quote:Het aantal huiseigenaren dat de woonlasten niet meer kan betalen, is fors gestegen.
Betalingsachterstanden
In het eerste kwartaal van 2009 kampte een kwart meer huishoudens met betalingsachterstanden dan in dezelfde periode in 2008. Dat heeft de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) donderdag gemeld. WEW directeur Karel Schiffer noemt de toename van het aantal betalingsachterstanden 'een punt van grote zorg'.
Vier maanden of meer
Er komen volgens Schiffer jaarlijks tweeduizend nieuwe meldingen van huiseigenaren met betalingsachterstanden. 'Dat zijn mensen die vier maanden of langer achterlopen met hun betalingen', zegt Schiffer. De stijging van een kwart geldt specifiek voor deze groep.
Gedwongen verkoop
Betalingsachterstand kan leiden tot gedwongen huizenverkoop. 'Er zit vaak nog lange tijd tussen het moment dat iemand werkloos raakt en het moment dat diegene daadwerkelijk zijn huis moet verkopen. Pas in 2010 zal duidelijk worden of de stijging van de betalingsachterstanden een stijging van het aantal gedwongen verkopen tot gevolg heeft gehad', aldus Schiffer.
Soepeler regeling
Volgens Schiffer werkt de WEW aan een soepele regeling voor huiseigenaren die in financiële problemen zijn gekomen door onder meer werkloosheid. De stichting werkt daarvoor samen met het ministerie van VROM en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Het leuke is dat al die hypotheekachterstanden na 4 maanden worden gemeld bij het BKR. Die huiseigenaren krijgen dus allemaal een codering en kunnen een nieuwe hypotheek in de toekomst vergeten. Ook goed voor de huizenmarktquote:Op donderdag 9 april 2009 10:29 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Kwart meer huiseigenaren in financiële nood
[..]
Het hele probleem met de "krapte" op de markt in 1 keer opgelostquote:Op donderdag 9 april 2009 10:32 schreef renegade808 het volgende:
[..]
Het leuke is dat al die hypotheekachterstanden na 4 maanden worden gemeld bij het BKR. Die huiseigenaren krijgen dus allemaal een codering en kunnen een nieuwe hypotheek in de toekomst vergeten. Ook goed voor de huizenmarkt
Als we nu ook nog even een rechts kabinet krijgen dan wordt de 'vraag' (lees: import) aan de onderkant van de sociale huurwoningenmarkt ook afgekapt. Kan de Nederlandse middenklasse tenminste weer normaal huren.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:34 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Het hele probleem met de "krapte" op de markt in 1 keer opgelost
En daar kan ik het gewoon niet mee eens zijn. We hebben namelijk al een rechts kabinet. Sinds Balkenende 1 t/m 99 is het beleid enkel rechts geweest. PvdA & CU zijn niet meer dan zetels voor het CDA om de macht te houden.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:37 schreef renegade808 het volgende:
[..]
Als we nu ook nog even een rechts kabinet krijgen dan wordt de 'vraag' (lees: import) aan de onderkant van de sociale huurwoningenmarkt ook afgekapt. Kan de Nederlandse middenklasse tenminste weer normaal huren.
En de NVM maar blijven roepen dat het aantrekt. Hoeveelste kwartaal is dit nou dat ze dat roepen?quote:In het eerste kwartaal van 2009 heeft de woningmarkt opnieuw grote klappen gehad.
-3%
De prijs van een gemiddelde woning daalde met 3,1% tot 218.000 euro. Er werden 19.200 woningen verkocht, 43% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ook stonden huizen langer te koop.
Lichtpuntje
Het was het derde achtereenvolgende kwartaal waarin de prijzen daalden en het aantal transacties afnam. Maar er is één lichtpuntje: het aantal transacties nam in maart iets toe. "Het is nog te vroeg om van een structureel herstel te spreken, maar we verwachten wel dat het aantal transacties het komende kwartaal zal toenemen", aldus de NVM.
Voordeel koper
Een herstel van de huizenprijzen ziet de NVM nog niet. Huizen die nu nieuw op de markt komen, worden fors lager geprijsd dan in het vorige kwartaal. NVM-voorzitter Hukker: "Ik verwacht dat we nog een kwartaal tegemoet gaan waarin de kopers hun voordeel kunnen doen."
Het hilarische is trouwens dat deze mensen helemaal geen betalingsproblemen hebben met het 'eigen huis'. Ze hebben moeite met het afbetalen van hun schulden. Je zou eigenlijk moet spreken van "Vereniging Geleend Huis".quote:Op donderdag 9 april 2009 10:29 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Kwart meer huiseigenaren in financiële nood
[..]
Feit is in ieder geval dat de decennia lange import van sociaal zwakkeren wie onder het mom van 'urgentie' in de sociale huurwoningenmarkt zijn ingestroomd gigantisch hebben bijgedragen aan de vraag naar koopwoningen door de Nederlandse middenklasse. Er zijn namelijk nog steeds nauwelijks sociale huurwoningen voor modale inkomens. Alle voorrang gaat naar inkomensgroepen 1 en 2 of de 65 plussers.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:38 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
En daar kan ik het gewoon niet mee eens zijn. We hebben namelijk al een rechts kabinet. Sinds Balkenende 1 t/m 99 is het beleid enkel rechts geweest. PvdA & CU zijn niet meer dan zetels voor het CDA om de macht te houden.
Vreemde stelling uit jouw mond LXIV. Eigen huis, eigen lening, eigen verantwoordelijkheid. It's that simple.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:44 schreef LXIV het volgende:
Het nut van handenwrijvend staan te lachen wanneer mensen hierdoor in de problemen komen snap ik niet helemaal. Deze mensen zijn zelf verantwoordelijk, maar velen van hen (zeker in de Randstad) hadden ook weinig andere keus dan een slecht huis voor te veel geld kopen.
Iets met branden en blaren. Daarbij is de randstad niet zaligmakend. Nederland houdt namelijk nog immer niet op bij Amersfoort. Sterker nog, ten oosten van Amersfoort begint de beschaving pas imo.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:44 schreef LXIV het volgende:
Het nut van handenwrijvend staan te lachen wanneer mensen hierdoor in de problemen komen snap ik niet helemaal. Deze mensen zijn zelf verantwoordelijk, maar velen van hen (zeker in de Randstad) hadden ook weinig andere keus dan een slecht huis voor te veel geld kopen.
Een ieder heeft zo zijn/haar eigen redenen om de daling te verwelkomen. De meeste zullen inderdaad zelf azen op een mooi huisje voor een lage prijs. Ikzelf daarentegen heb hele andere motieven.quote:Dat je de prijzen graag ziet dalen snap ik helemaal. Dat is op termijn goed voor iedereen want we kunnen niet eeuwig blijven consumeren op basis van een bubble en de jeugd krijgt zo ook een kans. En ook voor de gemiddelde huiseigenaar maakt het weinig uit wat zijn huis op papier nu waard is. Maar dat er nu mensen in de problemen komen is voor niemand gunstig.
En terecht. De hogere inkomens kunnen de prijzen in de private sector wel betalen. De lagere niet. Simpel.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:45 schreef renegade808 het volgende:
[..]
Feit is in ieder geval dat de decennia lange import van sociaal zwakkeren wie onder het mom van 'urgentie' in de sociale huurwoningenmarkt zijn ingestroomd gigantisch hebben bijgedragen aan de vraag naar koopwoningen door de Nederlandse middenklasse. Er zijn namelijk nog steeds nauwelijks sociale huurwoningen voor modale inkomens. Alle voorrang gaat naar inkomensgroepen 1 en 2 of de 65 plussers.
Probeert cijfers te vinden om het bovenstaande te ontkennen wellicht....quote:
Mijn reden is dat ik graag bubbles uit een zie spatten. Daarnaast ben ik erg blij dat ik nooit gevoelig ben geweest voor de sociale hype om maar een huis te moeten kopen. Onze welvaart is fictief en de komende jaren gaan zeer pittig worden voor onze vetgemeste iphone generatie die opgegroeid is met het woord "leuk".quote:Op donderdag 9 april 2009 10:48 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Een ieder heeft zo zijn/haar eigen redenen om de daling te verwelkomen. De meeste zullen inderdaad zelf azen op een mooi huisje voor een lage prijs. Ikzelf daarentegen heb hele andere motieven.
Groningen -5% toch? En het einde is nog lang niet in zicht. De problemen komen nu pas aan de oppervlakte.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:49 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Probeert cijfers te vinden om het bovenstaande te ontkennen wellicht....
ja, inderdaadquote:Op donderdag 9 april 2009 10:49 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
En terecht. De hogere inkomens kunnen de prijzen in de private sector wel betalen. De lagere niet. Simpel.
quote:Op donderdag 9 april 2009 10:48 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Iets met branden en blaren. Daarbij is de randstad niet zaligmakend. Nederland houdt namelijk nog immer niet op bij Amersfoort. Sterker nog, ten oosten van Amersfoort begint de beschaving pas imo.
Ook is het, volgens mij, zo dat een groot deel van de mensen die in de randstad werken daar helemaal niet wonen. Die zetten dagelijks de A10 stil. Dus werk is ook geen reden om je daar te vestigen.
Zeven Redenen Om Nu Een Huis Te Kopenquote:Op donderdag 9 april 2009 10:40 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Woningmarkt blijft klappen krijgen
[..]
En de NVM maar blijven roepen dat het aantrekt. Hoeveelste kwartaal is dit nou dat ze dat roepen?
In de "provincie" dalen de huizenprijzen net zo hard mee.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:48 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Iets met branden en blaren. Daarbij is de randstad niet zaligmakend. Nederland houdt namelijk nog immer niet op bij Amersfoort. Sterker nog, ten oosten van Amersfoort begint de beschaving pas imo.
Ook is het, volgens mij, zo dat een groot deel van de mensen die in de randstad werken daar helemaal niet wonen. Die zetten dagelijks de A10 stil. Dus werk is ook geen reden om je daar te vestigen.
Daar verbaas ik me ook altijd over. Nergens meer uitkeringstrekkers als in de pauperwijken rond Amsterdam. En toch zie ik iedere ochtend vanuit Brabant honderden busjes met werklieden richting de Randstad vertrekken om daar installatie en bouwwerkzaamheden te komen doen. Waarom laten ze dat niet door hun eigen werkelozen doen? Iedereen kan het leren, je hoeft er niet hoogopgeleid voor te zijn.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:08 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Geweldige post.
Inderdaad de beschaving begint ongeveer in de buurt van Amersfoort. Al die oudjes die ik om me heen zie de de randstad ontvluchten, vroeger te lui om te werken, allochtonen importeren en nu bij de puinhopen weglopen![]()
Ik ken heel wat mensen uit Flevoland en Friesland die gaan werken in de Randstad, schijnt dat ze daar niet voldoende vakmensen kunnen krijgen, de term: "bekken als scheermessen en handen als mongolen" heb ik al diverse keren voorbij horen komen
Tuurlijk. Maar ik gun iedereen gewoon het beste hoor. Leedvermaak vind ik slecht. Ik wil niet dat de huizenprijzen dalen omdat mensen dan in problemen komen, maar omdat het mensen mogelijkheden biedt.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:47 schreef renegade808 het volgende:
[..]
Vreemde stelling uit jouw mond LXIV. Eigen huis, eigen lening, eigen verantwoordelijkheid. It's that simple.
25% stijging van mensen met betalingsachterstanden t.o.v. zelfde periode vorig jaar, absolute getallen boeien niet. Was jij niet altijd voor percentages?quote:Op donderdag 9 april 2009 10:52 schreef Scorpie het volgende:
2000 mensen? Op de hoeveel miljoen huiseigenaren?
Tot ze hem niet uitkomen natuurlijkquote:Op donderdag 9 april 2009 11:22 schreef renegade808 het volgende:
[..]
25% stijging van mensen met betalingsachterstanden t.o.v. zelfde periode vorig jaar, absolute getallen boeien niet. Was jij niet altijd voor percentages?
Scorpie heeft zowieso op de top van de markt gekocht, dat zegt hij in dit topic: 120% van Nederlands inkomen staat uit tegen hypothekenquote:Op donderdag 9 april 2009 11:24 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Tot ze hem niet uitkomen natuurlijk. Het ziet er naar uit dat het begin van de leegloop van de bubble is ingezet.
Wat is daar zo leuk aan? Als mensen blijven zitten met schulden, kunnen ze ook geen geld meer uitgeven in de economie. Dus achteruitgang van de economie en daar heb jij ook geen voordeel aan. Dus of je er zo blij mee moet wezen?quote:Op donderdag 9 april 2009 11:27 schreef renegade808 het volgende:
[..]
Scorpie heeft zowieso op de top van de markt gekocht, dat zegt hij in dit topic: 120% van Nederlands inkomen staat uit tegen hypotheken
Leuk om terug te lezen, 9 feb 2008...iedereen toen nog glashard ontkennen dat de nederlandse huizenmarkt eraan gaat enzo haha..leuk leuk
Het is altijd leuk om mensen te confronteren met hun grootste angsten. Daar beleef ik lol aan. Helemaal tijdens de ontkenningsfase.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:37 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Wat is daar zo leuk aan? Als mensen blijven zitten met schulden, kunnen ze ook geen geld meer uitgeven in de economie. Dus achteruitgang van de economie en daar heb jij ook geen voordeel aan. Dus of je er zo blij mee moet wezen?
Eensch. Vermakelijk om opgeblazen leventjes te zien leeglopen. Ben ik meer en meer gaan waarderen door naar echte armoede te kijken buiten onze veilige landsgrenzen.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:46 schreef Lemmeb het volgende:
Ik kan er ook wel om lachen. Ik heb ook vaak genoeg gewaarschuwd.
Ja. Even pas op de plaat is wel goed. Haalt de speculatie een beetje uit de woningmarkt waardoor het gewoon weer woningen worden om in te wonen. Ik verwacht een stevige daling van prijzen in b.v. Amsterdam en andere plaatsen waar veel speculatie in de woningprijs zit. (Ook speculatie door de normale mensen die hebben gekocht om er te wonen maar er toch vanuit gaan dat de woning elk jaar flink in waarde stijgt).quote:Op donderdag 9 april 2009 11:37 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Wat is daar zo leuk aan? Als mensen blijven zitten met schulden, kunnen ze ook geen geld meer uitgeven in de economie. Dus achteruitgang van de economie en daar heb jij ook geen voordeel aan. Dus of je er zo blij mee moet wezen?
Precies.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:48 schreef renegade808 het volgende:
[..]
Eensch. Vermakelijk om opgeblazen leventjes te zien leeglopen.
Oja, waarschuwen voor iets dat nieman dkan tegenhouden... Lekekr makkelijk.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:46 schreef Lemmeb het volgende:
Ik kan er ook wel om lachen. Ik heb ook vaak genoeg gewaarschuwd.
Hoezo lekker makkelijk?quote:Op donderdag 9 april 2009 11:54 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Oja, waarschuwen voor iets dat nieman dkan tegenhouden... Lekekr makkelijk.
He ouwe, ik waarschuw hier al sinds eind 2007 voor, toen 99% van de Nederlanders nog bezig was met het plannen van hun 4e vakantie voor 2008. Bovendien begin jij nu eindelijk zelf in te zien dat de situatie onhoudbaar is, na meer dan een jaar glashard te ontkennen. Ben je lid van de NVM ofzo?quote:Op donderdag 9 april 2009 11:54 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Oja, waarschuwen voor iets dat nieman dkan tegenhouden... Lekekr makkelijk.
Het Ziejewelisme...
Zo he, je ware aard komt naar boven? Dat jij dara niet voor kiest en dat je het afkeurd moet je zelf weten (vind het zelf ook niets) maar om die mensen dan maar alle ellende toe te wensen is wel slecht.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:52 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Precies.
Ik erger me al jaren aan al dat opgeblazen gedoe. Jonge tweeverdieners die het ene na het andere kopen, vaak op de pof, die hun credit card leegtrekken, om als een kip zonder kop achter alle nieuwe hypes van de televisie aan te hobblen, maar die nog te beroerd zijn om een paar kinderen op de wereld te zetten, omdat ze zogenaamd "eerst carrière moeten maken". Sterf lekker in je veel te dure gepimpte jaren '30 hol of grachtenpandverdieping in Amsterdam met waardeloos kookeiland en dito inloopkast.
Je moet het nou niet om gaan draaien heh? Je vergeet even dat dit soort opgeblazen apen mij juist verachtten, omdat ik hun ideale droom verstoorde. Omdat ik niet leuk mee wou doen met het opblazen van hun luchtballon en niet als een kip zonder kop achter al het commerciële geleuter op teevee aanhobbelde, maar wel gewoon kritisch bleef.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:03 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Zo he, je ware aard komt naar boven? Dat jij dara niet voor kiest en dat je het afkeurd moet je zelf weten (vind het zelf ook niets) maar om die mensen dan maar alle ellende toe te wensen is wel slecht.
Hater
Ben je in blinde woede nu ofzo? Lees nog eens wat ik typ, doe eens lezen...quote:Op donderdag 9 april 2009 12:08 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Je moet het nou niet om gaan draaien heh? Je vergeet even dat dit soort opgeblazen apen mij juist verachtten, omdat ik hun ideale droom verstoorde. Omdat ik niet leuk mee wou doen met het opblazen van hun luchtballon en niet als een kip zonder kop achter al het commerciële geleuter op teevee aanhobbelde, maar wel gewoon kritisch bleef.
En volgens mij ben jij er ook zoeen. Nog even en je gaat hier roepen dat die hele crisis mijn schuld is.
Och, jij noemt mij een "hater". Ik noem jou vervolgens "er ook zoeen". Als jij dat blinde woede noemt, lust ik er nog wel een paar...quote:Op donderdag 9 april 2009 12:15 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ben je in blinde woede nu ofzo? Lees nog eens wat ik typ, doe eens lezen...
Voor de huidige generatie moet alles altijd maar "leuk" zijn. Hier weer zo'n voorbeeld:quote:Op donderdag 9 april 2009 12:15 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ben je in blinde woede nu ofzo? Lees nog eens wat ik typ, doe eens lezen...
Gozer, ik typ dat ik die "lifestyle" niets vind en vervolgens noem je mij er ook zo een. Dan denk ik; he, je leest niet! Je bent duidleijk boos erover en dus zeg ik blinde woede... Snap je hem?!? hahahahahahaquote:Op donderdag 9 april 2009 12:17 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Och, jij noemt mij een "hater". Ik noem jou vervolgens "er ook zoeen". Als jij dat blinde woede noemt, lust ik er nog wel een paar...
Dat je die specifieke lifestyle niets vind wil nog niet zeggen dat je geen opgeblazen aap kunt zijn die in z'n eigen sprookjes is gaan geloven. Zeg eens eerlijk: twee jaar geleden geloofde je toch ook dat de huizenprijzen alleen nog maar omhoog zouden gaan?quote:Op donderdag 9 april 2009 12:21 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Gozer, ik typ dat ik die "lifestyle" niets vind
Deels ben ik het daarmee eens. Wij kunnen bv veel van zogenaamde 3e wereld landen leren. Ipv elke dag shoppen, lekker ouderwets met je familie en vrienden doorbrengen. Sociale vaardigheden hebben vele niet meer. En daar houd het eens zijn met je ook meteen op. Sociaal ben jij ook niet. Omdat je toevallig geen 2 verdiener bent en geen hypotheek hebt (concludeer ik uit je reactie) en dus minder hebt dan een ander ben je niet automatisch sociaal. Ook jij bent niet leuk omdat jou definitie van leuk leidend is.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:20 schreef renegade808 het volgende:
[..]
Voor de huidige generatie moet alles altijd maar "leuk" zijn. Hier weer zo'n voorbeeld:
http://www.nu.nl/economie(...)uit-door-crisis.html
Het gaat erom dat de mensen er niet leuker op worden als alles altijd maar leuk is. Daarom juich ik een ineenstorting van het Hollandse huizenparadijsje van harte toe. Bloeden en dan verder op karakter. Fuck al die jonge 2-verdieners met hun tophypotheek op 2 inkomens en maximale hypotheekrente aftrek.
Eerlijk? Ik zeg alles eerlijk of ik zeg het niet.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:25 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat je die specifieke lifestyle niets vind wil nog niet zeggen dat je geen opgeblazen aap kunt zijn die in z'n eigen sprookjes is gaan geloven. Zeg eens eerlijk: twee jaar geleden geloofde je toch ook dat de huizenprijzen alleen nog maar omhoog zouden gaan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |