Waarom zou je dat niet als een schuld mee tellen?quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:03 schreef Xcalibur het volgende:
Ik heb nog nooit schulden gehad
Ik tel een hypotheek niet mee als schuld trouwens....
Omdat je een eerlijke vergelijking wilt maken met de TSquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:05 schreef jogy het volgende:
[..]
Waarom zou je dat niet als een schuld mee tellen?
Oh, je woning heeft geen waarde dan?quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:06 schreef Anne het volgende:
Ik heb 94.000,00 euro schuld. De helft van de hypotheek.
Nee je bent allebei hoofdelijk aansprakelijkquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:06 schreef Anne het volgende:
Ik heb 94.000,00 euro schuld. De helft van de hypotheek.
Toch heeft je woning in spé waarde, sowieso heeft de grond waarde, anders had je geen hypotheekquote:
Activa - Passiva verhaal.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:05 schreef jogy het volgende:
[..]
Waarom zou je dat niet als een schuld mee tellen?
Daar heb je gelijk in.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:08 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Nee je bent allebei hoofdelijk aansprakelijk. Dus als jij kaal bent en een kip dan plukken ze je andere helft!
Niet helemaal waar, als ik dood ben, plukken ze maar de helft bij mijn partner hoorquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:08 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Nee je bent allebei hoofdelijk aansprakelijk. Dus als jij kaal bent en een kip dan plukken ze je andere helft!
Als je dood bent ben je geen kale kip maar een dode kip!quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:09 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Niet helemaal waar, als ik dood ben, plukken ze maar de helft bij mijn partner hoor
Misschien hebben die mensen wel een lening om een studie te betalen en hebben ze geen studieschuld.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:02 schreef Farenji het volgende:
Als ik zo om me heen kijk lijk ik bijna de enige te zijn. Iedereen leeft maar op de pof. Hypotheken, al dan niet dubbel of driedubbel, leningen, creditcardschulden, op afbetaling kopen... Ik heb dat nooit prettig gevonden en gelukkig heb ik altijd wel goed met geld om kunnen gaan.
Hoeveel schulden heb jij?
Klopt, maar dan nog halen ze geen geld bij mij vandaagquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:13 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als je dood bent ben je geen kale kip maar een dode kip!
Dan heb ik geen schuld. (De waarde van de woning in spé is hoger geschat dan onze schuld).quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:09 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Toch heeft je woning in spé waarde, sowieso heeft de grond waarde, anders had je geen hypotheek
quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:15 schreef Anne het volgende:
[..]
Dan heb ik geen schuld. (De waarde van de woning in spé is hoger geschat dan onze schuld).
Bullshit, schuld is schuld. Je mag aannemen dat tegen over een PL ook waarde staat. En de laatste maanden hebben wel bewezen dat huizenprijzen niet per definitie stijgen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:06 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Omdat je een eerlijke vergelijking wilt maken met de TS
Anders krijg je het appels en peren verhaal
Bij een lening van 700 euro per maand is dat ¤8400 per jaar.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:17 schreef Goover het volgende:
4 jaar maximaal lenen bij de IB-groep. Reken maar uit...
quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:14 schreef online het volgende:
[..]
Misschien hebben die mensen wel een lening om een studie te betalen en hebben ze geen studieschuld.
Dat loopt snel op want het is samengesteld interest en gaat al lopen de maand volgend op uitbetaling.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:37 schreef DanieTheron het volgende:
Edit: exclusief rente (maar dat is te verwaarlozen volgens mij)
En? Ik had het ook over een vergelijking met de woning van de TS (huur) in dat opzicht heb ik geen schuld, zelfs overwaarde.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:23 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Bullshit, schuld is schuld. Je mag aannemen dat tegen over een PL ook waarde staat. En de laatste maanden hebben wel bewezen dat huizenprijzen niet per definitie stijgen.
Goed voornemen!quote:
Wel bullshit. Hij vraagt naar je schulden en niet naar de overwaarde die er wellicht tegenover staat. Overwaarde is namelijk pas daadwerkelijk waarde als je de boel verkocht hebt. Je schuld is een stukje reëlerquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:42 schreef Rekkie het volgende:
[..]
En? Ik had het ook over een vergelijking met de woning van de TS (huur) in dat opzicht heb ik geen schuld, zelfs overwaarde.
Dus niks bullshit!
Liever 'schuld' in de vorm van een hypotheek dan maandelijks de hypotheek van een ander af te lossenquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:48 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wel bullshit. Hij vraagt naar je schulden en niet naar de overwaarde die er wellicht tegenover staat. Overwaarde is namelijk pas daadwerkelijk waarde als je de boel verkocht hebt. Je schuld is een stukje reëler
quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:49 schreef Alistair het volgende:
[..]
Liever 'schuld' in de vorm van een hypotheek dan maandelijks de hypotheek van een ander af te lossen
Wie mag dat aannemen? De bank in ieder geval niet! Bovendien, wat zou daar tegenover kunnen staan dat 'redelijk' waarde vast is of zelfs meer waard dan de PLquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:23 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Bullshit, schuld is schuld. Je mag aannemen dat tegen over een PL ook waarde staat. En de laatste maanden hebben wel bewezen dat huizenprijzen niet per definitie stijgen.
On topic. 27.500 hypothecaire schuld op een stukje grond met een vakantiewoning.
Dat ik liever mijn eigen hypotheek aflos en daarna een huis heb dat van mijzelf is dan dat ik maandelijks huur betaal zodat de verhuurder straks een huis heeft waar jij voor hebt betaaldquote:
Tja, hier wordt nu ook maar aangenomen dat tegenover een hypotheek ALTIJD een hogere waarde staat. Ga even aan de mensen die een executieverkoop hebben meegemaakt vragen of ze die mening delen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:52 schreef Alistair het volgende:
[..]
Wie mag dat aannemen? De bank in ieder geval niet!
De laatste maanden blijkt dat ook een huis niet zo waardevast is.quote:Bovendien, wat zou daar tegenover kunnen staan dat 'redelijk' waarde vast is of zelfs meer waard dan de PLEen auto, caravan?
Nee, vind ik niet!quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:48 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wel bullshit. Hij vraagt naar je schulden en niet naar de overwaarde die er wellicht tegenover staat. Overwaarde is namelijk pas daadwerkelijk waarde als je de boel verkocht hebt. Je schuld is een stukje reëler
Fijn voor je. Ik betaal liever 375 euro huur dan de rente voor de bank. Nog los van het feit dat een gelijkwaardige woning me minimaal 1000 euro in de maand hypotheek zou kosten.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:53 schreef Alistair het volgende:
[..]
Dat ik liever mijn eigen hypotheek aflos en daarna een huis heb dat van mijzelf is dan dat ik maandelijks huur betaal zodat de verhuurder straks een huis heeft waar jij voor hebt betaald
Das fijn, maar wat jij vind was de vraag niet. Nogmaals, de 'overwaarde' van je huis is leuk in theorie.quote:
Fijn voor je. Ik betaal liever 100 euro meer voor een eigen woning die veel groter is dan de hypotheek voor een ander te betalen en mijn geld gewoon weg te gooien.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Fijn voor je. Ik betaal liever 375 euro huur dan de rente voor de bank. Nog los van het feit dat een gelijkwaardige woning me minimaal 1000 euro in de maand hypotheek zou kosten.
In Nederland is er een vreemd systeem dat mensen zonder enige vorm van aanbetaling een huis kunnen kopen dus wat dat betreft heb je gelijk! Hier (Londen) krijg je niet zomaar meer dan 90% van de waardequote:Op vrijdag 10 april 2009 16:54 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Tja, hier wordt nu ook maar aangenomen dat tegenover een hypotheek ALTIJD een hogere waarde staat. Ga even aan de mensen die een executieverkoop hebben meegemaakt vragen of ze die mening delen.
[..]
De laatste maanden blijkt dat ook een huis niet zo waardevast is.
En jij na 40 jaar huren nog steeds NIETS hebtquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Fijn voor je. Ik betaal liever 375 euro huur dan de rente voor de bank. Nog los van het feit dat een gelijkwaardige woning me minimaal 1000 euro in de maand hypotheek zou kosten.
In Nederland tot 125%. Nog los van de kosten koper.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:57 schreef Alistair het volgende:
[..]
In Nederland is er een vreemd systeem dat mensen zonder enige vorm van aanbetaling een huis kunnen kopen dus wat dat betreft heb je gelijk! Hier (Londen) krijg je niet zomaar meer dan 90% van de waarde
De prijsdaling is alleen pas een maand of 3 ingezet itt de UK.quote:In Nederland valt de daling van de huizenprijzen nog alles mee. Ik geloof 6% het afgelopen jaar. Iedereen die dus voor 2006 heeft gekocht heeft theoretisch nog altijd overwaarde
Uiteraard krijg je nooit een eerlijke prijs bij executieverkoop.
Zoals gezegd, niemand raakte in paniek toen de huizenprijzen 4% of meer per jaar stegen. Dus zoals al eerder gezegd heeft theoretisch een grote groep mensen die enkele jaren geleden een huis kocht al een overwaarde (mits geen absurde top-hypotheek)quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:59 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
In Nederland tot 125%. Nog los van de kosten koper.
[..]
De prijsdaling is alleen pas een maand of 3 ingezet itt de UK.
Bullshit, de kosten die ik elke maand bespaar zou ik prima kunnen opsparen. Voordat het breakeven point bereikt is met 2% huurverhoging per jaar zijn we tientallen jaren verder. Naast de voordelen op belastingen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:59 schreef Alistair het volgende:
[..]
En jij na 40 jaar huren nog steeds NIETS hebt
De verhuurder is een stichting zonder winst oogmerk en maakt op mijn huis zeker geen winst. Hij kan net de rente afbetalen.quote:Mooie 'pensioenpot' voor de verhuurder. Die lacht zich suf, heeft een afbetaald huis en jij helemaal niets
Ik denk dat er meer een grote groep is met een absurde top-hypotheek dan dat er een grote groep is met overwaarde.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:02 schreef Alistair het volgende:
[..]
Zoals gezegd, niemand raakte in paniek toen de huizenprijzen 4% of meer per jaar stegen. Dus zoals al eerder gezegd heeft theoretisch een grote groep mensen die enkele jaren geleden een huis kocht al een overwaarde (mits geen absurde top-hypotheek)
Wie weet! Ik begrijp overigens ook niet dat je zulke absurde percentages 'aflossingsvrij' kunt hebbenquote:Op vrijdag 10 april 2009 17:03 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik denk dat er meer een grote groep is met een absurde top-hypotheek dan dat er een grote groep is met overwaarde.
Maximaal 50% volgens mij.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:05 schreef Alistair het volgende:
[..]
Wie weet! Ik begrijp overigens ook niet dat je zulke absurde percentages 'aflossingsvrij' kunt hebben
ja het gebeurt te makkelijk.. zonder enige moeite kun je een telefoontje plegen en 500 euro in de maand bijlenen. als na 4 jaar je stufi op is ga je automatisch 800 euro bijlenen... het zijn echt belachelijke bedragen maar ik ben er aan gewend, voel me er heel vaak kut over trouwens...quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:54 schreef Alistair het volgende:
[..]
Kun je zulke grote schulden maken bij de IBG
Kan me best voorstellen dat je daar behoorlijk de pleuris over in hebt! Het zijn nogal een bedragenquote:Op vrijdag 10 april 2009 17:09 schreef agentstarling het volgende:
[..]
ja het gebeurt te makkelijk.. zonder enige moeite kun je een telefoontje plegen en 500 euro in de maand bijlenen. als na 4 jaar je stufi op is ga je automatisch 800 euro bijlenen... het zijn echt belachelijke bedragen maar ik ben er aan gewend, voel me er heel vaak kut over trouwens...
Je pleegt toch zelf dat telefoontjequote:Op vrijdag 10 april 2009 17:09 schreef agentstarling het volgende:
[..]
ja het gebeurt te makkelijk.. zonder enige moeite kun je een telefoontje plegen en 500 euro in de maand bijlenen. als na 4 jaar je stufi op is ga je automatisch 800 euro bijlenen... het zijn echt belachelijke bedragen maar ik ben er aan gewend, voel me er heel vaak kut over trouwens...
quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:57 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Fijn voor je. Ik betaal liever 100 euro meer voor een eigen woning die veel groter is dan de hypotheek voor een ander te betalen en mijn geld gewoon weg te gooien.
Zal uiteindelijk toch de studie moeten afronden neem ik aan. Vaak is een bijbaantje niet genoeg om alle kosten te dekken.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:11 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Je pleegt toch zelf dat telefoontjeHoezo 'te makkelijk'?
Hoe lang woon jij daar dan al dat je zo weinig aan huur betaald? Ik neem aan dat je nu spreekt over een netto huurquote:Op vrijdag 10 april 2009 17:12 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]De gemiddelde prijs van deze woningen hier in de buurt zijn 280.000. Dat red je niet met 475,- per maand.
Dan heb je de verkeerde keuzes gemaakt. Waarom is iemand anders verantwoordelijk voor de schulden die je maakt? En als het zo noodzakelijk is voor studie, waarom heeft dan elke student geen schuld van 40K?quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:12 schreef Alistair het volgende:
[..]
Zal uiteindelijk toch de studie moeten afronden neem ik aan. Vaak is een bijbaantje niet genoeg om alle kosten te dekken.
hij is de slapquote:Op vrijdag 10 april 2009 17:11 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Je pleegt toch zelf dat telefoontjeHoezo 'te makkelijk'?
Ik ben de eerste bewoner in deze woning. Ik woon hier sinds mei 2000. en netto huurquote:Op vrijdag 10 april 2009 17:13 schreef Alistair het volgende:
[..]
Hoe lang woon jij daar dan al dat je zo weinig aan huur betaald? Ik neem aan dat je nu spreekt over een netto huur
Ik vind het wat kort door de bocht eigenlijk om te zeggen dat iemand dan een verkeerde keuze heeft gemaakt. Natuurlijk is een ieder zelf verantwoordelijk maar ik zie het punt wel dat het maken van schulden, vooral al op jonge leeftijd, eigenlijk te makkelijk is.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:13 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan heb je de verkeerde keuzes gemaakt. Waarom is iemand anders verantwoordelijk voor de schulden die je maakt? En als het zo noodzakelijk is voor studie, waarom heeft dan elke student een schuld van 40K?
Het ging mij even om de feitelijke huurprijs en niet dat er, eventueel, rekening is gehouden met huursubsidie.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:14 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik ben de eerste bewoner in deze woning. Ik woon hier sinds mei 2000. en netto huurIk betaal huur en daar zit gewoon alles in. Wat versta je onder bruto huur?
Een hypotheek geldt formeel als schuldquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:03 schreef Xcalibur het volgende:
Ik heb nog nooit schulden gehad
Ik tel een hypotheek niet mee als schuld trouwens....
Nou, het valt me wel op dat veel studenten vinden dat het een must is om op kamers te wonen om 'lekker onafhankelijk te zijn'. Tja.... daar hangt een prijskaartje aan. En als je liever in de kroeg hangt dan in de kroeg werkt wordt dat prijskaartje groter.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:16 schreef Alistair het volgende:
[..]
Ik vind het wat kort door de bocht eigenlijk om te zeggen dat iemand dan een verkeerde keuze heeft gemaakt. Natuurlijk is een ieder zelf verantwoordelijk maar ik zie het punt wel dat het maken van schulden, vooral al op jonge leeftijd, eigenlijk te makkelijk is.
Natuurlijk heeft niet iedere student eenzelfde grote schuld. De een kan thuis blijven wonen waar een ander een kamer moet huren om in redelijkheid te kunnen reizen naar school. De een doet langer over de studie dan de ander, etc.
Nee feitelijk huurprijs. Maar ik cheat wel, want deze woning is onderdeel van een stadvernieuwings project. Een huurder na mij gaat meer huur betalen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:17 schreef Alistair het volgende:
[..]
Het ging mij even om de feitelijke huurprijs en niet dat er, eventueel, rekening is gehouden met huursubsidie.
Volgens jouw redenatie is een hypotheekschuld ook pas een schuld als je een tekort hebt als je de boel verkocht hebt.... en is het dus op dit moment geen schuld.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:48 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Jawel, want die schuld moet ik elke maand rente over betalen. Net als over een doorlopend krediet.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:23 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Volgens jouw redenatie is een hypotheekschuld ook pas een schuld als je een tekort hebt als je de boel verkocht hebt.... en is het dus op dit moment geen schuld.
Precies. Ik geef toe dat een hypotheek zeer waarschijnlijk risico technisch gezien een gezondere schuld is dan een PL voor een vakantie van 2 weken.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:28 schreef Weazer het volgende:
natuurlijk is een hypotheekschuld een schuld, het feit dat daar bezittingen tegenover staan doet daar niets aan af
Ik heb begrepen dat je je studieschuld binnen 15 jaar moet aflossen, dus moet je het totaalbedrag delen door 15.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:37 schreef DanieTheron het volgende:
Bij een lening van 700 euro per maand is dat ¤8400 per jaar.
¤8400,- x 4 = ¤33.600 in totaal
Af te lossen in 30 jaar = ¤33.600 / 30 = ¤1120,- per jaar terugbetalen.
Oftewel zo'n ¤93,- per maand.
Moet lukken als je je studie succesvol afgerond hebt!
Lenen moet mogelijk blijven maar inderdaad minder makkelijk. Dwing degene maar tot het maken van keuzes. Geef maar minder ruimte en het 'feesten in de kroeg' zou daardoor financieel niet mogelijk moeten zijn.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou, het valt me wel op dat veel studenten vinden dat het een must is om op kamers te wonen om 'lekker onafhankelijk te zijn'. Tja.... daar hangt een prijskaartje aan. En als je liever in de kroeg hangt dan in de kroeg werkt wordt dat prijskaartje groter.
Maar je stelt dus voor dat de leningen maar minder makkelijk moeten worden. Maar net riep je nog dat studenten toch op de een of andere manier hun studie moeten financieren?
Nou ja, zolang jij er gebruik van kunt blijven maken lijkt me dat een goede zaak in jouw gevalquote:Op vrijdag 10 april 2009 17:23 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee feitelijk huurprijs. Maar ik cheat wel, want deze woning is onderdeel van een stadvernieuwings project. Een huurder na mij gaat meer huur betalen.
quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Een studieschuld van 80k. Hoe krijg je dat voor elkaar?quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:36 schreef popolon het volgende:
Ik weet 't niet precies. Een studieschuld van nog zo'n 30k (er is al 50k afgelost), een huis dat nu maar een paar dubbeltjes waard is maar voor mij juist heel veel waarde heeft. Kostte ook maar weinig dus dat valt dan weer mee. Autoschulden zijn er niet meer. Ok geen CC schulden trouwens.
Oftwel, ik mag niet klagen.
Klopt. Net zo'n discussie over beleggers die winst hebben als ze op winst staan,quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:48 schreef Swetsenegger het volgende:
Leuk al die regels erbij en ik snap je punt, maar het abnormale zit hem nog altijd in de mensen die die leningen aangaan, kortom zoek het eens in de opvoeding/gezond verstand van die mensen in plaats van nog meer regulering (al ben ik het deels met je eens qua beperkingen).quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:53 schreef Alistair het volgende:
Maar het ging mij meer om het lenen in het algemeen. Mensen kunnen op jonge leeftijd heel makkelijk kopen op afbetaling en krijgen met hetzelfde gemak een creditcard. De verleiding is vrij groot denk ik. Natuurlijk zijn dat keuzes maar iemand van 20 die net een jaar werkt en een auto op afbetaling heeft, een PC die in 2011 wordt betaald en de vakantie betaald met een creditcard vind ik abnormaal
Waarom hebben banken dan problemen? Het is echt niet alleen de hypotheekgever of de kredietaanvrager natuurlijk. De controle is zo geweldig dat het te makkelijk wordt gegeven aan mensen die het mogelijk niet eens kunnen terugbetalen. Ik denk dat er bij banken en dergelijke instellingen strenger moet worden gehandeld met het verstrekken van kredietquote:Op vrijdag 10 april 2009 18:44 schreef elcastel het volgende:
[..]
Leuk al die regels erbij en ik snap je punt, maar het abnormale zit hem nog altijd in de mensen die die leningen aangaan, kortom zoek het eens in de opvoeding/gezond verstand van die mensen in plaats van nog meer regulering (al ben ik het deels met je eens qua beperkingen).
Ik ging dan ook in op je voorbeeld dat jonge mensen te makkelijk lenen, ik heb het niet over hypotheken die in Nederland in mijn ogen redelijk goed afgeschermd zijn (als je ze er toch bijhaalt), dat is dus niet het probleem van de kredietcrisis.quote:Op vrijdag 10 april 2009 18:52 schreef Alistair het volgende:
Waarom hebben banken dan problemen? Het is echt niet alleen de hypotheekgever of de kredietaanvrager natuurlijk. De controle is zo geweldig dat het te makkelijk wordt gegeven aan mensen die het mogelijk niet eens kunnen terugbetalen. Ik denk dat er bij banken en dergelijke instellingen strenger moet worden gehandeld met het verstrekken van krediet
Over welke rentepercentages heb je het nu voor ik er weer in stink ? Want qua lenen kun jij als betrouwbare klant hele andere percentages regelen bij je bank dan iemand die met een krediet kaart of woekerlening gaat shoppen. Lenen hoeft in mijn ogen geen recht te zijn, je moet zorgen dat je plicht nakomt als je een verplichting aangaat, niet meer dan dat.quote:Rentepercentages zijn soms zo hoog omdat rekening wordt gehouden met een groep die nooit zal terugbetalen (en die groep lijkt alleen maar te groeien). Feitelijk betalen dan anderen voor de mensen die eigenlijk niet door een toetsing zouden moeten komen
In het kort ben ik van mening dat je in Nederland een te hoge hypotheek kunt krijgen, ook nog eens gedeeltelijk aflossingsvrij en zonder enige vorm van aanbetaling (deposit). Als de huizenmarkt flink zou dalen in Nederland hebben veel mensen een groot probleem. Helemaal als straks de rente weer (flink) gaat stijgen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:01 schreef elcastel het volgende:
[quote]Ik ging dan ook in op je voorbeeld dat jonge mensen te makkelijk lenen, ik heb het niet over hypotheken die in Nederland in mijn ogen redelijk goed afgeschermd zijn (als je ze er toch bijhaalt), dat is dus niet het probleem van de kredietcrisis.
Dan bedoel ik met name creditcards en maatschappijen als Primeline (als dat nog bestaat?).quote:Over welke rentepercentages heb je het nu voor ik er weer in stink ? Want qua lenen kun jij als betrouwbare klant hele andere percentages regelen bij je bank dan iemand die met een krediet kaart of woekerlening gaat shoppen. Lenen hoeft in mijn ogen geen recht te zijn, je moet zorgen dat je plicht nakomt als je een verplichting aangaat, niet meer dan dat.
Zolang het kan worden terugbetaald heb ik ook weinig medelijden. Maar ik ben bijvoorbeeld een fel tegenstander van de WSNPquote:Ik heb geen medelijden met mensen die zich 'overlenen', wél ben ik voor bepaalde grenzen, zoals mensen die niet 100% capabel zijn (de echte simpele zielen) of bij kinderen bijvoorbeeld.
Ik vind het hier wel meevallen, maar we hoeven het niet altijd eens te zijn. Als mensen door een dalende huizenmarkt in de problemen komen, dan zie ik dat nog altijd als hun probleem, je hoeft geen tophypotheek te nemen natuurlijk (al staat het erg interessant op feestjes wellicht).quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:06 schreef Alistair het volgende:
In het kort ben ik van mening dat je in Nederland een te hoge hypotheek kunt krijgen, ook nog eens gedeeltelijk aflossingsvrij en zonder enige vorm van aanbetaling (deposit). Als de huizenmarkt flink zou dalen in Nederland hebben veel mensen een groot probleem. Helemaal als straks de rente weer (flink) gaat stijgen.
Daar doel ik ook op, maar elk weldenkend mens leent niet bij maatschappijen als Primeline. Voor de rest vind ik dat iedereen er vrij in moet zijn (behalve de eerder genoemde groepen en misschien nog wat meer).quote:Dan bedoel ik met name creditcards en maatschappijen als Primeline (als dat nog bestaat?).
Daar ben ik niet genoeg van op de hoogte. Wat is je bezwaar dan ?quote:Zolang het kan worden terugbetaald heb ik ook weinig medelijden. Maar ik ben bijvoorbeeld een fel tegenstander van de WSNP
Wat ben je nu dan?quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:36 schreef popolon het volgende:
Ik weet 't niet precies. Een studieschuld van nog zo'n 30k (er is al 50k afgelost), een huis dat nu maar een paar dubbeltjes waard is maar voor mij juist heel veel waarde heeft. Kostte ook maar weinig dus dat valt dan weer mee. Autoschulden zijn er niet meer. Ok geen CC schulden trouwens.
Oftwel, ik mag niet klagen.
Het wordt een gemeenschappelijk probleem als dergelijke problematische schulden door de schouders van de gemeenschap moeten worden gedragen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:12 schreef elcastel het volgende:
Ik vind het hier wel meevallen, maar we hoeven het niet altijd eens te zijn. Als mensen door een dalende huizenmarkt in de problemen komen, dan zie ik dat nog altijd als hun probleem, je hoeft geen tophypotheek te nemen natuurlijk (al staat het erg interessant op feestjes wellicht).
Het zal je verbazen hoeveel 'kneuzen' er bij dergelijke maatschappijen lenen. Soms niet eens bewust omdat ze niet begrijpen dat ze via Dixons o.i.d. daar terecht zijn gekomenquote:Daar doel ik ook op, maar elk weldenkend mens leent niet bij maatschappijen als Primeline. Voor de rest vind ik dat iedereen er vrij in moet zijn (behalve de eerder genoemde groepen en misschien nog wat meer).
Het was destijds om mensen te helpen die 'buiten hun eigen schuld om niet meer uit de problemen konden komen'. Dat 'buiten de eigen schuld om' lijkt nagenoeg niet te worden getoetst.quote:Daar ben ik niet genoeg van op de hoogte. Wat is je bezwaar dan ?
Want?quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:57 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
jij hebt vast geen beste adviseur bij de bank gehad.
Ik niet maar m'n vrouw: PhD van de Pittsburgh University. Maar meer dan de helft is al afgelost.quote:Op vrijdag 10 april 2009 18:36 schreef DonPerignon het volgende:
[..]
Een studieschuld van 80k. Hoe krijg je dat voor elkaar?
Dat is waar, maar nogmaals in Nederland zie ik dit probleem nog niet zo. Kan nog komen horen, maar je hebt gelijk er is een grens.quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:16 schreef Alistair het volgende:
Het wordt een gemeenschappelijk probleem als dergelijke problematische schulden door de schouders van de gemeenschap moeten worden gedragen.
Klopt en om nu alles te gaan reguleren ... ik ben juist dat 'pamperen' een beetje zat. Mensen zijn het mede hierdoor niet meer gewend om zelf na te denken en dat gaat van kwaad naar erger. Dus laat ze maar op hun bek gaan denk ik dan, voor het nog verder naar binnen rot.quote:Het zal je verbazen hoeveel 'kneuzen' er bij dergelijke maatschappijen lenen. Soms niet eens bewust omdat ze niet begrijpen dat ze via Dixons o.i.d. daar terecht zijn gekomen
Ik ook, maar ze op straat zetten of aan hun lot overlaten is niet bepaald een goedkopere oplossing. Er zou ergens op een eerder punt een lampje moeten branden bij instanties, zoals bijvoorbeeld bij de BKR. Ik heb er geen beeld van hoeveel mensen er doorheen sijpelen, maar mensen die wel hersenen hebben maar ze niet gebruiken mag je gerust kaalplukken middels deurwaarders etc wat mij betreft (en uiteindelijk onder curatele stellen).quote:Het was destijds om mensen te helpen die 'buiten hun eigen schuld om niet meer uit de problemen konden komen'. Dat 'buiten de eigen schuld om' lijkt nagenoeg niet te worden getoetst. Waarom moet de gemeenschap dan dit soort mensen helpen door ze na 3 jaar 'schuldenvrij' te noemen (niet feitelijk maar de schulden zijn niet meer opeisbaar). Dat zijn mensen die van hun probleem 'ons' probleem maken en daar heb ik moeite mee
Lol, ik dacht even dat je dit topic ging aanhalen: huis te koop wegens relatie breukquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:53 schreef Alistair het volgende:
[..]
Dat ik liever mijn eigen hypotheek aflos en daarna een huis heb dat van mijzelf is dan dat ik maandelijks huur betaal zodat de verhuurder straks een huis heeft waar jij voor hebt betaald
Wat wil je horen? Gokken? Drugs? Piramidespelletje?quote:
quote:Op vrijdag 10 april 2009 20:40 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Wat wil je horen? Gokken? Drugs? Piramidespelletje?
Ja, dat kan allemaal.
Of ik zit maar wat te eikelen.
Wie zal het zeggen?
Maar t blijft veel geld.
Daar ben ik het wel mee eens. We zijn natuurlijk niet de schoolmeester die maar het handje blijft vasthoudenquote:Op vrijdag 10 april 2009 19:22 schreef elcastel het volgende:
Klopt en om nu alles te gaan reguleren ... ik ben juist dat 'pamperen' een beetje zat. Mensen zijn het mede hierdoor niet meer gewend om zelf na te denken en dat gaat van kwaad naar erger. Dus laat ze maar op hun bek gaan denk ik dan, voor het nog verder naar binnen rot.
Van mij mag je ze ook kaalplukken! Sterker nog, op straat zetten (zolang er geen kinderen in het spel zijn) vind ik ook geen probleem. Mensen moeten hun eigen verantwoording maar (leren te) dragenquote:Ik ook, maar ze op straat zetten of aan hun lot overlaten is niet bepaald een goedkopere oplossing. Er zou ergens op een eerder punt een lampje moeten branden bij instanties, zoals bijvoorbeeld bij de BKR. Ik heb er geen beeld van hoeveel mensen er doorheen sijpelen, maar mensen die wel hersenen hebben maar ze niet gebruiken mag je gerust kaalplukken middels deurwaarders etc wat mij betreft (en uiteindelijk onder curatele stellen).
Had je beter de levensverzekering op beide namen kunnen zetten, dan betaalt de ander niets als de ander doodgaat.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:09 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Niet helemaal waar, als ik dood ben, plukken ze maar de helft bij mijn partner hoor
En de rest in een eigen bedrijfquote:Op zaterdag 11 april 2009 11:41 schreef JumpingJacky het volgende:
+/- 4 ton, waarvan een kwart hypotheek ongeveer
Helemaal goed, u gaat door voor de koelkastquote:
Wat voor inkomen heb jij dat je bij zulke schulden ook nog zo'n dure auto financiert? Belangrijker; wat doe je eraan om van je schulden af te komen? Iemand als jij zou in mijn ogen namelijk nooit in de WSNP terecht mogen komenquote:Op zaterdag 11 april 2009 12:03 schreef ASroma het volgende:
58.300 euro schuld bij de IBG, studie nooit afgerond
2.000 euro creditcard schuld bij rabo: inmiddels geblokkeerd
1.500 euro creditcard schuld bij abn-amro: inmiddels geblokkeerd
2.500 euro creditcard schuld bij ING: inmiddels geblokkeerd
9.500 diverse gokschulden bij familieleden & vrienden
18.500 euro schuld bij verschillende financiers (lenen.nl,postkrediet,becam,dsb) ivm aanschaf plasma en andere noodzakelijke electronica, vernieuwde keuken en dakkapel.
1.750 euro bij de Wehkamp
450 bij kijkshop.nl
38.599 bij BMW financing services
12.000 doorlopend krediet bij DSB
3.500 verschillende betaalachterstanden ivm huur, water gas licht etc. etc.
en inmiddels op mijn nieuw geopende postbank rekening sta ik 560 euro rood.
Noodzakelijke electronicaquote:18.500 euro schuld bij verschillende financiers (lenen.nl,postkrediet,becam,dsb) ivm aanschaf plasma en andere noodzakelijke electronica
Anders is het leven behoorlijk uitzichtloos aan het worden voor hemquote:
Wie leest geloofd zalig, maar wat hier staat geloof ik niet en lijkt mij niet mogelijk omdat BKR het niet tot zover laten komen. Vooal die BMW financing services en leningen van 18.500 euro is wel erg fake en verzonnen.quote:Op zaterdag 11 april 2009 12:03 schreef ASroma het volgende:
18.500 euro schuld bij verschillende financiers (lenen.nl,postkrediet,becam,dsb) ivm aanschaf plasma en andere noodzakelijke electronica, vernieuwde keuken en dakkapel.
450 bij kijkshop.nl
En DSB geeft dan ook nog 12k aan doorlopend krediet terwijl lenen.nl en Becam al onderdeel zijn van DSBquote:Op zaterdag 11 april 2009 12:18 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Wie leest geloofd zalig, maar wat hier staat geloof ik niet en lijkt mij niet mogelijk omdat BKR het niet tot zover laten komen. Vooal die BMW financing services en leningen van 18.500 euro is wel erg fake en verzonnen.
Moah, ik denk dat er nog wel ergere gevallen dan hem zijn hoorquote:Op zaterdag 11 april 2009 12:30 schreef Thunder0x het volgende:
[..]
yeah right, als je schulden echt waren, zat je al onder de zoden
suikeroompje staat garant voor de schuldeisersquote:Op zaterdag 11 april 2009 12:30 schreef Thunder0x het volgende:
[..]
yeah right, als je schulden echt waren, zat je al onder de zoden
quote:
Kan nog veeeeel meer hoorquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:54 schreef Alistair het volgende:
[..]
Kun je zulke grote schulden maken bij de IBG
Als je adhv draagkrachtmeting slechts 7 euro hoeft terug te betalen zou ik me meer zorgen maken om je huidige job dan om de studieschuld, waar heb je al die jaren voor geleerd?quote:Op zaterdag 11 april 2009 12:51 schreef Gummibeer79 het volgende:
[..]
Kan nog veeeeel meer hoor
Maar ik moet het terug betalen hoor: nog geen 7 euro per maand(lang leve de draagkrachtmeting)
Dan ben jij in ieder geval het schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Zo zielig als je je handje moet ophouden bij je familie omdat je nog altijd niet in staat bent om voor jezelf te zorgenquote:Op zaterdag 11 april 2009 12:34 schreef ASroma het volgende:
[..]
suikeroompje staat garant voor de schuldeisersen jah ik heb een rijke familie, lekker puh
![]()
*mompelt iets over de brenninkmeijers
WTF, hoe krijgt iemand dat voor elkaar? 10 jaar over een studie doen en dan maandelijks 1000 euro lenen?quote:Op zaterdag 11 april 2009 13:55 schreef LoudGirl het volgende:
Het record aan IBG schulden dat ik heb gezien was ¤ 117.000,00 en die lag ook niet onder de groene zoden.
pfff waarom ben ik dan triest? omdat ik toevallig in de situatie zit waarin de hele familie gewoon financieel onafhankelijk is en ik als familielid daar dus aan mee profiteer? sorry hoor maar als je nooit zorgen om geld hoeft te maken hoef je je ook geen zorgen te maken hoe er mee om te gaanquote:Op zaterdag 11 april 2009 13:34 schreef Alistair het volgende:
[..]
Dan ben jij in ieder geval het schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Zo zielig als je je handje moet ophouden bij je familie omdat je nog altijd niet in staat bent om voor jezelf te zorgen
Leg me even uit hoe jij meeprofiteert van het geld dat je familie heeft. Want voorlopig zie ik bij jou alleen een rijtje fikse schulden staan. Als je meeprofiteerde, zou je wel in de plus staan, lijkt me zo.quote:Op zaterdag 11 april 2009 14:15 schreef ASroma het volgende:
[..]
pfff waarom ben ik dan triest? omdat ik toevallig in de situatie zit waarin de hele familie gewoon financieel onafhankelijk is en ik als familielid daar dus aan mee profiteer? sorry hoor maar als je nooit zorgen om geld hoeft te maken hoef je je ook geen zorgen te maken hoe er mee om te gaan
Je profiteert terwijl je zelf zegt dat je schulden hebt bij je familie? En als je zoveel geld hebt waarom betaal je dan gewoon niet ipv alles op afbetaling en leningen?quote:Op zaterdag 11 april 2009 14:15 schreef ASroma het volgende:
[..]
pfff waarom ben ik dan triest? omdat ik toevallig in de situatie zit waarin de hele familie gewoon financieel onafhankelijk is en ik als familielid daar dus aan mee profiteer? sorry hoor maar als je nooit zorgen om geld hoeft te maken hoef je je ook geen zorgen te maken hoe er mee om te gaan
Jij bent gewoon het equivalent van een volwassen man die zijn pis en poep nog niet kan ophouden en de hele boel onderpist en -schijt omdat hij zijn hele leven al luiers heeft gedragen en dus "niet zindelijk hoefde te worden".quote:Op zaterdag 11 april 2009 14:15 schreef ASroma het volgende:
[..]
op het moment dat de schuldeisers komen, wat dus al is voorgekomen, schiet een van de oudere familieleden dit voor (zo gaat het al generatie op generatie, wat de oudere familieleden hebben is ook maar geerfd geld) zie het als een soort van familie etiquette. Zo als mij lopen er nog 3-4 broers,zussen,neefjes,nichtjes rond, simpelweg omdat het kan.quote:Op zaterdag 11 april 2009 14:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Leg me even uit hoe jij meeprofiteert van het geld dat je familie heeft. Want voorlopig zie ik bij jou alleen een rijtje fikse schulden staan. Als je meeprofiteerde, zou je wel in de plus staan, lijkt me zo.
ik heb het geld niet, mijn familie heeft het geld. Indirect heb ik het geld dus wel...quote:Op zaterdag 11 april 2009 14:21 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je profiteert terwijl je zelf zegt dat je schulden hebt bij je familie? En als je zoveel geld hebt waarom betaal je dan gewoon niet ipv alles op afbetaling en leningen?
ik ruik hier een soort van jaloesie.....als jij met die uitleg die jij geeft genoegen neemt prima, nah goed je komt er vanzelf wel achter als je ooit de lotterij wint en dan x1000. Ik ben net 21 dus zo volwassen ben ik nou ook weer niet.quote:Op zaterdag 11 april 2009 14:25 schreef Farenji het volgende:
[..]
Jij bent gewoon het equivalent van een volwassen man die zijn pis en poep nog niet kan ophouden en de hele boel onderpist en -schijt omdat hij zijn hele leven al luiers heeft gedragen en dus "niet zindelijk hoefde te worden".
Je bent zielig omdat je afhankelijk bent van anderen en nog altijd niet voor jezelf kunt zorgen. Het is mij om het even of je familie al dan niet rijk is. Dat doet niets af aan het feit dat jij nog steeds niet volwassen genoeg bent blijkbaar om je eigen zaakjes te regelen!quote:Op zaterdag 11 april 2009 14:15 schreef ASroma het volgende:
[..]
kijk in jouw perceptie is dat zielig en ik kan volledig begrijpen dat je veel voldoening haalt uit het feit dat je voor je zelf kunt zorgen en het je burgelijke plicht is. In de contereien waar ik me begeef is dat allemaal maar bijzaak, geld is er genoeg en lang leve de lol staat hoog in het vaandel. Tuurlijk Ik zal mijzelf absoluut nog moeten bewijzen, ook in het zakelijk leven waarin de meeste familieleden zich begeven, maar dat is een leerprocess dat binnekort gestart zal worden. Neemt niet weg dat ik de afgelopen jaren lekker heb kunnen lamballen en wat volgens de meeste onder ons natuurlijk volledig ondenkbaar isquote:Op zaterdag 11 april 2009 14:49 schreef Alistair het volgende:
[..]
Je bent zielig omdat je afhankelijk bent van anderen en nog altijd niet voor jezelf kunt zorgen. Het is mij om het even of je familie al dan niet rijk is. Dat doet niets af aan het feit dat jij nog steeds niet volwassen genoeg bent blijkbaar om je eigen zaakjes te regelen!
Je bent zelfs te dom om met geld om te gaan als je er zo over kletst. Geen wonder dat je je studie niet hebt afgerond. Altijd maar je handje ophouden bij je familie als een klein schooiertje
Niet alleen in mijn ogen is dat zielig! Je komt voor wat dit onderwerp betreft over als een puber. Eigenlijk geef je me sterk de indruk dat er een jochie van 14 deze berichtjes aan het schrijven is. Geluk verder met je leven waarin je niets (meer) bent (dan een sloeber) zonder je familiequote:Op zaterdag 11 april 2009 15:00 schreef ASroma het volgende:
[..]
kijk in jouw perceptie is dat zielig en ik kan volledig begrijpen dat je veel voldoening haalt uit het feit dat je voor je zelf kunt zorgen en het je burgelijke plicht is. In de contereien waar ik me begeef is dat allemaal maar bijzaak, geld is er genoeg en lang leve de lol staat hoog in het vaandel. Tuurlijk Ik zal mijzelf absoluut nog moeten bewijzen, ook in het zakelijk leven waarin de meeste familieleden zich begeven, maar dat is een leerprocess dat binnekort gestart zal worden. Neemt niet weg dat ik de afgelopen jaren lekker heb kunnen lamballen en wat volgens de meeste onder ons natuurlijk volledig ondenkbaar is
zolang het equivalent van uitgaven en inkomsten nog altijd x10 uitslaat naar inkomsten zal er binnen de familie weinig van gezegd worden, we zijn niet compleet gek ofzo. Tis nu eenmaal zo dat als je veel geld heb je er makkelijker meer van maakt, misschien oneerlijk maar zo is het. En die 100k die ik misschien verbrasst heb in mijn prille leven is een schijntje als je oom bijvoorbeeld een nieuw zeiljacht koopt van 1,5 miljoen..... niet om op te scheppen...maar je begrijpt wat ik bedoelquote:Op zaterdag 11 april 2009 14:59 schreef Doopy-X- het volgende:
ASRoma, je bent een sneu persoon![]()
Er is een verschil tussen geen financiële zorgen omdat je uit een welgestelde familie komt en er maar op los leven en overal schulden maken omdat de familie garant staat.
Verders helemaal prima dat je familie zoveel geld heeft maar dat geeft niet het recht op zo asociaal te leven terwijl je het geld niet hebt. Als iedereen dat in je familie zou doen dan hadden jullie nu dat fortuin niet he Einstein
Je zet jezelf alleen maar meer voor schut hier op het forum. "Mijn oom heeft een bootje van 1,5 miljoen".quote:Op zaterdag 11 april 2009 15:04 schreef ASroma het volgende:
[..]
zolang het equivalent van uitgaven en inkomsten nog altijd x10 uitslaat naar inkomsten zal er binnen de familie weinig van gezegd worden, we zijn niet compleet gek ofzo. Tis nu eenmaal zo dat als je veel geld heb je er makkelijker meer van maakt, misschien oneerlijk maar zo is het. En die 100k die ik misschien verbrasst heb in mijn prille leven is een schijntje als je oom bijvoorbeeld een nieuw zeiljacht koopt van 1,5 miljoen..... niet om op te scheppen...maar je begrijpt wat ik bedoel
in jou ogen kan ik niet omgaan met geld, das allemaal prima hoorquote:Op zaterdag 11 april 2009 15:03 schreef Alistair het volgende:
[..]
Niet alleen in mijn ogen is dat zielig! Je komt voor wat dit onderwerp betreft over als een puber. Eigenlijk geef je me sterk de indruk dat er een jochie van 14 deze berichtjes aan het schrijven is. Geluk verder met je leven waarin je niets (meer) bent (dan een sloeber) zonder je familie
Jij komt er wel in het leven met zo'n wereldvreemde instellingquote:Op zaterdag 11 april 2009 15:04 schreef ASroma het volgende:
[..]
zolang het equivalent van uitgaven en inkomsten nog altijd x10 uitslaat naar inkomsten zal er binnen de familie weinig van gezegd worden, we zijn niet compleet gek ofzo. Tis nu eenmaal zo dat als je veel geld heb je er makkelijker meer van maakt, misschien oneerlijk maar zo is het. En die 100k die ik misschien verbrasst heb in mijn prille leven is een schijntje als je oom bijvoorbeeld een nieuw zeiljacht koopt van 1,5 miljoen..... niet om op te scheppen...maar je begrijpt wat ik bedoel
je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar dat gedrag wat jij vertoont is wellicht nog een stapje lager. Ik probeer argumenten aan te dragen en excuseer mijzelf daar zelfs voor. Jammer dat je je zo laat kennen...quote:Op zaterdag 11 april 2009 15:07 schreef Alistair het volgende:
[..]
Je zet jezelf alleen maar meer voor schut hier op het forum. "Mijn oom heeft een bootje van 1,5 miljoen".
What the fuck is dit voor basisschool gedragHeb je nou werkelijk zo'n plaat voor je smoel dat je zo dom reageert op anderen? Honestly, je bent nog kinderachtiger dan ik dacht. Alsof het iemand hier ook maar een seconde kan schelen of je familie er al dan niet warmpjes bij zit. Dit topic gaat niet over de familie van mensen maar over het individu of een gezin. Stakker
Je dwaalt af van het onderwerp 'geld' en je weet heus wel dat ik puur daar op doelde! Ja, in mijn ogen kun je niet omgaan met geld als je een dikke auto wilt rijden zonder dat je daar zelf de centjes voor heb. Hetzelfde geldt voor je plasma TV en je andere 'benodigdheden'. Later 'als je groot bent' begrijp je het misschien iets beterquote:Op zaterdag 11 april 2009 15:07 schreef ASroma het volgende:
[..]
in jou ogen kan ik niet omgaan met geld, das allemaal prima hoorIn ieder geval ben jij ook een stuk minder waard zonder je familie en dat geld voor elk mens, arm of rijk
als ik groot ben heb ik een erfenisquote:Op zaterdag 11 april 2009 15:11 schreef Alistair het volgende:
[..]
Je dwaalt af van het onderwerp 'geld' en je weet heus wel dat ik puur daar op doelde! Ja, in mijn ogen kun je niet omgaan met geld als je een dikke auto wilt rijden zonder dat je daar zelf de centjes voor heb. Hetzelfde geldt voor je plasma TV en je andere 'benodigdheden'. Later 'als je groot bent' begrijp je het misschien iets beter
eerste goeie opmerking in het hele topicquote:Op zaterdag 11 april 2009 15:08 schreef Doopy-X- het volgende:
[..]
Jij komt er wel in het leven met zo'n wereldvreemde instelling![]()
Als je maar onthoud dat financieel onafhankelijk zijn je niet gelukkig of een goed mens maakt
p.s. Ik snap niet dat de familie je dan niet gewoon een ton heeft gegeven om lekker op te maken ipv dat je nu overal diepe schulden hebt staan....
HOAX. BKR-toetsingen hadden je in dit geval allang belet deze schulden te kunnen maken.quote:Op zaterdag 11 april 2009 12:03 schreef ASroma het volgende:
450 bij kijkshop.nl
1 salaris, gehuwd, hypotheek die je verzamelinkomen drukt.quote:Op zaterdag 11 april 2009 13:16 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Als je adhv draagkrachtmeting slechts 7 euro hoeft terug te betalen zou ik me meer zorgen maken om je huidige job dan om de studieschuld, waar heb je al die jaren voor geleerd?
Ik heb geen familie. Maar wat is nu je puntquote:Op zaterdag 11 april 2009 15:07 schreef ASroma het volgende:
[..]
In ieder geval ben jij ook een stuk minder waard zonder je familie en dat geld voor elk mens, arm of rijk
En jij bent manager?quote:Op zaterdag 11 april 2009 19:58 schreef draaijer het volgende:
Alleen een hypotheek... Gelijk ook de grootste schuld die je volgens mij kan maken
quote:Op zaterdag 11 april 2009 15:07 schreef ASroma het volgende:
[..]
in jou ogen kan ik niet omgaan met geld, das allemaal prima hoorIn ieder geval ben jij ook een stuk minder waard zonder je familie en dat geld voor elk mens, arm of rijk
Ha ha haquote:
En hoe zie jij een positieve schuld?quote:Op zaterdag 11 april 2009 20:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb een negatieve schuld van ongeveer 259.000 euro
hypoquote:Op zaterdag 11 april 2009 22:17 schreef Sandyman het volgende:
[..]
En hoe zie jij een positieve schuld?
Nee, dat je denkt dat een hypotheek de grootste schuld is die je kan hebben.quote:Op zaterdag 11 april 2009 21:34 schreef draaijer het volgende:
[..]
Ha ha haja ja ook die moeten een hypotheek afsluiten.. Nou ja misschien alleen de slechte managers
Leuke titel wel dat 'manager'. Iets wat eigenlijk iedereen zich kan noemen.quote:
Waarom heb je dan schuld?quote:Op zondag 12 april 2009 12:26 schreef Steeven het volgende:
3K studieschuld bij IBG
5K schuld lening bank
Geen moeite om deze af te betalen... Financieel alles gelukkig op orde en gezond.
Auto onverwacht kapot, besloot om voor een duurzame auto te gaan, waar ik nog wat geld voor tekort kwam op dat moment.quote:
Waarom lossen jullie de IBG dan niet gewoon af? Ben je daar in ieder geval mee klaarquote:
Ik denk omdat de rente op een spaarrekening vaak hoger is dan de rente die de IBG vraagt.quote:Op zondag 12 april 2009 14:56 schreef Alistair het volgende:
[..]
Waarom lossen jullie de IBG dan niet gewoon af? Ben je daar in ieder geval mee klaar
Tegenwoordig is de rente op een spaarrekening niet meer zo hoog. Lijkt me een mooi moment om af te gaan lossen of in ieder geval een substantieel deelquote:Op zondag 12 april 2009 15:01 schreef Nizno het volgende:
[..]
Ik denk omdat de rente op een spaarrekening vaak hoger is dan de rente die de IBG vraagt.
Hmm, ik zou eventueel al kunnen beginnen met afbetalen van mijn studieschuld of alles zelf betalen maar het is denk ik pure luiheid wat mij tegenhoudt. Besides, het is lekker makkelijk en je kunt er nog een stuivertje extra mee verdienen om dat geleend geld op de beurs te gooien.quote:Op zondag 12 april 2009 15:03 schreef Alistair het volgende:
[..]
Tegenwoordig is de rente op een spaarrekening niet meer zo hoog. Lijkt me een mooi moment om af te gaan lossen of in ieder geval een substantieel deel
Vind het sowieso jezelf een beetje voor de gek houden. Alsof je een nette spaarrekening hebt maar tegelijktijd wetende dat er een bijna zelfde schuld tegenover staat
Maar er wordt aangegeven dat de spaarrekening hoger is. Dus waarom niet netjes de schulden wegwerken? Oh well, gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde in ons doen en laten
Werk je ook eigenlijk in Londen? Geleend geld gebruiken op de beurs vind ikzelf niet aan te radenquote:Op zondag 12 april 2009 16:45 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hmm, ik zou eventueel al kunnen beginnen met afbetalen van mijn studieschuld of alles zelf betalen maar het is denk ik pure luiheid wat mij tegenhoudt. Besides, het is lekker makkelijk en je kunt er nog een stuivertje extra mee verdienen om dat geleend geld op de beurs te gooien.
Ik heb de mogelijkheid gekregen om te werken, maar die heb ik niet aangenomen. Ook zonder dat werk heb ik toegang tot de bloomberg terminals. En ik vind het leuker om daar 5 dagen per week te zitten tussen een aantal masterstudenten en particuliere werknemers dan ergens als klein onderdeurtje bij een financiele instelling te werken.quote:Op zondag 12 april 2009 16:48 schreef Alistair het volgende:
[..]
Werk je ook eigenlijk in Londen? Geleend geld gebruiken op de beurs vind ikzelf niet aan te raden
Leuk dat je die mogelijkheid hebtquote:Op zondag 12 april 2009 16:50 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik heb de mogelijkheid gekregen om te werken, maar die heb ik niet aangenomen. Ook zonder dat werk heb ik toegang tot de bloomberg terminals. En ik vind het leuker om daar 5 dagen per week te zitten tussen een aantal masterstudenten en particuliere werknemers dan ergens als klein onderdeurtje bij een financiele instelling te werken.
En geleend geld op de beurs is natuurlijk voor iedereen keihard af te raden. Mits je beetje vertrouwen in jezelf hebt.
Rente IB is 4,17%, rente spaarrekening is 5%quote:Op zondag 12 april 2009 15:03 schreef Alistair het volgende:
[..]
Tegenwoordig is de rente op een spaarrekening niet meer zo hoog. Lijkt me een mooi moment om af te gaan lossen of in ieder geval een substantieel deel
Vind het sowieso jezelf een beetje voor de gek houden. Alsof je een nette spaarrekening hebt maar tegelijktijd wetende dat er een bijna zelfde schuld tegenover staat
Maar er wordt aangegeven dat de spaarrekening hoger is. Dus waarom niet netjes de schulden wegwerken? Oh well, gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde in ons doen en laten
We hebben het over relatief lage bedragen. 1 of 1,5% over 25.000 euro is niet zo'n enorm bedrag natuurlijk. Daarnaast zullen grote banken dergelijke rentes sowieso niet meer geven op dit moment. Maar begrijp me niet verkeerd hoor, jullie zullen vast doen wat jullie voor jullie zelf het beste achtenquote:Op zondag 12 april 2009 20:34 schreef exode het volgende:
[..]
Rente IB is 4,17%, rente spaarrekening is 5%![]()
Maar we betalen vooral nog niet af omdat we eerst maar eens moeten zien wat en wanneer de verzekering uit gaat betalen. Ons spaargeld gaat nogal hard nu.
Zodra dat geld binnen is, kijken we wat de rentes zijn en beslissen wat we doen. Overigens is het economisch gezien nog slimmer om het in het spaargedeelte van onze hypotheek te doen. Daar zit 5,6% rente op.
Onze spaarrente is toch echt 5%quote:Op zondag 12 april 2009 23:37 schreef Alistair het volgende:
[..]
We hebben het over relatief lage bedragen. 1 of 1,5% over 25.000 euro is niet zo'n enorm bedrag natuurlijk. Daarnaast zullen grote banken dergelijke rentes sowieso niet meer geven op dit moment. Maar begrijp me niet verkeerd hoor, jullie zullen vast doen wat jullie voor jullie zelf het beste achten
250 euro per jaar verdienen met niets doen, gewoon laten staan op 2 rekeningen ipv met de een de ander te tilgen? Ik vind dat helemaal niet stom.quote:Op zondag 12 april 2009 23:37 schreef Alistair het volgende:
[..]
We hebben het over relatief lage bedragen. 1 of 1,5% over 25.000 euro is niet zo'n enorm bedrag natuurlijk. Daarnaast zullen grote banken dergelijke rentes sowieso niet meer geven op dit moment. Maar begrijp me niet verkeerd hoor, jullie zullen vast doen wat jullie voor jullie zelf het beste achten
Erg slim ben je niet he. Je kunt in ieder hotel in elk plaatje op de wereld gaan bivakkeren.. en alsnog wereldvreemd zijn.quote:Op zaterdag 11 april 2009 15:12 schreef ASroma het volgende:
[quote]Op zaterdag 11 april 2009 15:08 schreef Doopy-X- het volgende:
[..]
Jij komt er wel in het leven met zo'n wereldvreemde instelling![]()
Als je maar onthoud dat financieel onafhankelijk zijn je niet gelukkig of een goed mens maakt
p.s. Ik snap niet dat de familie je dan niet gewoon een ton heeft gegeven om lekker op te maken ipv dat je nu overal diepe schulden hebt staan....
/quote]
wereldvreemd valt wel mee.... zullen we de bosatlas er even bijpakken? en dat laatste, tell me about it... jah je bent nog te jong blablabla etc. ook weer zo'n erecodewat dat betreft is het niet altijd makkelijk.
He een Amerikaan.quote:Op zaterdag 11 april 2009 12:03 schreef ASroma het volgende:
450 bij kijkshop.nl
Jij bent echt goed bezig man, ga zo dooooooooooooorquote:Op zaterdag 11 april 2009 12:03 schreef ASroma het volgende:
450 bij kijkshop.nl
quote:Op maandag 13 april 2009 21:04 schreef SarahD. het volgende:
[..]
Jij bent echt goed bezig man, ga zo dooooooooooooor!
Oef, dat vind ik ook wel veel hoor!quote:
Ik vrees eerlijk gezegd dat het al meer is.quote:Op maandag 13 april 2009 22:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Oef, dat vind ik ook wel veel hoor!
Welke studie gaat het om? (Niet dat het wat uitmaakt, maar het is pure interessequote:Op maandag 13 april 2009 22:53 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik vrees eerlijk gezegd dat het al meer is.
Waarsch. gaat er wel een deel af als ik straks mijn diploma haal.
Hoe dan ook het blijft een hoop geld.
Maak me er niet zo druk om. Geen BKR-notering, de IB-groep gaat me niet achter mijn broek aanzitten, ga het rustig terugbetalen.
Een talenstudiequote:Op maandag 13 april 2009 23:00 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Welke studie gaat het om? (Niet dat het wat uitmaakt, maar het is pure interesse)
quote:Op maandag 13 april 2009 23:15 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Een talenstudie
M.a.w. ik ben bij voorbaat kansloos
Nergens schrijf ik dat ik het 'stom' vind dus de eigen draai welke je eraan geeft is merkwaardigquote:Op maandag 13 april 2009 10:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
250 euro per jaar verdienen met niets doen, gewoon laten staan op 2 rekeningen ipv met de een de ander te tilgen? Ik vind dat helemaal niet stom.
Het spaargeld aan wat anders uitgeven en de schuld laten staan, dat is stom
Precies, 4 jaar lang maandelijks 1000¤ netto en je bent klaar ... Tering wat een geld, ik kan me niet voorstellen dat dit nodig was.quote:Op maandag 13 april 2009 22:53 schreef JohnDDD het volgende:
Maak me er niet zo druk om. Geen BKR-notering, de IB-groep gaat me niet achter mijn broek aanzitten, ga het rustig terugbetalen.
Wat ik heb gedaan is eerst de eerste vier jaar van mijn studerend leven verknallen door foute studies te kiezen en niet te studeren. Vervolgens ben ik maximaal gaan lenen om er niet bij te hoeven werken.quote:Op dinsdag 14 april 2009 06:43 schreef elcastel het volgende:
[..]
Precies, 4 jaar lang maandelijks 1000¤ netto en je bent klaar ... Tering wat een geld, ik kan me niet voorstellen dat dit nodig was.
Klopt niet helemaal, in het begin kon je maar iets van ¤ 500,- lenen geloof ik, ik ben later niet meer gaan lenen. Dan kom je rond de ¤ 25.000,- uit.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:37 schreef DanieTheron het volgende:
[..]
Bij een lening van 700 euro per maand is dat ¤8400 per jaar.
¤8400,- x 4 = ¤33.600 in totaal
Af te lossen in 30 jaar = ¤33.600 / 30 = ¤1120,- per jaar terugbetalen.
Oftewel zo'n ¤93,- per maand.
Moet lukken als je je studie succesvol afgerond hebt!
4 jaar lang kutten met studies.. De teringquote:Op dinsdag 14 april 2009 07:39 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Wat ik heb gedaan is eerst de eerste vier jaar van mijn studerend leven verknallen door foute studies te kiezen en niet te studeren. Vervolgens ben ik maximaal gaan lenen om er niet bij te hoeven werken.
Nodig? Ja en nee!
Lees zijn lijstje eens door.quote:Op maandag 13 april 2009 21:04 schreef SarahD. het volgende:
[..]
Jij bent echt goed bezig man, ga zo dooooooooooooor!
Ja nou om eerlijk te zijn ben ik twee jaar depressief thuis geweest (het tweede en derde studiejaar) maar toen bleef ik wel stufi krijgen zodat ik wat geld had om van te leven. Het vierde studiejaar loog ik tegen mijn moeder dat ik naar de uni ging maar ik ging nooit.quote:Op dinsdag 14 april 2009 09:36 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
4 jaar lang kutten met studies.. De tering
Hebben je ouders je geen trap voor je kloten gegeven om jou ff te laten stoppen met stuiteren om je na te laten denken wat je wilt? Een studiekeuzetest kost je misschien een paar honderd euro, maar bespaard je blijkbaar rond de ¤25.000,-...
Nodig? NEE! Lomp? JA!
95% van de studenten kan makkelijk naast zijn studie werken. De andere 5% is óf dermate gehandicapt, óf heeft geen tijd wegens hoog niveau sport of verplichtingen van school..
gast dit is fokquote:Op dinsdag 14 april 2009 13:49 schreef WRH het volgende:
over asroma: interessante post geschiedenis, waar ben je precies een ander persoon geworden eigenlijk?
je zegt nu wel hele andere dingen over jezelf / je achtergrond dan een tijdje geleden.
zelden zo'n hoop onzin bij elkaar gezien eigenlijk.
ook weer waar, zo had ik het nog niet bekeken.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:59 schreef ASroma het volgende:
[..]
gast dit is foknet als de media 80% entertainment en 20% feit, nu mag jij uitkiezen wat de feiten zijn en wat entertainment
![]()
het was wel grappig te zien hoe sommige lui erop in gingen, net alsof je zoveel schuld kan hebben, met 10 BKR noteringen nog niet in de schuldsanering lopen en nog meer leningen kunnen afsluiten....hmmm bij amerikaanse bankiers had het wel gekund, maar hier niet.........alhoewel de DSBquote:Op dinsdag 14 april 2009 14:06 schreef WRH het volgende:
[..]
ook weer waar, zo had ik het nog niet bekeken.
dank voor het entertainment!
gast, dit doet echt niemand naquote:Op zaterdag 11 april 2009 12:03 schreef ASroma het volgende:
58.300 euro schuld bij de IBG, ''studie'' nooit afgerond: Lui varken dat ik ben, zelfs werken met de stad op niveau 1 was me te moeilijk2.000 euro creditcard schuld bij rabo: inmiddels geblokkeerd: daar begon het al, ik wou dat ik 100 hersencellen had in plaats van 1/8 deel
1.500 euro creditcard schuld bij abn-amro: inmiddels geblokkeerd: met mijn zielig hoopje wormen in mijn hoofd, was ik genoodzaakt bloembollen te planten tussen de polen, ik kon er niet meer tegen
2.500 euro creditcard schuld bij ING: inmiddels geblokkeerd: daarom dacht ik zet een bedrijfje op, een bloembollenkwekerij met een baas/maneger/werkgever en werknemer in één, omdat ik niet kan tellen kon ik mezelf niet uitbetalen en moest ik lenen9.500 diverse gokschulden bij familieleden & vrienden: eigenlijk waren het geen gokschulden, maar ik heb al mijn lieve centen gestopt in die mooie straat met al die rooie lichtgevende raampjes met mooie dames
18.500 euro schuld bij verschillende financiers (lenen.nl,postkrediet,becam,dsb) ivm aanschaf plasma en andere noodzakelijke electronica, vernieuwde keuken en dakkapel: ik woon in de achterhoek, en daar leven ze nog een stukje terug in de tijd, zo kan ik vooruitlopen en toch een beetje populair zijn bij de buurt die alleen 1,2 en 3 hebben (ach ze hebben altijd yolanthe nog)
1.750 euro bij de Wehkamp: sinds kort heb ik vriendin, meegenomen uit lichtgevende rooie buurt, ze houd ervan verwend te worden
450 bij kijkshop.nl: ik moet me wel kunnen scheren
38.599 bij BMW financing services: ik heb geen rijbewijs, ik snap het allemaal ook niet meer
12.000 doorlopend krediet bij DSB: de laatste bank die mij in vetrouwen heeft durven nemen
3.500 verschillende betaalachterstanden ivm huur, water gas licht etc. etc.: mijn vriendin is erg lelijk, daarom komt het erg goed van pas dat het licht weet uitvalt
en inmiddels op mijn nieuw geopende postbank rekening sta ik 560 euro rood.: rood, the magic word, die mooie straat met mooie rooie raampjes en mooie dames
Haha.quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:11 schreef ASroma het volgende:
[..]
het was wel grappig te zien hoe sommige lui erop in gingen, net alsof je zoveel schuld kan hebben, met 10 BKR noteringen nog niet in de schuldsanering lopen en nog meer leningen kunnen afsluiten....hmmm bij amerikaanse bankiers had het wel gekund, maar hier niet.........alhoewel de DSB
ik had al zo'n ideequote:
Toch jammer dat je in WGR zit te posten en niet in ONZ...quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:59 schreef ASroma het volgende:
[..]
gast dit is foknet als de media 80% entertainment en 20% feit, nu mag jij uitkiezen wat de feiten zijn en wat entertainment
![]()
Je bent hoe dan ook een zielig mannetjequote:Op dinsdag 14 april 2009 13:59 schreef ASroma het volgende:
[..]
![]()
jaquote:Op dinsdag 14 april 2009 23:29 schreef ASroma het volgende:
ik sta 66.400 euro in de plus, ben ik nu nog steeds zo zielig?![]()
Zou wat zijn, als je zo 'automatisch' de WSNP in duiktquote:Op dinsdag 14 april 2009 14:11 schreef ASroma het volgende:
[..]
het was wel grappig te zien hoe sommige lui erop in gingen, net alsof je zoveel schuld kan hebben, met 10 BKR noteringen nog niet in de schuldsanering lopen en nog meer leningen kunnen afsluiten....hmmm bij amerikaanse bankiers had het wel gekund, maar hier niet.........alhoewel de DSB
ja, wat ervan overblijft als je alles betaald hebt is 0,0quote:Op dinsdag 14 april 2009 23:29 schreef ASroma het volgende:
ik sta 66.400 euro in de plus, ben ik nu nog steeds zo zielig?![]()
* Espabilado pakt de pek en verenquote:Op zaterdag 11 april 2009 12:03 schreef ASroma het volgende:
450 bij kijkshop.nl
Fok showbizzquote:
Toch echt hun eigen probleem als ze dat doen. Kan alleen maar lachen om zulke mensenquote:Op woensdag 15 april 2009 00:44 schreef sitting_elfling het volgende:
Btw, ik zie dat mensen reageren op het feit dat ik beleg met geleend geld, dit is dus niet aan te raden! Hoog risico en als je mis zit, zit je nog veel dieper in de schulden! Niet doen dus! Heb geen trek om weer een ander R&P topic te zien met mensen die hun volledige savings er door heen jassen.
Hangt er helemaal vanaf welk buitenland. Ik heb hier voor mij een lijstje met landen waar IBG incassoconnecties heeft. Ik herinner mij een incident in Mexico met een door IBG ingeschakeld kantoor en wat honkbalknuppels.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:11 schreef Drive-r het volgende:
Enkel nog 16k bij de IBG en die ben ik eigenlijk niet van plan terug te betalen in de komende jaren, zit toch in het buitenland.
Ik betaal wel iets af, maar het minimale omdat ik simpelweg geen inkomen heb in Nederland. Dus best prima eigenlijk.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:43 schreef LoudGirl het volgende:
[..]
Hangt er helemaal vanaf welk buitenland. Ik heb hier voor mij een lijstje met landen waar IBG incassoconnecties heeft. Ik herinner mij een incident in Mexico met een door IBG ingeschakeld kantoor en wat honkbalknuppels.
Maar waar zit dat in dan? Kan je uberhaupt zoveel lenen? Ik ben oprecht benieuwd. Niet vervelend bedoelt oid hoor.quote:Op donderdag 16 april 2009 14:08 schreef DaForZz het volgende:
Aan het eind van mijn studie heb ik een schuld van 50.000 euro wat niet kwijtgescholden wordt
Gewoon vol bijlenen, dat tikt snel aan. Je kunt in principe nog wel verder bij het IBG, zeker als je vervolgens niet binnen tien jaar afstudeert en dus ook je prestatie beurs bij je schuld komt...quote:Op donderdag 16 april 2009 14:26 schreef Bierie het volgende:
[..]
Maar waar zit dat in dan? Kan je uberhaupt zoveel lenen? Ik ben oprecht benieuwd. Niet vervelend bedoelt oid hoor.
Oi, ik was nog 80 euro vergeten die ik aan de belastingdienst verschuldigd benquote:Op vrijdag 10 april 2009 17:52 schreef Locusta het volgende:
Ik heb geen schulden, behalve een studieschuld die onder de 20k zitVolgend jaar beginnen met aflossen.
Ik leen maximaal, wat bijna 1000 euro in de maand is. En als je dat een paar jaar doet dan heb je een aardige schuld.quote:Op donderdag 16 april 2009 14:26 schreef Bierie het volgende:
[..]
Maar waar zit dat in dan? Kan je uberhaupt zoveel lenen? Ik ben oprecht benieuwd. Niet vervelend bedoelt oid hoor.
das na 4 jaar studie een schuld van 48.000 euro plus rente zit je al snel aan de 55.000-60000 euro schuld.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:54 schreef DaForZz het volgende:
[..]
Ik leen maximaal, wat bijna 1000 euro in de maand is. En als je dat een paar jaar doet dan heb je een aardige schuld.
Ging de rente van IBG niet pas lopen na het aflopen van je studie?quote:Op vrijdag 17 april 2009 16:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
das na 4 jaar studie een schuld van 48.000 euro plus rente zit je al snel aan de 55.000-60000 euro schuld.
Ja.quote:Op vrijdag 17 april 2009 16:36 schreef Brad het volgende:
[..]
Ging de rente van IBG niet pas lopen na het aflopen van je studie?
oe, dat wist ik nietquote:Op vrijdag 17 april 2009 16:36 schreef Brad het volgende:
[..]
Ging de rente van IBG niet pas lopen na het aflopen van je studie?
Dat doen een hoop studenten inderdaad. Zolang je de discipline hebt er niet aan te komen is dat toch lekker.quote:Op vrijdag 17 april 2009 16:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
oe, dat wist ik niet
Max lenen en op spaarrekening zetten.
:-)
Das toch een leuke rente op rente, en dan meer rente op een spaarrekening krijgen dan de IBG rekent, dan alleen de verplichte aflossingen betalen, jep, daar verdien je al met al toch een paar duizend euro aan die lening.quote:Op vrijdag 17 april 2009 16:40 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dat doen een hoop studenten inderdaad. Zolang je de discipline hebt er niet aan te komen is dat toch lekker.
Hm, valt tegen. Maar goed, nog steeds de moeite waard voorheen.quote:Op vrijdag 17 april 2009 17:14 schreef exode het volgende:
Ik ben in de veronderstelling dat de rente al tijdens de studie loopt. Ik zoek het even op...
Ja inderdaad tijdens studie loopt de rente al:
Ingangsdatum
Voor leningen ontvangen ná 1 januari 1992 geldt dat er rente wordt berekend vanaf de eerste maand na uitbetaling. Zolang er recht is op studiefinanciering, wordt het rentepercentage elk kalenderjaar door de overheid vastgesteld. Vanaf de aanloopfase (1 januari na einddatum studie of einde studiefinanciering) staat de rente steeds voor vijf jaar vast.
Bron ib-groep.nl
Helaas gebeurd dat laatste steeds vaker, vooral de jongere generatie denken dat ze na hun studie gemakkelijk bakken met geld gaan verdienen en dat ze financieel ongenaaktbaar zijn. Heb ergens in Elsevier een artikel gelezen waarin een makelaar schreef dat het een slechte zaak is dat banken jarenlang hypotheken verstrekten aan jonge twee verdieners, of dat banken tot op het scherp van de snede leningen en hypotheken verstrekten, ook de IB groep is hiermee onverantwoord bezig, want de meeste studenten hebben naast hun studiebeurs geen echte vaste inkomsten behalve dan de bijbaantjes die amper toereikend zijn om alles van te betalen. .quote:Op vrijdag 17 april 2009 18:23 schreef BolleSmurf het volgende:
Jemig, er komen hier bedragen voorbij knallen das niet te zuinig. Hopen dat jullie een goed betaalde baan krijgen waarmee je de schulden snel kunt aflossen .. Wat als dat niet gaat lukken ?
Je hebt een schuld, simpel zat. Als borg voor die schuld staat je huis, maar het is en blijft een schuld, ongeacht wat je huis nu waard is.quote:Op zaterdag 18 april 2009 03:46 schreef capricia het volgende:
Schulden...tja...alleen de hypotheek.
En dat is natuurlijk wel een schuld. Maar daar staat ook bezit tegen over...en met de dalende huizenprijzen is het niet makkelijk om te zeggen hoeveel je huis waard is...je hyp blijft natuurlijk gelijk.
Dus de huidige stand van zaken dan maar:
Schuld 137 K...(hyp)
Laatste taxatie van woning 500K.
Geen idee wat de woning nu waard is...maar schuld blijft 137K.
De vraag is: Hebben we nu schuld of overwaarde?
Veel voorkomend misverstand is inderdaad dat je schulden snel moet aflossen. Mijn schuld bestaat uit een hypotheek, die heeft geen haast met aflossen. En de rest is werkkapitaal voor de onderneming en dat is ook een permanente financiering zonder aflossing.quote:Op vrijdag 17 april 2009 18:23 schreef BolleSmurf het volgende:
Jemig, er komen hier bedragen voorbij knallen das niet te zuinig. Hopen dat jullie een goed betaalde baan krijgen waarmee je de schulden snel kunt aflossen .. Wat als dat niet gaat lukken ?
Klopt, banken en kredietverstrekkers geven je alle tijd om je schulden en hypotheek af te betalen, maar daar staat dan ook weer rente voor tegenover waar dezelfde banken weer aan verdienen. Ik moet er niet aan denken dat ik minmaal 25 tot 30 jaar te moet gaan betalen voor gestapelde bakstenen. Heb hebben van een eigen huis zit gewoon tussen de oren, echt eigendom heb je toch niet, het staat op je naam maar daar is ook alles mee gezegt!quote:Op zaterdag 18 april 2009 12:12 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Veel voorkomend misverstand is inderdaad dat je schulden snel moet aflossen. Mijn schuld bestaat uit een hypotheek, die heeft geen haast met aflossen.
Nou, het is wel iets genuanceerder. Het is ook een lange-termijn vermogensopbouw.quote:Op zaterdag 18 april 2009 12:21 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Heb hebben van een eigen huis zit gewoon tussen de oren, echt eigendom heb je toch niet, het staat op je naam maar daar is ook alles mee gezegt!
quote:Op zaterdag 18 april 2009 12:21 schreef Fusionfreak het volgende:
[..]
Klopt, banken en kredietverstrekkers geven je alle tijd om je schulden en hypotheek af te betalen, maar daar staat dan ook weer rente voor tegenover waar dezelfde banken weer aan verdienen. Ik moet er niet aan denken dat ik minmaal 25 tot 30 jaar te moet gaan betalen voor gestapelde bakstenen. Heb hebben van een eigen huis zit gewoon tussen de oren, echt eigendom heb je toch niet, het staat op je naam maar daar is ook alles mee gezegt!
lupa.quote:Op vrijdag 17 april 2009 16:45 schreef heiden6 het volgende:
Studieschuld (iets van 16.000 euro) en een hypotheek (samen met mijn vriendin, iets van 175.000).
LUnchPAkket?quote:
Je viel natuurlijk al hopeloos door de mand toen je wat mompelde over de Brenninkmeijers.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:59 schreef ASroma het volgende:
[..]
![]()
Ik ook, kreeg net een brief dat ik precies 2000 euro met terugwerkende kracht tegenmoet kan zien van isdbol (ivm langdurigheids toeslag) Dus dat wordt de komende week flink cashen (geld zet ik meteen op spaarrekening)quote:
whahahahahaquote:Op zaterdag 18 april 2009 14:16 schreef lezzer het volgende:
[..]
Je viel natuurlijk al hopeloos door de mand toen je wat mompelde over de Brenninkmeijers.
Dat is "oud geld".
Het eerste dat kinderen van families met oud geld leren is: "zeg nooit dat je geld hebt en al helemaal niet hoeveel".
Iedereen die echt geld heeft, weet dat
Qua schuld, heel veel hypotheek. Daar staat dan ook bezit tegenover (gelukkig).
quote:Op donderdag 23 april 2009 13:47 schreef Karina het volgende:
Ik heb 400 euro schuld aan mijzelf (heb geld moeten lenen van mijn spaarrekening), hopelijk over 2 maanden weer terugbetaald! Voor de rest niets.
Karina maakt gewoon een verschil tussen haar rechtspersoon en haar natuurlijke persoonquote:
uhmm in amerika is dat 2.000.000 pp.quote:Op donderdag 23 april 2009 18:17 schreef popolon het volgende:
De staatschuld is als een raket omhoog geschoten. Iedereen heeft dus schulden, meer dan 20.000 pp.
$35.000 pp. Nederland is met een inhaalslag bezig.quote:Op donderdag 23 april 2009 18:20 schreef ASroma het volgende:
[..]
uhmm in amerika is dat 2.000.000 pp.
Nekgeklets en bakerpraat, in de VS is het ongeveer $36.676,- per capitaquote:
Je zou voor de gein de omslagpensioen verplichtingen (toekomstig te betalen, dus ook een schuld) van de Eurozone eens moeten berekenenquote:Op donderdag 23 april 2009 18:21 schreef popolon het volgende:
[..]
$35.000 pp. Nederland is met een inhaalslag bezig.
Maar over de VS ging het toch niet?
Misschien moeten we dat ASroma maar laten doen ipv constant uit z'n kont te praten,quote:Op donderdag 23 april 2009 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je zou voor de gein de omslagpensioen verplichtingen (toekomstig te betalen, dus ook een schuld) van de Eurozone eens moeten berekenen
hoaxquote:Op donderdag 23 april 2009 18:21 schreef popolon het volgende:
[..]
$35.000 pp. Nederland is met een inhaalslag bezig.
Maar over de VS ging het toch niet?
ASRoma kan niet rekenenquote:Op donderdag 23 april 2009 18:25 schreef popolon het volgende:
[..]
Misschien moeten we dat ASroma maar laten doen ipv constant uit z'n kont te praten,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |