abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 december 2009 @ 22:19:22 #76
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75325295
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 21:47 schreef Yoan het volgende:

[..]

Ik tank altijd al BP Ultimate. Dat helpt, maar kan niet precies zeggen hoeveel.
Ik ook, maar doe dat voor de extra freebees
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 6 december 2009 @ 13:37:33 #77
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75335523
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 22:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik ook, maar doe dat voor de extra freebees
Extra betalen voor de extra feebees? Tankpas van het werk zeker
  zondag 6 december 2009 @ 13:40:21 #78
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75335594
Overigens probeer ik ook vaak zuinig te rijden met mijn Seat Leon 1.8 20V op LPG. Volgens de boordcomputer 1:12,5 (dat is dus op benzine), en dan moet ik wel mijn best doen. Op gas haal ik slechts 1:10 maximaal

Heb wel extra ballast met een gastank + full size reservewiel + altijd een passagier. En 205 banden, heb het idee dat dat wel scheelt met 185.
  zondag 6 december 2009 @ 13:52:06 #79
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_75335970
gemiddeld die ik met mijn golf 1.9 D uit 1994 1 op 18,5 gecombineerd (gemeten over ruim 70.000 km)
  zondag 6 december 2009 @ 15:00:24 #80
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75337915
quote:
Op zondag 6 december 2009 13:52 schreef gateway het volgende:
gemiddeld die ik met mijn golf 1.9 D uit 1994 1 op 18,5 gecombineerd (gemeten over ruim 70.000 km)
Hoeveel pk's?
pi_75338812
quote:
Op zondag 6 december 2009 15:00 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Hoeveel pk's?
Net zo veel als een skelter, als je na gaat dat de blok uit de Golf 2 stamt.. En geen Turbo heeft + Indirecte inspuiting
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 6 december 2009 @ 15:42:00 #82
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75338991
quote:
Op zondag 6 december 2009 15:35 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Net zo veel als een skelter, als je na gaat dat de blok uit de Golf 2 stamt.. En geen Turbo heeft + Indirecte inspuiting
50?
pi_75340828
quote:
Op zondag 6 december 2009 15:42 schreef leolinedance het volgende:

[..]

50?
in die richting ongeveer..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_75342988
Mijn collega heeft een tijdje terug een leuk stukje over mijn project geschreven:



Lees de rest op http://sanderdegans.blogs(...)heeft-een-hobby.html
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75344948
Hoe rij jij weg TS?

Start je de auto en wacht je totdat ie wat warmer wordt e.d. , of starten en direct weg rijden zonder een moment te wachten??

EN stel je moet eventjes 2 seconden uit de auto en er weer in (voor laten we zeggen sigaretje kopen), laat je de auto dannog draaien (omdat je toevallig net van de snelweg af komt) of zet je hem uit..?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 6 december 2009 @ 19:20:19 #86
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
  zondag 6 december 2009 @ 19:39:38 #87
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75345659
quote:
Op zondag 6 december 2009 19:14 schreef Turquaz52 het volgende:
Hoe rij jij weg TS?

Start je de auto en wacht je totdat ie wat warmer wordt e.d. , of starten en direct weg rijden zonder een moment te wachten??

EN stel je moet eventjes 2 seconden uit de auto en er weer in (voor laten we zeggen sigaretje kopen), laat je de auto dannog draaien (omdat je toevallig net van de snelweg af komt) of zet je hem uit..?
Ik doe 2, rustig op temperatuur laten komen tijdens het rijden.

En ik laat hem niet draaien als ik uit moet stappen bij het tankstation om iets te halen.
pi_75348215
Ik rij gelijk weg en parkeer daarom de auto altijd in de goede richting zodat ik meteen weg kan rijden zonder te hoeven draaien en steken. Dat kost heel veel energie op een koude motor.
Ik zet de motor altijd uit als ik uit moet stappen, behalve als het letterlijk 2 seconden is zoals je zegt (brief op de post doen e.d.)

Maar deze punten lijken mij vrij logisch als je zuinig wilt rijden. Je auto stationair warm laten draaien is pure energieverspilling. Je staat brandstof te verstoken zonder dat je een meter vooruit komt.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75351067
De site is op een aantal punten verbeterd en ik heb de mogelijkheid toegevoegd om een e-mail te ontvangen zodra er een nieuwe update is geplaatst op de site. Geïnteresseerden kunnen zo het project makkelijker volgen. Check http://www.mijnbluemotion.nl/updates

De auto staat gepoetst en wel klaar om deze week een mooi resultaat te halen. Ik verwacht nu boven de 1:23 uit te komen met deze tank.

Ondertussen worden de opties bekeken voor de banden en een freeflow uitlaatlijn.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75370975
quote:
Op zondag 6 december 2009 20:48 schreef Yoan het volgende:
Ik rij gelijk weg en parkeer daarom de auto altijd in de goede richting zodat ik meteen weg kan rijden zonder te hoeven draaien en steken. Dat kost heel veel energie op een koude motor.
Ik zet de motor altijd uit als ik uit moet stappen, behalve als het letterlijk 2 seconden is zoals je zegt (brief op de post doen e.d.)

Maar deze punten lijken mij vrij logisch als je zuinig wilt rijden. Je auto stationair warm laten draaien is pure energieverspilling. Je staat brandstof te verstoken zonder dat je een meter vooruit komt.
Zowiezo is een TDI te efficiënt om stationair zichzelf warm te draaien..

Slim, je haalt wel het meeste uit je tank dan.. op hoeveel toeren schakel je dan ook op..?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_75371090
quote:
Op zondag 6 december 2009 21:52 schreef Yoan het volgende:
De site is op een aantal punten verbeterd en ik heb de mogelijkheid toegevoegd om een e-mail te ontvangen zodra er een nieuwe update is geplaatst op de site. Geïnteresseerden kunnen zo het project makkelijker volgen. Check http://www.mijnbluemotion.nl/updates

De auto staat gepoetst en wel klaar om deze week een mooi resultaat te halen. Ik verwacht nu boven de 1:23 uit te komen met deze tank.

Ondertussen worden de opties bekeken voor de banden en een freeflow uitlaatlijn.
Wat dacht je eigenlijk van een grotere intercooler?
Freeflow uitlaatlijn zou ik eigenlijk niet doen, wat ik je wel zou aanraden is alles dr onderuit en alleen je Middendemper of je einddemper behouden.. Anders wordt alles zo freeflow dat het diesel er ook gelijk uitgezogen wordt uit de cilinder en je verbruik dus weer omhoog gaat
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 7 december 2009 @ 14:23:55 #92
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75371278
Is het een idee om eens te kijken naar een zogenaamde haaienhuid? Een haai is ruw, de ruwheid van het oppervlakte veroorzaakt een film van turbulentie over het oppervlak, en dat zorgt voor minder "drag"
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75372839
quote:
Op maandag 7 december 2009 14:20 schreef Turquaz52 het volgende:
Anders wordt alles zo freeflow dat het diesel er ook gelijk uitgezogen wordt uit de cilinder en je verbruik dus weer omhoog gaat
pi_75373037
quote:
Op maandag 7 december 2009 15:04 schreef rycemasta het volgende:

[..]

Je gaat me niet vertellen dat je niet weet hoe een kleptiming in elkaar zit..?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_75373569
Dat snap ik wel, maar ik snap het deel van vluchtende diesel niet.
  maandag 7 december 2009 @ 15:29:32 #96
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_75373818
quote:
Op maandag 7 december 2009 15:11 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Je gaat me niet vertellen dat je niet weet hoe een kleptiming in elkaar zit..?
Dat maakt voor een uitlaat in principe niet uit. Als de klep open gaat is de verbrandingsdruk weg en wil je de zooi in de cilinder zo vlug mogelijk uit de cilinder hebben. Er wordt toch geen diesel meer ingespoten als de uitlaatklep al open is.
Als je een uitlaat hebt die een zuigende kracht maakt is het dus alleen maar gunstig, dan is de cilinder vlug leeg en heb je ook geen kans dat er rommel achterblijft die de volgende verbranding tegenzit.

Het beste is bij een niet-turbo motor dus een uitlaatspruitstuk en uitlaat die een zuigende beweging per cilinder in gang zet, waardoor als de ene uitlaatslag voorbij is de volgende uitlaatslag het "vacuum" gebruikt om zijn verbrandingsrommel te lozen.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_75376247
quote:
Op maandag 7 december 2009 15:29 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Dat maakt voor een uitlaat in principe niet uit. Als de klep open gaat is de verbrandingsdruk weg en wil je de zooi in de cilinder zo vlug mogelijk uit de cilinder hebben. Er wordt toch geen diesel meer ingespoten als de uitlaatklep al open is.
Als je een uitlaat hebt die een zuigende kracht maakt is het dus alleen maar gunstig, dan is de cilinder vlug leeg en heb je ook geen kans dat er rommel achterblijft die de volgende verbranding tegenzit.

Het beste is bij een niet-turbo motor dus een uitlaatspruitstuk en uitlaat die een zuigende beweging per cilinder in gang zet, waardoor als de ene uitlaatslag voorbij is de volgende uitlaatslag het "vacuum" gebruikt om zijn verbrandingsrommel te lozen.
Kuuuuuuttt.. Ik ben in de war met een benzine auto..

Daar heb je zeker wat tegendruk nodig omdat anders wanneer je uitlaat klep open staat en je inlaat klep ook, je brandstof er zo uit gezogen kan worden

Bij een TDI is dat een ander verhaal, omdat deze auto gebruik maakt van de Pompverstuiver techniek en elektronisch geregeld is.
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 7 december 2009 @ 16:28:00 #98
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75376470
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:23 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Kuuuuuuttt.. Ik ben in de war met een benzine auto..

Daar heb je zeker wat tegendruk nodig omdat anders wanneer je uitlaat klep open staat en je inlaat klep ook, je brandstof er zo uit gezogen kan worden

Bij een TDI is dat een ander verhaal, omdat deze auto gebruik maakt van de Pompverstuiver techniek en elektronisch geregeld is.
Volgens mij heeft de moderne otto motor ook gewoon brandstofinjectie, tenminste, als de auto een driewegkatalysator heeft.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 7 december 2009 @ 16:30:02 #99
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_75376542
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:23 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Kuuuuuuttt.. Ik ben in de war met een benzine auto..

Daar heb je zeker wat tegendruk nodig omdat anders wanneer je uitlaat klep open staat en je inlaat klep ook, je brandstof er zo uit gezogen kan worden

Bij een TDI is dat een ander verhaal, omdat deze auto gebruik maakt van de Pompverstuiver techniek en elektronisch geregeld is.
Pompverstuiver of iets dergelijks maakt niks uit. Het ligt, zoals je inderdaad opmerkt, aan overlap in je kleppen in combinatie met indirecte inspuiting (brandstofmengsel wordt volledig de cilinder ingezogen, niet slechts lucht).

Door de overlap wordt het onverbrande mengsel direct de uitlaat in gezogen. Maar dat lijkt me bij de meeste motoren niet aan de orde. Als de uitlaatklep open staat wordt er geen brandstof ingespoten.

Wat ik trouwens vergeten was in mijn vorige post is dat bij een TDI juist weer wel druk in de uitlaat aanwezig moet zijn maar dat heeft niks met de kleptiming te maken. Als je een drukloze uitlaat hebt kan je turbo namelijk niet optimaal opspoelen en dat geeft vermogensverlies.

Opzich had je dus gelijk, maar je argumentatie was verkeerd.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_75376887
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:30 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Pompverstuiver of iets dergelijks maakt niks uit. Het ligt, zoals je inderdaad opmerkt, aan overlap in je kleppen in combinatie met indirecte inspuiting (brandstofmengsel wordt volledig de cilinder ingezogen, niet slechts lucht).

Door de overlap wordt het onverbrande mengsel direct de uitlaat in gezogen. Maar dat lijkt me bij de meeste motoren niet aan de orde. Als de uitlaatklep open staat wordt er geen brandstof ingespoten.

Wat ik trouwens vergeten was in mijn vorige post is dat bij een TDI juist weer wel druk in de uitlaat aanwezig moet zijn maar dat heeft niks met de kleptiming te maken. Als je een drukloze uitlaat hebt kan je turbo namelijk niet optimaal opspoelen en dat geeft vermogensverlies.

Opzich had je dus gelijk, maar je argumentatie was verkeerd.
Okee, maardannog.. Wat denk jij eerlijk gezegd bij een moderne of geen moderne otto motor? Laten wij uit gaan van MultiPoint injectie (dus geen directe injectie).

Denk jij dat dat elke injector individueel aangestuurd wordt of wat? Die zit gewoon tegen de kleppen aan te pissen en op goed geluk een keer wanneer ie open staat..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 7 december 2009 @ 16:44:49 #101
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75377112
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:39 schreef Turquaz52 het volgende:

\

Denk jij dat dat elke injector individueel aangestuurd wordt of wat? Die zit gewoon tegen de kleppen aan te pissen en op goed geluk een keer wanneer ie open staat..
Als dat zo is kan je dus veel winnen met een sterk verbeterde injectiesturing
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 7 december 2009 @ 16:48:42 #102
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_75377256
Dat is niet waar. Heb je ooit het werkgebied van een injector gezien? De inspuitcurve bijvoorbeeld? Je kunt het heel simpel meten ook. Je kunt met een multimeter gewoon meten wanneer de injectoren bekrachtigd worden. Nog makkelijker is het omwisselen van de stekkers van 2 injectoren. Volgens jouw redenering zou de motor nog hetzelfde moeten lopen omdat ze gewoon wat staan te zeiken. Dat is niet zo.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_75378303
quote:
Op maandag 7 december 2009 16:48 schreef Barcaconia het volgende:
Dat is niet waar. Heb je ooit het werkgebied van een injector gezien? De inspuitcurve bijvoorbeeld? Je kunt het heel simpel meten ook. Je kunt met een multimeter gewoon meten wanneer de injectoren bekrachtigd worden. Nog makkelijker is het omwisselen van de stekkers van 2 injectoren. Volgens jouw redenering zou de motor nog hetzelfde moeten lopen omdat ze gewoon wat staan te zeiken. Dat is niet zo.
Dat is dus wel zo, en dat heb ik ook vaak zat gedaan.

O.a. bij een VW Passat 1.8, en vaker bij de auto's van de BRL (V6&lite)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 7 december 2009 @ 17:20:55 #104
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_75378420
Wat voor injectie hebben die? Ik weet dat een van de vroegere Bosch systemen, de Jettronic, dat niet doet.

Bij deze VW sowieso niet actueel, maar ik ben gewoon benieuwd.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_75379130
quote:
Op maandag 7 december 2009 17:20 schreef Barcaconia het volgende:
Wat voor injectie hebben die? Ik weet dat een van de vroegere Bosch systemen, de Jettronic, dat niet doet.

Bij deze VW sowieso niet actueel, maar ik ben gewoon benieuwd.
De BRL? De V6 en de Lite gebruiken een aangepaste kabelboom met een Kronenburg stand alone management

Heb je wel eens in de throttleboddies gekeken wanneer je wat gas gaf en de TPS niet aangesloten?
Dan lijkt het eigenlijk alsof de injectoren geen benzine maar brand spuwen

Ze spuiten alle 4/6 tegelijkertijd in, of de klep nou open staat of niet.
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_75379165
Ik heb zelfs wat video beeld materiaal, maar die post ik niet, evt. post ik wel een blokje met TB's op de rembank
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_75386194
Interessante discussie met veel tech talk, daar hou ik wel van

Mijn 1.9 TDI is overigens geen pompverstuiver maar van het oudere type verdelerpomp.

Een freeflow uitlaatsysteem is dus af te raden i.v.m. de tegendruk die de turbo toch nodig heeft om optimaal op te spoelen? Mijn technische kennis gaat niet diep, maar had zelf wel beredeneerd dat dit winst kon opleveren.
Sowieso is het wel gunstiger als de katalysator er vantussen is.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75386791
quote:
Op maandag 7 december 2009 20:25 schreef Yoan het volgende:
Interessante discussie met veel tech talk, daar hou ik wel van

Mijn 1.9 TDI is overigens geen pompverstuiver maar van het oudere type verdelerpomp.

Een freeflow uitlaatsysteem is dus af te raden i.v.m. de tegendruk die de turbo toch nodig heeft om optimaal op te spoelen? Mijn technische kennis gaat niet diep, maar had zelf wel beredeneerd dat dit winst kon opleveren.
Sowieso is het wel gunstiger als de katalysator er vantussen is.
ALS je de verdelerpomp versie hebt, dan zou ik hem op tijd laten zetten.. Je luchtmassameter nog 100% in orde?? Daalt je verbruik ook van..
Maar ff serieus, wil je een liter per 100km dalen? Openluchtfilter.
Te koop @ Heuts voor 20 euro ofzo, ik heb het op onze ex-TDI gedaan, daarmee haalden we met gemak 1300km op 1 tank van 65 liter (Dagelijks snelwegritten).

Ook heb ik hem op de Seat Tolledo 1.9 TDI uit 2001 van mijn oom gebouwd, dat ding dat trok op als een beest, en ipv dat hij zou inhouden na 3000RPM trok hij vrolijk door tot 4000RPM.. en een zware vermindering van het verbruik..
Eigen ervaring.
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_75392677
Thanks voor de tips!
Openluchtfilter?? Klinkt erg makkelijk, maar het proberen waard!

De fotoshoot staat overigens gepland voor a.s. woensdag!

http://www.mijnbluemotion(...)-wonen-in-uw-regio-9
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75394478
tvp
pi_75394645
quote:
Op maandag 7 december 2009 20:25 schreef Yoan het volgende:
Interessante discussie met veel tech talk, daar hou ik wel van

Mijn 1.9 TDI is overigens geen pompverstuiver maar van het oudere type verdelerpomp.

Een freeflow uitlaatsysteem is dus af te raden i.v.m. de tegendruk die de turbo toch nodig heeft om optimaal op te spoelen? Mijn technische kennis gaat niet diep, maar had zelf wel beredeneerd dat dit winst kon opleveren.
Sowieso is het wel gunstiger als de katalysator er vantussen is.
ik heb bij mijn diesel wel een freeflow uitlaatlijn (ook geen kat meer) en hij ging er zuiniger op lopen, en trok beter (nu hoeft dat bij jou niet maargoed )
  maandag 7 december 2009 @ 23:47:31 #112
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_75395182
quote:
Op maandag 7 december 2009 17:17 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Dat is dus wel zo, en dat heb ik ook vaak zat gedaan.

O.a. bij een VW Passat 1.8, en vaker bij de auto's van de BRL (V6&lite)
Lul niet man
Bij multipoint brandstofinjectie wordt elke injector individueel aangestuurd. Bij sommige common rail diesels zelfs 3 keer tijdens en na de compressie, en per cilinder afgeregeld (asymmetrisch).
Hoe zou een LPG VSi of LPi volgsysteem anders moeten werken
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  dinsdag 8 december 2009 @ 00:06:04 #113
199713 MexxT
Rihanna Addict
pi_75395798
Idd, een injector word gewoon getriggerd op het moment dat er brandstof nodig is.
zo'n ding staat echt niet de hele tijd te pissen

Als je dat wel denkt moet je je even wat dieper in de materie storten
Gaat zo snel dat je het bijna niet ziet.

hoe moet anders de hoeveelheid brandstof geregeld worden.
Zon injector word een bepaalde tijd open gehouden, en met die tijd bepaal je de hoeveelheid brandstof.

Prachtig gewoon om sommige comments te lezen

Zo ook tegendruk bij turbo.
Wat je met een turbo JUIST niet wil is tegendruk. Hoe sneller de lucht er langs kan hoe sneller die op toeren is (venturi idee) ga jij maar eens een propellortje aanblazen door een rietje en daarna zonder rietje. (ja hij zit er dan wel voor maar het effect is hetzelfde)
een turbo auto heeft GEEN tegendruk nodig, en de uitlaatgassen moeten het liefst zo snel mogelijk naar buiten. De turbo opzich is al al enorme demper/ristrictie

[ Bericht 13% gewijzigd door MexxT op 08-12-2009 00:14:58 ]
  dinsdag 8 december 2009 @ 00:41:23 #114
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_75396599
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 00:06 schreef MexxT het volgende:
Idd, een injector word gewoon getriggerd op het moment dat er brandstof nodig is.
zo'n ding staat echt niet de hele tijd te pissen

Als je dat wel denkt moet je je even wat dieper in de materie storten
Gaat zo snel dat je het bijna niet ziet.

hoe moet anders de hoeveelheid brandstof geregeld worden.
Zon injector word een bepaalde tijd open gehouden, en met die tijd bepaal je de hoeveelheid brandstof.

Prachtig gewoon om sommige comments te lezen

Zo ook tegendruk bij turbo.
Wat je met een turbo JUIST niet wil is tegendruk. Hoe sneller de lucht er langs kan hoe sneller die op toeren is (venturi idee) ga jij maar eens een propellortje aanblazen door een rietje en daarna zonder rietje. (ja hij zit er dan wel voor maar het effect is hetzelfde)
een turbo auto heeft GEEN tegendruk nodig, en de uitlaatgassen moeten het liefst zo snel mogelijk naar buiten. De turbo opzich is al al enorme demper/ristrictie
Yups.
Hou er wel rekening mee dat dit niet betekent dat je een 100 mm free flow pijp onder je auto moet hangen: daarmee stroomt het gas zo langzaam dat je daardoor juist tegendruk creëert (gas koelt af in pijp, dichtheid neemt toe, dat soort ongein)
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  dinsdag 8 december 2009 @ 11:00:30 #115
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75402034
wat een cowboyverhalen hier.

Ik zou niet zomaar gaan lopen klooien omdat iemand bij iemand's oom iets gehoord heeft over vermogenswinst...

Wel een leuk project
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 8 december 2009 @ 11:43:08 #116
138465 ForcedInduction
If it doesn't blow...
pi_75403322
kan iemand dat commentaar van turquaz even weg modden want het is klinkklare onzin en het schept alleen maar verwarring.
je mag en kan nooit zomaar injector stekkers verwisselen. En de vergelijking met een custom engine setup met standalone management is al helemaal een scheve.

Voor échte performance luistert de configuratie juist heel nauw. Timing is alles. Niet alleen die van je (voor)ontsteking maar dus automatisch ook het moment van inspuiten en de duur van inspuiting.

Ik wil turquaz aanraden om eens wat over "injector dwell" te gaan lezen en leren, zijn eigen posts nog eens te bekijken en dan zelf tot de goede conclusie komen.
...it has to suck.
pi_75403869
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 11:43 schreef ForcedInduction het volgende:
kan iemand dat commentaar van turquaz even weg modden want het is klinkklare onzin en het schept alleen maar verwarring.
je mag en kan nooit zomaar injector stekkers verwisselen. En de vergelijking met een custom engine setup met standalone management is al helemaal een scheve.

Voor échte performance luistert de configuratie juist heel nauw. Timing is alles. Niet alleen die van je (voor)ontsteking maar dus automatisch ook het moment van inspuiten en de duur van inspuiting.

Ik wil turquaz aanraden om eens wat over "injector dwell" te gaan lezen en leren, zijn eigen posts nog eens te bekijken en dan zelf tot de goede conclusie komen.
Vriend, dit is me zelf geleerd door me stage begleider toen @ Montronic.
Ik ga toch niet liegen? Toen ik een blok op de vermogentestbank moest monteren had ik nog gevraagd of de injectoren in volgorde moesten, maar hij beantwoorde dus precies het zelfde als wat ik zei, dat ze allemaal gewoon zitten te pissen aan de hand van de toerental en ecu ed. maar niet allemaal individueel per kamer, want hoedan ook hij zuigt hem toch na binnen..??

Ik heb zelfs een blok auto omgebouwd na injectie, zelfde verhaal. (Nissan Almera 1.6 16v).

En van allemaal heb ik bewijs van. Dus ga me niet tegen spreken alsof ik niet weet wat ik zeg.
Het kan goed kloppen dat er hier en daar systemen zijn die ook een 1-4-3-2 inspuiting..
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  dinsdag 8 december 2009 @ 12:16:42 #118
138465 ForcedInduction
If it doesn't blow...
pi_75404385
ik geloof er niets van
Heb je iets van een stuk werkplaatshandboek waar in staat dat het niet uitmaakt?

ik heb wel eens blokken gezien waarvan de injectors constant staan te pissen. Zegt hydrolock je iets?
...it has to suck.
pi_75404500
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 12:16 schreef ForcedInduction het volgende:
ik geloof er niets van
Heb je iets van een stuk werkplaatshandboek waar in staat dat het niet uitmaakt?

ik heb wel eens blokken gezien waarvan de injectors constant staan te pissen. Zegt hydrolock je iets?
Hydrolock is toch als er water in de motor komt en vast slaat omdat ie hem niet kan samen drukken..??
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  dinsdag 8 december 2009 @ 13:39:35 #120
138465 ForcedInduction
If it doesn't blow...
pi_75406905
als je nou dat woord "water" vervangt door "vloeistof" dan klopt het ja.
...it has to suck.
pi_75407986
quote:
Op maandag 7 december 2009 20:38 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

ALS je de verdelerpomp versie hebt, dan zou ik hem op tijd laten zetten.. Je luchtmassameter nog 100% in orde?? Daalt je verbruik ook van..
Maar ff serieus, wil je een liter per 100km dalen? Openluchtfilter.
Te koop @ Heuts voor 20 euro ofzo, ik heb het op onze ex-TDI gedaan, daarmee haalden we met gemak 1300km op 1 tank van 65 liter (Dagelijks snelwegritten).

Ook heb ik hem op de Seat Tolledo 1.9 TDI uit 2001 van mijn oom gebouwd, dat ding dat trok op als een beest, en ipv dat hij zou inhouden na 3000RPM trok hij vrolijk door tot 4000RPM.. en een zware vermindering van het verbruik..
Eigen ervaring.
Openluchtfilter van 20 euro.
Die zal bij die turbo echt geen vermogenswinst hebben opgeleverd...

Wil je echt vermogenswinst halen uit die Openluchtfilter, dan ben je toch wel minimaal 350 euro kwijt.
Voor de 1.8T van VAG kun je het beste deze kopen dan: http://kmdtuning.com/index.php?_a=viewProd&productId=169

En dan moet je de weg van het 'luchtgat' naar de filter ook nog even helemaal dicht maken met hitteschilden anders heeft het nog steeds weinig zin.
quote:
Het openluchtfilter:

Het open luchtfilter bestaat er in alle soorten en maten. Het standaard luchtfilterhuis komt te vervallen.

Waarom zou je dat doen?

Een luchtfilterhuis is designed op airflow maar meer nog om aanzuig geronk tegen te gaan. Het luchtfilterhuis dempt veel, zoniet alles weg van dit geluid. In veel luchtfilterhuizen zit dan ook een akoestische hoorn, vaak verkleint deze de inlaatdiameter en dwingt de lucht een bepaalde route te nemen. Dat kost dus lucht en vermogen! De S2 (3B) heeft er geen hoorn. Er zit wel een pijp, net voor de luchtmassameter. Deze is in vieren gedeeld d.m.v een intern kruis. Volgens ons is dat om de airflow "rustiger" te maken, minder turbulent. -De luchtmassameter is een gevoelig en teer instrument wat letterlijk en figuurlijk met een paar draadjes aan elkaar hangt. Het kan dus kapot gaan door hem bijv. te laten vallen. Maar ook ongecontroleerde luchtstromen doen hem geen goed. Om van filterolie maar niet te spreken...-

Er worden dus consessies gedaan wat betreft de airflow. We spreken hier voornamelijk over het luchtfilterhuis van de 3B motor. Toen de ABY motor kwam is bewust het luchtfilterhuis van de 3B niet meegenomen. Het ABY model heeft de aanzuigopening achter de koplamp zitten. Bij het 3B model komt het via de zijkant binnen, boven de turbo (!). De route vanaf de grille is ook verbeterd bij de ABY.

Toch is dit niet ideaal qua prestaties. De turbomotor wil gewoon zoveel mogelijk verbrandingslucht. Hoe meer lucht de LMM meet, des te meer brandstof er ingespoten wordt. De motor kan natuurlijk gemakkelijker aanzuigen dan door dat omslachtige luchtfiltersysteem. En daarom is het open luchtfilter gemaakt. Je haalt het gehele luchtfilterhuis weg en monteert een conefilter, klaar. Nou ja... Er is (voor zover wij weten) één kant en klare kit te koop, bij Dahlbäck, Zweden. Echter, hij is vrij prijzig. Hier zit dan een bochtstuk en hitteschild bij.


Indien je een conefilter monteert zonder bochtstuk, wijst het filter richting voorruit. Het zit vrij ver bij de gril en/of koplamp vandaan. De plek waar de koude lucht binnenkomt. Nu zuigt het de motor relatief warme lucht aan, zogenaamde "heat soak". Het filter zit nog steeds naast de turbo natuurlijk. Hij zal dus zelfs minder presteren als met het standaard luchtfilterhuis.

Het filter kan wel hier geplaatst worden maar zorg dan voor een goed hitteschild. Maak deze dan op maat zodat deze de motorkap net niet raakt bij gesloten toestand. Of gebruik een oud rubber ter afdichting. Probeer het zo sluitend mogelijk te maken, ook zover mogelijk richting schutbord alles dichtmaken. Help de luchttoevoer met een flexibele slang (min. Ø ± 8 cm) vanaf de gril in de motorkap of bumper. Leg het uiteinde ± 20 van het luchfilter vandaan, zodat de luchtstroom "over" het filter stroomt.


Op de juiste manier geplaatst kan een conefilter vermogenswinst opleveren, op de verkeerde manier lever je pk's in.

Probeer daarom de pijp, die Dahlbäck gebruikt, te kopen of te maken. Je conefilter komt dan direct achter de koplamp te zitten. Vanaf daar kan je gemakkelijk een goed koude lucht toevoer maken. Gebruik ook hier hitteschilden.
Via: http://www.s2power.com/Artikelen/techniek/airfilter-NL.htm
pi_75408203
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:11 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Openluchtfilter van 20 euro.
Die zal bij die turbo echt geen vermogenswinst hebben opgeleverd...

Wil je echt vermogenswinst halen uit die Openluchtfilter, dan ben je toch wel minimaal 350 euro kwijt.
Voor de 1.8T van VAG kun je het beste deze kopen dan: http://kmdtuning.com/index.php?_a=viewProd&productId=169

En dan moet je de weg van het 'luchtgat' naar de filter ook nog even helemaal dicht maken met hitteschilden anders heeft het nog steeds weinig zin.
[..]

Via: http://www.s2power.com/Artikelen/techniek/airfilter-NL.htm
Ik heb het zelf ervaren en serieus ik meen dit.
Het gaat er om dat de turbo beter kan ademen ipv. door zo'n box met die versmallingen..

HAD ik maar foto's geschoten van voor en na. Van het verbruiksmeter. (boordcomputer).
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_75408237
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 13:39 schreef ForcedInduction het volgende:
als je nou dat woord "water" vervangt door "vloeistof" dan klopt het ja.
Wat heeft dat met de timing van het brandstof te maken?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_75408353
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:17 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Ik heb het zelf ervaren en serieus ik meen dit.
Het gaat er om dat de turbo beter kan ademen ipv. door zo'n box met die versmallingen..

HAD ik maar foto's geschoten van voor en na. Van het verbruiksmeter. (boordcomputer).
Je zult waarschijnlijk het gevoel gehad hebben dat hij harder reed vanwege het geluid. Maar door het vermogensverlies wordt hij inderdaad wel zuiniger. Dat ben ik helemaal met je eens. De 1.4 van Golf is zuiniger dan de 1.6 omdat die minder vermogen heeft.

Maar met meer vermogen kun je ook zuiniger rijden, het is maar net hoe zwaar je rechtervoet is.
Maar een openluchtfilter is gewoon slecht voor je motor als je het niet goed doet. De kosten die je dan uitspaart van het zuiniger rijden ben je kwijt aan extra onderhoud. Als je het goed doet, dan rij je wel zuiniger en heb je geen extra onderhoud.

[ Bericht 5% gewijzigd door RealBizkit666 op 08-12-2009 14:27:50 ]
pi_75409178
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:17 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Ik heb het zelf ervaren en serieus ik meen dit.
Het gaat er om dat de turbo beter kan ademen ipv. door zo'n box met die versmallingen..

HAD ik maar foto's geschoten van voor en na. Van het verbruiksmeter. (boordcomputer).
Daarnaast, de turbo wil graag koele lucht hebben, niet de warme lucht die de openluchtfilter aantrekt die van de turbo zelf afkomt (als je het verhaal leest, dan wist je dat de openluchtfilter direct boven de turbo hangt bij de goedekope dingen).

Misschien kun je je de topgear aflevering van de Bugatti Veyron tegen de McLaren F1 herinneren. Waar hamster maar al te vaak vertelde dat de turbo's van de Veyron niet optimaal konden presteren vanwege de warme lucht in Dubai. Dat is hetzelfde probleem als met goedkope (en dus slechte) openluchtfilters.
pi_75409692
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:43 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Daarnaast, de turbo wil graag koele lucht hebben, niet de warme lucht die de openluchtfilter aantrekt die van de turbo zelf afkomt (als je het verhaal leest, dan wist je dat de openluchtfilter direct boven de turbo hangt bij de goedekope dingen).

Misschien kun je je de topgear aflevering van de Bugatti Veyron tegen de McLaren F1 herinneren. Waar hamster maar al te vaak vertelde dat de turbo's van de Veyron niet optimaal konden presteren vanwege de warme lucht in Dubai. Dat is hetzelfde probleem als met goedkope (en dus slechte) openluchtfilters.
De openluchtfilter hadden we netjes achter het koplamp verstopt met de neus na beneden achter de bumper.. ook hebben we wat gefabriceerd van de oude luchtfilterbak dat de openluchtfilter bijna geen warme lucht zou trekken.

De auto trok zeer zeker harder op (niet gelijk van 4 seconden minder na de 100 ofzo), maar hij trok voornamelijk langer door, want iedereen die een TDI heeft en heeft willen doortrekken tot de begrenzer weet dat je na de 3/3200rpm niet meer zoveel vermogen hebt dan daarvoor.
Met de openluchtfiltertje trok hij met gemak door tot de 4000rpm.. En op de boordcomputer stond ook dat ie een liter minder verbruikte op een constante snelheid van 110 of 120.

Tja, ik zou alleen kunnen zeggen van test het zelf uit. Je merkt het van zelf.
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_75409926
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:56 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

De openluchtfilter hadden we netjes achter het koplamp verstopt met de neus na beneden achter de bumper.. ook hebben we wat gefabriceerd van de oude luchtfilterbak dat de openluchtfilter bijna geen warme lucht zou trekken.

De auto trok zeer zeker harder op (niet gelijk van 4 seconden minder na de 100 ofzo), maar hij trok voornamelijk langer door, want iedereen die een TDI heeft en heeft willen doortrekken tot de begrenzer weet dat je na de 3/3200rpm niet meer zoveel vermogen hebt dan daarvoor.
Met de openluchtfiltertje trok hij met gemak door tot de 4000rpm.. En op de boordcomputer stond ook dat ie een liter minder verbruikte op een constante snelheid van 110 of 120.

Tja, ik zou alleen kunnen zeggen van test het zelf uit. Je merkt het van zelf.


En nu kom je opeens met het verhaal dat je er wat omheen gebouwd hebt. Achteraf gelul noem ik dat.

Als je dan iemand een openluchtfilter wilt aansmeren, zet dat er dan meteen bij anders kom het zeer ongeloofwaardig over. Net als nu trouwens.

Laat de foto's van het 'getunde' blok maar eens zien, want ik kan me niet voorstellen dat een sjonnietuner als jij er geen foto's van heeft.

[ Bericht 7% gewijzigd door RealBizkit666 op 08-12-2009 15:09:06 ]
pi_75410466
Of de 1.4 nou daadwerkelijk zuiniger rijd als de 1.6 durf ik nog wel in twijfel te trekken. Heb zelf een golf 3 1.4 met 44KW en kan je vertellen als je een beetje doorrijd is de 1.6 zuiniger als de 1.4, heel logisch eigenlijk de 1.4 heeft maar 60pk op een auto van +- 1000kg, die werkt zich dus constant de nete, waarbij een 1.6 veel minder hard hoeft te werken. Dus kleiner is niet altijd beter ...
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:21 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Je zult waarschijnlijk het gevoel gehad hebben dat hij harder reed vanwege het geluid. Maar door het vermogensverlies wordt hij inderdaad wel zuiniger. Dat ben ik helemaal met je eens. De 1.4 van Golf is zuiniger dan de 1.6 omdat die minder vermogen heeft.

Maar met meer vermogen kun je ook zuiniger rijden, het is maar net hoe zwaar je rechtervoet is.
Maar een openluchtfilter is gewoon slecht voor je motor als je het niet goed doet. De kosten die je dan uitspaart van het zuiniger rijden ben je kwijt aan extra onderhoud. Als je het goed doet, dan rij je wel zuiniger en heb je geen extra onderhoud.
pi_75410675
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 15:16 schreef menmulder het volgende:
Of de 1.4 nou daadwerkelijk zuiniger rijd als de 1.6 durf ik nog wel in twijfel te trekken. Heb zelf een golf 3 1.4 met 44KW en kan je vertellen als je een beetje doorrijd is de 1.6 zuiniger als de 1.4, heel logisch eigenlijk de 1.4 heeft maar 60pk op een auto van +- 1000kg, die werkt zich dus constant de nete, waarbij een 1.6 veel minder hard hoeft te werken. Dus kleiner is niet altijd beter ...
[..]


Als je beide auto's op dezelfde manier rijdt, dan zal de 1.4 zuiniger zijn dan de 1.6. Je kunt het natuurlijk niet verglijken als je met de 1.4 tot 6000 RPM doortrekt en de 1.6 maar tot 2500 RPM.
  dinsdag 8 december 2009 @ 16:48:44 #130
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_75414044
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 11:58 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Het kan goed kloppen dat er hier en daar systemen zijn die ook een 1-4-3-2 inspuiting..
Zeg maar gerust zo'n beetje alle systemen die aan Euro 2 willen voldoen.
En geloof me: het komt echt nauw
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_75416280
Ik heb het dan nog niet eens over doortrekken tot hoog in de toeren, om uberhoud ook maar een beetje vooruit te komen met 60pk op 1000 kilo moet je gewoon veel gas geven, waar dit bij de 1.6 niet nodig is. Wat al snel resluteerd in een lager verbruik van de 1.6. Ik snap ook niet waarom ze een te lichte motor in een zware auto leggen. Natuurlijk gaat dit bij een lichtere auto niet op
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 15:22 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je beide auto's op dezelfde manier rijdt, dan zal de 1.4 zuiniger zijn dan de 1.6. Je kunt het natuurlijk niet verglijken als je met de 1.4 tot 6000 RPM doortrekt en de 1.6 maar tot 2500 RPM.
  dinsdag 8 december 2009 @ 18:06:02 #132
199713 MexxT
Rihanna Addict
pi_75416584
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 11:58 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Vriend, dit is me zelf geleerd door me stage begleider toen @ Montronic.
Ik ga toch niet liegen? Toen ik een blok op de vermogentestbank moest monteren had ik nog gevraagd of de injectoren in volgorde moesten, maar hij beantwoorde dus precies het zelfde als wat ik zei, dat ze allemaal gewoon zitten te pissen aan de hand van de toerental en ecu ed. maar niet allemaal individueel per kamer, want hoedan ook hij zuigt hem toch na binnen..??

Ik heb zelfs een blok auto omgebouwd na injectie, zelfde verhaal. (Nissan Almera 1.6 16v).

En van allemaal heb ik bewijs van. Dus ga me niet tegen spreken alsof ik niet weet wat ik zeg.
Het kan goed kloppen dat er hier en daar systemen zijn die ook een 1-4-3-2 inspuiting..
jij begrijpt het verkeerd, een injector hoort niet bij een cilinder.
je kan best injector van cilinder 1 met cilinder 4 wisselen. dan gebeurt er niets.

Ineens grotere injectoren plaatsen kan ook niet. dan loopt die gewoon kut. (veeeel te rijk)

over luchtfilters, dat werkt alleen goed op deze manier:


Even eigen foto van de leon
Luchtfilter zit dus buiten de motorruimte, onderin de bumper. (buis die achter accu langs loopt)
een hitteschildje ofzo heeft ook geen zin, dan kan je beter de orginele airbox gebruiken. die doet het bij een 1.8T bv ook wel tot de 350pk
pi_75418272
De zin en onzin van luchtfilters en injectoren

@MexxT: dat ziet er mooi uit onder de kap!


Jammer dat ik verschillende informatie hoor over een freeflow uitlaatsysteem. garnage-patrick (bedankt voor je reacties) heeft een turbodiesel + open uitlaatsysteem en geeft aan dat het verbruik afnam.
Dit project duurt nog wel een jaar, maar daarna begin ik weer een ander project (met zelfde auto) waar ik sowieso heel goed een open uitlaatsysteem voor kan gebruiken
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  dinsdag 8 december 2009 @ 19:20:44 #134
199713 MexxT
Rihanna Addict
pi_75419115
3'' is voor jou voldoende. De downpipe kan je dan over laten lopen naar 2,5''.
ga er maar van uit dat freeflow het verbruik omlaag brengt. (wat al bevestigd is)

Zoals ik al zij wil je met een turbo zo min mogelijk weerstand, maar zoals iemand anders al gezegt heeft is te groot ook niet goed (ivm met afkoelen en blijven hangen van gassen dus).
pi_75419811
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 19:20 schreef MexxT het volgende:
3'' is voor jou voldoende. De downpipe kan je dan over laten lopen naar 2,5''.
ga er maar van uit dat freeflow het verbruik omlaag brengt. (wat al bevestigd is)

Zoals ik al zij wil je met een turbo zo min mogelijk weerstand, maar zoals iemand anders al gezegt heeft is te groot ook niet goed (ivm met afkoelen en blijven hangen van gassen dus).
Ik had interesse in 63mm van turbo tot einddemper, das dus 2,5 inch.
In elk geval bedankt voor de info!

Ik blijf nog wel een tijdje rondrijden met deze setup (aangepaste chip en hogere bandendruk) en daarna een banden/velgen upgrade. Daarna ga ik aan de uitlaat denken. Dat zal in het voorjaar 2010 zijn.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  dinsdag 8 december 2009 @ 20:10:57 #136
199713 MexxT
Rihanna Addict
pi_75421285
2,5'' zal ook zat zijn.
maar 3'' is nog te doen (zodat het niet TE dik word)
pi_75422141
CAI of RAI is zijn geld wel waar, en optimaliseert 't lucht toevoer....maar een openwarmeluchtfilter gaat je benzine verbruik echt niet bevorderen
  dinsdag 8 december 2009 @ 22:53:47 #138
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_75428774
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 20:28 schreef Cupra16v het volgende:
CAI of RAI is zijn geld wel waar, en optimaliseert 't lucht toevoer....maar een openwarmeluchtfilter gaat je benzine verbruik echt niet bevorderen
Vermogen niet, verbruik wel als je luchtmassameter in orde is Doordat ie warme lucht binnenkrijgt injecteert ie minder brandstof (warme lucht is minder dicht, voor zelfde volume komt er minder massa aan lucht langs)
Aan de andere kant zou de drukval over het filter wel eens een stuk lager kunnen zijn waardoor de boel weer de andere kant op gaat.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  woensdag 9 december 2009 @ 09:16:18 #139
138465 ForcedInduction
If it doesn't blow...
pi_75435255
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 14:18 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Wat heeft dat met de timing van het brandstof te maken?
jij kan mij dat niet vertellen? jij bent toch automonteur?
ik maar een doe het zelf sleutelaar met een ict opleiding ipv autotechniek.

maar here goes:
Als een injector niet getimed wordt maar 'constant zit te pissen' lopen je cilinders vol.
Die lopen zo vol dat de druk in die cilinder dermate hoog wordt dat er brandstof langs de zuiger- en schraapveren in je onderblok/carter terecht komt. gevolg: hydrolock.
en 7 liter mengsmering.

En ja, zelf meegemaakt/gezien.
...it has to suck.
  woensdag 9 december 2009 @ 09:18:03 #140
138465 ForcedInduction
If it doesn't blow...
pi_75435293
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 20:10 schreef MexxT het volgende:
2,5'' zal ook zat zijn.
maar 3'' is nog te doen (zodat het niet TE dik word)
Met een diesel heb je echt geen 3 inch uitlaatysteem nodig totdat je 300whp of meer gaat maken.
Daar komt bij dat de 2.5 inch je restrictie is als je de downpipe in die maat neemt, dus heeft het geen voordeel om de rest naar 3 inch te brengen. sterker nog, er bestaat kans op stagnatie (heel klein beetje maar toch) en kan je beter alles 2.5 inch nemen tot aan de einddempert.

Imho
...it has to suck.
  woensdag 9 december 2009 @ 09:24:37 #141
58548 pisnicht
dead girls can`t say no
pi_75435411
leuk, Hoop dat minister cramer er ook lucht van krijgt en haar hybride ( ) manie eens een andere wending geeft.
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
#allmightygod
pi_75439296
quote:
Op woensdag 9 december 2009 09:16 schreef ForcedInduction het volgende:

[..]

jij kan mij dat niet vertellen? jij bent toch automonteur?
ik maar een doe het zelf sleutelaar met een ict opleiding ipv autotechniek.

maar here goes:
Als een injector niet getimed wordt maar 'constant zit te pissen' lopen je cilinders vol.
Die lopen zo vol dat de druk in die cilinder dermate hoog wordt dat er brandstof langs de zuiger- en schraapveren in je onderblok/carter terecht komt. gevolg: hydrolock.
en 7 liter mengsmering.

En ja, zelf meegemaakt/gezien.
Dat is wel heel erg raar, hoor ik eerlijk gezegd voor het eerst. Als een auto benzine inspuit, dat benzine verdampt toch zsm, want het is verneveld. En dan stel hij loopt zoo fcking rijk, dan slaat de auto gewoon af omdat er gebrek is dan aan zuurstof OF de bougie wordt nat en slaat af.

Hydrolock gebeurt niet zo 1-2-3 met benzine. Eerder als een auto te water is gegaan

Je kunt ook zogenaamd Hydrolock krijgen als je rem reiniger in de inlaat van een diesel spuit..? Yeah right.. zo vaak gedaan en tot op de dag van vandaag heb ik zelfs dode motoren daarmee aangekregen:

Dit is een passat met verkeerde injectoren en 1 of 2 kapotte olieschraap veren.. Onmogelijk aan te krijgen? Nee. Remreiniger did the job

Uiteindelijk dachten wij dat de injectoren kapot was van een cilinder en verwisselden we van stekker, maar nogsteeds zelfde resultaat.

Dat benzine wat ingespoten wordt gaat toch nergens heen, het blijft achter de klep zitten totdat ie opengaat. Als er sequentieel systeem bestaat (dus 1-4-3-2 inspuiting, dan hierbij mijn excuses, maar ik dacht dat alle indirecte injectie systemen tegelijkertijd op maat van de toeren inspoot. Wat mij ook zo geleerd is.
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  woensdag 9 december 2009 @ 17:24:09 #143
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_75452200
quote:
Op woensdag 9 december 2009 11:34 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Dat benzine wat ingespoten wordt gaat toch nergens heen, het blijft achter de klep zitten totdat ie opengaat. Als er sequentieel systeem bestaat (dus 1-4-3-2 inspuiting, dan hierbij mijn excuses, maar ik dacht dat alle indirecte injectie systemen tegelijkertijd op maat van de toeren inspoot. Wat mij ook zo geleerd is.
Dan zou het op je klep blijven liggen waarna het gaat koken en door heel je spruitstuk heen gaat. Schiet je ook niks mee op.
ALLE moderne auto's met een multipoint injectiesysteem spuiten getimed in. ALLEMAAL. Denk dat jij het gewoon verkeerd hebt geleerd.
Een injector heeft normaliter een standaarddebiet. Afhankelijk van brandstofdruk, motortoerental, gaskleppositie, info van antiklopregeling, eventuele turboboost, data van lambdasensor, etcetera wordt er gewoon de juiste hoeveelheid brandstof voor dat moment geïnjecteerd.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_75458465
De fotoshoot gaat vanavond niet door, verplaatst naar volgende week woensdag.

Ik heb een bandensponsor gevonden, binnenkort meer details hierover!
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
  woensdag 9 december 2009 @ 20:39:14 #145
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_75459014
quote:
Op woensdag 9 december 2009 11:34 schreef Turquaz52 het volgende:


Je kunt ook zogenaamd Hydrolock krijgen als je rem reiniger in de inlaat van een diesel spuit..? Yeah right.. zo vaak gedaan en tot op de dag van vandaag heb ik zelfs dode motoren daarmee aangekregen:

Dit is een passat met verkeerde injectoren en 1 of 2 kapotte olieschraap veren.. Onmogelijk aan te krijgen? Nee. Remreiniger did the job
Dus als mijn auto van de winter slecht wil starten dan spuit ik een beetje remreiniger in de inlaat??

TS: Jammer van de shoot.....
pi_75460544
quote:
Op maandag 7 december 2009 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Is het een idee om eens te kijken naar een zogenaamde haaienhuid? Een haai is ruw, de ruwheid van het oppervlakte veroorzaakt een film van turbulentie over het oppervlak, en dat zorgt voor minder "drag"
Een haai maakt zijn meeste kilometers ondergedompeld in water.
Lucht reageert net even iets anders

Maar dat er verbetering is te behalen lijkt me duidelijk kijk b.v. eens naar een golfbal.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  woensdag 9 december 2009 @ 21:21:38 #147
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75460646
ik heb een keer een test gezien met een golfbal relief op een auto.

Het hielp geen zier.

Als je nu vraagt; waar? dan blijf ik je het antwoord schuldig
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_75461024
quote:
Op woensdag 9 december 2009 11:34 schreef Turquaz52 het volgende:
Dat benzine wat ingespoten wordt gaat toch nergens heen, het blijft achter de klep zitten totdat ie opengaat. Als er sequentieel systeem bestaat (dus 1-4-3-2 inspuiting, dan hierbij mijn excuses, maar ik dacht dat alle indirecte injectie systemen tegelijkertijd op maat van de toeren inspoot. Wat mij ook zo geleerd is.
Turq, ik kan me voorstellen dat je je theorie over wat oudere materie hebt gekregen... In principe heb je namelijk wel gelijk, maar de rest ook.

Verschillen in injectie:

Monopoint:
Er is één injector voor de hele motor die centraal voor de gasklep benzine inspuit op ongeveer 1 bar. Eigenlijk de opvolger van een elektronisch gestuurde enkelvoudige carburateur. Het voordeel t.o.v. een elektronisch gestuurde carburator is een fijnere mengselcontrole dankzij een betere verneveling van de benzine. Ook het brandstofverbruik ligt lager, vooral omdat de brandstofinspuiting tijdens het afremmen op de motor onderbroken wordt.

Multipoint:
Er zijn meerdere injectoren voor de hele motor. Hierin wordt weer onderscheidt gemaakt in elektronische en mechanische inspuiting.

Mechanische inspuiting:
Bij mechanisch gebaseerde systemen spuiten de injectoren continu benzine in, ze stoppen niet met inspuiten en ze houden geen rekening met het tijdstip waarop de inlaatklep opent.

Elektronische inspuiting:
Bij de volledig elektronische systemen gebeurt de bepaling van de in te spuiten hoeveelheid brandstof volledig elektronisch afhankelijk van een aantal parameters. De injectoren worden elektronisch aangestuurd om de juiste hoeveelheid benzine in te spuiten. Deze systemen spuiten niet continu in, maar een keer per toer van de motor.

Bij de eerste systemen gebeurde dit gelijktijdig voor alle cilinders. Men spreekt dan van een simultane inspuiting. Het nadeel is dat de mengselvorming dan per cilinder verschilt, aangezien het mengsel bij sommige cilinders veel tijd krijgt om te vermengen, en bij andere cilinders direct aangezogen worden via de inlaatklep.

Vandaar dat tegenwoordig enkel nog de sequentiële inspuiting toegepast wordt. De injectoren worden op verschillende momenten aangestuurd zodat voor elke cilinder op het optimale moment de benzine gespoten wordt.

Er bestaan ook semi-sequentiële injectiesystemen, waarbij de cilinders in groepen ingedeeld worden. Deze groepen worden sequentieel aangestuurd, maar alle injectoren van dezelfde groep spuiten op hetzelfde moment benzine in.


Maarrrrr wat de mensen hier opvalt, is dat de theorie die jij "beheerst" in theorie wel klopt, maar dat dit vaak niet de laatste ontwikkelingen zijn. Verder het type auto`s waar jij vaak aan sleutelt zijn niet de nieuwste en dus zul je de modernere varianten van inspuiting minder snel in de praktijk ervaren.

Je lijkt de grondbeginselen van autotechniek wel door te hebben (en waarschijnlijk ben je redelijk praktisch), maar voordat je denkt op niveau een discussie te beginnen, ga dan even na wat je denkt dat correct is. Nee, eigenlijk doe dit niet en ga zo door, daar kan ik namelijk veel harder om lachen.

Maar wat ik je dus probeer uit te leggen is dat er een verschil is tussen monteurs en engineers
  woensdag 9 december 2009 @ 21:37:30 #149
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_75461290
quote:
Op woensdag 9 december 2009 09:24 schreef pisnicht het volgende:
leuk, Hoop dat minister cramer er ook lucht van krijgt en haar hybride ( ) manie eens een andere wending geeft.
Kun je eens duidelijk uitleggen wat er mis is aan de hybride techniek?
  woensdag 9 december 2009 @ 21:49:20 #150
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_75461761
quote:
Op woensdag 9 december 2009 21:37 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Kun je eens duidelijk uitleggen wat er mis is aan de hybride techniek?
De financiele voordelen staan in schril contrast met de voordelen.

Een Prius doet 1:17 als je een veel snelweg rijdt. Dat doet een willekeurige andere benzineauto wss ook wel. En een diesel wordt nog zwaar belast, terwijl een Bluemotion Golf gewoon 1:25 doet.

Het is heel erg hypocriet en de regering doet alsof Hybridettechniek heilig, maar het is gewoon een 'leuke' ontwikkeling, maar iedereen is het er wel over eens dat het in deze vorm gewoon niet gaat werken.

belastingen e.d. moeten op praktijkverbruiik en uitstoot worden berekend, niet op ideale hypermiling cijfers. Want de 1:30 waarop ze de Prius inschieten, haal je alleen als je gaat hypermilen. En dat is buiten irritant en gevaarlijk, ook nog eens iets dat niemand doet
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')