Op een cropcamera zou ik zelf nooit alleen de 24-105 gebruiken. 't Is een fantastisch mooie lens die ik zelf ook nog van plan ben aan te gaan schaffen (ook voor crop), maar ik heb er dan ook nog een 10-20 naast.quote:Op donderdag 29 april 2010 15:35 schreef staticdata het volgende:
OF een externe flitser erop die niet direct op het gezicht flitst?
Ik heb zelf een vraag.
Ik wil zelf een nieuwe camera, qua gevoel ga ik richting de Canon 550D of de 50. Mooie lens die ik zag is de 24-105 L IS UMS
Maar in hoeverre zijn er nadelen als je deze lens gaat gebruiken met deze toestellen? volgens mij zijn het beide "Crop" toestellen dus moet je rekening houden met brandpunt x 1.6.
Verlies je teveel de groothoek functionaliteit?
Standaard wat belichtingscompensatie instellen? of misschien van meterinstelling veranderen (partial/evaluative/center weighted average of hoe die dingen ook heten ;-)quote:Op woensdag 28 april 2010 22:29 schreef manda-rijn het volgende:
volautomatisch is inderdaad overbelicht.
Canon EOS 1000D
Tamron 70-300mm lens gebruik ik voor portret
Poeh, das lastig.quote:Op donderdag 6 mei 2010 14:38 schreef __Saviour__ het volgende:
Wat is een goed geschikt bereik om in dierentuinen mooie close-ups te kunnen maken?
200, 300mm? Of meer nog?
Dat ligt aan de dierentuin. 70-300 is vaak voldoende, voor de echte nerds 400 of 500mm, maar voor een aquarium is 50mm f/18 goed genoeg. Het is mij zelfs gelukt om met een 10,5 fisheye een mooie foto te makenquote:Op donderdag 6 mei 2010 14:38 schreef __Saviour__ het volgende:
Wat is een goed geschikt bereik om in dierentuinen mooie close-ups te kunnen maken?
200, 300mm? Of meer nog?
Mischien met een naald indrukken en een beetje proberen te bewegen? Of gewoon terugsturen als je zekerheid wilquote:Op zondag 9 mei 2010 21:07 schreef mrkanarie het volgende:
Mensen, ik heb een poco problemo. Ik heb een Canon 1000D, en sinds vandaag is één van de contactpunten tussen de lens en body (derde van links) ingedrukt en krijg ik hem niet meer naar buiten. Hierdoor heb ik constant een verbindingsfout tussen lens en camera. Kan ik dit zelf fixen of moet ik hiermee naar de Canonwinkel?
Ik heb toevallig een 50-500 in de verkoop staan.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:55 schreef __Saviour__ het volgende:
Die Sigma 50-500 zat ik ook naar te kijken, het is een wel heel erg interessant bereik. Het ondervangt veel verschillende situaties. Is die nog goed te hanteren zonder statief?
Een klein stapje eronder kom ik de 80-400 tegen, die is iets lichtsterker in het verre bereik.
De 70-200 (de f/4 versie, is er zowel met als zonder IS) is er ook een die ik overweeg, icm met een 1.4 of 2.0 TC
Bij Canon 100-400 lees ik in sommige artikelen als nadeel dat die door de constructie redelijk gevoelig zou zijn voor het opzuigen van stof. Het is ook een relatief oud ontwerp, heeft dat nog duidelijke beperkingen tov recentere objectieven?
Da's onmiskenbaar een pdraadquote:Op dinsdag 11 mei 2010 20:59 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik vind hier net een oude Tokina 135mm 2.8, maar nu vraag ik mij af wat voor mount er op zit.
Er zit namelijk schroefdraad op en een klein pinnetje die niets doet als het diafragma op handmatig staat, maar dicht gaat als je er op drukt en hij op automatisch staat.
Iemand een idee?
Maar hoe kan ik die op een 40D zetten, hoe heet pdraad in het engels?quote:Op dinsdag 11 mei 2010 21:19 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Da's onmiskenbaar een pdraad
Pdraad kun je naar iedere vatting behalve Nikon aanpassen. Wij hebben hier ook zo'n Tokina SL135 liggen die ooit door Jongesok voor een habbekrats in Houten uit de bak werd getrokken. Het is een van de scherpere klassieke lenzen die we hebben..
Op fleabay worden adapters verkocht. Zoek eens op 'lensadapterEOS-M42' en kijk wat je vangt.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 21:23 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Maar hoe kan ik die op een 40D zetten, hoe heet pdraad in het engels?
simpel adaptertjequote:Op dinsdag 11 mei 2010 21:23 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Maar hoe kan ik die op een 40D zetten, hoe heet pdraad in het engels?
Als 't goed is welquote:Op woensdag 12 mei 2010 22:35 schreef Tieu het volgende:
Grappig, ga ik hier heen om een vraag te stellen en dan wordt het onderwerp net behandeld.
[ontopic]
Deze adapter heeft dus zo'n chip.
http://www.rugift.com/pho(...)ter-programmable.htm
En als ik het dus goed begrijp geeft straks mijn camera aan door middel van een bliepje dat mijn lens scherp is gesteld. Ondanks dat het een ouderwetser lens is zonder autofocus of iets dergelijks?
Op een Canon heeft het alleen het voordeel dat de correcte lensopening doorgegeven wordt aan de camera waardoor de lichtmeter iets minder van de leg raakt plus dat je de juiste brandpuntsafstand in de EXIF ziet.quote:Op donderdag 13 mei 2010 00:55 schreef Tieu het volgende:
En wat is dan het verschil tussen die en deze? Als ik het zo zie het kunnen programmeren van een chip.
Maar wat voor voordeel biedt dat?
http://www.rugift.com/pho(...)er-focus-confirm.htm
Werkt zo'n gewone chip dan maar voor één brandpuntafstand en altijd hetzelfde diafragma?quote:Op donderdag 13 mei 2010 02:25 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Op een Canon heeft het alleen het voordeel dat de correcte lensopening doorgegeven wordt aan de camera waardoor de lichtmeter iets minder van de leg raakt plus dat je de juiste brandpuntsafstand in de EXIF ziet.
Op een Sony/Konica-Minolta heb je het voordeel dat de stabilisatie een idee heeft van wat voor lens er op de camera zit en daarop zijn gedrag kan afstemmen.
Het programmeren van zo'n chip is echter een nogal klierig klusje, bij sommige chips moet je middels blinde opnamen door de diafragma- en brandpuntenreeks navigeren. Dat is behalve omslachtig ook nog eens niet bevorderlijk voor de levensduur van de sluiter.
Zelf geef ik de voorkeur aan een gewone chip met één diafragma en brandpuntwaarde. AF-assist geeft dan een keurige piep en de lichtmeter raakt niet teveel van slag.(en die adapters zijn nog eens goeiekoper ook)
Mijn gechipte Canon-M42-adapter geeft altijd 2.0 en 50mm door, ook al schroef ik er een 600mm in. Maakt op een Canon voor de werking verder niet veel uit, kan alleen van belang zijn bij camera's met stabilisatie.(Sony)quote:Op donderdag 13 mei 2010 12:58 schreef Tieu het volgende:
[..]
Werkt zo'n gewone chip dan maar voor één brandpuntafstand en altijd hetzelfde diafragma?
Bij Pentax vraagt de camera gewoon welk brandpunt je gemonteerd hebt. Moet je wel opnieuw ingeven (kan makkelijk via het menu) als je van de ene naar de andere oude lens wisselt.quote:Op donderdag 13 mei 2010 13:15 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
kan alleen van belang zijn bij camera's met stabilisatie.(Sony)
De Sigma 50-500 is een lens die bij mij ook steeds blijft jeuken. Ik kan hem regelmatig lenen en het bereik blijft me verbazen. De lens is prima te gebruiken zonder statief, al is hij wel degelijk behoorlijk zwaar. Het grootste nadeel vind ik de omgekeerde zoomring, je draait dus de andere kant op (Sigma). Verder komen de foto's er wat geler uit, maar ook dat ken ik van alle Sigma's.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:55 schreef __Saviour__ het volgende:
Die Sigma 50-500 zat ik ook naar te kijken, het is een wel heel erg interessant bereik. Het ondervangt veel verschillende situaties. Is die nog goed te hanteren zonder statief?
Een klein stapje eronder kom ik de 80-400 tegen, die is iets lichtsterker in het verre bereik.
De 70-200 (de f/4 versie, is er zowel met als zonder IS) is er ook een die ik overweeg, icm met een 1.4 of 2.0 TC
Bij Canon 100-400 lees ik in sommige artikelen als nadeel dat die door de constructie redelijk gevoelig zou zijn voor het opzuigen van stof. Het is ook een relatief oud ontwerp, heeft dat nog duidelijke beperkingen tov recentere objectieven?
Leuke foto trouwens, die fisheye's leveren grappige plaatjes op als je lekker dichtbij kan komen
Die kwaliteitsspreiding heb ik inderdaad ook gezien bij de 100-400, het krankzinnige daarbij is dat ze maar in twee smaken leverbaar lijken, 'ietwat tegenvallend' of 'helemaal top'.quote:Op donderdag 13 mei 2010 13:32 schreef elcastel het volgende:
De 100-400 heeft me nog niet overtuigd. Er schijnt toch best een kwaliteitsverschil te zitten in die lenzen en de schuifzoom lijkt me ook niks (overigens het stofzuigereffect schijnt vooral op de 1 serie voor te komen, al ken ik meerdere mensen die het NIET onderschrijven). Ik weet wel dat ik gruwelijk mooie platen heb gezien uit deze lens, dus het kan wél !
Dat denk ik ook.quote:Op donderdag 13 mei 2010 13:59 schreef Ouwesok het volgende:
Dat 'dustpump'-gedoe is een internetverhaal dat een eigen leven is gaan leiden.
Wat is je budget?quote:Op woensdag 12 mei 2010 20:25 schreef zquing het volgende:
ik heb UV filters/beschermings filters nodig voor mn glaswerk, wat is aan te raden en betaalbaar? Heb 2 77mm filters nodig en als iemand een goede pola weet graag
vast wel.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 11:55 schreef justmattie het volgende:
Past een Nikon D60 op een Velbon DV-30?
Maar een 50mm f/1.8 is ook pas bij f/2.8 scherp.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 16:43 schreef Xcalibur het volgende:
Als je lichtgevoeliger wilt, is het verschil van f3.5 naar f2.8 dan niet een beetje klein?
Ik zou eerder dan een 50mm f1.8 ofzo kijken, die zijn doorgaans retescherp bovendien
Grote nadeel is natuurlijk dat het geen zoomlens is, maar voor iets meer dan 100 euro is dat niet zo'n probleem lijkt me
Die 55-200 van hem is waarschijnlijk een 55-200 f/3.5-4.5 (ik neem althans aan dat hij niet de f/4.5-5.6 heeft)...quote:Op zaterdag 15 mei 2010 16:43 schreef Xcalibur het volgende:
Als je lichtgevoeliger wilt, is het verschil van f3.5 naar f2.8 dan niet een beetje klein?
Ik zou eerder dan een 50mm f1.8 ofzo kijken, die zijn doorgaans retescherp bovendien
Ik heb nu ook een Sigma, die vind ik prima.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 16:40 schreef Omniej het volgende:
De Sigma 70-200 f/2.8 kun je misschien ook nog overwegen. Schijnt een stuk betere AF te hebben dan de Tamron, die redelijk traag is. Zelf met beide overigens geen ervaring, maar ik wijs je er maar even op.
Een 50mm zou misschien wel handig zijn als ik slechts een paar meter van het podium sta. Maar soms is dat niet het geval, en moet ik toch echt zoomen.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 16:43 schreef Xcalibur het volgende:
Grote nadeel is natuurlijk dat het geen zoomlens is, maar voor iets meer dan 100 euro is dat niet zo'n probleem lijkt me
Klopt, ik heb de f/3.5-4.5.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 16:55 schreef Omniej het volgende:
[..]
Die 55-200 van hem is waarschijnlijk een 55-200 f/3.5-4.5 (ik neem althans aan dat hij niet de f/4.5-5.6 heeft)...
Dan is f/2.8 over het hele bereik wel een redelijke verbetering natuurlijk.
Voor dat geld heb je twee fonkelnieuwe Sigma's... Spreekt voor zich dat de Canon een prachtlens is, maar je moet het geld er wel even voor hebben liggen zal ik maar zeggen.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 17:32 schreef appelsjap het volgende:
het beste zou natuurlijk een canon 70-200 f/2.8 IS USM zijn, en dan de mark 1, op marktplaats voor zo;n 1300 euro ofzo verkrijgbaar.
Dat dus. Ik heb er het geld wel voor (over). Maar het is natuurlijk een hobby. Ik verdien er geen cent meequote:Op zaterdag 15 mei 2010 17:42 schreef Omniej het volgende:
[..]
Voor dat geld heb je twee fonkelnieuwe Sigma's... Spreekt voor zich dat de Canon een prachtlens is, maar je moet het geld er wel even voor hebben liggen zal ik maar zeggen.
voor dat geld heb je ook 7 tamron 18-200's, dat wil toch niks zeggenquote:Op zaterdag 15 mei 2010 17:42 schreef Omniej het volgende:
[..]
Voor dat geld heb je twee fonkelnieuwe Sigma's... Spreekt voor zich dat de Canon een prachtlens is, maar je moet het geld er wel even voor hebben liggen zal ik maar zeggen.
Tuurlijk wel. De Sigma 70-200 f/2.8 is gewoon een mooie lens. Ik zou hem nou niet bepaald met een of andere 18-200 willen vergelijken eerlijk gezegd...quote:Op zaterdag 15 mei 2010 17:47 schreef appelsjap het volgende:
[..]
voor dat geld heb je ook 7 tamron 18-200's, dat wil toch niks zeggen
Ik gebruik de Sigma 70-200 tijdens autosport evenementen en de lens bevalt erg goed. Ook in de zeikende regen blijft hij zonder problemen aan de gangquote:Op zaterdag 15 mei 2010 17:27 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ik heb nu ook een Sigma, die vind ik prima.Dus dan kan ik misschien inderdaad beter daarvoor gaan
85 F1.8 en F1.2L ja.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 17:48 schreef Erasmo het volgende:
Canon heeft toch ook wel een 80/85 1.4 oid?
Gewoon écht bewust mee bezig zijn tijdens het fotograferen?quote:Op vrijdag 28 mei 2010 21:14 schreef dE_Danoontjepower het volgende:
hoe kan ik nou voorkomen dat ik straks na de vakantie alle 865 foto's moet gaan rechtzetten?? want ook vanavond viel het weer tegen met de horizon. of doen jullie ze zelf ook gewoon rechtzetten?
Nog even een kleine aanvulling, wanneer je door een raam ergens naar binnen fotografeert (en je dus dicht bij dat raam staat) gaat het eenvoudiger met zo'n opvouwbare rubberen zonnekap. Je houdt je lens dan zodanig dat die zonnekap tegen het raam aan zit, maar je lens nog volledig vrij van het raam staat (anders verkruk je je AF-motor of je hele lens).quote:Op zondag 30 mei 2010 11:47 schreef krijg064 het volgende:
Thanks. 't Zal niet zo heel vaak voorkomen dat ik door ruiten fotografeer (dit was tot dusver de eerste keer), maar misschien toch een keer een polarisatiefilter aanschaffen. Je weet nooit :-)
Ah! Geldprobleem herken ikquote:Op maandag 31 mei 2010 12:23 schreef xjoyce het volgende:
Ik wil vooral in de winter aan de slag kunnen hiermee. Ik heb toen veel shoots af moeten zeggen door het weer. Ik heb nog geen studio ofzo maar ik wil gaan beginnen tegen een witte muur aan bijvoobeeld en misschien over een tijdje wel een kleine studio.
Ook wil ik hem mee kunnen nemen op locatie.
Enn.... welke techniek wordt hier bedoeld dan?quote:Ik lees echter dat deze laatste door de techniek van de 50D niet zo geschikt is en daardoor mindere foto's zou maken.
Even Adobe Camera Raw updaten. (of installeren)quote:Op maandag 31 mei 2010 21:56 schreef Hilzillah het volgende:
Hmmmz.... is er iemand hier die mij kan vertellen of ik een converter kan vinden die Sony ARW bestanden om kan zetten naar 'gewoon' RAW.
Of misschien een extra'tje voor Photoshop elements (7.0) zodat deze de ARW bestanden herkent.
De kans is groot dat je software ouder is dan je camera. Je kan onmogelijk verwachten dat Adobe in 2005 (bijvoorbeeld) weet hoe de RAW van een camera eruit gaat zien die in 2006 en later uitkomen.quote:Op maandag 31 mei 2010 22:10 schreef Hilzillah het volgende:
Ehm.. Ik ben een beetje nieuw in foto land, ik heb foto's in RAW formaat op mijn PC staan die geschoten zijn met een Canon, die kan ik gewoon openen in Elements, maar ARW formaat foto's die gemaakt zijn met mijn eigen Sony cam krijg ik niet geopend.
Die worden geopend in Elements...quote:Op dinsdag 1 juni 2010 00:38 schreef Omniej het volgende:
Worden de Canon-RAW's geopend in Adobe Camera Raw? Of ergens anders in?
De software is van 2008, volgens mij een van de nieuwste versies.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 12:12 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
De kans is groot dat je software ouder is dan je camera. Je kan onmogelijk verwachten dat Adobe in 2005 (bijvoorbeeld) weet hoe de RAW van een camera eruit gaat zien die in 2006 en later uitkomen.
Je kan op de adobe site de nieuwste RAW plugin downloaden die je elements update om zodoende je nieuwste RAW te kunnen lezen (mits je PE niet te oud is)
Er is geen uniform "raw" bestand. Er is geen standaard waaraan een raw-bestand moet voldoen. Ieder merk heeft z'n eigen format.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 21:53 schreef Hilzillah het volgende:
[..]
De software is van 2008, volgens mij een van de nieuwste versies.
Het is een sony 'probleem' die maakt ARW bestanden van RAW's. Ik had via een site DE oplossing...
Helaas was de oplossing zo verschrikkelijk goed dat ik nu geen enkel RAW of ARW bestand meer kan openen..
*zucht*
Dubbelquote:Op dinsdag 1 juni 2010 22:16 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Er is geen uniform "raw" bestand. Er is geen standaard waaraan een raw-bestand moet voldoen. Ieder merk heeft z'n eigen format.
Canon heeft CR2 / CRW, nikon heeft NEF, kodac heeft KDC, pentax PTX en sony heeft ARW. Als je adobe programmatuur gebruikt kan je hier de nieuwste camera raw downloaden.
Corel Paint Shop Pro heeft die functie.quote:Op zaterdag 12 juni 2010 19:25 schreef xjoyce het volgende:
Ik heb een vraag over bewerking kan dat ook hier?
Ik wil graag weten hoe je in een foto laat lijken of de zon schijnt, Bij deze foto van mark de roo is het met kunslicht gedaan maar blijkbaar kan je het ook zo bewerken. Weet iemand hoe ik dat kan doen met photoshop?
[ afbeelding ]
Een witte plek bij haar hoofd dodgen?quote:Op zaterdag 12 juni 2010 19:58 schreef xjoyce het volgende:
Hmm paint shop pro heb ik nog nooit gehad maar met Photoshop moet dit ook te doen zijn lijkt me.;p
dus als iemand het weet en me kan helpen zou echt super zijn (heb trouwens internet al afgespeurd maar ik kon niks vinden)
Dat was ik nog vergeten te zeggenquote:Op zaterdag 12 juni 2010 20:19 schreef Omniej het volgende:Verder zit een heel groot deel natuurlijk in een aanpassing van de kleurtonen. Je zal hoe dan ook die warme kleuren erin moeten editen als die nog niet in je foto zitten
In dat geval zou je echt eens naar D-Town TV moeten gaan en dan aflevering 39 bekijken. Daar wordt toevallig precies uitgelegd hoe je dat moet doen (fotograferen soort van tegen de zon in). Tis in het engels...quote:Op zaterdag 12 juni 2010 20:22 schreef xjoyce het volgende:
Nee ik ga dinsdag foto's maken met een bandje, en het leek me tof om te weten hoe dit moet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |