abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79944450
quote:
‘Blanke’ grond ligt veelal braak

Geplaatst: 04 maart 2010 09:20, laatste wijziging: 04 maart 2010 15:34

door onze correspondent Gineke Mons

KAAPSTAD - Het Zuid-Afrikaanse landhervormingsprogramma levert geen agrarische productie op. Van alle 'blanke' grond die sinds 1994 is overgedragen aan nieuwe zwarte boeren, ligt 90 procent braak.

Dat heeft de minister van plattelandsontwikkeling en grondzaken, Gugile Nkwinti, bekendgemaakt. De situatie is daarmee nog grimmiger dan critici vermoedden. Tegenstanders van de landhervormingen gingen ervan uit dat de projecten in de helft tot driekwart van de gevallen mislukten.

Zuid-Afrika telt ruim 86 miljoen hectare landbouwgrond. Toen het Afrikaans Nationaal Congres in 1994 het roer overnam van de apartheidsregering, was 87 procent van die grond in handen van een kleine blanke minderheid. De ANC-regering wilde die scheve verhouding rechttrekken. Ze stelde zich tot doel dat in 2014 dertig procent van de grond - 26 miljoen hectare - moest zijn overgedragen aan zwarte boeren.

Maar dat doel wordt bij lange na niet gehaald. Vanwege de trage afhandeling van de procedures is tot nu toe slechts 5,9 miljoen hectare overgedragen, nog geen 7 procent van het totaal. En de nieuwe eigenaren slagen er niet in om de bedrijven - die bij overdracht rendabel waren - aan de gang te houden.

Renderend
Nkwinti kondigde daarom een drastische beleidsverandering aan: niet nog meer hectares aankopen, maar eerst de braakliggende bedrijven renderend maken. Nkwinti wil nu dat de nieuwe zwarte boeren maatschappen aangaan met actieve of gepensioneerde boeren, om boerderijen weer op de rit te krijgen.

Ook het use it, or lose it-principe wordt nadrukkelijk gehanteerd: als nieuwe boeren het land niet bewerken, pakt de staat het weer terug. ,,We kunnen niet langer geld spenderen aan boerderijen die geen duurzame bijdrage leveren tot de voedselproductie.''

De grote boerenbond Agri SA is blij dat de regering de onproductieve boerderijen wil opkalefateren. Maar vicevoorzitter Theo de Jager vindt het wel jammer dat er nu opnieuw veel geld aan moet worden uitgegeven. ,,Eigenlijk zijn de kosten van het opknappen hoger dan de oorspronkelijke aankoopprijs, omdat het zo lang duurt om ze productief te maken'', verklaarde hij tegenover de krant Beeld .
http://www.nd.nl/artikele(...)nd-ligt-veelal-braak

Grond ligt voor 90 procent braak en in een ander artikel las ik dat machines worden verpatst. De landhervormingen zijn een grote mislukking en misschien dat het nog gaat lukken om het succesvoller te maken met behulp van de oude blanke boeren. Wat is er nu aan de hand? Waardoor mislukt het?
pi_79944591
Knap hoor.
  zondag 4 april 2010 @ 20:43:05 #3
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_79944747
Eerst wou ik antwoorden: Omdat alle blanke boeren worden omgelegd. Maar toen las ik dat het om negergrond gaat.

Never change a winning team.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 4 april 2010 @ 20:44:35 #4
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79944808
Zimbabwe 2
  zondag 4 april 2010 @ 20:51:21 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_79945056
Net als in Zimbabwe dus!

Even politiek-incorrect doen (en helaas is het waar): Blanken werken hard en produceren voedsel, de zwarten willen niet werken, liggen te wachten tot ze via ontwikkelingshulp gratis eten krijgen, en produceren zelf dus niets. Darwin heeft daar een mooie oplossing voor...
Is dat nog een trauma van de slavernij of zo, omdat ze toen wel moesten werken?
censuur :O
  zondag 4 april 2010 @ 20:54:52 #6
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_79945200
quote:
Op zondag 4 april 2010 20:44 schreef Swetsenegger het volgende:
Zimbabwe 2
Die vergelijking gaat niet op. Ze zijn erachter gekomen dat het niet werkt en gaan het nu anders aanpakken dat kan je van zimbabwe niet zeggen.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
  zondag 4 april 2010 @ 20:55:41 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_79945238
Speculatie
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 4 april 2010 @ 20:58:13 #8
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79945345
quote:
Op zondag 4 april 2010 20:54 schreef Gewoonik het volgende:

[..]

Die vergelijking gaat niet op. Ze zijn erachter gekomen dat het niet werkt en gaan het nu anders aanpakken dat kan je van zimbabwe niet zeggen.
Ze gaan nu weer gewoon de grond aan blanken geven?

Hoe dan ook, er zijn weer miljoenen verdampt wegens positieve discriminatie.
  zondag 4 april 2010 @ 21:17:27 #9
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_79946097
quote:
Op zondag 4 april 2010 20:58 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ze gaan nu weer gewoon de grond aan blanken geven?

Hoe dan ook, er zijn weer miljoenen verdampt wegens positieve discriminatie.
Raar, is het niet als je kijkt naar wat het apartheidsregime allemaal geflikt heeft in het land. Ik kan me goed voorstellen dat je dan streeft naar wat meer gelijkheid. De grond gaat inderdaad niet zo snel weer naar blanke boeren, maar je kan blij zijn dat ze het probleem constateren en een relatief laag aantal hectare(gekeken naar de doelstelling) is overgedragen aan zwarte boeren.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
pi_79946167
En waarom zijn de projecten mislukt? Krijgen we dat ook te weten?
pi_79946513
De boeren kijken gewoon niet goed vooruit, en zijn gewoon slecht in leiden.
Daarom doet de blanken eigenlijk gewoon goed.

omdat ze alles in orde heb geregeld.

Zwarten kunnen echt wel boeren, maar voor de meeste past het gewoonweg niet bij hen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 4 april 2010 @ 21:28:27 #12
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79946588
quote:
Op zondag 4 april 2010 21:17 schreef Gewoonik het volgende:

[..]

Raar, is het niet als je kijkt naar wat het apartheidsregime allemaal geflikt heeft in het land.
Niet? Als reactie daarop ga je de economie van je land langzaam naar de tering helpen? Want het is naturlijk niet alleen op gebied van landbouw een zooitje in Zuid-Afrika.
quote:
Ik kan me goed voorstellen dat je dan streeft naar wat meer gelijkheid.
Ik ook, maar ik begrijp de botte bijl methode niet zo.
quote:
De grond gaat inderdaad niet zo snel weer naar blanke boeren, maar je kan blij zijn dat ze het probleem constateren en een relatief laag aantal hectare(gekeken naar de doelstelling) is overgedragen aan zwarte boeren.
Ik kan er weinig positiefs in ontdekken. Op de eerste plaats is de doelstelling van overdracht uberhaupt niet gehaald door bureaucratie en op de tweede plaats is dat veel kleinere deel wat over gedragen is van rendabele boerenbedrijven afgezakt tot braakliggende grond.

Het 'beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald' motto gaat ook nog niet op omdat men NIET terug wil naar de oude, rendabele situatie, maar nieuwe lapmiddelen gaat verzinnen.

Over nog eens 25 jaar is Zuid-Afrika gewoon afgegleden naar een derde wereldland.
  zondag 4 april 2010 @ 21:32:03 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79946731
quote:
Op zondag 4 april 2010 21:17 schreef Gewoonik het volgende:

[..]

Raar, is het niet als je kijkt naar wat het apartheidsregime allemaal geflikt heeft in het land. Ik kan me goed voorstellen dat je dan streeft naar wat meer gelijkheid. De grond gaat inderdaad niet zo snel weer naar blanke boeren, maar je kan blij zijn dat ze het probleem constateren en een relatief laag aantal hectare(gekeken naar de doelstelling) is overgedragen aan zwarte boeren.
Ook in landen waar nooit Apartheid is geweest lukt het niet de grond effectief te verbouwen.
The End Times are wild
  zondag 4 april 2010 @ 21:47:41 #14
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_79947350
quote:
Op zondag 4 april 2010 21:28 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Niet? Als reactie daarop ga je de economie van je land langzaam naar de tering helpen? Want het is naturlijk niet alleen op gebied van landbouw een zooitje in Zuid-Afrika.
[..]

Ik ook, maar ik begrijp de botte bijl methode niet zo.
[..]

Ik kan er weinig positiefs in ontdekken. Op de eerste plaats is de doelstelling van overdracht uberhaupt niet gehaald door bureaucratie en op de tweede plaats is dat veel kleinere deel wat over gedragen is van rendabele boerenbedrijven afgezakt tot braakliggende grond.

Het 'beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald' motto gaat ook nog niet op omdat men NIET terug wil naar de oude, rendabele situatie, maar nieuwe lapmiddelen gaat verzinnen.

Over nog eens 25 jaar is Zuid-Afrika gewoon afgegleden naar een derde wereldland.
Constateren van het probleem is de eerste stap(hoewel laat). Of ze het hierna goed doen dat is afwachten.
Maar inderdaad het land is lang naar de klote aan het gaan, van wat ik meekrijg.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
pi_79958796
quote:
Op zondag 4 april 2010 21:47 schreef Gewoonik het volgende:

[..]

Constateren van het probleem is de eerste stap(hoewel laat). Of ze het hierna goed doen dat is afwachten.
Maar inderdaad het land is lang naar de klote aan het gaan, van wat ik meekrijg.
Het is idd de eerste stap al hebben ze met zimbabwe een goed voorbeeld.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_79958809
Verbaasd me niks
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_79959009
quote:
Op zondag 4 april 2010 21:26 schreef Captain_Ghost het volgende:
De boeren kijken gewoon niet goed vooruit, en zijn gewoon slecht in leiden.
Daarom doet de blanken eigenlijk gewoon goed.

omdat ze alles in orde heb geregeld.

Zwarten kunnen echt wel boeren, maar voor de meeste past het gewoonweg niet bij hen.
Het zit er niet in? Misschien moet het ze wel worden geleerd.
Zit het probleem erin dat blanken al dan niet gedwongen zijn vertrokken en zij eigenlijk niet weten hoe ze ermee om moeten gaan.

Ik zou ook bij god niet weten hoe ik een boerderij moet runnen.
  maandag 5 april 2010 @ 08:41:45 #18
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_79959049
quote:
Op maandag 5 april 2010 08:31 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Zit het probleem erin dat blanken al dan niet gedwongen zijn vertrokken en zij eigenlijk niet weten hoe ze ermee om moeten gaan.

En na 16 jaar "studeren" aan de landbouwschool zou het je nog niet lukken?
pi_79959084
quote:
Op zondag 4 april 2010 20:35 schreef Eminentie het volgende:

[..]

http://www.nd.nl/artikele(...)nd-ligt-veelal-braak

Grond ligt voor 90 procent braak en in een ander artikel las ik dat machines worden verpatst. De landhervormingen zijn een grote mislukking en misschien dat het nog gaat lukken om het succesvoller te maken met behulp van de oude blanke boeren. Wat is er nu aan de hand? Waardoor mislukt het?
Het mislukt omdat mensen uit hebberigheid zonder enige kunde van zaken iets kunnen "krijgen" (lees: afpakken van iemand die er wel raad mee weet en er hard voor wil werken en gewerkt heeft) en als ze het eenmaal hebben alleen maar meer willen krijgen en dus alles verkopen en dan de man gaan uithangen. Daar hoef je geen neger voor te zijn.

China en Cambodia zijn er ook groot mee geworden: een politiek waarin burgers naar het platteland werden gelokt of gevoerd om daar te zorgen voor de grootste hongersnoden uit de geschiedenis zuiver omdat het politieke boven het praktische uitvoerbare en inzicht werd geplaatst.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_79959096
quote:
Op maandag 5 april 2010 08:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je zet zelf al het woord studeren tussen haakjes. Geef je daarmee niet al een antwoord op je eigen vraag?
Allah Al Watan Al Malik
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 5 april 2010 @ 08:55:06 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79959115
quote:
Op maandag 5 april 2010 08:31 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Dan moet je het dus niet willen.
pi_79959125
quote:
Op zondag 4 april 2010 20:44 schreef Swetsenegger het volgende:
Zimbabwe 2
Hardly:
quote:
Nkwinti kondigde daarom een drastische beleidsverandering aan: niet nog meer hectares aankopen, maar eerst de braakliggende bedrijven renderend maken. Nkwinti wil nu dat de nieuwe zwarte boeren maatschappen aangaan met actieve of gepensioneerde boeren, om boerderijen weer op de rit te krijgen.
De boeren zijn niet weggejaagd en hebben hun grond aan de staat verkocht (zie beneden).
quote:
Ook het use it, or lose it-principe wordt nadrukkelijk gehanteerd: als nieuwe boeren het land niet bewerken, pakt de staat het weer terug. ,,We kunnen niet langer geld spenderen aan boerderijen die geen duurzame bijdrage leveren tot de voedselproductie.''
Dus niet uit principe de handel doordrijven, al dan niet noodgedwongen omdat de boeren doorgeknuppeld, verkracht en/of verjaagd zijn.
quote:
De grote boerenbond Agri SA is blij dat de regering de onproductieve boerderijen wil opkalefateren. Maar vicevoorzitter Theo de Jager vindt het wel jammer dat er nu opnieuw veel geld aan moet worden uitgegeven. ,,Eigenlijk zijn de kosten van het opknappen hoger dan de oorspronkelijke aankoopprijs, omdat het zo lang duurt om ze productief te maken'', verklaarde hij tegenover de krant Beeld .
De blanke boeren hebben hun handel dus verkocht.

Zoals boven al gezegd: beter ten halve gekeerd...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 5 april 2010 @ 08:58:24 #23
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79959132
quote:
Op maandag 5 april 2010 08:57 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Hardly:
[..]

De boeren zijn niet weggejaagd en hebben hun grond aan de staat verkocht (zie beneden).
[..]

Dus niet uit principe de handel doordrijven, al dan niet noodgedwongen omdat de boeren doorgeknuppeld, verkracht en/of verjaagd zijn.
[..]

De blanke boeren hebben hun handel dus verkocht.

Zoals boven al gezegd: beter ten halve gekeerd...
Met jou ga ik geen discussies aan, want dat leidt alleen tot zeer langdurige bans als je je zin niet krijgt
pi_79959163
quote:
Op maandag 5 april 2010 08:58 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Met jou ga ik geen discussies aan, want dat leidt alleen tot zeer langdurige bans als je je zin niet krijgt
Wat jammer dat je niet gewoon mee kunt doen en er op terug moet komen in een topic zes maanden later dat totaal over iets anders gaat, temeer omdat je niet geband was omdat je "in discussie ging" met me, maar omdat je toen ook al totaal offtopic ging met ziekten en walgelijkheden over persoonlijke zaken.

Ik probeerde hier gewoon in het topic te posten en jij moet er weer iets bijslepen wat ook nog onwaar is. Dus ja: ik denk dat je maar niet op me in moet gaan als je niet met mijn aanwezigheid om kan gaan
pi_79959179
quote:
Op maandag 5 april 2010 08:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

Die negers hebben dat allemaal gedaan voor ze die boerderijen overnamen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')