abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 april 2009 @ 13:05:23 #1
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67860720

(bron geenstijl.nl)

Check die wolkenpartij!
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_67860733
TVP!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Forum Admin donderdag 9 april 2009 @ 13:10:19 #3
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_67860887
pi_67861325
Beetje mooi weer is nooit weg
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 9 april 2009 @ 13:31:28 #5
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_67861535
Makelaars... Wie gelooft ze nog?
  donderdag 9 april 2009 @ 13:35:03 #6
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67861641
Nog één van dezelfde makelaar:

pi_67861838
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:31 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
En wie vertrouwd ze nog?
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:35 schreef Lemmeb het volgende:
Nog één van dezelfde makelaar:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ze doen niet eens moeite om het een beetje te laten lijken
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  donderdag 9 april 2009 @ 13:41:23 #8
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_67861872
wat een prutswerk, zeker Remax
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_67861895
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:21 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Gozer, ik typ dat ik die "lifestyle" niets vind en vervolgens noem je mij er ook zo een. Dan denk ik; he, je leest niet! Je bent duidleijk boos erover en dus zeg ik blinde woede... Snap je hem?!? hahahahahaha

Jij typt een bericht dat vol staat met haat naar mensen die anders leven dan jij en daarop noem ik jou een hater.
nee, hij gaf precies aan waar de knelpunten van onze "economie" liggen. Een economie dat gebaseerd is op schulden is per definitie failliet.

Dat geldt voor bedrijven, personen, landen, markten en economieën.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67862346
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:41 schreef IkWilbert het volgende:
wat een prutswerk, zeker Remax
Ooh my God, wat een prutswerk, die fotograaf heeft een nieuw stel hersenen nodig, want zijn huidige zijn kaput
Check de scherpte van deze foto

I'll sing you a lullaby.
pi_67862367
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:31 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
jij in ieder geval niet gezien je username
pi_67862384
Maar wat is er mis met een paar wolkjes fotoshoppen? Ik zie het kwaad er niet in

zo kun je overal wel wat achter zoeken
  donderdag 9 april 2009 @ 14:00:09 #13
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67862516
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:56 schreef Bulletdodger het volgende:
Maar wat is er mis met een paar wolkjes fotoshoppen? Ik zie het kwaad er niet in

Het is ook niet erg. Het is lachwekkend en ook wel enigszins tekenend voor de huidige staat van de markt.
pi_67862532
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:56 schreef Bulletdodger het volgende:

Geef een verkeerde indruk van het product. Als je dan bij het huis komt en er blijkt een bruine lucht te hangen ivm het industrie terrein eracht, voel je je toch genomen.
pi_67862558
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:42 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

nee, hij gaf precies aan waar de knelpunten van onze "economie" liggen. Een economie dat gebaseerd is op schulden is per definitie failliet.

Een vriendin van mij was laatst volkomen in paniek omdat ze haar schulden maar niet afbetaald krijgt, wou ze weer bij haar moeder gaan wonen en dan een half jaartje later weer op zich zelf
Toen heb ik haar maar even geholpen met het opmaken van een budget, jaartje op water en brood, niet 4 keer per jaar naar Spanje op vakantie. Probleem opgelost. Begon ze te mopperen dat ze die vakanties echt nodig had
Het verwende kreng kookt maar even in haar eigen sop gaar, PL-tje van 10k om op vakantie te kunnen gaan, ze spoort niet helemaal
Nu is ze op zoek naar een rijke vent, iemand interesse
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 9 april 2009 @ 14:03:37 #16
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_67862649
Hier hebben we het Opmerkelijke foto's van Funda - Deel 36 topic toch al voor..
pi_67862707
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:03 schreef ursel het volgende:
Hier hebben we het Opmerkelijke foto's van Funda - Deel 36 topic toch al voor..
Ooh, goede tip

Nederlanders, altijd maar bij een ander naar binnen gluren hè
I'll sing you a lullaby.
pi_67862766
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:01 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Een vriendin van mij was laatst volkomen in paniek omdat ze haar schulden maar niet afbetaald krijgt, wou ze weer bij haar moeder gaan wonen en dan een half jaartje later weer op zich zelf
Toen heb ik haar maar even geholpen met het opmaken van een budget, jaartje op water en brood, niet 4 keer per jaar naar Spanje op vakantie. Probleem opgelost. Begon ze te mopperen dat ze die vakanties echt nodig had
Het verwende kreng kookt maar even in haar eigen sop gaar, PL-tje van 10k om op vakantie te kunnen gaan, ze spoort niet helemaal
Ik zoek nog wel een huishoudster voor ¤1 per uur...

Wat een enorme doos is dat. En dan te bedenken dat ze hier niet alleen in staat. Heel veel mensen hebben het zo gedaan.

Hoor net op RTL-Z dat de verkoop van nieuwbouw met 80% is ingezakt En dat al 2 jaar lang...

Maar het valt in Nederland natuurlijk allemaal mee hoor. Het zal echt niet zo hard gaan hoor...
pi_67862863
quote:

[..]

Deze crisis, die pas in de 2e inning zit, is echt het beste wat onze luie, Leuke-Replay-Apple-TMF-generatie kan overkomen.
pi_67862921
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:09 schreef renegade808 het volgende:

[..]

Deze crisis, die pas in de 2e inning zit, is echt het beste wat onze luie, Leuke-Replay-Apple-TMF-generatie kan overkomen.
Niks mis met Apple
pi_67862948
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:10 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Niks mis met Apple
Met OSX is niets mis nee. Met al die verdomde gadgets wel.
pi_67863009
Jammer dat galerijflats van woningcorporaties die men vroeger onbewoonbaar placht te noemen bij jonge mensen in de maag gesplitst worden als appartementen in dertiger jaren stijl
pi_67863063
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:12 schreef henkway het volgende:
Jammer dat galerijflats van woningcorporaties die men vroeger onbewoonbaar placht te noemen bij jonge mensen in de maag gesplitst worden als appartementen in dertiger jaren stijl
Ze kopen lenen ze toch zelf? Lekker stoer doen met je bouwval die rap in waarde daalt zou ik zeggen
pi_67863080
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:11 schreef renegade808 het volgende:

[..]

Met OSX is niets mis nee. Met al die verdomde gadgets wel.
, iPod is idd een graftakkeding dat kut kwaliteit combineert met incompatibiliteit. iPhone == iPod die kan bellen.
pi_67863200
Ik ben trouwens ook erg benieuwd hoe in de volksmond de overtuiging "een huis kopen is een goede investering" het gaat houden de komende jaren. Sinds wanneer is het verstandig om ergens gigantische schulden voor te maken dat in waarde daalt?
pi_67863464
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:17 schreef renegade808 het volgende:
Ik ben trouwens ook erg benieuwd hoe in de volksmond de overtuiging "een huis kopen is een goede investering" het gaat houden de komende jaren. Sinds wanneer is het verstandig om ergens gigantische schulden voor te maken dat in waarde daalt?
Men denkt ook nog immer dat de mensen in Twente geen Nederlands kunnen en dat Arnhem in Twente ligt...

Maak je over de zelfdeceptie van de Nederlander maar niet druk. Die capaciteit is groter dan het BNP van de wereld.
  donderdag 9 april 2009 @ 14:23:51 #27
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67863471
quote:

[..]

Ik had een keer een vriendin die het gek vond dat ze met haar parttime secretaresse-baantje niet genoeg geld overhield om haar (Elq-)hypotheek te kunnen betalen en ook nog haar kind te kunnen onderhouden. Toen ik haar aanraadde de boel zo snel mogelijk te verkopen en in een woningbouwflatje te gaan wonen (was in 2006 dus ze had toen nog een goede prijs kunnen vangen), had ik het natuurlijk gedaan en kon ik meteen wieberen.

Ik hoop voor haar dat ze toch bij haar verstand is gekomen en er nu niet meer aan vast zit.
pi_67863624
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:23 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik had een keer een vriendin die het gek vond dat ze met haar parttime secretaresse-baantje niet genoeg geld overhield om haar (Elq-)hypotheek te kunnen betalen en ook nog haar kind te kunnen onderhouden. Toen ik haar aanraadde de boel zo snel mogelijk te verkopen en in een woningbouwflatje te gaan wonen (was in 2006 dus ze had toen nog een goede prijs kunnen vangen), had ik het natuurlijk gedaan en kon ik meteen wieberen.

Ik hoop voor haar dat ze toch bij haar verstand is gekomen en er nu niet meer aan vast zit.
Het is wel duidelijk dat vooral Nederlandse vrouwen moeite hebben om Neerlands Nieuwe Realiteit te accepteren. "Dat is toch helemaal niet leuk?"
  donderdag 9 april 2009 @ 14:31:34 #29
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67863787
quote:

Picca's
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 9 april 2009 @ 14:35:55 #30
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67863924
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Picca's

Maar jij wil toch ook geen vrouw die alleen op je geld valt? Ze moet toch kinderen voor je baren en verzorgen enzo? Dan kun je bij dit soort types echt wel vergeten.
pi_67863929
quote:

[..]

Picca's
SeLang
pi_67863931
quote:

Picca's
Vooruit

I'll sing you a lullaby.
  donderdag 9 april 2009 @ 14:37:33 #33
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67863981
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:27 schreef renegade808 het volgende:

[..]

Het is wel duidelijk dat vooral Nederlandse vrouwen moeite hebben om Neerlands Nieuwe Realiteit te accepteren. "Dat is toch helemaal niet leuk?"
Nuja, het was wel een triest geval. Zo verwend was ze nog niet eens, was een lief vrouwtje, maar ze was na een door haarzelf in gang gezette scheiding een beetje het oog op de realiteit kwijtgeraakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lemmeb op 09-04-2009 14:53:36 ]
  donderdag 9 april 2009 @ 14:39:47 #34
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67864061
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:36 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Vooruit

[ afbeelding ]
Ongeschikt om mijn zoon te baren
Mijn reisverslagen
pi_67864267
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ongeschikt om mijn zoon te baren
Je dochter dan?
  donderdag 9 april 2009 @ 14:45:53 #36
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_67864275
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:17 schreef renegade808 het volgende:

(ontwikkeling huizenprijzen sinds 1985)

Ik ken mensen die baalden dat ze het in de jaren 80 niet aandurfden nog wat meer huizen te kopen..

[ Bericht 1% gewijzigd door Ad_rem op 09-04-2009 14:53:05 ]
People demand freedom of speech as a compensation
for the freedom of thought which they seldom use.
pi_67864278
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:37 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Nuja, het was wel een triest geval. Zo verwend was ze nog niet eens, was een lief vrouwtje, maar ze was na een door haarzelf in gang gezette scheiding een beetje het oog op de realitiet kwijtgeraakt.
Weet je hoe het is afgelopen tot nu toe?
  donderdag 9 april 2009 @ 14:50:30 #38
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67864426
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:45 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Weet je hoe het is afgelopen tot nu toe?
Nee. Ik heb haar na een paar maanden nog eens geprobeerd te bellen, maar haar mobiele nummer was niet meer aangesloten.
pi_67864427
wat is er met die fotos aan de hand, het ontgaat me echt compelet
  donderdag 9 april 2009 @ 14:52:31 #40
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67864501
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:50 schreef TubewayDigital het volgende:
wat is er met die fotos aan de hand, het ontgaat me echt compelet
Kijk eens goed naar de luchten op de achtergrond.
pi_67864507
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:50 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Nee. Ik heb haar na een paar maanden nog eens geprobeerd te bellen, maar haar mobiele nummer was niet meer aangesloten.
ahh, gevalletje BKR:

Code 4: De kredietnemer bleek/blijkt onbereikbaar.

pi_67864512
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:50 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

wss de rekening niet betaald
pi_67864530
quote:

[..]

interessante post. Paar serieuze vragen:
- ging ze echt 4 keer per jaar op vakantie?
- is ze nu echt op zoek naar een rijke gast?
  donderdag 9 april 2009 @ 14:54:45 #44
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67864593
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:52 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

wss de rekening niet betaald
Mja, dat vermoedde ik ook. Ik heb me er maar bij neergelegd. Zij had mij immers de deur gewezen en ik kan per slot van rekening niet het leed van de hele wereld op m'n schouders nemen.
pi_67864603
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:52 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Kijk eens goed naar de luchten op de achtergrond.
heb ik gedaan maar ik zie het gewoon echt niet
pi_67864622
NVM wil hulp voor 10.000 probleemgevallen woningmarkt
quote:
Huiseigenaren die het hardst worden geraakt door de verslechterde situatie op de woningmarkt moeten hulp krijgen. In totaal gaat het om de bezitters van ongeveer 10.000 woningen, die een echte probleemgroep vormen.

Dubbele lasten
Dat zei voorzitter Ger Hukker van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) donderdag bij de presentatie van de woningmarktcijfers over het eerste kwartaal van dit jaar. Momenteel zijn er ongeveer 30.000 tot 35.000 huiseigenaren die hun huis moeten verkopen, omdat ze inmiddels een andere woning hebben gekocht.

Overwaarde
Volgens Hukker kan een groot deel van deze mensen best wat zakken met de prijs, omdat er nog steeds veel overwaarde op de woning zit. Maar bij zo'n tienduizend is dat niet het geval. Zij moeten verkopen onder de prijs die ze eigenlijk minstens moeten hebben om hun nieuwe woonsituatie te kunnen betalen.

15.000 euro
Hukker: ,,Voor deze mensen is dat pijnlijk. Het kan gaan om een gat van 10.000 tot 15.000 euro. Dat is voor een bank niet zoveel, maar een particulier kan daar tientallen jaren last van blijven houden. Het is maatschappelijk heel kwalijk als we deze mensen laten vallen."

Parkeer een probleem
Hukker stelt voor dat de banken deze mensen helpen aan een overbruggingskrediet. ,,Parkeer het probleem. Want over vijf jaar ziet de woningmarkt er weer heel anders uit en kunnen deze mensen dat geld gewoon aflossen." Hukker stelt dat het in wezen gaat om overkreditering, iets waar de toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) tegen is. Maar volgens hem moet de AFM in deze situatie een oogje toeknijpen.
Punt 1: Hadden ze maar niet eerst moeten kopen voordat er verkocht was
Punt 2: 5 jaar & dan is alles weer pais & vree . Is die man echt zo wereldvreemd?
  donderdag 9 april 2009 @ 14:55:50 #47
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67864634
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:53 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Jij hebt interesse? Of verbaast het je?

Ik ken via m'n zus ook wel van dit soort mokkels. Wonen veelal in Amsterdam.
pi_67864662
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:54 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Mja, dat vermoedde ik ook. Ik heb me er maar bij neergelegd. Zij had mij immers de deur gewezen en ik kan per slot van rekening niet het leed van de hele wereld op m'n schouders nemen.
Blijft interessant om te kijken hoe mensen met dit soort instelling het doen. Helemaal als ze al schulden hebben. Je zou hyves kunnen proberen.
  donderdag 9 april 2009 @ 14:57:25 #49
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67864699
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:55 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

heb ik gedaan maar ik zie het gewoon echt niet
Het zijn verschillende huizen, maar de wolkenpartijen zijn precies hetzelfde. Ergo, de luchten zijn er later ingesoept om de illusie van mooi weer te geven.
pi_67864891
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:55 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]

Punt 2: 5 jaar & dan is alles weer pais & vree . Is die man echt zo wereldvreemd?
Ger Hukker houdt niet van 1 april, maar de beste grappen maakt ie zelf!
pi_67864902
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:53 schreef TubewayDigital het volgende:

Ja, ze houd nogal van de zon.
quote:
Ze heeft de opmerking wel eens gemaakt
Haar huidige vriend verdient niet slecht maar heeft volgens mij ook een aardige schuld, plus een ex-vrouw en kinderen. Dus daar zal ook wel het nodige aan afgedragen moeten worden.

Wat mij opvalt in mijn directe omgeving is dat bijna alle mensen die leuk in een mooi huis wonen en een jonge auto rijden, allemaal schulden hebben. Een vriend van mij huurt een huisje en leeft als een kraker, rijd een auto van 300 euro en is altijd blut, maar schulden heeft hij niet
I'll sing you a lullaby.
pi_67864905
Amerikaanse oplossing voor mensen met een betalingsachterstand. vanaf 3.40
http://www.rtl.nl/compone(...)s_marc.avi_plain.xml
Betalingsachterstand bijschrijven bij de hypotheekschuld.

pi_67864946
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:57 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Het zijn verschillende huizen, maar de wolkenpartijen zijn precies hetzelfde. Ergo, de luchten zijn er later ingesoept om de illusie van mooi weer te geven.
fuck it ja
  donderdag 9 april 2009 @ 15:04:53 #54
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67864961
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:03 schreef xenobinol het volgende:
Een vriend van mij huurt een huisje en leeft als een kraker, rijd een auto van 300 euro en is altijd blut, maar schulden heeft hij niet
Zijn wij toevallig IRL geen vrienden?
pi_67865015
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:55 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

ik ben wereldvreemd, hang 24-7 op fok, ken de wereld buiten dit forum niet, dan snap je niet alles
quote:
stories
pi_67865027
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:02 schreef renegade808 het volgende:

Ger Hukker houdt niet van 1 april, maar de beste grappen maakt ie zelf!
Ten tijden van de sterke stijgingen hoorde je ook niemand klagen
Nu komen ze in de problemen en moet de overheid de oplossing aandragen?
Het probleem IS de hoge huizenprijzen, dus een terugval is de enige oplossing. De NVM lutser is inderdaad een grote grappenmaker, Bassie kan er nog wat van leren
I'll sing you a lullaby.
pi_67865081
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:04 schreef Lemmeb het volgende:

Zijn wij toevallig IRL geen vrienden?
Who knows
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 9 april 2009 @ 15:17:03 #58
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67865358
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:06 schreef TubewayDigital het volgende:
stories
Ik heb er niet mee geneukt, als je dat soms bedoelt. Of bedoel je dat niet?
pi_67865390
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:00 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Geef een verkeerde indruk van het product. Als je dan bij het huis komt en er blijkt een bruine lucht te hangen ivm het industrie terrein eracht, voel je je toch genomen.
heel vergezocht zeg. Zijn jullie allemaal van die pessimisten?
pi_67865503
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:18 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

An sich niet hoor. Goed voorbeeld: ben onlangs een paar dagen in Praag geweest met mn vriendin. Zij een boekje van de ANWB meegenomen. Daarin had ze een hele mooie klok gezien dat ergens in het centrum aan een gebouw hangt. De foto deed denken dat de klok heel groot is en heel hoog hangt.

Bleek dat ding 2 meter hoog te hangen en 2 meter doorsnee te hebben. Tegenvaller voor haar, op basis van de foto.
pi_67865597
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:21 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

An sich niet hoor. Goed voorbeeld: ben onlangs een paar dagen in Praag geweest met mn vriendin. Zij een boekje van de ANWB meegenomen. Daarin had ze een hele mooie klok gezien dat ergens in het centrum aan een gebouw hangt. De foto deed denken dat de klok heel groot is en heel hoog hangt.

Bleek dat ding 2 meter hoog te hangen en 2 meter doorsnee te hebben. Tegenvaller voor haar, op basis van de foto.
maar goed als je inde zomder naar dat huis gaat met de gephotoshopte wolken dan komt het wel prima overeen.

Ik zie echt het probleem niet, maar goed als je wat zoekt om op te bashen heb je het nu gevonden in

just for the record: In Nederland kennen we echt wel blauwe lucht hoor dus het is geen feitelijk geen onwaarheid
pi_67865602
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:18 schreef Bulletdodger het volgende:

Ik ben een optimist. En het gaat prima met de huizenmarkt, de prijs gaan naar....

I'll sing you a lullaby.
  donderdag 9 april 2009 @ 15:26:47 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67865710
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:55 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]

Punt 1: Hadden ze maar niet eerst moeten kopen voordat er verkocht was
Dit plan is echt pervers te noemen! Neemt die NVM zichzelf nog wel serieus? Nadat de bubble geklapt is zeuren om geld om mensen toch nog de bubbleprijs te kunnen geven?
Als die mensen willen verkopen moeten ze dat maar doen tegen de marktprijs. Dan is hun huis binnen 2 maanden verkocht. Ook nu, alleen accepteren ze die marktprijs niet. En 10Kextra financieren met je hypotheek kan echt helemaal geen probleem zijn. De NVM is zelf toch altijd voorstander geweest van generatie-topcarrierehypotheken van 6x het gezamelijke inkomen? Dan is die 10K peanuts.
The End Times are wild
pi_67865920
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:17 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik heb er niet mee geneukt, als je dat soms bedoelt. Of bedoel je dat niet?
nee dat bedoelde ik inderdaad niet

hun succesen en hun falen, dat soort zaken.
pi_67866052
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:23 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

maar goed als je inde zomder naar dat huis gaat met de gephotoshopte wolken dan komt het wel prima overeen.

Ik zie echt het probleem niet, maar goed als je wat zoekt om op te bashen heb je het nu gevonden in

just for the record: In Nederland kennen we echt wel blauwe lucht hoor dus het is geen feitelijk geen onwaarheid
Ligt helemaal aan de locatie. Ik ken locaties waar het zelfs op dit moment er zo uit ziet. Ken ook locaties waar het er nooit zo uitziet.

Maar goed, realisme is de huizenmarkt-mensen totaal vreemd, maar dat was al duidelijk getuige het huilen van de NVM voor geld van de overheid.

Als iemand een linkje heeft over de NVM die heel hard aan het roepen is tegen overheidsinterventie, zie ik die graag terug... FF naar hun mailen .
  donderdag 9 april 2009 @ 15:39:39 #66
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67866137
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:32 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

nee dat bedoelde ik inderdaad niet

hun succesen en hun falen, dat soort zaken.
Tot nu toe is hun leven één groot succes. Ze werken voor Joop van den Ende als "marketingdirector" (lees: moeten via slinkse trucs musicals aan de vrouw brengen waar momenteel niemand meer heen wil) en wonen in schitterende apartementjes in de Pijp (lees: tweekamerkrotten van 35m2, zonder dubbelglas en centrale verwarming, gekocht voor 250k).
pi_67866229
LOL

kijk, als je naar a'dam gaat zit daar vaak een diepere reden achter, jij denkt er bij te horen, je wilt er bij horen, dat soort zaken. Die mokkels van je zus zitten daar echt niet alleen voor die leuke grachten hoor daar doelde ik een beetje op
  donderdag 9 april 2009 @ 15:49:32 #68
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67866461
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:42 schreef TubewayDigital het volgende:
LOL

kijk, als je naar a'dam gaat zit daar vaak een diepere reden achter, jij denkt er bij te horen, je wilt er bij horen, dat soort zaken. Die mokkels van je zus zitten daar echt niet alleen voor die leuke grachten hoor daar doelde ik een beetje op
Klopt. Ze zitten daar omdat ze erbij willen horen. Ze horen er trouwens ook bij. Alleen in de liefde wil het bij de meesten niet echt vlotten.
pi_67866922
LOL, Scorpie gaat de subprimers adviseren

huis te koop wegens relatie breuk
pi_67867000
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:02 schreef renegade808 het volgende:

Ik ga maar ff niet reageren in het topic. Komt geheid ruzie van . Iets met "goh, als je een realistische prijs had gevraagd, was het vast al verkocht geweest"...
pi_67867060
BTW: op BNR nu een gozer die 1 op 1 de NVM aan het herhalen is. Ook "waren de crises in de jaren 80 & 90 erger".

Hoogleraar woningmarkt Peter nogwat.

Echt... de zelfdeceptie van mensen blijft me verbazen...
  donderdag 9 april 2009 @ 16:23:18 #72
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_67867776
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:42 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Oja, welk land heeft dan geen staatsschuld?

Mooi he, per definitie failliet, wat is jou definitie van failliet?
Ik heb liever spullen dan geld...
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_67867864
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:23 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Oja, welk land heeft dan geen staatsschuld?

Mooi he, per definitie failliet, wat is jou definitie van failliet?
Ik heb liever spullen dan geld...
Mijn definitie van failliet is niet anders dan die van de gemiddelde persoon: meer schulden dan bezittingen.

Ik ben liever eigenaar van mijn spullen.
pi_67868003
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:39 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Tot nu toe is hun leven één groot succes. Ze werken voor Joop van den Ende als "marketingdirector" (lees: moeten via slinkse trucs musicals aan de vrouw brengen waar momenteel niemand meer heen wil) en wonen in schitterende apartementjes in de Pijp (lees: tweekamerkrotten van 35m2, zonder dubbelglas en centrale verwarming, gekocht voor 250k).
Haha woon er midden tussen
Maarre die prijzen hier vallen tegenwoordig wel weer wat mee. Alsnog te duur, maar die bubbleprijzen van 2007 zijn over. Tegenwoordig best veel keus hier, en heb je een gerenoveerd huisje van 50m2 voor 200/220k.

deze bijvoorbeeld: http://www.funda.nl/WoningAanbod/Koop/Detail/Fotos/?id=b651e795-7bd9-46f5-8e50-6aecc5b5c8da&objecttype=

dit was in 2007 nog 250k door dat overbieden.
  donderdag 9 april 2009 @ 16:29:45 #75
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_67868017
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:54 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Nee jij staat er liever bij te lachen en te wijzen.

Man, heb je nu echt zoveel mensen altijd van je adviezen gediend en die wilde allemaal niet luisteren en nu krijgen ze allemaal het deksel op hun neus. Jij hebt mijn inziens net iets teveel van die verhalen uit de praktijk...
and made it rain upward
pi_67868078
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:29 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Man, heb je nu echt zoveel mensen altijd van je adviezen gediend en die wilde allemaal niet luisteren en nu krijgen ze allemaal het deksel op hun neus. Jij hebt mijn inziens net iets teveel van die verhalen uit de praktijk...
Ook iets verder gelezen?
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:39 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

pi_67868099
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:29 schreef HandiMAN het volgende:
Tegenwoordig best veel keus hier, en heb je een gerenoveerd huisje van 50m2 voor 200/220k.

deze bijvoorbeeld: http://www.funda.nl/WoningAanbod/Koop/Detail/Fotos/?id=b651e795-7bd9-46f5-8e50-6aecc5b5c8da&objecttype=

Tering, wat hebben jullie het slecht in Amsterdam, 200k
I'll sing you a lullaby.
pi_67868133
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:31 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Tering, wat hebben jullie het slecht in Amsterdam, 200k
en nog verkocht (onder voorbehoud) ook...
  donderdag 9 april 2009 @ 16:35:06 #79
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67868202
quote:

[..]

Wie zegt dat het altijd om "advies" ging?

Als ik een gesprek heb met een vriend die aan het pochen is over het feit dat hij in onderhandeling is over de aankoop van een veel te dure jaren '30 bouwval, waarna ik opmerk dat dat op korte termijn weleens een kat in de zak zou kunnen blijken, dan is dat geen "advies" maar een kanttekening. "Advies" geef ik alleen aan mensen die daar zelf om vragen, zoals de dame hierboven.
pi_67868207
quote:

Dat heet terug lachen

Tot vorig jaar was je een 'loser' als je geen eigen woning kocht, je gooide je geld weg bla, bla, bla
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 9 april 2009 @ 16:41:04 #81
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_67868415
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:35 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat heet terug lachen

Tot vorig jaar was je een 'loser' als je geen eigen woning kocht, je gooide je geld weg bla, bla, bla
Dat maakt je dan toch geen haar beter...
and made it rain upward
pi_67868436
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:32 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

en nog verkocht (onder voorbehoud) ook...
Amsterdam is een markt opzich. Niet echt te vergelijken met de rest van Nederland.
En zeker oud-zuid is een hele gewilde buurt. Had eens een kamer op internet gegooid voor de verhuur, had binnen 1 dag 100+ reacties. Maar ik wil hier niet lang blijven plakken, ga liever naar het buitenland of ergens aan het strand wonen....
  donderdag 9 april 2009 @ 16:46:14 #83
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67868587
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:02 schreef renegade808 het volgende:

Fucking hell, wat een drama. Waarom doen mensen zichzelf dit aan?
  donderdag 9 april 2009 @ 16:47:38 #84
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67868641
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:41 schreef HandiMAN het volgende:

[..]

Amsterdam is een markt opzich. Niet echt te vergelijken met de rest van Nederland.
En zeker oud-zuid is een hele gewilde buurt. Had eens een kamer op internet gegooid voor de verhuur, had binnen 1 dag 100+ reacties. Maar ik wil hier niet lang blijven plakken, ga liever naar het buitenland of ergens aan het strand wonen....
Bij Joop van den Ende en andere mediabedrijven gaan er binnenkort een heel zooitje uitvliegen. Het zou mij niks verbazen als het ook in Oud-Zuid binnenkort over is met de pret.
  donderdag 9 april 2009 @ 16:47:45 #85
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67868646
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:29 schreef HandiMAN het volgende:

[..]

Haha woon er midden tussen
Maarre die prijzen hier vallen tegenwoordig wel weer wat mee. Alsnog te duur, maar die bubbleprijzen van 2007 zijn over. Tegenwoordig best veel keus hier, en heb je een gerenoveerd huisje van 50m2 voor 200/220k.

200K voor 50m2 vind ik nog steeds erg aan de prijs hoor! 50m2 en dan ook geen tuin of niks. Wat is dat nu? Een woonkamer en twee slaapkamers?
The End Times are wild
  donderdag 9 april 2009 @ 16:48:23 #86
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67868675
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:41 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Nee, maar wel slimmer.
  donderdag 9 april 2009 @ 16:54:37 #87
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67868915
Vanwaar komt jouw wrok toch vandaan, Lemmeb? Ik bedoel: ik zie ook wel dat de huizenmarkt in elkaar stort en vind dat prima, maar ik koester toch geen negatieve gevoelens jegens de mensen die (helaas voor hen) op het verkeerde tijdstip gekocht hebben. Als ik jou zo hoor lijkt het wel alsof deze mensen jou iets aangedaan hebben.
The End Times are wild
pi_67868948
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:47 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Bij Joop van den Ende en andere mediabedrijven gaan er binnenkort een heel zooitje uitvliegen. Het zou mij niks verbazen als het ook in Oud-Zuid binnenkort over is met de pret.
De echte pret is al over. Prijzen zijn al lichtelijk gedaald en de periode van overbieden is ook voorbij. Ik denk dat het stabiel blijft. De 'arbitrage' van lukraak kopen en gelijk verkopen of verhuren met winst kan niet meer met de huidige prijzen. Vaak een voorbode voor stabilisatie of lichte daling. Het gaat echt niet crashen hier hoor, daarvoor is de groep van rijke mensen/bedrijven die graag vastgoed in oud-zuid willen veels te groot, die springen gelijk in.
Das was anders dan in Lelystad bijvoorbeeld, daar is nauwelijks vraag en zijn de prijzen gecrasht.
pi_67868977
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:54 schreef LXIV het volgende:
Vanwaar komt jouw wrok toch vandaan, Lemmeb? Ik bedoel: ik zie ook wel dat de huizenmarkt in elkaar stort en vind dat prima, maar ik koester toch geen negatieve gevoelens jegens de mensen die (helaas voor hen) op het verkeerde tijdstip gekocht hebben. Als ik jou zo hoor lijkt het wel alsof deze mensen jou iets aangedaan hebben.
Ze zeiden nee, toen hij wou neuken.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_67869113
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

200K voor 50m2 vind ik nog steeds erg aan de prijs hoor! 50m2 en dan ook geen tuin of niks. Wat is dat nu? Een woonkamer en twee slaapkamers?
Ik vind dat ook wat aan de hoge kant. Ik zou het zelf niet kopen, te klein. Maar bizar hoog is dat zeker niet hoor. Internationaal gezien is Amsterdam relatief een goedkope stad. Zeker de gewilde buurten zijn ook erg in trek bij buitenlanders. Die hebben toch vaak veel centen te makken. Je kunt in de populaire buurten veel knaken vangen als je wat verhuurt aan expats, het bedrijf betaalt toch. Geeft toch een bepaalde bodem aan de prijzen.
Maar zoals ik eerder melde, heb wel eens gesproken met wat mensen die dus hiervoor 250k neerlegden 2 jaar geleden.
Als die gewoon even hadden gewacht hadden ze een 20% daling niet in hun smiezen gehad.
  donderdag 9 april 2009 @ 17:04:07 #91
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67869308
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:54 schreef LXIV het volgende:
Wrok... het is vooral een enorme ergernis die al enkele jaren bij mij opspeelt. Ik snap gewoon echt niet dat mensen zo dom kunnen zijn dat ze in al die mooie praatjes trappen. En als je mensen dan voorzichtig waarschuwt, dan is het niet waar en heb jij het gedaan. Dat heeft me al jaren mateloos geïrriteerd.

Daarnaast is het ook wat xenobinol hierboven zegt: als je de afgelopen jaren niet meedeed aan de hype, dan stonden ze je uit te lachen. "Jij bent dom, want de huizenmarkt gaat alleen nog maar omhoog." Nu lach ik gewoon even terug.
  donderdag 9 april 2009 @ 17:06:47 #92
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67869397
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:55 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Ze zeiden nee, toen hij wou neuken.
Dat speelt ook een rol, natuurlijk.
pi_67869516
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:41 schreef Sjabba het volgende:

Persoonlijk zit ik mensen ook niet uit te lachen, ik vind het namelijk een hele ernstige situatie. Maar ik ben absoluut tegen elke vorm van steun aan mensen die in de problemen komen dankzij hun onverantwoorde gedrag, laat de schuldsanering maar zijn werk doen
I'll sing you a lullaby.
pi_67869637
quote:
Op donderdag 9 april 2009 17:04 schreef Lemmeb het volgende:

Wrok... het is vooral een enorme ergernis die al enkele jaren bij mij opspeelt. Ik snap gewoon echt niet dat mensen zo dom kunnen zijn dat ze in al die mooie praatjes trappen. En als je mensen dan voorzichtig waarschuwt, dan is het niet waar en heb jij het gedaan. Dat heeft me al jaren mateloos geïrriteerd.

Daarnaast is het ook wat xenobinol hierboven zegt: als je de afgelopen jaren niet meedeed aan de hype, dan stonden ze je uit te lachen. "Jij bent dom, want de huizenmarkt gaat alleen nog maar omhoog." Nu lach ik gewoon even terug.
second.

Als het onderwerp koopwoning te sprake komt, geloven mensen vaak in sprookjes. Als je met mensen probeert te redeneren dat de bomen niet in de hemel groeien, word je voor gek verklaard. Nu hoor ik diezelfde mensen ineens een toontje lager zingen, ik voel een glimlach op mijn gelaat verschijnen
I'll sing you a lullaby.
pi_67869699
quote:
Op donderdag 9 april 2009 17:06 schreef Lemmeb het volgende:

Dat speelt ook een rol, natuurlijk.
Misschien is het volgend jaar een kwestie van je portemonnee trekken
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 9 april 2009 @ 17:20:04 #96
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67869874
Maar goed, voor mensen die min of meer buiten hun schuld nu in de problemen komen vind ik het wel heel vervelend. Bijvoorbeeld door scheiding of overlijden. Zoals in dat topic dat hierboven werd gepost.

Het gaat me vooral om die blaaskaken die het altijd zo goed wisten. Hoogopgleide dertigers die van de ene hype naar de andere rolden. Tweeverdieners die als enige levensdoel schijnen te hebben om zoveel mogelijk luxe om zich heen te verzamelen, 4 keer per jaar een verre reis te maken en het krijgen van kinderen liever overlaten aan "Tokkies" waar ze vervolgens weer op neer kunnen kijken.
pi_67871472
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:23 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

kunnen ze er niet wat mooie buurvrouwen bij zetten??
pi_67872199
quote:
Op donderdag 9 april 2009 18:17 schreef henkway het volgende:

kunnen ze er niet wat mooie buurvrouwen bij zetten??
Makelaar is een vrij beroep, marketing zat waarschijnlijk niet in het pakket van de LOI, was tot nu toe ook geen noodzaak
I'll sing you a lullaby.
pi_67872991
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:49 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Klopt. Ze zitten daar omdat ze erbij willen horen. Ze horen er trouwens ook bij. Alleen in de liefde wil het bij de meesten niet echt vlotten.
We hadden elkaar op www.Omegle.com (serie in general chat) moeten treffen Lemmeb
vertel: wat gaat er mis, ze gaan naar de juiste kroegen, de juiste clubs, de juiste feesten maar toch scoren ze Hem niet. Waar ligt dat nou aan?!?
  donderdag 9 april 2009 @ 19:13:24 #100
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67873187
quote:
Op donderdag 9 april 2009 19:07 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

We hadden elkaar op www.Omegle.com (serie in general chat) moeten treffen Lemmeb
vertel: wat gaat er mis, ze gaan naar de juiste kroegen, de juiste clubs, de juiste feesten maar toch scoren ze Hem niet. Waar ligt dat nou aan?!?
"Hij" wil liever een jongere, strakkere vrouw met minder problemen en geen identiteitscrisis
Mijn reisverslagen
pi_67873303
quote:
Op donderdag 9 april 2009 19:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

"Hij" wil liever een jongere, strakkere vrouw met minder problemen en geen identiteitscrisis
valt wat voor te zeggen

Mijn auto wordt ook ingeruild, rijd ook niet lekker meer
  donderdag 9 april 2009 @ 19:23:24 #102
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67873546
quote:
Op donderdag 9 april 2009 19:16 schreef henkway het volgende:

[..]

valt wat voor te zeggen

Ja, zo gaat dat
Mijn reisverslagen
pi_67874289
quote:
Op donderdag 9 april 2009 19:16 schreef henkway het volgende:

Had je een toyota moeten kopen, die hebben het eeuwige leven
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 9 april 2009 @ 21:27:30 #104
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67877433
quote:
Op donderdag 9 april 2009 19:07 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

Ze zijn op de lange duur gewoon geen leuk gezelschap. Te oud, teveel noten op hun zang, veelal geen kinderwens (of pas als ze 40 zijn) en teveel verborgen "issues".
  donderdag 9 april 2009 @ 21:53:49 #105
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67878250
Vrouwen boven de 35 moet je met je vingers van af blijven. Dat is niks dan ellende. En in plaats van dat ze gemakkelijker worden naarmate de jaren gaan tellen worden ze steeds kritischer. Op een zeker moment willen ze een superman. En als je daar dan intrapt moet je voortaan altijd op je teentjes lopen thuis om en stoer en romantisch en een goede kok en huishouder en begripvol te zijn. En alles precies op het juiste moment. Want als je de vaat gaat doen wanneer ze even behoefte hebben aan een stoere man dan is het ook fout.
The End Times are wild
  donderdag 9 april 2009 @ 22:02:55 #106
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67878538
Soms valt het nog wel mee als ze vlak ervoor zelf in een lange relatie gezeten hebben. Dan hebben ze nog wel enige realiteitszin. Maar die typjes die er maar een beetje op los geleefd hebben en nu ineens besloten hebben dat ze op hun 38ste klaar zijn voor een vaste relatie, moet je mijden als de pest.
  donderdag 9 april 2009 @ 22:14:25 #107
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67878921
quote:
Op donderdag 9 april 2009 22:02 schreef Lemmeb het volgende:
Soms valt het nog wel mee als ze vlak ervoor zelf in een lange relatie gezeten hebben. Dan hebben ze nog wel enige realiteitszin. Maar die typjes die er maar een beetje op los geleefd hebben en nu ineens besloten hebben dat ze op hun 38ste klaar zijn voor een vaste relatie, moet je mijden als de pest.
Dat soort grietjes zijn op hun 26-ste wel heel gemakkelijk en geil. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Maar pakken en wegwezen. Niet blijven hangen!
The End Times are wild
pi_67879215
quote:
Op donderdag 9 april 2009 22:02 schreef Lemmeb het volgende:
Wat moet je nog zeggen van Nederlandse vrouwen

Ga over drie weken weer naar Oekraïne, op vakantie.

[ Bericht 1% gewijzigd door henkway op 09-04-2009 23:27:11 ]
pi_67879232
dit topic neemt opeens wel een heel vreemde wending
pi_67879274
Ok on topic
i wil gaan wonen

[ Bericht 18% gewijzigd door henkway op 09-04-2009 22:38:06 ]
  donderdag 9 april 2009 @ 23:27:17 #111
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_67881599
quote:
Op donderdag 9 april 2009 22:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
dit topic neemt opeens wel een heel vreemde wending
Alle huurders zijn rukkers?
and made it rain upward
pi_67881625
quote:
Op donderdag 9 april 2009 23:27 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Alle huurders zijn rukkers?
Ik ben geen huurder, en ook geen rukker
  donderdag 9 april 2009 @ 23:31:24 #113
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_67881716
Er zijn in maart 19.200 woningen verkocht. 43% minder als vorig jaar maart. De daling van het aantal transacties is nu aan het stabiliseren. Jan, feb en maart is het elke maand bijna de helft tov dezelfde maand vorig jaar.

Wat ik me dan afvraag he, wat is er met die andere helft aan de hand die nog wel koopt? Laten we zeggen dat daar de helft weer koopt omdat hun eigen woning verkocht is en dan moet je natuurlijk iets anders hebben. Maar dan blijft er nog een 25% over die wel koopt. Is de nood dan toch nog aardig hoog bij sommige?
and made it rain upward
pi_67881757
quote:
Op donderdag 9 april 2009 23:31 schreef Sjabba het volgende:
Er zijn in maart 19.200 woningen verkocht. 43% minder als vorig jaar maart. De daling van het aantal transacties is nu aan het stabiliseren. Jan, feb en maart is het elke maand bijna de helft tov dezelfde maand vorig jaar.

Wat ik me dan afvraag he, wat is er met die andere helft aan de hand die nog wel koopt? Laten we zeggen dat daar de helft weer koopt omdat hun eigen woning verkocht is en dan moet je natuurlijk iets anders hebben. Maar dan blijft er nog een 25% over die wel koopt. Is de nood dan toch nog aardig hoog bij sommige?
Volgens mij heb ik wel eens geroepen dat de helft van de mensheid niet spoort, dus die daling van 43% kan wel kloppen
I'll sing you a lullaby.
pi_67881763
quote:

er zal altijd handel zijn, omhoog en op de weg omlaag.
dat is in aandelen ook zo, niemand koopt op de bodem
pi_67882249
Ik had mijn huis ook te koop gezet, de makelaar had ongevraagd mijn vloer gesoept.
Blijkbaar is dat standaard...
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_67882297
ik woon in de buurt van Amsterdam, dus mail maar een paar geinteresseerden door.
Heb nog een bed te vullen en ruimte in huis.
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:55 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  vrijdag 10 april 2009 @ 08:33:01 #118
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67885904
quote:
Op donderdag 9 april 2009 22:22 schreef henkway het volgende:

[..]

Wat moet je nog zeggen van Nederlandse vrouwen

Ga over drie weken weer naar Oekraïne, op vakantie.
Mag ik mee?
  vrijdag 10 april 2009 @ 08:50:03 #120
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67886183
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 08:36 schreef henkway het volgende:

[..]

ja hoor
Gezellig!
  vrijdag 10 april 2009 @ 08:56:36 #121
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67886306
quote:

Meldt. Ik ben starter, in een goede financiele positie en geen behoefte om de crisis uit te gaan zitten.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_67886602
quote:
Op donderdag 9 april 2009 23:50 schreef fedsingularity het volgende:
Ik had mijn huis ook te koop gezet, de makelaar had ongevraagd mijn vloer gesoept.
Blijkbaar is dat standaard...
triest (van die makelaar he )
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 10 april 2009 @ 10:02:30 #123
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67887827
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 10 april 2009 @ 11:21:17 #124
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67890460
quote:

Ik denk dat het mensen betreft:
* met een persoonlijk verbeterde financiele situatie
- mensen die een erfenis gehad hebben
- mensen bij een tijdelijk contract is omgezet in een vast contract
- ...

* die zich geen zorgen maken over de crisis
- mensen die optimistischer zijn
- mensen die bij het journaal minder er over horen en dus menen dat het nu wel voorbij is
- ...

* een combinatie van de twee
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 10 april 2009 @ 11:29:29 #125
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67890777
Het verkneukelen om andermans schulden, dat heb ik niet zo. Maar dat komt omdat ik waarschijnlijk niet veel mensen persoonlijk ken die lopen te pochen met hun van geleend geld gekochte keuken of auto. Als ik van die leenreclames zie met van die gezinnetjes die pas gelukkig zijn nu ze die keuken hebben of die treurneuzen die pas het mannetje zijn als ze net als de buurman een nieuwe auto hebben, dan ben ik meestal blij dat ik dergelijke figuren niet ken. Desondanks wens ik ze al het beste.
  vrijdag 10 april 2009 @ 11:30:28 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67890809
quote:
Op donderdag 9 april 2009 21:53 schreef LXIV het volgende:
Vrouwen boven de 35 moet je met je vingers van af blijven. Dat is niks dan ellende. En in plaats van dat ze gemakkelijker worden naarmate de jaren gaan tellen worden ze steeds kritischer. Op een zeker moment willen ze een superman. En als je daar dan intrapt moet je voortaan altijd op je teentjes lopen thuis om en stoer en romantisch en een goede kok en huishouder en begripvol te zijn. En alles precies op het juiste moment. Want als je de vaat gaat doen wanneer ze even behoefte hebben aan een stoere man dan is het ook fout.
Die hebben meestal ook nog eens een pittig kort kapsel
Vrouwen met een pittig kort kapsel
Mijn reisverslagen
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 11:30:45 #127
236264 crew  capricia
pi_67890816
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 11:21 schreef Doc het volgende:

[..]

Ik denk dat het mensen betreft:
* met een persoonlijk verbeterde financiele situatie
- mensen die een erfenis gehad hebben
- mensen bij een tijdelijk contract is omgezet in een vast contract
- ...

* die zich geen zorgen maken over de crisis
- mensen die optimistischer zijn
- mensen die bij het journaal minder er over horen en dus menen dat het nu wel voorbij is
- ...

* een combinatie van de twee
Als ik zo om me heen kijk is er genoeg geld bij heel veel mensen. Veel mensen hebben nog steeds een flinke overwaarde op hun woning. De rente staat laag en als je je woning niet per definitie als een beleggingsobject beschouwt, waarom dan niet de woning kopen die je altijd hebt willen hebben?
Je leeft tenslotte maar 1 keer! So it better be good!
There is a name for it:
We call them Poor"
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 10 april 2009 @ 11:40:00 #128
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67891136
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 11:30 schreef capricia het volgende:

[..]

Als ik zo om me heen kijk is er genoeg geld bij heel veel mensen. Veel mensen hebben nog steeds een flinke overwaarde op hun woning. De rente staat laag en als je je woning niet per definitie als een beleggingsobject beschouwt, waarom dan niet de woning kopen die je altijd hebt willen hebben?
Je leeft tenslotte maar 1 keer! So it better be good!
Maar als je niet gelooft in zoiets als "het droomhuis" dan is wachten zeker de moeite
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 11:50:42 #129
236264 crew  capricia
pi_67891428
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 11:40 schreef Doc het volgende:

[..]

Maar als je niet gelooft in zoiets als "het droomhuis" dan is wachten zeker de moeite
Dat ligt er maar net aan in welk segment je zit en wat je graag zou willen/ wat je mogelijkheden zijn.
Hier, nieuwbouw Vinex Leidse Rijn, gaan de vrije kavels als warme broodjes over de toonbank.
Er zijn weinig plekken in de randstad waar je nog een vrije kavel kunt kopen in een 'kindvriendelijke en groene' omgeving.

Er zijn nog maar 4 vrije kavels over van de 42. Varierend in prijs van 320K tot 569K. De rest was binnen een paar maanden uitverkocht.
http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=133658#

Er is dus gewoon geld zat!
There is a name for it:
We call them Poor"
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 10 april 2009 @ 12:14:11 #130
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67892185
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 11:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat ligt er maar net aan in welk segment je zit en wat je graag zou willen/ wat je mogelijkheden zijn.
Hier, nieuwbouw Vinex Leidse Rijn, gaan de vrije kavels als warme broodjes over de toonbank.
Er zijn weinig plekken in de randstad waar je nog een vrije kavel kunt kopen in een 'kindvriendelijke en groene' omgeving.

Er zijn nog maar 4 vrije kavels over van de 42. Varierend in prijs van 320K tot 569K. De rest was binnen een paar maanden uitverkocht.
http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=133658#

Er is dus gewoon geld zat!
Er is in ieder geval genoeg ruimte voor mensen om geld te lenen. Misschien niet meer voor iedereen, maar genoeg voor de groepen die een kavel in een 'kindvriendelijke en groene' omgeving kunnen kopen.

Mijn opmerking was overigens vooral gegaan door een voorwaarde, en die was "als je niet gelooft in zoiets als 'het droomhuis' ". Er is blijkbaar een groep mensen voor wie 'het droomhuis' iets is op een vrij kavel nabij Utrecht. Maar voor personen voor wie dat niet geldt is de tijd aan hun zijde.

Zelf zou ik niet graag in een Vinex-wijk een eindje buiten de stad wonen, maar een zijn volkstammen voor wie dat een ideaal is. De huizen kunnen er echt wel mooi zijn, maar de plek en de omgeving spreken me gewoon niet aan.
  vrijdag 10 april 2009 @ 12:18:07 #131
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67892314
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 11:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

Die hebben meestal ook nog eens een pittig kort kapsel
Vrouwen met een pittig kort kapsel
BWAHAHAHA

Dat ik die gemist heb.
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 12:18:51 #132
236264 crew  capricia
pi_67892336
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 12:14 schreef Doc het volgende:

[..]

Er is in ieder geval genoeg ruimte voor mensen om geld te lenen. Misschien niet meer voor iedereen, maar genoeg voor de groepen die een kavel in een 'kindvriendelijke en groene' omgeving kunnen kopen.

Mijn opmerking was overigens vooral gegaan dooe een voorwaarde, en die was "als je niet gelooft in zoiets als 'het droomhuis' ". Er is blijkbaar een groep mensen voor wie 'het droomhuis' iets is op een vrij kavel nabij Utrecht. Maar voor personen voor wie dat niet geldt is de tijd aan hun zijde.
Eens hoor!

De bouw van die kavels gebeurt hier recht voor mijn huis. En ik sta er van te kijken hoeveel geld mensen er tegenaan smijten. Tuin en huis onder architectuur aangelegd...bordjes van interieusdesigners hangen al aan voor het raam... Sommige huizen krijgen zelfs een natuurstenen buitenkant... Anderen zijn weer volledig van hout....of juist met compete glaspartijen...een zwembad is ook niet meer zo vreemd...

Krijg dus het gevoel dat we steeds meer een tweedeling gaan krjgen tussen de haves en de have nots.
Want geld is er voldoende bij die mensen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 12:29:07 #133
236264 crew  capricia
pi_67892632
Ik zal eens wat foto's maken...dan kun je zien hoeveel geld mensen er tegenaan smijten...
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 13:53:03 #134
236264 crew  capricia
pi_67895008
Nou, foto's gemaakt: Hoe duurder hoe lelijker!
Dit is allemaal de afgelopen paar maanden uit de grond gestampt hier in Terwijde - Leidsche rijn.
Er is gewoon nog geld zat...dit zijn de nieuwe haves... Maar zeg eens eerlijk, vind jij het mooi?

[ Bericht 43% gewijzigd door capricia op 10-04-2009 13:59:06 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 10 april 2009 @ 13:55:17 #135
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67895081
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 13:53 schreef capricia het volgende:
[ afbeelding ]
Ben benieuwd. Zet ze maar op tinypic.
  vrijdag 10 april 2009 @ 14:00:14 #136
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67895224
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 12:18 schreef capricia het volgende:
Krijg dus het gevoel dat we steeds meer een tweedeling gaan krjgen tussen de haves en de have nots.
Dit is ook al heel vaak voorspeld. Door steeds meer de nadruk te leggen op bezit en uiterlijkheden, wordt het een soort selffulfilling prophecy. De 'haves' zijn in dat geval de knappe hogeropgeleiden met een vaste relatie. De 'have nots' de rest, waarbij lelijke lageropgeleiden het natuurlijk het meest voor hun kiezen gaan krijgen.

Bovendien zijn die twee ook aan elkaar gekoppeld: op een gegeven moment zul je zien dat alleen knappe mensen nog de moeite zullen nemen om zich hoog op te laten leiden. Voor de rest maakt het namelijk toch geen drol uit, ongelukkig worden ze toch wel.

Misschien klinkt dit als een soort evolutinaire voortuitgang, maar dat is het bepaald niet. Het is pure decadentie en zelfs degeneratie.
pi_67895304
quote:
Dit is allemaal de afgelopen paar maanden uit de grond gestampt hier in Terwijde - Leidsche rijn.
Er is gewoon nog geld zat...dit zijn de nieuwe haves... Maar zeg eens eerlijk, vind jij het mooi?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
schriklelijk! En ik krijg er spontaan claustrofobie van. En die hekken....
  vrijdag 10 april 2009 @ 14:04:38 #138
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67895343
quote:
Maar zeg eens eerlijk, vind jij het mooi?
De laatste wel.
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 14:05:18 #139
236264 crew  capricia
pi_67895357
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 14:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

schriklelijk! En ik krijg er spontaan claustrofobie van. En die hekken....
Weet je trouwens dat je planten en heggen kunt kopen die al helemaal volgroeid zijn? Dan hoef je daar ook niet op te wachten bij je nieuwbouwhuis...
Gewoon een 20 jaar oude eikenboom midden in je tuintje...
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 14:06:00 #140
236264 crew  capricia
pi_67895372
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 14:04 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

De laatste wel.
D'r was geen geld meer voor een buitenlampje...
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 10 april 2009 @ 14:07:43 #141
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67895432
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 14:06 schreef capricia het volgende:

[..]

D'r was geen geld meer voor een buitenlampje...
Ik doelde op dat huis op de achtergrond. Best aardig.

De derde vind ik trouwens ook nog wel gaan.
pi_67895474
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 14:05 schreef capricia het volgende:

[..]

Weet je trouwens dat je planten en heggen kunt kopen die al helemaal volgroeid zijn? Dan hoef je daar ook niet op te wachten bij je nieuwbouwhuis...
Gewoon een 20 jaar oude eikenboom midden in je tuintje...
en toch blijft het zo klinisch als de pest, bijna triest. Kunnen die mensen niet beter in een virtuele wereld gaan leven, of zo? Klik, een beuk.

Gaar hoor.
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 14:12:14 #143
236264 crew  capricia
pi_67895567
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 14:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

en toch blijft het zo klinisch als de pest, bijna triest. Kunnen die mensen niet beter in een virtuele wereld gaan leven, of zo? Klik, een beuk.

Gaar hoor.
Kun je nagaan. Die kavels zijn 350K plus. En daar komt je huis nog bovenop. En je designkeuken en je onder architectuur aangelegde tuin. En toch zijn het allemaal een soort blokkendozen. Op je vierkante kaveltje. Maar het gaat als zoete broodjes over de toonbank.
Er is bij een aantal mensen gewoon wel geld zat. En ik heb er nog niet een te koop zien staan. Want ik vraag me af of ze de investering er nog wel uit gaan krijgen, maar misschien is dat niet belangrijk.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 10 april 2009 @ 14:13:13 #144
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67895591
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 12:18 schreef capricia het volgende:
Krijg dus het gevoel dat we steeds meer een tweedriedeling gaan krjgen tussen de haves en de have nots en de mensen die het niet boeit.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 10 april 2009 @ 14:13:35 #145
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67895599
Het doet me allemaal erg Amerikaans aan. Erg vrolijk word ik er inderdaad niet van, zelfs als het betreffende huis wel mooi is woon je toch tussen de lelijkheid.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel iets van jaloezie. Hoe lelijk het ook is, ik kan het niet betalen.

Dan heb ik meer met zoiets, en volstrekt niet duur. Maar dan wel weer in een omgeving waar bijzonder weinig te beleven valt.
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 14:15:52 #146
236264 crew  capricia
pi_67895646
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 14:13 schreef Lemmeb het volgende:
Het doet me allemaal erg Amerikaans aan. Erg vrolijk word ik er inderdaad niet van, zelfs als het betreffende huis wel mooi is woon je toch tussen de lelijkheid.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel iets van jaloezie. Hoe lelijk het ook is, ik kan het niet betalen.

Dan heb ik meer met zoiets, en volstrekt niet duur. Maar dan wel weer in een omgeving waar bijzonder weinig te beleven valt.
Ja, de buitenkant is erg mooi! Yammie!
Maar van binnen moet er nog wel het e.e.a. gebeuren...ben jij handig in klussen?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 10 april 2009 @ 14:20:36 #147
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67895768
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 14:15 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja, de buitenkant is erg mooi! Yammie!
Maar van binnen moet er nog wel het e.e.a. gebeuren...
Ik denk dat het wel meevalt. Sommige foto's (die met die jaagspullen en die houten tafel) zijn volgens mij van het huisje dat erbij staat. Voor de rest zijn het vooral de meubels en de schouw die het er oud en oubollig uit laten zien.
quote:
ben jij handig in klussen?
Geen idee.
  vrijdag 10 april 2009 @ 14:23:18 #148
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67895831
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 14:13 schreef SeLang het volgende:

[..]
Dat is de 'buitencategorie'.
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 14:26:12 #149
236264 crew  capricia
pi_67895903
quote:
[..]
Toch kun je beter een flatje hebben en uitkijken op dit soort woningen, dan in zo'n woning wonen en uitkijken op een flat...
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 10 april 2009 @ 14:41:28 #150
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67896326
Tja, de huizen op de foto's van Capricia getuigen niet altijd van een even goede smaak. Maar toch vind ik het min of meer een grondrecht dat mensen op hun eigen (duurbetaalde) grond zelf wel mogen uitmaken wat ze er bouwen. Wie is beleidsambtenaar schaal 3 X om te bepalen wat wel en neit mooi is en wel of niet gebouwd zou mogen worden? Als het nu om een bijzonder gebied gaat, zoals een historische binnenstad of de Meijerij, dan wordt het anders. Maar die polder in de Randstad mogen ze wat mij betreft gerust volplempen met dit soort gebouwen. Als de mensen dat nou mooi vinden...
En sommige woningen lijken mij wel zeker fijn om te wonen. Alleen jammer dat ze het allemaal zo dicht op elkaar bouwen. Ik vind dat geen gezicht, zo'n groot huis op zo'n klein kavel. Zet dan een kleiner huis neer.
The End Times are wild
  vrijdag 10 april 2009 @ 14:49:22 #151
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67896523
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 14:41 schreef LXIV het volgende:
Tja, de huizen op de foto's van Capricia getuigen niet altijd van een even goede smaak. Maar toch vind ik het min of meer een grondrecht dat mensen op hun eigen (duurbetaalde) grond zelf wel mogen uitmaken wat ze er bouwen. Wie is beleidsambtenaar schaal 3 X om te bepalen wat wel en neit mooi is en wel of niet gebouwd zou mogen worden? Als het nu om een bijzonder gebied gaat, zoals een historische binnenstad of de Meijerij, dan wordt het anders. Maar die polder in de Randstad mogen ze wat mij betreft gerust volplempen met dit soort gebouwen. Als de mensen dat nou mooi vinden...
En sommige woningen lijken mij wel zeker fijn om te wonen. Alleen jammer dat ze het allemaal zo dicht op elkaar bouwen. Ik vind dat geen gezicht, zo'n groot huis op zo'n klein kavel. Zet dan een kleiner huis neer.
Eensch.

Een oom en tante van mij hebben ook zo'n groot vrijstaand huis midden in een nieuwe wijk. Het is een mooi huis (wel gewoon één van de vijf ofzo, dus niet zelf gebouwd), maar met een vrij kleine tuin en helemaal ingebouwd tussen de andere (overwegend kleinere) huizen. Er is niet eens een fatsoenlijke parkeergelegenheid. Maar zij wonen er zeer prettig meen ik.
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 14:53:16 #152
236264 crew  capricia
pi_67896618
quote:
Eens.
De grootte van het huis is een keuze die de koper zelf maakt natuurlijk. Er zijn wel richtlijnen. Bijv. dat je max. 60% van je kavel mag gebruiken voor bebouwing.
Zelf zou ik, als ik 600K+ zou besteden aan een woning, liever de randstad uit gaan. En wat meer de ruimte en rust op willen zoeken.
Maar de randstad heeft natuurlijk ook voordelen qua werkgelegenheid.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 10 april 2009 @ 14:56:39 #153
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_67896732
De kavels zijn aan de kleine kant maar verder mooie huizen. Ik zou ervoor tekenen zeg. Zijn niet allemaal mooi maar zo zien moderne huizen er nou eenmaal uit. Wat vind jij een mooi (nieuw!) huis dan?

Maar als je 600k hebt kun je inderdaad ook een oud boerderijtje kopen met iets meer grond buiten de randstad. Zou persoonlijk liever zelf een mooi nieuw huis naar eigen smaak en voorzien van alle moderne gemakken bouwen.
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 15:07:30 #154
236264 crew  capricia
pi_67897001
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 14:56 schreef Ad_rem het volgende:
De kavels zijn aan de kleine kant maar verder mooie huizen. Ik zou ervoor tekenen zeg. Zijn niet allemaal mooi maar zo zien moderne huizen er nou eenmaal uit. Wat vind jij een mooi (nieuw!) huis dan?

Maar als je 600k hebt kun je inderdaad ook een oud boerderijtje kopen met iets meer grond buiten de randstad. Zou persoonlijk liever zelf een mooi nieuw huis naar eigen smaak en voorzien van alle moderne gemakken bouwen.
Wij hebben vorig jaar nog gekeken naar zo'n kavel en er uiteindelijk vanaf gezien.
Het type huis wat je erop wilt zetten, daar is ook nog een hele markt in.
Je kunt natuurlijk samen met een architect de hele woning van top tot teen bedenken, maar veel is ook mogelijk in 'serie' produktie. Dus dan kun je uit bijv. uit 20 voorbeeld woningen kiezen...bij 1 aannemer. En zo zijn er nog wel 100 aannemers / projectontwikkelaars.
Het is maar net hoeveel geld je er aan wilt uitgeven.

De reden trouwens, dat het bij ons niets geworden is, is dat we voor een grote som meer geld, we eigenlijk maar weinig extra woonkamer kregen. En dat vonden wij het belangrijkst. Geen kinderen, dus het aantal slaapkamers boeide ons niet zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 10-04-2009 15:14:53 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67898619
quote:

klik in funda eens op de kaart. Ligt naast een distributiecentrum. Drieklomp werkt samen met erg goede fotografen
  vrijdag 10 april 2009 @ 16:11:37 #156
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67898850
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 16:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

klik in funda eens op de kaart. Ligt naast een distributiecentrum. Drieklomp werkt samen met erg goede fotografen
Hmmm, da's wel minder inderdaad.
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 16:16:00 #157
236264 crew  capricia
pi_67898982
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 16:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Uhhh, ik was de fotograaf...en Drieklomp ken ik niet...
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 10 april 2009 @ 16:22:03 #158
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67899155
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 16:16 schreef capricia het volgende:

[..]

Uhhh, ik was de fotograaf...en Drieklomp ken ik niet...
Hij doelt op die foto's op funda van dat huis waar ik mee kwam.
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 16:25:53 #159
236264 crew  capricia
pi_67899254
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 16:22 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Hij doelt op die foto's op funda van dat huis waar ik mee kwam.
Okay, wijn he...
There is a name for it:
We call them Poor"
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 10 april 2009 @ 17:21:47 #160
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67900989
quote:
Vond ik vooral bij deze..

Ik vond die houten met die wonderlijke vormen wel bijzonder. Ik was er nog niet uit of-ie mooi of lelijk was - maar tenminste anders.
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 17:23:24 #161
236264 crew  capricia
pi_67901043
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 17:21 schreef Doc het volgende:

[..]

Ik vond die houten met die wonderlijke vormen wel bijzonder. Ik was er nog niet uit of-ie mooi of lelijk was - maar tenminste anders.
Wat jij mooi vindt, en ik complimenteer je smaak!, is volledig natuursteen aan de buitenkant...men...wat moet dat wel niet kosten?
There is a name for it:
We call them Poor"
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 10 april 2009 @ 17:26:31 #162
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67901132
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 17:23 schreef capricia het volgende:

[..]

Wat jij mooi vindt, en ik complimenteer je smaak!, is volledig natuursteen aan de buitenkant...men...wat moet dat wel niet kosten?
Is dat steen? Het lijken een soort houten latten! Ik vind die woning van lef getuigen en apart. Dat mag ik wel. Of het "mooi" is dat is een tweede, maar het is tenminste geen standaard.
  vrijdag 10 april 2009 @ 17:26:35 #163
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67901136
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 17:23 schreef capricia het volgende:

[..]

Volgens mij vond hij die juist "geen gezicht, zo'n huis op zo'n klein kavel".

Of zijn die lange houten latten stiekem van natuursteen gemaakt?
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 17:28:59 #164
236264 crew  capricia
pi_67901206
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 17:21 schreef Doc het volgende:

[..]

Die eerste is natuursteen, die tweede volledig van hout...(wie gaat dat bijhouden/schilderen?).
There is a name for it:
We call them Poor"
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 10 april 2009 @ 17:28:59 #165
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67901208
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 17:26 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Volgens mij vond hij die juist "geen gezicht, zo'n huis op zo'n klein kavel".

Yep, dat was die onder " deze" gelinkt was. Dat huis wat er slechts deel op stond, stond echt in de slagschaduw van dat andere geval. Dat leek me weer niets.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 10 april 2009 @ 17:29:45 #166
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67901229
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 17:28 schreef capricia het volgende:

[..]
(wie gaat dat bijhouden/schilderen?).
Ik gelukkig niet
  vrijdag 10 april 2009 @ 17:39:15 #167
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67901498
Ik vind dat natuursteen ook niet verkeerd, al denk ik dat het op de lange duur weleens lelijk zou kunnen worden. Maar het huis zelf is me wat te 'modern' ofzo. Ik word er niet echt vrolijk van.
  Moderator vrijdag 10 april 2009 @ 17:45:19 #168
236264 crew  capricia
pi_67901627
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 17:29 schreef Doc het volgende:

[..]

Ik gelukkig niet
Ah, jij bent geen pool of zo..
Want als ik een keer wat later, zeg om 9.15 mijn uber blanke wijk verlaat 's ochtends, dan zie ik de Mocro dames binnen fietsen (en soms met een heel klein autotootje binnen rijden) om het huishouden te doen hier...
Zelf wil ik wel zo'n dame...maar mijn vriend wil geen kopie van de sleutel laten maken...hij is bang dat alles over 6 maanden dan leeggestolen is hier...

[ Bericht 15% gewijzigd door capricia op 10-04-2009 17:53:33 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67903385
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Wow ik wist niet dat dit bestond in NL. Moet meteen aan de McMansions uit de VS denken.
  vrijdag 10 april 2009 @ 18:59:21 #170
240358 Ad_rem
bij de zaak
pi_67903440
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 18:57 schreef dutch_renter het volgende:

[..]

Wow ik wist niet dat dit bestond in NL. Moet meteen aan de McMansions uit de VS denken.
Waar heb je het over man? Dit soort wijken zijn in bijna elk middelgroot dorp en stad te vinden?
pi_67903916
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 18:57 schreef dutch_renter het volgende:

[..]

Dit is niet uniek, wanneer je richting Almere rijdt over de dijk (langs het randmeer), dan zie je op een zeker moment een wijk waar ook zoiets is gedaan. Dan zie je ook allerlei woningen die hierop lijken. Mooi of lelijk is een persoonlijk iets, wat mij vooral opviel was dat het zo onnatuurlijk overkomt. Op een klein oppervlak is een stel van dit soort huizen neergekwakt die erg tegen elkaar afsteken.
pi_67904433
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 18:59 schreef Ad_rem het volgende:

[..]

Waar heb je het over man? Dit soort wijken zijn in bijna elk middelgroot dorp en stad te vinden?
ja zulke kan ik hier ook wel vinden
i sniet bijzonder of zo., moet je eens in belgie kijken
  vrijdag 10 april 2009 @ 19:53:48 #173
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67905018
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 19:32 schreef henkway het volgende:
i sniet bijzonder of zo., moet je eens in belgie kijken
Of in Bloemendaal.
pi_67913093
Moet toch eens wat vaker de stad uit uit. Maar in de nieuwe wijken hier (Amsterdam) heb ik dit niet gezien, of niet goed gekeken natuurlijk.
  vrijdag 10 april 2009 @ 23:30:15 #175
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67913567
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 23:18 schreef dutch_renter het volgende:
Moet toch eens wat vaker de stad uit uit. Maar in de nieuwe wijken hier (Amsterdam) heb ik dit niet gezien, of niet goed gekeken natuurlijk.
Ja, in Amsterdam, daar zeg je me ook wat. Daar is een nieuwe wijk al een getto voordat die af is.
pi_67913925
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 23:30 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ja, in Amsterdam, daar zeg je me ook wat. Daar is een nieuwe wijk al een getto voordat die af is.
Ja, ik heb zoiets gehoord over IJburg. Denk wel dat het wat overdreven is. Ik kom wel eens in die hoek terecht, als ik ga hardlopen en alhoewel ik er niet zou willen wonen, ziet het er in mijn oge nog niet echt gettoachtig uit.
pi_67913984
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 23:43 schreef dutch_renter het volgende:

[..]

Ja, ik heb zoiets gehoord over IJburg. Denk wel dat het wat overdreven is. Ik kom wel eens in die hoek terecht, als ik ga hardlopen en alhoewel ik er niet zou willen wonen, ziet het er in mijn oge nog niet echt gettoachtig uit.
Er wordt zo vreselijk slecht en lelijk gebouwd in Nederland
Dat slaat nog een keer terug
  vrijdag 10 april 2009 @ 23:46:06 #178
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67914005
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 23:43 schreef dutch_renter het volgende:

[..]

Nee, maar dat is dus niet zo gek. Het staat er net en de wijk is nog niet eens af. Zelfs tuigmarokkaantjes slopen de boel niet zó snel.
  zaterdag 11 april 2009 @ 11:47:16 #180
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_67920257
quote:

Amerikaans op zijn Nederlands, villa's op een postzegel. Sommige van die huizen zijn opzich best mooi maar er hoort een veel grotere tuin bij.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_67920480
quote:
De banken hebben een enorme blunder gemaakt door de mensen vol te gieten met geld. We hebben veel te veel lucht in de economie gepompt. Neem alleen de huizenprijzen. Er zijn miljoenen mensen op papier rijk geworden met niks doen.”

Bron: De Telegraaf
Goeie uitspraak van Hennie van der Most
I'll sing you a lullaby.
pi_67920817
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 11:56 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Goeie uitspraak van Hennie van der Most
Die man is echt een held! Topondernemer Gisteren was hij te gast bij BNR.
pi_67920938
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 12:10 schreef Queued het volgende:

Die man is echt een held! Topondernemer Gisteren was hij te gast bij BNR.
Ik ben het niet altijd met hem eens, maar deze quote is er een naar mijn hart, vooral dat stuk over niks doen. Gratis en voor niets rijk worden, jeweetz
I'll sing you a lullaby.
pi_67920953
Vooropgesteld dat er niks mis is met rijk worden met niks doen.

Ik zag van de week overigens weer een paar huizen in de verkoop komen waarvan ik niet weet of de verkoop eerder is afgeblazen, of dat ze tijdelijik uit de verkoop waren gehaald.
Vraagprjzen licht lager t.o.v. een jaar geleden:
840 --> 799
525 --> 499
530 --> 499

Ongetwijfeld mede ingegeven door het standaard makelaars "anders komt ie niet in de zoekresultaten" argument....

Het laatste pand staat trouwens al meer dan vier jaar te koop (is alleen iets voor doven, of liefhebbers van de snelweg , het tweede pand ligt tegen het plaatstelijke voetbalveld aan. Het eerste pand is "levensloopbestendig" gemaakt, wat kennelijk inhoudt dat alles bruin en bedompt moet zijn

Maar als ze terug in de verkoop komen, worden ze blijkbaar wel tegen lagere prijzen aangeboden. Zegt natuurlijk op zich nog niks over de transactieprijzen....
  zaterdag 11 april 2009 @ 12:22:57 #185
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67921083
Als miljoenen mensen rijk worden met niks doen is dat wel een indicatie dat er lucht in een systeem gepompt wordt. Als een gemiddeld gezin in een jaar tijd 20.000 euro verdient met werken, maar hun huis is in datzelfde jaar bij toverslag 30.000 euro meer waard geworden, dan klopt er iets toch niet?
Die stijging in huizenprijzen stond absoluut en totaal niet in verhouding met de stijging van de productiviteit of wat er gespaard werd. Het opblazen van fantasieprijzen met fictief geld.
The End Times are wild
pi_67921144
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 12:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Vooropgesteld dat er niks mis is met rijk worden met niks doen.
Natuurlijk wel, je moet werken voor je geld, waarde moet namelijk gecreëerd worden. Dat betekend dat er arbeid verricht moet worden. Iemand anders het werk laten doen en er zelf de vruchten van plukken, daar bestaat een naam voor...
quote:
Ik zag van de week overigens weer een paar huizen in de verkoop komen waarvan ik niet weet of de verkoop eerder is afgeblazen, of dat ze tijdelijik uit de verkoop waren gehaald.
Vraagprjzen licht lager t.o.v. een jaar geleden:
840 --> 799
525 --> 499
530 --> 499

Ongetwijfeld mede ingegeven door het standaard makelaars "anders komt ie niet in de zoekresultaten" argument....

Het laatste pand staat trouwens al meer dan vier jaar te koop (is alleen iets voor doven, of liefhebbers van de snelweg , het tweede pand ligt tegen het plaatstelijke voetbalveld aan. Het eerste pand is "levensloopbestendig" gemaakt, wat kennelijk inhoudt dat alles bruin en bedompt moet zijn

Maar als ze terug in de verkoop komen, worden ze blijkbaar wel tegen lagere prijzen aangeboden. Zegt natuurlijk op zich nog niks over de transactieprijzen....
Nog veel te duur natuurlijk, kennelijk dringt de realiteit nog niet door bij veel huiseigenaren. -50% zou het uitgangspunt moeten zijn
I'll sing you a lullaby.
pi_67921292
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 12:22 schreef LXIV het volgende:
Als miljoenen mensen rijk worden met niks doen is dat wel een indicatie dat er lucht in een systeem gepompt wordt. Als een gemiddeld gezin in een jaar tijd 20.000 euro verdient met werken, maar hun huis is in datzelfde jaar bij toverslag 30.000 euro meer waard geworden, dan klopt er iets toch niet?
Die stijging in huizenprijzen stond absoluut en totaal niet in verhouding met de stijging van de productiviteit of wat er gespaard werd. Het opblazen van fantasieprijzen met fictief geld.
Precies, en omdat al dat fantasiegeld nu niet meer word gecreëerd door de banken stort de economie in elkaar. Tijd voor zelfreflectie, op zoek gaan naar de werkelijke waarde van goederen en natuurlijk de zoektocht naar een nieuwe bubble
I'll sing you a lullaby.
  zaterdag 11 april 2009 @ 12:38:12 #188
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67921422
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 12:32 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Precies, en omdat al dat fantasiegeld nu niet meer word gecreëerd door de banken stort de economie in elkaar. Tijd voor zelfreflectie, op zoek gaan naar de werkelijke waarde van goederen en natuurlijk de zoektocht naar een nieuwe bubble
Ik heb hier wel eens voorgerekend hoeveel 300.000 euro eigenlijk is. Mensen kijken enkel naar de maandlasten van hun aflossingsvrije hypotheek met variabele rente, maar vergeten de schuld die ze aangaan.
Als je werkt en iedere week 100 euro spaart moet je 300.000/100 = 3000 weken = 58 jaar lang doorgaan wil je de drie ton halen. Veel langer dan je arbeidzame leven dus. Zoveel geld is het. Maar lang is dat onzichtbaar gebleven.
The End Times are wild
pi_67921568
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 12:38 schreef LXIV het volgende:

Ik heb hier wel eens voorgerekend hoeveel 300.000 euro eigenlijk is. Mensen kijken enkel naar de maandlasten van hun aflossingsvrije hypotheek met variabele rente, maar vergeten de schuld die ze aangaan.
Als je werkt en iedere week 100 euro spaart moet je 300.000/100 = 3000 weken = 58 jaar lang doorgaan wil je de drie ton halen. Veel langer dan je arbeidzame leven dus. Zoveel geld is het. Maar lang is dat onzichtbaar gebleven.
Mee eens, in mijn werk ben je vaak bezig met de grote van getallen (fysische grootheden) en probeer je deze een betekenis te geven. Hetzelfde doe ik dus ook met geld, als ik zie wat de waarde van mijn loon is, de waarde van een brood in de supermarkt, de waarde van een baksteen en de hoogte van de vraagprijs van een huis, dan gaan bij mij de wenkbrauwen fronsen.
I'll sing you a lullaby.
pi_67922009
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 12:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Helemaal eens. Het standaard argument is natuurlijk dat door de inflatie de schuld zichzelf terugbetaalt.
pi_67922025
I'll sing you a lullaby.
  zaterdag 11 april 2009 @ 13:08:13 #192
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67922028
Dat gebeurt ook. Daar betaal je dan rente voor (met opslag)
The End Times are wild
  zaterdag 11 april 2009 @ 13:09:01 #193
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67922041
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 13:07 schreef dutch_renter het volgende:

[..]

Helemaal eens. Het standaard argument is natuurlijk dat door de inflatie de schuld zichzelf terugbetaalt.
Er zijn wel meer standaardargumenten te verzinnen, en sommigen daarvan snijden ook echt wel hout, maar het blijft een heleboel geld.
  zaterdag 11 april 2009 @ 13:10:52 #194
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67922072
quote:
De banken hebben een enorme blunder gemaakt door de mensen vol te gieten met geld. We hebben veel te veel lucht in de economie gepompt. Neem alleen de huizenprijzen. Er zijn miljoenen mensen op papier rijk geworden met niks doen.”

Bron: De Telegraaf
'Rijk' zijn (economisch gezien) is een slecht begrepen concept imo.

Mijn definitie van rijk zijn is dat je veel inkomen genererende assets bezit. Een huis waarin je woont is alleen een inkomen genererende asset in zoverre dat het een besparing van huur oplevert. Als de 'prijs' van je huis stijgt (wat niet anders is dan de laatst gedane transactie van een vergelijkbaar huis) ben je niet rijker geworden, want je hebt nog steeds hetzelfde huis en nog steeds dezelfde bespaarde huur. Pas als je daadwerkelijk je huis zou verkopen kan er sprake zijn van extra inkomsten ten gevolge van een speculatieve winst. Echter, door weer een nieuw huis te kopen geef je die speculatieve winst meestal direct weer door aan de verkoper van je nieuwe huis.

Voor veel mensen is een huis helemaal geen inkomen genererende asset maar een liability.: hypotheek- en onderhoudskosten, extra belastingen, etc. De zogenaamde 'papieren winst' is een liability in de vorm van hogere belastingkosten en levert in de praktijk dus geen extra rijkdom op, totdat deze speculatieve positie wordt geliquideerd.
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 11 april 2009 @ 13:14:56 #195
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67922139
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 12:16 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik ben het niet altijd met hem eens, maar deze quote is er een naar mijn hart, vooral dat stuk over niks doen. Gratis en voor niets rijk worden, jeweetz
  zaterdag 11 april 2009 @ 13:18:30 #196
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67922197
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 13:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Mijn definitie van rijk zijn is dat je veel inkomen genererende assets bezit. Een huis waarin je woont is alleen een inkomen genererende asset in zoverre dat het een besparing van huur oplevert. Als de 'prijs' van je huis stijgt (wat niet anders is dan de laatst gedane transactie van een vergelijkbaar huis) ben je niet rijker geworden, want je hebt nog steeds hetzelfde huis en nog steeds dezelfde bespaarde huur. Pas als je daadwerkelijk je huis zou verkopen kan er sprake zijn van extra inkomsten ten gevolge van een speculatieve winst. Echter, door weer een nieuw huis te kopen geef je die speculatieve winst meestal direct weer door aan de verkoper van je nieuwe huis.

Voor veel mensen is een huis helemaal geen inkomen genererende asset maar een liability.: hypotheek- en onderhoudskosten, extra belastingen, etc. De zogenaamde 'papieren winst' is een liability in de vorm van hogere belastingkosten en levert in de praktijk dus geen extra rijkdom op, totdat deze speculatieve positie wordt geliquideerd.
En iemand met een 100 miljoen op de bank, waar hij verder helemaal niks mee doet, behalve een heel klein beetje rente trekken, is die 'rijk'? Voglens mij wel namelijk. Hij zal alleen ieder jaar een beetje minder rijk worden.
pi_67922225
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 13:14 schreef Doc het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Al onze vrije jongens moeten vrij blijven
I'll sing you a lullaby.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 11 april 2009 @ 13:21:35 #198
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67922251
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 12:26 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Iemand anders het werk laten doen en er zelf de vruchten van plukken, daar bestaat een naam voor...
Ja - dat heet kapitalisme en ondernemersschap

Gebruik maken van de goedkopere arbeid en geen gezeik met vakbonden in Verweggistan. Het is een van de maniere om de welvaart in het westen een beetje op peil te houden
pi_67922399
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 13:21 schreef Doc het volgende:

Ja - dat heet kapitalisme en ondernemersschap
Een ondernemer zoals het woord het zegt, die onderneemt iets m.a.w. deze verricht werk. Dat moet ook wel want je moet toch een oogje in het zeil houden, anders zou het je wel eens niet zo voor de wind kunnen gaan
quote:
Gebruik maken van de goedkopere arbeid en geen gezeik met vakbonden in Verweggistan. Het is een van de maniere om de welvaart in het westen een beetje op peil te houden
Ach.... volgens mij word het westen binnenkort weer aantrekkelijk voor goedkoper arbeid

Met onze welvaart die drijft op goedkope producten uit China zou het wel eens gedaan kunnen zijn op korte termijn. Mits we weer bereid zijn de handen uit de mouwen te steken en met minder genoegen te nemen
I'll sing you a lullaby.
pi_67929368
Toch vind ik het gratis geld argument voor het bestaan van een woningbubble intuitief een van de betere.

Iedereen die tussen de 20 en 5 jaar geleden een huis heeft gekocht, heeft op zijn minst gratis gewoond, als ze tegen de huidige marktprijs zouden verkopen. En velen zouden dan zelfs nog een leuk bedrag overhouden. Buiten de koper hebben ook de volgende partijen er aan verdiend:
- Makelaar
- Notaris
- Lokale overheid
- Project ontwikkelaar of andere verkopende partij.
- Geldverstrekker en adviseur.
- overige partijen

De enige partij die wat verliest is de landelijke overheid (HRA). Dit wordt wel weeer voor een deel gecompenseerd door dingen als het huurwaarde forfait en de overdrachtsbelasting. Ik ken de cijfers niet, maar ik ga er vanuit dat het onvoldoende is om de winst van alle andere partijen te verklaren.

Iedereen profiteert en niemand betaalt. Volgens de belanghebbenden is er geen enkele reden waarom hier ooit een eind aan zou moeten komen. There is such a thing as a free lunch!

Als dit echt zo zou zijn, dan zit er een levensgroot "lek" in ons economisch systeem. Ik ben er van overtuigd dat dit niet kan. Er zal op een dag betaald moeten worden en de komende jaren lijken mij een voor de hand ligende afrekenperiode. Hat is nog wel de vraag wie er zal moeten gaan betalen en ik heb een angstig voorgevoel dat dit niet per se de mensen zijn die ervan geprofiteerd hebben.
pi_67929387
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 13:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Perfecte uitleg .

Aan hoge huizenprijzen heb je helemaal niets. Ze zijn zelfs een gezwel. Iedereen moet wonen en als alle huizen duurder worden heeft niemand er wat aan.
  zaterdag 11 april 2009 @ 18:48:35 #202
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_67929905
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 18:30 schreef pberends het volgende:

[..]

Perfecte uitleg .

Aan hoge huizenprijzen heb je helemaal niets. Ze zijn zelfs een gezwel. Iedereen moet wonen en als alle huizen duurder worden heeft niemand er wat aan.
Nope, govt heeft er wat aan. Mensen moeten werken om hun hoge hypotheekschuld af te betalen. En zowel die arbeid als het huis zelf zijn vet belast ook de overdrachtsafpersing is een relatief hoger bedrag bij een duurder huis.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_67930101
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 18:29 schreef dutch_renter het volgende:. Het is nog wel de vraag wie er zal moeten gaan betalen en ik heb een angstig voorgevoel dat dit niet per se de mensen zijn die ervan geprofiteerd hebben.
dat is met aandelen ook zo
  zaterdag 11 april 2009 @ 19:03:52 #204
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67930273
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 18:56 schreef henkway het volgende:

[..]

dat is met aandelen ook zo
Mensen met aandelen moeten niet klagen. Die heb je feitelijk helemaal niet nodig. Vind je ze te duur, laat je ze liggen of ga je short. Het bezitten van aandelen is geen eerste levensbehoefte, het is helemaal geen levensbehoefte.
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 11 april 2009 @ 20:44:16 #205
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67933526
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 18:29 schreef dutch_renter het volgende:

Als dit echt zo zou zijn, dan zit er een levensgroot "lek" in ons economisch systeem. Ik ben er van overtuigd dat dit niet kan. Er zal op een dag betaald moeten worden en de komende jaren lijken mij een voor de hand ligende afrekenperiode. Hat is nog wel de vraag wie er zal moeten gaan betalen en ik heb een angstig voorgevoel dat dit niet per se de mensen zijn die ervan geprofiteerd hebben.
Zo'n lek is het eigenlijk niet. Het is alleen belastingkorting. Het punt is dat die direct naar de banken gegaan is, omdat men bij de aanschaf de HRA al in calculeerde. Een echt lek is het niet - wel een behoorlijk zinloze belastingkorting.
pi_67935813
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 20:44 schreef Doc het volgende:

[..]

Zo'n lek is het eigenlijk niet. Het is alleen belastingkorting. Het punt is dat die direct naar de banken gegaan is, omdat men bij de aanschaf de HRA al in calculeerde. Een echt lek is het niet - wel een behoorlijk zinloze belastingkorting.
Ja, dat is dus wat ik mij afvraag. ik denk dat die belastingkorting alleen onvoldende is om het lek te verklaren.

Verder helemaal eens dat die HRA een bankensubsidie is.
pi_67936444
Op de Nederlandse woningmarkt heb je een tekort. De prijsstijging uit dat tekort wordt een stuk extremer door de HRA - wat in principe de vraag naar koopwoningen stimuleert.

HRA is gewoon een subsidie voor bouwers, makelaars, banken, grondspeculanten enzovoorts. Wonen wordt er uiteindelijk niet goedkoper door, maar duurder.
  zondag 12 april 2009 @ 10:21:28 #209
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67943543
quote:
Op zaterdag 11 april 2009 22:28 schreef pberends het volgende:
Op de Nederlandse woningmarkt heb je een tekort.
Hoe kom je erbij? Er is helemaal geen tekort. Er is alleen een probleem met de manier waarop woningen worden aangeboden. Sommige woningen zouden moeten worden opgedeeld, zodat de gewone man ze wel kan betalen.
pi_67943637
quote:

Wat een kwal die gast. Hij heeft alleen wel gelijk in dit geval.
pi_67943830
quote:
Op zondag 12 april 2009 10:21 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij? Er is helemaal geen tekort. Er is alleen een probleem met de manier waarop woningen worden aangeboden. Sommige woningen zouden moeten worden opgedeeld, zodat de gewone man ze wel kan betalen.
ER is wel een gebrek aan huurwoningen, niet aan koopwoningen van 250.000 euro en hoger, mensen hebben het voorlopig even gehad met dure koopwoningen.

een 100.000 huurwoningen kan de markt zonder problemen opnemen en zal op korte termijn 300.000 banen creëren en de nodig spinoff met aanleg infrastuctuur, woninginrichters, bouwmarkten e.d.

[ Bericht 3% gewijzigd door henkway op 12-04-2009 11:34:45 ]
pi_67944105
quote:
Op zondag 12 april 2009 10:31 schreef dutch_renter het volgende:

[..]

Wat een kwal die gast. Hij heeft alleen wel gelijk in dit geval.
Glenn Beck is de laatste tijd goed bezig, je vraagt je af wat hij bij Fox News doet .
pi_67945496
quote:
Op zondag 12 april 2009 10:46 schreef henkway het volgende:

[..]

ER is wel een gebrek aan huurwoningen, niet aan koopwoningen van 250.000 euro en hoger, mensen hebben het voorlopig even gehad met dure koopwoningen.

een 100.000 huurwoningen kan de markt zonder problemen opnemen en zal op korte termijn 300.000 banen creëren en de nodig spinoff met aanleg infrastuctuur, woninginrichters, bouwmarkten e.d.
Dat wil natuurlijk niemand in de industrie. Dat zou betekenen dat er een alternatief komt voor dure koopwoningen en dat is echt de genadeklap.
pi_67945643
quote:
Op zondag 12 april 2009 12:16 schreef dutch_renter het volgende:

[..]

Dat wil natuurlijk niemand in de industrie. Dat zou betekenen dat er een alternatief komt voor dure koopwoningen en dat is echt de genadeklap.
Huurwoningen heeft niets met dure koopwoningen te maken en de industrie wil aan de slag.
De bewoner van die dure koopwoning trouwens ook

[ Bericht 8% gewijzigd door henkway op 12-04-2009 12:28:05 ]
  zondag 12 april 2009 @ 12:37:36 #216
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_67946029
quote:
Op zondag 12 april 2009 12:16 schreef dutch_renter het volgende:

[..]

Iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Ik wil ook graag voor weinig een mooie woning huren.

Die huurwoningen zijn er niet klaar. Ik wil ook best een Mercedes E500 leasen voor 30,- per maand. Dat zou echt de genadeklap zijn voor de verkoop van nieuwe auto's.
and made it rain upward
pi_67946796
quote:
Op zondag 12 april 2009 12:37 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Die huurwoningen zijn er niet.
Daarom moet je die bouwen en de corporaties hebben miljarden zat, dus dat kost geen geld uit de schatkist.
Huurders kopen geen tussenwoningen van 300.000 euro
En mensen met een bovenmodaal inkomen krijgen geen woningwetwoning van de corporaties
pi_67946929
quote:
Op zondag 12 april 2009 13:08 schreef henkway het volgende:

Daarom moet je die bouwen en de corporaties hebben miljarden zat, dus dat kost geen geld uit de schatkist.
Precies, hier bouwt de corporatie al weer volop. Ze zijn veel te bang hun geld te moeten afdragen aan de prachtwijken. Ze bouwen nu een mix van huur en koopwoningen en oude woningen worden gerenoveerd.
De overheid moet vooral niet proberen de koopsector te redden, dat zou pas de genadeslag zijn. Dan komen we namelijk in een vast zittende markt terecht, de trend is momenteel neergaande prijzen en dat is goed
I'll sing you a lullaby.
pi_67947078
Als er meer huurwoningen van het juiste type zouden zijn, dan zou een substantieel deel van de mensen die nu kopen waarschijnlijk eerder kiezen om te huren. Zeker in deze onzekere tijden. Ik lees hier op FOK ook over mensen die best nog even zouden willen huren, maar die mogelijkheid gewoon niet hebben. Er komen nu natuurlijk wel steeds meer huizen in de verhuur van de mensen, die al een nieuw huis hebben gekocht, maar hun oude huis niet kunnen verkopen. Voor de huurder zijn dat soort woningen alleen minder aantrekkelijk, omdat de eigenaar zo kort mogelijk wil verhuren en zo snel mogelijk verkopen.
pi_67947121
quote:
Op zondag 12 april 2009 13:20 schreef dutch_renter het volgende:
Als er meer huurwoningen van het juiste type zouden zijn, dan zou een substantieel deel van de mensen die nu kopen waarschijnlijk eerder kiezen om te huren. Zeker in deze onzekere tijden. Ik lees hier op FOK ook over mensen die best nog even zouden willen huren, maar die mogelijkheid gewoon niet hebben. Er komen nu natuurlijk wel steeds meer huizen in de verhuur van de mensen, die al een nieuw huis hebben gekocht, maar hun oude huis niet kunnen verkopen. Voor de huurder zijn dat soort woningen alleen minder aantrekkelijk, omdat de eigenaar zo kort mogelijk wil verhuren en zo snel mogelijk verkopen.
Mensen die kunnen huren van een corporatie kunnen geen woning kopen, hetzij door studieschulden of anderszins

Daarnaast kunnen de bouwbedrijven die nu failliet gaan dan weer aan de slag bij de corporaties en de corporatie kan eens een vogelaarwijk slopen.

Ik heb op mijn werk zeker vijf jongeren van 25 a 28 die geen woning krijgen en te weinig verdienen voor een vrije sector huurwoning

[ Bericht 8% gewijzigd door henkway op 12-04-2009 13:32:46 ]
  zondag 12 april 2009 @ 13:28:35 #221
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67947247
Heel veel mensen interesseert het veel minder waar ze wonen, dan dat men ons wil laten geloven. Ik weet zeker dat als er voldoende goedkope, functionele huurwoningen in Nederland gebouwd worden, de markt voor woningen tussen de 2 en de 4 ton helemaal leegloopt. Dat zal dus wel niet gebeuren, want stel je voor.

Maar er zal uiteindelijk toch beweging in de markt moeten komen. En dus gaan de prijzen voor woningen tussen de 2 en de 4 ton alsnog gewoon omlaag.
pi_67947369
quote:
Op zondag 12 april 2009 13:28 schreef Lemmeb het volgende:
Heel veel mensen interesseert het veel minder waar ze wonen, dan dat men ons wil laten geloven. Ik weet zeker dat als er voldoende goedkope, functionele huurwoningen in Nederland gebouwd worden,
Sommigen staan al acht jaar ingeschreven en moet bij pa en moe blijven
pi_67947442
quote:
Op zondag 12 april 2009 13:23 schreef henkway het volgende:

[..]

Mensen die kunnen huren van een corporatie kunnen geen woning kopen, hetzij door studieschulden of anderszins

Daarnaast kunnen de bouwbedrijven die nu failliet gaan dan weer aan de slag bij de corporaties
Ja, maar het omgekeerde is ook het geval. Mensen die kunnen kopen, kunnen ook niet huren bij een cooperatie. Dus kopen ze tegen beter weten in toch maar, bij gebrek aan alternatief. Deze groep was de m.i. afgelopen jaren de redding van de markt.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 12 april 2009 @ 13:37:36 #224
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67947465
quote:
Op zondag 12 april 2009 13:08 schreef henkway het volgende:

[..]

Huurders kopen geen tussenwoningen van 300.000 euro
En mensen met een bovenmodaal inkomen krijgen geen woningwetwoning van de corporaties
Wat een socialistisch verhaal waar alleen de mensen die toch al relatief weinig belasting betalen nog extra profiteren van het geld van de woningbouwcorperaties ...
pi_67947717
quote:
Op zondag 12 april 2009 13:37 schreef Doc het volgende:

[..]

Wat een socialistisch verhaal waar alleen de mensen die toch al relatief weinig belasting betalen nog extra profiteren van het geld van de woningbouwcorperaties ...
jonge mensen verdienen vaak fors ondermodaal.

En de corporaties hebben de laatste jaren veel goedkope huurwoningen verkocht.
die flats zijn in 70 jaren voor 15.000 gulden neergezet en zwaar verwaarloost, dus het huurbestand is zwaar uitgedund
pi_67947744
Ik ga er trouwens hoe dan ook vanuit dat de markt in zal storten en dat dit niet tegen te houden is. Als de overheid er heel veel geld tegenaan wil gooien kunnen ze het een beetje uitstellen en de snelheid van daling remmen. Ironisch genoeg zou dit het alleen maar erger maken voor de industrie. Want als de huizenprijzen jaar na jaar blijven zakken, dan wil niemand meer instappen, worden de banken gedwongen om steeds grotere aanbetalingen te eisen en zal er voor de sector dus niets meer te verdienen zijn. Als de prijzen in twee jaar tijd echter drastisch dalen (50% - 60% t.o.v. het hoogtepunt lijkt mij redelijk), dan kan er na drie jaar alweer een stijgende lijn worden ingezet en kan het feest opnieuw beginnen.
  zondag 12 april 2009 @ 13:48:42 #227
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67947746
quote:
Op zondag 12 april 2009 13:33 schreef henkway het volgende:

[..]

Sommigen staan al acht jaar ingeschreven en moet bij pa en moe blijven
Of noodgedwongen zo'n hok van tegen de 2 ton of meer kopen. Zo zijn de prijzen de afgelopen jaren dus opgedreven.

Maar als ze een goedkope huurwoning kunnen krijgen dan laten ze het natuurlijk wel uit hun hoofd om zich tot hun nek in de schulden te steken. Dan is het over met de overwaarde-pret.
pi_67947777
quote:
Op zondag 12 april 2009 13:48 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Of noodgedwongen zo'n hok van tegen de 2 ton of meer kopen.
krijgen ze niet rond, anders zouden ze het nog doen ook
pi_67947923
quote:
Op zondag 12 april 2009 13:49 schreef henkway het volgende:

[..]

En dat is maar goed ook. Op de hele korte termijn misschien vervelend voor deze groep, maar op de middel lange termijn zal de markt deze groep weer gaan bedienen tegen een prijs, die wel binnen hun budget valt.
  zondag 12 april 2009 @ 13:56:24 #230
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67947933
quote:
Op zondag 12 april 2009 13:49 schreef henkway het volgende:

[..]

Nee, dat snap ik (maar sommigen op termijn wel). En dus is het kiezen of delen. Maar dat is natuurlijk afgelopen als er voldoende goedkope huurwoningen zouden zijn.

En die kant gaan we gewoon op, dat kan namelijk niet anders. Mensen kunnen niet eeuwig bij hun ouders blijven wonen, dat houdt de vooruitgang tegen. Zonder nieuwe gezinnetjes loopt heel Nederland vast.
pi_67948086
quote:
Op zondag 12 april 2009 13:56 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Nee, dat snap ik (maar sommigen op termijn wel). En dus is het kiezen of delen. Maar dat is natuurlijk afgelopen als er voldoende goedkope huurwoningen zouden zijn.

En die kant gaan we gewoon op, dat kan namelijk niet anders. Mensen kunnen niet eeuwig bij hun ouders blijven wonen, dat houdt de vooruitgang tegen. Zonder nieuwe gezinnetjes loopt heel Nederland vast.
juist dat kan je niet laten afhangen van een paar mensen die bang zijn voor de overwaarde , dat komt wel weer goed over een paar jaar
  zondag 12 april 2009 @ 14:03:06 #232
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67948111
quote:
Op zondag 12 april 2009 14:02 schreef henkway het volgende:

[..]

juist dat kan je niet laten afhangen van een paar mensen die bang zijn voor de overwaarde , dat komt wel weer goed over een paar jaar
Exact.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 12 april 2009 @ 14:54:35 #233
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67949527
quote:
Op zondag 12 april 2009 13:47 schreef henkway het volgende:

[..]

jonge mensen verdienen vaak fors ondermodaal.
En dus?

Dan wonen ze maar waar ze dat kunnen betalen. Als dat dan bij de ouders is, dan is dat dus bij de ouders.
quote:
Op zondag 12 april 2009 13:47 schreef henkway het volgende:

En de corporaties hebben de laatste jaren veel goedkope huurwoningen verkocht.
die flats zijn in 70 jaren voor 15.000 gulden neergezet en zwaar verwaarloost, dus het huurbestand is zwaar uitgedund
Als de woningbouwveringingen daar marktconform dingen voor in de plaats zet is dat prima.
quote:
Op zondag 12 april 2009 13:48 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Of noodgedwongen zo'n hok van tegen de 2 ton of meer kopen. Zo zijn de prijzen de afgelopen jaren dus opgedreven.

Maar als ze een goedkope huurwoning kunnen krijgen dan laten ze het natuurlijk wel uit hun hoofd om zich tot hun nek in de schulden te steken. Dan is het over met de overwaarde-pret.
Het is dan ook uiterst nuttig dat de huizenprijzen dalen.
quote:
Op zondag 12 april 2009 13:48 schreef dutch_renter het volgende:
Als de prijzen in twee jaar tijd echter drastisch dalen (50% - 60% t.o.v. het hoogtepunt lijkt mij redelijk), dan kan er na drie jaar alweer een stijgende lijn worden ingezet en kan het feest opnieuw beginnen.
Als er een daling van 50% a 60% is dan is de huur die je betaalt behoorlijk hoog tov de koopwaarde van vergelijkbare woningen. Een dergelijke daling verwacht ik dan ook niet in 2 jaar.
pi_67950564
quote:
Op zondag 12 april 2009 13:48 schreef dutch_renter het volgende:
Ik ga er trouwens hoe dan ook vanuit dat de markt in zal storten en dat dit niet tegen te houden is. Als de overheid er heel veel geld tegenaan wil gooien kunnen ze het een beetje uitstellen en de snelheid van daling remmen. Ironisch genoeg zou dit het alleen maar erger maken voor de industrie. Want als de huizenprijzen jaar na jaar blijven zakken, dan wil niemand meer instappen, worden de banken gedwongen om steeds grotere aanbetalingen te eisen en zal er voor de sector dus niets meer te verdienen zijn. Als de prijzen in twee jaar tijd echter drastisch dalen (50% - 60% t.o.v. het hoogtepunt lijkt mij redelijk), dan kan er na drie jaar alweer een stijgende lijn worden ingezet en kan het feest opnieuw beginnen.
De prijzen gaan echt niet zoveel dalen, ik zou het graag willen want we huren nu en willen kopen. Ik denk dat er veel mensen zijn die jaren op de reservebank hebben gezeten en deze kleine daling als kans aangrijpen om toch te gaan kopen (wij ook dus):
- Er is nu nog HRA, dus zekerheid in die zin.
- Als je de 30 nadert wil je toch een plek voor je eigen.
- Kopen is belachelijk duur, weet iedereen, maar je hebt de kans wat op te bouwen wat betreft vermogen. Je betaalt teveel en het systeem is ruk, maar je bouwt wel wat op.
- Huurhuizen zijn vaak niet mooi genoeg, je wilt toch een huis met je eigen smaak waar je ook nog wat aan kunt veranderen.

De hele discussie over wel of niet krappe markt in NL is een foute. De markt is krap als de eventuele kopers van huizen dat bepalen en niets anders. Volgens mij willen nog steeds veel mensen een huis kopen, wij kijken ook rond en ik hoor het van meer mensen. In de afgelopen 2 weken zijn er drie huizen waar wij serieuze interesse in hadden verkocht voor iets minder dan de vraagprijs (circa 230K) in regio Apeldoorn/Deventer. Het betreft gerenoveerde jaren-30 huizen, mensen die nu nog 2 ton vragen voor een bouwval waar je eerst 30K in moet pompen raken het huis niet meer kwijt. En terecht.
pi_67950647
quote:
Op zondag 12 april 2009 14:54 schreef Doc het volgende:

Het is dan ook uiterst nuttig dat de huizenprijzen dalen.
[..]

Als er een daling van 50% a 60% is dan is de huur die je betaalt behoorlijk hoog tov de koopwaarde van vergelijkbare woningen. Een dergelijke daling verwacht ik dan ook niet in 2 jaar.

Ik verwacht zelf ook geen daling van 50% - 60% in twee jaar. Ik verwacht zo een daling in een periode van vijf jaar, waarvan we nu het 1ste 1/2e jaar hebben gehad. Ik denk alleen dat een pijlsnelle daling tot de bodem veel gunstiger zou zijn voor de belanghebbenden. Makelaars, hypotheekadviseurs enz. En inderdaad, één van de redenen waarom je na een dergelijke daling weer een aantrekkende markt krijt, is dat huren veel ongunstiger wordt t.o.v. kopen.
pi_67950851
quote:
Op zondag 12 april 2009 15:33 schreef juliotheman het volgende:

[..]

De prijzen gaan echt niet zoveel dalen, ik zou het graag willen want we huren nu en willen kopen. Ik denk dat er veel mensen zijn die jaren op de reservebank hebben gezeten en deze kleine daling als kans aangrijpen om toch te gaan kopen (wij ook dus):
- Er is nu nog HRA, dus zekerheid in die zin.
- Als je de 30 nadert wil je toch een plek voor je eigen.
- Kopen is belachelijk duur, weet iedereen, maar je hebt de kans wat op te bouwen wat betreft vermogen. Je betaalt teveel en het systeem is ruk, maar je bouwt wel wat op.
- Huurhuizen zijn vaak niet mooi genoeg, je wilt toch een huis met je eigen smaak waar je ook nog wat aan kunt veranderen.

Op zich eens, als je inderdaad wilt kopen omdat je dat meer woongenot en zekerheid geeft. Of je er financieel echt veel beter van zal worden is m.i. niet zo zeker. Met huren en sparen kan je natuurlijk ook iets opbouwen, zonder dat je een flinke schuld hoeft aan te gaan en je loopt dus ook minder risico. Bovendien kan je na een forse daling over een paar jaar ècht profiteren, als je dan koopt. Met of zonder HRA.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 12 april 2009 @ 17:50:42 #237
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67954553
quote:
Op zondag 12 april 2009 15:37 schreef dutch_renter het volgende:

[..]

Ik verwacht zelf ook geen daling van 50% - 60% in twee jaar. Ik verwacht zo een daling in een periode van vijf jaar, waarvan we nu het 1ste 1/2e jaar hebben gehad. Ik denk alleen dat een pijlsnelle daling tot de bodem veel gunstiger zou zijn voor de belanghebbenden. Makelaars, hypotheekadviseurs enz. En inderdaad, één van de redenen waarom je na een dergelijke daling weer een aantrekkende markt krijt, is dat huren veel ongunstiger wordt t.o.v. kopen.
Juist die huren maken het ook niet waarschijnlijk dat in 2 jaar de prijzen 50%-60% dalen. Volgens mij zit je bij een daling van 25% daling van de huizenprijs al zo rond het break-evenpoint (natuurlijk afhankelijk van de locatie) huur/koop.
pi_67955028
quote:
Op zondag 12 april 2009 17:50 schreef Doc het volgende:

[..]

Juist die huren maken het ook niet waarschijnlijk dat in 2 jaar de prijzen 50%-60% dalen. Volgens mij zit je bij een daling van 25% daling van de huizenprijs al zo rond het break-evenpoint (natuurlijk afhankelijk van de locatie) huur/koop.
De huren dalen mee, want het is zo meteen goedkoper om te kopen dan te huren
I'll sing you a lullaby.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 12 april 2009 @ 18:07:29 #239
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67955100
quote:
Op zondag 12 april 2009 18:05 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Die kunnen echter niet zo snel dalen als huizenprijzen. Die zijn veel inflexibeler. Als de huurprijzen al stevig gaan dalen ... - het zal in ieder geval niet snel gebeuren voor huurders in hun eigen woning.
pi_67956089
Mensen met betalingsachterstanden nog even 2 a 3 jaar extra lucht geven

I'll sing you a lullaby.
pi_67956794
quote:
Op zondag 12 april 2009 18:05 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet.
Huren bewegen met de inflatie mee.
Maar dit jaar is de inflatie 1,8% geloof ik

Kamerhuren in de privesector denk ik zeker wel, vanwege een fors groter aanbod van kamers
pi_67956876
Schaf de huurtoeslag af, dan storten de huurprijzen meteen in.
pi_67956910
quote:
Op zondag 12 april 2009 19:19 schreef pberends het volgende:
Alsof alle huurders huurtoeslag krijgen
I'll sing you a lullaby.
  zondag 12 april 2009 @ 19:22:33 #244
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67956954
quote:
Op zondag 12 april 2009 19:19 schreef pberends het volgende:
Waarom?
pi_67957044
quote:
Op zondag 12 april 2009 19:22 schreef Lemmeb het volgende:

Waarom?
Omdat ze de HRA ook gaan afschaffen
I'll sing you a lullaby.
pi_67957073
Schaf HRA en huurtoeslag af en maak grond "gratis" beschikbaar.

Huizenprijzen zouden op 1 dag -60% dalen.
  zondag 12 april 2009 @ 19:29:34 #247
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67957103
quote:
Op zondag 12 april 2009 19:27 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Omdat ze de HRA ook gaan afschaffen
Ik snap niet hoe het afschaffen van de huurtoeslag de huizenprijzen naar beneden gaat trekken.
  zondag 12 april 2009 @ 19:30:26 #248
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67957127
quote:
Op zondag 12 april 2009 19:28 schreef pberends het volgende:
Schaf HRA en huurtoeslag af en maak grond "gratis" beschikbaar.

Huizenprijzen zouden op 1 dag -60% dalen.
Oh, jij wilt meteen alles afschaffen. Ja, als je de HRA afschaft en de grond gratis maakt, dan worden huizen van de ene op de andere dag zo goed als waardeloos.
pi_67957836
quote:
Op zondag 12 april 2009 19:29 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik snap niet hoe het afschaffen van de huurtoeslag de huizenprijzen naar beneden gaat trekken.
Omdat velen die nu apart wonen, dan samen moeten gaan wonen, ik ken er wel hoor
  zondag 12 april 2009 @ 20:05:47 #250
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67957965
quote:
Op zondag 12 april 2009 20:00 schreef henkway het volgende:

[..]

Omdat velen die nu apart wonen, dan samen moeten gaan wonen, ik ken er wel hoor
Ja maar ik zie niet in hoe dat de huizenprijzen zou moeten beinvloeden.
pi_67958558
quote:
Op zondag 12 april 2009 20:05 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

j maar huizen prijzen is toch alleen belangrijk als je het verkoopt??
pi_67958602
quote:
Op zondag 12 april 2009 19:30 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Oh, jij wilt meteen alles afschaffen. Ja, als je de HRA afschaft en de grond gratis maakt, dan worden huizen van de ene op de andere dag zo goed als waardeloos.
Mooi toch, kan ik 2 huizen kopen.
  zondag 12 april 2009 @ 20:47:42 #253
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67959126
quote:
Op zondag 12 april 2009 20:05 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Stel dat er 50.000 huurhuizen hierdoor vrij komen. Dan stijgt het aanbod van huurwoningen. (en daalt de prijs). Hierdoor zijn er meer huurwoningen (kortere wachttijden) tegen een lagere prijs beschikbaar. Hierdoor wordt huren als alternatief voor kopen aantrekkelijker. Dit doet de druk op de huizenmarkt afnemen en dus de prijzen.
The End Times are wild
  zondag 12 april 2009 @ 20:56:16 #254
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67959367
In een vrije markt zijn huur en huizenprijzen direct aan elkaar gekoppeld. Alleen heeft Nederland een links regime waarin de staat de economische middelen misalloceert. Daarom heeft Nederland zo'n beetje de hoogste woonkosten ter wereld.
Mijn reisverslagen
pi_67959401
quote:
Op zondag 12 april 2009 20:27 schreef henkway het volgende:

[..]

j maar huizen prijzen is toch alleen belangrijk als je het verkoopt??
Bij de aanschaf zijn ze ook wel belangrijk hoor.
***** Kraak.....
  zondag 12 april 2009 @ 20:58:53 #256
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67959448
quote:
Op zondag 12 april 2009 20:56 schreef SeLang het volgende:
In een vrije markt zijn huur en huizenprijzen direct aan elkaar gekoppeld. Alleen heeft Nederland een links regime waarin de staat de economische middelen misalloceert. Daarom heeft Nederland zo'n beetje de hoogste woonkosten ter wereld.
Logisch gezien zouden huurkosten zo'n 1/240-ste van de marktwaarde van diezelfde woning moeten zijn. Uitgaande van een rendement op eigen vermogen van 5% en onderhouds en belastingkosten die de inflatie compenseren.
The End Times are wild
  zondag 12 april 2009 @ 21:01:24 #257
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_67959541
quote:
Op zondag 12 april 2009 20:29 schreef pberends het volgende:

[..]

Mooi toch, kan ik 2 huizen kopen.
Denkfout. Als de huizen de helft in waarde dalen kan jij echt niet 2 huizenkopen tenzij je dat van je eigen geld financiert.
and made it rain upward
pi_67959708
quote:
Op zondag 12 april 2009 21:01 schreef Sjabba het volgende:

tenzij je dat van je eigen geld financiert.
Dat issie nu op de beurs aan het maken.
***** Kraak.....
  zondag 12 april 2009 @ 21:06:41 #259
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_67959741
Het is overigens wel grappig om te zien dat de personen die eerst heel hard roepen dat er geen schaarste is op de markt nu 2 pagina's vol roepen dat er meer huurhuizen moeten komen.
and made it rain upward
  zondag 12 april 2009 @ 21:08:18 #260
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_67959800
quote:
Op zondag 12 april 2009 21:05 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

Dat issie nu op de beurs aan het maken.
Ja volgens mij is hij er wel een centje aan het verdienen momenteel.... Theoretisch mooi, in een dalende markt veel geld verdienen en daar vervolgens meer voor kunnen kopen.
and made it rain upward
  zondag 12 april 2009 @ 21:12:28 #261
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67959962
quote:
Op zondag 12 april 2009 21:06 schreef Sjabba het volgende:
Het is overigens wel grappig om te zien dat de personen die eerst heel hard roepen dat er geen schaarste is op de markt nu 2 pagina's vol roepen dat er meer huurhuizen moeten komen.
Schaarste is een relatief begrip. Dus het is maar net hoe je het bekijkt. Er is schaarste aan ruime eengezinswoningen op ruime kavels in groene, kindvriendelijke buurten. Want er zijn veel meer mensen die in zo'n huis willen wonen dan dat er dat soort huizen zijn. Maar er is geen schaarste in de betekenis dat er mensen op straat moeten slapen of noodgedwongen met zijn 12-en bijeen moeten hokken.
Er kunnen zo 250.000 woningen leeg komen te staan zonder dat er iemand op straat hoeft te slapen.
The End Times are wild
  zondag 12 april 2009 @ 21:19:40 #262
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_67960235
quote:
Op zondag 12 april 2009 21:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Schaarste is een relatief begrip. Dus het is maar net hoe je het bekijkt. Er is schaarste aan ruime eengezinswoningen op ruime kavels in groene, kindvriendelijke buurten. Want er zijn veel meer mensen die in zo'n huis willen wonen dan dat er dat soort huizen zijn. Maar er is geen schaarste in de betekenis dat er mensen op straat moeten slapen of noodgedwongen met zijn 12-en bijeen moeten hokken.
Er kunnen zo 250.000 woningen leeg komen te staan zonder dat er iemand op straat hoeft te slapen.
Die mensne uit die 250.000 moeten dan wel ergens anders terecht kunnen. Bij mij komt niemand logeren omdat hij/zij te gierig is om te kopen.

Er is dus wel zeker schaarste zoals er duidelijk wordt aangegeven. Er wordt gezegd dat de schaarste een fabeltje is om hoge prijzen te rechtvaardigen. En tegelijk wordt er gezegd dat het bijbouwen van veel huurwoningen de prijzen wel doet dalen.

Wat is het nou?
and made it rain upward
  zondag 12 april 2009 @ 21:23:43 #263
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67960380
quote:
Op zondag 12 april 2009 21:19 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Die mensne uit die 250.000 moeten dan wel ergens anders terecht kunnen. Bij mij komt niemand logeren omdat hij/zij te gierig is om te kopen.

Er is dus wel zeker schaarste zoals er duidelijk wordt aangegeven. Er wordt gezegd dat de schaarste een fabeltje is om hoge prijzen te rechtvaardigen. En tegelijk wordt er gezegd dat het bijbouwen van veel huurwoningen de prijzen wel doet dalen.

Wat is het nou?
1) Zoals ik al zei is schaarste een relatief begrip. Mensen kunnen langer bij hun ouders blijven wonen, gaan samenwonen, naar een kleinere woning verhuizen, vlak over de grens gaan wonen, er zijn mogelijkheden genoeg om te spelen met de aanwezige woonruimte.

Maar dan nog: ook al is er schaarste wil dat nog niet zeggen dat de prijzen per se altijd onbeperkt moeten stijgen. Want er moet ook kapitaal zijn om die prijsstijgingen te financieren. En juist daar ontbreekt het nu aan. De huizenprijzen dalen nu niet omdat er minder schaarste is, maar omdat kapitaal schaarser is geworden. En al branden er morgen 100.000 woningen af, dan nog is er niet plotsklaps meer kapitaal beschikbaar om hogere vraagprijzen te bieden.
Vergelijk het met het volgende: je loopt in de stad met 1 euro op zak en een biertje kost 1,50. Dat kun je niet kopen. Nu wordt het erg warm, en je trek in een biertje neemt ontzettend toe. Kun je nu opeens wel je biertje kopen (vraag is groter)? Nee. Want je hebt nog steeds te weinig geld. Zo is het ook met de huizenmarkt.
The End Times are wild
pi_67960444
Echte schaarste is er niet.
Niemand slaapt op straat.

Echte schaarste is er bijvoorbeeld in Afrika aan waterputten.

Door de hoge welvaart in het land eisen mensen nu een heel huis voor hunzelf.
De tijd dat grote families bij elkaar woonden in 1 huis is steeds minder van toepassing.
Kinderen verlaten meer hun huis als ze 18 zijn.

Let maar op als eens oorlog komt, of een enorme economisch depressie. Dan kruipen mensen vanzelf bijelkaar en gaan veel meer mensen bij elkaar samenwonen.
  zondag 12 april 2009 @ 21:28:22 #265
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67960537
Daarom is het ook belachelijk dat de staat het zelfstandig (als in alleen) wonen aanmoedigt met hogere uitkeringen en huursubsidies en allerlei andere tegenmoetkomingen. Die mensen zouden gewoon hetzelfde als iedereen moeten krijgen en overal de volle mep voor moeten betalen. En lukt ze dan niet, dan ligt de oplossing voor de hand.
The End Times are wild
pi_67960841
De huren zouden makkelijk onder de 200 moeten kunnen voor een ruime appartementsverdieping.

Stel dat een appartementsverdieping ongeveer 80.000 euro aan bouwkosten kost (uitgaande dat grond gratis beschikbaar wordt gesteld door de gemeente). Zo'n gebouw moet echt wel 40 jaar meegaan.

80.000 / 40 gedeelde door 12 maanden is 167 euro de maand. Leuke prijs. Uitgaande dat onderhoud voor rekening van de huurder komt.
  zondag 12 april 2009 @ 21:40:54 #267
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67960867
quote:
Op zondag 12 april 2009 21:39 schreef pberends het volgende:
De huren zouden makkelijk onder de 200 moeten kunnen voor een ruime appartementsverdieping.

Stel dat een appartementsverdieping ongeveer 80.000 euro aan bouwkosten kost (uitgaande dat grond gratis beschikbaar wordt gesteld door de gemeente). Zo'n gebouw moet echt wel 40 jaar meegaan.

80.000 / 40 gedeelde door 12 maanden is 167 euro de maand. Leuke prijs. Uitgaande dat onderhoud voor rekening van de huurder komt.
Ja, PBerends, maar zo gemakkelijk zijn dat soort berekeningen ook weer niet. Rente, inflatie, aflossing, risico's, dat moet je wel allemaal even meenemen.
The End Times are wild
pi_67960997
quote:
Op zondag 12 april 2009 21:40 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, PBerends, maar zo gemakkelijk zijn dat soort berekeningen ook weer niet. Rente, inflatie, aflossing, risico's, dat moet je wel allemaal even meenemen.
Dan nog, ik denk dat het zelfs nog een stuk goedkoper kan.

De overheid kan die 15 miljard euro die ze per jaar in hypocrietrenteaftrek stoppen beter uitgaven aan het bouwen van huizen en appartementen, zodat ze die dan voor kostprijs verhuren. Dat is pas goedkope socialisme!
  zondag 12 april 2009 @ 21:54:11 #269
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67961283
quote:
Op zondag 12 april 2009 21:06 schreef Sjabba het volgende:
Er is geen schaarste. Dat er meer huurhuizen komen t.o.v. koophuizen is simpelweg onvermijdelijk.
pi_67961357
quote:
Op zondag 12 april 2009 21:45 schreef pberends het volgende:

Dan nog, ik denk dat het zelfs nog een stuk goedkoper kan.

Die woningbouwverenigingen zijn niet voor niks zo rijk.
***** Kraak.....
  zondag 12 april 2009 @ 21:57:27 #271
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67961375
quote:
Op zondag 12 april 2009 20:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Stel dat er 50.000 huurhuizen hierdoor vrij komen. Dan stijgt het aanbod van huurwoningen. (en daalt de prijs). Hierdoor zijn er meer huurwoningen (kortere wachttijden) tegen een lagere prijs beschikbaar. Hierdoor wordt huren als alternatief voor kopen aantrekkelijker. Dit doet de druk op de huizenmarkt afnemen en dus de prijzen.
Als je alleen de huurtoeslag afschaft, worden de huren effectief in één klap veel hoger. Daardoor krijg je juist meer druk op de huizenmarkt, want voor de prijs van wat je aan huur moet betalen kun je nu een nog groter huis kopen.

Afijn, het zijn allerlei tegengesteld werkende effecten, en het is maar de vraag wat uiteindelijk de overhand gaat hebben.
pi_67961953
quote:
Op zondag 12 april 2009 21:56 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

Die woningbouwverenigingen zijn niet voor niks zo rijk.
vooral omdat huursubsidie door de overheid wordt gefourneerd en de woningbouwverenigingen de volledige huur opstrijken, en dankzij de VVD nooit winstbelasting hebben betaald in het verleden.

De VVD is dan ook voor, privatise de profits en socialise de losses.

Maar goed dat het verstand weer terug is bij de overheid, met het privatiseren van ieder zandweg en nutsbedrijf is dan ook over
  zondag 12 april 2009 @ 22:25:02 #273
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67962335
quote:
Op zondag 12 april 2009 21:57 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Als je alleen de huurtoeslag afschaft, worden de huren effectief in één klap veel hoger. Daardoor krijg je juist meer druk op de huizenmarkt, want voor de prijs van wat je aan huur moet betalen kun je nu een nog groter huis kopen.

Afijn, het zijn allerlei tegengesteld werkende effecten, en het is maar de vraag wat uiteindelijk de overhand gaat hebben.
Nee, want de mensen die nu recht hebben op huursubsidie kunnen dan niet plotsklaps een huis kopen. Die blijven gewoon huren, met minder subsidie maar ook met lagere huren.

Het gaat eigenlijk alleen om de groep middeninkomens die teveel verdienen voor huurtoeslag en te weinig om een huis te kopen. Die vallen tussen wal en schip op de subsidiemarkt. En diegenen voor wie het kopen van een woning om een andere reden niet opportuun is (die bijvoorbeeld vaak moeten verhuizen)
The End Times are wild
  zondag 12 april 2009 @ 22:28:31 #274
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67962434
quote:
Op zondag 12 april 2009 22:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, want de mensen die nu recht hebben op huursubsidie kunnen dan niet plotsklaps een huis kopen. Die blijven gewoon huren, met minder subsidie maar ook met lagere huren.

Het gaat eigenlijk alleen om de groep middeninkomens die teveel verdienen voor huurtoeslag en te weinig om een huis te kopen. Die vallen tussen wal en schip op de subsidiemarkt. En diegenen voor wie het kopen van een woning om een andere reden niet opportuun is (die bijvoorbeeld vaak moeten verhuizen)
Het blijft moeilijke materie.

Persoonlijk denk ik dat het onmogelijk is om nu in één keer de huurtoeslag af te schaffen. Dan krijg je schrijnende, middeleeuwse toestanden en breekt de pleuris uit.

/edit Onmogelijk, d.w.z. het kan natuurlijk wel, maar dan denk ik dat er heel snel allerlei lapmaatregelen op gaan volgen om de pijn te verzachten. En dan ben je uiteindelijk net zo ver van huis.
  zondag 12 april 2009 @ 22:34:56 #275
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67962641
quote:
Op zondag 12 april 2009 22:28 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Het blijft moeilijke materie.

Persoonlijk denk ik dat het onmogelijk is om nu in één keer de huurtoeslag af te schaffen. Dan krijg je schrijnende, middeleeuwse toestanden en breekt de pleuris uit.
Natuurlijk. Idem de HRA. Het zijn systemen die langzaam steeds invloedrijker zijn geworden en tenslotte de gehele woningmarkt ontwricht hebben. Maar handhaven van de status quo is vooral van belang voor de zittende huurders/kopers en nadelig voor de starters. Zowel voor huurders als kopers. Helaas behartigen zowel het kabinet als de vakbonden keer op keer de babyboomgeneratie. Want met een systeem van "blijf zitten waar je zit" ben je dan goed af. En dat geldt niet enkel voor de woningmarkt.

Zo sprak ik laatst een jongedame die bij ons in de catering werkt tegen een zogenaamd "nul-uren" contract. Dan kun je komen opdraven wanneer het bedrijf je nodig heeft. Maar als ze je langere periode niet nodig hebben, dan krijg je dus geen cent. En je kunt het vergeten om een huis te kopen of zelfs maar te huren met zo'n onzeker inkomen. Als je ziek bent krijg je trouwens ook niks.

Dit systeem is bedacht door vadsige babyboomers die zelf allemaal een supervaste baan hebben tegen een veel te hoog salaris voor hun matige prestaties, en die pas als aller-allerlaatste het bedrijf hoeven te verlaten omdat ze er al 35 jaar geleden begonnen zijn. Of ze mogen weg met doorbetaling van een deel van het salaris en een dikke bonus. Dat waren overigens ook dezelfden die in de jaren '60 het hardste riepen om sociale vernieuwing en tegen de regenten waren. ZIj zijn de ergste regenten ooit gebleken.

Geen wonder dat de jongerenfracties van zowat alle partijen, dus ook het CDA, tegen de HRA etc. zijn.

Het mooiste wat zou kunnen gebeuren is wanneer de hele competente Nederlandse jeugd met de voeten zou stemmen en eens een jaartje of vijf lekker in Australie zou gaan werken. Of beter nog, voorgoed zou vertrekken met hun diploma's. Gewoon omdat ze geen zin hebben om voor de BB-ers op te draaien. Dan klapt het systeem hier binnen 2 maanden uit elkaar, en kunnen de BB-ers zelf de schappen weer gaan vullen. Daar droom ik van en daar pleit ik voor.
The End Times are wild
  zondag 12 april 2009 @ 22:39:02 #276
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67962792
quote:
Op zondag 12 april 2009 22:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Natuurlijk. Idem de HRA. Het zijn systemen die langzaam steeds invloedrijker zijn geworden en tenslotte de gehele woningmarkt ontwricht hebben. Maar handhaven van de status quo is vooral van belang voor de zittende huurders/kopers en nadelig voor de starters. Zowel voor huurders als kopers. Helaas behartigen zowel het kabinet als de vakbonden keer op keer de babyboomgeneratie. Want met een systeem van "blijf zitten waar je zit" ben je dan goed af. En dat geldt niet enkel voor de woningmarkt.

Zo sprak ik laatst een jongedame die bij ons in de catering werkt tegen een zogenaamd "nul-uren" contract. Dan kun je komen opdraven wanneer het bedrijf je nodig heeft. Maar als ze je langere periode niet nodig hebben, dan krijg je dus geen cent. En je kunt het vergeten om een huis te kopen of zelfs maar te huren met zo'n onzeker inkomen. Als je ziek bent krijg je trouwens ook niks.

Dit systeem is bedacht door vadsige babyboomers die zelf allemaal een supervaste baan hebben tegen een veel te hoog salaris voor hun matige prestaties, en die pas als aller-allerlaatste het bedrijf hoeven te verlaten omdat ze er al 35 jaar geleden begonnen zijn. Of ze mogen weg met doorbetaling van een deel van het salaris en een dikke bonus. Dat waren overigens ook dezelfden die in de jaren '60 het hardste riepen om sociale vernieuwing en tegen de regenten waren. ZIj zijn de ergste regenten ooit gebleken.

Geen wonder dat de jongerenfracties van zowat alle partijen, dus ook het CDA, tegen de HRA etc. zijn.

Het mooiste wat zou kunnen gebeuren is wanneer de hele competente Nederlandse jeugd met de voeten zou stemmen en eens een jaartje of vijf lekker in Australie zou gaan werken. Of beter nog, voorgoed zou vertrekken met hun diploma's. Gewoon omdat ze geen zin hebben om voor de BB-ers op te draaien. Dan klapt het systeem hier binnen 2 maanden uit elkaar, en kunnen de BB-ers zelf de schappen weer gaan vullen. Daar droom ik van en daar pleit ik voor.
De zogenaamde "wrok" die ik zou koesteren tegenover blaaskaken van m'n eigen leeftijd, proef ik bij jou toch wel een beetje jegens de babyboomers.

Je hebt overigens wel gelijk.
pi_67962801
quote:
Op zondag 12 april 2009 22:34 schreef LXIV het volgende:

[..]Zo sprak ik laatst een jongedame die bij ons in de catering werkt tegen een zogenaamd "nul-uren" contract. Dan kun je komen opdraven wanneer het bedrijf je nodig heeft. Maar als ze je langere periode niet nodig hebben, dan krijg je dus geen cent. En je kunt het vergeten om een huis te kopen of zelfs maar te huren met zo'n onzeker inkomen. Als je ziek bent krijg je trouwens ook niks.
Daarom gaat het nu mis, want de banken zijn zo voorzichtig dat het aanbod nu steeds blijft ophopen, want jongeren kunnen geen huis kopen, wel huren, maar dat is er ook niet.
pi_67963568
quote:
Op zondag 12 april 2009 22:39 schreef henkway het volgende:

[..]

Daarom gaat het nu mis, want de banken zijn zo voorzichtig dat het aanbod nu steeds blijft ophopen, want jongeren kunnen geen huis kopen, wel huren, maar dat is er ook niet.
De huren in de vrije sector dalen ook nu er zoveel leeg staat.
***** Kraak.....
pi_67963727
tvp
Narf!
pi_67963887
Huurtoeslag is trouwens best lastig te krijgen. Ik kan mij nog heinneren dat, toen ik het minimumloon verdiende, ik niet in aanmerking kwam voor huursubsidie. Reden: Huur was te hoog.

Na aanleiding van de discussies hier eens gekeken op toeslagen.nl. Waar moet je aan voldoen om in aanmerking te komen voor huurtoeslag?
Maximaal Inkomen alleenstaande < ¤ 20.975
Maximaal Inkomen twee persoonshuishouden < ¤ 28.475
Maximale huur < ¤ 631,73

Best lastig om binnen deze grenzen te blijven. Zeker hier in Amsterdam denk ik dat bijna niemand, die particulier huurt huurtoeslag krijgt. Mensen die via de woningbouwverenigingen sociaal huren wel en dat maakt het inderdaad een cooperatietoeslag. Net als de HRA een bankentoeslag is.

Hoogste mogelijke subsidie die ik kon "tweaken" was overigens ¤ 322.
  zondag 12 april 2009 @ 23:12:35 #281
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67963961
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:10 schreef dutch_renter het volgende:
Huurtoeslag is trouwens best lastig te krijgen. Ik kan mij nog heinneren dat, toen ik het minimumloon verdiende, ik niet in aanmerking kwam voor huursubsidie. Reden: Huur was te hoog.

Na aanleiding van de discussies hier eens gekeken op toeslagen.nl. Waar moet je aan voldoen om in aanmerking te komen voor huurtoeslag?
Maximaal Inkomen alleenstaande < ¤ 20.975
Maximaal Inkomen twee persoonshuishouden < ¤ 28.475
Maximale huur < ¤ 631,73

Best lastig om binnen deze grenzen te blijven. Zeker hier in Amsterdam denk ik dat bijna niemand, die particulier huurt huurtoeslag krijgt. Mensen die via de woningbouwverenigingen sociaal huren wel en dat maakt het inderdaad een cooperatietoeslag. Net als de HRA een bankentoeslag is.

Hoogste mogelijke subsidie die ik kon "tweaken" was overigens ¤ 322.
Best wel gek dat je alleen subsidie kunt krijgen als je onder de marktprijs (sociale woningbouw) huurt. Want die krijgt eigenlijk al een cadeautje van de staat/woningbouw. Maar weer een kink die zittende, oudere huurders bevoordeelt ten opzichte van jongeren die op zoek zijn naar woonruimte. Wat dat betreft volledig consistent met het algemene beleid. Dat ook iemand die meer verdient meer HRA toekent voor dezelfde hypotheek dan iemand die minder verdient.
The End Times are wild
pi_67964028
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:12 schreef LXIV het volgende:

Want die krijgt eigenlijk al een cadeautje van de staat/woningbouw. Maar weer een kink die zittende, oudere huurders bevoordeelt ten opzichte van jongeren die op zoek zijn naar woonruimte.
Mensen die lang in 1 huurwoning blijven, betalen ook minder dan huurders die later komen.
***** Kraak.....
  zondag 12 april 2009 @ 23:15:50 #283
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67964069
Ik kreeg nooit huursubsidie omdat ik te weinig huur betaalde.
  zondag 12 april 2009 @ 23:15:51 #284
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67964071
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:14 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

Mensen die lang in 1 huurwoning blijven, betalen ook minder dan huurders die later komen.
Alles, alles, alles altijd in het voordeel van de langstzittenden. Dat is het systeem, dat is de enige vaste factor die in die hele brei van waanzinnige beleidsregels telkens weer terugkomt.
The End Times are wild
  Moderator zondag 12 april 2009 @ 23:20:00 #285
236264 crew  capricia
pi_67964235
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:15 schreef Lemmeb het volgende:
Ik kreeg nooit huursubsidie omdat ik te weinig huur betaalde.
Dan nog: zelfs zonder huursub. zijn de woningen onder de 800 euro gewoon sociale huurwoningen, dus goedkoop en NIET marktcomform...
Heel anders dan de huizenprijzen als je wilt kopen...

Als de koopwoningen zonder HRA van de hand moeten: Dan de huurwoningen ook zonder gemeentebemoeienis!
Laat de prijzen dan gewoon helemaal commercieel tot stand komen!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67964294
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Alles, alles, alles altijd in het voordeel van de langstzittenden. Dat is het systeem, dat is de enige vaste factor die in die hele brei van waanzinnige beleidsregels telkens weer terugkomt.
Ja met ontslagen ook zo en mooie riante VUT regelingen.
***** Kraak.....
  zondag 12 april 2009 @ 23:22:16 #287
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67964310
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:20 schreef capricia het volgende:

[..]

Dan nog: zelfs zonder huursub. zijn de woningen onder de 800 euro gewoon sociale huurwoningen, dus goedkoop en NIET marktcomform...
Heel anders dan de huizenprijzen als je wilt kopen...
De gemiddelde prijs voor een eengezinswoning buiten de randstad in de particuliere sector is iets van 500 euro ofzo. Of je moet naar bureau's als "direct wonen" gaan. Dan betaal je idd de hoofdprijs.

Dat komt ook omdat veel pensioenfondsen e.d. die in het verleden woningen als belegging bouwden, de grond voor een paar tientjes minder kregen wanneer ze toezegden de wettelijke huurstijging te volgen. Dat heeft ze in de loop der tijd heel wat geld gekost!
The End Times are wild
  zondag 12 april 2009 @ 23:23:08 #288
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67964343
Ik denk dat de omvang van de HRA in de praktijk toch echt wel gruwelijk veel groter is dan de huurtoeslag.
  zondag 12 april 2009 @ 23:24:22 #289
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67964378
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:21 schreef kraaksandaal het volgende:

[..]

Ja met ontslagen ook zo en mooie riante VUT regelingen.
Daarom moeten de jongeren ook stemmen met de voeten. Is voor henzelf ook veel gunstiger. En ik kan me te barsten lachen als hier het systeem ploft.
The End Times are wild
  Moderator zondag 12 april 2009 @ 23:28:46 #290
236264 crew  capricia
pi_67964529
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:23 schreef Lemmeb het volgende:
Ik denk dat de omvang van de HRA in de praktijk toch echt wel gruwelijk veel groter is dan de huurtoeslag.
In aantallen wel. 52% van de woningen in NL zijn koopwoningen, geloof ik.
Maar in geld weet ik het niet.
Dat komt omdat niemand weet wat er gebeurt als je de huren helemaal overlaat aan de markt.
Men is er vooral bang voor...en dat zegt mij al genoeg!
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 12 april 2009 @ 23:30:40 #291
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67964577
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:28 schreef capricia het volgende:

[..]

In aantallen wel. 52% van de woningen in NL zijn koopwoningen, geloof ik.
Maar in geld weet ik het niet.
In geld moet het verschil helemaal gruwelijk zijn, als je ziet dat sommigen door de HRA meer dan twintigduizend euro per jaar minder belasting betalen. Dat zijn al zo'n 30 huurtoeslagjes.
  Moderator zondag 12 april 2009 @ 23:35:40 #292
236264 crew  capricia
pi_67964755
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:30 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

In geld moet het verschil helemaal gruwelijk zijn, als je ziet dat sommigen door de HRA meer dan twintigduizend euro per jaar minder belasting betalen. Dat zijn al zo'n 30 huurtoeslagjes.
Ho ho ho! Daar maak je weer dezelfde fout! Neem in rekening dat:
Stapel jaar op jaar dat huurwoningen een socialistische prijs en geen marktconforme prijs als huur in rekening brengen, dan komt de huursubsidie daar nog eens bovenop als extremiteit!

Punt 1 blijft dat een woning onder de 800 euro gewoon geen marktconforme huur op moet leveren, maar dat via een puntenstelsel de huur bepaald wordt.
Punt 2 is dat daar overheen eventueel nog huursubsidie berekend wordt.

Punt 1 is in mijn ogen al gewoon heel vreemd.

In kopers-wereld zou dat beteken dat de gemeente gaat bepalen voor hoeveel geld jij je koopwoning te koop mag aanbieden...en dat zou NIEMAND accepteren...maar bij huur onder de 800 euro is dat kennelijk heel normaal!
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 12 april 2009 @ 23:39:52 #293
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67964900
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:35 schreef capricia het volgende:

[..]

Stapel jaar op jaar dat huurwoningen een socialistische prijs en geen marktconforme prijs als huur in rekening brengen, dan komt de huursubsidie daar nog eens bovenop als extremiteit!

Punt 1 blijft dat een woning onder de 800 euro gewoon geen marktconforme huur op moet leveren, maar dat via een puntenstelsel de huur bepaald wordt.

In kopers-wereld zou dat beteken dat de gemeente gaat bepalen voor hoeveel geld jij je koopwoning te koop mag aanbieden...en dat zou NIEMAND accepteren...maar bij huur onder de 800 euro is dat kennelijk heel normaal!
Nou, als jij je huis als particulier verhuurt mag je natuurlijk vragen wat je wil. We hebben het hier wel over stichtingen, niet over personen.
The End Times are wild
  zondag 12 april 2009 @ 23:40:10 #294
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67964910
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:35 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dat ik "dezelfde fout" zou maken. Dezelfde fout als?

Ik vergelijk hier gewoon even sec de geldelijke omvang van de huurtoeslag met de HRA, d.w.z. wat het de schatkist kost. Hierbij neem ik tweede orde effecten niet mee, want dat maakt het nodeloos ingewikkeld.

Feit is gewoon dat er in Nederland lieden zijn die door de HRA per jaar ¤50.000 minder belasting betalen. Daar kun je zo'n beetje de hele Schilderswijk van huurtoeslag mee voorzien.
  Moderator zondag 12 april 2009 @ 23:40:55 #295
236264 crew  capricia
pi_67964941
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:39 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nou, als jij je huis als particulier verhuurt mag je natuurlijk vragen wat je wil. We hebben het hier wel over stichtingen, niet over personen.
Ik was altijd in de veronderstelling dat de meerderheid huurt via een woningbouwvereniging...via het 'woning krantje' zeg maar...
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 12 april 2009 @ 23:45:26 #296
236264 crew  capricia
pi_67965074
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:40 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dat ik "dezelfde fout" zou maken. Dezelfde fout als?

Ik vergelijk hier gewoon even sec de geldelijke omvang van de huurtoeslag met de HRA, d.w.z. wat het de schatkist kost. Hierbij neem ik tweede orde effecten niet mee, want dat maakt het nodeloos ingewikkeld.

Feit is gewoon dat er in Nederland lieden zijn die door de HRA per jaar ¤50.000 minder belasting betalen. Daar kun je zo'n beetje de hele Schilderswijk van huurtoeslag mee voorzien.
In eerste intantie zit er al een verschil in de huurmarkt en de koopmarkt door het feit dat huurwoningen geen marktconforme prijsvorming kennen (onder de 800 euro zeg maar, en zonder onderhuur e.d. maar gewoon via een woningbouwvereniging). De prijzen van huurwoningen zijn NIET marktconform.
Daar bovenop komt nog eens de huursubsidie.

De prijzen van koopwoningen worden WEL door de markt bepaald. En daar bovenop komt nog eens de HRA.
De beide situaties zijn m.i. dus ook niet vergelijkbaar. Wil je het wel vergelijken, waardeer huurwoningen dan ook tegen marktwaarde! Net zoals je bij koopwoningen doet.
Dus geen puntenstelsten meer e.d. Maar gewoon, wat de markt biedt voor zo'n woning.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 12 april 2009 @ 23:46:48 #297
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67965115
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:28 schreef capricia het volgende:
Dat komt omdat niemand weet wat er gebeurt als je de huren helemaal overlaat aan de markt.
In het begin zal het een enorme schok teweeg brengen, maar uiteindelijk gebeurt er vrij weinig. Er zal een nieuw evenwicht ontstaan, waarbij met name de verhuurders van incourante woningen veel geld zullen verliezen. Ook zullen er neer koopwoningen in de verhuur gaan, vooral die waar veel vraag naar is.

Het gemiddelde prijspeil van de huren kan simpelweg niet veel verder omhoog, omdat de mensen aan de onderkant daar het geld niet voor hebben. Als de huren te hoog worden kruipen ze bij elkaar. Dat zorgt weer voor leegstand en dat voor lagere huren.
  zondag 12 april 2009 @ 23:47:58 #298
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67965156
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:45 schreef capricia het volgende:

[..]

In eerste intantie zit er al een verschil in de huurmarkt en de koopmarkt door het feit dat huurwoningen geen marktconforme prijsvorming kennen (onder de 800 euro zeg maar, en zonder onderhuur e.d. maar gewoon via een woningbouwvereniging). De prijzen van huurwoningen zijn NIET marktconform.
Daar bovenop komt nog eens de huursubsidie.

De prijzen van koopwoningen worden WEL door de markt bepaald. En daar bovenop komt nog eens de HRA.
De beide situaties zijn m.i. dus ook niet vergelijkbaar. Wil je het wel vergelijken, waardeer huurwoningen dan ook tegen marktwaarde! Net zoals je bij koopwoningen doet.
Dus geen puntenstelsten meer e.d. Maar gewoon, wat de markt biedt voor zo'n woning.
Nee, maar daar heb ik het even niet over. Ik vergelijk puur even de kosten van de ene maatregel met de kosten van de andere maatregel. Dat er ook nog allerlei andere zaken bij komen kijken neem ik nu even niet mee.
  zondag 12 april 2009 @ 23:52:19 #299
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67965319
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:40 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik was altijd in de veronderstelling dat de meerderheid huurt via een woningbouwvereniging...via het 'woning krantje' zeg maar...
Ja. Maar jij zegt dat het hetzelfde zou zijn wanneer de gemeente zou bepalen voor hoeveel je jouw huis te koop mag zetten. En ook bij (particulier) verhuren doet de gemeente dat beslist niet. Dus de vergelijking gaat niet op.
The End Times are wild
  Moderator zondag 12 april 2009 @ 23:52:37 #300
236264 crew  capricia
pi_67965336
quote:
Op zondag 12 april 2009 23:46 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

In het begin zal het een norme schok teweeg brengen, maar uiteindelijk gebeurt er vrij weinig. Er zal een nieuw evenwicht ontstaan, waarbij met name de verhuurders van incourante woningen veel geld zullen verliezen. Ook zullen er neer koopwoningen in de verhuur gaan, vooral die waar veel vraag naar is.

Het gemiddelde prijspeil van de huren kan simpelweg niet veel verder omhoog, omdat de mensen aan de onderkant daar het geld niet voor hebben. Als de huren te hoog worden kruipen ze bij elkaar. Dat zorgt weer voor leegstand en dat voor lagere huren.
ja.
Ik denk dat je meer differientatie gaat krijgen.
Dus de 'kut'-woningen met een gaskacheltje en gehorige vloeren zullen niet gaan stijgen in prijs, wellicht gaan die dalen. Maar betere woningen daarentegen zullen wel degelijk in huurprijs gaan stijgen.

M.i. is dit helemaal geen verkeerde weg:
Het prikkelt de eigenaren van huurwoningen ook om belangrijke verbeteringen aan hun woning te doen. Om woningen voor een goede prijs te verhuren zul je moeten investering in de kwaliteit van het woningaanbod.
Iets wat een verkoper van een koopwoning al jaren weet: Wil je je huis verkopen voor een goede prijs, dan moet je zorgen dat je huis goed in de markt ligt! Dus een goede keuken, dus goed sanitair!

En laten we eerlijk zijn: Bij de meeste huurwoningen is de keuken, het sanitair en buurt niet op het peil van een koopwoning.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 12 april 2009 @ 23:54:46 #301
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67965413
Als ik zie wat je voor ¤800 euro in de Randstad huurt bij de woningbouwvereniging... dan kun je imho nog steeds beter kopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')