abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 december 2009 @ 22:05:51 #151
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75462449
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:49 schreef Catch22- het volgende:

[..]

De financiele voordelen staan in schril contrast met de voordelen.

Een Prius doet 1:17 als je een veel snelweg rijdt. Dat doet een willekeurige andere benzineauto wss ook wel. En een diesel wordt nog zwaar belast, terwijl een Bluemotion Golf gewoon 1:25 doet.

Het is heel erg hypocriet en de regering doet alsof Hybridettechniek heilig, maar het is gewoon een 'leuke' ontwikkeling, maar iedereen is het er wel over eens dat het in deze vorm gewoon niet gaat werken.

belastingen e.d. moeten op praktijkverbruiik en uitstoot worden berekend, niet op ideale hypermiling cijfers. Want de 1:30 waarop ze de Prius inschieten, haal je alleen als je gaat hypermilen. En dat is buiten irritant en gevaarlijk, ook nog eens iets dat niemand doet
Ja maar diesel en benzine/hybride is niet te vergelijken he.

En je moet ergens beginnen uiteraard, de dieseltechniek is ook niet altijd zo geweest als die nu is. Wie dacht 20 jaar geleden dat diesel zo'n opmars zou gaan maken? Een Prius doet het eigenlijk al best goed Het fiscaal voordeel etc. staan niet in verhouding tot de voordelen, maar dat zegt niet veel over de auto zelf.

De persoon waar ik op reageerde deed iets van hybride = . Net zo'n opmerking als 'gas is alleen om op te koken' En daar ben ik het niet mee eens, zeker met het verhaal van gas niet.
  woensdag 9 december 2009 @ 22:10:54 #152
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75462663
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:05 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja maar diesel en benzine/hybride is niet te vergelijken he.

En je moet ergens beginnen uiteraard, de dieseltechniek is ook niet altijd zo geweest als die nu is. Wie dacht 20 jaar geleden dat diesel zo'n opmars zou gaan maken? Een Prius doet het eigenlijk al best goed Het fiscaal voordeel etc. staan niet in verhouding tot de voordelen, maar dat zegt niet veel over de auto zelf.

De persoon waar ik op reageerde deed iets van hybride = . Net zo'n opmerking als 'gas is alleen om op te koken' En daar ben ik het niet mee eens, zeker met het verhaal van gas niet.
De ellende is dat mensen alleen maar naar het brandstofverbruik kijken als ze het over milieu hebben met autos, op het moment dat een auto in de etalage staat vers uit de fabriek en nog geen meter gereden bij wijze van spreken heeft ie echter al het grootste gedeelte van zijn vervuiling achter zich. Een prius stoot wellicht wat minder CO2 uit maar hij is verschrikkelijk smerig om te maken. Accus zijn echt erg smerig, en dan heb ik het er nog niet over dat de accus zeker geen 10, 15 jaar mee zullen gaan, en dat een hybride ook weer verwerkt moet worden na zijn economische levensduur. Al die troep die er in zit moet verwerkt worden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 9 december 2009 @ 22:14:13 #153
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75462785
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:05 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja maar diesel en benzine/hybride is niet te vergelijken he.

En je moet ergens beginnen uiteraard, de dieseltechniek is ook niet altijd zo geweest als die nu is. Wie dacht 20 jaar geleden dat diesel zo'n opmars zou gaan maken? Een Prius doet het eigenlijk al best goed Het fiscaal voordeel etc. staan niet in verhouding tot de voordelen, maar dat zegt niet veel over de auto zelf.

De persoon waar ik op reageerde deed iets van hybride = . Net zo'n opmerking als 'gas is alleen om op te koken' En daar ben ik het niet mee eens, zeker met het verhaal van gas niet.
dat weet ik, maar ik vind dat belastingen op praktisch milieubelasting moeten worden gebasseerd, niet op papieren milieubelasting.

Mijn oom zag in Duitsland een Lupo 1.4 Automaat met 40dkm op de teller staan op de sloop. Was ingeruild voor de slooppremie. Die auto is waarschijnlijk zuiniger dan de auto die ervoor in de plaats komt. We zijn gewoon doorgeslagen in de milieuhype, er wordt niet praktisch gedacht.

Het is wel goed voor de economie tho.. Maar zeg dat dan gewoon eerlijk, ipv elke keer maar achter het co2 bordje te gaan staan
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 9 december 2009 @ 22:18:55 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75462961
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:14 schreef Catch22- het volgende:

Het is wel goed voor de economie tho..
Nee, ook niet, want die slooppremie wordt betaald uit belastinggeld, en er word daarmee alleen maar zo lang er premie is nieuwe autos mee gekocht. Daarna verkoopt men veel minder nieuwe autos, je vervroegd alleen de aanschaf. Verder leveren oude autos ook werk op, namelijk in de tweedehands handel, de reparatie, etc. Milieu is er niet mee gebaat, want de motoren uit die sloopautos mogen weer worden verkocht naar afrika ofzo.
Het is gewoon kapitaalvernietiging over de rug van de belastingbetaler en excuuspolitiek
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 9 december 2009 @ 22:36:06 #155
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75463712
dat is waar, maar nu verplaats je het naar een moment waarop de conjuctuur een injectie in de economie rechtvaardigt
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 9 december 2009 @ 22:45:27 #156
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75464188
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:36 schreef Catch22- het volgende:
dat is waar, maar nu verplaats je het naar een moment waarop de conjuctuur een injectie in de economie rechtvaardigt
Die niets oplevert omdat je mensen die oude autos repareren en ermee handelen ermee schaad, en de toename in verkoop van nieuwe autos komt grotendeels uit import autos.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75465227
Uummmm we dwalen een beetje van het onderwerp af
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75474427
quote:
Op woensdag 9 december 2009 22:10 schreef Pietverdriet het volgende:
De ellende is dat mensen alleen maar naar het brandstofverbruik kijken als ze het over milieu hebben met autos, op het moment dat een auto in de etalage staat vers uit de fabriek en nog geen meter gereden bij wijze van spreken heeft ie echter al het grootste gedeelte van zijn vervuiling achter zich. Een prius stoot wellicht wat minder CO2 uit maar hij is verschrikkelijk smerig om te maken. Accus zijn echt erg smerig, en dan heb ik het er nog niet over dat de accus zeker geen 10, 15 jaar mee zullen gaan, en dat een hybride ook weer verwerkt moet worden na zijn economische levensduur. Al die troep die er in zit moet verwerkt worden.
Je vergeet nog een heel simpel aspect: die Prius wordt aan de andere kant van de wereld gebouwd. Transport kost ook brandstof.

En on topic: ik denk dat 1 op 25 goed haalbaar moet zijn. Ik heb al verschillende keren dingen gelezen over verbruiken die veel spectaculairder waren. In Top Gear haalde Jeremy Clarkson ook een keer een waanzinnig laag verbruik met een A8 4.0 TDI.
pi_75484089
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:30 schreef green_power het volgende:

[..]

Turq, ik kan me voorstellen dat je je theorie over wat oudere materie hebt gekregen... In principe heb je namelijk wel gelijk, maar de rest ook.

Verschillen in injectie:

Monopoint:
Er is één injector voor de hele motor die centraal voor de gasklep benzine inspuit op ongeveer 1 bar. Eigenlijk de opvolger van een elektronisch gestuurde enkelvoudige carburateur. Het voordeel t.o.v. een elektronisch gestuurde carburator is een fijnere mengselcontrole dankzij een betere verneveling van de benzine. Ook het brandstofverbruik ligt lager, vooral omdat de brandstofinspuiting tijdens het afremmen op de motor onderbroken wordt.

Multipoint:
Er zijn meerdere injectoren voor de hele motor. Hierin wordt weer onderscheidt gemaakt in elektronische en mechanische inspuiting.

Mechanische inspuiting:
Bij mechanisch gebaseerde systemen spuiten de injectoren continu benzine in, ze stoppen niet met inspuiten en ze houden geen rekening met het tijdstip waarop de inlaatklep opent.

Elektronische inspuiting:
Bij de volledig elektronische systemen gebeurt de bepaling van de in te spuiten hoeveelheid brandstof volledig elektronisch afhankelijk van een aantal parameters. De injectoren worden elektronisch aangestuurd om de juiste hoeveelheid benzine in te spuiten. Deze systemen spuiten niet continu in, maar een keer per toer van de motor.

Bij de eerste systemen gebeurde dit gelijktijdig voor alle cilinders. Men spreekt dan van een simultane inspuiting. Het nadeel is dat de mengselvorming dan per cilinder verschilt, aangezien het mengsel bij sommige cilinders veel tijd krijgt om te vermengen, en bij andere cilinders direct aangezogen worden via de inlaatklep.

Vandaar dat tegenwoordig enkel nog de sequentiële inspuiting toegepast wordt. De injectoren worden op verschillende momenten aangestuurd zodat voor elke cilinder op het optimale moment de benzine gespoten wordt.

Er bestaan ook semi-sequentiële injectiesystemen, waarbij de cilinders in groepen ingedeeld worden. Deze groepen worden sequentieel aangestuurd, maar alle injectoren van dezelfde groep spuiten op hetzelfde moment benzine in.


Maarrrrr wat de mensen hier opvalt, is dat de theorie die jij "beheerst" in theorie wel klopt, maar dat dit vaak niet de laatste ontwikkelingen zijn. Verder het type auto`s waar jij vaak aan sleutelt zijn niet de nieuwste en dus zul je de modernere varianten van inspuiting minder snel in de praktijk ervaren.

Je lijkt de grondbeginselen van autotechniek wel door te hebben (en waarschijnlijk ben je redelijk praktisch), maar voordat je denkt op niveau een discussie te beginnen, ga dan even na wat je denkt dat correct is. Nee, eigenlijk doe dit niet en ga zo door, daar kan ik namelijk veel harder om lachen.

Maar wat ik je dus probeer uit te leggen is dat er een verschil is tussen monteurs en engineers
Hierbij mijn handdoek in de ring.

Maar ik had toch gelijk en de anderen ook
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_75493253
quote:
Op donderdag 10 december 2009 10:29 schreef lyolyrc het volgende:
En on topic: ik denk dat 1 op 25 goed haalbaar moet zijn. Ik heb al verschillende keren dingen gelezen over verbruiken die veel spectaculairder waren. In Top Gear haalde Jeremy Clarkson ook een keer een waanzinnig laag verbruik met een A8 4.0 TDI.
1 op 25 is zeker te halen, daarom heb ik dat ook als eerste doelstelling gesteld. De tweede doelstelling 1 op 30 is pas echt een uitdaging waar serieuze aanpassingen voor nodig zijn.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75493574
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:49 schreef Catch22- het volgende:

[..]

De financiele voordelen staan in schril contrast met de voordelen.

Een Prius doet 1:17 als je een veel snelweg rijdt. Dat doet een willekeurige andere benzineauto wss ook wel. En een diesel wordt nog zwaar belast, terwijl een Bluemotion Golf gewoon 1:25 doet.

Het is heel erg hypocriet en de regering doet alsof Hybridettechniek heilig, maar het is gewoon een 'leuke' ontwikkeling, maar iedereen is het er wel over eens dat het in deze vorm gewoon niet gaat werken.

belastingen e.d. moeten op praktijkverbruiik en uitstoot worden berekend, niet op ideale hypermiling cijfers. Want de 1:30 waarop ze de Prius inschieten, haal je alleen als je gaat hypermilen. En dat is buiten irritant en gevaarlijk, ook nog eens iets dat niemand doet
Daar hebben we weer een hybride basher die zijn argumenten basseert op van horen zeggen

Ooit welleens in een Diesel gereden van 20 jaar geleden? De hybride techniek staat in de kinderschoenen en heeft nog een lange weg te gaan. Toch is de toekomst van deze techniek veelbelovend.

Ik rij zelf een Honda Civic Hybrid en een gecombineerd dagelijks verbruik van 1:18-1:19 is heel normaal. Doe dat maar eens na met een gelijkwaardige benzine auto met 120pk en een gewicht van 1300kg. Dan mag jij me vertellen welke conventionele benzine auto hierbij in de buurt komt.

Diesel en Benzine vergelijken is hetzelfde als appels en peren vergelijken omdat een liter diesel meer energie bevat als een liter benzine.

[ Bericht 0% gewijzigd door Revolution-NL op 10-12-2009 20:02:11 ]
  donderdag 10 december 2009 @ 20:07:28 #162
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75494157
Ik rij dagelijks met 130pk en ik heb in je Hybride gereden, maar die 120pk is in geen velden of wegen vergelijkbaar.

Daarnaast is hybride techniek niet nieuw, in de jaren 50 waren er al hybride auto's. In de tussentijd is de benzinemotor heel ver gevorderd en ook electrische aandrijving heeft niet stilgestaan.

Die 2 combineren is ook niet bijzonder spannend.

Benzinehybride zoals nu in de prius en civic is gewoon niet echt toekomstgericht.

Als we echt ergens willen komen moet er verder worden gekeken dan 'Tweaks' van huidige motoren.

http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/0-Alle_Modelle.html?esearch=1&fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2005

daar zie je dat een golfje 6 1.4 tsi ook best 1:20 kan rijden...
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  vrijdag 11 december 2009 @ 10:39:05 #163
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_75509610
quote:
Op donderdag 10 december 2009 20:07 schreef Catch22- het volgende:
Ik rij dagelijks met 130pk en ik heb in je Hybride gereden, maar die 120pk is in geen velden of wegen vergelijkbaar.

Daarnaast is hybride techniek niet nieuw, in de jaren 50 waren er al hybride auto's. In de tussentijd is de benzinemotor heel ver gevorderd en ook electrische aandrijving heeft niet stilgestaan.

Die 2 combineren is ook niet bijzonder spannend.

Benzinehybride zoals nu in de prius en civic is gewoon niet echt toekomstgericht.

Als we echt ergens willen komen moet er verder worden gekeken dan 'Tweaks' van huidige motoren.

http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/0-Alle_Modelle.html?esearch=1&fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2005

daar zie je dat een golfje 6 1.4 tsi ook best 1:20 kan rijden...
Vandezelfde site.

Verbruik gegevens Golf 1.4tsi
41.244.511 km und 3.407.026 l Benzin 8,26 l/100km 41.244.511 km und 3.407.026 l

Verbruik gegevens Honda Civic Hybrid
2.700.730 km und 154.350 l Benzin 5,72 l/100km 2.700.730 km und 154.350 l

Een 1.4 TSI rijd gemiddeld dus 1:12
Een HCH rijd gemiddeld 1:17.4

Maar je hebt gelijk een 1.4 tsi KAN 1:20 rijden. Ik rij in de file ook 1:100 .


En dan is de Civic volgens mij nog een stuk zwaarder ook. Nee een hybride heeft idd geen enkele toegevoegde waarde.

Als mijn accu vol is dan rijd ik de doorsnee 100pk dieseltjes / 1,6 benzine motoren gewoon eruit tot de 170.Maar ik weet inderdaad niet waar ik over praat. Ik heb pas 20.000km in de Civic gereden.

Ben het wel met je eens dat de snelheids beleving anders is. Ik reed hiervoor een Fiat Grande Punt Sport met een 1.9jtd 130pk en dat voelt veel sneller aan terwijl het netto weinig uitmaakt. Zelfs de Seat Leon 1.9TDI met 105 pk die ik daarvoor 2 jaar heb gehad voelde sneller terwijl deze toch echt een fractie langzamer is.


Maargoed back ontopic.
pi_75509913
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:53 schreef Revolution-NL het volgende:
Diesel en Benzine vergelijken is hetzelfde als appels en peren vergelijken omdat een liter diesel meer energie bevat als een liter benzine.
Dat is maar één zijde van het verhaal. Het Dieselproces zet ook meer potentiële energie om in bewegingsenergie dan het Ottoproces. De laatste heeft grotere verliezen door extra productie van warmte.

Overigens heeft TNO een heleboel auto's op de rollenbank geplaatst en geconcludeerd dat het verbruik van zowel hybrides als extra zuinige benzinemotoren gemiddeld 1,5-2 liter per 100 km afwijkt van de opgegeven waarde.
  vrijdag 11 december 2009 @ 12:08:21 #165
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75512607
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 10:39 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Vandezelfde site.

Verbruik gegevens Golf 1.4tsi
41.244.511 km und 3.407.026 l Benzin 8,26 l/100km 41.244.511 km und 3.407.026 l

Verbruik gegevens Honda Civic Hybrid
2.700.730 km und 154.350 l Benzin 5,72 l/100km 2.700.730 km und 154.350 l

Een 1.4 TSI rijd gemiddeld dus 1:12
Een HCH rijd gemiddeld 1:17.4

Maar je hebt gelijk een 1.4 tsi KAN 1:20 rijden. Ik rij in de file ook 1:100 .


En dan is de Civic volgens mij nog een stuk zwaarder ook. Nee een hybride heeft idd geen enkele toegevoegde waarde.

Als mijn accu vol is dan rijd ik de doorsnee 100pk dieseltjes / 1,6 benzine motoren gewoon eruit tot de 170.Maar ik weet inderdaad niet waar ik over praat. Ik heb pas 20.000km in de Civic gereden.

Ben het wel met je eens dat de snelheids beleving anders is. Ik reed hiervoor een Fiat Grande Punt Sport met een 1.9jtd 130pk en dat voelt veel sneller aan terwijl het netto weinig uitmaakt. Zelfs de Seat Leon 1.9TDI met 105 pk die ik daarvoor 2 jaar heb gehad voelde sneller terwijl deze toch echt een fractie langzamer is.


Maargoed back ontopic.
Kwaliteitspost
pi_75526972
Morgen weer eens tanken, maar ik schat zo in dat het geen 1 op 23 wordt. Het zal rond de 22,8 liggen die ik eerder heb behaald.

Begin volgende week heb ik mooi nieuws over de banden.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  vrijdag 11 december 2009 @ 20:04:31 #167
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75528990
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 19:10 schreef Yoan het volgende:
Morgen weer eens tanken, maar ik schat zo in dat het geen 1 op 23 wordt. Het zal rond de 22,8 liggen die ik eerder heb behaald.

Begin volgende week heb ik mooi nieuws over de banden.
Als je nu al weet dat je mooi nieuws heb, waarom vertel je het nu dan niet?
pi_75546010
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 17:55 schreef menmulder het volgende:
Ik heb het dan nog niet eens over doortrekken tot hoog in de toeren, om uberhoud ook maar een beetje vooruit te komen met 60pk op 1000 kilo moet je gewoon veel gas geven, waar dit bij de 1.6 niet nodig is. Wat al snel resluteerd in een lager verbruik van de 1.6. Ik snap ook niet waarom ze een te lichte motor in een zware auto leggen. Natuurlijk gaat dit bij een lichtere auto niet op
[..]


Je hebt helemaal gelijk. Top Gear had dat ook mooi gedemonstreerd: een Prius ging volgas rijden over het circuit, en een BMW M3 (de nieuwste, met 400pk) hoefde alleen maar bij te blijven. De Prius deed zo'n 5 'miles per gallon' méér dan de BMW
Killing as few patients as possible.
  zaterdag 12 december 2009 @ 13:24:14 #169
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75546952
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 12:44 schreef davidov2009 het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk. Top Gear had dat ook mooi gedemonstreerd: een Prius ging volgas rijden over het circuit, en een BMW M3 (de nieuwste, met 400pk) hoefde alleen maar bij te blijven. De Prius deed zo'n 5 'miles per gallon' méér dan de BMW
En nu ga je met beiden 80 rijden in de hoogste versnelling, wat is dan het verbruik van de Prius en de BMW?
  zaterdag 12 december 2009 @ 13:45:44 #170
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75547472
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 12:44 schreef davidov2009 het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk. Top Gear had dat ook mooi gedemonstreerd: een Prius ging volgas rijden over het circuit, en een BMW M3 (de nieuwste, met 400pk) hoefde alleen maar bij te blijven. De Prius deed zo'n 5 'miles per gallon' méér dan de BMW
Nee, minder, het verbruik van de prius lag duidelijk hoger
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 12 december 2009 @ 14:25:40 #171
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75548424
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 13:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, minder, het verbruik van de prius lag duidelijk hoger
Wat een test ook he Maar woorden maak ik er niet aan vuil.
pi_75562479
Vandaag getankt en zoals verwacht de 1 op 23 niet gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-12-dec-10

Meteen daarna in de file beland...
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  zaterdag 12 december 2009 @ 22:32:16 #173
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_75562716
Je hebt een zeldzame Citroen SM op de foto gezet, geen CX
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_75562902
quote:
Op zaterdag 12 december 2009 22:32 schreef Barcaconia het volgende:
Je hebt een zeldzame Citroen SM op de foto gezet, geen CX
Oké thanks, ik had al ge-googled maar toch nog verkeerd. Ga het meteen veranderen.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75643353
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 19:10 schreef Yoan het volgende:
Begin volgende week heb ik mooi nieuws over de banden.
nou....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')