Is ook niet spectaculair en dat is ook alleen met aangepaste rijstijl en hogere bandenspanning. Het project is nog maar 6 weken aan de gang.quote:Op vrijdag 4 december 2009 11:25 schreef Metro2005 het volgende:
Leuk project maar die 1 op 22 die je tot nu toe gehaald hebt vind ik weinig spectaculair eigenlijk.
Wat jij noemt is plankgas. Dan verbruikt ie inderdaad iets meer. Maar wanneer rij je plankgas op de snelweg?quote:Op vrijdag 4 december 2009 12:13 schreef Kreator het volgende:
[..]
Als je er als een oud wijf op een testbaan mee gaat rijden wel ja. Als je er normaal mee de weg opgaat niet.
dit klopt niet helemaal, anders zouden ze op elke auto wel turbo's gooien, en zou betekenen dat getunde auto's met meer turbodruk zuiniger zouden rijden.quote:Op vrijdag 4 december 2009 11:53 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Onzin. Turbo = meer efficientie is dus meer vermogen en het zelfde verbruik. Mooi voorbeeld is de SDI vs TDI
Daarom is men ook met de TSI motor gekomenquote:Op vrijdag 4 december 2009 13:25 schreef LastClick het volgende:
[..]
dit klopt niet helemaal, anders zouden ze op elke auto wel turbo's gooien, en zou betekenen dat getunde auto's met meer turbodruk zuiniger zouden rijden.
Turbo = meer lucht, maar ook meer brandstof
Maar dat het verbruik van de TSI-motoren lager ligt komt omdat de cilinderinhoud kleiner is, terwijl de SDI en TDI volgens mij allebei 1,9liter motoren zijn.quote:Op vrijdag 4 december 2009 13:34 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Daarom is men ook met de TSI motor gekomen
Bij dagelijks gebruik is een turbo auto gewoon zuiniger / efficienter punt.
Ja dus is een TSI motor efficienter, gezien deze het vermogen levert van en confentionele 1.8liter motor maar het verbruik heeft van een 1.4quote:Op vrijdag 4 december 2009 14:01 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Maar dat het verbruik van de TSI-motoren lager ligt komt omdat de cilinderinhoud kleiner is, terwijl de SDI en TDI volgens mij allebei 1,9liter motoren zijn.
Ja, maar dat het een gebruik heeft van een 1.4 komt omdat het een 1.4 is, niet door de turbo. Die zorgt alleen voor de 1.8 prestaties.quote:Op vrijdag 4 december 2009 14:38 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ja dus is een TSI motor efficienter, gezien deze het vermogen levert van en confentionele 1.8liter motor maar het verbruik heeft van een 1.4
Ja, dus.... netto is een 1.4tsi veel efficienter in het dagelijks gebruik dan een confentionele 1.8quote:Op vrijdag 4 december 2009 14:43 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ja, maar dat het een gebruik heeft van een 1.4 komt omdat het een 1.4 is, niet door de turbo. Die zorgt alleen voor de 1.8 prestaties.
Jezus, jij hebt een plaat voor je kopquote:Op vrijdag 4 december 2009 14:43 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ja, maar dat het een gebruik heeft van een 1.4 komt omdat het een 1.4 is, niet door de turbo. Die zorgt alleen voor de 1.8 prestaties.
Ik heb ooit een golf 1 diesel gehad, die liep 1 op 25 zonder moeitequote:Op vrijdag 4 december 2009 12:13 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Mja, met een auto van 86 was 1:23 ook standaard haalbaar.
Een 1.8 diesel.
1.4 carburateur benzinemotor in die auto deed 1:18
Ik geloof er niks van. net zo min als die 1.4 carberateur die 1:18 rijd.quote:Op vrijdag 4 december 2009 19:17 schreef green_power het volgende:
[..]
Ik heb ooit een golf 1 diesel gehad, die liep 1 op 25 zonder moeite
Inderdaad de Suzuki Swift 1.3 iot 93 van mijn vriendin rijd ook 1:18 als je constant 100 rijd op de snelweg.quote:Op vrijdag 4 december 2009 20:07 schreef Yoan het volgende:
Ik krijg het op andere forums ook vaak te horen 'mijn auto rijdt 1 op 23, 25 enz' maar dat is bijna altijd over een enkele rit, korte afstand, of lange afstand naar Italië ofzo.
Het gemiddelde over een hele tank is wat telt.
Daar lag een 1.6 diesel in, reed er stukken rustig mee naar mijn werk max 80 km/h, als ik de snelweg op ging was het voor lange ritten met max 120 km/h op de teller. Dat ding woog niets he, en er zat een golf2 motor in met 4+E bak. Ook hard optrekken schoot niet op met dat ding, dus dat deed ik dan maar niet, gewoon rustig tokkelen.quote:Op vrijdag 4 december 2009 19:54 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik geloof er niks van. net zo min als die 1.4 carberateur die 1:18 rijd.
Misschien met een constante snelheid van 80kmph maar gecombineerd haal je dat NOOOOIT met die antieke techniek
Indianen verhalen cq borrelpraat
Ik tank altijd al BP Ultimate. Dat helpt, maar kan niet precies zeggen hoeveel.quote:Op zaterdag 5 december 2009 18:24 schreef kikoooooo het volgende:
Ga je ook nog kijken of die duurdere 'zuinige' diesel ook helpt?
Ik ook, maar doe dat voor de extra freebeesquote:Op zaterdag 5 december 2009 21:47 schreef Yoan het volgende:
[..]
Ik tank altijd al BP Ultimate. Dat helpt, maar kan niet precies zeggen hoeveel.
Extra betalen voor de extra feebees? Tankpas van het werk zekerquote:Op zaterdag 5 december 2009 22:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ook, maar doe dat voor de extra freebees
Hoeveel pk's?quote:Op zondag 6 december 2009 13:52 schreef gateway het volgende:
gemiddeld die ik met mijn golf 1.9 D uit 1994 1 op 18,5 gecombineerd (gemeten over ruim 70.000 km)
Net zo veel als een skelter, als je na gaat dat de blok uit de Golf 2 stamt.. En geen Turbo heeft + Indirecte inspuitingquote:
50?quote:Op zondag 6 december 2009 15:35 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Net zo veel als een skelter, als je na gaat dat de blok uit de Golf 2 stamt.. En geen Turbo heeft + Indirecte inspuiting
in die richting ongeveer..quote:
Ik doe 2, rustig op temperatuur laten komen tijdens het rijden.quote:Op zondag 6 december 2009 19:14 schreef Turquaz52 het volgende:
Hoe rij jij weg TS?
Start je de auto en wacht je totdat ie wat warmer wordt e.d. , of starten en direct weg rijden zonder een moment te wachten??
EN stel je moet eventjes 2 seconden uit de auto en er weer in (voor laten we zeggen sigaretje kopen), laat je de auto dannog draaien (omdat je toevallig net van de snelweg af komt) of zet je hem uit..?
Zowiezo is een TDI te efficiënt om stationair zichzelf warm te draaien..quote:Op zondag 6 december 2009 20:48 schreef Yoan het volgende:
Ik rij gelijk weg en parkeer daarom de auto altijd in de goede richting zodat ik meteen weg kan rijden zonder te hoeven draaien en steken. Dat kost heel veel energie op een koude motor.
Ik zet de motor altijd uit als ik uit moet stappen, behalve als het letterlijk 2 seconden is zoals je zegt (brief op de post doen e.d.)
Maar deze punten lijken mij vrij logisch als je zuinig wilt rijden. Je auto stationair warm laten draaien is pure energieverspilling. Je staat brandstof te verstoken zonder dat je een meter vooruit komt.
Wat dacht je eigenlijk van een grotere intercooler?quote:Op zondag 6 december 2009 21:52 schreef Yoan het volgende:
De site is op een aantal punten verbeterd en ik heb de mogelijkheid toegevoegd om een e-mail te ontvangen zodra er een nieuwe update is geplaatst op de site. Geïnteresseerden kunnen zo het project makkelijker volgen. Check http://www.mijnbluemotion.nl/updates
De auto staat gepoetst en wel klaar om deze week een mooi resultaat te halen. Ik verwacht nu boven de 1:23 uit te komen met deze tank.
Ondertussen worden de opties bekeken voor de banden en een freeflow uitlaatlijn.
quote:Op maandag 7 december 2009 14:20 schreef Turquaz52 het volgende:
Anders wordt alles zo freeflow dat het diesel er ook gelijk uitgezogen wordt uit de cilinder en je verbruik dus weer omhoog gaat
Je gaat me niet vertellen dat je niet weet hoe een kleptiming in elkaar zit..?quote:
Dat maakt voor een uitlaat in principe niet uit. Als de klep open gaat is de verbrandingsdruk weg en wil je de zooi in de cilinder zo vlug mogelijk uit de cilinder hebben. Er wordt toch geen diesel meer ingespoten als de uitlaatklep al open is.quote:Op maandag 7 december 2009 15:11 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Je gaat me niet vertellen dat je niet weet hoe een kleptiming in elkaar zit..?
Kuuuuuuttt.. Ik ben in de war met een benzine auto..quote:Op maandag 7 december 2009 15:29 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Dat maakt voor een uitlaat in principe niet uit. Als de klep open gaat is de verbrandingsdruk weg en wil je de zooi in de cilinder zo vlug mogelijk uit de cilinder hebben. Er wordt toch geen diesel meer ingespoten als de uitlaatklep al open is.
Als je een uitlaat hebt die een zuigende kracht maakt is het dus alleen maar gunstig, dan is de cilinder vlug leeg en heb je ook geen kans dat er rommel achterblijft die de volgende verbranding tegenzit.
Het beste is bij een niet-turbo motor dus een uitlaatspruitstuk en uitlaat die een zuigende beweging per cilinder in gang zet, waardoor als de ene uitlaatslag voorbij is de volgende uitlaatslag het "vacuum" gebruikt om zijn verbrandingsrommel te lozen.
Volgens mij heeft de moderne otto motor ook gewoon brandstofinjectie, tenminste, als de auto een driewegkatalysator heeft.quote:Op maandag 7 december 2009 16:23 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Kuuuuuuttt.. Ik ben in de war met een benzine auto..![]()
Daar heb je zeker wat tegendruk nodig omdat anders wanneer je uitlaat klep open staat en je inlaat klep ook, je brandstof er zo uit gezogen kan worden![]()
Bij een TDI is dat een ander verhaal, omdat deze auto gebruik maakt van de Pompverstuiver techniek en elektronisch geregeld is.
Pompverstuiver of iets dergelijks maakt niks uit. Het ligt, zoals je inderdaad opmerkt, aan overlap in je kleppen in combinatie met indirecte inspuiting (brandstofmengsel wordt volledig de cilinder ingezogen, niet slechts lucht).quote:Op maandag 7 december 2009 16:23 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Kuuuuuuttt.. Ik ben in de war met een benzine auto..![]()
Daar heb je zeker wat tegendruk nodig omdat anders wanneer je uitlaat klep open staat en je inlaat klep ook, je brandstof er zo uit gezogen kan worden![]()
Bij een TDI is dat een ander verhaal, omdat deze auto gebruik maakt van de Pompverstuiver techniek en elektronisch geregeld is.
Okee, maardannog.. Wat denk jij eerlijk gezegd bij een moderne of geen moderne otto motor? Laten wij uit gaan van MultiPoint injectie (dus geen directe injectie).quote:Op maandag 7 december 2009 16:30 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Pompverstuiver of iets dergelijks maakt niks uit. Het ligt, zoals je inderdaad opmerkt, aan overlap in je kleppen in combinatie met indirecte inspuiting (brandstofmengsel wordt volledig de cilinder ingezogen, niet slechts lucht).
Door de overlap wordt het onverbrande mengsel direct de uitlaat in gezogen. Maar dat lijkt me bij de meeste motoren niet aan de orde. Als de uitlaatklep open staat wordt er geen brandstof ingespoten.
Wat ik trouwens vergeten was in mijn vorige post is dat bij een TDI juist weer wel druk in de uitlaat aanwezig moet zijn maar dat heeft niks met de kleptiming te maken. Als je een drukloze uitlaat hebt kan je turbo namelijk niet optimaal opspoelen en dat geeft vermogensverlies.
Opzich had je dus gelijk, maar je argumentatie was verkeerd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |