Ja maar diesel en benzine/hybride is niet te vergelijken he.quote:Op woensdag 9 december 2009 21:49 schreef Catch22- het volgende:
[..]
De financiele voordelen staan in schril contrast met de voordelen.
Een Prius doet 1:17 als je een veel snelweg rijdt. Dat doet een willekeurige andere benzineauto wss ook wel. En een diesel wordt nog zwaar belast, terwijl een Bluemotion Golf gewoon 1:25 doet.
Het is heel erg hypocriet en de regering doet alsof Hybridettechniek heilig, maar het is gewoon een 'leuke' ontwikkeling, maar iedereen is het er wel over eens dat het in deze vorm gewoon niet gaat werken.
belastingen e.d. moeten op praktijkverbruiik en uitstoot worden berekend, niet op ideale hypermiling cijfers. Want de 1:30 waarop ze de Prius inschieten, haal je alleen als je gaat hypermilen. En dat is buiten irritant en gevaarlijk, ook nog eens iets dat niemand doet
De ellende is dat mensen alleen maar naar het brandstofverbruik kijken als ze het over milieu hebben met autos, op het moment dat een auto in de etalage staat vers uit de fabriek en nog geen meter gereden bij wijze van spreken heeft ie echter al het grootste gedeelte van zijn vervuiling achter zich. Een prius stoot wellicht wat minder CO2 uit maar hij is verschrikkelijk smerig om te maken. Accus zijn echt erg smerig, en dan heb ik het er nog niet over dat de accus zeker geen 10, 15 jaar mee zullen gaan, en dat een hybride ook weer verwerkt moet worden na zijn economische levensduur. Al die troep die er in zit moet verwerkt worden.quote:Op woensdag 9 december 2009 22:05 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja maar diesel en benzine/hybride is niet te vergelijken he.
En je moet ergens beginnen uiteraard, de dieseltechniek is ook niet altijd zo geweest als die nu is. Wie dacht 20 jaar geleden dat diesel zo'n opmars zou gaan maken? Een Prius doet het eigenlijk al best goedHet fiscaal voordeel etc. staan niet in verhouding tot de voordelen, maar dat zegt niet veel over de auto zelf.
De persoon waar ik op reageerde deed iets van hybride =. Net zo'n opmerking als 'gas is alleen om op te koken'
En daar ben ik het niet mee eens, zeker met het verhaal van gas niet.
dat weet ik, maar ik vind dat belastingen op praktisch milieubelasting moeten worden gebasseerd, niet op papieren milieubelasting.quote:Op woensdag 9 december 2009 22:05 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja maar diesel en benzine/hybride is niet te vergelijken he.
En je moet ergens beginnen uiteraard, de dieseltechniek is ook niet altijd zo geweest als die nu is. Wie dacht 20 jaar geleden dat diesel zo'n opmars zou gaan maken? Een Prius doet het eigenlijk al best goedHet fiscaal voordeel etc. staan niet in verhouding tot de voordelen, maar dat zegt niet veel over de auto zelf.
De persoon waar ik op reageerde deed iets van hybride =. Net zo'n opmerking als 'gas is alleen om op te koken'
En daar ben ik het niet mee eens, zeker met het verhaal van gas niet.
Nee, ook niet, want die slooppremie wordt betaald uit belastinggeld, en er word daarmee alleen maar zo lang er premie is nieuwe autos mee gekocht. Daarna verkoopt men veel minder nieuwe autos, je vervroegd alleen de aanschaf. Verder leveren oude autos ook werk op, namelijk in de tweedehands handel, de reparatie, etc. Milieu is er niet mee gebaat, want de motoren uit die sloopautos mogen weer worden verkocht naar afrika ofzo.quote:Op woensdag 9 december 2009 22:14 schreef Catch22- het volgende:
Het is wel goed voor de economie tho..
Die niets oplevert omdat je mensen die oude autos repareren en ermee handelen ermee schaad, en de toename in verkoop van nieuwe autos komt grotendeels uit import autos.quote:Op woensdag 9 december 2009 22:36 schreef Catch22- het volgende:
dat is waar, maar nu verplaats je het naar een moment waarop de conjuctuur een injectie in de economie rechtvaardigt
Je vergeet nog een heel simpel aspect: die Prius wordt aan de andere kant van de wereld gebouwd. Transport kost ook brandstof.quote:Op woensdag 9 december 2009 22:10 schreef Pietverdriet het volgende:
De ellende is dat mensen alleen maar naar het brandstofverbruik kijken als ze het over milieu hebben met autos, op het moment dat een auto in de etalage staat vers uit de fabriek en nog geen meter gereden bij wijze van spreken heeft ie echter al het grootste gedeelte van zijn vervuiling achter zich. Een prius stoot wellicht wat minder CO2 uit maar hij is verschrikkelijk smerig om te maken. Accus zijn echt erg smerig, en dan heb ik het er nog niet over dat de accus zeker geen 10, 15 jaar mee zullen gaan, en dat een hybride ook weer verwerkt moet worden na zijn economische levensduur. Al die troep die er in zit moet verwerkt worden.
Hierbij mijn handdoek in de ring.quote:Op woensdag 9 december 2009 21:30 schreef green_power het volgende:
[..]
Turq, ik kan me voorstellen dat je je theorie over wat oudere materie hebt gekregen... In principe heb je namelijk wel gelijk, maar de rest ook.
Verschillen in injectie:
Monopoint:
Er is één injector voor de hele motor die centraal voor de gasklep benzine inspuit op ongeveer 1 bar. Eigenlijk de opvolger van een elektronisch gestuurde enkelvoudige carburateur. Het voordeel t.o.v. een elektronisch gestuurde carburator is een fijnere mengselcontrole dankzij een betere verneveling van de benzine. Ook het brandstofverbruik ligt lager, vooral omdat de brandstofinspuiting tijdens het afremmen op de motor onderbroken wordt.
Multipoint:
Er zijn meerdere injectoren voor de hele motor. Hierin wordt weer onderscheidt gemaakt in elektronische en mechanische inspuiting.
Mechanische inspuiting:
Bij mechanisch gebaseerde systemen spuiten de injectoren continu benzine in, ze stoppen niet met inspuiten en ze houden geen rekening met het tijdstip waarop de inlaatklep opent.
Elektronische inspuiting:
Bij de volledig elektronische systemen gebeurt de bepaling van de in te spuiten hoeveelheid brandstof volledig elektronisch afhankelijk van een aantal parameters. De injectoren worden elektronisch aangestuurd om de juiste hoeveelheid benzine in te spuiten. Deze systemen spuiten niet continu in, maar een keer per toer van de motor.
Bij de eerste systemen gebeurde dit gelijktijdig voor alle cilinders. Men spreekt dan van een simultane inspuiting. Het nadeel is dat de mengselvorming dan per cilinder verschilt, aangezien het mengsel bij sommige cilinders veel tijd krijgt om te vermengen, en bij andere cilinders direct aangezogen worden via de inlaatklep.
Vandaar dat tegenwoordig enkel nog de sequentiële inspuiting toegepast wordt. De injectoren worden op verschillende momenten aangestuurd zodat voor elke cilinder op het optimale moment de benzine gespoten wordt.
Er bestaan ook semi-sequentiële injectiesystemen, waarbij de cilinders in groepen ingedeeld worden. Deze groepen worden sequentieel aangestuurd, maar alle injectoren van dezelfde groep spuiten op hetzelfde moment benzine in.
Maarrrrr wat de mensen hier opvalt, is dat de theorie die jij "beheerst" in theorie wel klopt, maar dat dit vaak niet de laatste ontwikkelingen zijn. Verder het type auto`s waar jij vaak aan sleutelt zijn niet de nieuwste en dus zul je de modernere varianten van inspuiting minder snel in de praktijk ervaren.
Je lijkt de grondbeginselen van autotechniek wel door te hebben (en waarschijnlijk ben je redelijk praktisch), maar voordat je denkt op niveau een discussie te beginnen, ga dan even na wat je denkt dat correct is. Nee, eigenlijk doe dit niet en ga zo door, daar kan ik namelijk veel harder om lachen.
Maar wat ik je dus probeer uit te leggen is dat er een verschil is tussen monteurs en engineers
1 op 25 is zeker te halen, daarom heb ik dat ook als eerste doelstelling gesteld. De tweede doelstelling 1 op 30 is pas echt een uitdaging waar serieuze aanpassingen voor nodig zijn.quote:Op donderdag 10 december 2009 10:29 schreef lyolyrc het volgende:
En on topic: ik denk dat 1 op 25 goed haalbaar moet zijn. Ik heb al verschillende keren dingen gelezen over verbruiken die veel spectaculairder waren. In Top Gear haalde Jeremy Clarkson ook een keer een waanzinnig laag verbruik met een A8 4.0 TDI.
Daar hebben we weer een hybride basher die zijn argumenten basseert op van horen zeggenquote:Op woensdag 9 december 2009 21:49 schreef Catch22- het volgende:
[..]
De financiele voordelen staan in schril contrast met de voordelen.
Een Prius doet 1:17 als je een veel snelweg rijdt. Dat doet een willekeurige andere benzineauto wss ook wel. En een diesel wordt nog zwaar belast, terwijl een Bluemotion Golf gewoon 1:25 doet.
Het is heel erg hypocriet en de regering doet alsof Hybridettechniek heilig, maar het is gewoon een 'leuke' ontwikkeling, maar iedereen is het er wel over eens dat het in deze vorm gewoon niet gaat werken.
belastingen e.d. moeten op praktijkverbruiik en uitstoot worden berekend, niet op ideale hypermiling cijfers. Want de 1:30 waarop ze de Prius inschieten, haal je alleen als je gaat hypermilen. En dat is buiten irritant en gevaarlijk, ook nog eens iets dat niemand doet
Vandezelfde site.quote:Op donderdag 10 december 2009 20:07 schreef Catch22- het volgende:
Ik rij dagelijks met 130pk en ik heb in je Hybride gereden, maar die 120pk is in geen velden of wegen vergelijkbaar.
Daarnaast is hybride techniek niet nieuw, in de jaren 50 waren er al hybride auto's. In de tussentijd is de benzinemotor heel ver gevorderd en ook electrische aandrijving heeft niet stilgestaan.
Die 2 combineren is ook niet bijzonder spannend.
Benzinehybride zoals nu in de prius en civic is gewoon niet echt toekomstgericht.
Als we echt ergens willen komen moet er verder worden gekeken dan 'Tweaks' van huidige motoren.
http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/0-Alle_Modelle.html?esearch=1&fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2005
daar zie je dat een golfje 6 1.4 tsi ook best 1:20 kan rijden...
Dat is maar één zijde van het verhaal. Het Dieselproces zet ook meer potentiële energie om in bewegingsenergie dan het Ottoproces. De laatste heeft grotere verliezen door extra productie van warmte.quote:Op donderdag 10 december 2009 19:53 schreef Revolution-NL het volgende:
Diesel en Benzine vergelijken is hetzelfde als appels en peren vergelijken omdat een liter diesel meer energie bevat als een liter benzine.
Kwaliteitspostquote:Op vrijdag 11 december 2009 10:39 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Vandezelfde site.
Verbruik gegevens Golf 1.4tsi
41.244.511 km und 3.407.026 l Benzin 8,26 l/100km 41.244.511 km und 3.407.026 l
Verbruik gegevens Honda Civic Hybrid
2.700.730 km und 154.350 l Benzin 5,72 l/100km 2.700.730 km und 154.350 l
Een 1.4 TSI rijd gemiddeld dus 1:12
Een HCH rijd gemiddeld 1:17.4
Maar je hebt gelijk een 1.4 tsi KAN 1:20 rijden. Ik rij in de file ook 1:100.
En dan is de Civic volgens mij nog een stuk zwaarder ook. Nee een hybride heeft idd geen enkele toegevoegde waarde.
Als mijn accu vol isdan rijd ik de doorsnee 100pk dieseltjes / 1,6 benzine motoren gewoon eruit tot de 170.Maar ik weet inderdaad niet waar ik over praat. Ik heb pas 20.000km in de Civic gereden.
Ben het wel met je eens dat de snelheids beleving anders is. Ik reed hiervoor een Fiat Grande Punt Sport met een 1.9jtd 130pk en dat voelt veel sneller aan terwijl het netto weinig uitmaakt. Zelfs de Seat Leon 1.9TDI met 105 pk die ik daarvoor 2 jaar heb gehad voelde sneller terwijl deze toch echt een fractie langzamer is.
Maargoed back ontopic.
Als je nu al weet dat je mooi nieuws heb, waarom vertel je het nu dan niet?quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:10 schreef Yoan het volgende:
Morgen weer eens tanken, maar ik schat zo in dat het geen 1 op 23 wordt. Het zal rond de 22,8 liggen die ik eerder heb behaald.
Begin volgende week heb ik mooi nieuws over de banden.
Je hebt helemaal gelijk. Top Gear had dat ook mooi gedemonstreerd: een Prius ging volgas rijden over het circuit, en een BMW M3 (de nieuwste, met 400pk) hoefde alleen maar bij te blijven. De Prius deed zo'n 5 'miles per gallon' méér dan de BMWquote:Op dinsdag 8 december 2009 17:55 schreef menmulder het volgende:
Ik heb het dan nog niet eens over doortrekken tot hoog in de toeren, om uberhoud ook maar een beetje vooruit te komen met 60pk op 1000 kilo moet je gewoon veel gas geven, waar dit bij de 1.6 niet nodig is. Wat al snel resluteerd in een lager verbruik van de 1.6. Ik snap ook niet waarom ze een te lichte motor in een zware auto leggen. Natuurlijk gaat dit bij een lichtere auto niet op
[..]
En nu ga je met beiden 80 rijden in de hoogste versnelling, wat is dan het verbruik van de Prius en de BMW?quote:Op zaterdag 12 december 2009 12:44 schreef davidov2009 het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk. Top Gear had dat ook mooi gedemonstreerd: een Prius ging volgas rijden over het circuit, en een BMW M3 (de nieuwste, met 400pk) hoefde alleen maar bij te blijven. De Prius deed zo'n 5 'miles per gallon' méér dan de BMW
Nee, minder, het verbruik van de prius lag duidelijk hogerquote:Op zaterdag 12 december 2009 12:44 schreef davidov2009 het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk. Top Gear had dat ook mooi gedemonstreerd: een Prius ging volgas rijden over het circuit, en een BMW M3 (de nieuwste, met 400pk) hoefde alleen maar bij te blijven. De Prius deed zo'n 5 'miles per gallon' méér dan de BMW
Wat een test ook hequote:Op zaterdag 12 december 2009 13:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, minder, het verbruik van de prius lag duidelijk hoger
Oké thanks, ik had al ge-googled maar toch nog verkeerd. Ga het meteen veranderen.quote:Op zaterdag 12 december 2009 22:32 schreef Barcaconia het volgende:
Je hebt een zeldzame Citroen SM op de foto gezet, geen CX
nou....quote:Op vrijdag 11 december 2009 19:10 schreef Yoan het volgende:
Begin volgende week heb ik mooi nieuws over de banden.
Ik rijd 1:12 op benzine en nog geen 1:10 op LPG (Vialle LPi installatie, heeft toch een goede reputatie). Lijkt me niet bepaald zuiniger dus, wel goedkoperquote:Op dinsdag 15 december 2009 18:50 schreef boertie het volgende:
Ooit gedacht aan lpg toevoeging?
Ik heb een jaar of 2 geleden gelezen dat er mensen mee aan het experimenteren waren en dat de eerste resultaten zeer interessant waren.
Inmiddels zal de techniek wel wat verder zijn maar dat heb ik niet gevolgd.
Klopt, dus van het voorjaar gaat het er sowieso een stuk beter uitzien.quote:Op woensdag 16 december 2009 00:25 schreef Catch22- het volgende:
je rijdt nu met winterdiesel toch? Is ook niet echt goed voor je verbruik.
mits de motor oke is en de LPG Installatie goed wordt afgesteld.quote:Op woensdag 16 december 2009 02:12 schreef Turquaz52 het volgende:
lpg = meer vermogen en veel minder verbruik
Nee altijd..quote:Op woensdag 16 december 2009 23:08 schreef Catch22- het volgende:
[..]
mits de motor oke is en de LPG Installatie goed wordt afgesteld.
precies.quote:Op donderdag 17 december 2009 00:06 schreef Catch22- het volgende:
ik bedoelde lpg op een benzine.
Als je hem goed afstelt kan je meer vermogen halen.
TJABBBBOOOOOO!quote:Op donderdag 17 december 2009 10:17 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
precies.
bij oudere lpg systemen had je duidelijk minder trekkracht. je moet zoiets goed afstellen.
Koop jij ook vergulde kabels van ¤ 500,- voor je versterker?quote:Op donderdag 17 december 2009 20:22 schreef Yoan het volgende:
De op internet veel besproken AeroFinn gaat ingebouwd worden in mijn auto. TCE GoFour uit Stadskanaal heeft dit aangeboden. Sommigen zeggen dat het werkt, sommigen spreken dit tegen. Binnen een paar maanden zal blijken wat het effect is van de AeroFinn op het verbruik. Simpel gezegd komt het erop neer dat hierdoor meer lucht in de cilinders komt met een betere verbranding als gevolg.
[ afbeelding ]
Update over de AeroFinn: http://www.mijnbluemotion(...)t-mijn-bluemotion-11
Tsja, we gaan het meemaken. Ik ben erg benieuwd in ieder geval!quote:Op donderdag 17 december 2009 20:37 schreef Barcaconia het volgende:
Ik geloof niet in de Aerofinn. Als het al zou werken is het verschil echt minimaal. Als je dat ding gesponsord krijgt is het wel een makkelijke manier om het te testen natuurlijk.
Het eerste is mogelijk, echter niet altijd het geval. Het tweede is sowieso niet waar.quote:Op woensdag 16 december 2009 02:12 schreef Turquaz52 het volgende:
lpg = meer vermogen en veel minder verbruik
Bij een mix van diesel dus welquote:Op zondag 20 december 2009 15:38 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Het eerste is mogelijk, echter niet altijd het geval. Het tweede is sowieso niet waar.
quote:Op zondag 20 december 2009 13:42 schreef Yoan het volgende:
[ afbeelding ]
De lichtgewicht Audi velgen liggen klaar, te wachten op nieuwe smalle bandjes: http://www.mijnbluemotion.nl/lichtgewicht-velgen-liggen-klaar-12
Volgende week verwacht ik eindelijk het nieuws over de banden te kunnen melden.
Waarom vertel je niet gewoon wat er met die banden is?quote:Op maandag 21 december 2009 22:56 schreef Yoan het volgende:
Die lelijke schijven zie ik niet snel op m'n auto komen, maar het helpt wel.
Nieuws over de banden moet toch nog even wachten.
Nog een sfeerfotootje:
[ afbeelding ]
Ik vind je auto best wel vet voor een zuinig auto..quote:Op maandag 21 december 2009 22:56 schreef Yoan het volgende:
Die lelijke schijven zie ik niet snel op m'n auto komen, maar het helpt wel.
Nieuws over de banden moet toch nog even wachten.
Nog een sfeerfotootje:
[ afbeelding ]
Ik baal ervan, de sponsor wil pas dat het bekend wordt als de banden eronder zitten. Steeds dacht ik nieuws te kunnen melden, maar het moet nu wachten.quote:Op maandag 21 december 2009 23:21 schreef leolinedance het volgende:
Waarom vertel je niet gewoon wat er met die banden is?
Ik rij juist zuiniger door de sneeuw.quote:Op donderdag 24 december 2009 22:15 schreef Yoan het volgende:
[..]
Ik baal ervan, de sponsor wil pas dat het bekend wordt als de banden eronder zitten. Steeds dacht ik nieuws te kunnen melden, maar het moet nu wachten.
Nu lijkt het net alsof ik met opzet geheimzinnig zit te doen, maar dat is niet de bedoeling.
Van de week getankt; door de sneeuw en 2 files niet eens de 1 op 22 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/sneeuw-en-files-13
quote:Op vrijdag 4 december 2009 12:13 schreef Kreator het volgende:
[..]
Als je er als een oud wijf op een testbaan mee gaat rijden wel ja. Als je er normaal mee de weg opgaat niet.
Hoe kan dat dat ie zoveel verbruikt dan? Heb je een zware rechtervoet..?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 22:23 schreef kevin20vt het volgende:
Mijn Golf 4 verbruikt momenteel 1 op 10,5 ipv de gebruikelijke 1 op 10,9![]()
Is dan toch best een heel stuk zuiniger zo'n tdi
hmmm ja, okee.. en zware rechtervoetquote:
quote:Op woensdag 6 januari 2010 10:54 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
En benzine i.p.v. diesel, te zien aan je username.
Zou daar toch echt even mee wachten tot de sneeuw en vorst ellende voorbij is.quote:Op woensdag 6 januari 2010 20:29 schreef Yoan het volgende:
Het is zover: a.s. zaterdag worden nieuwe, smalle banden gemonteerd op de 15" Audi velgen.
[ afbeelding ]
Maxxis Banden sponsort het project en zij leveren 4x 165/80-15 banden. Dat is 40 mm smaller dan de banden waar ik nu op rij (205/55-16).
Als het weer het toelaat doe ik een vergelijkingstest m.b.t. het verbruik voor en na de montage.
http://www.mijnbluemotion(...)t-mijn-bluemotion-15
Die rijden met spikes, en bij het rijden in sneeuw gaat het niet om druk per cm maar een groot oppervlak te hebben, en flexibel rubber, daarom zijn winterbanden ook van zachter rubber.quote:Op donderdag 7 januari 2010 19:13 schreef Yoan het volgende:
Ten eerste heb ik geen winterbanden en ten tweede zijn smallere banden juist beter in sneeuw e.d. Meer druk per vierkante cm.
Waarom zouden ze bij sneeuwrally's op zulke smalle bandjes rijden met 300 pk?![]()
[ afbeelding ]
Niet waar. Smallere banden geven wel degelijk voordeel in de sneeuw. Ik heb geen zin om de hele onderbouwing te typen en waarschijnlijk zit het toch verser in TS' hoofd, dus ik laat hem de kansquote:Op donderdag 7 januari 2010 20:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die rijden met spikes, en bij het rijden in sneeuw gaat het niet om druk per cm maar een groot oppervlak te hebben, en flexibel rubber, daarom zijn winterbanden ook van zachter rubber.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |