abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79949570
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:40 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik vind het anders best goed te volgen.
Het is ook wel te begrijpen maar het leest zo lastig.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_79949672
Niks mis met Afrikaans.
  zondag 4 april 2010 @ 22:46:41 #153
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_79949793
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:34 schreef Tokkelos het volgende:

[..]

Omdat dit vir my 'n baie lekker taal is en dit my moerstaal is.

Omdat het voor mij een heerlijke taal is en het mijn moedertaal is.
Oké! Ik vroeg het me even af omdat je ook het standaard-Nederlands lijkt te beheersen. Maar het is vrij redelijk te volgen zo.
pi_79949844
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:38 schreef Gulo het volgende:

[..]

Dat is misschien wat overdreven. Maar je kan toch moeilijk ontkennen dat de het beeld wat in Nederland over bijvoorbeeld Mandela geschetst wordt op zijn zachtst gezegd nogal eenzijdig is...

Mandela wordt altijd maar als een grote held neergezet , terwijl hij medeverantwoordelijk is voor talloze moorden.

Als Mandela een Palestijn geweest was hadden ze hem in de media ongetwijfeld als een terrorist afgeschilderd...
Wat heeft Mandela hier nou weer mee te maken? Zelfs als je gelijk hebt over de talloze moorden (wat ik betwijfel gezien het feit dat hij 30 jaar in de bak zat, van zijn vrouw Winnie weet ik het wel), dan nog praat dit het steunen van het racistische apartheidsregime niet goed. Two wrongs doesn't make one right
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
pi_79950349
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:47 schreef Reuzelbek het volgende:

[..]

Wat heeft Mandela hier nou weer mee te maken? Zelfs als je gelijk hebt over de talloze moorden (wat ik betwijfel gezien het feit dat hij 30 jaar in de bak zat, van zijn vrouw Winnie weet ik het wel), dan nog praat dit het steunen van het racistische apartheidsregime niet goed. Two wrongs doesn't make one right
Goed in verband lezen. Mijn reactie heeft geen betrekking op het oorspronkelijke bericht (de moord op de AWB-leider), maar op het onderwerp hoe het onderwijs (en beeldvorming in bredere zin) ten aanzien van Z-A is.
  zondag 4 april 2010 @ 23:01:09 #156
67174 Dos37
Come on Twente
pi_79950484
Goed nieuws
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_79950588
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:19 schreef Tokkelos het volgende:
nokwanda skryf:
"ik ben me ervan bewust dat de meerderheid niets heeft met het gedachtegoed van de AWB. Ik ken er heus blanken die normaal doen. En ja, er is ook n dat opzicht veel veranderd de laatste 15 jaar."

Daar was altyd al blankes wat normaal gedoen het, selfs baie meer as 15 jaar gelede.
Niet in mijn ogen en niet in mijn ervaring. Mij werd in Zuid Afrika nooit door zwarten gevraagd hoe ik aan een gekleurde zoon kwam. Wel door blanken. Die deden dara in 1997 iig meestal niet normaal over. En het feit dsat mijn familie in Soweto woonde en ik bij hen verbleef vond men helemaal van de gekke. Dat veranderde wel langzaam in de volgende jaren dat ik er met mijn zoon was. Nu zijn we al veel te lang niet geweest, dus ik heb het de laatste jaren niet meer persoonlijk ervaren, daar de contacten nu via telefoon en mail lopen.

Overigens heb ik mijn beeld van de Zuid-Afrikaanse situatie van voor 94 van vluchtelingen met wie ik bevriend was (en in veel gevallen nog ben)
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_79950739
Mandela een terrorist? Hij streed met het ANC tegen de apartheid, en daarbij vielen doden. Nou ja, het hangt af van wat je definitie van terrorisme is.

Terreblanche.. Ik had nog nooit van hem gehoord, maar die video van Louis Theroux gaf wel een goed beeld van hem. En het in memoriam op de site van de BBC is ook aardig om te lezen. Moge de beste man vrede vinden in het hiernamaals, gelukkig zijn we van hem af.
pi_79950983
Dat de Boeren gewoon autochtoon zijn is niet zo raar, aangezien ze tot 1795 naar Zuid-Afrika zijn wezen emigreren, alleen claimen dat ze het land mogen hebben omdat ze de welvaart hebben opgebouwd is natuurlijk wel raar.
In Suriname/op de Antillen lopen wij toch ook niet te klagen dat we er geen blanken in de (lokale) regering zitten?
pi_79951762
Zo'n mooi land (in 2002 2,5 week geweest via een verplichte excursie)! Maar tussen de verschillende bevolkinsgroepen komt het volgens mij nooit meer goed, en zulke gebeurtenissen helpen daarbij zeker niet...
  zondag 4 april 2010 @ 23:44:33 #161
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79952570
ik weet nog dat een delicatessezaak in arnhem voortdurend nieuwe ramen moest aanschaffen, omdat ze steeds in werden gegooid door linkse raddraaiers die tegen de verkoop van zuid-afrikaanse wijnen waren.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_79952609
^
Ben er ook wel tegen, het is over het algemeen sulfietrijke bocht.
  zondag 4 april 2010 @ 23:52:58 #163
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79952910
quote:
Op zondag 4 april 2010 23:45 schreef Koewam het volgende:
^
Ben er ook wel tegen, het is over het algemeen sulfietrijke bocht.

ik drink zelden rode wijn onder de 10 euro...
pi_79956775
Nou ja, ik denk dat er een hele hoop niet klopt aan hoe veel Nederlanders Zuid-Afrika zien, maar dat is dan wel aan alle kanten. Het 'succes' Zuid-Afrika is net zozeer een sprookje als het belachelijke idee dat blanken daar niet thuishoren of het paniek verhaal over hoe blanken er worden uitgemoord.

Zuid-Afrika was altijd een Afrikaans land met een heel dun laagje eerste wereld eroverheen geschilderd. Van dat stukje profiteert misschien 10% van de totale bevolking, waarvan dan weer maar 25% zwart is tegenwoordig. Het afschaffen van de Apartheid heeft er eigenlijk vooral voor gezorgd dat minder blanken beschermd worden tegen de hardheid van het leven in een derde wereld land.
  maandag 5 april 2010 @ 02:48:13 #165
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_79957675
quote:
Op zondag 4 april 2010 19:54 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nou ja, het gebied was rond 1650 zeker bewoond, en de bevolking was niet van Europese afkomst.

De hele Karoo was vrijwel onbewoond.
pi_79957809
Die jaartallen zijn niet zo heel interessant.
Vraag je gewoon eens af hoe het geweest zou zijn als jouw wieg in de RSA zou hebben gestaan en je opgegroeid bent met apartheid.
pi_79958071
quote:
Op maandag 5 april 2010 02:55 schreef Stali het volgende:
Die jaartallen zijn niet zo heel interessant.
Vraag je gewoon eens af hoe het geweest zou zijn als jouw wieg in de RSA zou hebben gestaan en je opgegroeid bent met apartheid.
Voor die 16 jarige moordenaar gaat dat dus al niet meer op.
  maandag 5 april 2010 @ 03:24:50 #168
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_79958113
quote:
Op maandag 5 april 2010 02:48 schreef Nobu het volgende:

[..]

De hele Karoo was vrijwel onbewoond.
Nou ja, we laten de halfwoestijn even buiten beschouwing.
  maandag 5 april 2010 @ 03:43:10 #169
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_79958285
quote:
Op maandag 5 april 2010 03:24 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nou ja, we laten de halfwoestijn even buiten beschouwing.
Dat is anders wel waar veel Boeren wonen..
  maandag 5 april 2010 @ 04:09:56 #170
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_79958431
quote:
Op maandag 5 april 2010 03:43 schreef Nobu het volgende:

[..]

Dat is anders wel waar veel Boeren wonen..
En steeds minder Bosjesmannen, die volgens mij niet zo blij zijn met de huidige toestand.
  maandag 5 april 2010 @ 04:27:26 #171
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79958489
deed blank nederland ooit weer eens iets goed, is het weer niet goed volgens de nieuwe racisten.

zullen we de 'blanke boeren' vragen en masse te vertrekken door hun landerijen tegen een redelijke en commerciële prijs te verkopen en hen met hun eigendommen in nederland te verwelkomen. uiteraard met dezelfde schaal van uitkering als marokkanen en turken nu krijgen die een huis in hun geboortedorp hebben... en daar wonen....

betaald door zuid-afrika. die sowieso de rekening gaat betalen.
  maandag 5 april 2010 @ 05:03:48 #172
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_79958645
-edit-

[ Bericht 50% gewijzigd door Schenkstroop op 05-04-2010 08:34:01 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_79959134
quote:
Op maandag 5 april 2010 04:27 schreef zoalshetis het volgende:
deed blank nederland ooit weer eens iets goed, is het weer niet goed volgens de nieuwe racisten.

zullen we de 'blanke boeren' vragen en masse te vertrekken door hun landerijen tegen een redelijke en commerciële prijs te verkopen en hen met hun eigendommen in nederland te verwelkomen. uiteraard met dezelfde schaal van uitkering als marokkanen en turken nu krijgen die een huis in hun geboortedorp hebben... en daar wonen....

betaald door zuid-afrika. die sowieso de rekening gaat betalen.
Dat gebeurt al:

‘Blanke’ grond ligt veelal braak
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 5 april 2010 @ 10:21:46 #174
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_79960105
quote:
Op maandag 5 april 2010 10:10 schreef LXIV het volgende:
Zwarten zijn gewoon niet in staat om een land te leiden en tot welvaart te brengen. Dat heeft de geschiedenis keer op keer bewezen. Er is gewoon geen enkel succesvol voorbeeld van een zwarte regering. Het continent Afrika is op zich best kansrijk, het zijn de negers die er wonen die falen. In ieder stuk land in Afrika afzonderlijk zouden blanken een rijke natie kunnen stichten, zonder één cent ontwikkelingshulp.
Maar mét westerse technologie, mét westerse gewassen, mét westerse gedomesticeerde dieren. Als je een westerling in Afrika (of Australië zou zetten) en zou stellen: oké, nu mag je alleen inheemse gewassen en inheemse diersoorten gebruiken, dan zou hij het heel lastig krijgen.

Afrika heeft wel veel grote beesten, maar die zijn niet geschikt om te domesticeren. Sommige kun je temmen, maar daar houdt het mee op. De Khoi-San hebben zo oorspronkelijk een jager-verzamelaarsbestaan geleid; de Bantoe hebben op een gegeven moment agricultuur en metaalbewerking ontwikkeld en de Khoi-San naar Zuidelijk Afrika verdreven en binnen de Khoi-San hebben nomadische groepen die wel gedomesticeerde dieren overnamen andere pure jager-verzamelaars weer het leven lastig gemaakt.

Uiteindelijk is de mogelijkheid om zulke rijken te stichten niet een kwestie van mensen, maar van technologie. De indianen waren er natuurlijk snel genoeg bij om paarden en geweren van de Europeanen in te pikken, en hebben zo massaal bizons kunnen jagen, op een manier die ze nooit konden. Maar die snelle adaptie was niet genoeg om eeuwen ziektes, administratie en krijgservaring te overwinnen.

Zo ook in Afrika. Er is geen reden waarom ‘zwarten’ niet een land kunnen leiden. Er zijn wel reden waarom het in Afrika ontstellend beroerd gaat. En daar zit allicht wat foute trots bij, die ‘blanke’ technieken niet willen toepassen en het ook zelf wel denken te doen, maar er zit ook het probleem van onbekendheid en niet-opgeleid zijn in die manier van werken bij.

Dat jij het nu op het ras of de huidskleur gooit als enkele verklaring waar er zoveel factoren een rol meespelen vind ik echter toch wel bijster simplistisch.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_79960479
quote:
Op maandag 5 april 2010 02:24 schreef Monidique het volgende:
"Die zwarten", "zwartmannen", "Apartheid diende tenminste nog een doel". Zo'n topic stimuleert toch altijd weer nare, onzuivere -in dit geval puur racistische- meningen. Trekt het randvolk toch aan. Ach, die duidelijkheid moet er zijn, en in zoverre is dat goed.

Zo weet je weer met wie je absoluut niet om zou willen gaan, inderdaad.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 5 april 2010 @ 10:56:29 #176
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79960701
quote:
Op maandag 5 april 2010 10:21 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar mét westerse technologie, mét westerse gewassen, mét westerse gedomesticeerde dieren. Als je een westerling in Afrika (of Australië zou zetten) en zou stellen: oké, nu mag je alleen inheemse gewassen en inheemse diersoorten gebruiken, dan zou hij het heel lastig krijgen.

Afrika heeft wel veel grote beesten, maar die zijn niet geschikt om te domesticeren. Sommige kun je temmen, maar daar houdt het mee op. De Khoi-San hebben zo oorspronkelijk een jager-verzamelaarsbestaan geleid; de Bantoe hebben op een gegeven moment agricultuur en metaalbewerking ontwikkeld en de Khoi-San naar Zuidelijk Afrika verdreven en binnen de Khoi-San hebben nomadische groepen die wel gedomesticeerde dieren overnamen andere pure jager-verzamelaars weer het leven lastig gemaakt.

Uiteindelijk is de mogelijkheid om zulke rijken te stichten niet een kwestie van mensen, maar van technologie. De indianen waren er natuurlijk snel genoeg bij om paarden en geweren van de Europeanen in te pikken, en hebben zo massaal bizons kunnen jagen, op een manier die ze nooit konden. Maar die snelle adaptie was niet genoeg om eeuwen ziektes, administratie en krijgservaring te overwinnen.

Zo ook in Afrika. Er is geen reden waarom ‘zwarten’ niet een land kunnen leiden. Er zijn wel reden waarom het in Afrika ontstellend beroerd gaat. En daar zit allicht wat foute trots bij, die ‘blanke’ technieken niet willen toepassen en het ook zelf wel denken te doen, maar er zit ook het probleem van onbekendheid en niet-opgeleid zijn in die manier van werken bij.

Dat jij het nu op het ras of de huidskleur gooit als enkele verklaring waar er zoveel factoren een rol meespelen vind ik echter toch wel bijster simplistisch.
Die technologie is toch ook niet uit de hemel komen vallen? Die hebben we zelf ontwikkeld. En waarom hebben de zwarten geen vloten gebouwd waarmee ze dieren zijn gaan halen in Europa of ergens anders?
The End Times are wild
pi_79960927
quote:
Op maandag 5 april 2010 10:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die technologie is toch ook niet uit de hemel komen vallen? Die hebben we zelf ontwikkeld. En waarom hebben de zwarten geen vloten gebouwd waarmee ze dieren zijn gaan halen in Europa of ergens anders?
Als dat de enige norm is......
Je weet nooit hoe Afrika eruit had gezien als ze met rust gelaten waren. Maar om nou alles te beoordelen met als enige norm de sociale klote zooi uit Europa, dat lijkt me niet eerlijk.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 5 april 2010 @ 11:11:00 #178
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79961006
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:07 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Je weet nooit hoe Afrika eruit had gezien als ze met rust gelaten waren. Maar om nou alles te beoordelen met als enige norm de sociale klote zooi uit Europa, dat lijkt me niet eerlijk.
Ik geloof echt wel dat Afrika beter af was geweest als er nooit een blanke voet had gezet. Dan hadden ze hun traditionele structuren behouden waarin ze zichzelf in principe prima konden redden. Maar nu zitten ze met het model van de natiestaat, waarmee ze niet zoveel kunnen en rare met lineaal getrokken grenzen die geen enkele rekening houden met ethniciteiten en stamverbanden.

Dan was het een compleet anders, vrijwel volledig natuurlijk Afrika geweest.
The End Times are wild
pi_79961065
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:07 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Ja ja....is dat so? In Zuid Afrika ontkende de minister van gezondheid Manto Tshabalala-Msimang dat AIDS een gevaarlijke ziekte is en dat je gewoon knoflook en biete moest eten om er van af te komen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Manto_Tshabalala-Msimang
pi_79961086
Die stamstructuren verschilden onderling trouwens ook als dag en nacht. In Zuid Afrika alleen al, laat staan in de rest van Afrika, waar overigens ook enorme rijken waren. Dus frictie was er ook behoorlijk. Alleen had de uitkomst er dan anders uitgezien.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_79961139
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik geloof echt wel dat Afrika beter af was geweest als er nooit een blanke voet had gezet. Dan hadden ze hun traditionele structuren behouden waarin ze zichzelf in principe prima konden redden. Maar nu zitten ze met het model van de natiestaat, waarmee ze niet zoveel kunnen en rare met lineaal getrokken grenzen die geen enkele rekening houden met ethniciteiten en stamverbanden.

Dan was het een compleet anders, vrijwel volledig natuurlijk Afrika geweest.
Ja zoals in Zimbabwe bijvoorbeeld en in Uganda en in de Congo en zoals met die Hutu's en die Tutsies en in Etheopie en in Somalia en zelfs waar swarte mense buite Afrika wonen zoals in Haiti.
pi_79961145
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:14 schreef Tokkelos het volgende:

[..]

Ja ja....is dat so? In Zuid Afrika ontkende de minister van gezondheid Manto Tshabalala-Msimang dat AIDS een gevaarlijke ziekte is en dat je gewoon knoflook en biete moest eten om er van af te komen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Manto_Tshabalala-Msimang
Dat lijkt mij los te staan van een politieke visie op Zuid Afrika.
Hoewel je het ook niet helemaal los kunt zien. Mbeki heeft het deels ook verloren door een maffe filosofische visie op het AIDSprobleem los te laten die hij absoluut niet kon vertalen naar zijn electoraat. Maar dat was in Mbeki's geval ook niet gek. Als die begon te praten viel je sowieso halverwege in slaap
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 5 april 2010 @ 11:19:33 #183
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_79961185
Vergeet niet dat de Europeanen al vanaf de 15e eeuw actief zijn in Afrika, met name in het begin met slavenhandel. De beste mensen werden weggevoerd om elders als slaaf te werken. Dat heeft natuurlijk een enorme braindrain tot gevolg gehad. Bovendien gingen stammen onderling strijden om slaven te pakken te krijgen en die lekker te kunnen verkopen. De drang tot ontwikkeling was er dus nauwelijks meer en degenen die die drang wel hadden waren vaak de mindere krijgers en die zaten dus heel snel op een schip.

En toen de Europese kolonisatie begon, waren het weer de inheemsen die aan het kortste eind trokken. Ze konden niet op tegen de techniek vand e blanken, werden gezien als minderwaardig en als dat maar lang genoeg duurt, is het heel moeilijk om weer uit die gedachtenwereld te komen. De dekolonisatie is pas heel kort geleden voltooid. Men vecht momenteel voor zijn plekje op het continent. Na de val van Rome ontplofte Europa ook in chaos en het duurde eeuwen voordat de stabiliteit weer een beetje terug was. Afrika zal echt nog wel even nodig hebben om zichzelf helemaal te kunnen redden.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_79961240
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Vergeet niet dat de Europeanen al vanaf de 15e eeuw actief zijn in Afrika, met name in het begin met slavenhandel. De beste mensen werden weggevoerd om elders als slaaf te werken. Dat heeft natuurlijk een enorme braindrain tot gevolg gehad. Bovendien gingen stammen onderling strijden om slaven te pakken te krijgen en die lekker te kunnen verkopen. De drang tot ontwikkeling was er dus nauwelijks meer en degenen die die drang wel hadden waren vaak de mindere krijgers en die zaten dus heel snel op een schip.
Wat een onnozel gebasel is dat nou...... braindrain? drang tot ontwikkeling?
  maandag 5 april 2010 @ 11:23:53 #185
66444 Lord_Vetinari
pi_79961285
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:21 schreef Tokkelos het volgende:

[..]

Wat een onnozel gebasel is dat nou...... braindrain? drang tot ontwikkeling?
Dat jij het niet snapt maakt het niet 'onnozel'. Vergelijk het maar met Europa. Stel dat de situatie omgekeerd was en dat mensen als Da Vinci, Copernicus, de top-militairen etc. waren weggevoerd. Europa had er heel anders uitgezien, hoor.
pi_79961314
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:19 schreef Tokkelos het volgende:
Ik zie trouwens dat veel mensen hier op dit forum in dit topic het over "negers" hebben. Is dat niet een verboden woord in Nederland?
Dat is een blijvende discussie. Men bedoelt het niet zo, en het is voor veel gekleurde mensen heel lang iets dat geslikt en begrepen moet worden en dat uitleg behoeft. Men ziet het als een woord, afkomstig van negra, zwart, en dus gewoon een benaming zonder negatieve klank. Mijn zoon, ook donker (Zuid Afrikaanse vader), is door mij niet opgevoed met dat woord en leerde dat van anderen. Hij ervaarde dat eerst als raar, maar is er wel aan gewend en is het zelf ook gaan gebruiken, maar dan wel in positieve zin. Het gata in de beoordeling ervan vaak om de bijklank.
Ik heb geprobeerd om mensen uit te leggen waarom het als negatief wordt ervaren, maar dat wil er echt niet in.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 5 april 2010 @ 11:30:11 #187
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79961451
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat jij het niet snapt maakt het niet 'onnozel'. Vergelijk het maar met Europa. Stel dat de situatie omgekeerd was en dat mensen als Da Vinci, Copernicus, de top-militairen etc. waren weggevoerd. Europa had er heel anders uitgezien, hoor.
Naar ik me kan herinneren zijn er maar weinig Da Vinci's of copernicussen weggevoerd uit Afrika. En dan nog kan je de vraag stellen waarom wij onze slaven daar haalden en zij niet hier. En wat ze al die tijd tot 1500 gedaan hebben.

Overigens hebben de Arabieren weer veel Europeanen ontvoerd tot ca. de 16e eeuw.
The End Times are wild
pi_79961493
quote:
Op maandag 5 april 2010 10:10 schreef LXIV het volgende:
Zwarten zijn gewoon niet in staat om een land te leiden en tot welvaart te brengen.

Maar goed om te zien dat racisme gewoon nog kan op FOK!
pi_79961495
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Hoeveel van de totale bevolking werd af gevoerd als slaaf? Een klein percentage maar van de totale bevolking.En er werd meer gekeken naar fyzieke conditie en kracht omdat een slaaf moest kunnen werken en ouderdom (jong zijn) Er zaten echt geen da vinci's of copernicussen tussen anders hadden die wel een bijdrage geleverd in het land waarheen ze gingen. Tot nu toe zijn er in Amerika geen grote uitvindingen of zo door ex-slaven gedaan naar mijn weten.
  maandag 5 april 2010 @ 11:31:56 #190
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79961509
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:31 schreef gelly het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Maar goed om te zien dat racisme gewoon nog kan op FOK!
Dat is een halve blanke! Bovendien doet hij het niet alleen.
The End Times are wild
pi_79961531
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is een halve blanke! Bovendien doet hij het niet alleen.
Maar maar maar maar maar etc. Je bent gewoon wat simpel.
  maandag 5 april 2010 @ 11:33:23 #192
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79961547
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:32 schreef gelly het volgende:

[..]

Maar maar maar maar maar etc. Je bent gewoon wat simpel.
Jij draagt vrijwillig PC-oogkleppen.
The End Times are wild
  maandag 5 april 2010 @ 11:34:31 #193
66444 Lord_Vetinari
pi_79961574
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:31 schreef Tokkelos het volgende:

[..]

Hoeveel van de totale bevolking werd af gevoerd als slaaf? Een klein percentage maar van de totale bevolking.En er werd meer gekeken naar fyzieke conditie en kracht omdat een slaaf moest kunnen werken en ouderdom (jong zijn) Er zaten echt geen da vinci's of copernicussen tussen anders hadden die wel een bijdrage geleverd in het land waarheen ze gingen. Tot nu toe zijn er in Amerika geen grote uitvindingen of zo door ex-slaven gedaan naar mijn weten.
Kom op, zeg. Als jij als slaaf bent weggevoerd, ga je dan in je nieuwe land je ontvoerders en vasthouders helpen? Alle krijgsgevangenen in WO2 gingen ook meedenken met de Duitsers om te helpen? Denk eens even na voor je wat post.

En je laatste regel is gewoon racistisch. Elke uitvinding, verbetering of wat dan ook, gedaan door een zwarte Amerikaan is in principe gedaan door de nakomeling van een slaaf. Het potentieel was er dus wel degleijk en Afrika had er heel anders uitgezien als alle negers daar gewoon hadden kunnen blijven.
  maandag 5 april 2010 @ 11:37:27 #194
66444 Lord_Vetinari
pi_79961655
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Naar ik me kan herinneren zijn er maar weinig Da Vinci's of copernicussen weggevoerd uit Afrika.
Hoe weet je dat? Weet jij de potentie van iemand als hij 25 is? Je kunt dit niet beweren omdat je nooit kunt bewijzen, dat slaaf A 15 jaar later NIET de boekdrukkunst had uitgevonden, als hij niet was weggevoerd om ergens op een suikerplantage zijn dagen te slijten.
quote:
Overigens hebben de Arabieren weer veel Europeanen ontvoerd tot ca. de 16e eeuw.
Veel? Hoeveel dan? In welke jaren zijn eskaders Arabische slavenschepen de Thames of de Rijn opgevaren om hele dorpen mee te voeren? Of zijn Noord-Hollanders door Arabieren betaald om Utrechters te gaan vangen en aan hen te verkopen?
  maandag 5 april 2010 @ 11:37:39 #195
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79961660
Het is echt stug volhouden aan het gelijkheidsideaal tegen beter weten in om te beweren dat het TOTALE gebrek aan ontwikkeling in Afrika te wijten is aan de bemoeienissen van de blanken in dat continent. De Afrikanen hadden ook gebruik kunnen maken van de voorsprong der blanken om zich daar aan op te kunnen trekken, zoals bijvoorbeeld in Japan gebeurd is.

Afrika heeft zich niet zelfstandig kunnen ontwikkelen, heeft zich onder blanke overheersing niet verder ontwikkeld, faalt om zich met Westerse steun verder te ontwikkelen.

Zuid-Afrika en ieder ander Afrikaans land is met blanke leiding gewoon het beste af. Op die kleine toplaag (Mugabe c.s.) die zich bovenmatig kan verrijken na dan.
The End Times are wild
pi_79961700
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Kom op, zeg. Als jij als slaaf bent weggevoerd, ga je dan in je nieuwe land je ontvoerders en vasthouders helpen? Alle krijgsgevangenen in WO2 gingen ook meedenken met de Duitsers om te helpen? Denk eens even na voor je wat post.

En je laatste regel is gewoon racistisch. Elke uitvinding, verbetering of wat dan ook, gedaan door een zwarte Amerikaan is in principe gedaan door de nakomeling van een slaaf. Het potentieel was er dus wel degleijk en Afrika had er heel anders uitgezien als alle negers daar gewoon hadden kunnen blijven.
Ik heb het juist over de nakomelingen. Dacht jij dat ik het over de slaven had die net in Amerika aankwamen?
Denk zelf een beetje na.

enne...."Elke uitvinding, verbetering of wat dan ook, gedaan door een zwarte Amerikaan is in principe gedaan door de nakomeling van een slaaf."

Noem er eens een paar grote uitvindingen of ontwikkelingen die door hen gedaan zijn.
  maandag 5 april 2010 @ 11:39:16 #197
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79961701
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Hoe weet je dat? Weet jij de potentie van iemand als hij 25 is? Je kunt dit niet beweren omdat je nooit kunt bewijzen, dat slaaf A 15 jaar later NIET de boekdrukkunst had uitgevonden, als hij niet was weggevoerd om ergens op een suikerplantage zijn dagen te slijten.
[..]

Veel? Hoeveel dan? In welke jaren zijn eskaders Arabische slavenschepen de Thames of de Rijn opgevaren om hele dorpen mee te voeren? Of zijn Noord-Hollanders door Arabieren betaald om Utrechters te gaan vangen en aan hen te verkopen?
quote:
Barbarijse zeerovers
Het verkrijgen van 'christenslaven' uit Europa was het domein van de zogenaamde 'Barbarijse zeerovers', die opereerden vanuit bases in Noord-Afrika, in de autonome provincies van het Ottomaanse Rijk met de hoofdsteden Algiers, Tunis en Tripoli, en ook vanuit het onafhankelijke Marokko, met name Salé aan de Atlantische kust.
Sinds de zestiende eeuw was de Europese scheepvaart in de Middellandse Zee sterk toegenomen en deze vormde het doelwit van de Barbarijse zeerovers. De bemanningen van de veroverde schepen werden als slaven aan land gebracht en verhandeld. Daarnaast werden vanuit Noord-Afrika voortdurend strooptochten ondernomen op de kusten van de christelijke gebieden in het Noorden van de Middellandse Zee en zelfs ver daarbuiten. Hele dorpen, gelegen van Sicilië tot op IJsland zijn vanaf de 16e tot de 19e eeuw in de Noord-Afrikaanse slavernij terecht gekomen. In enkele van die plaatsen worden jaarlijks nog steeds herdenkingen gehouden naar aanleiding van deze voorvallen. Later werd de ontvoering van de held of heldin door Arabische piraten, gevolgd door slavernij, meestal in de harem, een literair topos dat met name in veel opera's voorkomt.
De Barbarijse slaven waren niet alleen goedkope werkkrachten, maar zij konden ook geld opleveren door losgeld te bedingen voor hun vrijlating. De westerse mogendheden gingen daar vaak op in, vooral als de slaven behoorden tot de beter gesitueerden. Voor de jonge Verenigde Staten van Amerika waren de aanvallen door Barbarijse zeerovers op Amerikaanse schepen de reden voor de oprichting van hun marine in 1794. Door de eeuwen heen is geprobeerd de praktijken van de Barbarijse zeerovers gewapenderhand de kop in te drukken. Een kustbombardement vanaf marineschepen wilde nog wel eens tijdelijk effect hebben, maar pas nadat de Fransen in 1830 Algiers hadden veroverd, kwam langzaam maar zeker een eind aan deze vorm van slavernij.
Hoewel de Barbarijse slaven in de slavernijdiscussie nogal onderbelicht zijn gebleven, ging het bepaald niet om een marginaal verschijnsel. De historicus Robert C. Davis van Ohio State University schat hun aantal door de eeuwen heen op 1 à 1,25 miljoen (Davis, R. (2003), Christian Slaves, Muslim Masters: White Slavery in the Mediterranean, the Barbary Coast and Italy, 1500-1800, Palgrave, Macmillan).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij#Blanke_slaven

Je kent je geschiedenis erg slecht.
The End Times are wild
  maandag 5 april 2010 @ 11:41:31 #198
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_79961767
quote:
Op maandag 5 april 2010 10:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die is ook zelf ontwikkeld, maar technologie-ontwikkeling is niet iets wat vanaf stap 1 lonend is. Uiteindelijk wel, maar het vraagt behoorlijke investeringen, en zo’n sociale laag van denkers en dichters is alleen levensvatbaar als er andere lagen in de bevolking zijn die in het voedselonderhoud kunnen voorzien en als één persoon voldoende veel kan produceren om anderen zich te laten specialiseren. (Dat geldt trouwens ook voor een staand leger op de been brengen b.v.)

Om die hele maatschappij te kunnen bereiken moet de omgeving zich er ook voor lenen. Waarom hebben de grieken de boekdrukkunst niet uitgevonden? Ze hadden het allicht gekund, maar het werd pas echt haalbaar toen de metaalbewerking zo ver gevorderd was dat je individuele letters kon gieten.

Wat Afrika betreft was er qua dieren en gewassen niet zoveel dat landbouw direct lonend was (wat wij verbouwen is enorm gespecialiseerd). En dan gaat het uiteindelijk op een mensengeschiedenis van tienduizendenjaren om de laatste duizend jaar waar het westen echt in een stroomversnelling kwam, wat precies genoeg is dat het Westen Afrika overviel en Amerika koloniseerde, en niet andersom.

Volgens jouw logica kun je Nederland echter ook wel goeddeels afschrijven, want al onze beesten en vrijwel alle gewassen komen uiteindelijk uit de vruchtbare halve maan. Uiteindelijk is dat overgenomen door de in Nederland levende groepen, eigen gemaakt en succesvol benut, maar ook dat ging niet echt in een tijdspanne van twee generaties.

Dieren gaan halen is verder niet helemaal triviaal, het paard is b.v. nooit opgerukt tot Zuidelijk Afrika vanwege het beperkte nut dat ze hebben in woestijnen en gebieden met de tsetse-vlieg, pas toen daar omheengezeild kon worden, was het probleem weg. Zuid-Afrika leende zich verder goed voor de mediterrane gewassen, enz. In andere gebieden is irrigatie of kasbouw nodig op een schaal die natuurlijk in de 15e eeuw niet haalbaar was.

Qua vlotten bouwen: de bevolking van Madagascar is van Aziatische afkomst, die zijn waarschijnlijk op vlotten vanaf Borneo gekomen (Bantoes zijn ook op Madagascar gekomen), dus dat gebeurde op zich wel. Maar ook zo'n expeditie is lastig, zie ook de kolonisatie van de Vikingen van Noord-Amerika, de aanvoerlijnen waren gewoon te lang. Materiaal e.d. kon niet snel genoeg aangevoerd worden om die kolonie in stand te houden. Pas eeuwen later lukte dat.

Al met al vind ik dat je tamelijk simpel denkt over zulke uitvindingen, en de benodigde samenhang van omstandigheden; terwijl je anderzijds makkelijk iets als ‘westers’ toe-eigend wat uiteindelijk ook door 99% van het westen niet uitgevonden maar gewoon met pijn en moeite geadopteerd is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_79961861
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:37 schreef LXIV het volgende:
Het is echt stug volhouden aan het gelijkheidsideaal tegen beter weten in om te beweren dat het TOTALE gebrek aan ontwikkeling in Afrika te wijten is aan de bemoeienissen van de blanken in dat continent. De Afrikanen hadden ook gebruik kunnen maken van de voorsprong der blanken om zich daar aan op te kunnen trekken, zoals bijvoorbeeld in Japan gebeurd is.
Dat kon niet, omdat de hele politieke, educationele en economische infrastructuur in de Afrikaanse koloniën -iets totaal anders dan het Japanse Rijk dus- erop gericht was om het land leeg te trekken in relatieve stabiliteit, bewerkstelligd door de verschillende volkeren tegen elkaar uit te spelen zonder enige knowhow over te brengen of achter te laten.
quote:
Afrika heeft zich niet zelfstandig kunnen ontwikkelen, heeft zich onder blanke overheersing niet verder ontwikkeld, faalt om zich met Westerse steun verder te ontwikkelen.
Het was juist niet de bedoeling dat het zich verder ontwikkelde onder de blanke overheersing, mondige lijfeigenen zijn niet de makkelijkste onderdanen. Het is niet voor niks dat er een aantal bloedige onafhankelijkheidsoorlogen zijn gevochten.
quote:
Zuid-Afrika en ieder ander Afrikaans land is met blanke leiding gewoon het beste af. Op die kleine toplaag (Mugabe c.s.) die zich bovenmatig kan verrijken na dan.
Die rijke toplaag/uitzuigende elite is juist hét probleem van zo ongeveer elk subsaharaal Afrikaans land en een direct gevolg van de opzettelijk gecreëerde uitgezogen puinhoop die achtergelaten werd voor een continent vol mensen zonder relevante opleiding, bestuurljike ervaring of eigenwaarde behalve wat belachelijke ideologieën als het Panafrikanisme dat je niets te vreten geeft.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 5 april 2010 @ 12:41:35 #200
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_79963703
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:19 schreef Tokkelos het volgende:
Ik zie trouwens dat veel mensen hier op dit forum in dit topic het over "negers" hebben. Is dat niet een verboden woord in Nederland?
We verbieden hier niet snel iets, maar je haalt de mensen die het negatief bedoelen er zo uit en dan weet je al snel met wie je van doen hebt.
[b]"It's me Bitches..!!! "[/b]
[b]Every Need Has An Ego To Feed[/b]..............
  maandag 5 april 2010 @ 12:54:20 #201
155616 Proximo
For god, king & country
pi_79964168
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:44 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Dat kon niet, omdat de hele politieke, educationele en economische infrastructuur in de Afrikaanse koloniën -iets totaal anders dan het Japanse Rijk dus- erop gericht was om het land leeg te trekken in relatieve stabiliteit, bewerkstelligd door de verschillende volkeren tegen elkaar uit te spelen zonder enige knowhow over te brengen of achter te laten.
[..]

Het was juist niet de bedoeling dat het zich verder ontwikkelde onder de blanke overheersing, mondige lijfeigenen zijn niet de makkelijkste onderdanen. Het is niet voor niks dat er een aantal bloedige onafhankelijkheidsoorlogen zijn gevochten.
[..]

Die rijke toplaag/uitzuigende elite is juist hét probleem van zo ongeveer elk subsaharaal Afrikaans land en een direct gevolg van de opzettelijk gecreëerde uitgezogen puinhoop die achtergelaten werd voor een continent vol mensen zonder relevante opleiding, bestuurljike ervaring of eigenwaarde behalve wat belachelijke ideologieën als het Panafrikanisme dat je niets te vreten geeft.
Waren de andere koloniën niet net zo hard bedoeld als wingewesten? Waarom gaat het daar inmiddels relatief veel beter en blijft afrika weer achter als zielige kindje van de klas...?

Het was daar al een puinzooi vol stammenoorlogen voordat de eerste kolonisten kwamen.
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
pi_79964374
quote:

Om dit te kunnen stellen moet je iets weten over de voorkoloniale ontwikkelingsgeschiedenis van Afrika. Uiteindelijk gaat dit verhaal niet over of het terecht is dat de oorspronkelijke bevolking in Afrika inferieur is tov de Europeanen en alleen olv blanken een leefbare samenleving kunnen opzetten, denk ik. Maar om de thymos. Want dat 'olv blanken' werd in de praktijk 'onderdrukking door blanken'. Die onderdrukking zorgt ervoor dat de eigenwaarde, de thymos, wordt aangetast van de onderdrukte bevolking, dit kan tot vrij extremistische en destructieve daden en ideeën leiden. Daarnaast leidt onderdrukking ook tot psychische schade bij de onderdrukkers. Het steeds maar weer moeten onderdrukken van de meerderheid van je bevolking, is nl. geen sinecure, het leidt tot paranoïa, extreme geweldadigheid, onthumanisering van degenen die je onderdrukt, grootheidswaan etc.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 05-04-2010 13:11:31 ]
I´m back.
pi_79964740
O god, dat paarden- en gewassenverhaal weer.
pi_79964770
mooi, weer een slecht mens van de aardbodem verdwenen. Nu de rest nog.
  maandag 5 april 2010 @ 13:20:48 #205
97934 ASroma
Flamboyant
pi_79964854
quote:
Analysts warn of retaliation

Cape Town -The killing of far-right leader Eugene Terre'Blanche could tempt isolated retaliation from white extremists, amid fears of flaring racial tensions, analysts say.

The attack came as South Africa's readied to showcase 16 years of democracy at the football World Cup in June.President Jacob Zuma was quick to call for calm early on Sunday, just hours after Terre'Blanche's bloodied body was found on his farm.His extremist AWB, which carried out a wave of deadly bombings ahead of South Africa's first all-race polls in 1994, also urged calm.
The AWB, known for its swastika-style emblem and paramilitary style in the past, said it would co-ordinate its reaction at a meeting on May 1. But some of its members have called for an immediate reprisal.

"The right-wing movement in general is very fragmented," said analyst Dirk Kotze at the University of South Africa.
"We cannot expect something as a general retaliation in terms of big, major events."
But he added: "What might be a possibility is very much isolated, singular events which are very exceptionally difficult to predict."
Aubrey Matshiqi of the Centre for Policy Studies, which describes itself as an independent policy research body, agreed.

"I do not believe this killing takes us closer to racial civil war," saiid Matshiqi.

"He and his organisation were on the fringe not only of South African politics but on the fringe of even what we'd call white or even Afrikaner politics."

AWB links death to song
Terre'Blanche's radical AWB group have linked his killing to a controversial refrain from a sung adopted by the controversial ruling party youth leader Julius Malema: "kill the Boer", the Afrikaans word for farmer.
Outraged critics claim the slogan, recently banned in two court rulings, incites anti-white violence.
Zuma's ruling African National Congress (ANC) has said the song is part of the the history of South Africa's liberation struggle.
Nevertheless, the controversy over the song and now Terre'Blanche's brutal killing had created a delicate situation, said David Bruce, a senior researcher at the Centre for the Study of Violence and Reconciliation.
"The combination of that song and that killing creates the motivation for a white right-wing mobilisation... but potentially, the security agencies will be able to neutralise these kind of things," he said.
"Terre'Blanche could be seen as an embodiment of the kind of enemy described in the song," he said: but the term was also likely to tap into fears of whites, who number some 10% of the population.
"The term Boer has no strict boundary: it can refer to the white farmers, to the Afrikaners or to the whites in general. That's what makes a lot of people afraid," said Bruce.
"A lot of people see in that song a general endorsement of violence against white people."

Marginalised presence
South Africa is one of the world's most crime-affected nations with a daily average of 50 murders.
And more than a decade after the fall of the apartheid system, massive social divisions along race lines persist. Far-right extremism remains a marginalised but shady presence: a marathon treason trial against 21 right-wingers, which started in 2003, is still dragging through the courts.
The government's calls for calm after Terre'Blanche's killing, echoed by opposition parties, was prompted by uncertainty about conservative reaction or retaliation, said Kotze.
"That can ignite, it can serve as a catalyst for much more serious problems."
Zuma on Sunday urged politicians to show unity, saying it was their responsibility to "stay away from statements that might reverse nation building and racial cohesion".

"It is a key test for the leadership of Jacob Zuma: he has to make minority groups feel more secure and to distance himself from Malema," said political analyst Daniel Silke.

"If Zuma shows leadership, then we will avoid retaliation or an escalation of violence."
Het is maar te hopen dat geen van die AWB extremisten, wraak gaat nemen.
pi_79965115
quote:
Op maandag 5 april 2010 12:54 schreef Proximo het volgende:

[..]

Waren de andere koloniën niet net zo hard bedoeld als wingewesten? Waarom gaat het daar inmiddels relatief veel beter en blijft afrika weer achter als zielige kindje van de klas...?
Omdat het veel ingrijpender was voor Afrika: hele volksstammen weggevoerd, in eigen land gezien worden als het afvoerputje van de evolutieladder en ook zo behandeld worden. En de overige koloniën hebben ook de nodige niet-zo-veel-meer-ontwikkelde sores gehad à la communistische fundi's, bloedige opstanden en dictators met pakhuizen vol schoenen in een land met hongersnood. Palestina was vroeger een Britse kolonie, ik noem maar wat.
quote:
Het was daar al een puinzooi vol stammenoorlogen voordat de eerste kolonisten kwamen.
Nee. Dat is een beeld wat niet klopt.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Africa
  maandag 5 april 2010 @ 13:36:23 #207
97934 ASroma
Flamboyant
  Moderator maandag 5 april 2010 @ 14:04:24 #208
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_79966266
quote:

probleem is niet zozeer dat we er geweest zijn of dat we er vertrokken zijn maar wat we achterlieten

vrijwel al die landjes hebben eerst een 'vrijheidstrijd' gevoerd, wij hadden er geen zin (meer) aan of geld (meer) voor en vertrokken met zijn alleen hals over kop van de ene op de andere dag en de grootste (zwarte) schreeuwer word dan de baas

en laat dat nu net een struikrover zijn
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 5 april 2010 @ 14:07:43 #209
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_79966389
quote:
The shoe is on the other foot.
Leader of what?????
  maandag 5 april 2010 @ 14:09:25 #210
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_79966438
quote:
Op maandag 5 april 2010 14:04 schreef sp3c het volgende:

[..]

probleem is niet zozeer dat we er geweest zijn of dat we er vertrokken zijn maar wat we achterlieten

vrijwel al die landjes hebben eerst een 'vrijheidstrijd' gevoerd, wij hadden er geen zin (meer) aan of geld (meer) voor en vertrokken met zijn alleen hals over kop van de ene op de andere dag en de grootste (zwarte) schreeuwer word dan de baas

en laat dat nu net een struikrover zijn
  Moderator maandag 5 april 2010 @ 14:29:04 #211
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_79966967
naja de meeste van die koloniale oorlogjes stopten omdat het geld op was, zeker in Afrika

heeft Nederland gelukkig niet zo heel veel mee te maken gehad maar dat zwarten geen land kunnen runnen lijkt me onzin, als je de verkeerde blanke aan het roer hebt gaat het ook gewoon fout dat hebben we in de geschiedenis vaak genoeg gezien ... zeker als die verkeerde blanke alle geschikte blanken tegen de muur zet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_79968944
quote:
Op maandag 5 april 2010 13:20 schreef ASroma het volgende:

[..]

Het is maar te hopen dat geen van die AWB extremisten, wraak gaat nemen.

Mocht dat gebeuren heeft het ANC hier schuld aan.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_79969687
quote:
Op maandag 5 april 2010 14:29 schreef sp3c het volgende:
naja de meeste van die koloniale oorlogjes stopten omdat het geld op was, zeker in Afrika

heeft Nederland gelukkig niet zo heel veel mee te maken gehad maar dat zwarten geen land kunnen runnen lijkt me onzin, als je de verkeerde blanke aan het roer hebt gaat het ook gewoon fout dat hebben we in de geschiedenis vaak genoeg gezien ... zeker als die verkeerde blanke alle geschikte blanken tegen de muur zet
Het uitganspunt was ook niet goed. Ten eerste had het kolionalisme diepe sporen nagelaten en oude structuren vervangen door nieuwe en meestal was dat geen verbetering. Meestal kwam het er op neer dat men grenzen om gebieden heentrok die niks met een bestaande natie in de ruime zin van het woord te maken hadden. Dan kon je de ene bevolkingsgroep bevoordelen zodat die meehielp de meerderheid te onderdrukken.

En daar moesten Afrikaanse leiders dan maar wat van zien te maken, want het was natuurlijk nog niks. Ook was daarbij het uitgangspunt dat het kolonialisme teneinde was, maar dat was natuurlijk niet zo. Het kolonialisme werd afgelost door het neokolonialisme. Zelfstandigheid leuk, maar het was natuurlijk niet de bedoeling dat die ten koste zou gaan van het geld verdienen aan die landen of de internationale machtsverhoudingen.

Veel goede pogingen zijn in de kiem gesmoord met hulp van het westen en de communisten, omdat het hun belangen niet diende. Voorbeelden van een hoopgevende start die met westerse inmenging om zeep werd geholpen zijn legio. Gewoon omdat de machthebber in kwestie niet in het belang van het westen handelde, maar bijvoorbeeld in het belang van zijn volk.

Handel in het belang van het westen (of vroeger de SU) en je wordt in het zadel gehouden, ongeacht het belang van de volkeren in kwestie in dat land (ja, meervoud, zo makkelijk zijn meerdere volkeren in één land niet, zie Joegoslavië, Spanje en Noord-Ierland). Idi Amin, Bokassa, Rhodes, Verwoerd, Mubarak etc. Pas als ze zo megalomaan worden dat ze tegen het westen gaan werken komen de beschaafde landen die het beste met Afrika voor hebben in actie.

Zet een beleid uit met de vrije markt voor westerse kapitaalkrachtigen om in te graaien op de tweede plaats, en je wordt onder duistere omstandigheden vermoord met een westers luchtje eraan, ongeacht of het in het belang van het volk was: Lumumba, Sankara, Bello, Mboya en nog flink wat meer.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 5 april 2010 @ 16:18:40 #214
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_79969940
quote:
Op maandag 5 april 2010 15:40 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Mocht dat gebeuren heeft het ANC hier schuld aan.
Achja natuurlijk. De joden krijgen ook de schuld van de kruisiging van Jezus. Als dat mag, zal dit ook wel kunnen.
  maandag 5 april 2010 @ 16:22:08 #215
111528 Viajero
Who dares wins
pi_79970051
quote:
Op maandag 5 april 2010 13:30 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Omdat het veel ingrijpender was voor Afrika: hele volksstammen weggevoerd, in eigen land gezien worden als het afvoerputje van de evolutieladder en ook zo behandeld worden. En de overige koloniën hebben ook de nodige niet-zo-veel-meer-ontwikkelde sores gehad à la communistische fundi's, bloedige opstanden en dictators met pakhuizen vol schoenen in een land met hongersnood. Palestina was vroeger een Britse kolonie, ik noem maar wat.
[..]

Nee. Dat is een beeld wat niet klopt.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Africa
Inderdaad, al die grote koninkrijken die in dat stukje vermeld worden zijn groot geworden door gezellig met andere stammen om de tafel te gaan zitten. Die lieten zich dan door wijze woorden overtuigen om lid te worden. Wapens hadden ze in die dagen alleen om zich tegen beesten te verdedigen, de eerste mens die in Afrika door een ander mens werd aangevallen was een zwarte die door de eerste Portugezen werd aangevallen. Die arme Afrikanen wisten niet wat ze overkwam, geweld was echt compleet nieuw voor ze.

Geloof je eigenlijk zelf wel wat je zegt?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 5 april 2010 @ 16:33:15 #216
111528 Viajero
Who dares wins
pi_79970331
quote:
Op maandag 5 april 2010 11:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

[..]

While Barbary corsairs naturally looted the cargo of ships they captured, their primary goal was to capture prisoners on land or at sea and turn them into slaves. Once captured, the slaves were often sold or put to work in various ways in North Africa.

It has been estimated that between 1530 and 1780 some one million, or one and a quarter million Europeans were captured and made slaves in North Africa, principally in Algiers, Tunis, and Tripoli, with further captives in Istanbul and Sallee.[26]

Many have argued that barbary slavery between 1625-1640 was one of the reasons for the outbreak of civil war in England. King Charles I succeeded to the throne in 1625, and immediately faced tension with the English sailors, ship owners, and other coastal inhabitants. At this time, there were already hundreds of captives in the Barbary States. Merchants would not only lose their employees to the barbary corsairs, but also their vessels and goods. They were furious that King Charles I was not putting enough of the money that was earned from taxes and other forms of revenue toward security along the coastline.

http://en.wikipedia.org/wiki/Barbary_corsairs#Barbary_slaves

Je was niet bekend met de Noord Afrikaanse piraten? Kijk je alleen naar geschiedenis waar je blanken de schuld van kan geven?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 5 april 2010 @ 16:36:15 #217
155616 Proximo
For god, king & country
pi_79970427
quote:
Op maandag 5 april 2010 16:08 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het uitganspunt was ook niet goed. Ten eerste had het kolionalisme diepe sporen nagelaten en oude structuren vervangen door nieuwe en meestal was dat geen verbetering. Meestal kwam het er op neer dat men grenzen om gebieden heentrok die niks met een bestaande natie in de ruime zin van het woord te maken hadden. Dan kon je de ene bevolkingsgroep bevoordelen zodat die meehielp de meerderheid te onderdrukken.

En daar moesten Afrikaanse leiders dan maar wat van zien te maken, want het was natuurlijk nog niks. Ook was daarbij het uitgangspunt dat het kolonialisme teneinde was, maar dat was natuurlijk niet zo. Het kolonialisme werd afgelost door het neokolonialisme. Zelfstandigheid leuk, maar het was natuurlijk niet de bedoeling dat die ten koste zou gaan van het geld verdienen aan die landen of de internationale machtsverhoudingen.

Veel goede pogingen zijn in de kiem gesmoord met hulp van het westen en de communisten, omdat het hun belangen niet diende. Voorbeelden van een hoopgevende start die met westerse inmenging om zeep werd geholpen zijn legio. Gewoon omdat de machthebber in kwestie niet in het belang van het westen handelde, maar bijvoorbeeld in het belang van zijn volk.

Handel in het belang van het westen (of vroeger de SU) en je wordt in het zadel gehouden, ongeacht het belang van de volkeren in kwestie in dat land (ja, meervoud, zo makkelijk zijn meerdere volkeren in één land niet, zie Joegoslavië, Spanje en Noord-Ierland). Idi Amin, Bokassa, Rhodes, Verwoerd, Mubarak etc. Pas als ze zo megalomaan worden dat ze tegen het westen gaan werken komen de beschaafde landen die het beste met Afrika voor hebben in actie.

Zet een beleid uit met de vrije markt voor westerse kapitaalkrachtigen om in te graaien op de tweede plaats, en je wordt onder duistere omstandigheden vermoord met een westers luchtje eraan, ongeacht of het in het belang van het volk was: Lumumba, Sankara, Bello, Mboya en nog flink wat meer.
Betekent niet dat ze er tegenwoordig niks van kunnen maken,maar ook dat is schijnbaar min of meer een mission impossible

Er zijn genoeg ex kolonies waar men wél inmiddels de boel redelijk op orde heeft.

Het "kapitaal" en de blanken steeds de schuld in de schoenen schuiven van hun eigen falen is echt kansloos, helaas zijn er nog een hoop politici en burgers die geloven dat we een ereschuld hebben en de situatie zoals die vandaag de dag is daarom toejuichen.
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
pi_79970540
quote:
Op maandag 5 april 2010 16:18 schreef ThunderBitch het volgende:

[..]

Achja natuurlijk. De joden krijgen ook de schuld van de kruisiging van Jezus. Als dat mag, zal dit ook wel kunnen.

One settler, one bullet!
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  maandag 5 april 2010 @ 16:50:12 #219
97934 ASroma
Flamboyant
pi_79970879
goed nieuws
quote:
AWB rules out violence

Ventersdorp - The party of murdered white supremacist Eugene Terre'Blanche ruled out any violent retaliation for his death on Monday.

The killing by two black farm workers on Saturday had stoked fears of possible violence and the AWB party had earlier spoken of avenging Terre'Blanche's murder.

"The AWB is not going to engage in any form of violent retaliation to avenge Mr Terre'Blanche's death," Pieter Steyn, a general in the AWB, told reporters.

"We appeal for people to remain calm. Anyone engaging in any form of violence is not doing it as AWB."
pi_79971145
quote:
Op maandag 5 april 2010 16:36 schreef Proximo het volgende:

[..]

Betekent niet dat ze er tegenwoordig niks van kunnen maken,maar ook dat is schijnbaar min of meer een mission impossible
Het is verdomd lastig. Want zoals het kolonialisme dat veel en veel moeilijker heeft gemaakt, heeft 60 jaar neokolonialisme dat ook. De ene voormalig kolonie heeft een wat betere beginsituatie meegekregen dan de ander, maar je zou er beter aan doen de geslaagde landen credits te geven voor het overwinnen van de geerfde moeilijkheden terwijl nieuwe moeilijkheden gecreeerd werden.
quote:
Het "kapitaal" en de blanken steeds de schuld in de schoenen schuiven van hun eigen falen is echt kansloos, helaas zijn er nog een hoop politici en burgers die geloven dat we een ereschuld hebben en de situatie zoals die vandaag de dag is daarom toejuichen.
Niemand juicht de situatie zoals die vandaag de dag is toe, maar een heleboel mensen lachen wel in hun vuistje. Het continent wordt gewoon vakkundig leeggeroofd. Je betaalt de machthebbers een klein percentage van de winst en die werken mee ten koste van de volkeren in hun land. Je moet niet doen alsof de corruptie slecht is voor het westen. Of de conflicten, of de armoede. Het gaat uitstekend met Africa, als je aandeelhouder bent van een multinational die in Africa actief is. Het gaat uitstekend met Africa als achtertuin van het westen, lekker goedkoop inkopen daar.

Dat is de reden waarom het gaat zoals het gaat daar, de mensen met macht hebben er belang bij dat het gaat zoals het gaat. Waarom hebben de Belgen samen met de VS de moord op Lumumba georkestreerd? Omdat de linkse lente voor het continent die hij dreigde in te luiden die arme Afrikanen tekort zou doen? Of omdat zijn plan dat de Afrikaanse opbrengsten ten goede zouden komen aan Afrikanen inhieldt dat die niet ten goede zouden komen aan westerlingen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_79971349
quote:
Op maandag 5 april 2010 16:33 schreef Viajero het volgende:

[..]

While Barbary corsairs naturally looted the cargo of ships they captured, their primary goal was to capture prisoners on land or at sea and turn them into slaves. Once captured, the slaves were often sold or put to work in various ways in North Africa.

It has been estimated that between 1530 and 1780 some one million, or one and a quarter million Europeans were captured and made slaves in North Africa, principally in Algiers, Tunis, and Tripoli, with further captives in Istanbul and Sallee.[26]

Many have argued that barbary slavery between 1625-1640 was one of the reasons for the outbreak of civil war in England. King Charles I succeeded to the throne in 1625, and immediately faced tension with the English sailors, ship owners, and other coastal inhabitants. At this time, there were already hundreds of captives in the Barbary States. Merchants would not only lose their employees to the barbary corsairs, but also their vessels and goods. They were furious that King Charles I was not putting enough of the money that was earned from taxes and other forms of revenue toward security along the coastline.

http://en.wikipedia.org/wiki/Barbary_corsairs#Barbary_slaves

Je was niet bekend met de Noord Afrikaanse piraten? Kijk je alleen naar geschiedenis waar je blanken de schuld van kan geven?
Hierover las ik laatst ook toevallig, was compleet nieuw voor mij in ieder geval.
  maandag 5 april 2010 @ 17:12:01 #222
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79971604
quote:
Op maandag 5 april 2010 17:03 schreef 9x19 het volgende:

[..]

Hierover las ik laatst ook toevallig, was compleet nieuw voor mij in ieder geval.
Niet dat dit nu zo'n enorme impact heeft gehad op de intellectuele ontwikkeling van Europa trouwens. Als iets grote klappen waren dan waren het de pestepidemiën die soms 30% van de bevolking wegvaagden.
The End Times are wild
pi_79972082
quote:
Op maandag 5 april 2010 16:40 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

One settler, one bullet!
Wat ben jij een arsehole met zo een achterlijke opmerking. Geloof je werkelijk daarin? Mijn moeder en vader en broer en sus wonen nog steeds in Zuid Afrika en zo ook vele andere Nederlandse immigranten en heel veel onschuldige jonge blanke menzen die allemaal na 1994 zijn geboren. Ook waren niet eens nagenoeg alle blanken voor de uitbuiting van de swarte bevolking gedurende de apartheid jaren . Denk eens na voor je met zo een klootzak uitspraak komt. Je zou zelf maar familie daar hebben wonen. Ik kan me heel erg boos maken over Hollanders die met zulke stomme uitspraken komen. Alsof het hier zo een tolerant land is.
  maandag 5 april 2010 @ 18:50:50 #224
155616 Proximo
For god, king & country
pi_79975058
quote:
Op maandag 5 april 2010 17:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Niet dat dit nu zo'n enorme impact heeft gehad op de intellectuele ontwikkeling van Europa trouwens. Als iets grote klappen waren dan waren het de pestepidemiën die soms 30% van de bevolking wegvaagden.
De pest was uiteraard ook een opzetje van blanke kapitalisten om nog meer mensen uit te buiten
pi_79975508
quote:
Op maandag 5 april 2010 16:40 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

One settler, one bullet!
Dat vind je ook over immigranten in Nederland?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')