abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67845897
quote:
Ook niet-moslims aan halal voedsel

AMSTERDAM - Halal voedsel mag dan speciaal voor moslims worden gemaakt
Dit constateert voedingsmiddelenbedrijf Mekkafood dat inmiddels dertig diepvriesproducten volgens deze traditie maakt. Halal staat voor rein vlees van reine dieren die op rituele wijze, volgens de islamitische traditie zijn geslacht. Mekkafood heeft net een nieuw productiecomplex in Venlo geopend. Daarnaast produceert het al sinds 1993 naast het hoofdkantoor in Nettetal-Kaldenkirchen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)halal_voedsel__.html

Zeer goede ontwikkeling
ik heb plannen voor halal Albert Heijn
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  woensdag 8 april 2009 @ 22:23:48 #2
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_67845933
Die diepvriesartikelen van Mekk-food worden al bij Albert Heijn verkocht. Net als een aparte halal-koeling bij de grotere AH's.
And now for something completely different, I'm on a horse.
pi_67845938
Ja maar hoe weten ze dat dan?
  woensdag 8 april 2009 @ 22:24:40 #4
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_67845975
Laat ik mij liever het gezever van Wilders door mijn strot duwen !
Halal voedsel bij de Appie weer een stapje verder in de Islamisering van Nederland !
Help me herinneren dat ik morgen gezegende karbonade aan de man ga brengen in Saudi Arabië !
pi_67845995
Ik dacht vanmiddag lekkere pate in mn hadden te hebben toen zag ik er allemaal Arabische letters opstaan, ik ben maar voor de peperpate gegaan. Dat Halal hoef ik echt niet heur.
pi_67846062
Hoe zat het ook alweer met de Telegraaf meki...

Het was toch iets met propaganda, leugens en nazi's...
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 8 april 2009 @ 22:26:54 #7
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_67846075
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:24 schreef Tiesemans het volgende:
Laat ik mij liever het gezever van Wilders door mijn strot douwen !
Maar dan heb ik zo weer honger. Na een lekker stukje vlees is dat minder.
quote:
Halal voedsel bij de Appie weer een stapje verder in de Islamisering van Nederland !
Help me herinneren dat ik morgen gezegende karbonade aan de man ga brengen in Saudi Arabië !
Dat mag. Je zal alleen niets verkopen.
En hoezo is Halal voedsel nou weer islamisering van Nederland? De shoarma is over het algemeen ook Halal, dat vind ik toch wel een verrijking van de Nederlandse eetcultuur. Zeker na het stappen.
And now for something completely different, I'm on a horse.
pi_67846091
Halal , waarin het vlees van dieren die op een barbaarse wijze worden geslacht.
De lijn van Wilders: volg je hart en je principes .
Recht = recht en krom = krom.
pi_67846140
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:27 schreef DikVoormekaar het volgende:
Halal , waarin het vlees van dieren die op een barbaarse wijze worden geslacht.
Onzin, het is niet waar
het is juist de beste methode waar de dier innerlijk geen pijn lijdt.
pi_67846167
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:24 schreef Tiesemans het volgende:
Laat ik mij liever het gezever van Wilders door mijn strot duwen !
Het is toch gewoon een vorm van marktwerking? Vraag - aanbod.

Of...
pi_67846178
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:28 schreef Meki het volgende:

[..]

Onzin, het is niet waar
pi_67846181
Zet God op de pot, stop de profeet maar in je reet en dans voor het vrije woord.
En als je dan wordt doodgeschoten heb je van dit lied genoten.
De een die wordt verdreven, de ander wordt vermoord;
hiep hiep hoera het vrije woord!

Christenhonden, geitenneukers, iedereen doet mee.
Jezus en Mohammed op een openbare plee.
Nee ik mag niet kwetsen, mijn excuses en ik zal,
voor straf me laten pijpen door de Meiden van Halal.

Het vrije woord gaat nooit verloren, al vliegen de kogels om je oren.
Maar als zo'n baard me dood wil schieten, hoop ik dat-ie mist.
Want ik ben een bon-vivant, ik ben geen zelfmoordterrorist.
Je bent moeilijker te raken als je bereid bent af te slanken,
in die zin had van Gogh het allemaal aan zichzelf te danken.

Zet God op de pot, stop de profeet maar in je reet en dans voor het vrije woord.
En als je dan wordt doodgeschoten heb je van dit lied genoten.
De een die wordt verdreven, de ander wordt vermoord;
hiep hiep hoera het vrije woord
  woensdag 8 april 2009 @ 22:30:13 #13
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_67846220
Ik mijd juist halal bagger.
Zelfs folders van pizzeria's en dergelijke waar '100% halal' op staat verdwijnen linea recta in de vuilnisbak.
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
pi_67846290
*knip*

[ Bericht 96% gewijzigd door Frutsel op 15-04-2009 19:08:53 (doe gewoon) ]
X
X
X
pi_67846304
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:29 schreef DikVoormekaar het volgende:

pi_67846350
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:30 schreef cheqy het volgende:
Ik mijd juist halal bagger.
Zelfs folders van pizzeria's en dergelijke waar '100% halal' op staat verdwijnen linea recta in de vuilnisbak.
Daarvoor heb ik zo een mooie nee-nee sticker, beetje jammer dat ze vaak die sticker niet begrijpen en het er toch in flikkeren maargoed..
pi_67846450
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:26 schreef NJ het volgende:

[..]

Maar dan heb ik zo weer honger. Na een lekker stukje vlees is dat minder.
[..]

Dat mag. Je zal alleen niets verkopen.
En hoezo is Halal voedsel nou weer islamisering van Nederland? De shoarma is over het algemeen ook Halal, dat vind ik toch wel een verrijking van de Nederlandse eetcultuur. Zeker na het stappen.
Sinds wanneer is varkensvlees halal?
pi_67846500
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:35 schreef swollywood het volgende:

[..]

Je hebt ook kipshoarma dacht ik.
  woensdag 8 april 2009 @ 22:36:24 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67846509
Als ik mag kiezen tussen kosher of halal voedsel en ander voedsel kies ook ook halal.
The End Times are wild
pi_67846606
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:35 schreef swollywood het volgende:

[..]

Ja, en shoarma is ook echt varkensvlees

edit: owh.. het kan ook varkensvlees zijn lees ik net. Ik krijg toch echt altijd lam.. en ik ben gewoon een Hollander
pi_67846610
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:36 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Ook ja, maar het is meestal varkensvlees. Alleen joden en moslims krijgen bij een shoarmazaak standaard lamsvlees. Ik hoorde een keer van een Ajax-fan die een davidsster aan een kettinkje heeft, dat hem altijd gevraagd wordt of ie lamsvlees wil.
quote:
Hoewel shoarma vooral uit de eetcultuur van islamitische landen stamt, wordt in Nederland vooral varkensvlees gebruikt ter bereiding van shoarma. De redenen hiervoor zijn waarschijnlijk de lagere kosten en de voorkeur van veel Nederlanders voor varkensvlees, in plaats van lamsvlees.
Bron: Wikipedia
pi_67846628
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:36 schreef LXIV het volgende:
Als ik mag kiezen tussen kosher of halal voedsel en ander voedsel kies ook ook halal.
Om eerlijk te zijn interesseert het me weinig hoe m'n voedsel is klaargemaakt. Die Islamitische jankerds zouden daar ook niet zo moeilijk over moeten doen en blij moeten wezen dat ze te eten hebben.
X
X
X
pi_67846660
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:39 schreef swollywood het volgende:

[..]

Ook ja, maar het is meestal varkensvlees. Alleen joden en moslims krijgen bij een shoarmazaak standaard lamsvlees. Ik hoorde een keer van een Ajax-fan die een davidsster aan een kettinkje heeft dat hem altijd gevraagd wordt of ie lamsvlees wil.
[..]

Bron: Wikipedia
Ja wat je in de winkel koopt is vaak varken.
  woensdag 8 april 2009 @ 22:40:33 #24
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67846671
quote:

[..]

Onzin, het is niet waar
Daar hebben we het eerder over gehad hè: Hannover Universiteit: Islamitisch slachten de beste manier

En de conclusie die jij trekt is niet helemaal gerechtvaardigd op basis van dat onderzoek uit 1978.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_67846706
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:36 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

wat dacht je van lamsvlees.
welke hal moet je hebben voor zieke air max ??
pi_67846713
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:40 schreef Iblis het volgende:

[..]

Daar hebben we het eerder over gehad hè: Hannover Universiteit: Islamitisch slachten de beste manier

En de conclusie die jij trekt is niet helemaal gerechtvaardigd op basis van dat onderzoek uit 1978.
Klopt, maar ook van pijn en innerlijke leed.
  woensdag 8 april 2009 @ 22:43:46 #27
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67846807
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:41 schreef Meki het volgende:

[..]

Klopt, maar ook van pijn en innerlijke leed.
Ja, want dat registreer je heel gemakkelijk bij dieren natuurlijk.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_67846883
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:39 schreef Frasier het volgende:

[..]

Om eerlijk te zijn interesseert het me weinig hoe m'n voedsel is klaargemaakt.
k ik zal de ober vragen om over je eten heen te pissen in de keuken.
pi_67847018
Dus het is geen probleem om massaal kippen te "kweken" en te laten leven in overvolle schuren, maar de manier waarop ze het leven ontnomen wordt is bezwaarlijk?

Als je zoveel van dieren houdt kan je ook vegetarisch eten, kan je tegenwoordig prima alle voedingsstoffen binnen mee krijgen. Dat helpt dieren meer dan janken over halal voedsel.

pi_67847154
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:48 schreef Meh7 het volgende:
Dus het is geen probleem om massaal kippen te "kweken" en te laten leven in overvolle schuren, maar de manier waarop ze het leven ontnomen wordt is bezwaarlijk?

Als je zoveel van dieren houdt kan je ook vegetarisch eten, kan je tegenwoordig prima alle voedingsstoffen binnen mee krijgen. Dat helpt dieren meer dan janken over halal voedsel.

Weetje, ik vind het alle 2 prima. Ik hoef het alleen niet te doen of te zien (ja, hypocriet ik weet het). Verder koop ik gewoon wat het goedkoopst is, dus dat zal dan wel niet halal zijn, omdat de vraag daarnaar nou eenmaal momenteel nog kleiner is.
pi_67847191
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:41 schreef NEC-Nijmegen het volgende:

[..]

wat dacht je van lamsvlees.
Ow weet ik veel, ik eet het toch nooit. Zitten altijd van die vieze stukjes in.
pi_67847244
quote:

Dat gezeik over diertjes met halalvlees is net zo nep als dat gezeik over hygiene bij dat mens met die boer'n kini in Almeleu.
pi_67847259
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:52 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Ow weet ik veel, ik eet het toch nooit. Zitten altijd van die vieze stukjes in.
lammetjesneukers ...
  woensdag 8 april 2009 @ 22:54:17 #34
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67847294
Wat ik walgelijk vind is wanneer de mensen dieren via mengvoeders hun eigen soort laten kaniballiseren. Zeker wanneer het oorspronkelijk vegetarische dieren als koeien betreft. Wat mij betreft wordt dat ook als Haram beschouwd.

Gelukkig wordt de mens dan meteen gestraft met gekke koeienziekte.
The End Times are wild
  woensdag 8 april 2009 @ 22:54:43 #35
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67847314
quote:
Het is beide een probleem natuurlijk; niet dat Halal slachten per se slecht is, maar Meki draagt altijd nog al ongenuanceerd, vanuit ideologisch, vermeende voordelen uit die niet bewezen zijn. De vermeende nadelen ook niet.

En het heeft natuurlijk iets ontzettend dubbels, met vaak een wat verborgen agenda, dat er wel moeilijk wordt gedaan over slachten van, zoals jij zegt, kippen, maar dat ze wel in 35 dagen helemaal volgroeid raken, wat niet zelden het gevolg heeft dat hun botten hun eigen gewicht niet kunnen dragen en ze scheefgroeien en ongeveer onder hun eigen gewicht bezwijken.

Daar wordt niet moeilijk over gedaan, terwijl dat in feite op z'n minst zo discutabel zou zijn.
  woensdag 8 april 2009 @ 22:56:11 #36
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67847372
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:54 schreef LXIV het volgende:
Wat ik walgelijk vind is wanneer de mensen dieren via mengvoeders hun eigen soort laten kaniballiseren. Zeker wanneer het oorspronkelijk vegetarische dieren als koeien betreft. Wat mij betreft wordt dat ook als Haram beschouwd.

Koeien krijgen vanalles wat ze van nature niet eten, ook soja en maïs. Ooit een koe in een maïsveld aan de kolven zien knabbelen? Maar alles om maximale vlees en melkproductie te krijgen.
pi_67847419
quote:

Ik snij persoonlijk de kop van die beesten af, I WANT MY CHICKEN!
pi_67847489
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:57 schreef DirkZz het volgende:

[..]

Kip het meest veelzijdige stukje vlees, kip! (Ik eet er ook geen kip minder door)
  woensdag 8 april 2009 @ 23:00:01 #39
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67847511
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:57 schreef DirkZz het volgende:
Jij bent echt een stoere knul hè? Maar vind je niet dat dat net zoiets is als zeggen ‘ik schop persoonlijk dat kindje aan het werk, ik wil m'n sportschoenen?’ Je kunt toch ook proberen de omstandigheden voor de kippen (en de werknemers van Nike) te verbeteren.
pi_67847527
Dus Nederlanders smullen meer van beesten die op gruwelijke wijze op een met veel dierenleed gepaard gaande manier geslacht worden.
Mag ik even het kostbakje?

En laat je niet in de luren leggen door dat 'rein'. Religieus rein heeft niets maar dan ook niets te maken met hygiène. Dat zijn totaal verschillende categoriën.

Veel Christenen weigeren halal vlees te eten want volgens hen is dat vlees gewijd aan de Duivel.
En ja, als je in God gelooft en de Duivel dan is dit denkbeeld echt niet te veranderen. Zij kijken de wereld in en zien dat die Mohammedanen misleid zijn en de Duivel aanbidden, denkende dat ze God voor zich hebben. Bewijzen te over.
pi_67847616
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:00 schreef Iblis het volgende:

[..]

Jij bent echt een stoere knul hè? Maar vind je niet dat dat net zoiets is als zeggen ‘ik schop persoonlijk dat kindje aan het werk, ik wil m'n sportschoenen?’ Je kunt toch ook proberen de omstandigheden voor de kippen (en de werknemers van Nike) te verbeteren.
Jij bent zo`n bleer kind uit het westen die het allemaal heel zielig vind, en dieren met mensen gaat vergelijken.
Maar ondertussen wel lekker genieten van je varkenshaasje?
pi_67847643
Tja slecht nieuws voor wakker dier en de partij voor de dieren en natuurlijk voor Nederland.
pi_67847695
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:00 schreef DikVoormekaar het volgende:
Dus Nederlanders smullen meer van beesten die op gruwelijke wijze op een met veel dierenleed gepaard gaande manier geslacht worden.
Elke dag vlees op tafel, dat is wat men wil. Tegelijkertijd moet het ook nog goedkoop zijn. Bekijk even het filmpje wat ik heb gepost anders, die kippen hebben helemaal geen leven. Het is eigenlijk gewoon massaproductie.
  woensdag 8 april 2009 @ 23:06:15 #44
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67847761
quote:
Hoeveel bewijs is er nu echt voor dat dit een gruwelijke wijze is, die met veel dierenleed gepaard gaat? Bij gewoon vlees wordt de koe met een slagpin op het hoofd geslagen, zodat de hersenschors e.d. kapot gaat, en de koe bewusteloos raakt, de primaire functies, die in de hersenstam geregeld worden, blijven echter in tact. Dit is nodig, omdat het beest nog moet verbloeden, als het opgehangen wordt, moet het hart nog even blijven kloppen.

Dat is inherent aan slachten. Anderzijds, bij een flinke incisie valt de bloeddruk in de hersenen zo snel weg dat de koe ook bewusteloos raakt. Maar daar geldt ook, de koe moet verbloeden.
quote:
Veel Christenen weigeren halal vlees te eten want volgens hen is dat vlees gewijd aan de Duivel.
Sinds wanneer? Er staat toch wel tamelijk duidelijk in de Bijbel dat geen voedsel meer onrein is.
  woensdag 8 april 2009 @ 23:07:32 #45
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67847820
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:02 schreef DirkZz het volgende:
Jij bent zo`n bleer kind uit het westen die het allemaal heel zielig vind, en dieren met mensen gaat vergelijken.
Maar ondertussen wel lekker genieten van je varkenshaasje?
Nee, dat is het hoofdpunt niet, het punt is dat er meer mogelijkheden zijn, waaronder de omstandigheden veranderen. Verder eet ik geen varkenshaasjes.
pi_67847963
Mooi zeg, die typische trieste reacties van xenofoob Nederland hier in dit topic.

Compleet uitgaand Nederland vreet halalvlees na een avond bier tikken, maar als het dan in de supermarkt ligt schreeuwen ze moord en brand en Wilders help ons!
  woensdag 8 april 2009 @ 23:13:40 #47
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67848077
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:56 schreef Iblis het volgende:

[..]

Koeien krijgen vanalles wat ze van nature niet eten, ook soja en maïs. Ooit een koe in een maïsveld aan de kolven zien knabbelen? Maar alles om maximale vlees en melkproductie te krijgen.
Maar mais vind ik toch net even wat natuurlijker dan de vermalen resten van hun ouders.
The End Times are wild
  woensdag 8 april 2009 @ 23:14:48 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67848116
Maar goed. Of het dier nu halal of met een stroomstoot geslacht wordt maakt me verder niet zoveel uit. Het is allebei wel diervriendelijk. Veel belangrijker vind ik het hoe het dier het tijdens zijn leven gehad heeft. En dan heeft een halal-geslacht schaapje het toch beter gehad dan een opgefokte kip of varken.
The End Times are wild
pi_67848141
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:07 schreef Iblis het volgende:

[..]
Nee, dat is het hoofdpunt niet, het punt is dat er meer mogelijkheden zijn, waaronder de omstandigheden veranderen. Verder eet ik geen varkenshaasjes.
Nou ik ben dan een type die het allemaal niks uitmaakt, of het nou halal vlees is, of gewoon vlees ik eet het.
Maakt me ook geen flikker uit hoe die beesten geleefd hebben, ze leven ook gewoon als voedingsproduct en zoveel verschil maakt het dan ook niet meer als ze sterfen als een productiedier.
Jij wil iedereen aan de soja bonen hebben?
  woensdag 8 april 2009 @ 23:23:47 #50
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67848455
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar mais vind ik toch net even wat natuurlijker dan de vermalen resten van hun ouders.
Ze verteren het niet zo goed, maar dat wordt met behulp van andere additieven en medicijnen weer geregeld. Koeien hebben ook heel erg diarree-achtige ontlasting (continu eigenlijk), vanwege het voedsel. Natuurlijk, het is plantaardig voedsel, maar het is wel voldoende onnatuurlijk dat het spijsverteringsstelsel er heel veel moeite mee heeft.
pi_67848535
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:23 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ze verteren het niet zo goed, maar dat wordt met behulp van andere additieven en medicijnen weer geregeld. Koeien hebben ook heel erg diarree-achtige ontlasting (continu eigenlijk), vanwege het voedsel. Natuurlijk, het is plantaardig voedsel, maar het is wel voldoende onnatuurlijk dat het spijsverteringsstelsel er heel veel moeite mee heeft.
Ja de koeien hier worden constant volgedrukt met pillen en middeltjes.
Lul toch niet zo dom man, als je niet eens weet hoe het echt gaat.
  woensdag 8 april 2009 @ 23:28:55 #52
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67848649
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:25 schreef DirkZz het volgende:
Ja de koeien hier worden constant volgedrukt met pillen en middeltjes.
Lul toch niet zo dom man, als je niet eens weet hoe het echt gaat.
Koeien krijgen in Nederland bijvoorbeeld gezamenlijk zo'n 500 ton antibiotica, per jaar, preventief. O.a. om tepelzweren tegen te gaan. Zoveel dat er angst onstaat dat dit resistentie in de hand werkt.
pi_67848784
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:28 schreef Iblis het volgende:

[..]

Koeien krijgen in Nederland bijvoorbeeld gezamenlijk zo'n 500 ton antibiotica, per jaar, preventief. O.a. om tepelzweren tegen te gaan. Zoveel dat er angst onstaat dat dit resistentie in de hand werkt.
Dat klopt wel inderdaad, maar het is niet zo dat ze elke dag volgepompt worden zoals jij impliceert.
pi_67848857
waar zegt iblis dat dan, van dat "iedere dag"
  woensdag 8 april 2009 @ 23:50:41 #55
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_67849331
Veel mensen weten niet wat Halal inhoud. Het klinkt anders dus mensen denken "Oh dat zal wel gezond zijn of een andere vorm van bio-on-logisch.
Maar wat is er mis met een lekker stukje vlees waar dieren extra voor hebben geleden?

Zelf stap ik pas over op Halal vlees als er ook Halal varkensvlees in de schappen ligt.
AH doe eens lekker varieren en breng dat aan de man.
  woensdag 8 april 2009 @ 23:57:57 #56
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_67849529
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:28 schreef Iblis het volgende:

[..]

De koeien van de biologische en de biologisch-dynamische landbouw en voeding juist niet.
Per slot van rekening is de biologische landbouw wereldwijd de snelstgroeiende sector binnen de voedingsmiddelenbranche.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  donderdag 9 april 2009 @ 01:11:28 #57
199823 TheZapster
Don't hassel The Hoff
pi_67850895
quote:

[..]

Onzin, het is niet waar
_!!!!
  donderdag 9 april 2009 @ 01:39:11 #58
119832 Tiesemans
Realiteit Figurant
pi_67851175
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:23 schreef Iblis het volgende:

[..]

Idd en helaas heeft het ook een voordeel want er word door die slappe ongezonde koeienstront meer methaan gas gecreëerd en we weten wat ze daar mee willen..
pi_67851185
Ik ben blij dat de Partij voor de Dieren tegen ritueel misbruiken van dieren is, weg met abramistische praktijken in Nederland.
  † In Memoriam † donderdag 9 april 2009 @ 01:43:19 #60
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_67851205
quote:

[..]

Onzin, het is niet waar
Precies, de beesten voelen er helemaal niets van
pi_67851377
Ik hecht helemaal geen waarde aan ranzig biologisch voedsel. En ik sponsor niet graag voedsel dat onnodig op zo'n achterlijke wijze geslacht en vervloekt wordt als halal voedsel. Liever heb ik gewoon normaal schoon en smaakvol voedsel. Maar als dat niet beschikbaar is, tja, dan neem ik maar wat wel voorhanden is.
pi_67851390
Toevallig zie ik hier net onder een goeie reclame

VeggieMaster Europe
Proef de nieuwe sensatie uit azie. Unieke vegetarische smaakbeleving!
www.veggiemaster-europe.com

De beste manier van slachten is niet slachten.
pi_67851452
quote:
Op donderdag 9 april 2009 02:12 schreef Heiden het volgende:
De beste manier van slachten is niet slachten.
En de beste manier van dineren is met een stukje vlees.
pi_67851496
quote:
Op donderdag 9 april 2009 02:23 schreef Picchia het volgende:

[..]

En de beste manier van dineren is met een stukje vlees.
Nee dankje.
pi_67851945
Vreemd toch dat sommige mensen zich druk maken over de wijze van slachten en zich maar minimaal bekommeren over de periode van het beest daarvoor.

't Zal mij persoonlijk "worst" zijn of het nu door het mes of door 220 volt gebeurt (al denk ik dat middels het mes het vlees een stukje beter smaakt), zolang die beesten maar kans hebben gehad om zoveel mogelijk in een natuurlijke habitat te hebben geleefd waarin ze hun specifieke eigenschappen konden ontplooien.

Gun de beesten een beestwaardig bestaan en de mensen een menswaardig bestaan. Al heb ik vraagtekens of die mensen van vandaag de dag wel zoveel beter af zijn als die fabriekskuikens.
Maar goed, als mens weten we inmiddels ook niet meer beter dat het hoort zoals het nu gaat

Eet allen smakelijk, met een lekker stukje biologisch (dynamisch) vlees
pi_67851954
In de kantine bij mij op het werk verkopen ze alleen maar halal vlees dus eten inderdaad de niet moslims ook halal voedsel aldaar, zelf eet ik geen vlees meer in kantines daar ik wbt vlees erg kieskeurig ben ongeacht halal of geen halal.
  donderdag 9 april 2009 @ 08:17:28 #67
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_67852676
Ik haal m'n vlees sinds 1985 bij de Islamitische slagerij. Beter vlees, betere prijs.

Al deed m'n moeder de boodschappen tot pak 'm beet 1996.
Intelligent, but fucked up.
pi_67856013
Ik snap eigenlijk niet waarom wij Halal-vlees moeten eten. Ik ben geen moslima. Ik snap al die maatregelen ook niet voor de moslims, zoals een Imam in het leger, specilale lessen voor agenten in Marokko etc etc. Apart onderwijs, zwemmen, fietsen, toneel en naaien en nog veel meer, apart dus. Ik snap any maatregel niet voor moslims eigenlijk. Waarom moet dat allemaal? U woont hier, leuk hoor, echt waar. Maar verwacht niet dat wij met u meedoen. Ik ga ook niet naar de kerk tenslotte. Ik geloof niet namelijk. U bent hier omdat U Nederland een leuk land vindt, toch? U doet maar met ons mee en geloven doen we thuis, OK? Right!
pi_67856593
Zo massaal is het allemaal niet. Wel houden veel levensmiddelenproducenten (en producenten van ingrediënten) tegenwoordig volop rekening met wensen voor Halal of Kosher voedsel.

Halal voedsel is een geaccepteerd fenomeen, maar grenst tegelijkertijd aan discriminatie. Eén van de voorwaarden voor Halal vlees is bijvoorbeeld dat de dieren worden geslacht door een moslim, die daarbij ook nog eens bepaalde teksten opzegt. Alleen dat vlees willen moslims eten.

Als ik het omgekeerde zou doen en zou weigeren om vlees te eten dat door moslims werd geslacht, zou ik onmiddellijk (en terecht) van discriminatie worden beticht.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-04-2009 10:58:21 ]
pi_67856817
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:58 schreef Elfletterig het volgende:
Als ik het omgekeerde zou doen en zou weigeren om vlees te eten dat door moslims werd geslacht, zou ik onmiddellijk (en terecht) van discriminatie worden beticht.
Het lijkt het mij nogal stug dat er bij ieder geslacht dier een tekst wordt opgelezen. Miljoenensteden in het midden-oosten kanen teveel vlees om dat allemaal zo te kunnen doen?
pi_67857100
Wij hadden voorheen al die fratsen niet, Men kocht vlees bij de slager en naderhand, indien aanwezig, bij de supermarkt. Ik hoefde nergens op te letten, Nou ja, we hopen wel dat het vee netjes behandelt wordt natuurlijk. Punt is, dat er van alles aangepast moet (lijkt) worden. Men denkt er recht op te hebben, op halalvlees e.d. ik ben moslim tenslotte, ik heb recht op, vul zelf maar in. Kan dat niet dan discrimineert u mij. Het wordt een beetje de omgekeerde wereld, begrijpt u wel. Als u hier niet vindt wat uw leven prettig maakt, of uw brengt het land van oorsprong met beetje met u mee, dan bent u verkeerd bezig. Dan wilt U eigenlijk hier helemaal niet zijn, als het ware. De oplossing, er zijn landen waar ze allemaal die dingen doen die bij uw levenswijze passen, waar u zich prettig voelt, geen speciale aanpassingen nodig, niets van dat al. Ik begrijp dus niet wat u hier doet, echt niet, ik zal nooit in een land willen wonen waar ze mijn levenswijze niet hanteren. En dat is het hele eieren eten. Gaan wonen om de dingen naar je hand te zetten, DAT is imo de hele opzet en niet anders!
pi_67857351
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:15 schreef Suko het volgende:
Wij hadden voorheen al die fratsen niet, Men kocht vlees bij de slager en naderhand, indien aanwezig, bij de supermarkt. Ik hoefde nergens op te letten, Nou ja, we hopen wel dat het vee netjes behandelt wordt natuurlijk. Punt is, dat er van alles aangepast moet (lijkt) worden. Men denkt er recht op te hebben, op halalvlees e.d. ik ben moslim tenslotte, ik heb recht op, vul zelf maar in. Kan dat niet dan discrimineert u mij. Het wordt een beetje de omgekeerde wereld, begrijpt u wel. Als u hier niet vindt wat uw leven prettig maakt, of uw brengt het land van oorsprong met beetje met u mee, dan bent u verkeerd bezig. Dan wilt U eigenlijk hier helemaal niet zijn, als het ware. De oplossing, er zijn landen waar ze allemaal die dingen doen die bij uw levenswijze passen, waar u zich prettig voelt, geen speciale aanpassingen nodig, niets van dat al. Ik begrijp dus niet wat u hier doet, echt niet, ik zal nooit in een land willen wonen waar ze mijn levenswijze niet hanteren. En dat is het hele eieren eten. Gaan wonen om de dingen naar je hand te zetten, DAT is imo de hele opzet en niet anders!
We hadden voorheen wel meer fratsen niet, daar doe je ook niet moeilijk over, of misschien wel, maar dat is niet zo'n item. Als mensen halal willen kanen, dan zie ik niet in waarom dat niet zou mogen. Als mensen een hoofddoek wensen, ga rustig je gang (mijn moeder deed het veertig jaar geleden ook nog). Als mensen gewoon zichzelf willen zijn, wat is het fucking probleem voor jou? Ze vragen toch niets van jou, ze kosten je niets extra, ze leveren veelal een bijdrage aan de economie, ze zijn hier naar toe gehaald omdat sommigen ze schijnbaar nodig hadden. 98-99 procent van die mensen willen gewoon blij, vrolijk en gelukkig zijn.

Nogmaals, wat is het fucking probleem van jou en zoveel anderen dat ze met een maniak als Wilders en z'n Hongaars wijf op de loop gaan en maar raak de hele groep op één hoop gooien?
  Moderator donderdag 9 april 2009 @ 11:30:29 #73
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_67857599
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:10 schreef Nielsch het volgende:
Compleet uitgaand Nederland vreet halalvlees na een avond bier tikken, maar als het dan in de supermarkt ligt schreeuwen ze moord en brand en Wilders help ons!
De gemiddelde shoarma-vreetschuur serveert varkensvlees. Da's goedkoper.
Je kunt er vanuit gaan dat als er niét specifiek bij vermeld wordt dat het lamsvlees is, dat het dan om varkensvlees gaat.

Hoe het dier geslacht wordt, vind ik niet zo belangrijk verder. Ik koop het liefst scharrelvlees, dan is de kans dat zo'n beest een béétje een leven heeft gehad het grootst.

Dat een dier op een bepaalde manier geslacht zou moeten worden omdat een hogere macht ons dit zou opdragen, klinkt voor mij volslagen absurd. Bizar eigenlijk, dat volwassen mensen zich met dat soort kolder bezig houden.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_67857649
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:50 schreef HarryP het volgende:
Maar wat is er mis met een lekker stukje vlees waar dieren extra voor hebben geleden?
Waarom moeten dieren lijden als/voor ze worden geslacht? Daardoor wordt het echt niet lekkerder. Wat een rare gedachte.
pi_67857861
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:30 schreef Gert het volgende:

[..]
Dat een dier op een bepaalde manier geslacht zou moeten worden omdat een hogere macht ons dit zou opdragen, klinkt voor mij volslagen absurd. Bizar eigenlijk, dat volwassen mensen zich met dat soort kolder bezig houden.
Je de overheid en haar regelgeving als een "hogere macht" kunnen zien? Die bepaald ook dat een dier op een bepaalde manier geslacht moet worden.
pi_67857896
Zij leveren vrijwel geen bijdrage aan de economie, dat kost alleen maar, Bakken vol met geld. ik zou dat wel eens in cijfers uitgedrukt willen zien. Al die speciale voorzieningen kosten geld, ook aan hulpverlening, opvang, coaching, roept u maar. Vrijwel niets krijgen we daarvoor terug. Landvulling zeg ik maar, anders is het niet. Besides, als je het in eigen land goed hebt dan kom je hier helemaal niet, dus het puikje uit die samenleving hoeven we hier niet te verwachten, helaas. En zelf weten qua doen en laten, laat me niet lachen. Vraag dat eens aan een homo, vraag dat eens mij, als ik wil zonnen op het kutstrandje vlakbij huis, niet meer mogelijk. Vraag eens wat wij aan vrijheden hebben moeten opgeven! Fucking inleveren is het en dat moet maar eens gestopt worden, niet door een Wilders, maar door reguliere partijen, almeer mensen uiten hun ongenoegen. Zal tijd worden.
pi_67858010
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:15 schreef Suko het volgende:
Ja, ze willen opeens andere dingen dan jou. Dat kan niet de bedoeling wezen natuurlijk.

pi_67858052
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:38 schreef Suko het volgende:
Zij leveren vrijwel geen bijdrage aan de economie, dat kost alleen maar, Bakken vol met geld. ik zou dat wel eens in cijfers uitgedrukt willen zien. Al die speciale voorzieningen kosten geld, ook aan hulpverlening, opvang, coaching, roept u maar. Vrijwel niets krijgen we daarvoor terug. Landvulling zeg ik maar, anders is het niet. Besides, als je het in eigen land goed hebt dan kom je hier helemaal niet, dus het puikje uit die samenleving hoeven we hier niet te verwachten, helaas. En zelf weten qua doen en laten, laat me niet lachen. Vraag dat eens aan een homo, vraag dat eens mij, als ik wil zonnen op het kutstrandje vlakbij huis, niet meer mogelijk. Vraag eens wat wij aan vrijheden hebben moeten opgeven! Fucking inleveren is het en dat moet maar eens gestopt worden, niet door een Wilders, maar door reguliere partijen, almeer mensen uiten hun ongenoegen. Zal tijd worden.
Kul, verreweg het merendeel van al die mensen werkt, draagt bij aan de economie. Als er speciale voorzieningen zijn, dan hebben ze die inmiddels zelf wel ruimschoots opgebracht.

En áls je al hebt ingeleverd, er zit volgens mij geen enkele moslimpartij in de regering en voor zover mij bekend, zelfs niet lokaal in enige college van B&W. Je moet dus bij die Nederlanders zijn die jou, zoals je zegt, in je vrijheid blokkeren.
pi_67858068
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:38 schreef Suko het volgende:
Zij leveren vrijwel geen bijdrage aan de economie, dat kost alleen maar, Bakken vol met geld. ik zou dat wel eens in cijfers uitgedrukt willen zien.
"Zij"?
pi_67858491
Wat heeft ander voedsel in de supermarkt met de beperking van vrijheid te maken?
pi_67859463
Waarom voelen mensen zich opeens bedreigd of staan ze op hun achterste poten bij het lezen van dergelijk nieuws?
Zijn jullie bekend met marktwerking? Was je ook zo huiverig toen er rijst in de schappen kwam?
  donderdag 9 april 2009 @ 12:31:59 #82
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_67859794
Wat een belachelijk slecht artikel zeg.
quote:
Dit constateert voedingsmiddelenbedrijf Mekkafood
Ja, en hoe weten ze dat dan?
Om hoeveel niet-moslims gaat het dan?
Kopen die mensen het omdat het halal is, of omdat het makkelijk vlees uit de diepvries is?
  donderdag 9 april 2009 @ 12:33:33 #83
3542 Gia
User under construction
pi_67859844
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:42 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Kul, verreweg het merendeel van al die mensen werkt, draagt bij aan de economie
De islamitische slager nu niet meer. Als supermarkten halal voer gaan verkopen, gaan die slagers over de kop en hoppa, enkeltje ww gevolgd door bijstand.

En dan nog. Moslims moeten zomaar geloven dat die biefstukjes halal geslacht zijn. Etiketje op de gewone biefstuk en het is halal.
Kom op, de vleesverwerkende industrie doet daar niet zo moeilijk over.
Is eigenlijk hetzelfde als bij brouwerijen bij het bottelen. Eerst de etiketten van het merkbier, en bij iets mindere kwaliteiten wisselen de etiketten.
  donderdag 9 april 2009 @ 12:34:19 #84
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_67859869
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:31 schreef Zelva het volgende:

Kopen die mensen het omdat het halal is, of omdat het makkelijk vlees uit de diepvries is?
Mensen zoals ik kopen de frituur van Mekka food omdat er geen varkensvlees in zit. Als ik daar teveel van vreet krijg ik rode plekken op mijn gezicht...
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_67859913
heel toevallig gister BBQ van werk gehad met louter halal voedsel
  donderdag 9 april 2009 @ 12:36:47 #86
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_67859940
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:22 schreef OldJeller het volgende:
Waarom voelen mensen zich opeens bedreigd of staan ze op hun achterste poten bij het lezen van dergelijk nieuws?
Zijn jullie bekend met marktwerking? Was je ook zo huiverig toen er rijst in de schappen kwam?
Inderdaad.
Wat de boer niet kent, vreet ie niet en als er halal op staat zit er zeker een terrorist in.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 9 april 2009 @ 12:37:17 #87
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_67859955
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:23 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Van die fijne bonuskaart die 'heel handig is voor de aanbiedingen'
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  donderdag 9 april 2009 @ 12:44:21 #88
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_67860144
Ik begin een beetje "multiculti en het gezeik wat het allemaal meebrengt" moe te worden...
pi_67860201
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:44 schreef Keltie het volgende:
Ik begin een beetje "multiculti en het gezeik wat het allemaal meebrengt" moe te worden...
Dat heb ik nu met die Wilders hype, anaal nemen die knakker, een halal worst d'r in en gewoon afvoeren
  donderdag 9 april 2009 @ 12:48:15 #90
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67860245
Dat halal-slachten is toch wel één van de gruwelijkste manieren om een beest aan z'n eind te brengen. Verder heb ik niks tegen halalvoer.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  donderdag 9 april 2009 @ 12:49:38 #91
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67860296
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:48 schreef Lemmeb het volgende:
Dat halal-slachten is toch wel één van de gruwelijkste manieren om een beest aan z'n eind te brengen. Verder heb ik niks tegen halalvoer.

Gruwelijk om te zien, gruwelijk voor het beest, en indien dat laatste, volgens wetenschappers of volgens jouw gevoel?
  donderdag 9 april 2009 @ 13:06:41 #92
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_67860761
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:54 schreef LXIV het volgende:

Helemaal mee eens. Maar behalve gevaarlijk slachtafval als hersenen, bleek er nog veel meer griezelige meuk door dierenvoer te gaan. Tot chemisch afval aan toe!

http://www.refdag.nl/arti(...)r+veevoersector.html

Hier blijkt dat er een hele hoop mis is met veevoer, wat bio-industrie vee te vreten krijgt en wat wij vervolgens weer binnenkrijgen. Donner, Veerman en Van der Vlies willen vooral geen onderzoek. Conclusie; 'Niks aan de hand, mensen! Gewoon doorconsumeren'

Politici
Scratch a liberal and you will find a fascist
  donderdag 9 april 2009 @ 13:11:01 #93
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67860914
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:49 schreef Iblis het volgende:

[..]

Gruwelijk om te zien, gruwelijk voor het beest
Allebei. Ik heb er een keer naast gestaan en ik heb ook met eigen ogen gezien hoe runderen volgens conventionele methoden geslacht worden. Een wereld van verschil. De meest dieronvriendelijke toestanden ontstaan wanneer het slachten niet helemaal in één keer goedgaat, en dat gebeurt in de praktijk helaas nog weleens. Met de conventionele methoden is dat vrij simpel op te lossen, maar met dat halalslachten wordt dat een nogal bloedering en pijnlijk drama.
pi_67861231
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:11 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Allebei. Ik heb er een keer naast gestaan en ik heb ook met eigen ogen gezien hoe runderen volgens conventionele methoden geslacht worden. Een wereld van verschil. De meest dieronvriendelijke toestanden ontstaan wanneer het slachten niet helemaal in één keer goedgaat, en dat gebeurt in de praktijk helaas nog weleens. Met de conventionele methoden is dat vrij simpel op te lossen, maar met dat halalslachten wordt dat een nogal bloedering en pijnlijk drama.
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:49 schreef Iblis het volgende:

[..]

Gruwelijk om te zien, gruwelijk voor het beest, en indien dat laatste, volgens wetenschappers of volgens jouw gevoel?
Gevoel dus.
  donderdag 9 april 2009 @ 13:26:14 #95
94617 Ps2K
pi_67861364
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:11 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

keel afsnijden is anders zeer effectief en snel
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  donderdag 9 april 2009 @ 13:26:16 #96
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67861365
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:22 schreef Meh7 het volgende:

[..]

[..]

Gevoel dus.
Zal ik anders jouw strot eens doorsnijden, zonder dat je meteen dood bent? Wil je weten hoe dat voelt? Ik heb daar nog wel ergens een filmpje van, hoe gevoelig dat is.
  donderdag 9 april 2009 @ 13:28:23 #97
94617 Ps2K
pi_67861436
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:26 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Zal ik anders jouw strot eens doorsnijden, zonder dat je meteen dood bent? Wil je weten hoe dat voelt? Ik heb daar nog wel ergens een filmpje van, hoe gevoelig dat is.
Je bent binnen een paar tellen bewusteloos, het is een stuk praktischer dan electrocuteren waarbij veel meer mis kan gaan door alle variabelen die erbij komen te kijken.
  donderdag 9 april 2009 @ 13:28:44 #98
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67861449
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:26 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Als het goed gebeurt wel ja. Probleem is alleen dat het niet altijd goed gaat, zoals ik hierboven ook al aangaf.

Bij conventioneel slachten gaat het overigens ook niet altijd goed. Dan hangt het beest spartelend aan de slachtbaan terwijl het al bijna gevild wordt. Maar dan wordt er wel meteen adequaat ingegrepen, hetgeen een stuk lastiger is bij halal slachten omdat die beesten veel meer bewegingsvrijheid hebben.
  donderdag 9 april 2009 @ 13:32:29 #99
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67861563
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:28 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Je bent binnen een paar tellen bewusteloos
Alleen als de uitvoering perfect is.
quote:
het is een stuk praktischer dan electrocuteren waarbij veel meer mis kan gaan door alle variabelen die erbij komen te kijken.
Jij denkt dat runderen door middel van electrocutie worden doodgemaakt? Dat gaat met een pin die door hun hersenen wordt geschoten.
pi_67861626
Lemmeb, wat vind je van kosjer slachten?
  donderdag 9 april 2009 @ 13:36:45 #101
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67861704
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:34 schreef Meh7 het volgende:
Gaat dat niet bijna hetzelfde in z'n werk?
  donderdag 9 april 2009 @ 13:38:44 #102
94617 Ps2K
pi_67861778
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:32 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Alleen als de uitvoering perfect is.
[..]
Ophangen aan de achterpoten, scherp mes pakken en rondom de kaak snijden, paar minuutjes wachten en in de centrifuge ding ermee. Echt dat valt bijna niet te verkloten.
  donderdag 9 april 2009 @ 13:38:48 #103
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67861781
Maar goed, ik vind het geen onoverkomelijk probleem. Eten moeten we toch en slachten gebeurt sowieso niet voor de gezelligheid.

Maar waarom zou je beesten op deze manier doden als het ook op een (iets) betere manier kan? Om de kosten hoef je het in elk geval niet te laten.
  donderdag 9 april 2009 @ 13:42:57 #104
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_67861920
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:34 schreef Meh7 het volgende:
Koosjer vlees bestaat idd al heel lang in Nederland. AH verkoopt (verkocht?) dit ook.
pi_67861943
quote:
Op donderdag 9 april 2009 08:17 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ik haal m'n vlees sinds 1985 bij de Islamitische slagerij. Beter vlees, betere prijs.

Al deed m'n moeder de boodschappen tot pak 'm beet 1996.
Beter vlees ? het heeft allemaal hetzelfde bestaan gehad behalve dat het dier op zijn einde op een stereotypische manier is geslacht die je alleen in flauwe satanische horror films ziet.
  donderdag 9 april 2009 @ 13:46:54 #106
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_67862072
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:40 schreef Suko het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom wij Halal-vlees moeten eten. Ik ben geen moslima. Ik snap al die maatregelen ook niet voor de moslims, zoals een Imam in het leger, specilale lessen voor agenten in Marokko etc etc. Apart onderwijs, zwemmen, fietsen, toneel en naaien en nog veel meer, apart dus. Ik snap any maatregel niet voor moslims eigenlijk. Waarom moet dat allemaal? U woont hier, leuk hoor, echt waar. Maar verwacht niet dat wij met u meedoen. Ik ga ook niet naar de kerk tenslotte. Ik geloof niet namelijk. U bent hier omdat U Nederland een leuk land vindt, toch? U doet maar met ons mee en geloven doen we thuis, OK? Right!
Wat heeft het feit dat producenten voldoen aan de vraag in de markt in vredesnaam te maken met aparte zwemles?

[ Bericht 1% gewijzigd door Frutsel op 15-04-2009 19:03:53 ]
  donderdag 9 april 2009 @ 13:47:57 #107
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_67862101
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:43 schreef Heiden het volgende:

[..]

Beter vlees ? het heeft allemaal hetzelfde bestaan gehad behalve dat het dier op zijn einde op een stereotypische manier is geslacht die je alleen in flauwe satanische horror films ziet.
Beter vlees dan bij de meeste Nederlandse slagerijen, en al helemaal beter dan bij de supermarkt.

Alles vlees is hetzelfde
pi_67862114
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:26 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Concreet komt het erop neer dat zowel de joodse als de islamitische manier van slachten een ongelofelijk wrede manier is om een dier te doden. Het dier moet immers zolang mogelijk bij bewustzijn blijven (dus geen verdoving) en het moet 'leegbloeden door hartpulsatie'. Het kan soms zelfs 2 minuten duren voordat de dieren hun bewustzijn verliezen! Dit resulteert in onnoemelijk veel dierenleed, en dat enkel omwille van godsdienstige privileges. Dierenrechtenorganisaties (die bij multicul-gruwelen doorgaans een oogje dichtknijpen) besteden er nauwelijks aandacht aan. Zeer onterecht! Ritueel slachten zou verboden moeten worden. En ook de import van koosjer- en halal-vlees zou aan banden moeten worden gelegd.
pi_67862138
Om het erbij te eten daar heb ik niet zoveel moeite mee. Maakt mij niet uit of een koe halal of kaffur geslacht is (de koe waarschijnlijk wel).

Maar ik zou m'n babi pangang toch echt niet laten staan, dat is wat mij betreft toch wel één van de lekkerste gerechten die ooit gemaakt zijn.
  donderdag 9 april 2009 @ 13:49:41 #110
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67862149
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:38 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Ophangen aan de achterpoten, scherp mes pakken en rondom de kaak snijden, paar minuutjes wachten en in de centrifuge ding ermee. Echt dat valt bijna niet te verkloten.
Toen ik erbij stond (wel 20 jaar geleden) gebeurde het gewoon terwijl de runderen overeind stonden. Vervolgens was één zo'n stier niet meteen dood en begon hij boeroepend en gorgelend door de slachterij heen te banjeren. De slachters stonden er maar een beetje bij te lachen, maar dat is vaak dan ook tuig van de onderste plank ook.
pi_67862154
quote:
Op donderdag 9 april 2009 10:40 schreef Suko het volgende:
Wat jij leuk vindt hoef ik niet leuk te vinden. Noch andersom. Bovendien HOEF je het niet te snappen en sowieso MOET je helemaal niks eten.
Allah Al Watan Al Malik
pi_67862199
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:47 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Beter vlees dan bij de meeste Nederlandse slagerijen, en al helemaal beter dan bij de supermarkt.

Alles vlees is hetzelfde
Hoe kan het vlees beter zijn ? behalve als je op extra pijn kickt, dan is het een mentale kick die je krijg en dan vraag ik je om hulp te zoeken.
  donderdag 9 april 2009 @ 13:51:56 #113
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_67862208
Filmpje: Let op dat na de verdoving de keel wordt doorgesneden en het dier dus ook leeg bloedt.

Oja, niet geschikt voor degenen met een zwakke maag.
pi_67862234
Dierenleed tijdens Offerfeest onacceptabel: Verbod op onverdoofd slachten mag niet langer uitblijven

Op donderdag 20 januari jl. is het jaarlijkse offerfeest weer begonnen. Duizenden dieren, vooral schapen, worden op middeleeuwse wijze geslacht. Niet zelden heeft het dier de reis naar het slachthuis op de achterbank van een auto moeten volbrengen. Jaarlijks deelt de Algemene Inspectie Dienst vele bekeuringen uit voor pijnlijk en stressvol vervoer van dieren. Zo ook weer vorige week donderdag toen in Valkenswaard vijf mannen op heterdaad werden betrapt bij het illegaal slachten voor het offerfeest.

Tijdens steekproeven bij slachterijen is het ook ieder jaar weer raak. Lange wachtrijen waardoor de dieren onnodig lang moeten lijden, botte messen waardoor het schaap een pijnlijke en langzame dood sterft, dieren die niet goed vastgebonden worden met allerlei verwondingen als gevolg daarvan, kortom dierenwelzijn wordt totaal ondergeschikt gemaakt aan menselijke behoeftes.

Steeds meer mensen zijn van mening dat deze vorm van dierenmishandeling niet acceptabel is en willen een verbod op onverdoofd slachten. Ritueel slachten, waarbij schapen, runderen en geiten zonder verdoving worden geslacht is in Nederland bij de wet toegestaan. Dat is op z'n minst eigenaardig te noemen. Want in het "Besluit doden van dieren" van het ministerie van Landbouw, waar de slachtregels zijn opgenomen, staat duidelijk dat pijn bij dieren voorafgaand aan de slacht tot een minimum dient te worden beperkt. Dat is hier beslist niet het geval. De minister schrijft: "Het slachten van dieren vindt plaats na voorafgaande bedwelming omdat daardoor met de grootste mate van zekerheid wordt voorkomen dat dier lijdt door pijn of stress."

Op basis van artikel 6 van de grondwet, vrijheid van godsdienst, is echter bepaald dat dieren ook volgens de joodse of islamitische traditie geslacht mogen worden. Zonder verdoving en dus met alle pijn en stress die daaraan is verbonden. Deze uitzondering is in een beschaafd land onacceptabel. De weinige rechten die de dieren hier na lange strijd eindelijk hebben verworven, worden hen op grond van religie en traditie weer afgenomen. Tijdens het offerfeest vorig jaar heeft de AID 56 bekeuringen uitgedeeld wegens overtreding van de slachtvoorschriften - lees: ernstige dierenmishandeling.

Onverdoofd slachten is ook onderwerp van discussie in Groot-Brittannië, België tot zelfs in islamitische landen als Turkije. Ook de joodse rituele slacht is niet verheven boven kritiek. Deze methode veroorzaakt zo mogelijk nog meer leed, omdat volgens de overlevering de slager geen druk op het mes mag uitoefenen. Het doorsnijden van de hals van een groot rund wordt hierdoor een langdurige en voor het dier ondragelijke ervaring.

Ritueel slachten is niet overal zo soepel geregeld als in Nederland. In andere landen worden niet zo gemakkelijk uitzonderingen gemaakt op de eigen wetgeving en zelfs in sommige islamitische landen kan niet altijd (betaalbaar) onverdoofd geslacht vlees worden gekocht. Daarom wordt een belangrijk deel van de in Nederland onverdoofd geslachte dieren geexporteerd. Dierenleed is een Nederlands exportproduct. Nu al wordt in 20% van alle Nederlandse slachterijen onverdoofd geslacht, en niet al dat vlees belandt in de Nederlandse of buitenlandse schappen als halal of kosjer vlees. Ook het biefstukje van de lokale supermarkt kan afkomstig zijn van een dier dat zonder verdoving geslacht is.

In het productieproces is het niet altijd praktisch uitvoerbaar om onderscheid te maken tussen met of zonder verdoving geslacht. En daarom krijgen de dieren het nadeel van de twijfel, dan maar allemaal letterlijk met het mes op de keel. Overwegingen van politieke correctheid maakten dat tot voor kort werd vermeden om iets te zeggen over de onaanvaardbare manier waarop dieren ritueel worden geslacht. In feite is dat oneigenlijk; kritiek op de productie van foie gras wordt immers ook niet uitgelegd als een Francofobe houding.

De tijd is rijp om dierenmishandeling niet langer te negeren uit beleefdheid of discretie. Zelfs het diervriendelijke GroenLinks heeft jarenlang de voorkeur gegeven aan de vrijheid van godsdienst boven welzijn van dieren. Afdeling Almere van deze partij heeft vorig jaar zelfs gepleit voor extra voorzieningen voor moslims rond het offerfeest om ritueel slachten mogelijk te maken.

En dan is daar nu het laatste versie van de Europese Grondwet. Onder het hoofdstuk "protection and welfare of animals" wordt voorgesteld om rekening te houden met dierenwelzijn mits religieuze gebruiken worden gerespecteerd. Met andere woorden: onverdoofde slacht moet aanvaard worden als een grondrecht, en niet als iets dat onder de druk der omstandigheden gedoogd wordt. Dit voorstel is volledig in strijd met de algemene maatschappelijke afwijzing ten aanzien van het ritueel slachten. Het is onaanvaardbaar en verwerpelijk om een dergelijke passage in de grondwet op te nemen. Dieren blijven daarmee vogelvrij, terwijl deze Europese grondwet juist die gelegenheid zou moeten bieden om de rechten van dieren voor het eerst werkelijk vast te leggen. In de voorgestelde formulering wordt ritueel slachten een grondrecht waar we de komende jaren helemaal niet meer vanaf komen.

De vrijheid tot het uitvoeren van bepaalde riten houdt op waar mensen of dieren er leed door ondervinden. Het zou daarom goed zijn alle slachtmethoden te verbieden waarbij de dieren omwille van culturele of religieuze gewoonten niet verdoofd worden. Het is de hoogste tijd dat deze kwestie eindelijk onder ogen wordt gezien en dat de religieuze uitzonderingspositie wordt beeindigd. Niet uit verzet tegen religieuze vrijheden, integendeel, maar omdat naar de Europese normen en waarden niet alleen vrouwen, kinderen en vluchtelingen maar ook dieren moeten worden beschermd tegen ernstig en onnodig lijden en willekeur.

Tradities houden op wanneer zij onnodig dierenleed veroorzaken!

Bron: http://www.partijvoordedieren.nl/content/view/101//news/view/393
pi_67862306
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:51 schreef Heiden het volgende:

[..]

Hoe kan het vlees beter zijn ? behalve als je op extra pijn kickt, dan is het een mentale kick die je krijg en dan vraag ik je om hulp te zoeken.
Omdat Halal vlees ook het voortraject beslaat, that means dat het dier in een stressvrije omgeving dient te worden opgevoed.
Allah Al Watan Al Malik
pi_67862347
GAIA dient samen met de Eurogroup for Animal Welfare klacht in bij de Europese Commissie. Zestien jaar na het wettelijk verbod op rituele thuisslachtingen is de Belgische overheid er n.a.v. het Offerfeest nog altijd niet in geslaagd om alle steden en gemeenten met een moslimgemeenschap het KB van 11 februari 1988 én de EU-richtlijn uit 1993 die rituele slachtingen buiten het slachthuis verbiedt, te doen naleven, noch in Vlaanderen, noch in Brussel, noch in Wallonië.
Opnieuw zullen vele van de tienduizenden ritueel te slachten schapen (80% van het totale aantal) illegaal geslacht worden.
GAIA hoopt zo dat haar eis door de federale regering ingewilligd wordt: een grondige oplossing uitwerken voor het steeds terugkerend probleem van de rituele slachtingen. Dat wil ook de Beringense milieuschepen en moslim Selahattin Kocak. Want de federale overheid én de gewestregeringen hebben duidelijk te weinig gedaan. Vandaag sturen GAIA en Selahattin Kocak daarover een brief naar de eerste minister, de minister van Binnenlandse zaken, de minister van Volksgezondheid en Dierenwelzijn, de gewestregeringen en de partijvoorzitters van meerderheid en oppositie. GAIA is de huidige toestand hartsgrondig beu. Houthalen-Helchteren bv. (een schandaal) houdt de federale overheid zelfs voor de gek door moslimvertegenwoordigers te laten verklaren dat ze de dieren thuis vooraf bedwelmen (terwijl ze de wettelijk vereiste apparatuur onmogelijk kunnen hebben). 'Ook het moslimexecutief doet lang niet genoeg,' zegt milieuschepen Selahattin Kocak. 'Het executief is nalatig en verzaakt aan haar plicht.' Kocak wil in koor met GAIA de rituele slachtingen zoveel mogelijk vervangen zien door alternatieven, geldinzamelingen voor het land van herkomst en voor slachtoffers van natuurrampen. Zo kunnen moslims evengoed hun solidariteitsplicht vervullen. Velen doen dat trouwens al. Dat is een goede praktische oplossing. Als er ritueel geslacht wordt (nu nog steeds zonder bedwelming), wil GAIA dat het 1. gebeurt in een erkend slachthuis, waar strenge hygiënische regels gelden, 2. onder toezicht van een dierenarts van het FAVV, én 3. dat de dieren voorafgaand aan de halssnede terdege bedwelmd worden, zodat bewusteloosheid en ongevoeligheid voor pijn ogenblikkelijk intreedt. Slachten zonder bedwelming doet de dieren onnodig lijden, benadrukt ook de Federatie van Europese dierenartsen. In Groot-Brittannië blijkt bedwelming voor de rituele halssnede na overleg met de moslimvertegenwoordigers in brede kringen aanvaard. Dat moet hier ook kunnen.

* Gent en Lokeren zijn twee voorbeelden van Vlaamse steden die eindelijk een duidelijk punt zetten achter hun gedoogbeleid. Ook het toezicht wordt daar verscherpt. Zij namen de nodige maatregelen nadat GAIA juridische stappen had ondernomen. Nog andere steden nemen maatregelen. Maar veel andere gemeenten blijven er met hun pet naar gooien.

* Vele lokale overheden blijven de verboden rituele thuisslachtingen gedogen en blijven moslims er toe aanzetten om illegaal te slachten. Dat laatste doen ze de facto door containers te plaatsen voor het afval van illegaal thuis geslachte schapen, waarvoor een aantal plaatselijke overheden ook vergunningen aflevert. Ieder jaar zegt de federale overheid dat ze de nodige maatregelen zal treffen. Ieder jaar wordt een omzendbrief rondgestuurd. En ieder jaar blijkt dat op vele plaatsen weinig indruk te maken. Ieder jaar blijken slechts enkele tientallen gemeenten een aanvraag tot erkenning van een tijdelijke slachtinrichting in te dienen, een mogelijkheid die de Belgische wet biedt in geval er te weinig capaciteit is in of bij gebrek aan een slachthuis. Schaarbeek zegt openlijk dat ze de wet niet zullen doen naleven. Anderen hebben een erkenning voor een tijdelijke slachtvloer maar plaatsen op andere locaties nog containers voor het deponeren van illegaal slachtafval. Ondanks het manifeste verbod. Nog anderen (Namen bv.) plaatsen gewoon containers. Vorig jaar veroordeelden de rechtbanken van Brussel en Dendermonde na klacht van GAIA deze handelwijzen als illegaal.

* Ieder jaar zeggen bepaalde moslimverenigingen openlijk dat er thuis ritueel zal geslacht worden en dat moslims dat ook liever doen. Dat kan zo niet langer.

* GAIA vraagt voor dit jaar ook verscherpt toezicht, zowel van de politie als van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van het Voedsel. Zij moeten voorkomen dat er voor en tijdens het Offerfeest van 1 en 2 februari illegaal schapen verhandeld en met de poten vastgebonden vervoerd worden in een gesloten autokoffer om thuis ritueel geslacht te worden. Maar ook in de tijdelijk erkende slachtinrichtingen moet er meer toezicht zijn. GAIA vreest ook daar voor wantoestanden.

Bron: http://www.gaia.be/ned/control.php?&topgroupname=&groupname=campagnes_ritueleslacht_280104&subgroupname=&contentname=282
  donderdag 9 april 2009 @ 13:56:15 #117
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67862359
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:51 schreef damian5700 het volgende:
Filmpje: Let op dat na de verdoving de keel wordt doorgesneden en het dier dus ook leeg bloedt.

Oja, niet geschikt voor degenen met een zwakke maag.
Volgens mij is dat geen verdoving maar zo'n pin die ze dat beest door de kop schieten.
pi_67862361
Vanwaar de spam als ik vragen mag?
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 9 april 2009 @ 13:57:26 #119
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_67862410
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:56 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Volgens mij is dat geen verdoving maar zo'n pin die ze dat beest door de kop schieten.
De pin schieten is de verdoving.
  donderdag 9 april 2009 @ 14:02:16 #120
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67862587
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:57 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Het lijkt me dat je dan meteen (klinisch) dood bent, als je zo'n pin door je hersens krijgt. Dan is het imho dus wel meer dan een verdoving.
pi_67862755
*knip*

[ Bericht 95% gewijzigd door Frutsel op 15-04-2009 19:03:03 ]
  donderdag 9 april 2009 @ 14:08:01 #122
3542 Gia
User under construction
pi_67862810
Ach, je proeft het gewoon helemaal niet. Of het nu halal opgevoed en geslacht is, of dat het scharrelvlees is, wat gewoon geslacht is. Het verschil proef je niet, maar zit alleen tussen de moslimoortjes.

Als zo'n vleesbedrijf op gewoon vlees een stickertje "halal" zet, is er geen haan moslim die er naar kraait. Het toverwoord alleen is al voldoende.
  donderdag 9 april 2009 @ 14:09:20 #123
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67862864
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:38 schreef Lemmeb het volgende:
Maar waarom zou je beesten op deze manier doden als het ook op een (iets) betere manier kan? Om de kosten hoef je het in elk geval niet te laten.
Het komt mij over alsof er toch gewoon weer sprake is van godsdienstwaanzin, waar, in dit geval, dieren nodeloos onder moeten lijden.
  donderdag 9 april 2009 @ 14:10:05 #124
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67862895
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:08 schreef Gia het volgende:
Als zo'n vleesbedrijf op gewoon vlees een stickertje "halal" zet, is er geen haan moslim die er naar kraait. Het toverwoord alleen is al voldoende.
Dat gebeurt in de praktijk ook gewoon. Dat hele halal-keurmerk is een lachertje.
  donderdag 9 april 2009 @ 14:12:46 #125
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_67863010
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:49 schreef buachaille het volgende:
Om het erbij te eten daar heb ik niet zoveel moeite mee. Maakt mij niet uit of een koe halal of kaffur geslacht is (de koe waarschijnlijk wel).

Maar ik zou m'n babi pangang toch echt niet laten staan, dat is wat mij betreft toch wel één van de lekkerste gerechten die ooit gemaakt zijn.
Babi = varken Dus veilig wat betreft het halal slachten.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 9 april 2009 @ 14:15:08 #126
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_67863115
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:10 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Dat gebeurt in de praktijk ook gewoon. Dat hele halal-keurmerk is een lachertje.
Halal slachten gebeurt veelal in een kantelbox, waarbij de vraag is of deze methode niet op gespannen voet staat met de traditie.
  donderdag 9 april 2009 @ 14:15:12 #127
116015 SicSicSics
pi_67863117
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:10 schreef Lemmeb het volgende:
Dat was toch laatst ook in het nieuws? Dat 30% van de rolletjes halal shoarma niet halal waren ivm verwerkt varkensvlees.

Tevens gaat het binnen de religie ook 'alleen maar' om het stickertje. Een moslim wordt niet gestraft voor het eten van niet-halal vlees als hij in de veronderstelling verkeerde dat het wel halal vlees betrof. Dus zo'n stickertje is genoeg in princiepe.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 9 april 2009 @ 14:19:39 #128
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_67863306
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:15 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat was toch laatst ook in het nieuws? Dat 30% van de rolletjes halal shoarma niet halal waren ivm verwerkt varkensvlees.

Tevens gaat het binnen de religie ook 'alleen maar' om het stickertje. Een moslim wordt niet gestraft voor het eten van niet-halal vlees als hij in de veronderstelling verkeerde dat het wel halal vlees betrof. Dus zo'n stickertje is genoeg in princiepe.
Als er werkelijk niets anders voorhanden is, is zelfs het eten van varkensvlees niet verboden.
pi_67863518
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:19 schreef damian5700 het volgende:

Als er werkelijk niets anders voorhanden is, is zelfs het eten van varkensvlees niet verboden.
Ik meen me ter herinneren wel eens een stukje te hebben gelezen over de verspreiding van de islam en de leefgebieden van het zwijn. Streken waar veel zwijnen rondlopen waren vaak het grensgebied van de islam (uiteraard totdat de linkse politiek in het westen gemeengoed werd).
  donderdag 9 april 2009 @ 14:28:39 #130
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_67863685
quote:

En laat je niet in de luren leggen door dat 'rein'. Religieus rein heeft niets maar dan ook niets te maken met hygiène. Dat zijn totaal verschillende categoriën.

En ja, als je in God gelooft en de Duivel dan is dit denkbeeld echt niet te veranderen. Zij kijken de wereld in en zien dat die Mohammedanen misleid zijn en de Duivel aanbidden, denkende dat ze God voor zich hebben. Bewijzen te over.
Dan hebben ze wel een probleem, want alle Nederlandse kaas is Halal
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_67863707
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:28 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Dan hebben ze wel een probleem, want alle Nederlandse kaas is Halal
Hoe kan je kaas slachten dan
  donderdag 9 april 2009 @ 14:29:50 #132
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_67863724
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:29 schreef Heiden het volgende:

Halal omvat wel wat meer dan enkel vlees ...
  donderdag 9 april 2009 @ 14:30:09 #133
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67863741
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:15 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Halal slachten gebeurt veelal in een kantelbox, waarbij de vraag is of deze methode niet op gespannen voet staat met de traditie.
Dit verhaal bedoel je?

Waarschuwing: dit filmpje wil je dus echt niet zien. Maar het toont wel de beelden van dieren die nog gewoon bij kennis zijn nadat hun keel is doorgesneden en hun strot eruit is gerukt, en die zelfs nog gewoon opstaan. Lui die beweren dat het allemaal niet zo erg is zouden dit toch eens moeten bekijken en die allesverblindende godsverering even uit hun ogen moeten wrijven.
pi_67863795
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:29 schreef Copycat het volgende:

[..]

Halal omvat wel wat meer dan enkel vlees ...
Vertel, hoe kan je kaas slachten
  donderdag 9 april 2009 @ 14:33:07 #135
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_67863850
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:31 schreef Heiden het volgende:
Niet. Halal omvat meer dan vlees.
  donderdag 9 april 2009 @ 14:33:31 #136
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_67863862
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:29 schreef Heiden het volgende:

[..]

Alle kalveren worden halal geslacht zodat het stremsel ook halal is, zodat de kaas ook halal kan zijn zodat ze het ook naar het midden oosten kunnen exporteren.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  donderdag 9 april 2009 @ 14:34:10 #137
116015 SicSicSics
pi_67863879
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:31 schreef Heiden het volgende:
Kneus
Fine, fuck you then!
  donderdag 9 april 2009 @ 14:34:17 #138
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67863885
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:57 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Je hebt hier wel gelijk trouwens. Die pin is inderdaad bedoeld als verdoving. Ik zou zeggen dat die pin al meteen voor de dood zorgt, maar zo is het niet bedoeld.
  Moderator donderdag 9 april 2009 @ 14:47:50 #139
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_67864350
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:37 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Je de overheid en haar regelgeving als een "hogere macht" kunnen zien? Die bepaald ook dat een dier op een bepaalde manier geslacht moet worden.
Pragmatische en rationele regelgeving mbt hygiene en diervriendelijkheid, dat is natuurlijk prima. En halal speelt daar ook deels op in.
Maar dat de slachter bijvoorbeeld een belijdend moslim moet zijn, dat komt op mij absurd over, als nuchtere ongelovige.
Echter, zolang mensen die niét gediend zijn van sprookjes, de keus hebben om de religie in de supermarktschappen te negeren, gaan ze maar lekker hun gang.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  donderdag 9 april 2009 @ 14:48:55 #140
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_67864381
Komt ook alleen maar, omdat ik tegenwoordig regelmatig een broodje Doner pak
pi_67865159
*knip*

[ Bericht 98% gewijzigd door Frutsel op 15-04-2009 18:55:00 (doe gewoon mafkees) ]
pi_67865203
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:46 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Ach, hou op met zeuren. Zelfs in de VS heb je nog dat mensen zich identificeren met hun italiaanse/ierse voorouders. Dit blijf je altijd houden. Zolang mensen verder normaal functioneren in de maatschappij is het geen probleem.
Wat heeft afkomst met religie te maken ?

Nederland is een seculier land maar zo te zien zijn veel mensen dit vergeten.
  donderdag 9 april 2009 @ 15:21:40 #143
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67865526
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:12 schreef Heiden het volgende:
Nederland is een seculier land maar zo te zien zijn veel mensen dit vergeten.
Oh?
pi_67866805
Goffer, wat een zeikerds over dat Halal slachten. Ondertussen eten we kilo's vlees per jaar uit de bio-fabriek waar het dier totaal geen leven heeft gehad. Ja ja, hij wordt wel lekker snel om zeep geholpen, dat dan weer wel. Maar al die maanden daarvoor, dat boeit niet?

Doe mij maar een BD Rund of varken of kip! Gewoon lekker scharrelen, lekker dier zijn! Hoe die dan dan dood gemaakt wordt is toch veel minder interessant, want hoe je het ook doet, langer dan vijf minuten duurt het niet! Mensen lijden gemiddeld langer
  donderdag 9 april 2009 @ 16:17:59 #145
116015 SicSicSics
pi_67867568
quote:
Op donderdag 9 april 2009 15:59 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Doe mij maar een BD Rund of varken of kip! Gewoon lekker scharrelen, lekker dier zijn! Hoe die dan dan dood gemaakt wordt is toch veel minder interessant, want hoe je het ook doet, langer dan vijf minuten duurt het niet! Mensen lijden gemiddeld langer
Stelling:
Wat is er zieliger; iemand euthenaseren die lekker in het leven staat, volop geniet en vrij rondloopt of iemand die nog nooit buiten is geweest en zijn hele leven kut vindt?
Fine, fuck you then!
pi_67869919
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:08 schreef Gia het volgende:
Ach, je proeft het gewoon helemaal niet. Of het nu halal opgevoed en geslacht is, of dat het scharrelvlees is, wat gewoon geslacht is. Het verschil proef je niet, maar zit alleen tussen de moslimoortjes.

Onzin, vlees van een gestrest beest is minder lekker. Geheim van mijn oma!
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 9 april 2009 @ 19:23:21 #147
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67873544
Heerlijk, lamsvlees van de turkse slager.
Betaalbaar en goed.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67873782
Als ik dit topic lees weet ik weer waarom de mensheid een parasiet is en niks meer.
pi_67873815
*knip*

[ Bericht 33% gewijzigd door Frutsel op 15-04-2009 18:51:59 ]
pi_67873968
Hmm lekker:

donderdag 9 april 2009 @ 19:37:41 #151
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_67874009
quote:

[..]

Onzin, het is niet waar
Want het beest troost zich met de gedachte dat het nu weliswaar enorm veel pijn lijdt, maar dat Allah het zo gewild heeft?
pi_67874109
Een collega van mij is laatst in Egypte geweest en daar legde iemand hem uit dat het eten in veel westerse landen nooit halal kan zijn. Ook al is een dier ritueel geslacht dan nog hoeft deze niet halal te zijn. Het dier mag namelijk ook geen voedsel gegeten hebben dat niet halal is. b.v. voedsel wat gekweekt is met behulp van kunstmest. Dat beschouwd men al als niet halal. Feitelijk kun je in NL gewoon geen halal voedsel kopen, maar daar wil je als Moslim natuurlijk niet aan. 8 jaar geleden kreeg ik klanten op bezoek uit Iran, die hadden al hun voedsel voor een hele week meegenomen vanuit Iran
En ik had ze nog wel willen trakteren op een lekker broodje kroket met mayo
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_67874164
quote:
Op donderdag 9 april 2009 19:36 schreef Meh7 het volgende:
Hmm lekker:

[ afbeelding ]

I'll sing you a lullaby.
pi_67874227
quote:
Op donderdag 9 april 2009 19:40 schreef xenobinol het volgende:
Een collega van mij is laatst in Egypte geweest en daar legde iemand hem uit dat het eten in veel westerse landen nooit halal kan zijn. Ook al is een dier ritueel geslacht dan nog hoeft deze niet halal te zijn. Het dier mag namelijk ook geen voedsel gegeten hebben dat niet halal is. b.v. voedsel wat gekweekt is met behulp van kunstmest. Dat beschouwd men al als niet halal. Feitelijk kun je in NL gewoon geen halal voedsel kopen, maar daar wil je als Moslim natuurlijk niet aan. 8 jaar geleden kreeg ik klanten op bezoek uit Iran, die hadden al hun voedsel voor een hele week meegenomen vanuit Iran
Dat klopt inderdaad nog ook zeg.
pi_67874239
quote:
Op donderdag 9 april 2009 19:35 schreef xenobinol het volgende:

[..]

volgens mij zit er wel een kern van waarheid in, als een dier veel stress heeft voordat het geslacht word heeft dit een negatieve kwaliteit op het vlees. Ik heb niet de illusie dat ritueel slachten minder stress veroorzaakt bij een dier
Ik heb geen idee. Als die beesten in een rij staan op zo'n slachthuis "voelen" ze misschien wel gevaar en hebben ze, ongeacht de methode, stress.

Maar dan nog, een slachtoffer nuttigen zonder dat er pijn is en bloed vloeit gaat nu eenmaal niet. Just face it! Vlees is gewoon lekker, gewoon een geval van jammer voor het dier, eten of gegeten worden, zo simpel is het!
pi_67874256
quote:
Op donderdag 9 april 2009 19:42 schreef xenobinol het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ja, wha,wha een van de lejkkerste halal snoepjes zijn de arabische moccro meiden en die lopen niet voor je uit.
pi_67874534
quote:
Op donderdag 9 april 2009 19:45 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

Ik heb geen idee. Als die beesten in een rij staan op zo'n slachthuis "voelen" ze misschien wel gevaar en hebben ze, ongeacht de methode, stress.

Maar dan nog, een slachtoffer nuttigen zonder dat er pijn is en bloed vloeit gaat nu eenmaal niet. Just face it! Vlees is gewoon lekker, gewoon een geval van jammer voor het dier, eten of gegeten worden, zo simpel is het!
Ik ben ooit eens op bezoek geweest bij een fabrikant van apparatuur voor slachtzalen. In dit geval passen ze voor het slachten van varkens de volgende methode toe. Ze plaatsen een tweetal elektroden op de kop van het dier en geven een dusdanig elektrische schok af dat het dier hierdoor het bewustzijn verliest. Daarna geven twee elektroden ter hoogte van het hart een dusdanige schok af dat het hart ermee stopt. Het dier valt daarna op een lopende band en een slager snijd de halsslagaders door. op de lopende band lekt het bloed in een lekbak onder de lopende band en zo gaat het beest verder de verwerking in. Deze methode is pijnloos mits goed uitgevoerd.
I'll sing you a lullaby.
pi_67880880
*knip*

[ Bericht 99% gewijzigd door Frutsel op 15-04-2009 18:59:20 ]
pi_67881231
pi_67881298
quote:
Op donderdag 9 april 2009 23:14 schreef Meh7 het volgende:
[ afbeelding ]
Wil je dat niet meer zo laat op de avond posten, nu krijg ik weer trek
I'll sing you a lullaby.
pi_67881489
quote:
Op donderdag 9 april 2009 23:17 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Wil je dat niet meer zo laat op de avond posten, nu krijg ik weer trek
Dan moet jij maar eens naar animal planet kijken en hoe hyena's zebra's levend verscheuren.
  vrijdag 10 april 2009 @ 01:29:49 #162
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_67884136
quote:
Op donderdag 9 april 2009 19:40 schreef xenobinol het volgende:
Wat ben jij voor idioot? Een broodje kroket met mayo? !
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_67884404
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 01:29 schreef TC03 het volgende:

[..]

Wat ben jij voor idioot? Een broodje kroket met mayo? !
Gast. Mayo en ketchup, das pas lekkur
  vrijdag 10 april 2009 @ 11:48:54 #164
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_67891373
quote:
Mooi zeg, die typische trieste reacties van xenofoob Nederland hier in dit topic.

Stropoppen en hyperbolen te over in jouw reactie. Verwacht je daarmee werkelijk serieus genomen te worden door mensen met een IQ boven de 110?

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 10-04-2009 12:35:12 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  vrijdag 10 april 2009 @ 12:00:21 #165
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_67891759
quote:

Study reveals 'shocking' kebab
pi_67892103
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 12:00 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Study reveals 'shocking' kebab
Daarom wordt het ook gegeten bij uitgaan. Lekker mateloos volvreten
pi_68040083
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:49 schreef buachaille het volgende:

Halal babi pangang zul je nooit vinden
  woensdag 15 april 2009 @ 15:05:24 #168
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_68040456
Altijd leuk als ik moslims dit zie eten

Als ik dan zeg dat er varkensgelatine in zit zeggen ze dat het niet haram is.....

on topic: Geen problemen met "halal" eten
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_68040707
quote:
Op woensdag 15 april 2009 15:05 schreef -Techno- het volgende:
[ afbeelding ]
Als ik dan zeg dat er varkensgelatine in zit zeggen ze dat het niet haram is.....

Mja een of andere imam heeft gezegd dat varkensgelatine zodanig/veel is bewerkt dat het geen varken meer genoemt mag worden. en als een imam wat zegt is het zo ( ) dus voor een hoop moslims is het nou 'halal' behalve de moslims die luisteren naar de imam die wat anders zegt voor hun is het nog haram
  woensdag 15 april 2009 @ 15:36:47 #170
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_68041564
quote:
Op woensdag 15 april 2009 15:12 schreef Ra-z het volgende:

[..]

Mja een of andere imam heeft gezegd dat varkensgelatine zodanig/veel is bewerkt dat het geen varken meer genoemt mag worden. en als een imam wat zegt is het zo ( ) dus voor een hoop moslims is het nou 'halal' behalve de moslims die luisteren naar de imam die wat anders zegt voor hun is het nog haram
Maar het blijft een varkensproduct
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_68041706
quote:
Op woensdag 15 april 2009 15:36 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Maar het blijft een varkensproduct
dat vind jij, dat vind ik, maar ze hebben daar manieren voor om het goed te praten voor zichzelf
pi_68041726
quote:
Op woensdag 15 april 2009 15:05 schreef -Techno- het volgende:
[ afbeelding ]

De meeste moslims in Nederland houden zich ook totaal niet aan de voorschriften van de islam. Ik noem ze ook wel pret-moslims. Andere mensen noemen ze gematigde of liberale moslims.
  woensdag 15 april 2009 @ 15:43:58 #173
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_68041788
Halalvlees is ook gewoon veel lekkerder.
pi_68041928
quote:
Op woensdag 15 april 2009 15:43 schreef Kopbal het volgende:
ligt eraan waar je het mee vergelijkt

diepvries halal vlees is even smerig als 'normaal' diepvries vlees
'vers' halal vlees is lekkerder dan diepvries/supermarkt zooi

maar het verschil tussen een goed stuk normaal vlees en een goed stuk halal geslacht vlees proef je echt niet.
pi_68042212
Als ik het even kan ontwijken doe ik dat ook, dus waar dat "massaal" weg komt.

Ik eet liever vlees waar geen voodoo rituelen op uitgeoefend worden.
  woensdag 15 april 2009 @ 16:33:32 #176
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_68043559
quote:
Op woensdag 15 april 2009 15:56 schreef McKillem het volgende:
Als ik het even kan ontwijken doe ik dat ook, dus waar dat "massaal" weg komt.

Ik eet liever vlees waar geen voodoo rituelen op uitgeoefend worden.
Daar hou jij je mee bezig?

Zwaar leven zeg
pi_68045498
quote:
Op woensdag 15 april 2009 16:33 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Daar hou jij je mee bezig?

Zwaar leven zeg
Neehoor dat is vrij simpel.

Donnerketen ontwijken voor zover mogelijk en gewoon even kijken of je niet bij zo'n halal schap staat in de supermarkt, of bij twijfel gewoon varkensvlees kopen.

Daarnaast staat er dat ik het liever ontwijk en niet dat ik het koste wat kost ontwijk.
Als ik echt honger heb en er zit alleen zo'n turkse pizza keet binnen schappelijk afstand eet ik heus wel zo'n turkse pizza met dus halal vlees.
Als het echter even kan liever wat anders.
Het moet me zeker niet geforceerd worden want dan ga ik heel erg moeilijk doen gewoon omdat het kan.

[ Bericht 8% gewijzigd door McKillem op 15-04-2009 17:41:41 ]
  woensdag 15 april 2009 @ 17:49:11 #178
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_68045826
quote:
Op vrijdag 10 april 2009 12:11 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

Daarom wordt het ook gegeten bij uitgaan. Lekker mateloos volvreten
Het ging mij meer over deze zinsnede:
quote:
Six kebabs were found to include pork when it had not been declared as an ingredient. Two of the six were described as Halal - food or drink permitted for Muslims, which must not contain pork.
In Nederland verkopen de nodige shoarmazaken broodjes shoarma met varkensvlees of een combinatie van varkensvlees en ander vlees.
En er zijn dus praktijken waar voedsel als halal wordt aangeprijsd, maar die varkensvlees bevatten.
  woensdag 15 april 2009 @ 18:15:42 #179
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_68046537
quote:
Op woensdag 15 april 2009 17:36 schreef McKillem het volgende:

[..]

Neehoor dat is vrij simpel.

Donnerketen ontwijken voor zover mogelijk en gewoon even kijken of je niet bij zo'n halal schap staat in de supermarkt, of bij twijfel gewoon varkensvlees kopen.

Daarnaast staat er dat ik het liever ontwijk en niet dat ik het koste wat kost ontwijk.
Als ik echt honger heb en er zit alleen zo'n turkse pizza keet binnen schappelijk afstand eet ik heus wel zo'n turkse pizza met dus halal vlees.
Als het echter even kan liever wat anders.
Het moet me zeker niet geforceerd worden want dan ga ik heel erg moeilijk doen gewoon omdat het kan.
Groot gelijk.

Wat mij betreft zou je dan ook lekker niks vreten
  woensdag 15 april 2009 @ 18:33:39 #180
239498 Saphire
Eigenzinnig Atheïst
pi_68047026
quote:
Op woensdag 15 april 2009 15:43 schreef Kopbal het volgende:
right. 't is gewoon vlees, alleen dan vlees wat met wat extra dierenmishandeling bij de consument terecht komt.
Verbieden is Verboden, Moralisme is Gezeik
  Moderator woensdag 15 april 2009 @ 19:13:53 #181
8781 crew  Frutsel
pi_68048292
quote:
Op donderdag 9 april 2009 23:14 schreef Meh7 het volgende:
[ afbeelding ]
kom je d'r één brengen?
pi_68049281
*knip*

[ Bericht 50% gewijzigd door Frutsel op 16-04-2009 09:07:29 (blijf weg als je niets te melden hebt) ]
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_68049326
quote:
Op woensdag 15 april 2009 18:33 schreef Saphire het volgende:

[..]

right. 't is gewoon vlees, alleen dan vlees wat met wat extra dierenmishandeling bij de consument terecht komt.
En al die kippen die met zn 100en in een hok bij elkaar zijn gepropt om na een tijdje afgeslacht te worden, is geen dierenmishandeling?
  woensdag 15 april 2009 @ 20:12:55 #184
239498 Saphire
Eigenzinnig Atheïst
pi_68050396
quote:
Op woensdag 15 april 2009 19:41 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

En al die kippen die met zn 100en in een hok bij elkaar zijn gepropt om na een tijdje afgeslacht te worden, is geen dierenmishandeling?
absoluut, daarom eet ik ook geen kip tenzij het van een bio boerderij afkomstig is (wat te controleren is met het keurmerk). Zelfde geld voor ander vlees overigens. Maar halal doet daar dus nog een onnodig schepje bovenop.
pi_68050562
quote:
Op woensdag 15 april 2009 20:12 schreef Saphire het volgende:

[..]

absoluut, daarom eet ik ook geen kip tenzij het van een bio boerderij afkomstig is (wat te controleren is met het keurmerk). Zelfde geld voor ander vlees overigens. Maar halal doet daar dus nog een onnodig schepje bovenop.
Mooie instelling heb je Kunnen meer mensen een voorbeeld aan nemen..
pi_68050686
quote:
Op woensdag 15 april 2009 20:12 schreef Saphire het volgende:

[..]

Halal is biologisch, althans dat hoort het te zijn - anders is het niet halal.
Allah Al Watan Al Malik
pi_68054096
Ik haal mijn gehakt bij de Islamitische slagerij, vers gemaakt en goedkoper dan bij de appie happie .. oh en dat fruit is ook lekker fris en vers...... doe ik nu de economie tekort?
Lead, Follow or get Out of my Way !!!
  woensdag 15 april 2009 @ 22:49:10 #188
239498 Saphire
Eigenzinnig Atheïst
pi_68056271
quote:
Op woensdag 15 april 2009 20:20 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Halal is biologisch, althans dat hoort het te zijn - anders is het niet halal.
bij halal vlees wordt een dier mishandeld, terwijl dat niet nodig is. Biologisch vlees is er juist om de dieren zo humaan mogelijk te behandelen, bij halal slachten gebeurd dat niet.
  woensdag 15 april 2009 @ 22:51:46 #189
239498 Saphire
Eigenzinnig Atheïst
pi_68056353
quote:
Op woensdag 15 april 2009 20:17 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Mooie instelling heb je Kunnen meer mensen een voorbeeld aan nemen..
Het nadeel is voor veel mensen de prijs. Voor een niet biologisch biefstukje betaal je zo'n 4 euro, biologisch wordt dat al snel 6. Maar goed, ik zie het gewone, niet biologische vlees het liefst zo snel mogelijk verdwijnen, de manier van dierenhouden zoals daar gebeurd is gewoon niet te verantwoorden. Bij eieren is dat soms nog erger met bijvoorbeeld legbatterijen.
pi_68056966
quote:
Op woensdag 15 april 2009 21:48 schreef AndreaW het volgende:
Ik haal mijn gehakt bij de Islamitische slagerij, vers gemaakt en goedkoper dan bij de appie happie .. oh en dat fruit is ook lekker fris en vers...... doe ik nu de economie tekort?
neuh halal slagers betalen ook belasting je vlees heeft alleen extra geleden
  donderdag 16 april 2009 @ 01:49:11 #191
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_68060015
*knip*

[ Bericht 98% gewijzigd door Frutsel op 16-04-2009 08:57:22 (blijf weg als je niets te melden hebt) ]
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_68060992
quote:
Op woensdag 15 april 2009 19:44 schreef GewoneMan het volgende:

neem maar gerust van mij aan dat je nou (as usual) uit je nek kletst halal slachten is zeer dier onvriendelijk en zou verboden moeten worden! het is absoluut niet noodzakelijk om een dier extra pijn te laten lijden omdat een paar baarden dat zo graag willen en omdat een of ander sprookjesboek van 1200+ jaar oud dat voorschrijft
Tja... vroeger wist men niet beter, sommige mensen zijn verder gegaan en anderen blijven gewoon hangen in de oude gewoonten.
I'll sing you a lullaby.
pi_68061031
quote:
Op woensdag 15 april 2009 20:15 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Als ik als jou zou denken eet ik helemaal geen vlees meer.
Er zit natuurlijk nog wel wat verschil tussen de manier waarom de bio industrie en de biologische veehouder met zijn dieren omgaat. Ook de manier waarop de dieren worden behandeld in het slachthuis verschilt per bedrijf. De methoden om het dier te doden zijn erop gericht het dier minimaal te laten lijden, dit in tegenstelling tot de rituele manier van slachten, dat is gewoon niet meer van deze tijd, ik ben voor een verbod tegen deze methode.
I'll sing you a lullaby.
pi_68061062
quote:
Op woensdag 15 april 2009 21:48 schreef AndreaW het volgende:
Halal vlees uit de bio industrie
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 16 april 2009 @ 08:25:10 #195
251710 DJ_Gadget
Lil.Q94 zuigt
pi_68061183
TVP.
Lil.Q94 zuigt
pi_68063152
quote:
Op woensdag 15 april 2009 22:49 schreef Saphire het volgende:

[..]

bij halal vlees wordt een dier mishandeld, terwijl dat niet nodig is. Biologisch vlees is er juist om de dieren zo humaan mogelijk te behandelen, bij halal slachten gebeurd dat niet.
Een dier mishandelen tijdens het leven (voorafgaande aan het slachten ter consumptie) is niet halal, dus je kraamt onzin uit. Halal vlees is feitelijk biologisch vlees, afkomstig van dieren die in relatieve vrijheid en een stressvrije omgeving hebben kunnen leven. De hypocrisie van vele mensen hier is dan ook schokkend. Ze hebben liever een beest dat hun hele leven in een hokje van 1 bij 1 heeft gezeten, onder erbarmelijke omstandigheden , waarbij deze dan wel "zogenaamd diervriendelijk" - dwz met een pin door z'n kop, wat vaak genoeg fout gaat en dus evenveel zoniet meer leed veroorzaakt - wordt geslacht. Maar owee als een beest een heel fijn leven heeft gehad en slechts de laatste 30 seconden van zijn leven pijn heeft.
Allah Al Watan Al Malik
pi_68063578
Halal voedsel is inderdaad relatief diervriendelijk. Ik heb er feitelijk niks op tegen, al vind ik het wel dubieus dat het vlees per se door een moslim geslacht moet worden. Als ik in de supermarkt zou vragen om producten die alleen door autochtone Nederlanders zijn gemaakt, zou het 'discriminatie' heten.
pi_68064075
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:15 schreef Elfletterig het volgende:
Halal voedsel is inderdaad relatief diervriendelijk. Ik heb er feitelijk niks op tegen, al vind ik het wel dubieus dat het vlees per se door een moslim geslacht moet worden. Als ik in de supermarkt zou vragen om producten die alleen door autochtone Nederlanders zijn gemaakt, zou het 'discriminatie' heten.
De reden dat het door een moslim geslacht moet worden is meer praktisch - het gaat hier om diep religieuze spreuken die bij het slachten van zo'n beest uitgesproken moet worden, waaronder een dankwoord aan God. Het verschilt in die zin niet van het Kosher vlees - waar geen enkele heisa over wordt gemaakt. Discriminatie is er dan ook in zeer veel vormen, het gaat veelal om de achtergrond van discriminatie en het doel wat ermee bereikt wil worden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_68064334
Ik wist niet dat dergelijke spreuken ook voor Kosher vlees golden. Ik wilde ook niet beweren dat het rituele slachten een discriminerend oogmerk heeft. Toch vind ik het wel vreemd, als je erover nadenkt. Waarom zou een christen niet dat dankwoord aan God kunnen uitspreken? Ze aanbidden toch één en dezelfde God?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2009 10:40:54 ]
pi_68064399
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:31 schreef Mutant01 het volgende:
De reden dat het door een moslim geslacht moet worden is meer praktisch - het gaat hier om diep religieuze spreuken die bij het slachten van zo'n beest uitgesproken moet worden, waaronder een dankwoord aan God. Het verschilt in die zin niet van het Kosher vlees - waar geen enkele heisa over wordt gemaakt. Discriminatie is er dan ook in zeer veel vormen, het gaat veelal om de achtergrond van discriminatie en het doel wat ermee bereikt wil worden.
Straks willen homoseksuelen net als moslims ook nog dat hun vlees op speciale wijze bereid wordt. Dat lijkt me een slecht plan, het lijken wel apartheidswetten.
pi_68064450
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:42 schreef buachaille het volgende:

[..]

Straks willen homoseksuelen net als moslims ook nog dat hun vlees op speciale wijze bereid wordt. Dat lijkt me een slecht plan, het lijken wel apartheidswetten.
Heeft niets met apartheid te maken, de gemeenschap voorziet zichzelf daarin - dus je hebt er geen last van. Niemand dwingt je iets te doen of te laten.
Allah Al Watan Al Malik
pi_68064604
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:42 schreef buachaille het volgende:

[..]

So what freedom of choise !
pi_68064746
Ik ben d'r gewoon blij mee dat halal in supermarkten te koop komt. Kebabsticks bv, véél lekkerder dan het betongehakt van bepaalde winkels. Net zo blij ben ik met de halal slagers hier in de buurt. Lamsvlees voor normale prijzen ipv je laten rippen door de keurslager
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
pi_68064887
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:44 schreef Mutant01 het volgende:
Heeft niets met apartheid te maken, de gemeenschap voorziet zichzelf daarin - dus je hebt er geen last van. Niemand dwingt je iets te doen of te laten.
Nee, van dwang is geen sprake, maar toch wordt de invloed van de islam op voedselproductie groter. En dat heeft alles te maken met commerciële belangen, want met Halal-producten bedien je toch een markt van 1 miljoen mensen.

Zo weet ik uit betrouwbare bron dat een vooraanstaande Nederlandse keten voornemens is om al haar gebakjes te maken met room en crème die halal zijn (zitten dierlijke vetten in, dus dat moet dan allemaal weer halal), ook al zijn de producteigenschappen van die halal-varianten kwalitatief minder dan van niet-halalvarianten.

Wat je dan krijgt, is dat op den duur producten ongemerkt halal worden, zonder dat mensen zich erover opwinden en zodat de keten/winkel een zo groot mogelijk publiek kan bedienen.
pi_68066352
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:56 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nee, van dwang is geen sprake, maar toch wordt de invloed van de islam op voedselproductie groter. En dat heeft alles te maken met commerciële belangen, want met Halal-producten bedien je toch een markt van 1 miljoen mensen.

Zo weet ik uit betrouwbare bron dat een vooraanstaande Nederlandse keten voornemens is om al haar gebakjes te maken met room en crème die halal zijn (zitten dierlijke vetten in, dus dat moet dan allemaal weer halal), ook al zijn de producteigenschappen van die halal-varianten kwalitatief minder dan van niet-halalvarianten.

Wat je dan krijgt, is dat op den duur producten ongemerkt halal worden, zonder dat mensen zich erover opwinden en zodat de keten/winkel een zo groot mogelijk publiek kan bedienen.
Dat heeft niets te maken met "de invloed van de Islam" op de voedselproductie. Zo kun je alles toeschrijven aan de Islam zeg, ongelooflijk. Kwestie van vraag en aanbod en een vrije markt. Bedrijven willen hun producten verkopen, ook aan moslims die bepaalde behoeften hebben. Als daar een gat in de markt ligt, zullen ze er snel genoeg inspringen. Net zoiets als dat Heineken alcoholvrij bier verkoopt in bepaalde Islamitische landen, niets mis mee. Daarmee is niet gezegd dat Heineken al haar bier alcoholvrij zal gaan maken, productdifferentiatie is er altijd geweest - Islam of geen Islam.

Kosher producten bestaan er bijvoorbeeld ook al een lange tijd, zijn op den duur nu alle producten ongemerkt Kosher geworden?
Allah Al Watan Al Malik
pi_68066812
Je hebt gelijk Mutant01, op een klein, subtiel verschil na: bij de winkelketen waarover ik sprak, nemen Halal-producten volledig de plaats in van niet-Halal-producten. Ik heb er niks op tegen dat producenten inspelen op hun markten, maar waar in dit geval sprake van is, is dat de volledige markt wordt aangepast aan de wensen van één minderheidsgroep.
  donderdag 16 april 2009 @ 11:51:15 #207
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_68066963
quote:
Op donderdag 16 april 2009 11:47 schreef Elfletterig het volgende:
Je hebt gelijk Mutant01, op een klein, subtiel verschil na: bij de winkelketen waarover ik sprak, nemen Halal-producten volledig de plaats in van niet-Halal-producten. Ik heb er niks op tegen dat producenten inspelen op hun markten, maar waar in dit geval sprake van is, is dat de volledige markt wordt aangepast aan de wensen van één minderheidsgroep.
Maar als niemand er iets van merkt, de kwaliteit hetzelfde blijft en er een bredere markt met een en hetzelfde product kan worden bediend, zie ik het probleem niet.
  donderdag 16 april 2009 @ 11:51:53 #208
236109 Machiavelli.
er is geen betere!
pi_68066977
quote:
Op donderdag 16 april 2009 11:47 schreef Elfletterig het volgende:
Het lijkt me sterk dat alle winkelketens zomaar Halal gaan en ook al doen ze het, als wij er verder niks van merken zal het mij een zorg zijn. Ik houd daarnaast wel van mijn broodje Kebab na het uitgaan!
De waarheid is slechts een illusie, opgewekt door een gebrek aan alcohol.
  donderdag 16 april 2009 @ 12:34:14 #209
3542 Gia
User under construction
pi_68068386
quote:
Op donderdag 16 april 2009 11:51 schreef Copycat het volgende:

[..]

Maar als niemand er iets van merkt, de kwaliteit hetzelfde blijft en er een bredere markt met een en hetzelfde product kan worden bediend, zie ik het probleem niet.
Als je het zo stelt was er al geen probleem om te beginnen.

Als ik een moslim twee stukken rundvlees voorzet en ik zeg dat één van de twee halal is, dan haalt hij dat er niet uit.

Oftewel: Wat is de noodzaak om vlees in de supermarkt te vervangen door ritueel geslacht voer?
Je proeft het verschil toch niet!

Waarom mogen moslims er wel een probleem van maken dat ze halal voer willen?
Waarom mogen niet-moslims er geen probleem van maken dat ze niet-halal voer willen?
  donderdag 16 april 2009 @ 12:35:33 #210
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_68068427
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Als je het zo stelt was er al geen probleem om te beginnen.

Als ik een moslim twee stukken rundvlees voorzet en ik zeg dat één van de twee halal is, dan haalt hij dat er niet uit.

Oftewel: Wat is de noodzaak om vlees in de supermarkt te vervangen door ritueel geslacht voer?
Je proeft het verschil toch niet!

Waarom mogen moslims er wel een probleem van maken dat ze halal voer willen?
Waarom mogen niet-moslims er geen probleem van maken dat ze niet-halal voer willen?
Omdat het in de Islam niet om de smaak gaat? Wellicht?
pi_68068459
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:35 schreef Copycat het volgende:

[..]

Nee toch? Zou het?

donderdag 16 april 2009 @ 12:38:01 #212
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_68068484
Echt, de xenofobe domheid in dit topic is af en toe tenenkrommend.
  donderdag 16 april 2009 @ 12:39:01 #213
3542 Gia
User under construction
pi_68068513
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:35 schreef Copycat het volgende:

[..]

Bij mensen die tegen ritueel slachten gaat ook niet. Wat is je punt?
  donderdag 16 april 2009 @ 12:40:37 #214
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68068560
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:38 schreef Copycat het volgende:
Echt, de xenofobe domheid in dit topic is af en toe tenenkrommend.
Ik vind jou hier ook niet al te briljant overkomen, als ik eerlijk ben. Nogal apologetisch ten opzichte van al die onzin, en geen woord over de gruwelen van het ritueel slachten.

Heb je soms een islamitische vriend?
  donderdag 16 april 2009 @ 12:40:41 #215
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_68068561
Wat voor diepvriesproducten maakt de producent uit de OP precies?

Halal vlees vind ik wel een uitkomst. Dat wordt tenminste niet opgespoten met varkensvet en andere rommel.
  donderdag 16 april 2009 @ 12:41:21 #216
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_68068583
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:39 schreef Gia het volgende:

Bij mensen die tegen ritueel slachten gaat ook niet. Wat is je punt?
Dat het ritueel niet wordt gedaan om de smaak, maar om het hele halal versus haram principe.
En de tegenstanders van ritueel slachten zijn zo te lezen vooral emotionele tegenstanders, zonder echte feitenkennis.
Dat een dier bijvoorbeeld stressvrij moet leven om halal te zijn, daar wordt bijvoorbeeld en masse aan voorbij gegaan.
  donderdag 16 april 2009 @ 12:42:23 #217
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68068611
Soms worden producten ook aangepast aan vegetariërs, omdat dit minimale moeite is en er zo wel een groter publiek bereikt kan worden! En je proeft het wellicht niet, maar toch nemen die producten soms gewoon de plaats in van niet-vegetarische producten! Zo wordt iedereen gedwongen vegetarisch te eten!
  donderdag 16 april 2009 @ 12:44:24 #218
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_68068665
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:40 schreef Lemmeb het volgende:

Ik vind jou hier ook niet al te briljant overkomen, als ik eerlijk ben. Nogal apologetisch ten opzichte van al die onzin, en geen woord over de gruwelen van het ritueel slachten.

Heb je soms een islamitische vriend?
Hey Trollieboy!

Jij vindt het onzin. Ik niet. En die gruwelen zijn ook zwaar uitvergroot ten opzichte van de 'reguliere' slachtmethode.
  donderdag 16 april 2009 @ 12:44:33 #219
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68068669
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:41 schreef Copycat het volgende:

[..]

Dat het ritueel niet wordt gedaan om de smaak, maar om het hele halal versus haram principe.
En de tegenstanders van ritueel slachten zijn zo te lezen vooral emotionele tegenstanders, zonder echte feitenkennis.

Anders kijk je even dat filmpje dat ik hierboven gepost heb.
quote:
Dat een dier bijvoorbeeld stressvrij moet leven om halal te zijn, daar wordt bijvoorbeeld en masse aan voorbij gegaan.
En jij gelóóft dat??? Het zijn precies dezelfde beesten die op precies dezelfde wijze grootgebracht worden. Ik weet dat, want ik heb vrienden in de bioindustrie, die hun geld verdienen met al deze onzin.

En daarbij, de rituele slachtmethode levert dusdanig veel stress op dat je daar voor een heel dierenleven genoeg aan hebt.
  donderdag 16 april 2009 @ 12:45:38 #220
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68068712
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:44 schreef Copycat het volgende:

[..]

Hey Trollieboy!

Jij vindt het onzin. Ik niet. En die gruwelen zijn ook zwaar uitvergroot ten opzichte van de 'reguliere' slachtmethode.
Mens, je weet niet waar je over praat. Ga er eerst zelf maar eens met je neus opstaan, zoals ik gedaan heb. Dan praten we daarna verder, oké?
  donderdag 16 april 2009 @ 12:48:52 #221
3542 Gia
User under construction
pi_68068800
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:42 schreef Iblis het volgende:
Soms worden producten ook aangepast aan vegetariërs, omdat dit minimale moeite is en er zo wel een groter publiek bereikt kan worden! En je proeft het wellicht niet, maar toch nemen die producten soms gewoon de plaats in van niet-vegetarische producten! Zo wordt iedereen gedwongen vegetarisch te eten!
Ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld is?

Er liggen naast de vegetarische burgers nog steeds vleesburgers in het vak bij de slager.

Dat er een keuze is, kan ik nog inkomen, maar mensen die niks met de islam hebben, halal voer opdringen, slaat echt nergens op.

@ copycat: Veel vlees in de winkel is al scharrelvlees. Daar kies ik bij voorkeur voor.

Verder lopen schapen hier in Nederland vrijwel altijd vrij rond. Op de hei of op boerderijen.
Ik geloof niet dat een islamitische slachter altijd weet waar het schaap dat hij slacht heeft rondgehuppeld en of dat wel halal genoeg was.

Het gaat in dit topic niet over kleinschaligheid, maar over de vleesverwerkende industrie. Geloof maar niet dat die zich druk maken over het verleden van het te slachten dier.
  donderdag 16 april 2009 @ 12:52:33 #222
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68068950
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:48 schreef Gia het volgende:
Ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld is?

Er liggen naast de vegetarische burgers nog steeds vleesburgers in het vak bij de slager.
Er zal ook nog wel even varkensvlees in de supermarkt blijven liggen hoor. Daar mis je niets aan. Maar soms wordt kaas gewoon door vegetarische kaas vervangen, of worden dierlijke vetten door plantaardige vervangen, zodat het product ook geschikt wordt voor vegetariërs. En daar kun je niets tegen doen! Op eens moet je microbacterieel gestremde kaas nassen in plaats van kaas die gestremd is op de traditionele wijze.
quote:
Dat er een keuze is, kan ik nog inkomen, maar mensen die niks met de islam hebben, halal voer opdringen, slaat echt nergens op.
Je kunt nog varkensvlees eten hè! Maar hetzelfde met de kaas. Of dit b.v.:
quote:
Mars zwicht voor vegetariërs

20 Mei 2007 - Mars, Twix, Snickers en alle andere chocoladesnacks van Masterfoods blijven dan toch geschikt voor vegetariërs. Dat meldt de BBC. Eerder had Masterfoods bekendgemaakt dat het stremsel uit de magen van jonge kalfjes in de producten ging verwerken. Daarop volgde massaal veggieverzet.

Grote fout
Masterfoods geeft nu dus toe aan dat protest en laat weten het plan helemaal op te bergen. Het excuseert zich ook tegenover alle vegetariërs die geschokt waren door het idee. In een week tijd kreeg Masterfoods 6.000 mails en telefoons van boze vegetariërs. "De klant is onze baas", aldus Masterfoods nu. "Het was heel snel heel duidelijk dat we een grote fout gemaakt hadden. Waarvoor excuses."
Dikke vegaterreur. Er is nergens een niet-vegetarische mars te krijgen, weg keuze!
  donderdag 16 april 2009 @ 12:52:34 #223
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68068953
In de dagelijkse praktijk heeft dat "halal slachten" vooral betrekking op het laatste stadium, dat stadium waarbij ze zo'n beest onverdoofd de strot doorsnijden en de luchtpijp eruit trekken. Met al die andere regeltjes vegen al die slachthuizen hun reet af. En terecht ook: als je echt aan al die religieuze onzin meedoet wordt het vlees onbetaalbaar.
  donderdag 16 april 2009 @ 12:53:37 #224
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_68069003
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:44 schreef Lemmeb het volgende:

En jij gelóóft dat??? Het zijn precies dezelfde beesten die op precies dezelfde wijze grootgebracht worden. Ik weet dat, want ik heb vrienden in de bioindustrie, die hun geld verdienen met al deze onzin.
Goh, ik heb hele andere werkervaringen binnen de foodbranche. Maar jouw biovriendjes zullen wel jouw waarheid in pacht hebben.
quote:
En daarbij, de rituele slachtmethode levert dusdanig veel stress op dat je daar voor een heel dierenleven genoeg aan hebt.
Gelukkig dan maar dat dat leven dan voorbij is. Hebben ze daarvoor toch een prettiger leven gehad dan die kistkalveren.
  donderdag 16 april 2009 @ 12:58:47 #225
3542 Gia
User under construction
pi_68069190
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:52 schreef Iblis het volgende:

[..]

Er zal ook nog wel even varkensvlees in de supermarkt blijven liggen hoor. Daar mis je niets aan. Maar soms wordt kaas gewoon door vegetarische kaas vervangen, of worden dierlijke vetten door plantaardige vervangen, zodat het product ook geschikt wordt voor vegetariërs. En daar kun je niets tegen doen! Op eens moet je microbacterieel gestremde kaas nassen in plaats van kaas die gestremd is op de traditionele wijze.
Ik vind kaas niet echt te vergelijken met vlees.
Het boeit me niet hoe kaas gemaakt wordt, als ie maar smaakt.
Het boeit me wel hoe dieren geslacht worden en ik wil wat dat betreft liever geen ritueel geslacht vlees.
Mag ik die keuze hebben?
quote:
Dikke vegaterreur. Er is nergens een niet-vegetarische mars te krijgen, weg keuze!
Mars! Nu met hele stukken vlees!!
  donderdag 16 april 2009 @ 13:01:52 #226
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68069285
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:53 schreef Copycat het volgende:

[..]

Goh, ik heb hele andere werkervaringen binnen de foodbranche. Maar jouw biovriendjes zullen wel jouw waarheid in pacht hebben.
[..]

Gelukkig dan maar dat dat leven dan voorbij is. Hebben ze daarvoor toch een prettiger leven gehad dan die kistkalveren.
Je bent niet erg op de hoogte is het wel? Het houden van kistkalveren is sowieso al enige tijd verboden in Nederland. Het is allemaal groepshuisvesting geworden.

En ja, die "halal geslachte kalveren" komen in de praktijk uit dezelfde groep, er staat alleen een ander stempel op.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:06:45 #227
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68069424
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:58 schreef Gia het volgende:
Ik vind kaas niet echt te vergelijken met vlees.
Het boeit me niet hoe kaas gemaakt wordt, als ie maar smaakt.
Het boeit me wel hoe dieren geslacht worden en ik wil wat dat betreft liever geen ritueel geslacht vlees.
Mag ik die keuze hebben?
Jij mag die keuze hebben, maar ik vind dat je een beetje geborneerd redeneert. Het overgrote deel van de mensen zal het geen snars uitmaken hoe hun vlees geslacht is, of opgegroeid is, als het maar smaakt. Als het lekker is, dan zal het ze worst zijn hoe het dier is opgegroeid of geslacht, vandaar dat biologisch vlees ook zo moeizaam van de grond komt; en je gaf zelf al aan dat dat met Halalvlees zo zal zijn.

Bij kaas is het bij de meeste mensen idem, het boeit hun niet hoe die gemaakt wordt, als-ie maar smaakt.

En daar spelen fabrikanten dus op in, ze kijken wat het goedkoopst is, versus de markt die ze ermee bereiken. Het halalslachten levert waarschijnlijk meer afzet op dan ze verliezen aan mensen die het niet boeit. Hetzelfde als de mensen van Mars gedacht zullen hebben. Als er nou een groot protest komt, of iedereen schakelt over op niet-Halalvlees (put your money where your mouth is!), dan komen ze er misschien op terug.

Meestal is het echter veel geroep en gebeurt er niets. En dan is het gewoon winstmaximalisatie voor de fabrikant.

Dat jij nu zo enorm verbolgen reageert op Halalvlees, terwijl het precies hetzelfde principe is als microbacterieel stremsel gebruiken (of niet) bij kaas of Mars, waarvan je simpelweg zegt ‘dat boeit me niet’, vind ik opvallend. Ik kan wel begrijpen dat het een je meer aan het hart gaat dan het ander, maar het mechanisme is natuurlijk elke keer hetzelfde.

Dat mensen nu zo over de zeik gaan vanwege het feit dat het iets met moslims van doen heeft is opvallend, terwijl zulk soort zaken dagelijks spelen als het gaat om mensen met noten-allergieën, vegetariërs, veganisten, mensen vis-allergie, enz. Continu wisselen producten (licht) van samenstelling, de ene keer om een groter publiek te bereiken, de andere keer om de kosten te drukken en zolang de het publiek vooral het goedkoopste kiest zal het zo blijven.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:10:37 #228
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_68069544
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:01 schreef Lemmeb het volgende:

Je bent niet erg op de hoogte is het wel? Het houden van kistkalveren is sowieso al enige tijd verboden in Nederland. Het is allemaal groepshuisvesting geworden.
Het principe is echter nog steeds zo goed als hetzelfde.
quote:
En ja, die "halal geslachte kalveren" komen in de praktijk uit dezelfde groep, er staat alleen een ander stempel op.
Dat is dus pertinent niet waar. Misschien dat een paar malafide bedrijven deze methodiek toepassen, maar zeer zeker niet op grote schaal. Dat druist volledig in tegen het Halal principe.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:13:13 #229
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68069630
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:10 schreef Copycat het volgende:

[..]

Het principe is echter nog steeds zo goed als hetzelfde.
[..]

Dat is dus pertinent niet waar. Misschien dat een paar malafide bedrijven deze methodiek toepassen, maar zeer zeker niet op grote schaal. Dat druist volledig in tegen het Halal principe.
Joh je meent het.

Vandaar dat het in de praktijk ook helemaal nergens over gaat, dat hele halalgebeuren.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:15:26 #230
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_68069719
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:13 schreef Lemmeb het volgende:

Joh je meent het.

Vandaar dat het in de praktijk ook helemaal nergens over gaat, dat hele halalgebeuren.
Ik geloof niet dat wij elkaar gaan overtuigen. Blijf jij vooral hangen in je xenofobe 'alles wat met Islam te maken heeft is slecht en crimineel' mindset. Ik heb andere ervaringen met en ideeën over halal. Zelfs zonder Islamitisch vriendje.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:17:15 #231
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68069782
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:15 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat wij elkaar gaan overtuigen. Blijf jij vooral hangen in je xenofobe 'alles wat met Islam te maken heeft is slecht en crimineel' mindset. Ik heb andere ervaringen met en ideeën over halal. Zelfs zonder Islamitisch vriendje.
Dat laatste geloof ik inmiddels al niet meer. Je bent al helemaal gedhimmificeerd en niet meer te redden.
pi_68070151
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:06 schreef Iblis het volgende:

Het overgrote deel van de mensen zal het geen snars uitmaken hoe hun vlees geslacht is, of opgegroeid is, als het maar smaakt. Als het lekker is, dan zal het ze worst zijn hoe het dier is opgegroeid of geslacht, vandaar dat biologisch vlees ook zo moeizaam van de grond komt; en je gaf zelf al aan dat dat met Halalvlees zo zal zijn.
Het gaat de consument vooral om de prijs, daarom is het marktaandeel van biologische voeding zo laag.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:27:55 #233
116015 SicSicSics
pi_68070167
quote:
In Lingewaard (regio 6681) woonden op 30 september 2007 12465 mensen, waarvan 220 niet-westerse allochtonen (1.8%).
Makkelijk schoppen tegen iets waar je (bijna) niets mee te maken hebt!

Eigenlijk gaat het gewoon nergens over. Wat is nou precies het probleem?

Het slachten?

Dat je 'geen keus' hebt?

Dat de commerciële instelling anders is dan de patriottistische?
Fine, fuck you then!
pi_68070333
quote:

Bij kaas is het bij de meeste mensen idem, het boeit hun niet hoe die gemaakt wordt, als-ie maar smaakt.
En dan nog iets. Vaak is gewone kaas ook nog niet eens halal, omdat het stremsel vaak niet eens afkomstig is van halal geslacht vee.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:33:11 #235
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68070389
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:27 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Het gaat de consument vooral om de prijs, daarom is het marktaandeel van biologische voeding zo laag.
En daarnaast gaat een bepaalde groep ook nog om halal. Dus als je dat combineert, dan kun je zowel de halalgroep bedienen, als de groep die vooral goedkoop vlees wil. En als het mensen als Gia echt zo dwars zit, dan kunnen ze natuurlijk altijd biologisch vlees kopen. Maar iets zegt me dat zelfs de grootste roepers gewoon halalvlees blijven kopen zolang het maar goedkoop is.
pi_68070432
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:31 schreef damian5700 het volgende:

[..]

En dan nog iets. Vaak is gewone kaas ook nog niet eens halal, omdat het stremsel vaak niet eens afkomstig is van halal geslacht vee.
http://www.moslima.nl/dagelijksleven/praktisch.html#kaas
quote:
Conclusie
Imaam Aboe Haniefaa , overgeleverd van Imaam Ahmed, stellen dat het stremsel dat afkomstig is van kadavers die niet zijn geslacht volgens de Shari'ah toch rein (taahir) zijn. Dit is tevens de mening die ibn Taymiyyaah als het meest correct beoordeelde in al-Fataawa (21-102), waarbij hij zei: "Het is correct dat hun kaas (van de ongelovigen) halaal is, en dat het stremsel en de melk van dode dieren rein (taahir) is."
pi_68070478
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:33 schreef Iblis het volgende:

[..]

En daarnaast gaat een bepaalde groep ook nog om halal. Dus als je dat combineert, dan kun je zowel de halalgroep bedienen, als de groep die vooral goedkoop vlees wil. En als het mensen als Gia echt zo dwars zit, dan kunnen ze natuurlijk altijd biologisch vlees kopen. Maar iets zegt me dat zelfs de grootste roepers gewoon halalvlees blijven kopen zolang het maar goedkoop is.
Je moet mijn opmerking even los zien van jouw discussie met Gia.
Het ging mij om het aanpassen van jouw betoog op dat punt.
pi_68070528
quote:
Dat is een interpretatie, maar er is onder moslims geen hiërarchisch aangestuurd gezag, dus je moet zo'n uitlating van een imam niet veralgemeniseren.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:37:21 #239
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68070534
Halalvlees is goedkoper dan biologisch vlees, omdat het op een veel dieronvriendelijker wijze gemest wordt, namelijk gewoon op dezelfde wijze als "normaal" vlees. Daarom is dat hele halalgebeuren momenteel ook zo in opkomst: er wordt door slachterijen gewoon gruwelijk veel geld mee verdiend.

Maar goed, blijf lekker geloven dat dat halalgebeuren helemaal geweldig is. Laat je lekker besodemieteren samen met de rest van het klootjesvolk. Lekker als een kip zonder kop achter de grootste gemene deler aanlopen en vooral zelf niet nadenken. Echt, ik zit er verder niet mee, want het gaat al jaren zo. Mensen geloven alles wat ze op teevee zien, want dat wat op teevee komt is waar.
pi_68070591
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:37 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Dat is een interpretatie, maar er is onder moslims geen hiërarchisch aangestuurd gezag, dus je moet zo'n uitlating van een imam niet veralgemeniseren.
Net als dat jij het niet moet doen?
quote:

[..]

donderdag 16 april 2009 @ 13:40:59 #241
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68070676
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:35 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Je moet mijn opmerking even los zien van jouw discussie met Gia.
Het ging mij om het aanpassen van jouw betoog op dat punt.
Dat de prijs doorslaggevend is, is (helaas) al jaren bekend. Ondanks dat mensen zeggen ook welzijn belangrijk te vinden. Uiteindelijk oefent de (al dan niet halalgeslachte) kiloknaller gehakt inderdaad zo'n ongelooflijke aantrekkingskracht uit dat deze toch wel verkocht wordt.

Ik noemde het eigenlijk niet expliciet, omdat ik het meer als impliciet bekend veronderstelde, maar m.b.t. Gia speelt het m.i. wel degelijk mee omdat je in een kapitalitische markt uiteindelijk als consument wel degelijk invloed kunt uitoefenen door iets niet te kopen. Koop alleen varken, of koop alleen biologisch als het je dwarszit.
pi_68070678
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:38 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Net als dat jij het niet moet doen?
[..]
'Vaak' sluit niet uit dat het in sommige gevallen wel halal is.
pi_68070788
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:41 schreef damian5700 het volgende:

[..]

'Vaak' sluit niet uit dat het in sommige gevallen wel halal is.
Je geeft zelf ook een eigen invulling aan halal die je veralgemeniseerd.
pi_68070881
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:43 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Je geeft zelf ook een eigen invulling aan halal die je veralgemeniseerd.
Het gaat er gewoon om dat sommige moslims niet zomaar elke plakje kaas naar binnen mikken, omdat ze niet weten wat de herkomst is van het stremsel ook al zou die imam elke dag honderd keer zeggen dat het rein is.
pi_68070993
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:46 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Het gaat er gewoon om dat sommige moslims niet zomaar elke plakje kaas naar binnen mikken, omdat ze niet weten wat de herkomst is van het stremsel ook al zou die imam elke dag honderd keer zeggen dat het rein is.
Nee daar gaat het me niet om. Je geeft een invulling aan halal, volgens jou is kaas niet halal als er stremsel gebruikt wordt die afkomstig is van niet halal geslachte vee.
quote:

[..]

Vervolgens ga ik daarop in door een link aan te voeren van een imam die er anders naar kijkt. Daar reageer je op door te zeggen dat ik niet moet veralgemeniseren, terwijl je er zelf net zo hard mee bezig bent.
pi_68071077
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:40 schreef Iblis het volgende:

Ik noemde het eigenlijk niet expliciet, omdat ik het meer als impliciet bekend veronderstelde, maar m.b.t. Gia speelt het m.i. wel degelijk mee omdat je in een kapitalitische markt uiteindelijk als consument wel degelijk invloed kunt uitoefenen door iets niet te kopen. Koop alleen varken, of koop alleen biologisch als het je dwarszit.
Jij noemt expliciet smaak als beweegreden voor de consument bepaalde producten te kopen. Dit is feitelijk onjuist.
En daarbij ben ik het ook niet eens dat uiteindelijk de consument invloed kan uitoefenen, want ten opzichte van supermarkten is een individuele consument een ongelijke factor.
De supermarkten zouden hun aanbod moeten willen veranderen in plaats van met een prijzenslag zoveel mogelijk klanten te lokken. Dan zal de consument veel gemakkelijker biologisch vlees gaan waarderen.
pi_68071152
Tis niet te hopen dat alles Halal wordt. Ook de komende generaties hebben het recht om wekelijks een portie Babi Pangang te kunnen halen bij de afhaalchinees. Het lekkerste gerecht ooit gemaakt door de mens
pi_68071176
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:54 schreef buachaille het volgende:
Tis niet te hopen dat alles Halal wordt. Ook de komende generaties hebben het recht om wekelijks een portie Babi Pangang te kunnen halen bij de afhaalchinees. Het lekkerste gerecht ooit gemaakt door de mens
Is dat wel kosjer, bauchaille?
pi_68071227
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:49 schreef Meh7 het volgende:

[..]

Nee daar gaat het me niet om.
Daar zou het eigenlijk wel om moeten gaan.
Maar goed. Hoewel sommige moslims geen normale kaas eten, omdat zij niet de herkomst van het stremsel kunnen bepalen (het stremsel is in dat geval niet-halal), is het niet zo dat kaas met niet-halal stremsel door alle moslims als niet rein wordt gezien.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:57:34 #250
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68071244
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:52 schreef damian5700 het volgende:
Jij noemt expliciet smaak als beweegreden voor de consument bepaalde producten te kopen. Dit is feitelijk onjuist.
Dat was wat Gia noemde en ik daarom gebruikte. Verder kun je zeggen dat het feitelijk onjuist is, omdat consumenten veel producten kopen waarvan anderen vinden dat het niet écht lekker is, maar ik geloof niet dat veel mensen zaken kopen omdat ze ze vies vinden, tenzij het medicatie betreft.
quote:
En daarbij ben ik het ook niet eens dat uiteindelijk de consument invloed kan uitoefenen, want ten opzichte van supermarkten is een individuele consument een ongelijke factor.
De supermarkten zouden hun aanbod moeten willen veranderen in plaats van met een prijzenslag zoveel mogelijk klanten te lokken. Dan zal de consument veel gemakkelijker biologisch vlees gaan waarderen.
Een individuele consument kan niet zoveel, maar groepen kunnen wel het een en ander, zie b.v. dat supermarkten in Nederland al geruime tijd geen legbatterijeieren meer verkopen (alhoewel die natuurlijk nog gewoon in koekjes zitten). Dat kan ook met biologisch vlees.
pi_68071466
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:57 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat was wat Gia noemde en ik daarom gebruikte. Verder kun je zeggen dat het feitelijk onjuist is, omdat consumenten veel producten kopen waarvan anderen vinden dat het niet écht lekker is, maar ik geloof niet dat veel mensen zaken kopen omdat ze ze vies vinden, tenzij het medicatie betreft.
Dat geloof ik ook niet, maar ik geloof het wel in relatie met het verhaal over biologische producten. Dan gaat het enkel om de portemonnee en niet om smaak.
quote:
Een individuele consument kan niet zoveel, maar groepen kunnen wel het een en ander, zie b.v. dat supermarkten in Nederland al geruime tijd geen legbatterijeieren meer verkopen (alhoewel die natuurlijk nog gewoon in koekjes zitten). Dat kan ook met biologisch vlees.
Je had het zojuist niet over groepen.
pi_68071483
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:55 schreef Meh7 het volgende:

Is dat wel kosjer, bauchaille?
In het Nieuwe Testament staat dat het een ieder volledig vrij staat het dieet te volgen dat hij of zij zich wenst, of dat nu kosjer, vegetarisch is of whatever dat maakt niet uit. Wel dienen, volgens mijn uitleg, Christenen zich aan te passen aan de tafel van de gastheer of gast. Als je iemand te eten krijgt die kosjer eet dan is de aanbeveling dat de hele tafel voor zover mogelijk hetzelfde doet.
  donderdag 16 april 2009 @ 14:06:05 #253
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_68071526
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:04 schreef damian5700 het volgende:

Dat geloof ik ook niet, maar ik geloof het wel in relatie met het verhaal over biologische producten. Dan gaat het enkel om de portemonnee en niet om smaak.
Het gaat vooral om de prijs en deels om het uiterlijk. Dat tweede met name bij AGF-producten. Biologisch ziet er voor 'de consument' raar uit. Triest gegeven eigenlijk.
pi_68071675
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:06 schreef Copycat het volgende:

[..]

Het gaat vooral om de prijs en deels om het uiterlijk. Dat tweede met name bij AGF-producten. Biologisch ziet er voor 'de consument' raar uit. Triest gegeven eigenlijk.
Als het goedkoop is en het lijkt op kip dan is het prima, maar in kipfilet wordt nogal eens water of varkensvet ingespoten voor het vermeerderen van het volume.
Voor de rest heb je natuurlijk volkomen gelijk.
  donderdag 16 april 2009 @ 14:27:49 #255
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68072232
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:04 schreef buachaille het volgende:

[..]

In het Nieuwe Testament staat dat het een ieder volledig vrij staat het dieet te volgen dat hij of zij zich wenst, of dat nu kosjer, vegetarisch is of whatever dat maakt niet uit. Wel dienen, volgens mijn uitleg, Christenen zich aan te passen aan de tafel van de gastheer of gast. Als je iemand te eten krijgt die kosjer eet dan is de aanbeveling dat de hele tafel voor zover mogelijk hetzelfde doet.
Jezus eet overigens bijster weinig vlees in het NT. Het wordt nooit direct vermeldt en is alleen indirect af te leiden, door dat hij b.v. aan het paasmaal deelneemt waar traditioneel lam opgediend werd. Maar voor de rest is het hooguit vis. Anderen verwijzen overigens naar het OT, waarin in Genesis 1:29 staat:
quote:
Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!
Ten teken dat alhoewel na de zondeval het eten van vlees wel geoorloofd is, het uiteindelijk toch niet Gods oorspronkelijke plan was. Veel woestijnvaders waren verder ook vegetariër.
pi_68072640
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:27 schreef Iblis het volgende:

Ten teken dat alhoewel na de zondeval het eten van vlees wel geoorloofd is, het uiteindelijk toch niet Gods oorspronkelijke plan was. Veel woestijnvaders waren verder ook vegetariër.
Alleen geeft het volgende wel aan dat we met dieren mogen doen wat we willen
quote:
Toen zegende God hen en sprak tot hen: Weest vruchtbaar en vermenigvuldigt u, bevolkt de aarde, onderwerpt haar aan u, en heerst over de vissen der zee, het gevogelte des hemels en al het gedierte dat op de aarde kruipt.
Gaat niet expliciet over eten maar sluit het zeker ook niet uit.
  donderdag 16 april 2009 @ 14:45:16 #257
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68072821
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:39 schreef Chewie het volgende:

[..]

Alleen geeft het volgende wel aan dat we met dieren mogen doen wat we willen
[..]

Gaat niet expliciet over eten maar sluit het zeker ook niet uit.
Niet helemaal, zie b.v. de discussies in hoeverre genetische manipulatie van dieren ook vanuit Christelijk perspectief ('knoeien' met de schepping) toegestaan is, meestal wordt dit toch als een rentmeesterschap met verantwoordelijkheden uitgelegd. De uitleg ‘we mogen ermee doen wat we willen’ wordt zelfs zeer vaak gelaakt omdat deze voorbij gaat aan de verantwoordelijkheden die de mens tegenover God en Zijn schepping heeft.
pi_68072826
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:06 schreef Copycat het volgende:

[..]

Inderdaad, een triest gegeven. Net zo triest als het feit dat men zich hier vooral druk maakt over de methode van het slachten dat maar vijf minuten in beslag neemt en niet over het leven dat het dier heeft gehad.
pi_68072938
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:45 schreef Iblis het volgende:

[..]

Niet helemaal, zie b.v. de discussies in hoeverre genetische manipulatie van dieren ook vanuit Christelijk perspectief ('knoeien' met de schepping) toegestaan is, meestal wordt dit toch als een rentmeesterschap met verantwoordelijkheden uitgelegd. De uitleg ‘we mogen ermee doen wat we willen’ wordt zelfs zeer vaak gelaakt omdat deze voorbij gaat aan de verantwoordelijkheden die de mens tegenover God en Zijn schepping heeft.
Ik maak de regels niet, ik citeer ze en als je over dieren mag heersen en ze mag onderwerpen dan behoort eten ook tot de mogelijkheid.

Dat christenen niet altijd even consequent zijn in het naleven en interpreteren van de regels in de bijbel doet daar imo weinig aan af.
  donderdag 16 april 2009 @ 14:53:42 #260
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68073063
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:49 schreef Chewie het volgende:
Ik maak de regels niet, ik citeer ze en als je over dieren mag heersen en ze mag onderwerpen dan behoort eten ook tot de mogelijkheid.

Dat christenen niet altijd even consequent zijn in het naleven en interpreteren van de regels in de bijbel doet daar imo weinig aan af.
Nou, zoals met alles in de Bijbel is dat dus een beetje de discussie. Hoe ver mag je gaan? Is bioindustrie nog wat mag? Heerschappij alleen is geen vrijbrief om te doen en laten wat je wilt, net zoals God (in de ogen van veel Christenen) rechtvaardig heerst over de aarde, zo wordt ook de heerschappij van Gen 1:28 als een rechtvaardige heerschappij geïnterpreteerd, waarbij men niet naar believen kan, mag, en behoort te handelen.
pi_68074052
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:37 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Nee, maar het hier aangehaalde uitgangspunt is behoorlijk breed gedragen onder moslims.
Allah Al Watan Al Malik
  Moderator donderdag 16 april 2009 @ 15:34:42 #262
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_68074502
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:54 schreef buachaille het volgende:
Tegen de tijd dat er vanuit een religie bepaald gaat worden wat er op je bord mag liggen, is het al lang burgeroorlog en zijn de chinezen het land uitgevlucht.
  donderdag 16 april 2009 @ 15:48:45 #263
3542 Gia
User under construction
pi_68075023
quote:

Dat jij nu zo enorm verbolgen reageert op Halalvlees,
Ik reageer niet verbolgen op halalvlees, zolang ik maar gewoon een biobieflapje kan kopen dat niet ritueel geslacht is.
Ik zeg niet dat er geen halalvlees in de supermarkt mag liggen, ik zeg alleen dat ik het niet wil.

Mag dat?
  donderdag 16 april 2009 @ 15:49:55 #264
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68075074
quote:
Op donderdag 16 april 2009 15:48 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik reageer niet verbolgen op halalvlees, zolang ik maar gewoon een biobieflapje kan kopen dat niet ritueel geslacht is.
Ik zeg niet dat er geen halalvlees in de supermarkt mag liggen, ik zeg alleen dat ik het niet wil.

Mag dat?
Dan moet je het niet kopen, als je het niet wilt.
pi_68075169
quote:
Op donderdag 16 april 2009 15:49 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat is wel een verschrikkelijk moeilijke oplossing, die je hier aandraagt.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 16 april 2009 @ 15:54:27 #266
3542 Gia
User under construction
pi_68075233
quote:
Op donderdag 16 april 2009 15:49 schreef Iblis het volgende:

[..]

En op een houtje bijten?
Het ging er straks over dat het wellicht al het gewone vlees gaat vervangen en dáár ben ik op tegen.
Dat het ernaast ligt, prima, maar niet alleen maar halalvlees.
pi_68075335
quote:
Op donderdag 16 april 2009 15:54 schreef Gia het volgende:

[..]

En op een houtje bijten?
Het ging er straks over dat het wellicht al het gewone vlees gaat vervangen en dáár ben ik op tegen.
Het gewone vlees blijft gewoon bestaan.
Allah Al Watan Al Malik
pi_68075449
quote:

[..]

En op een houtje bijten?
Is gewoone en economische kwestie uiteindelijk. Als er meer mensen komen met de vraag naar niet halal zal dat er ook blijven of komen als het uberhaupt weg gaat.

hala vlees komt er alleen omdat ze eraan kunnen verdienen. Denk je nou echt dat de Ah of welke keten dan ook denkt.. hee een happy moslim als wij halal verkopen Die denken jah cash
  donderdag 16 april 2009 @ 16:00:10 #269
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68075461
quote:

[..]

En op een houtje bijten?
Halal varkensvlees, zie je het gebeuren? En dan nog, als jij (en velen met jou) pertinent geen kip- of rundvlees kopen omdat het halal is (je hebt principes natuurlijk), zelfs niet als het maar 3 euro per kilo kost, dan zul je zien hoe snel fabrikanten naast halalvlees ook weer ‘gewoon’ vlees aanbieden.
  Moderator donderdag 16 april 2009 @ 16:00:43 #270
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_68075483
quote:

[..]

En op een houtje bijten?
Precies. En dan niet omdat halal-vlees viezer zou zijn dan vlees van dieren die niet door een belijdend moslim zijn geslacht, maar puur omdat ik geen religies wil sponsoren met mijn supermarkt-aankopen.
Brood dat alleen door christelijke bakkers gebakken mag worden, hoef ik ook niet.
pi_68075578
quote:
Op donderdag 16 april 2009 16:00 schreef Gert het volgende:

[..]

Precies. En dan niet omdat halal-vlees viezer zou zijn dan vlees van dieren die niet door een belijdend moslim zijn geslacht, maar puur omdat ik geen religies wil sponsoren met mijn supermarkt-aankopen.
Brood dat alleen door christelijke bakkers gebakken mag worden, hoef ik ook niet.
Als het lekker brood is en goedkoop is zal het me worst wezen door wie het is gebakken
pi_68075741
quote:
Op donderdag 16 april 2009 16:03 schreef Chadi het volgende:

[..]

Als het lekker brood is en goedkoop is zal het me worst wezen door wie het is gebakken
Sowieso, religies sponsoren.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 16 april 2009 @ 16:12:25 #273
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68075890
quote:
Op donderdag 16 april 2009 16:00 schreef Gert het volgende:
Oh, ik drink met een gerust hart alle trappistenbieren die er zijn. Lekker. Helemaal geen moeite mee dat dat alleen door cisterciënzer monniken gebrouwen mag worden.
  donderdag 16 april 2009 @ 16:46:20 #274
239498 Saphire
Eigenzinnig Atheïst
pi_68077219
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:00 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Een dier mishandelen tijdens het leven (voorafgaande aan het slachten ter consumptie) is niet halal, dus je kraamt onzin uit. Halal vlees is feitelijk biologisch vlees, afkomstig van dieren die in relatieve vrijheid en een stressvrije omgeving hebben kunnen leven. De hypocrisie van vele mensen hier is dan ook schokkend. Ze hebben liever een beest dat hun hele leven in een hokje van 1 bij 1 heeft gezeten, onder erbarmelijke omstandigheden , waarbij deze dan wel "zogenaamd diervriendelijk" - dwz met een pin door z'n kop, wat vaak genoeg fout gaat en dus evenveel zoniet meer leed veroorzaakt - wordt geslacht. Maar owee als een beest een heel fijn leven heeft gehad en slechts de laatste 30 seconden van zijn leven pijn heeft.
En als je naar mijn andere post kijkt zie je dat ik die hypocrisie ook afwijs. Verder kraam je onzin, ik zeg nergens dat dieren die halal geslacht worden tijdens hun leven worden mishandeld. Ik zou het toch waarderen als je me geen woorden in de mond legt.
  donderdag 16 april 2009 @ 16:53:15 #275
45206 Pietverdriet
pi_68077469
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:22 schreef Meki het volgende:

[..]

http://www.telegraaf.nl/b(...)halal_voedsel__.html

Zeer goede ontwikkeling
ik heb plannen voor halal Albert Heijn
Halabertein?
pi_68077700
quote:
Op donderdag 16 april 2009 10:40 schreef Elfletterig het volgende:
Waarom zou een christen niet dat dankwoord aan God kunnen uitspreken? Ze aanbidden toch één en dezelfde God?
Doen ze ook, maar om practische redenen nemen ze daar één dag voor, biddag (voor het seizoen) en dankdag (na het seizoen). Verder prevelen ze een dank uit na iedere maaltijd.
  Moderator donderdag 16 april 2009 @ 17:47:18 #277
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_68079507
quote:
Op donderdag 16 april 2009 16:03 schreef Chadi het volgende:

[..]

Prima toch?
Ik hoef het niet, ook al geven ze het gratis weg. Tenzij er hongersnood komt, maar in dergelijke omstandigheden zijn mensen sowiesó wel geneigd om zich vast te klampen aan een God, dus wie weet zit ik dan elke zondag in de kerk. De rooms-katholieke, voor de hostie.
pi_68080255
quote:
Op donderdag 16 april 2009 14:45 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

Inderdaad, een triest gegeven. Net zo triest als het feit dat men zich hier vooral druk maakt over de methode van het slachten dat maar vijf minuten in beslag neemt en niet over het leven dat het dier heeft gehad.
Ik noem het niet triest, waarom zou je een dier laten lijden als het niet hoeft? Hoe een sadist moet je zijn om dat verschil niet te kunnen zien
Als jij later op je sterfbed ligt zullen we dan maar geen morfine geven tegen de pijn die het kankergezwel in je pens veroorzaakt? Wat maakt het uit? Zonde van de morfine eigenlijk want je gaat toch al dood
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 16 april 2009 @ 18:09:45 #279
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68080281
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:08 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik noem het niet triest, waarom zou je een dier laten lijden als het niet hoeft? Hoe een sadist moet je zijn om dat verschil niet te kunnen zien
Als jij later op je sterfbed ligt zullen we dan maar geen morfine geven tegen het kankergezwel in je pens? Wat maakt het uit? Zonde van de morfine eigenlijk want je gaat toch al dood
Laat dit soort lui maar joh. Ze weten niks.
  donderdag 16 april 2009 @ 18:14:14 #280
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68080404
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:08 schreef xenobinol het volgende:
Als je dieren niet wilt laten lijden moet je veganist, of nog beter, Jaïnist worden. Slachten is nooit een pretje, aangezien het hart altijd moet blijven kloppen op het moment dat de keel doorgesneden wordt, omdat dit ervoor zorgt dat het beest verbloedt. Dat kun je wel opleuken met een dansje, een gebedje, bloemetjes, inslaan van de schedel, of wat dan ook, maar het blijft ongezellig en een (korte) lijdensweg voor zo'n beest.
  donderdag 16 april 2009 @ 18:17:56 #281
45206 Pietverdriet
pi_68080526
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:14 schreef Iblis het volgende:

[..]

Als je dieren niet wilt laten lijden moet je veganist, of nog beter, Jaïnist worden.
Waarom moet je een religie gaan aanhangen?
Als je geen varkensvlees wilt eten hoef je toch geen lid van het orde van de snikkelsnijders te worden?
pi_68080548
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:14 schreef Iblis het volgende:

Als je dieren niet wilt laten lijden moet je veganist, of nog beter, Jaïnist worden. Slachten is nooit een pretje, aangezien het hart altijd moet blijven kloppen op het moment dat de keel doorgesneden wordt, omdat dit ervoor zorgt dat het beest verbloedt. Dat kun je wel opleuken met een dansje, een gebedje, bloemetjes, inslaan van de schedel, of wat dan ook, maar het blijft ongezellig en een (korte) lijdensweg voor zo'n beest.
Bij ritueel slachten moet het hart blijven kloppen, bij de moderne methoden is dat zelfs niet het geval. Ik heb eerder in dit topic al uitgelegd hoe het bij varkens gaat.
I'll sing you a lullaby.
pi_68080569
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:09 schreef Lemmeb het volgende:

Laat dit soort lui maar joh. Ze weten niks.
Of zouden ze het niet willen weten
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 16 april 2009 @ 18:21:17 #284
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68080658
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:18 schreef xenobinol het volgende:
Bij ritueel slachten moet het hart blijven kloppen, bij de moderne methoden is dat zelfs niet het geval. Ik heb eerder in dit topic al uitgelegd hoe het bij varkens gaat.
Ik dacht dat bij een koe slechts de buitenste hersenen geraakt worden en niet de hersenstam zodat het hart nog even blijft kloppen, of is dat tegenwoordig anders (dan loop ik achter namelijk). Op zich is dat goed bij varkens, maar niet worden toch niet ritueel geslacht.
  donderdag 16 april 2009 @ 18:22:19 #285
45206 Pietverdriet
pi_68080702
Lammetjes die Halal geslacht worden hebben lekker buiten in de wei gestaan, bij mama. en na een tijdje worden ze dan geslacht. Die beesten hebben het over het geheel heel veel fijner dan Varkens of kippen, of de meeste goudvissen of cavia's die in kinderhanden terechtkomen....
  donderdag 16 april 2009 @ 18:24:35 #286
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68080789
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Lammetjes die Halal geslacht worden hebben lekker buiten in de wei gestaan, bij mama. en na een tijdje worden ze dan geslacht.
Volgens mij geldt dit voor alle lammetjes die in Nederland geslacht worden.
  donderdag 16 april 2009 @ 18:27:16 #287
45206 Pietverdriet
pi_68080897
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:24 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Klopt.
Maar lamsvlees bij de keurslager is veel duurder dan de Halal slager, om van de biologische slager niet te spreken.
pi_68080903
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:24 schreef Lemmeb het volgende:

Tenzij ze door de boer met zijn kaplaarzen zijn bezoedeld
I'll sing you a lullaby.
pi_68080992
quote:
Op woensdag 8 april 2009 22:23 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
bonuskaart

ah weet alles
  donderdag 16 april 2009 @ 18:32:24 #290
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68081080
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar lamsvlees bij de keurslager is veel duurder dan de Halal slager, om van de biologische slager niet te spreken.
Voor biologisch vlees moet het beest, naast de huisvesting, toch ook biologisch voedsel krijgen e.d.?
  donderdag 16 april 2009 @ 18:32:44 #291
45206 Pietverdriet
pi_68081088
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:27 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Tenzij ze door de boer met zijn kaplaarzen zijn bezoedeld
Een agrarisch Agnaphil
  donderdag 16 april 2009 @ 18:35:31 #292
45206 Pietverdriet
pi_68081191
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:32 schreef Iblis het volgende:

[..]

Voor biologisch vlees moet het beest, naast de huisvesting, toch ook biologisch voedsel krijgen e.d.?
Gewone lammetjes staan in de wei en eten gras en andere planten die daar groeien, wat is de meerwaarde van een biolam? Dat er geen kunstmest op de wei wordt gestrooid? Dat is in de meeste gevallen sowieso niet het geval, door de stikstof in de neerslag is er zelfs op arme gronden vergrassing. Als je in NL nog arme grond wilt moet je het eigenlijk maken.
pi_68081234
quote:

[..]

Klopt.
Wat ik zei dus. Anderhalve pagina geleden
hier kommt die Sonne!
alias Idril-2, alias anneVi
pi_68081339
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:21 schreef Iblis het volgende:

Ik dacht dat bij een koe slechts de buitenste hersenen geraakt worden en niet de hersenstam zodat het hart nog even blijft kloppen, of is dat tegenwoordig anders (dan loop ik achter namelijk). Op zich is dat goed bij varkens, maar niet worden toch niet ritueel geslacht.
Je hebt gelijk, bij koeien die met een schietmasker worden gedood blijft het hart nog een tijd bloeden.
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 16 april 2009 @ 18:40:30 #295
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68081369
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:36 schreef anne_Chris het volgende:

[..]

Wat ik zei dus. Anderhalve pagina geleden
En min of meer ook wat ik hier en hier zeg.
  donderdag 16 april 2009 @ 18:40:39 #296
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68081375
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Gewone lammetjes staan in de wei en eten gras en andere planten die daar groeien, wat is de meerwaarde van een biolam? Dat er geen kunstmest op de wei wordt gestrooid? Dat is in de meeste gevallen sowieso niet het geval, door de stikstof in de neerslag is er zelfs op arme gronden vergrassing. Als je in NL nog arme grond wilt moet je het eigenlijk maken.
Ik heb geen idee, maar weet wel dat de certificering dat biologische boer een tamelijk grote bureaucratie met zich meebrengt. Iemand die kippen houdt met veel ruimte e.d. maar niet alle zaken qua voeding voor elkaar heeft kan op z'n eieren ook al snel 'legbatterij' stempelen. Scharrelkippenvlees heeft ook weer andere eisen dan scharrelkippeneieren, de laatste zijn minder streng (volg jij het nog?).

En dat speelt natuurlijk bij die biologische slager ook mee, die moet alles gecertificeerd, gestempeld en aangetoond hebben, wat geld, moeite en energie kost, wat zich ook in de prijs vertaalt. Dit terwijl het, m.i. wezenlijkste gewoon is dat die dieren buiten lopen. (Idem met koeien, varkens).
pi_68081488
Laat al die mensen die tegen Halal en voor zogenaamd diervriendelijk slachten gewoon zelf een slachterij beginnen.

Kunnen ze het dier al liefkozend en strelend een kogel door de kop jagen en dat vlees eten.

Mij maakt het geen ene flikker uit, desnoods snijden ze dat beest z'n nek door met een stomp mes, zolang ik maar weet dat hij/zij een goed leven heeft gehad.

Maar misschien kunnen we ons nu even druk maken over palingen, haringen, snoekbaars. zalm, forel en andere vissoorten? Die kunnen ook best een kutjeugd hebben gehad en vier-vijf uur hulpeloos met je kieuwen in een net hangen is écht niet prettig
pi_68081584
vissen voelen geen pijn!!1
  Moderator donderdag 16 april 2009 @ 18:47:12 #299
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_68081593
quote:

[..]

Klopt.
Dit is niet helemaal zuiver. Je beweerde eerst "Lammetjes die halal geslacht worden, hebben lekker in de wei gestaan". Daarmee suggererend dat dit niet geldt voor niet Halal-geslachte lammeren. De kosten zijn weer een heel ander argument.
  donderdag 16 april 2009 @ 18:47:44 #300
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68081614
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:43 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Laat al die mensen die tegen Halal en voor zogenaamd diervriendelijk slachten gewoon zelf een slachterij beginnen.

Kunnen ze het dier al liefkozend en strelend een kogel door de kop jagen en dat vlees eten.
Wat een onzin. De normale manier van slachten is al dieronvriendelijk genoeg, maar daar hoor je me verder niet over. Het gaat mij erom waarom je überhaupt met dat halalslachten zou beginnen als het in de praktijk geen enkele meerwaarde heeft, ook niet voor het dier, en het uiteindelijk alleen maar nog dieronvriendelijker is door de middeleeuwse manier van slachten.
quote:
Mij maakt het geen ene flikker uit, desnoods snijden ze dat beest z'n nek door met een stomp mes, zolang ik maar weet dat hij/zij een goed leven heeft gehad.
Achja. Het verbaast me dat je überhaupt nog een mes gebruikt. Je kunt het beest ook gewoon vasthouden en doodschoppen met een paar kisten aan je poten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')