quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:18 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Oh zo, mja dan is het alsnog te bepalen naar mijn mening. (A)
Lijkt me wel ja. Geen ervaring met sigma flitsers, enkel met canon speedlites.quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:35 schreef appelsjap het volgende:
Nog 1 vraag, is het zo dat je met de sigma flitser (EF-530) zonder voorflits kunt fotograferen? Bij mijn interne flitser flitst hij altijd eerst om scherpte en spotmetering enzo te doen, maar dat wil ik niet, ik wil dat de camera maar 1x flits en op een andere manier maar scherpstelt,
Hoe stelt de camera dan scherp?quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:37 schreef Isdatzo het volgende:
[..].
[..]
Lijkt me wel ja. Geen ervaring met sigma flitsers, enkel met canon speedlites.
Met het hulplicht dat op de flitser zit (geen idee of die sigma dat ook heeft), kan je ook uitzetten en dan doet 'ie het zonder hulpmiddelen. Dus net zoals dat je zonder het gebruik van flitser zou autofocussen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:39 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Hoe stelt de camera dan scherp?
Waar kun je 1/16e mee vergelijken? 1/10000ste? 1/20000ste? heb geen ideequote:Manual Switching of the amount of light
In manual flash mode, you can set the flash power level of the EF-530 DG ST with two levels : Full power and 1/16.
Dit is dat hulplicht neem ik aan?quote:AF auxiliary light is very convenient for photography in a dark place
AF may not work appropriately in a dark place. However, the AF auxiliary light mechanism of EF-530 DG ST lets you control AF even in situations where autofocusing is difficult. (With some cameras, AF auxiliary light may not work, please refer to a compatibility table)
Je kan de licht-output van de flitser niet gaan vergelijken met een sluitertijd. Waarom zou je dat willen?quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:45 schreef appelsjap het volgende:
Oke nog meer vragen![]()
[..]
Waar kun je 1/16e mee vergelijken? 1/10000ste? 1/20000ste? heb geen idee![]()
Yup.quote:[..]
Dit is dat hulplicht neem ik aan?
Op de Canon Powershot S5IS flitst hij 2 keer, waarvan de eerste zachter dan de hoofdflits. De tijdsduur tussen de 2 flitsen is afhankelijk van de sluitertijd. Aangezien er meestal op 1/60 tot 1/250 geflitst wordt lijkt het maar 1 flits. Pas bij sluitertijden van 1/20 of lager zie je pas dat de flits uit 2 flitsen bestaat. Op de EOS zie ik maar 1 flits. Of het gaat zo razendsnel achter elkaar dat ik het niet kan zien....quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:35 schreef appelsjap het volgende:
Nog 1 vraag, is het zo dat je met de sigma flitser (EF-530) zonder voorflits kunt fotograferen? Bij mijn interne flitser flitst hij altijd eerst om scherpte en spotmetering enzo te doen, maar dat wil ik niet, ik wil dat de camera maar 1x flits en op een andere manier maar scherpstelt,
Ja maar uit de tekst haal ik dat de sigma alleen full en 1/16 kan schieten, dat zou jammer zijn..quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je kan de licht-output van de flitser niet gaan vergelijken met een sluitertijd. Waarom zou je dat willen?
Overigens kan je volgens mij bij alle moderne speedlites het flitsvermogen handmatig instellen van 1/1 (max output) tot 1/64.
[..]
Yup.
Ja maar mijn EOS interne flitser maakt bij het half indrukken van de ontspanner al een flits en bij het indrukken nog een. daar zit tijd tussen. Ik wil bij het halfdrukken geen flits maar alleen bij het helemaal drukken.quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Op de Canon Powershot S5IS flitst hij 2 keer, waarvan de eerste zachter dan de hoofdflits. De tijdsduur tussen de 2 flitsen is afhankelijk van de sluitertijd. Aangezien er meestal op 1/60 tot 1/250 geflitst wordt lijkt het maar 1 flits. Pas bij sluitertijden van 1/20 of lager zie je pas dat de flits uit 2 flitsen bestaat. Op de EOS zie ik maar 1 flits. Of het gaat zo razendsnel achter elkaar dat ik het niet kan zien....
Dat zijn de handmatige instellingen op je flitser, die zijn beperkt. D.m.v. ETTL2 kun je de flitser ook bedienen vanaf je camera waar je ervoor kunt kiezen om de belichting automatisch te kiezen, of zelf een waarde kiezen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 21:51 schreef appelsjap het volgende:
Ja maar uit de tekst haal ik dat de sigma alleen full en 1/16 kan schieten, dat zou jammer zijn..
Als je bij deze flitser de ontspanner half indrukt dan gaat het AF-hulplicht branden. De flits is 1 keer. Ik raad je aan om een winkel te bezoeken om de flitser zelf uit te proberen. Dan kun je precies zien hoe dat in z'n werking gaat.quote:Ja maar mijn EOS interne flitser maakt bij het half indrukken van de ontspanner al een flits en bij het indrukken nog een. daar zit tijd tussen. Ik wil bij het halfdrukken geen flits maar alleen bij het helemaal drukken.
AF hulplicht is dat dat rode licht?quote:Op woensdag 3 februari 2010 22:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat zijn de handmatige instellingen op je flitser, die zijn beperkt. D.m.v. ETTL2 kun je de flitser ook bedienen vanaf je camera waar je ervoor kunt kiezen om de belichting automatisch te kiezen, of zelf een waarde kiezen.
[..]
Als je bij deze flitser de ontspanner half indrukt dan gaat het AF-hulplicht branden. De flits is 1 keer. Ik raad je aan om een winkel te bezoeken om de flitser zelf uit te proberen. Dan kun je precies zien hoe dat in z'n werking gaat.
Ja. Dat rode hulplicht van zo'n externe flitser heeft exact dezelfde werking als het AF-flitslicht van je interne flitser.quote:Op donderdag 4 februari 2010 00:44 schreef appelsjap het volgende:
[..]
AF hulplicht is dat dat rode licht?
Ik weet niet of dit je vraag beantwoord (en ik je vraag helemaal snap) maar ik doe een poging: Als je in RAW schiet kan je achteraf de kleurtemperatuur instellen. In bovengenoemde gevallen speel je daarmee tot de kleuren het natuurlijkst voor je overkomen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 22:14 schreef Xcalibur het volgende:
hee, een nieuw topic... vandaar dat het zo rustig was in mijn AT
Ik heb een theoretisch vraagje over witbalans. Hoe bepaal je die bij nachtopnamen bijvoorbeeld? Aangezien je dan knap weinig kleur in je plaat hebt.... of bij een show waarbij het licht steeds van kleur wisselt?
HEHE, eindelijk iemand die mijn vraag begrijpt.quote:Op donderdag 4 februari 2010 01:14 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ja. Dat rode hulplicht van zo'n externe flitser heeft exact dezelfde werking als het AF-flitslicht van je interne flitser.
Je interne flitser maakt één of zelfs meerdere flitsen tijdens het autofocussen, en bij die externe flitsers zorgt het rode hulplicht daar dus voor en flitst hij pas op het moment dat je ook echt de foto maakt.
Ik doelde vooral op het vooraf instellen van de juiste witbalans met behulp van een grijskaart oid.quote:Op donderdag 4 februari 2010 01:30 schreef didotcicero het volgende:
[..]
Ik weet niet of dit je vraag beantwoord (en ik je vraag helemaal snap) maar ik doe een poging: Als je in RAW schiet kan je achteraf de kleurtemperatuur instellen. In bovengenoemde gevallen speel je daarmee tot de kleuren het natuurlijkst voor je overkomen.
Varta oplaadbare batterijen van min 2500mAhquote:Op donderdag 4 februari 2010 13:28 schreef appelsjap het volgende:
Oke, ik heb besloten dat het een EX430 wordt, dat ivm maar 70 euro verschil tussen de sigma en de 430 en 100% compatibility. Ik denk dat als ik nu in een goede flitser investeer ik er lang blij mee zal zijn.![]()
Nu is de vraag wat kan er het best in kwa batterijen?
Als je ze altijd net van tevoren oplaadt gewoon goede NiMH batterijen, als je de batterijen wat langer er in laat zitten kun je het beste Sanyo Eneloop (of GP Recyko+ en zo zijn er nog een paar geloof ik) gebruiken want die houden hun lading veel langer vast. En het is handig om een goede lader te hebben die batterijen per stuk kan opladen.quote:Op donderdag 4 februari 2010 13:28 schreef appelsjap het volgende:
Oke, ik heb besloten dat het een EX430 wordt, dat ivm maar 70 euro verschil tussen de sigma en de 430 en 100% compatibility. Ik denk dat als ik nu in een goede flitser investeer ik er lang blij mee zal zijn.![]()
Nu is de vraag wat kan er het best in kwa batterijen?
quote:Op donderdag 4 februari 2010 14:24 schreef appelsjap het volgende:
Misschien een hele domme vraag, maar kan de flitser geen gebruik maken van je accu;s als je bijv een batterygrip hebt op je camera?
Misschien staat hier ook nog wat info in wat je kutn gebruiken [Centraal] Flitsers en flitstechniekenquote:Op maandag 25 januari 2010 16:18 schreef angel008 het volgende:
aansluiten op de grip gaat niet wel kan je (voor de 580EX II) een powerpack kopen maar deze werkt ook alleen maar als er ook 4 aa's inzit dus lichter zal je setup er niet van worden
thanks die had ik niet gezienquote:Op donderdag 4 februari 2010 14:28 schreef Ynske het volgende:
[..]
[..]
Misschien staat hier ook nog wat info in wat je kutn gebruiken [Centraal] Flitsers en flitstechnieken
Heb je de zoekfunctie van je browser al eens geprobeerd?quote:Op donderdag 4 februari 2010 01:56 schreef appelsjap het volgende:
Verder snap ik dit niet, als ik in de compatibilitielijst kijk van de sigma zie ik de 450D er niet bij staan, maar die staat onder REBEL X, denk ik, maar bij AF HULPLICHT staat een kruisje
http://www.sigma-photo.co.jp/english/flash/comp_dg_st.htm#02
1,5 jaar terug heb ik 2700mAh batterijen van Varta gekocht, maar binnen een jaar was de interne weerstand te groot te geworden om nog fatsoenlijk te werken. Het gevolg is een hogere oplaadtijd van de flitser. Bovendien worden de batterijen sneller voor leeg aangezien omdat ze op een gegeven moment niet voldoende stroom kunnen leveren. De effectieve capaciteit neemt daardoor dramatisch af. Varta maakt de aangegeven capaciteit van 2700mAh meer dan waar, iets waar weinig merken aan kunnen tippen, maar voorwaarde is wel dat er geen grote stroom ontrokken wordt aan de batterij. Bovendien vind ik de zelfontlading te groot vergeleken met b.v. GP. Voor goed advies zou ik kijken naar de RF-modelbouw fora. Panasonic batterijen worden vaak geprezen vanwege hun lage interne weerstand, precies datgene wat je nodig hebt om je flitser snel op te laden.quote:Op donderdag 4 februari 2010 13:38 schreef sjoemie_82 het volgende:
Varta oplaadbare batterijen van min 2500mAh
en koop dan 2 setjes je wilt nooit zonder staan. Vaak bij de kruidvat ion de aanbieding met lader voor euro of 15
Ja, maar dat heeft hij ookquote:Op dinsdag 9 februari 2010 23:13 schreef Xcalibur het volgende:
Hee, dat heb ik ook met een D90....
Ik weet niet hoe de camera ermee omgaat, maar er valt natuurlijk veel meer informatie op de sensor (x seconden keer x pixels) dan bij een korte sluitertijd. Daar moet wel wat zinnigs van gebrouwen worden. Ik vind het zelf niet zo vreemd dus, maar het is wel raar als die vriend het niet heeft....
Heb je soms nabewerkings- / correctie- / whatever opties aanstaan in je toestel?
Ik ben waarschijnlijk blind, en dacht dat hij dat dus aan had staan, maar idd!quote:Op dinsdag 9 februari 2010 23:21 schreef Ener-G het volgende:
Lange sluitertijd noise reductie optie aan staan? Dan gaat ie na het maken van de foto ff processen, en dan laat ie hem pas zien.
dus jij zegt, hoog diafragma getal( +11? )quote:Op woensdag 10 februari 2010 20:38 schreef Xcalibur het volgende:
Welk diafragma had je daarbij?
Die kan je wellicht nog kleiner zetten om minder licht op te vangen, misschien kan ook je ISO waarde nog omlaag?
Als je met 1 flits echt teveel licht hebt wordt het lastig denk ik
Klein diafragma gebruiken inderdaad, maar je sluitertijd wel wat langer. 1/60 sec is veel te kort... Je zult toch echt aan meerdere secondes moeten denken of voor mijn part een halve minuut ofzo.quote:Op woensdag 10 februari 2010 21:04 schreef hipy123 het volgende:
[..]
dus jij zegt, hoog diafragma getal( +11? )
veder sluitertijd laag? vast zetten op 60 ofzo?
en veder dan gewoon als flits ziet klikken, snelle response :p
Een statief gebruiken en alles handmatig instellen:quote:Op woensdag 10 februari 2010 20:19 schreef hipy123 het volgende:
maar bliksem, als je dat lang open laat( dat heb ik geprobeerd dus ) dan verlicht die flits zoveel dat je daarna gewoon een foto krijgt als of het bijna dag licht is
Klopt.quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:35 schreef aaipod het volgende:
Volgens mij zijn die dingen meer bedoeld zodat je niet 2 verschillende kleuren licht krijgt wat ontzettend moeilijk is om nog eens te corrigeren later. Als je 1 kleur 'geel' licht hebt is alles makkelijk dmv veranderen van wit balans recht te trekken
De flitser dimmen heeft dus niet het zelfde effect. Of je nou op volle kracht flitst of op een fractie daarvan, de kleurtemperatuur blijft nog een probleem.quote:Op donderdag 11 februari 2010 23:12 schreef mug89 het volgende:
maar ik dacht, misschien heeft iemand hier ervaring mee, en kun je met die gele de felle flits uit je foto halen.
(je kunt in mijn geval ook de flitser dimmen, maar wie weet is dit een mooier effect)
quote:Flash photography with color filters
Two types of color filters are supplied with the SB-900 for taking flash pictures under fluorescent lighting and for use with incandescent/tungsten lighting. The optional Color Filter Set SJ-3 is available. (kF-11)
Four types of color filters for changing the color of the light from the flash are optionally available.
Filters Purpose
Fluorescent filters (FL-G1, FL-G2)
Balance the color of light from the fl ash to match that of fl uorescent lighting
Incandescent filters (TN-A1, TN-A2)
Balance the color of light from the fl ash to match that of incandescent or tungsten lighting
Color filters (Optional)
Create interesting effects by changing the color of the light from the fi lters
Ja, je hebt High Speed Sync nodig. Op de flits een keer op de H knop drukken zodat het bliksemflitsje met de H op het schermpje van de flitser staat. Het heeft er mee te maken dat je sluiter bij sneller dan 1/200 seconde nooit helemaal open staat en als je flitser dan 1 keer zou flitsen zou maar een deel van het beeld belicht zijn door de flitser.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 15:26 schreef appelsjap het volgende:
Als ik mijn 430EXII op mijn 450d heb, en ik wil flitsen met een sluitertijd van 1/2000 of 1/4000, gaat ie automatisch terug naar 1/200 bij het half indrukken van de ontspanner. Normaal?
Gek, hier werkt ie gewoonquote:Op vrijdag 12 februari 2010 00:53 schreef Omniej het volgende:
Overigens doet het linkje het niet bij mij...
Ik weet niet of je het antwoord al had gekregen: Als je een grijskaart meefotografeerd dan kun je in adobe bridge dat aangeven als middengrijs en word de foto of foto's daarop aangepast qua witbalans. Of dit ook goed werkt in wisselende omstandigheden weet ik niet maar dat kun je altijd uitproberen lijkt me.quote:Op donderdag 4 februari 2010 08:43 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Ik doelde vooral op het vooraf instellen van de juiste witbalans met behulp van een grijskaart oid.
Wat volgens mij niet lukt omdat het ofwel te donker is ('s nachts) ofwel omdat de kleur van het licht continue wisselt (bij een show).... dus de vraag is eigenlijk: is er een andere manier dan dit achteraf 1 voor 1 te corrigeren?
In je antwoord noem je precies het probleem waar Xcalibur in zijn vraag juist op wijst... Of het voor het gebruik van een grijskaart niet veel te donker is dus, en zelfs als dat niet zo is, is er dus nog het probleem van de wisselende lichtomstandigheden.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 13:06 schreef Degro het volgende:
[..]
Ik weet niet of je het antwoord al had gekregen: Als je een grijskaart meefotografeerd dan kun je in adobe bridge dat aangeven als middengrijs en word de foto of foto's daarop aangepast qua witbalans. Of dit ook goed werkt in wisselende omstandigheden weet ik niet maar dat kun je altijd uitproberen lijkt me.
Groet,
Peter
Adobe Camera Raw even updaten wellicht? Of helpt dat niet?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 14:50 schreef Ynske het volgende:
Iemand enig idee hoe ik Adobe Bridge weer zover krijg dat hij de thumbnails van mn raw-bestanden laat zien?
Heb mn flap opnieuw moeten installeren, zo ook met bridge, voorheen liet hij dit gewoon zien, en nu niet meer.
heb de rawviewer van microsoft wel weer erop gezet?
Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
een goede, ga t meteen ff doenquote:Op vrijdag 19 februari 2010 14:52 schreef Omniej het volgende:
[..]
Adobe Camera Raw even updaten wellicht? Of helpt dat niet?
Inderdaad, het principe snapte ik alquote:Op vrijdag 19 februari 2010 14:48 schreef Omniej het volgende:
In je antwoord noem je precies het probleem waar Xcalibur in zijn vraag juist op wijst... Of het voor het gebruik van een grijskaart niet veel te donker is dus, en zelfs als dat niet zo is, is er dus nog het probleem van de wisselende lichtomstandigheden.
Hoe dan ook denk ik niet dat er een goede manier is behalve achteraf één voor één corrigeren eigenlijk.
Jij bent goehoed!!!quote:Op vrijdag 19 februari 2010 14:52 schreef Omniej het volgende:
[..]
Adobe Camera Raw even updaten wellicht? Of helpt dat niet?
Nou ik hoop dat het geen oplichting is? Ik kan m ophalen, dus ik ga m zeker testen, maar ik heb nooit zo;n lens gehad dus weet niet wat de kwaliteit moet zijn, of wat de standaard kwaliteit is. Laptop kan ik wel meenemen, maar heb geen idee hoe ik die tests moet doen voor de betreffende lens, heb je een guide/tutorial/website? Eentje die betrouwbaar is want ik moet zeker weten dat het een goede lens is voor ik zoveel geld uitgeef. Verder heb ik m al gemailed of er defecten aan zaten maar dat was niet zo zei die.quote:Op woensdag 24 februari 2010 14:50 schreef Degro het volgende:
Weet je zeker dat het geen oplichterij is? Als je de lens goed wil testen neem een laptop mee zodat je terplekke de foto's op een groot scherm kunt bekijken. Download een focus test kaart zodat je gelijk op front of back focus kunt controleren. Bekijk test van de betreffende lens dan kun je weten waar je op moet letten.
Ja oke, ik zie die tests wel, maar hoe test ik nou of die lens dezelfde resultaten geeft? En of de lens goed is? Want ik schiet op een APS-C body, en die test zijn gemaakt op fullframe.quote:Op woensdag 24 februari 2010 15:24 schreef Degro het volgende:
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/420-canon_24105_4_5d
http://www.photozone.de/c(...)-test-report--reviewquote:Op woensdag 24 februari 2010 15:34 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Ja oke, ik zie die tests wel, maar hoe test ik nou of die lens dezelfde resultaten geeft? En of de lens goed is? Want ik schiet op een APS-C body, en die test zijn gemaakt op fullframe.
quote:Op woensdag 24 februari 2010 15:16 schreef whaley het volgende:
Als je geluk hebt is het een lens uit een kit (combinatie camera+lens) en had de koper van de camera de lens niet nodig... succes ermee in ieder geval!
Die lens is echt de bom.Ik heb m zelf ookquote:Op woensdag 24 februari 2010 17:03 schreef appelsjap het volgende:
oke thanks allen, hoop dat het een goeie is.
Ik heb niks professioneels wat betreft fotobewerking.. Alleen de standaard programma's die op een windows-bak zittenquote:Op maandag 1 maart 2010 11:20 schreef Xcalibur het volgende:
@ Illuminare: als je de foto kunt roteren is het dan genoeg, of niet? Dat kan zo'n beetje met ieder programma namelijk.... wat heb je wel?
@ Tumble: zoek eens op "photoshop mask"
In principe moet je het kleur voorwerp 'uitsnijden' uit je foto, en deze in de zwart/witte versie van je foto plakken...
met picasa kan t ookquote:Op maandag 1 maart 2010 10:42 schreef Illuminare het volgende:
Een vraagje, weet niet zeker of die hier thuis hoort![]()
Kan je een scheve horizon ook rechtzetten met een andere programma dan photoshop? Want dat heb ik dus niet...
Alvast bedankt!
Super ik ga er gelijk mee aan de slagquote:Op maandag 1 maart 2010 11:20 schreef Xcalibur het volgende:
@ Illuminare: als je de foto kunt roteren is het dan genoeg, of niet? Dat kan zo'n beetje met ieder programma namelijk.... wat heb je wel?
@ Tumble: zoek eens op "photoshop mask"
In principe moet je het kleur voorwerp 'uitsnijden' uit je foto, en deze in de zwart/witte versie van je foto plakken...
Probeer dan eens een fotobewerkingsprogramma als GIMP.quote:Op maandag 1 maart 2010 11:22 schreef Illuminare het volgende:
[..]
Ik heb niks professioneels wat betreft fotobewerking.. Alleen de standaard programma's die op een windows-bak zitten
Lees dit topic eens rustig door.quote:Op maandag 1 maart 2010 14:04 schreef Beetjevaag het volgende:
Hallo!
Mijn digitale camera is onlangs stukgegaan en nu ben ik op zoek naar een nieuwe. Ik wil eigenlijk heel graag een DSLR maar ik weet niet zo goed welke ik nu het beste kan nemen.
Wat ik wel graag zou willen is een zoom die je met de hand kunt instellen (door aan de lens te draaien, niet met een knopje), ik heb gehoord dat er spiegelreflex-camera's zijn die die functie hebben. Is er iemand die zo'n camera heeft en mij er meer over kan vertellen?
Thanks alvast!
zet een beer oid neer, en begin met een grotere fwaarde en ga dan steeds bijstellenquote:Op maandag 8 maart 2010 14:50 schreef Chemiu het volgende:
Hoe krijg ik (zelf)portretten die met zelfontspanner zijn gemaakt scherp? Ik heb niemand anders om neer te zetten op de plaats waar ik wil gaan zitten en zit dus altijd met onscherpe foto's. Probeer al scherp te stellen op voorwerpen die ik neerleg waar ik denk dat mijn ogen komen, maar dat werkt op een of andere manier niet ...
Of met een kleiner diafragma werken of net zolang proberen tot het wel lukt.quote:Op maandag 8 maart 2010 14:50 schreef Chemiu het volgende:
Hoe krijg ik (zelf)portretten die met zelfontspanner zijn gemaakt scherp? Ik heb niemand anders om neer te zetten op de plaats waar ik wil gaan zitten en zit dus altijd met onscherpe foto's. Probeer al scherp te stellen op voorwerpen die ik neerleg waar ik denk dat mijn ogen komen, maar dat werkt op een of andere manier niet ...
reviews zijn wel positief, alleen is 't wel heel erg langzaamquote:Op zaterdag 13 februari 2010 00:11 schreef Erasmo het volgende:
Wie heeft hier ervaring met Adox CHS 25 ART? Het een van de weinige betaalbare zwartwitfilms....
Maakt voor mij niet uit, ik zal met die film toch vanaf een statief werkenquote:Op maandag 8 maart 2010 15:04 schreef zquing het volgende:
[..]
reviews zijn wel positief, alleen is 't wel heel erg langzaam
Dan doe je het toch foutquote:Op maandag 8 maart 2010 14:50 schreef Chemiu het volgende:
Probeer al scherp te stellen op voorwerpen die ik neerleg waar ik denk dat mijn ogen komen, maar dat werkt op een of andere manier niet ...
Zandvoort.quote:Op maandag 19 april 2010 00:39 schreef zquing het volgende:
Waar gebruiken jullie je 80-200F2.8 voor? Ik schiet er alleen heel soms een portretje meeMaar heb 'm wel voor 't geval dat ik 200mm nodig heb(wat echt nooit is lijkt 't wel)
Ik moet er maar weer een keertje mee gaan rondlopen, 't wordt toch heerlijk fotoweerquote:Op maandag 19 april 2010 07:43 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Zandvoort.
En voor in de stad.
Gekoppeld met m'n 24-70.
Een zeer fijne combo.
Als ik m'n histogram check, kijk ik eigenlijk alleen of alles er nog netjes in 'past'. Oftewel, de pieken uiterst links en rechts moeten niet te breed zijn, aangezien dat zou betekenen dat de schaduwpartijen volledig dichtgelopen zijn, of de highlights juist zijn uitgebeten.quote:Op maandag 19 april 2010 14:06 schreef zquing het volgende:
en hoe moet je een histogram gebruiken voor 't beoordelen van je belichting?
Op een cropcamera zou ik zelf nooit alleen de 24-105 gebruiken. 't Is een fantastisch mooie lens die ik zelf ook nog van plan ben aan te gaan schaffen (ook voor crop), maar ik heb er dan ook nog een 10-20 naast.quote:Op donderdag 29 april 2010 15:35 schreef staticdata het volgende:
OF een externe flitser erop die niet direct op het gezicht flitst?
Ik heb zelf een vraag.
Ik wil zelf een nieuwe camera, qua gevoel ga ik richting de Canon 550D of de 50. Mooie lens die ik zag is de 24-105 L IS UMS
Maar in hoeverre zijn er nadelen als je deze lens gaat gebruiken met deze toestellen? volgens mij zijn het beide "Crop" toestellen dus moet je rekening houden met brandpunt x 1.6.
Verlies je teveel de groothoek functionaliteit?
Standaard wat belichtingscompensatie instellen? of misschien van meterinstelling veranderen (partial/evaluative/center weighted average of hoe die dingen ook heten ;-)quote:Op woensdag 28 april 2010 22:29 schreef manda-rijn het volgende:
volautomatisch is inderdaad overbelicht.
Canon EOS 1000D
Tamron 70-300mm lens gebruik ik voor portret
Poeh, das lastig.quote:Op donderdag 6 mei 2010 14:38 schreef __Saviour__ het volgende:
Wat is een goed geschikt bereik om in dierentuinen mooie close-ups te kunnen maken?
200, 300mm? Of meer nog?
Dat ligt aan de dierentuin. 70-300 is vaak voldoende, voor de echte nerds 400 of 500mm, maar voor een aquarium is 50mm f/18 goed genoeg. Het is mij zelfs gelukt om met een 10,5 fisheye een mooie foto te makenquote:Op donderdag 6 mei 2010 14:38 schreef __Saviour__ het volgende:
Wat is een goed geschikt bereik om in dierentuinen mooie close-ups te kunnen maken?
200, 300mm? Of meer nog?
Mischien met een naald indrukken en een beetje proberen te bewegen? Of gewoon terugsturen als je zekerheid wilquote:Op zondag 9 mei 2010 21:07 schreef mrkanarie het volgende:
Mensen, ik heb een poco problemo. Ik heb een Canon 1000D, en sinds vandaag is één van de contactpunten tussen de lens en body (derde van links) ingedrukt en krijg ik hem niet meer naar buiten. Hierdoor heb ik constant een verbindingsfout tussen lens en camera. Kan ik dit zelf fixen of moet ik hiermee naar de Canonwinkel?
Ik heb toevallig een 50-500 in de verkoop staan.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:55 schreef __Saviour__ het volgende:
Die Sigma 50-500 zat ik ook naar te kijken, het is een wel heel erg interessant bereik. Het ondervangt veel verschillende situaties. Is die nog goed te hanteren zonder statief?
Een klein stapje eronder kom ik de 80-400 tegen, die is iets lichtsterker in het verre bereik.
De 70-200 (de f/4 versie, is er zowel met als zonder IS) is er ook een die ik overweeg, icm met een 1.4 of 2.0 TC
Bij Canon 100-400 lees ik in sommige artikelen als nadeel dat die door de constructie redelijk gevoelig zou zijn voor het opzuigen van stof. Het is ook een relatief oud ontwerp, heeft dat nog duidelijke beperkingen tov recentere objectieven?
Da's onmiskenbaar een pdraadquote:Op dinsdag 11 mei 2010 20:59 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik vind hier net een oude Tokina 135mm 2.8, maar nu vraag ik mij af wat voor mount er op zit.
Er zit namelijk schroefdraad op en een klein pinnetje die niets doet als het diafragma op handmatig staat, maar dicht gaat als je er op drukt en hij op automatisch staat.
Iemand een idee?
Maar hoe kan ik die op een 40D zetten, hoe heet pdraad in het engels?quote:Op dinsdag 11 mei 2010 21:19 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Da's onmiskenbaar een pdraad
Pdraad kun je naar iedere vatting behalve Nikon aanpassen. Wij hebben hier ook zo'n Tokina SL135 liggen die ooit door Jongesok voor een habbekrats in Houten uit de bak werd getrokken. Het is een van de scherpere klassieke lenzen die we hebben..
Op fleabay worden adapters verkocht. Zoek eens op 'lensadapterEOS-M42' en kijk wat je vangt.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 21:23 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Maar hoe kan ik die op een 40D zetten, hoe heet pdraad in het engels?
simpel adaptertjequote:Op dinsdag 11 mei 2010 21:23 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Maar hoe kan ik die op een 40D zetten, hoe heet pdraad in het engels?
Als 't goed is welquote:Op woensdag 12 mei 2010 22:35 schreef Tieu het volgende:
Grappig, ga ik hier heen om een vraag te stellen en dan wordt het onderwerp net behandeld.
[ontopic]
Deze adapter heeft dus zo'n chip.
http://www.rugift.com/pho(...)ter-programmable.htm
En als ik het dus goed begrijp geeft straks mijn camera aan door middel van een bliepje dat mijn lens scherp is gesteld. Ondanks dat het een ouderwetser lens is zonder autofocus of iets dergelijks?
Op een Canon heeft het alleen het voordeel dat de correcte lensopening doorgegeven wordt aan de camera waardoor de lichtmeter iets minder van de leg raakt plus dat je de juiste brandpuntsafstand in de EXIF ziet.quote:Op donderdag 13 mei 2010 00:55 schreef Tieu het volgende:
En wat is dan het verschil tussen die en deze? Als ik het zo zie het kunnen programmeren van een chip.
Maar wat voor voordeel biedt dat?
http://www.rugift.com/pho(...)er-focus-confirm.htm
Werkt zo'n gewone chip dan maar voor één brandpuntafstand en altijd hetzelfde diafragma?quote:Op donderdag 13 mei 2010 02:25 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Op een Canon heeft het alleen het voordeel dat de correcte lensopening doorgegeven wordt aan de camera waardoor de lichtmeter iets minder van de leg raakt plus dat je de juiste brandpuntsafstand in de EXIF ziet.
Op een Sony/Konica-Minolta heb je het voordeel dat de stabilisatie een idee heeft van wat voor lens er op de camera zit en daarop zijn gedrag kan afstemmen.
Het programmeren van zo'n chip is echter een nogal klierig klusje, bij sommige chips moet je middels blinde opnamen door de diafragma- en brandpuntenreeks navigeren. Dat is behalve omslachtig ook nog eens niet bevorderlijk voor de levensduur van de sluiter.
Zelf geef ik de voorkeur aan een gewone chip met één diafragma en brandpuntwaarde. AF-assist geeft dan een keurige piep en de lichtmeter raakt niet teveel van slag.(en die adapters zijn nog eens goeiekoper ook)
Mijn gechipte Canon-M42-adapter geeft altijd 2.0 en 50mm door, ook al schroef ik er een 600mm in. Maakt op een Canon voor de werking verder niet veel uit, kan alleen van belang zijn bij camera's met stabilisatie.(Sony)quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:58 schreef Tieu het volgende:
[..]
Werkt zo'n gewone chip dan maar voor één brandpuntafstand en altijd hetzelfde diafragma?
Bij Pentax vraagt de camera gewoon welk brandpunt je gemonteerd hebt. Moet je wel opnieuw ingeven (kan makkelijk via het menu) als je van de ene naar de andere oude lens wisselt.quote:Op donderdag 13 mei 2010 13:15 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
kan alleen van belang zijn bij camera's met stabilisatie.(Sony)
De Sigma 50-500 is een lens die bij mij ook steeds blijft jeuken. Ik kan hem regelmatig lenen en het bereik blijft me verbazen. De lens is prima te gebruiken zonder statief, al is hij wel degelijk behoorlijk zwaar. Het grootste nadeel vind ik de omgekeerde zoomring, je draait dus de andere kant op (Sigma). Verder komen de foto's er wat geler uit, maar ook dat ken ik van alle Sigma's.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:55 schreef __Saviour__ het volgende:
Die Sigma 50-500 zat ik ook naar te kijken, het is een wel heel erg interessant bereik. Het ondervangt veel verschillende situaties. Is die nog goed te hanteren zonder statief?
Een klein stapje eronder kom ik de 80-400 tegen, die is iets lichtsterker in het verre bereik.
De 70-200 (de f/4 versie, is er zowel met als zonder IS) is er ook een die ik overweeg, icm met een 1.4 of 2.0 TC
Bij Canon 100-400 lees ik in sommige artikelen als nadeel dat die door de constructie redelijk gevoelig zou zijn voor het opzuigen van stof. Het is ook een relatief oud ontwerp, heeft dat nog duidelijke beperkingen tov recentere objectieven?
Leuke foto trouwens, die fisheye's leveren grappige plaatjes op als je lekker dichtbij kan komen
Die kwaliteitsspreiding heb ik inderdaad ook gezien bij de 100-400, het krankzinnige daarbij is dat ze maar in twee smaken leverbaar lijken, 'ietwat tegenvallend' of 'helemaal top'.quote:Op donderdag 13 mei 2010 13:32 schreef elcastel het volgende:
De 100-400 heeft me nog niet overtuigd. Er schijnt toch best een kwaliteitsverschil te zitten in die lenzen en de schuifzoom lijkt me ook niks (overigens het stofzuigereffect schijnt vooral op de 1 serie voor te komen, al ken ik meerdere mensen die het NIET onderschrijven). Ik weet wel dat ik gruwelijk mooie platen heb gezien uit deze lens, dus het kan wél !
Dat denk ik ook.quote:Op donderdag 13 mei 2010 13:59 schreef Ouwesok het volgende:
Dat 'dustpump'-gedoe is een internetverhaal dat een eigen leven is gaan leiden.
Wat is je budget?quote:Op woensdag 12 mei 2010 20:25 schreef zquing het volgende:
ik heb UV filters/beschermings filters nodig voor mn glaswerk, wat is aan te raden en betaalbaar? Heb 2 77mm filters nodig en als iemand een goede pola weet graag
vast wel.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:55 schreef justmattie het volgende:
Past een Nikon D60 op een Velbon DV-30?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |