abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68087003
Israel - Hamas de oorlog deel 58

• Israël is van start gegaan met nieuw offensief in Gaza
  • Israël start nieuw offensief in Gaza (deel 2)
  • Israël start nieuw offensief in Gaza #3
  • Israël start nieuw offensief in Gaza #4
  • Israël start nieuw offensief in Gaza #5
  • Israel start nieuw offensief in Gaza deel 6
  • Israel start nieuw offensief in Gaza deel 7
  • Israel - Hamas de oorlog deel 8
  • Israel - Hamas de oorlog deel 9
  • Israel - Hamas: de oorlog deel 10
  • Israel - Hamas: de oorlog deel 11
  • Israel - Hamas: de oorlog deel 12
  • Israel - Hamas de oorlog deel 13
  • Israel - Hamas de oorlog deel 14
  • Israël - Hamas de oorlog deel 15 -grondoffensief begonnen..
  • Israël - Hamas de oorlog deel 16 - Grondoorlog van start
  • Israël - Hamas de oorlog deel 17 - Gaza onder vuur
  • Israël - Hamas de oorlog deel 18 - Chaos in Gaza
  • Israël - Hamas de oorlog deel 19- en we gaan vrolijk verder
  • Israel - Hamas. De oorlog. Deel 21 alweer
  • Israel - Hamas. De oorlog. Deel 22: Dood en verderf
  • Israel en Hamas. De Oorlog. Deel 23: Gevechten in Gaza-Stad
  • Israel en Hamas. De Oorlog.Deel 24: Een hele vieze oorlog...
  • Israel - Gaza [deel 25]
  • Israel - Hamas de oorlog deel 26 - The last stand!
  • Israel - Hamas de oorlog deel 27 - Lief zijn tussen 12 en 3!
  • Israël - Hamas de oorlog deel 28 - Escalatie?
  • Israël - Hamas de oorlog deel 29 - Met witte fosfor.
  • Oorlog Israel en Gaza [30] - If you tolerate this..
  • Oorlog Israel vs Hamas #31- verstand vs emoties
  • Israel - Hamas de oorlog deel 31 - Einde in zicht?
  • Israël - Hamas deel 33 - Het conflict gaat de derde week in
  • Israël - Hamas deel 34 - Live op Ramattan tv
  • Israël - Hamas deel 35 - Live beeld uit Gaza
  • Israël - Hamas deel 36 - Oorlog in Gaza
  • Israël - Hamas deel 37 - Betrouwbare bronnen
  • Israël - Hamas deel 38 - Fosfor in Overvloed
  • Israël - Hamas deel 39 - Zware gevechten in Gaza
  • Israël - Hamas deel 40 - Nog geen eind in zicht..
  • Israël - Hamas deel 41 - Zinloos Geweld
  • Israel - Hamas de oorlog deel 42 - Waar IDF Hamas elimineert
  • Israël - Hamas deel 39 - Zware gevechten in Gaza
  • Israël - Hamas deel 40 - Nog geen eind in zicht..
  • Israël - Hamas deel 41 - Zinloos Geweld
  • Israel - Hamas de oorlog deel 42 - Waar IDF Hamas elimineert
  • Israël - Hamas deel 43 - Hamas werkt naar een bestand
  • Israël - Hamas deel 44 - Hopes rise for an end to conflict
  • Israel vs Hamas # 45 met het eind in zicht?
  • Israël - Hamas #46 Waar de Arabieren stelling nemen
  • Israël - Hamas deel 47 Israël en Hamas onbuigzaam
  • Israël - Hamas #48 - Israël staakt het vuren!
  • Israël - Hamas #49 - Hamas staakt het vuren!
  • Israël - Hamas #50 - De nasleep
  • Israel-Hamas nr 53. As van het Kwaad of Heilig Land?
  • Israel & omstreken #56: Na de oorlog, wat nu?
  • Israel en de bezette gebieden #57: Post war

Bron: http://www.haaretz.com/hasen/spages/ShTickers.html

• http://english.aljazeera.net/HomePage
  • http://www.haaretz.com/
  • http://www.irna.ir/en/
  • http://news.google.nl/
  • http://edition.cnn.com/
  • http://www.jpost.com/
  • http://news.bbc.co.uk/
  • http://www.sky.com/skynews/home
  • http://www.foxnews.com/
  • http://abcnews.go.com/
  • http://today.reuters.com/news/home.aspx
  • http://www.israelnationalnews.com/
  • http://www.detelegraaf.nl
  • http://www.nos.nl

- Geen expliciete foto's direct plaatsen, maar door middel van een link naar de foto verwijzen (liefst met waarschuwing). - Bij het citeren van nieuwsberichten graag bronvermelding, liefst door een directe link naar de bron.

Nog even de herinnering om van deze topics geen plakboek te maken vol met foto's en videofragmenten die niks toevoegen. Bloederige en schokkende afbeeldingen ook niet direct hier plaatsen, maar via een link, voorzien van een waarschuwing. Dank voor de medewerking.

- Bij het citeren van nieuwsberichten graag bronvermelding, liefst door een directe link naar de bron.

- Emoties kunnen soms hoog oplopen, maar laat jezelf niet verleiden om anderen te kwetsen of te beledigen. Meld misstanden in NWS-feedback of via een topic-report; ga het niet hier lopen uitvechten. Dank voor de medewerking.

Live beelden hier te vinden.

De OP is hier te vinden!

Voor de statistieken van de oorlog: Statistieken : Oorlog Hamas - Israël !

[ Bericht 49% gewijzigd door Frutsel op 17-04-2009 09:35:08 (plaatjes gefixt) ]
  • Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_68091941
    Maar goed: laten we hierover doorgaan dan:
    quote:
    Op woensdag 15 april 2009 19:53 schreef Slappy het volgende:

[..]

Wie heeft er dan recht op het land?Moeten we Amerika ook terug geven aan de Indianen
    Goede vraag: moeten we het gestolen land in Israel teruggeven aan de Palestijnen?
    Moeten we heel Amerika teruggeven aan de indianen?
    Moeten we Liberia teruggheven aan de lokalen?
    Moeten we de import uit Australië halen?
    Mogen we de Turken terug naar centraal-Azië jagen?
    Mogen de Kelten de Angelen en Saksen verjagen?
    Mogen de joden de Romeinen naar huis sturen?
    Mogen de Kanaänieten de joden terugjagen?
    Mag Esau zijn eerstgeboorterecht terugeisen?
    Mag Ismael zijn eerstgeboorterecht opeisen?
    Mag Abraham op zijn oorspronkelijke plaats gewezen worden?

Dat klinkt allemaal wat demagogisch, dus een positievere vraagstelling:
    wat geeft iemand het recht om een plaats zijn of haar thuis te noemen?
    Op welke manieren verwerft iemand op een geaccepteerde manier een eigendomsrecht?

Kopen, krijgen, erven, maken, verdienen, vinden, ontfutselen, afdreigen, stelen, roven, veroveren, bezetten, sluipen, of nog andere denkbare methoden.
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_68092480
    Tja, feit is dat het in alle gevallen water onder de brug is, niet meer terug te draaien ..
    het zou alleen fijn zijn als het bestaansrecht van de mensen die al eeuwen in die regio gewoond hebben eindelijk eens erkend wordt
    pleased to meet you
    pi_68093366
    quote:
    Op donderdag 16 april 2009 23:30 schreef Kees22 het volgende:

Dat klinkt allemaal wat demagogisch, dus een positievere vraagstelling:
    wat geeft iemand het recht om een plaats zijn of haar thuis te noemen?
    Op welke manieren verwerft iemand op een geaccepteerde manier een eigendomsrecht?
    Ja, dat is dus ontzettend moeilijk om te zeggen. En misschien ook wel een beetje irrelevant, want feit is dat iedereen nu is waar ze zijn, en ze zullen niet weggaan. Beter kan een vreedzame oplossing voor de territoriale conflicten worden gezocht, het liefst met de gedachte van zelfbeschikkingsrecht in het achterhoofd.
    אין מקום כמו ארץ ישראל
    pi_68093391
    quote:
    Op donderdag 16 april 2009 23:45 schreef moussie het volgende:
    Tja, feit is dat het in alle gevallen water onder de brug is, niet meer terug te draaien ..
    het zou alleen fijn zijn als het bestaansrecht van de mensen die al eeuwen in die regio gewoond hebben eindelijk eens erkend wordt
    Je conclusie is juist, maar komt iets te snel.

Ik wil dat mensen eens serieus nadenken over de vraag, wat nou echt acceptabele methoden zijn om bezit te verwerven.
    Wat zou jij nou zelf accepteren als iemand iets wat jij hebt, zou willen verwerven? Welk gedrag is nog acceptabel voor jou?
    En waartoe zou jij bereid zijn om iets te verwerven dat je graag wilde hebben? Hoe lang zou je jezelf nog kunnen aankijken in de spiegel?

En, wetend dat niet iedereen zich aan de regels van jouw eigenbelang houdt, welke inbreuken zou je nog acceptabel vinden? Bijvoorbeeld: heling is strafbaar, maar iets dat gestolen is te goeder trouw kopen, is niet strafbaar. En er zijn regels (in het Nederlands recht tussen burgers) dat als iemand zijn recht van overpad 30 jaar niet meer gebruikt, dat recht vervalt.

Maar laten we nou eerst eens eerlijk nadenken over de vraag, onder welke voorwaarden jij zelf bereid bent eigendom af te staan en onder welke voorwaarden jij zelf bereid bent eigendom te verwerven.
    pi_68093469
    quote:
    Op vrijdag 17 april 2009 00:19 schreef Nam_Soldier het volgende:

[..]

Ja, dat is dus ontzettend moeilijk om te zeggen. En misschien ook wel een beetje irrelevant, want feit is dat iedereen nu is waar ze zijn, en ze zullen niet weggaan. Beter kan een vreedzame oplossing voor de territoriale conflicten worden gezocht, het liefst met de gedachte van zelfbeschikkingsrecht in het achterhoofd.
    Dat is een deel van de waarheid. Want de situatie in het Midden-Oosten is niet statisch, maar dynamisch.
    De gedachte van zelfbeschikkingsrecht verbiedt de illegale nederzettingen van Israel op de bezette Westoever. Maar als die nederzettingen er eenmaal staan, kan gezegd worden dat die zelfbeschikkingsrecht hebben. Dat is dus in feite gewoon landjepik. Gewoon veroveren, dus.
    pi_68093885
    quote:
    Op vrijdag 17 april 2009 00:26 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat is een deel van de waarheid. Want de situatie in het Midden-Oosten is niet statisch, maar dynamisch.
    De gedachte van zelfbeschikkingsrecht verbiedt de illegale nederzettingen van Israel op de bezette Westoever. Maar als die nederzettingen er eenmaal staan, kan gezegd worden dat die zelfbeschikkingsrecht hebben. Dat is dus in feite gewoon landjepik. Gewoon veroveren, dus.
    Ik keur dat ook niet goed, ik heb in het vorige deel ook al aangegeven.
    אין מקום כמו ארץ ישראל
    pi_68094001
    quote:
    Op vrijdag 17 april 2009 00:53 schreef Nam_Soldier het volgende:

[..]

Ik keur dat ook niet goed, ik heb in het vorige deel ook al aangegeven.
    Dat is te simpel.
    Wat is dan het noodzakelijke gevolg?
    pi_68094055
    quote:
    Op donderdag 16 april 2009 23:45 schreef moussie het volgende:
    wie ontkent hen bestaansrecht?
    Anti-globalisten aller landen verenigt u!
    bron
    Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
    pi_68094104
    quote:
    Op vrijdag 17 april 2009 01:06 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

wie ontkent hen bestaansrecht?
    Israel. En zijn bewoners. Legaal en illegaal.
    pi_68094125
    quote:
    Op vrijdag 17 april 2009 01:08 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Israel. En zijn bewoners. Legaal en illegaal.
    En vice versa.
    God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
    pi_68094180
    Bestaansrecht? Als in het recht om te leven en te ademen? Wordt ze dat ontzegd?
    bron
    pi_68094189
    Is er iemand die serieus antwoord geeft op mijn vraag of blijft het bij verkapte tvp's?
    pi_68094198
    quote:
    Op vrijdag 17 april 2009 01:14 schreef PhysicsRules het volgende:
    Bestaansrecht? Als in het recht om te leven en te ademen? Wordt ze dat ontzegd?
    Het bestaansrecht van Palestina staat wel degelijk ter discussie in Israël. Ter vergelijking: veel Palestijnen stellen het bestaansrecht van Joden in Palestina/Israël ter discussie .
    God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
    pi_68094201
    Laat ik het herformuleren: volgens Van Dale betekent bestaansrecht 'reden van bestaan'. Dat lijkt me een begrip dat je niet aan mensen maar aan dingen koppelt.

Dus mijn vraag moet eigenlijk zijn, wat verstaat Moussie onder de term bestaansrecht in deze context.

edit:
    wat je denk ik bedoelt in zelfbeschikkingsrecht. Dit zijn twee totaal verschillende zaken die gevaarlijk zijn om door elkaar te halen. Zelfs als Israel het zelfbeschikkingsrecht van de Palestijnen zou ontkennen (dat ze ter principale niet doen), dan nog is dat geen ontkenning van het bestaansrecht van Palestijnen (hetgeen riekt naar genocidale beschuldigingen...)

[ Bericht 41% gewijzigd door PhysicsRules op 17-04-2009 01:21:58 ]
    bron
    pi_68094229
    quote:
    Op vrijdag 17 april 2009 01:15 schreef Kees22 het volgende:
    Is er iemand die serieus antwoord geeft op mijn vraag of blijft het bij verkapte tvp's?
    Sorry, ik was even afgeleid door moussie's woordkeuze.

Het is volgens mij sowieso riskant om burgerlijk recht 1-op-1 te vertalen naar internationaal recht. Als is het maar omdat er geen centraal gezag is dat het internationaal recht handhaaft. De VN doet natuurlijk een poging, maar is uiteindelijk een politiek lichaam.

[ Bericht 0% gewijzigd door PhysicsRules op 17-04-2009 01:31:22 (typo :X) ]
    bron
    pi_68094377
    quote:
    Op vrijdag 17 april 2009 01:19 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Sorry, ik was even afgeleidt door moussie's woordkeuze.

Het is volgens mij sowieso riskant om burgerlijk recht 1-op-1 te vertalen naar internationaal recht. Als is het maar omdat er geen centraal gezag is dat het internationaal recht handhaaft. De VN doet natuurlijk een poging, maar is uiteindelijk een politiek lichaam.
    Dat is waar, maar probeer eens wat.
    pi_68094527
    quote:
    Op vrijdag 17 april 2009 01:16 schreef PhysicsRules het volgende:
    Laat ik het herformuleren: volgens Van Dale betekent bestaansrecht 'reden van bestaan'. Dat lijkt me een begrip dat je niet aan mensen maar aan dingen koppelt.

Dus mijn vraag moet eigenlijk zijn, wat verstaat Moussie onder de term bestaansrecht in deze context.

edit:
    wat je denk ik bedoelt in zelfbeschikkingsrecht. Dit zijn twee totaal verschillende zaken die gevaarlijk zijn om door elkaar te halen. Zelfs als Israel het zelfbeschikkingsrecht van de Palestijnen zou ontkennen (dat ze ter principale niet doen), dan nog is dat geen ontkenning van het bestaansrecht van Palestijnen (hetgeen riekt naar genocidale beschuldigingen...)
    Lastig lezen, mag ik wel zeggen.
    Taal-, interpunctie-, type- en spelfouten maken je bijdrage erg lastig te lezen.

Ik begrijp dat jij vindt dat Israel het zelfbeschikkingsrecht van de Palestijnen niet ontkent en zelfs als het dat wel zou doen, ontkent het nog niet het bestaansrecht van de Palestijnen.

Klopt jouw idee wel?
    pi_68094652
    Wat betreft eigendom van grond. Er is een verschil tussen het eigendom door personen en eigendom door staten, ook wel soevereiniteit genoemd. Zeker in het verleden, voor de opkomst van het nationalisme in de 19e eeuw, werd eigendom door staten eigenlijk alleen bepaald door de vraag aan wie de grondeigenaar belasting betaalde. Vandaag woon je in Frankrijk en morgen en Duitsland omdat er 100km verderop een veldslag heeft plaatsgevonden.

Terzijde: een staat heeft rechten die uitgaan boven de grondeigenaar zelf. Onteigening van grond gebeurt ook in Nederland, en de compensatie die je ervoor krijgt is ook hier niet altijd jofel.

De vraag die je stelt zijn dus volgens mij twee vragen:
  • Vanuit een burgerrechtelijk perspectief is de vraag wie eigenaar van een stuk grond is.
  • Vanuit staatsrechtelijk perspectief is dus de vraag: wanneer mag je als staat soevereiniteit over een stuk grond uitoefenen.

Om dit nu toe te spitsen op Israël:
    De eerste vraag is vooral van belang in de periode van voor 1948: in die tijd is de grond waarop joodse nederzettingen zijn gebouwd volgens de toen en daar geldende wetten legaal verkregen. Eigendom van deze grond is dus vanuit burgerrechtelijk perspectief correct.

De tweede vraag is relevant voor de grond waarover Israël soevereiniteit uitoefent. Binnen de grenzen van voor 1967 is die soevereiniteit evident. Buiten deze grenzen is deze onduidelijk. Het vreemde geval doet zich namelijk voor dat er momenteel geen enkele staat is die soevereiniteit claimt over Gaza en de Westbank. Ook Israël niet. Dit laatste geeft een opmerkelijke paradox. Als Israël het land zou annexeren zouden de nederzettingen aan legitimiteit winnen, maar dit zou het Palestijnse streven naar zelfbeschikking de nek omdraaien. Dit geeft te denken waarom Israël dit nooit gedaan heeft.

tot zover mijn gedachtekronkels om 2 uur 's nachts, morgen verder

[ Bericht 0% gewijzigd door PhysicsRules op 17-04-2009 01:56:28 ]
  • Anti-globalisten aller landen verenigt u!
    bron
    pi_68094699
    quote:
    Op vrijdag 17 april 2009 01:41 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Lastig lezen, mag ik wel zeggen.
    Taal-, interpunctie-, type- en spelfouten maken je bijdrage erg lastig te lezen.
    Ik maak in mijn haast wel eens type-fouten, maar deze bijdrage was volgens mij correct, maar te ingewikkeld geformuleerd. Ik zal proberen me helderder uit te drukken.
    quote:
    Ik begrijp dat jij vindt dat Israel het zelfbeschikkingsrecht van de Palestijnen niet ontkent en zelfs als het dat wel zou doen, ontkent het nog niet het bestaansrecht van de Palestijnen.

Klopt jouw idee wel?
    Via onder andere de Oslo-akkoorden heeft Israël het zelfbeschikkingsrecht van de Palestijnen erkent. Het ontkennen van het bestaansrecht van Palestijnen is niet aan de orde.
    bron
    pi_68094745
    quote:
    Op vrijdag 17 april 2009 01:01 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat is te simpel.
    Wat is dan het noodzakelijke gevolg?
    De kolonisten moeten zich neerleggen bij een Palestijnse overheersing of zich terugtrekken binnen Israëls wettelijke grens. En oh ja, als de Palestijnen dan zo graag oost-Jeruzalem willen hebben dan moeten zij Israëliërs ook vrije doorgang geven naar Hebron.
    אין מקום כמו ארץ ישראל
      † In Memoriam † vrijdag 17 april 2009 @ 05:53:27 #22
    21290 NorthernStar
    Insurgent
    pi_68095573
    quote:
    Israel turns back 250 tons of truckloads of food

Israeli troops manning the land Al-Ojah checkpoint in Central Sinai sent back 13 truckloads of 250 tons of flour dispatched by the Egyptian Red Crescent to Gaza Strip on Thursday.
    quote:
    Aid Rots Outside Gaza

Flour, pasta, sugar, coffee, chocolate, tomato sauce, lentils, date bars, juice, chickpeas, blankets, hospital beds, catheter tubes and other humanitarian- based items are all sitting in at least eight storage points in and around Al- Arish, a city in North Sinai approximately 50 kilometres from Gaza's border.
    Ik zou zo graag eens een lid van de Israelische regering voor de camera hierover ondervraagt zien worden.

Met geen mogelijkheid kan men zich op "veiligheid" beroepen voor het weigeren van voedsel en medicijnen.

Het enige wat overblijft is collectieve straf. Dat is ook precies wat het is.

En dan heb je hier mensen die ook nog beweren dat de Palestijnen hun zelfbeschikkingsrecht niet ontkent wordt... mijn hemel. Israel bepaalt elke gram voedsel die Gaza in komt! En niemand mag Gaza in of uit! Het is moeilijk een grotere inbreuk op zelfbeschikking voor te stellen.
    pi_68095927
    quote:
    Op vrijdag 17 april 2009 05:53 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

[..]

Ik zou zo graag eens een lid van de Israelische regering voor de camera hierover ondervraagt zien worden.

Met geen mogelijkheid kan men zich op "veiligheid" beroepen voor het weigeren van voedsel en medicijnen.

Het enige wat overblijft is collectieve straf. Dat is ook precies wat het is.

En dan heb je hier mensen die ook nog beweren dat de Palestijnen hun zelfbeschikkingsrecht niet ontkent wordt... mijn hemel. Israel bepaalt elke gram voedsel die Gaza in komt! En niemand mag Gaza in of uit! Het is moeilijk een grotere inbreuk op zelfbeschikking voor te stellen.
    Schokkend inderdaad. Heb je het artikel zelf eigenlijk goed gelezen, want wat je schrijft komt niet overeen met in ieder geval het tweede artikel:
    quote:
    Three months after the end of the war, much of the aid has either rotted or been irreparably damaged as a result of both rain and sunshine, and Egypt's refusal to open the Rafah crossing.
    Blijkbaar zijn de Egyptenaren ook niet al te blij met Hamas, maar dat wisten we al.
    bron
    pi_68097358
    Maar waarom worden Palestijnen eigenlijk overal uitgekotst?Ik bedoel Egypte kan het geen moer schelen ook Libanon interesseert het niet.Iran tja die stuurt wapens maar blijkbaar zijn ze daar ook niet welkom.
    Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
      Moderator vrijdag 17 april 2009 @ 09:38:21 #25
    8781 crew  Frutsel
    pi_68097646
    quote:
    Op vrijdag 17 april 2009 09:26 schreef Slappy het volgende:
    Maar waarom worden Palestijnen eigenlijk overal uitgekotst?Ik bedoel Egypte kan het geen moer schelen ook Libanon interesseert het niet.Iran tja die stuurt wapens maar blijkbaar zijn ze daar ook niet welkom.
    Je vergeet Jordanië
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')