ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 13:17 | |
Uit onderzoek van Mauric de Hond ( ![]() quote:http://www.kilometerheffi(...)ilometerheffing.html Waarom mag deze propogandadanda nog steeds worden verspreidt?? ![]() ![]() ![]() Grote Klacht: Idioten die het in hun hoofd halen voor de kilometerheffing te zijn ![]() ![]() | ||
error_404 | dinsdag 1 december 2009 @ 13:18 | |
Maurice de Hond ![]() Rekeningrijden? Ik zeg doen! ![]() | ||
mstx | dinsdag 1 december 2009 @ 13:19 | |
quote:Jij hebt zeker wat te verbergen!! ![]() | ||
zovty | dinsdag 1 december 2009 @ 13:19 | |
Ik heb voorgstemd. Want goedkoper. Tevens heb ik niks te verbergen en hou ik me netjes aan de regels. Ik ben een KLB-er. | ||
Marijkezwolle | dinsdag 1 december 2009 @ 13:20 | |
Maar hoeveel mensen heeft Maurice ondervraagd? En welke mensen heeft ie ondervraagd (mensen die enkel korte stukjes rijden of die dagelijks in de file staan). Dat maakt heel veel uit voor de uitslag. Volgens mij valt er dus weinig zinnigs aan te concluderen zonder dat je die gegevens weet ![]() | ||
error_404 | dinsdag 1 december 2009 @ 13:20 | |
quote:Je heb gewoon geen auto? | ||
Sgt.Stiglitz | dinsdag 1 december 2009 @ 13:21 | |
Hoeveel rechten heeft privacy dan? | ||
DuTank | dinsdag 1 december 2009 @ 13:22 | |
Heb jij enig idee hoeveel linkse fags er zijn en mensen voor wie het goedkoper is? | ||
RaXz | dinsdag 1 december 2009 @ 13:23 | |
quote: ![]() | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 13:23 | |
quote:misschien krijgt hij wel een functie binnen de CDA als hij het onderzoek een beetje positief liet uitpakken. ![]() | ||
Barcaconia | dinsdag 1 december 2009 @ 13:23 | |
quote:Inderdaad, een figuur die een betrouwbaar imago wil hebben om vervolgens zijn ziel en imago aan een reclamebureau te verkopen. Nee, dan ben je slim bezig ![]() Verder ben ik an sich niet tegen rekeningrijden, alleen ik ben tegen de methode hoe het ingevoerd wordt. Ik vraag me dan ook af hoe het onderzoek gehouden wordt. Enneuh, dat argument van niks te verbergen is inmiddels ook wel achterhaald neem ik aan? | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 13:24 | |
quote:zelfs voor mensen zonder auto wordt het duurder ![]() | ||
Salatrel | dinsdag 1 december 2009 @ 13:24 | |
quote:zijn panel bestaat uit mensen die zich ooit hebben opgegeven om aan peilingen mee te doen. het is dus niet zo dat wij willekeurig 1000 mensen uit het telefoonboek gaat bellen ofzo ![]() | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 13:24 | |
quote:Heb je de OP wel gelezen? Er staat duidelijk dat Maurice de Hond 2500 mensen heeft ondervraagd, van een onderzoek als hem mag je (hopelijk) verwachten dat hij representatieve steekproeven uitvoert. Het stukje in de OP gaat ook lekker uit van een worst-case geval. Welk weldenkend persoon woont in Den Haag en werkt 3 dagen in de week in Schiphol? Dan hadden ze net zo goed oma Tjibbesma kunnen noemen uit Appelscha, die 5000 km per jaar rijdt in haar zalmroze Alto. Ik wil wedden dat die veel goedkoper uit is. | ||
Marijkezwolle | dinsdag 1 december 2009 @ 13:26 | |
quote:Sorry, overheen gelezen ![]() | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 13:26 | |
Zou het niet gewoon komen omdat er meer mensen zijn die niet zo veel rijden, dan dat er mensen zijn die wel veel rijden? | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 13:27 | |
quote:jan modaal wordt genaaid hoor. Maar juist jan modaal als in de CDA stemmer is voor ![]() De BPM wordt afgeschaft oftewel Roderick kan zijn nieuwe jaguar voor 50k minder halen, oftewel Jan Modaal mag deze 50k ergens gaan ophoesten. CDA stemmers die altijd alles maar aannemen om dat ministers vast wel weten wat ze doen ![]() | ||
Drassss | dinsdag 1 december 2009 @ 13:27 | |
quote: Eens, ik ben ook niet tegen het rekeningrijden alleen zie ik wat haken en ogen. Laat de mensen maar meer lappen die meer op de weg zitten dan iemand die elke maandagochtend even de boodschappen gaat doen. | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 13:29 | |
quote:vanaf 15000km ben je al duurder uit... oftewel het gross van de mensen die een auto bezitten. En zoals eerder gezegd worden de mensen zonder auto ook genaaid. | ||
DuTank | dinsdag 1 december 2009 @ 13:29 | |
quote:Ja, daar heb ik wel iets over gehoord laatst ![]() | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 13:30 | |
quote:Mja, zoals gezegd ga ik ervan uit dat Maurice de Hond zelf dondersgoed weet hoe je een representatieve steekproef opzet. Misschien ben ik daar te naïef in, maar ik vind het te kort door de bocht om dan maar meteen te vinden dat-ie maar wat gokt. | ||
Barcaconia | dinsdag 1 december 2009 @ 13:30 | |
quote:Vind ik ook, maar ik was altijd voor een tolpoortjes systeem... Laat Belgen, Duitsers en Polen etc ook maar naar rato betalen. Ik kan me amper voorstellen dat een tolpoortjes systeem zoals in veel staten in de US, met de huidige infrastructuur van portalen over de snelweg, duurder is dan het huidige plan. Het is in ieder geval eerlijker en het kastje dat je dan in de auto hebt logt in ieder geval geen GPS gegevens. | ||
Marijkezwolle | dinsdag 1 december 2009 @ 13:32 | |
quote:Nou ik ga daar inderdaad niet zo klakkeloos vanuit. Statistiek kun je erg fijn mee goochelen, ik neem geen dingen meer zomaar aan ![]() | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 13:33 | |
quote:Mêh, en dan iedere ochtend en de middag in de file voor de tolpoortjes, zeker? Zelfs met zo'n telecard-ding in je auto (zoals in Frankrijk), moet je afremmen en/of wachten op mensen die wel contant willen betalen. Volgens mij zijn de snelwegen in Nederland, door de vele afslagen, helemaal niet geschikt voor. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 13:33 | |
quote:Ik denk echt niet dat dit het gross is van alle mensen die een auto bezitten hoor. Dit zijn alleen zakenmensen. Zakenmensen zijn ook de grootste groep weggebruikers. Eerlijk toch? Alleen die vermindering/afschaffing BPM lijkt me nog een struikelblok. Eigenlijk vind ik het wel een goed idee! ![]() ![]() | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 13:33 | |
quote:zul je zien dat een of andere mbo ict student dat gps systeem kraakt ![]() en vreemdgaan zit er ook niet meer in ![]() ![]() | ||
zatoichi | dinsdag 1 december 2009 @ 13:35 | |
quote:Er wordt gewoon gerekdn met hoeveel je op de weg zit, netzoals gas water en licht, daar betaal je ook niet voor de grote of ouderdom van je huis, maar van wat je gebruikt, benzine net zo, dus waarom niet het gebruik naar ratio verrekenen? En jan modaal wordt niet genaaid, want voor 55% van de mensen wordt rekeningrijden goedkoper dan de huidige situatie. Als je nagaat dat van de overgebleven 45% de meeste kilometers werkverkeer is, weet je al dat de gewone burger (aka jan modaal) hier dus meestal aan de goedkope kant zit... Dit soort berichten hebben uitgebreid in alle kranten (behalve de telegraaf ![]() | ||
Drassss | dinsdag 1 december 2009 @ 13:35 | |
quote:Ja, ram gewoon wat tolpoorten in de weg en laat ze maar ieder 30 euro lappen om binnen te komen. Dat doen ze in andere Europese landen ook dus waarom niet in Nederland? ( ja zal wel EU gezeik komen... ) Dat systeem in VS inderdaad super. Natuurlijk is het daar wat rustiger op de weg waar vaak die tolpoorten staan wat dus minder files veroorzaakt... ach laat ze bij de grens maar lekker wachten ![]() | ||
mvdejong | dinsdag 1 december 2009 @ 13:36 | |
quote:Iemand die in Den Haag woont, een nieuwe baan aannam bij Schiphol, en misschien over 30 jaar in aanmerking komt voor een betaalbare baan in de buurt ? Iemand die niet wil verhuizen, bijv. vanwege kinderen die op school zitten, of een partner die wel in de buurt van Den Haag woont, zodat de keuze alleen is wie van de twee er lange stukken gaat rijden ? Iemand die bij een detachterings-bedrijf werkt en weet dat hij, waar hij ook gaat wonen, om de zoveel jaar weer een job bij een andere klant krijgt die weer aan de andere kant van het land woont ? De niet- of weinig-rijders die voorstemden hebben nog steeds niet door dat het hun ook geld gaat kosten, omdat de provincies de wegvallende inkomsten uit de wegen-belasting moeten gaan (over-)compenseren, en die niet mogen doen op basis van auto-bezit/-gebruik (dat is vanaf de invoering van rekening-rijden voorbehouden aan de rijksoverheid). Bovendien zijn de veelrijders over het algemeen zakelijke rijders, waarvoor het disfunctionele OV in NL geen alternatief is, en die de toegenomen kosten van het autorijden voor het ene deel van de belastingen aftrekken, en voor het andere deel in rekening brengen bij hun klanten, met als gevolg uiteindelijk prijzen in de winkels gaan stijgen als je specifiek de veelrijders gaat pakken. Of denk je dat mensen voor wie OV een redeljik alternatief zou zijn nu echt nog in de files staan ? Ik denk dat bij invoering van rekeningrijden de overheid op alle manieren de ontwikkeling van een functionerend OV zal gaan frustreren om verlies van inkomsten te voorkomen. Heb jij de NL overheid wel eens het thuiswerken serieus zien aanmoedigen ? | ||
Drassss | dinsdag 1 december 2009 @ 13:36 | |
quote:Ga je maar met de bus ![]() | ||
Barcaconia | dinsdag 1 december 2009 @ 13:36 | |
quote:Nee, ik zei een systeem zoals de US. Gewoon een registratiecamera aan het portaal over de weg. Portalen staan inmiddels toch haast overal. Dan hoef je niet meer af te remmen want daar kun je gewoon met 200kmpu onderdoor rijden als je wilt. Niet afremmen dus en iedereen die niet zo'n kastje heeft (buitenlanders bijvoorbeeld) kunnen een dag- week- of maandkaart bijvoorbeeld kopen bij het tankstation of parkeerplaats langs de weg. Daar kun je gewoon een automaat voor neerzetten zoals in Duitsland al overal staat. Hun kenteken wordt alsnog geregistreerd voor diegenen die geen kaart kopen en aangezien Europa tegenwoordig open is kunnen ze de boete naar huis sturen. Edit: Niet helemaal duidelijk in mijn bericht: Zo'n kaart die je koopt leg je dus voor de raam en kan geregistreerd worden door het portaal. Dan krijg je een rekening thuis op het adres dat je ingevuld hebt bij aanschaf en betaal je dus gewoon naar rato. Die kaart werkt dan voor de termijn dat je hem gekocht hebt. | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 13:37 | |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() nederlanders, nederlanders en hun idealen ![]() | ||
jack4ya | dinsdag 1 december 2009 @ 13:37 | |
Wat ik me echt heeeeel hard af vraag: Gaat dit niet in tegen alle regels van privacy/privacybescherming? We mogen vanaf 2012 geen cookies in een website plaatsen om de privacy van een gebruiker te respecteren, maar de overheid mag wel onze hele handel en wandel volgen? | ||
jack4ya | dinsdag 1 december 2009 @ 13:38 | |
Amsterdam wil trouwens Mybad... oud nieuws | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 13:39 | |
quote:Nee dus, Polen heeft geen koppeling van kentekengegevens met bestuurders (dacht ik), nu al ontspringen veel Poolse hardrijders de dans omdat het CJIB niet weet waar de bon naartoe moet. | ||
error_404 | dinsdag 1 december 2009 @ 13:40 | |
quote:Dat is namelijk heel handig voor boetes. Met zo'n kastje in je auto kunnen ze precies zien waar en wanneer je hoeveel gemiddeld te hard hebt gereden en wordt automatisch de rekening toegestuurd. | ||
zovty | dinsdag 1 december 2009 @ 13:41 | |
quote:Doorgaans zijn de onderzoeken uitgevoerd op een panel van 2500 mensen die zich ooit hebben opgegeven om mee te willen doen aan online enquetes. Aan deze mensen is dus een steekje los. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 13:42 | |
quote:Tja... ik persoonlijk zie geen probleem wat betreft privacy. Wat komen ze nou van mij te weten, waarvan ik niet wil dat ze het komen te weten? ![]() Dat moet ieder natuurlijk voor zich beslissen en jij hebt er duidelijk wel problemen mee. Alleen denk ik (nogmaals: denk ik) dat je niet bij de meerderheid hoort. Klinkt lullig natuurlijk, en ik vind het ook wel zuur voor je, maar zo werkt een democratie nou eenmaal. | ||
zovty | dinsdag 1 december 2009 @ 13:42 | |
quote:Nee, eigenlijk niet. | ||
DiRadical | dinsdag 1 december 2009 @ 13:43 | |
quote:Dat is geen argument om iedereen te monitoren zoals in de hoogtijdagen van de stasi | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 13:43 | |
quote:en dat gaat dan steekproefgewijs dus de pakkans wordt gewoon even 5x zo groot weet je wel ![]() nederlanders ![]() nederland ![]() | ||
error_404 | dinsdag 1 december 2009 @ 13:44 | |
quote:Dacht ik al ![]() | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 13:44 | |
quote: ![]() ![]() ![]() | ||
De_Groentenboer | dinsdag 1 december 2009 @ 13:45 | |
Wat is het voor ongelooflijk shit argument om te zeggen dat de minderheid, die dus niet zoveel rijdt, goedkoper uit gaat zijn, en de overige automobilisten, welke dus meer als 15.000 p/j rijden duurder uit zullen vallen. Ooit bedacht dat die meerderheid vracht/lease/werkverkeer is en dat gewoon weer op je eigen bordje terecht komt? Word gewoon doorberekend hoor ![]() Je kunt dit prachtige plan zo samenvatten. #1 Invoering is peperduur en gaat nog duurder uitvallen als ons voorgelogen, sorry, verteld word. #2 De BPM ''verdwijnt'' maarrrrr nieuwe auto's blijven nét zo duur door een mooie CO2 taks. #3 Je privacy word door de zweterige bilnaad van minister Eurlings getrokken en opgehangen op een enorm billboard in het centrum van Amsterdam #4 Er komt een nieuwe belasting(JEUUUUJ)voor íedereen om de weggevallen wegenbelasting op te vangen. #5 Het basistarief is voor sommigen al onvoordelig, laat staan als de tarieven omhoog gaan. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat dit een enorm ICT project is en onze overheid daar niet zo'n held in is. Gewoon doen, jongens! Misschien valt dit pleuriskabinet dan nog eens! ![]() | ||
error_404 | dinsdag 1 december 2009 @ 13:47 | |
Nog even over die BPM he.... Die betaal je als je een nieuwe auto koopt. Maar het meerendeel van de mensen koopt een tweede- of derdehands auto. Dan hebben zij dus ook geen voordeel bij het wegvallen van de BPM. Dus hoe is het dan een financieel voordeel voor het gros van de weggebruikers? | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 13:48 | |
De prijzen van occasions zakken natuurlijk ook. | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 13:50 | |
de automarkt stort hartstikke in man door dit. Wie gaat er nu nog een nieuwe auto kopen voordat de BPM er af is? | ||
zovty | dinsdag 1 december 2009 @ 13:51 | |
quote:Ja, heel slim. ![]() En betekent het niet hebben van een auto ook dat ik dus niet mee mag denken over de toekomst van ons land? | ||
zovty | dinsdag 1 december 2009 @ 13:52 | |
quote:Laat maar instorten! Goedkope autos ftw! | ||
TeenWolf | dinsdag 1 december 2009 @ 13:52 | |
Heeft Eurlings toch gelijk!![]() | ||
Treinkopper | dinsdag 1 december 2009 @ 13:54 | |
Alleen al om die Telegraafhuilies te stangen is het de moeite waard om voor die heffing te stemmen ![]() | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 13:56 | |
sowieso dat mensen zo naief kunnen zijn om te denken dat het goedkoper wordt ![]() ![]() Immers er moeten nog wat banken door wanbeleid opgekocht worden, er moeten nog 80 JSF van een paar miljard worden aangeschaft ![]() Nederland sta op man ![]() ![]() ![]() toen Nederlanders nog idealen hadden ![]() | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 13:57 | |
quote:Mja, want de meeste mensen vinden "links" nu vies, terwijl links altijd wel van het actievoeren was en is. | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 13:59 | |
Wat ik nou niet begrijp he... bekijk nou bijvoorbeeld eens de fileberichten van de afgelopen dagen:quote: quote: quote: quote:Hoe gaan die kastjes dit soort files voorkomen? Zijn er dan opeens geen ongelukken of wegwerkzaamheden meer ofzo? | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 14:00 | |
quote:Minder mensen op de weg = minder kans op ongelukken. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 14:00 | |
quote:Blijkbaar doen mensen dit tegenwoordig door er een topic over te openen op Fok!. ![]() Nee, maar serieus. Over het algemeen zal er wel meer geld binnengeharkt gaan worden door de overheid. Daar kun je gewoon niet omheen. Echter blijkt wel dat ik veel goede punten zie in het systeem. Vooral het gegeven dat de kosten eerlijker verdeeld gaan worden onder weggebruikers. Dat het een hels karwei wordt om het in te voeren en dat dat veel geld gaat kosten zie ik ook wel. Maar als het niet hieraan wordt uitgegeven, wordt het wel aan een ander stompzinnig plan zoals een betuwelijn o.i.d. uitgegeven. | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 14:04 | |
quote:mensen vinden links vies omdat het gross van de mensen jan modaal is. De werkende jan modaal wordt immers door dit kabinet continue genaaid. Daardoor verdwijnt solidariteit en wordt het individualistischer, terwijl juist die grote groep mensen samen heel wat zou kunnen bereiken. | ||
Tomboo | dinsdag 1 december 2009 @ 14:06 | |
Simpel voorbeeld voor een student: kleine auto, 192 euro wegenbelasting per jaar, geen BPM want het is een 2e hands. Nieuwe bedrag met kilometerheffing 20000km * 0,03 cent = 600 euro, hoe is het dan goedkoper? | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 14:09 | |
quote:Een student die 20000km in het jaar rijdt moet gewoon zijn OV-kaart gebruiken... | ||
error_404 | dinsdag 1 december 2009 @ 14:09 | |
quote:Klopt theoretisch, maar er gaan straks niet minder mensen de weg op. | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 14:09 | |
quote:En het is maar de vraag of de mensen die straks de weg eventueel niet op gaan, de mensen zijn die geen ongelukken veroorzaken. Hoe dan ook blijft het zo dat een ongeluk een file oplevert. Met of zonder kastjes. | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 14:10 | |
quote:Dat heb je nu al helemaal becijferd? | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 14:10 | |
Komt er overigens nog verschil in kilometerprijs tussen benzine en diesel? Neem aan van wel he, anders wordt het wel heel aantrekkelijk om diesel te gaan rijden. | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 14:11 | |
waarom zouden ze bijvoorbeeld niet een tax op alcohol kunnen doen? wat per definitie niet een aanslag is op de economie of de portomonnee van mensen. Aangezien alcohol geen 1e levensbehoefte is en mobiliteit in deze maatschappij wel. | ||
zovty | dinsdag 1 december 2009 @ 14:12 | |
quote:Meer geld -> meer wegen, beter onderhoud, betere calamiteiten diensten, betere informatie voorziening. | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 14:13 | |
quote:Daar zit al een tax op en betaal je dus voor gebruik, net als met die kilometerheffing gaat gebeuren. | ||
Magere_Gein | dinsdag 1 december 2009 @ 14:14 | |
Ben je 6 maanden naar het buitenland moet je gvd wegenbelasting betalen ![]() | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 14:16 | |
quote:ik heb het over een extra extra extra extra extra tax zoals dat nu dus gebeurd met het autorijden. Zie scandinavîë. De verkeerde dingen worden weer getaxeerd. | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 14:17 | |
quote:Meer geld? Het was toch juist goedkoper? ![]() En ik denk dat als de drukte daadwerkelijk afneemt, er weinig prikkels zullen zijn om meer wegen aan te leggen. Maar goed, een mens kan dromen natuurlijk. | ||
error_404 | dinsdag 1 december 2009 @ 14:17 | |
quote:Ja, maar de grap is dat wanneer er straks steeds meer elektrische auto's rijden (of zuiniger auto's for that matter), de overheid minder belastinggeld krijgt via minder geconsumeerde benzine. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 14:25 | |
Volgens de ANWB KilometerprijsCheck ben ik straks goedkoper uit met mijn grote middenklasser op diesel. ![]() Zie: http://www.anwb.nl/kilometerprijscheck/home | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 14:28 | |
quote:Meh, ik rij in een 18 jaar oude auto én ben ANWB-lid, maar mooi niet dat ik iets kan berekenen. | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 14:29 | |
quote:waarom wil je het niet snappen? Die ANWB test berekent alleen op kilometerprijs, de rest laten ze voor het "gemak" gewoon weg. ![]() ffs ![]() | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 14:31 | |
quote:En vergeet de kosten voor het kastje zelf niet. De 4 miljard die het kost om het hele systeem te bouwen, zal toch ook op de een of andere manier moeten terugverdiend, niet waar? | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 14:34 | |
Okay, vraagje voor de tegenstanders: Vinden jullie het huidige systeem dan wel rechtvaardig, waarin het bezit van een auto en het gebruik minder wordt belast? | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 14:36 | |
quote:hmmm jah, simpelweg omdat het voor de gross van de harde werkers straks duurder wordt, zelfs degene zonder auto ![]() | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 14:39 | |
quote:Ik vind het prima als ze een nieuw systeem willen invoeren. Met betalen per kilometer heb ik an sich geen problemen. Waar ik wèl problemen mee heb, is een verplicht kastje in m'n auto die continu GPS-coördinaten samen met een timestamp en m'n kenteken naar de overheid stuurt. | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 14:40 | |
en de sterkste schouders dragen nu letterlijk de zwaarste lasten via de BPM. Straks wordt bijvoorbeeld de pizzakoerier die al nauwelijks het hoofd boven water kan houden dik genaaid, oftewel die kan beter een uitkering gaan aanvragen. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 14:41 | |
quote:Ook een slecht argument hoor. Je zegt wel dat ik het bijvoorbeeld niet wil snappen. Maar jij bent ook wel een typisch gevalletje van doemdenken. Laat ze het maar lekker invoeren. Ik wil wel eens zien hoe het allemaal gaat uitpakken. We moeten als Nederlanders ook niet zoveel klagen. We verdienen allemaal best goede salarissen. Het leven is voor ons wel wat duurder, maar daarvoor in de plaats hebben wij een zeer goede kwaliteit van leven. Kijk eens naar Engeland, daar zou ik echt never nooit nie willen wonen hoor. Wees nou maar eens blij met de dingen die je hebt. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 14:42 | |
quote:Ik wil niet weten wat voor ongure plekjes jij allemaal bezoekt met je auto. | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 14:42 | |
quote:dat ontken ik ook helemaal niet, ik ben een voorstander van posivitisme. Maar kritisch zijn is belangrijk in een maatschappij, zeker als het om dit soort wanpraktijken gaat. | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 14:42 | |
quote:De meeste van die "harde werkers" rijden in een dikke leasebak, dus via bijtelling en zulks gaan die er misschien ook nog wel op vooruit en anders betalen de werkgevers het wel óf gaan ze in een wat kleinere auto rijden. | ||
Multivitamine | dinsdag 1 december 2009 @ 14:42 | |
quote:absoluut. Stel dat ik een BMW 5 serie heb en mijn buurman ook, maar hij rijdt veel meer, betaald hij al veel meer dmv benzine, welke voor tig procent uit accijns bestaat... Dat jij evenveel wegenbelasting betaald, maar veel minder rijdt maakt niet uit. Jij mag immers ook altijd gebruik maken van diezelfde weg. Doe je dat niet tot heel weinig, moet je heroverwegen of je wel een auto nodig hebt. | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 14:44 | |
quote:Daar zitten misschien nog wat haken en ogen inderdaad, aan de andere kant is dat wel een redelijk vooruitstrevende systeem wat je in zou kunnen voeren. Tenzij de Amerikanen opeens beslissen dat GPS toch niet meer voor iedereen zo nauwkeurig hoeft, dan kan het hele systeem op de schop. ![]() | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 14:45 | |
quote:Ik maak inderdaad gebruik van dezelfde weg, maar wel veel minder. Onterecht in mijn ogen dus, dat ik hetzelfde aan wegenbelasting moet betalen. Per kilometer betaal ik dan dus veel meer. | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 14:47 | |
Ik ben niet tegen het principe van rekeningrijden, wel tegen de manier waarop. Mensen met een gemiddeld verbruik zouden er niet op achteruit moeten gaan, dat gebeurt nu wel. En dat hele systeem met een GPS kastje is een inbreuk op je privacy, maar dat vind ik nog niet eens zo erg, het kastje kan echter ook nog voor andere dingen gebruikt worden. Opeens komt er een helder licht op het idee om een automatische traject-snelheidscontrole uit te voeren via die kastjes, dan zijn de kosten voor mij persoonlijk niet te overzien ![]() | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 14:48 | |
quote:Ja, net als de stemcomputers en de OV-chipkaart zeker, dat was ook al zo'n succes. Je moet zaken die ècht belangrijk zijn niet met ICT oplossen. En wat je al helemaal niet moet doen is een database aanleggen met persoonsgegevens, locaties en tijden van iedereen die een auto heeft. Je zou denken dat dat voor zich spreekt, maar blijkbaar vinden de meeste Nederlanders het wel prima. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 14:49 | |
quote:Ben ik het helemaal niet mee eens. Neem een vrouw van tussen de 50 en 60 die een klein autootje heeft om haar boodschappen mee te doen en af en toe haar (klein)kinderen te bezoeken. Ze heeft die auto gewoon nodig om fatsoenlijk te kunnen leven. Ze gebruikt amper weg. Want de winkels zijn op 5 minuten rijden en de (klein)kinderen op ongeveer 10 minuten rijden. De snelweg raakt ze nauwelijks aan. Waarom moet deze vrouw in verhouding zo veel betalen!?!?!?! | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 14:51 | |
quote:EN DAT zou het moment zijn om in opstand te komen. DAN en niet eerder. Tot die tijd heb je er vertrouwen in dat ze het zover niet gaan laten komen. Ook dat is democratie. Je stemt immers op personen/partijen waar jij vertrouwen in hebt. | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 14:52 | |
quote:een klein autootje kost niet zoveel, ik snap dit punt niet. Dit gaat niet over de portomonnee van een vrouwtje in de 50-60 waarvoor de auto duidelijk een luxe artikel is. Dit gaat over de hele economie waarin deze prijzen voor iedereen zullen worden doorberekend..... Het is een groter probleem dan dat mevrouwtje. | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 14:52 | |
quote:Nou ja, het systeem is natuurlijk nog niet ingevoerd (ik heb zo het idee dat het gaat sneuvelen bij de volgende kabinetsformatie), maar ICT-projecten van de overheid in het verleden stemmen niet echt positief inderdaad. Ik zou echter niet zo snel kunnen verzinnen hoe het dan wél zou kunnen, behalve misschien alles afschaffen en alleen brandstofaccijnzen enorm omhoog gooien. | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 14:52 | |
quote:Het probleem met zo'n houding is dat ze steeds dingen invoeren die net niet erg genoeg zijn om in opstand te komen. Maar na een tijdje is er toch een monster gecreëerd. | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 14:54 | |
quote:Wat dacht je van tolpoortjes. | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 14:54 | |
quote:Ach, van een beetje boel teveel overheidscontrole is nog nooit iemand slechter geworden. | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 14:55 | |
quote:Dan weet de overheid toch net zo goed wanneer je waar was? En die dingen zijn net zo makkelijk te koppelen voor een trajectmeting oid. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 14:57 | |
quote:Het is net zo'n groot probleem voor dat mevrouwtje als voor de BMW 5 rijder die al dan niet veel kilometers maakt. Het gaat inderdaad om iedereen. En dus niet alleen om de groep waar heel toevallig jij bij hoort. En dat wilde ik er mee aantonen. | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 14:58 | |
quote:Nee, dat is gewoon iets wat men dan ook over zich heen laat komen. Immers is het gewoon tegen de wet om te hard te rijden.. alleen je wordt tevaak bekeurd. | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 14:59 | |
quote:Alleen als ze je kenteken vastleggen en onthouden. Maar dat hoeft toch niet per se? | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 15:00 | |
quote:Misschien moeten mensen dan maar eens wat meer tijd steken in uitzoeken op wie ze moeten stemmen. Want dan gaat er blijkbaar daar al iets mis. Eerst stem je op de partij die je vertrouwt... en daarna ga je klagen dat ze dingen doen die je niet zinnen. Ligt dat probleem dan bij de partijen of bij jou. Ik zeg dat laatste. | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 15:00 | |
quote:wat ik wil zeggen is dat het bij mevrouw tientjes werk is. Terwijl het voor vele middenstanders, zelfstandigen, mensen zonder leasecontract etc. etc. het om honderden euros kan gaan. Voor de grote bedrijven duizenden euros. Oftewel, alles wordt duurder ook voor degene die geen auto heeft. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 15:00 | |
quote:Blijkbaar niet, want mensen rijden nog steeds te hard. | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 15:01 | |
quote:Jawel, want wanneer jij onder zo'n poortje doorrijdt, wordt dat doorgegeven aan het RDW (denk ik), die je vervolgens een rekening toestuurt. Het is dan natuurlijk niet heel moeilijk om gegevens met elkaar te checken, dus als jij om 15u13 op de A12 bij Den Haag onder een poortje doorrijdt en om 15u58 bij Utrecht, terwijl je daar minstens een uur over had moeten doen, dan krijg je gewoon een rekening voor te hard rijden. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 15:02 | |
quote:Yep, inderdaad! En voor die mevrouw van 50 is een tientje net zoveel waard als 100 euro voor een zelfstandige/middenstander, wat voor hun weer net zoveel is als duizenden euro's voor de grote bedrijven. | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 15:03 | |
quote:Voor de duidelijkheid: Dat weten ze nu ook al, als ze zouden willen. Op zo goed als alle snelwegen en bij alle grensovergangen staan camera's die je nummerbord registreren. Deze gegevens worden niet opgeslagen maar als er een nummerbord van een gestolen auto voorbij komt worden de autoriteiten ingeschakeld. Een orwelliaanse minister kan zomaar besluiten om deze gegevens te bewaren etc. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 15:04 | |
quote:Geloof je dat nou echt?! Mên, wat moet jij dan een verschrikkelijk leven hebben zeg. Zoveel wantrouwen... | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 15:04 | |
quote:Alsof ik op het CDA zou stemmen ![]() | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 15:05 | |
quote:Je gelooft serieus dat dat soort gegevens niet worden opgeslagen? ![]() | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 15:07 | |
quote:Nee, ik geloof dat niet, het was een reactie op tolpoortjes als mogelijk alternatief voor kilometerheffing per GPS-kastje. Daarvan vinden sommige mensen dat ze (mogelijk) in hun privacy worden aangetast. Maar met een alternatief als tolpoortjes zou dat net zo goed kunnen. Die situatie schetste ik. | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 15:07 | |
quote:Leasebedrijven hebben al interesse getoond in de gps gegevens zodat ze het rijgedrag van hun wagenpark kunnen analyseren. Verschrikkelijk toch? | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 15:08 | |
quote:Bedankt dat je mijn standpunt extra kracht bijzet. Je vertrouwt het allemaal gewoon niet... Of ze nou opgeslagen worden of niet. Dat boeit me geen zier. Het gaat mij er om, dat er niets mee gedaan wordt. Als ze dat wel zouden doen... zou de pleuris uitbreken. Dat wil geen politicus op zijn geweten hebben. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 15:09 | |
quote:Nee, eigenlijk niet. Maar goed... wil ook niet meteen zeggen dat ze die gegevens gaan krijgen natuurlijk he. Ik snap best dat zo'n bedrijf 'interesse heeft'. | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 15:10 | |
quote:Waarom zou dat verschrikkelijk zijn? | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 15:12 | |
quote:Als je die gegevens niet wil gebruiken, hoef je ze ook niet op te slaan. Als je ze wel opslaat, kun je er vergif op innemen dat men er ook iets mee doet. Dus nee, natuurlijk vertrouw ik het niet. Alsof het paranoïde is om wantrouwend te staan tegenover het verplicht opsturen van je locatie + tijd + kenteken naar de overheid ![]() Ik vind dat er veel te makkelijk naar technologische oplossingen wordt gegrepen zonder dat dat in het verleden succesvol is gebleken. Dat baart mij zorgen, is dat zo vreemd? | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 15:12 | |
quote:de verspreiding van de gegevens. Oftewel nog meer fraudegevoelig. | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 15:13 | |
quote:Waarom zou de eigenaar van een voertuig zijn eigen gegevens niet in mogen zien? | ||
Phaelanx_NL | dinsdag 1 december 2009 @ 15:14 | |
quote:Hoezo dragen de sterkste schouders letterlijk de zwaarste lasten ![]() ![]() | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 15:15 | |
Bovendien betaalt een pizzakoerier die een auto van de zaak rijdt (welke pizzakoerier doet dat eigenlijk) toch al geen bpm op zijn bedrijfsauto? | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 15:16 | |
quote:Ja, eigenlijk vind ik dat wel vreemd ja. Want techniek is er om ons te helpen. Er is altijd een persoon/partij die beslist hoe die techniek gebruikt wordt. Dus je hoeft de techniek niet de schuld te geven. Het al dan niet falen ligt compleet in handen van mensen. Computers nemen dit soort beslissingen nog steeds niet zelf. | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 15:20 | |
quote:Uiteraard. En omdat alle mensen die betrokken zijn bij het bouwen, onderhouden, controleren en werken met het systeem nou eenmaal niet 100% te vertrouwen zijn, is het dus een slecht idee om dit soort gegevens centraal op te slaan. Natuurlijk zal "de overheid" niet opeens als een soort Hitler op de burgers gaan jagen. Maar er hoeft maar 1 doorgedraaide programmeur bij het project te zitten alle gegevens staan op ThePirateBay. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 15:22 | |
quote:En dan? Gaat iemand neprekeningen sturen? Of je het geld even over wilt maken naar hun eigen bankrekeningnummer? | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 15:24 | |
quote:Dan is de privacy ernstig in het geding. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 15:26 | |
quote:Ja, want het is heel nuttig om te weten welk kenteken op welk moment in het verleden waar is geweest. We kunnen ook een website maken waar iedereen alle kentekens in kan vullen die bij diegene door de straat rijden. Met tijden er bij en alles. Niets aan het handje... | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 15:28 | |
quote:Dat jij het niet erg vindt dat je in je privacy wordt aangetast, maakt het niet minder ernstig. | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 15:31 | |
quote:Dat kun je ook omdraaien natuurlijk. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 15:31 | |
quote:Ja, dat vind jij. Ik vind weer dat jij je een beetje teveel zorgen maakt. Wat zou de meerderheid van NL vinden? Who knows? Who cares? Onze vrienden in Den Haag natuurlijk, die we zelf kunnen kiezen!! | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 15:32 | |
quote:Nou, aangezien privacy een mensenrecht is en het inbreuk maken daarop strafbaar, lijkt me dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 15:33 | |
quote:Zeker, een partij die voor het invoeren van deze vorm van de kilometerheffing is, hoeft dan ook absoluut niet op m'n stem te rekenen natuurlijk. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 15:34 | |
quote:Jij wordt zeker ook al paranoïde als je op straat of bij een openbare gelegenheid een camera ziet hangen, of niet? quote:Dat is je goed recht! | ||
zovty | dinsdag 1 december 2009 @ 15:34 | |
quote:Voor de meeste mensen. De rijke stinkerds met hun dikke bakken die een mijard kilometer per jaar rijden betalen natuurlijk meer. En terecht. | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 15:35 | |
quote:Gelukkig kunnen ze niet door m'n aluminium hoedje heen filmen. | ||
Nobu | dinsdag 1 december 2009 @ 15:35 | |
quote:Goedkoper mijn reet. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 15:36 | |
quote:Lol! Mooie afsluiting van een goede discussie. | ||
Thorpe | dinsdag 1 december 2009 @ 15:40 | |
Mensen die het 'ik heb niets te verbergen dus ik heb niets te vrezen' argument gebruiken. ![]() | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 15:43 | |
quote:Mensen die alleen maar ingaan op dat "argument" en blijkbaar het topic verder niet lezen. ![]() | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 15:45 | |
quote:Nee, maar komop... - Er wordt vastgelegd wie je wanneer belt - Er wordt vastgelegd wanneer je waar geld pint - Er wordt vastgelegd welke producten je koopt in de supermarkt - Er wordt vastgelegd hoeveel schuld iemand heeft Worden die dingen nou echt allemaal tegen je gebruikt? - Je wordt gewaarschuwd als je een bepaalde maand enorm veel belkosten hebt - Je kan nergens meer pinnen als je het geld niet hebt - Je kan niet nog meer lenen als je al in de schulden staat Ik zie tot nu toe alleen nog maar positieve dingen. Waarom zou dat bij rekeningrijden ineens anders gaan? | ||
fs180 | dinsdag 1 december 2009 @ 15:47 | |
quote:Ik rij geen auto maar ik weet zeker dat ik NIET goedkoper uit ga zijn ![]() | ||
Nobu | dinsdag 1 december 2009 @ 15:50 | |
En alle positieve effecten die je noemt zijn alleen in het belang van de aanbieder. Een particuliere aanbieder ook nog, die geen duizenden pax aan ordediensten hebben klaarstaan. | ||
fs180 | dinsdag 1 december 2009 @ 15:51 | |
quote:Telefoonnummer staat niet gekoppeld aan mijn naam dus geen probleem. Waar en hoeveel ik pin en of ik pin is mijn keuze, ik kan ook 1x per jaar geld bij de bank halen en daar alles van betalen, weg toezicht. Niemand weet wat ik koop. Is dan ook wel soms van belang, al mag het nummer van instanties die daar toegang toe hebben wel naar beneden. Dit kastje moet in je auto en zodra er iets mis mee is kan JIJ erop worden aangesproken, dat is een ongekeerde bewijslast + alle kosten. | ||
Robin__ | dinsdag 1 december 2009 @ 15:52 | |
Weer dat kut rekeningrijden. Ik heb 1 lijstje prijzen gezien, dat was 3 cent in 2012 (buiten de spits) en ging jaarlijks met 16% omhoog tot 6,7cent per km in 2018. Klopt dat? Als dat klopt geloof ik best dat we in eerste instantie goedkoper uit zijn ja ![]() | ||
fs180 | dinsdag 1 december 2009 @ 15:54 | |
Ja het zou geleidelijk omhoog gaan, tot een max van 8 tot 11 cent dacht ik. | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 15:57 | |
quote:En het mooiste is dat de BPM niet in 1x wordt afgeschaft, maar met 5% per jaar. Dus als je in 2018 een zuinige auto koopt om nog een beetje betaalbaar door het leven te gaan, betaal je gewoon nog minstens 50% BPM op die auto ![]() | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 15:58 | |
quote:Het hangt ook van het type auto af. Met een SUV kan dat zomaar oplopen tot meer dan 30 ct per km. | ||
Robin__ | dinsdag 1 december 2009 @ 15:58 | |
quote:Dát is werkelijk te bespottelijk voor woorden. Niet melden = dikke straf, jij had moeten weten dat het kapot is. Zelf slopen en niet melden = nog veel dikkere straf. Het zal je maar gebeuren dat je kastje kapot gaat, je meld dit als brave burger gelijk, oude kastje eruit, nieuwe erin.. En dan een week later telefoon 'u heeft uw oude kastje bewust kapot gemaakt!' Praat dat dan maar eens recht tegen de ambtelijke molen ![]() | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 16:00 | |
quote:Het zijn zeker dingen die gebeuren en waar de overgrote meerderheid geen probleem mee heeft. De gegevens die het kastje in jouw auto produceert, daarop kan jij NIET worden aangesproken, tenzij daar in de toekomst een wet voor wordt ingesteld. En dat gaat NIET gebeuren, aangezien niemand het daarmee eens is. | ||
error_404 | dinsdag 1 december 2009 @ 16:02 | |
quote:Je bent verplicht binnen 8 uur te melden dat je astje weg is of kapot.... Ik benniet iemand die om de 8 uur zijn auto gaatchecken of dat kastje er nog inzit. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 16:02 | |
quote:Jullie zijn echt te erg hoor. Ik ga vanaf nu ook gewoon niet meer in op dit soort argumenten. Wat de fak heej! Je denkt echt serieus dat dit wat je hierboven beschrijft gaat gebeuren he? Hoe triest! | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 16:02 | |
quote:Mja, daar kun je je van afvragen of dat wel zo erg is. *wegduikt* | ||
Robin__ | dinsdag 1 december 2009 @ 16:05 | |
quote:my god.. hoezo het is geen geld klopperij? Zie je het voor je dat ze de normale wegenbelasting nu jaarlijks met zo'n 15% omhoog gooien ![]() ![]() En eigenlijk zijn we dus pas in 2032 van de bpm verlost ![]() ![]() | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 16:06 | |
quote:Persoonlijk heb ik er niet zo'n moeite mee. Het maakt een SUV nog meer tot een luxeproduct en met een beetje geluk draagt het positief bij aan het milieu. Ik vind sowieso de kosten niet het grootste probleem. Autorijden wordt duurder, prima. Wat ik wel jammer vind is dat Camiel Eurlings dat niet gewoon zegt, maar gaat lopen draaien om je te laten geloven dat je misschien wel goedkoper uit bent. | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 16:09 | |
Ik vraag me overigens af wanneer het CPB met een rapport komt waaruit blijkt dat het aantal verkeersdoden jaarlijks met 25% omhoog zal gaan nav de kilometerheffing, omdat minder vervuilende auto's nou eenmaal minder veilig zijn. | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 16:12 | |
quote:Misschien wordt motorrijden wel populairder. Dan zijn we helemaal de sigaar. ![]() | ||
Robin__ | dinsdag 1 december 2009 @ 16:18 | |
quote:Ja, ik denk dat er inderdaad gevallen zullen zijn waarin mensen hier heel erg lelijk mee in de problemen komen. Als het systeem echt slecht is en het er 1000en zijn is er geen probleem.. maar een 10 tal gevallen per jaar.. dan heb je geen poot om op te staan. Het is op dit moment zo dat als je gepakt word met bv rooie diesel in je voertuig. (dat mag niet, daar zit geen accijns op en dus ben je belasting aan het ontduiken) dan heb je het niet met de politie aan de stok, maar direct met de belastingdienst (daar gaat immer ook nooit wat fout) die schatten dan in hoelang je al op rooie diesel rijd (en geloof me dat zo'n schatting echt niet aan de lage kant is) dan krijg je een naheffing waar je eng van word.. en bewijs maar eens dat je pas 300km op rooie diesel rijd ipv 9000. Dat lukt je niet. Gooi je rooie diesel in je eigen tank, eigen schuld. Maar dat is in het geval van een kapot kastje gewoon niet acceptabel. | ||
DjinN | dinsdag 1 december 2009 @ 16:20 | |
Belachelijk...je kan niet meer ff zomaar voor de lol ritjes gaan maken zonder te denken "kut, dit kan me meer gaan kosten!" | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 16:20 | |
Voor de paranoïde mensen onder ons, over je privacy: http://www.anwb.nl/over-a(...)-kilometerprijs.html | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 16:32 | |
quote:De ANWB heeft inmiddels de wet op dit punt bestudeerd Dus het kastje en de mechaniek is niet bestudeerd, alleen de wet. Een wetje veranderen en er zijn meer gegevens beschikbaar. | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 16:34 | |
quote:Dude, die kastjes zijn er nog niet eens. Hoe moet de ANWB die dan bestuderen? | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 16:35 | |
Ik vraag me vooral af hoe het kastje dan weet wat 'ie naar het factureringsorgaan moet sturen. De prijzen zijn immers dynamisch per locatie en per tijdstip. Zitten al die prijzen in het kastje opgeslagen en stuurt 'ie alleen bedragen weg? Of vraagt 'ie misschien eerst op wat de prijs op een bepaald tijdstip en locatie is, waarmee 'ie dus alsnog laat weten waar en wanneer je rijdt? | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 16:36 | |
quote:Ik neem toch aan dat er een plan voor de technische implementatie klaar ligt? Voor zover ik weet gaat het kastje dmv GPS bepalen of er kilometervergoeding betaald moet worden, en daarnaast wordt via het GSM netwerk info verstuurd om ahdv die info de rekeningen te versturen. | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 16:40 | |
quote:Ik neem aan dat het kastje doorgeeft waar de auto was/is op welk tijdstip. Die gegevens kunnen dan gebruikt worden om een factuur op te stellen. Ik denk dat het nu ook al zo gaat bij snelheidsovertredingen, een flitskast stelt alleen vast wie óf en zo ja hoeveel er te hard heeft gereden. Pas in Leeuwarden wordt daar een bedrag aan gehangen. -edit- waar een auto is maakt trouwens helemaal niet uit. Aan de hand van GPS gegevens kan er gewoon berekend worden hoeveel kilometer een auto heeft afgelegd. Dat is, in eerste instantie, al voldoende. Mocht er nog een spitsheffing komen, dan kunnen die kilometers nog aan een tijdstip en/of plaats gekoppeld worden. | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 16:41 | |
quote:Volgens de ANWB niet: quote:Ik vraag me af hoe dat technisch dan werkt. | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 16:43 | |
quote:Volgens mij zit de crux hem in het woord "gedetailleerd". Het kastje zal wel een soort overzicht doorsturen over het aantal gereden kilometers. Waar, wanneer en hoe snel maakt (in eerste instantie) niet uit zonder spitsheffing. | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 16:46 | |
Ook wel interessant dat de ANWB én het College Bescherming Persoonsgegevens beiden concluderen dat de privacy gewaarborgd is (lijkt). Beter zelfs dan bij een mobiele telefoon. Maar goed, als je echt paranoïde bent, zijn deze organisaties uiteraard allemaal onderdeel van het Grote Complot Tegen De AutoRijdende Nederlander. | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 16:46 | |
quote:Is dat zo? Ik had begrepen dat er een verschillend tarief per weg en tijdstip komt, nog even afgezien van de spitsheffing. | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 16:47 | |
Hier staat wat meer officiële info (dus niet van de ANWB maar van de overheid) http://www.verkeerenwater(...)heid/kilometerprijs/ | ||
ErikT | dinsdag 1 december 2009 @ 16:49 | |
quote:Ik ben voor de kilometerheffing ![]() Auto's stinken. Ga allemaal dichterbij je werk wonen en ga fietsen. ![]() | ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 16:51 | |
quote:Uit die link van Maanvis: quote:Misschien dat er nog naar tijd wordt gekeken om het tarief vast te stellen. Dan zou het kastje dus doorsturen:
o.i.d. | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 16:53 | |
quote:Wat zeg je nou? Dat het spitstarief 20 keer zo duur wordt als normaal?!?!!? DAT DIT KAN IN DIT LAND!!!!! | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 16:55 | |
quote:Nou, je hebt sowieso ook de locatie nodig om te bepalen of iemand zich op een weg bevindt waar het spitstarief van toepassing is. Ik neem aan dat dat niet binnen de bebouwde kom geldt ![]() | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 16:55 | |
quote:of:
Die anomalie wordt dan uitgezocht door de RDW, maar de RDW kan niet zien waar je geweest bent. Dus de vraag is wat de RDW dan gaat doen. | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 16:58 | |
Of:
| ||
JohnnyKnoxville | dinsdag 1 december 2009 @ 17:00 | |
| ||
Barcaconia | dinsdag 1 december 2009 @ 17:01 | |
quote: ![]() ![]() | ||
hugecooll | dinsdag 1 december 2009 @ 17:02 | |
Mij maakt het niet uit of het voor mij goedkoper is of niet, ze moeten gewoon opdonderen met die gps zooi | ||
BasEnAad | dinsdag 1 december 2009 @ 17:04 | |
Dit project is zo omslachtig en duur dat je wel heel naïef moet zijn om te denken dat dit ten eerste gaat werken en ten tweede niet duurder voor iedereen gaat worden. | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 17:10 | |
Kastje kilometerheffing zo te kraken http://www.destentor.nl/a(...)ing-zo-te-kraken.ece ![]() En sowieso dat argument dat Truus 3 tientjes goedkoper uit is omdat ze alleen binnen de stad rijdt en het daardoor eerlijker systeem is. Omdat Truus 3 tientjes minder kwijt is moet degene die de economie en de welvaart in stand houden maar boeten met miljoenen extra per jaar aan kosten voor het bedrijfsleven. En uiteindelijk zal Truus de 3 tientjes weer gewoon kwijt zijn aan een verhoging van de kosten voor goederen en diensten. | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 17:15 | |
Ook gewoon toegeven dat het brak in elkaar steekt ![]() quote:Dit is hetzelfde NXP die belooft dat hun chips niet kapot kunnen trouwens. | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 17:34 | |
GPS bij vertrek uitschakelen en bij je plaats van bestemming weer inschakelen is een mogelijk zwak stuk. Als je dan een stukkie om bent gereden (of de weg gewoon niet hemelsbreed direct naar je bestemming leidt) dan berekent ie toch de hemelsbrede afstand. De RDW kan dan niets doen omdat de RDW niet weet waar je bent geweest, en de GPS ook best tijdelijk geen verbinding heeft kunnen maken (gebeurt ook vaak zat met je tomtom immers) | ||
Sjibble | dinsdag 1 december 2009 @ 17:37 | |
De dag dat het wordt ingevoerd zal mn auto er alleen staan voor mn baan of als ik met meerdere mensen ergens naartoe ga. Anders > motor. 0-200 in 10 seconden, kost geen reet. | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 17:43 | |
om nog maar te zwijgen over het hele incassosysteem, deurwaarders etc. Nu krijg je allemaal van die figuren die teveel hebben gereden dan wat ze kunnen betalen. ![]() ik zeg sowieso ook een BKR notering voor die groep mensen. ![]() | ||
44rdbei | dinsdag 1 december 2009 @ 17:54 | |
quote:Dus privacy is alleen voor mensen die iets te verbergen hebben? Iedereen heeft er recht op. daarnaast vertrouw ik dit kabinet zo en zo voor geen cent. volgens mij gaan we straks allemaal meer betalen ook al heb je een fiets. [ Bericht 0% gewijzigd door 44rdbei op 01-12-2009 18:25:41 ] | ||
BasEnAad | dinsdag 1 december 2009 @ 17:57 | |
quote:Reken ook maar dat je liever wel iets had verborgen als je toevallig op de verkeerde plaats en op de verkeerde tijd bent en justitie jou tot verdachte bestempeld. | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 17:59 | |
quote:Of je GPS het effe een maandje begeeft en je gelijk een naheffing van 1000E aan je broek krijgt omdat de RDW er niet uit komt en niet kan bewijzen wat er dan wel gebeurd is. | ||
Sjibble | dinsdag 1 december 2009 @ 18:07 | |
Ik ben eigenlijk daarom nu al bezig om een baan in de buurt te krijgen. Want ik vooral niet eerlijk vindt, is dat de heffing niet variabel is. Het maakt geen zak uit of je nou in een Citroen C1, Smart of een Aygo rijdt. De heffing is net zo hoog. Voor die het echt goedkoop wordt is voor mensen met enorm zware bakken. Maar daarintegen zit natuurlijk de CO2 tax ![]() Het beste wat je kan doen is, alles in de buurt zien te krijgen. Ergens is het een voordeel als je de supermarkt om de hoek hebt, lokale kroegen op loopafstand en werk ook met de brommer te doen is. Je bak blijft staan en kost je alleen je verzekering als je er niet mee rijdt. En je bespaart natuurlijk wel veel tijd ![]() Je bent alleen nog goedkoper uit als je er wat aan doet. Maar het allerbeste is om alles in de brandstofprijs te stoppen. Nou gaat die electronica weer miljarden kosten, het gezeik dat mensen krijgen, de extra kosten die je moet bijhouden... Maak van benzine 2 euro en diesel 1,50. die 5 cent per kilometer zit er dan in. En in de spits stook je sowieso veel meer benzine. En het is eerlijk voor de zuinige rijders, en oneerlijk (terecht in hun ogen) voor de vervuilers. Waarom die fucking GPS en geen brandstofprijs? Ik zie het probleem niet? Gaan mensen in het buitenland tanken ofzo ![]() Ik rij zelf 15000 in het jaar, en dan ga ik nog net naar de stad. 700 per jaar aan wegenbelasting ipv 400... leuk 7500 betaal ik 350, maar dan rij ik niet meer dan 500km. loze conclusie? Wanneer je gemiddeld 6km per dag aflegt, (3km heen, 3 km terug) kan je beter de fiets pakken. Want alleen dan is het goedkoper (in mijn geval). Dan gaat mn auto ook weg ![]() Ohja, ik ging uit van 5 cent per kilometer | ||
newClear | dinsdag 1 december 2009 @ 18:11 | |
quote:JA MAN WANT IN ZUINIGE AUTO'S RIJDEN IS VOOR LOSERS!!111111111`` ![]() | ||
muhahaha | dinsdag 1 december 2009 @ 18:16 | |
Vergeet niet dat de accijnzen ook komen te vervallen. | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 18:18 | |
quote:goeie bijdrage ![]() | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 18:19 | |
quote:Waar staat dat? VWS meldt alleen het wegvallen van de BPM en MRB. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 18:20 | |
quote:Als dit het gevolg van de kilometerheffing zou zijn: GE-WEL-DIG! Dat zou echt hemels zijn, als wegen alleen nog maar gebruikt zouden worden als je lekker een keer een dagje weg wilt. Not going to happen though... quote:Dat kan dus niet. Omdat het prijsverschil tussen NL en aangrenzende landen dan zo groot zou zijn dat enorm veel mensen naar Duitsland en België gaan rijden voor een volle tank benzine. Dat zou NL alleen maar meer geld kosten. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 18:23 | |
Er zijn trouwens weer een hoop domme reacties geplaatst sinds ik de discussie verliet. Ze gaan dit natuurlijk nooit invoeren als zo'n kastje niet fraudebestendig is. Dit is vanzelfsprekend (behalve voor sommigen van jullie ![]() | ||
44rdbei | dinsdag 1 december 2009 @ 18:24 | |
quote:*zucht. je hebt me verkeerd begrepen. die eerste zin was als vraag bedoeld niet als conclusie. zal t ff veranderen in een vraagteken. vind het zelf namelijk helemaal geen fijn idee dat ze precies weten wanneer ik in welke metro stap. | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 18:25 | |
quote:O je bedoelt net zoals met de OV chipkaart en de nieuwe ID-plicht (remember the Joker?) | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 18:25 | |
quote:Net zoals de stemcomputers en de OV-chipkaart zeker? | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 18:27 | |
quote:Blijf je houden, maar is niet iets wat in één keer dit hele plan omver werpt. Edit: Het is natuurlijk niet zoals sommigen schetsen dat mensen massaal dat kastje uit kunnen schakelen of even de teller terug kunnen draaien. Ook dat eventuele storingen in het kastje zouden zorgen voor enorme naheffingen of boetes is natuurlijk te belachelijk voor woorden. | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 18:29 | |
quote:Er komt gigantische persoonlijke ellende voor personen, bedrijven en gezinnen dankzij deze kilometerbijdrage. Dat moet je toch wel iets doen? | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 18:30 | |
quote:Het probleem is dat het gewoon te ingewikkeld is om foutloos te zijn. Je kunt erop wachten dat er straks onderzoeken gaan komen waaruit blijkt dat ermee te knoeien valt, maar ik verwacht niet dat dat de invoering van het hele gebeuren in de weg zal staan. | ||
GizartFRL | dinsdag 1 december 2009 @ 18:30 | |
Poll op Fryske site: De kilometerheffing wordt voor u: waardeloos systeem 33,0% een nog groot raadsel.... 29,9% duurder 17,9% goedkoper 13,4% onredelijk in buitengebied 5,7% Aantal stemmen: 819 | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 18:32 | |
quote:Iets met een mug en een olifant... Maar ja, jij weet natuurlijk wel dat er gigantische ellende komt, terwijl iedereen die aan dit project werkt dat natuurlijk niet ziet. Want ja, zo goed ben jij. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 18:34 | |
quote:Dat het een waardeloos systeem is: weet ik 0% gok ik 100% | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 18:34 | |
quote:Als die mensen het wel wisten lieten ze niet van die gigantische gaten in hun verhalen ![]() | ||
Nobu | dinsdag 1 december 2009 @ 18:35 | |
quote:Brakke poll, want ik kan maar een antwoord kiezen. ![]() | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 18:35 | |
quote:Natuurlijk zijn de mensen die meewerken aan het project er positief over. Die zijn de komende jaren gegarandeerd van een hoop werk en geld. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 18:37 | |
quote:Het duurt nog ruim 2 jaar he. Er werken echt wel competente mensen aan die techniek hoor. 100% waterdicht ga ik ook niet beweren, maar dat is bij ALLES waarbij computers betrokken zijn. | ||
ASroma | dinsdag 1 december 2009 @ 18:38 | |
quote:ov chipkaart was ook een meerjarenplan, absoluut geen garantie. | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 18:39 | |
quote:Geef eens wat meer info? Wie zijn die mensen, bij welk bedrijf werken ze en heb je nog wat meer info over de zooi die dat kastje doorstuurt? | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 18:41 | |
quote:En dat is precies de reden dat het een slecht idee is om weer zo'n groot ICT-project op te zetten. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 18:42 | |
Ik ben er ondertussen wel klaar mee hoor. Deze discussie zit zo vast als het maar kan. Ik vind het echt jammer dat er zoveel doemdenkers zijn. Omdat mensen op voorhand al van alles bekritiseren wordt de vooruitgang in de samenleving zo dwars gezeten. Niemand is meer te vertrouwen. Techniek is eng. We worden geregeerd door mensen die niks kunnen (ook al hebben we ze zelf gekozen). Het is gewoon hip om tegen alle nieuwe dingen aan te schoppen. Jammer. Zo schieten we er gewoon niets mee op. | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 18:45 | |
quote:Heb ik niet. Ik heb (WIJ HEBBEN) door te stemmen bepaalde mensen uitgekozen die voor ons dit soort dingen gaan regelen. Zodat niet iedere simpele ziel zich daar druk over hoeft te maken. In een tijd waar we internet hebben, krijgen we veel te veel details te horen over dingen die zo boven onze pet gaan. Laat het los. | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 18:47 | |
quote:Vooruitgang? Waar is de vooruitgang als het ons gemiddeld gezien allemaal nóg meer gaat kosten? We moeten meer betalen voor de zorg, voor energie, we moeten onszelf conformeren aan allemaal veiligheidsregeltjes, boetes worden hoger, de werkloosheid loopt op, onze ouderen en zieken hebben steeds minder zorg.. Waar is in godsnaam die vooruitgang? Zorg eerst eens dat ik en de rest van Nederland vertrouwen in de regering terugkrijgt! | ||
BasEnAad | dinsdag 1 december 2009 @ 18:48 | |
quote:Nee, ik begreep het goed, daarom gebruikte ik het woordje "ook".. ![]() | ||
fs180 | dinsdag 1 december 2009 @ 18:50 | |
quote:Luxemburg ![]() ![]() ![]() | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 18:51 | |
quote:Tja we willen nou eenmaal alles weten ![]() | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 18:52 | |
quote:Hoe lang wil het Nederlandse volk het vertrouwen in de regering al terug?! Nou? Al minstens 3 of 4 verkiezingen lang! En we kiezen elke keer weer hetzelfde. Dat is niet mijn of jouw schuld. Maar de schuld van de gemiddelde Nederlander die uit gemak maar stemt op de partij waar zijn/haar vader of moeder vroeger op stemde. Want ja, dat hoort natuurlijk he. | ||
Tijn | dinsdag 1 december 2009 @ 18:53 | |
quote:Ik denk dat de afkeer van grote ICT-projecten vooral komt uit de hoek van mensen die zelf in de techniek werkzaam zijn en weten hoe moeilijk het vaak gaat en hoe brak het uiteindelijk in elkaar steekt. Dat zag je ook bij de discussie rondom de stemcomputers, toen waren het vooral ICT'ers die bezwaar maakten, omdat ze uit ervaring weten dat zoiets meer problemen met zich meebrengt dan het winst oplevert. | ||
fs180 | dinsdag 1 december 2009 @ 18:55 | |
Precies, ik had toegang tot een databank van de overheid en kon zonder problemen allerlei stukken wegnemen, plus dat oa het cbp het ook sterk afraadt. | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 18:56 | |
quote:En ík accepteer dat dus niet maar gelaten zoals jij dat wel wilt doen ![]() | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 18:57 | |
quote:Wat wil je er aan doen dan? Als je een goed idee hebt dan hoor ik het graag. | ||
Maanvis | dinsdag 1 december 2009 @ 18:58 | |
quote:Nou, ik heb een kaal hoofd en een charmante kop.. Dan weet je het wel! | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 18:59 | |
quote:Begin een partij, dan ga ik nog op je stemmen ook. ![]() | ||
fs180 | dinsdag 1 december 2009 @ 19:00 | |
Heb je 30k over? | ||
Masegate | dinsdag 1 december 2009 @ 19:02 | |
quote:Alleen als we straks voordeeltjes voor onszelf krijgen. Dus geen accijns op benzine. Geen wegenbelasting en ook geen kastje in de auto. Speciaal voor ons alleen! | ||
fs180 | dinsdag 1 december 2009 @ 19:03 | |
Maar daavoor dien je zelf eerst de politiek in te gaan, want dat zal niet gebeuren met het huidige klimaat | ||
_dirkjan_ | dinsdag 1 december 2009 @ 19:18 | |
Privacy is niet alleen belangrijk wanneer je iets te verbergen hebt, het is een grondrecht - en niet voor niks. De huidige staatsinrichting in Nederland geeft geen enkele garantie over de toekomst. Als je alleen in west-europa kijkt, dan hebben in de afgelopen 80 jaar onder andere Duitsland, Oostenrijk, Italië, Nederland, België, Denemarken, delen van Frankrijk en Luxemburg te maken gehad met een (tijdelijke) ondemocratische overheersing. In 1975 was in Spanje nog een dictator aan de macht... Het feit dat de duitsers zoveel Joden konden deporteren had te maken met onze perfecte administratie. Je kunt er dus niet van uit gaan dat informatie die de staat over ons verzameld per definitie vertrouwelijk behandeld wordt. Ik hoop van harte dat Nederland nog lang een democratie blijft, maar het is naïef om dit als vaststaande constante te zien. Maar ook onvrijwillig komen er regelmatig gegevens op straat terecht: hoge ambtenaren die usb-sticks verliezen, politiekorpsen die dossiers laten slingeren, computersystemen die niet voldoende beveiligd zijn, etc. Daarnaast worden plannen die oorspronkelijk goedbedoeld zijn, vaak later na druk van justitie stap voor stap langzaam uitgebreid. Elke stap waarmee we privacy inleveren op zich is geen reden om je zorgen te maken of te protesteren. Maar de hoop informatie wordt steeds groter, en ik begrijp het goed dat er mensen zijn die dat beangstigend vinden. [ Bericht 1% gewijzigd door _dirkjan_ op 01-12-2009 19:26:06 ] | ||
GizartFRL | dinsdag 1 december 2009 @ 20:29 | |
quote:Dat verklaart dan ook de poll van Maurice "ik zeg woef" de Hond. bedankt voor deze verduidelijking. | ||
Metro2005 | woensdag 2 december 2009 @ 08:50 | |
quote:En nog belangrijker: hoe was de vraagstelling. | ||
Metro2005 | woensdag 2 december 2009 @ 09:00 | |
quote:Ik rij zelf nog geen 6000km per jaar in NL en ik betaal 500 euro wegenbelasting per jaar voor mijn auto, best duur in verhouding met de km's die ik maak maar ik heb er géén enkel probleem mee om dat te betalen, wegen moeten onderhouden worden, of je er nou op rijdt of niet. Met de Kmheffing heb ik wel degelijk problemen, ondanks dat het voor mij goedkoper uit zou vallen. Ten eerste zie ik niks in zo'n lelijk kastje in de auto, ten tweede heb ik een hekel aan continu gevolg kunnen worden (nee ik heb niks te verbergen) , het wordt voor de gemiddelde rijder wél duurder en dat vind ik gewoon bullshit aangezien we al 1 vd duurste landen ter wereld (!) zijn om auto te rijden en tot slot lost het de files niet op en heeft het straks alleen maar het effect dat de weekendritjes minder worden, mensen zullen meer geisoleerd raken en de koopkracht zal ook nóg verder afnemen wat weer een effect gaat hebben op de economie. Daarnaast krijg je een oerwoud aan verschillende tolsystemen per land straks aangezien belgie en duitsland zich ook al weer staan op te rijen bij het idee van kmheffing. Straks heb je je halve voorruit vol zitten met stickers, kmkastjes, tolvignetten en weet ik veel wat. Plus niet te vergeten dat al die mooie beloftes van het afschaffen van de MRB en de BPM natuurlijk een wassen neus zijn, de MRB wordt gewoon vervangen door een nieuwe provincie belasting en de BPM wordt vervangen door de CO2 tax. Ik vergeet nog een punt: door vervoer in dit land nog duurder te maken dan het al is loopt straks het platteland ed natuurlijk helemaal leeg, iets wat ze nu al proberen met man en macht tegen te gaan. Ik wil zelf ook weg uit de randstad maar dat is straks onbetaalbaar. quote:- Je krijgt een boete als je te hard rijdt - Je krijgt bezoek van de CDA polizei als je op een onverwachte lokatie bent wat niet in je standaard schema past - Bij iets te lang links rijden krijg je een melding op je scherm + boetebedrag - Als je bij een grote stad komt wordt je straks geweigerd omdat je auto te oud is de mogelijkheden zjin eindeloos, niet gek dat alle machtshebbers zich al staan af te rukken op dit plan. [ Bericht 14% gewijzigd door Metro2005 op 02-12-2009 09:17:13 ] | ||
Sjibble | woensdag 2 december 2009 @ 09:08 | |
quote:de MRB vervanger valt mee. De provincie zal per 3 maanden misschien 10 a 20 euro mislopen. Dus het is niet dat je dubbel betaald. Echter is dit idee alleen rendabel als je een nieuwe auto koopt... Maar om nou een nieuwe bak te kopen voor 10 a 30 duizend... Dan ben je evengoed duurder uit ![]() De CO2 tax is een verkapte bijtelling op non-leasebakken. | ||
BobbyB | woensdag 2 december 2009 @ 10:13 | |
quote:Ja, daar is de OV chip kaart een geweldig voorbeeld van ja. Laat ze gewoon de BPM en wegenbelasting afschaffen en op Europees niveau een accijns toevoegen aan de brandstof. Maar goed, dat is natuurlijk veel te makkelijk allemaal. Nee beter gaan we belastinggeld verspillen aan een systeem wat nu al gedoemd is te mislukken. | ||
ASroma | woensdag 2 december 2009 @ 12:05 | |
het verzet in Barendrecht tegen de Co2 opslag onder een woonwijk stemde mij tevreden. Mensen kunnen dus wel protesteren als het om de eigen achtertuin gaat. Hopelijk zullen de mensen straks ook opstaan tegen de kilometerheffing. ![]() ![]() | ||
Grumpey | woensdag 2 december 2009 @ 15:32 | |
elke mogelijkheid die de vervuiler laat betalen moet aangegrepen worden. Ik betaal graag meer voor de vervuiling die ik maak, en ik vind het niet meer dan menselijk dat anderen dat ook doen. Zeker als mensen die de auto laten staan er op vooruitgaan. Wel zo eerlijk. | ||
BasEnAad | woensdag 2 december 2009 @ 15:46 | |
quote:Maar de praktijk is dat iedereen meer gaat betalen. Dat het eerlijker kan, vind ik ook. Maar deze oplossing is zo omslachtig en heeft zo veel nadelen dat het niet opweegt tegen de voordelen. | ||
Parzival | woensdag 2 december 2009 @ 15:49 | |
quote:weer een haakje in de economie.. leuk bedacht goedkope auto's.. maar op de auto industrie leven heel veel mensen.. General Motors is de grootste hyptheek verstrekker in de wereld.. nee.. die KM heffing is niets.. zeker niet met die proviciale belastingen die ze voor IEDEREEN willen laten gelden.. | ||
Parzival | woensdag 2 december 2009 @ 15:50 | |
quote:volgens mij doen we dat al.. hoe vervuilender mijn auto is.. hoe meer benzine ik verslurp hoe meer benzine ik moet tanken hoe meer ik afdraag aan de belasting op de benzine nog afgezien van de extra belastingen op de auto omdat die in klasse X valt | ||
JohnnyKnoxville | woensdag 2 december 2009 @ 16:04 | |
quote:GM merkt er weinig van, de BPM vangen ze nu ook niet zelf en de marges op tweedehands auto's zullen slechts marginaal dalen. De gewone persoon die zijn auto probeert te slijten vlak voor of net na invoering van de kilometerheffing, die is even de pineut. Al kan hij/zij ook weer een goedkopere auto terugkopen. | ||
Grumpey | woensdag 2 december 2009 @ 16:05 | |
quote:Hoe vervuilend je auto ook is, vervuiling wordt door grootste gedeelte bepaald door de mate van gebruik van de auto. | ||
Grumpey | woensdag 2 december 2009 @ 16:07 | |
quote:Die pratijk is niet waar. Op dit moment betalen veel mensen wegenbelasting, terwijl de auto nooit echt gebruik wordt. Deze mensen gaan er allemaal gewoon op vooruit, elke maand. Ook mensen die buiten de files rijden, of niet vaak, zullen er echt gewoon op vooruitgaan. | ||
Stekelbees | woensdag 2 december 2009 @ 16:14 | |
quote:mensen zoals jij kan ik me ZO aan ergeren. "kheb toch niks te verberuguh ????" Nee, maar denk is na voor welke doeleinden dat systeem straks gebruikt gaat worden zodra onze lieve regering weer geld nodig heeft. Stel er wordt ergens een moord gepleegd. Oh, even snel kijken wie er op dat moment in de buurt was, kunnen we ze even nabellen om te vragen of ze wel iets gezien hebben. Zelfde met reclame doeleinden. Heel je rijgedrag KAN (en komt ook zeker nog wel) worden vastgelegd. Wanneer en waar, enz. En zoals eerder gezegd; vanaf 15,000 km ben je al duurder uit. En geloof me, dat is dus bijna iedereen. | ||
BasEnAad | woensdag 2 december 2009 @ 16:15 | |
quote:Dat geloof ik dus niet. Maar goed we zien het vanzelf, als dit afschuwelijke plan wordt doorgevoerd. | ||
Grumpey | woensdag 2 december 2009 @ 16:20 | |
quote:Mooi die bijvoegelijk naamwoorden, maar dat geeft maar weer aan wat voor soort retoriek aan dit onderwerp gekoppeld wordt, terwijl het in principe gewoon een goed idee is. Overigens verbaas ik me niets dat 55% voorstander is, er zijn alleen een paar hele harde nee-roepers die de ja-roepers overstemmen. Ik zou wel eens een correlatie tussen CO2 uitstoot en mate van nee-roepen willen zien. | ||
BobbyB | woensdag 2 december 2009 @ 17:01 | |
quote:Dan betaal je toch ook meer? Er zit nog altijd een ruime accijns op de brandstof. Oh, en waarom is het dan zo dat oude, brandstofslurpende en vervuilende barrels dan geen wegenbelasting hoeven te betalen en, voor zover ik heb gehoord, dadelijk ook buiten de KM regeling gaan vallen? Natuurlijk is dit een veel eerlijker systeem. In dat opzicht ben ik zeker wel voor dit systeem. Ben alleen, net als velen, bang dat dit weer het zoveelste mislukte project van de overheid gaat worden. Ik zie bijvoorbeeld nu al weer de onterechte rekeningen in de bus vallen met KMers die ik helemaal niet gereden heb. Dan heb je nog de spionagekastje roepers. Niet dat ik bang ben dat de overheid er verkeerde dingen mee doet; wel dat die gegevens weer eens voor de zoveelste keer in de verkeerde handen komen. Deze onzekerheid was er zeker niet geweest als de overheid niet zoveel falende ICT projecten op hadden gezet, maar nu is die onzekerheid er dus wel. Het vertrouwen is gewoon weg en dat hebben ze zelf in de hand gewerkt. Laat ik het zo zeggen: Het idee (de gebruiker betaalt) is goed, de uitwerking (een kastje die alles registreert) is gewoon bagger. | ||
BasEnAad | woensdag 2 december 2009 @ 17:45 | |
quote:Ik ga er zelf volgens de cijfers van Eurlings niet op achteruit. Maar zoals al zo vaak in de verschillende topics is gezegd, verzwijgt Eurlings van alles. Hij liegt het volk voor in z'n eerste concrete communicatie over kilometerheffing. En waarom ik het woord 'afschuwelijk' gebruik? Vanwege het spionagekastje dat in ELKE auto wordt geplaatst. Zo een omslachtig en duur systeem invoeren om alleen meer te betalen voor gebruik in plaats van bezit? Dat is echt waanzin. | ||
fs180 | woensdag 2 december 2009 @ 19:05 | |
quote:Maar de stimuland om zuinig te rijden valt nu wel weg, waarom zou je die paar liter besparen als je per kilometer toch erbij moet lappen. Ja het scheelt, maar bij lange niet zoveel meer. Hef de belasting op benzine; gebruiker betaald, geen rare kosten, geen ingeperkte privacy, geen databanken, geen rare tabellen WEL betalen voor gebruik. | ||
fs180 | woensdag 2 december 2009 @ 19:08 | |
quote:Gebruik van oldtimers dient gewon gestimuleert te worden, verminderd inkoop/overproductie/sloopkosten ja ze zijn niet altijd zuiniger of veiliger, maar er worden vaak minder km's mee gereden. | ||
Ofyles2 | woensdag 2 december 2009 @ 19:42 | |
Dat nieuwsbericht uit de OP is weer een knap staaltje scorebordjournalistiek. ![]() | ||
Inspiration | donderdag 3 december 2009 @ 04:39 | |
Betalen voor het verbruik ipv bezit? Hadden we daar die belasting op brandstof niet al voor? Vreemd dat niet meer mensen hierover vallen. Overigens wordt er geen rekening gehouden nog met de extra euro's die je straks mag neerleggen tijdens de spits, want blijkbaar is het nog steeds een prioriteit om mensen te ontmoedigen om naar hun werk te komen. Dat tarief voor de spits zal wel op enkele euro's per dag gaan komen, anders is het effect ervan niet merkbaar. Kortom: eens met de klacht. | ||
Grumpey | donderdag 3 december 2009 @ 08:59 | |
quote:Brandstof toeslag is niet variabel naar tijdstip van gebruik. Een boer die met zijn trekker over zijn land puft, laat niemand in de file staan, en het zou oneerlijk zijn hem de maximale kilometerheffing te laten betalen, vergeleken met al die yuppen op de A10. Vreem dat er nog steeds mensen over die brandstof beginnen, terwijl dat het probleem niet oplost. | ||
ASroma | donderdag 3 december 2009 @ 11:53 | |
quote:die yuppen rijden allemaal lease dus die zullen een mooie regeling met de baas krijgen. En die extra kosten die de baas maakt worden weer doorberekent aan de klant/consument, oftewel goederen en diensten in Nederland zullen duurder worden. Degene die echt genaaid worden zijn de hardwerkende zonder leaseplan die elke ochtend naar hun werk gaan al dan niet in de Randstad. Zij zijn degene die fors gaan betalen voor hun gereden kilometers, met een verdubbeling van de kilometerprijs in 5 jaar!!!! in het ergste inflatie geval heb je nog geen verdubbeling in 5 jaar, maar een verdubbeling eigenlijk pas in 20 jaar, maar voor de automobilist geldt dat blijkbaar niet. Zoals eerder aangegeven de algehele kosten voor het gross van de Nederlanders zullen gaan stijgen ook die zonder auto. Doorberekening van de forse kostenstijging van het bedrijfsleven, provinciebelasting, co2tax, 9 miljard investering die beter in zorg en onderwijs gestoken kan worden ipv van een fraudegevoelig systeem. Daarnaast zal de concurrentiepositie van Nederland onder druk komen te staan, wat weer tot banenverlies zal leiden. echt een top plan die kilometerheffing. | ||
Grumpey | donderdag 3 december 2009 @ 12:01 | |
dat doorrekenen aan de consument wordt wel overdreven, want als er een goede martkwerking is, dan wordt dat helemaal niet aan de consument doorgerekend (dat gaat ten koste van marktpositie), en zal men gewoon eerder kantoren openen op plekken waar geen grote kosten voor hun lease-auto's gemaakt hoeven te worden. Die yuppen die in de randstad elke dag in de file gaan staan zonder lease-auto, kunnen vrijwel allemaal met openbaar vervoer. Voor de zaak hebben ze het niet nodig (immers geen lease-auto), en de trein rijdt in de randstad inmiddels elke 10 minuten. Ik snap niet waarom de mensen die in de file staan zo enorm het hand boven het hoofd gehouden moet worden. | ||
Sjibble | donderdag 3 december 2009 @ 13:39 | |
quote:Ja, na 50 kilometer file is mijn wegenbelasting er al uit bij een tarief van 6 cent per kilometer. Nu de overige 800km nog ![]() Nogmaals, ik ben goedkoper uit als ik misschien 280km in de maand afleg. Maar over 28 dagen is dat 10km per dag. 5km heen en weer. Kan ik beter een brommer pakken ![]() Zodra het net goedkoper is, heeft het al geen zin de auto te pakken omdat je beter de fiets kan pakken. Dan zie ik liever een schijvenbelasting (het lonen-model). 0-500 = 40% 500-1500= 60% 1500-3500 = 75% 3500-5000 = 92% 5000+ = 100% Kijk, dat is eerlijker. In verhouding is het goedkoper als je minder rijdt dan dat je vaker rijdt. Waarbij er eerst een onderzoek is hoeveel de automobilist gemiddeld per maand rijdt (door het gps systeem) en een gemiddelde nemen waarbij het voor de ondergemiddelde goedkoper is en de bovengemiddelde duurder is. Als je 60km van je werk af woont moet je gewoon verhuizen. Je bespaart jezelf niet alleen tijd, maar veel meer (ook op wegenbelasting). | ||
44rdbei | donderdag 3 december 2009 @ 14:21 | |
quote:oh... ![]() | ||
Soohr | donderdag 3 december 2009 @ 14:22 | |
quote:Want verhuizing is lekker goedkoop. Wat doe je als om de paar maanden je werklocatie verandert? | ||
H.FR | donderdag 3 december 2009 @ 14:37 | |
quote:Mensen zonder auto zullen er juist weer op achteruit gaan, vanwege de (niet meegerekende) nieuw te bedenken provinciale belasting. Ik ben voorstander van een systeem met een soort tolpoortjes, iedereen krijgt een soort chip in de auto(net als in de winkel) en zodra je langs zo'n poortje komt wordt dit geregistreerd, terwijl je niet het probleem hebt dat je overal kan worden gevolgd. Maandelijks krijg je een rekening thuis en klaar. | ||
Grumpey | donderdag 3 december 2009 @ 17:34 | |
quote:Niet elk proefballontje als definitief bestempelen. Hier ben ik ook tegen, maar dit is op dit moment dan ook nog geen concreet plan. | ||
Tijn | donderdag 3 december 2009 @ 17:37 | |
quote:Nou, aangezien de provincies toch gecompenseerd moeten worden en ze dit niet kunnen verhalen op de automobilist (want die betalen al de km-heffing), zit het er dik in dat ze toch een nieuw soort belasting bedenken die voor iedereen geldt, niet waar. | ||
Flepke | donderdag 3 december 2009 @ 17:47 | |
Maurice de hond ![]() | ||
Inspiration | donderdag 3 december 2009 @ 22:44 | |
quote:Ja, mee eens. Dus dan zou de accijns op brandstof gewoon weer eraf kunnen, gezien er nu een andere manier komt om verbruik van brandstof te verminderen. quote:Omgekeerde wereld. Volgens mij wordt nu niet, en straks zeker niet, een hand boven het hoofd van mensen in de file gehouden. Gezien je reactie op het stuk OV wordt het een stuk duidelijker hoe je in de wereld staat. Als je niet toevallig naast een station woont of werkt dan is het vrij lastig om met vergelijkbare kosten en tijd die reis te maken. Kan je wel met rekeningrijden die kosten omhoog gaan gooien om het OV een betere concurrentie positie te geven, maar dat lijkt me eveneens de omgekeerde wereld. Nog maar niet te beginnen over het feit (!) dat het huidige OV zelfs een 10% toename in reizigers niet aankan. Die 10% zou al bereikt worden als 2% van de autoforenzen zouden overstappen. | ||
fs180 | donderdag 3 december 2009 @ 23:02 | |
Voor trekkers heb je rode diesel, zonder alle belasting dus. |