quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:16 schreef Brighteyes het volgende:
In jouw geval zou ik het niet doen geloof ik Evenstar.
2 maanden later en ze zou hem sowieso niet gekregen hebben en voor haar is het wrsch echt wel zeker dat het middel erger is dan de kwaal. Dat zou ik haar niet aan willen doen, dan de gok nemen dat ze de griep krijgt, maar niet op zeker haar echt ziek maken.
quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:16 schreef Estrys het volgende:
Ik ga wel een vaccinatie halen met mijn kind. Wat Lily zegt omdat ik niet met een doodziek kind wil zitten, of het nou gewoon griep is, mexicaanse griep of van mijn part de kazachstaanse griep of what ever. Liefst zou ik willen dat er helemaal geen (kinder) ziektes zouden zijn en dat mijn kind nooit ziek hoeft te worden. Verder is de titel van het SC topic eigenlijk op mij van toepassing: 'gewoon omdat het kan'
quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:17 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Elk jaar overlijden mensen aan griep, maar aan de Mexicaanse griep zijn nu ook gezonde, jonge mensen overleden, dát is het verschil. En bij een 'gewone' griep zijn het mensen die al ouder zijn of al ziek waren die overlijden. Daarom haalt dat het nieuws niet.
Ja, maar er staat van de onderzochte virussen!quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:09 schreef Re het volgende:
[..]
http://www.griep.info/mex(...)rs-mexicaanse-griep/
zo moeilijk is google niet hoor
gewone griep heerst gewoon niet, 4% van de griep gevallen maar meer ook niet.
Daar zou ik toch echt even een arbeidsrechtjurist over raadplegen of de vakbond of zo.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:15 schreef MeNicole2 het volgende:
Een vriendin van mij werkt ook in de zorg. Nu kunnen ze daar ook ingeent worden. Wil je niet is ook prima maar dan moet je als je griep krijgt je vrije dagen opnemenZe mogen zich dan niet ziekmelden. Tja op die manier "verplicht" je mensen om toch te gaan inenten!
Weet niet of dat zomaar mag hoor!quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:15 schreef MeNicole2 het volgende:
Een vriendin van mij werkt ook in de zorg. Nu kunnen ze daar ook ingeent worden. Wil je niet is ook prima maar dan moet je als je griep krijgt je vrije dagen opnemenZe mogen zich dan niet ziekmelden. Tja op die manier "verplicht" je mensen om toch te gaan inenten!
Ja daar krijg ik ook altijd een oproep voor maar dat heb ik nog nooit nodig gevonden. Wat ik me afvraag is: wat als ik nu oversla, mag ik dan wel alsnog in de latere inentingsronde meedoen?quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:26 schreef _evenstar_ het volgende:
krijg je de normale griepprik normaliter gezien ook1299 ?
In de vaccinatie zit toch ook ei? Heb ik ergens gelezen... Maar er zijn ook verschillende vaccinaties, dus kan ook om een andere gaan. Maar zeker handig om nae gaan lijkt me!quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:14 schreef _evenstar_ het volgende:
Ik ga me nu ernstig afvragen arwen is nog geen 4 ( twee maandjes)
Als we die oproep dus inderdaad krijgen.
Ik heb geen flauw idee wat te doen.
Ergens neig ik naar niet inenten, puur omdat ze op de normale inentingen de laatste twee behoorlijk reageerde, de laatste zelfs heftig.
Bij nagesrek met de huisarts vermoedde ze gezien de achtergrond van arwen toch een erg heftige reactie.
En dat wil ik gewoon niet weer mee maken.
Sindsdien gaat ei nl. ook niet meer goed![]()
Ergens neig ik gewoon heel hard naar niet doen. want doet haar waarschijnlijk meer kwaad als de griep haar zal doen.
Ik ben wel benieuwd naar andere meningen
Hoe bedoel je dat precies?quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:30 schreef wendytje het volgende:
Mijn jongste was wel erg ziek ervan... die is een half uur weggeweest.
gister werd idd gezegd dat de vaccinatie op ei gebaseerd isquote:Op dinsdag 10 november 2009 11:37 schreef texelonia het volgende:
[..]
In de vaccinatie zit toch ook ei? Heb ik ergens gelezen... Maar er zijn ook verschillende vaccinaties, dus kan ook om een andere gaan. Maar zeker handig om nae gaan lijkt me!
weet ik, vandaar ook dat ik hem niet wil doen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:37 schreef texelonia het volgende:
[..]
In de vaccinatie zit toch ook ei? Heb ik ergens gelezen... Maar er zijn ook verschillende vaccinaties, dus kan ook om een andere gaan. Maar zeker handig om nae gaan lijkt me!
maakte oogcontact (terwijl hij dat juist altijd vermijdt <autist>) en praatte niet meer, reageerde niet meer op vragen, lag alleen maar doodstil te liggen..... net daarvoor had hij gezegd dat hij zo moeilijk adem kon halen.... Hij was wel wakker, maar totaal zonder reactie..... Heel eng.....quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:39 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat precies?
Nee, maar het gaat uiteindelijk ook om een stuk of vier gevallen van jonge mensen die overleden zijn en die niet al ziek waren of iets dergelijks. Logisch, zo'n klein aantal laat geen verschil zien.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:29 schreef Asyniur het volgende:
Niemand kan je verplichten om vrije dagen op te nemen als je ziek wordt...
Uit RIVM stuk:
In de week die eindigt op woensdag 28 oktober 2009 is in de totale sterftecijfers van het CBS
geen significante toename te zien. In de sterfte per leeftijdsgroep is voor de jongere
leeftijdgroepen geen sterfte toename te zien.
Kortom er zijn (ook in de jongere groep) niet méér doden dan anders...
Zoals eerder gezegd, het gaat ook niet per se om meer doden als wel om het feit dat er meer hele jonge kinderen in het ziekenhuis aan de beademing komen te liggen en dat ze dan niet overlijden maar dat ze daar nog heel lang (en mss zelfs wel voor altijd) last van blijven houden.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:29 schreef Asyniur het volgende:
Niemand kan je verplichten om vrije dagen op te nemen als je ziek wordt...
Uit RIVM stuk:
In de week die eindigt op woensdag 28 oktober 2009 is in de totale sterftecijfers van het CBS
geen significante toename te zien. In de sterfte per leeftijdsgroep is voor de jongere
leeftijdgroepen geen sterfte toename te zien.
Kortom er zijn (ook in de jongere groep) niet méér doden dan anders...
Doe eens PM-enquote:Op dinsdag 10 november 2009 12:37 schreef chacama het volgende:
Vanochtend in overleg met de KA besloten om Maud in te laten enten tegen de Mex. griep. Ze vroeg of Maud ook de oproep voor de gewone had gehad, maar die heeft ze niet gekregen. Wrs. omdat ze nog niet geregistreerd staat als 'risico'. Maar omdat ze wel constant met d'r longen en ademhalingsweg loopt te emmeren, heb ik in goed overleg (had het voor mezelf al een beetje besloten) besloten om aan de oproep die komen gaat gevolg te geven.
@ Evenstar, ik heb de brief van de allergiebond hier op email ivm met de inenting voor de griepprik liggen. Weet niet of jij hem hebt, maar er staat uitleg in voor de HA ivm kippeneiwit.
80% van de overledenen had al iets onder de leden... (in totaal zijn er nu 17 overleden).quote:Op dinsdag 10 november 2009 12:36 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nee, maar het gaat uiteindelijk ook om een stuk of vier gevallen van jonge mensen die overleden zijn en die niet al ziek waren of iets dergelijks. Logisch, zo'n klein aantal laat geen verschil zien.
Maar dmv inenten wil men voorkomen dat de aantallen straks wél groter worden.
Er zijn wel degelijk zorgen, er wordt niet 'zomaar' een advies gegeven toch te laten inenten. En dan kom ik nogmaals bij mijn eerdere post, die door iemand als belachelijk werd afgedaan, maar als er weinig tot niets anders is als de andere jaren wat betreft de griep, waarom adviseren de GGD, gezondheidsraad en minister Klink dan toch het vaccineren?
Uit hetzelfde stuk:quote:Op dinsdag 10 november 2009 12:48 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Zoals eerder gezegd, het gaat ook niet per se om meer doden als wel om het feit dat er meer hele jonge kinderen in het ziekenhuis aan de beademing komen te liggen en dat ze dan niet overlijden maar dat ze daar nog heel lang (en mss zelfs wel voor altijd) last van blijven houden.
Die longetjes zijn gewoon niet bestand tegen de druk van een beademingsapparaat.
Dat is voor mij persoonlijk iig al voldoende om het risico dat Oscar ziek wordt zoveel mogelijk te willen beperken. Niet alleen omdat hij er aan zou kunnen sterven, want die kans acht ik idd niet zo heel erg groot, maar wel omdat hij gewoon veel te klein is om zo heel ziek te worden. En dat geldt ook voor Sasha die wel een inenting zal krijgen
Dank je, dat vermoeden had ik al maar ik wist het even niet meer zeker...quote:Op dinsdag 10 november 2009 12:59 schreef p_iglet het volgende:
Ja met beademing lig je altijd op de IC.
quote:Het advies luidt om kinderen in de leeftijd van 6 maanden tot en met 4 jaar te laten vaccineren. Reden hiervoor is dat jonge kinderen meer kans hebben om griep op te lopen. Daarom komen bij deze leeftijdsgroep vaker gezondheidsproblemen voor ten gevolge van Nieuwe Influenza A (H1N1). Wanneer kinderen uit deze groep complicaties krijgen en in het ziekenhuis beademd moeten worden, kunnen zij blijvende lichamelijke schade oplopen. Klink wil deze groep kinderen zoveel mogelijk beschermen door hen vaccinatie aan te bieden. Juist voor deze kinderen biedt vaccinatie meer voordelen voor hun gezondheid dan de nadelen van eventuele bijwerkingen.
Ik weet niet hoe het met kleine kinderen zit, maar een volwassen bekende werd naar huis gestuurd toen ze snotterend en hoestend aankwam bij de griepvaccinatie (weet alleen ff niet meer of dat de gewone of Mexicaanse was, ze moet ze allebei). Ze had er de dag ervoor over gebeld, het was geen probleem (quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:13 schreef Jarno het volgende:
Wat ik me afvroeg (en wat ik eigenlijk aan een arts zou moeten vragen maar die heb ik ff niet bij de hand): Anna is nu bijkomende van een (ik gok) buikgriepje en is nog behoorlijk aan het snotteren en hoesten. Is het dan raadzaam om even te wachten met een eventueel vaccin of maakt dat niet uit?
Als dat de eis ik dan moet ik wachten op de zomer met Maud....quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:21 schreef Jarno het volgende:
Nouja, dat gesnotter duurt al een tijdje hoor.
Ik heb ook niet gezegd dat ze niet meer risico lopen om de griep te krijgen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:07 schreef nummer_zoveel het volgende:
Nou, op griepandemie.nl staat toch echt dat zeer jonge kinderen wél meer risico hebben mexicaanse griep op te lopen, en dat vaccineren meer voordelen heeft voor de gezondheid dan de nadelen van eventuele bijwerkingen:
[..]
Dat heb ik ze niet horen zeggen, alleen dat ze meer risico lopen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:32 schreef Asyniur het volgende:
En in de media wordt gedaan alsof het gros van de zeer jonge kindertjes aan de beademing komt en daardoor schade oploopt maar dat is dus niet waar. Dát is wat ik ermee wil zeggen.
Dat klopt niet volgens de site van het rivmquote:Op dinsdag 10 november 2009 13:03 schreef Incantrix het volgende:
Als ik mij nu wél laat vaccineren is komen er waarschijnlijk ook nog antistoffen bij de baby terecht via de placenta, hetgeen zou betekenen dat hij zelf ook al een soort basisbescherming heeft tijdens de drukke periode van kraamvisite e.d. en dat vind ik een fijn gevoel.
DAt stuk levert nog meer (kritische) vragen op dan het beantwoord..quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:07 schreef nummer_zoveel het volgende:
Nou, op griepandemie.nl staat toch echt dat zeer jonge kinderen wél meer risico hebben mexicaanse griep op te lopen, en dat vaccineren meer voordelen heeft voor de gezondheid dan de nadelen van eventuele bijwerkingen:
[..]
want??quote:Het advies luidt om kinderen in de leeftijd van 6 maanden tot en met 4 jaar te laten vaccineren.
meer kans in vergelijking tot?quote:Reden hiervoor is dat jonge kinderen meer kans hebben om griep op te lopen.
hoezo daarom?quote:Daarom komen bij deze leeftijdsgroep vaker gezondheidsproblemen voor ten gevolge van Nieuwe Influenza A (H1N1).
dat is niet specifiek aan deze griep.quote:Wanneer kinderen uit deze groep complicaties krijgen en in het ziekenhuis beademd moeten worden, kunnen zij blijvende lichamelijke schade oplopen.
Waarvan een deel van de bijwerkingen nog helemaal niet bekend is omdat het middel er nog maar pas is.quote:Klink wil deze groep kinderen zoveel mogelijk beschermen door hen vaccinatie aan te bieden. Juist voor deze kinderen biedt vaccinatie meer voordelen voor hun gezondheid dan de nadelen van eventuele bijwerkingen.
Maar ze hebben wel meer kans om er te komen EN de kans op (mogelijk blijvende) schade door beademing is bij deze groep veel groter.quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:32 schreef Asyniur het volgende:
En in de media wordt gedaan alsof het gros van de zeer jonge kindertjes aan de beademing komt en daardoor schade oploopt maar dat is dus niet waar. Dát is wat ik ermee wil zeggen.
Onverstandig vind ik hetquote:Op dinsdag 10 november 2009 13:42 schreef E.T. het volgende:
En ik hang nog steeds aan de 'nee' kant van de weegschaal.
Ja E.T, kijk maar op grieppandemie.nl, en niemand verplicht jou je kind te vaccineren en niemand valt je erop aan als je besluit je kind niet te vaccineren dus je hoeft niet zo gepikeerd te reageren.quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:42 schreef E.T. het volgende:
[..]
DAt stuk levert nog meer (kritische) vragen op dan het beantwoord..
[..]
want??
[..]
meer kans in vergelijking tot?
vorig jaar?
ouderen?
en waarom?
hoe dan?
[..]
hoezo daarom?
en wat voor problemen?
hoezo 'vaker'?
vaker dan vorig jaar?
[..]
dat is niet specifiek aan deze griep.
[..]
Waarvan een deel van de bijwerkingen nog helemaal niet bekend is omdat het middel er nog maar pas is.
Net als Asyniur 'zie' ik het geloof ik nog niet.. En ik hang nog steeds aan de 'nee' kant van de weegschaal.
Nou, als er allemaal voordelen voor hun waren als mensen zich laten enten hadden we elk jaar wel een gevaarlijke griep waarvoor men ingeent moet worden.quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:49 schreef Pvoesss het volgende:
Ja maar die site is niet bepaald onafhankelijk. En die site heeft een voordeel bij het wel in enten.
Ik ben niet gepikeerd.. ik heb alleen nog heel veel vragen (veel dezelfde als Asyniur) en zie ze nergens beantwoord.quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja E.T, kijk maar op grieppandemie.nl, en niemand verplicht jou je kind te vaccineren en niemand valt je erop aan als je besluit je kind niet te vaccineren dus je hoeft niet zo gepikeerd te reageren.
Tsja, als je miljoenen vaccins koopt en ze daarna laat liggen verstoffen heb je wel wat uit te leggen richting belastingbetaler natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:50 schreef miss_sly het volgende:
Maar wat zijn nou de voordelen voor bepaalde partijen bij wel inenten?
quote:
Nee, dat zeg ik toch net?quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:42 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar ze hebben wel meer kans om er te komen EN de kans op (mogelijk blijvende) schade door beademing is bij deze groep veel groter.
Ik wil de kans dat mijn kind dan een van de weinige is die zo ziek wordt dat ze op de IC aan de beademing komt graag zo klein mogelijk maken...
Waarom hebben ze eerst besloten die dan in te kopen?quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:52 schreef Jarno het volgende:
[..]
Tsja, als je miljoenen vaccins koopt en ze daarna laat liggen verstoffen heb je wel wat uit te leggen richting belastingbetaler natuurlijk.
Dat dus.quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:52 schreef Jarno het volgende:
Tsja, als je miljoenen vaccins koopt en ze daarna laat liggen verstoffen heb je wel wat uit te leggen richting belastingbetaler natuurlijk.
Ab Oosterhaus. Zegt die naam je wat?quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Waarom hebben ze eerst besloten die dan in te kopen?
De overheid wordt geadviseerd door mensen die ze daarvoor inhuren. Tan heeft al aangetoond in het vorige topic door wie de overheid geadviseerd is: door mensen die er belang bij hebben het vaccin te verkopen. Onze overheid is dan ook in een relatief vroeg stadium overgegaan op koop van een vaccin dat niet goed onderzocht is.quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Waarom hebben ze eerst besloten die dan in te kopen?
Want die zijn toch niet al een tijdje geleden ingekocht.
Weet je wat het is? Tijdje terug was dat meisje van 14 of 16 overleden aan de zgn.Mexicaanse griep. Groot nieuws, op alle voorpagina's breed uitgemeten. Later bleek dat de MG er niks mee van doen had en waar vind je de rectificatie? Op pagina 18, drie regels rechtsonderin.quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:58 schreef Pvoesss het volgende:
In belgie krijgen ze ook vaccinaties voor waterpokken terwijl wij dat hier in nl gewoon doormaken.
Hier zal je niet veel moeders vinden die zich zorgen maken over waterpokken terwijl ik laatst een belgische mama helemaal in paniek meemaakte over de pokken
Het ministerie is degene die vanaf het begin geroepen heeft voor het gevaar. En al die spotjes, campagnes heeft gestart. Daar zit ook een hoop geld in.
Er zijn geen bijwerkingen bekend op langetermijn omdat daar nog geen enkele info of onderzoek naar gedaan is omdat het vaccin zo nieuw is. Daar vind je helemaal niets over.
Als ze ziek worden, hebben ze wel een grotere kans. Ze hebben geen grotere kans om ziek te worden, maar wel een grotere kans op complicaties.quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:52 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik toch net?
Dat ze niet meer kans hebben om er te komen...
Dat ging voornamelijk om preventie mbt de mexicaanse griep. Niet gek dat de overheid daar geld aan uitgeeft. Maar wat heeft dat te maken met de vaccins?quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:58 schreef Pvoesss het volgende:
Het ministerie is degene die vanaf het begin geroepen heeft voor het gevaar. En al die spotjes, campagnes heeft gestart. Daar zit ook een hoop geld in.
Nee, dat staat er nou net. Ze hebben meer kans om ziek te worden maar niet meer kans op complicaties...quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als ze ziek worden, hebben ze wel een grotere kans. Ze hebben geen grotere kans om ziek te worden, maar wel een grotere kans op complicaties.
Dat dus.quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:59 schreef p_iglet het volgende:
Er zijn 34 miljoen griepvaccins besteld, die gewoon afgenomen en betaald moeten worden.
die dingen zijn halverwege dit jaar al ergens besteld.
Alleen ze laten verstoffen is nog altijd goedkoper dan ze wel allemaal gebruiken, want de logistiek van de vaccinaties brengt nog meer kosten met zich mee dan de vaccins zelf.
Dus het grote verdienen ana de vaccins zie ik niet zo (behalve door de farmaceut die ze maakt), maar ik heb dezelfde twijfels en vragen als asyniur en ET
Misschien niet de belastingbetaler, maar wel de kiezer, de verkiezingen zijn niet zo ver weg meer en er is een grote concurrent voor de gevestigde politieke orde die hier echt wel gedoe over zal maken. Daarnaast kunnen ook andere overwegingen meespelen die wellicht wel in het belang van de maatschappij zijn, maar niet van het individu.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat ging voornamelijk om preventie mbt de mexicaanse griep. Niet gek dat de overheid daar geld aan uitgeeft. Maar wat heeft dat te maken met de vaccins?
Het lijkt me sterk dat het ministerie van volksgezondheid nota bene omdat het de vaccins niet wilt weggooien, uit angst voor wat de belastingbetaler vindt, de gezondheid van het eigen volk dan maar op het spel gaat zetten door de mensen toch een mogelijk gevaarlijk vaccin in te spuiten.
En de reden waarom het dus wel bij asmtapatienten gegeven zal worden is omdat het op je luchtwegen kan slaan, En dat is met astma natuurlijk al een drama.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:06 schreef Asyniur het volgende:
RIVM over gewone griep en vaccineren:
De Gezondheidsraad beveelt geen influenzavaccinatie aan bij kinderen jonger dan 2 jaar. Bij gezonde kinderen die jonger zijn dan 2 jaar is er geen sprake van extra sterfte, maar waarschijnlijk wel van extra ziektelast door griep. De perioden waarin het influenzavirus actief is bij kinderen gaan vooral bij kinderen tussen de 0 en 6 maanden gepaard met extra ziekenhuisopnamen en huisartsbezoeken. Voor deze leeftijdscategorie is het griepvaccin niet geregistreerd en hen vaccineren is dan ook geen optie. Voor kinderen van 6 maanden tot 2 jaar is wel een vaccin beschikbaar, maar de effectiviteit daarvan is niet aangetoond. Bij de kinderen ouder dan 2 jaar is influenzavaccinatie wel effectief, maar niet nodig, omdat influenza in deze groep niet leidt tot een toename van ernstige ziekte of sterfte. De Gezondheidsraad handhaaft de aanbeveling om kinderen tot 18 jaar met astma een influenzavaccinatie aan te bieden. Het gunstige effect van influenzavaccinatie bij deze groep kinderen kan op dit moment niet verworpen worden (Gezondheidsraad, 2007).
Je wilt niet weten wat er aan medicijnen wordt weggegooid, dan moet er nog wel om grotere bedragen worden uitgelegd aan de belastingbetaler.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:06 schreef Pvoesss het volgende:
Ik zeg ook niet dat het uit angst is voor de belastingbetaler.
Maar je maakt wel een grote flater als je iedereen gaat vertellen hoe groots en afschuwelijk de griep wel niet is en ondertussen het vaccin niet beschikbaar stelt wat je groots hebt ingekocht
Maar wel op langere termijn doorgaans, schadelijke effecten komt men soms pas na (tientallen) jaren achter, terwijl een schandaal nu directe gevolgen heeft.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:09 schreef nummer_zoveel het volgende:
En je maakt een grotere flater als je dan maar iedereen inent met een (mogelijk) slecht getest vaccin, en er daarna mensen ernstig ziek worden. En waarom? Omdat het vaccin anders stond te verstoffen.
Da's natuurlijk politieke zelfmoord en dan een nog veel groter schandaal.
Thnx Asy, dit ondersteunt mijn denkwijze, fijne bevestigingquote:Op dinsdag 10 november 2009 14:06 schreef Asyniur het volgende:
De Gezondheidsraad beveelt geen influenzavaccinatie aan bij kinderen jonger dan 2 jaar. Bij gezonde kinderen die jonger zijn dan 2 jaar is er geen sprake van extra sterfte, maar waarschijnlijk wel van extra ziektelast door griep. De perioden waarin het influenzavirus actief is bij kinderen gaan vooral bij kinderen tussen de 0 en 6 maanden gepaard met extra ziekenhuisopnamen en huisartsbezoeken. Voor deze leeftijdscategorie is het griepvaccin niet geregistreerd en hen vaccineren is dan ook geen optie. Voor kinderen van 6 maanden tot 2 jaar is wel een vaccin beschikbaar, maar de effectiviteit daarvan is niet aangetoond. Bij de kinderen ouder dan 2 jaar is influenzavaccinatie wel effectief, maar niet nodig, omdat influenza in deze groep niet leidt tot een toename van ernstige ziekte of sterfte. De Gezondheidsraad handhaaft de aanbeveling om kinderen tot 18 jaar met astma een influenzavaccinatie aan te bieden. Het gunstige effect van influenzavaccinatie bij deze groep kinderen kan op dit moment niet verworpen worden (Gezondheidsraad, 2007).
En over (kosten)effectiviteit van 'gewone' griepvaccinatie: tabel onderaan de pagina
Dat is dus ook de reden dat het voor kleine kinderen gevaarlijk kan zijn.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:08 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
En de reden waarom het dus wel bij asmtapatienten gegeven zal worden is omdat het op je luchtwegen kan slaan, En dat is met astma natuurlijk al een drama.
En toch is er geen voldoende onderzoek naar het vaccin gedaan omdat het i rap tempo is gemaakt.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:09 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Je wilt niet weten wat er aan medicijnen wordt weggegooid, dan moet er nog wel om grotere bedragen worden uitgelegd aan de belastingbetaler.
En je maakt een grotere flater als je dan maar iedereen inent met een (mogelijk) slecht getest vaccin, en er daarna mensen ernstig ziek worden. En waarom? Omdat het vaccin anders stond te verstoffen.
Da's natuurlijk politieke zelfmoord en dan een nog veel groter schandaal.
Nee het is een aparte prik en bovendien kreigen babys ook niet zomaar de griepprik natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is dus ook de reden dat het voor kleine kinderen gevaarlijk kan zijn.
En ik sluit me aan bij nummer_zoveel: mensen inenten met een mogelijk gevaarlijk vaccin vanwege verkiezingen? Ze hebben nog veel meer uit te leggen en een groot probleem als er na een grote vacinatie-actie ineens heel veel mensen ziek worden en/of sterven. Dat risico lopen ze toch niet?
Bovendien, als ik het goed begrepen heb is het toch eigenlijk een 'gewonen' griepprik waar nu de mexicaanse variant aan is toegevoegd en de enige reden waarom dat niet in de gewone griepprik zit, is omdat op het moment dat die vacciantie gemaakt werd, deze mexicaanse variant nog niet 'beschikbaar' was?
Dan doe je het toch niet? Vind het onverstandig, maarja, het is jouw leven en het zijn jouw kinderen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:25 schreef Pvoesss het volgende:
Nee het is een aparte prik en bovendien kreigen babys ook niet zomaar de griepprik natuurlijk.
Dus waarom dan wel de tacoprik? En bovendien ken ik heel veel mensen die na de griepprik altijd heel ziek zijn en alsnog heftige griep krijgen.
Omdat in geval van problemen met de luchtwegen (een veel voorkomende bijkomstigheid bij deze griep) de kinderen aan de beademing moeten en daar blijvende schade aan kunnen overhouden.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:25 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Nee het is een aparte prik en bovendien kreigen babys ook niet zomaar de griepprik natuurlijk.
Dus waarom dan wel de tacoprik? En bovendien ken ik heel veel mensen die na de griepprik altijd heel ziek zijn en alsnog heftige griep krijgen.
En dat is dus heel eerlijk gezegd wel een gok wat ik durf te nemen. Want wie weet welke blijvende schade de prik achterlaat. Na enten of misschien over 20 jaar.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Omdat in geval van problemen met de luchtwegen (een veel voorkomende bijkomstigheid bij deze griep) de kinderen aan de beademing moeten en daar blijvende schade aan kunnen overhouden.
Luchtwegproblemen zijn altijd een veelvoorkomende bijkomstighei, bij bijna alle griepsoorten.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Omdat in geval van problemen met de luchtwegen (een veel voorkomende bijkomstigheid bij deze griep) de kinderen aan de beademing moeten en daar blijvende schade aan kunnen overhouden.
Het probleem is juist dat de deskundigen het niet eens zijn!quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:32 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Dan doe je het toch niet? Vind het onverstandig, maarja, het is jouw leven en het zijn jouw kinderen.
Ik begrijp niet helemaal waarom mensen het niet gewoon voor waar aannemen als 35 deskundigen het er over eens zijn dat dit het juiste advies is. Je zal nooit het kennisniveau van de expert halen en je moet dat ook niet willen.
Hoe weet je dat die griep niet ernstiger is?quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:41 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Ik vind het juist 'onverstandig' om maar gewoon te laten vaccineren zonder dat je je verdiept hebt in de cijfers erachter maar gewoon op de mediagekte af gaat. Deze griep is niet ernstiger dan andere griepvarianten, alleen een net wat ander doelgroep...
En de doelgroepen die het hardst getroffen worden, die worden niet gevaccineerd.
Nou ja, zo kun je stellen dat dit bij elke nieuwe 'uitvinding' is op medisch gebied.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:36 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
En dat is dus heel eerlijk gezegd wel een gok wat ik durf te nemen. Want wie weet welke blijvende schade de prik achterlaat. Na enten of misschien over 20 jaar.
Ben ik ook wel benieuwd naar! Het heet daar in ieder geval niet mexicaanse griep, alleen hier heet het zo.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:50 schreef Jarno het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk in landen om ons heen qua vaccinatie? (BE, DE, FR?)
In de volksmond ja, voor het gemak noemt de media het zo want nieuwe influenza A bekt niet zo lekkerquote:Op dinsdag 10 november 2009 15:02 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ben ik ook wel benieuwd naar! Het heet daar in ieder geval niet mexicaanse griep, alleen hier heet het zo.
Ik denk dat de kans dat je doodgaat aan de complicaties van deze griep groter zijn dan de kans dat je doodgaat of iets krijgt van de hulpstoffen in deze prik. De stof waar iedereen nu over valt zit bijvoorbeeld ook in andere injecties en hoe vaak hoor je dat er veel mensen overlijden door een Tetanusinjectie?quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:41 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Het probleem is juist dat de deskundigen het niet eens zijn!
De effectiviteit van de gewone griepprik die al jaren gegeven wordt, is zelfs niet bewezen bij jonge kinderen. Dus die van de mexicaanse al helemaal niet!
Ik vind het juist 'onverstandig' om maar gewoon te laten vaccineren zonder dat je je verdiept hebt in de cijfers erachter maar gewoon op de mediagekte af gaat. Deze griep is niet ernstiger dan andere griepvarianten, alleen een net wat ander doelgroep...
En de doelgroepen die het hardst getroffen worden, die worden niet gevaccineerd.
Ja zijn er in andere landen wel al grote groepen jonge kinderen ingeent?quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:50 schreef Jarno het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk in landen om ons heen qua vaccinatie? (BE, DE, FR?)
He bah, dat wil je natuurlijk ook niet erbij hebben.quote:Op dinsdag 10 november 2009 16:50 schreef debuurvrouw het volgende:
De reden van vaccinatie van deze groep is het vaak ernstiger beloop bij jonge kinderen en de kans van complicaties later door beademing. En de kans op een tekort aan kinder ic bedden zoals op het zuidelijk hafrond ( waar de griepepidemie nu over is) is gebleken.
Ik heb het ook nooit gehad over de (eventuele schadelijkheid van) bijwerkingen/hulpstoffen. Ik heb alleen gezegd wat ik van het vaccineren vind.quote:Op dinsdag 10 november 2009 16:16 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik denk dat de kans dat je doodgaat aan de complicaties van deze griep groter zijn dan de kans dat je doodgaat of iets krijgt van de hulpstoffen in deze prik. De stof waar iedereen nu over valt zit bijvoorbeeld ook in andere injecties en hoe vaak hoor je dat er veel mensen overlijden door een Tetanusinjectie?
Persoonlijk zou ik het risico niet nemen. Deze griep is besmettelijk en zeker is dat niemand er antistoffen tegen heeft. dus de kans dat je m krijgt is groter dan bijvoorbeeld een andere wintergriep die een afgeleide is van een griep die je misschien al eens gehad had. Plus de voorkeur voor de longen van dit virus.
Mijn jongens komen nu niet in aanmerking maar anders had ik het zeker gedaan. Één keer op de ic met een kind aan de beademing is wel genoeg. En natuurlijk denkt iedereen dat zijn kind zo gezond is dat ze het niet krijgen. Ik heb geleerd dat je dit soort dingen niet uit kan sluiten.
Dat human papiloma-virus injectie ding had ik dan weer niet gegeven als ik een dochter had. Maar dat is omdat ik vind dat je met veilige sex die besmetting kan voorkomen. Dat is mijn taak als ouder sowieso, om kinderen te leren dat als ze zover zijn, het veilig te doen.
Als ik dit lees, snap ik al helemaal niks meer van de reden die wordt aangedragen om jongen kinderen te vaccineren (complicaties bij beademing).quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:06 schreef Asyniur het volgende:
En over (kosten)effectiviteit van 'gewone' griepvaccinatie: tabel onderaan de pagina
Dat is inderdaad weer een puntje voor op mijn "nee" lijstjequote:Op dinsdag 10 november 2009 19:57 schreef MaLo het volgende:
[..]
Als ik dit lees, snap ik al helemaal niks meer van de reden die wordt aangedragen om jongen kinderen te vaccineren (complicaties bij beademing).
Waarom zou de mexinenting wel effectief zijn bij kinderen van 6 maanden tot 2 jaar en het vaccin tegen de "gewone" griep niet?
Bij kinderen met luchtwegproblemen snap ik heel goed dat die ingeënt worden, omdat zij ook voor de gewone griep een risicogroep vormen. Maar om gezonde kinderen in te enten met bovenstaand verhaal in je achterhoofd, komt op mij raar over.
de complicatie zit m niet in het beademen maar in de schade die beademen veroorzaakt in jonge longen die later op kunnen treden.quote:Op dinsdag 10 november 2009 19:57 schreef MaLo het volgende:
[..]
Als ik dit lees, snap ik al helemaal niks meer van de reden die wordt aangedragen om jongen kinderen te vaccineren (complicaties bij beademing).
Waarom zou de mexinenting wel effectief zijn bij kinderen van 6 maanden tot 2 jaar en het vaccin tegen de "gewone" griep niet?
Bij kinderen met luchtwegproblemen snap ik heel goed dat die ingeënt worden, omdat zij ook voor de gewone griep een risicogroep vormen. Maar om gezonde kinderen in te enten met bovenstaand verhaal in je achterhoofd, komt op mij raar over.
Mijn dochter is 5, wij hoeven dus geen keuze te maken, maar het lijkt me ontzettend moeilijk om te kiezen als je wel jongere kinderen hebt. Ik zou neigen naar niet.
als de mg gaat muteren heb je wel een minder ernstig beloop of geen ziekte van de griep. Mensen geboren voor 1955 hebben waarschijnlijk ook antistoffen tegen MG omdat die de uitbraak van hongkonggriep meegemaakt. Die lijkt op dit virus. Het doormaken van een griep geeft wel degelijk bescherming tegen een mutatie.quote:Op dinsdag 10 november 2009 18:39 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Ik heb het ook nooit gehad over de (eventuele schadelijkheid van) bijwerkingen/hulpstoffen. Ik heb alleen gezegd wat ik van het vaccineren vind.
Griep is altijd besmettelijk en niemand heeft antistoffen tegen welke griep dan ook (ja die van vorig jaar, maar de virussen muteren steeds).
Men gaat wel vaccineren maar hoeveel van deze mensen snuiten hun neus eenmalig in papieren zakdoekjes? Wie van hen niest, hoest en proest netjes in de elleboogholte? Wie van hen wast vóór en ná de toiletgang z'n handen? Wast men de deurklinken af? Is men meer terughoudend met handen schudden? Deze adviezen zijn er ook niet voor niks, maar die vinden de meeste mensen overdreven.
Precies!quote:Op dinsdag 10 november 2009 20:32 schreef Brighteyes het volgende:
Bwuh... ik ben weer aan het twijfelen geslagen...
Damn, ik zou willen dat ik deze beslissing niet zou hoeven nemen. Maar ja, dit is nou ouderschap... beslissingen nemen voor je kinderen.![]()
![]()
daar moest ik gister ook aan denken, de DES-kinderenquote:Op dinsdag 10 november 2009 20:44 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Precies!
Netwerk had een van de anti-vaccinatie-goeroe's in de uitzending en daarnaast een medewerker van de gezondheidsraad.
Ik heb absoluut niets met zulke hysterische anti-mensen die in elke actie van de overheid een vorm van genocide zien en ben in zo'n discussie helemaal voor het verhaal van de gezondheidsraad.
Als ik echter zo'n moeder hoor praten herken ik mijzelf daarin, met dezelfde vragen.
Ik heb in mijn hoofd ook telkens het (scheve) vergelijk met de medicatie die in de jaren zestig werd gebruikt om (de kans op) zwangerschap te verbeteren, maar later enorme negatieve gevolgen bleek te hebben.
Het betreft hier natuurlijk een heel ander iets op een heel ander vlak, in een heel andere tijdgeest, maar toch kan ik me niet aan de indruk (en angst) onttrekken dat dit medicijn nog te nieuw is om echt veilig te verklaren.
ten eerste worden dit soort stukken zo "makkelijk" mogelijk opgeschreven, je stelt terechte kritische vragen, maar ik denk niet dat een uitgebreidere tekst (de antwoorden op je waarom en hoeveel etc.) de teneur van het advies zouden veranderen (en voor veel mensen zou het er niet veel duidelijker door worden)quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:42 schreef E.T. het volgende:
[..]
DAt stuk levert nog meer (kritische) vragen op dan het beantwoord..
[..]
want??
[..]
meer kans in vergelijking tot?
vorig jaar?
ouderen?
en waarom?
hoe dan?
[..]
hoezo daarom?
en wat voor problemen?
hoezo 'vaker'?
vaker dan vorig jaar?
[..]
dat is niet specifiek aan deze griep.
[..]
Waarvan een deel van de bijwerkingen nog helemaal niet bekend is omdat het middel er nog maar pas is.
Net als Asyniur 'zie' ik het geloof ik nog niet.. En ik hang nog steeds aan de 'nee' kant van de weegschaal.
ja maar je geeft niet alle kinderen van 6mnd tot 4 jaar een griepprik.quote:Op dinsdag 10 november 2009 20:46 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ten eerste worden dit soort stukken zo "makkelijk" mogelijk opgeschreven, je stelt terechte kritische vragen, maar ik denk niet dat een uitgebreidere tekst (de antwoorden op je waarom en hoeveel etc.) de teneur van het advies zouden veranderen (en voor veel mensen zou het er niet veel duidelijker door worden)
ten tweede: het is een nieuw vaccin, maar het is in principe toch gewoon een griepprik? in de kern dus helemaal niet zo nieuw? ik bedoel: het is niet ieneens een revolutionair nieuw principe ofzo...
Er zijn misschien wel meer van dit soort voorbeelden. Of niet. Dat weet ik gewoon niet, ik ben helemaal niet bekend op dit terrein.quote:Op dinsdag 10 november 2009 20:45 schreef Ynske het volgende:
[..]
daar moest ik gister ook aan denken, de DES-kinderen
ik snap je gedahctengang niet: je hebt je kinderen het risico laten lopen op bof mazelen (for christ's sake mazelen...zo gevaarlijk) en rode hond, maar ze zijn desondanks toch allebei autistisch (dus blijkbaar niet de schuld van BMR want die hebben ze niet gehad) en tóch ben je blij dat ze al doodziek zijn geweest van mexicaanse griep, zodat je ze niet meer hoeft te laten inentenquote:Op dinsdag 10 november 2009 11:30 schreef wendytje het volgende:
Ik heb mijn beide zonen geen BMR gegeven (wel allebei autitisch... ) en ik ben blij dat ze de afgelopen paar dagen allebei de (mexicaanse) griep hebben gehad. Ik hoef nu niet meer te kiezen w.b.t. de inenting.
Mijn jongste was wel erg ziek ervan... die is een half uur weggeweest. Zo erg dat ze zouden sturen wat het snelst ging, dokter of ambulance. Toen de dokter er was, kwam hij net weer een beetje bij.
Dat snap ik, maar waarom wordt dit nu pas met de Mexicaanse griep aangehaald als reden om te vaccineren en worden gezonde kinderen niet gevaccineerd voor de jaarlijkse griep?quote:Op dinsdag 10 november 2009 20:37 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
de complicatie zit m niet in het beademen maar in de schade die beademen veroorzaakt in jonge longen die later op kunnen treden.
Dat is iets wat me dan wel weer vertrouwen inboezemt, een gewone griepprik zou ik zonder problemen laten geven.quote:Op dinsdag 10 november 2009 20:46 schreef kwakz0r het volgende:
ten tweede: het is een nieuw vaccin, maar het is in principe toch gewoon een griepprik? in de kern dus helemaal niet zo nieuw? ik bedoel: het is niet ieneens een revolutionair nieuw principe ofzo...
Omdat gebleken is dat er meer kinderen in ziekenhuizen belanden met MG. Meer dan bij de gewone griep.quote:Op dinsdag 10 november 2009 20:48 schreef MaLo het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar waarom wordt dit nu pas met de Mexicaanse griep aangehaald als reden om te vaccineren en worden gezonde kinderen niet gevaccineerd voor de jaarlijkse griep?
quote:Op dinsdag 10 november 2009 20:24 schreef PM-girl het volgende:
Nu bij Netwerk: over de twijfel bij ouders over inenten, op NL2.
Zo denk ik er eigenlijk ook over. Ik geloof niet dat dit vaccin nu zoveel schadelijker is dan het "doorsnee"griepvaccin. Maar ik heb wel sterk mijn twijfels over de noodzaak tot het vaccineren van gezonde kinderen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 20:53 schreef miss_sly het volgende:
Ik snap op zich wel dat mensen zich afvragen of ze het werkelijk noodzakelijk vinden, maar ik snap neit zo het wantrouwen over de veiligheid. Al sje een gewone griepprik zou durven halen (even dus buiten beschouwing gelaten of je het zou doen/noodzakeiljk zou vinden) dan zie ik neit waarom je deze prik niet zou halen.
omdat MG veel dieper in de longen penetreert dan de gewonequote:Op dinsdag 10 november 2009 20:48 schreef MaLo het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar waarom wordt dit nu pas met de Mexicaanse griep aangehaald als reden om te vaccineren en worden gezonde kinderen niet gevaccineerd voor de jaarlijkse griep?
kun jij me dan ook vertellen waarom de ouderen (waarvan gezegd is dat ze minder kans maken op de MG dan mensen tussen 25-45) wel geënt worden en die groep tussen 25-45 niet?quote:Op dinsdag 10 november 2009 20:58 schreef Re het volgende:
[..]
omdat MG veel dieper in de longen penetreert dan de gewone
Maar er zijn uit de leeftijdscategorie die ingeënt zou moeten worden niet bijzonder veel kinderen opgenomen op de IC (dus aan de beademing), die piek ligt zoals Asynur ook al aangaf in een heel andere leeftijdsgroep.quote:Op dinsdag 10 november 2009 20:55 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Omdat gebleken is dat er meer kinderen in ziekenhuizen belanden met MG. Meer dan bij de gewone griep.
En dan dus vnml met longklachten.
Dát is dus het verschil en dát is dus waarom ze nu dus wel die groep jonge kinderen in willen laten enten.
omdat ouderen meer onderliggende risicoklachten hebben en fragieler zijn. de risicogroep voor besmetting is groter in de groep 25-45, maar zdie zijn tegelijkertijd ook het sterkst (in tegenstelling tot de jongere mensen dan die groep). en er zijn nu eenmaal niet op tijd vaccins voor élke nederlander (wel besteld voor iedereen, 34 miljoen stuks)quote:Op dinsdag 10 november 2009 20:59 schreef Ynske het volgende:
[..]
kun jij me dan ook vertellen waarom de ouderen (waarvan gezegd is dat ze minder kans maken op de MG dan mensen tussen 25-45) wel geënt worden en die groep tussen 25-45 niet?
Verkeerde informatie??? Als er in de door de overheid gepubliceerde informatie nogal veel "vermoedelijk" en waarschijnlijk" staat lijkt me dat reden genoeg om te twijfelen. Hoezo ik wordt niet serieus genomen als burger?quote:Zwanger Nederland twijfelt over griepprik
RIJSWIJK - Een grote groep zwangere vrouwen in Nederland twijfelt of ze zich wel moeten laten inenten tegen de Mexicaanse griep. Aanstaande moeders dubben of het vaccin niet veel meer schade aanricht dan de griep zelf. Ook worden ze gevoed door verkeerde informatie op internet.
Dat stellen verschillende organisaties in de gezondheidszorg zoals de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV) en het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG). Ook het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) ziet de onrust onder zwangere vrouwen toenemen. Een woordvoerder kan echter nog niet schatten hoeveel vrouwen uiteindelijk toch een prik tegen de Mexicaanse griep gaan halen.
http://www.telegraaf.nl/g(...)land_twijfelt__.html
van http://www.hpdetijd.nl/ar(...)mexicaanse-griepprikquote:"Argwaan wekt ook de snelheid waarmee het nieuwe vaccin op de markt komt. Hoe kan het dan ooit deugdelijk zijn getest? Het antwoord is dat het vaccin voor de Mexicaanse griep is afgeleid van het gebruikelijke (en al volop geteste) vaccin voor de seizoensgriep. Dit modelvaccin is grotendeels hetzelfde. Alleen het antigeen – het stofje dat zorgt dat het afweersysteem antistoffen aanmaakt - is vervangen door dat van H1N1 (de Mexicaanse griep). Dat is routine: elk jaar wordt het antigeen van de griepprik aangepast aan de eigenschappen van het eerstvolgende seizoensgriepvirus. Gevolgen voor de veiligheid van het vaccin zijn er niet.
Het vaccin voor de Mexicaanse griep is natuurlijk niet langdurig op grote groepen mensen getest – als dat steeds zou moeten gebeuren, zou er nooit op tijd een griepvaccin gereed zijn. Maar dat uitgebreid testen gebeurt ook niet met elk nieuw seizoensgriepvaccin, en dat wordt ook massaal en zonder morren ingespoten. Het gaat immers om afgeleiden van het wél geteste modelvaccin. De vaccins die door Nederland zijn ingekocht, Focetria en Pandemrix, zijn in de oorspronkelijke uitvoering bij tienduizenden mensen getest."
(de aangekaarte chantal beweert op nursing.nl dat we de griepvaccinatie een nieuwe holocaust is...net als de spaanse griep lang geleden)quote:Voorbij zijn de dagen dat een deskundige dé deskundige was. De expert van nu verkondigt een mening die voor talloze mensen niet zwaarder weegt dan die van, laten we zeggen, een Chantal.
als de overheid geen vermoedelijk of waarschijnlijk gebruikt, kunnen ze aangeklaagd worden door die ene persoon op 100.000 of nog minder waar het eventueel wél misloopt.dat is puur een juridisch verhaal.quote:Op dinsdag 10 november 2009 21:07 schreef CrazyPrincess het volgende:
[..]
Verkeerde informatie??? Als er in de door de overheid gepubliceerde informatie nogal veel "vermoedelijk" en waarschijnlijk" staat lijkt me dat reden genoeg om te twijfelen. Hoezo ik wordt niet serieus genomen als burger?
quote:Op dinsdag 10 november 2009 21:08 schreef kwakz0r het volgende:
voor mij zou dit sluitend argument zijn om niet aan de veiliogehjid te twijfelen:
[..]
van http://www.hpdetijd.nl/ar(...)mexicaanse-griepprik
wordt ook de angst om bepaalde hulpstoffen (die ook al sinds 1930 in de gewone griepprik zitten) aangekaart (en met de grond gelijk gemaakt)
ook een quote waar ik me in kan vinden
[..]
(de aangekaarte chantal beweert op nursing.nl dat we de griepvaccinatie een nieuwe holocaust is...net als de spaanse griep lang geleden)
ik zal proberen nog een bron te vinden... sommige mensne vallen over het feit dat er geen bronvermelding in het HP de Tijd artikel staat (overheidspropaganda etc...quote:Op dinsdag 10 november 2009 21:13 schreef Brighteyes het volgende:
[..]Als dat echt zo is, over het aanpassen van dat vaccin en het normale seizoensvaccin dan is het voor mij ineens weer heel duidelijk, wel doen. Om Oscar te beschermen.
Ik zou eigenlijk graag met mijn huisarts willen overleggen over de keuze. Maar die arme man heeft het nu natuurlijk al ramdruk met allerlei bezorgde mensen, naast alle zieken die hij moet zien deze dagen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 21:01 schreef Lois het volgende:
Ik twijfel ook nog steeds en mijn gevoel blijft nee zeggen. Toen Eva de eerste keer opgeroepen werd voor de gewone griepprik was ze 8 maanden en toen twijfelde ik net zo.ojn huisarts kon me heel veel informatie meegeven waaruit bleek dat duizenden kinderen zonder bijwerkingen waren gevaccineerd de afgelopen jaren.
Bij deze prik kan hij dat niet, simpelweg omdat die gegegevns er niet zijn. Ondanks zijn aandringen om Eva toch te enten blijft mijn gevoel nee zeggen.
Ik heb nog even, ze is volgende week woensdag aan de beurt maar man wat zou ik niet geven voor een antwoord op mijn twijfels en vragen...
Dit soort info zocht ik, bedankt!quote:Op dinsdag 10 november 2009 21:08 schreef kwakz0r het volgende:
voor mij zou dit sluitend argument zijn om niet aan de veiliogehjid te twijfelen:
[..]
van http://www.hpdetijd.nl/ar(...)mexicaanse-griepprik
wordt ook de angst om bepaalde hulpstoffen (die ook al sinds 1930 in de gewone griepprik zitten) aangekaart (en met de grond gelijk gemaakt)
ook een quote waar ik me in kan vinden
[..]
(de aangekaarte chantal beweert op nursing.nl dat we de griepvaccinatie een nieuwe holocaust is...net als de spaanse griep lang geleden)
quote:Op dinsdag 10 november 2009 21:13 schreef Brighteyes het volgende:
[..]Als dat echt zo is, over het aanpassen van dat vaccin en het normale seizoensvaccin dan is het voor mij ineens weer heel duidelijk, wel doen. Om Oscar te beschermen.
(Een) bron: http://www.grieppandemie.(...)vaccin_tot_stand_63_quote:Op dinsdag 10 november 2009 21:14 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik zal proberen nog een bron te vinden... sommige mensne vallen over het feit dat er geen bronvermelding in het HP de Tijd artikel staat (overheidspropaganda etc...)
kortom: een H1N1 antigen, met hulpstof AS03, dat GSK zelf ontiwkkeldequote:Each single dose of the vaccine will comprise 3.75ug antigen of pandemic (H1N1) 2009 influenza strain and GSK's proprietary adjuvant system AS03, which should be administered as two single doses at least 3 weeks apart.
quote:# Will clinical trials be conducted in children?
* Yes, clinical trials will also be conducted in children.
* GSK has previously conducted clinical trials in children using our H5N1 adjuvanted pandemic influenza vaccine which provides additional information for regulators because it is produced in the same way as the H1N1 adjuvanted pandemic influenza vaccine.
quote:# What is an adjuvant?
* Adjuvants are added to vaccines to improve the quality of the immune response. The word “adjuvant” comes from the Latin adjuvare, which means “to help.” Vaccine adjuvants have been used for over 80 years, and help to enhance the body’s own specific immune response against a disease.
# What adjuvant will the candidate H1N1 adjuvanted vaccine contain?
* GSK’s candidate H1N1 adjuvanted influenza vaccine is formulated with the Company’s proprietary AS03 Adjuvant System. Over the years, GSK has developed a unique expertise in combining different components to develop Adjuvant Systems designed to increase the immune response to a specific antigen.
* AS03 is an oil-in-water emulsion based Adjuvant System which contains tocopherol (vitamin E). As in the H5N1 adjuvanted pandemic influenza vaccine, it has been used in the A(H1N1) pandemic adjuvanted vaccine to address three important challenges posed by the pandemic strain:
* Make the most vaccine doses available in a short time – this is achieved as a result of ‘antigen-sparing’ whereby less antigen per vaccine dose is needed to enable the required immune response
o To allow for broader protection known as ‘cross-protection’ – just as with the seasonal strain, the pandemic strain is expected to change slightly over time (drift). In a pandemic situation a vaccine could be needed that enables the body to better respond to these potential drifted strains.
o Afford flexibility in dosing –pandemic vaccines are usually given in 2 doses usually 21 days apart. Being able to vary the timing between the doses gives governments greater flexibility with their vaccination programmes.
Nee, dat klopt. Dat soort uitspraken zou Klink wat mij betreft meer mogen doen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 21:23 schreef kwakz0r het volgende:
ok, blijkbaar heeft niemand doorgehad bij de oevrheid dat het niet overudidelijk is voor iedereen dat een mexicaanse griepprik een gewone griepprik is met een ander antigeen, dus staat het niet in jip-en-janneketaal op de website.
Off-topic: dat van die mayonaise, dat heeft Sasha ook. Kan dat ergens op duiden?quote:Op dinsdag 10 november 2009 21:24 schreef bikinistringding het volgende:
Ik weet het echt niet. Het ene moment denk ik ja en net zo snel neig ik weer naar nee. ML wilt wel enten.
Ik vind het kippenei in de enting eng. J. wordt er niet ziek meer van, maar heeft nog steeds wel eczeemklachten op haar hoofdhuid, die erger worden door eiwit. Ook mayonaise op haar huid geeft vuurrode vlekken, dus helemaal eroverheen is ze niet.
Ik ben een beetje bang voor wat er gebeurd als ze het krijgt ingespoten.
er is geen ei meer t bekennen in de vaccinatievloeistof! (kijk maar naar het productieproces in mijn linkje)quote:Op dinsdag 10 november 2009 21:24 schreef bikinistringding het volgende:
Ik weet het echt niet. Het ene moment denk ik ja en net zo snel neig ik weer naar nee. ML wilt wel enten.
Ik vind het kippenei in de enting eng. J. wordt er niet ziek meer van, maar heeft nog steeds wel eczeemklachten op haar hoofdhuid, die erger worden door eiwit. Ook mayonaise op haar huid geeft vuurrode vlekken, dus helemaal eroverheen is ze niet.
Ik ben een beetje bang voor wat er gebeurd als ze het krijgt ingespoten.
Precies.quote:Op dinsdag 10 november 2009 21:00 schreef MaLo het volgende:
[..]
Maar er zijn uit de leeftijdscategorie die ingeënt zou moeten worden niet bijzonder veel kinderen opgenomen op de IC (dus aan de beademing), die piek ligt zoals Asynur ook al aangaf in een heel andere leeftijdsgroep.
kan verschillende oorzaken hebbenquote:Op dinsdag 10 november 2009 20:59 schreef Ynske het volgende:
[..]
kun jij me dan ook vertellen waarom de ouderen (waarvan gezegd is dat ze minder kans maken op de MG dan mensen tussen 25-45) wel geënt worden en die groep tussen 25-45 niet?
waarom streep je dit nu door? het is niet echt anders dan een gewone griepprik hoor. (niet hetzelfde als álle griepprikken, maar uitgebreid getest voor o.a. vogelgriep (H5N1) en op dezelfde manier ontiwkkeld als gewone griepprikken).quote:Op dinsdag 10 november 2009 22:53 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Precies.
En daarbij komt dan nog het gegeven dat van jonge kinderen (t/m 4 jaar) aan wie wél de gewone griepprik wordt uitgedeeld niet eens de effecten bekend zijn...
De mex griepprik schijnt verder inderdaad hetzelfde te zijn als de gewone, alleen met een ander inactief virus dus...
Hier moet ik je wel gelijk in geven.quote:Op dinsdag 10 november 2009 20:56 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik kon dat wijf wel door de tv trekken echt...sorry... wat een relschopperij.
als je website in comic sans ms is neem ik je bij voorbaat al niet serieus![]()
het probleem met adviezen over "zelf onderzoek doen" is dat je mensen het idee geeft dat ze zelf alles wel beter weten dan mensen die er verdorie jaren voor hebben geleerd. als je 1 onderzoek vindt met beangstigend resultaat en je hebt niet de nodige kennis in huis om te zien of dat onderzoek deugt, kom je mijns inziens tot hele andere conclusies dan mensen die weten waar ze het over hebben. bijvoorbeeld dat hele relverhaal over "kwik" in de vaccins... etc...
Begrijpelijk dat mensen willen weten wat er precies inzit, maar is het niet zinniger de bijsluiter met de arts te overleggen ipv hier op internet te discussieren?quote:Op dinsdag 10 november 2009 21:50 schreef _evenstar_ het volgende:
BE veel kindjes hebben dat, hoeft niet direct te wijzen op een allergie hoor, als hij evrders geen last heetf van producten met ei, gewoon niet durk om maken![]()
en Kwakzor:
Wat ik via mail binnen heb gekregen worden:
Pandemrix
Focetria
Celvapan
Worden als entstoffen gebruikt.
Even uit de bijsluiter van pandemrix:
Wees extra voorzichtig met Pandemrix:
• als u een andere allergische reactie heeft gehad dan een plotselinge levensbedreigende
allergische (overgevoeligheids)reactie op een van de bestanddelen van het vaccin, of op
3
thiomersal, eieren, kippeneiwit, ovalbumine, formaldehyde, gentamycinesulfaat (een
antibioticum) of natriumdeoxycholaat (zie rubriek 6).
Ik dacht dat het uitstellen meer is omdat de bureaus het anders niet aankunnen. Niet zozeer omdat er tijd tussen moet zitten. En het lijkt me dat ruim twee weken op zich wel kan toch, op geestelijk vlak in ieder geval denk ik. Arme kind helemaal lek gepriktquote:Op woensdag 11 november 2009 08:10 schreef bodpa09 het volgende:
Weet iemand hier toevallig hoeveel tijd er tussen de DKTP/Pneu en Mex griep vaccinatie moet zitten?
Mijn zoon van 11 maanden heeft vorige week DKTP/Pneu gehad, maar ik hoor nu om mij heen dat die prik bij leeftijdsgenootjes wordt uitgesteld ivm Mex vaccinatie.
Ah, de CB's krijgen het te druk! Is dat het! Ik ga idd de CB arts maar even bellen over hoe en wat.quote:Op woensdag 11 november 2009 08:19 schreef Estrys het volgende:
[..]
Ik dacht dat het uitstellen meer is omdat de bureaus het anders niet aankunnen. Niet zozeer omdat er tijd tussen moet zitten. En het lijkt me dat ruim twee weken op zich wel kan toch, op geestelijk vlak in ieder geval denk ik. Arme kind helemaal lek gepriktIk zou even met de CB arts bellen.
Vanmorgen op de deur van het kdv: 'Op deze vestiging heerst Mexicaanse griep.'
Ze geven het advies om daar 2 weken tussen te laten zitten de informatie heb ik verkregen via mijn moeder die in de zorg werktquote:Op woensdag 11 november 2009 08:10 schreef bodpa09 het volgende:
Weet iemand hier toevallig hoeveel tijd er tussen de DKTP/Pneu en Mex griep vaccinatie moet zitten?
Mijn zoon van 11 maanden heeft vorige week DKTP/Pneu gehad, maar ik hoor nu om mij heen dat die prik bij leeftijdsgenootjes wordt uitgesteld ivm Mex vaccinatie.
Dan zit je goed tochquote:Op woensdag 11 november 2009 08:47 schreef bodpa09 het volgende:
Ik heb het CB gebeld, er moet twee weken tussen de prikken zitten.
Je hebt gelijk hoor, maar de schrik zou me toch even om het hart slaan.
Je kunt inderdaad niet alles gaan mijden. Schoolgaande gezonde kinderen kun je ook moeilijk thuis gaan houden, dan komt de leerplichtambtenaar wel om de hoek kijkenquote:Op woensdag 11 november 2009 08:37 schreef Estrys het volgende:
Ja weer meenemen, en dan? Ik moet toch werken, ik kan slecht thuis gaan zitten met een kerngezond kind. Hij kan wel naar mijn ouders, die hebben al de vaccinatie gehad, maar dat is offtopic. Weer iets om over te twijfelen. Het was trouwens niet op zijn groep maar bij de BSO en daar komt Seb in ieder geval nooit.
Ik heb het, als ie de mex griep krijgt dan breng ik hem naar mijn ouders![]()
Nog meer voer tot nadenken dusquote:Op woensdag 11 november 2009 08:54 schreef Jarno het volgende:
Oh, ik lees net op ons intranet dat ik me ook kan laten vaccineren.. Dáár had ik nog geeneens over nagedacht, over mezelf. Ik kom er qua Anna al niet uit, laat staan voor mezelf.
Omdat jouw uitleg beter was, maar zo ver was ik toen nog niet met lezenquote:Op woensdag 11 november 2009 00:00 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
waarom streep je dit nu door? het is niet echt anders dan een gewone griepprik hoor. (niet hetzelfde als álle griepprikken, maar uitgebreid getest voor o.a. vogelgriep (H5N1) en op dezelfde manier ontiwkkeld als gewone griepprikken).
Ja als er daar iets heerst daar dan kun je er donder op zeggen dat hij het ook krijgt. En een paar dagen later krijg ik het en weer een paar dagen later mijn man.quote:Op woensdag 11 november 2009 08:55 schreef MaLo het volgende:
[..]
Het KDV is slechts een van de vele plekken waar ze ziek kunnen worden.
daar had ik idd nog niet eens over nagedacht..quote:Op woensdag 11 november 2009 08:27 schreef Jarno het volgende:
Want na 1 x inenten ben je toch niet direct immuun? Moet toch 2x? En hoe lang duurt het dan voordat je immuun bent? Al met al zijn we toch snel een maandje verder gok ik?
Raakvlakken met de zorg hebben is geen voorwaarde om ingeënt te worden, zie hierquote:Op woensdag 11 november 2009 08:59 schreef Jarno het volgende:
Ik heb raakvlakken met de zorg, vandaar. Alhoewel ik niet uit het stuk haal of het alleen voor zorgmedewerkers gedaan wordt ofzo.
bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/?nid=103593quote:Heracles Almelo heeft tegen de voorschriften in de selectie laten inenten tegen de Mexicaanse Griep.
Dat zegt Editie NL na een eigen onderzoek. Ook AZ, Vitesse, NAC Breda en PSV hebben hun spelers ingeënt. Waarschijnlijk zijn de vaccinaties via de clubarts bij de club terecht gekomen. Veel clubartsen zijn vaak ook huisartsen. Het RIVM zegt niets te kunnen doen tegen de gang van zaken, maar zegt wel dat de clubartsen hun boekje te buiten zijn gegaan. Een aantal andere clubs vinden het onzin dat gezonde spelers worden ingeënt tegen de Mexicaanse Griep. Nu ook kinderen ingeënt moeten worden bestaat de kans dat er te weinig vaccinaties zijn.
Daarom riep ik eerder in dit topic al dat ik neig naar 'heeft geen zin'.quote:Op woensdag 11 november 2009 09:04 schreef E.T. het volgende:
[..]
daar had ik idd nog niet eens over nagedacht..
voordat gevaccineerde kinderen immuun zijn is het 10 december
Misschien is dit er weer een uit de categorie 'als het kalf verdronken is' ?quote:Op woensdag 11 november 2009 09:04 schreef E.T. het volgende:
[..]
daar had ik idd nog niet eens over nagedacht..
voordat gevaccineerde kinderen immuun zijn is het 10 december
Volgens mij hebben ze het dan alleen over die vanaf 6 maandenquote:Op woensdag 11 november 2009 09:14 schreef miss_sly het volgende:
Bij Senna op het kdv was vanochtend pas 1 ander kindje. Er heerst daar ook griep, nog meer zieken dan vorige week. Maar ja, we moeten toch werken.
Ik vraag me af: vervallen alle gewone vaccinaties? Senna krijgt zelf iig geen vaccinatie tegen MG, maar ik zou toch wel graag zien dat de andere volgens programma gewoon doorgaan, eigenlijk.
De gewone vaccinaties worden uitgesteld, las ik gisteren op (volgens mij) nu.nlquote:Op woensdag 11 november 2009 09:14 schreef miss_sly het volgende:
Bij Senna op het kdv was vanochtend pas 1 ander kindje. Er heerst daar ook griep, nog meer zieken dan vorige week. Maar ja, we moeten toch werken.
Ik vraag me af: vervallen alle gewone vaccinaties? Senna krijgt zelf iig geen vaccinatie tegen MG, maar ik zou toch wel graag zien dat de andere volgens programma gewoon doorgaan, eigenlijk.
http://www.nu.nl/binnenla(...)g-niet-in-enten.htmlquote:Beroep op arts om kind nog niet in te enten
Uitgegeven: 11 november 2009 09:02
Laatst gewijzigd: 11 november 2009 09:02
DEN HAAG - Het ministerie van Volksgezondheid doet ''een dringend beroep'' op huisartsen zich aan de afspraken rond de vaccinatie tegen de Mexicaanse griep van kleine kinderen te houden.
© ANPUit een inventarisatie van het AD blijkt woensdag dat sommige huisartsen nu al kinderen in de leeftijd van zes maanden tot en met vier jaar inenten, terwijl afgesproken is dat dat pas vanaf 23 november gebeurt. Ook het ministerie heeft die signalen.
Volgens een woordvoerder brengen huisartsen die nu al inenten het vaccinatieprogramma in gevaar.
Nu zijn mensen uit andere risicogroepen aan de beurt voor een prik. Het gaat om ongeveer 5 miljoen mensen. Als er nu al volop kleine kinderen worden ingeënt dan bestaat volgens de woordvoerder het risico dat er te weinig vaccins zijn voor de risicogroepen.
Na 1x prikken heb je grote kans dat als je het wel krijgt (er zijn al onderzoeken dat de 1e prik al voldoende beschermt, maar dat onderzoek is niet uitgebreid genoeg om het zeker te stellen) zal het in mindere vorm zijn. De 2e prik zou pas voldoende zijn maar de 1e prik is dus zeker al zinvol.quote:Op woensdag 11 november 2009 08:27 schreef Jarno het volgende:
Want na 1 x inenten ben je toch niet direct immuun? Moet toch 2x? En hoe lang duurt het dan voordat je immuun bent? Al met al zijn we toch snel een maandje verder gok ik?
Maar werkt het direct, of duurt het even voordat het effect heeft? Als ik zie hoe snel het nu gaat / lijkt te gaan, lijkt het verschil tussen 2 of 3 weken me wel belangrijk.quote:Op woensdag 11 november 2009 09:20 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Na 1x prikken heb je grote kans dat als je het wel krijgt (er zijn al onderzoeken dat de 1e prik al voldoende beschermt, maar dat onderzoek is niet uitgebreid genoeg om het zeker te stellen) zal het in mindere vorm zijn. De 2e prik zou pas voldoende zijn maar de 1e prik is dus zeker al zinvol.
Ze worden batchgewijs uitgeleverd. Niet alle -tig miljoen in 1 x dus.quote:Op woensdag 11 november 2009 09:26 schreef bikinistringding het volgende:
Maar we hadden toch zoveel vaccins gekocht? Wat is het nu toch steeds dat er te weinig vaccins zijn?
Sinds wanneer is iets vermelden direct verkeerd als het om ingredienten gaatquote:Op woensdag 11 november 2009 06:37 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Begrijpelijk dat mensen willen weten wat er precies inzit, maar is het niet zinniger de bijsluiter met de arts te overleggen ipv hier op internet te discussieren?
Ik heb het nagevraagd bij de doktersassistente omdat ik in de risicogroep val en er op mijn werk mexicaanse griep is uitgebroken (ook op mijn werk kan ik me laten inenten). Ik begreep dat je lichaam binnen 2-3 dagen enige weerstand heeft opgebouwd, maar ze ook zei "je kan het ook bij de supermarkt oplopen"..quote:Op woensdag 11 november 2009 09:21 schreef Jarno het volgende:
[..]
Maar werkt het direct, of duurt het even voordat het effect heeft? Als ik zie hoe snel het nu gaat / lijkt te gaan, lijkt het verschil tussen 2 of 3 weken me wel belangrijk.
ik weerlegde het zelf ook al in een latere post, met informatie van de website van het vaccin. overigens: er staat dus dat bij niet-levensbedreigende allergische reactie opgepast moet worden, niet dat het niet gegeven moet worden. op de webstie stond alleen een contra indicatie als eerder een anafylactische reactie op ei was voorgekomen. typisch gevalletje van met de huisarts bespreken dus.quote:Op woensdag 11 november 2009 09:44 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Sinds wanneer is iets vermelden direct verkeerd als het om ingredienten gaat
En moet het maar met een arts besproken worden.
Denk dat diegene met serieuse vragen dat ook zeker wel doen, maar dan kan er even goed over gediscussieerd worden..
Er werd aangehaald dat er geen kippenei in zat maar er op gekweekts is en dat gezuiverd.
En dat weerleg ik, met gewoon vrijgegeven informatie.
Daar heb ik mijn huisarts neit voor nodig.
dat is volgens mijn huisarts dus niet waar, je moet langere tijd in contact staat met iemand die de MG heeft, dan t vluchtige contact in een supermarktquote:Op woensdag 11 november 2009 10:24 schreef loezzie het volgende:
[..]
Ik heb het nagevraagd bij de doktersassistente omdat ik in de risicogroep val en er op mijn werk mexicaanse griep is uitgebroken (ook op mijn werk kan ik me laten inenten). Ik begreep dat je lichaam binnen 2-3 dagen enige weerstand heeft opgebouwd, maar ze ook zei "je kan het ook bij de supermarkt oplopen"..
Ik ga overigens wèl de vaccinatie halen. Mijn longen zijn al kwetsbaar in de winter en een (zware) griep is altijd een risico voor lontontsteking.. Dus deze helemaal.
toen de griepvaccins besteld werden was meteen duidelijk dat er niet in 1 keer 34 miljoen vaccins geleverd konden worden. Besloten is toen om alleen de grootste risicogroep (niet voor besmetting maar voor complicaties) op te roepen als eerste.quote:Op woensdag 11 november 2009 09:08 schreef Estrys het volgende:
[..]
Misschien is dit er weer een uit de categorie 'als het kalf verdronken is' ?
ah ok! sorry ik begreep je verkeerd!quote:Op woensdag 11 november 2009 09:02 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Omdat jouw uitleg beter was, maar zo ver was ik toen nog niet met lezen
Hoe zie jij dat 'oppassen' voor je? Normaal hebben consultatiebureaus geen adrenaline klaarliggen voor het geval dat, omdat een anafylactische shock te zeldzaam is (vroeger wel maar is afgeschaft). Misschien heeft de GGD dat nu wel omdat het massavaccinaties zijn, maar bij de gewone inentingen kun je in een noodgeval niet zoveel met 'oppassen'.quote:Op woensdag 11 november 2009 10:28 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik weerlegde het zelf ook al in een latere post, met informatie van de website van het vaccin. overigens: er staat dus dat bij niet-levensbedreigende allergische reactie opgepast moet worden, niet dat het niet gegeven moet worden. op de webstie stond alleen een contra indicatie als eerder een anafylactische reactie op ei was voorgekomen. typisch gevalletje van met de huisarts bespreken dus.
quote:Op woensdag 11 november 2009 10:36 schreef poemojn het volgende:
[..]
Hoe zie jij dat 'oppassen' voor je? Normaal hebben consultatiebureaus geen adrenaline klaarliggen voor het geval dat, omdat een anafylactische shock te zeldzaam is (vroeger wel maar is afgeschaft). Misschien heeft de GGD dat nu wel omdat het massavaccinaties zijn, maar bij de gewone inentingen kun je in een noodgeval niet zoveel met 'oppassen'.
wat ik bedoel is dat er geen duidelijke contra indicatie is: alleen als er eerder een anafylactische shock is geweest moet het middel niet gebruikt worden. als er een andere allergische reactie is geweest is het aan het i nzicht van de arts of een inenting verantwoord is. dat bedoel ik met "voorzichtig zijn": niet zomaar inenten, maar even checken met de arts of de allergie te hevig is voor intenting.quote:Op woensdag 11 november 2009 10:36 schreef poemojn het volgende:
[..]
Hoe zie jij dat 'oppassen' voor je? Normaal hebben consultatiebureaus geen adrenaline klaarliggen voor het geval dat, omdat een anafylactische shock te zeldzaam is (vroeger wel maar is afgeschaft). Misschien heeft de GGD dat nu wel omdat het massavaccinaties zijn, maar bij de gewone inentingen kun je in een noodgeval niet zoveel met 'oppassen'.
het woord "oppassen" haalde ik overigens gewoon uit deze post (ik dacht dat er oppassen stond, er staat voorzichtig zijn): er staat dus dat als er een NIET anafylactische/levensbedreigende reactie is geweest op o.a. kippeneiwit, dat er extra voorzichtig moet worden omgegaan met pandemrix. (de arts heeft al een contra-indicatie voor het vaccin als er een levensbedreigende allergie is)quote:Op dinsdag 10 november 2009 21:50 schreef _evenstar_ het volgende:
Even uit de bijsluiter van pandemrix:
Wees extra voorzichtig met Pandemrix:
• als u een andere allergische reactie heeft gehad dan een plotselinge levensbedreigende
allergische (overgevoeligheids)reactie op een van de bestanddelen van het vaccin, of op
3
thiomersal, eieren, kippeneiwit, ovalbumine, formaldehyde, gentamycinesulfaat (een
antibioticum) of natriumdeoxycholaat (zie rubriek 6).
Precies mijn idee inderdaad.quote:Op woensdag 11 november 2009 08:23 schreef Jarno het volgende:
Bij Anna op het KDV is gisteren ook een kindje met koorts naar huis 'gestuurd'. Ik hoor nu wel heel veel om me heen, ook bij collega's met zieke/ziekige kindjes, ik denk dat het inenten over een week of 2 zomaar eens te laat zou kunnen zijn om een grote golf te voorkomen eigenlijk.
Hoe oud is jouw kind?quote:Op woensdag 11 november 2009 21:41 schreef winniethepooh het volgende:
Mijn kind laten we niet inenten.
Wij vinden dat het nog te weinig is getest.
quote:November 3, 2009 — Pregnant women safely get "robust" protection from one dose of the H1N1 swine flu vaccine; but children under age 10 really need two doses, NIH studies show.
The findings are straight-from-the-clinic data from ongoing studies funded and coordinated by the National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID) at clinical centers across the country.
"This should be reassuring news to those women who already have received the H1N1 vaccine, and it is vital information for those pregnant women who have not been vaccinated," NIAID Director Anthony Fauci, MD, said at a news conference. "Importantly, the pregnant women participating in the trial have tolerated the vaccine well and no safety concerns have arisen."
As the current wave of the H1N1 swine flu pandemic sweeps the nation, it's becoming clear that pregnant women -- especially those in their second and third trimesters -- bear a special risk. They are about six times more likely than other healthy adults to develop severe complications soon after infection with H1N1 swine flu.
Alarmingly, a recent CDC survey found that about half of pregnant women and other adults with risk conditions do not seek medical attention when they come down with H1N1 swine flu symptoms.
It's also becoming increasingly clear that H1N1 swine flu is mainly a disease of young people. Children, teens, and young adults bear the brunt of infections -- and of hospitalizations and deaths.
The NIAID clinical trials have shown that children, teens, and young adults over age 10 need just one dose of the H1N1 swine flu vaccine for protection.
Early results from these studies suggested younger children might need two doses. That's true, new study results show.
Even three weeks after getting their first dose of H1N1 swine flu vaccine, only 25% of kids ages 6 to 35 months and only 55% of kids ages 3 to 9 years are protected. Even giving these kids a one-time double dose did not improve immune responses.
The good news: Just eight to 10 days after getting their second dose of the vaccine -- four weeks after the first dose -- virtually every kid in these age groups has a protective immune response.
"These data support guidelines that recommend two vaccine doses for younger children," Fauci said.
H1N1 Swine Flu Vaccine Safety
Bruce Gellin, MD, head of the government's National Vaccine Program Office, said at the news conference that a group of medical experts will this week begin regular meetings to analyze safety data on the H1N1 swine flu vaccine.
The group is part of a larger panel, the National Vaccine Advisory Committee, that advises Health and Human Services Secretary Kathleen Sebelius on vaccination issues. It was this group that previously advised the government to release H1N1 vaccine as soon as it became available.
Gellin also announced the release of a detailed plan to monitor the safety of the 2009 H1N1 swine flu vaccine. The plan has 11 elements:
Analysis of background rates of rare adverse events that occur without vaccination, to make it easier to determine whether vaccination increases the rate at which any of these events occurs.
Use of the CDC's Vaccine Safety Datalink system, which links data from eight managed-care organizations with data on 9 million Americans -- 3% of the U.S. population.
Use of the Medicare/Medicaid database.
The Post-Licensure Rapid Immunization Safety Monitoring (PRISM) system, which links data from large insurance plans covering about 10% of the U.S. population.
Use of the Department of Defense medical databases.
Use of the Veterans Affairs databases.
A surveillance program to look specifically for cases of Guillain-Barre syndrome (GBS), a rare neurological condition.
A collaboration between Johns Hopkins University and the CDC in which people who received the H1N1 swine flu vaccine report their experiences via the Internet.
Use of electronic records that will be introduced by the Indian Health Service.
The Clinical Immunization Safety Assessment (CISA), a collaboration between six academic centers that will collect and store clinical samples from people who may be at risk for serious adverse events linked to vaccination or influenza.
The Vaccines and Medications in Pregnancy Surveillance System (VAMPSS), a collaboration between an association of birth-defect specialists, the American Academy of Allergy, Asthma, and Immunology, and Boston University, which will conduct studies of H1N1 swine flu vaccine, H1N1 swine flu antiviral treatment, and H1N1 swine flu disease.
sources:
Health and Human Services news conference with:
Anthony Fauci, MD, director, National Institute of Allergy and Infectious Diseases, Bethesda, Md.
Bruce Gellin MD, MPH, director, National Vaccine Program Office, Washington, D.C.
Jesse Goodman, MD, MPH, director, Center for Biologics, Evaluation and Research, FDA, Rockville, Md.
Anne Schuchat, MD, director, National Center for Immunization and Respiratory Diseases, CDC.
Flu.gov, "Federal Plans to Monitor Immunization Safety for the Pandemic 2009 H1N1 Influenza Vaccination Program," accessed Nov. 2, 2009.
Ik snap deze zin nietquote:Op donderdag 12 november 2009 09:20 schreef Re het volgende:
dus omdat je oom die al ziek is laat jij je kinderen niet intenten... klinkt weloverwogen, maar is je goed recht natuurlijk
de conclusie dat een al erg ziek persoon met al een schadelijke bacterie infectie doodgaat omdat hij het vaccin heeft gekregen en daarom ik mijn kinderen niet inent...quote:
eigenlijk wel ja...quote:Op donderdag 12 november 2009 09:36 schreef marit1978 het volgende:
..maar ?
het klinkt je als onzin in de oren ?
Ik ook! En ook softenon (tegen zwangerschapsmisselijkheid), kreeg je dan mismaakte kinders van...quote:Op dinsdag 10 november 2009 20:44 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Precies!
Netwerk had een van de anti-vaccinatie-goeroe's in de uitzending en daarnaast een medewerker van de gezondheidsraad.
Ik heb absoluut niets met zulke hysterische anti-mensen die in elke actie van de overheid een vorm van genocide zien en ben in zo'n discussie helemaal voor het verhaal van de gezondheidsraad.
Als ik echter zo'n moeder hoor praten herken ik mijzelf daarin, met dezelfde vragen.
Ik heb in mijn hoofd ook telkens het (scheve) vergelijk met de medicatie die in de jaren zestig werd gebruikt om (de kans op) zwangerschap te verbeteren, maar later enorme negatieve gevolgen bleek te hebben.
Het betreft hier natuurlijk een heel ander iets op een heel ander vlak, in een heel andere tijdgeest, maar toch kan ik me niet aan de indruk (en angst) onttrekken dat dit medicijn nog te nieuw is om echt veilig te verklaren.
ze zeggen hetzelfe natuurlijk... Vaccinatie kan altijd bijwerkingen geven, voor het grootste gedeelte zullen dat milde bijwerkingen zijn (en dat zijn nou eenmaal negatieve bijwerkingen), zoald pijn op de injectieplek of roodheid, of misselijkheid en duizeligheid maar er zijn inderdaad ook zeldzame ernstigere bijwerkingen mogelijk (anafylactische shock door een allergie bijv.). Ik denk dat niemand dat ontkentquote:Op donderdag 12 november 2009 10:35 schreef nummer_zoveel het volgende:
Het brengt je ook aan het twijfelen, zo hoor je minister Klink op tv zeggen dat er alleen lichte bijwerkingen zijn en dan lees je Fuente's post weer dat ze daar op het CB weer niet zeker van zijn.
Ze weten het zelf allemaal niet lijkt het wel.
Dat dusquote:Op donderdag 12 november 2009 10:40 schreef Diaan73 het volgende:
nummer_zoveel, onze arts zegt dat elke vaccinatie risico's met zich mee kan brengen, ook de reguliere vaccinaties die in veel gevallen als vanzelfsprekend worden gegeven. Volgens hem is dat bij deze niet anders. Dat er iets "overblijft" van de vaccinatie is kleiner dan dat de kinderen Mexicaanse griep krijgen, in welke vorm dan ook.
Het is niet dat ze niet zkeer zijn, je kúnt gewoon geen garanties geven. bij geen enkele inenting. dat wordt normaal gesproken gewoon geaccepteerd door mensen, maar nu zit iedereen ineens in de hoogste boom erover...quote:Op donderdag 12 november 2009 10:35 schreef nummer_zoveel het volgende:
Het brengt je ook aan het twijfelen, zo hoor je minister Klink op tv zeggen dat er alleen lichte bijwerkingen zijn en dan lees je Fuente's post weer dat ze daar op het CB weer niet zeker van zijn.
Ze weten het zelf allemaal niet lijkt het wel.
Sinds maandag.quote:Op donderdag 12 november 2009 11:35 schreef trui het volgende:
chacama sinds wannneer heeft je schoonmoeder de griep?
http://infectiousdiseases(...)ger-than-thought.htmquote:In two new studies, researchers found that some people infected with H1N1 kept shedding virus much longer than the 7 days that people with seasonal flu shed virus - even up to 12 days in one study. What are the details and what exactly does this mean in real terms?
“Viral shedding” refers to the release (“excretion” in medical terms) of live virus from an infected host.
This lengthy period of viral shedding may mean that the CDC recommendations to stay isolated from people until you are symptom-free for 24 hours are not long enough, as people may still be contagious after this time. In fact, it now looks like people may be contagious for 3 or more days after their fever breaks.
It also looks like people may still be shedding virus after they are treated with Tamiflu, however, people who did not receive Tamiflu were contagious longer.
chacama, maar hier staat toch juist ook dat die besmettelijkheid al eerder over kan zijn? vraag gewoon of ze niet wil komen zolang ze de klachten heeft.quote:Op donderdag 12 november 2009 13:08 schreef Pvoesss het volgende:
U blijft besmettelijk tot ongeveer zes dagen na het begin van deze verschijnselen. Als de klachten al eerder zijn verdwenen ben u al eerder niet meer besmettelijk.
En ja, ik snap dat fouten altijd voor kunnen komen enzo. Maar toch.quote:Bejaarden krijgen foute vaccinatie
AMSTERDAM - Elf bewoners van verpleeghuis Amaris Theodotion in Laren zijn donderdag naar een ziekenhuis gebracht nadat er iets fout was gegaan met hun vaccinatie.
In plaats van het vaccin tegen de Mexicaanse griep kregen ze per abuis insuline ingespoten.
"Het ziet ernaar uit dat een verpleegkundige niet goed op de etiketten van de ampullen heeft gekeken", zegt directeur van het verzorgingstehuis Rachel Mak. "Maar wat er precies is misgegaan wordt nog onderzocht. We vinden het allemaal verschrikkelijk."
Bij de elfde vaccinatie werd de blunder ontdekt en werd een arts geroepen. De slachtoffers zijn ter observatie naar het Tergooiziekenhuis in Blaricum vervoerd, waar hun bloedsuikerspiegel in de gaten wordt gehouden.
Mak hoopt ze vrijdag weer te verwelkomen in Laren. "De insuline kan weliswaar nare consequenties hebben als je het niet tijdig ontdekt, maar we waren er snel bij", zegt de directeur. "Er zijn waarschijnlijk geen blijvende gevolgen."
In het verpleeghuis verblijven 218 bejaarden. De gemiddelde leeftijd is 83 of 84. Op andere afdelingen verliep de vaccinatie probleemloos.
Oh nee, het zal mij niet tegenhouden hoor. Dit kan altijd gebeuren. Stom, maar helaas... Ik denk dat die verpleegkundige zichzelf ook echt wel voor haar kop slaat. Het blijft mensenwerk toch?quote:Op donderdag 12 november 2009 21:18 schreef Jarno het volgende:
Ja, weetje, en de enige manier om dit soort risico's te vermijden is dus niet laten vaccineren. Dan weet ik zeker dat men niet de verkeerde spuit kan pakken of dat mijn dochter niet de verkeerde reactie op een beperkt getest vaccin krijg. Maar hoe moet ik dat nou afzetten tegen het risico om mexicaanse griep te krijgen (en en ernstig ziek of erger van te worden)?.
quote:Op donderdag 12 november 2009 14:14 schreef kL0j00h het volgende:
Je wordt helemaal gek van de theorietjes. Er gaan zelfs verhalen dat er een chip in je gespoten wordt![]()
Maar als ouder moet je de keuze maken. Als je alle verhalen naast elkaar legt, dan hoop je uiteindelijk de juiste keuze te maken.
Als je van al die verhalen dan iets moet kiezen, dan kies je (wij tenminste wel) het verhaal van je dokter, verloskundige en andere mensen die er (als het goed is) verstand van hebben.
Dat heeft ons uiteindelijk over de streep getrokken en morgen laten wij ons vaccineren.
Ja, ik zelf ook. Dit omdat mijn vrouw meer dan 6 maanden zwanger is.
Want als je alle spookverhalen moet geloven dan gaan we allemaal dood.![]()
Wij hebben ons heel erg goed laten informeren en 'denken' dat dit de juiste beslissing is.
Je weet het toch niet....
Ben ik de enige die denkt 'Uhuh'quote:Op donderdag 12 november 2009 21:50 schreef Jarno het volgende:
Om even aan te geven waarom ik denk dat inenten over 2, 3 weken wel eens mosterd na de maaltijd zou kunnen zijn:
http://www.telegraaf.nl/g(...)_Venray__.html?p=6,1
quote:Op donderdag 12 november 2009 22:29 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ben ik de enige die denkt 'Uhuh'
Een middelbare school... dat is feest natuurlijk, iedereen met ook maar een beetje een kuchje belt zich ziek natuurlijk.![]()
Maar ja, het zou idd wel eens wat laat kunnen zijn...![]()
Dat wel.
Volgens een kennis die bij het RIVM werkt:quote:Op vrijdag 13 november 2009 07:53 schreef chacama het volgende:
[..]maar inderdaad het zou weleens te laat kunnen komen die vacinatie. Ben benieuwd hoe het zal gaan verlopen allemaal.
Hier wordt Maud 27 november gevacineerd. Wrs. in de brandweerkazerne, maar het kan ook de sporthal worden.
Weet iemand trouwens of ie bij kinderen ook in 2x gegeven wordt. Want dat zou betekenen dat ze eigenlijk pas eind december goed imuum zijn voor de MG.
quote:Ook met alleen het eerste deel bouwen de mensen die gevaccineerd zijn al heel veel immuniteit op (er zijn zelfs mensen die vinden dat 1 vaccin genoeg zou zijn, maar met 2 is de bescherming nog weer veel beter).
Nu heerst de mexicaanse en in januari verwachten ze de "gewone" griepgolf. Zo vertelt mijn huisartsenpraktijk het.quote:Op vrijdag 13 november 2009 09:11 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik hoorde dat de huisarts hier denkt dat de griepgolf over 4 weken alweer voorbij is.Terwijl ik ook meen gehoord te hebben dat de piek pas in januari is.
tsja weet je, als je niet laat enten omdat het "toch te laat is" en de griep houdt langer aan of er komt een tweede golf overheen... dat weet je nooit zeker...quote:Op donderdag 12 november 2009 21:50 schreef Jarno het volgende:
Om even aan te geven waarom ik denk dat inenten over 2, 3 weken wel eens mosterd na de maaltijd zou kunnen zijn:
http://www.telegraaf.nl/g(...)_Venray__.html?p=6,1
Dat bericht betrof alleen de provincie Utrecht.quote:Op vrijdag 13 november 2009 10:42 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
Maar wat ik begreep is dat de ggd nu klaar is voor 5000 vaccinaties per dag op 8 locaties door het hele land
Oke, dat stond er op teletekst echt niet bij!! Ik vond het al zo raar!quote:Op vrijdag 13 november 2009 11:07 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Dat bericht betrof alleen de provincie Utrecht.
http://www.ggdmn.nl/pool/(...)0voor%20kinderen.pdf
Maar je vertrouwd wel al die paranoïde mensen met complot theorietjes op allerlei fora?! Dit gaat niet over 1 dokter, maar over meerdere doktoren die al maanden overleg voeren met elkaar.quote:Op donderdag 12 november 2009 22:23 schreef Popples het volgende:
[..]
zelfs dokters maken blunders of weten niet waar ze het over hebben qua medicatie.
ik heb al heel wat blunders meegemaakt.
dus ik vertrouw geen ene dokter meer.
En anders je na die griepprik in alu-folie wikkelen!quote:Op vrijdag 13 november 2009 13:08 schreef kL0j00h het volgende:
[..]
Maar je vertrouwd wel al die paranoïde mensen met complot theorietjes op allerlei fora?! Dit gaat niet over 1 dokter, maar over meerdere doktoren die al maanden overleg voeren met elkaar.
nou ik neem van niemand wat aan. niet van internet en niet van dokters.quote:Op vrijdag 13 november 2009 13:08 schreef kL0j00h het volgende:
[..]
Maar je vertrouwd wel al die paranoïde mensen met complot theorietjes op allerlei fora?! Dit gaat niet over 1 dokter, maar over meerdere doktoren die al maanden overleg voeren met elkaar.
dan neem ik bij deze niks van jou aan, als je dat niet erg vindtquote:Op vrijdag 13 november 2009 13:41 schreef Popples het volgende:
[..]
nou ik neem van niemand wat aan. niet van internet en niet van dokters.
de overheid al helemaal niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kwak
quote:Op vrijdag 13 november 2009 13:57 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
dan neem ik bij deze niks van jou aan, als je dat niet erg vindt![]()
http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdieping/article2910929.ece/Wetenschap__overheid__industrie___twijfel_.html
typishc voorbeeld van de ontwikkeling genoemd in dit artikel (bij de reacties staan overigens weer genoeg voorbeelden van het soort mensen waar het over gaat)
spoiler want offtopicSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Hulde voor deze post kwak. Ik zou het niet beter kunnen zeggen inclusief je spoiler.
volgende week, kijk even op de site van de ggd van jouw regio, daar staat het.quote:Op vrijdag 13 november 2009 13:28 schreef Raissa het volgende:
Wanneer krijg je voor de kids tussen 6 maanden en 4 jaar een oproep?
Hoezo 'jammer'?quote:Op vrijdag 13 november 2009 14:17 schreef willempjewever het volgende:
[..]
volgende week, kijk even op de site van de ggd van jouw regio, daar staat het.
mijn vrouw heeft 2 dagen geleden de mex. prik gehad en geen bijwerkingen ofzo gehad. Ik heb nog gevraagd of ik ook mocht, maar dat wilde de dokter niet. Ik moet 2 weken wachten. Dan gaan mjin zoon van 2 en ik naar de ggd toe om de prik te halen.
Onze baby van 3 weken willen we ook een prik geven, maar dat mag ook niet. Jammer, had het zo gedaan als het kon.
Precies wat onze ha zei.quote:Op vrijdag 13 november 2009 14:29 schreef bikinistringding het volgende:
Wij prikken definitief niet. Net met onze huisarts overlegd, dit kwam eruit.
De kans op complicaties bij gewoon gezonde kindjes is echt heel klein, in ons geval kan het middel erger zijn dan de kwaal.
Hier dus een goed overwogen en overlegd "nee".
Jammer omdat we nu 1 kind hebben dat niet geprikt is en de rest van het gezin wel. Als het goedgekeurd was voor baby's had ze ook een prik gekregen.quote:
Dat vind ik een wat voorbarige conclusie.quote:Op vrijdag 13 november 2009 14:36 schreef willempjewever het volgende:
Ook denk ik dat we nu elk jaar een prik moeten hebben omdat deze prik niet een jaar lang beschermd (of wellicht wel, op de site van rivm.nl staat dat ze niet weten hoe lang de bescherming is).
nou, het is geen conclusie, nog een vraagstuk waar ik mee zit. Maar dat wordt nog wel bekendgemaakt.quote:Op vrijdag 13 november 2009 14:45 schreef nummer_zoveel het volgende:
Dat vind ik een wat voorbarige conclusie.
Ja ik snap je helemaal.quote:Op vrijdag 13 november 2009 14:36 schreef bikinistringding het volgende:
Ja Nicole, het gaat bij ons om een persoonlijke situatie. Niet dat iedereen nu gaat roepen dat mijn huisarts afraadt om kinderen in te enten, NEE, na overleg hebben wij besloten dat in onze situatie niet enten een verantwoorde keuze is.
[..]
http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdieping/article2910929.ece/Wetenschap__overheid__industrie___twijfel_.html
typishc voorbeeld van de ontwikkeling genoemd in dit artikel (bij de reacties staan overigens weer genoeg voorbeelden van het soort mensen waar het over gaat)
spoiler want offtopicSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
![]()
![]()
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit griep heb gehad.quote:Op vrijdag 13 november 2009 15:01 schreef willempjewever het volgende:
[..]
nou, het is geen conclusie, nog een vraagstuk waar ik mee zit. Maar dat wordt nog wel bekendgemaakt.
en hopelijk dit jaar geen griep voor mij, krijg gemiddeld om de 3 jaar griep en heb het vorig jaar al anderhalve week gehad en dat was wel weer even genoeg... dus deze slaan we over met behulp van de ggd (hoop ik)
Nou worden er in dat artikel ook genoeg redenen gegeven wáárom mensen een bepaald wantrouwen hebben. Het komt niet zomaar uit de lucht vallen natuurlijk. Als je bezuiniging op regelwijziging op zorgstelsel stapelt gaan mensen vanzelf een keer mieren.quote:Op vrijdag 13 november 2009 13:57 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
spoiler want offtopic[off-topic]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heel TRU wordt bevolkt door dit soort wichelroede lopende mafketels. Scientology is er groot mee geworden. Die types zag je vroeger nooit, want ze communiceerden alleen met zelfgestencilde blaadjes die vrijwel niemand bereikten. Tegenwoordig heeft iedereen op internet een eigen roeptoeter en kun je gillen wat je wil. Dat is ok, maar het zorgt ook voor een uitholling van autoriteit. Vaak is dat niet erg, soms zelfs wel nuttig, maar met zaken als volksgezondheid is het meer dan kwalijk. Inderdaad: de arrogantie van sommigen die denken het beter te weten dan hele teams van wetenschappers die jaaarenlang op dit soort zaken studeren....![]()
[/off-topic]We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
de redenen die worden gegeven zijn redenen dat mensen wantrouwend kunnen worden, níet gegronde redenen voor dat wantrouwen. dat is het belangrijke verschil.quote:Op vrijdag 13 november 2009 15:56 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nou worden er in dat artikel ook genoeg redenen gegeven wáárom mensen een bepaald wantrouwen hebben. Het komt niet zomaar uit de lucht vallen natuurlijk. Als je bezuiniging op regelwijziging op zorgstelsel stapelt gaan mensen vanzelf een keer mieren.
precies.quote:Op vrijdag 13 november 2009 16:29 schreef Vivi het volgende:
Ik heb idd ook een beetje de indruk dat de hysterie alleen maar gevoedt wordt door de beschikking over internet. Ik heb ook een beetje een kriegelig gevoel van mensen die besluiten de prik niet te geven op basis van allerhande complottheorieen. Ik bedoel; wat voor belang zou de overheid er in vredesnaam bij hebben om de toekomstige generatie te vergiftigen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |