Waarom zou je dat niet als een schuld mee tellen?quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:03 schreef Xcalibur het volgende:
Ik heb nog nooit schulden gehad
Ik tel een hypotheek niet mee als schuld trouwens....
Omdat je een eerlijke vergelijking wilt maken met de TSquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:05 schreef jogy het volgende:
[..]
Waarom zou je dat niet als een schuld mee tellen?
Oh, je woning heeft geen waarde dan?quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:06 schreef Anne het volgende:
Ik heb 94.000,00 euro schuld. De helft van de hypotheek.
Nee je bent allebei hoofdelijk aansprakelijkquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:06 schreef Anne het volgende:
Ik heb 94.000,00 euro schuld. De helft van de hypotheek.
Toch heeft je woning in spé waarde, sowieso heeft de grond waarde, anders had je geen hypotheekquote:
Activa - Passiva verhaal.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:05 schreef jogy het volgende:
[..]
Waarom zou je dat niet als een schuld mee tellen?
Daar heb je gelijk in.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:08 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Nee je bent allebei hoofdelijk aansprakelijk. Dus als jij kaal bent en een kip dan plukken ze je andere helft!
Niet helemaal waar, als ik dood ben, plukken ze maar de helft bij mijn partner hoorquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:08 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Nee je bent allebei hoofdelijk aansprakelijk. Dus als jij kaal bent en een kip dan plukken ze je andere helft!
Als je dood bent ben je geen kale kip maar een dode kip!quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:09 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Niet helemaal waar, als ik dood ben, plukken ze maar de helft bij mijn partner hoor
Misschien hebben die mensen wel een lening om een studie te betalen en hebben ze geen studieschuld.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:02 schreef Farenji het volgende:
Als ik zo om me heen kijk lijk ik bijna de enige te zijn. Iedereen leeft maar op de pof. Hypotheken, al dan niet dubbel of driedubbel, leningen, creditcardschulden, op afbetaling kopen... Ik heb dat nooit prettig gevonden en gelukkig heb ik altijd wel goed met geld om kunnen gaan.
Hoeveel schulden heb jij?
Klopt, maar dan nog halen ze geen geld bij mij vandaagquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:13 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als je dood bent ben je geen kale kip maar een dode kip!
Dan heb ik geen schuld. (De waarde van de woning in spé is hoger geschat dan onze schuld).quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:09 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Toch heeft je woning in spé waarde, sowieso heeft de grond waarde, anders had je geen hypotheek
quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:15 schreef Anne het volgende:
[..]
Dan heb ik geen schuld. (De waarde van de woning in spé is hoger geschat dan onze schuld).
Bullshit, schuld is schuld. Je mag aannemen dat tegen over een PL ook waarde staat. En de laatste maanden hebben wel bewezen dat huizenprijzen niet per definitie stijgen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:06 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Omdat je een eerlijke vergelijking wilt maken met de TS
Anders krijg je het appels en peren verhaal
Bij een lening van 700 euro per maand is dat ¤8400 per jaar.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:17 schreef Goover het volgende:
4 jaar maximaal lenen bij de IB-groep. Reken maar uit...
quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:14 schreef online het volgende:
[..]
Misschien hebben die mensen wel een lening om een studie te betalen en hebben ze geen studieschuld.
Dat loopt snel op want het is samengesteld interest en gaat al lopen de maand volgend op uitbetaling.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:37 schreef DanieTheron het volgende:
Edit: exclusief rente (maar dat is te verwaarlozen volgens mij)
En? Ik had het ook over een vergelijking met de woning van de TS (huur) in dat opzicht heb ik geen schuld, zelfs overwaarde.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:23 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Bullshit, schuld is schuld. Je mag aannemen dat tegen over een PL ook waarde staat. En de laatste maanden hebben wel bewezen dat huizenprijzen niet per definitie stijgen.
Goed voornemen!quote:
Wel bullshit. Hij vraagt naar je schulden en niet naar de overwaarde die er wellicht tegenover staat. Overwaarde is namelijk pas daadwerkelijk waarde als je de boel verkocht hebt. Je schuld is een stukje reëlerquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:42 schreef Rekkie het volgende:
[..]
En? Ik had het ook over een vergelijking met de woning van de TS (huur) in dat opzicht heb ik geen schuld, zelfs overwaarde.
Dus niks bullshit!
Liever 'schuld' in de vorm van een hypotheek dan maandelijks de hypotheek van een ander af te lossenquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:48 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wel bullshit. Hij vraagt naar je schulden en niet naar de overwaarde die er wellicht tegenover staat. Overwaarde is namelijk pas daadwerkelijk waarde als je de boel verkocht hebt. Je schuld is een stukje reëler
quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:49 schreef Alistair het volgende:
[..]
Liever 'schuld' in de vorm van een hypotheek dan maandelijks de hypotheek van een ander af te lossen
Wie mag dat aannemen? De bank in ieder geval niet! Bovendien, wat zou daar tegenover kunnen staan dat 'redelijk' waarde vast is of zelfs meer waard dan de PLquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:23 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Bullshit, schuld is schuld. Je mag aannemen dat tegen over een PL ook waarde staat. En de laatste maanden hebben wel bewezen dat huizenprijzen niet per definitie stijgen.
On topic. 27.500 hypothecaire schuld op een stukje grond met een vakantiewoning.
Dat ik liever mijn eigen hypotheek aflos en daarna een huis heb dat van mijzelf is dan dat ik maandelijks huur betaal zodat de verhuurder straks een huis heeft waar jij voor hebt betaaldquote:
Tja, hier wordt nu ook maar aangenomen dat tegenover een hypotheek ALTIJD een hogere waarde staat. Ga even aan de mensen die een executieverkoop hebben meegemaakt vragen of ze die mening delen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:52 schreef Alistair het volgende:
[..]
Wie mag dat aannemen? De bank in ieder geval niet!
De laatste maanden blijkt dat ook een huis niet zo waardevast is.quote:Bovendien, wat zou daar tegenover kunnen staan dat 'redelijk' waarde vast is of zelfs meer waard dan de PLEen auto, caravan?
Nee, vind ik niet!quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:48 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wel bullshit. Hij vraagt naar je schulden en niet naar de overwaarde die er wellicht tegenover staat. Overwaarde is namelijk pas daadwerkelijk waarde als je de boel verkocht hebt. Je schuld is een stukje reëler
Fijn voor je. Ik betaal liever 375 euro huur dan de rente voor de bank. Nog los van het feit dat een gelijkwaardige woning me minimaal 1000 euro in de maand hypotheek zou kosten.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:53 schreef Alistair het volgende:
[..]
Dat ik liever mijn eigen hypotheek aflos en daarna een huis heb dat van mijzelf is dan dat ik maandelijks huur betaal zodat de verhuurder straks een huis heeft waar jij voor hebt betaald
Das fijn, maar wat jij vind was de vraag niet. Nogmaals, de 'overwaarde' van je huis is leuk in theorie.quote:
Fijn voor je. Ik betaal liever 100 euro meer voor een eigen woning die veel groter is dan de hypotheek voor een ander te betalen en mijn geld gewoon weg te gooien.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Fijn voor je. Ik betaal liever 375 euro huur dan de rente voor de bank. Nog los van het feit dat een gelijkwaardige woning me minimaal 1000 euro in de maand hypotheek zou kosten.
In Nederland is er een vreemd systeem dat mensen zonder enige vorm van aanbetaling een huis kunnen kopen dus wat dat betreft heb je gelijk! Hier (Londen) krijg je niet zomaar meer dan 90% van de waardequote:Op vrijdag 10 april 2009 16:54 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Tja, hier wordt nu ook maar aangenomen dat tegenover een hypotheek ALTIJD een hogere waarde staat. Ga even aan de mensen die een executieverkoop hebben meegemaakt vragen of ze die mening delen.
[..]
De laatste maanden blijkt dat ook een huis niet zo waardevast is.
En jij na 40 jaar huren nog steeds NIETS hebtquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Fijn voor je. Ik betaal liever 375 euro huur dan de rente voor de bank. Nog los van het feit dat een gelijkwaardige woning me minimaal 1000 euro in de maand hypotheek zou kosten.
In Nederland tot 125%. Nog los van de kosten koper.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:57 schreef Alistair het volgende:
[..]
In Nederland is er een vreemd systeem dat mensen zonder enige vorm van aanbetaling een huis kunnen kopen dus wat dat betreft heb je gelijk! Hier (Londen) krijg je niet zomaar meer dan 90% van de waarde
De prijsdaling is alleen pas een maand of 3 ingezet itt de UK.quote:In Nederland valt de daling van de huizenprijzen nog alles mee. Ik geloof 6% het afgelopen jaar. Iedereen die dus voor 2006 heeft gekocht heeft theoretisch nog altijd overwaarde
Uiteraard krijg je nooit een eerlijke prijs bij executieverkoop.
Zoals gezegd, niemand raakte in paniek toen de huizenprijzen 4% of meer per jaar stegen. Dus zoals al eerder gezegd heeft theoretisch een grote groep mensen die enkele jaren geleden een huis kocht al een overwaarde (mits geen absurde top-hypotheek)quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:59 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
In Nederland tot 125%. Nog los van de kosten koper.
[..]
De prijsdaling is alleen pas een maand of 3 ingezet itt de UK.
Bullshit, de kosten die ik elke maand bespaar zou ik prima kunnen opsparen. Voordat het breakeven point bereikt is met 2% huurverhoging per jaar zijn we tientallen jaren verder. Naast de voordelen op belastingen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:59 schreef Alistair het volgende:
[..]
En jij na 40 jaar huren nog steeds NIETS hebt
De verhuurder is een stichting zonder winst oogmerk en maakt op mijn huis zeker geen winst. Hij kan net de rente afbetalen.quote:Mooie 'pensioenpot' voor de verhuurder. Die lacht zich suf, heeft een afbetaald huis en jij helemaal niets
Ik denk dat er meer een grote groep is met een absurde top-hypotheek dan dat er een grote groep is met overwaarde.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:02 schreef Alistair het volgende:
[..]
Zoals gezegd, niemand raakte in paniek toen de huizenprijzen 4% of meer per jaar stegen. Dus zoals al eerder gezegd heeft theoretisch een grote groep mensen die enkele jaren geleden een huis kocht al een overwaarde (mits geen absurde top-hypotheek)
Wie weet! Ik begrijp overigens ook niet dat je zulke absurde percentages 'aflossingsvrij' kunt hebbenquote:Op vrijdag 10 april 2009 17:03 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik denk dat er meer een grote groep is met een absurde top-hypotheek dan dat er een grote groep is met overwaarde.
Maximaal 50% volgens mij.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:05 schreef Alistair het volgende:
[..]
Wie weet! Ik begrijp overigens ook niet dat je zulke absurde percentages 'aflossingsvrij' kunt hebben
ja het gebeurt te makkelijk.. zonder enige moeite kun je een telefoontje plegen en 500 euro in de maand bijlenen. als na 4 jaar je stufi op is ga je automatisch 800 euro bijlenen... het zijn echt belachelijke bedragen maar ik ben er aan gewend, voel me er heel vaak kut over trouwens...quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:54 schreef Alistair het volgende:
[..]
Kun je zulke grote schulden maken bij de IBG
Kan me best voorstellen dat je daar behoorlijk de pleuris over in hebt! Het zijn nogal een bedragenquote:Op vrijdag 10 april 2009 17:09 schreef agentstarling het volgende:
[..]
ja het gebeurt te makkelijk.. zonder enige moeite kun je een telefoontje plegen en 500 euro in de maand bijlenen. als na 4 jaar je stufi op is ga je automatisch 800 euro bijlenen... het zijn echt belachelijke bedragen maar ik ben er aan gewend, voel me er heel vaak kut over trouwens...
Je pleegt toch zelf dat telefoontjequote:Op vrijdag 10 april 2009 17:09 schreef agentstarling het volgende:
[..]
ja het gebeurt te makkelijk.. zonder enige moeite kun je een telefoontje plegen en 500 euro in de maand bijlenen. als na 4 jaar je stufi op is ga je automatisch 800 euro bijlenen... het zijn echt belachelijke bedragen maar ik ben er aan gewend, voel me er heel vaak kut over trouwens...
quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:57 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Fijn voor je. Ik betaal liever 100 euro meer voor een eigen woning die veel groter is dan de hypotheek voor een ander te betalen en mijn geld gewoon weg te gooien.
Zal uiteindelijk toch de studie moeten afronden neem ik aan. Vaak is een bijbaantje niet genoeg om alle kosten te dekken.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:11 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Je pleegt toch zelf dat telefoontjeHoezo 'te makkelijk'?
Hoe lang woon jij daar dan al dat je zo weinig aan huur betaald? Ik neem aan dat je nu spreekt over een netto huurquote:Op vrijdag 10 april 2009 17:12 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]De gemiddelde prijs van deze woningen hier in de buurt zijn 280.000. Dat red je niet met 475,- per maand.
Dan heb je de verkeerde keuzes gemaakt. Waarom is iemand anders verantwoordelijk voor de schulden die je maakt? En als het zo noodzakelijk is voor studie, waarom heeft dan elke student geen schuld van 40K?quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:12 schreef Alistair het volgende:
[..]
Zal uiteindelijk toch de studie moeten afronden neem ik aan. Vaak is een bijbaantje niet genoeg om alle kosten te dekken.
hij is de slapquote:Op vrijdag 10 april 2009 17:11 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Je pleegt toch zelf dat telefoontjeHoezo 'te makkelijk'?
Ik ben de eerste bewoner in deze woning. Ik woon hier sinds mei 2000. en netto huurquote:Op vrijdag 10 april 2009 17:13 schreef Alistair het volgende:
[..]
Hoe lang woon jij daar dan al dat je zo weinig aan huur betaald? Ik neem aan dat je nu spreekt over een netto huur
Ik vind het wat kort door de bocht eigenlijk om te zeggen dat iemand dan een verkeerde keuze heeft gemaakt. Natuurlijk is een ieder zelf verantwoordelijk maar ik zie het punt wel dat het maken van schulden, vooral al op jonge leeftijd, eigenlijk te makkelijk is.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:13 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan heb je de verkeerde keuzes gemaakt. Waarom is iemand anders verantwoordelijk voor de schulden die je maakt? En als het zo noodzakelijk is voor studie, waarom heeft dan elke student een schuld van 40K?
Het ging mij even om de feitelijke huurprijs en niet dat er, eventueel, rekening is gehouden met huursubsidie.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:14 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik ben de eerste bewoner in deze woning. Ik woon hier sinds mei 2000. en netto huurIk betaal huur en daar zit gewoon alles in. Wat versta je onder bruto huur?
Een hypotheek geldt formeel als schuldquote:Op vrijdag 10 april 2009 16:03 schreef Xcalibur het volgende:
Ik heb nog nooit schulden gehad
Ik tel een hypotheek niet mee als schuld trouwens....
Nou, het valt me wel op dat veel studenten vinden dat het een must is om op kamers te wonen om 'lekker onafhankelijk te zijn'. Tja.... daar hangt een prijskaartje aan. En als je liever in de kroeg hangt dan in de kroeg werkt wordt dat prijskaartje groter.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:16 schreef Alistair het volgende:
[..]
Ik vind het wat kort door de bocht eigenlijk om te zeggen dat iemand dan een verkeerde keuze heeft gemaakt. Natuurlijk is een ieder zelf verantwoordelijk maar ik zie het punt wel dat het maken van schulden, vooral al op jonge leeftijd, eigenlijk te makkelijk is.
Natuurlijk heeft niet iedere student eenzelfde grote schuld. De een kan thuis blijven wonen waar een ander een kamer moet huren om in redelijkheid te kunnen reizen naar school. De een doet langer over de studie dan de ander, etc.
Nee feitelijk huurprijs. Maar ik cheat wel, want deze woning is onderdeel van een stadvernieuwings project. Een huurder na mij gaat meer huur betalen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:17 schreef Alistair het volgende:
[..]
Het ging mij even om de feitelijke huurprijs en niet dat er, eventueel, rekening is gehouden met huursubsidie.
Volgens jouw redenatie is een hypotheekschuld ook pas een schuld als je een tekort hebt als je de boel verkocht hebt.... en is het dus op dit moment geen schuld.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:48 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Jawel, want die schuld moet ik elke maand rente over betalen. Net als over een doorlopend krediet.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:23 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Volgens jouw redenatie is een hypotheekschuld ook pas een schuld als je een tekort hebt als je de boel verkocht hebt.... en is het dus op dit moment geen schuld.
Precies. Ik geef toe dat een hypotheek zeer waarschijnlijk risico technisch gezien een gezondere schuld is dan een PL voor een vakantie van 2 weken.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:28 schreef Weazer het volgende:
natuurlijk is een hypotheekschuld een schuld, het feit dat daar bezittingen tegenover staan doet daar niets aan af
Ik heb begrepen dat je je studieschuld binnen 15 jaar moet aflossen, dus moet je het totaalbedrag delen door 15.quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:37 schreef DanieTheron het volgende:
Bij een lening van 700 euro per maand is dat ¤8400 per jaar.
¤8400,- x 4 = ¤33.600 in totaal
Af te lossen in 30 jaar = ¤33.600 / 30 = ¤1120,- per jaar terugbetalen.
Oftewel zo'n ¤93,- per maand.
Moet lukken als je je studie succesvol afgerond hebt!
Edit: exclusief rente (maar dat is te verwaarlozen volgens mij)
Lenen moet mogelijk blijven maar inderdaad minder makkelijk. Dwing degene maar tot het maken van keuzes. Geef maar minder ruimte en het 'feesten in de kroeg' zou daardoor financieel niet mogelijk moeten zijn.quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou, het valt me wel op dat veel studenten vinden dat het een must is om op kamers te wonen om 'lekker onafhankelijk te zijn'. Tja.... daar hangt een prijskaartje aan. En als je liever in de kroeg hangt dan in de kroeg werkt wordt dat prijskaartje groter.
Maar je stelt dus voor dat de leningen maar minder makkelijk moeten worden. Maar net riep je nog dat studenten toch op de een of andere manier hun studie moeten financieren?
Nou ja, zolang jij er gebruik van kunt blijven maken lijkt me dat een goede zaak in jouw gevalquote:Op vrijdag 10 april 2009 17:23 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee feitelijk huurprijs. Maar ik cheat wel, want deze woning is onderdeel van een stadvernieuwings project. Een huurder na mij gaat meer huur betalen.
quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Een studieschuld van 80k. Hoe krijg je dat voor elkaar?quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:36 schreef popolon het volgende:
Ik weet 't niet precies. Een studieschuld van nog zo'n 30k (er is al 50k afgelost), een huis dat nu maar een paar dubbeltjes waard is maar voor mij juist heel veel waarde heeft. Kostte ook maar weinig dus dat valt dan weer mee. Autoschulden zijn er niet meer. Ok geen CC schulden trouwens.
Oftwel, ik mag niet klagen.
Klopt. Net zo'n discussie over beleggers die winst hebben als ze op winst staan,quote:Op vrijdag 10 april 2009 16:48 schreef Swetsenegger het volgende:
Leuk al die regels erbij en ik snap je punt, maar het abnormale zit hem nog altijd in de mensen die die leningen aangaan, kortom zoek het eens in de opvoeding/gezond verstand van die mensen in plaats van nog meer regulering (al ben ik het deels met je eens qua beperkingen).quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:53 schreef Alistair het volgende:
Maar het ging mij meer om het lenen in het algemeen. Mensen kunnen op jonge leeftijd heel makkelijk kopen op afbetaling en krijgen met hetzelfde gemak een creditcard. De verleiding is vrij groot denk ik. Natuurlijk zijn dat keuzes maar iemand van 20 die net een jaar werkt en een auto op afbetaling heeft, een PC die in 2011 wordt betaald en de vakantie betaald met een creditcard vind ik abnormaal
Waarom hebben banken dan problemen? Het is echt niet alleen de hypotheekgever of de kredietaanvrager natuurlijk. De controle is zo geweldig dat het te makkelijk wordt gegeven aan mensen die het mogelijk niet eens kunnen terugbetalen. Ik denk dat er bij banken en dergelijke instellingen strenger moet worden gehandeld met het verstrekken van kredietquote:Op vrijdag 10 april 2009 18:44 schreef elcastel het volgende:
[..]
Leuk al die regels erbij en ik snap je punt, maar het abnormale zit hem nog altijd in de mensen die die leningen aangaan, kortom zoek het eens in de opvoeding/gezond verstand van die mensen in plaats van nog meer regulering (al ben ik het deels met je eens qua beperkingen).
Ik ging dan ook in op je voorbeeld dat jonge mensen te makkelijk lenen, ik heb het niet over hypotheken die in Nederland in mijn ogen redelijk goed afgeschermd zijn (als je ze er toch bijhaalt), dat is dus niet het probleem van de kredietcrisis.quote:Op vrijdag 10 april 2009 18:52 schreef Alistair het volgende:
Waarom hebben banken dan problemen? Het is echt niet alleen de hypotheekgever of de kredietaanvrager natuurlijk. De controle is zo geweldig dat het te makkelijk wordt gegeven aan mensen die het mogelijk niet eens kunnen terugbetalen. Ik denk dat er bij banken en dergelijke instellingen strenger moet worden gehandeld met het verstrekken van krediet
Over welke rentepercentages heb je het nu voor ik er weer in stink ? Want qua lenen kun jij als betrouwbare klant hele andere percentages regelen bij je bank dan iemand die met een krediet kaart of woekerlening gaat shoppen. Lenen hoeft in mijn ogen geen recht te zijn, je moet zorgen dat je plicht nakomt als je een verplichting aangaat, niet meer dan dat.quote:Rentepercentages zijn soms zo hoog omdat rekening wordt gehouden met een groep die nooit zal terugbetalen (en die groep lijkt alleen maar te groeien). Feitelijk betalen dan anderen voor de mensen die eigenlijk niet door een toetsing zouden moeten komen
In het kort ben ik van mening dat je in Nederland een te hoge hypotheek kunt krijgen, ook nog eens gedeeltelijk aflossingsvrij en zonder enige vorm van aanbetaling (deposit). Als de huizenmarkt flink zou dalen in Nederland hebben veel mensen een groot probleem. Helemaal als straks de rente weer (flink) gaat stijgen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:01 schreef elcastel het volgende:
[quote]Ik ging dan ook in op je voorbeeld dat jonge mensen te makkelijk lenen, ik heb het niet over hypotheken die in Nederland in mijn ogen redelijk goed afgeschermd zijn (als je ze er toch bijhaalt), dat is dus niet het probleem van de kredietcrisis.
Dan bedoel ik met name creditcards en maatschappijen als Primeline (als dat nog bestaat?).quote:Over welke rentepercentages heb je het nu voor ik er weer in stink ? Want qua lenen kun jij als betrouwbare klant hele andere percentages regelen bij je bank dan iemand die met een krediet kaart of woekerlening gaat shoppen. Lenen hoeft in mijn ogen geen recht te zijn, je moet zorgen dat je plicht nakomt als je een verplichting aangaat, niet meer dan dat.
Zolang het kan worden terugbetaald heb ik ook weinig medelijden. Maar ik ben bijvoorbeeld een fel tegenstander van de WSNPquote:Ik heb geen medelijden met mensen die zich 'overlenen', wél ben ik voor bepaalde grenzen, zoals mensen die niet 100% capabel zijn (de echte simpele zielen) of bij kinderen bijvoorbeeld.
Ik vind het hier wel meevallen, maar we hoeven het niet altijd eens te zijn. Als mensen door een dalende huizenmarkt in de problemen komen, dan zie ik dat nog altijd als hun probleem, je hoeft geen tophypotheek te nemen natuurlijk (al staat het erg interessant op feestjes wellicht).quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:06 schreef Alistair het volgende:
In het kort ben ik van mening dat je in Nederland een te hoge hypotheek kunt krijgen, ook nog eens gedeeltelijk aflossingsvrij en zonder enige vorm van aanbetaling (deposit). Als de huizenmarkt flink zou dalen in Nederland hebben veel mensen een groot probleem. Helemaal als straks de rente weer (flink) gaat stijgen.
Daar doel ik ook op, maar elk weldenkend mens leent niet bij maatschappijen als Primeline. Voor de rest vind ik dat iedereen er vrij in moet zijn (behalve de eerder genoemde groepen en misschien nog wat meer).quote:Dan bedoel ik met name creditcards en maatschappijen als Primeline (als dat nog bestaat?).
Daar ben ik niet genoeg van op de hoogte. Wat is je bezwaar dan ?quote:Zolang het kan worden terugbetaald heb ik ook weinig medelijden. Maar ik ben bijvoorbeeld een fel tegenstander van de WSNP
Wat ben je nu dan?quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:36 schreef popolon het volgende:
Ik weet 't niet precies. Een studieschuld van nog zo'n 30k (er is al 50k afgelost), een huis dat nu maar een paar dubbeltjes waard is maar voor mij juist heel veel waarde heeft. Kostte ook maar weinig dus dat valt dan weer mee. Autoschulden zijn er niet meer. Ok geen CC schulden trouwens.
Oftwel, ik mag niet klagen.
Het wordt een gemeenschappelijk probleem als dergelijke problematische schulden door de schouders van de gemeenschap moeten worden gedragen.quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:12 schreef elcastel het volgende:
Ik vind het hier wel meevallen, maar we hoeven het niet altijd eens te zijn. Als mensen door een dalende huizenmarkt in de problemen komen, dan zie ik dat nog altijd als hun probleem, je hoeft geen tophypotheek te nemen natuurlijk (al staat het erg interessant op feestjes wellicht).
Het zal je verbazen hoeveel 'kneuzen' er bij dergelijke maatschappijen lenen. Soms niet eens bewust omdat ze niet begrijpen dat ze via Dixons o.i.d. daar terecht zijn gekomenquote:Daar doel ik ook op, maar elk weldenkend mens leent niet bij maatschappijen als Primeline. Voor de rest vind ik dat iedereen er vrij in moet zijn (behalve de eerder genoemde groepen en misschien nog wat meer).
Het was destijds om mensen te helpen die 'buiten hun eigen schuld om niet meer uit de problemen konden komen'. Dat 'buiten de eigen schuld om' lijkt nagenoeg niet te worden getoetst.quote:Daar ben ik niet genoeg van op de hoogte. Wat is je bezwaar dan ?
Want?quote:Op vrijdag 10 april 2009 17:57 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
jij hebt vast geen beste adviseur bij de bank gehad.
Ik niet maar m'n vrouw: PhD van de Pittsburgh University. Maar meer dan de helft is al afgelost.quote:Op vrijdag 10 april 2009 18:36 schreef DonPerignon het volgende:
[..]
Een studieschuld van 80k. Hoe krijg je dat voor elkaar?
Dat is waar, maar nogmaals in Nederland zie ik dit probleem nog niet zo. Kan nog komen horen, maar je hebt gelijk er is een grens.quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:16 schreef Alistair het volgende:
Het wordt een gemeenschappelijk probleem als dergelijke problematische schulden door de schouders van de gemeenschap moeten worden gedragen.
Klopt en om nu alles te gaan reguleren ... ik ben juist dat 'pamperen' een beetje zat. Mensen zijn het mede hierdoor niet meer gewend om zelf na te denken en dat gaat van kwaad naar erger. Dus laat ze maar op hun bek gaan denk ik dan, voor het nog verder naar binnen rot.quote:Het zal je verbazen hoeveel 'kneuzen' er bij dergelijke maatschappijen lenen. Soms niet eens bewust omdat ze niet begrijpen dat ze via Dixons o.i.d. daar terecht zijn gekomen
Ik ook, maar ze op straat zetten of aan hun lot overlaten is niet bepaald een goedkopere oplossing. Er zou ergens op een eerder punt een lampje moeten branden bij instanties, zoals bijvoorbeeld bij de BKR. Ik heb er geen beeld van hoeveel mensen er doorheen sijpelen, maar mensen die wel hersenen hebben maar ze niet gebruiken mag je gerust kaalplukken middels deurwaarders etc wat mij betreft (en uiteindelijk onder curatele stellen).quote:Het was destijds om mensen te helpen die 'buiten hun eigen schuld om niet meer uit de problemen konden komen'. Dat 'buiten de eigen schuld om' lijkt nagenoeg niet te worden getoetst. Waarom moet de gemeenschap dan dit soort mensen helpen door ze na 3 jaar 'schuldenvrij' te noemen (niet feitelijk maar de schulden zijn niet meer opeisbaar). Dat zijn mensen die van hun probleem 'ons' probleem maken en daar heb ik moeite mee
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |