quote:Wat een domme mensen, 1 kaart voor het hele OV en dan denken dat je bij de metro poortjes uit kan checken als je met de trein komt
Dat krijg je met een kabinet dat daadkrachtig wil overkomen he. Daadkrachtig zeker. Maar het resultaat zijn halfbakken systemen. Het is alsof je in een voetbalwedstrijd voor de statistieken zoveel mogelijk schoten op doel wil hebben en daarom maar telkens vanaf de middellijn al gaat schieten.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:24 schreef Bommenlegger het volgende:
Het idee erachter is perfect.
De uitvoering is iets minder...
Daar zal vast wel weer niet over nagedacht zijn. Kan me in ieder geval niet voorstellen dat het mogelijk is om dat goed te laten werken. Zelfs een relatief simpel systeem als een retourtje is al te moeilijk.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:52 schreef Tourniquet het volgende:
Iemand een idee wat er gebeurt als je een Voordeelurenkaart hebt (dus 40% korting na 9:00 uur) en een gedeelte van je reis vóór 9:00 maakt (bijvoorbeeld vetrekken om 8:30 en aankomen om 9:30)? Normaal kun je dan een kaartje zonder korting kopen tot het eerste station waar je na 9:00 aankomt en een kortingskaartje voor de rest van het traject. Houdt de ov-chipkaart daar ook rekening mee, of betaal je het hele traject het volledige tarief, of juist het kortingstarief?
Voor de trein zal het denk weinig uitmaken omdat die min of meer al met kilometerbeprijzing werkten. Wel wordt het vanzelfsprekend in het algemeen duurder aangezien retourtjes worden afgeschaft en je voortaan bij elke andere vervoerder instaptarief mag gaan dokken.quote:Op woensdag 2 december 2009 15:00 schreef JOHAN410 het volgende:
Is ergens een overzicht te vinden hoe duur het is om voor de trein gebruik te maken van een OV chipkaart? Ik las ergens dat korte afstanden relatief duurder zijn en lange afstanden relatief goedkoper dan een papieren kaartje, maar hoe zit het nu precies?
waarbij de tarieven niet bekend zijn, wat ik een van de grootste nadelen vind van het systee, dat je niet weet hoeveel je moet betalenquote:Op woensdag 2 december 2009 17:22 schreef Zelva het volgende:
[..]
Voor de trein zal het denk weinig uitmaken omdat die min of meer al met kilometerbeprijzing werkten. Wel wordt het vanzelfsprekend in het algemeen duurder aangezien retourtjes worden afgeschaft en je voortaan bij elke andere vervoerder instaptarief mag gaan dokken.
gewoon 100% dokken waarschijnlijk, dus ook weer een tariefsverhoging.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:52 schreef Tourniquet het volgende:
Iemand een idee wat er gebeurt als je een Voordeelurenkaart hebt (dus 40% korting na 9:00 uur) en een gedeelte van je reis vóór 9:00 maakt (bijvoorbeeld vetrekken om 8:30 en aankomen om 9:30)? Normaal kun je dan een kaartje zonder korting kopen tot het eerste station waar je na 9:00 aankomt en een kortingskaartje voor de rest van het traject. Houdt de ov-chipkaart daar ook rekening mee, of betaal je het hele traject het volledige tarief, of juist het kortingstarief?
Ja.quote:Op donderdag 3 december 2009 15:11 schreef maniack28 het volgende:
Kan je eigenlijk je ov chipkaart als student ook opladen, voor als je in het weekend reist en een weekabbo hebt?
Mooie vergelijking!quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:27 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Dat krijg je met een kabinet dat daadkrachtig wil overkomen he. Daadkrachtig zeker. Maar het resultaat zijn halfbakken systemen. Het is alsof je in een voetbalwedstrijd voor de statistieken zoveel mogelijk schoten op doel wil hebben en daarom maar telkens vanaf de middellijn al gaat schieten.
Ga naar NS.nl, plan je reis en klik op uitgebreide prijsinfo.. dan zie je wat een enkele reis met OV chipkaart kost.. als je retour nodig hebt, die prijs maal 2 doenquote:Op woensdag 2 december 2009 17:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
gewoon 100% dokken waarschijnlijk, dus ook weer een tariefsverhoging.
Die kaart kan niet `zien´ tot hoe ver jij gekomen bent in de periode 8.30 - 9.00, en welk deel van het traject je na die tijd afgelegd hebt. Dus je betaalt het hele traject het volledige tarief. Tenzij je op een tussenstation uit- en weer incheckt, bijvoorbeeld als je overstapt.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:52 schreef Tourniquet het volgende:
Houdt de ov-chipkaart daar ook rekening mee, of betaal je het hele traject het volledige tarief, of juist het kortingstarief?
typisch dat de NS er wel in slaagt om duidellijke prijsinfo te geven terwijl ht tarief voor de bus buiten RET en GVB nog steeds volstrekt onduidelijk isquote:Op donderdag 3 december 2009 19:04 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Ga naar NS.nl, plan je reis en klik op uitgebreide prijsinfo.. dan zie je wat een enkele reis met OV chipkaart kost.. als je retour nodig hebt, die prijs maal 2 doenis even duur als een huidig retourtje, dus enkele reizen worden goedkoper
vraag het de NS of OV chipkaart.nlquote:Op donderdag 3 december 2009 19:06 schreef Hugo__Boss het volgende:
Mn moeder heeft problemen met het automatisch opladen van de OV chipkaart.. aangevraagd via ov-chipkaart.nl en 1 cent betaald enzo, dat ging allemaal goed. Nu moet je automatisch opladen activeren via een automaat. Maar bij de NS automaat zelf krijg ik niks te zien, dat ik een "bestelling" kan activeren, alleen reizen op saldo activeren was mogelijk... iemand die weet wat ik fout doe? Moet je inderdaad naar Rotterdam ofzo naar een echte OV chipkaart automaat van de metro ofzo in plaats van een van de NS?
Op het forum van de NS staat inmiddels een antwoord:quote:Op woensdag 2 december 2009 11:52 schreef Tourniquet het volgende:
Iemand een idee wat er gebeurt als je een Voordeelurenkaart hebt (dus 40% korting na 9:00 uur) en een gedeelte van je reis vóór 9:00 maakt (bijvoorbeeld vetrekken om 8:30 en aankomen om 9:30)? Normaal kun je dan een kaartje zonder korting kopen tot het eerste station waar je na 9:00 aankomt en een kortingskaartje voor de rest van het traject. Houdt de ov-chipkaart daar ook rekening mee, of betaal je het hele traject het volledige tarief, of juist het kortingstarief?
Tja...quote:er is een kleine marge van ongeveer 5 minuten om in te checken vóór 9 uur. dus: als je bijvoorbeeld om 8.56 uur incheckt krijg je al de 40% korting en kun je gaan reizen.
zo zit het: reizen op saldo met je voordeelurenabonnement is een héél ander product dan een papieren kaartje. daarbij gelden andere reisregels en voorwaarden. het is gemakkelijk, omdat het ov-chipkaart systeem automatisch de korting berekent in de daluren. maar, als je gewend bent om voor één traject twee aparte kaartjes te kopen, dan zou je met reizen op saldo inderdaad iets duurder uit kunnen zijn. of dit ook écht zo is kun je voor je eigen traject nakijken bij de reisplanner op ns.nl. het kan meevallen, omdat je met reizen op saldo voor een enkele reis gemiddeld 10% voordeliger uit bent dan met een papieren kaartje.
hoe gaat het dan met 1e en 2e klasse straks ? met op saldo reizenquote:Op zaterdag 5 december 2009 11:05 schreef Hugo__Boss het volgende:
Kortom, als je op die manier een reis wil maken, zou ik gewoon een papieren kaartje kopen
quote:5, nee 25 problemen met OV-chipsysteem
Gepubliceerd: Zaterdag 5 december 2009
Auteur: Brenno de Winter
De OV-chipkaart moet reizen eenvoudiger maken, maar het systeem gaat onder meer uit van perfecte mensen zonder lichamelijke handicap of ouderdomsverschijnselen. 25 problemen op een rij.
Deze week werd bekend dat vanaf 11 februari 2010 in heel Nederland gereisd moet kunnen worden met de OV-chipkaart. Dat is namelijk de randvoorwaarde om in de hele regio Rotterdam de strippenkaart te verbieden. Sinds begin deze maand kunnen trouwe klanten met korting in de trein reizen op saldo. Toch zijn er een aantal fundamentele problemen die pijnlijk duidelijk maken dat het systeem en niet de mens centraal staat.
1. Het systeem is niet intelligent opgezet
Wie reist met de OV-chipkaart moet zelf bedenken wat het slimste tarief is. In tegenstelling tot het zustersysteem in London, de Oystercard, wordt hier niet ontdekt dat de reiziger zoveel heeft betaald dat er eigenlijk sprake is van een dagkaart en dat dit dan voordeliger is.
Ook blijkt het systeem niet in staat te ontdekken dat een reiziger bij de NS eigenlijk een retourtje nodig heeft. Daarom zijn de spoorwegen begonnen met het verlagen van de prijs van een enkele reis en het verhogen van de prijs van een retourtje. Diverse conducteurs vertellen dat een retourtje in de nabije toekomst twee keer de prijs van een enkele reis wordt.
Wie een kortingskaart bij de NS heeft en om acht uur incheckt betaalt vol tarief. Het ontbreekt aan intelligentie om bijvoorbeeld te ontdekken dat de reiziger van Maastricht naar Groningen gaat voor een groot gedeelte wel aanspraak op korting kan maken. De klant moet zelf bedenken dat papier dan fors goedkoper is of als topsporter op een station uit de trein hollen en snel in- en uitchecken bij twee verschillende palen.
2. Overstappen? Dat gaat zomaar niet!
Wie bij een vervoersbedrijf (niet de NS) overstapt binnen 35 minuten hoeft niet opnieuw het opstapgeld van ¤0,75 te betalen, maar betaalt per kilometer. Dit systeem is niet intelligent en dat wreekt zich, wederom, richting de reiziger. Wie bijvoorbeeld Veolia gebruikt in de gemeente Ede om naar het station te gaan waar direct de trein naar de regio Den Haag wordt genomen, zal daar toch opnieuw het opstapgeld moeten betalen.
Ook rekenen de vervoersbedrijven opstapgeld aan klanten, die van de trein afkomstig zijn. Diverse voorlichters wijzen erop dat dit normaal is, omdat voor de strippenkaart ook een extra strip wordt gerekend. Daarbij gaan ze voorbij aan het feit dat de strippenkaart op diverse lijnen van de trein ook een geldig vervoersmiddel is.
Bovendien is in sommige regio's de tijdslimiet van 35 minuten echt te kort om goed te kunnen over te stappen en betaalt de klant dus meer. Feitelijk wordt er wel overgestapt.
3. Reizen wordt sowieso duurder
De OV-chipkaart is een wijziging in het systeem. Dat betekent dat her en der fors meer betaald moet worden voor een reis. Klachten komen bijvoorbeeld uit de regio Arnhem-Nijmegen en Utrecht. Ook het GVB heeft de introductie aangegrepen om het enkeltje te vervangen door uurkaarten, die fors duurder blijken te zijn.
4. Sociale veiligheid wordt lang niet overal geboden
Een belofte van de OV-chipkaart om de sociale veiligheid te vergroten, wordt niet overal ingelost. De Nederlandse Spoorwegen mochten van de regering ¤726 miljoen aan geld van de verkoop van Telfort hebben om poortjes neer te zetten. Toch zijn er heel veel stations, die in plaats van poortjes een paal hebben gekregen en dus niet de beloofde afsluiting voor sociale veiligheid krijgen. Wat er wel met het geld is gebeurd, is nog niet duidelijk.
5. Inschakelen OV-chipkaart voor trein is gedoe
Wie met de trein wil reizen en de OV-chipkaart wil gebruiken, moet zich op de website van de NS aanmelden voor het reizen op saldo. Daarna moet de servicebalie of een automaat het product op de kaart laden. Dan moet de klant hebben gekozen of er altijd eerste of tweede klas wordt gereisd.
Wie een keer in een andere klasse wil reizen krijgt van de NS het advies om maar een papieren kaartje te kopen. De procedure is anders het deactiveren van de kortingskaart. Daarna moet de kaart weer worden geactiveerd in de nieuwe reisklasse. Voor anonieme kaarten kan de servicebalie de klasse wijzigen.
6. Treinreizen wordt ingewikkelder
Klanten van de NS komen in een ingewikkeld spel van treinkaartjes uit. In sommige gevallen is het goedkoper een papieren kaartje te nemen, terwijl in andere gevallen de chip toch weer goedkoper blijkt. Zo is niet mogelijk om van A naar B via een ander station te reizen. Het OV-chipsysteem ziet dat dan als twee losse reizen en dat kan duurder uitpakken (soms is dat triviaal).
Wie een dagkaart koopt, moet een papieren kaartje nemen. Daarbij is het mogelijk om ook een uitbreiding voor het hele OV te nemen. Dat mag voordelig zijn, maar maakt het reizen ingewikkelder. Omdat reizen op papieren biljetten niet meer mogelijk is, moet de klant bedenken waar hij de uitstapt op het andere openbaar vervoer. Bij de servicebalie moet namelijk een dagkaart voor de vervoerder worden opgehaald. Uitstappen op station Amsterdam Amstel kan bijvoorbeeld niet, maar wel op Centraal wel. Voor veel busvervoerders wordt het interessant hoe dit treinkaartje straks wordt gehonoreerd.
7. Abonnementhouders kunnen gestraft worden voor legaal reizen
Abonnementhouders zijn verplicht om met hun kaart in het openbaar vervoer zich aan en af te melden bij het systeem. Doen ze dat niet dan reizen zij zwart en kunnen zij bij controle een boete krijgen. Het GVB en de RET hebben eerder al aangegeven zo de meest trouwe klanten te willen behandelen. De Nederlandse Spoorwegen beloofden eerder dit juist niet te doen, maar zijn daar ook vanaf gestapt.
Eerder gaven de vervoersbedrijven al aan dat de informatie over het reisgedrag belangrijk is om de dienstverlening op de klanten te kunnen afstemmen en inzichtelijk te maken welke lijnen druk zijn en welke niet. Feit is wel dat anoniem reizen voor vaste klanten niet meer mogelijk is, omdat ze in het systeem moeten passen.
8. Samenreiskorting NS niet meer met OV-chipkaart
Ooit was het plan van de NS om de OV-chipkaart zo te maken dat een treinkaartje als product op de kaart werd geladen. Hierdoor is het mogelijk een reis met korting te kopen, waarbij de conducteur net als nu controleert of de korting terecht is.
Dit systeem is uiteindelijk vervangen door het reizen op saldo. Daardoor moeten medereizigers een papieren kaartje kopen om toch van de korting gebruik te kunnen maken. Het gevolg daarvan is dat van de beloofde tijdswinst niet veel overblijft.
9. De reiziger gaat van de file in de file
Klanten die de file van de auto ontvluchten komen in een nieuwe file: de wachtrij voor het OV-chippoortje in de metro. In Amsterdam zijn tijdens de ochtendspits soms lange wachtrijen. Enkele steekproeven op diverse metrostations leren dat mensen soms tot een minuut moeten wacht voor ze een station mogen verlaten. Als er problemen zijn, zoals afgelopen dinsdag op de Nieuwmarkt loopt het station Weesperplein over en loopt de tijd soms op naar drie minuten wachten op techniek.
Volgens het GVB ligt dit probleem niet aan het systeem, maar de reiziger. Wij moeten nog wennen aan het systeem. “Waar we nog veel mee te maken hebben, is dat reizigers eerst wachten tot het poortje dicht is, dan inchecken, kijken wat er op het display komt te staan, wachten tot het poortje weer open gaat en dan doorlopen”, vertelt voorlichter Petra Faber. “We proberen reizigers te leren dat men niet hoeft te wachten tot het poortje weer dicht gaat: men kan meteen ná de vorige reiziger inchecken en doorlopen. Het poortje gaat dan niet eens dicht. Zo wordt de vaart er in gehouden.” Daarbij vergeet ze wel dat het lastig is te controleren of de afboeking van geld klopt.
Een reiziger verwoordde de files treffend: “Tja even snel je trein halen is er niet meer bij!”
10. Waar het systeem faalt, krijgt de reiziger de schuld
Er kunnen een aantal dingen bij het inchecken misgaan. Soms werken palen niet of heeft een reiziger onvoldoende saldo. Wie bijvoorbeeld van Den Haag Centraal naar Hollands Spoor reist en dus ¤1,80 moet betalen op een anonieme kaart, maar zal toch ¤20 saldo moeten hebben. Vooral voor families kan dit minimale bedrag per kaart flink in de papieren gaan lopen.
Zo daar mogen de voorstanders zich in vast bijtenquote:Als om een of andere reden de kaart kapot blijkt te zijn, dan kan de NS geld terugstorten. Daarvoor rekent het bedrijf wel ¤2,50 aan de klant en voorwaarde is ook nog eens dat er minimaal ¤5 saldo over is. Is dat niet het geval dan heeft u pech gehad. De reiziger krijgt geen vergoeding voor het ongemak.
11. Onhandigheid van de klant wordt hard gestraft
Bij het inchecken wordt bij de meeste vervoersbedrijven standaard ¤4 van de kaart afgeschreven, de NS rekent ¤10 voor kaarten op naam en ¤20 voor anonieme kaarten. Wie vergeet uit te checken is dat geld kwijt. Via een ingewikkelde procedure (zie punt 12) is dat wel terug te krijgen.
Als een klant – zoals uw verslaggever – in een onhandig moment vergeet uit te checken en dat in de volgende tram denkt te herstellen, merkt dat hij geen overstap of afmelding registreert maar dat er zelfs twee keer ¤4 is afgeschreven.
12. Verkeerde poortje, dubbele rekening
Op sommige stations is het een complete chaos met poortjes en paaltjes, zoals bijvoorbeeld op Amsterdam Bijlmer. Dit is voor mensen overweldigend en onoverzichtelijk. Wie bijvoorbeeld voor in de trein zit en daar uitstapt treft geen poortje van de NS aan om uit te checken.
Daarna begint een zoektocht naar een paal. Eenmaal gevonden, is het zaak de juiste paal van de metro te vinden. Wie namelijk een poortje pakt checkt uit en verliest direct ¤4. Na aankomst op de bestemming rekent het systeem nogmaals ¤4 (een dagkaart in Amsterdam kost ¤7 en is dus voordeliger).
13. Alleen volhouders krijgen geld terug
Al dat teveel betaalde geld is wel terug te krijgen, maar dat is werk voor de stugge volhouder. De klant kan niet eventjes langs een servicebalie om de fout te herstellen, maar moet een formulier invullen. Daarbij gaan sommige vervoersbedrijven zover om een kopie bankafschrift te vragen.
Daarna begint het grote wachten, want bijvoorbeeld bij het GVB is een achterstand ontstaan door het aantal claims. Ook de RET worstelt daarmee en sprak recentelijk met kunstenaars in de hoop mensen het uitchecken goed tussen de oren te krijgen.
14. 'OV-tolpoortjes' voor voetgangers
Sommige treinstations zijn ook onderdeel van de gemeentelijke infrastructuur geworden. Het bekendste voorbeeld is de doorgang in station Leiden Centraal. Dat moet uiteindelijk geheel worden afgesloten worden door poortjes om de sociale veiligheid te vergroten. Wie onder het station wil doorlopen zal een OV-chipkaart met saldo moeten hebben.
Voor het lopen onder het station door rekent de NS niets, want wie binnen een uur uitcheckt op hetzelfde station betaalt niets. Wel is het hebben van saldo verplicht.
15. Slaperige reizigers zijn niet welkom
Reizigers bij de NS moeten heel alert zijn. Wie namelijk een omweg maakt, moet nu bedenken dat hij op een station wel eens uit en in moet checken. De regel is namelijk dat de route in de planner van ov9292 moet voorkomen anders reist de klant zwart. Het reizen met een omweg (het zogenaamde “via kaartje”) kan niet achteraf berekend worden en mag daarom niet.
Wie naar Amsterdam gaat vanuit bijvoorbeeld Ede kan zowel via Utrecht als via Amersfoort. Wie de eerste route kiest hoeft alleen in te checken bij de NS. De alternatieve route via de Valleilijn wordt door Connexxion uitgevoerd. Dus moet twee keer worden ingecheckt (en uitgecheckt) om een boete te voorkomen. Vreemd genoeg is het papieren NS-kaartje wel op die route geldig.
Om de reiziger verder te ondersteunen is het openbaar vervoer vergeven met herinneringen wat een klant wel of niet moet doen met de OV-chipkaart.
16. Er heerst een complete tarievenchaos
Er is een wirwar aan tarieven. Ieder vervoersbedrijf heeft een andere prijs per kilometer. Daarom is het lastig uitleggen dat een bus in plaats A een ander tarief heeft dan een bus in plaats B. Als er vervolgens twee bedrijven een regio bedienen dan kan het zelfs zo zijn dat de prijs tussen twee haltes verschilt. Het systeem is lastig aan klanten uit te leggen.
17. Prijzen zijn lastig te controleren
Lezers melden dat het kan gebeuren dat de heenreis tussen twee haltes met tram of bus een andere prijs heeft dan de terugweg. Er zijn geen heldere lijsten met de prijs van een rit. Een verzoek om routetabellen bij enkele vervoersbedrijven wordt geweigerd, zodat ook niet te bepalen is hoeveel de reis nu precies kost. Dat wordt allemaal dynamisch...
18. Er is opleiding nodig om met de kaart te werken
In diverse gemeenten is opleiding nodig om ouderen te laten wennen aan de OV-chipkaart. Deze worden op verschillende locaties door vervoersbedrijven en ouderenbonden georganiseerd. Het systeem dat het leven eenvoudiger moet maken, is verworden tot een kaartje waarvoor je eerst op cursus moet.
19. Privacy is een zorgenkind
Er zijn redenen om bezorgd te zijn over de privacy rond de OV-chipkaart. Justitie toont zich uiterst geïnteresseerd in de database, waarin reisgegevens zeven jaar worden bewaard. Wel moet gezegd worden dat Trans Link systems hard werkt de gegevens goed te bewaren. Eerder dit jaar bleek dat het bedrijf een gang naar de rechter niet schuwt.
Toch is het zo dat het vorderen van de gegevens goed mogelijk is en dat er van veel Nederlanders een uiterst gedetailleerd profiel wordt bijgehouden. Zo is precies bekend van iedere reiziger met een kaart op naam waar hij of zij was op welk moment. In een geval van misbruik is dat een detailniveau dat we nog niet kennen.
Het dossier is duidelijk een ondergeschoven kindje. Eerder bleek dat de OV-Ambassadeur in een rapportage naar de Tweede Kamer hierover uitspraken deed, die niet met harde feiten te staven bleken. Tijdens een hoorzitting wees ze erop dat op een strippenkaart ook te zien is wie in welke zone is geweest. Daarbij negeert ze het feit dat de informatie op strippenkaarten alleen daarop beschikbaar is en niet centraal wordt opgeslagen.
20. Privacy is duur
Wie toch voor privacyvriendelijk reizen wil gaan, zal moeten bedenken dat dit een prijskaartje heeft. Bij de meeste vervoerders is geen korting op anonieme kaarten mogelijk. Wie met de trein reist kan nog altijd kiezen voor het gebruik van een papieren kaartje, waardoor de reis zelf niet wordt opgeslagen. De NS beweert dat bij het controleren van de kortingskaart met de PDA geen registratie van gegevens plaatsvindt.
21. Anonimiteit is moeilijk te regelen of onmogelijk
Wie hangt aan anonimiteit wordt op tal van plaatsen verleid tot het opgeven van de identiteit. Zo kunnen veel automaten alleen opladen met een pinpas. Ook blijkt in de praktijk personeel liever te verwijzen naar een automaat dan contant geld aan te nemen. Echter na aandringen blijkt dat in de praktijk wel mogelijk.
Sommige vervoerders bieden anonieme kaarten online aan. Na het invullen van een formulier wordt het geld afgeschreven van de bankrekening op naam en opgestuurd naar het privéadres van de privacyminnende burger.
22. Het systeem wordt opgedrongen
Waar in andere landen er altijd een keus is om tussen kaartsoorten te wisselen en de klant verleid wordt om over te stappen, is dat in Nederland niet het geval. Op de NS na is het plan om overal de kaart verplicht te stellen. De klant mag dus niet kiezen.
23. Het systeem is nog niet af
Op veel plekken is er een gebrek aan poortjes of kaartlezers, moeten er nog oplaadpunten om saldo op de kaart te storten en blijken er dus veel oneffenheden niet te zijn opgelost. Er is nog veel werk te verzetten om een goed, betrouwbaar en veilig systeem te krijgen. Nog altijd wordt gewerkt met gekraakte technologie.
Een heikel punt is bijvoorbeeld nog altijd dat blinden moeite hebben met het gebruik van de kaart, het vinden van de poortjes, het opladen van de kaart, enzovoort. Ook minder validen moeten zich in de spits met meer moeite door de chaos worstelen. Op dit moment zijn er veel servicemedewerkers beschikbaar die helpen. Toch blijkt uit tientallen gesprekken dat juist minder mobiele groepen het straks zonder die ondersteuning moeten doen en dan “door het systeem geplet worden.”
24. De vervoerder staat centraal
Het hele systeem lijkt er vooral zo gemaakt dat het de vervoerders het leven makkelijker maakt en de reizigers maar ten dele, en soms geheel niet. De vervoerder krijgt 'eerlijker' betaald voor zijn geleverde diensten. Overal waar problemen ontstaan, wordt de hete aardappel naar de reiziger geschoven. Niet de klant, maar de leverancier is koning.
25. De OV-chipkaart is niet simpel
Er is een grote hoeveelheid regeltjes, tarieven, randvoorwaarden en zaken om niet te vergeten. De belofte om reizen simpel te maken, wordt niet waargemaakt. Zoals een voorlichter van de RET ooit vertelde: “Hoe moeilijk kan het zijn? Ik zit altijd in de tram of bus met de kaart in de hand, zodat ik niet vergeet om uit te checken.”
haha die reageren al een tijdje niet meerquote:Op zaterdag 5 december 2009 11:22 schreef wdn het volgende:
deel 2:
[..]
Zo daar mogen de voorstanders zich in vast bijten
Je moet dus nu totdat de papieren kaartjes definitief verdwijnen steeds per reis gaan uitrekenen welk "systeem" die reis het goedkoopst is. Echt, wat een draak van een systeem hebben ze bedacht.quote:Op zaterdag 5 december 2009 11:05 schreef Hugo__Boss het volgende:
Kortom, als je op die manier een reis wil maken, zou ik gewoon een papieren kaartje kopen
quote:Volgens het GVB ligt dit probleem niet aan het systeem, maar de reiziger. Wij moeten nog wennen aan het systeem.
Ja dag, ik kan er zo nog vijftig aan toevoegen.quote:Op zaterdag 5 december 2009 15:11 schreef fs180 het volgende:
Alle nadelen op een rijtje!
Mensen die al dol zijn op dit politieke klimaat zijn blij dat er een nieuw, goedkoop en veilig systeem komtquote:Op zaterdag 5 december 2009 15:23 schreef Zelva het volgende:
Het lijstje voordelen ben je in ieder geval wel snel klaar mee. Hier komt ie:
.
zie een paar posten boven je, compleet overzicht van de 25 meest voorkomnede klachtenquote:Op zaterdag 5 december 2009 15:35 schreef OldJeller het volgende:
En, OV-chipkaart-gebruikers, hoe zit het met de perikelen?
Nog aanwezig, of is het klaar?
Ja maar, ja maar, je moet nog wennen aan het systeem. Dan gaat het wel snel.quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:41 schreef Hugo__Boss het volgende:
al die studenten op die ene aanwezige paal?
quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja maar, ja maar, je moet nog wennen aan het systeem. Dan gaat het wel snel.
nee beter elke keer in de rij achter toeristen die uit moeten checken wat dan weer niet goed gaatquote:Op zaterdag 5 december 2009 22:14 schreef HiZ het volgende:
Ik dacht dus eventjes mijn OV-chipkaart geschikt te maken voor reizen met de NS. Zie ik dus op die paal dat ik langs het 'servicepunt' moet. Op station Lelylaan (Amsterdam) vertellen ze me dan dat ze van niks weten, maar op Sloterdijk kan ik het wel regelen. Ik heb niet echt iets te doen, dus ik neem even de metro naar Sloterdijk. Waar ze me vertellen dat ik eerst online 'reizen op saldo' moet aanvragen waarna ik het bij het servicepunt moet activeren.
Behalve dan natuurlijk, dat ik gewoon weer naar de kaartjesautomaat moet om mijn 'bestelling' te 'activeren'.
Anyway, het is wel gelukt, maar NS heeft kennelijk niet echt zo heel erg willen denken over de invoering van die kaart, of zijn personeel erover geïnformeerd. De 17e van deze maand kan ik zien of het ook echt werkt allemaal. Handig lijkt het me wel, dat ik niet meer in de rij achter een stelletje toeristen hoef die probeert om met een credit card een kaartje 'Sjiphol' probeert te kopen.
Alsof die een chipkaart weten te kopen op Schipholquote:Op zaterdag 5 december 2009 22:26 schreef macca728 het volgende:
[..]
nee beter elke keer in de rij achter toeristen die uit moeten checken wat dan weer niet goed gaat
Snel? Nou ik weet niet of je wel eens gezien hebt hoe vol de bussen hier in Breda zijn richting de Avans, maar dat kan never nooit goed gaan... voor de treinen hetzelfde verhaal... bij bussen moet gemiddeld de helft van de mensen buiten blijven staan en gaan lopen omdat de bus vol zit... laat staan dat ze allemaal keurig kunnen in en uitchecken..quote:Op zaterdag 5 december 2009 16:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja maar, ja maar, je moet nog wennen aan het systeem. Dan gaat het wel snel.
gewoon zwartrijden, in de spits controleren ze toch niet.quote:Op zondag 6 december 2009 12:31 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Snel? Nou ik weet niet of je wel eens gezien hebt hoe vol de bussen hier in Breda zijn richting de Avans, maar dat kan never nooit goed gaan... voor de treinen hetzelfde verhaal... bij bussen moet gemiddeld de helft van de mensen buiten blijven staan en gaan lopen omdat de bus vol zit... laat staan dat ze allemaal keurig kunnen in en uitchecken..
http://www.vandale.nl/van(...)/?zoekwoord=sarcasmequote:Op zondag 6 december 2009 12:31 schreef Hugo__Boss het volgende:
Snel? Nou ik weet niet of je wel eens gezien hebt hoe vol de bussen hier in Breda zijn richting de Avans, maar dat kan never nooit goed gaan... voor de treinen hetzelfde verhaal... bij bussen moet gemiddeld de helft van de mensen buiten blijven staan en gaan lopen omdat de bus vol zit... laat staan dat ze allemaal keurig kunnen in en uitchecken..
ach hier in Rotterdam hoor je 3x in de 10 min, een schone metro is prettig om te reizen, dus neem uw afval mee of zoietsquote:Op zondag 6 december 2009 16:06 schreef Manono het volgende:
Tijdens een ritje met de tram in Amsterdam word je GEK van die stem die bij elke halte zegt:
'Vergeet niet in- en uit te checken met uw OC chipkaart' - en dan nog een keer in slecht Engels- 'Don't forget to check in- and check uit with your OV chip card'
boooh
Wat ik irritanter vind is dat iedereen, dus ook de mensen die rechts instappen toch gaan inchecken bij de lezer aan de linkerkant en daardoor alles wordt opgehouden. Als de mensen die rechtsinstappen gewoon de lezer zouden gebruiken die recht voor ze staat zou het een stuk sneller gaan allemaal.quote:Op zondag 6 december 2009 16:06 schreef Manono het volgende:
Tijdens een ritje met de tram in Amsterdam word je GEK van die stem die bij elke halte zegt:
'Vergeet niet in- en uit te checken met uw OC chipkaart' - en dan nog een keer in slecht Engels- 'Don't forget to check in- and check uit with your OV chip card'
boooh
Die over de kranten?quote:Op zondag 6 december 2009 16:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
ach hier in Rotterdam hoor je 3x in de 10 min, een schone metro is prettig om te reizen, dus neem uw afval mee of zoiets
Politiek? Die heb ik over dit onderwerp al tijden niet meer gehoord...quote:Op zondag 6 december 2009 17:59 schreef wdn het volgende:
Nee, ik denk het niet.
Het is namelijk een politiek issue.
bij de trein kan je sowieso makkelijk zwartrijdenquote:Op zondag 6 december 2009 23:27 schreef wdn het volgende:
Alleen een algemene sabotage gaat werken. 1 halte verder uitscannen. Bij de trein elke de eerste halte uitstappen en uitscannen en weer instappen. En dan glashard liegen daarover
En dit is geen oproep daartoe
Bus ook. Inchecken en achter in de bus 1 halte later weer uitchecken.quote:Op zondag 6 december 2009 23:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
bij de trein kan je sowieso makkelijk zwartrijden
Stelen? De enige die massaal wordt bestolen is de reiziger, die onterecht meer betaald. En omdat velen het niet terug zullen gaan eisen (zeker niet na een paar maanden als men 'het gewoon is gaan vinden') gaan de OV-bedrijven hier lekker aan verdienen. Als er ooit al de intentie was geweest om voor de reiziger een goed produkt te maken.quote:Op maandag 7 december 2009 00:13 schreef dotKoen het volgende:
Ja, want stelen is natuurlijk de oplossing als je het niet eens bent met de dienstverlening van een leverancier.
Goed, bij mij werkt het ding prima, gebruik het alleen voor busritjes zowel tijdens als buiten mijn student-OV vrij reizen tijdstippen.
Kletsika, er is al lang en breed vastgesteld dat ook diensten kunnen worden gestolen.quote:Op maandag 7 december 2009 00:41 schreef wdn het volgende:
Stelen is het verwijderen van voorwerpen zonder toestemming van de eigenaar.
Is dus niet het woord wat hier van toepassing is. Dat woord is 'zwarttijden' wat je zoekt.
En ja er zijn momenten waarbij het tijd wordt om eens duidelijk te maken dat het genoeg is.
Niet dat dit zo'n moment is voor mij want ik betaal mijn treinkaart niet (dat doet mijn baas) en de OV chip zal hier in het zuiden nog wel even wegblijven hoop ik
Enige dat ik weet is dat ik niet meer richting plekken ga waar de ov chip gebruikt moet worden als ik het kan vermijden.
Het punt is dotKoen dat het enige argumentatiepunt waarmee men dit systeem heeft doorgedrukt is het tegen gaan van zwartrijden. En dat ene punt is nu net ontiegelijjk veel gemakkelijker gemaakt. Onder meer omdat de NS geld dat ze van de overheid kreeg om er voor te zorgen dat -alle- stations op -alle- plekken afgesloten zou worden eenzijdig over heeft beslist om dat niet op alle station en niet op alle plekken te doen.
Nee, dit systeem is alleen maar goed voor de vervoersbedrijven.
Ik denk dat de OV bedrijven meer stelen dan de rezigers.quote:Op maandag 7 december 2009 13:09 schreef HiZ het volgende:
[..]
Kletsika, er is al lang en breed vastgesteld dat ook diensten kunnen worden gestolen.
over stelen gesprokenquote:Op maandag 7 december 2009 20:12 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik denk dat de OV bedrijven meer stelen dan de rezigers.
In Londen wordt er jaarlijks 100 miljoengestolen met dit systeem
Ja hoor.quote:Op maandag 7 december 2009 20:12 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik denk dat de OV bedrijven meer stelen dan de rezigers.
In Londen wordt er jaarlijks 100 miljoengestolen met dit systeem
Ja inderdaad, check eerdere topics maar, reizigers in londen vergeten per jaar tientallen miljoenen terug te vragen als ze verkeerd hebben ingecheckt/uitgecheckt (of een fout van het systeem uiteraard)quote:
Prachtig. Je zou verwachten dat het hetzelfde systeem is.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:42 schreef cinnamongirl het volgende:
Lokettist: "Ja maar hier in Den Haag is een ander systeem".
Ja, want het zit me niet lekker. Ik heb gelezen dat het GVB en de RET en de NS boetes geven als je ondanks het hebben van een abonnement, niet in- en uitcheckt.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:08 schreef Aether het volgende:
[..]
Prachtig. Je zou verwachten dat het hetzelfde systeem is.
Misschien idee om te melden bij OV-loket.
Kijk, daar ben ik dus ook bang voor als ik met mijn jaartrajectkaart plus buszones moet gaan reizen. De systemen van de NS/GVB/Arriva etcv etc etc communiceren niet slim met elkaar.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:42 schreef cinnamongirl het volgende:
Ok, verbijstering alom.
Ik heb een jaartrajectkaart van de NS gekregen van mijn werkgever, met aan elke kant een stad- en streekvervoerzoneabbo. Punt aankomst is Amsterdam en punt vertrek Den Haag.
In Amsterdam moet ik nog een stukje met de metro naar m'n werk, daarvoor check ik in en bij aankomst uit. Prima, dat gaat 'op produkt'.
In Den haag echter, wordt er binnen de zone op mijn abbo, echter saldo afgeschreven na het uitchecken!
Ik dus eerst naar NS gebeld om verhaal te halen, werd ik gestuurd naar een NS-loket. De persoon van het NS-loket stuurde me naar een GVB-loket en vanaf daar werd ik gestuurd naar een HTM-loket (ja, ja, prima te doen als je overdag gewoon werkt).
En wat krijg ik te horen? "Mevrouw, het is een showkaart! Je moet NIET in- en uitchecken!"
Ik: "ehm. Maar als ik dat niet doe dan kom ik in Amsterdam niet door de poortjes hoor".
Lokettist: "Ja maar hier in Den Haag is een ander systeem".
..ok.
Ik ga al niet eens meer probéren om het afgeschreven geld te claimen. Ik vrees dat het niet eens kan!![]()
Dat duurt niet lang meer, want nog even en iemand is het zat en laat het lekker bij de rechter voorkomen. Ik denk dat het verhaal dan redelijk simpel wordt: Je HEBT een geldig vervoersbewijs, namelijk je abonnement. Dat je vergeten bent in te checken is volslagen irrelevant. Maar goed, vooralsnog komen ze er mee weg.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:14 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Ja, want het zit me niet lekker. Ik heb gelezen dat het GVB en de RET en de NS boetes geven als je ondanks het hebben van een abonnement, niet in- en uitcheckt.
Weinig mensen beseffen het nog, maar later krijg je nog een extra rekening.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:34 schreef Metatron het volgende:
[..]
Dat duurt niet lang meer, want nog even en iemand is het zat en laat het lekker bij de rechter voorkomen. Ik denk dat het verhaal dan redelijk simpel wordt: Je HEBT een geldig vervoersbewijs, namelijk je abonnement. Dat je vergeten bent in te checken is volslagen irrelevant. Maar goed, vooralsnog komen ze er mee weg.
Gisteren ook weer leuk, uitchecken werkte weer eens niet goed. Ik loop naar het poortje, achter iemand aan. Poortje gaat open voor mijn voorganger. Ik houd mijn pas er bij, en ik HOOR de bevestigingspiep. Dus ik loop door, en loop vervolgens het poortje zowat uit z'n voegen omdat die dichtging. OK, dat ging dus niet goed. Maar inmiddels sta ik dus BUITEN. En daar kan je niet uitchecken, alleen inchecken. (De mongool die dat bedacht heeft moeten ze ook tegen de muur zetten) En met een al ingecheckte pas kun je niet nogmaals inchecken. Ergo: Krijsend poortje, ik buiten en kan de komende uren niet meer inchecken.
En natuurlijk geen petmans te vinden om het op te lossen..
Het blijft gewoon een achterlijk kutsysteem, wat voor geen meter werkt.
Ja, alleen je moet een kaartje kopen voor die andere personenquote:Op dinsdag 8 december 2009 18:42 schreef Pannenkoeken het volgende:
Vraagje, wat gebeurt er eigenlijk met de korting die je nu krijgt als je met een student met een OVjaarkaart meereist? Geldt die korting met de OV-chipkaart ook nog?
quote:Op dinsdag 8 december 2009 20:13 schreef fs180 het volgende:
Volgens mij geldt die korting niet meer hoor?
Heb het hier meerdere malen meegemaakt hoor, ook in de spits wordt gecontroleerd...quote:Op zondag 6 december 2009 12:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
gewoon zwartrijden, in de spits controleren ze toch niet.
Als dat massaal blijft gebeuren zijn ze wel gedwongen een ander systeem te bedenken
De busmaatschappijen zijn sowieso al tegen dit systeem, juist omdat het zwartrijden in de hand werkt.
Bij mij in de bus staan ze al ver voor het eindpunt uit te checken, niemand die er wat van zegt
klantenservices hebben TOTAAL GEEN IDEE hoe de chipkaart werkt in de praktijk.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:08 schreef Aether het volgende:
[..]
Prachtig. Je zou verwachten dat het hetzelfde systeem is.
Misschien idee om te melden bij OV-loket.
quote:Op vrijdag 4 december 2009 20:33 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Op het forum van de NS staat inmiddels een antwoord:
Van dat forum dat Macca hierboven linkt.quote:er is een kleine marge van ongeveer 5 minuten om in te checken vóór 9 uur. dus: als je bijvoorbeeld om 8.56 uur incheckt krijg je al de 40% korting en kun je gaan reizen.
KASSA!quote:de korting weer te koppelen aan het moment van reizen in plaats van de tijd van inchecken
er blijkt sprake te zijn van een veranderde reisregel, als je reist op saldo en incheckt voor negen uur, krijg je geen korting; ook niet op het deel van de reis dat je na negen uur aflegt. ik stel voor deze verandering weer terug te draaien.
na veel discussie blijkt dit geen softwareprobleem, maar een bewuste maatregel van nsr. het argument is dat 'reizen op saldo' een ander product is dan een papieren kaartje; daarom gelden er ook andere regels. maar ik zie niet wat er anders is aan mijn reis omdat ik hem met chip in plaats van met pin betaal, en dus snap ik ook niet waarom deze - voor de reiziger nadelige - aanpassing van de regels nodig is.
1. Opmerkingen 2
1.
1 Default-avatar
Marcel Brouwers
euhm, vertrektijd was 9:00 en aankomst om 9:12 uur natuurlijk... foutje :-)
ongeveer 1 uur geleden
2.
1 Default-avatar
Marcel Brouwers
klopt... ik heb vanmorgen met mijn voordeelurenkaart een reis gemaakt van gilze-rijen naar tilburg, vertrektijd 9:00 uur en aankomst 12:00 uur. ik checkte in om 8:53 en merkte pas in tilburg dat er 2,30 euro werd afgeboekt (vol tarief) in plaats van 1,40 (kortingstarief). dit komt natuurlijk door het 2 minuten te vroeg inchecken -- en dat terwijl er maar één trein per 30 minuten vertrekt vanaf gilze-rijen!
Oh ja en ook zo leuk is natuurlijk dat als je saldo hebt besteld bij de webwinkel van www.ov-chipkaart.nl je dit moet activeren. Dit kan dus niet bij bijvoorbeeld een NS-automaat (volgens mij, heb het geprobeerd) maar alleen bij zogeheten servicepunten. Servicepunten zijn in winkels gesitueerd. Ik snap dus niet wat je daar aan hebt. Het mooie van online kopen is nu juist dat je nergens meer heen hoeft maar op deze manier is het gewoon alleen een extra handeling. Als ik toch al naar een winkel moet kan ik ook wel pinnen.quote:Hoe werkt reizen met de Studenten OV-chipkaart in de kortingsuren?
Afhankelijk van je studentenreisproduct (week- of weekendabonnement), reis je op bepaalde tijden met korting. Voor het reizen met korting in de trein moet je een papieren kaartje met korting kopen.
Voor het reizen met korting in bus, tram of metro moet je saldo op je Studenten OV-chipkaart laden. Als je op saldo reist, berekenen de poortjes of kaartlezers in de daluren automatisch het juiste kortingstarief.
Let op:
• bij sommige OV-bedrijven reis je in de kortingsuren nog met een roze strippenkaart. In de trein koop je in 2010 nog een papieren kortingskaartje;
• het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.
Dat probleem met die vele kaartjes speelt volgens mij al sinds de Meermanskaarten zijn afgeschaft, bijna 10 jaar geleden.quote:Op woensdag 9 december 2009 00:16 schreef Zelva het volgende:
Die 'kan maar tot 5 automatisch opwaarderen, terwijl er bij NS 10 euro nodig is' ('bij de eerste keer inchecken, geeft het poortje de melding "saldo te laag". u kunt dan niet inchecken. er wordt echter wel 10 euro op de kaart bijgestort. als u nogmaals uw kaart aanbiedt, kunt u wel inchecken') en 'de juf met 36 chipkaarten' zijn ook weer schoolvoorbeelden (
) dat er geen moment, maar dan ook geen moment aan het gemak voor de reiziger is gedacht.
Maar om 36 losse kaartjes mee te nemen ipv 36 kaarten die je stuk voor stuk langs een apparaat moet gaan halen in de hopp dat het allemaal geod gaat is natuurlijk wel nog een verder achteruitgang voor de klant die met een grote groep gaat reizen.quote:Op woensdag 9 december 2009 07:28 schreef freako het volgende:
[..]
Dat probleem met die vele kaartjes speelt volgens mij al sinds de Meermanskaarten zijn afgeschaft, bijna 10 jaar geleden.
Dat niet alleen, de ouders worden nu verplicht een ov-chipkaart voor hun kinderen aan te schaffen. Als ze dat niet willen, dan heeft de school weer een extra probleem want zo'n ding kost überhaupt al 7 euro 50. Van die 36 kinderen zijn er vast weer een stuk of 5 die hem vergeten zijn, 10 met onvoldoende saldo en ga zo maar door. Je kunt denk wel een extra uur uittrekken voor reistijd met zo'n klas.quote:Op woensdag 9 december 2009 09:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar om 36 losse kaartjes mee te nemen ipv 36 kaarten die je stuk voor stuk langs een apparaat moet gaan halen in de hopp dat het allemaal geod gaat is natuurlijk wel nog een verder achteruitgang voor de klant die met een grote groep gaat reizen.
Is dat niet alleen mogelijk als er ¤5 of meer op een kaart staat? (Minder ben je sowieso kwijt IIRC).quote:Op dinsdag 8 december 2009 18:12 schreef macca728 het volgende:
Echter je zal er waarschijnlijk saldo op hebben staan, dat moet je over laten boeken. Dat kost 2,50
OV-loket is een ombudsman (die dus als tussenpersoon optreedt).quote:Op dinsdag 8 december 2009 22:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
klantenservices hebben TOTAAL GEEN IDEE hoe de chipkaart werkt in de praktijk.
Vragen is dus ook zinloos vaak
Een uur? Het kost je normaal al dik een uurquote:Op woensdag 9 december 2009 15:08 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat niet alleen, de ouders worden nu verplicht een ov-chipkaart voor hun kinderen aan te schaffen. Als ze dat niet willen, dan heeft de school weer een extra probleem want zo'n ding kost überhaupt al 7 euro 50. Van die 36 kinderen zijn er vast weer een stuk of 5 die hem vergeten zijn, 10 met onvoldoende saldo en ga zo maar door. Je kunt denk wel een extra uur uittrekken voor reistijd met zo'n klas.
Een paar grote strippenkaartenquote:Op woensdag 9 december 2009 09:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar om 36 losse kaartjes mee te nemen ipv 36 kaarten die je stuk voor stuk langs een apparaat moet gaan halen in de hopp dat het allemaal geod gaat is natuurlijk wel nog een verder achteruitgang voor de klant die met een grote groep gaat reizen.
Dat vind ik belachelijk, strippenkaarten kan je opmaken en je kan je nieuwe en oude tegelijk gebruiken.quote:Op woensdag 9 december 2009 15:24 schreef Aether het volgende:
[..]
Is dat niet alleen mogelijk als er ¤5 of meer op een kaart staat? (Minder ben je sowieso kwijt IIRC).
[..]
Het wordt een heuze hetze. En dat omdat iemand weigert zijn pas af te geven. En terecht!quote:Aanhouding wegens vermeend reizen zonder geldig vervoersbewijs
Bij Zoetermeer werden mijn kaartjes gecontroleerd (40% korting 2e klas retour Utrecht - Den Haag en fietskaartje. Op verzoek toonde ik ook mijn geldige abonnementkaart. De conducteur eiste dat ik deze uit handen gaf om te laten uitlezen door een chipuitleesapparaat, wat ik weigerde.
Na uitleg waarom ik weigerde en dat ik hierover met de directie van de NS een geschil heb omdat ik m.i. gedwongen wordt tot controle die tegen mijn privacy ingaat en de NS abonnementkaarten uitgeeft met een onjuiste vermelding van geldigheidsdatum, concludeerde de man dat dit boven zijn pet ging en dat hij me ging ‘overdragen’ aan iemand die er meer verstand van had.
Vanuit de trein ontspon zich, na zijn oproep hiertoe, telefonisch een levendige discussie omdat hij het er niet mee eens was dat ik met beladen fiets in Gouda uit de trein zou worden gehaald door de spoorwegpolitie maar pas op mijn eindbestemming in Utrecht gecontroleerd zou worden.
meer
En dan vind men het gek dat er een 'explosie' van geweld is in het OVquote:Op woensdag 9 december 2009 18:45 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het wordt een heuze hetze. En dat omdat iemand weigert zijn pas af te geven. En terecht!
15 tal controleurs en agenten die zich ermee bemoeien voor iemand die een geldig bewijs heeft alleen weigert tot scannen.
Heerlijk toch onze politiestaat.
omfg.quote:Op woensdag 9 december 2009 18:45 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het wordt een heuze hetze. En dat omdat iemand weigert zijn pas af te geven. En terecht!
15 tal controleurs en agenten die zich ermee bemoeien voor iemand die een geldig bewijs heeft alleen weigert tot scannen.
Heerlijk toch onze politiestaat.
het is nu nog niet verplicht he, behalve bij RET en GVBquote:Op woensdag 9 december 2009 22:53 schreef fs180 het volgende:
Nou ik ben met het volle vertrouwen naar het informatiepunt gestapt en daar een paar vragen gesteld, de student achter de balie kom mij alleen maar antwoorden met 'dan chipt u in, en later weer uit' op de vraag of ik uberhaupt wel in moest chippen met een abbonement was ze duidelijk: 'ik heb er zelf ook een en dan doe ik dat niet, maar als er poortjes staan wel'!
Ik wacht wel op een paar proefprocessen!
in de tram bij de GVB kan je toch nog met strippenkaart betalen?quote:Op woensdag 9 december 2009 23:13 schreef macca728 het volgende:
[..]
het is nu nog niet verplicht he, behalve bij RET en GVB
ja alleen in metro is het nu verplichtquote:Op woensdag 9 december 2009 23:16 schreef Tokus het volgende:
[..]
in de tram bij de GVB kan je toch nog met strippenkaart betalen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |