http://www.nd.nl/artikele(...)nd-ligt-veelal-braakquote:‘Blanke’ grond ligt veelal braak
Geplaatst: 04 maart 2010 09:20, laatste wijziging: 04 maart 2010 15:34
door onze correspondent Gineke Mons
KAAPSTAD - Het Zuid-Afrikaanse landhervormingsprogramma levert geen agrarische productie op. Van alle 'blanke' grond die sinds 1994 is overgedragen aan nieuwe zwarte boeren, ligt 90 procent braak.
Dat heeft de minister van plattelandsontwikkeling en grondzaken, Gugile Nkwinti, bekendgemaakt. De situatie is daarmee nog grimmiger dan critici vermoedden. Tegenstanders van de landhervormingen gingen ervan uit dat de projecten in de helft tot driekwart van de gevallen mislukten.
Zuid-Afrika telt ruim 86 miljoen hectare landbouwgrond. Toen het Afrikaans Nationaal Congres in 1994 het roer overnam van de apartheidsregering, was 87 procent van die grond in handen van een kleine blanke minderheid. De ANC-regering wilde die scheve verhouding rechttrekken. Ze stelde zich tot doel dat in 2014 dertig procent van de grond - 26 miljoen hectare - moest zijn overgedragen aan zwarte boeren.
Maar dat doel wordt bij lange na niet gehaald. Vanwege de trage afhandeling van de procedures is tot nu toe slechts 5,9 miljoen hectare overgedragen, nog geen 7 procent van het totaal. En de nieuwe eigenaren slagen er niet in om de bedrijven - die bij overdracht rendabel waren - aan de gang te houden.
Renderend
Nkwinti kondigde daarom een drastische beleidsverandering aan: niet nog meer hectares aankopen, maar eerst de braakliggende bedrijven renderend maken. Nkwinti wil nu dat de nieuwe zwarte boeren maatschappen aangaan met actieve of gepensioneerde boeren, om boerderijen weer op de rit te krijgen.
Ook het use it, or lose it-principe wordt nadrukkelijk gehanteerd: als nieuwe boeren het land niet bewerken, pakt de staat het weer terug. ,,We kunnen niet langer geld spenderen aan boerderijen die geen duurzame bijdrage leveren tot de voedselproductie.''
De grote boerenbond Agri SA is blij dat de regering de onproductieve boerderijen wil opkalefateren. Maar vicevoorzitter Theo de Jager vindt het wel jammer dat er nu opnieuw veel geld aan moet worden uitgegeven. ,,Eigenlijk zijn de kosten van het opknappen hoger dan de oorspronkelijke aankoopprijs, omdat het zo lang duurt om ze productief te maken'', verklaarde hij tegenover de krant Beeld .
Die vergelijking gaat niet op. Ze zijn erachter gekomen dat het niet werkt en gaan het nu anders aanpakken dat kan je van zimbabwe niet zeggen.quote:
Ze gaan nu weer gewoon de grond aan blanken geven?quote:Op zondag 4 april 2010 20:54 schreef Gewoonik het volgende:
[..]
Die vergelijking gaat niet op. Ze zijn erachter gekomen dat het niet werkt en gaan het nu anders aanpakken dat kan je van zimbabwe niet zeggen.
Raar, is het niet als je kijkt naar wat het apartheidsregime allemaal geflikt heeft in het land. Ik kan me goed voorstellen dat je dan streeft naar wat meer gelijkheid. De grond gaat inderdaad niet zo snel weer naar blanke boeren, maar je kan blij zijn dat ze het probleem constateren en een relatief laag aantal hectare(gekeken naar de doelstelling) is overgedragen aan zwarte boeren.quote:Op zondag 4 april 2010 20:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ze gaan nu weer gewoon de grond aan blanken geven?
Hoe dan ook, er zijn weer miljoenen verdampt wegens positieve discriminatie.
Niet? Als reactie daarop ga je de economie van je land langzaam naar de tering helpen? Want het is naturlijk niet alleen op gebied van landbouw een zooitje in Zuid-Afrika.quote:Op zondag 4 april 2010 21:17 schreef Gewoonik het volgende:
[..]
Raar, is het niet als je kijkt naar wat het apartheidsregime allemaal geflikt heeft in het land.
Ik ook, maar ik begrijp de botte bijl methode niet zo.quote:Ik kan me goed voorstellen dat je dan streeft naar wat meer gelijkheid.
Ik kan er weinig positiefs in ontdekken. Op de eerste plaats is de doelstelling van overdracht uberhaupt niet gehaald door bureaucratie en op de tweede plaats is dat veel kleinere deel wat over gedragen is van rendabele boerenbedrijven afgezakt tot braakliggende grond.quote:De grond gaat inderdaad niet zo snel weer naar blanke boeren, maar je kan blij zijn dat ze het probleem constateren en een relatief laag aantal hectare(gekeken naar de doelstelling) is overgedragen aan zwarte boeren.
Ook in landen waar nooit Apartheid is geweest lukt het niet de grond effectief te verbouwen.quote:Op zondag 4 april 2010 21:17 schreef Gewoonik het volgende:
[..]
Raar, is het niet als je kijkt naar wat het apartheidsregime allemaal geflikt heeft in het land. Ik kan me goed voorstellen dat je dan streeft naar wat meer gelijkheid. De grond gaat inderdaad niet zo snel weer naar blanke boeren, maar je kan blij zijn dat ze het probleem constateren en een relatief laag aantal hectare(gekeken naar de doelstelling) is overgedragen aan zwarte boeren.
Constateren van het probleem is de eerste stap(hoewel laat). Of ze het hierna goed doen dat is afwachten.quote:Op zondag 4 april 2010 21:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Niet? Als reactie daarop ga je de economie van je land langzaam naar de tering helpen? Want het is naturlijk niet alleen op gebied van landbouw een zooitje in Zuid-Afrika.
[..]
Ik ook, maar ik begrijp de botte bijl methode niet zo.
[..]
Ik kan er weinig positiefs in ontdekken. Op de eerste plaats is de doelstelling van overdracht uberhaupt niet gehaald door bureaucratie en op de tweede plaats is dat veel kleinere deel wat over gedragen is van rendabele boerenbedrijven afgezakt tot braakliggende grond.
Het 'beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald' motto gaat ook nog niet op omdat men NIET terug wil naar de oude, rendabele situatie, maar nieuwe lapmiddelen gaat verzinnen.
Over nog eens 25 jaar is Zuid-Afrika gewoon afgegleden naar een derde wereldland.
Het is idd de eerste stap al hebben ze met zimbabwe een goed voorbeeld.quote:Op zondag 4 april 2010 21:47 schreef Gewoonik het volgende:
[..]
Constateren van het probleem is de eerste stap(hoewel laat). Of ze het hierna goed doen dat is afwachten.
Maar inderdaad het land is lang naar de klote aan het gaan, van wat ik meekrijg.
Het zit er niet in? Misschien moet het ze wel worden geleerd.quote:Op zondag 4 april 2010 21:26 schreef Captain_Ghost het volgende:
De boeren kijken gewoon niet goed vooruit, en zijn gewoon slecht in leiden.
Daarom doet de blanken eigenlijk gewoon goed.
omdat ze alles in orde heb geregeld.
Zwarten kunnen echt wel boeren, maar voor de meeste past het gewoonweg niet bij hen.
En na 16 jaar "studeren" aan de landbouwschool zou het je nog niet lukken?quote:Op maandag 5 april 2010 08:31 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Het zit er niet in? Misschien moet het ze wel worden geleerd.
Zit het probleem erin dat blanken al dan niet gedwongen zijn vertrokken en zij eigenlijk niet weten hoe ze ermee om moeten gaan.
Ik zou ook bij god niet weten hoe ik een boerderij moet runnen.
Het mislukt omdat mensen uit hebberigheid zonder enige kunde van zaken iets kunnen "krijgen" (lees: afpakken van iemand die er wel raad mee weet en er hard voor wil werken en gewerkt heeft) en als ze het eenmaal hebben alleen maar meer willen krijgen en dus alles verkopen en dan de man gaan uithangen. Daar hoef je geen neger voor te zijn.quote:Op zondag 4 april 2010 20:35 schreef Eminentie het volgende:
[..]
http://www.nd.nl/artikele(...)nd-ligt-veelal-braak
Grond ligt voor 90 procent braak en in een ander artikel las ik dat machines worden verpatst. De landhervormingen zijn een grote mislukking en misschien dat het nog gaat lukken om het succesvoller te maken met behulp van de oude blanke boeren. Wat is er nu aan de hand? Waardoor mislukt het?
Je zet zelf al het woord studeren tussen haakjes. Geef je daarmee niet al een antwoord op je eigen vraag?quote:Op maandag 5 april 2010 08:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
En na 16 jaar "studeren" aan de landbouwschool zou het je nog niet lukken?
Dan moet je het dus niet willen.quote:Op maandag 5 april 2010 08:31 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Het zit er niet in? Misschien moet het ze wel worden geleerd.
Zit het probleem erin dat blanken al dan niet gedwongen zijn vertrokken en zij eigenlijk niet weten hoe ze ermee om moeten gaan.
Ik zou ook bij god niet weten hoe ik een boerderij moet runnen.
Hardly:quote:
De boeren zijn niet weggejaagd en hebben hun grond aan de staat verkocht (zie beneden).quote:Nkwinti kondigde daarom een drastische beleidsverandering aan: niet nog meer hectares aankopen, maar eerst de braakliggende bedrijven renderend maken. Nkwinti wil nu dat de nieuwe zwarte boeren maatschappen aangaan met actieve of gepensioneerde boeren, om boerderijen weer op de rit te krijgen.
Dus niet uit principe de handel doordrijven, al dan niet noodgedwongen omdat de boeren doorgeknuppeld, verkracht en/of verjaagd zijn.quote:Ook het use it, or lose it-principe wordt nadrukkelijk gehanteerd: als nieuwe boeren het land niet bewerken, pakt de staat het weer terug. ,,We kunnen niet langer geld spenderen aan boerderijen die geen duurzame bijdrage leveren tot de voedselproductie.''
De blanke boeren hebben hun handel dus verkocht.quote:De grote boerenbond Agri SA is blij dat de regering de onproductieve boerderijen wil opkalefateren. Maar vicevoorzitter Theo de Jager vindt het wel jammer dat er nu opnieuw veel geld aan moet worden uitgegeven. ,,Eigenlijk zijn de kosten van het opknappen hoger dan de oorspronkelijke aankoopprijs, omdat het zo lang duurt om ze productief te maken'', verklaarde hij tegenover de krant Beeld .
Met jou ga ik geen discussies aan, want dat leidt alleen tot zeer langdurige bans als je je zin niet krijgtquote:Op maandag 5 april 2010 08:57 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Hardly:
[..]
De boeren zijn niet weggejaagd en hebben hun grond aan de staat verkocht (zie beneden).
[..]
Dus niet uit principe de handel doordrijven, al dan niet noodgedwongen omdat de boeren doorgeknuppeld, verkracht en/of verjaagd zijn.
[..]
De blanke boeren hebben hun handel dus verkocht.
Zoals boven al gezegd: beter ten halve gekeerd...
Wat jammer dat je niet gewoon mee kunt doen en er op terug moet komen in een topic zes maanden later dat totaal over iets anders gaat, temeer omdat je niet geband was omdat je "in discussie ging" met me, maar omdat je toen ook al totaal offtopic ging met ziekten en walgelijkheden over persoonlijke zaken.quote:Op maandag 5 april 2010 08:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Met jou ga ik geen discussies aan, want dat leidt alleen tot zeer langdurige bans als je je zin niet krijgt
Die negers hebben dat allemaal gedaan voor ze die boerderijen overnamen?quote:Op maandag 5 april 2010 08:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
En na 16 jaar "studeren" aan de landbouwschool zou het je nog niet lukken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |