abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68082939
0,0.
pi_68083127
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 17:52 schreef Locusta het volgende:
Ik heb geen schulden, behalve een studieschuld die onder de 20k zit Volgend jaar beginnen met aflossen.
Oi, ik was nog 80 euro vergeten die ik aan de belastingdienst verschuldigd ben
Maar daarentegen krijg ik weer zo'n 350 euro terug, dus dat kun je tegen elkaar wegstrepen
pi_68109505
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:26 schreef Bierie het volgende:

[..]

Maar waar zit dat in dan? Kan je uberhaupt zoveel lenen? Ik ben oprecht benieuwd. Niet vervelend bedoelt oid hoor.
Ik leen maximaal, wat bijna 1000 euro in de maand is. En als je dat een paar jaar doet dan heb je een aardige schuld.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 17 april 2009 @ 15:57:40 #254
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_68111829
heb momenteel.... 0,0 schuld.... heb zelfs nog iemand die bij mij schuld heeft
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  vrijdag 17 april 2009 @ 16:29:45 #255
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_68113053
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 14:54 schreef DaForZz het volgende:

[..]

Ik leen maximaal, wat bijna 1000 euro in de maand is. En als je dat een paar jaar doet dan heb je een aardige schuld.
das na 4 jaar studie een schuld van 48.000 euro plus rente zit je al snel aan de 55.000-60000 euro schuld.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_68113295
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 16:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

das na 4 jaar studie een schuld van 48.000 euro plus rente zit je al snel aan de 55.000-60000 euro schuld.
Ging de rente van IBG niet pas lopen na het aflopen van je studie?
pi_68113365
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 16:36 schreef Brad het volgende:

[..]

Ja.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  vrijdag 17 april 2009 @ 16:39:50 #258
45206 Pietverdriet
pi_68113429
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 16:36 schreef Brad het volgende:

[..]

oe, dat wist ik niet
Max lenen en op spaarrekening zetten.
:-)
pi_68113446
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 16:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

oe, dat wist ik niet
Max lenen en op spaarrekening zetten.
:-)
Dat doen een hoop studenten inderdaad. Zolang je de discipline hebt er niet aan te komen is dat toch lekker.
pi_68113639
Studieschuld (iets van 16.000 euro) en een hypotheek (samen met mijn vriendin, iets van 175.000).
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  vrijdag 17 april 2009 @ 17:06:09 #261
45206 Pietverdriet
pi_68114306
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 16:40 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dat doen een hoop studenten inderdaad. Zolang je de discipline hebt er niet aan te komen is dat toch lekker.
Das toch een leuke rente op rente, en dan meer rente op een spaarrekening krijgen dan de IBG rekent, dan alleen de verplichte aflossingen betalen, jep, daar verdien je al met al toch een paar duizend euro aan die lening.
pi_68114563
Ik ben in de veronderstelling dat de rente al tijdens de studie loopt. Ik zoek het even op...

Ja inderdaad tijdens studie loopt de rente al:
Ingangsdatum
Voor leningen ontvangen ná 1 januari 1992 geldt dat er rente wordt berekend vanaf de eerste maand na uitbetaling. Zolang er recht is op studiefinanciering, wordt het rentepercentage elk kalenderjaar door de overheid vastgesteld. Vanaf de aanloopfase (1 januari na einddatum studie of einde studiefinanciering) staat de rente steeds voor vijf jaar vast.

Bron ib-groep.nl
pi_68114722
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 17:14 schreef exode het volgende:
Ik ben in de veronderstelling dat de rente al tijdens de studie loopt. Ik zoek het even op...

Ja inderdaad tijdens studie loopt de rente al:
Ingangsdatum
Voor leningen ontvangen ná 1 januari 1992 geldt dat er rente wordt berekend vanaf de eerste maand na uitbetaling. Zolang er recht is op studiefinanciering, wordt het rentepercentage elk kalenderjaar door de overheid vastgesteld. Vanaf de aanloopfase (1 januari na einddatum studie of einde studiefinanciering) staat de rente steeds voor vijf jaar vast.

Bron ib-groep.nl
Hm, valt tegen. Maar goed, nog steeds de moeite waard voorheen.
pi_68116399
Jemig, er komen hier bedragen voorbij knallen das niet te zuinig. Hopen dat jullie een goed betaalde baan krijgen waarmee je de schulden snel kunt aflossen .. Wat als dat niet gaat lukken ?
Wiesdebaas ..
  Moderator zaterdag 18 april 2009 @ 03:46:14 #265
236264 crew  capricia
pi_68132498
Schulden...tja...alleen de hypotheek.
En dat is natuurlijk wel een schuld. Maar daar staat ook bezit tegen over...en met de dalende huizenprijzen is het niet makkelijk om te zeggen hoeveel je huis waard is...je hyp blijft natuurlijk gelijk.
Dus de huidige stand van zaken dan maar:
Schuld 137 K...(hyp)
Laatste taxatie van woning 500K.
Geen idee wat de woning nu waard is...maar schuld blijft 137K.
De vraag is: Hebben we nu schuld of overwaarde?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_68136117
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 18:23 schreef BolleSmurf het volgende:
Jemig, er komen hier bedragen voorbij knallen das niet te zuinig. Hopen dat jullie een goed betaalde baan krijgen waarmee je de schulden snel kunt aflossen .. Wat als dat niet gaat lukken ?
Helaas gebeurd dat laatste steeds vaker, vooral de jongere generatie denken dat ze na hun studie gemakkelijk bakken met geld gaan verdienen en dat ze financieel ongenaaktbaar zijn. Heb ergens in Elsevier een artikel gelezen waarin een makelaar schreef dat het een slechte zaak is dat banken jarenlang hypotheken verstrekten aan jonge twee verdieners, of dat banken tot op het scherp van de snede leningen en hypotheken verstrekten, ook de IB groep is hiermee onverantwoord bezig, want de meeste studenten hebben naast hun studiebeurs geen echte vaste inkomsten behalve dan de bijbaantjes die amper toereikend zijn om alles van te betalen. .
pi_68136483
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 03:46 schreef capricia het volgende:
Schulden...tja...alleen de hypotheek.
En dat is natuurlijk wel een schuld. Maar daar staat ook bezit tegen over...en met de dalende huizenprijzen is het niet makkelijk om te zeggen hoeveel je huis waard is...je hyp blijft natuurlijk gelijk.
Dus de huidige stand van zaken dan maar:
Schuld 137 K...(hyp)
Laatste taxatie van woning 500K.
Geen idee wat de woning nu waard is...maar schuld blijft 137K.
De vraag is: Hebben we nu schuld of overwaarde?
Je hebt een schuld, simpel zat. Als borg voor die schuld staat je huis, maar het is en blijft een schuld, ongeacht wat je huis nu waard is.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_68136537
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 18:23 schreef BolleSmurf het volgende:
Veel voorkomend misverstand is inderdaad dat je schulden snel moet aflossen. Mijn schuld bestaat uit een hypotheek, die heeft geen haast met aflossen. En de rest is werkkapitaal voor de onderneming en dat is ook een permanente financiering zonder aflossing.
pi_68136797
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 12:12 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Veel voorkomend misverstand is inderdaad dat je schulden snel moet aflossen. Mijn schuld bestaat uit een hypotheek, die heeft geen haast met aflossen.
Klopt, banken en kredietverstrekkers geven je alle tijd om je schulden en hypotheek af te betalen, maar daar staat dan ook weer rente voor tegenover waar dezelfde banken weer aan verdienen. Ik moet er niet aan denken dat ik minmaal 25 tot 30 jaar te moet gaan betalen voor gestapelde bakstenen. Heb hebben van een eigen huis zit gewoon tussen de oren, echt eigendom heb je toch niet, het staat op je naam maar daar is ook alles mee gezegt!
pi_68136870
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 12:21 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Heb hebben van een eigen huis zit gewoon tussen de oren, echt eigendom heb je toch niet, het staat op je naam maar daar is ook alles mee gezegt!
Nou, het is wel iets genuanceerder. Het is ook een lange-termijn vermogensopbouw.
  zaterdag 18 april 2009 @ 12:33:51 #271
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_68137082
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 12:21 schreef Fusionfreak het volgende:

[..]

Klopt, banken en kredietverstrekkers geven je alle tijd om je schulden en hypotheek af te betalen, maar daar staat dan ook weer rente voor tegenover waar dezelfde banken weer aan verdienen. Ik moet er niet aan denken dat ik minmaal 25 tot 30 jaar te moet gaan betalen voor gestapelde bakstenen. Heb hebben van een eigen huis zit gewoon tussen de oren, echt eigendom heb je toch niet, het staat op je naam maar daar is ook alles mee gezegt!
From feudal serf to spender.
  zaterdag 18 april 2009 @ 12:34:51 #272
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_68137119
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 16:45 schreef heiden6 het volgende:
Studieschuld (iets van 16.000 euro) en een hypotheek (samen met mijn vriendin, iets van 175.000).
lupa.
From feudal serf to spender.
pi_68137167
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 12:34 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

lupa.
LUnchPAkket?
pi_68137841
¤ 68.000 hypotheekschuld maar dat leverd nog geld op
tevens meer dan dat bedrag op spraarrekening tegen hogere rente dan de hypotheekrente
Lang leven de personeelskortingen
pi_68138191
Geen schulden, enkel een paar duizend euro IB-groep prestatiebeurs-'schuld', maar aangezien ik ervan uitga dat ik binnen 10 jaar mijn studie afmaak, wordt die kwijtgescholden.

Ik vraag me serieus af hoe mensen hier tienduizenden euro's studieschuld kunnen maken? Ik zou er in ieder geval niet lekker van slapen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')