Die over de kranten?quote:Op zondag 6 december 2009 16:22 schreef macca728 het volgende:
[..]
ach hier in Rotterdam hoor je 3x in de 10 min, een schone metro is prettig om te reizen, dus neem uw afval mee of zoiets
Politiek? Die heb ik over dit onderwerp al tijden niet meer gehoord...quote:Op zondag 6 december 2009 17:59 schreef wdn het volgende:
Nee, ik denk het niet.
Het is namelijk een politiek issue.
bij de trein kan je sowieso makkelijk zwartrijdenquote:Op zondag 6 december 2009 23:27 schreef wdn het volgende:
Alleen een algemene sabotage gaat werken. 1 halte verder uitscannen. Bij de trein elke de eerste halte uitstappen en uitscannen en weer instappen. En dan glashard liegen daarover
En dit is geen oproep daartoe
Bus ook. Inchecken en achter in de bus 1 halte later weer uitchecken.quote:Op zondag 6 december 2009 23:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
bij de trein kan je sowieso makkelijk zwartrijden
Stelen? De enige die massaal wordt bestolen is de reiziger, die onterecht meer betaald. En omdat velen het niet terug zullen gaan eisen (zeker niet na een paar maanden als men 'het gewoon is gaan vinden') gaan de OV-bedrijven hier lekker aan verdienen. Als er ooit al de intentie was geweest om voor de reiziger een goed produkt te maken.quote:Op maandag 7 december 2009 00:13 schreef dotKoen het volgende:
Ja, want stelen is natuurlijk de oplossing als je het niet eens bent met de dienstverlening van een leverancier.
Goed, bij mij werkt het ding prima, gebruik het alleen voor busritjes zowel tijdens als buiten mijn student-OV vrij reizen tijdstippen.
Kletsika, er is al lang en breed vastgesteld dat ook diensten kunnen worden gestolen.quote:Op maandag 7 december 2009 00:41 schreef wdn het volgende:
Stelen is het verwijderen van voorwerpen zonder toestemming van de eigenaar.
Is dus niet het woord wat hier van toepassing is. Dat woord is 'zwarttijden' wat je zoekt.
En ja er zijn momenten waarbij het tijd wordt om eens duidelijk te maken dat het genoeg is.
Niet dat dit zo'n moment is voor mij want ik betaal mijn treinkaart niet (dat doet mijn baas) en de OV chip zal hier in het zuiden nog wel even wegblijven hoop ik
Enige dat ik weet is dat ik niet meer richting plekken ga waar de ov chip gebruikt moet worden als ik het kan vermijden.
Het punt is dotKoen dat het enige argumentatiepunt waarmee men dit systeem heeft doorgedrukt is het tegen gaan van zwartrijden. En dat ene punt is nu net ontiegelijjk veel gemakkelijker gemaakt. Onder meer omdat de NS geld dat ze van de overheid kreeg om er voor te zorgen dat -alle- stations op -alle- plekken afgesloten zou worden eenzijdig over heeft beslist om dat niet op alle station en niet op alle plekken te doen.
Nee, dit systeem is alleen maar goed voor de vervoersbedrijven.
Ik denk dat de OV bedrijven meer stelen dan de rezigers.quote:Op maandag 7 december 2009 13:09 schreef HiZ het volgende:
[..]
Kletsika, er is al lang en breed vastgesteld dat ook diensten kunnen worden gestolen.
over stelen gesprokenquote:Op maandag 7 december 2009 20:12 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik denk dat de OV bedrijven meer stelen dan de rezigers.
In Londen wordt er jaarlijks 100 miljoengestolen met dit systeem
Ja hoor.quote:Op maandag 7 december 2009 20:12 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik denk dat de OV bedrijven meer stelen dan de rezigers.
In Londen wordt er jaarlijks 100 miljoengestolen met dit systeem
Ja inderdaad, check eerdere topics maar, reizigers in londen vergeten per jaar tientallen miljoenen terug te vragen als ze verkeerd hebben ingecheckt/uitgecheckt (of een fout van het systeem uiteraard)quote:
Prachtig. Je zou verwachten dat het hetzelfde systeem is.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:42 schreef cinnamongirl het volgende:
Lokettist: "Ja maar hier in Den Haag is een ander systeem".
Ja, want het zit me niet lekker. Ik heb gelezen dat het GVB en de RET en de NS boetes geven als je ondanks het hebben van een abonnement, niet in- en uitcheckt.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:08 schreef Aether het volgende:
[..]
Prachtig. Je zou verwachten dat het hetzelfde systeem is.
Misschien idee om te melden bij OV-loket.
Kijk, daar ben ik dus ook bang voor als ik met mijn jaartrajectkaart plus buszones moet gaan reizen. De systemen van de NS/GVB/Arriva etcv etc etc communiceren niet slim met elkaar.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:42 schreef cinnamongirl het volgende:
Ok, verbijstering alom.
Ik heb een jaartrajectkaart van de NS gekregen van mijn werkgever, met aan elke kant een stad- en streekvervoerzoneabbo. Punt aankomst is Amsterdam en punt vertrek Den Haag.
In Amsterdam moet ik nog een stukje met de metro naar m'n werk, daarvoor check ik in en bij aankomst uit. Prima, dat gaat 'op produkt'.
In Den haag echter, wordt er binnen de zone op mijn abbo, echter saldo afgeschreven na het uitchecken!
Ik dus eerst naar NS gebeld om verhaal te halen, werd ik gestuurd naar een NS-loket. De persoon van het NS-loket stuurde me naar een GVB-loket en vanaf daar werd ik gestuurd naar een HTM-loket (ja, ja, prima te doen als je overdag gewoon werkt).
En wat krijg ik te horen? "Mevrouw, het is een showkaart! Je moet NIET in- en uitchecken!"
Ik: "ehm. Maar als ik dat niet doe dan kom ik in Amsterdam niet door de poortjes hoor".
Lokettist: "Ja maar hier in Den Haag is een ander systeem".
..ok.
Ik ga al niet eens meer probéren om het afgeschreven geld te claimen. Ik vrees dat het niet eens kan!![]()
Dat duurt niet lang meer, want nog even en iemand is het zat en laat het lekker bij de rechter voorkomen. Ik denk dat het verhaal dan redelijk simpel wordt: Je HEBT een geldig vervoersbewijs, namelijk je abonnement. Dat je vergeten bent in te checken is volslagen irrelevant. Maar goed, vooralsnog komen ze er mee weg.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:14 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Ja, want het zit me niet lekker. Ik heb gelezen dat het GVB en de RET en de NS boetes geven als je ondanks het hebben van een abonnement, niet in- en uitcheckt.
Weinig mensen beseffen het nog, maar later krijg je nog een extra rekening.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:34 schreef Metatron het volgende:
[..]
Dat duurt niet lang meer, want nog even en iemand is het zat en laat het lekker bij de rechter voorkomen. Ik denk dat het verhaal dan redelijk simpel wordt: Je HEBT een geldig vervoersbewijs, namelijk je abonnement. Dat je vergeten bent in te checken is volslagen irrelevant. Maar goed, vooralsnog komen ze er mee weg.
Gisteren ook weer leuk, uitchecken werkte weer eens niet goed. Ik loop naar het poortje, achter iemand aan. Poortje gaat open voor mijn voorganger. Ik houd mijn pas er bij, en ik HOOR de bevestigingspiep. Dus ik loop door, en loop vervolgens het poortje zowat uit z'n voegen omdat die dichtging. OK, dat ging dus niet goed. Maar inmiddels sta ik dus BUITEN. En daar kan je niet uitchecken, alleen inchecken. (De mongool die dat bedacht heeft moeten ze ook tegen de muur zetten) En met een al ingecheckte pas kun je niet nogmaals inchecken. Ergo: Krijsend poortje, ik buiten en kan de komende uren niet meer inchecken.
En natuurlijk geen petmans te vinden om het op te lossen..
Het blijft gewoon een achterlijk kutsysteem, wat voor geen meter werkt.
Ja, alleen je moet een kaartje kopen voor die andere personenquote:Op dinsdag 8 december 2009 18:42 schreef Pannenkoeken het volgende:
Vraagje, wat gebeurt er eigenlijk met de korting die je nu krijgt als je met een student met een OVjaarkaart meereist? Geldt die korting met de OV-chipkaart ook nog?
quote:Op dinsdag 8 december 2009 20:13 schreef fs180 het volgende:
Volgens mij geldt die korting niet meer hoor?
Heb het hier meerdere malen meegemaakt hoor, ook in de spits wordt gecontroleerd...quote:Op zondag 6 december 2009 12:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
gewoon zwartrijden, in de spits controleren ze toch niet.
Als dat massaal blijft gebeuren zijn ze wel gedwongen een ander systeem te bedenken
De busmaatschappijen zijn sowieso al tegen dit systeem, juist omdat het zwartrijden in de hand werkt.
Bij mij in de bus staan ze al ver voor het eindpunt uit te checken, niemand die er wat van zegt
klantenservices hebben TOTAAL GEEN IDEE hoe de chipkaart werkt in de praktijk.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:08 schreef Aether het volgende:
[..]
Prachtig. Je zou verwachten dat het hetzelfde systeem is.
Misschien idee om te melden bij OV-loket.
quote:Op vrijdag 4 december 2009 20:33 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Op het forum van de NS staat inmiddels een antwoord:
Van dat forum dat Macca hierboven linkt.quote:er is een kleine marge van ongeveer 5 minuten om in te checken vóór 9 uur. dus: als je bijvoorbeeld om 8.56 uur incheckt krijg je al de 40% korting en kun je gaan reizen.
KASSA!quote:de korting weer te koppelen aan het moment van reizen in plaats van de tijd van inchecken
er blijkt sprake te zijn van een veranderde reisregel, als je reist op saldo en incheckt voor negen uur, krijg je geen korting; ook niet op het deel van de reis dat je na negen uur aflegt. ik stel voor deze verandering weer terug te draaien.
na veel discussie blijkt dit geen softwareprobleem, maar een bewuste maatregel van nsr. het argument is dat 'reizen op saldo' een ander product is dan een papieren kaartje; daarom gelden er ook andere regels. maar ik zie niet wat er anders is aan mijn reis omdat ik hem met chip in plaats van met pin betaal, en dus snap ik ook niet waarom deze - voor de reiziger nadelige - aanpassing van de regels nodig is.
1. Opmerkingen 2
1.
1 Default-avatar
Marcel Brouwers
euhm, vertrektijd was 9:00 en aankomst om 9:12 uur natuurlijk... foutje :-)
ongeveer 1 uur geleden
2.
1 Default-avatar
Marcel Brouwers
klopt... ik heb vanmorgen met mijn voordeelurenkaart een reis gemaakt van gilze-rijen naar tilburg, vertrektijd 9:00 uur en aankomst 12:00 uur. ik checkte in om 8:53 en merkte pas in tilburg dat er 2,30 euro werd afgeboekt (vol tarief) in plaats van 1,40 (kortingstarief). dit komt natuurlijk door het 2 minuten te vroeg inchecken -- en dat terwijl er maar één trein per 30 minuten vertrekt vanaf gilze-rijen!
Oh ja en ook zo leuk is natuurlijk dat als je saldo hebt besteld bij de webwinkel van www.ov-chipkaart.nl je dit moet activeren. Dit kan dus niet bij bijvoorbeeld een NS-automaat (volgens mij, heb het geprobeerd) maar alleen bij zogeheten servicepunten. Servicepunten zijn in winkels gesitueerd. Ik snap dus niet wat je daar aan hebt. Het mooie van online kopen is nu juist dat je nergens meer heen hoeft maar op deze manier is het gewoon alleen een extra handeling. Als ik toch al naar een winkel moet kan ik ook wel pinnen.quote:Hoe werkt reizen met de Studenten OV-chipkaart in de kortingsuren?
Afhankelijk van je studentenreisproduct (week- of weekendabonnement), reis je op bepaalde tijden met korting. Voor het reizen met korting in de trein moet je een papieren kaartje met korting kopen.
Voor het reizen met korting in bus, tram of metro moet je saldo op je Studenten OV-chipkaart laden. Als je op saldo reist, berekenen de poortjes of kaartlezers in de daluren automatisch het juiste kortingstarief.
Let op:
• bij sommige OV-bedrijven reis je in de kortingsuren nog met een roze strippenkaart. In de trein koop je in 2010 nog een papieren kortingskaartje;
• het moment van inchecken bepaalt of je je hele reis vrij, of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele gemaakte reis met korting berekend. Check je in in je vrij reizen periode, dan is de hele reis gratis.
Dat probleem met die vele kaartjes speelt volgens mij al sinds de Meermanskaarten zijn afgeschaft, bijna 10 jaar geleden.quote:Op woensdag 9 december 2009 00:16 schreef Zelva het volgende:
Die 'kan maar tot 5 automatisch opwaarderen, terwijl er bij NS 10 euro nodig is' ('bij de eerste keer inchecken, geeft het poortje de melding "saldo te laag". u kunt dan niet inchecken. er wordt echter wel 10 euro op de kaart bijgestort. als u nogmaals uw kaart aanbiedt, kunt u wel inchecken') en 'de juf met 36 chipkaarten' zijn ook weer schoolvoorbeelden (
) dat er geen moment, maar dan ook geen moment aan het gemak voor de reiziger is gedacht.
Maar om 36 losse kaartjes mee te nemen ipv 36 kaarten die je stuk voor stuk langs een apparaat moet gaan halen in de hopp dat het allemaal geod gaat is natuurlijk wel nog een verder achteruitgang voor de klant die met een grote groep gaat reizen.quote:Op woensdag 9 december 2009 07:28 schreef freako het volgende:
[..]
Dat probleem met die vele kaartjes speelt volgens mij al sinds de Meermanskaarten zijn afgeschaft, bijna 10 jaar geleden.
Dat niet alleen, de ouders worden nu verplicht een ov-chipkaart voor hun kinderen aan te schaffen. Als ze dat niet willen, dan heeft de school weer een extra probleem want zo'n ding kost überhaupt al 7 euro 50. Van die 36 kinderen zijn er vast weer een stuk of 5 die hem vergeten zijn, 10 met onvoldoende saldo en ga zo maar door. Je kunt denk wel een extra uur uittrekken voor reistijd met zo'n klas.quote:Op woensdag 9 december 2009 09:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar om 36 losse kaartjes mee te nemen ipv 36 kaarten die je stuk voor stuk langs een apparaat moet gaan halen in de hopp dat het allemaal geod gaat is natuurlijk wel nog een verder achteruitgang voor de klant die met een grote groep gaat reizen.
Is dat niet alleen mogelijk als er ¤5 of meer op een kaart staat? (Minder ben je sowieso kwijt IIRC).quote:Op dinsdag 8 december 2009 18:12 schreef macca728 het volgende:
Echter je zal er waarschijnlijk saldo op hebben staan, dat moet je over laten boeken. Dat kost 2,50
OV-loket is een ombudsman (die dus als tussenpersoon optreedt).quote:Op dinsdag 8 december 2009 22:07 schreef macca728 het volgende:
[..]
klantenservices hebben TOTAAL GEEN IDEE hoe de chipkaart werkt in de praktijk.
Vragen is dus ook zinloos vaak
Een uur? Het kost je normaal al dik een uurquote:Op woensdag 9 december 2009 15:08 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat niet alleen, de ouders worden nu verplicht een ov-chipkaart voor hun kinderen aan te schaffen. Als ze dat niet willen, dan heeft de school weer een extra probleem want zo'n ding kost überhaupt al 7 euro 50. Van die 36 kinderen zijn er vast weer een stuk of 5 die hem vergeten zijn, 10 met onvoldoende saldo en ga zo maar door. Je kunt denk wel een extra uur uittrekken voor reistijd met zo'n klas.
Een paar grote strippenkaartenquote:Op woensdag 9 december 2009 09:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar om 36 losse kaartjes mee te nemen ipv 36 kaarten die je stuk voor stuk langs een apparaat moet gaan halen in de hopp dat het allemaal geod gaat is natuurlijk wel nog een verder achteruitgang voor de klant die met een grote groep gaat reizen.
Dat vind ik belachelijk, strippenkaarten kan je opmaken en je kan je nieuwe en oude tegelijk gebruiken.quote:Op woensdag 9 december 2009 15:24 schreef Aether het volgende:
[..]
Is dat niet alleen mogelijk als er ¤5 of meer op een kaart staat? (Minder ben je sowieso kwijt IIRC).
[..]
Het wordt een heuze hetze. En dat omdat iemand weigert zijn pas af te geven. En terecht!quote:Aanhouding wegens vermeend reizen zonder geldig vervoersbewijs
Bij Zoetermeer werden mijn kaartjes gecontroleerd (40% korting 2e klas retour Utrecht - Den Haag en fietskaartje. Op verzoek toonde ik ook mijn geldige abonnementkaart. De conducteur eiste dat ik deze uit handen gaf om te laten uitlezen door een chipuitleesapparaat, wat ik weigerde.
Na uitleg waarom ik weigerde en dat ik hierover met de directie van de NS een geschil heb omdat ik m.i. gedwongen wordt tot controle die tegen mijn privacy ingaat en de NS abonnementkaarten uitgeeft met een onjuiste vermelding van geldigheidsdatum, concludeerde de man dat dit boven zijn pet ging en dat hij me ging ‘overdragen’ aan iemand die er meer verstand van had.
Vanuit de trein ontspon zich, na zijn oproep hiertoe, telefonisch een levendige discussie omdat hij het er niet mee eens was dat ik met beladen fiets in Gouda uit de trein zou worden gehaald door de spoorwegpolitie maar pas op mijn eindbestemming in Utrecht gecontroleerd zou worden.
meer
En dan vind men het gek dat er een 'explosie' van geweld is in het OVquote:Op woensdag 9 december 2009 18:45 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het wordt een heuze hetze. En dat omdat iemand weigert zijn pas af te geven. En terecht!
15 tal controleurs en agenten die zich ermee bemoeien voor iemand die een geldig bewijs heeft alleen weigert tot scannen.
Heerlijk toch onze politiestaat.
omfg.quote:Op woensdag 9 december 2009 18:45 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het wordt een heuze hetze. En dat omdat iemand weigert zijn pas af te geven. En terecht!
15 tal controleurs en agenten die zich ermee bemoeien voor iemand die een geldig bewijs heeft alleen weigert tot scannen.
Heerlijk toch onze politiestaat.
het is nu nog niet verplicht he, behalve bij RET en GVBquote:Op woensdag 9 december 2009 22:53 schreef fs180 het volgende:
Nou ik ben met het volle vertrouwen naar het informatiepunt gestapt en daar een paar vragen gesteld, de student achter de balie kom mij alleen maar antwoorden met 'dan chipt u in, en later weer uit' op de vraag of ik uberhaupt wel in moest chippen met een abbonement was ze duidelijk: 'ik heb er zelf ook een en dan doe ik dat niet, maar als er poortjes staan wel'!
Ik wacht wel op een paar proefprocessen!
in de tram bij de GVB kan je toch nog met strippenkaart betalen?quote:Op woensdag 9 december 2009 23:13 schreef macca728 het volgende:
[..]
het is nu nog niet verplicht he, behalve bij RET en GVB
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |