde behandeld worden. In 2010 kondigde Terreblanche aan dat de 23 bestaande Afrikanerorganisaties, waaronder zijn eigen AWB, onder zijn vleugels zouden fuseren. Het lot besliste daar echter anders over en maakte dat hij die fusie zelf niet meer zal meemaken.

Zijn dood zal de fusie paradoxalerwijze misschien vergemakkelijken en meer jonge Afrikaners aantrekken voor een politieke beweging zonder banden met het verleden van het Apartheidsregime. De blanke Zuid-Afrikanen zijn het immers beu om steeds neergehamerd te worden met verwijzingen naar het verleden, terwijl hun vrouwen en dochters ongestoord verkracht worden, hun eigendommen in beslag genomen worden, hun banen door positieve discriminatie naar incompetente anderskleurigen gaan, en de blanke ouderen overvallen en gewelddadig gedood worden. Ze zijn het ook moe dat het ANC internationaal weg blijft komen met door-en-door communistisch beleid en met onverbloemde anti-blanke retoriek. Het oude Zoeloe-strijdlied “Shoot the Boer” is tegenwoordig zelfs opnieuw een hit in Zuid-Afrika. Het werd door Julius Malema, de huidige voorzitter van de ANC-jongeren, heruitgegeven! Eugène Terreblanche kwam aan zijn einde zoals meer dan 3,000 andere Boeren tussen 2000 en 2010: in koele bloede thuis overvallen, verminkt en vermoord. Hij is 69 geworden. Het lied heeft gelijk. Wit is geen kleur van de Regenboog.
http://inflandersfields.e(...)rreblanche-1941.html
pi_79982486
n/a

[ Bericht 96% gewijzigd door Tokkelos op 07-04-2010 17:52:06 ]
  maandag 5 april 2010 @ 21:54:25 #246
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79982801
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:28 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Jij zit toch ook alleen maar een voorgeprogrammeerd riedeltje op te lepelen. Het Weg-met-ons-riedeltje? Je kunt toch niet volhouden dat jij wel zelfstandig en kritisch nadenkt?
Ik heb mijn denkbeelden in ieder geval niet gesubsidieerd van de staat ingelepeld gekregen.

Begrijp wel, iedereen zijn eigen standpunt hoor. Maar de -voorgeprogrammeerde- argumenten in deze discussie zijn nu niet echt het resultaat van een eigen, kritische blik. Dat is gewoon rechtstreeks opratelen van de syllabus van de uni. Voor iemand die een tegengestelde maar wel zelfstandig gevormde mening heeft heb ik wel degelijk respect.
The End Times are wild
  † In Memoriam † maandag 5 april 2010 @ 22:14:06 #247
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_79983875
quote:
Op maandag 5 april 2010 21:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb mijn denkbeelden in ieder geval niet gesubsidieerd van de staat ingelepeld gekregen.
Gokje, van Stormfront dan? Het 'weg met ons' verhaal gebruiken in deze context tegen mensen die apartheid verfoeien is toch wel een zuiver staaltje racisme: Als je als blanke je verzet tegen wat andere blanken de zwarten aandoen ben je opeens een verraaier van je eigen ras? En jij durft anderen dan te beschuldigen geen eigen mening te vormen
quote:
Begrijp wel, iedereen zijn eigen standpunt hoor. Maar de -voorgeprogrammeerde- argumenten in deze discussie zijn nu niet echt het resultaat van een eigen, kritische blik. Dat is gewoon rechtstreeks opratelen van de syllabus van de uni. Voor iemand die een tegengestelde maar wel zelfstandig gevormde mening heeft heb ik wel degelijk respect.
Maar in jouw infantiele racistische geest kan het niet opdoemen dat mensen zelf tot die gedachten komen? Misschien ook wel omdat het de meest logische gedachte is, dat het daarom ook op opleidingen vermeld wordt? Oh nee, de opleidingsinstituten in NL zijn allemaal onderdeel van de weg-met-ons beweging, alles wat daar geleerd wordt moet wel fout zijn (vooral omdat het niet met je racistische wereldbeeld overeenkomt).

Nog zo een:
quote:

[..]

Dus omdat de blanken de oorspronkelijke negers aldaar uitgeroeid hebben hebben zij alle rechten daar te wonen? Dus als de huidige zwarten de blanken daar uitroeien mag dat en hebben zij daarna alle recht en mag er niemand meer over klagen?

Nog een:
quote:
Dit is skokkend om te sien hoe die meeste `Hollanders hulle Suid Afrikaanse broers verraai het. Apartheid is origineel ingevoer deur Hendrik "French" Verwoerd Suid Afrikaanse 1ste Minister in 1961. Verwoerd was in Amsterdam ,
Dus omdat een 'Nederlander' de Apartheid invoerde mag je als Nederlander geen kritiek hebben want dan verraai je je broers? Fuck it, juist als mensen zoiets durven te doen als Nederlander moet je je mond opentrekken. Dat is niet 'weg-met-ons' , dat is aan de rest van de wereld laten blijken dat niet iedereen hier dezelfde verrotte ideologie aanhangt.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  maandag 5 april 2010 @ 22:21:52 #248
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79984269
quote:
Op maandag 5 april 2010 22:14 schreef Barbaaf het volgende:

[..]

Gokje, van Stormfront dan? Het 'weg met ons' verhaal gebruiken in deze context tegen mensen die apartheid verfoeien is toch wel een zuiver staaltje racisme: Als je als blanke je verzet tegen wat andere blanken de zwarten aandoen ben je opeens een verraaier van je eigen ras? En jij durft anderen dan te beschuldigen geen eigen mening te vormen
In dit geval ging het mi toch echt over zwarten die een blanke iets aandeden. Wat dan goed gepraat werd onder het mom van apartheidsbestrijding.
quote:
Maar in jouw infantiele racistische geest kan het niet opdoemen dat mensen zelf tot die gedachten komen? Misschien ook wel omdat het de meest logische gedachte is, dat het daarom ook op opleidingen vermeld wordt? Oh nee, de opleidingsinstituten in NL zijn allemaal onderdeel van de weg-met-ons beweging, alles wat daar geleerd wordt moet wel fout zijn (vooral omdat het niet met je racistische wereldbeeld overeenkomt).
Er zijn verschillende mensen die zelfstandig een linkse mening aanhangen, en daar heb ik het dan dus ook niet over. Maar als je als excuus voor het niet-ontwikkeld zijn van Afrika komt met de slavernij daar of de onderdrukking door blanken in Afrika zelf (hoeveel blanken waren er in Belgisch Kongo in de koloniale tijd?) dan ben je excuses aan het zoeken voor iets met zwakke argumenten. Die ook nog eens niet zelf bedacht zijn. En al helemaal als je nooit van de blanke slavernij gehoord hebt.
Beweren (en onderbouwen) dat Afrika waarschijnlijk beter af geweest zou zijn zonder blanke bemoeienis en veel van de huidige problemen voortkomen uit een statenmodel dat opgedrongen is en waar het continent nog niet rijp voor is, is natuurlijk wel een rationeel en valide argument.
Maar kom niet aan met dat het de schuld van de blanke is dat de kerncentrale, de deeltjesversneller of de fiets niet in Afrika zijn uitgevonden. Dat is pure onzin, hoeveel kletsika je er ook tegenaanplakt.
quote:
Nog zo een:
[..]

Dus omdat de blanken de oorspronkelijke negers aldaar uitgeroeid hebben hebben zij alle rechten daar te wonen? Dus als de huidige zwarten de blanken daar uitroeien mag dat en hebben zij daarna alle recht en mag er niemand meer over klagen?
Het was een reactie op een post van iemand die zei: "Goedzo, wat mij betreft mogen alle blanken daar oprotten. Ze hebben er niks te zoeken"
Waarna ik er op wees dat die blanken daar dus gewoon al eerder waren en het land feitelijk opgebouwd hadden.
quote:
Nog een:
[..]

Dus omdat een 'Nederlander' de Apartheid invoerde mag je als Nederlander geen kritiek hebben want dan verraai je je broers? Fuck it, juist als mensen zoiets durven te doen als Nederlander moet je je mond opentrekken. Dat is niet 'weg-met-ons' , dat is aan de rest van de wereld laten blijken dat niet iedereen hier dezelfde verrotte ideologie aanhangt.
Natuurlijk mag je kritiek hebben op het systeem apartheid. Maar staan juichen als zwarte hordes blanke boerderijen overvallen en die gezinnen daar uitroeien, dan vind ik je ook een verrader en vol eigenhaat.
The End Times are wild
pi_79986727
quote:

[..]

Dat white guilt argument is idd bedriegelijk. Het gaat ervan uit dat degene die zogenaamd politiek-correct is, dit is uit schuldgevoel mbt wat de blanken de rest van de wereld hebben aangedaan, aangezien hij als individu samenvalt met de geschiedenis van de blanken. Dat is pure nonsense, juist omdat je vindt dat je identiteit niet samenvalt met de individuele toevalligheid dat je blank bent, kun je kritisch zijn mbt de collectiviteit der blanken. Ik krijg juist het gevoel dat degenen die een krampachtig anti-politiek-correct statement uitdragen zich verbonden voelen met de geschiedenis van de blanken en zodoende op zoek gaan naar pseudo-wetenschappelijke argumentatie om de collectieve misdaden van de blanken goed te praten. Voor hen is het onduldbaar om te horen dat blanken als collectief worden bekritiseerd, omdat een groot deel van hun identiteit afhangt van het collectief blanke, zij zien dat als een persoonlijke aanval.
I´m back.
pi_79986808
quote:

[..]

[..]

Nog zo een:
[..]

Nog een:
[..]

Waarom zou ik hier nog woorden aan vuil maken als jij het zo mooi weet te verwoorden. Kom je vrijdag ook op de koffie hier
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_79986895
quote:
Op maandag 5 april 2010 22:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

In dit geval ging het mi toch echt over zwarten die een blanke iets aandeden. Wat dan goed gepraat werd onder het mom van apartheidsbestrijding.
[..]

Er zijn verschillende mensen die zelfstandig een linkse mening aanhangen, en daar heb ik het dan dus ook niet over. Maar als je als excuus voor het niet-ontwikkeld zijn van Afrika komt met de slavernij daar of de onderdrukking door blanken in Afrika zelf (hoeveel blanken waren er in Belgisch Kongo in de koloniale tijd?) dan ben je excuses aan het zoeken voor iets met zwakke argumenten. Die ook nog eens niet zelf bedacht zijn. En al helemaal als je nooit van de blanke slavernij gehoord hebt.
Beweren (en onderbouwen) dat Afrika waarschijnlijk beter af geweest zou zijn zonder blanke bemoeienis en veel van de huidige problemen voortkomen uit een statenmodel dat opgedrongen is en waar het continent nog niet rijp voor is, is natuurlijk wel een rationeel en valide argument.
Maar kom niet aan met dat het de schuld van de blanke is dat de kerncentrale, de deeltjesversneller of de fiets niet in Afrika zijn uitgevonden. Dat is pure onzin, hoeveel kletsika je er ook tegenaanplakt.
[..]

Het was een reactie op een post van iemand die zei: "Goedzo, wat mij betreft mogen alle blanken daar oprotten. Ze hebben er niks te zoeken"
Waarna ik er op wees dat die blanken daar dus gewoon al eerder waren en het land feitelijk opgebouwd hadden.
[..]

Natuurlijk mag je kritiek hebben op het systeem apartheid. Maar staan juichen als zwarte hordes blanke boerderijen overvallen en die gezinnen daar uitroeien, dan vind ik je ook een verrader en vol eigenhaat.
Het gata hier niet om "een blanke". Het gaat hier om Eugene Terblache.
Okay, heel veel blanke boeren lachen om de waanzin van deze gek, maar er zijn er genoeg die het er ook mee eens zijn. imo engnekken.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 5 april 2010 @ 23:26:32 #252
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79987637
quote:
Op maandag 5 april 2010 23:12 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Okay, heel veel blanke boeren lachen om de waanzin van deze gek, maar er zijn er genoeg die het er ook mee eens zijn. imo engnekken.
Dus? Geeft dat die overvallers het recht om hem dan maar neer te steken? Net alsof het om zijn politieke verleden te doen was ipv over geld.

En al was het politiek gemotiveerd, je wil toch niet zeggen dat je 'berechting' op deze manier wil goedkeuren? Het gaat om een oude knook van 62 zonder enige reeele macht. In volkomen willekeur iemand neersteken, dat is toch geen rechtssysteem! Afrikaanse toestanden zijn het.
The End Times are wild
  maandag 5 april 2010 @ 23:45:24 #253
155616 Proximo
For god, king & country
pi_79988569
quote:

Logisch is een aanname, niet iedereen vind hetzelfde logisch hea
pi_79988619
quote:
Op maandag 5 april 2010 23:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dus? Geeft dat die overvallers het recht om hem dan maar neer te steken? Net alsof het om zijn politieke verleden te doen was ipv over geld.

En al was het politiek gemotiveerd, je wil toch niet zeggen dat je 'berechting' op deze manier wil goedkeuren? Het gaat om een oude knook van 62 zonder enige reeele macht. In volkomen willekeur iemand neersteken, dat is toch geen rechtssysteem! Afrikaanse toestanden zijn het.
Inderdaad. 69 jaar zelfs, een bejaarde man dus.
  maandag 5 april 2010 @ 23:47:32 #255
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_79988664
quote:

[..]

De Nederlandse universiteiten, en dan met name de soosjiale studies, zijn bolwerken van links denken. Daar kun je zelfs zo goed als niet afstuderen als je geen linkse bril op hebt gezet. Kritisch denken is binnen linkse kringen zéér onpopulair.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  maandag 5 april 2010 @ 23:48:07 #256
155616 Proximo
For god, king & country
pi_79988695
Buiten zijn gedachtes om.

Iemand neersteken om een paar rotcenten is natuurlijk ook kansloos, dus het feit dat die ouwe knar een bepaald verleden heeft zal toch ergens wel meegespeeld hebben bij de daders gok ik.
pi_79988696
quote:
Op maandag 5 april 2010 23:45 schreef Proximo het volgende:

[..]

Logisch is een aanname, niet iedereen vind hetzelfde logisch hea
Een weg-met-ons beweging in het onderwijs is natuurlijk een complottheorie, die nooit valt te bewijzen, dat begrijp jij toch ook wel?
I´m back.
  maandag 5 april 2010 @ 23:48:52 #258
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79988737
donker afrika ziet deze moord niet positief en veroordeelt de daad.

wel lachen dat er hier linkse landverraders zijn die deze daad/moord toejuichen... of goedkeuren.
pi_79988777
quote:
Op maandag 5 april 2010 23:48 schreef zoalshetis het volgende:

wel lachen dat er hier linkse landverraders zijn die deze daad/moord toejuichen... of goedkeuren.
Als ik me met jou vergelijk ben ik dan trots om zo genoemd te worden
Dank hiervoor
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 5 april 2010 @ 23:49:57 #260
155616 Proximo
For god, king & country
pi_79988786
quote:
Op maandag 5 april 2010 23:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Een weg-met-ons beweging in het onderwijs is natuurlijk een complottheorie, die nooit valt te bewijzen, dat begrijp jij toch ook wel?
Uiteraard, maar beweren dat het logisch is is moeilijk, niet iedereen houd er nou eenmaal dezelfde standaard op na.
Daarnaast, stukje waarin dat werd gezegd leek me ook enigzins expres overdreven geschreven
pi_79988809
quote:
Op maandag 5 april 2010 23:12 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Vind je jezelf niet eng? Ik vind je ook tamelijk onverdraagzaam afgaande op het feit hoe gemakkelijk je iemands dood vergoelijkt.

Je doet me een beetje aan het fictieve karakter '"Virgilia Hazard' denken.

Edit: je geeft net in de post hieronder aan de moord niet goed te keuren, je kan er alleen niet rouwig om zijn. OK.
pi_79988870
quote:
Op maandag 5 april 2010 23:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als die lul zijn personeel net zo behandelde als zijn politieke en religieuze overtuiging was kan ik het me goed voorstellen. Ik heb begrepen dat het zijn personeel was dat hij niet uitbetaalde. Dat het nooit een moord rechtvaardigd ben ik in principe met je eens, maar ik KAN gewoon niet rouwig zijn om Terreblache.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 5 april 2010 @ 23:53:38 #263
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79988958
quote:
Op maandag 5 april 2010 23:49 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Als ik me met jou vergelijk ben ik dan trots om zo genoemd te worden
Dank hiervoor
sorry?

ik zie donker hetzelfde als licht.
  maandag 5 april 2010 @ 23:57:33 #264
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79989117
quote:
Op maandag 5 april 2010 23:51 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Als die lul zijn personeel net zo behandelde als zijn politieke en religieuze overtuiging was kan ik het me goed voorstellen. Ik heb begrepen dat het zijn personeel was dat hij niet uitbetaalde. Dat het nooit een moord rechtvaardigd ben ik in principe met je eens, maar ik KAN gewoon niet rouwig zijn om Terreblache.
Het is gewoon een moordpartij. Wat je zou moeten betreuren is de schending van het rechtsysteem, dat daar toch al heel zwak is.

Als dat personeel slecht behandeld werd dan hadden ze ergens anders moeten gaan werken. Maar dat dit gebeurde is natuurlijk gewoon een aanname die nergens op gestoeld is. Als hij hen niet uitbetaalde hadden ze naar de politie moeten gaan. Maar ik geloof niet dat jij hier in wezen anders over denkt.
The End Times are wild
pi_79989255
quote:
Op maandag 5 april 2010 23:48 schreef zoalshetis het volgende:

Alle slechte mensen mogen per direct doodvallen van mij, ruimt lekker op. Ik ben het nl zat.
pi_79989302
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:00 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Alle slechte mensen mogen per direct doodvallen van mij, ruimt lekker op. Ik ben het nl zat.
En jij waant je zelf een opperwezen dat het legitieme recht heeft te bepalen wie een intrinsiek slecht mens is?
  dinsdag 6 april 2010 @ 00:08:53 #267
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79989515
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:00 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Er zijn wel meer regime's geweest die dachten een betere wereld te maken door alle slechte mensen af te maken. Je kunt dat prachtig vinden en sociaal rechtvaardig. Ongetwijfeld heb je dit op de uni geleerd. Ik heb daar echter als ongeletterde mijn bezwaren tegen.
The End Times are wild
pi_79989614
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er zijn wel meer regime's geweest die dachten een betere wereld te maken door alle slechte mensen af te maken. Je kunt dat prachtig vinden en sociaal rechtvaardig. Ongetwijfeld heb je dit op de uni geleerd. Ik heb daar echter als ongeletterde mijn bezwaren tegen.
Wat zit jij trouwens te lullen over je ongeletterdheid, jij had eenzelfde docent als ik op de UvA toch?
I´m back.
  dinsdag 6 april 2010 @ 00:13:51 #269
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79989671
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:12 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat zit jij trouwens te lullen over je ongeletterdheid, jij had eenzelfde docent als ik op de UvA toch?
De UvA ben ik nooit geweest hoor! Ik denk dat je me met een andere user verwart.
The End Times are wild
pi_79989697
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

De UvA ben ik nooit geweest hoor! Ik denk dat je me met een andere user verwart.
O, sorry, okee dan. .
I´m back.
  dinsdag 6 april 2010 @ 00:15:07 #271
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79989715
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

O, sorry, okee dan. .
  dinsdag 6 april 2010 @ 00:15:17 #272
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79989723
Dat van die ongeletterdheid was natuurlijk een Revisme.
The End Times are wild
pi_79989730
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:15 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

Was jij dat dan?
I´m back.
  dinsdag 6 april 2010 @ 00:16:23 #274
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79989754
Je gaat nu toch niet aan alle Fokkertjes vragen of ze samen met jou op de uni zaten, Ryan?
The End Times are wild
  dinsdag 6 april 2010 @ 00:16:32 #275
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79989758
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:15 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Was jij dat dan?
pi_79989762
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:15 schreef LXIV het volgende:
Dat van die ongeletterdheid was natuurlijk een Revisme.
Ja, en dat alles in het nette en even goede vrienden.
I´m back.
pi_79989778
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:16 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

.
I´m back.
  dinsdag 6 april 2010 @ 00:18:04 #278
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79989812
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

.
ja jong, het kan verkeren.
pi_79989819
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:16 schreef LXIV het volgende:
Je gaat nu toch niet aan alle Fokkertjes vragen of ze samen met jou op de uni zaten, Ryan?
Nee, maar jij deed wel wat op een universiteit iig, volgens mij heb ik dat wel ooit opgepikt.
I´m back.
pi_79989850
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:18 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ja jong, het kan verkeren.
Je bent iig een collectiviteitsdenker dus volgens de logica van L14 heb je wel op een 'uni' gezeten.
I´m back.
  dinsdag 6 april 2010 @ 00:19:27 #281
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79989851
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:18 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, maar jij deed wel wat op een universiteit iig, volgens mij heb ik dat wel ooit opgepikt.
krijg je een harde pik van een universiteit?

!
pi_79989868
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:19 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

!
Nee, L14.
I´m back.
  dinsdag 6 april 2010 @ 00:20:39 #283
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79989890
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, L14.
pi_79990262
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:20 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

Uitgelachen?
I´m back.
  dinsdag 6 april 2010 @ 01:11:59 #285
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_79991292
Blijft mooi mensen:

Daar waar die boeren ook toen al door de Britten werden gepest en uitgemoord doen die zwartmannen dat nu opnieuw.

Jammer, maar Zimbabwe 2 komt eraan.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_79991427
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 00:19 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

!
Ach, triester is een stijve krijgen d.m.v. zogenaamd wetenschappelijke vraagjes stellen hoe een zevenjarige een groepsverkrachting heeft kunnen doorstaan. Zieke idioot dat je er bent. .
  dinsdag 6 april 2010 @ 01:20:56 #287
110987 ErwinRommel
pi_79991480
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 01:18 schreef Stali het volgende:

[..]

Zieke idioot dat je er bent. .
Kun jij ook gewoon de dialoog aangaan of moet je weer gaan schelden en kotsen?
pi_79991744
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 01:20 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Kun jij ook gewoon de dialoog aangaan of moet je weer gaan schelden en kotsen?
Jij kunt geen posts meer laten verdwijnen he?
  dinsdag 6 april 2010 @ 01:42:19 #289
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_79991851
Wat een gezeur om die ouwe baardmans. Dat Zuid-Afrika een door- en door-verrot land is, wisten we al, daar hebben we deze moord niet voor nodig. Weer een klootzak naar de haaien. Yawn. Next.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_79991902
Overigens vind ik het typerend dat mensen met bepaalde ideeen hier het hoogste woord proberen te voeren. Ze houden toevallig ook niet van moslims. Schaamteloos mag je in dit topic de zwarten en vrouwen voor minder uitmaken. Maar ik scheld en kots ineens zogenaamd altijd. Nee, ik moet de dialoog met een stel idiotas aangaan. .
  dinsdag 6 april 2010 @ 01:48:19 #291
155616 Proximo
For god, king & country
pi_79991939
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 01:45 schreef Stali het volgende:
Overigens vind ik het typerend dat mensen met bepaalde ideeen hier het hoogste woord proberen te voeren. Ze houden toevallig ook niet van moslims. Schaamteloos mag je in dit topic de zwarten en vrouwen voor minder uitmaken. Maar ik scheld en kots ineens zogenaamd altijd. Nee, ik moet de dialoog met een stel idiotas aangaan. .
Ja want dit is een puur reltopic tegen zwarten, kom nou
pi_79992031
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 01:48 schreef Proximo het volgende:

[..]

Ja want dit is een puur reltopic tegen zwarten, kom nou
Kun jij een prettige samenvatting geven van dit topic? En dan op een manier dat er ruimte is voor een nette discussie?
Puik!
  dinsdag 6 april 2010 @ 01:56:30 #293
110987 ErwinRommel
pi_79992062
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 01:45 schreef Stali het volgende:
Kom op zeg. Ga aub niet zeggen dat die zwartmannen het in ZU nu zo goed doen.
Economie ligt op zijn gat, nog meer dan tijdens de apartheid.
Ja, ik blijf en ben voorstander van dat model van samenleving. Meer veiligheid, beter voor iedereen.
Dat jij denkt het beter te weten, prima, maar ga mij dan niet voor rascist uitmaken na lezen van deze post. De echte rascist is in deze de zwartman.
  dinsdag 6 april 2010 @ 02:05:07 #294
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_79992152
Och, onze mislukte woestijnnazi, de man die een harde plasser krijgt van stoffige uniformen en verroeste krijgersretoriek. Wil en passant de apartheid graag verdedigen. Nog even en hij beweert dat ook Mandela beter op Robbeneiland vakantie had kunnen blijven houden.
  dinsdag 6 april 2010 @ 02:05:54 #295
110987 ErwinRommel
pi_79992157
pi_79992164
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 01:56 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Kom op zeg. Ga aub niet zeggen dat die zwartmannen het in ZU nu zo goed doen.
Economie ligt op zijn gat, nog meer dan tijdens de apartheid.
Ja, ik blijf en ben voorstander van dat model van samenleving. Meer veiligheid, beter voor iedereen.
Dat jij denkt het beter te weten, prima, maar ga mij dan niet voor rascist uitmaken na lezen van deze post. De echte rascist is in deze de zwartman.
Joh, ik heb je helemaal nergens voor uitgemaakt en stelde enkel dat je selectief bijzonder goed was met de deleteknop. Geef daar nu maar eens eerlijk antwoord op.

Ik praat niet over zwartmannen en eigenlijk heb jij het daar ook al niet over te hebben.Of leg het anders even goed uit en waarom jij vindt dat je zo denigrerend jegens zwarten uit de hoek kan komen.
  dinsdag 6 april 2010 @ 02:08:43 #297
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_79992188
  dinsdag 6 april 2010 @ 02:08:50 #298
110987 ErwinRommel
pi_79992190
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 02:05 schreef Ringo het volgende:
Och, onze mislukte woestijnnazi, de man die een harde plasser krijgt van stoffige uniformen en verroeste krijgersretoriek. Wil en passant de apartheid graag verdedigen. Nog even en hij beweert dat ook Mandela beter op Robbeneiland vakantie had kunnen blijven houden.
Ga mij dan maar eens vertellen wat die periode na de apartheid voor goeds heeft gebracht.
HIV, geweld, verkrachtingen, stagneerende economie.......... etc etc etc........
  dinsdag 6 april 2010 @ 02:10:44 #299
110987 ErwinRommel
pi_79992205
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 02:06 schreef Stali het volgende:

[..]

Joh, ik heb je helemaal nergens voor uitgemaakt en stelde enkel dat je selectief bijzonder goed was met de deleteknop. Geef daar nu maar eens eerlijk antwoord op.

Ik praat niet over zwartmannen en eigenlijk heb jij het daar ook al niet over te hebben.Of leg het anders even goed uit en waarom jij vindt dat je zo denigrerend jegens zwarten uit de hoek kan komen.
Welke deleteknop heb je het nu in hemelsnaam over? Die van 3 jaar geleden toen ik idd modje was?
Kom op zeg, get over it. Ga dit nu niet in de strijd werpen want ik neem je nu al niet meer serieus.
pi_79992260
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 02:10 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Welke deleteknop heb je het nu in hemelsnaam over? Die van 3 jaar geleden toen ik idd modje was?
Kom op zeg, get over it. Ga dit nu niet in de strijd werpen want ik neem je nu al niet meer serieus.
Ah, zeg je nu dat je die post van mij toen gewoon gedelete hebt? Interessant. .
I´m back.
  dinsdag 6 april 2010 @ 02:18:24 #301
110987 ErwinRommel
pi_79992270
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 02:08 schreef Ringo het volgende:
ErwinRommel:

Het land word verkwanseld door onkundige mensen.

Jammer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')