quote:Het aantal huiseigenaren dat de woonlasten niet meer kan betalen, is fors gestegen.
Betalingsachterstanden
In het eerste kwartaal van 2009 kampte een kwart meer huishoudens met betalingsachterstanden dan in dezelfde periode in 2008. Dat heeft de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) donderdag gemeld. WEW directeur Karel Schiffer noemt de toename van het aantal betalingsachterstanden 'een punt van grote zorg'.
Vier maanden of meer
Er komen volgens Schiffer jaarlijks tweeduizend nieuwe meldingen van huiseigenaren met betalingsachterstanden. 'Dat zijn mensen die vier maanden of langer achterlopen met hun betalingen', zegt Schiffer. De stijging van een kwart geldt specifiek voor deze groep.
Gedwongen verkoop
Betalingsachterstand kan leiden tot gedwongen huizenverkoop. 'Er zit vaak nog lange tijd tussen het moment dat iemand werkloos raakt en het moment dat diegene daadwerkelijk zijn huis moet verkopen. Pas in 2010 zal duidelijk worden of de stijging van de betalingsachterstanden een stijging van het aantal gedwongen verkopen tot gevolg heeft gehad', aldus Schiffer.
Soepeler regeling
Volgens Schiffer werkt de WEW aan een soepele regeling voor huiseigenaren die in financiële problemen zijn gekomen door onder meer werkloosheid. De stichting werkt daarvoor samen met het ministerie van VROM en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Het leuke is dat al die hypotheekachterstanden na 4 maanden worden gemeld bij het BKR. Die huiseigenaren krijgen dus allemaal een codering en kunnen een nieuwe hypotheek in de toekomst vergeten. Ook goed voor de huizenmarktquote:Op donderdag 9 april 2009 10:29 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Kwart meer huiseigenaren in financiële nood
[..]
Het hele probleem met de "krapte" op de markt in 1 keer opgelostquote:Op donderdag 9 april 2009 10:32 schreef renegade808 het volgende:
[..]
Het leuke is dat al die hypotheekachterstanden na 4 maanden worden gemeld bij het BKR. Die huiseigenaren krijgen dus allemaal een codering en kunnen een nieuwe hypotheek in de toekomst vergeten. Ook goed voor de huizenmarkt
Als we nu ook nog even een rechts kabinet krijgen dan wordt de 'vraag' (lees: import) aan de onderkant van de sociale huurwoningenmarkt ook afgekapt. Kan de Nederlandse middenklasse tenminste weer normaal huren.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:34 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Het hele probleem met de "krapte" op de markt in 1 keer opgelost
En daar kan ik het gewoon niet mee eens zijn. We hebben namelijk al een rechts kabinet. Sinds Balkenende 1 t/m 99 is het beleid enkel rechts geweest. PvdA & CU zijn niet meer dan zetels voor het CDA om de macht te houden.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:37 schreef renegade808 het volgende:
[..]
Als we nu ook nog even een rechts kabinet krijgen dan wordt de 'vraag' (lees: import) aan de onderkant van de sociale huurwoningenmarkt ook afgekapt. Kan de Nederlandse middenklasse tenminste weer normaal huren.
En de NVM maar blijven roepen dat het aantrekt. Hoeveelste kwartaal is dit nou dat ze dat roepen?quote:In het eerste kwartaal van 2009 heeft de woningmarkt opnieuw grote klappen gehad.
-3%
De prijs van een gemiddelde woning daalde met 3,1% tot 218.000 euro. Er werden 19.200 woningen verkocht, 43% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ook stonden huizen langer te koop.
Lichtpuntje
Het was het derde achtereenvolgende kwartaal waarin de prijzen daalden en het aantal transacties afnam. Maar er is één lichtpuntje: het aantal transacties nam in maart iets toe. "Het is nog te vroeg om van een structureel herstel te spreken, maar we verwachten wel dat het aantal transacties het komende kwartaal zal toenemen", aldus de NVM.
Voordeel koper
Een herstel van de huizenprijzen ziet de NVM nog niet. Huizen die nu nieuw op de markt komen, worden fors lager geprijsd dan in het vorige kwartaal. NVM-voorzitter Hukker: "Ik verwacht dat we nog een kwartaal tegemoet gaan waarin de kopers hun voordeel kunnen doen."
Het hilarische is trouwens dat deze mensen helemaal geen betalingsproblemen hebben met het 'eigen huis'. Ze hebben moeite met het afbetalen van hun schulden. Je zou eigenlijk moet spreken van "Vereniging Geleend Huis".quote:Op donderdag 9 april 2009 10:29 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Kwart meer huiseigenaren in financiële nood
[..]
Feit is in ieder geval dat de decennia lange import van sociaal zwakkeren wie onder het mom van 'urgentie' in de sociale huurwoningenmarkt zijn ingestroomd gigantisch hebben bijgedragen aan de vraag naar koopwoningen door de Nederlandse middenklasse. Er zijn namelijk nog steeds nauwelijks sociale huurwoningen voor modale inkomens. Alle voorrang gaat naar inkomensgroepen 1 en 2 of de 65 plussers.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:38 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
En daar kan ik het gewoon niet mee eens zijn. We hebben namelijk al een rechts kabinet. Sinds Balkenende 1 t/m 99 is het beleid enkel rechts geweest. PvdA & CU zijn niet meer dan zetels voor het CDA om de macht te houden.
Vreemde stelling uit jouw mond LXIV. Eigen huis, eigen lening, eigen verantwoordelijkheid. It's that simple.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:44 schreef LXIV het volgende:
Het nut van handenwrijvend staan te lachen wanneer mensen hierdoor in de problemen komen snap ik niet helemaal. Deze mensen zijn zelf verantwoordelijk, maar velen van hen (zeker in de Randstad) hadden ook weinig andere keus dan een slecht huis voor te veel geld kopen.
Iets met branden en blaren. Daarbij is de randstad niet zaligmakend. Nederland houdt namelijk nog immer niet op bij Amersfoort. Sterker nog, ten oosten van Amersfoort begint de beschaving pas imo.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:44 schreef LXIV het volgende:
Het nut van handenwrijvend staan te lachen wanneer mensen hierdoor in de problemen komen snap ik niet helemaal. Deze mensen zijn zelf verantwoordelijk, maar velen van hen (zeker in de Randstad) hadden ook weinig andere keus dan een slecht huis voor te veel geld kopen.
Een ieder heeft zo zijn/haar eigen redenen om de daling te verwelkomen. De meeste zullen inderdaad zelf azen op een mooi huisje voor een lage prijs. Ikzelf daarentegen heb hele andere motieven.quote:Dat je de prijzen graag ziet dalen snap ik helemaal. Dat is op termijn goed voor iedereen want we kunnen niet eeuwig blijven consumeren op basis van een bubble en de jeugd krijgt zo ook een kans. En ook voor de gemiddelde huiseigenaar maakt het weinig uit wat zijn huis op papier nu waard is. Maar dat er nu mensen in de problemen komen is voor niemand gunstig.
En terecht. De hogere inkomens kunnen de prijzen in de private sector wel betalen. De lagere niet. Simpel.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:45 schreef renegade808 het volgende:
[..]
Feit is in ieder geval dat de decennia lange import van sociaal zwakkeren wie onder het mom van 'urgentie' in de sociale huurwoningenmarkt zijn ingestroomd gigantisch hebben bijgedragen aan de vraag naar koopwoningen door de Nederlandse middenklasse. Er zijn namelijk nog steeds nauwelijks sociale huurwoningen voor modale inkomens. Alle voorrang gaat naar inkomensgroepen 1 en 2 of de 65 plussers.
Probeert cijfers te vinden om het bovenstaande te ontkennen wellicht....quote:
Mijn reden is dat ik graag bubbles uit een zie spatten. Daarnaast ben ik erg blij dat ik nooit gevoelig ben geweest voor de sociale hype om maar een huis te moeten kopen. Onze welvaart is fictief en de komende jaren gaan zeer pittig worden voor onze vetgemeste iphone generatie die opgegroeid is met het woord "leuk".quote:Op donderdag 9 april 2009 10:48 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Een ieder heeft zo zijn/haar eigen redenen om de daling te verwelkomen. De meeste zullen inderdaad zelf azen op een mooi huisje voor een lage prijs. Ikzelf daarentegen heb hele andere motieven.
Groningen -5% toch? En het einde is nog lang niet in zicht. De problemen komen nu pas aan de oppervlakte.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:49 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Probeert cijfers te vinden om het bovenstaande te ontkennen wellicht....
ja, inderdaadquote:Op donderdag 9 april 2009 10:49 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
En terecht. De hogere inkomens kunnen de prijzen in de private sector wel betalen. De lagere niet. Simpel.
quote:Op donderdag 9 april 2009 10:48 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Iets met branden en blaren. Daarbij is de randstad niet zaligmakend. Nederland houdt namelijk nog immer niet op bij Amersfoort. Sterker nog, ten oosten van Amersfoort begint de beschaving pas imo.
Ook is het, volgens mij, zo dat een groot deel van de mensen die in de randstad werken daar helemaal niet wonen. Die zetten dagelijks de A10 stil. Dus werk is ook geen reden om je daar te vestigen.
Zeven Redenen Om Nu Een Huis Te Kopenquote:Op donderdag 9 april 2009 10:40 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Woningmarkt blijft klappen krijgen
[..]
En de NVM maar blijven roepen dat het aantrekt. Hoeveelste kwartaal is dit nou dat ze dat roepen?
In de "provincie" dalen de huizenprijzen net zo hard mee.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:48 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Iets met branden en blaren. Daarbij is de randstad niet zaligmakend. Nederland houdt namelijk nog immer niet op bij Amersfoort. Sterker nog, ten oosten van Amersfoort begint de beschaving pas imo.
Ook is het, volgens mij, zo dat een groot deel van de mensen die in de randstad werken daar helemaal niet wonen. Die zetten dagelijks de A10 stil. Dus werk is ook geen reden om je daar te vestigen.
Daar verbaas ik me ook altijd over. Nergens meer uitkeringstrekkers als in de pauperwijken rond Amsterdam. En toch zie ik iedere ochtend vanuit Brabant honderden busjes met werklieden richting de Randstad vertrekken om daar installatie en bouwwerkzaamheden te komen doen. Waarom laten ze dat niet door hun eigen werkelozen doen? Iedereen kan het leren, je hoeft er niet hoogopgeleid voor te zijn.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:08 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Geweldige post.
Inderdaad de beschaving begint ongeveer in de buurt van Amersfoort. Al die oudjes die ik om me heen zie de de randstad ontvluchten, vroeger te lui om te werken, allochtonen importeren en nu bij de puinhopen weglopen![]()
Ik ken heel wat mensen uit Flevoland en Friesland die gaan werken in de Randstad, schijnt dat ze daar niet voldoende vakmensen kunnen krijgen, de term: "bekken als scheermessen en handen als mongolen" heb ik al diverse keren voorbij horen komen
Tuurlijk. Maar ik gun iedereen gewoon het beste hoor. Leedvermaak vind ik slecht. Ik wil niet dat de huizenprijzen dalen omdat mensen dan in problemen komen, maar omdat het mensen mogelijkheden biedt.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:47 schreef renegade808 het volgende:
[..]
Vreemde stelling uit jouw mond LXIV. Eigen huis, eigen lening, eigen verantwoordelijkheid. It's that simple.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |