abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75230277
Graag wil ik jullie op de hoogte brengen van het project 'Mijn BlueMotion' dat begin oktober opgestart is. Het eerste doel van dit project is om met een Golf IV TDI een gemiddeld verbruik van 1 op 25 te halen (op een gehele tank) met woon-werkverkeer.

Daarna wordt de auto verder aangepast om hem zo zuinig mogelijk te maken en een verbruik van 1 op 30 te realiseren. Het project zal grotendeels gesponsord worden.

Het project heeft een bijbehorende website:
www.mijnbluemotion.nl

Het is een serieus project met een lange looptijd. Enkele foto's:

De auto
Golf IV 1.9 TDI 81kW (110 pk) Highline, motorcode ASV. Handgeschakeld, 5 versnellingen.

Aanpassingen tot nu toe
- Chip op maat door Vagtechniek, aangepast voor zuinig rijden
- Banden Michelin Energy Saver 205/55/16
- Dunnere olie Castrol 5W-30
- Verlaging 60 mm

Geplande aanpassingen
- lichte gesmede velgen, 15 inch
- 165/80/15 banden
- bodemplaten monteren
- dichte grill
- katalysator verwijderen
- rechterspiegel verwijderen, links aerodynamische spiegel plaatsen
- dakspoiler verwijderen
- eindverhoudingen versnellingsbak aanpassen
- andere verstuivers
- en nog veel meer!

Waarom dit project?
Het gaat bij dit project om de technische uitdaging, niet om geld te besparen of om het milieu te ontzien.

Reacties, tips en vragen zijn welkom! Als je kritiek hebt, prima, maar graag opbouwende kritiek!

Er staat binnenkort een professionele fotoshoot gepland.

Het project is natuurlijk te volgen via www.mijnbluemotion.nl, maar ook via Twitter: http://twitter.com/mijnbluemotion

Ik zal de updates ook hier plaatsen.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75230458
Dat mag natuurlijk niet Dat is spam
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_75230657
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:39 schreef DutchErrorist het volgende:
Spam? Ik ben gewoon een particulier met een Golf TDI die het serieus aanpakt. De site heb ik zelf gebouwd, het is allemaal hobby dus ik zie het probleem niet?
www.mijnbluemotion.nl
pi_75231306
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:44 schreef Yoan het volgende:

[..]

Spam? Ik ben gewoon een particulier met een Golf TDI die het serieus aanpakt. De site heb ik zelf gebouwd, het is allemaal hobby dus ik zie het probleem niet?
Naja daarom zei ik het ook lief, maar je maakt reclame voor een site, dus volgens mij valt het onder spam
pi_75231532
Leuk idee . Heb je Volkswagen Nederland hier al over ingelicht?
pi_75231605
Interessant project, dit wil ik wel even volgen...
Maar even een vraagje m.b.t. je buitenspiegels, een rechter buitenspiegel is toch verplicht bij de nieuwere type auto's? En als ik het uit je post begrijp houd je alleen een linker (aerodynamische) spiegel over?
pi_75231763
quote:
Op woensdag 2 december 2009 23:07 schreef infinity_737 het volgende:
een rechter buitenspiegel is toch verplicht bij de nieuwere type auto's?
quote:
Vanaf 25 januari 2010 is een rechterbuitenspiegel verplicht op nieuwe personenauto's. Voor bestaande personenauto’s (ook oldtimers) is een rechterbuitenspiegel niet verplicht. (Bron)
pi_75232601
ik heb bij mijn diesel de uitlaatlijn ook vervangen, complete open pijp met freeflow op het eind (word met een diesel niet harder op, alleen met hard accelereren maakt de auto een wat hardere brom.

Maargoed, mijn verbruik werd daardoor wel stuk beter, ging van een 1 op 17,5 naar 1 op 18,75

Vroeg me al af, waarom je in godsnaam die grote banden+velgen er nog onder had, maar toen las ik al dat je kleinere maat eronder wil stoppen.

Al met al! succes!

edit: gewichtsbesparing, okay,.. maar je middenarmsteun eruit halen?! voor die 2kilo zou ik persoonlijk voor dat stukje comfort gaan
pi_75232765
Ik heb een gechipte 100pk versie, AXR code, met nu dus 130pk. En ik rijd als ik een beetje m'n best doe al 1 op 17,5. En dat op 225'ers
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_75232855
ik doe niet me best ervoor,...

in de vakantie, volgepakt, achter de sleurhut aan van me schoonouders, dus 100op de teller constant, toen deed ik rustig aan.

1 op 22, en hing zelf ook nog vouwwagen achter.
pi_75233020
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:39 schreef DutchErrorist het volgende:
we kijken het even aan, blijft iig voorlopig gewoon open
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_75233368
TVP
pi_75237143
quote:
Op woensdag 2 december 2009 23:35 schreef garnage-patrick het volgende:
edit: gewichtsbesparing, okay,.. maar je middenarmsteun eruit halen?! voor die 2kilo zou ik persoonlijk voor dat stukje comfort gaan
Ik heb mijn achterbank er een poosje uit gehad (26 kilo) om te kijken wat het effect was. Ik heb hem weer teruggezet, want wil met een 'normale' auto de doelstelling halen. De middenarmsteun had ik er toen ook uitgehaald, maar dat heeft weinig effect idd

Waarschijnlijk a.s. zaterdag 15 inch Audi wielen ophalen (gesmeed aluminium).
www.mijnbluemotion.nl
pi_75237431
Ik wens je wel succes toe hoor TS
pi_75237647
Ik denk dat je idd meer effect zal hebben als je licht gewicht velgen gaat gebruiken. Dat gewicht moet namelijk in beweging gezet worden. Een middenarmsteun verwijderen maakt niet uit. Als je voor het autorrijden flink hebt gegeten is dat effect ook weer weg.
pi_75237807
quote:
Op donderdag 3 december 2009 09:17 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik denk dat je idd meer effect zal hebben als je licht gewicht velgen gaat gebruiken. Dat gewicht moet namelijk in beweging gezet worden. Een middenarmsteun verwijderen maakt niet uit. Als je voor het autorrijden flink hebt gegeten is dat effect ook weer weg.
Na het eten ff flink baggeren op de plee
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_75237888
Leuk project.

Ik rij zelf een 2.2 Commonrail diesel van 1350 kilo waar ik nu steeds meer uit probeer te persen (record is momenteel 1 op 19)

Ik ga zeker kijken wat ik hiervan kan leren.

[Edit]Welke brandstof tank jij eigenlijk?
  donderdag 3 december 2009 @ 10:39:17 #18
182073 invine
blablabla etc.
pi_75239518
tvp, leuk project
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_75245577
quote:
Op donderdag 3 december 2009 09:06 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik wens je wel succes toe hoor TS

@Pas259: ik tank BP Ultimate.
www.mijnbluemotion.nl
pi_75246041
Interieur eruit, en frituurvet in de tank!
pi_75246901
Zal het erg belachelijk vinden als je rechter buitenspiegel weg haalt, zodat je misschien 1 ml minder verbruikt per aantal gereden kilometers
Terwijl je overzichtelijkheid als bestuurder stukken achter uit gaat en dit ook te kosten gaat van je veiligheid van jou en je medeweggebruikers.

Verder intressant project hoeveel je een auto nog zuiniger kan laten rijden.
Al kan je het meeste verschil maken hoe zuinig je rijdt met je eigen rijgedrag.
............................
pi_75251841
tvp , leuk project. Misschien een idee om er een start/stop systeem in te knutselen?
Verder zou ik zoveel mogelijk aan gewichtsbesparing doen.
pi_75255634
Een aangepaste rijstijl scheelt inderdaad heel veel. Ik rij dan ook volgens het nieuwe rijden, bij 1800tpm schakelen en zoveel mogelijk uit laten rollen. Criterium is wel om achterliggers niet te hinderen, dus ik rijd nog steeds vlot door maar trek wel rustig op en houd me zoveel mogelijk aan de maximum snelheid. En ik ben geen minuut later op mijn werk hierdoor

Luchtweerstand heeft een grote impact op het verbruik (zie http://www.mijnbluemotion.nl/wind-is-spelbreker-8), dus de spiegels zullen zeker effect hebben. Ik ga dit wel aan een testje onderwerpen als het zover is om te kijken of en hoeveel het scheelt.

Start-stopsysteem zou idd een goede upgrade zijn, maar niet eenvoudig. Dat staat dan ook niet bovenaan de to-do list
www.mijnbluemotion.nl
  donderdag 3 december 2009 @ 19:30:58 #24
182073 invine
blablabla etc.
pi_75257013
Pas op met dat vroeg doorschakelen, heb me laten vertellen dat het slecht voor je turbo is..
  donderdag 3 december 2009 @ 19:37:14 #25
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_75257250
Interessant topic, dit ga ik volgen.

Is dit een actie die door VAG Nederland gesteund wordt? Aangezien je het officiele Volkswagen lettertype gebruikt en dergelijke, het ziet er allemaal professioneel uit.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_75258055
Is moeilijk te zien op de foto's maar het lijkt op een dakspoiler die gewoon doorloopt vanaf de achterkant en deze helpen aanzienlijk de turbulentie achter je auto te verminderen (en dus minder luchtweerstand te creëren).
pi_75261698
Lange tijd heel zuinig rijden is inderdaad niet bevorderlijk voor de turbo e.d. Je kunt dan o.a. problemen krijgen met de schoepverstelling.
Ik ben dan ook van plan om af en toe na een tankbeurt even lekker door te rijden (een dag ofzo), dan weer tanken anders is het zonde van het gemiddelde van de hele tank

De dakspoiler loopt niet met het dak mee, in mijn optiek zorgt ie voor meer luchtweerstand dan dat de drag verminderd wordt.

Dit zou wel een goede spoiler zijn (mijn vorige auto):

[ Bericht 33% gewijzigd door Yoan op 03-12-2009 21:40:44 ]
www.mijnbluemotion.nl
pi_75262383
http://www.dvhn.nl/nieuws/dvhn-video/article5476163.ece
Kan je altijd ff informeren?

Al gedacht aan ledverlichting ? --> energiezuiniger --> minder weerstand dynamo
pi_75264296
Interessant topic Met mijn ibiza 6k2 1.9 tdi probeerde ik ook zuinig te rijden, 1 op 20 haalbaar zonder moeite eigenlijk. Nu ik een auto van de zaak + tankpas heb, boeit het me geen flikker meer
pi_75264468
Neem aan dat je ook veel cruise-control gebruikt? Ik gebruik hem soms zelfs binnen de bebouwde kom op wegen waar weinig tot geen stoplichten staan. 50 in z'n 5 op de cruise control
pi_75264690
quote:
Op donderdag 3 december 2009 21:48 schreef kloas_wokkel het volgende:
http://www.dvhn.nl/nieuws/dvhn-video/article5476163.ece
Kan je altijd ff informeren?

Al gedacht aan ledverlichting ? --> energiezuiniger --> minder weerstand dynamo
Zo'n cyclone blijkt helemaal niets te helpen en kan nog in je motor gezogen worden ook. Dan ben je nog verder van huis.
Maar bedankt voor de tip en het meedenken hoor!

Ik had xenon in gedachten, dat verbruikt ook minder energie t.o.v. standaard verlichting.

Zonder cruise control kun je zuiniger rijden dan met. Waarom? CC geeft te veel gas op momenten dat het niet moet: hellingen op e.d. Alleen op vlakke rechte stukken is CC onmisbaar.
www.mijnbluemotion.nl
pi_75264778
quote:
Op donderdag 3 december 2009 22:34 schreef Yoan het volgende:

[..]

Zo'n cyclone blijkt helemaal niets te helpen en kan nog in je motor gezogen worden ook. Dan ben je nog verder van huis.
Maar bedankt voor de tip en het meedenken hoor!

Ik had xenon in gedachten, dat verbruikt ook minder energie t.o.v. standaard verlichting.

Zonder cruise control kun je zuiniger rijden dan met. Waarom? CC geeft te veel gas op momenten dat het niet moet: hellingen op e.d. Alleen op vlakke rechte stukken is CC onmisbaar.
Scheelt dan weer dat we hier in NL niet echt veel hellingen hebben
pi_75264890
tips:

kijk wat Vw gedaan heeft met de lupo 3l ten opzichte van een gewone lupo.
kijk wat peugeot gedaan heeft met de 309 profil uitvoering.
banden inderdaad terugvoeren van 205 naar smaller ( thuisbrenger zijn nog zuiniger, maar ook minder veilig)
Kijk naar de citroën CX voor de achterwielen.
dichte wieldoppen
Eventueel een kleinere turbo die eerder op toeren komt?

leuk plan trouwens.
mijn vader rijdt in een non turbo 1.9 diesel standaard 1:23 in een berlingo
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_75265722
Zo'n elektrokachel int blok zodat de motor 's ochtends al op temperatuur is ?
Ik neem aan dat er geen airco (meer) inzit ?
pi_75267055
Qua bandenmaat moet je denk ik ook opletten dat je niet smaller gaat dan de smalst gehomologeerde maat? Dus denk niet dat bvb 145jes mogen. Ik dacht (maar kan me vergissen) dat de minimale bandenmaat 175/80 is op 14 duimers.
pi_75270321
Waarom geen Lupo 3L blok in je auto..?? Is ook al eens eerder gedaan, je bent niet de eerste die een zuinige Dieseltje wilt
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 4 december 2009 @ 08:26:48 #37
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_75272127
Ik heb zo'n kansloze lease golf gehad. Een SDI. Is die niet gewoon zuiniger? (en trager)
pi_75272215
Lupo 3L is idd het grote voorbeeld. Een 3L motor erin hangen gaat te ver, het moet met de 1.9 TDI gaan gebeuren.
Andere turbo/verstuivers/inlaat/uitlaat is wel haalbaar.

Zo'n elektrokachel zou helpen, maar heb geen stroomaansluiting in de garage.
www.mijnbluemotion.nl
  vrijdag 4 december 2009 @ 08:39:54 #39
191846 makkie88
Zo moeilijk is het niet
pi_75272263
ik doe een tvp, want ben wel erg benieuwd
  vrijdag 4 december 2009 @ 09:03:28 #40
57702 osmo
Zuiderbuur
pi_75272525
tvp, dit wil ik wel volgen
succes ermee
  Official ESF Kreviewer vrijdag 4 december 2009 @ 09:07:48 #41
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_75272606
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 08:26 schreef Kreator het volgende:
Ik heb zo'n kansloze lease golf gehad. Een SDI. Is die niet gewoon zuiniger? (en trager)
Zonder er veel moeite voor te doen haalde ik daar namelijk al 1 op 20 mee.
pi_75272883
Gaaf project hoor.

BMW heeft het Efficient Dynamics programma op de laatste modellen. Afsluitbare grill (alleen open als er koeling nodig is), remenergie omgezet naar stroom die de accu's oplaadt, start-stop systeem.

Alle bende uit je kofferbak halen scheelt ook gewicht maar dat is meer een tip voor mezelf
I got soul, but I'm not a soldier
  vrijdag 4 december 2009 @ 11:25:27 #43
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_75276335
Leuk project maar die 1 op 22 die je tot nu toe gehaald hebt vind ik weinig spectaculair eigenlijk. Heb in de Peugeot 308 1.6 HDI (110pk) van het werk ook al regelmatig op dat verbruik gezeten met een absolute topper van 1 op 27 (!) gemiddeld (ok, dat was wel een record en ook bewust geprobeerd zo zuinig mogelijk aan te doen, veel achter vrachtwagens hangen met 90 etc)

En aan die wagen is gewoon helemaal standaard.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_75276449
Vergeet niet dat deze auto al wat jaartjes ouder is hè... Toen was dat zuinig geneuzel nog niet zo doorgevoerd als nu.
pi_75276623
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 09:07 schreef Kreator het volgende:

[..]

Zonder er veel moeite voor te doen haalde ik daar namelijk al 1 op 20 mee.
Turbo = meer koppel = zuiniger toch?
  Official ESF Kreviewer vrijdag 4 december 2009 @ 11:52:15 #46
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_75277293
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:33 schreef Pas259 het volgende:
Turbo = meer koppel = zuiniger toch?
Turbo = meer luchtdruk = snellere verbranding = minder zuinig.
pi_75277358
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:52 schreef Kreator het volgende:

[..]

Turbo = meer luchtdruk = snellere verbranding = minder zuinig.
Onzin. Turbo = meer efficientie is dus meer vermogen en het zelfde verbruik. Mooi voorbeeld is de SDI vs TDI
  Official ESF Kreviewer vrijdag 4 december 2009 @ 12:13:44 #48
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_75278066
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:53 schreef Revolution-NL het volgende:
Onzin. Turbo = meer efficientie is dus meer vermogen en het zelfde verbruik. Mooi voorbeeld is de SDI vs TDI
Als je er als een oud wijf op een testbaan mee gaat rijden wel ja. Als je er normaal mee de weg opgaat niet.
  vrijdag 4 december 2009 @ 12:13:54 #49
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_75278072
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:29 schreef kikoooooo het volgende:
Vergeet niet dat deze auto al wat jaartjes ouder is hè... Toen was dat zuinig geneuzel nog niet zo doorgevoerd als nu.
Mja, met een auto van 86 was 1:23 ook standaard haalbaar.
Een 1.8 diesel.
1.4 carburateur benzinemotor in die auto deed 1:18
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_75278528
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 12:13 schreef Kreator het volgende:

[..]

Als je er als een oud wijf op een testbaan mee gaat rijden wel ja. Als je er normaal mee de weg opgaat niet.
Ik heb zelf ook een auto die zowel met als zonder turbo is uitgevoerd.

Het verbruik van de zonder turbo is 1 op 13/15 en met mijn auto haal ik gemiddeld 1 op 18.
quote:
Topsnelheid 160 km/u
Acceleratie 0-100 km/h 18,4 s
Energielabel -
Gemiddeld verbruik 7,0 l/100km
Verbruik stad 8,2 l/100km
Verbruik snelweg 6,8 l/100km
quote:
opsnelheid 183 km/u
Acceleratie 0-100 km/h 13,4 s
Energielabel -
Gemiddeld verbruik 6,0 l/100km
Verbruik stad 8,2 l/100km
Verbruik snelweg 4,9 l/100km

[ Bericht 32% gewijzigd door Pas259 op 04-12-2009 12:32:07 ]
pi_75279289
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:25 schreef Metro2005 het volgende:
Leuk project maar die 1 op 22 die je tot nu toe gehaald hebt vind ik weinig spectaculair eigenlijk.
Is ook niet spectaculair en dat is ook alleen met aangepaste rijstijl en hogere bandenspanning. Het project is nog maar 6 weken aan de gang.
Bovendien zie ik voor woon-werkverkeer geen meter snelweg en rijd ik over winderige dammen (http://www.mijnbluemotion.nl/resultaten). Ook is de periode niet bepaald gunstig, winterdiesel en slechte weersomstandigheden bijvoorbeeld.

Mijn auto moet op 1 op 30 halen, dus spectaculair wordt het zeker
www.mijnbluemotion.nl
pi_75279602
quote:

[..]

Wat jij noemt is plankgas. Dan verbruikt ie inderdaad iets meer. Maar wanneer rij je plankgas op de snelweg?
Het hergebruiken van uitlaatgas om druk op te bouwen ipv het gewoon de uitlaat uit te laten gaan is energie terugwinnen en daardoor een stuk efficiënter (behoorlijk veel zelfs!).
pi_75280546
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:53 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

dit klopt niet helemaal, anders zouden ze op elke auto wel turbo's gooien, en zou betekenen dat getunde auto's met meer turbodruk zuiniger zouden rijden.

Turbo = meer lucht, maar ook meer brandstof
pi_75280874
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 13:25 schreef LastClick het volgende:

[..]

dit klopt niet helemaal, anders zouden ze op elke auto wel turbo's gooien, en zou betekenen dat getunde auto's met meer turbodruk zuiniger zouden rijden.

Turbo = meer lucht, maar ook meer brandstof
Daarom is men ook met de TSI motor gekomen
Bij dagelijks gebruik is een turbo auto gewoon zuiniger / efficienter punt.
pi_75281962
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 13:34 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Daarom is men ook met de TSI motor gekomen
Bij dagelijks gebruik is een turbo auto gewoon zuiniger / efficienter punt.
Maar dat het verbruik van de TSI-motoren lager ligt komt omdat de cilinderinhoud kleiner is, terwijl de SDI en TDI volgens mij allebei 1,9liter motoren zijn.
  vrijdag 4 december 2009 @ 14:19:21 #56
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_75282706
Interessant topic, leuk project! Ben benieuwd hoe het je gaan vergaan.

Rijstijl is idd erg belangrijk,
Ik heb wel eens met een Citroen AX 1.1i een test gedaan:
Eindhoven - Apeldoorn (via de A2, utrecht) heen en terug
Volle tank gedaan en vlot door gaan rijden, niets aan het nieuwe rijden doen, en kwam op 1:14 uit geloof ik.
In Apeldoorn bij ouders op bezoek gegaan, en daarna afgetankt
Terugweg netjes nieuwe rijden gedaan, erg rustig gereden, 110 in zijn 4 (ja, was een vierbak ) en lekker laten uitrollen enzo. Verbruik op de terugweg was 1:19. Scheelt best veel...
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_75283550
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:01 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Maar dat het verbruik van de TSI-motoren lager ligt komt omdat de cilinderinhoud kleiner is, terwijl de SDI en TDI volgens mij allebei 1,9liter motoren zijn.
Ja dus is een TSI motor efficienter, gezien deze het vermogen levert van en confentionele 1.8liter motor maar het verbruik heeft van een 1.4
pi_75283711
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:38 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ja dus is een TSI motor efficienter, gezien deze het vermogen levert van en confentionele 1.8liter motor maar het verbruik heeft van een 1.4
Ja, maar dat het een gebruik heeft van een 1.4 komt omdat het een 1.4 is, niet door de turbo. Die zorgt alleen voor de 1.8 prestaties.
pi_75283792
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:43 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ja, maar dat het een gebruik heeft van een 1.4 komt omdat het een 1.4 is, niet door de turbo. Die zorgt alleen voor de 1.8 prestaties.
Ja, dus.... netto is een 1.4tsi veel efficienter in het dagelijks gebruik dan een confentionele 1.8
Wat snap je hier niet aan.
pi_75285156
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:43 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Jezus, jij hebt een plaat voor je kop
pi_75285614
Leuk om te volgen.

Zorg je ook dat je een "geëikte" km-teller hebt of hou je het ook bij op een tom-tom of iets degerlijks. Gewoon rijden op de km-teller / dag-teller lijkt me niet echt een 100% betrouwbaar meet instrument.

Daarnaast moet je oppassen met de naam "Blue Motion" volgensmij zit er een patent op die naam en moet je wel toestemming hebben van VW.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_75291828
Ik zit er aan te denken om de teller te laten ijken als er andere wielen onder gaan. De afwijking is nu niet groot, bij 100 km/u op de teller geeft de TomTom 98 aan.
www.mijnbluemotion.nl
pi_75292909
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 12:13 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Mja, met een auto van 86 was 1:23 ook standaard haalbaar.
Een 1.8 diesel.
1.4 carburateur benzinemotor in die auto deed 1:18
Ik heb ooit een golf 1 diesel gehad, die liep 1 op 25 zonder moeite
pi_75294595
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 19:17 schreef green_power het volgende:

[..]

Ik heb ooit een golf 1 diesel gehad, die liep 1 op 25 zonder moeite
Ik geloof er niks van. net zo min als die 1.4 carberateur die 1:18 rijd.
Misschien met een constante snelheid van 80kmph maar gecombineerd haal je dat NOOOOIT met die antieke techniek

Indianen verhalen cq borrelpraat
pi_75295265
Ik krijg het op andere forums ook vaak te horen 'mijn auto rijdt 1 op 23, 25 enz' maar dat is bijna altijd over een enkele rit, korte afstand, of lange afstand naar Italië ofzo.
Het gemiddelde over een hele tank is wat telt.
www.mijnbluemotion.nl
pi_75295488
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 20:07 schreef Yoan het volgende:
Ik krijg het op andere forums ook vaak te horen 'mijn auto rijdt 1 op 23, 25 enz' maar dat is bijna altijd over een enkele rit, korte afstand, of lange afstand naar Italië ofzo.
Het gemiddelde over een hele tank is wat telt.
Inderdaad de Suzuki Swift 1.3 iot 93 van mijn vriendin rijd ook 1:18 als je constant 100 rijd op de snelweg.
Gecombineerd haal je net 1:15.

Mijn Seat Leon 1.9tdi uit 2006 reed ook 1:30 als ik 80 reedt. Gecombineerd 1:16

Mijn Honda Civic Hybride rijd 1:50 als ik 2km in de stad alleen bijna constant electrische rijd. Gecombineerd 1:17-1:18

Ik ben erg benieuwt hoever je komt met je verbruik.
pi_75295729
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 19:54 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik geloof er niks van. net zo min als die 1.4 carberateur die 1:18 rijd.
Misschien met een constante snelheid van 80kmph maar gecombineerd haal je dat NOOOOIT met die antieke techniek

Indianen verhalen cq borrelpraat
Daar lag een 1.6 diesel in, reed er stukken rustig mee naar mijn werk max 80 km/h, als ik de snelweg op ging was het voor lange ritten met max 120 km/h op de teller. Dat ding woog niets he, en er zat een golf2 motor in met 4+E bak. Ook hard optrekken schoot niet op met dat ding, dus dat deed ik dan maar niet, gewoon rustig tokkelen.

Maatje van me rijdt met zijn mitsubitsu galant station gem. 1:17, met het nieuwe rijden (extreem uit laten rollen etc.).

/edit: overigens was het niet zo dat ik elke tankbeurt bij hield. Ook gooide ik in die tijd niet altijd de tank helemaal vol. De keren dat ik het gemeten heb, zat het verbruik zo rond de 1 op 25, haalbaar zonder indanen of borrels.

[ Bericht 11% gewijzigd door green_power op 04-12-2009 20:27:43 ]
  vrijdag 4 december 2009 @ 20:23:12 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75295766
Leuk project,
Probeer gewicht te besparen, geen zooi in je kofferbak, reservewiel eruit (vervang het door zo een spuitbus). En rustig defensief rijden, auto laten rollen tot het stoplicht ipv te remmen, bij 2000 toeren schakelen, lekker rechts blijven hangen op de snelweg als het druk is ipv links te gassen remmen.
Alleen met rijstijl rij ik mijn Peugeot 407 al ongeveer 1 op 20. Verder besparen kan door de airco uit te zetten, een ipod in ipv radio aan, zo weinig mogelijk stroom te verbruiken (leds), verwarming lager, etc etc

[ Bericht 61% gewijzigd door Pietverdriet op 04-12-2009 20:28:24 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75297973
ik was jou site al is tegen gekomen op internet! Leuk project! Ik zelf rijd ook altijd zo zuinig mogelijk op mijn dagelijkse retourtje amsterdam-utrecht (140 km per dag, 70 km enkele reis). Ik rijd een Polo SDI en die rijdt rond de 1:20 op de tank gemeten.

Leuk om te zien wat je zoal doet! misschien nog tips voor mij er bij
pi_75316812
kleinere motoren zijn niet altijd zuiniger dan grote hoor... kleine motoren moeten meer moeite doen en willen daardoor soms meer verbruiken
pi_75317662
Bedankt voor de reacties en tips!

Er komt een pagina op de website met tips en verbeteringen om zuiniger te rijden. Ik probeer ook na te gaan hoeveel brandstof een bepaalde wijziging bespaart en dat op de site te plaatsen.
www.mijnbluemotion.nl
pi_75319507
InBeforeBeeldmerkClaimVolkswagen
pi_75319777
Ga je ook nog kijken of die duurdere 'zuinige' diesel ook helpt?
  zaterdag 5 december 2009 @ 18:27:52 #74
45206 Pietverdriet
pi_75319859
TS zou eens contact moeten opnemen met VW Nederland, die vinden dit maar wat leuk.
pi_75324582
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 18:24 schreef kikoooooo het volgende:
Ga je ook nog kijken of die duurdere 'zuinige' diesel ook helpt?
Ik tank altijd al BP Ultimate. Dat helpt, maar kan niet precies zeggen hoeveel.
www.mijnbluemotion.nl
  zaterdag 5 december 2009 @ 22:19:22 #76
45206 Pietverdriet
pi_75325295
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 21:47 schreef Yoan het volgende:

[..]

Ik tank altijd al BP Ultimate. Dat helpt, maar kan niet precies zeggen hoeveel.
Ik ook, maar doe dat voor de extra freebees
  zondag 6 december 2009 @ 13:37:33 #77
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75335523
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 22:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik ook, maar doe dat voor de extra freebees
Extra betalen voor de extra feebees? Tankpas van het werk zeker
  zondag 6 december 2009 @ 13:40:21 #78
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75335594
Overigens probeer ik ook vaak zuinig te rijden met mijn Seat Leon 1.8 20V op LPG. Volgens de boordcomputer 1:12,5 (dat is dus op benzine), en dan moet ik wel mijn best doen. Op gas haal ik slechts 1:10 maximaal

Heb wel extra ballast met een gastank + full size reservewiel + altijd een passagier. En 205 banden, heb het idee dat dat wel scheelt met 185.
  zondag 6 december 2009 @ 13:52:06 #79
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_75335970
gemiddeld die ik met mijn golf 1.9 D uit 1994 1 op 18,5 gecombineerd (gemeten over ruim 70.000 km)
  zondag 6 december 2009 @ 15:00:24 #80
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75337915
quote:
Op zondag 6 december 2009 13:52 schreef gateway het volgende:
gemiddeld die ik met mijn golf 1.9 D uit 1994 1 op 18,5 gecombineerd (gemeten over ruim 70.000 km)
Hoeveel pk's?
pi_75338812
quote:
Op zondag 6 december 2009 15:00 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Hoeveel pk's?
Net zo veel als een skelter, als je na gaat dat de blok uit de Golf 2 stamt.. En geen Turbo heeft + Indirecte inspuiting
Quote van Tjabbo:
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
  zondag 6 december 2009 @ 15:42:00 #82
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75338991
quote:
Op zondag 6 december 2009 15:35 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Net zo veel als een skelter, als je na gaat dat de blok uit de Golf 2 stamt.. En geen Turbo heeft + Indirecte inspuiting
50?
pi_75340828
quote:
Op zondag 6 december 2009 15:42 schreef leolinedance het volgende:

[..]

50?
in die richting ongeveer..
Quote van Tjabbo:
pi_75342988
Mijn collega heeft een tijdje terug een leuk stukje over mijn project geschreven:

Lees de rest op http://sanderdegans.blogs(...)heeft-een-hobby.html
www.mijnbluemotion.nl
pi_75344948
Hoe rij jij weg TS?

Start je de auto en wacht je totdat ie wat warmer wordt e.d. , of starten en direct weg rijden zonder een moment te wachten??

EN stel je moet eventjes 2 seconden uit de auto en er weer in (voor laten we zeggen sigaretje kopen), laat je de auto dannog draaien (omdat je toevallig net van de snelweg af komt) of zet je hem uit..?
Quote van Tjabbo:
  zondag 6 december 2009 @ 19:20:19 #86
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
  zondag 6 december 2009 @ 19:39:38 #87
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75345659
quote:
Op zondag 6 december 2009 19:14 schreef Turquaz52 het volgende:
Hoe rij jij weg TS?

Start je de auto en wacht je totdat ie wat warmer wordt e.d. , of starten en direct weg rijden zonder een moment te wachten??

EN stel je moet eventjes 2 seconden uit de auto en er weer in (voor laten we zeggen sigaretje kopen), laat je de auto dannog draaien (omdat je toevallig net van de snelweg af komt) of zet je hem uit..?
Ik doe 2, rustig op temperatuur laten komen tijdens het rijden.

En ik laat hem niet draaien als ik uit moet stappen bij het tankstation om iets te halen.
pi_75348215
Ik rij gelijk weg en parkeer daarom de auto altijd in de goede richting zodat ik meteen weg kan rijden zonder te hoeven draaien en steken. Dat kost heel veel energie op een koude motor.
Ik zet de motor altijd uit als ik uit moet stappen, behalve als het letterlijk 2 seconden is zoals je zegt (brief op de post doen e.d.)

Maar deze punten lijken mij vrij logisch als je zuinig wilt rijden. Je auto stationair warm laten draaien is pure energieverspilling. Je staat brandstof te verstoken zonder dat je een meter vooruit komt.
www.mijnbluemotion.nl
pi_75351067
De site is op een aantal punten verbeterd en ik heb de mogelijkheid toegevoegd om een e-mail te ontvangen zodra er een nieuwe update is geplaatst op de site. Geïnteresseerden kunnen zo het project makkelijker volgen. Check http://www.mijnbluemotion.nl/updates

De auto staat gepoetst en wel klaar om deze week een mooi resultaat te halen. Ik verwacht nu boven de 1:23 uit te komen met deze tank.

Ondertussen worden de opties bekeken voor de banden en een freeflow uitlaatlijn.
www.mijnbluemotion.nl
pi_75370975
quote:
Op zondag 6 december 2009 20:48 schreef Yoan het volgende:
Ik rij gelijk weg en parkeer daarom de auto altijd in de goede richting zodat ik meteen weg kan rijden zonder te hoeven draaien en steken. Dat kost heel veel energie op een koude motor.
Ik zet de motor altijd uit als ik uit moet stappen, behalve als het letterlijk 2 seconden is zoals je zegt (brief op de post doen e.d.)

Maar deze punten lijken mij vrij logisch als je zuinig wilt rijden. Je auto stationair warm laten draaien is pure energieverspilling. Je staat brandstof te verstoken zonder dat je een meter vooruit komt.
Zowiezo is een TDI te efficiënt om stationair zichzelf warm te draaien..

Slim, je haalt wel het meeste uit je tank dan.. op hoeveel toeren schakel je dan ook op..?
Quote van Tjabbo:
pi_75371090
quote:
Op zondag 6 december 2009 21:52 schreef Yoan het volgende:
De site is op een aantal punten verbeterd en ik heb de mogelijkheid toegevoegd om een e-mail te ontvangen zodra er een nieuwe update is geplaatst op de site. Geïnteresseerden kunnen zo het project makkelijker volgen. Check http://www.mijnbluemotion.nl/updates

De auto staat gepoetst en wel klaar om deze week een mooi resultaat te halen. Ik verwacht nu boven de 1:23 uit te komen met deze tank.

Ondertussen worden de opties bekeken voor de banden en een freeflow uitlaatlijn.
Wat dacht je eigenlijk van een grotere intercooler?
Freeflow uitlaatlijn zou ik eigenlijk niet doen, wat ik je wel zou aanraden is alles dr onderuit en alleen je Middendemper of je einddemper behouden.. Anders wordt alles zo freeflow dat het diesel er ook gelijk uitgezogen wordt uit de cilinder en je verbruik dus weer omhoog gaat
Quote van Tjabbo:
  maandag 7 december 2009 @ 14:23:55 #92
45206 Pietverdriet
pi_75371278
Is het een idee om eens te kijken naar een zogenaamde haaienhuid? Een haai is ruw, de ruwheid van het oppervlakte veroorzaakt een film van turbulentie over het oppervlak, en dat zorgt voor minder "drag"
pi_75372839
quote:
Op maandag 7 december 2009 14:20 schreef Turquaz52 het volgende:
Anders wordt alles zo freeflow dat het diesel er ook gelijk uitgezogen wordt uit de cilinder en je verbruik dus weer omhoog gaat
pi_75373037
quote:
Op maandag 7 december 2009 15:04 schreef rycemasta het volgende:

[..]

Je gaat me niet vertellen dat je niet weet hoe een kleptiming in elkaar zit..?
Quote van Tjabbo:
pi_75373569
Dat snap ik wel, maar ik snap het deel van vluchtende diesel niet.
  maandag 7 december 2009 @ 15:29:32 #96
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_75373818
quote:
Op maandag 7 december 2009 15:11 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Je gaat me niet vertellen dat je niet weet hoe een kleptiming in elkaar zit..?
Dat maakt voor een uitlaat in principe niet uit. Als de klep open gaat is de verbrandingsdruk weg en wil je de zooi in de cilinder zo vlug mogelijk uit de cilinder hebben. Er wordt toch geen diesel meer ingespoten als de uitlaatklep al open is.
Als je een uitlaat hebt die een zuigende kracht maakt is het dus alleen maar gunstig, dan is de cilinder vlug leeg en heb je ook geen kans dat er rommel achterblijft die de volgende verbranding tegenzit.

Het beste is bij een niet-turbo motor dus een uitlaatspruitstuk en uitlaat die een zuigende beweging per cilinder in gang zet, waardoor als de ene uitlaatslag voorbij is de volgende uitlaatslag het "vacuum" gebruikt om zijn verbrandingsrommel te lozen.
pi_75376247
quote:
Op maandag 7 december 2009 15:29 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Dat maakt voor een uitlaat in principe niet uit. Als de klep open gaat is de verbrandingsdruk weg en wil je de zooi in de cilinder zo vlug mogelijk uit de cilinder hebben. Er wordt toch geen diesel meer ingespoten als de uitlaatklep al open is.
Als je een uitlaat hebt die een zuigende kracht maakt is het dus alleen maar gunstig, dan is de cilinder vlug leeg en heb je ook geen kans dat er rommel achterblijft die de volgende verbranding tegenzit.

Het beste is bij een niet-turbo motor dus een uitlaatspruitstuk en uitlaat die een zuigende beweging per cilinder in gang zet, waardoor als de ene uitlaatslag voorbij is de volgende uitlaatslag het "vacuum" gebruikt om zijn verbrandingsrommel te lozen.
Kuuuuuuttt.. Ik ben in de war met een benzine auto..

Daar heb je zeker wat tegendruk nodig omdat anders wanneer je uitlaat klep open staat en je inlaat klep ook, je brandstof er zo uit gezogen kan worden

Bij een TDI is dat een ander verhaal, omdat deze auto gebruik maakt van de Pompverstuiver techniek en elektronisch geregeld is.
Quote van Tjabbo:
  maandag 7 december 2009 @ 16:28:00 #98
45206 Pietverdriet
pi_75376470
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:23 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Daar heb je zeker wat tegendruk nodig omdat anders wanneer je uitlaat klep open staat en je inlaat klep ook, je brandstof er zo uit gezogen kan worden

Bij een TDI is dat een ander verhaal, omdat deze auto gebruik maakt van de Pompverstuiver techniek en elektronisch geregeld is.
Volgens mij heeft de moderne otto motor ook gewoon brandstofinjectie, tenminste, als de auto een driewegkatalysator heeft.
  maandag 7 december 2009 @ 16:30:02 #99
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_75376542
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:23 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Pompverstuiver of iets dergelijks maakt niks uit. Het ligt, zoals je inderdaad opmerkt, aan overlap in je kleppen in combinatie met indirecte inspuiting (brandstofmengsel wordt volledig de cilinder ingezogen, niet slechts lucht).

Door de overlap wordt het onverbrande mengsel direct de uitlaat in gezogen. Maar dat lijkt me bij de meeste motoren niet aan de orde. Als de uitlaatklep open staat wordt er geen brandstof ingespoten.

Wat ik trouwens vergeten was in mijn vorige post is dat bij een TDI juist weer wel druk in de uitlaat aanwezig moet zijn maar dat heeft niks met de kleptiming te maken. Als je een drukloze uitlaat hebt kan je turbo namelijk niet optimaal opspoelen en dat geeft vermogensverlies.

Opzich had je dus gelijk, maar je argumentatie was verkeerd.
pi_75376887
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:30 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Pompverstuiver of iets dergelijks maakt niks uit. Het ligt, zoals je inderdaad opmerkt, aan overlap in je kleppen in combinatie met indirecte inspuiting (brandstofmengsel wordt volledig de cilinder ingezogen, niet slechts lucht).

Door de overlap wordt het onverbrande mengsel direct de uitlaat in gezogen. Maar dat lijkt me bij de meeste motoren niet aan de orde. Als de uitlaatklep open staat wordt er geen brandstof ingespoten.

Wat ik trouwens vergeten was in mijn vorige post is dat bij een TDI juist weer wel druk in de uitlaat aanwezig moet zijn maar dat heeft niks met de kleptiming te maken. Als je een drukloze uitlaat hebt kan je turbo namelijk niet optimaal opspoelen en dat geeft vermogensverlies.

Opzich had je dus gelijk, maar je argumentatie was verkeerd.
Okee, maardannog.. Wat denk jij eerlijk gezegd bij een moderne of geen moderne otto motor? Laten wij uit gaan van MultiPoint injectie (dus geen directe injectie).

Denk jij dat dat elke injector individueel aangestuurd wordt of wat? Die zit gewoon tegen de kleppen aan te pissen en op goed geluk een keer wanneer ie open staat..
Quote van Tjabbo:
  maandag 7 december 2009 @ 16:44:49 #101
45206 Pietverdriet
pi_75377112
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:39 schreef Turquaz52 het volgende:

\

Denk jij dat dat elke injector individueel aangestuurd wordt of wat? Die zit gewoon tegen de kleppen aan te pissen en op goed geluk een keer wanneer ie open staat..
Als dat zo is kan je dus veel winnen met een sterk verbeterde injectiesturing
  maandag 7 december 2009 @ 16:48:42 #102
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_75377256
Dat is niet waar. Heb je ooit het werkgebied van een injector gezien? De inspuitcurve bijvoorbeeld? Je kunt het heel simpel meten ook. Je kunt met een multimeter gewoon meten wanneer de injectoren bekrachtigd worden. Nog makkelijker is het omwisselen van de stekkers van 2 injectoren. Volgens jouw redenering zou de motor nog hetzelfde moeten lopen omdat ze gewoon wat staan te zeiken. Dat is niet zo.
pi_75378303
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:48 schreef Barcaconia het volgende:
Dat is niet waar. Heb je ooit het werkgebied van een injector gezien? De inspuitcurve bijvoorbeeld? Je kunt het heel simpel meten ook. Je kunt met een multimeter gewoon meten wanneer de injectoren bekrachtigd worden. Nog makkelijker is het omwisselen van de stekkers van 2 injectoren. Volgens jouw redenering zou de motor nog hetzelfde moeten lopen omdat ze gewoon wat staan te zeiken. Dat is niet zo.
Dat is dus wel zo, en dat heb ik ook vaak zat gedaan.

O.a. bij een VW Passat 1.8, en vaker bij de auto's van de BRL (V6&lite)
Quote van Tjabbo:
  maandag 7 december 2009 @ 17:20:55 #104
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_75378420
Wat voor injectie hebben die? Ik weet dat een van de vroegere Bosch systemen, de Jettronic, dat niet doet.

Bij deze VW sowieso niet actueel, maar ik ben gewoon benieuwd.
pi_75379130
quote:
Op maandag 7 december 2009 17:20 schreef Barcaconia het volgende:
Wat voor injectie hebben die? Ik weet dat een van de vroegere Bosch systemen, de Jettronic, dat niet doet.

Bij deze VW sowieso niet actueel, maar ik ben gewoon benieuwd.
De BRL? De V6 en de Lite gebruiken een aangepaste kabelboom met een Kronenburg stand alone management

Heb je wel eens in de throttleboddies gekeken wanneer je wat gas gaf en de TPS niet aangesloten?
Dan lijkt het eigenlijk alsof de injectoren geen benzine maar brand spuwen

Ze spuiten alle 4/6 tegelijkertijd in, of de klep nou open staat of niet.
Quote van Tjabbo:
pi_75379165
Ik heb zelfs wat video beeld materiaal, maar die post ik niet, evt. post ik wel een blokje met TB's op de rembank
Quote van Tjabbo:
pi_75386194
Interessante discussie met veel tech talk, daar hou ik wel van

Mijn 1.9 TDI is overigens geen pompverstuiver maar van het oudere type verdelerpomp.

Een freeflow uitlaatsysteem is dus af te raden i.v.m. de tegendruk die de turbo toch nodig heeft om optimaal op te spoelen? Mijn technische kennis gaat niet diep, maar had zelf wel beredeneerd dat dit winst kon opleveren.
Sowieso is het wel gunstiger als de katalysator er vantussen is.
www.mijnbluemotion.nl
pi_75386791
quote:
Op maandag 7 december 2009 20:25 schreef Yoan het volgende:

Mijn 1.9 TDI is overigens geen pompverstuiver maar van het oudere type verdelerpomp.

Een freeflow uitlaatsysteem is dus af te raden i.v.m. de tegendruk die de turbo toch nodig heeft om optimaal op te spoelen? Mijn technische kennis gaat niet diep, maar had zelf wel beredeneerd dat dit winst kon opleveren.
ALS je de verdelerpomp versie hebt, dan zou ik hem op tijd laten zetten.. Je luchtmassameter nog 100% in orde?? Daalt je verbruik ook van..
Maar ff serieus, wil je een liter per 100km dalen? Openluchtfilter.
Te koop @ Heuts voor 20 euro ofzo, ik heb het op onze ex-TDI gedaan, daarmee haalden we met gemak 1300km op 1 tank van 65 liter (Dagelijks snelwegritten).

Ook heb ik hem op de Seat Tolledo 1.9 TDI uit 2001 van mijn oom gebouwd, dat ding dat trok op als een beest, en ipv dat hij zou inhouden na 3000RPM trok hij vrolijk door tot 4000RPM.. en een zware vermindering van het verbruik..
Eigen ervaring.
Quote van Tjabbo:
pi_75392677
Thanks voor de tips!
Openluchtfilter?? Klinkt erg makkelijk, maar het proberen waard!

De fotoshoot staat overigens gepland voor a.s. woensdag!

http://www.mijnbluemotion(...)-wonen-in-uw-regio-9
www.mijnbluemotion.nl
pi_75394478
tvp
pi_75394645
quote:
Op maandag 7 december 2009 20:25 schreef Yoan het volgende:

ik heb bij mijn diesel wel een freeflow uitlaatlijn (ook geen kat meer) en hij ging er zuiniger op lopen, en trok beter (nu hoeft dat bij jou niet maargoed )
  maandag 7 december 2009 @ 23:47:31 #112
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_75395182
quote:
Op maandag 7 december 2009 17:17 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Dat is dus wel zo, en dat heb ik ook vaak zat gedaan.

O.a. bij een VW Passat 1.8, en vaker bij de auto's van de BRL (V6&lite)
Lul niet man
Bij multipoint brandstofinjectie wordt elke injector individueel aangestuurd. Bij sommige common rail diesels zelfs 3 keer tijdens en na de compressie, en per cilinder afgeregeld (asymmetrisch).
Hoe zou een LPG VSi of LPi volgsysteem anders moeten werken
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  dinsdag 8 december 2009 @ 00:06:04 #113
199713 MexxT
Rihanna Addict
pi_75395798
Idd, een injector word gewoon getriggerd op het moment dat er brandstof nodig is.
zo'n ding staat echt niet de hele tijd te pissen

Als je dat wel denkt moet je je even wat dieper in de materie storten
Gaat zo snel dat je het bijna niet ziet.

hoe moet anders de hoeveelheid brandstof geregeld worden.
Zon injector word een bepaalde tijd open gehouden, en met die tijd bepaal je de hoeveelheid brandstof.

Prachtig gewoon om sommige comments te lezen

Zo ook tegendruk bij turbo.
Wat je met een turbo JUIST niet wil is tegendruk. Hoe sneller de lucht er langs kan hoe sneller die op toeren is (venturi idee) ga jij maar eens een propellortje aanblazen door een rietje en daarna zonder rietje. (ja hij zit er dan wel voor maar het effect is hetzelfde)
een turbo auto heeft GEEN tegendruk nodig, en de uitlaatgassen moeten het liefst zo snel mogelijk naar buiten. De turbo opzich is al al enorme demper/ristrictie

[ Bericht 13% gewijzigd door MexxT op 08-12-2009 00:14:58 ]
  dinsdag 8 december 2009 @ 00:41:23 #114
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_75396599
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 00:06 schreef MexxT het volgende:
Idd, een injector word gewoon getriggerd op het moment dat er brandstof nodig is.
zo'n ding staat echt niet de hele tijd te pissen

Als je dat wel denkt moet je je even wat dieper in de materie storten
Gaat zo snel dat je het bijna niet ziet.

hoe moet anders de hoeveelheid brandstof geregeld worden.
Zon injector word een bepaalde tijd open gehouden, en met die tijd bepaal je de hoeveelheid brandstof.

Prachtig gewoon om sommige comments te lezen

Zo ook tegendruk bij turbo.
Wat je met een turbo JUIST niet wil is tegendruk. Hoe sneller de lucht er langs kan hoe sneller die op toeren is (venturi idee) ga jij maar eens een propellortje aanblazen door een rietje en daarna zonder rietje. (ja hij zit er dan wel voor maar het effect is hetzelfde)
een turbo auto heeft GEEN tegendruk nodig, en de uitlaatgassen moeten het liefst zo snel mogelijk naar buiten. De turbo opzich is al al enorme demper/ristrictie
Yups.
Hou er wel rekening mee dat dit niet betekent dat je een 100 mm free flow pijp onder je auto moet hangen: daarmee stroomt het gas zo langzaam dat je daardoor juist tegendruk creëert (gas koelt af in pijp, dichtheid neemt toe, dat soort ongein)
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  dinsdag 8 december 2009 @ 11:00:30 #115
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75402034
wat een cowboyverhalen hier.

Ik zou niet zomaar gaan lopen klooien omdat iemand bij iemand's oom iets gehoord heeft over vermogenswinst...

Wel een leuk project
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 8 december 2009 @ 11:43:08 #116
138465 ForcedInduction
If it doesn't blow...
pi_75403322
kan iemand dat commentaar van turquaz even weg modden want het is klinkklare onzin en het schept alleen maar verwarring.
je mag en kan nooit zomaar injector stekkers verwisselen. En de vergelijking met een custom engine setup met standalone management is al helemaal een scheve.

Voor échte performance luistert de configuratie juist heel nauw. Timing is alles. Niet alleen die van je (voor)ontsteking maar dus automatisch ook het moment van inspuiten en de duur van inspuiting.

Ik wil turquaz aanraden om eens wat over "injector dwell" te gaan lezen en leren, zijn eigen posts nog eens te bekijken en dan zelf tot de goede conclusie komen.
...it has to suck.
pi_75403869
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 11:43 schreef ForcedInduction het volgende:
kan iemand dat commentaar van turquaz even weg modden want het is klinkklare onzin en het schept alleen maar verwarring.
je mag en kan nooit zomaar injector stekkers verwisselen. En de vergelijking met een custom engine setup met standalone management is al helemaal een scheve.

Voor échte performance luistert de configuratie juist heel nauw. Timing is alles. Niet alleen die van je (voor)ontsteking maar dus automatisch ook het moment van inspuiten en de duur van inspuiting.

Ik wil turquaz aanraden om eens wat over "injector dwell" te gaan lezen en leren, zijn eigen posts nog eens te bekijken en dan zelf tot de goede conclusie komen.
Vriend, dit is me zelf geleerd door me stage begleider toen @ Montronic.
Ik ga toch niet liegen? Toen ik een blok op de vermogentestbank moest monteren had ik nog gevraagd of de injectoren in volgorde moesten, maar hij beantwoorde dus precies het zelfde als wat ik zei, dat ze allemaal gewoon zitten te pissen aan de hand van de toerental en ecu ed. maar niet allemaal individueel per kamer, want hoedan ook hij zuigt hem toch na binnen..??

Ik heb zelfs een blok auto omgebouwd na injectie, zelfde verhaal. (Nissan Almera 1.6 16v).

En van allemaal heb ik bewijs van. Dus ga me niet tegen spreken alsof ik niet weet wat ik zeg.
Het kan goed kloppen dat er hier en daar systemen zijn die ook een 1-4-3-2 inspuiting..
Quote van Tjabbo:
  dinsdag 8 december 2009 @ 12:16:42 #118
138465 ForcedInduction
If it doesn't blow...
pi_75404385
ik geloof er niets van
Heb je iets van een stuk werkplaatshandboek waar in staat dat het niet uitmaakt?

ik heb wel eens blokken gezien waarvan de injectors constant staan te pissen. Zegt hydrolock je iets?
...it has to suck.
pi_75404500
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 12:16 schreef ForcedInduction het volgende:
ik geloof er niets van
Heb je iets van een stuk werkplaatshandboek waar in staat dat het niet uitmaakt?

ik heb wel eens blokken gezien waarvan de injectors constant staan te pissen. Zegt hydrolock je iets?
Hydrolock is toch als er water in de motor komt en vast slaat omdat ie hem niet kan samen drukken..??
Quote van Tjabbo:
  dinsdag 8 december 2009 @ 13:39:35 #120
138465 ForcedInduction
If it doesn't blow...
pi_75406905
als je nou dat woord "water" vervangt door "vloeistof" dan klopt het ja.
...it has to suck.
pi_75407986
quote:
Op maandag 7 december 2009 20:38 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

ALS je de verdelerpomp versie hebt, dan zou ik hem op tijd laten zetten.. Je luchtmassameter nog 100% in orde?? Daalt je verbruik ook van..
Maar ff serieus, wil je een liter per 100km dalen? Openluchtfilter.
Te koop @ Heuts voor 20 euro ofzo, ik heb het op onze ex-TDI gedaan, daarmee haalden we met gemak 1300km op 1 tank van 65 liter (Dagelijks snelwegritten).

Ook heb ik hem op de Seat Tolledo 1.9 TDI uit 2001 van mijn oom gebouwd, dat ding dat trok op als een beest, en ipv dat hij zou inhouden na 3000RPM trok hij vrolijk door tot 4000RPM.. en een zware vermindering van het verbruik..
Eigen ervaring.
Openluchtfilter van 20 euro.
Die zal bij die turbo echt geen vermogenswinst hebben opgeleverd...

Wil je echt vermogenswinst halen uit die Openluchtfilter, dan ben je toch wel minimaal 350 euro kwijt.
Voor de 1.8T van VAG kun je het beste deze kopen dan: http://kmdtuning.com/index.php?_a=viewProd&productId=169

En dan moet je de weg van het 'luchtgat' naar de filter ook nog even helemaal dicht maken met hitteschilden anders heeft het nog steeds weinig zin.
quote:
Het openluchtfilter:

Het open luchtfilter bestaat er in alle soorten en maten. Het standaard luchtfilterhuis komt te vervallen.

Waarom zou je dat doen?

Een luchtfilterhuis is designed op airflow maar meer nog om aanzuig geronk tegen te gaan. Het luchtfilterhuis dempt veel, zoniet alles weg van dit geluid. In veel luchtfilterhuizen zit dan ook een akoestische hoorn, vaak verkleint deze de inlaatdiameter en dwingt de lucht een bepaalde route te nemen. Dat kost dus lucht en vermogen! De S2 (3B) heeft er geen hoorn. Er zit wel een pijp, net voor de luchtmassameter. Deze is in vieren gedeeld d.m.v een intern kruis. Volgens ons is dat om de airflow "rustiger" te maken, minder turbulent. -De luchtmassameter is een gevoelig en teer instrument wat letterlijk en figuurlijk met een paar draadjes aan elkaar hangt. Het kan dus kapot gaan door hem bijv. te laten vallen. Maar ook ongecontroleerde luchtstromen doen hem geen goed. Om van filterolie maar niet te spreken...-

Er worden dus consessies gedaan wat betreft de airflow. We spreken hier voornamelijk over het luchtfilterhuis van de 3B motor. Toen de ABY motor kwam is bewust het luchtfilterhuis van de 3B niet meegenomen. Het ABY model heeft de aanzuigopening achter de koplamp zitten. Bij het 3B model komt het via de zijkant binnen, boven de turbo (!). De route vanaf de grille is ook verbeterd bij de ABY.

Toch is dit niet ideaal qua prestaties. De turbomotor wil gewoon zoveel mogelijk verbrandingslucht. Hoe meer lucht de LMM meet, des te meer brandstof er ingespoten wordt. De motor kan natuurlijk gemakkelijker aanzuigen dan door dat omslachtige luchtfiltersysteem. En daarom is het open luchtfilter gemaakt. Je haalt het gehele luchtfilterhuis weg en monteert een conefilter, klaar. Nou ja... Er is (voor zover wij weten) één kant en klare kit te koop, bij Dahlbäck, Zweden. Echter, hij is vrij prijzig. Hier zit dan een bochtstuk en hitteschild bij.

Indien je een conefilter monteert zonder bochtstuk, wijst het filter richting voorruit. Het zit vrij ver bij de gril en/of koplamp vandaan. De plek waar de koude lucht binnenkomt. Nu zuigt het de motor relatief warme lucht aan, zogenaamde "heat soak". Het filter zit nog steeds naast de turbo natuurlijk. Hij zal dus zelfs minder presteren als met het standaard luchtfilterhuis.

Het filter kan wel hier geplaatst worden maar zorg dan voor een goed hitteschild. Maak deze dan op maat zodat deze de motorkap net niet raakt bij gesloten toestand. Of gebruik een oud rubber ter afdichting. Probeer het zo sluitend mogelijk te maken, ook zover mogelijk richting schutbord alles dichtmaken. Help de luchttoevoer met een flexibele slang (min. Ø ± 8 cm) vanaf de gril in de motorkap of bumper. Leg het uiteinde ± 20 van het luchfilter vandaan, zodat de luchtstroom "over" het filter stroomt.

Op de juiste manier geplaatst kan een conefilter vermogenswinst opleveren, op de verkeerde manier lever je pk's in.

Probeer daarom de pijp, die Dahlbäck gebruikt, te kopen of te maken. Je conefilter komt dan direct achter de koplamp te zitten. Vanaf daar kan je gemakkelijk een goed koude lucht toevoer maken. Gebruik ook hier hitteschilden.
Via: http://www.s2power.com/Artikelen/techniek/airfilter-NL.htm
pi_75408203
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:11 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Openluchtfilter van 20 euro.
Die zal bij die turbo echt geen vermogenswinst hebben opgeleverd...

Wil je echt vermogenswinst halen uit die Openluchtfilter, dan ben je toch wel minimaal 350 euro kwijt.
Voor de 1.8T van VAG kun je het beste deze kopen dan: http://kmdtuning.com/index.php?_a=viewProd&productId=169

En dan moet je de weg van het 'luchtgat' naar de filter ook nog even helemaal dicht maken met hitteschilden anders heeft het nog steeds weinig zin.
[..]

Via: http://www.s2power.com/Artikelen/techniek/airfilter-NL.htm
Ik heb het zelf ervaren en serieus ik meen dit.
Het gaat er om dat de turbo beter kan ademen ipv. door zo'n box met die versmallingen..

HAD ik maar foto's geschoten van voor en na. Van het verbruiksmeter. (boordcomputer).
Quote van Tjabbo:
pi_75408237
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 13:39 schreef ForcedInduction het volgende:
als je nou dat woord "water" vervangt door "vloeistof" dan klopt het ja.
Wat heeft dat met de timing van het brandstof te maken?
Quote van Tjabbo:
pi_75408353
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:17 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Het gaat er om dat de turbo beter kan ademen ipv. door zo'n box met die versmallingen..

HAD ik maar foto's geschoten van voor en na. Van het verbruiksmeter. (boordcomputer).
Je zult waarschijnlijk het gevoel gehad hebben dat hij harder reed vanwege het geluid. Maar door het vermogensverlies wordt hij inderdaad wel zuiniger. Dat ben ik helemaal met je eens. De 1.4 van Golf is zuiniger dan de 1.6 omdat die minder vermogen heeft.

Maar met meer vermogen kun je ook zuiniger rijden, het is maar net hoe zwaar je rechtervoet is.
Maar een openluchtfilter is gewoon slecht voor je motor als je het niet goed doet. De kosten die je dan uitspaart van het zuiniger rijden ben je kwijt aan extra onderhoud. Als je het goed doet, dan rij je wel zuiniger en heb je geen extra onderhoud.

[ Bericht 5% gewijzigd door RealBizkit666 op 08-12-2009 14:27:50 ]
pi_75409178
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:17 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Daarnaast, de turbo wil graag koele lucht hebben, niet de warme lucht die de openluchtfilter aantrekt die van de turbo zelf afkomt (als je het verhaal leest, dan wist je dat de openluchtfilter direct boven de turbo hangt bij de goedekope dingen).

Misschien kun je je de topgear aflevering van de Bugatti Veyron tegen de McLaren F1 herinneren. Waar hamster maar al te vaak vertelde dat de turbo's van de Veyron niet optimaal konden presteren vanwege de warme lucht in Dubai. Dat is hetzelfde probleem als met goedkope (en dus slechte) openluchtfilters.
pi_75409692
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:43 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Daarnaast, de turbo wil graag koele lucht hebben, niet de warme lucht die de openluchtfilter aantrekt die van de turbo zelf afkomt (als je het verhaal leest, dan wist je dat de openluchtfilter direct boven de turbo hangt bij de goedekope dingen).

Misschien kun je je de topgear aflevering van de Bugatti Veyron tegen de McLaren F1 herinneren. Waar hamster maar al te vaak vertelde dat de turbo's van de Veyron niet optimaal konden presteren vanwege de warme lucht in Dubai. Dat is hetzelfde probleem als met goedkope (en dus slechte) openluchtfilters.
De openluchtfilter hadden we netjes achter het koplamp verstopt met de neus na beneden achter de bumper.. ook hebben we wat gefabriceerd van de oude luchtfilterbak dat de openluchtfilter bijna geen warme lucht zou trekken.

De auto trok zeer zeker harder op (niet gelijk van 4 seconden minder na de 100 ofzo), maar hij trok voornamelijk langer door, want iedereen die een TDI heeft en heeft willen doortrekken tot de begrenzer weet dat je na de 3/3200rpm niet meer zoveel vermogen hebt dan daarvoor.
Met de openluchtfiltertje trok hij met gemak door tot de 4000rpm.. En op de boordcomputer stond ook dat ie een liter minder verbruikte op een constante snelheid van 110 of 120.

Tja, ik zou alleen kunnen zeggen van test het zelf uit. Je merkt het van zelf.
Quote van Tjabbo:
pi_75409926
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:56 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

De openluchtfilter hadden we netjes achter het koplamp verstopt met de neus na beneden achter de bumper.. ook hebben we wat gefabriceerd van de oude luchtfilterbak dat de openluchtfilter bijna geen warme lucht zou trekken.

De auto trok zeer zeker harder op (niet gelijk van 4 seconden minder na de 100 ofzo), maar hij trok voornamelijk langer door, want iedereen die een TDI heeft en heeft willen doortrekken tot de begrenzer weet dat je na de 3/3200rpm niet meer zoveel vermogen hebt dan daarvoor.
Met de openluchtfiltertje trok hij met gemak door tot de 4000rpm.. En op de boordcomputer stond ook dat ie een liter minder verbruikte op een constante snelheid van 110 of 120.

Tja, ik zou alleen kunnen zeggen van test het zelf uit. Je merkt het van zelf.

En nu kom je opeens met het verhaal dat je er wat omheen gebouwd hebt. Achteraf gelul noem ik dat.

Als je dan iemand een openluchtfilter wilt aansmeren, zet dat er dan meteen bij anders kom het zeer ongeloofwaardig over. Net als nu trouwens.

Laat de foto's van het 'getunde' blok maar eens zien, want ik kan me niet voorstellen dat een sjonnietuner als jij er geen foto's van heeft.

[ Bericht 7% gewijzigd door RealBizkit666 op 08-12-2009 15:09:06 ]
pi_75410466
Of de 1.4 nou daadwerkelijk zuiniger rijd als de 1.6 durf ik nog wel in twijfel te trekken. Heb zelf een golf 3 1.4 met 44KW en kan je vertellen als je een beetje doorrijd is de 1.6 zuiniger als de 1.4, heel logisch eigenlijk de 1.4 heeft maar 60pk op een auto van +- 1000kg, die werkt zich dus constant de nete, waarbij een 1.6 veel minder hard hoeft te werken. Dus kleiner is niet altijd beter ...
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:21 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Je zult waarschijnlijk het gevoel gehad hebben dat hij harder reed vanwege het geluid. Maar door het vermogensverlies wordt hij inderdaad wel zuiniger. Dat ben ik helemaal met je eens. De 1.4 van Golf is zuiniger dan de 1.6 omdat die minder vermogen heeft.

Maar met meer vermogen kun je ook zuiniger rijden, het is maar net hoe zwaar je rechtervoet is.
Maar een openluchtfilter is gewoon slecht voor je motor als je het niet goed doet. De kosten die je dan uitspaart van het zuiniger rijden ben je kwijt aan extra onderhoud. Als je het goed doet, dan rij je wel zuiniger en heb je geen extra onderhoud.
pi_75410675
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 15:16 schreef menmulder het volgende:
Of de 1.4 nou daadwerkelijk zuiniger rijd als de 1.6 durf ik nog wel in twijfel te trekken. Heb zelf een golf 3 1.4 met 44KW en kan je vertellen als je een beetje doorrijd is de 1.6 zuiniger als de 1.4, heel logisch eigenlijk de 1.4 heeft maar 60pk op een auto van +- 1000kg, die werkt zich dus constant de nete, waarbij een 1.6 veel minder hard hoeft te werken. Dus kleiner is niet altijd beter ...
[..]

Als je beide auto's op dezelfde manier rijdt, dan zal de 1.4 zuiniger zijn dan de 1.6. Je kunt het natuurlijk niet verglijken als je met de 1.4 tot 6000 RPM doortrekt en de 1.6 maar tot 2500 RPM.
  dinsdag 8 december 2009 @ 16:48:44 #130
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_75414044
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 11:58 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Het kan goed kloppen dat er hier en daar systemen zijn die ook een 1-4-3-2 inspuiting..
Zeg maar gerust zo'n beetje alle systemen die aan Euro 2 willen voldoen.
En geloof me: het komt echt nauw
pi_75416280
Ik heb het dan nog niet eens over doortrekken tot hoog in de toeren, om uberhoud ook maar een beetje vooruit te komen met 60pk op 1000 kilo moet je gewoon veel gas geven, waar dit bij de 1.6 niet nodig is. Wat al snel resluteerd in een lager verbruik van de 1.6. Ik snap ook niet waarom ze een te lichte motor in een zware auto leggen. Natuurlijk gaat dit bij een lichtere auto niet op
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 15:22 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je beide auto's op dezelfde manier rijdt, dan zal de 1.4 zuiniger zijn dan de 1.6. Je kunt het natuurlijk niet verglijken als je met de 1.4 tot 6000 RPM doortrekt en de 1.6 maar tot 2500 RPM.
  dinsdag 8 december 2009 @ 18:06:02 #132
199713 MexxT
Rihanna Addict
pi_75416584
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 11:58 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Vriend, dit is me zelf geleerd door me stage begleider toen @ Montronic.
Ik ga toch niet liegen? Toen ik een blok op de vermogentestbank moest monteren had ik nog gevraagd of de injectoren in volgorde moesten, maar hij beantwoorde dus precies het zelfde als wat ik zei, dat ze allemaal gewoon zitten te pissen aan de hand van de toerental en ecu ed. maar niet allemaal individueel per kamer, want hoedan ook hij zuigt hem toch na binnen..??

Ik heb zelfs een blok auto omgebouwd na injectie, zelfde verhaal. (Nissan Almera 1.6 16v).

En van allemaal heb ik bewijs van. Dus ga me niet tegen spreken alsof ik niet weet wat ik zeg.
jij begrijpt het verkeerd, een injector hoort niet bij een cilinder.
je kan best injector van cilinder 1 met cilinder 4 wisselen. dan gebeurt er niets.

Ineens grotere injectoren plaatsen kan ook niet. dan loopt die gewoon kut. (veeeel te rijk)

over luchtfilters, dat werkt alleen goed op deze manier:

Even eigen foto van de leon
Luchtfilter zit dus buiten de motorruimte, onderin de bumper. (buis die achter accu langs loopt)
een hitteschildje ofzo heeft ook geen zin, dan kan je beter de orginele airbox gebruiken. die doet het bij een 1.8T bv ook wel tot de 350pk
pi_75418272
De zin en onzin van luchtfilters en injectoren

@MexxT: dat ziet er mooi uit onder de kap!

Jammer dat ik verschillende informatie hoor over een freeflow uitlaatsysteem. garnage-patrick (bedankt voor je reacties) heeft een turbodiesel + open uitlaatsysteem en geeft aan dat het verbruik afnam.
Dit project duurt nog wel een jaar, maar daarna begin ik weer een ander project (met zelfde auto) waar ik sowieso heel goed een open uitlaatsysteem voor kan gebruiken
www.mijnbluemotion.nl
  dinsdag 8 december 2009 @ 19:20:44 #134
199713 MexxT
Rihanna Addict
pi_75419115
3'' is voor jou voldoende. De downpipe kan je dan over laten lopen naar 2,5''.
ga er maar van uit dat freeflow het verbruik omlaag brengt. (wat al bevestigd is)

Zoals ik al zij wil je met een turbo zo min mogelijk weerstand, maar zoals iemand anders al gezegt heeft is te groot ook niet goed (ivm met afkoelen en blijven hangen van gassen dus).
pi_75419811
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 19:20 schreef MexxT het volgende:
3'' is voor jou voldoende. De downpipe kan je dan over laten lopen naar 2,5''.
ga er maar van uit dat freeflow het verbruik omlaag brengt. (wat al bevestigd is)

Zoals ik al zij wil je met een turbo zo min mogelijk weerstand, maar zoals iemand anders al gezegt heeft is te groot ook niet goed (ivm met afkoelen en blijven hangen van gassen dus).
Ik had interesse in 63mm van turbo tot einddemper, das dus 2,5 inch.
In elk geval bedankt voor de info!

Ik blijf nog wel een tijdje rondrijden met deze setup (aangepaste chip en hogere bandendruk) en daarna een banden/velgen upgrade. Daarna ga ik aan de uitlaat denken. Dat zal in het voorjaar 2010 zijn.
www.mijnbluemotion.nl
  dinsdag 8 december 2009 @ 20:10:57 #136
199713 MexxT
Rihanna Addict
pi_75421285
2,5'' zal ook zat zijn.
maar 3'' is nog te doen (zodat het niet TE dik word)
pi_75422141
CAI of RAI is zijn geld wel waar, en optimaliseert 't lucht toevoer....maar een openwarmeluchtfilter gaat je benzine verbruik echt niet bevorderen
  dinsdag 8 december 2009 @ 22:53:47 #138
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_75428774
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 20:28 schreef Cupra16v het volgende:
CAI of RAI is zijn geld wel waar, en optimaliseert 't lucht toevoer....maar een openwarmeluchtfilter gaat je benzine verbruik echt niet bevorderen
Vermogen niet, verbruik wel als je luchtmassameter in orde is Doordat ie warme lucht binnenkrijgt injecteert ie minder brandstof (warme lucht is minder dicht, voor zelfde volume komt er minder massa aan lucht langs)
Aan de andere kant zou de drukval over het filter wel eens een stuk lager kunnen zijn waardoor de boel weer de andere kant op gaat.
  woensdag 9 december 2009 @ 09:16:18 #139
138465 ForcedInduction
If it doesn't blow...
pi_75435255
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:18 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Wat heeft dat met de timing van het brandstof te maken?
jij kan mij dat niet vertellen? jij bent toch automonteur?
ik maar een doe het zelf sleutelaar met een ict opleiding ipv autotechniek.

maar here goes:
Als een injector niet getimed wordt maar 'constant zit te pissen' lopen je cilinders vol.
Die lopen zo vol dat de druk in die cilinder dermate hoog wordt dat er brandstof langs de zuiger- en schraapveren in je onderblok/carter terecht komt. gevolg: hydrolock.
en 7 liter mengsmering.

En ja, zelf meegemaakt/gezien.
...it has to suck.
  woensdag 9 december 2009 @ 09:18:03 #140
138465 ForcedInduction
If it doesn't blow...
pi_75435293
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 20:10 schreef MexxT het volgende:
2,5'' zal ook zat zijn.
maar 3'' is nog te doen (zodat het niet TE dik word)
Met een diesel heb je echt geen 3 inch uitlaatysteem nodig totdat je 300whp of meer gaat maken.
Daar komt bij dat de 2.5 inch je restrictie is als je de downpipe in die maat neemt, dus heeft het geen voordeel om de rest naar 3 inch te brengen. sterker nog, er bestaat kans op stagnatie (heel klein beetje maar toch) en kan je beter alles 2.5 inch nemen tot aan de einddempert.

Imho
...it has to suck.
  woensdag 9 december 2009 @ 09:24:37 #141
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_75435411
leuk, Hoop dat minister cramer er ook lucht van krijgt en haar hybride ( ) manie eens een andere wending geeft.
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
pi_75439296
quote:
Op woensdag 9 december 2009 09:16 schreef ForcedInduction het volgende:

[..]

jij kan mij dat niet vertellen? jij bent toch automonteur?
ik maar een doe het zelf sleutelaar met een ict opleiding ipv autotechniek.

maar here goes:
Als een injector niet getimed wordt maar 'constant zit te pissen' lopen je cilinders vol.
Die lopen zo vol dat de druk in die cilinder dermate hoog wordt dat er brandstof langs de zuiger- en schraapveren in je onderblok/carter terecht komt. gevolg: hydrolock.
en 7 liter mengsmering.

En ja, zelf meegemaakt/gezien.
Dat is wel heel erg raar, hoor ik eerlijk gezegd voor het eerst. Als een auto benzine inspuit, dat benzine verdampt toch zsm, want het is verneveld. En dan stel hij loopt zoo fcking rijk, dan slaat de auto gewoon af omdat er gebrek is dan aan zuurstof OF de bougie wordt nat en slaat af.

Hydrolock gebeurt niet zo 1-2-3 met benzine. Eerder als een auto te water is gegaan

Je kunt ook zogenaamd Hydrolock krijgen als je rem reiniger in de inlaat van een diesel spuit..? Yeah right.. zo vaak gedaan en tot op de dag van vandaag heb ik zelfs dode motoren daarmee aangekregen:

Dit is een passat met verkeerde injectoren en 1 of 2 kapotte olieschraap veren.. Onmogelijk aan te krijgen? Nee. Remreiniger did the job

Uiteindelijk dachten wij dat de injectoren kapot was van een cilinder en verwisselden we van stekker, maar nogsteeds zelfde resultaat.

Dat benzine wat ingespoten wordt gaat toch nergens heen, het blijft achter de klep zitten totdat ie opengaat. Als er sequentieel systeem bestaat (dus 1-4-3-2 inspuiting, dan hierbij mijn excuses, maar ik dacht dat alle indirecte injectie systemen tegelijkertijd op maat van de toeren inspoot. Wat mij ook zo geleerd is.
Quote van Tjabbo:
  woensdag 9 december 2009 @ 17:24:09 #143
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_75452200
quote:
Op woensdag 9 december 2009 11:34 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Dat benzine wat ingespoten wordt gaat toch nergens heen, het blijft achter de klep zitten totdat ie opengaat. Als er sequentieel systeem bestaat (dus 1-4-3-2 inspuiting, dan hierbij mijn excuses, maar ik dacht dat alle indirecte injectie systemen tegelijkertijd op maat van de toeren inspoot. Wat mij ook zo geleerd is.
Dan zou het op je klep blijven liggen waarna het gaat koken en door heel je spruitstuk heen gaat. Schiet je ook niks mee op.
ALLE moderne auto's met een multipoint injectiesysteem spuiten getimed in. ALLEMAAL. Denk dat jij het gewoon verkeerd hebt geleerd.
Een injector heeft normaliter een standaarddebiet. Afhankelijk van brandstofdruk, motortoerental, gaskleppositie, info van antiklopregeling, eventuele turboboost, data van lambdasensor, etcetera wordt er gewoon de juiste hoeveelheid brandstof voor dat moment geïnjecteerd.
pi_75458465
De fotoshoot gaat vanavond niet door, verplaatst naar volgende week woensdag.

Ik heb een bandensponsor gevonden, binnenkort meer details hierover!
www.mijnbluemotion.nl
  woensdag 9 december 2009 @ 20:39:14 #145
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_75459014
quote:

Je kunt ook zogenaamd Hydrolock krijgen als je rem reiniger in de inlaat van een diesel spuit..? Yeah right.. zo vaak gedaan en tot op de dag van vandaag heb ik zelfs dode motoren daarmee aangekregen:

Dit is een passat met verkeerde injectoren en 1 of 2 kapotte olieschraap veren.. Onmogelijk aan te krijgen? Nee. Remreiniger did the job
Dus als mijn auto van de winter slecht wil starten dan spuit ik een beetje remreiniger in de inlaat??

TS: Jammer van de shoot.....
pi_75460544
quote:
Op maandag 7 december 2009 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Is het een idee om eens te kijken naar een zogenaamde haaienhuid? Een haai is ruw, de ruwheid van het oppervlakte veroorzaakt een film van turbulentie over het oppervlak, en dat zorgt voor minder "drag"
Een haai maakt zijn meeste kilometers ondergedompeld in water.
Lucht reageert net even iets anders

Maar dat er verbetering is te behalen lijkt me duidelijk kijk b.v. eens naar een golfbal.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  woensdag 9 december 2009 @ 21:21:38 #147
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75460646
ik heb een keer een test gezien met een golfbal relief op een auto.

Het hielp geen zier.

Als je nu vraagt; waar? dan blijf ik je het antwoord schuldig
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_75461024
quote:
Turq, ik kan me voorstellen dat je je theorie over wat oudere materie hebt gekregen... In principe heb je namelijk wel gelijk, maar de rest ook.

Verschillen in injectie:

Monopoint:
Er is één injector voor de hele motor die centraal voor de gasklep benzine inspuit op ongeveer 1 bar. Eigenlijk de opvolger van een elektronisch gestuurde enkelvoudige carburateur. Het voordeel t.o.v. een elektronisch gestuurde carburator is een fijnere mengselcontrole dankzij een betere verneveling van de benzine. Ook het brandstofverbruik ligt lager, vooral omdat de brandstofinspuiting tijdens het afremmen op de motor onderbroken wordt.

Multipoint:
Er zijn meerdere injectoren voor de hele motor. Hierin wordt weer onderscheidt gemaakt in elektronische en mechanische inspuiting.

Mechanische inspuiting:
Bij mechanisch gebaseerde systemen spuiten de injectoren continu benzine in, ze stoppen niet met inspuiten en ze houden geen rekening met het tijdstip waarop de inlaatklep opent.

Elektronische inspuiting:
Bij de volledig elektronische systemen gebeurt de bepaling van de in te spuiten hoeveelheid brandstof volledig elektronisch afhankelijk van een aantal parameters. De injectoren worden elektronisch aangestuurd om de juiste hoeveelheid benzine in te spuiten. Deze systemen spuiten niet continu in, maar een keer per toer van de motor.

Bij de eerste systemen gebeurde dit gelijktijdig voor alle cilinders. Men spreekt dan van een simultane inspuiting. Het nadeel is dat de mengselvorming dan per cilinder verschilt, aangezien het mengsel bij sommige cilinders veel tijd krijgt om te vermengen, en bij andere cilinders direct aangezogen worden via de inlaatklep.

Vandaar dat tegenwoordig enkel nog de sequentiële inspuiting toegepast wordt. De injectoren worden op verschillende momenten aangestuurd zodat voor elke cilinder op het optimale moment de benzine gespoten wordt.

Er bestaan ook semi-sequentiële injectiesystemen, waarbij de cilinders in groepen ingedeeld worden. Deze groepen worden sequentieel aangestuurd, maar alle injectoren van dezelfde groep spuiten op hetzelfde moment benzine in.

Maarrrrr wat de mensen hier opvalt, is dat de theorie die jij "beheerst" in theorie wel klopt, maar dat dit vaak niet de laatste ontwikkelingen zijn. Verder het type auto`s waar jij vaak aan sleutelt zijn niet de nieuwste en dus zul je de modernere varianten van inspuiting minder snel in de praktijk ervaren.

Je lijkt de grondbeginselen van autotechniek wel door te hebben (en waarschijnlijk ben je redelijk praktisch), maar voordat je denkt op niveau een discussie te beginnen, ga dan even na wat je denkt dat correct is. Nee, eigenlijk doe dit niet en ga zo door, daar kan ik namelijk veel harder om lachen.

Maar wat ik je dus probeer uit te leggen is dat er een verschil is tussen monteurs en engineers
  woensdag 9 december 2009 @ 21:37:30 #149
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75461290
quote:
Op woensdag 9 december 2009 09:24 schreef pisnicht het volgende:
leuk, Hoop dat minister cramer er ook lucht van krijgt en haar hybride ( ) manie eens een andere wending geeft.
Kun je eens duidelijk uitleggen wat er mis is aan de hybride techniek?
  woensdag 9 december 2009 @ 21:49:20 #150
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75461761
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:37 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Kun je eens duidelijk uitleggen wat er mis is aan de hybride techniek?
De financiele voordelen staan in schril contrast met de voordelen.

Een Prius doet 1:17 als je een veel snelweg rijdt. Dat doet een willekeurige andere benzineauto wss ook wel. En een diesel wordt nog zwaar belast, terwijl een Bluemotion Golf gewoon 1:25 doet.

Het is heel erg hypocriet en de regering doet alsof Hybridettechniek heilig, maar het is gewoon een 'leuke' ontwikkeling, maar iedereen is het er wel over eens dat het in deze vorm gewoon niet gaat werken.

belastingen e.d. moeten op praktijkverbruiik en uitstoot worden berekend, niet op ideale hypermiling cijfers. Want de 1:30 waarop ze de Prius inschieten, haal je alleen als je gaat hypermilen. En dat is buiten irritant en gevaarlijk, ook nog eens iets dat niemand doet
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 9 december 2009 @ 22:05:51 #151
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75462449
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:49 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Een Prius doet 1:17 als je een veel snelweg rijdt. Dat doet een willekeurige andere benzineauto wss ook wel. En een diesel wordt nog zwaar belast, terwijl een Bluemotion Golf gewoon 1:25 doet.

Het is heel erg hypocriet en de regering doet alsof Hybridettechniek heilig, maar het is gewoon een 'leuke' ontwikkeling, maar iedereen is het er wel over eens dat het in deze vorm gewoon niet gaat werken.

belastingen e.d. moeten op praktijkverbruiik en uitstoot worden berekend, niet op ideale hypermiling cijfers. Want de 1:30 waarop ze de Prius inschieten, haal je alleen als je gaat hypermilen. En dat is buiten irritant en gevaarlijk, ook nog eens iets dat niemand doet
Ja maar diesel en benzine/hybride is niet te vergelijken he.

En je moet ergens beginnen uiteraard, de dieseltechniek is ook niet altijd zo geweest als die nu is. Wie dacht 20 jaar geleden dat diesel zo'n opmars zou gaan maken? Een Prius doet het eigenlijk al best goed Het fiscaal voordeel etc. staan niet in verhouding tot de voordelen, maar dat zegt niet veel over de auto zelf.

De persoon waar ik op reageerde deed iets van hybride = . Net zo'n opmerking als 'gas is alleen om op te koken' En daar ben ik het niet mee eens, zeker met het verhaal van gas niet.
  woensdag 9 december 2009 @ 22:10:54 #152
45206 Pietverdriet
pi_75462663
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:05 schreef leolinedance het volgende:

[..]

En je moet ergens beginnen uiteraard, de dieseltechniek is ook niet altijd zo geweest als die nu is. Wie dacht 20 jaar geleden dat diesel zo'n opmars zou gaan maken? Een Prius doet het eigenlijk al best goed Het fiscaal voordeel etc. staan niet in verhouding tot de voordelen, maar dat zegt niet veel over de auto zelf.

De persoon waar ik op reageerde deed iets van hybride = . Net zo'n opmerking als 'gas is alleen om op te koken' En daar ben ik het niet mee eens, zeker met het verhaal van gas niet.
De ellende is dat mensen alleen maar naar het brandstofverbruik kijken als ze het over milieu hebben met autos, op het moment dat een auto in de etalage staat vers uit de fabriek en nog geen meter gereden bij wijze van spreken heeft ie echter al het grootste gedeelte van zijn vervuiling achter zich. Een prius stoot wellicht wat minder CO2 uit maar hij is verschrikkelijk smerig om te maken. Accus zijn echt erg smerig, en dan heb ik het er nog niet over dat de accus zeker geen 10, 15 jaar mee zullen gaan, en dat een hybride ook weer verwerkt moet worden na zijn economische levensduur. Al die troep die er in zit moet verwerkt worden.
  woensdag 9 december 2009 @ 22:14:13 #153
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75462785
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:05 schreef leolinedance het volgende:

[..]

dat weet ik, maar ik vind dat belastingen op praktisch milieubelasting moeten worden gebasseerd, niet op papieren milieubelasting.

Mijn oom zag in Duitsland een Lupo 1.4 Automaat met 40dkm op de teller staan op de sloop. Was ingeruild voor de slooppremie. Die auto is waarschijnlijk zuiniger dan de auto die ervoor in de plaats komt. We zijn gewoon doorgeslagen in de milieuhype, er wordt niet praktisch gedacht.

Het is wel goed voor de economie tho.. Maar zeg dat dan gewoon eerlijk, ipv elke keer maar achter het co2 bordje te gaan staan
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 9 december 2009 @ 22:18:55 #154
45206 Pietverdriet
pi_75462961
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:14 schreef Catch22- het volgende:

Het is wel goed voor de economie tho..
Nee, ook niet, want die slooppremie wordt betaald uit belastinggeld, en er word daarmee alleen maar zo lang er premie is nieuwe autos mee gekocht. Daarna verkoopt men veel minder nieuwe autos, je vervroegd alleen de aanschaf. Verder leveren oude autos ook werk op, namelijk in de tweedehands handel, de reparatie, etc. Milieu is er niet mee gebaat, want de motoren uit die sloopautos mogen weer worden verkocht naar afrika ofzo.
Het is gewoon kapitaalvernietiging over de rug van de belastingbetaler en excuuspolitiek
  woensdag 9 december 2009 @ 22:36:06 #155
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75463712
dat is waar, maar nu verplaats je het naar een moment waarop de conjuctuur een injectie in de economie rechtvaardigt
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 9 december 2009 @ 22:45:27 #156
45206 Pietverdriet
pi_75464188
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:36 schreef Catch22- het volgende:
dat is waar, maar nu verplaats je het naar een moment waarop de conjuctuur een injectie in de economie rechtvaardigt
Die niets oplevert omdat je mensen die oude autos repareren en ermee handelen ermee schaad, en de toename in verkoop van nieuwe autos komt grotendeels uit import autos.
pi_75465227
Uummmm we dwalen een beetje van het onderwerp af
www.mijnbluemotion.nl
pi_75474427
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:10 schreef Pietverdriet het volgende:
De ellende is dat mensen alleen maar naar het brandstofverbruik kijken als ze het over milieu hebben met autos, op het moment dat een auto in de etalage staat vers uit de fabriek en nog geen meter gereden bij wijze van spreken heeft ie echter al het grootste gedeelte van zijn vervuiling achter zich. Een prius stoot wellicht wat minder CO2 uit maar hij is verschrikkelijk smerig om te maken. Accus zijn echt erg smerig, en dan heb ik het er nog niet over dat de accus zeker geen 10, 15 jaar mee zullen gaan, en dat een hybride ook weer verwerkt moet worden na zijn economische levensduur. Al die troep die er in zit moet verwerkt worden.
Je vergeet nog een heel simpel aspect: die Prius wordt aan de andere kant van de wereld gebouwd. Transport kost ook brandstof.

En on topic: ik denk dat 1 op 25 goed haalbaar moet zijn. Ik heb al verschillende keren dingen gelezen over verbruiken die veel spectaculairder waren. In Top Gear haalde Jeremy Clarkson ook een keer een waanzinnig laag verbruik met een A8 4.0 TDI.
pi_75484089
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:30 schreef green_power het volgende:

[..]

Turq, ik kan me voorstellen dat je je theorie over wat oudere materie hebt gekregen... In principe heb je namelijk wel gelijk, maar de rest ook.

Verschillen in injectie:

Monopoint:
Er is één injector voor de hele motor die centraal voor de gasklep benzine inspuit op ongeveer 1 bar. Eigenlijk de opvolger van een elektronisch gestuurde enkelvoudige carburateur. Het voordeel t.o.v. een elektronisch gestuurde carburator is een fijnere mengselcontrole dankzij een betere verneveling van de benzine. Ook het brandstofverbruik ligt lager, vooral omdat de brandstofinspuiting tijdens het afremmen op de motor onderbroken wordt.

Multipoint:
Er zijn meerdere injectoren voor de hele motor. Hierin wordt weer onderscheidt gemaakt in elektronische en mechanische inspuiting.

Mechanische inspuiting:
Bij mechanisch gebaseerde systemen spuiten de injectoren continu benzine in, ze stoppen niet met inspuiten en ze houden geen rekening met het tijdstip waarop de inlaatklep opent.

Elektronische inspuiting:
Bij de volledig elektronische systemen gebeurt de bepaling van de in te spuiten hoeveelheid brandstof volledig elektronisch afhankelijk van een aantal parameters. De injectoren worden elektronisch aangestuurd om de juiste hoeveelheid benzine in te spuiten. Deze systemen spuiten niet continu in, maar een keer per toer van de motor.

Bij de eerste systemen gebeurde dit gelijktijdig voor alle cilinders. Men spreekt dan van een simultane inspuiting. Het nadeel is dat de mengselvorming dan per cilinder verschilt, aangezien het mengsel bij sommige cilinders veel tijd krijgt om te vermengen, en bij andere cilinders direct aangezogen worden via de inlaatklep.

Vandaar dat tegenwoordig enkel nog de sequentiële inspuiting toegepast wordt. De injectoren worden op verschillende momenten aangestuurd zodat voor elke cilinder op het optimale moment de benzine gespoten wordt.

Er bestaan ook semi-sequentiële injectiesystemen, waarbij de cilinders in groepen ingedeeld worden. Deze groepen worden sequentieel aangestuurd, maar alle injectoren van dezelfde groep spuiten op hetzelfde moment benzine in.

Maarrrrr wat de mensen hier opvalt, is dat de theorie die jij "beheerst" in theorie wel klopt, maar dat dit vaak niet de laatste ontwikkelingen zijn. Verder het type auto`s waar jij vaak aan sleutelt zijn niet de nieuwste en dus zul je de modernere varianten van inspuiting minder snel in de praktijk ervaren.

Je lijkt de grondbeginselen van autotechniek wel door te hebben (en waarschijnlijk ben je redelijk praktisch), maar voordat je denkt op niveau een discussie te beginnen, ga dan even na wat je denkt dat correct is. Nee, eigenlijk doe dit niet en ga zo door, daar kan ik namelijk veel harder om lachen.

Maar wat ik je dus probeer uit te leggen is dat er een verschil is tussen monteurs en engineers
Hierbij mijn handdoek in de ring.

Maar ik had toch gelijk en de anderen ook
Quote van Tjabbo:
pi_75493253
quote:
Op donderdag 10 december 2009 10:29 schreef lyolyrc het volgende:
En on topic: ik denk dat 1 op 25 goed haalbaar moet zijn. Ik heb al verschillende keren dingen gelezen over verbruiken die veel spectaculairder waren. In Top Gear haalde Jeremy Clarkson ook een keer een waanzinnig laag verbruik met een A8 4.0 TDI.
1 op 25 is zeker te halen, daarom heb ik dat ook als eerste doelstelling gesteld. De tweede doelstelling 1 op 30 is pas echt een uitdaging waar serieuze aanpassingen voor nodig zijn.
www.mijnbluemotion.nl
pi_75493574
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:49 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Daar hebben we weer een hybride basher die zijn argumenten basseert op van horen zeggen

Ooit welleens in een Diesel gereden van 20 jaar geleden? De hybride techniek staat in de kinderschoenen en heeft nog een lange weg te gaan. Toch is de toekomst van deze techniek veelbelovend.

Ik rij zelf een Honda Civic Hybrid en een gecombineerd dagelijks verbruik van 1:18-1:19 is heel normaal. Doe dat maar eens na met een gelijkwaardige benzine auto met 120pk en een gewicht van 1300kg. Dan mag jij me vertellen welke conventionele benzine auto hierbij in de buurt komt.

Diesel en Benzine vergelijken is hetzelfde als appels en peren vergelijken omdat een liter diesel meer energie bevat als een liter benzine.

[ Bericht 0% gewijzigd door Revolution-NL op 10-12-2009 20:02:11 ]
  donderdag 10 december 2009 @ 20:07:28 #162
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75494157
Ik rij dagelijks met 130pk en ik heb in je Hybride gereden, maar die 120pk is in geen velden of wegen vergelijkbaar.

Daarnaast is hybride techniek niet nieuw, in de jaren 50 waren er al hybride auto's. In de tussentijd is de benzinemotor heel ver gevorderd en ook electrische aandrijving heeft niet stilgestaan.

Die 2 combineren is ook niet bijzonder spannend.

Benzinehybride zoals nu in de prius en civic is gewoon niet echt toekomstgericht.

Als we echt ergens willen komen moet er verder worden gekeken dan 'Tweaks' van huidige motoren.

http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/0-Alle_Modelle.html?esearch=1&fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2005

daar zie je dat een golfje 6 1.4 tsi ook best 1:20 kan rijden...
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  vrijdag 11 december 2009 @ 10:39:05 #163
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_75509610
quote:
Op donderdag 10 december 2009 20:07 schreef Catch22- het volgende:
Ik rij dagelijks met 130pk en ik heb in je Hybride gereden, maar die 120pk is in geen velden of wegen vergelijkbaar.

Daarnaast is hybride techniek niet nieuw, in de jaren 50 waren er al hybride auto's. In de tussentijd is de benzinemotor heel ver gevorderd en ook electrische aandrijving heeft niet stilgestaan.

Die 2 combineren is ook niet bijzonder spannend.

Benzinehybride zoals nu in de prius en civic is gewoon niet echt toekomstgericht.

Als we echt ergens willen komen moet er verder worden gekeken dan 'Tweaks' van huidige motoren.

http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/0-Alle_Modelle.html?esearch=1&fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2005

daar zie je dat een golfje 6 1.4 tsi ook best 1:20 kan rijden...
Vandezelfde site.

Verbruik gegevens Golf 1.4tsi
41.244.511 km und 3.407.026 l Benzin 8,26 l/100km 41.244.511 km und 3.407.026 l

Verbruik gegevens Honda Civic Hybrid
2.700.730 km und 154.350 l Benzin 5,72 l/100km 2.700.730 km und 154.350 l

Een 1.4 TSI rijd gemiddeld dus 1:12
Een HCH rijd gemiddeld 1:17.4

Maar je hebt gelijk een 1.4 tsi KAN 1:20 rijden. Ik rij in de file ook 1:100 .

En dan is de Civic volgens mij nog een stuk zwaarder ook. Nee een hybride heeft idd geen enkele toegevoegde waarde.

Als mijn accu vol is dan rijd ik de doorsnee 100pk dieseltjes / 1,6 benzine motoren gewoon eruit tot de 170.Maar ik weet inderdaad niet waar ik over praat. Ik heb pas 20.000km in de Civic gereden.

Ben het wel met je eens dat de snelheids beleving anders is. Ik reed hiervoor een Fiat Grande Punt Sport met een 1.9jtd 130pk en dat voelt veel sneller aan terwijl het netto weinig uitmaakt. Zelfs de Seat Leon 1.9TDI met 105 pk die ik daarvoor 2 jaar heb gehad voelde sneller terwijl deze toch echt een fractie langzamer is.

Maargoed back ontopic.
pi_75509913
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:53 schreef Revolution-NL het volgende:
Diesel en Benzine vergelijken is hetzelfde als appels en peren vergelijken omdat een liter diesel meer energie bevat als een liter benzine.
Dat is maar één zijde van het verhaal. Het Dieselproces zet ook meer potentiële energie om in bewegingsenergie dan het Ottoproces. De laatste heeft grotere verliezen door extra productie van warmte.

Overigens heeft TNO een heleboel auto's op de rollenbank geplaatst en geconcludeerd dat het verbruik van zowel hybrides als extra zuinige benzinemotoren gemiddeld 1,5-2 liter per 100 km afwijkt van de opgegeven waarde.
  vrijdag 11 december 2009 @ 12:08:21 #165
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75512607
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:39 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Vandezelfde site.

Verbruik gegevens Golf 1.4tsi
41.244.511 km und 3.407.026 l Benzin 8,26 l/100km 41.244.511 km und 3.407.026 l

Verbruik gegevens Honda Civic Hybrid
2.700.730 km und 154.350 l Benzin 5,72 l/100km 2.700.730 km und 154.350 l

Een 1.4 TSI rijd gemiddeld dus 1:12
Een HCH rijd gemiddeld 1:17.4

Maar je hebt gelijk een 1.4 tsi KAN 1:20 rijden. Ik rij in de file ook 1:100 .

En dan is de Civic volgens mij nog een stuk zwaarder ook. Nee een hybride heeft idd geen enkele toegevoegde waarde.

Als mijn accu vol is dan rijd ik de doorsnee 100pk dieseltjes / 1,6 benzine motoren gewoon eruit tot de 170.Maar ik weet inderdaad niet waar ik over praat. Ik heb pas 20.000km in de Civic gereden.

Ben het wel met je eens dat de snelheids beleving anders is. Ik reed hiervoor een Fiat Grande Punt Sport met een 1.9jtd 130pk en dat voelt veel sneller aan terwijl het netto weinig uitmaakt. Zelfs de Seat Leon 1.9TDI met 105 pk die ik daarvoor 2 jaar heb gehad voelde sneller terwijl deze toch echt een fractie langzamer is.

Maargoed back ontopic.
Kwaliteitspost
pi_75526972
Morgen weer eens tanken, maar ik schat zo in dat het geen 1 op 23 wordt. Het zal rond de 22,8 liggen die ik eerder heb behaald.

Begin volgende week heb ik mooi nieuws over de banden.
www.mijnbluemotion.nl
  vrijdag 11 december 2009 @ 20:04:31 #167
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75528990
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 19:10 schreef Yoan het volgende:
Morgen weer eens tanken, maar ik schat zo in dat het geen 1 op 23 wordt. Het zal rond de 22,8 liggen die ik eerder heb behaald.

Als je nu al weet dat je mooi nieuws heb, waarom vertel je het nu dan niet?
pi_75546010
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 17:55 schreef menmulder het volgende:
Ik heb het dan nog niet eens over doortrekken tot hoog in de toeren, om uberhoud ook maar een beetje vooruit te komen met 60pk op 1000 kilo moet je gewoon veel gas geven, waar dit bij de 1.6 niet nodig is. Wat al snel resluteerd in een lager verbruik van de 1.6. Ik snap ook niet waarom ze een te lichte motor in een zware auto leggen. Natuurlijk gaat dit bij een lichtere auto niet op
[..]

Je hebt helemaal gelijk. Top Gear had dat ook mooi gedemonstreerd: een Prius ging volgas rijden over het circuit, en een BMW M3 (de nieuwste, met 400pk) hoefde alleen maar bij te blijven. De Prius deed zo'n 5 'miles per gallon' méér dan de BMW
Killing as few patients as possible.
  zaterdag 12 december 2009 @ 13:24:14 #169
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75546952
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 12:44 schreef davidov2009 het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk. Top Gear had dat ook mooi gedemonstreerd: een Prius ging volgas rijden over het circuit, en een BMW M3 (de nieuwste, met 400pk) hoefde alleen maar bij te blijven. De Prius deed zo'n 5 'miles per gallon' méér dan de BMW
En nu ga je met beiden 80 rijden in de hoogste versnelling, wat is dan het verbruik van de Prius en de BMW?
  zaterdag 12 december 2009 @ 13:45:44 #170
45206 Pietverdriet
pi_75547472
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 12:44 schreef davidov2009 het volgende:

[..]

Nee, minder, het verbruik van de prius lag duidelijk hoger
  zaterdag 12 december 2009 @ 14:25:40 #171
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75548424
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 13:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, minder, het verbruik van de prius lag duidelijk hoger
Wat een test ook he Maar woorden maak ik er niet aan vuil.
pi_75562479
Vandaag getankt en zoals verwacht de 1 op 23 niet gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-12-dec-10

Meteen daarna in de file beland...
www.mijnbluemotion.nl
  zaterdag 12 december 2009 @ 22:32:16 #173
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_75562716
Je hebt een zeldzame Citroen SM op de foto gezet, geen CX
pi_75562902
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 22:32 schreef Barcaconia het volgende:
Je hebt een zeldzame Citroen SM op de foto gezet, geen CX
Oké thanks, ik had al ge-googled maar toch nog verkeerd. Ga het meteen veranderen.
www.mijnbluemotion.nl
pi_75643353
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 19:10 schreef Yoan het volgende:
nou....
  dinsdag 15 december 2009 @ 18:50:32 #176
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_75660199
Ooit gedacht aan lpg toevoeging?
Ik heb een jaar of 2 geleden gelezen dat er mensen mee aan het experimenteren waren en dat de eerste resultaten zeer interessant waren.
Inmiddels zal de techniek wel wat verder zijn maar dat heb ik niet gevolgd.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
  woensdag 16 december 2009 @ 00:06:42 #177
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75672990
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 18:50 schreef boertie het volgende:
Ooit gedacht aan lpg toevoeging?
Ik heb een jaar of 2 geleden gelezen dat er mensen mee aan het experimenteren waren en dat de eerste resultaten zeer interessant waren.
Inmiddels zal de techniek wel wat verder zijn maar dat heb ik niet gevolgd.
Ik rijd 1:12 op benzine en nog geen 1:10 op LPG (Vialle LPi installatie, heeft toch een goede reputatie). Lijkt me niet bepaald zuiniger dus, wel goedkoper
  woensdag 16 december 2009 @ 00:10:11 #178
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_75673099
LPG is over het algemeen niet zuiniger, wel goedkoper.

Een TDI op LPG is alleen wat minder makkelijk.
  woensdag 16 december 2009 @ 00:25:52 #179
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75673498
je rijdt nu met winterdiesel toch? Is ook niet echt goed voor je verbruik.

mijn stiefpa rijdt trouwens over 180000km 1:18,5 met een Passat TDi (gechipt naar 130pk). En die rijdt niet 'overdreven' zuinig, wel rustig.

Houdt al sinds aanschaf (20dkm) een verbruiksregistratie bij. Je ziet dan heel duidelijk dat het verbruik in de winter een stuk slechter is dan in de zomer. Ook het algemene verbruik wordt door slijtage wat hoger.

Na het chippen (100/110 > 130pk) is de motor nog 1,5l/100km minder gaan verbruiken.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 16 december 2009 @ 00:38:40 #180
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_75673801
Ik bedoel eigenlijk dat de lpg als hulpbrandstof gebruikt wordt. Er wordt dan max 10% lpg ingespoten om de verbranding van de diesel te optimaliseren. Volgens mij zijn er al een aantal transportbedrijven welke zo'n systeem op vrachtauto's gemonteerd hebben.

Topic op het TDIclub forum waar ook met lpg toevoeging wordt geëxperimenteerd.

[ Bericht 32% gewijzigd door boertie op 16-12-2009 00:47:29 (link toegevoegd.) ]
pi_75675004
lpg = meer vermogen en veel minder verbruik
Quote van Tjabbo:
pi_75709998
quote:
Op woensdag 16 december 2009 00:25 schreef Catch22- het volgende:
je rijdt nu met winterdiesel toch? Is ook niet echt goed voor je verbruik.
Klopt, dus van het voorjaar gaat het er sowieso een stuk beter uitzien.

Heb net de fotoshoot gehad, was erg profi, volgende week heb ik naar verwachting de foto's.

Het nieuws over de banden volgt later, het is nog niet 100% duidelijk.
www.mijnbluemotion.nl
  woensdag 16 december 2009 @ 23:08:18 #183
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75710098
quote:
Op woensdag 16 december 2009 02:12 schreef Turquaz52 het volgende:
mits de motor oke is en de LPG Installatie goed wordt afgesteld.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_75712025
quote:
Op woensdag 16 december 2009 23:08 schreef Catch22- het volgende:

[..]

mits de motor oke is en de LPG Installatie goed wordt afgesteld.
Nee altijd..

En bij benzine auto's meer verbruik, en minder vermogen (behalve bij de sequentiele inspuiting)
Quote van Tjabbo:
  donderdag 17 december 2009 @ 00:06:46 #185
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75712190
ik bedoelde lpg op een benzine.

Als je hem goed afstelt kan je meer vermogen halen.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  donderdag 17 december 2009 @ 10:17:19 #186
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_75719580
quote:
Op donderdag 17 december 2009 00:06 schreef Catch22- het volgende:
ik bedoelde lpg op een benzine.

Als je hem goed afstelt kan je meer vermogen halen.
precies.
bij oudere lpg systemen had je duidelijk minder trekkracht. je moet zoiets goed afstellen.
pi_75719880
quote:
Op donderdag 17 december 2009 10:17 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

precies.
bij oudere lpg systemen had je duidelijk minder trekkracht. je moet zoiets goed afstellen.
TJABBBBOOOOOO!
  donderdag 17 december 2009 @ 10:42:53 #188
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_75720549
quote:
Op donderdag 17 december 2009 10:25 schreef BroesWillems het volgende:

[..]

TJABBBBOOOOOO!
Helleauw Mastâh Bruce
pi_75742998
De op internet veel besproken AeroFinn gaat ingebouwd worden in mijn auto. TCE GoFour uit Stadskanaal heeft dit aangeboden. Sommigen zeggen dat het werkt, sommigen spreken dit tegen. Binnen een paar maanden zal blijken wat het effect is van de AeroFinn op het verbruik. Simpel gezegd komt het erop neer dat hierdoor meer lucht in de cilinders komt met een betere verbranding als gevolg.

Update over de AeroFinn: http://www.mijnbluemotion(...)t-mijn-bluemotion-11
www.mijnbluemotion.nl
pi_75743051
edit
www.mijnbluemotion.nl
  donderdag 17 december 2009 @ 20:37:40 #191
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_75743763
Ik geloof niet in de Aerofinn. Als het al zou werken is het verschil echt minimaal. Als je dat ding gesponsord krijgt is het wel een makkelijke manier om het te testen natuurlijk.
pi_75743953
quote:
Op donderdag 17 december 2009 20:22 schreef Yoan het volgende:
De op internet veel besproken AeroFinn gaat ingebouwd worden in mijn auto. TCE GoFour uit Stadskanaal heeft dit aangeboden. Sommigen zeggen dat het werkt, sommigen spreken dit tegen. Binnen een paar maanden zal blijken wat het effect is van de AeroFinn op het verbruik. Simpel gezegd komt het erop neer dat hierdoor meer lucht in de cilinders komt met een betere verbranding als gevolg.

[ afbeelding ]

Update over de AeroFinn: http://www.mijnbluemotion(...)t-mijn-bluemotion-11
Koop jij ook vergulde kabels van ¤ 500,- voor je versterker?
pi_75747602
quote:
Op donderdag 17 december 2009 20:37 schreef Barcaconia het volgende:
Ik geloof niet in de Aerofinn. Als het al zou werken is het verschil echt minimaal. Als je dat ding gesponsord krijgt is het wel een makkelijke manier om het te testen natuurlijk.
Tsja, we gaan het meemaken. Ik ben erg benieuwd in ieder geval!

@TeringHenkie:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75834741

De lichtgewicht Audi velgen liggen klaar, te wachten op nieuwe smalle bandjes: http://www.mijnbluemotion.nl/lichtgewicht-velgen-liggen-klaar-12

Volgende week verwacht ik eindelijk het nieuws over de banden te kunnen melden.
www.mijnbluemotion.nl
pi_75835271
Teringhenkie: Ik geloof opzich ook niet zo in die circulatiedingen, maar als het gesponsord wordt, waarom dan niet proberen?
Hier had uw reclame kunnen staan.
  zondag 20 december 2009 @ 15:38:50 #196
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75839685
quote:
Op woensdag 16 december 2009 02:12 schreef Turquaz52 het volgende:
Het eerste is mogelijk, echter niet altijd het geval. Het tweede is sowieso niet waar.
pi_75864502
quote:
Op zondag 20 december 2009 15:38 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Het eerste is mogelijk, echter niet altijd het geval. Het tweede is sowieso niet waar.
Bij een mix van diesel dus wel
Quote van Tjabbo:
  maandag 21 december 2009 @ 12:15:50 #198
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75873924
quote:
Op maandag 21 december 2009 01:14 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Bij een mix van diesel dus wel
oh oké!
  maandag 21 december 2009 @ 12:23:32 #199
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_75874230
quote:
Op zondag 20 december 2009 13:42 schreef Yoan het volgende:
[ afbeelding ]

De lichtgewicht Audi velgen liggen klaar, te wachten op nieuwe smalle bandjes: http://www.mijnbluemotion.nl/lichtgewicht-velgen-liggen-klaar-12

Volgende week verwacht ik eindelijk het nieuws over de banden te kunnen melden.
en dit dan?
pi_75903397
Die lelijke schijven zie ik niet snel op m'n auto komen, maar het helpt wel.

Nieuws over de banden moet toch nog even wachten.

Nog een sfeerfotootje:

www.mijnbluemotion.nl
  maandag 21 december 2009 @ 23:06:40 #201
182073 invine
blablabla etc.
pi_75903904
Valt mee hoeveel er op ligt
  maandag 21 december 2009 @ 23:21:23 #202
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75904618
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:56 schreef Yoan het volgende:

Nog een sfeerfotootje:

[ afbeelding ]
Waarom vertel je niet gewoon wat er met die banden is?
pi_75910623
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:56 schreef Yoan het volgende:

Nog een sfeerfotootje:

[ afbeelding ]
Ik vind je auto best wel vet voor een zuinig auto..
Quote van Tjabbo:
pi_76034052
quote:
Op maandag 21 december 2009 23:21 schreef leolinedance het volgende:
Waarom vertel je niet gewoon wat er met die banden is?
Ik baal ervan, de sponsor wil pas dat het bekend wordt als de banden eronder zitten. Steeds dacht ik nieuws te kunnen melden, maar het moet nu wachten.
Nu lijkt het net alsof ik met opzet geheimzinnig zit te doen, maar dat is niet de bedoeling.

Van de week getankt; door de sneeuw en 2 files niet eens de 1 op 22 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/sneeuw-en-files-13
www.mijnbluemotion.nl
  vrijdag 25 december 2009 @ 02:08:49 #205
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_76041170
quote:
Op donderdag 24 december 2009 22:15 schreef Yoan het volgende:

[..]

Ik baal ervan, de sponsor wil pas dat het bekend wordt als de banden eronder zitten. Steeds dacht ik nieuws te kunnen melden, maar het moet nu wachten.
Nu lijkt het net alsof ik met opzet geheimzinnig zit te doen, maar dat is niet de bedoeling.

Van de week getankt; door de sneeuw en 2 files niet eens de 1 op 22 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/sneeuw-en-files-13
Ik rij juist zuiniger door de sneeuw.
pi_76042775
quote:

[..]

ik heb een caddy SDI van het werk, ding rijd 1 op 11.... vind ik niet echt zuinig ofzo.... heb zelf een cordoba TDI, daar haal ik met gemak de 1 op 19 mee, in het slechtste geval 1 op 18....

SDI moet er gewoon uit want rijd voor geen meter... en je moet flink stampen wil je de op de snelweg een beetje in willen voegen, want anders rij je niet mee met het overige verkeer = meer verbruik...
  dinsdag 29 december 2009 @ 19:57:13 #207
45206 Pietverdriet
pi_76192933
15% lager brandstof verbruik met een boat tail
http://www.wired.com/autopia/2009/12/boat-tail-geo-metro/
pi_76459116
Vandaag getankt: 1 op 22,2. Met dit weer valt niet zuinig te rijden. Je kunt nog wel op een zuinige manier rijden, maar echt nieuwe records halen lukt niet. Is ook niet per se nodig; pas als er weer een aanpassing doorgevoerd wordt moet het verbruik dalen (in theorie dan).

Wordt vervolgd..
www.mijnbluemotion.nl
pi_76460523
Mijn Golf 4 verbruikt momenteel 1 op 10,5 ipv de gebruikelijke 1 op 10,9

Is dan toch best een heel stuk zuiniger zo'n tdi
pi_76466832
Ik doe nu 1 op 14/15 met mijn CDI normaal iets van 1 op 18.
pi_76467123
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 22:23 schreef kevin20vt het volgende:
Mijn Golf 4 verbruikt momenteel 1 op 10,5 ipv de gebruikelijke 1 op 10,9

Is dan toch best een heel stuk zuiniger zo'n tdi
Hoe kan dat dat ie zoveel verbruikt dan? Heb je een zware rechtervoet..?
Quote van Tjabbo:
pi_76467172
stadsverkeer he
pi_76473091
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 01:01 schreef kevin20vt het volgende:
stadsverkeer he
En benzine i.p.v. diesel, te zien aan je username.
pi_76478198
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 01:01 schreef kevin20vt het volgende:
stadsverkeer he
hmmm ja, okee.. en zware rechtervoet
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 10:54 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

En benzine i.p.v. diesel, te zien aan je username.

Gohh.. Echt?
Quote van Tjabbo:
pi_76498229
Het is zover: a.s. zaterdag worden nieuwe, smalle banden gemonteerd op de 15" Audi velgen.

Maxxis Banden sponsort het project en zij leveren 4x 165/80-15 banden. Dat is 40 mm smaller dan de banden waar ik nu op rij (205/55-16).

Als het weer het toelaat doe ik een vergelijkingstest m.b.t. het verbruik voor en na de montage.

http://www.mijnbluemotion(...)t-mijn-bluemotion-15
www.mijnbluemotion.nl
pi_76509468
Zou je niet kiezen om voorlopig nog even op winterbanden te blijven rijden, gezien het weer ?
  donderdag 7 januari 2010 @ 01:07:39 #217
45206 Pietverdriet
pi_76509700
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 20:29 schreef Yoan het volgende:
Het is zover: a.s. zaterdag worden nieuwe, smalle banden gemonteerd op de 15" Audi velgen.

[ afbeelding ]

Maxxis Banden sponsort het project en zij leveren 4x 165/80-15 banden. Dat is 40 mm smaller dan de banden waar ik nu op rij (205/55-16).

Als het weer het toelaat doe ik een vergelijkingstest m.b.t. het verbruik voor en na de montage.

http://www.mijnbluemotion(...)t-mijn-bluemotion-15
Zou daar toch echt even mee wachten tot de sneeuw en vorst ellende voorbij is.
pi_76532983
Ten eerste heb ik geen winterbanden en ten tweede zijn smallere banden juist beter in sneeuw e.d. Meer druk per vierkante cm.

Waarom zouden ze bij sneeuwrally's op zulke smalle bandjes rijden met 300 pk?

www.mijnbluemotion.nl
pi_76537013
Het verschil is dat zij op spikes rijden tijdens de sneeuwrally's. En dan heeft een smalle band - met spikes - weer wel voordelen.

Verder vind ik je project zeker interessant, maar het moet niet ten kosten gaan van de veiligheid van andere weggebruikers.
  donderdag 7 januari 2010 @ 20:46:43 #220
45206 Pietverdriet
pi_76537335
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 19:13 schreef Yoan het volgende:
Ten eerste heb ik geen winterbanden en ten tweede zijn smallere banden juist beter in sneeuw e.d. Meer druk per vierkante cm.

Waarom zouden ze bij sneeuwrally's op zulke smalle bandjes rijden met 300 pk?

[ afbeelding ]
Die rijden met spikes, en bij het rijden in sneeuw gaat het niet om druk per cm maar een groot oppervlak te hebben, en flexibel rubber, daarom zijn winterbanden ook van zachter rubber.
  donderdag 7 januari 2010 @ 21:32:45 #221
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_76539648
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 20:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die rijden met spikes, en bij het rijden in sneeuw gaat het niet om druk per cm maar een groot oppervlak te hebben, en flexibel rubber, daarom zijn winterbanden ook van zachter rubber.
Niet waar. Smallere banden geven wel degelijk voordeel in de sneeuw. Ik heb geen zin om de hele onderbouwing te typen en waarschijnlijk zit het toch verser in TS' hoofd, dus ik laat hem de kans
pi_76540167
Ik heb ook eigenlijk geen zin in een discussie over grip in de sneeuw, maar waar het op neer komt is dat een smallere band beter door de sneeuw snijdt (vanwege die hogere druk per cm3) en daarom beter en sneller contact met het wegdek kan hebben.
Water en zooi is sneller afgevoerd door het profiel dan bij een bredere band.

Maar goed, dat is niet de reden dat ik 165/80 monteer
Bij mij gaat het om minder rolweerstand, minder luchtweerstand, lager gewicht, langere overbrenging.
www.mijnbluemotion.nl
pi_76541645
Hm? Ik dacht dat ik had gepost hier gister?
Op maandag 5 april 2010 18:35 schreef DutchRodent het volgende:
jij bent stoer,
pi_76542019
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 21:43 schreef Yoan het volgende:
druk per cm3
cm³ nog wel.
  donderdag 7 januari 2010 @ 22:16:19 #225
182073 invine
blablabla etc.
pi_76542141
Ik zie nu pas dat je met vag techniek dit samen doet, kom je zelf ook uit Nuenen dan?
pi_76542629
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 22:14 schreef j0rrit het volgende:
cm³ nog wel.
Oeps foutje Dan zouden het wel heel knappe banden zijn

@invine, ik woon bij Bergen op Zoom
www.mijnbluemotion.nl
  donderdag 7 januari 2010 @ 22:28:21 #227
182073 invine
blablabla etc.
pi_76542882
En dan een bedrijf in nuenen weten te strikken doe je goed.
pi_76542888
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 21:32 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Niet waar. Smallere banden geven wel degelijk voordeel in de sneeuw. Ik heb geen zin om de hele onderbouwing te typen en waarschijnlijk zit het toch verser in TS' hoofd, dus ik laat hem de kans

Beste voorbeeld is een Citroën 2CV in de sneeuw. Ga je iedereen voorbij.
  donderdag 7 januari 2010 @ 22:45:54 #229
182073 invine
blablabla etc.
pi_76543770
Mijn clio heeft standaard banden maar komt beter weg hier door de sneeuw dan de scenic van mijn ouders. Enige wat ik daarmee kan is spinnen
pi_76544465
Dan overdrijf je wel wat Ik kom met mijn 225-40-18 ook nog prima weg door de sneeuw, 't is alleen even opletten
Op maandag 5 april 2010 18:35 schreef DutchRodent het volgende:
jij bent stoer,
pi_76555299
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 21:43 schreef Yoan het volgende:
Ik heb ook eigenlijk geen zin in een discussie over grip in de sneeuw, maar waar het op neer komt is dat een smallere band beter door de sneeuw snijdt (vanwege die hogere druk per cm3) en daarom beter en sneller contact met het wegdek kan hebben.
Water en zooi is sneller afgevoerd door het profiel dan bij een bredere band.

Maar goed, dat is niet de reden dat ik 165/80 monteer
Bij mij gaat het om minder rolweerstand, minder luchtweerstand, lager gewicht, langere overbrenging.
Sneeuw is natuurlijk heel anders als ijs, al het sneeuw is ondertussen allang in ijs verandert....

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2010 13:31:46 ]
  vrijdag 8 januari 2010 @ 11:46:48 #232
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_76557220
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 22:59 schreef WalkingDisaster het volgende:
Dan overdrijf je wel wat Ik kom met mijn 225-40-18 ook nog prima weg door de sneeuw, 't is alleen even opletten

225 icm een automaat is in mijn geval niet zo'n succesverhaal. Het de Suzuki swift van mijn vriending met 13 inch wieltjes heb ik nergens last van en rij ik overal doorheen zonder angst dat ik vast kom te staan.
pi_76557358
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 20:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Fout dus. Dunnere banden snijden meer door het ijs/sneeuw dan brede banden.
pi_76582412
De afgelopen dagen gebruikt om even lekker door te rijden, flink toeren maken, hard doortrekken e.d.
Om problemen met turbo e.d. te voorkomen door het zuinige rijden. Over 289 km nog 1 op 19,5 gereden (5,1L/100km).

Vandaag auto afgetankt, morgen nieuwe smalle bandjes eronder en weer zuinig rijden.

Morgen meer nieuws en foto's!
www.mijnbluemotion.nl
pi_76609472
De lichte velgen en smalle banden zitten eronder! Uitgebreid verslag met uitleg, motivatie van de bandenkeuze, veiligheidsaspect en foto's staat op http://www.mijnbluemotion(...)banden-gemonteerd-16

Sneeuw is mooi voor de foto, maar wat mij betreft mag het snel voorjaar worden!

www.mijnbluemotion.nl
pi_76618616
Is je bak verlaagd..??
Quote van Tjabbo:
pi_76627704
quote:
Op zondag 10 januari 2010 00:19 schreef Turquaz52 het volgende:
Is je bak verlaagd..??
Jazeker!
www.mijnbluemotion.nl
pi_76628215
Geil
Quote van Tjabbo:
pi_76630398
Minder luchtweerstand
pi_76630543
Sorry
Quote van Tjabbo:
pi_76633732
Doordat de wagen door de verlaging minder overhelt kun je een hogere snelheid aanhouden in de bochten en op rotondes. Minder afremmen = zuiniger.
En je hebt idd minder luchtweerstand; het frontaal oppervlak van de auto wordt kleiner.
www.mijnbluemotion.nl
pi_76654193
Yoan, ik heb je vrijdag een PM gestuurd btw.
pi_76654693
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 22:22 schreef Yoan het volgende:
De afgelopen dagen gebruikt om even lekker door te rijden, flink toeren maken, hard doortrekken e.d.
Om problemen met turbo e.d. te voorkomen door het zuinige rijden. Over 289 km nog 1 op 19,5 gereden (5,1L/100km).

[ afbeelding ]

Vandaag auto afgetankt, morgen nieuwe smalle bandjes eronder en weer zuinig rijden.

Morgen meer nieuws en foto's!
Boh! ik rij nu 1 op 12
  maandag 11 januari 2010 @ 00:39:20 #244
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_76664540
quote:
Op zondag 10 januari 2010 21:43 schreef Pas259 het volgende:

[..]

Boh! ik rij nu 1 op 12
ik 1 op 10
pi_76672859
quote:
Op maandag 11 januari 2010 00:39 schreef leolinedance het volgende:

[..]

ik 1 op 10
Ook op diesel?
pi_76688896
Vandaag eerste werkdag met de smalle bandjes en het is goed bevallen. Ik kan overal nog steeds vlot door de bocht, ook in de 3e versnelling over rotondes driekwart rond is geen enkel probleem. Ik vind ze iets comfortabeler rijden. Waarschijnlijk komt dit door het lichtere gewicht van de velg+band waardoor oneffenheden in de weg minder hard aankomen.

Nog wat foto's van afgelopen zaterdag:

www.mijnbluemotion.nl
  maandag 11 januari 2010 @ 19:20:18 #247
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_76690228
heb je al eens op Spritmonitor gekeken?
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  maandag 11 januari 2010 @ 23:18:01 #249
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_76703074
quote:
Op maandag 11 januari 2010 12:05 schreef Pas259 het volgende:

[..]

Ook op diesel?
LPG
  maandag 11 januari 2010 @ 23:26:28 #250
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_76703520
Ik heb een test gedaan met mijn Seat Leon 1.8 20V op LPG met 205/55/16 all weather banden.

Ik heb flink doorgereden, gewoon 120-140 km/u, fatsoenlijk optrekken enzo. Verbruik over een volle (gas)tank gemeten 1:9.5

Daarna heb ik een poging gedaan zo zuinig mogelijk te rijden, heb 100-110 gereden en langzaam opgetrokken en zo min mogelijk toeren gemaakt. Na een volle tank was het resultaat 1:10.

Ligt het nou aan het weer, mijn banden, LPG installatie (Vialle LPi) of dat mijn auto bij 120 km/u al 3500 toeren draait dat ik niet zuiniger kán rijden?

Volgens de boordcomputer zou ik op benzine bij normaal doorrijden 1:12 verbruiken en bij zuinig rijden 1:12.5. Dat is ook niet zo'n groot verschil, terwijl ik mijn rijstijl er wel heel erg voor aan moet passen! Is dit normaal?

Sorry voor de vraag in dit topic maar denk dat hier wel specialisten zitten die me een beetje kunnen helpen. Ik ga overigens in februari na het winterweer Michelin Energy Savers 205/55/16 kopen.
  dinsdag 12 januari 2010 @ 00:04:34 #251
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_76705242
je hebt een poging gedaan zo sloom mogelijk te rijden ipv zo zuinig mogelijk te rijden.

Als je met je 20 kleppertje bij 2000 toeren gaat schakelen, dan verbruik je juist meer. Als jij tot de 3000-3500 toeren doortrekt en zo snel mogelijk in de 5 terecht komt (tenzij de Vmax onder de 50 km/u is), dan ben je pas echt zuinig.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_76705498
Veel meer dan 1 op 12 haal je gewoonweg niet met een 1.8 20v, ik spreek uit ervaring

Een prachtige motor, veel koppel voor een atmo 4 cilinder en een lekkere roffel, maar zoek gerust verder als je op zoek bent naar een zuinige golf
  woensdag 13 januari 2010 @ 18:05:23 #253
177489 Disaster_Master
A complete disaster!
pi_76771297
Ik ben nu op zoek naar bandjes voor de zomer voor mijn Audi A2
Er zitten nu winterbandjes onder van 145, zal het verbruik veel stijgen als ik er
nieuw setje velgen met 165 banden onder gooi???
er zitten nu van die standaard wieldoppen onder en dat staat voor geen meter.

Ik heb de A2 met 1.2 diesel motor mijn verbruik 1 op 24.
pi_76774200
Ik heb vandaag een rit opgenomen met GPS en vergeleken met de dagteller.

Dagteller: 43,6 km
GPS: 44,63 km

Reken ik de waarde van de dagteller terug a.d.h.v. de oude bandenmaat, dan had de dagteller 44,5 km aan moeten geven. Kortom: het werkt niet zoals ik had bedacht en de tellernaald is dus niet de snelheid die de auto registreert.

Conclusie: ik ga vanaf nu alle ritten bijhouden met GPS om te kijken wat de precieze afwijking is. Die afwijking gebruik ik dan om de verbruikscijfers van de komende tankbeurten te corrigeren.

Iedere gereden meter van de volgende tank(en) ga ik met GPS bijhouden om te vergelijken.

Meten is weten!

Om de discussie op gang te houden: GPS zal ook niet 100% accuraat zijn. Maar ja, wat dan wel.

Ik heb het gemeten met de software Nokia Sports Tracker op mijn Nokia N85.

www.mijnbluemotion.nl
  woensdag 13 januari 2010 @ 19:34:35 #255
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_76774793
Ik zou persoonlijk meer vertrouwen hebben in je dagteller dan in de sports tracker...
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 13 januari 2010 @ 21:17:29 #256
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_76779579
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 00:04 schreef Catch22- het volgende:
je hebt een poging gedaan zo sloom mogelijk te rijden ipv zo zuinig mogelijk te rijden.

Als je met je 20 kleppertje bij 2000 toeren gaat schakelen, dan verbruik je juist meer. Als jij tot de 3000-3500 toeren doortrekt en zo snel mogelijk in de 5 terecht komt (tenzij de Vmax onder de 50 km/u is), dan ben je pas echt zuinig.
Dat ga ik proberen. Schakel nu inderdaad vaak bij 2000 - 2500 toeren.

Vandaag overigens getankt, 1:9.2. Viel tegen maar heb dan ook goed doorgereden. Volgende test is lekker doorrijden en 120 rijden. Al zou 100 - 110 vast zuiniger zijn, maar het is zo'n irritante snelheid...

kevin20vt: Fijne motor ja, rijdt heerlijk. Op benzine zou hij inderdaad 1:12 moeten rijden volgens de boordcomputer. En met erg je best doen bijna 1:13. Ik rij veel en dan rij ik gewoon normaal, maar het is wel lekker als zo af en toe een lekker kunt gassen

Michelin Energy Savers zouden zo'n 0,5 liter op 100 km moeten besparen (en zouden ook nog eens lekker rijden). Bij 50000 km per jaar is dat toch 250 liter die je bespaart. Ze gaan ook nog eens lang mee, dus ik ga het maar proberen
  woensdag 13 januari 2010 @ 21:21:04 #257
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_76779775
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 19:34 schreef Catch22- het volgende:
Ik zou persoonlijk meer vertrouwen hebben in je dagteller dan in de sports tracker...
Ik niet, ik heb Sportstracker eens gechecked adhv Google Maps (bekende afstand, daarna gefietst met GPS). Nu kan het zijn dat de afstanden in Maps niet correct zijn natuurlijk maar ik vind het logischer dat je een tellerafwijking hebt door de nieuwe banden.
  woensdag 13 januari 2010 @ 21:22:36 #258
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_76779855
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 18:05 schreef Disaster_Master het volgende:
Ik ben nu op zoek naar bandjes voor de zomer voor mijn Audi A2
Er zitten nu winterbandjes onder van 145, zal het verbruik veel stijgen als ik er
nieuw setje velgen met 165 banden onder gooi???
er zitten nu van die standaard wieldoppen onder en dat staat voor geen meter.

Ik heb de A2 met 1.2 diesel motor mijn verbruik 1 op 24.
Dan heb je de zuinigste auto die je kunt vinden volgens mij Misschien ook eens kijken voor de Energy Savers? Al weet ik niet of ze er in die maat zijn... Met winterbanden verbruik je wel meer dus je zult er volgens mij niet op achteruit gaan.
  donderdag 14 januari 2010 @ 17:10:52 #259
177489 Disaster_Master
A complete disaster!
pi_76813614
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 21:22 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dan heb je de zuinigste auto die je kunt vinden volgens mij Misschien ook eens kijken voor de Energy Savers? Al weet ik niet of ze er in die maat zijn... Met winterbanden verbruik je wel meer dus je zult er volgens mij niet op achteruit gaan.
De zuinigste auto is de Lupo 3L, moet je maar eens op het lupo 3L forum kijken daar zijn mensen die standaard de 1 op 30 halen.

Die audi moet ook zuiniger kunnen een keer langs de chip boer en kijken wat hij kan betekenen
  donderdag 14 januari 2010 @ 20:56:39 #260
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_76822774
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:10 schreef Disaster_Master het volgende:

[..]

De zuinigste auto is de Lupo 3L, moet je maar eens op het lupo 3L forum kijken daar zijn mensen die standaard de 1 op 30 halen.

Die audi moet ook zuiniger kunnen een keer langs de chip boer en kijken wat hij kan betekenen
Kijk maar eens op de eerdergenoemde duitse site.
pi_76862024
Dinsdag 26 januari ga ik naar Carrec Technocenter te Soesterberg, zij gaan het project ook sponsoren.
Ze gaan onder andere de verstuivers testen en evt. reinigen e.d.

Lees meer op http://www.mijnbluemotion(...)t-mijn-bluemotion-17
www.mijnbluemotion.nl
pi_76863804
Wat wegen die audivelgen?
  vrijdag 15 januari 2010 @ 19:32:35 #263
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_76863863
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 18:49 schreef Yoan het volgende:
Dinsdag 26 januari ga ik naar Carrec Technocenter te Soesterberg, zij gaan het project ook sponsoren.
Ze gaan onder andere de verstuivers testen en evt. reinigen e.d.

Lees meer op http://www.mijnbluemotion(...)t-mijn-bluemotion-17
vet! Heeft de leeftijd / kilometerstand van het blok etc. overigens nog enige invloed op het verbruik?
pi_76864994
Die Audivelgen wegen 5,8kg per stuk.

De leeftijd/kmstand heeft zeker invloed. Hoe ouder het spul hoe meer de slijtage hoe hoger het verbruik. Ligt er natuurlijk ook aan hoe de auto onderhouden en gereden is.
www.mijnbluemotion.nl
  zaterdag 16 januari 2010 @ 19:38:42 #265
177489 Disaster_Master
A complete disaster!
pi_76899262
zijn gewone stalen velgen zwaarder dan de velgen die jij er nu op hebt zitten ???

Ga je je auto zelf ook lichter maken??? minder gewicht is een lager verbruik.

Lichte kuipstoeltjes er in, geluidsisolatie weghalen, achterbank er uit, in plaats van een reserve wiel een
reparatie setje. Met een halve tank rijden hoef je minder gewicht mee te slepen.

zijn er ook lichte accu's te krijgen???
Een beetje fatsoenlijke accu legt al gouw wat kilo's in de schaal.

Het zal wel niet zo veel uitmaken maar al je een hele boel dingen bij elkaar gaat optellen moet
het wel voordeliger worden.
pi_76900599
quote:
Op zaterdag 16 januari 2010 19:38 schreef Disaster_Master het volgende:
zijn gewone stalen velgen zwaarder dan de velgen die jij er nu op hebt zitten ???

Ga je je auto zelf ook lichter maken??? minder gewicht is een lager verbruik.

Lichte kuipstoeltjes er in, geluidsisolatie weghalen, achterbank er uit, in plaats van een reserve wiel een
reparatie setje. Met een halve tank rijden hoef je minder gewicht mee te slepen.

zijn er ook lichte accu's te krijgen???
Een beetje fatsoenlijke accu legt al gouw wat kilo's in de schaal.

Het zal wel niet zo veel uitmaken maar al je een hele boel dingen bij elkaar gaat optellen moet
het wel voordeliger worden.
het statische gewicht is denk ik minder belangrijk dan het rollend en bewegende gewicht zoals wielen, aandrijfassen, vliegwiel en dergelijke
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_76900919
En zonder geluidsisolatie wil je echt niet rijden.

Je wilt nog wel een beetje comfort houden.
pi_76923899
Gewone stalen velgen zijn een stuk zwaarder dan deze gesmede velgen die er nu onder zitten.
Ik heb een losse stalen 15" velg liggen, die moet ik nog steeds wegen. Zal ik van de week eens doen.

Statisch gewicht is ook heel belangrijk voor zuinig rijden. Daar zal ook heel wat af moeten. Ik ben van plan om met carbon te gaan werken.
www.mijnbluemotion.nl
pi_76931617
Door de smalle velgen en banden vallen de wielen best ver in de wielkasten. Dat veroorzaakt weer veel luchtweerstand. Hoewel ik het niet mooi vind, is het misschien toch een idee om een met kappen te gaan werken zoals hier:

Zeker als ik richting de 1 op 30 wil dan moet de aerodynamica verbeterd worden.
www.mijnbluemotion.nl
pi_76931987
Vind je het rijden zelf nu ook nog echt leuk?? Voor mij zou dat zuinig MOETEN rijden echt killing zijn op een gegeven moment.
pi_76932030
quote:
Op zondag 17 januari 2010 18:09 schreef Yoan het volgende:
Door de smalle velgen en banden vallen de wielen best ver in de wielkasten. Dat veroorzaakt weer veel luchtweerstand. Hoewel ik het niet mooi vind, is het misschien toch een idee om een met kappen te gaan werken zoals hier:

[ afbeelding ]

Misschien iets met de "gaten" in de voorkant doen. Zeker die wat onder in de bumper zitten.
pi_76932090
quote:
Op zondag 17 januari 2010 18:19 schreef kikoooooo het volgende:
Vind je het rijden zelf nu ook nog echt leuk?? Voor mij zou dat zuinig MOETEN rijden echt killing zijn op een gegeven moment.
Ik rij teveel kilometers om nog zin te hebben om mijn verbruik te drukken.
pi_76940814
Ik vind autorijden geweldig, zeker als er een doel achter zit. Of dat nu zo snel mogelijk is of zo zuinig mogelijk, ik zie het allebei als een sport.

De buitenste gaten in de voorbumper wil ik idd ook dicht hebben.
www.mijnbluemotion.nl
  zondag 17 januari 2010 @ 21:38:21 #274
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_76940964
quote:
Op zondag 17 januari 2010 18:22 schreef Pas259 het volgende:

[..]

Ik rij ook veel kilometers (plusminus 1000 per week) en vindt het daarom des te aantrekkelijker om de kosten te drukken. Dat doe ik door goedkoop te tanken, zuinig te rijden en daarmee ook direct te besparen op onderhoud.
pi_76941880
quote:
Op zondag 17 januari 2010 18:22 schreef Pas259 het volgende:

[..]

Ik dus ook. Lijkt me vreselijk. En ik heb een tankpas, dat helpt ook niet natuurlijk
  zondag 17 januari 2010 @ 21:56:46 #276
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_76941953
quote:
Op zondag 17 januari 2010 21:55 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Ik dus ook. Lijkt me vreselijk. En ik heb een tankpas, dat helpt ook niet natuurlijk
Is helemaal niet vreselijk hoor, het is gewenning. Het kost meer moeite om overal tussendoor te jagen dan gewoon rustig op te trekken en met een normale snelheid op de cruise control te rijden.
pi_76942222
quote:

De Citroën DS was zijn tijd ver vooruit.
  zondag 17 januari 2010 @ 23:49:52 #278
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_76947906
quote:

[ afbeelding ]

Is het geen optie om spacers te gebruiken? Gewoon zoveel dat de buitenkant van je wiel gelijk valt met de carroserrie.
  maandag 18 januari 2010 @ 00:03:35 #279
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_76948606
Staan de kosten (als je alles zelf betaalde) in verhouding tot de financiele besparing? Of is het gewoon echt voor de fun/milieuvoordelen?
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_76978722
Nee, de kosten staan niet in verhouding to de besparing. Wat er uiteindelijk in zal gaan aan (sponsor)geld verdien je niet zomaar terug door het zuinige rijden.
Het is puur de uitdaging om te kijken hoe ver je een auto aan moet passen om de 1 op 30 te halen.
www.mijnbluemotion.nl
  maandag 18 januari 2010 @ 19:25:34 #281
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_76979116
Ik vind het erg raar dat je bij zo'n project nog naar esthetiek kijkt. Je zegt dat je het mooi moet vinden maar daar betalen sponsoren niet voor neem ik aan. Functioneel en opvallend lijken me betere doelen. Opvallen doe je wel met dichte kappen over je wielkast bijvoorbeeld.
pi_76983659
Het moet niet per se mooi zijn. Ik vind de 15 inch velgen ook niet mooi. Maar dingen toevoegen aan de carrosserie is best een grote stap. Ik denk wel dat dit gaat gebeuren.

Ik heb mijn bevindingen met GPS op de site gezet: http://www.mijnbluemotion.nl/tellerafwijking-18
Nu weet ik wat de afwijking is t.o.v. de dagteller en die kan ik gebruiken bij de volgende tankbeurten.
www.mijnbluemotion.nl
  dinsdag 19 januari 2010 @ 12:51:46 #283
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_77006650
quote:
Op woensdag 16 december 2009 00:10 schreef Barcaconia het volgende:
LPG is over het algemeen niet zuiniger, wel goedkoper.

Een TDI op LPG is alleen wat minder makkelijk.
Als je je auto laat afstellen op LPG zou je theoretisch meer vermogen kunnen verkrijgen op LPG omdat LPG een heel hoog octaangetal heeft (>100 ) en daardoor beter te comprimeren is, hogere compressie in je blok = meer vermogen = bij gelijkblijvende pootstand lager verbruik.

Kan je alleen niet meer op benzine rijden met dat blok.
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 21:17 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Michelin Energy Savers zouden zo'n 0,5 liter op 100 km moeten besparen (en zouden ook nog eens lekker rijden). Bij 50000 km per jaar is dat toch 250 liter die je bespaart. Ze gaan ook nog eens lang mee, dus ik ga het maar proberen
Pas maar op met die banden, hard rubber zodat je minder grip hebt (en minder rolweerstand , dat wel). Heb 2 auto's gehad met die puinzooi eronder en met 1 van die auto's een bijna dood ervaring met een ravijn gehad bij regen en bij de andere auto achterstevoren op de snelweg terecht gekomen, grip was ineens weg bij regen.

Zuinig rijden is leuk maar ik wil ook nog heel aankomen en minder rolweerstand staat ALTIJD gelijk aan minder grip om de doodeenvoudige reden dat grip meer frictie betekent.

[ Bericht 43% gewijzigd door Metro2005 op 19-01-2010 13:06:25 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_77025830
quote:
Pas maar op met die banden, hard rubber zodat je minder grip hebt (en minder rolweerstand , dat wel). Heb 2 auto's gehad met die puinzooi eronder en met 1 van die auto's een bijna dood ervaring met een ravijn gehad bij regen en bij de andere auto achterstevoren op de snelweg terecht gekomen, grip was ineens weg bij regen.
Michelin Energy Saver zijn gewoon veilige banden. Zoals jij het nu beschrijft zijn ze levensgevaarlijk maar dat is absoluut geen waar. Ze hebben prima grip op nat wegdek. Dat is mijn ervaring.

Vandaag dan weer getankt. Voor de verandering voor Shell FuelSave Diesel gekozen. Helaas nog niet de 1 op 23 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-19-januari-19
www.mijnbluemotion.nl
pi_77109331
De website wordt binnenkort door m'n werkgever compleet vernieuwd!

Zie http://www.mijnbluemotion(...)ebsites-nederland-20
www.mijnbluemotion.nl
  vrijdag 22 januari 2010 @ 00:15:51 #286
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_77124913
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 20:42 schreef Yoan het volgende:

[..]

Michelin Energy Saver zijn gewoon veilige banden. Zoals jij het nu beschrijft zijn ze levensgevaarlijk maar dat is absoluut geen waar. Ze hebben prima grip op nat wegdek. Dat is mijn ervaring.

Vandaag dan weer getankt. Voor de verandering voor Shell FuelSave Diesel gekozen. Helaas nog niet de 1 op 23 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-19-januari-19
Over 2 maanden krijgt de auto een beurt en meteen nieuwe banden. Krijg toch wel mijn twijfels bij dit soort verhalen...veiligheid boven alles natuurlijk. Maar de tests zijn erg positief, alleen bij nat weer iets minder. Maar vast niet minder dan de doorsnee band van 10 jaar geleden, en toen reed men er ook mee rond.
pi_77186606
Vanochtend de zuinigste rit tot nu toe gereden: 4,0L/100km over 70km.

http://www.mijnbluemotion.nl/zuinigste-rit-ooit-21
www.mijnbluemotion.nl
pi_77201008
Ik heb ook Michelin ES gehad en nooit problemen mee gehad, mijn maat heeft ze ook onder zij Alfa zitten en die doet ook af en toe gekke dingen maar echt nooit problemen zoals jij die beschrijft.
  zondag 24 januari 2010 @ 12:41:03 #289
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_77205519
quote:
Op zondag 24 januari 2010 04:42 schreef Pas259 het volgende:
Ik heb ook Michelin ES gehad en nooit problemen mee gehad, mijn maat heeft ze ook onder zij Alfa zitten en die doet ook af en toe gekke dingen maar echt nooit problemen zoals jij die beschrijft.
Wat voor gekke dingen dan?
pi_77220313
Ik verzamel op flickr.com alle mooie foto's van het project: http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/

Net twee foto's erbij gezet van de fotoshoot van alweer twee maanden geleden.

Als de site vernieuwd wordt zal ik die ook daarin verwerken.

[ Bericht 16% gewijzigd door Yoan op 25-01-2010 18:44:21 ]
www.mijnbluemotion.nl
  zondag 24 januari 2010 @ 21:38:58 #291
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_77226673
quote:
Op zondag 24 januari 2010 19:35 schreef Yoan het volgende:
Ik verzamel op flickr.com alle mooie foto's van het project: http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/

Net twee foto's erbij gezet van de fotoshoot van alweer twee maanden geleden.

[ afbeelding ]

Als de site vernieuwd wordt zal ik die ook daarin verwerken.
Wat is momenteel dan het (uiterlijk) verschil met een andere Golf 4 tdi? Verlaging + smallere banden of nog meer? Hebben die banden eigenlijk al het gewenste effect?
pi_77258962
Uiterlijk verschil zijn inderdaad de verlaging, velgen, banden, kleine linkerspiegel, achterruitenwisser weg.

En de stickers

Banden merk je wel in het verbruik, maar de tank die ik nu aan het oprijden ben is de eerste tank die ik helemaal op die wielen rijd. Aan de verbruiksmeter te zien ga ik de 1 op 23 (over)morgen zeker halen als het zo doorgaat.
www.mijnbluemotion.nl
  maandag 25 januari 2010 @ 19:06:36 #293
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_77259744
quote:
Op maandag 25 januari 2010 18:47 schreef Yoan het volgende:
Uiterlijk verschil zijn inderdaad de verlaging, velgen, banden, kleine linkerspiegel, achterruitenwisser weg.

En de stickers

Banden merk je wel in het verbruik, maar de tank die ik nu aan het oprijden ben is de eerste tank die ik helemaal op die wielen rijd. Aan de verbruiksmeter te zien ga ik de 1 op 23 (over)morgen zeker halen als het zo doorgaat.
Is het niet een idee om de wielkasten dicht te maken met plexiglas oid?
pi_77263647
Dat is zeker een idee, dat heb ik op de vorige pagina ook geopperd. Dat zal meer helpen dan spacers.

Morgen naar Carrec Technocenter in Soesterberg o.a. voor het testen van de verstuivers: http://www.mijnbluemotion(...)t-mijn-bluemotion-17

Ook ga ik morgen de auto wegen op een weegbrug, zodat ik weet wat de auto nu weegt. Het streven is om onder de 1000 kilo te komen. O.a. door carbon en andere lichtgewicht delen.

Morgen dus weer meer nieuws en foto's.
www.mijnbluemotion.nl
  dinsdag 26 januari 2010 @ 17:05:30 #295
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_77297676
tvp; Rij zelf een Golf V Bluemotion (volgende maand de VI bluemotion ophalen). Mijn collega's zijn vorig jaar op verzoek van de belgische importeur (we zijn hun reklameburo) van Luik naar Rome gereden op één tank met de VI bluemotion. Gemiddeld gebruik: 3,5 l/100 km. Hier een verslag daarvan...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_77304284
Mr_Moon, leuk verslag joh! Ik zal het straks eens helemaal doorlezen.

Vandaag is de Golf op de weegbrug gegaan: http://www.mijnbluemotion.nl/op-de-weegbrug-1200-kg-22

Daarna naar Carrec Technocenter gereden. Er zijn nog geen aanpassingen aan de auto gedaan, maar wel hebben we een stappenplan gemaakt welke aanpassingen gaan gebeuren en wanneer. Morgen zal ik daar een uitgebreid verslag van maken op de site. Ik kan je al wel vertellen dat het geen half werk is wat gedaan gaat worden!

Ik zal straks nog wat foto's posten die ik vandaag gemaakt heb bij Carrec en van de auto.
www.mijnbluemotion.nl
pi_77304345
quote:
Op zondag 24 januari 2010 12:41 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wat voor gekke dingen dan?
Hard door de bochten, snel optrekken/afremmen
pi_77308153
Enkele foto's van vandaag:

Smal hè?

Overbrenging

Meer foto's op http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/
www.mijnbluemotion.nl
pi_77345481
Zoals gezegd hebben we gisteren bij Carrec Technocenter een goed plan opgesteld van wat er nog moet gebeuren en welk aandeel Carrec hier in zal hebben.

Het stappenplan en planning ben ik nog aan het uitwerken. Wat Carrec zal gaan doen kun je hier lezen: http://www.mijnbluemotion(...)rrec-technocenter-23

Een ingrijpende en grote aanpassing zal zijn het volledig aanpassen van de versnellingsbak. Het wordt een bak op maat, volledig gericht op zuinig rijden. Ik ben er inmiddels achter dat de mannen bij Carrec echt weten waar ze over praten, enorm veel kennis hebben en het verbruik flink kunnen verminderen.

Zoals gezegd, lees het volledige verhaal op de site http://www.mijnbluemotion.nl/
www.mijnbluemotion.nl
pi_77345621
tvp
pi_77347351
Beste timing voor een tvp ooit oxygene.
What Would Goku Do
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')