abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75279289
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:25 schreef Metro2005 het volgende:
Leuk project maar die 1 op 22 die je tot nu toe gehaald hebt vind ik weinig spectaculair eigenlijk.
Is ook niet spectaculair en dat is ook alleen met aangepaste rijstijl en hogere bandenspanning. Het project is nog maar 6 weken aan de gang.
Bovendien zie ik voor woon-werkverkeer geen meter snelweg en rijd ik over winderige dammen (http://www.mijnbluemotion.nl/resultaten). Ook is de periode niet bepaald gunstig, winterdiesel en slechte weersomstandigheden bijvoorbeeld.

Mijn auto moet op 1 op 30 halen, dus spectaculair wordt het zeker
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_75279602
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 12:13 schreef Kreator het volgende:

[..]

Als je er als een oud wijf op een testbaan mee gaat rijden wel ja. Als je er normaal mee de weg opgaat niet.
Wat jij noemt is plankgas. Dan verbruikt ie inderdaad iets meer. Maar wanneer rij je plankgas op de snelweg?
Het hergebruiken van uitlaatgas om druk op te bouwen ipv het gewoon de uitlaat uit te laten gaan is energie terugwinnen en daardoor een stuk efficiënter (behoorlijk veel zelfs!).
pi_75280546
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:53 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Onzin. Turbo = meer efficientie is dus meer vermogen en het zelfde verbruik. Mooi voorbeeld is de SDI vs TDI
dit klopt niet helemaal, anders zouden ze op elke auto wel turbo's gooien, en zou betekenen dat getunde auto's met meer turbodruk zuiniger zouden rijden.

Turbo = meer lucht, maar ook meer brandstof
pi_75280874
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 13:25 schreef LastClick het volgende:

[..]

dit klopt niet helemaal, anders zouden ze op elke auto wel turbo's gooien, en zou betekenen dat getunde auto's met meer turbodruk zuiniger zouden rijden.

Turbo = meer lucht, maar ook meer brandstof
Daarom is men ook met de TSI motor gekomen
Bij dagelijks gebruik is een turbo auto gewoon zuiniger / efficienter punt.
pi_75281962
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 13:34 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Daarom is men ook met de TSI motor gekomen
Bij dagelijks gebruik is een turbo auto gewoon zuiniger / efficienter punt.
Maar dat het verbruik van de TSI-motoren lager ligt komt omdat de cilinderinhoud kleiner is, terwijl de SDI en TDI volgens mij allebei 1,9liter motoren zijn.
  vrijdag 4 december 2009 @ 14:19:21 #56
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_75282706
Interessant topic, leuk project! Ben benieuwd hoe het je gaan vergaan.

Rijstijl is idd erg belangrijk,
Ik heb wel eens met een Citroen AX 1.1i een test gedaan:
Eindhoven - Apeldoorn (via de A2, utrecht) heen en terug
Volle tank gedaan en vlot door gaan rijden, niets aan het nieuwe rijden doen, en kwam op 1:14 uit geloof ik.
In Apeldoorn bij ouders op bezoek gegaan, en daarna afgetankt
Terugweg netjes nieuwe rijden gedaan, erg rustig gereden, 110 in zijn 4 (ja, was een vierbak ) en lekker laten uitrollen enzo. Verbruik op de terugweg was 1:19. Scheelt best veel...
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
pi_75283550
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:01 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Maar dat het verbruik van de TSI-motoren lager ligt komt omdat de cilinderinhoud kleiner is, terwijl de SDI en TDI volgens mij allebei 1,9liter motoren zijn.
Ja dus is een TSI motor efficienter, gezien deze het vermogen levert van en confentionele 1.8liter motor maar het verbruik heeft van een 1.4
pi_75283711
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:38 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ja dus is een TSI motor efficienter, gezien deze het vermogen levert van en confentionele 1.8liter motor maar het verbruik heeft van een 1.4
Ja, maar dat het een gebruik heeft van een 1.4 komt omdat het een 1.4 is, niet door de turbo. Die zorgt alleen voor de 1.8 prestaties.
pi_75283792
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:43 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ja, maar dat het een gebruik heeft van een 1.4 komt omdat het een 1.4 is, niet door de turbo. Die zorgt alleen voor de 1.8 prestaties.
Ja, dus.... netto is een 1.4tsi veel efficienter in het dagelijks gebruik dan een confentionele 1.8
Wat snap je hier niet aan.
pi_75285156
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:43 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Jezus, jij hebt een plaat voor je kop
pi_75285614
Leuk om te volgen.

Zorg je ook dat je een "geëikte" km-teller hebt of hou je het ook bij op een tom-tom of iets degerlijks. Gewoon rijden op de km-teller / dag-teller lijkt me niet echt een 100% betrouwbaar meet instrument.

Daarnaast moet je oppassen met de naam "Blue Motion" volgensmij zit er een patent op die naam en moet je wel toestemming hebben van VW.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_75291828
Ik zit er aan te denken om de teller te laten ijken als er andere wielen onder gaan. De afwijking is nu niet groot, bij 100 km/u op de teller geeft de TomTom 98 aan.
www.mijnbluemotion.nl
pi_75292909
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 12:13 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Mja, met een auto van 86 was 1:23 ook standaard haalbaar.
Een 1.8 diesel.
1.4 carburateur benzinemotor in die auto deed 1:18
Ik heb ooit een golf 1 diesel gehad, die liep 1 op 25 zonder moeite
pi_75294595
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 19:17 schreef green_power het volgende:

[..]

Ik heb ooit een golf 1 diesel gehad, die liep 1 op 25 zonder moeite
Ik geloof er niks van. net zo min als die 1.4 carberateur die 1:18 rijd.
Misschien met een constante snelheid van 80kmph maar gecombineerd haal je dat NOOOOIT met die antieke techniek

Indianen verhalen cq borrelpraat
pi_75295265
Ik krijg het op andere forums ook vaak te horen 'mijn auto rijdt 1 op 23, 25 enz' maar dat is bijna altijd over een enkele rit, korte afstand, of lange afstand naar Italië ofzo.
Het gemiddelde over een hele tank is wat telt.
www.mijnbluemotion.nl
pi_75295488
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 20:07 schreef Yoan het volgende:
Ik krijg het op andere forums ook vaak te horen 'mijn auto rijdt 1 op 23, 25 enz' maar dat is bijna altijd over een enkele rit, korte afstand, of lange afstand naar Italië ofzo.
Het gemiddelde over een hele tank is wat telt.
Inderdaad de Suzuki Swift 1.3 iot 93 van mijn vriendin rijd ook 1:18 als je constant 100 rijd op de snelweg.
Gecombineerd haal je net 1:15.

Mijn Seat Leon 1.9tdi uit 2006 reed ook 1:30 als ik 80 reedt. Gecombineerd 1:16

Mijn Honda Civic Hybride rijd 1:50 als ik 2km in de stad alleen bijna constant electrische rijd. Gecombineerd 1:17-1:18

Ik ben erg benieuwt hoever je komt met je verbruik.
pi_75295729
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 19:54 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik geloof er niks van. net zo min als die 1.4 carberateur die 1:18 rijd.
Misschien met een constante snelheid van 80kmph maar gecombineerd haal je dat NOOOOIT met die antieke techniek

Indianen verhalen cq borrelpraat
Daar lag een 1.6 diesel in, reed er stukken rustig mee naar mijn werk max 80 km/h, als ik de snelweg op ging was het voor lange ritten met max 120 km/h op de teller. Dat ding woog niets he, en er zat een golf2 motor in met 4+E bak. Ook hard optrekken schoot niet op met dat ding, dus dat deed ik dan maar niet, gewoon rustig tokkelen.

Maatje van me rijdt met zijn mitsubitsu galant station gem. 1:17, met het nieuwe rijden (extreem uit laten rollen etc.).

/edit: overigens was het niet zo dat ik elke tankbeurt bij hield. Ook gooide ik in die tijd niet altijd de tank helemaal vol. De keren dat ik het gemeten heb, zat het verbruik zo rond de 1 op 25, haalbaar zonder indanen of borrels.

[ Bericht 11% gewijzigd door green_power op 04-12-2009 20:27:43 ]
  vrijdag 4 december 2009 @ 20:23:12 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75295766
Leuk project,
Probeer gewicht te besparen, geen zooi in je kofferbak, reservewiel eruit (vervang het door zo een spuitbus). En rustig defensief rijden, auto laten rollen tot het stoplicht ipv te remmen, bij 2000 toeren schakelen, lekker rechts blijven hangen op de snelweg als het druk is ipv links te gassen remmen.
Alleen met rijstijl rij ik mijn Peugeot 407 al ongeveer 1 op 20. Verder besparen kan door de airco uit te zetten, een ipod in ipv radio aan, zo weinig mogelijk stroom te verbruiken (leds), verwarming lager, etc etc

[ Bericht 61% gewijzigd door Pietverdriet op 04-12-2009 20:28:24 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75297973
ik was jou site al is tegen gekomen op internet! Leuk project! Ik zelf rijd ook altijd zo zuinig mogelijk op mijn dagelijkse retourtje amsterdam-utrecht (140 km per dag, 70 km enkele reis). Ik rijd een Polo SDI en die rijdt rond de 1:20 op de tank gemeten.

Leuk om te zien wat je zoal doet! misschien nog tips voor mij er bij
pi_75316812
kleinere motoren zijn niet altijd zuiniger dan grote hoor... kleine motoren moeten meer moeite doen en willen daardoor soms meer verbruiken
pi_75317662
Bedankt voor de reacties en tips!

Er komt een pagina op de website met tips en verbeteringen om zuiniger te rijden. Ik probeer ook na te gaan hoeveel brandstof een bepaalde wijziging bespaart en dat op de site te plaatsen.
www.mijnbluemotion.nl
pi_75319507
InBeforeBeeldmerkClaimVolkswagen
pi_75319777
Ga je ook nog kijken of die duurdere 'zuinige' diesel ook helpt?
  zaterdag 5 december 2009 @ 18:27:52 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75319859
TS zou eens contact moeten opnemen met VW Nederland, die vinden dit maar wat leuk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_75324582
quote:
Op zaterdag 5 december 2009 18:24 schreef kikoooooo het volgende:
Ga je ook nog kijken of die duurdere 'zuinige' diesel ook helpt?
Ik tank altijd al BP Ultimate. Dat helpt, maar kan niet precies zeggen hoeveel.
www.mijnbluemotion.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')