abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76175045
Werkgevers- en werknemersbonden zien niets in een lijst met zware beroepen als graadmeter voor de AOW-leeftijd. Veel beter zou het zijn om naar het jaarsalaris te kijken. "Mensen met een zwaar beroep zitten meestal in de lagere inkomensklassen."

De bedenkers van dit plan zijn van mening dat een loongrens het enige werkbare criterium is om de AOW-leeftijd vast te stellen. De bonden zeggen dat het in de praktijk nauwelijks is vast te stellen wat een zwaar beroep is.

FNV-bestuurder Jan Berghuis: "Bij de laagste inkomens komt nu eenmaal veel zwaar werk voor. Die mensen raken het snelst opgebrand en verdienen dus een goede AOW. We hebben berekend dat je met een inkomensgrens van 35.000 euro bruto zo’n 90 procent van de mensen die je graag wil ontzien, wel hebt gehad."

Algemeen directeur van VNO-NCW Niek Jan van Kesteren vindt een laag inkomen als criterium nuttig, maar de grens zou bij een modaal inkomen moeten liggen, momenteel zo'n 32.000 euro. De loongrens is eerder haalbaar dan een lijst met zware beroepen, denkt van Kesteren. "Het gaat nu om het grotere Nederlands belang om in de AOW-discussie een uitweg te vinden. Als we het kabinet daarmee kunnen helpen, moeten we dat zeker doen."

"Het gaat erom de belangen van overheidsfinanciën en pensioenaanspraken met elkaar in overeenstemming te brengen. Tegelijk moeten we uitzicht houden op de mogelijkheid dat er binnen deze door het FNV voorgestelde inkomensgroep mensen zijn die langer kunnen doorwerken."

bron: foknieuws.

Zware beroepen hebben vaak laag inkomen.
hebben mensen met een laag inkomen dus een zwaar beroep?
dacht niet dat je het zo kan omdraaien.
maar dit is wel wat de FNV nu doet.

Poll: FNV trekt verkeerde conclusie.
  • eens,belachelijk zo omdraaien
  • oneens
  • kwee nie
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 0% gewijzigd door gtotep op 29-12-2009 16:50:53 ]
  •   Moderator dinsdag 29 december 2009 @ 12:17:45 #2
    9859 crew  Karina
    Woman
    pi_76175123
    Ik heb gestemd: eens, kun je niet omdraaien. Ik heb ook een vrij laag inkomen, maar geen zwaar beroep (ik zit gewoon op kantoor).

Alhoewel: er staat VAAK (dus niet altijd), ik denk dat het wel vaak voorkomt, maar niet perse waar is dus.
    Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
    niet zo tof doen
    pi_76175227
    beetje dom om alleen lichamelijke arbeid te zien als zware beroepen
      dinsdag 29 december 2009 @ 12:22:03 #4
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_76175273
    FNV denk als de VPRO, goede programmas hebben slechte kijkcijfers dus als we de kijkcijfers nu maar laag houden maken we goede programmas
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_76175298
    Debiele regel natuurlijk. Als je zwaar werk doet en je werkt bv veel om wat meer inkomen te krijgen dan kan je als dank daarvoor ook nog eens langer aan de slag dat is toch debiel.
    Childhood is over the moment you know you're going to die.
    'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
    pi_76175405
    Als bouwvakker heb je het misschien lichamelijk zwaar maar als je thuis komt neem je je werk niet mee. Mensen met geestelijk zware beroepen zouden dus ook eerder mogen stoppen?
    Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
      dinsdag 29 december 2009 @ 12:31:48 #7
    136343 BasEnAad
    , die clown en die acrobaat!
    pi_76175620
    Ze stellen dus uit gemakzucht regels op?
    Als je een lijst van zware beroepen maakt, heb je een dekking van 100%. Maar dat is te moeilijk, dus zijn we tevree met 80/90%? Het gaat hier om 10.000'den mensen hoor.
    pi_76175784
    Wat ze daarnaast ook even subtiel niet melden is hoe ze dat aanpakken met de beroepen onder die grens en die niet zwaar zijn.

Hoeveel mensen vallen nu onterecht onder die regeling?
      dinsdag 29 december 2009 @ 12:41:21 #9
    54884 Yi-Long
    Snorloze Zeiksnor
    pi_76175994
    Het is gewoon een compleet idiote en 'makkelijke' redenatie, terwijl je toch echt gewoon naar ieder individueel beroep en functie moet kijken...

Meer werk? Ja. Moeilijker? Ja. Is het de moeite waard om dit idiote plan door te zetten? Nee, compleet zinloos, aangezien niemand zit te wachten op werknemers die 65+ zijn, en die mensen er zelf ook geen behoefte meer aan hebben.

Daarnaast hoor je alleen over de 'kosten' van de vergrijzing, maar de kosten kun je ook weer sterk omlaag halen op andere manieren en met de nieuwere technieken. Ja we worden ouder, maar we kunnen onszelf ook langer zelfstandig redden.
      dinsdag 29 december 2009 @ 12:41:31 #10
    15929 DiRadical
    Everything's ruined
    pi_76176006
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 12:25 schreef mirved het volgende:
    Als bouwvakker heb je het misschien lichamelijk zwaar maar als je thuis komt neem je je werk niet mee. Mensen met geestelijk zware beroepen zouden dus ook eerder mogen stoppen?
    Die bouwvakkers klussen heel wat bij in het weekend, dus nemen hun werk ook wel mee.
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 12:36 schreef Daeron het volgende:
    Wat ze daarnaast ook even subtiel niet melden is hoe ze dat aanpakken met de beroepen onder die grens en die niet zwaar zijn.

Hoeveel mensen vallen nu onterecht onder die regeling?
    De grens ligt ongeveer bij modaal, dus dat zijn heel wat mensen.

[ Bericht 33% gewijzigd door DiRadical op 29-12-2009 12:53:01 ]
    Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
    -Catbert: Evil director of HR
    pi_76177241
    AOW naar 67 is sowieso een idioot plan dus dit ook.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_76178287
    Ze moeten sowieso geen uitzondering maken. Iedereen doorwerken tot 67.
    En dan een aantal maatregelen bedenken om de arbeidsparticipatie van oudere medewerkers te bevorderen en een team dat leeftijdsdiscriminatie moet opsporen en voor de rechter moet brengen.

Iemand van 45+ die een abonnemement op de Intermediair heeft?
    pi_76178330
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 13:09 schreef Klopkoek het volgende:
    pi_76178513
    Op zich is het streven om beroepen minder zwaar te maken wel goed maar waarom zijn ze daar niet eerder mee begonnen? Alsof dat nu al niet peperduur en asociaal is. Personeel wordt misbruikt als wegwerpartikelen en vervolgens levert dat een enorme kostenpost op voor de gezondheidszorg, uitkeringen en weet ik wel niet wat. En wat dacht je van de belasting voor het gezin als mensen al soms met hun 45ste of 50ste worden afgedankt. Tering, wat is Nederland in sommige opzichten toch een derdewereldland (geworden).
    Deuger, Woke & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_76178578
    Dat is dan weer gelul. Werkgevers worden verplicht hun werknemers te beschermen, maar diezelfde werknemers werken zich letterlijk kapot in het weekend. Zwart werken moet veel harder bestraft worden. Zowel vanwege de belastingontduiking als het ontduiken van de ARBO-regels.
    pi_76178685
    Helemaal mee eens maar zwart werken wordt ook veroorzaakt doordat ze juist een beperkte carriere hebben. Op hun 30ste verdienen bouwvakker het meest heb ik gelezen. Daarna neemt het al af.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      dinsdag 29 december 2009 @ 14:00:04 #17
    45206 Pietverdriet
    pi_76179460
    quote:
    om tot 67 te werken moet je sowieso werken
    pi_76179761
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 12:41 schreef Yi-Long het volgende:
    Het is gewoon een compleet idiote en 'makkelijke' redenatie, terwijl je toch echt gewoon naar ieder individueel beroep en functie moet kijken...
    Wel eens een functiewaarderingstraject meegemaakt? Dan weet je dat zo'n lijst opstellen die ook nog eens actueel gehouden moet worden nogal een klus is. Je hebt het dan over vele duizenden functies die je moet omschrijven.
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_76180617
    Stel dat je freelance werkt als grafisch vormgever. Door gebrek aan opdrachten heb je een laag inkomen. Dat terwijl je toch echt geen fysiek zwaar beroep hebt. Mensen met een zwaar beroep die jarenlang bij dezelfde baas in dienst zijn, bouwen doorgaans een behoorlijk loon op. Een inkomen dat beslist niet laag is, terwijl het werk wel degelijk fysiek zwaar is.

Ik vind het dus een bezopen idee om de zwaarte van een beroep te linken aan het inkomen. Een lijst met zware beroepen opstellen, lijkt me een stuk objectiever. Het idee van de VVD om mensen na 40 dienstjaren AOW te gunnen, vind ik trouwens ook wel sympathiek.
      dinsdag 29 december 2009 @ 15:06:04 #20
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_76182024
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 13:39 schreef Fastmatti het volgende:
    Dat is dan weer gelul. Werkgevers worden verplicht hun werknemers te beschermen, maar diezelfde werknemers werken zich letterlijk kapot in het weekend. Zwart werken moet veel harder bestraft worden. Zowel vanwege de belastingontduiking als het ontduiken van de ARBO-regels.
    Uhuh, elke bouwvakker in de wereld werkt altijd elke avond zwart bij.
    Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
    Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
    pi_76184250
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 15:06 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

klopt
    s`avonds is het geen zwaar werk...............
    pi_76184892
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 15:06 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Dat moeten ze ook niet klagen dat ze 'op' zijn op hun 45ste. Waarom moet hun werkgever daar voor opdraaien?
    pi_76186685
    Hoe hoger het inkomen, des te lichter de baan.

Vooral die hoeren van managers.
    pi_76186968
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 16:28 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dat moeten ze ook niet klagen dat ze 'op' zijn op hun 45ste. Waarom moet hun werkgever daar voor opdraaien?
    Vraag je eens af waarom die wel zwart werken en andere beroepen niet
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76187175
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 17:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Vraag je eens af waarom die wel zwart werken en andere beroepen niet
    Omdat er veel vraag is naar klusjesmannen in de ruimste zin van het voor een lage prijs. Die lage prijs kan enkel en alleen maar als het zwart gaat omdat de belastingen zo schandalig hoog zijn hier.
    pi_76187218
    Laat mensen met een laag inkomen maar lekker langer doorwerken, die brengen immers al veel minder geld in het laadje. Maar serieus, belachelijke redenering natuurlijk. Ik vind dat je dan gewoon een lijn moet trekken voor iedereen.
    pi_76187380
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 17:27 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Omdat er veel vraag is naar klusjesmannen in de ruimste zin van het voor een lage prijs. Die lage prijs kan enkel en alleen maar als het zwart gaat omdat de belastingen zo schandalig hoog zijn hier.
    Je beantwoord de vraag niet want iedereen wil voor elke dienst graag een lage prijs hebben en voor iedereen, niet alleen de klusjesmannen, zijn de belastingen "schandalig hoog" hier.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76187889
    Dus mensen die minder bijdragen aan belastingen e.d. mogen eerder met pensioen? Het is echt de omgekeerde wereld
    pi_76187930
    quote:
    AOW naar 67 is sowieso een idioot
    Mee eens, had al lang 70 moeten zijn.
    Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
    [quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
    Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
    pi_76187988
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 17:14 schreef EchtGaaf het volgende:

En toch vindt niemand jou er geschikt voor. Denk daar maar eens over na.
    pi_76188145
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 17:47 schreef MrBadGuy het volgende:
    Dus mensen die minder bijdragen aan belastingen e.d. mogen eerder met pensioen? Het is echt de omgekeerde wereld
    Luister eens rechtse bal: mensen die meer verdienen leven ook langer en de AOW is geen inkomensafhankelijke regeling. Die wordt betaald uit de eerste twee schijven en de bijdrage uit de algemene middellen is nota bene door Melkert gemaximeerd op iets meer dan 18% (18 komma nog wat).
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76188172
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 17:49 schreef DS4 het volgende:

[..]

slavendrijver
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76188324
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 17:55 schreef Klopkoek het volgende:

slavendrijver
    Slavendrijver? Dan heb je nog gemiddeld 10-15 jaar pensioen, terwijl bij invoering het 5-7 jaar was. Het dubbele dus van wat Drees beoogde.

Of vind jij Drees een extreme slavendrijver?
    pi_76188399
    Drees had niet voorzien dat de laagste inkomensgroepen sinds 1980 niet meer qua levensverwachting en gezonde levensjaren vooruit gaan. Ook had hij niet voorzien dat een groot gedeelte (niet het meerendeel) van de stijging te danken is aan een lagere kindersterfte. Nou oké, dat laatste misschien nog net wel, een betere gezondheid voor iedereen was toen nog tenminste een sociaal-democratisch doel.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76188421
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 17:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Luister eens rechtse bal: mensen die meer verdienen leven ook langer en de AOW is geen inkomensafhankelijke regeling. Die wordt betaald uit de eerste twee schijven en de bijdrage uit de algemene middellen is nota bene door Melkert gemaximeerd op iets meer dan 18% (18 komma nog wat).
    Luister eens linkse bal, mensen met een laag inkomen (zonder enig disrespect) hebben het al prima (mede dankzij de hoge belastingen van mensen met een hoger inkomen) en ipv mensen gelijker te behandelen gaan we nog meer onderscheid maken op basis van inkomen. Het is maar waar je voor wilt zijn.
    pi_76188555
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 18:01 schreef Klopkoek het volgende:
    Drees had niet voorzien dat de laagste inkomensgroepen sinds 1980 niet meer qua levensverwachting en gezonde levensjaren vooruit gaan. Ook had hij niet voorzien dat een groot gedeelte (niet het meerendeel) van de stijging te danken is aan een lagere kindersterfte. Nou oké, dat laatste misschien nog net wel, een betere gezondheid voor iedereen was toen nog tenminste een sociaal-democratisch doel.
    Kom eens met een bron, want ik begrijp van mensen die er verstand van hebben dat de mens minder snel verouderd, door betere voeding, betere leefomstandigheden, enz. enz. waardoor we op ons 70e nu fitter zijn dan op 65 jarige leeftijd indertijd.
    pi_76188645
    Ik ben hier helemaal niet voor. En teksten als 'lagere inkomens hebben het hier zo goed dankzij het geld van de hogere inkomens'.... verschrikkelijk.

Het klopt gewoon niet wat je zegt. De AOW wordt maar voor 18,25% betaald uit de algemene midellen. Zoals je weet is ons belastingstelsel maar heel beperkt progressief. Netto betalen de hogere inkomensgroepen dankzij allerlei aftrekposten maar een paar procentpunten meer. Voor de rest wordt de AOW betaald uit de onderste twee schijven en dus is het eerder zo dat arm rijk financieert in dit stelsel. Te meer omdat de rijken langer leven.

Ik heb hier trouwens ook nog nooit over geklaagd. Dat kan DS4 vast wel bevestigen. MIJ hoor je er niet over klagen, het klopt enkel niet wat je zegt.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      dinsdag 29 december 2009 @ 18:12:37 #38
    150083 Barcaconia
    ºº [[[[] []]]] ºº
    pi_76188777
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 17:14 schreef EchtGaaf het volgende:

En van dit soort opmerkingen krijg ik spontaan tranen in mijn ogen.
    Hoezo heeft een "manager" (om maar even te generaliseren voor het gemak) een lichte baan? Als die man 's avonds in bed ligt met de gedachte door zijn hoofd dat hij een beslissing moet maken die op langere termijn misschien 5% kans heeft dat het een aantal mensen hun baan kost, dan is hij in mijn ogen zwaarder belast dan iemand die 8 uur per dag met een kruiwagen stenen over de steiger loopt.

En dat zeg ik niet uit disrespect, dat zeg ik omdat ik beide kanten zelf meegemaakt heb. Dit zijn overigens maar 2 voorbeelden. Pak me dus niet op dit specifieke voorbeeld maar bedenk wat ik ermee bedoel als je een reactie geeft.
    [b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
    dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
    Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
    [b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
    pi_76189059
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 17:59 schreef DS4 het volgende:

[..]

Slavendrijver? Dan heb je nog gemiddeld 10-15 jaar pensioen, terwijl bij invoering het 5-7 jaar was. Het dubbele dus van wat Drees beoogde.

Of vind jij Drees een extreme slavendrijver?
    Het gezonde aantal jaren is niet toegenomen.

Daarbij mag de babyboom ergens tussen de 55 en de 60. Het is feitelijk 10 jaar langer werken ipv de genoemde 2, want alle VUT-regelingen worden al afgeschaft.
      dinsdag 29 december 2009 @ 18:24:58 #40
    283465 De_Ruyter
    Neo-conservative materialist
    pi_76189172
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 18:12 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

En van dit soort opmerkingen krijg ik spontaan tranen in mijn ogen.
    Hoezo heeft een "manager" (om maar even te generaliseren voor het gemak) een lichte baan? Als die man 's avonds in bed ligt met de gedachte door zijn hoofd dat hij een beslissing moet maken die op langere termijn misschien 5% kans heeft dat het een aantal mensen hun baan kost, dan is hij in mijn ogen zwaarder belast dan iemand die 8 uur per dag met een kruiwagen stenen over de steiger loopt.

En dat zeg ik niet uit disrespect, dat zeg ik omdat ik beide kanten zelf meegemaakt heb. Dit zijn overigens maar 2 voorbeelden. Pak me dus niet op dit specifieke voorbeeld maar bedenk wat ik ermee bedoel als je een reactie geeft.
    Dit dus, van dat plebs dat alsmaar zeikt op mensen met hogere inkomens en denken dat ze de hele dag op de bank liggen te ruften voor de televisie en af en toe "ja" zeggen tegen de secretaresses, en dan daar economisch beleid op gaan baseren.

Die rooie rakkers met dit soort voorstellen zouden tot hun 80'ste in werkkampen moeten brom ik je, en niet van geld van hoger opgeleiden met 60 er al uit vliegen omdat ze het zo "zwaar hebben" en dat de rijken dan maar langer moeten werken voor hun.

Schandalig, gewoonweg schandalig.
    Recht(s) zo die gaat.
    It is a great night, it is the end of socialism
    Rechts lullen, rechts vullen.
    pi_76190222
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 17:49 schreef DS4 het volgende:

[..]

Klopt en dan zonder overdreven veel overgangsregelingen.
    pi_76190255
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 18:21 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Daarbij mag de babyboom ergens tussen de 55 en de 60. Het is feitelijk 10 jaar langer werken ipv de genoemde 2, want alle VUT-regelingen worden al afgeschaft.
    Ik weet dat de babyboomgeneratie vanwege de symboliek een mooi doelwit is maar dit is feitelijk niet juist. De VUT-regeling wordt slechts ten dele gebruikt door babyboomers. Grote groepen babyboomers werden deze regeling door de neus gebeurt, terwijl ze er zelf voor gespaard hebben.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76190274
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 18:53 schreef du_ke het volgende:

[..]

Jij ook al
    Deuger, Woke & Gutmensch
      dinsdag 29 december 2009 @ 18:57:19 #44
    45206 Pietverdriet
    pi_76190367
    quote:

[..]

Per direct en met terugwerkende kracht.
    pi_76190388
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 18:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jij ook al
    Ja we moeten een beetje realistisch zijn. De huidige regelingen zijn, zeker op termijn, niet meer betaalbaar. Dan moeten we op zoek naar een alternatief. Dan kan je of de AOW geheel afschaffen of deze een beetje inperken.

Dat laatste lijkt me niet onredelijk aangezien we met z'n allen steeds ouder worden en steeds later zijn gaan werken. Dan mag een verhoging van 5 jaar (die effectief voor de meeste mensen niet zal betekenen dat ze tot 70 hoeven te werken) niet teveel gevraagd zijn.
    pi_76190395
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 17:50 schreef DS4 het volgende:

[..]

En toch vindt niemand jou er geschikt voor. Denk daar maar eens over na.
    Voor zo'n non-functie als dat ben ik idd niet geschikt. Mensen die niets kunnen maar een grote bek, air, geen geweten etc. etc. komen voor de baan in aanmerking.
      dinsdag 29 december 2009 @ 18:58:01 #47
    45206 Pietverdriet
    pi_76190397
    quote:

[..]

Jij ook al

Niet op de man

[ Bericht 9% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 30-12-2009 17:22:16 ]
    pi_76190419
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 18:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Per direct en met terugwerkende kracht.
    Nou ja de mensen die nu al AOW ontvangen kan je moeilijk weer dwingen om aan het werk te gaan .
    pi_76190518
    quote:

[..]

Ik weet dat de babyboomgeneratie vanwege de symboliek een mooi doelwit is maar dit is feitelijk niet juist. De VUT-regeling wordt slechts ten dele gebruikt door babyboomers. Grote groepen babyboomers werden deze regeling door de neus gebeurt, terwijl ze er zelf voor gespaard hebben.
    Waarom zit het gros van de babyboom dan in de overgangsregelingen?
    pi_76190524
    quote:

[..]

Ach, nog even en de AOW wordt gewoon afgeschaft. Mensen zullen dan net zolang ze doorwerken tot ze er dood bij neervallen.
      dinsdag 29 december 2009 @ 19:00:52 #51
    45206 Pietverdriet
    pi_76190531
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 18:58 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nou ja de mensen die nu al AOW ontvangen kan je moeilijk weer dwingen om aan het werk te gaan .
    Waarom niet?
    Al die teringlijders die met 58 zijn gestopt en nu met hun fietsen achterop de toyota picknick met 100 een vrachtwagen inhalen kan je niet hard genoeg aanpakken
      dinsdag 29 december 2009 @ 19:01:42 #52
    283465 De_Ruyter
    pi_76190564
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:00 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ach, nog even en de AOW wordt gewoon afgeschaft. Mensen zullen dan net zolang ze doorwerken tot ze er dood bij neervallen.
    Laat een ieder anders gewoon sparen en een pensioen opbouwen, dan heb je ook die kosten niet en ook het gezeik niet.
    Recht(s) zo die gaat.
    pi_76190582
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom niet?
    Al die teringlijders die met 58 zijn gestopt en nu met hun fietsen achterop de toyota picknick met 100 een vrachtwagen inhalen kan je niet hard genoeg aanpakken
    Tot hun 65e krijgen die over het algemeen geen AOW. Lijkt me allemaal wat onpraktisch.
      dinsdag 29 december 2009 @ 19:03:13 #54
    248844 Bowlingbal
    Leuk je weer te zien :)
    pi_76190615
    Ik ben het gezeur over zware beroepen best wel zat. Ja, het zal vast wel zwaar zijn als brandweerman of stratenmaker, maar dan zoek je toch wat anders als je het niet meer aan denkt te kunnen? Het is niet alsof een landelijke commissie bepaald wat mensen heel hun leven moeten doen.
    In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
    - Donald Love
    pi_76190622
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:00 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Als je de regeling niet een beetje versobert dan is ze op den duur inderdaad niet te handhaven. Dus kunnen we maar beter rekening houden met de toekomst
    pi_76190654
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:03 schreef Bowlingbal het volgende:
    Ik ben het gezeur over zware beroepen best wel zat. Ja, het zal vast wel zwaar zijn als brandweerman of stratenmaker, maar dan zoek je toch wat anders als je het niet meer aan denkt te kunnen? Het is niet alsof een landelijke commissie bepaald wat mensen heel hun leven moeten doen.
    Ongelovelijk wat een kortzichtigheid
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76190692
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:03 schreef du_ke het volgende:

[..]

Als je de regeling niet een beetje versobert dan is ze op den duur inderdaad niet te handhaven. Dus kunnen we maar beter rekening houden met de toekomst
    Word wakker Du_Ke. De politiek wil niets anders dan verworvenheden afpakken. We trappen er met z'n allen in. Niet ik.
      dinsdag 29 december 2009 @ 19:05:06 #58
    248844 Bowlingbal
    pi_76190706
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:01 schreef De_Ruyter het volgende:

[..]

Laat een ieder anders gewoon sparen en een pensioen opbouwen, dan heb je ook die kosten niet en ook het gezeik niet.
    Mensen die eerder willen stoppen vanwege hun zware werk, zoals stratenmakers, doen dat ook. Die zijn niet achterlijk en weten dat je niet tot je 65e stratenmaker kunt zijn, dus leggen ze wat apart.

Kortom, we zijn het eens.
    In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
    - Donald Love
    pi_76190712
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:02 schreef du_ke het volgende:

[..]

Tot hun 65e krijgen die over het algemeen geen AOW. Lijkt me allemaal wat onpraktisch.
    Nee, VUT die voor een groot deel betaald wordt door anderen.
    pi_76190715
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:00 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Waarom zit het gros van de babyboom dan in de overgangsregelingen?
    a) dat is niet zo
    b) een overgangsregeling zegt al wat het is. niet de volledige hap dus
    Deuger, Woke & Gutmensch
      dinsdag 29 december 2009 @ 19:06:31 #61
    248844 Bowlingbal
    pi_76190767
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Is het om te beginnen niet erg kortzichtig om te gaan bepalen wat wel zwaar werk is en wat niet? Waarom zou kantoorwerk bijvoorbeeld geen zwaar werk kunnen zijn?

Ik vind het wel erg kortzichtig om werk zwaar te noemen als het alleen fysiek zwaar werk is. Mijn mening is daarom; probeer alsjeblieft niet te bepalen wat zwaar werk is en wat niet. Dat maken mensen zelf wel uit. Als mensen hun eigen werk te zwaar vinden leggen ze wat opzij tijdens hun werk zodat ze eerder kunnen stoppen, of gaan ze op tijd wat anders doen. Het is niet aan de rest om dat soort basale en tegelijkertijd complexe, persoonlijke dingen op te vangen.
    - Donald Love
    pi_76190772
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:03 schreef Bowlingbal het volgende:
    Het grote probleem is natuurlijk ook het minimumloon. Als dit er niet zou zijn dan zouden ouderen gewoon in dienst kunnen blijven en op hun eigen tempo (met daarbij een bepaald inkomen) kunnen werken.
    pi_76190809
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 18:57 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja we moeten een beetje realistisch zijn. De huidige regelingen zijn, zeker op termijn, niet meer betaalbaar. Dan moeten we op zoek naar een alternatief. Dan kan je of de AOW geheel afschaffen of deze een beetje inperken.

Dat laatste lijkt me niet onredelijk aangezien we met z'n allen steeds ouder worden en steeds later zijn gaan werken. Dan mag een verhoging van 5 jaar (die effectief voor de meeste mensen niet zal betekenen dat ze tot 70 hoeven te werken) niet teveel gevraagd zijn.
    Ooit wel eens aan gedacht dat het verhogen van leeftijd allemaal nevenkosten met zich mee brengt? Die wellicht niet op de belastingbetaler wordt afgewend maar wel bestaan?

Het is gewoon van de gekke. Heel lang MOCHT je niet eens langer dan 65 werken. Dan werd je pardoes ontslagen. NIEMAND wilde dat. De werkgevers niet, de werknemers niet, de overheid niet. En kijk nu eens.... we worden geregeerd door het grootkapitaal.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76190837
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:06 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Het grote probleem is natuurlijk ook het minimumloon. Als dit er niet zou zijn dan zouden ouderen gewoon in dienst kunnen blijven en op hun eigen tempo (met daarbij een bepaald inkomen) kunnen werken.
    Jij bent gewoon erg en ja dit is een persoonlijke aanval
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76190879
    Inkomen is een raar criterium.
    Wat "doe" je met een laagverdiendende met zwaar werk die na 20 dienstjaren zich na wat bijscholing op kantoor laat plaatsen met een hoger loon? AOW-leeftijd middelen?

Overigens geldt bovenstaande net zo goed voor het criterium " zwaar beroep".

Beide zijn domme ideeen, met alle respect. Het gaat de gekste procedures, sluiproutes, helaas pechhebbende splinters opleveren.

AOW moet je hele eenduidige regels voor maken. Bijvoorbeel: iedereen op z'n 65ste. Daar valt helemaal niks aan te ontsluipen middels juridische haarkloverij en dubieuze betitelingen.
    Van die 65 67 maken is even helder.

Vindt men dat te zwaar voor sommigen, dan is er volgens mij maar 1 alternatief waarbij je niet de leefjaren maar de werkjaren als uitgangspunt neemt, tellen van het aantal dienstjaren. En laat dat nou niet toevallig ook uitkomen op op lagere leeftijd AOW voor zwaardere / minder verdienende beroepen.
    Een andere, iets ingewikkelder alternatief is een AOW die geleidelijk opbouwt vanaf (zeg) het 65ste levensjaar, met een fiscale koppeling met de inkomsten uit arbeid vanaf die leeftijd.
    Gezien de relatieve waarde van zo'n AOW zal ook dit als gevolg hebben dat werkenden met een lager inkomen het zich eerder kunnen veroorloven.

Overigens levert elke koppeling met werk (zwaarte beroep / hoogte inkomen / aantal dienstjaren) het probleem op van de 'weging' van mensen zonder inkomen. Bij een bot leeftijdscriterium is dat geen enkel probleem, en is duidelijker dat AOW niet gekoppeld is aan wat je aan belasting hebt afgedragen. Aangezien dat nu de meeste mensen al niet aan het verstand te peuteren is, zal dat bij nieuwe criteria over een generatie ofzo wel onbegrijpelijk zijn geworden - en dus gaat de relatie er dan alsnog komen.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_76190938
    Stelling:
    Het is beter de AOW volledig af te schaffen zodat mensen zelf kunnen bepalen wanneer ze met pensioen gaan.
    pi_76190948
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:04 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Word wakker Du_Ke. De politiek wil niets anders dan verworvenheden afpakken. We trappen er met z'n allen in. Niet ik.
    Bij deze zogenaamde verworvenheid is het zo dat ik er tegen de tijd dat ik er aan toe ben zeker niet op m'n 65e van zou kunnen gaan genieten. Word wakker EchtGaaf, de huidige regeling is op termijn onhoudbaar. Dan kunnen we deze beter aan gaan passen.
    pi_76190978
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:10 schreef Fastmatti het volgende:
    Stelling:
    Het is beter de AOW volledig af te schaffen zodat mensen zelf kunnen bepalen wanneer ze met pensioen gaan.
    Neuh niet mee eens. Dat heeft zeer veel ongewenste bijeffecten. Veel mensen kunnen namelijk niet met geld omgaan.
    pi_76191031
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:01 schreef De_Ruyter het volgende:

[..]

OP naar Amerikaanse toestanden waar opeens foetsie je geld weg is dankzij frauderende topmanagers of Republikeinse kopstukken.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      dinsdag 29 december 2009 @ 19:13:10 #70
    45206 Pietverdriet
    pi_76191050
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

Neuh niet mee eens. Dat heeft zeer veel ongewenste bijeffecten. Veel mensen kunnen namelijk niet met geld omgaan.
    En? Dat leren ze dan maar eens
    pi_76191074
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:06 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Ook dat is wederom onzin. Want het grootste deel van de mensen verdient wel zoveel meer dan het minimumloon dat dit geen optie kan zijn. En voor hen die dat wel verdienen is het wanneer er nog minder geld binnenkomt al helemaal niet meer de moeite waard om te gaan werken. Je haalt dan namelijk niet genoeg binnen om een beetje fatsoenlijk te kunnen leven.
      dinsdag 29 december 2009 @ 19:14:10 #72
    45206 Pietverdriet
    pi_76191092
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

OP naar Amerikaanse toestanden waar opeens foetsie je geld weg is dankzij frauderende topmanagers of Republikeinse kopstukken.
    Die in de states keihard daarvoor in de bak komen, maar in NL gewoon vrij kunnen rondlopen
    pi_76191095
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 18:57 schreef du_ke het volgende:

[..]

mee eens, nog beter zou het geweest zijn wanneer dat omslagstelsel in de jaren 60 werd omgezet in een spaarstelsel
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
    pi_76191097
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nee, socialisten die 'legaal' een graai in de kas doen zijn fijn
    pi_76191122
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En? Dat leren ze dan maar eens
    Oh misschien dat men het op termijn iets beter gaat leren. Daar heb ik nog niet zo veel vertrouwen in. En tot die tijd zal het voor veel vervelende gevallen zorgen waar dan toch wel weer een regeling voor zal komen.

Gaat niet lukken .
    pi_76191161
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die in de states keihard daarvoor in de bak komen, maar in NL gewoon vrij kunnen rondlopen
    Pensioengelden zijn daar minder beschermd dan hier hoor. Het klopt daarentegen wel dat topmanagers voor een hoop andere zaken in de bak kunnen komen terwijl ze hier met een voorwaardelijke straf vanaf komen.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      dinsdag 29 december 2009 @ 19:15:42 #77
    45206 Pietverdriet
    pi_76191174
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:14 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Precies, in Nederland verdwijnt je geld ook nog eens door politici die sinterklaas spelen van jouw geld.
    pi_76191184
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:13 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ook dat is wederom onzin. Want het grootste deel van de mensen verdient wel zoveel meer dan het minimumloon dat dit geen optie kan zijn. En voor hen die dat wel verdienen is het wanneer er nog minder geld binnenkomt al helemaal niet meer de moeite waard om te gaan werken. Je haalt dan namelijk niet genoeg binnen om een beetje fatsoenlijk te kunnen leven.
    Je kunt niet fatsoenlijk leven omdat de prijzen ook voor een groot deel zijn gekoppeld aan die minimumloon. Dalen de lonen, dan dalen ze prijzen. Daarbij betwijfel ik het of bijvoorbeeld bouwvakkers echt veel minder gaan verdienen. Hooguit als ze minder productief worden door leeftijd.
    pi_76191189
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Mee eens je wordt niet zo snel meer omgeschoold op je 50ste wanneer je je hele leven metselaar bent geweest.
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
      dinsdag 29 december 2009 @ 19:16:22 #80
    150083 Barcaconia
    ºº [[[[] []]]] ºº
    pi_76191208
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 18:58 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Voor zo'n non-functie als dat ben ik idd niet geschikt. Mensen die niets kunnen maar een grote bek, air, geen geweten etc. etc. komen voor de baan in aanmerking.
    Reageer eens inhoudelijk op mijn post ajb.
    [b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
    dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
    Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
    [b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
      dinsdag 29 december 2009 @ 19:17:05 #81
    45206 Pietverdriet
    pi_76191240
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Pensioengelden zijn daar minder beschermd dan hier hoor. Het klopt daarentegen wel dat topmanagers voor een hoop andere zaken in de bak kunnen komen terwijl ze hier met een voorwaardelijke straf vanaf komen.
    Ik dacht dat jij niet op mij reageerde?
    Maar het geld hier verdwijnt doordat politiek in je zakken, bankrekeningen en pensioenfondsen graait
    pi_76191297
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:15 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Je kunt niet fatsoenlijk leven omdat de prijzen ook voor een groot deel zijn gekoppeld aan die minimumloon.
    Oh? Volgens mij valt dat wel mee. Dit gaat maar om een heel beperkt deel van de prijzen volgens mij. De prijzen voor levensmiddelen, duurzame consumptiegoederen en woningen zijn er in ieder geval niet aan gekoppeld.
    quote:
    Dalen de lonen, dan dalen ze prijzen. Daarbij betwijfel ik het of bijvoorbeeld bouwvakkers echt veel minder gaan verdienen. Hooguit als ze minder productief worden door leeftijd.
    Wat voor nut zou het dan hebben om het minimumloon af te schaffen ?
    pi_76191310
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Mee eens je wordt niet zo snel meer omgeschoold op je 50ste wanneer je je hele leven metselaar bent geweest.
    Plus, als je twintig bent: zie jij en je werkgever dan al voor zich wat je op je 50ste gaat doen? Je moet dat niet willen, zo'n rigide carriereplanning. Beter is imo om gewoon wat voorzichtiger met werknemers om te gaan, zodat ze het 65 jaar volhouden. Kwestie van kosten. Hoewel het best wel eens netto goedkoper kan zijn vanwege minder vervelende nevenkosten als gevolg van invaliditeit.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76191325
    quote:

[..]

Alsof je zelf geen invloed hebt in het omscholen.

[ Bericht 0% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 29-12-2009 19:21:33 ]
    pi_76191327
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:09 schreef sigme het volgende:
    Inkomen is een raar criterium.
    Wat "doe" je met een laagverdiendende met zwaar werk die na 20 dienstjaren zich na wat bijscholing op kantoor laat plaatsen met een hoger loon? AOW-leeftijd middelen?

Overigens geldt bovenstaande net zo goed voor het criterium " zwaar beroep".

Beide zijn domme ideeen, met alle respect. Het gaat de gekste procedures, sluiproutes, helaas pechhebbende splinters opleveren.

AOW moet je hele eenduidige regels voor maken. Bijvoorbeel: iedereen op z'n 65ste. Daar valt helemaal niks aan te ontsluipen middels juridische haarkloverij en dubieuze betitelingen.
    Van die 65 67 maken is even helder.

Vindt men dat te zwaar voor sommigen, dan is er volgens mij maar 1 alternatief waarbij je niet de leefjaren maar de werkjaren als uitgangspunt neemt, tellen van het aantal dienstjaren. En laat dat nou niet toevallig ook uitkomen op op lagere leeftijd AOW voor zwaardere / minder verdienende beroepen.
    Een andere, iets ingewikkelder alternatief is een AOW die geleidelijk opbouwt vanaf (zeg) het 65ste levensjaar, met een fiscale koppeling met de inkomsten uit arbeid vanaf die leeftijd.
    Gezien de relatieve waarde van zo'n AOW zal ook dit als gevolg hebben dat werkenden met een lager inkomen het zich eerder kunnen veroorloven.

Overigens levert elke koppeling met werk (zwaarte beroep / hoogte inkomen / aantal dienstjaren) het probleem op van de 'weging' van mensen zonder inkomen. Bij een bot leeftijdscriterium is dat geen enkel probleem, en is duidelijker dat AOW niet gekoppeld is aan wat je aan belasting hebt afgedragen. Aangezien dat nu de meeste mensen al niet aan het verstand te peuteren is, zal dat bij nieuwe criteria over een generatie ofzo wel onbegrijpelijk zijn geworden - en dus gaat de relatie er dan alsnog komen.
    dienstjaren is zo gek nog niet.
    En het gaat idd over fysiek zware beroepen omdat je daar ook echt van slijt (knieen, rug, etc.)
    pi_76191335
    quote:

[..]

En samen zorgt dat ervoor dat dit geen hele gewenste oplossing is wanneer je een stabiel sociaal stelsel wilt voor onze ouderen. En waarom zouden we dat niet willen
    pi_76191351
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik dacht dat jij niet op mij reageerde?
    Maar het geld hier verdwijnt doordat politiek in je zakken, bankrekeningen en pensioenfondsen graait
    Dan kun je maar beter wat sjoemelende topmannen hebben he?
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76191398
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

En samen zorgt dat ervoor dat dit geen hele gewenste oplossing is wanneer je een stabiel sociaal stelsel wilt voor onze ouderen. En waarom zouden we dat niet willen
    Van een eindloonstelsel naar een middenloonstelsel gaan zonder dat de premies dalen is gewoon diefstal.
    pi_76191402
    quote:

[..]

Socialisten hebben het pensioenstelsel opgetuigd
    Deuger, Woke & Gutmensch
      dinsdag 29 december 2009 @ 19:21:45 #90
    45206 Pietverdriet
    pi_76191426
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:19 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dan kun je maar beter wat sjoemelende topmannen hebben he?
    Dan kan ik tenminste zelf mijn investeringen en risicos bepalen voor mijn pensioen, in NL ben je gegarandeerd genaaid.
    pi_76191450
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

dienstjaren is zo gek nog niet.
    En het gaat idd over fysiek zware beroepen omdat je daar ook echt van slijt (knieen, rug, etc.)
    Dienstjaren is helemaal niet gek. Ware het niet dat het tot voor kort 40 jaar was en dat dit van de ene op de andere dag is afgeschaft door een onbetrouwbare overheid. Weer een argument om pensioen weg te halen bij de overheid.
      dinsdag 29 december 2009 @ 19:22:19 #92
    45206 Pietverdriet
    pi_76191452
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:21 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Socialisten hebben het pensioenstelsel opgetuigd
    Stemmen gekocht met geld van anderen
    pi_76191590
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan kan ik tenminste zelf mijn investeringen en risicos bepalen voor mijn pensioen, in NL ben je gegarandeerd genaaid.
    Daar gaat het dus al mis want werknemers die niet mee doen met bepaalde plannetjes zijn soms paria's binnen een bedrijf. Daar ga je al met 'ik wil zelf bepalen wat ik doe'. Nog los van het feit dat velen de kennis niet hebben. Daarom moet een pensioenstelsel saai, robuust, massaal en simpel zijn.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76191594
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:19 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Alsof je zelf geen invloed hebt in het omscholen.
    Je hanteert de verkeerde regel: ik word, word je, jij wordt, zij wordt, het wordt.

Tuurlijk wel, maar het merendeel van die mensen worden geen metselaar omdat ze goed kunnen leren.
    pi_76191619
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Stemmen gekocht met geld van anderen
    Nonsens.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76191674
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:22 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dienstjaren is helemaal niet gek. Ware het niet dat het tot voor kort 40 jaar was en dat dit van de ene op de andere dag is afgeschaft door een onbetrouwbare overheid. Weer een argument om pensioen weg te halen bij de overheid.
    Mee eens, de overheid heeft zich zeer onbetrouwbaar getoond in al die voorzieningen daarom zou een spaarsysteem ook zoveel beter zijn dan een omslag systeem.
    Die verandering was prima te betalen in de jaren 60, echter is er nu geen beginnen meer aan.
    pi_76191700
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Je hanteert de verkeerde regel: ik word, word je, jij wordt, zij wordt, het wordt.

Tuurlijk wel, maar het merendeel van die mensen worden geen metselaar omdat ze goed kunnen leren.
    Omscholen kost geld. Op het moment dat mensen door hebben 'het gaat niet meer, ik moet wat anders gaan doen' is het al te laat en ben je niet productief (genoeg) meer.

Je vraagt nogal veel van ze. Topsporters weten meestal al niet wanneer ze moeten stoppen laat staan een normaal pikkie op de bouwplaats.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      dinsdag 29 december 2009 @ 19:28:04 #98
    45206 Pietverdriet
    pi_76191716
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Daar gaat het dus al mis want werknemers die niet mee doen met bepaalde plannetjes zijn soms paria's binnen een bedrijf.
    Onzin
    quote:
    Daar ga je al met 'ik wil zelf bepalen wat ik doe'. Nog los van het feit dat velen de kennis niet hebben.
    dan zorg je maar voor die kennis
    quote:
    Daarom moet een pensioenstelsel saai, robuust, massaal en simpel zijn.
    En is de AOW failliet.
    pi_76191741
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Omscholen is trouwens sowieso overrated. Hoe hadden ze trouwens gedacht als de complete uitvoering van een aannemer moet worden omgeschoold naar kantoorwerk. Alle ex-bouwvakkers op de administatie ofzo.
      dinsdag 29 december 2009 @ 19:29:02 #100
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_76191759
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Mee eens, de overheid heeft zich zeer onbetrouwbaar getoond in al die voorzieningen daarom zou een spaarsysteem ook zoveel beter zijn dan een omslag systeem.
    Die verandering was prima te betalen in de jaren 60, echter is er nu geen beginnen meer aan.
    Grappig is dat deze dicussie al in de jaren 50 speelde en daarom is gekozen om ook niet het pensioenstelsel op een omslagsysteem te baseren zoals zoveel andere landen.

Des te merkwaardiger dat het hier zgn. onbetaalbaar is omdat Nederland al vrij voorzichtig om springt met dit vraagstuk.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76191796
    Psychisch of mentaal zijn die beroepen misschien helemaal niet zwaar. Tegenwoordig wordt alles dankzij de arbo steeds makkelijker met uitzondering van de psychisch zware beroepen. Psychisch in de zin van druk en stress. Dus ik ben het er niet mee eens
    pi_76191814
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:22 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Klopt, een van de allerbelangrijkste neveneffecten van de manier waarop de overheid hervorming van het AOW-stelsel aanpakt, is dat het idee van " betrouwbare overheid" grootscheeps aan draagkracht verliest.

Dat de AOW hervormd wordt / moet worden is daarvan niet de oorzaak: de oorzaak is dat de overheid die hervorming inzet heeft gemaakt van politieke koehandel. Zodat je het effect krijgt wat we bij inkomensbelasting ook kennen: de ene lobby regelt voor deze splintergroepering hier een uitzondering, de andere partij wordt daarvoor gecompenseerd met een consessietje daar.

AOW is iets waarvoor de burger *niet* afhankelijk moet zijn van welke protestpartij nu weer 20 zetels haalt. Dat moet een stabiele betrouwbare basisoudedagsvoorziening zijn. Voor iedereen en met verdomd weinig ' criteria'.
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_76191960
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:28 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Omscholen is trouwens sowieso overrated. Hoe hadden ze trouwens gedacht als de complete uitvoering van een aannemer moet worden omgeschoold naar kantoorwerk. Alle ex-bouwvakkers op de administatie ofzo.
    Ik ben dan ook een tegenstander van het omscholen.

Overigens waarom gaat men uberhaupt niet minder werken?
    Netto hoeft het je niet eens zoveel te schelen wanneer je 4 dagen in de week gaat werken ipv 5.

Ik zit er aan te denken omdat vanaf het begin al te gaan doen
    pi_76191988
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Grappig is dat deze dicussie al in de jaren 50 speelde en daarom is gekozen om ook niet het pensioenstelsel op een omslagsysteem te baseren zoals zoveel andere landen.

Des te merkwaardiger dat het hier zgn. onbetaalbaar is omdat Nederland al vrij voorzichtig om springt met dit vraagstuk.
    Omdat andere landen (italie en consorten) helemaal de klos zijn
    pi_76192147
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:28 schreef Pietverdriet het volgende:

En is de AOW failliet.
    Waarom zou de AOW failliet gaan als het dat nu niet is?
    Er is weinig reden aan te nemen dat Nederland niet in staat is om voldoende geld op te brengen om bejaarden van een klein basisbedrag te voorzien.
    Kwestie van prioriteiten.

D'r mogen van mij best aardgasbaten in de AOW-pot - en niet alleen belastinggeld.
    En ik blief geen bedelende oma'tjes - mensen die niet gewerkt hebben wil ik op een gegeven moment ook verzekerd weten van steun.
      dinsdag 29 december 2009 @ 19:43:02 #106
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_76192338
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:38 schreef sigme het volgende:

[..]

Waarom zou de AOW failliet gaan als het dat nu niet is?
    Er is weinig reden aan te nemen dat Nederland niet in staat is om voldoende geld op te brengen om bejaarden van een klein basisbedrag te voorzien.
    Kwestie van prioriteiten.

D'r mogen van mij best aardgasbaten in de AOW-pot - en niet alleen belastinggeld.
    En ik blief geen bedelende oma'tjes - mensen die niet gewerkt hebben wil ik op een gegeven moment ook verzekerd weten van steun.
    Idee van de vergrijzing is ook dat die op een gegeven moment over is. Het is erg riskant om nu schulden te maken met het idee dat je het later weer goed maakt maar het zou voor sommigen wrang zijn als je daarna een tijd van overvloed krijgt.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      dinsdag 29 december 2009 @ 19:45:32 #107
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_76192446
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Precies maar de AOW is bewust een omslagstelsel geworden om te zorgen dat ook huisvrouwen wat kunnen krijgen (helaas kwam dat toen wel op de rekening van de man te staan ).
    Had je toen van de AOW een spaarsysteem gemaakt dan had het geen meerwaarde bovenop het pensioenstelsel. Dan hadden ze het beter met elkaar kunnen versmelten.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76192754
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Precies maar de AOW is bewust een omslagstelsel geworden om te zorgen dat ook huisvrouwen wat kunnen krijgen (helaas kwam dat toen wel op de rekening van de man te staan ).
    Had je toen van de AOW een spaarsysteem gemaakt dan had het geen meerwaarde bovenop het pensioenstelsel. Dan hadden ze het beter met elkaar kunnen versmelten.
    nee want het pensioen is een extra op de aow ook zonder pensioen zou je moeten kunnen leven
    De AOW is een soort bijstand voor iedereen, echter had daar in overvloedige periode wel gespaard voor mogen worden.

Nu hebben mensen te weinig premie overgedragen wat op zich niet erg is, alleen is er geen rekening meegehouden dat straks 1 werkende 3 niet werkende moet onderhouden, iets wat onmogelijk is.
      dinsdag 29 december 2009 @ 19:57:54 #109
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_76192962
    Maar als je voor de AOW individueel moet sparen wat heeft het dan voor meerwaarde boven een pensioen?
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76193095
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:57 schreef Klopkoek het volgende:
    Maar als je voor de AOW individueel moet sparen wat heeft het dan voor meerwaarde boven een pensioen?
    Een spaarstelsel hoeft natuurlijk niet individueel te zijn.
    Je kan de huidige generatie werkenden de premie laten sparen voor de eigen jaargang. Dan heb je niet het omslagstelselnadeel wanneer het bevolkingstal of het percentage werkenden schommelt.
      dinsdag 29 december 2009 @ 20:01:50 #111
    45206 Pietverdriet
    pi_76193135
    quote:
    dat ik voor mijzelf spaar en niet voor jou, babyboomers en tokkies
    pi_76193450
    quote:

[..]

Als je tot je 50-ste metselaar zou kunnen blijven zou je waarschijnlijk aan het syndroom van Korsakov lijden met al die behaalde 'hoogtepunten'

Dan zit leren er niet meer in
    Calm down, your nervous state
    I'll sing you a lullaby.
    Calm down, cause no mistake
    Should keep you up all night
    pi_76193487
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 20:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

dat ik voor mijzelf spaar en niet voor jou, babyboomers en tokkies

Dat weten we nu wel een keer. Jij geeft om niemand behalve jezelf. Ben je in real life een leuk persoon?
    pi_76193630
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:21 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Van een eindloonstelsel naar een middenloonstelsel gaan zonder dat de premies dalen is gewoon diefstal.
    Wat volgens mij weinig met de socialisten te maken had
      dinsdag 29 december 2009 @ 20:14:28 #115
    272427 thingamajig
    tananananananananana
    pi_76193652
    Stom plan...

Er zijn genoeg zware beroepen waarin je veel kan verdienen... en er zijn ook genoeg niet-zware beroepen waarin je weinig kan verdienen...
    batman!
    pi_76193692
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 20:10 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Dat weten we nu wel een keer. Jij geeft om niemand behalve jezelf. Ben je in real life een leuk persoon?
    Nou ja, Piets voorstel (ooit)voor een basisinkomen en vlaktaks is ook een oplossing voor het AOW-probleem, en niet onvriendelijk. Wat mij betreft een beter voorstel dan die ongein die ze nu verzinnen, die voornamelijk heeeeeeeeeel veel regels, ontduiking, controle en handhavingsvraagstukken gaat opleveren.
    pi_76193698
    Laten we eerst even definieren wat zwaar en wat zwaarder is.

Woorden kunnen meer pijn doen dan een klap
    pi_76194102
    Wat een discussie om niets. Ik zal wel iets missen..

Het kabinet wil de AOW leeftijd verhogen omdat we ouder worden, maar ze geven dus toe dat we niet ineens 2 jaar langer gezond zijn hetgeen mij overkomt dat we dus niet 2 jaar langer kunnen doorwerken. Iedereen aan de uitkering die extra 2 jaar, is dat goedkoper? Levert dat 4 miljard op?
    Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
    Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
    Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
      dinsdag 29 december 2009 @ 20:26:05 #119
    45206 Pietverdriet
    pi_76194206
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 20:15 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou ja, Piets voorstel (ooit)voor een basisinkomen en vlaktaks is ook een oplossing voor het AOW-probleem, en niet onvriendelijk. Wat mij betreft een beter voorstel dan die ongein die ze nu verzinnen, die voornamelijk heeeeeeeeeel veel regels, ontduiking, controle en handhavingsvraagstukken gaat opleveren.
    Precies, goed plan was dat dik 3 jaar geleden van mij.
    pi_76194230
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 20:14 schreef thingamajig het volgende:
    Stom plan...

Er zijn genoeg zware beroepen waarin je veel kan verdienen... en er zijn ook genoeg niet-zware beroepen waarin je weinig kan verdienen...
    Ik heb m.i. nu een zwaarder beroep op kantoor dan dat ik ooit had als vakkenvuller of distributiemedewerker bij 24 onder nul, toen hield ik tenminste mijn conditie nog op peil, nu holt mijn conditie achteruit op die bureaustoel de hele dag..
    Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
    Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
    Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
      dinsdag 29 december 2009 @ 20:28:03 #121
    45206 Pietverdriet
    pi_76194285
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 20:10 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Jep, ik ben heel aardig, en iedereen die voor mij aan de slag wil krijgt een kans zich te bewijzen, ongeacht je achtergrond, afkomst, geloofsovertuiging of geslacht.
    pi_76194358
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 19:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Die willen toch in EU-verband een greep in de Nederlandse kas doen. Dat is namelijk heel sociaal.
    pi_76194454
    quote:
    Dat je daadwerkelijk voor jezelf spaart. Bovendien is een pensioen ook zwaar overrated voor mensen onder de 40. Wat heeft het voor zin om voor AOW als pensioen te sparen als er na de babyboom toch niets van overblijft.
    pi_76194951
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 20:31 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dat je daadwerkelijk voor jezelf spaart. Bovendien is een pensioen ook zwaar overrated voor mensen onder de 40. Wat heeft het voor zin om voor AOW als pensioen te sparen als er na de babyboom toch niets van overblijft.
    AOW als pensioen?

Hoe dan ook, het probleem van de opvretende babyboomers is eerder een argument tegen sparen dan ervoor. Het is te laat, en dat is het al wel een jaar of tien. Als we waren gaan sparen, dan hadden de babyboomers pas echt een greep in de kas kunnen doen.
    Dankzij het omslagstelsel komt de zwakte van het systeem tot uiting op het moment dat zij er een beroep op doen.

En met het omslagstelsel zijn wij redelijk verzekerd van enige kapitaalstroom tegen de tijd dat wij AOW-gerechtigd zijn. De babyboomers zijn dan al van het toneel af.
      dinsdag 29 december 2009 @ 20:52:02 #125
    10841 Napalm
    Brandbarbaar
    pi_76195343
    Echt, hoe komen die mongolen van de vakbond erop?

Je maakt wat van je leven door hard te leren en hard te werken. Steek je met 55+ uur per week buffelen net boven de rest uit mag je als dank meer belasting betalen. Zelfs proportioneel meer. Dat is al naadje maar ok.

En dan, als dank voor het harde werken en veel premie bijdragen mag je later met pensioen.. Bizar, echt hoe verzint iemand het, zo`n idioot heeft nog nooit zelf hard gewerkt of een IQ van min 10.

Ik kan hier echt niet over uit, zo dom, zo bizar..
    You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
    pi_76195666
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 20:52 schreef Napalm het volgende:

Je maakt wat van je leven door hard te leren en hard te werken. Steek je met 55+ uur per week buffelen net boven de rest uit mag je als dank meer belasting betalen. Zelfs proportioneel meer. Dat is al naadje maar ok.

En dan, als dank voor het harde werken en veel premie bijdragen mag je later met pensioen.. Bizar, echt hoe verzint iemand het, zo`n idioot heeft nog nooit zelf hard gewerkt of een IQ van min 10.

Ik kan hier echt niet over uit, zo dom, zo bizar..
    Het idee werkt alleen zuiver als iedereen zich netjes aan z'n beroep houdt.
    Het zal dan ook een van de gevolgen zijn: dat het op een gegeven moment voor een werkende niet "uitkan" om een nieuw carrierepad in te slaan.

Overigens, en dat zei ik al eerder, geldt dit ook voor het regeringsplan waarin de "zwaarte" van iemands beroep telt. Dat is ook een maatstaf die alleen werkt wanneer men netjes binnen de lijntjes van de startbaan blijft.

Beide debiele plannen dus, waarbij een inkomenseis dan tenminste nog objectief meetbaar is, in tegenstelling tot " beroepszwaarte". In die zin is het plan van de FNV bruikbaarder dan dat van Donner.
    pi_76196658
    Het is natuurlijk wel zo dat zware beroepen met hogere inkomens makkelijker kunnen sparen om eerder te stoppen, en voor bepaalde beroepen met hogere inkomens (niet alle) is parttime werken ook een optie. Dat zit er allemaal niet in als je met 40 uur/week buffelen net boven het minimumloon verdient.

Wat dat betreft kan ik me iets voorstellen bij het voorstel. Een lijstje met zware beroepen is natuurlijk ondoenlijk. Een inkomensgrens is in elk geval helder, al verwacht ik er ook wel veel fraude mee.

Ik vind zelf nog steeds dat we beter op andere manieren iets aan de verhouding werkenden/niet werkenden kunnen doen dan door die weinige werkenden die we hebben te dwingen twee jaar langer door te gaan, maar het zij zo.
    pi_76196920
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 21:24 schreef ShadyLane het volgende:
    Het is natuurlijk wel zo dat zware beroepen met hogere inkomens makkelijker kunnen sparen om eerder te stoppen, en voor bepaalde beroepen met hogere inkomens (niet alle) is parttime werken ook een optie. Dat zit er allemaal niet in als je met 40 uur/week buffelen net boven het minimumloon verdient.

Wat dat betreft kan ik me iets voorstellen bij het voorstel. Een lijstje met zware beroepen is natuurlijk ondoenlijk. Een inkomensgrens is in elk geval helder, al verwacht ik er ook wel veel fraude mee.
    Een van de zwakke punten in de inkomenshoogte als criterium, is natuurlijk dat mensen met een goeie baan maar een landsverradelijk arbeidsethos (ik dus) voor hun luiheid beloond worden met extra vroege AOW .
    pi_76196975
    Telt het ook als je een laag inkomen hebt omdat je vrijwillig maar drie dagen werkt dan? Want dan zit ik ook goed
    pi_76197023
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 20:52 schreef Napalm het volgende:
    Hoe kom je toch elke keer bij zulk dom taalgebruik?

Maar volgens mij is dit een typisch Nederlands poldervoorstel. Niet direct afkomstig van de bonden maar van de bonden en werkgevers samen in een poging om een simpeler maatstaf te maken dan "een zwaar beroep".
    pi_76197320
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 21:32 schreef ShadyLane het volgende:
    Telt het ook als je een laag inkomen hebt omdat je vrijwillig maar drie dagen werkt dan? Want dan zit ik ook goed
    Tenzij we een database gaan aanleggen met daarin een 'inkomenspositieforfait'. En dat je historische score ten opzichte van de genormaliseerde indexwaarde van de jou toegewezen beroepsklasse zich vertaalt naar de opgebouwde bonus/malusjaren voor startdatum AOW.

Nou mag jij kiezen wat waarschijnlijker is: bovenstaand idiote voorzetje of jouw (en mijn) vervroegde AOW..
    pi_76197354
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 21:32 schreef ShadyLane het volgende:
    Zo zie je maar hoe idioot het voorstel is
    pi_76197387
    Maar dan gaat iedereen toch in z'n 65e levensjaar drie dagen werken?
      dinsdag 29 december 2009 @ 21:41:50 #134
    283465 De_Ruyter
    pi_76197412
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 21:40 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Zo zie je maar hoe idioot het voorstel is
    Oh ja, de minimumloon verdieners bij de Callcenters vallen straks onder "zware arbeid" en daar mag jij voor gaan betalen, wen er maar vast aan.

Nederland.
    Recht(s) zo die gaat.
    pi_76197508
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 21:41 schreef ShadyLane het volgende:
    Maar dan gaat iedereen toch in z'n 65e levensjaar drie dagen werken?
    Dat zeg ik, zo'n voorstel gaat een woud aan ontduikopties en dus verbodsgeboden en dus sluiproutes en dus keuringen, beroepsprocedures en andere handhavingsproblemen opleveren.
    Een 'lijst zware beroepen' is godsonmogelijk (op allerlei gronden), een 'inkomenstoets' is mogelijker maar gaat nog steeds een draak opleveren. Met zeven koppen, en elke kop die je afhakt..
    pi_76197561
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 21:41 schreef De_Ruyter het volgende:

[..]

Oh ja, de minimumloon verdieners bij de Callcenters vallen straks onder "zware arbeid" en daar mag jij voor gaan betalen, wen er maar vast aan.

Nederland.
    Uitkeringstrekkers verdienen ook minder dan 35.000. Ook maar met 65 met 'pensioen'
    pi_76197645
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 21:33 schreef du_ke het volgende:

[..]

Hoe kom je toch elke keer bij zulk dom taalgebruik?

Maar volgens mij is dit een typisch Nederlands poldervoorstel. Niet direct afkomstig van de bonden maar van de bonden en werkgevers samen in een poging om een simpeler maatstaf te maken dan "een zwaar beroep".
    Dat denk ik dus ook ja. Probleem is dat je zo eindeloos kanttekeningen kunt blijven plaatsen. Want als fysiek zwaar werk erg is, dan kun je zo heel veel beroepen gaan verzinnen die zwaar zijn. Want ook psychisch zwaar kan zwaar zijn natuurlijk. In beide gevallen (om psychische en somatische gebreken) kun je in de WIA komen. Dus kun je beiden ook meebeoordelen als het om belasting gaat vs. de AOW leeftijd. Maar zo blijft het doorgaan. Want wat is 'zwaar'? Je kunt zeker onderscheid maken. Ik durf best te zeggen dat in een winkel werken minder zwaar is dan bouwvakker, brandweerman of verpleger zijn. Maar toch zijn er tal van grijsgebieden, bovendien is de ene mens ook sterker dan de andere waardoor de beleving van een beroep toch ook van het individu afhangt. Kortom: een recept voor nog meer uitstel en duizenden extra regeltjes.

Misschien is het kijken naar aanvullende regelingen om bepaalde sectoren tegemoed te komen meer iets voor in de CAO's. Die AOW moet echter zoveel mogelijk naar rechtsstatelijk model bepaald worden; dwz gelijk voor iedereen.
    Temeer omdat je de rest altijd nog zelf kunt sparen en je bovendien, indien je dat niet doet, ook nog bijstand, huursubsidie enz krijgt dus waar praten we nu eigenlijk over. Nuja: over de vraag uit welk potje het nou moet komen.
      dinsdag 29 december 2009 @ 21:47:46 #138
    283465 De_Ruyter
    pi_76197678
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 21:45 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Uitkeringstrekkers verdienen ook minder dan 35.000. Ook maar met 65 met 'pensioen'
    Die uitkering word gewoon omgezet in AOW en ze gaan vrolijk verder op dezelfde voet.
    Recht(s) zo die gaat.
    pi_76197707
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 21:47 schreef De_Ruyter het volgende:

[..]

Die uitkering word gewoon omgezet in AOW en ze gaan vrolijk verder op dezelfde voet.
    Als ze dit soort eens aan het werk schoppen dan is die hele verhoging niet eens noodzakelijk. Helaas moeten diegene die al het meeste bijdragen weer bloeden.
    pi_76197826
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 21:48 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Als ze dit soort eens aan het werk schoppen dan is die hele verhoging niet eens noodzakelijk. Helaas moeten diegene die al het meeste bijdragen weer bloeden.
    En iemand aan het werk schoppen schijnt dan weer een half miljoen te moeten kosten.
    pi_76198314
    Het is weer een excuus (of onwetendheid) van de mensen die niet willen werken of denken dat tillen zwaar is
    pi_76198389
    Ze kijken inderdaad enkel naar fysiek zware beroepen.
    pi_76198669
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 22:01 schreef draaijer het volgende:
    Het is weer een excuus (of onwetendheid) van de mensen die niet willen werken of denken dat tillen zwaar is
    Eehh, tillen kan weldegelijk zwaar zijn. Ik doe ook fysiek werk. Dat kun je best goed volhouden zolang het bedrijf waar je werkt het niet te bont maakt. Dwz dat er gerouleerd wordt (dus niet heel de dag hetzelfde doet) en dat de arbo wordt gerespecteerd (dat gebeurt ook niet altijd, helaas, door werkgevers en werknemers niet). Het is dus in elk geval onzin om te doen alsof fysiek zwaar werk niet bestaat.
    Maar: je hebt het zelf ook groottendeels in de hand. Bovendien kun je altijd nog iets lichters zoeken indien je oude baan niet meer werkt. Dat wordt vooral makkelijker indien het de arbeidsmarkt zelf wat flexibeler wordt, iets waar het nu aan schort waardoor nu juist veel mensen aan de kant gezet worden terwijl ze kunnen én willen! Minder geregel, zeker qua lonen, zou helpen omdat je nu met een situatie zit waarin 30+ ers al 'duur' zijn binnen de arbeidersklasse. Dat komt natuurlijk allemaal doordat de Agnes Jongeriussen en Kanten het voor jou zo hebben geregeld dat je op die leeftijd eindelijk een 'eerlijk loon'kunt verdienen, mits je überhaupt nog aan een baan komt natuurlijk.
      dinsdag 29 december 2009 @ 22:20:37 #144
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_76199233
    Je denkt weer eens de verkeerde richting op sneakypete.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76199453
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 18:21 schreef Fastmatti het volgende:

Zonder meer wel. Dat weet ik nl. omdat mijn vrouw apotheken heeft en kennelijk gaat het medicijngebruik in de laatste X aantal maanden voor het overlijden ineens omhoog en dat was 20 jaar geleden dezelfde X (vraag me niet naar de X, dat weet ik dan weer niet). Hierdoor levert de vergrijzing ook geen extra inkomsten op... (hetgeen het grote nadeel is vanuit haar onderneming berekend).
    quote:
    Maar het feit dat de pre-babyboomers en enkele baby-boomers (bij lange na niet allen...) een nog gunstiger regeling hebben gekregen maakt niet dat deze maatregel slecht is. Het is slecht dat men gebruik kon maken van de VUT.
      dinsdag 29 december 2009 @ 22:24:52 #146
    10841 Napalm
    Brandbarbaar
    pi_76199455
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 20:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Het idee werkt alleen zuiver als iedereen zich netjes aan z'n beroep houdt.
    Het zal dan ook een van de gevolgen zijn: dat het op een gegeven moment voor een werkende niet "uitkan" om een nieuw carrierepad in te slaan.

Overigens, en dat zei ik al eerder, geldt dit ook voor het regeringsplan waarin de "zwaarte" van iemands beroep telt. Dat is ook een maatstaf die alleen werkt wanneer men netjes binnen de lijntjes van de startbaan blijft.

Beide debiele plannen dus, waarbij een inkomenseis dan tenminste nog objectief meetbaar is, in tegenstelling tot " beroepszwaarte". In die zin is het plan van de FNV bruikbaarder dan dat van Donner.
    Kwats,dit is focussen op de uitvoering terwijl het hele idee onzalig is. Dit land bestraft succes. Het is net alsof het doel is van iedereen een domme straatveger te maken. Iedereen die er wat meer van maakt moet zo snel mogelijk afgestraft worden. Iedereen dom&arm want dan zijn we allemaal gelijk.

Alleen jammer dat als er geen geld wordt verdient er ook geen geld voor straatvegers of Deltawerken is.
    You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
    pi_76199503
    quote:

Exact.
    pi_76199571
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 18:58 schreef EchtGaaf het volgende:

Ik wist niet dat je ook de oudjaars-conference op fok deed.
    pi_76199693
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 22:24 schreef Napalm het volgende:

[..]

Kwats,dit is focussen op de uitvoering terwijl het hele idee onzalig is.
    Ja darrrrrrrling, dat zeg ik toch. Het hele idee is onzalig. Zowel het inkomensidee als het beroepszwaarte-idee. Beide ontmoedigen carierrekeuzes die in ieders voordeel zouden (moeten) zijn.

Plus nog een paar andere bezwaren.
      dinsdag 29 december 2009 @ 22:30:08 #150
    45206 Pietverdriet
    pi_76199713
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 22:24 schreef Napalm het volgende:

[..]

Kwats,dit is focussen op de uitvoering terwijl het hele idee onzalig is. Dit land bestraft succes. Het is net alsof het doel is van iedereen een domme straatveger te maken. Iedereen die er wat meer van maakt moet zo snel mogelijk afgestraft worden. Iedereen dom&arm want dan zijn we allemaal gelijk.

Alleen jammer dat als er geen geld wordt verdient er ook geen geld voor straatvegers of Deltawerken is.
    En dan te bedenken dat de NL overheid naast de enorme inkomsten uit de loonbelasting nog eens zoveel uit de aardgasbaten krijgt...
    En BTW, BPM, etc etc
    En dan nog is het niet genoeg en moet men er nog bij lenen. De overheid heeft geen gat in de hand, maar een complete krater.
    pi_76200107
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 22:27 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik wist niet dat je ook de oudjaars-conference op fok deed.
    Met zijn sociaal-economische ideeën zou het een prima doorsnee-cabaretier zijn voor op de VARA. Ik heb tot nu toe half gekeken naar de shows dit jaar van Theo Maassen, Lebbis en Javier Guzman en ja hoor: drie keer min of meer hetzelfde.
      dinsdag 29 december 2009 @ 22:38:11 #152
    283465 De_Ruyter
    pi_76200158
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 22:37 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Met zijn sociaal-economische ideeën zou het een prima doorsnee-cabaretier zijn voor op de VARA. Ik heb tot nu toe half gekeken naar de shows dit jaar van Theo Maassen, Lebbis en Javier Guzman en ja hoor: drie keer min of meer hetzelfde.
    Tenenkrommende humor inderdaad, als je het al humor kan noemen.
    Recht(s) zo die gaat.
      dinsdag 29 december 2009 @ 22:40:59 #153
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_76200320
    Youp van het Hek was altijd meesterlijk. Vooral die grappen over Porsches....

"Mensen met een Porsche zijn een beetje zielig [...]. Dan zeggen ze tegen je 'dat zeg je alleen maar omdat je hem niet kan betalen!'. En daarom maak ik het grapje. Ik mag er alleen niet in rijden."

Fantastisch. Heeft meestal ook hartstikke gelijk. Zoals die ene dat hij het had over tsnunami's en waarom altijd de armste mensen de meest verschrikkelijke dingen moet overkomen.... waarom geen tsunami over het Gooi, de grachtengordel, Minerva, ASC en al die andere poelen van verderf.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      † In Memoriam † dinsdag 29 december 2009 @ 22:44:21 #154
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_76200497
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 22:40 schreef Klopkoek het volgende:
    Fantastisch. Heeft meestal ook hartstikke gelijk. Zoals die ene dat hij het had over tsnunami's en waarom altijd de armste mensen de meest verschrikkelijke dingen moet overkomen.... waarom geen tsunami over het Gooi, de grachtengordel, Minerva, ASC en al die andere poelen van verderf.
    Of over zijn eigen grote huis?

Hij is natuurlijk zijn eigen grootste karikatuur.
    Carpe Libertatem
      dinsdag 29 december 2009 @ 22:45:16 #155
    45206 Pietverdriet
    pi_76200549
    quote:

"Mensen met een Porsche zijn een beetje zielig [...]. Dan zeggen ze tegen je 'dat zeg je alleen maar omdat je hem niet kan betalen!'. En daarom maak ik het grapje. Ik mag er alleen niet in rijden."

Kijk hoe menslievend de linksmensch is.
      dinsdag 29 december 2009 @ 22:45:58 #156
    45206 Pietverdriet
    pi_76200582
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 22:44 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Net zo als Marcel van Dam (en net zo vet en lelijk trouwens)
      dinsdag 29 december 2009 @ 22:47:02 #157
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_76200636
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 22:44 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Die zelfspot heeft hij. Hij zegt altijd zelf in zijn shows dat hij uit het gooi komt en met al zijn weelde weer kan terugvallen in die mentaliteit. Lijkt me in het echt geen vriendelijke man maar enige zelfreflectie moet je hem nageven.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76200702
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 22:37 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Lebbis vind ik wel een typische vara cabaretier. Guzman kan ik niet langer dan een minuut aanzien, maar vind ik niet echt 'typisch VARA' voor zover ik het kan beoordelen. Theo Maassen staat qua niveau een behoorlijk stuk boven die twee.
    Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
    pi_76201131
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 22:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Die zelfspot heeft hij. Hij zegt altijd zelf in zijn shows dat hij uit het gooi komt en met al zijn weelde weer kan terugvallen in die mentaliteit. Lijkt me in het echt geen vriendelijke man maar enige zelfreflectie moet je hem nageven.
    Een zelfzuchtige zak zijn is prima, zolang je het maar onderkent?
    pi_76201335
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 21:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Tenzij we een database gaan aanleggen met daarin een 'inkomenspositieforfait'. En dat je historische score ten opzichte van de genormaliseerde indexwaarde van de jou toegewezen beroepsklasse zich vertaalt naar de opgebouwde bonus/malusjaren voor startdatum AOW.

Nou mag jij kiezen wat waarschijnlijker is: bovenstaand idiote voorzetje of jouw (en mijn) vervroegde AOW..
    je kunt het ook aan het uurloon hangen
    pi_76201369
    quote:

Wat is er mis met een Porsche? Heb mijn vriendin een witte beloofd
    quote:
    Verkapte doodsverwensing
      dinsdag 29 december 2009 @ 23:02:09 #162
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_76201465
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 22:48 schreef Monolith het volgende:

[..]

Lebbis vind ik wel een typische vara cabaretier. Guzman kan ik niet langer dan een minuut aanzien, maar vind ik niet echt 'typisch VARA' voor zover ik het kan beoordelen. Theo Maassen staat qua niveau een behoorlijk stuk boven die twee.
    Maassen is soms nog een beetje leuk. Generatiegenoot Hans Teeuwen heb ik altijd ergerlijk gevonden maar dat komt ook door het publiek wat op hem of kwam toentertijd. Een voorbode van de Wildersjugend... Grappig is dat Teeuwen zelf helemaal niet zo rechts is als zijn publiek maarja.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      dinsdag 29 december 2009 @ 23:02:46 #163
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_76201485
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 22:56 schreef Monolith het volgende:

[..]

Een zelfzuchtige zak zijn is prima, zolang je het maar onderkent?
    ... en gedeeltelijk veroordeelt.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      dinsdag 29 december 2009 @ 23:06:01 #164
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_76201638
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:00 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Wat is er mis met een Porsche? Heb mijn vriendin een witte beloofd
    [..]

Verkapte doodsverwensing

En over die doodsverwensing... je maakt het weer zo extreem..... ik ben er tenminste eerlijk over. Kunnen een hoop mensen niet zeggen.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76201882
    quote:

Ja, dat soort grapjes gaan er in als koek bij Jan Burgerlul...
    quote:
    Je weet dat hij ijskoud met het gezin in Milaan lekker gaat winkelen en andere uitspattingen die hem zo hypocriet maken dat EG er bij vergeleken volledig recht in de leer is?
    pi_76201899
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:02 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Maassen is soms nog een beetje leuk. Generatiegenoot Hans Teeuwen heb ik altijd ergerlijk gevonden maar dat komt ook door het publiek wat op hem of kwam toentertijd. Een voorbode van de Wildersjugend... Grappig is dat Teeuwen zelf helemaal niet zo rechts is als zijn publiek maarja.
    Zo vreemd is dat niet. Dergelijke mensen zijn vaak dusdanig verblind dat ze niet eens doorhebben dat bepaalde opvattingen niet bloedserieus bedoeld zijn. Een enquete een tijdje terug liet ook zien dat veel conservatieve Amerikanen dachten dat Colbert daadwerkelijk een conservatieve talkshowhost was.
    quote:
    ... en gedeeltelijk veroordeelt.
    Tsja, dat vind ik altijd een vreemde gedachtegang. Zolang je je eigen gedrag maar (deels) afkeurt is het goed? Bij van 't Hek heb ik altijd hetzelfde idee als bij de rechtse variant van 'big government' die kritiek hebben op de linkse variant. Het resultaat is hetzelfde alleen de details liggen wat anders. Een paar ton uitgeven aan een Porsche is zielig, maar een paar miljoen aan een grachtenpand niet.
    pi_76204919
    Van het Hek is geen overheid. Hij is cabaratier. Zoals ik al zei denk ik dat hij in het echie een vervelende man is maar als cabaretier vind ik het wel een pluspunt wanneer je je eigen gedrag kan analyseren en veroordelen. Er is ook een aardige documentaire over de man waar hij dat zo uit legt. Hij is voor een groot gedeelte nog steeds onderdeel van de kliek die hij bekritiseerd ("het zwarte schaap in de familie is nog steeds wel een lid van de familie" zo noemde hij dat geloof ik). Zoals je weet ben ik niet zo van de goegemeente die de eigen wilsbekwaamheid tot dogma verheft dus dat speelt ook wel mee misschien in hoe ik tegen het gedrag van de man aan kijk. Het is wat anders als je met grote toon zegt dat anderen het op een bepaalde wijze moeten doen, jijzelf dat niet doet en dat ook niet van jezelf door hebt. Ik kan heel erg slecht tegen dat soort mensen.

En persoonlijk heb ik niet zulke principieele problemen met big government dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76205553
    Ik heb voornamelijk nooit begrepen dat mensen geld gaan betalen om vervolgens afgezeken te gaan worden. Het grootst doelwit van Van het Hek zijn tenslotte de kleinburgerlijken onder ons.
    pi_76205977
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 00:11 schreef Klopkoek het volgende:
    Van het Hek is geen overheid. Hij is cabaratier. Zoals ik al zei denk ik dat hij in het echie een vervelende man is maar als cabaretier vind ik het wel een pluspunt wanneer je je eigen gedrag kan analyseren en veroordelen. Er is ook een aardige documentaire over de man waar hij dat zo uit legt. Hij is voor een groot gedeelte nog steeds onderdeel van de kliek die hij bekritiseerd ("het zwarte schaap in de familie is nog steeds wel een lid van de familie" zo noemde hij dat geloof ik). Zoals je weet ben ik niet zo van de goegemeente die de eigen wilsbekwaamheid tot dogma verheft dus dat speelt ook wel mee misschien in hoe ik tegen het gedrag van de man aan kijk. Het is wat anders als je met grote toon zegt dat anderen het op een bepaalde wijze moeten doen, jijzelf dat niet doet en dat ook niet van jezelf door hebt. Ik kan heel erg slecht tegen dat soort mensen.
    Ik vind het eigenlijk volkomen absurd om met name gedrag van anderen te bekritiseren, daarbij ook wel enigszins de hand in eigen boezem steken, maar verder gewoon dergelijk gedrag blijven bezigen. Als ik bepaald gedrag moreel verwerpelijk vind, dan zorg ik ook dat ik het zelf niet bezig. Wees een echte vent en verander je eigen gedrag in plaats van grof geld te verdienen met het bekritiseren van dat gedrag, zou ik dan zeggen.
    quote:
    En persoonlijk heb ik niet zulke principieele problemen met big government dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.
    Het gaat niet zo zeer om de vraag of een grote overheid wenselijk is of niet. Het gaat om het feit dat een bepaalde stroming stelt dat een andere stroming resulteert in een grote overheid, terwijl dat voor hun eigen opvattingen evenzo geldt. Daar zit de impliciete veronderstelling ingebakken dat de eigen middelen minder kwalijk zouden zijn. Dat geldt m.i. evenzo voor van 't Hek's ideeën. Er zit toch een impliciete veronderstelling in dat zijn vulgaire uitgavenpatroon minder kwalijk zou zijn dan hetgeen hij bekritiseert (b.v. Porsches).
    pi_76209821
    Ik zie eigenlijk niet in hoe dit een vooruitgang is als je de personen met een zwaar beroep wilt ontzien. Willekeurige personen aan de lijst toevoegen of uitsluiten op basis van inkomen. Hoe verantwoorden ze dit tegenover deze groepen? Als je fulltime werkt kun je waarschijnlijk met verschillende zware beroepen ook heus wel aan een modaal salaris komen. Het slaat gewoon helemaal nergens op.

Ze kunnen die farce dat ze zware beroepen willen ontzien nu wel laten varen. Ze willen gewoon zieltjes winnen, ten koste van de andere helft van Nederland.

[ Bericht 17% gewijzigd door Picchia op 30-12-2009 07:33:46 ]
    pi_76210071
    quote:
    Dekkingsgraad pensioenfondsen gestegen tot 109%
    AMSTERDAM (FD.nl/DJ)--De gemiddelde dekkingsgraad van Nederlandse pensioenfondsen is in het derde kwartaal gestegen tot 109%, blijkt woensdag uit het statistisch bulletin december 2009 van De Nederlandse Bank (DNB).

Aan het eind van het tweede kwartaal was de gemiddelde dekkingsgraad 102%. Aan het eind van het laatste kwartaal van 2008 en het eerste van 2009 stond het pensioenfondsengemiddelde op respectievelijk 95% en 92%.

Het percentage per einde derde kwartaal kom daarmee voor het eerst in een jaar weer boven de door DNB als minimum gehanteerde 105%. Eerder dit jaar moesten alle fondsen die onder dit minimum zaten een herstelplan indienen.

Van de 388 pensioenfondsen onder toezicht, zaten er eind september nog 108 onder dit vereiste minimum, tegen 314 eind maart.

Gezamenlijk hadden de pensioenfondsen euro 722 mrd aan bezittingen. Hiervan was euro 435 mrd belegd in aandelen en deelnemingen, aldus DNB.

Bron: Financieel Dagblad
    pi_76210448
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 00:11 schreef Klopkoek het volgende:
    Van het Hek is geen overheid. Hij is cabaratier. Zoals ik al zei denk ik dat hij in het echie een vervelende man is maar als cabaretier vind ik het wel een pluspunt wanneer je je eigen gedrag kan analyseren en veroordelen.
    Je eigen gedrag veroordelen en vervolgens doorleuk doorgaan met hetgeen je veroordeelt... en dat vind jij een goede zaak?

Het slaat natuurlijk nergens op. Om te beginnen zijn zijn analyses bepaald niet hoogstaand en voorts ben ik er heilig van overtuigd dat hij het in zijn hart niet veroordeeld, maar dat hij het op commerciële basis veroordeelt (ergo: omdat hij er veel geld mee kan verdienen roept hij het).

Kortom: Youp is vele malen erger dan de mensen die hij bekritiseert.
    quote:
    Het is wat anders als je met grote toon zegt dat anderen het op een bepaalde wijze moeten doen, jijzelf dat niet doet en dat ook niet van jezelf door hebt. Ik kan heel erg slecht tegen dat soort mensen.
    Zo lang je dus maar door hebt dat je hypocriet bezig bent is het goed? Ik vind juist dat als je weet dat je hypocriet bent en TOCH doorgaat het nog erger is dan een plaat voor je kop hebben.
    pi_76213496
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 07:45 schreef Picchia het volgende:

[..]

Hier blijkt weer dus dat Donner paniek heeft lopen zaaien om niks. Het heeft amper de kranten gehaald maar Donner heeft gewoon een aanval uitgevoerd op het pensioenstelsel. De werkgeversminister.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76237038
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 23:10 schreef Monolith het volgende:

[..]

Zo vreemd is dat niet. Dergelijke mensen zijn vaak dusdanig verblind dat ze niet eens doorhebben dat bepaalde opvattingen niet bloedserieus bedoeld zijn. Een enquete een tijdje terug liet ook zien dat veel conservatieve Amerikanen dachten dat Colbert daadwerkelijk een conservatieve talkshowhost was.

Hoewel 90% van het oevre van Teeuwen idd uit spottende bottebijlenhumor bestaat, heeft hij soms weldegelijk een boodschap, zoals wel bleek na de moord op van Gogh. Maar dan zou ik Teeuwen zelf meer typeren als een liberaal dan als 'rechts'. Zijn liedje 'Nederland' kun je overigens wel zien als een bewijs dat het toch echt geen 'Wildersjugend'praatjes zijn. Het is natuurlijk een kwestie van inzien wat grappen zijn en waar serieus een boodschap verborgen zit. Maar wat dat laatste betreft vind ik gewoon dat veel van die cabaretiers tekort schieten. De thema's incl. belichting zijn vaak enorm voorspelbaar. Altijd weer die consumptiemaatschappij, het niet lief genoeg zijn voor minderheden en de foutheid van alles wat met traditie en religie te maken heeft.
    Ik kan altijd erg lachen om Teeuwen trouwens. Het is erg lomp, maar wel de top in dat genre. Maar het is jammer dat zijn leermeester Roland Smeenk zo vroeg is overleden. Daar zat nog veel en veel meer in.
    pi_76237205
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 22:48 schreef Monolith het volgende:

[..]

Lebbis vind ik wel een typische vara cabaretier. Guzman kan ik niet langer dan een minuut aanzien, maar vind ik niet echt 'typisch VARA' voor zover ik het kan beoordelen.
    Hij vond zijn vader (een alcoholist en een klaploper zo zei hij zelf) een slachtoffer van de kapitalistische maatschappij en van rechtse mannen (Fred Teeven werd briessend genoemd) die deze slachtoffers niet de hand willen reiken. Tja.
    quote:
    Theo Maassen staat qua niveau een behoorlijk stuk boven die twee.
    Jawel en dat komt vooral doordat hij openlijk durft te twijfelen, een enorme voorsprong op de 'VARA-cabaretiers' die het allemaal wel zo goed weten. Opmerkelijk: in zijn laatste show citeert hij (zonder het zelf op te merken) Edmund Burke. Ik heb al zijn shows ook gezien en kan 'm meestal ook waarderen.
    pi_76238812
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 20:53 schreef sneakypete het volgende:
    Hoewel 90% van het oevre van Teeuwen idd uit spottende bottebijlenhumor bestaat, heeft hij soms weldegelijk een boodschap, zoals wel bleek na de moord op van Gogh. Maar dan zou ik Teeuwen zelf meer typeren als een liberaal dan als 'rechts'. Zijn liedje 'Nederland' kun je overigens wel zien als een bewijs dat het toch echt geen 'Wildersjugend'praatjes zijn. Het is natuurlijk een kwestie van inzien wat grappen zijn en waar serieus een boodschap verborgen zit. Maar wat dat laatste betreft vind ik gewoon dat veel van die cabaretiers tekort schieten. De thema's incl. belichting zijn vaak enorm voorspelbaar. Altijd weer die consumptiemaatschappij, het niet lief genoeg zijn voor minderheden en de foutheid van alles wat met traditie en religie te maken heeft.
    Ik kan altijd erg lachen om Teeuwen trouwens. Het is erg lomp, maar wel de top in dat genre. Maar het is jammer dat zijn leermeester Roland Smeenk zo vroeg is overleden. Daar zat nog veel en veel meer in.
    Ik zeg ook niet dat hij geen boodschap heeft en hij zit inderdaad meer in de liberale hoek, in ieder geval op het gebied van zaken als de vrijheid van meningsuiting. Ik meen dat hij samen met Theo Maassen opgepakt is vanwege een Greenpeace actie tegen de walvisvangst. Waar het mij om gaat is dat het vaak een vorm van satire is die door Wilders aanhangers niet echt wordt begrepen evenals conservatieven in de VS niet altijd snappen dat de act van Colbert één en al satire is. Volstrekte kromme redereningen die worden gebruikt om Beck, O'Reilly, Hannity, enz in de zeik te nemen, worden door die conservatieven volkomen serieus genomen.
    quote:
    [..]

Hij vond zijn vader (een alcoholist en een klaploper zo zei hij zelf) een slachtoffer van de kapitalistische maatschappij en van rechtse mannen (Fred Teeven werd briessend genoemd) die deze slachtoffers niet de hand willen reiken. Tja.
    Ik zie de link tussen Teeven en alcoholisme niet zo eigenlijk.
    quote:
    [..]

Jawel en dat komt vooral doordat hij openlijk durft te twijfelen, een enorme voorsprong op de 'VARA-cabaretiers' die het allemaal wel zo goed weten. Opmerkelijk:
    Sowieso zijn twijfel en onzekerheid inderdaad vaak centrale thema's in zijn shows. Daarbij is het ook zo dat, wanneer hij eens moralistisch is, dit nooit te lang aanhoudt. Verder zie ik ook vaak een appèl aan het fatsoen en de verantwoordelijkheid van het individu in plaats van briesend tekeer gaan tegen fenomenen op macro-niveau. De raad van elf vind ik daar wel een tekenend voorbeeld van. M.i. is de boodschap daarin nou juist dat een systeem op macro-niveau voortvloeit uit interacties en gedragingen op micro-niveau en niet andersom. Het systeem van vraag en aanbod is geen moreel imperatief, een idee dat je in sommige kapitalistische kringen nog wel eens ziet, bijvoorbeeld dat het je plicht zou zijn als kapitalist om je geld uit te geven (aan luxegoederen).
    quote:
    in zijn laatste show citeert hij (zonder het zelf op te merken) Edmund Burke. Ik heb al zijn shows ook gezien en kan 'm meestal ook waarderen.
    Is dat in Zonder pardon?
    pi_76239269
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 21:27 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat hij geen boodschap heeft en hij zit inderdaad meer in de liberale hoek, in ieder geval op het gebied van zaken als de vrijheid van meningsuiting. Ik meen dat hij samen met Theo Maassen opgepakt is vanwege een Greenpeace actie tegen de walvisvangst. Waar het mij om gaat is dat het vaak een vorm van satire is die door Wilders aanhangers niet echt wordt begrepen evenals conservatieven in de VS niet altijd snappen dat de act van Colbert één en al satire is. Volstrekte kromme redereningen die worden gebruikt om Beck, O'Reilly, Hannity, enz in de zeik te nemen, worden door die conservatieven volkomen serieus genomen.
    Dat klopt. Maassen vertelde in 'Hart tegen hart-rock'n'roll ontmoetingen (Leon Verdonschot)' dat hij ooit in een of ander dorp optrad en daar een racistische grap vertelde, waarna de zaal wel erg instemmend begon haar goedkeuring toonde. Dat komt voor.
    quote:
    Ik zie de link tussen Teeven en alcoholisme niet zo eigenlijk.
    Ik ook niet maar Guzman wel.
    quote:
    Sowieso zijn twijfel en onzekerheid inderdaad vaak centrale thema's in zijn shows. Daarbij is het ook zo dat, wanneer hij eens moralistisch is, dit nooit te lang aanhoudt. Verder zie ik ook vaak een appèl aan het fatsoen en de verantwoordelijkheid van het individu in plaats van briesend tekeer gaan tegen fenomenen op macro-niveau. De raad van elf vind ik daar wel een tekenend voorbeeld van. M.i. is de boodschap daarin nou juist dat een systeem op macro-niveau voortvloeit uit interacties en gedragingen op micro-niveau en niet andersom. Het systeem van vraag en aanbod is geen moreel imperatief, een idee dat je in sommige kapitalistische kringen nog wel eens ziet, bijvoorbeeld dat het je plicht zou zijn als kapitalist om je geld uit te geven (aan luxegoederen).
    Twijfel is dus ook weer wat als drijfveer wordt genoemd in het interview in bovengenoemd boekje. Dat maakt 'm sterk. Het bewijst ook dat we leven in een tijd vol twijfels (was het ooit anders? Nu begin ik zelf nog te twijfelen). Maar Maassen heeft weldegelijk morele kritieken op de vrije markt. Wel vind ik dan dat hij dat beter doet dan de doorsnee progressieve cabaretier. Ik proef er juist eerder een conservatieve kritiek in op de markt (nl. dat mensen niet zozeer zielig en arm worden, maar gewoonweg afgestompt, hetgeen soms ook waar is). In dit verband misschien aardig te vermelden dat hij ooit wegliep met Ad Verbrugges kritiek op het liberalisme. Toch zit hij op andere punten juist weer in de andere hoek natuurlijk. Zijn rap waarin hij het opnam voor de dreigementen van een of andere hiphopper vond ik daarentegen enorm zwak. Hij begrijpt op zo'n moment niet dat niet iedereen slechts de provocateur en lachspiegel uithangt.
    quote:
    Is dat in Zonder pardon?
    Ja.
    pi_76241051
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 20:53 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Ik ken Guzman niet maar ik begrijp dat verband wel. Figuren als Teeven veroordelen drankgebruik wel maar doen dat soort mensen inderdaad geen handreiking. Rechtse mensen als Teeven proberen publiekelijk een punt te maken en te scoren maar helpen dat soort mensen niet. Integendeel. mensen als Teeven trappend at soort figuren nog eens extra goot de goot in. Mensen met drankproblemen zijn immers criminelen en geen slachtoffers.
    quote:
    [..]

Jawel en dat komt vooral doordat hij openlijk durft te twijfelen, een enorme voorsprong op de 'VARA-cabaretiers' die het allemaal wel zo goed weten. Opmerkelijk: in zijn laatste show citeert hij (zonder het zelf op te merken) Edmund Burke. Ik heb al zijn shows ook gezien en kan 'm meestal ook waarderen.
    welk citaat is dat dan?
    Deuger, Woke & Gutmensch
      woensdag 30 december 2009 @ 22:20:45 #179
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_76241267
    quote:
    Op dinsdag 29 december 2009 22:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Net zo als Marcel van Dam (en net zo vet en lelijk trouwens)
    Marcel van Dam is het toonbeeld van een salonsocialist qua gedrag en houding.
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_76241383
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 22:16 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik ken Guzman niet maar ik begrijp dat verband wel. Figuren als Teeven veroordelen drankgebruik wel maar doen dat soort mensen inderdaad geen handreiking. Rechtse mensen als Teeven proberen publiekelijk een punt te maken en te scoren maar helpen dat soort mensen niet. Integendeel. mensen als Teeven trappend at soort figuren nog eens extra goot de goot in. Mensen met drankproblemen zijn immers criminelen en geen slachtoffers.
    Ik lust ook wel een biertje maar het is te simpel om de schuld bij het kapitalisme te leggen. Oké. Je kunt het zien als een uitwas van consumentisme. Maar het is dan gelijktijdig een uitwas van ethisch nihilisme, een gebrek aan normen en waarden enz. Zaken waartegen de progressieven jarenlang hebben gefulimeerd.
    Het is in elk geval niet zo dat economisch-links de uitweg is dan. Je wordt geen beter mens zodra je wat meer geld in je zak krijgt.
    quote:
    welk citaat is dat dan?
    Het originele citaat (voor zover even op internet gevonden):
    'The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing. '
    Zelf vertaalde hij het in het Nederlands natuurlijk.
    pi_76241439
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 21:27 schreef Monolith het volgende:

[..]

Grappig dat je dit zegt. Ik zag gisteren op de BBC de bekende anarcho-syndicalist Naom Chomsky (niet briesend je venster sluiten sneakypete!). Die vertelde over 'freedom of speech' en dat de VS inderdaad één van de meest ruime bepalingen kent. Maar hij zei ook terecht, en dat had ik nooit op die manier beseft, dat dit pas sinds de jaren '60 door burgerrechtenbewegingen is bewerkstelligd. "Not the Bill of Rights but the civil rights movements did it". In ieder geval viel bij mij het kwartje want mijn hoofd zit vol met voorbeelden uit het recente verleden waar doodleuk bepaalde uitingen werden verboden en bestraft. Toch raar dat je hoofd soms met best wel veel kennis vol zit maar één simpel interviewtje weer een hoop puzzelstukjes in elkaar doen vallen.
    quote:
    Ben je hier echt van overtuigd? Ik ben nl. zelf geneigd om inderdaad 'andersom' te redeneren.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76241614
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 22:23 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Ik lust ook wel een biertje maar het is te simpel om de schuld bij het kapitalisme te leggen. Oké. Je kunt het zien als een uitwas van consumentisme. Maar het is dan gelijktijdig een uitwas van ethisch nihilisme, een gebrek aan normen en waarden enz. Zaken waartegen de progressieven jarenlang hebben gefulimeerd.
    Het is in elk geval niet zo dat economisch-links de uitweg is dan. Je wordt geen beter mens zodra je wat meer geld in je zak krijgt.
    Ik snap wel wat je bedoelt maar het is wel aardig bewezen dat als mensen meer gaan verdienen dat ze dan ook niet zo snel verslaafd raken. Het zuipen wordt niet persé minder nee. Ga naar een gemiddelde elite borrel en je ziet het bewijs.

Zoek ook eens voor de grap de verscheidene geheelonthoudersbewegingen in Europa op. Niet zelden zijn die gelinkt aan sociaal-democratische organisaties of hebben ze daar op zijn minst een sterke verwantschap mee.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76243077
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 21:35 schreef sneakypete het volgende:
    Twijfel is dus ook weer wat als drijfveer wordt genoemd in het interview in bovengenoemd boekje. Dat maakt 'm sterk. Het bewijst ook dat we leven in een tijd vol twijfels (was het ooit anders? Nu begin ik zelf nog te twijfelen). Maar Maassen heeft weldegelijk morele kritieken op de vrije markt. Wel vind ik dan dat hij dat beter doet dan de doorsnee progressieve cabaretier. Ik proef er juist eerder een conservatieve kritiek in op de markt (nl. dat mensen niet zozeer zielig en arm worden, maar gewoonweg afgestompt, hetgeen soms ook waar is). In dit verband misschien aardig te vermelden dat hij ooit wegliep met Ad Verbrugges kritiek op het liberalisme. Toch zit hij op andere punten juist weer in de andere hoek natuurlijk. Zijn rap waarin hij het opnam voor de dreigementen van een of andere hiphopper vond ik daarentegen enorm zwak. Hij begrijpt op zo'n moment niet dat niet iedereen slechts de provocateur en lachspiegel uithangt.
    Ik denk dat zijn geflirt met conservatieven enerzijds en liberalen anderzijds sowieso samenhangt met het feit dat twijfel en onzekerheid centrale elementen zijn in zijn shows. Mijn punt was ook niet zozeer dat hij geen kritiek zou hebben op de vrije markt, maar meer op het idee dat de vrije markt als het ware mensen stuurt met een 'onzichtbare hand' in plaats van het idee dat die 'onzichtbare hand' zoals die in b.v. de economie gehanteerd wordt simpelweg een abstractie is van een bepaald vermeend aspect van menselijk handelen. Er spreekt ook ergens een positieve boodschap uit. In plaats van het belerende vingertje is er de optimistische gedachte dat wij zelf 'het systeem' als epifenomeen scheppen en evenzeer dus ook het systeem kunnen maken als individuen.
    pi_76244456
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 22:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik snap wel wat je bedoelt maar het is wel aardig bewezen dat als mensen meer gaan verdienen dat ze dan ook niet zo snel verslaafd raken. Het zuipen wordt niet persé minder nee. Ga naar een gemiddelde elite borrel en je ziet het bewijs.

Zoek ook eens voor de grap de verscheidene geheelonthoudersbewegingen in Europa op. Niet zelden zijn die gelinkt aan sociaal-democratische organisaties of hebben ze daar op zijn minst een sterke verwantschap mee.
    Dat riekt toch heel erg naar het standaardriedeltje over correlatie en causale verbanden. Daarbij is het, zoals je zelf al aangeeft, niet echt zo dat een hoger inkomen minder leidt tot daadwerkelijke verslaving (d.w.z de drang om een bepaalde substantie te nuttigen). Op basis daarvan zou je dan, als je even uitgaat van causale verbanden, misschien kunnen stellen dat de effecten van een verslaving minder ernstig zijn wanneer je de financiële middelen hebt om in je behoeften te voorzien.
    pi_76244986
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 22:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Grappig dat je dit zegt. Ik zag gisteren op de BBC de bekende anarcho-syndicalist Naom Chomsky (niet briesend je venster sluiten sneakypete!).
    Bij iemand als Chomsky bries ik niet eens meer, daar lach ik hooguit.
    pi_76245320
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 22:56 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik denk dat zijn geflirt met conservatieven enerzijds en liberalen anderzijds sowieso samenhangt met het feit dat twijfel en onzekerheid centrale elementen zijn in zijn shows. Mijn punt was ook niet zozeer dat hij geen kritiek zou hebben op de vrije markt, maar meer op het idee dat de vrije markt als het ware mensen stuurt met een 'onzichtbare hand' in plaats van het idee dat die 'onzichtbare hand' zoals die in b.v. de economie gehanteerd wordt simpelweg een abstractie is van een bepaald vermeend aspect van menselijk handelen. Er spreekt ook ergens een positieve boodschap uit. In plaats van het belerende vingertje is er de optimistische gedachte dat wij zelf 'het systeem' als epifenomeen scheppen en evenzeer dus ook het systeem kunnen maken als individuen.
    Wat die onzichtbare hand is, heeft bijv. Hayek al goed uitgelegd: het prijsmechanisme. Dat is de mechanica (de onzichtbare hand) van de markteconomie. Die stuurt, zonder zelf te zijn maar door interactie tussen mensen. Daarnaast is het geflirt vrij typisch sociaal-liberaal van aard natuurlijk. Wat me vooral opviel in de laatste show is dat hij ook blijft twijfelen bij zijn positie als man in een gezin. Kennelijk weet hij zich er geen raad mee. Waarom? Een gebrek aan houvast denk ik. Blijven willen zoeken naar iets waars maar niets vinden. Ik zei na de show tegen een vriend van mij dat Maassen zoekt naar dat wat recht voor z'n neus ligt. Naar zijn dagelijkse bestaan, zijn gezinnetje, de gewone beslommeringen, het vrouwtje enz. De havens in een harteloze wereld zegmaar. Maar het opmerkelijke vind ik dus dat hij ook nu nog blijft zoeken naar 'iets'. Iets van zingeving in het grote niets. En daar valt het mij dan weer op dat hij hier en daar raakvlakken vertoont met conservatief denken. Niet in die zin dat hij dezelfde denkbeelden als die van hedendaagse conservatieven omarmt, maar meer dat hij ook de beperkingen van de menselijke rede (geuit in de vorm van twijfel), het nu-en-dan misantropische en ontredderde continue laat terugkeren, zonder ergens verzoening te vinden.
    Op dat punt kan ik wel met 'm meevoelen. Begrijp hier goed dat ook ik niet zomaar de ideetjes van de conservatieve geesten overneem, zeker niet zelfs. Als 't er op aankomt, zit ik hooguit rechts van het midden. Maar de gedachtegang erachter staat me best aan en kan goed verklaren wat er mis is met de ideeën van het socialisme en liberalisme. Ik zou Maassen dan ook zeggen: hou nou 'ns op met dat gepieker en accepteer het als het is om vervolgens jezelf te richten op wat er echt toedoet, voor jouzelf.
    pi_76246626
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 23:42 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Wat die onzichtbare hand is, heeft bijv. Hayek al goed uitgelegd: het prijsmechanisme. Dat is de mechanica (de onzichtbare hand) van de markteconomie. Die stuurt, zonder zelf te zijn maar door interactie tussen mensen.
    Ik ben eerlijk gezegd niet zo heel erg bekend met het werk van Hayek. Wel is deze beknopte samenvatting redelijk in overeenstemming met mijn eigen opvattingen in de zin dat het een beschrijvend, emergent fenomeen is dat onstaat uit interacties op micro-niveau. De opvattingen van Hayek zijn volgens mij meer dat het vanwege gebrekkige informatie onmogelijk is om zaken gecentraliseerd aan te sturen en dat een kapitalistisch systeem beter in staat is om zaken te realiseren dan een centralistisch, socialistisch systeem. Dat is niet zozeer waar het mij om ging. Mij ging het meer om het idee dat zo'n onzichtbare hand een op zichzelf staand fenomeen zou zijn, dat notabene mensen stuur in plaats van een abstractie van een macro-economisch fenomeen resulterend uit menselijk gedrag.
    quote:
    Daarnaast is het geflirt vrij typisch sociaal-liberaal van aard natuurlijk. Wat me vooral opviel in de laatste show is dat hij ook blijft twijfelen bij zijn positie als man in een gezin. Kennelijk weet hij zich er geen raad mee. Waarom? Een gebrek aan houvast denk ik. Blijven willen zoeken naar iets waars maar niets vinden. Ik zei na de show tegen een vriend van mij dat Maassen zoekt naar dat wat recht voor z'n neus ligt. Naar zijn dagelijkse bestaan, zijn gezinnetje, de gewone beslommeringen, het vrouwtje enz. De havens in een harteloze wereld zegmaar. Maar het opmerkelijke vind ik dus dat hij ook nu nog blijft zoeken naar 'iets'. Iets van zingeving in het grote niets. En daar valt het mij dan weer op dat hij hier en daar raakvlakken vertoont met conservatief denken. Niet in die zin dat hij dezelfde denkbeelden als die van hedendaagse conservatieven omarmt, maar meer dat hij ook de beperkingen van de menselijke rede (geuit in de vorm van twijfel), het nu-en-dan misantropische en ontredderde continue laat terugkeren, zonder ergens verzoening te vinden.
    Op dat punt kan ik wel met 'm meevoelen. Begrijp hier goed dat ook ik niet zomaar de ideetjes van de conservatieve geesten overneem, zeker niet zelfs. Als 't er op aankomt, zit ik hooguit rechts van het midden. Maar de gedachtegang erachter staat me best aan en kan goed verklaren wat er mis is met de ideeën van het socialisme en liberalisme. Ik zou Maassen dan ook zeggen: hou nou 'ns op met dat gepieker en accepteer het als het is om vervolgens jezelf te richten op wat er echt toedoet, voor jouzelf.
    Die twijfel zou inderdaad best eens stereotype sociaal-liberaal kunnen zijn. Het sociaal-liberalisme is een weinig absolutistische ideologische stroming in tegenstelling tot het socialisme, klassiek liberalisme of conservatisme. Het is het idee dat we mensen een zekere bagage kunnen meegeven en maar moeten afwachten wat ze ermee doen. Er is geen utopia op basis van ideologie. Als je dan je omgeving observeert, dan kan soms de moed in je schoenen zakken en soms hoop of zelfs euforie het gevolg zijn. Toch denk ik dat dit juist een nuttig gegeven is. Het simpelweg redeneren vanuit je vastaande ideologie die tot absolute wenselijkheid is verheven, zal nooit leiden tot interessante nieuwe inzichten.
    pi_76254018
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 23:33 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Chomsky heeft wel gelijk
    Deuger, Woke & Gutmensch
      donderdag 31 december 2009 @ 10:06:18 #189
    45206 Pietverdriet
    pi_76254104
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 23:33 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Tja, meneer Gomski is eigenlijk gewoon zielig
    pi_76254127
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 23:23 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat riekt toch heel erg naar het standaardriedeltje over correlatie en causale verbanden. Daarbij is het, zoals je zelf al aangeeft, niet echt zo dat een hoger inkomen minder leidt tot daadwerkelijke verslaving (d.w.z de drang om een bepaalde substantie te nuttigen). Op basis daarvan zou je dan, als je even uitgaat van causale verbanden, misschien kunnen stellen dat de effecten van een verslaving minder ernstig zijn wanneer je de financiële middelen hebt om in je behoeften te voorzien.
    Verslaving is niet direct gerelateerd aan de hoeveelheid die je consumeert. Het is een afhankelijkheidsstaat, dat je niet meer zonder kunt. Bij lagere inkomens komt dat weldegelijk vaker voor. Het is ook heel logisch, al was het maar omdat die vaak minder fantasie en afwisseling kennen. Depressieve mensen zijn vattelijker voor een verslaving.
    Daarnaast bewijst de geschiedenis ook het één en ander: toen eind 19e eeuw de scandinavische landen een soort autoritaire conservatieve backslash kende zochten vele werkloos en dakloos geworden mensen hun toevlucht tot de drank. In Zweden was op een moment 80% van de bevolking verslaagd. Tachtig procent! Geen wonder dat tot op de dag van vandaag geheelonthouderspartijtjes in de parlementen zijn te vinden. En de historie van China met betrekking tot opium kent ook iedereen denk ik.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76254163
    quote:
    Op woensdag 30 december 2009 22:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Waarom kan er niet gewoon toegegeven worden dat bepaalde problemen vaker bij lage inkomens voorkomen. Waarom moet de elite er altijd bij de haren bijgesleept worden. Terwijl die vrijwel nooit problemen veroorzaken in tegenstelling tot...
    quote:
    Het is inderdaad typisch socialistisch om dit soort organisaties te gebruiken om zieltjes te winnen.
    pi_76254363
    quote:
    Op donderdag 31 december 2009 10:09 schreef Fastmatti het volgende:
    [..]

Het is inderdaad typisch socialistisch om dit soort organisaties te gebruiken om zieltjes te winnen.
    Is dat typisch socialistisch? Volgens mij zie je het uit b.v. Christelijke hoek minstens net zo vaak.
    pi_76254411
    quote:
    Op donderdag 31 december 2009 10:07 schreef Klopkoek het volgende:

Verslaving is niet direct gerelateerd aan de hoeveelheid die je consumeert. Het is een afhankelijkheidsstaat, dat je niet meer zonder kunt. Bij lagere inkomens komt dat weldegelijk vaker voor. Het is ook heel logisch, al was het maar omdat die vaak minder fantasie en afwisseling kennen. Depressieve mensen zijn vattelijker voor een verslaving.
    Ik waag dit ernstig te betwijfelen. Verslaving zit in beginsel in de genen. De een is er gevoeliger voor dan de ander. In hoeverre je het kan tegengaan zijn natuurlijk sociale factoren van belang, maar ik ken net teveel snuivende figuren die alleen op die manier aan de top kunnen blijven om te denken dat er niet net zo goed verkeerde prikkels rondhangen als je een hoog inkomen hebt. En dan heb ik het al helemaal niet over alcoholgebruik, want dat is een verslaving die m.i. vaker voorkomt bij hogere inkomens (ik zou dus bijna zeggen: de drugskeuze is wel afhankelijk van het inkomen).

Het grote punt is dat als je meer geld hebt je minder snel in de problemen komt met je verslaving. Het kan natuurlijk wel (ik ken voorbeelden van partners van topadvocatenkantoren die door hun alcoholverslaving op straat terecht zijn gekomen), maar zo lang als je je verslaving kan bekostigen ben je beter in staat om je verslaving te verbergen voor je omgeving.
    pi_76254880
    quote:
    Op donderdag 31 december 2009 10:19 schreef Monolith het volgende:

[..]

Is dat typisch socialistisch? Volgens mij zie je het uit b.v. Christelijke hoek minstens net zo vaak.
    Het verborgen houden van dit soort verbanden is inderdaad socialistisch. Van Christelijke organisaties weet iedereen dat ze Christelijk zijn
    pi_76256240
    Het werk van Joep van 't Hek is grappen maken, dat doet hij goed genoeg om er prima van te leven. Daarbij heeft hij zelfspot een eigenschap die ik wel kan waarderen in mensen. Dat hij ondertussen op het toneel een andere moraal heeft dan in zijn echte leven, tja dat is toneel.
    Wat ook altijd apart is, is te zien hoe op bijvoorbeeld dumpert gereageerd wordt op bijvoorbeeld het blanke ras is superieur en wij zijn bang voor de moslims van de vliegende panters. Dan merk je pas hoe dom de gemiddelde Wildersstemmer is.

Wat meer ontopic, de aow leeftijd had al lang op 70 moeten liggen. Mensen studeren langer en leven ook langer gezonder door (gemiddeld). Ik heb ook het idee dat er in mijn generatie (eind 20) vrijwel niemand op tegen is, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik voornamelijk met academici optrek. Als je al wilt differentieren in aow-leeftijd is werkjaren de enige optie. Met een inkomensgrens van 35.000 sluit je zelfs stratenmakers buiten terwijl je callcentermedewerkers meeneemt. Beroepen opdelen in zwaar en niet-zwaar is onmogelijk.

EDIT:
    Omscholen klinkt ook makkelijker dan het is, mensen worden geen stratenmaker omdat ze zo goed kunnen leren.
    Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
    Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
    BZB - Zeven Sloten
    pi_76256516
    quote:
    Op donderdag 31 december 2009 10:09 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Waarom kan er niet gewoon toegegeven worden dat bepaalde problemen vaker bij lage inkomens voorkomen. Waarom moet de elite er altijd bij de haren bijgesleept worden. Terwijl die vrijwel nooit problemen veroorzaken in tegenstelling tot...
    [..]

En het is typisch kapitalistisch om zeden te prediken maar ondertussen wel voor noppes drank aan te bieden op elke straathoek. Want dat was toen wel de praktijk.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      donderdag 31 december 2009 @ 11:31:03 #197
    45206 Pietverdriet
    pi_76256802
    quote:
    Op donderdag 31 december 2009 11:15 schreef FrankRicard het volgende:

EDIT:
    Omscholen klinkt ook makkelijker dan het is, mensen worden geen stratenmaker omdat ze zo goed kunnen leren.
    En het zijn juist vakbonden die heel erg tegen zijn om 10 stratenmakers te vervangen door 1 stratenmaakmachine operator en een stratenmaakmachine,
    pi_76287141
    dat wat dus een fnv ballon die heel snel werd doorgeprikt
    pi_76287341
    quote:
    Op donderdag 31 december 2009 11:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En het is typisch kapitalistisch om zeden te prediken maar ondertussen wel voor noppes drank aan te bieden op elke straathoek. Want dat was toen wel de praktijk.
    Uiteraard zorgt het kapitalisme voor lage prijzen. Het is echter aan de mens zelf om daar goed me om te gaan.
    pi_76287362
    quote:
    Op donderdag 31 december 2009 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En het zijn juist vakbonden die heel erg tegen zijn om 10 stratenmakers te vervangen door 1 stratenmaakmachine operator en een stratenmaakmachine,

Dat is technologische progressie dat toch niet tegen te houden valt.
      vrijdag 1 januari 2010 @ 12:09:56 #201
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_76287724
    quote:
    Op donderdag 31 december 2009 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die zijn daar niet tegen, die zijn alleen heel bevreesd en dat is meer dan terecht in de huidige economische politieke consensus.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76289449
    quote:
    Op vrijdag 1 januari 2010 12:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Die zijn daar niet tegen, die zijn alleen heel bevreesd en dat is meer dan terecht in de huidige economische politieke consensus.
    Belachelijk dus. Stratenmakers kunnen best ander werk doen. Bijvoorbeeld mogen de steden van mij best wel wat vaker schoongemaakt worden. Er is altijd werk voor lageropgeleiden.
    pi_76293562
    quote:
    Op vrijdag 1 januari 2010 13:32 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Belachelijk dus. Stratenmakers kunnen best ander werk doen. Bijvoorbeeld mogen de steden van mij best wel wat vaker schoongemaakt worden. Er is altijd werk voor lageropgeleiden.

Stratenmaken is een ambacht. Een vak waar men een vakopleiding voor genoten heeft. Nu wil jij dat ze gaan schoonmaken? Doe het lekker zelf! Waarom zo denigrerend doen over stratenmakers? Dat mag best met ietsje meer respect.
      vrijdag 1 januari 2010 @ 17:30:43 #204
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_76296525
    quote:

[..]

Daar komt je vuile aard weer naar boven. Mensen naar beneden willen trappen. Viespeuk.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76299389
    quote:
    Op vrijdag 1 januari 2010 17:30 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Daar komt je vuile aard weer naar boven. Mensen naar beneden willen trappen. Viespeuk.
    Ik Daar gaat mijn goede voornemen van 2010
      vrijdag 1 januari 2010 @ 19:07:48 #206
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_76299471
    Ja, denk ik eens dat ik het met je eens ben dan ga je zeggen dat de bouwvakkers de straten schoon moeten gaan maken.... alsof dat al niet gedeeltelijk geautomatiseerd is.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 1 januari 2010 @ 19:08:54 #207
    45206 Pietverdriet
    pi_76299506
    quote:
    Op vrijdag 1 januari 2010 15:54 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Stratenmaken is een ambacht. Een vak waar men een vakopleiding voor genoten heeft. Nu wil jij dat ze gaan schoonmaken? Doe het lekker zelf! Waarom zo denigrerend doen over stratenmakers? Dat mag best met ietsje meer respect.
    Als ik kijk naar hoe straten gemaakt worden dan kan ik me niet voorstellen dat de meeste stratenmakers vakmensen zijn
    pi_76299643
    quote:

[..]

Maar dan gaat je belasting weer omhoog en is het weer niet goed . Immers die straatvegers zullen toch betaald moeten worden..
      vrijdag 1 januari 2010 @ 19:15:09 #209
    45206 Pietverdriet
    pi_76299680
    quote:
    Op vrijdag 1 januari 2010 19:13 schreef du_ke het volgende:

[..]

Maar dan gaat je belasting weer omhoog en is het weer niet goed . Immers die straatvegers zullen toch betaald moeten worden..
    er zijn mensen die nog steeds het verschil niet zien tussen werk en bezigheidstherapie
    pi_76300437
    quote:

[..]

Net alsof het uitmaakt of je iemand een uitkering geeft of ze dit soort werk laat doen.
      vrijdag 1 januari 2010 @ 19:53:33 #211
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_76300648
    quote:
    Op vrijdag 1 januari 2010 19:47 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Net alsof het uitmaakt of je iemand een uitkering geeft of ze dit soort werk laat doen.
    Rechts wil graag wat werkloosheid. Sinds de jaren 80 kennen bijna alle europese landen een hogere werkloosheid wat door rechts onder het mom van de NAIRU werd rechtgeluld.

Dat is het rare. Enerzijds willen ze niet iedereen aan het werk hebben, anderzijds zou iedereen kunnen werken en kun je daarom de uitkeringen afschaffen.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76300702
    quote:
    Op vrijdag 1 januari 2010 19:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Rechts wil graag wat werkloosheid. Sinds de jaren 80 kennen bijna alle europese landen een hogere werkloosheid wat door rechts onder het mom van de NAIRU werd rechtgeluld.

Dat is het rare. Enerzijds willen ze niet iedereen aan het werk hebben, anderzijds zou iedereen kunnen werken en kun je daarom de uitkeringen afschaffen.
    Werkverschaffing is geen werk.
      vrijdag 1 januari 2010 @ 19:56:33 #213
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_76300742
    quote:
    Op vrijdag 1 januari 2010 19:55 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Werkverschaffing is geen werk.
    Laten we dan direct alle workfirst trajecten stop zetten
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_76301327
    quote:
    Op vrijdag 1 januari 2010 19:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Laten we dan direct alle workfirst trajecten stop zetten
    Ik neem aan tegelijk met de uitkering?
    pi_76302880
    quote:
    Op vrijdag 1 januari 2010 19:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als ik kijk naar hoe straten gemaakt worden dan kan ik me niet voorstellen dat de meeste stratenmakers vakmensen zijn

Je zou ook eens iets opbouwends, positiefs of iets leuks zeggen Zuurpruim.
    pi_76317286
    quote:
    Op vrijdag 1 januari 2010 15:54 schreef Big-Ern het volgende:

Je weet dat je nu impliciet schoonmakers de grond in trapt?
      † In Memoriam † zaterdag 2 januari 2010 @ 10:14:37 #217
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_76317378
    quote:

[..]

Dan drukken we toch gewoon wat meer geld.
    Carpe Libertatem
    pi_76318112
    quote:
    Op zaterdag 2 januari 2010 10:04 schreef DS4 het volgende:

[..]

Je weet dat je nu impliciet schoonmakers de grond in trapt?

Het ging mij erom dat Verdriet het ambacht van stratenmaker wilde reduceren tot iets wat niks voorstelt en iedereen kan. Schoonmaken is een beroep dat iedereen kan, behalve mensen met een lichamelijke beperking. Als ik ze de grond ingetrapt zou hebben met mijn commentaar dan heb ik daar spijt van, want dat was niet mijn bedoeling.
      zaterdag 2 januari 2010 @ 11:09:04 #219
    45206 Pietverdriet
    pi_76318157
    quote:
    Op zaterdag 2 januari 2010 11:06 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Het ging mij erom dat Verdriet het ambacht van stratenmaker wilde reduceren tot iets wat niks voorstelt en iedereen kan. Schoonmaken is een beroep dat iedereen kan, behalve mensen met een lichamelijke beperking. Als ik ze de grond ingetrapt zou hebben met mijn commentaar dan heb ik daar spijt van, want dat was niet mijn bedoeling.
    Bull, stratenmaken is een prachtig ambacht, maar de meeste mensen die stenen leggen beheersen het niet, DAT is het punt wat ik maak.
    pi_76321719
    quote:
    Op zaterdag 2 januari 2010 11:06 schreef Big-Ern het volgende:
    Schoonmaken is een beroep dat iedereen kan, behalve mensen met een lichamelijke beperking.
    Goed schoonmaken is helemaal niet iets wat iedereen kan. Net zo goed als dat iedereen straten kan leggen, maar om het goed te doen je een bepaalde vaardigheid dient te ontwikkelen. En ok, ik denk dat je wat langer bezig bent om stratenmaken aan te leren (zeker de wat gevorderde figuurtjes), maar toch... alle respect voor schoonmakers die hun werk goed doen. Ik waardeer ze enorm.
      zaterdag 2 januari 2010 @ 13:50:55 #221
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_76322837
    En dat allemaal zwart en zonder dat je vervelende premies hoeft af te dragen.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      † In Memoriam † zaterdag 2 januari 2010 @ 13:53:11 #222
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_76322906
    quote:
    Op zaterdag 2 januari 2010 13:50 schreef Klopkoek het volgende:
    Ja, gewoon werk op basis van wat je onderling hebt afgesproken.
    Carpe Libertatem
    pi_76323110
    quote:
    Op zaterdag 2 januari 2010 13:50 schreef Klopkoek het volgende:
    Waarom beschuldig jij mij van belastingfraude? Ik vind dat bepaaldelijk niet kies!

Alle medewerkers in onze bedrijven zijn uiteraard netjes bekend bij de BD en de belastingen en premies worden gewoon netjes iedere maand afgedragen. [sneijder-modus]Een veelvoud per maand van wat jij meest waarschijnlijk in je hele leven bij gaat dragen aan de maatschappij[/sneijder-modus].
      † In Memoriam † zaterdag 2 januari 2010 @ 14:01:48 #224
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_76323165
    quote:
    Op zaterdag 2 januari 2010 13:59 schreef DS4 het volgende:

[..]

Waarom beschuldig jij mij van belastingfraude? Ik vind dat bepaaldelijk niet kies!

Alle medewerkers in onze bedrijven zijn uiteraard netjes bekend bij de BD en de belastingen en premies worden gewoon netjes iedere maand afgedragen. [sneijder-modus]Een veelvoud per maand van wat jij meest waarschijnlijk in je hele leven bij gaat dragen aan de maatschappij[/sneijder-modus].
    Ik betaal mijn schoonmaakster 0 belasting. Anderen hebben er niets mee te maken.
    Carpe Libertatem
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')