abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77907093
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 23:35 schreef aaipod het volgende:
Volgens mij zijn die dingen meer bedoeld zodat je niet 2 verschillende kleuren licht krijgt wat ontzettend moeilijk is om nog eens te corrigeren later. Als je 1 kleur 'geel' licht hebt is alles makkelijk dmv veranderen van wit balans recht te trekken
Klopt.

Als een ruimte verlicht wordt met geel kunstlicht en je gaat dat mengen met meer blauwig flitslicht, krijg je geheid problemen met die mengeling van kleurtemperaturen... Het enige wat zo'n filter doet is dus inderdaad de kleurtemperatuur op één lijn trekken. (zelfde doe je dus bijvoorbeeld met een groene filter voor TL licht)
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 23:12 schreef mug89 het volgende:
maar ik dacht, misschien heeft iemand hier ervaring mee, en kun je met die gele de felle flits uit je foto halen.
(je kunt in mijn geval ook de flitser dimmen, maar wie weet is dit een mooier effect)
De flitser dimmen heeft dus niet het zelfde effect. Of je nou op volle kracht flitst of op een fractie daarvan, de kleurtemperatuur blijft nog een probleem.

Overigens doet het linkje het niet bij mij...
pi_77909251
Ja, ik heb ook van die filters bij m'n externe flitser, maar ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er mee moet. Je verandert er (logischerwijs) de kleur van je flitslicht mee, en dat is volgens mij vooral ter compensatie van de kleur van het aanwezige licht....

De flitser 'dimmen' is heel wat anders, dan geeft hij gewoon minder licht, niet een andere kleur

Edit: uit de handleiding van mijn flitser:
quote:
Flash photography with color filters
Two types of color filters are supplied with the SB-900 for taking flash pictures under fluorescent lighting and for use with incandescent/tungsten lighting. The optional Color Filter Set SJ-3 is available. (kF-11)
Four types of color filters for changing the color of the light from the flash are optionally available.

Filters Purpose
Fluorescent filters (FL-G1, FL-G2)
Balance the color of light from the fl ash to match that of fl uorescent lighting

Incandescent filters (TN-A1, TN-A2)
Balance the color of light from the fl ash to match that of incandescent or tungsten lighting

Color filters (Optional)
Create interesting effects by changing the color of the light from the fi lters
pi_77921914
Als ik mijn 430EXII op mijn 450d heb, en ik wil flitsen met een sluitertijd van 1/2000 of 1/4000, gaat ie automatisch terug naar 1/200 bij het half indrukken van de ontspanner. Normaal?
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_77922224
Yes.. "high speed sync" is het sleutelwoord.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_77922257
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 15:26 schreef appelsjap het volgende:
Als ik mijn 430EXII op mijn 450d heb, en ik wil flitsen met een sluitertijd van 1/2000 of 1/4000, gaat ie automatisch terug naar 1/200 bij het half indrukken van de ontspanner. Normaal?
Ja, je hebt High Speed Sync nodig. Op de flits een keer op de H knop drukken zodat het bliksemflitsje met de H op het schermpje van de flitser staat. Het heeft er mee te maken dat je sluiter bij sneller dan 1/200 seconde nooit helemaal open staat en als je flitser dan 1 keer zou flitsen zou maar een deel van het beeld belicht zijn door de flitser.
pi_77928076
oke, bednakt , ik ga het over een paar daagjes opnieuw proberen.
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 00:11:32 #57
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_77941815
Wie heeft hier ervaring met Adox CHS 25 ART? Het een van de weinige betaalbare zwartwitfilms....
pi_77956831
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 00:53 schreef Omniej het volgende:

Overigens doet het linkje het niet bij mij...
Gek, hier werkt ie gewoon
pi_78181265
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 08:43 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Ik doelde vooral op het vooraf instellen van de juiste witbalans met behulp van een grijskaart oid.
Wat volgens mij niet lukt omdat het ofwel te donker is ('s nachts) ofwel omdat de kleur van het licht continue wisselt (bij een show).... dus de vraag is eigenlijk: is er een andere manier dan dit achteraf 1 voor 1 te corrigeren?
Ik weet niet of je het antwoord al had gekregen: Als je een grijskaart meefotografeerd dan kun je in adobe bridge dat aangeven als middengrijs en word de foto of foto's daarop aangepast qua witbalans. Of dit ook goed werkt in wisselende omstandigheden weet ik niet maar dat kun je altijd uitproberen lijkt me.

Groet,

Peter
pi_78185257
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 13:06 schreef Degro het volgende:

[..]

Ik weet niet of je het antwoord al had gekregen: Als je een grijskaart meefotografeerd dan kun je in adobe bridge dat aangeven als middengrijs en word de foto of foto's daarop aangepast qua witbalans. Of dit ook goed werkt in wisselende omstandigheden weet ik niet maar dat kun je altijd uitproberen lijkt me.

Groet,

Peter
In je antwoord noem je precies het probleem waar Xcalibur in zijn vraag juist op wijst... Of het voor het gebruik van een grijskaart niet veel te donker is dus, en zelfs als dat niet zo is, is er dus nog het probleem van de wisselende lichtomstandigheden.

Hoe dan ook denk ik niet dat er een goede manier is behalve achteraf één voor één corrigeren eigenlijk.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 19 februari 2010 @ 14:50:03 #61
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_78185316
Iemand enig idee hoe ik Adobe Bridge weer zover krijg dat hij de thumbnails van mn raw-bestanden laat zien?

Heb mn flap opnieuw moeten installeren, zo ook met bridge, voorheen liet hij dit gewoon zien, en nu niet meer.
heb de rawviewer van microsoft wel weer erop gezet?

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_78185443
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 14:50 schreef Ynske het volgende:
Iemand enig idee hoe ik Adobe Bridge weer zover krijg dat hij de thumbnails van mn raw-bestanden laat zien?

Heb mn flap opnieuw moeten installeren, zo ook met bridge, voorheen liet hij dit gewoon zien, en nu niet meer.
heb de rawviewer van microsoft wel weer erop gezet?

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
Adobe Camera Raw even updaten wellicht? Of helpt dat niet?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 19 februari 2010 @ 14:55:43 #63
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_78185577
das
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 14:52 schreef Omniej het volgende:

[..]

een goede, ga t meteen ff doen
Today is life -

Dale Carnegie
pi_78186052
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 14:48 schreef Omniej het volgende:
In je antwoord noem je precies het probleem waar Xcalibur in zijn vraag juist op wijst... Of het voor het gebruik van een grijskaart niet veel te donker is dus, en zelfs als dat niet zo is, is er dus nog het probleem van de wisselende lichtomstandigheden.

Hoe dan ook denk ik niet dat er een goede manier is behalve achteraf één voor één corrigeren eigenlijk.
Inderdaad, het principe snapte ik al
Ik heb het overigens nog niet uitgeprobeerd, moet ik binnenkort eens doen
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 19 februari 2010 @ 15:18:25 #65
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_78186445
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 14:52 schreef Omniej het volgende:

[..]

Jij bent goehoed!!!

* Ynske gaat dr foto's weer bewerken
Today is life -

Dale Carnegie
pi_78393277
Ik heb even hulp nodig van de echte pro's Ik zal u voor altijd dankbaar zijn.
Ik heb een lens op het oog, eentje die normaal 900-1000 euro is, maar op een bepaalde vraag&aanbod site wordt ie aangeboden voor ruim 400 euro minder dan de nieuw prijs. Een hele goede prijs, al zeg ik het zelf, maar ben gewoon bang dat het een optisch minder goede kwaliteit lens is, dus lager dan de standaard kwaliteit.

Is er een manier om een lens goed te testen op kleur, scherptestelling enzo? Ik moet 100% zeker weten dat de lens echt goed is.
pi_78393450
Weet je zeker dat het geen oplichterij is? Als je de lens goed wil testen neem een laptop mee zodat je terplekke de foto's op een groot scherm kunt bekijken. Download een focus test kaart zodat je gelijk op front of back focus kunt controleren. Bekijk test van de betreffende lens dan kun je weten waar je op moet letten.
pi_78394138
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:50 schreef Degro het volgende:
Weet je zeker dat het geen oplichterij is? Als je de lens goed wil testen neem een laptop mee zodat je terplekke de foto's op een groot scherm kunt bekijken. Download een focus test kaart zodat je gelijk op front of back focus kunt controleren. Bekijk test van de betreffende lens dan kun je weten waar je op moet letten.
Nou ik hoop dat het geen oplichting is? Ik kan m ophalen, dus ik ga m zeker testen, maar ik heb nooit zo;n lens gehad dus weet niet wat de kwaliteit moet zijn, of wat de standaard kwaliteit is. Laptop kan ik wel meenemen, maar heb geen idee hoe ik die tests moet doen voor de betreffende lens, heb je een guide/tutorial/website? Eentje die betrouwbaar is want ik moet zeker weten dat het een goede lens is voor ik zoveel geld uitgeef. Verder heb ik m al gemailed of er defecten aan zaten maar dat was niet zo zei die.
  woensdag 24 februari 2010 @ 15:07:23 #69
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_78394333
Welke lens is het?
pi_78394370
24-105 L IS USM
pi_78394516
Als je geluk hebt is het een lens uit een kit (combinatie camera+lens) en had de koper van de camera de lens niet nodig... succes ermee in ieder geval!
pi_78395215
quote:
Ja oke, ik zie die tests wel, maar hoe test ik nou of die lens dezelfde resultaten geeft? En of de lens goed is? Want ik schiet op een APS-C body, en die test zijn gemaakt op fullframe.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 24 februari 2010 @ 15:38:51 #75
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_78395417
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 15:34 schreef appelsjap het volgende:

[..]

Ja oke, ik zie die tests wel, maar hoe test ik nou of die lens dezelfde resultaten geeft? En of de lens goed is? Want ik schiet op een APS-C body, en die test zijn gemaakt op fullframe.
http://www.photozone.de/c(...)-test-report--review

De crop factor test.

Hier wat tips:
http://forum.belgiumdigital.com/f35/2-de-hands-lens-190660.html
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_78395491
Nou wat betreft de chromatisch aberatie maakt het niet zoveel uit op welke body deze zit. En die vervormingen zullen allicht wat minder zijn door het gebruik van een aps c body das alleen maar goed. Je kunt het testen door een stuk papier met rechte lijnen te fotograferen en dat op een groot scherm bekijken. En dan ook iets in het echt te fotograferen en zien of de afwijkingen storend zijn ja of nee. Maar door op de chromatische aberaties te letten en op de fron of backfocus heb je het belangrijkste wel te pakken. Als ie goed focust heb je een goede lens.
pi_78395538
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 15:16 schreef whaley het volgende:
Als je geluk hebt is het een lens uit een kit (combinatie camera+lens) en had de koper van de camera de lens niet nodig... succes ermee in ieder geval!

Dat zou een idiote verkoopreden zijn zeg... (of een domme aankoop van die verkoper althans)
pi_78399175
oke thanks allen, hoop dat het een goeie is.
pi_78428044
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 17:03 schreef appelsjap het volgende:
oke thanks allen, hoop dat het een goeie is.
Die lens is echt de bom.Ik heb m zelf ook En voor die prijs. Bijna te mooi om waar te zijn.
"Do or do not, there is no try!"
Kick my ass!
Xblog360
[url=http:/gesignaleerd.blogspot.com]Blog[/url]
pi_78582461
Een vraagje, weet niet zeker of die hier thuis hoort

Kan je een scheve horizon ook rechtzetten met een andere programma dan photoshop? Want dat heb ik dus niet...

Alvast bedankt!
  maandag 1 maart 2010 @ 10:50:03 #81
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_78582639
photoshop vraagje
ongetwijfeld is de vraag al eens eerder voorbij gekomen maar ik kon hem niet vinden
ik heb een kleurenfoto en wil de gehele foto in zwart wit behalve een kleur/voorwerp hoe doe ik dit?
Life never gets darker then midnight
pi_78583499
@ Illuminare: als je de foto kunt roteren is het dan genoeg, of niet? Dat kan zo'n beetje met ieder programma namelijk.... wat heb je wel?

@ Tumble: zoek eens op "photoshop mask"
In principe moet je het kleur voorwerp 'uitsnijden' uit je foto, en deze in de zwart/witte versie van je foto plakken...
pi_78583555
quote:
Op maandag 1 maart 2010 11:20 schreef Xcalibur het volgende:
@ Illuminare: als je de foto kunt roteren is het dan genoeg, of niet? Dat kan zo'n beetje met ieder programma namelijk.... wat heb je wel?

In principe moet je het kleur voorwerp 'uitsnijden' uit je foto, en deze in de zwart/witte versie van je foto plakken...
Ik heb niks professioneels wat betreft fotobewerking.. Alleen de standaard programma's die op een windows-bak zitten
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 1 maart 2010 @ 12:49:35 #84
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_78586525
quote:
Op maandag 1 maart 2010 10:42 schreef Illuminare het volgende:
Een vraagje, weet niet zeker of die hier thuis hoort

Kan je een scheve horizon ook rechtzetten met een andere programma dan photoshop? Want dat heb ik dus niet...

Alvast bedankt!
met picasa kan t ook
en is gratis

picasa.google.nl
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 1 maart 2010 @ 13:16:40 #85
126005 Tumble
Ik val en sta weer op
pi_78587483
quote:
Op maandag 1 maart 2010 11:20 schreef Xcalibur het volgende:

Super ik ga er gelijk mee aan de slag
Life never gets darker then midnight
pi_78588311
quote:
Op maandag 1 maart 2010 11:22 schreef Illuminare het volgende:

[..]

Ik heb niks professioneels wat betreft fotobewerking.. Alleen de standaard programma's die op een windows-bak zitten
Probeer dan eens een fotobewerkingsprogramma als GIMP.

Is gratis te downloaden.
pi_78589595
Hallo!

Mijn digitale camera is onlangs stukgegaan en nu ben ik op zoek naar een nieuwe. Ik wil eigenlijk heel graag een DSLR maar ik weet niet zo goed welke ik nu het beste kan nemen.

Wat ik wel graag zou willen is een zoom die je met de hand kunt instellen (door aan de lens te draaien, niet met een knopje), ik heb gehoord dat er spiegelreflex-camera's zijn die die functie hebben. Is er iemand die zo'n camera heeft en mij er meer over kan vertellen?

Thanks alvast!
Rules are for people who don't know how to get around them.
(Tori Harrison)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 1 maart 2010 @ 14:05:43 #88
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_78589670
quote:
Op maandag 1 maart 2010 14:04 schreef Beetjevaag het volgende:
Hallo!

Mijn digitale camera is onlangs stukgegaan en nu ben ik op zoek naar een nieuwe. Ik wil eigenlijk heel graag een DSLR maar ik weet niet zo goed welke ik nu het beste kan nemen.

Wat ik wel graag zou willen is een zoom die je met de hand kunt instellen (door aan de lens te draaien, niet met een knopje), ik heb gehoord dat er spiegelreflex-camera's zijn die die functie hebben. Is er iemand die zo'n camera heeft en mij er meer over kan vertellen?

Thanks alvast!
Lees dit topic eens rustig door.
[Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera, deel 19
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_78598110
Dank je wel, er staat een hoop nuttige info in!
Excuses voor mijn verdwaalde bericht
Rules are for people who don't know how to get around them.
(Tori Harrison)
  FOK!fotograaf maandag 8 maart 2010 @ 14:50:10 #90
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_78889913
Hoe krijg ik (zelf)portretten die met zelfontspanner zijn gemaakt scherp? Ik heb niemand anders om neer te zetten op de plaats waar ik wil gaan zitten en zit dus altijd met onscherpe foto's. Probeer al scherp te stellen op voorwerpen die ik neerleg waar ik denk dat mijn ogen komen, maar dat werkt op een of andere manier niet ...
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 8 maart 2010 @ 14:55:34 #91
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_78890125
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:50 schreef Chemiu het volgende:
Hoe krijg ik (zelf)portretten die met zelfontspanner zijn gemaakt scherp? Ik heb niemand anders om neer te zetten op de plaats waar ik wil gaan zitten en zit dus altijd met onscherpe foto's. Probeer al scherp te stellen op voorwerpen die ik neerleg waar ik denk dat mijn ogen komen, maar dat werkt op een of andere manier niet ...
zet een beer oid neer, en begin met een grotere fwaarde en ga dan steeds bijstellen
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 8 maart 2010 @ 15:03:19 #92
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_78890448
quote:
Of met een kleiner diafragma werken of net zolang proberen tot het wel lukt.
  maandag 8 maart 2010 @ 15:04:29 #93
122997 zquing
Drama Junk
pi_78890486
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 00:11 schreef Erasmo het volgende:
Wie heeft hier ervaring met Adox CHS 25 ART? Het een van de weinige betaalbare zwartwitfilms....
reviews zijn wel positief, alleen is 't wel heel erg langzaam
"Those unforgettable days, for them I live"
  maandag 8 maart 2010 @ 15:12:55 #94
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_78890788
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:04 schreef zquing het volgende:

[..]

reviews zijn wel positief, alleen is 't wel heel erg langzaam
Maakt voor mij niet uit, ik zal met die film toch vanaf een statief werken
  maandag 8 maart 2010 @ 15:22:14 #95
122997 zquing
Drama Junk
pi_78891240
voor de 3eu die je per rolletje betaald kan er weinig mis gaan dan toch?
  maandag 8 maart 2010 @ 16:55:42 #96
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_78895601
quote:
Probeer al scherp te stellen op voorwerpen die ik neerleg waar ik denk dat mijn ogen komen, maar dat werkt op een of andere manier niet ...
Dan doe je het toch fout Ik zet altijd mijn gitaar rechtop een stoel en stel scherp op de fretten/snaren waar ongeveer mijn ogen komen. werkt perfect
  maandag 19 april 2010 @ 00:39:07 #97
122997 zquing
Drama Junk
pi_80468058
Waar gebruiken jullie je 80-200F2.8 voor? Ik schiet er alleen heel soms een portretje mee Maar heb 'm wel voor 't geval dat ik 200mm nodig heb(wat echt nooit is lijkt 't wel)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 19 april 2010 @ 07:43:15 #98
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_80469779
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:39 schreef zquing het volgende:
Waar gebruiken jullie je 80-200F2.8 voor? Ik schiet er alleen heel soms een portretje mee Maar heb 'm wel voor 't geval dat ik 200mm nodig heb(wat echt nooit is lijkt 't wel)
Zandvoort.
En voor in de stad.
Gekoppeld met m'n 24-70.
Een zeer fijne combo.
  maandag 19 april 2010 @ 10:04:31 #99
122997 zquing
Drama Junk
pi_80471881
quote:
Op maandag 19 april 2010 07:43 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Zandvoort.
En voor in de stad.
Gekoppeld met m'n 24-70.
Een zeer fijne combo.
Ik moet er maar weer een keertje mee gaan rondlopen, 't wordt toch heerlijk fotoweer . Ook even een kenko 1.4TC halen voor nog iets meer berijk
  maandag 19 april 2010 @ 14:06:49 #100
122997 zquing
Drama Junk
pi_80480500
en hoe moet je een histogram gebruiken voor 't beoordelen van je belichting?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')