abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 januari 2010 @ 15:43:39 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77337536

Welkom in alweer deel 209 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere actie-dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dergelijke dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89

>> Materieel Omlopen
Er zijn een aantal (vaste) omlopen van verschillend mat. Van een aantal is er een lijst gemaakt. Hieronder links erheen.
Plan T - Informatie (Omlopen, treinstellen e.d. Last update: 24-1-09)

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 27-01-2010 15:50:09 ]
pi_77337562
Fipo.
pi_77337637
quote:
2%
Ja. DAT hoor je mij niet ontkennen. Maar het gaat echt niet zo zijn dat een punctualiteitscijfer van 83,2 % DOOR DIE PAAR PROCENT UITVAL ineens daalt naar "ver onder de 50 % ". Dat kan gewoon niet. Maar gelukkig heeft de telegraaf nou eenmaal weinig lezers die langer dan een kwart nanoseconde nadenken over die vuilnis die hun lijfblad allemaal de wereld in helpt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77337710
Hoi.
  woensdag 27 januari 2010 @ 15:48:29 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77337738
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:46 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja. DAT hoor je mij niet ontkennen. Maar het gaat echt niet zo zijn dat een punctualiteitscijfer van 83,2 % DOOR DIE PAAR PROCENT UITVAL ineens daalt naar "ver onder de 50 % ". Dat kan gewoon niet. Maar gelukkig heeft de telegraaf nou eenmaal weinig lezers die langer dan een kwart nanoseconde nadenken over die vuilnis die hun lijfblad allemaal de wereld in helpt.
Ja, de Telegraaf maakt het wel echt erger dan het is..
Daar zijn ze simpelweg goed in..

De NS kunnen nu een boete krijgen, maar als ik NS was zou ik ProRail dan ook eventjes mee laten betalen..
Veel problemen komen mede door ProRail, die voor het onderhoud en bereidbaar zijn van de sporen verantwoordelijk zijn.
Daarnaast is NS weer verantwoordelijk voor het treinmaterieel waardoor er ook nogal eens problemen ontstaan..
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 januari 2010 @ 15:49:26 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77337771
de treinen die wel reden haalden het punctualiteitscijfer in december wel behoorlijk onderuit. Daarnaast is een nieuwe dienstregeling op de eerste dagen ook vaak een reden voor een lager punctualiteitscijfer. De mensen moeten er allemaal ff aan wennen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77337847
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:49 schreef Peterselieman het volgende:
de treinen die wel reden haalden het punctualiteitscijfer in december wel behoorlijk onderuit. Daarnaast is een nieuwe dienstregeling op de eerste dagen ook vaak een reden voor een lager punctualiteitscijfer. De mensen moeten er allemaal ff aan wennen.
Inderdaad. Hoe het ook zij, een punctualiteitscijfer van ver onder de 50 % over het laatste kwartaal is gewoon gelul
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:48 schreef greavy het volgende:
De NS kunnen nu een boete krijgen, maar als ik NS was zou ik ProRail dan ook eventjes mee laten betalen..
Ik gok dat ze zoiets zelf ook al bedacht hebben

Hoi Crien
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77338133
een dm90 van syntus met de opdruk zutphen <-> apeldoorn rijdt vandaag tussen oldenzaal en zutphen. Beetje jammer.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2010 15:59:25 ]
pi_77339241
Wie heeft bij connexxion bedacht om de treindienst van de valleilijn totaal nergens op aan te laten sluiten . Juist door een snelle verbinding tussen (Ah) - Ede Wageningen - Amersfoort was het een leuk lijntje maar nu...
  woensdag 27 januari 2010 @ 16:28:03 #10
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_77339565
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 15:57 schreef MarkoAlmelo het volgende:
een dm90 van syntus met de opdruk zutphen <-> apeldoorn rijdt vandaag tussen oldenzaal en zutphen. Beetje jammer.
Die zijn weer van de NS omdat ze te oud waren voor de aanbesteding Zutphen - Apeldoorn. Daar rijden ze nu met later opgeleverde buffels welke nog net wel kunnen.
De NS zal de buffels wel weer verhuurd hebben aan Syntus om het materieel tekort daar een beetje op te lossen.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 januari 2010 @ 16:32:13 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77339769
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:28 schreef Lord_Brett_Sinclair het volgende:

[..]

Die zijn weer van de NS omdat ze te oud waren voor de aanbesteding Zutphen - Apeldoorn. Daar rijden ze nu met later opgeleverde buffels welke nog net wel kunnen.
De NS zal de buffels wel weer verhuurd hebben aan Syntus om het materieel tekort daar een beetje op te lossen.
Het klopt niet helemaal wat je zegt.

Op Zutphen - Apeldoorn rijdt de NS met eigen buffels. Daarnaast zijn er buffels die eigendom zijn van NSFS. Hiervan zijn er enkele verhuurd aan Syntus, omdat dat bedrijf kampt met veel defecte Linten. Dat er nu een Buffel van de Zutphen - Apeldoorn op Zutphen - Oldenzaal rijdt is vreemd, tenzij er geen ander materieel voorhanden was.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77339869
En wat is NSFS?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 januari 2010 @ 16:35:58 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77339935
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:34 schreef MarkoAlmelo het volgende:
En wat is NSFS?
NS Financial Services. Een bedrijf dat treinmaterieel bezit en verhuurt aan met name de NS, maar ook Syntus is er klant.

Zie: http://www.nsfsc.com/home/default.asp?NCID=1
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77340132
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:35 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

NS Financial Services. Een bedrijf dat treinmaterieel bezit en verhuurt aan met name de NS, maar ook Syntus is er klant.

Zie: http://www.nsfsc.com/home/default.asp?NCID=1
Dus als ik het goed begrijp, hebben de vervoerders (dus NS, Syntus, connexion etc) treinen in hun bezit. En ook de NSFS?

En de NSFS verhuurt de treinen dus aan vervoerders?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 januari 2010 @ 16:44:45 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77340371
Een aantal vervoerders zoals Arriva en de NS hebben idd zelf treinstellen in bezit. Daarnaast kunnen dus idd treinstellen geleaset worden door de vervoerders bij NSFS.

NSFS blijft eigenaar, maar staat het gebruikseigendom af aan andere partijen. Deze moeten ook voor deugdelijk onderhoud zorgen en de stellen bij het einde van het contract in goede staat inleveren.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77340760
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:35 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

NS Financial Services. Een bedrijf dat treinmaterieel bezit en verhuurt aan met name de NS, maar ook Syntus is er klant.

Zie: http://www.nsfsc.com/home/default.asp?NCID=1
Kun je er ook als particulier treinen huren? Voor de volgende meet met een ICE'tje joyriden ?
pi_77340909
Vandaag ICL gezien op de IC van venlo naar Den haag.

Hebben er trouwens ooit EC's in delft gestopt? Want in die aanwijzer op het Perron zag ik dat EC er ook in zat, of is dat overal zo?
bier
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 januari 2010 @ 16:57:20 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77340956
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:53 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Kun je er ook als particulier treinen huren? Voor de volgende meet met een ICE'tje joyriden ?
Huren kan altijd, maar je moet aan erg veel voorwaarden voldoen wil je er mee mogen rijden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77341060
Geen idee. Ik denk niet dat het een halte is.
Ik zat vandaag ook in de ICL. Wat een rottrein. DIe deuren zijn nauwelijks open te krijgen van binnenuit.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_77341798
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:59 schreef Ascendancy het volgende:
Geen idee. Ik denk niet dat het een halte is.
Ik zat vandaag ook in de ICL. Wat een rottrein. DIe deuren zijn nauwelijks open te krijgen van binnenuit.
Je hebt er wel skills voor nodig natuurlijk..

Ik klaag niet hoor, eindelijk weer heerlijk een coupeetje voor mezelf i.p.v. een compleet rijtuig
pi_77342077
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:56 schreef italiaan1987 het volgende:
Hebben er trouwens ooit EC's in delft gestopt? Want in die aanwijzer op het Perron zag ik dat EC er ook in zat, of is dat overal zo?
Voor zover ik weet niet, maar alle CTA's ('die aanwijzers') kunnen op elke station dezelfde informatie aangeven.
  woensdag 27 januari 2010 @ 17:36:06 #22
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_77342521
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:34 schreef MarkoAlmelo het volgende:
En wat is NSFS?
Het spreekt natuurlijk van zelf
maar NSFS is een onderdeel van NS.......
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_77343295
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 16:56 schreef italiaan1987 het volgende:
Hebben er trouwens ooit EC's in delft gestopt?
De boottrein Amsterdam Centraal - Hoek van Holland Haven was ook enkele jaren een EC. Of die in Delft stopte weet ik niet, maar het zou kunnen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77343372
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 17:23 schreef KapiteinT het volgende:
Voor zover ik weet niet, maar alle CTA's ('die aanwijzers') kunnen op elke station dezelfde informatie aangeven.
Gaaf. En hoe prak je de inhoud van 8 boekjes in de CTA van, noem een dwarsstraat, Sauwerd?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77343501
Nu de jaarcijfers van Arnhem - Winterswijk graag
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 januari 2010 @ 18:13:47 #27
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77343825
Nog geen nieuwe stofzuiger annex vliegenvanger in Nederland. De loc die hem deze kant op moest brengen is stuk.

http://www.flickr.com/photos/32046576@N03/4308754785/
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77343856
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 18:13 schreef Peterselieman het volgende:
Nog geen nieuwe stofzuiger annex vliegenvanger in Nederland. De loc die hem deze kant op moest brengen is stuk.

http://www.flickr.com/photos/32046576@N03/4308754785/
Ook lekker Hou die troep maar
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 januari 2010 @ 18:20:05 #29
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_77344028
In dit perspectief vind ik de neus qua lengte i.i.g. nog meevallen. Dat grote gapende gat daarentegen... >.<
pi_77344736
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 18:20 schreef James1988 het volgende:
>.<
Wat voor Partyflock/sugababes/CU2-smiley moet dit voorstellen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 januari 2010 @ 18:46:16 #31
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_77344937
Een Aziatische manier van frustratie uiten.
pi_77345371
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 18:46 schreef James1988 het volgende:
Een Aziatische manier van frustratie uiten.
Met die uitleg snap ik hem idd de westerse zal zijn
pi_77347333
Wie helpt me even? Er zijn in Groot-Brittannië een aantal stations die bijvoorbeeld maar 1 keer per week bediend worden, en dan ook nog maar in 1 richting, simpel omdat sluiting duurder is. Ik wil daar eens wat meer over weten, maar ik kom niet verder. Iemand nog handige zoektermen? Quiet stations, apology stations en Excuse stations leveren niet echt resultaat op Thx!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 januari 2010 @ 19:54:31 #34
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77348249
http://en.wikipedia.org/wiki/Parliamentary_train



Gegoogled op "train service once a week".
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77348250
Ik kan niets voor je vinden.
Maar waarom zou het goedkoper zijn dan sluiten?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_77348607
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 19:54 schreef Duvel het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Parliamentary_train



Gegoogled op "train service once a week".
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77348759
Treinvervoer in Engeland is echt kapot
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_77349645
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:04 schreef Ascendancy het volgende:
Treinvervoer in Engeland is echt kapot
Toch vet man, allemaal interessante excursiepuntjes
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 januari 2010 @ 20:21:19 #39
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77349763
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Toch vet man, allemaal interessante excursiepuntjes
Als je een keertje een jaar over hebt, want al die losse treindienstjes rijden natuurlijk allemaal op zondagochtend om zeven uur.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77349936
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:21 schreef Duvel het volgende:

[..]

Als je een keertje een jaar over hebt, want al die losse treindienstjes rijden natuurlijk allemaal op zondagochtend om zeven uur.
Ja precies. Je moet er toch niet aan DENKEN dat er iemand instapt zeg
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77350098
quote:
A variant of the parliamentary train service is the 'permanent' replacement bus service, as employed on the Watford and Rickmansworth Railway. This railway line in Hertfordshire was 'closed' in 1996, but to avoid the legal complications and costs of actual closure train services were 'suspended' and a bus service now runs between the stations, thus maintaining the legal fiction of an open railway.[9] The track and station structures are still intact, but are now heavily overgrown and damaged by lack of maintenance. The 'rail' service still appears on the national rail ticket scheme and on the National Rail online timetables, with an accompanying note informing passengers of the replacement bus.
Hee maar DAAR hoef je niet voor naar Engeland Dat heeft België ook
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 januari 2010 @ 20:36:52 #42
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77350682
Nederland op een iets andere manier ook met Houten - Houten-Castellum
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77350874
Ja maar dat is ECHT tijdelijk Naar Bastogne gaat echt nooit meer een trein rijden heur
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77352820
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:40 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja maar dat is ECHT tijdelijk Naar Bastogne gaat echt nooit meer een trein rijden heur
Dat komt alleen maar omdat daar wat herstelwerkzaamheden enigszins zijn uitgelopen. Gebeurt hier ook wel eens, maar dan iets minder dan 15 jaar vertraging
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 27 januari 2010 @ 21:21:59 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77353316
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:40 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja maar dat is ECHT tijdelijk Naar Bastogne gaat echt nooit meer een trein rijden heur
WTF, elke dikke boom in België heeft een hoop grind met een stationsnaambord er op, maar Bastogne heeft al ruim zestien jaar geen trein meer gezien?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 27 januari 2010 @ 21:24:36 #46
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_77353463
Nederland kent wel een echte 'parliamentary train service - bus variant', namelijk Eijsden.

- Je kan nog altijd een kaartje uit de NS kaartautomaat trekken; volgens mij zijn deze ook geldig in de Veolia bus naar EIjsden.
- Eijsden staat nog altijd in de reisplanner
- De actuele vertrektijden van Maastricht vermelden dit station nog altijd
(zie m.ns.nl )
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  woensdag 27 januari 2010 @ 21:25:16 #47
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77353503
Ja, maar langs Eijsden rijden nog steeds treinen. Ze stoppen er alleen niet meer.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77353518
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 21:21 schreef Duvel het volgende:

[..]

WTF, elke dikke boom in België heeft een hoop grind met een stationsnaambord er op, maar Bastogne heeft al ruim zestien jaar geen trein meer gezien?
That's correct
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 januari 2010 @ 22:34:47 #49
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77357189
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 21:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

That's correct
Hm, ik heb ff gezocht, en Bastogne is eigenlijk kleiner dan ik dacht. Maar dan nog: er zijn in Nederland plaatsen met minder inwoners en vier treinen per uur per richting.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77357941
Geldermalsen
10 vertrekkende treinen per uur _!
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 januari 2010 @ 22:50:55 #51
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77358037
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:49 schreef Ascendancy het volgende:
Geldermalsen
10 vertrekkende treinen per uur _!
Ach ja, een station als Leeuwarden heeft dat overdag ook per uur
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77358412
Maar Geldermalsen is nogal wat kleiner. Daar doelde ik op.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Sport woensdag 27 januari 2010 @ 23:06:03 #53
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_77358766

Stoomloc 01 1075
Station Enschede, tijdens open dag Hengelo 30-09-2007
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 27 januari 2010 @ 23:25:07 #54
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77359604
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:49 schreef Ascendancy het volgende:
Geldermalsen
10 vertrekkende treinen per uur _!
Daar zat ik precies aan te denken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 27 januari 2010 @ 23:26:28 #55
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77359655
quote:
Dienstregeling vanaf maandag 1 februari

Weer zonder overstappen naar Heerlen:


Vanaf maandag 1 februari gaan de Intercity's naar Zuid-Limburg weer als vanouds rijden:
in Sittard wordt het achterste treinstel van de Intercity naar Maastricht afgekoppeld en rijdt als Intercity naar Heerlen. Omgekeerd worden in Sittard de Intercity's uit Heerlen en Maastricht aan elkaar gekoppeld.
Reizigers naar / van Heerlen kunnen vanaf 1 februari weer in hun treinstel blijven zitten echter behalve bij de Intercity's die na 20.30 uur uit Heerlen vertrekken.

Alleen tussen Utrecht Centraal en Zwolle blijven volgende week in de spits minder Intercity’s rijden. Op dit traject rijden 2 Intercity’s per uur en 2 stoptreinen.

Tussen Amersfoort en Deventer blijven volgende week in de spits 2 in plaats van 4 Intercity’s per uur rijden.

Extra overstappen:
Reizigers die reizen naar / van Leeuwarden moeten overstappen in Zwolle.
Reizigers die reizen naar /van Rotterdam Centraal stappen in Utrecht Centraal of Gouda over.
Reizigers die een extra overstap hebben: houd rekening met een wat langere reistijd dan normaal.
Bron: NS.nl
Lekker heur. En t blijft maar doorgaan:')
  woensdag 27 januari 2010 @ 23:28:58 #56
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77359768
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:49 schreef Ascendancy het volgende:
Geldermalsen
10 vertrekkende treinen per uur _!
Leeuwarden Achter de Hoven:

3 treinen per dag

Nederland kan ook dat hoor

Alhoewel je daar géén treinkaartje kan kopen.
pi_77359995
Bij welke firma's heeft NS nu het onderhoud? Alles nog bij Nedtrain of shoppen ze ook rond?
dag
  woensdag 27 januari 2010 @ 23:35:07 #58
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_77360064
of een paar keer per jaar jaar Onze Lieve Vrouwe ter Nood
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 januari 2010 @ 23:37:29 #59
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77360189
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:33 schreef Peter het volgende:
Bij welke firma's heeft NS nu het onderhoud? Alles nog bij Nedtrain of shoppen ze ook rond?
Op het ICL en de revisie van het SGM na is alles de laatste tijd NedTrain geweest
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77361035
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:35 schreef bork het volgende:
of een paar keer per jaar jaar Onze Lieve Vrouwe ter Nood
Deze is ook minimaal 1x per jaar een week open
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dag
pi_77361068
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:37 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Op het ICL en de revisie van het SGM na is alles de laatste tijd NedTrain geweest
Tnx. ICL door de Duitsers zelf en SGM ook in Dld?
dag
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 januari 2010 @ 23:59:33 #62
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77361100
ICL is idd door de Duitsers. Het SGM ging naar Denemarken en kwam als SGMm terug
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77361286
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:59 schreef Peterselieman het volgende:
ICL is idd door de Duitsers. Het SGM ging naar Denemarken en kwam als SGMm terug
Als de Denen zo kunnen toveren, waarom bouwen ze hun eigen highspeed-treinen dan niet?
dag
  donderdag 28 januari 2010 @ 00:07:50 #64
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_77361451
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:57 schreef Peter het volgende:

[..]

Deze is ook minimaal 1x per jaar een week open
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, je had er vroeger ook eentje: Facultatief Boxtel-Best, voor de Land en tuinbouwdagen te Liempde, ik begrijp uit wat ik vind, dat deze sinds kort is opgedoekt?

[ Bericht 1% gewijzigd door bork op 28-01-2010 14:14:50 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 januari 2010 @ 00:29:54 #65
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77362121
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 00:04 schreef Peter het volgende:

[..]

Als de Denen zo kunnen toveren, waarom bouwen ze hun eigen highspeed-treinen dan niet?
Tsja, iedereen weet dat kwaliteitstreinen uit Italië komen he
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77363384
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 22:49 schreef Ascendancy het volgende:
Geldermalsen
10 vertrekkende treinen per uur _!
Vergeet ook Uitgeest niet. 10 treinen per uur overdag en 12 in de avond en op zondag. Ook niet slecht voor 12.000 inwoners.
  donderdag 28 januari 2010 @ 07:55:38 #67
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_77364994
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 00:29 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Tsja, iedereen weet dat kwaliteitstreinen uit Italië komen he
Uit Canada toch? (Bombardier)
  donderdag 28 januari 2010 @ 08:55:42 #68
257721 Lord_Brett_Sinclair
You can call me Brett
pi_77365643
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 07:55 schreef James1988 het volgende:

[..]

Uit Canada toch? (Bombardier)
Met al die sneeuw heb ik toch het idee dat de Alstom treinen het het beste doen, al valt dat ik het oosten ook tegen..
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
pi_77366208
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:35 schreef bork het volgende:
of een paar keer per jaar jaar Onze Lieve Vrouwe ter Nood
We kijken reikhalzend uit naar de opening van Eemshaven
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77366234
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 07:55 schreef James1988 het volgende:

[..]

Uit Canada toch? (Bombardier)
Wat er in NL rijdt aan Bombardier-ijzer komt volgen mij gewoon uit Aachen hoor Waarom zou je met complete treinstellen over die plas gaanslepen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport donderdag 28 januari 2010 @ 09:56:23 #71
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_77366856
Het wordt wel met class66-locs gedaan volgens mij hoor, die komen dacht ik wel uit Canada
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_77367425
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 23:26 schreef greavy het volgende:

[..]
Alleen tussen Utrecht Centraal en Zwolle blijven volgende week in de spits minder Intercity’s rijden. Op dit traject rijden 2 Intercity’s per uur en 2 stoptreinen.

Extra overstappen:
Reizigers die reizen naar / van Leeuwarden moeten overstappen in Zwolle.
Het is me weer duidelijk waar de prioriteit niet ligt bij de NS. Ben het vroeger opstaan en het overstappen ondertussen wel wat zat eigenlijk.
pi_77369082
gr gr
  Redactie Sport donderdag 28 januari 2010 @ 11:28:04 #74
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_77369768
Het niet koppelen van de Noord-Oost komt trouwens omdat er nog veel stellen half defect zijn (compressor kapot e.d.), waardoor deze stellen niet los van wel goed werkende stellen mogen/kunnen rijden. En je zou wel de omloop kunnen veranderen dat ze altijd vast blijven zitten aan één goed werkend stel, maarja, omlopen volgen is niet één van de sterkste kanten van de NS
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 januari 2010 @ 11:41:18 #75
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77370230
De eerste koppen zijn gerold bij NS LowSpeed
quote:
Baas snelle trein krijgt andere functie bij NS

De directeur van NS Hispeed, de exploitant van de tot nu toe nauwelijks uit de verf gekomen hogesnelheidstrein in Nederland, krijgt een andere functie binnen NS. Michiel van Roozendaal (46) wordt directievoorzitter van Nedtrain, het onderdeel van de NS dat het rollend materieel onderhoudt. Van Roozendaal moest in december lijdzaam toezien hoe de start van de 300 kilometer per uur rijdende Thalys over het hogesnelheidsspoor door storingen grotendeels in het water viel. Eerder waren er ook problemen met de tweede snelle trein, de Fyra, die over de HSL moet gaan rijden. Van Roozendaal wordt bij NS Hispeed opgevolgd door Jan-Willem Siebers die nu nog commercieel directeur bij Hispeed is. De huidige directeur van Nedtrain, Arie van As, vervolgt zijn loopbaan - aldus een woordvoerder - buiten de NS.
http://www.bndestem.nl/al(...)e-functie-bij-NS.ece
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77370326
Waarom rijdt er tussen Apeldoorn en Enschede zoveel materieel?
-ICM(m)
-Mat 64
-VIRM
-SGM(m)

Is dit puur omdat ze in het westen SGM(m)'s nog nodig hebben?
pi_77370878
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 11:41 schreef Peterselieman het volgende:
De eerste koppen zijn gerold bij NS LowSpeed
[..]

http://www.bndestem.nl/al(...)e-functie-bij-NS.ece
Belooft niet veel goeds als de man verantwoordelijk voor de marketing en promotie/prijsbeleid nu directeur wordt..
dag
pi_77375432
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 11:44 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Waarom rijdt er tussen Apeldoorn en Enschede zoveel materieel?
-ICM(m)
-Mat 64
-VIRM
-SGM(m)

Is dit puur omdat ze in het westen SGM(m)'s nog nodig hebben?
Volgens mij reis ik het meest verrassende rondje van Nederland..
Zutphen-Hengelo: Lint of DM'90
Hengelo-Enschede: ICM(m), Mat'64 of SGMm (stoptrein v. .47 en .17 in Hengelo)
Enschede-Deventer: ICM(m), VIRM of Duits materieel vanaf Hengelo
Deventer-Zutphen: ICRm of VIRM

[ Bericht 6% gewijzigd door Nightshadow op 28-01-2010 14:10:10 ]
  Redactie Sport donderdag 28 januari 2010 @ 15:18:27 #79
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_77378354
De IVW heeft ook weer een nieuw onderzoek gepubliceerd, deze keer een incident van vorig jaar waarbij een trein met 100kmh ging roestrijden over 40kmh-wissels: http://www.ivw.nl/Images/(...)rk_tcm247-272059.pdf
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_77379121
Schijnbaar wordt er verwacht dat je 2 minuten voor vertrek wanneer de OV-chipkaart lezers op de perrons allemaal buiten werking zijn, dat je nog even snel naar de automaat moet rennen om een fysiek kaartje te kopen Hup, weer 52 euro weg
  donderdag 28 januari 2010 @ 15:47:30 #81
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77379489
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 15:38 schreef RubenK het volgende:
Schijnbaar wordt er verwacht dat je 2 minuten voor vertrek wanneer de OV-chipkaart lezers op de perrons allemaal buiten werking zijn, dat je nog even snel naar de automaat moet rennen om een fysiek kaartje te kopen Hup, weer 52 euro weg

trein

Het is wel stom, maar er zit logica achter.. Zwart rijden mag niet
Alhoewel er genoeg HC's niet controleren
  donderdag 28 januari 2010 @ 16:37:55 #82
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77381665
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 15:18 schreef dennistd het volgende:
De IVW heeft ook weer een nieuw onderzoek gepubliceerd, deze keer een incident van vorig jaar waarbij een trein met 100kmh ging roestrijden over 40kmh-wissels: http://www.ivw.nl/Images/(...)rk_tcm247-272059.pdf
Mazzeltje geweest.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77382492
Ik wacht op het IVW rapport over Barendrecht
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77383216
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 15:47 schreef greavy het volgende:

[..]


trein

Het is wel stom, maar er zit logica achter.. Zwart rijden mag niet
Alhoewel er genoeg HC's niet controleren
De logica er achter is dat wanneer HUN apparatuur kapot is, dat ik daar niet voor hoef op te draaien logischerwijs!
pi_77383648
Reis dan ook niet met een OV-chipkaart maar met gewone treinkaartjes.
pi_77384078
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:26 schreef Socios het volgende:
Reis dan ook niet met een OV-chipkaart maar met gewone treinkaartjes.
Zolang het nog kan heeft dat ALTIJD de voorkeur idd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77384196
quote:
Met veel plezier laat ik u weten dat uw gratis internetstick van T-Mobile, inclusief ¤ 2,50 internettegoed (¤ 7,50 na registratie), binnen enkele dagen op uw zakelijke adres afgeleverd wordt
Dankjewel NS.
  donderdag 28 januari 2010 @ 17:51:45 #88
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_77384489
Ik reis al een tijdje met OV-chipkaart bij NS, en ik vind het echt goed werken. Geen treinkaartjes meer kopen Ik kom ook langs een flinke batterij aan paaltjes, dat scheelt ook. Wat me vanochtend opviel is dat het overzicht op klanten.ns.nl zo goed als live is... nog geen uur nadat ik in Rotterdam uitcheckte stond die reis er al op!
pi_77385026
quote:
Sein- en overwegstoring Zevenaar - Doetinchem
Tussen Zevenaar en Doetinchem moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 30 tot 45 minuten. Door een sein- en overwegstoring rijden er tussen Zevenaar en Doetinchem geen treinen maar bussen.
Het is ProRail toch mooi gelukt om dagelijks een storing op arnhem - winterswijk te krijgen
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:32:01 #90
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77385674
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 16:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik wacht op het IVW rapport over Barendrecht
Dit rapport heeft er ruim 11 maanden over gedaan, ik zou zeggen: heb nog ff geduld.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:50:46 #91
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_77386228
"Morgen in het donker [een V250] van Emmerich naar Amsterdam".
pi_77386538
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 17:42 schreef Crientj het volgende:

[..]

Dankjewel NS.
Sinds wanneer hebben meisjes van 17 een zakelijk adres?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77388829
Wat ik nu weer mee heb gemaakt.. Kom je met +10 Tilburg binnen rijden, mogen de deuren niet open 'op last van de politie' en wordt je nog even 20 minuten opgesloten

't Viel me trouwens al vaker op maar heb het volgens mij nooit gevraagd, maar waarom is één van de vier sporen tussen Boxtel - Best in een soort asfalt gelegd en rijdt er nooit een trein overheen?
  donderdag 28 januari 2010 @ 19:58:05 #94
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_77389189
Ik denk vanwege te weinig capaciteit op de weg, en is het een uitwijk- of rangeerspoor? Geen idee eigenlijk...
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 januari 2010 @ 19:59:42 #95
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77389263
Het kan toeval zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_77389392
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 19:58 schreef James1988 het volgende:
Ik denk vanwege te weinig capaciteit op de weg, en is het een uitwijk- of rangeerspoor? Geen idee eigenlijk...
Het is één van de vier hoofdsporen die daar ligt, het meest westelijke.

|1| |2| |3| |4|

3 en 4 worden beide gebruikt richting Den Bosch en Tilburg, richting Eindhoven wordt vrijwel altijd spoor 2 gebruikt. De keren dat er over spoor 1 gereden wordt, merk je echt dat het een stuk soepeler rijdt..
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 28 januari 2010 @ 20:03:48 #97
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77389485
spoor 1 alleen voor goederen en af en toe stoppers?
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:08:22 #98
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77389727
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:03 schreef Peterselieman het volgende:
spoor 1 alleen voor goederen en af en toe stoppers?
Het is een proefstuk voor ballastloos spoor, daarom lijkt het alsof het in asfalt ligt. Waarom er weinig treinen overheen gaan, weet ik niet.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77390322
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 15:47 schreef greavy het volgende:

[..]


trein

Het is wel stom, maar er zit logica achter.. Zwart rijden mag niet
Alhoewel er genoeg HC's niet controleren
Eergisteren:

Conducteur: "Heeft iedereen een kaartje? Vast wel."
*Conducteur loopt door*
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')