abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79949570
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:40 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik vind het anders best goed te volgen.
Het is ook wel te begrijpen maar het leest zo lastig.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_79949672
Niks mis met Afrikaans.
  zondag 4 april 2010 @ 22:46:41 #153
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_79949793
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:34 schreef Tokkelos het volgende:

[..]

Omdat dit vir my 'n baie lekker taal is en dit my moerstaal is.

Omdat het voor mij een heerlijke taal is en het mijn moedertaal is.
Oké! Ik vroeg het me even af omdat je ook het standaard-Nederlands lijkt te beheersen. Maar het is vrij redelijk te volgen zo.
pi_79949844
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:38 schreef Gulo het volgende:

[..]

Dat is misschien wat overdreven. Maar je kan toch moeilijk ontkennen dat de het beeld wat in Nederland over bijvoorbeeld Mandela geschetst wordt op zijn zachtst gezegd nogal eenzijdig is...

Mandela wordt altijd maar als een grote held neergezet , terwijl hij medeverantwoordelijk is voor talloze moorden.

Als Mandela een Palestijn geweest was hadden ze hem in de media ongetwijfeld als een terrorist afgeschilderd...
Wat heeft Mandela hier nou weer mee te maken? Zelfs als je gelijk hebt over de talloze moorden (wat ik betwijfel gezien het feit dat hij 30 jaar in de bak zat, van zijn vrouw Winnie weet ik het wel), dan nog praat dit het steunen van het racistische apartheidsregime niet goed. Two wrongs doesn't make one right
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
pi_79950349
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:47 schreef Reuzelbek het volgende:

[..]

Wat heeft Mandela hier nou weer mee te maken? Zelfs als je gelijk hebt over de talloze moorden (wat ik betwijfel gezien het feit dat hij 30 jaar in de bak zat, van zijn vrouw Winnie weet ik het wel), dan nog praat dit het steunen van het racistische apartheidsregime niet goed. Two wrongs doesn't make one right
Goed in verband lezen. Mijn reactie heeft geen betrekking op het oorspronkelijke bericht (de moord op de AWB-leider), maar op het onderwerp hoe het onderwijs (en beeldvorming in bredere zin) ten aanzien van Z-A is.
  zondag 4 april 2010 @ 23:01:09 #156
67174 Dos37
Come on Twente
pi_79950484
Goed nieuws
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_79950588
quote:
Op zondag 4 april 2010 22:19 schreef Tokkelos het volgende:
nokwanda skryf:
"ik ben me ervan bewust dat de meerderheid niets heeft met het gedachtegoed van de AWB. Ik ken er heus blanken die normaal doen. En ja, er is ook n dat opzicht veel veranderd de laatste 15 jaar."

Daar was altyd al blankes wat normaal gedoen het, selfs baie meer as 15 jaar gelede.
Niet in mijn ogen en niet in mijn ervaring. Mij werd in Zuid Afrika nooit door zwarten gevraagd hoe ik aan een gekleurde zoon kwam. Wel door blanken. Die deden dara in 1997 iig meestal niet normaal over. En het feit dsat mijn familie in Soweto woonde en ik bij hen verbleef vond men helemaal van de gekke. Dat veranderde wel langzaam in de volgende jaren dat ik er met mijn zoon was. Nu zijn we al veel te lang niet geweest, dus ik heb het de laatste jaren niet meer persoonlijk ervaren, daar de contacten nu via telefoon en mail lopen.

Overigens heb ik mijn beeld van de Zuid-Afrikaanse situatie van voor 94 van vluchtelingen met wie ik bevriend was (en in veel gevallen nog ben)
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_79950739
Mandela een terrorist? Hij streed met het ANC tegen de apartheid, en daarbij vielen doden. Nou ja, het hangt af van wat je definitie van terrorisme is.

Terreblanche.. Ik had nog nooit van hem gehoord, maar die video van Louis Theroux gaf wel een goed beeld van hem. En het in memoriam op de site van de BBC is ook aardig om te lezen. Moge de beste man vrede vinden in het hiernamaals, gelukkig zijn we van hem af.
pi_79950983
Dat de Boeren gewoon autochtoon zijn is niet zo raar, aangezien ze tot 1795 naar Zuid-Afrika zijn wezen emigreren, alleen claimen dat ze het land mogen hebben omdat ze de welvaart hebben opgebouwd is natuurlijk wel raar.
In Suriname/op de Antillen lopen wij toch ook niet te klagen dat we er geen blanken in de (lokale) regering zitten?
pi_79951762
Zo'n mooi land (in 2002 2,5 week geweest via een verplichte excursie)! Maar tussen de verschillende bevolkinsgroepen komt het volgens mij nooit meer goed, en zulke gebeurtenissen helpen daarbij zeker niet...
  zondag 4 april 2010 @ 23:44:33 #161
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79952570
ik weet nog dat een delicatessezaak in arnhem voortdurend nieuwe ramen moest aanschaffen, omdat ze steeds in werden gegooid door linkse raddraaiers die tegen de verkoop van zuid-afrikaanse wijnen waren.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_79952609
^
Ben er ook wel tegen, het is over het algemeen sulfietrijke bocht.
  zondag 4 april 2010 @ 23:52:58 #163
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79952910
quote:
Op zondag 4 april 2010 23:45 schreef Koewam het volgende:
^
Ben er ook wel tegen, het is over het algemeen sulfietrijke bocht.

ik drink zelden rode wijn onder de 10 euro...
pi_79956775
Nou ja, ik denk dat er een hele hoop niet klopt aan hoe veel Nederlanders Zuid-Afrika zien, maar dat is dan wel aan alle kanten. Het 'succes' Zuid-Afrika is net zozeer een sprookje als het belachelijke idee dat blanken daar niet thuishoren of het paniek verhaal over hoe blanken er worden uitgemoord.

Zuid-Afrika was altijd een Afrikaans land met een heel dun laagje eerste wereld eroverheen geschilderd. Van dat stukje profiteert misschien 10% van de totale bevolking, waarvan dan weer maar 25% zwart is tegenwoordig. Het afschaffen van de Apartheid heeft er eigenlijk vooral voor gezorgd dat minder blanken beschermd worden tegen de hardheid van het leven in een derde wereld land.
  maandag 5 april 2010 @ 02:48:13 #165
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_79957675
quote:
Op zondag 4 april 2010 19:54 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nou ja, het gebied was rond 1650 zeker bewoond, en de bevolking was niet van Europese afkomst.

De hele Karoo was vrijwel onbewoond.
pi_79957809
Die jaartallen zijn niet zo heel interessant.
Vraag je gewoon eens af hoe het geweest zou zijn als jouw wieg in de RSA zou hebben gestaan en je opgegroeid bent met apartheid.
pi_79958071
quote:
Op maandag 5 april 2010 02:55 schreef Stali het volgende:
Die jaartallen zijn niet zo heel interessant.
Vraag je gewoon eens af hoe het geweest zou zijn als jouw wieg in de RSA zou hebben gestaan en je opgegroeid bent met apartheid.
Voor die 16 jarige moordenaar gaat dat dus al niet meer op.
  maandag 5 april 2010 @ 03:24:50 #168
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_79958113
quote:
Op maandag 5 april 2010 02:48 schreef Nobu het volgende:

[..]

De hele Karoo was vrijwel onbewoond.
Nou ja, we laten de halfwoestijn even buiten beschouwing.
  maandag 5 april 2010 @ 03:43:10 #169
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_79958285
quote:
Op maandag 5 april 2010 03:24 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nou ja, we laten de halfwoestijn even buiten beschouwing.
Dat is anders wel waar veel Boeren wonen..
  maandag 5 april 2010 @ 04:09:56 #170
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_79958431
quote:
Op maandag 5 april 2010 03:43 schreef Nobu het volgende:

[..]

Dat is anders wel waar veel Boeren wonen..
En steeds minder Bosjesmannen, die volgens mij niet zo blij zijn met de huidige toestand.
  maandag 5 april 2010 @ 04:27:26 #171
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_79958489
deed blank nederland ooit weer eens iets goed, is het weer niet goed volgens de nieuwe racisten.

zullen we de 'blanke boeren' vragen en masse te vertrekken door hun landerijen tegen een redelijke en commerciële prijs te verkopen en hen met hun eigendommen in nederland te verwelkomen. uiteraard met dezelfde schaal van uitkering als marokkanen en turken nu krijgen die een huis in hun geboortedorp hebben... en daar wonen....

betaald door zuid-afrika. die sowieso de rekening gaat betalen.
  maandag 5 april 2010 @ 05:03:48 #172
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_79958645
-edit-

[ Bericht 50% gewijzigd door Schenkstroop op 05-04-2010 08:34:01 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_79959134
quote:
Op maandag 5 april 2010 04:27 schreef zoalshetis het volgende:
deed blank nederland ooit weer eens iets goed, is het weer niet goed volgens de nieuwe racisten.

zullen we de 'blanke boeren' vragen en masse te vertrekken door hun landerijen tegen een redelijke en commerciële prijs te verkopen en hen met hun eigendommen in nederland te verwelkomen. uiteraard met dezelfde schaal van uitkering als marokkanen en turken nu krijgen die een huis in hun geboortedorp hebben... en daar wonen....

betaald door zuid-afrika. die sowieso de rekening gaat betalen.
Dat gebeurt al:

‘Blanke’ grond ligt veelal braak
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  maandag 5 april 2010 @ 10:21:46 #174
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_79960105
quote:
Op maandag 5 april 2010 10:10 schreef LXIV het volgende:
Zwarten zijn gewoon niet in staat om een land te leiden en tot welvaart te brengen. Dat heeft de geschiedenis keer op keer bewezen. Er is gewoon geen enkel succesvol voorbeeld van een zwarte regering. Het continent Afrika is op zich best kansrijk, het zijn de negers die er wonen die falen. In ieder stuk land in Afrika afzonderlijk zouden blanken een rijke natie kunnen stichten, zonder één cent ontwikkelingshulp.
Maar mét westerse technologie, mét westerse gewassen, mét westerse gedomesticeerde dieren. Als je een westerling in Afrika (of Australië zou zetten) en zou stellen: oké, nu mag je alleen inheemse gewassen en inheemse diersoorten gebruiken, dan zou hij het heel lastig krijgen.

Afrika heeft wel veel grote beesten, maar die zijn niet geschikt om te domesticeren. Sommige kun je temmen, maar daar houdt het mee op. De Khoi-San hebben zo oorspronkelijk een jager-verzamelaarsbestaan geleid; de Bantoe hebben op een gegeven moment agricultuur en metaalbewerking ontwikkeld en de Khoi-San naar Zuidelijk Afrika verdreven en binnen de Khoi-San hebben nomadische groepen die wel gedomesticeerde dieren overnamen andere pure jager-verzamelaars weer het leven lastig gemaakt.

Uiteindelijk is de mogelijkheid om zulke rijken te stichten niet een kwestie van mensen, maar van technologie. De indianen waren er natuurlijk snel genoeg bij om paarden en geweren van de Europeanen in te pikken, en hebben zo massaal bizons kunnen jagen, op een manier die ze nooit konden. Maar die snelle adaptie was niet genoeg om eeuwen ziektes, administratie en krijgservaring te overwinnen.

Zo ook in Afrika. Er is geen reden waarom ‘zwarten’ niet een land kunnen leiden. Er zijn wel reden waarom het in Afrika ontstellend beroerd gaat. En daar zit allicht wat foute trots bij, die ‘blanke’ technieken niet willen toepassen en het ook zelf wel denken te doen, maar er zit ook het probleem van onbekendheid en niet-opgeleid zijn in die manier van werken bij.

Dat jij het nu op het ras of de huidskleur gooit als enkele verklaring waar er zoveel factoren een rol meespelen vind ik echter toch wel bijster simplistisch.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_79960479
quote:
Op maandag 5 april 2010 02:24 schreef Monidique het volgende:
"Die zwarten", "zwartmannen", "Apartheid diende tenminste nog een doel". Zo'n topic stimuleert toch altijd weer nare, onzuivere -in dit geval puur racistische- meningen. Trekt het randvolk toch aan. Ach, die duidelijkheid moet er zijn, en in zoverre is dat goed.

Zo weet je weer met wie je absoluut niet om zou willen gaan, inderdaad.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')