abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75409692
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:43 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Daarnaast, de turbo wil graag koele lucht hebben, niet de warme lucht die de openluchtfilter aantrekt die van de turbo zelf afkomt (als je het verhaal leest, dan wist je dat de openluchtfilter direct boven de turbo hangt bij de goedekope dingen).

Misschien kun je je de topgear aflevering van de Bugatti Veyron tegen de McLaren F1 herinneren. Waar hamster maar al te vaak vertelde dat de turbo's van de Veyron niet optimaal konden presteren vanwege de warme lucht in Dubai. Dat is hetzelfde probleem als met goedkope (en dus slechte) openluchtfilters.
De openluchtfilter hadden we netjes achter het koplamp verstopt met de neus na beneden achter de bumper.. ook hebben we wat gefabriceerd van de oude luchtfilterbak dat de openluchtfilter bijna geen warme lucht zou trekken.

De auto trok zeer zeker harder op (niet gelijk van 4 seconden minder na de 100 ofzo), maar hij trok voornamelijk langer door, want iedereen die een TDI heeft en heeft willen doortrekken tot de begrenzer weet dat je na de 3/3200rpm niet meer zoveel vermogen hebt dan daarvoor.
Met de openluchtfiltertje trok hij met gemak door tot de 4000rpm.. En op de boordcomputer stond ook dat ie een liter minder verbruikte op een constante snelheid van 110 of 120.

Tja, ik zou alleen kunnen zeggen van test het zelf uit. Je merkt het van zelf.
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_75409926
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:56 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

De openluchtfilter hadden we netjes achter het koplamp verstopt met de neus na beneden achter de bumper.. ook hebben we wat gefabriceerd van de oude luchtfilterbak dat de openluchtfilter bijna geen warme lucht zou trekken.

De auto trok zeer zeker harder op (niet gelijk van 4 seconden minder na de 100 ofzo), maar hij trok voornamelijk langer door, want iedereen die een TDI heeft en heeft willen doortrekken tot de begrenzer weet dat je na de 3/3200rpm niet meer zoveel vermogen hebt dan daarvoor.
Met de openluchtfiltertje trok hij met gemak door tot de 4000rpm.. En op de boordcomputer stond ook dat ie een liter minder verbruikte op een constante snelheid van 110 of 120.

Tja, ik zou alleen kunnen zeggen van test het zelf uit. Je merkt het van zelf.


En nu kom je opeens met het verhaal dat je er wat omheen gebouwd hebt. Achteraf gelul noem ik dat.

Als je dan iemand een openluchtfilter wilt aansmeren, zet dat er dan meteen bij anders kom het zeer ongeloofwaardig over. Net als nu trouwens.

Laat de foto's van het 'getunde' blok maar eens zien, want ik kan me niet voorstellen dat een sjonnietuner als jij er geen foto's van heeft.

[ Bericht 7% gewijzigd door RealBizkit666 op 08-12-2009 15:09:06 ]
pi_75410466
Of de 1.4 nou daadwerkelijk zuiniger rijd als de 1.6 durf ik nog wel in twijfel te trekken. Heb zelf een golf 3 1.4 met 44KW en kan je vertellen als je een beetje doorrijd is de 1.6 zuiniger als de 1.4, heel logisch eigenlijk de 1.4 heeft maar 60pk op een auto van +- 1000kg, die werkt zich dus constant de nete, waarbij een 1.6 veel minder hard hoeft te werken. Dus kleiner is niet altijd beter ...
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:21 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Je zult waarschijnlijk het gevoel gehad hebben dat hij harder reed vanwege het geluid. Maar door het vermogensverlies wordt hij inderdaad wel zuiniger. Dat ben ik helemaal met je eens. De 1.4 van Golf is zuiniger dan de 1.6 omdat die minder vermogen heeft.

Maar met meer vermogen kun je ook zuiniger rijden, het is maar net hoe zwaar je rechtervoet is.
Maar een openluchtfilter is gewoon slecht voor je motor als je het niet goed doet. De kosten die je dan uitspaart van het zuiniger rijden ben je kwijt aan extra onderhoud. Als je het goed doet, dan rij je wel zuiniger en heb je geen extra onderhoud.
pi_75410675
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 15:16 schreef menmulder het volgende:
Of de 1.4 nou daadwerkelijk zuiniger rijd als de 1.6 durf ik nog wel in twijfel te trekken. Heb zelf een golf 3 1.4 met 44KW en kan je vertellen als je een beetje doorrijd is de 1.6 zuiniger als de 1.4, heel logisch eigenlijk de 1.4 heeft maar 60pk op een auto van +- 1000kg, die werkt zich dus constant de nete, waarbij een 1.6 veel minder hard hoeft te werken. Dus kleiner is niet altijd beter ...
[..]


Als je beide auto's op dezelfde manier rijdt, dan zal de 1.4 zuiniger zijn dan de 1.6. Je kunt het natuurlijk niet verglijken als je met de 1.4 tot 6000 RPM doortrekt en de 1.6 maar tot 2500 RPM.
  dinsdag 8 december 2009 @ 16:48:44 #130
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_75414044
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 11:58 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Het kan goed kloppen dat er hier en daar systemen zijn die ook een 1-4-3-2 inspuiting..
Zeg maar gerust zo'n beetje alle systemen die aan Euro 2 willen voldoen.
En geloof me: het komt echt nauw
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_75416280
Ik heb het dan nog niet eens over doortrekken tot hoog in de toeren, om uberhoud ook maar een beetje vooruit te komen met 60pk op 1000 kilo moet je gewoon veel gas geven, waar dit bij de 1.6 niet nodig is. Wat al snel resluteerd in een lager verbruik van de 1.6. Ik snap ook niet waarom ze een te lichte motor in een zware auto leggen. Natuurlijk gaat dit bij een lichtere auto niet op
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 15:22 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je beide auto's op dezelfde manier rijdt, dan zal de 1.4 zuiniger zijn dan de 1.6. Je kunt het natuurlijk niet verglijken als je met de 1.4 tot 6000 RPM doortrekt en de 1.6 maar tot 2500 RPM.
  dinsdag 8 december 2009 @ 18:06:02 #132
199713 MexxT
Rihanna Addict
pi_75416584
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 11:58 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Vriend, dit is me zelf geleerd door me stage begleider toen @ Montronic.
Ik ga toch niet liegen? Toen ik een blok op de vermogentestbank moest monteren had ik nog gevraagd of de injectoren in volgorde moesten, maar hij beantwoorde dus precies het zelfde als wat ik zei, dat ze allemaal gewoon zitten te pissen aan de hand van de toerental en ecu ed. maar niet allemaal individueel per kamer, want hoedan ook hij zuigt hem toch na binnen..??

Ik heb zelfs een blok auto omgebouwd na injectie, zelfde verhaal. (Nissan Almera 1.6 16v).

En van allemaal heb ik bewijs van. Dus ga me niet tegen spreken alsof ik niet weet wat ik zeg.
Het kan goed kloppen dat er hier en daar systemen zijn die ook een 1-4-3-2 inspuiting..
jij begrijpt het verkeerd, een injector hoort niet bij een cilinder.
je kan best injector van cilinder 1 met cilinder 4 wisselen. dan gebeurt er niets.

Ineens grotere injectoren plaatsen kan ook niet. dan loopt die gewoon kut. (veeeel te rijk)

over luchtfilters, dat werkt alleen goed op deze manier:


Even eigen foto van de leon
Luchtfilter zit dus buiten de motorruimte, onderin de bumper. (buis die achter accu langs loopt)
een hitteschildje ofzo heeft ook geen zin, dan kan je beter de orginele airbox gebruiken. die doet het bij een 1.8T bv ook wel tot de 350pk
pi_75418272
De zin en onzin van luchtfilters en injectoren

@MexxT: dat ziet er mooi uit onder de kap!


Jammer dat ik verschillende informatie hoor over een freeflow uitlaatsysteem. garnage-patrick (bedankt voor je reacties) heeft een turbodiesel + open uitlaatsysteem en geeft aan dat het verbruik afnam.
Dit project duurt nog wel een jaar, maar daarna begin ik weer een ander project (met zelfde auto) waar ik sowieso heel goed een open uitlaatsysteem voor kan gebruiken
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  dinsdag 8 december 2009 @ 19:20:44 #134
199713 MexxT
Rihanna Addict
pi_75419115
3'' is voor jou voldoende. De downpipe kan je dan over laten lopen naar 2,5''.
ga er maar van uit dat freeflow het verbruik omlaag brengt. (wat al bevestigd is)

Zoals ik al zij wil je met een turbo zo min mogelijk weerstand, maar zoals iemand anders al gezegt heeft is te groot ook niet goed (ivm met afkoelen en blijven hangen van gassen dus).
pi_75419811
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 19:20 schreef MexxT het volgende:
3'' is voor jou voldoende. De downpipe kan je dan over laten lopen naar 2,5''.
ga er maar van uit dat freeflow het verbruik omlaag brengt. (wat al bevestigd is)

Zoals ik al zij wil je met een turbo zo min mogelijk weerstand, maar zoals iemand anders al gezegt heeft is te groot ook niet goed (ivm met afkoelen en blijven hangen van gassen dus).
Ik had interesse in 63mm van turbo tot einddemper, das dus 2,5 inch.
In elk geval bedankt voor de info!

Ik blijf nog wel een tijdje rondrijden met deze setup (aangepaste chip en hogere bandendruk) en daarna een banden/velgen upgrade. Daarna ga ik aan de uitlaat denken. Dat zal in het voorjaar 2010 zijn.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  dinsdag 8 december 2009 @ 20:10:57 #136
199713 MexxT
Rihanna Addict
pi_75421285
2,5'' zal ook zat zijn.
maar 3'' is nog te doen (zodat het niet TE dik word)
pi_75422141
CAI of RAI is zijn geld wel waar, en optimaliseert 't lucht toevoer....maar een openwarmeluchtfilter gaat je benzine verbruik echt niet bevorderen
  dinsdag 8 december 2009 @ 22:53:47 #138
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_75428774
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 20:28 schreef Cupra16v het volgende:
CAI of RAI is zijn geld wel waar, en optimaliseert 't lucht toevoer....maar een openwarmeluchtfilter gaat je benzine verbruik echt niet bevorderen
Vermogen niet, verbruik wel als je luchtmassameter in orde is Doordat ie warme lucht binnenkrijgt injecteert ie minder brandstof (warme lucht is minder dicht, voor zelfde volume komt er minder massa aan lucht langs)
Aan de andere kant zou de drukval over het filter wel eens een stuk lager kunnen zijn waardoor de boel weer de andere kant op gaat.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  woensdag 9 december 2009 @ 09:16:18 #139
138465 ForcedInduction
If it doesn't blow...
pi_75435255
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:18 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Wat heeft dat met de timing van het brandstof te maken?
jij kan mij dat niet vertellen? jij bent toch automonteur?
ik maar een doe het zelf sleutelaar met een ict opleiding ipv autotechniek.

maar here goes:
Als een injector niet getimed wordt maar 'constant zit te pissen' lopen je cilinders vol.
Die lopen zo vol dat de druk in die cilinder dermate hoog wordt dat er brandstof langs de zuiger- en schraapveren in je onderblok/carter terecht komt. gevolg: hydrolock.
en 7 liter mengsmering.

En ja, zelf meegemaakt/gezien.
...it has to suck.
  woensdag 9 december 2009 @ 09:18:03 #140
138465 ForcedInduction
If it doesn't blow...
pi_75435293
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 20:10 schreef MexxT het volgende:
2,5'' zal ook zat zijn.
maar 3'' is nog te doen (zodat het niet TE dik word)
Met een diesel heb je echt geen 3 inch uitlaatysteem nodig totdat je 300whp of meer gaat maken.
Daar komt bij dat de 2.5 inch je restrictie is als je de downpipe in die maat neemt, dus heeft het geen voordeel om de rest naar 3 inch te brengen. sterker nog, er bestaat kans op stagnatie (heel klein beetje maar toch) en kan je beter alles 2.5 inch nemen tot aan de einddempert.

Imho
...it has to suck.
  woensdag 9 december 2009 @ 09:24:37 #141
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_75435411
leuk, Hoop dat minister cramer er ook lucht van krijgt en haar hybride ( ) manie eens een andere wending geeft.
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
pi_75439296
quote:
Op woensdag 9 december 2009 09:16 schreef ForcedInduction het volgende:

[..]

jij kan mij dat niet vertellen? jij bent toch automonteur?
ik maar een doe het zelf sleutelaar met een ict opleiding ipv autotechniek.

maar here goes:
Als een injector niet getimed wordt maar 'constant zit te pissen' lopen je cilinders vol.
Die lopen zo vol dat de druk in die cilinder dermate hoog wordt dat er brandstof langs de zuiger- en schraapveren in je onderblok/carter terecht komt. gevolg: hydrolock.
en 7 liter mengsmering.

En ja, zelf meegemaakt/gezien.
Dat is wel heel erg raar, hoor ik eerlijk gezegd voor het eerst. Als een auto benzine inspuit, dat benzine verdampt toch zsm, want het is verneveld. En dan stel hij loopt zoo fcking rijk, dan slaat de auto gewoon af omdat er gebrek is dan aan zuurstof OF de bougie wordt nat en slaat af.

Hydrolock gebeurt niet zo 1-2-3 met benzine. Eerder als een auto te water is gegaan

Je kunt ook zogenaamd Hydrolock krijgen als je rem reiniger in de inlaat van een diesel spuit..? Yeah right.. zo vaak gedaan en tot op de dag van vandaag heb ik zelfs dode motoren daarmee aangekregen:

Dit is een passat met verkeerde injectoren en 1 of 2 kapotte olieschraap veren.. Onmogelijk aan te krijgen? Nee. Remreiniger did the job

Uiteindelijk dachten wij dat de injectoren kapot was van een cilinder en verwisselden we van stekker, maar nogsteeds zelfde resultaat.

Dat benzine wat ingespoten wordt gaat toch nergens heen, het blijft achter de klep zitten totdat ie opengaat. Als er sequentieel systeem bestaat (dus 1-4-3-2 inspuiting, dan hierbij mijn excuses, maar ik dacht dat alle indirecte injectie systemen tegelijkertijd op maat van de toeren inspoot. Wat mij ook zo geleerd is.
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  woensdag 9 december 2009 @ 17:24:09 #143
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_75452200
quote:
Op woensdag 9 december 2009 11:34 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Dat benzine wat ingespoten wordt gaat toch nergens heen, het blijft achter de klep zitten totdat ie opengaat. Als er sequentieel systeem bestaat (dus 1-4-3-2 inspuiting, dan hierbij mijn excuses, maar ik dacht dat alle indirecte injectie systemen tegelijkertijd op maat van de toeren inspoot. Wat mij ook zo geleerd is.
Dan zou het op je klep blijven liggen waarna het gaat koken en door heel je spruitstuk heen gaat. Schiet je ook niks mee op.
ALLE moderne auto's met een multipoint injectiesysteem spuiten getimed in. ALLEMAAL. Denk dat jij het gewoon verkeerd hebt geleerd.
Een injector heeft normaliter een standaarddebiet. Afhankelijk van brandstofdruk, motortoerental, gaskleppositie, info van antiklopregeling, eventuele turboboost, data van lambdasensor, etcetera wordt er gewoon de juiste hoeveelheid brandstof voor dat moment geïnjecteerd.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_75458465
De fotoshoot gaat vanavond niet door, verplaatst naar volgende week woensdag.

Ik heb een bandensponsor gevonden, binnenkort meer details hierover!
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  woensdag 9 december 2009 @ 20:39:14 #145
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_75459014
quote:
Op woensdag 9 december 2009 11:34 schreef Turquaz52 het volgende:


Je kunt ook zogenaamd Hydrolock krijgen als je rem reiniger in de inlaat van een diesel spuit..? Yeah right.. zo vaak gedaan en tot op de dag van vandaag heb ik zelfs dode motoren daarmee aangekregen:

Dit is een passat met verkeerde injectoren en 1 of 2 kapotte olieschraap veren.. Onmogelijk aan te krijgen? Nee. Remreiniger did the job
Dus als mijn auto van de winter slecht wil starten dan spuit ik een beetje remreiniger in de inlaat??

TS: Jammer van de shoot.....
pi_75460544
quote:
Op maandag 7 december 2009 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Is het een idee om eens te kijken naar een zogenaamde haaienhuid? Een haai is ruw, de ruwheid van het oppervlakte veroorzaakt een film van turbulentie over het oppervlak, en dat zorgt voor minder "drag"
Een haai maakt zijn meeste kilometers ondergedompeld in water.
Lucht reageert net even iets anders

Maar dat er verbetering is te behalen lijkt me duidelijk kijk b.v. eens naar een golfbal.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  woensdag 9 december 2009 @ 21:21:38 #147
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75460646
ik heb een keer een test gezien met een golfbal relief op een auto.

Het hielp geen zier.

Als je nu vraagt; waar? dan blijf ik je het antwoord schuldig
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_75461024
quote:
Op woensdag 9 december 2009 11:34 schreef Turquaz52 het volgende:
Dat benzine wat ingespoten wordt gaat toch nergens heen, het blijft achter de klep zitten totdat ie opengaat. Als er sequentieel systeem bestaat (dus 1-4-3-2 inspuiting, dan hierbij mijn excuses, maar ik dacht dat alle indirecte injectie systemen tegelijkertijd op maat van de toeren inspoot. Wat mij ook zo geleerd is.
Turq, ik kan me voorstellen dat je je theorie over wat oudere materie hebt gekregen... In principe heb je namelijk wel gelijk, maar de rest ook.

Verschillen in injectie:

Monopoint:
Er is één injector voor de hele motor die centraal voor de gasklep benzine inspuit op ongeveer 1 bar. Eigenlijk de opvolger van een elektronisch gestuurde enkelvoudige carburateur. Het voordeel t.o.v. een elektronisch gestuurde carburator is een fijnere mengselcontrole dankzij een betere verneveling van de benzine. Ook het brandstofverbruik ligt lager, vooral omdat de brandstofinspuiting tijdens het afremmen op de motor onderbroken wordt.

Multipoint:
Er zijn meerdere injectoren voor de hele motor. Hierin wordt weer onderscheidt gemaakt in elektronische en mechanische inspuiting.

Mechanische inspuiting:
Bij mechanisch gebaseerde systemen spuiten de injectoren continu benzine in, ze stoppen niet met inspuiten en ze houden geen rekening met het tijdstip waarop de inlaatklep opent.

Elektronische inspuiting:
Bij de volledig elektronische systemen gebeurt de bepaling van de in te spuiten hoeveelheid brandstof volledig elektronisch afhankelijk van een aantal parameters. De injectoren worden elektronisch aangestuurd om de juiste hoeveelheid benzine in te spuiten. Deze systemen spuiten niet continu in, maar een keer per toer van de motor.

Bij de eerste systemen gebeurde dit gelijktijdig voor alle cilinders. Men spreekt dan van een simultane inspuiting. Het nadeel is dat de mengselvorming dan per cilinder verschilt, aangezien het mengsel bij sommige cilinders veel tijd krijgt om te vermengen, en bij andere cilinders direct aangezogen worden via de inlaatklep.

Vandaar dat tegenwoordig enkel nog de sequentiële inspuiting toegepast wordt. De injectoren worden op verschillende momenten aangestuurd zodat voor elke cilinder op het optimale moment de benzine gespoten wordt.

Er bestaan ook semi-sequentiële injectiesystemen, waarbij de cilinders in groepen ingedeeld worden. Deze groepen worden sequentieel aangestuurd, maar alle injectoren van dezelfde groep spuiten op hetzelfde moment benzine in.


Maarrrrr wat de mensen hier opvalt, is dat de theorie die jij "beheerst" in theorie wel klopt, maar dat dit vaak niet de laatste ontwikkelingen zijn. Verder het type auto`s waar jij vaak aan sleutelt zijn niet de nieuwste en dus zul je de modernere varianten van inspuiting minder snel in de praktijk ervaren.

Je lijkt de grondbeginselen van autotechniek wel door te hebben (en waarschijnlijk ben je redelijk praktisch), maar voordat je denkt op niveau een discussie te beginnen, ga dan even na wat je denkt dat correct is. Nee, eigenlijk doe dit niet en ga zo door, daar kan ik namelijk veel harder om lachen.

Maar wat ik je dus probeer uit te leggen is dat er een verschil is tussen monteurs en engineers
  woensdag 9 december 2009 @ 21:37:30 #149
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75461290
quote:
Op woensdag 9 december 2009 09:24 schreef pisnicht het volgende:
leuk, Hoop dat minister cramer er ook lucht van krijgt en haar hybride ( ) manie eens een andere wending geeft.
Kun je eens duidelijk uitleggen wat er mis is aan de hybride techniek?
  woensdag 9 december 2009 @ 21:49:20 #150
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75461761
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:37 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Kun je eens duidelijk uitleggen wat er mis is aan de hybride techniek?
De financiele voordelen staan in schril contrast met de voordelen.

Een Prius doet 1:17 als je een veel snelweg rijdt. Dat doet een willekeurige andere benzineauto wss ook wel. En een diesel wordt nog zwaar belast, terwijl een Bluemotion Golf gewoon 1:25 doet.

Het is heel erg hypocriet en de regering doet alsof Hybridettechniek heilig, maar het is gewoon een 'leuke' ontwikkeling, maar iedereen is het er wel over eens dat het in deze vorm gewoon niet gaat werken.

belastingen e.d. moeten op praktijkverbruiik en uitstoot worden berekend, niet op ideale hypermiling cijfers. Want de 1:30 waarop ze de Prius inschieten, haal je alleen als je gaat hypermilen. En dat is buiten irritant en gevaarlijk, ook nog eens iets dat niemand doet
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')