http://www.telegraaf.nl/b(...)halal_voedsel__.htmlquote:Ook niet-moslims aan halal voedsel
AMSTERDAM - Halal voedsel mag dan speciaal voor moslims worden gemaakt
Dit constateert voedingsmiddelenbedrijf Mekkafood dat inmiddels dertig diepvriesproducten volgens deze traditie maakt. Halal staat voor rein vlees van reine dieren die op rituele wijze, volgens de islamitische traditie zijn geslacht. Mekkafood heeft net een nieuw productiecomplex in Venlo geopend. Daarnaast produceert het al sinds 1993 naast het hoofdkantoor in Nettetal-Kaldenkirchen.
Maar dan heb ik zo weer honger. Na een lekker stukje vlees is dat minder.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:24 schreef Tiesemans het volgende:
Laat ik mij liever het gezever van Wilders door mijn strot douwen !
Dat mag. Je zal alleen niets verkopen.quote:Halal voedsel bij de Appie weer een stapje verder in de Islamisering van Nederland !
Help me herinneren dat ik morgen gezegende karbonade aan de man ga brengen in Saudi Arabië !
Onzin, het is niet waarquote:Op woensdag 8 april 2009 22:27 schreef DikVoormekaar het volgende:
Halal , waarin het vlees van dieren die op een barbaarse wijze worden geslacht.
Het is toch gewoon een vorm van marktwerking? Vraag - aanbod.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:24 schreef Tiesemans het volgende:
Laat ik mij liever het gezever van Wilders door mijn strot duwen !
Halal voedsel bij de Appie weer een stapje verder in de Islamisering van Nederland !
Help me herinneren dat ik morgen gezegende karbonade aan de man ga brengen in Saudi Arabië !
quote:Op woensdag 8 april 2009 22:28 schreef Meki het volgende:
[..]
Onzin, het is niet waar
het is juist de beste methode waar de dier innerlijk geen pijn lijdt.
Daarvoor heb ik zo een mooie nee-nee sticker, beetje jammer dat ze vaak die sticker niet begrijpen en het er toch in flikkeren maargoed..quote:Op woensdag 8 april 2009 22:30 schreef cheqy het volgende:
Ik mijd juist halal bagger.
Zelfs folders van pizzeria's en dergelijke waar '100% halal' op staat verdwijnen linea recta in de vuilnisbak.
Sinds wanneer is varkensvlees halal?quote:Op woensdag 8 april 2009 22:26 schreef NJ het volgende:
[..]
Maar dan heb ik zo weer honger. Na een lekker stukje vlees is dat minder.
[..]
Dat mag. Je zal alleen niets verkopen.
En hoezo is Halal voedsel nou weer islamisering van Nederland? De shoarma is over het algemeen ook Halal, dat vind ik toch wel een verrijking van de Nederlandse eetcultuur. Zeker na het stappen.
Je hebt ook kipshoarma dacht ik.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:35 schreef swollywood het volgende:
[..]
Sinds wanneer is varkensvlees halal?
Ja, en shoarma is ook echt varkensvleesquote:Op woensdag 8 april 2009 22:35 schreef swollywood het volgende:
[..]
Sinds wanneer is varkensvlees halal?
Ook ja, maar het is meestal varkensvlees. Alleen joden en moslims krijgen bij een shoarmazaak standaard lamsvlees. Ik hoorde een keer van een Ajax-fan die een davidsster aan een kettinkje heeft, dat hem altijd gevraagd wordt of ie lamsvlees wil.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:36 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Je hebt ook kipshoarma dacht ik.
Bron: Wikipediaquote:Hoewel shoarma vooral uit de eetcultuur van islamitische landen stamt, wordt in Nederland vooral varkensvlees gebruikt ter bereiding van shoarma. De redenen hiervoor zijn waarschijnlijk de lagere kosten en de voorkeur van veel Nederlanders voor varkensvlees, in plaats van lamsvlees.
Om eerlijk te zijn interesseert het me weinig hoe m'n voedsel is klaargemaakt. Die Islamitische jankerds zouden daar ook niet zo moeilijk over moeten doen en blij moeten wezen dat ze te eten hebben.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:36 schreef LXIV het volgende:
Als ik mag kiezen tussen kosher of halal voedsel en ander voedsel kies ook ook halal.
Ja wat je in de winkel koopt is vaak varken.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:39 schreef swollywood het volgende:
[..]
Ook ja, maar het is meestal varkensvlees. Alleen joden en moslims krijgen bij een shoarmazaak standaard lamsvlees. Ik hoorde een keer van een Ajax-fan die een davidsster aan een kettinkje heeft dat hem altijd gevraagd wordt of ie lamsvlees wil.
[..]
Bron: Wikipedia
Daar hebben we het eerder over gehad hè: Hannover Universiteit: Islamitisch slachten de beste manierquote:Op woensdag 8 april 2009 22:28 schreef Meki het volgende:
[..]
Onzin, het is niet waar
quote:Op woensdag 8 april 2009 22:36 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Je hebt ook kipshoarma dacht ik.
Klopt, maar ook van pijn en innerlijke leed.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:40 schreef Iblis het volgende:
[..]
Daar hebben we het eerder over gehad hè: Hannover Universiteit: Islamitisch slachten de beste manier
En de conclusie die jij trekt is niet helemaal gerechtvaardigd op basis van dat onderzoek uit 1978.
Ja, want dat registreer je heel gemakkelijk bij dieren natuurlijk.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:41 schreef Meki het volgende:
[..]
Klopt, maar ook van pijn en innerlijke leed.
k ik zal de ober vragen om over je eten heen te pissen in de keuken.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:39 schreef Frasier het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn interesseert het me weinig hoe m'n voedsel is klaargemaakt.
Weetje, ik vind het alle 2 prima. Ik hoef het alleen niet te doen of te zien (ja, hypocriet ik weet het). Verder koop ik gewoon wat het goedkoopst is, dus dat zal dan wel niet halal zijn, omdat de vraag daarnaar nou eenmaal momenteel nog kleiner is.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:48 schreef Meh7 het volgende:
Dus het is geen probleem om massaal kippen te "kweken" en te laten leven in overvolle schuren, maar de manier waarop ze het leven ontnomen wordt is bezwaarlijk?
Als je zoveel van dieren houdt kan je ook vegetarisch eten, kan je tegenwoordig prima alle voedingsstoffen binnen mee krijgen. Dat helpt dieren meer dan janken over halal voedsel.
Dat gezeik over diertjes met halalvlees is net zo nep als dat gezeik over hygiene bij dat mens met die boer'n kini in Almeleu.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:48 schreef Meh7 het volgende:
Dus het is geen probleem om massaal kippen te "kweken" en te laten leven in overvolle schuren, maar de manier waarop ze het leven ontnomen wordt is bezwaarlijk?
Als je zoveel van dieren houdt kan je ook vegetarisch eten, kan je tegenwoordig prima alle voedingsstoffen binnen mee krijgen. Dat helpt dieren meer dan janken over halal voedsel.
lammetjesneukers ...quote:Op woensdag 8 april 2009 22:52 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
[..]
Ow weet ik veel, ik eet het toch nooit. Zitten altijd van die vieze stukjes in.
Het is beide een probleem natuurlijk; niet dat Halal slachten per se slecht is, maar Meki draagt altijd nog al ongenuanceerd, vanuit ideologisch, vermeende voordelen uit die niet bewezen zijn. De vermeende nadelen ook niet.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:48 schreef Meh7 het volgende:
Koeien krijgen vanalles wat ze van nature niet eten, ook soja en maïs. Ooit een koe in een maïsveld aan de kolven zien knabbelen? Maar alles om maximale vlees en melkproductie te krijgen.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:54 schreef LXIV het volgende:
Wat ik walgelijk vind is wanneer de mensen dieren via mengvoeders hun eigen soort laten kaniballiseren. Zeker wanneer het oorspronkelijk vegetarische dieren als koeien betreft. Wat mij betreft wordt dat ook als Haram beschouwd.
Gelukkig wordt de mens dan meteen gestraft met gekke koeienziekte.
Ik snij persoonlijk de kop van die beesten af, I WANT MY CHICKEN!quote:Op woensdag 8 april 2009 22:48 schreef Meh7 het volgende:
Kip het meest veelzijdige stukje vlees, kip! (Ik eet er ook geen kip minder door)quote:Op woensdag 8 april 2009 22:57 schreef DirkZz het volgende:
[..]
Ik snij persoonlijk de kop van die beesten af, I WANT MY CHICKEN!
Jij bent echt een stoere knul hè? Maar vind je niet dat dat net zoiets is als zeggen ‘ik schop persoonlijk dat kindje aan het werk, ik wil m'n sportschoenen?’ Je kunt toch ook proberen de omstandigheden voor de kippen (en de werknemers van Nike) te verbeteren.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:57 schreef DirkZz het volgende:
Ik snij persoonlijk de kop van die beesten af, I WANT MY CHICKEN!
Jij bent zo`n bleer kind uit het westen die het allemaal heel zielig vind, en dieren met mensen gaat vergelijken.quote:Op woensdag 8 april 2009 23:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Jij bent echt een stoere knul hè? Maar vind je niet dat dat net zoiets is als zeggen ‘ik schop persoonlijk dat kindje aan het werk, ik wil m'n sportschoenen?’ Je kunt toch ook proberen de omstandigheden voor de kippen (en de werknemers van Nike) te verbeteren.
Elke dag vlees op tafel, dat is wat men wil. Tegelijkertijd moet het ook nog goedkoop zijn. Bekijk even het filmpje wat ik heb gepost anders, die kippen hebben helemaal geen leven. Het is eigenlijk gewoon massaproductie.quote:Op woensdag 8 april 2009 23:00 schreef DikVoormekaar het volgende:
Dus Nederlanders smullen meer van beesten die op gruwelijke wijze op een met veel dierenleed gepaard gaande manier geslacht worden.
Mag ik even het kostbakje?
Hoeveel bewijs is er nu echt voor dat dit een gruwelijke wijze is, die met veel dierenleed gepaard gaat? Bij gewoon vlees wordt de koe met een slagpin op het hoofd geslagen, zodat de hersenschors e.d. kapot gaat, en de koe bewusteloos raakt, de primaire functies, die in de hersenstam geregeld worden, blijven echter in tact. Dit is nodig, omdat het beest nog moet verbloeden, als het opgehangen wordt, moet het hart nog even blijven kloppen.quote:Op woensdag 8 april 2009 23:00 schreef DikVoormekaar het volgende:
Dus Nederlanders smullen meer van beesten die op gruwelijke wijze op een met veel dierenleed gepaard gaande manier geslacht worden.
Sinds wanneer? Er staat toch wel tamelijk duidelijk in de Bijbel dat geen voedsel meer onrein is.quote:Veel Christenen weigeren halal vlees te eten want volgens hen is dat vlees gewijd aan de Duivel.
Nee, dat is het hoofdpunt niet, het punt is dat er meer mogelijkheden zijn, waaronder de omstandigheden veranderen. Verder eet ik geen varkenshaasjes.quote:Op woensdag 8 april 2009 23:02 schreef DirkZz het volgende:
Jij bent zo`n bleer kind uit het westen die het allemaal heel zielig vind, en dieren met mensen gaat vergelijken.
Maar ondertussen wel lekker genieten van je varkenshaasje?
Maar mais vind ik toch net even wat natuurlijker dan de vermalen resten van hun ouders.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:56 schreef Iblis het volgende:
[..]
Koeien krijgen vanalles wat ze van nature niet eten, ook soja en maïs. Ooit een koe in een maïsveld aan de kolven zien knabbelen? Maar alles om maximale vlees en melkproductie te krijgen.
Nou ik ben dan een type die het allemaal niks uitmaakt, of het nou halal vlees is, of gewoon vlees ik eet het.quote:Op woensdag 8 april 2009 23:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, dat is het hoofdpunt niet, het punt is dat er meer mogelijkheden zijn, waaronder de omstandigheden veranderen. Verder eet ik geen varkenshaasjes.
Ze verteren het niet zo goed, maar dat wordt met behulp van andere additieven en medicijnen weer geregeld. Koeien hebben ook heel erg diarree-achtige ontlasting (continu eigenlijk), vanwege het voedsel. Natuurlijk, het is plantaardig voedsel, maar het is wel voldoende onnatuurlijk dat het spijsverteringsstelsel er heel veel moeite mee heeft.quote:Op woensdag 8 april 2009 23:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar mais vind ik toch net even wat natuurlijker dan de vermalen resten van hun ouders.
quote:Op woensdag 8 april 2009 23:23 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ze verteren het niet zo goed, maar dat wordt met behulp van andere additieven en medicijnen weer geregeld. Koeien hebben ook heel erg diarree-achtige ontlasting (continu eigenlijk), vanwege het voedsel. Natuurlijk, het is plantaardig voedsel, maar het is wel voldoende onnatuurlijk dat het spijsverteringsstelsel er heel veel moeite mee heeft.
Koeien krijgen in Nederland bijvoorbeeld gezamenlijk zo'n 500 ton antibiotica, per jaar, preventief. O.a. om tepelzweren tegen te gaan. Zoveel dat er angst onstaat dat dit resistentie in de hand werkt.quote:Op woensdag 8 april 2009 23:25 schreef DirkZz het volgende:
Ja de koeien hier worden constant volgedrukt met pillen en middeltjes.
Lul toch niet zo dom man, als je niet eens weet hoe het echt gaat.
Dat klopt wel inderdaad, maar het is niet zo dat ze elke dag volgepompt worden zoals jij impliceert.quote:Op woensdag 8 april 2009 23:28 schreef Iblis het volgende:
[..]
Koeien krijgen in Nederland bijvoorbeeld gezamenlijk zo'n 500 ton antibiotica, per jaar, preventief. O.a. om tepelzweren tegen te gaan. Zoveel dat er angst onstaat dat dit resistentie in de hand werkt.
De koeien van de biologische en de biologisch-dynamische landbouw en voeding juist niet.quote:Op woensdag 8 april 2009 23:28 schreef Iblis het volgende:
[..]
Koeien krijgen in Nederland bijvoorbeeld gezamenlijk zo'n 500 ton antibiotica, per jaar, preventief. O.a. om tepelzweren tegen te gaan. Zoveel dat er angst onstaat dat dit resistentie in de hand werkt.
quote:Op woensdag 8 april 2009 22:28 schreef Meki het volgende:
[..]
Onzin, het is niet waar
Idd en helaas heeft het ook een voordeel want er word door die slappe ongezonde koeienstront meer methaan gas gecreëerd en we weten wat ze daar mee willen..quote:Op woensdag 8 april 2009 23:23 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ze verteren het niet zo goed, maar dat wordt met behulp van andere additieven en medicijnen weer geregeld. Koeien hebben ook heel erg diarree-achtige ontlasting (continu eigenlijk), vanwege het voedsel. Natuurlijk, het is plantaardig voedsel, maar het is wel voldoende onnatuurlijk dat het spijsverteringsstelsel er heel veel moeite mee heeft.
Precies, de beesten voelen er helemaal niets vanquote:Op woensdag 8 april 2009 22:28 schreef Meki het volgende:
[..]
Onzin, het is niet waar
En de beste manier van dineren is met een stukje vlees.quote:Op donderdag 9 april 2009 02:12 schreef Heiden het volgende:
De beste manier van slachten is niet slachten.
Nee dankje.quote:Op donderdag 9 april 2009 02:23 schreef Picchia het volgende:
[..]
En de beste manier van dineren is met een stukje vlees.
Het lijkt het mij nogal stug dat er bij ieder geslacht dier een tekst wordt opgelezen. Miljoenensteden in het midden-oosten kanen teveel vlees om dat allemaal zo te kunnen doen?quote:Op donderdag 9 april 2009 10:58 schreef Elfletterig het volgende:
Als ik het omgekeerde zou doen en zou weigeren om vlees te eten dat door moslims werd geslacht, zou ik onmiddellijk (en terecht) van discriminatie worden beticht.
We hadden voorheen wel meer fratsen niet, daar doe je ook niet moeilijk over, of misschien wel, maar dat is niet zo'n item. Als mensen halal willen kanen, dan zie ik niet in waarom dat niet zou mogen. Als mensen een hoofddoek wensen, ga rustig je gang (mijn moeder deed het veertig jaar geleden ook nog). Als mensen gewoon zichzelf willen zijn, wat is het fucking probleem voor jou? Ze vragen toch niets van jou, ze kosten je niets extra, ze leveren veelal een bijdrage aan de economie, ze zijn hier naar toe gehaald omdat sommigen ze schijnbaar nodig hadden. 98-99 procent van die mensen willen gewoon blij, vrolijk en gelukkig zijn.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:15 schreef Suko het volgende:
Wij hadden voorheen al die fratsen niet, Men kocht vlees bij de slager en naderhand, indien aanwezig, bij de supermarkt. Ik hoefde nergens op te letten, Nou ja, we hopen wel dat het vee netjes behandelt wordt natuurlijk. Punt is, dat er van alles aangepast moet (lijkt) worden. Men denkt er recht op te hebben, op halalvlees e.d. ik ben moslim tenslotte, ik heb recht op, vul zelf maar in. Kan dat niet dan discrimineert u mij. Het wordt een beetje de omgekeerde wereld, begrijpt u wel. Als u hier niet vindt wat uw leven prettig maakt, of uw brengt het land van oorsprong met beetje met u mee, dan bent u verkeerd bezig. Dan wilt U eigenlijk hier helemaal niet zijn, als het ware. De oplossing, er zijn landen waar ze allemaal die dingen doen die bij uw levenswijze passen, waar u zich prettig voelt, geen speciale aanpassingen nodig, niets van dat al. Ik begrijp dus niet wat u hier doet, echt niet, ik zal nooit in een land willen wonen waar ze mijn levenswijze niet hanteren. En dat is het hele eieren eten. Gaan wonen om de dingen naar je hand te zetten, DAT is imo de hele opzet en niet anders!
De gemiddelde shoarma-vreetschuur serveert varkensvlees. Da's goedkoper.quote:Op woensdag 8 april 2009 23:10 schreef Nielsch het volgende:
Compleet uitgaand Nederland vreet halalvlees na een avond bier tikken, maar als het dan in de supermarkt ligt schreeuwen ze moord en brand en Wilders help ons!![]()
Waarom moeten dieren lijden als/voor ze worden geslacht? Daardoor wordt het echt niet lekkerder. Wat een rare gedachte.quote:Op woensdag 8 april 2009 23:50 schreef HarryP het volgende:
Maar wat is er mis met een lekker stukje vlees waar dieren extra voor hebben geleden?
Je de overheid en haar regelgeving als een "hogere macht" kunnen zien? Die bepaald ook dat een dier op een bepaalde manier geslacht moet worden.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:30 schreef Gert het volgende:
[..]
Dat een dier op een bepaalde manier geslacht zou moeten worden omdat een hogere macht ons dit zou opdragen, klinkt voor mij volslagen absurd. Bizar eigenlijk, dat volwassen mensen zich met dat soort kolder bezig houden.
Ja, ze willen opeens andere dingen dan jou. Dat kan niet de bedoeling wezen natuurlijk.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:15 schreef Suko het volgende:
Wij hadden voorheen al die fratsen niet, Men kocht vlees bij de slager en naderhand, indien aanwezig, bij de supermarkt. Ik hoefde nergens op te letten, Nou ja, we hopen wel dat het vee netjes behandelt wordt natuurlijk. Punt is, dat er van alles aangepast moet (lijkt) worden. Men denkt er recht op te hebben, op halalvlees e.d. ik ben moslim tenslotte, ik heb recht op, vul zelf maar in. Kan dat niet dan discrimineert u mij. Het wordt een beetje de omgekeerde wereld, begrijpt u wel. Als u hier niet vindt wat uw leven prettig maakt, of uw brengt het land van oorsprong met beetje met u mee, dan bent u verkeerd bezig. Dan wilt U eigenlijk hier helemaal niet zijn, als het ware. De oplossing, er zijn landen waar ze allemaal die dingen doen die bij uw levenswijze passen, waar u zich prettig voelt, geen speciale aanpassingen nodig, niets van dat al. Ik begrijp dus niet wat u hier doet, echt niet, ik zal nooit in een land willen wonen waar ze mijn levenswijze niet hanteren. En dat is het hele eieren eten. Gaan wonen om de dingen naar je hand te zetten, DAT is imo de hele opzet en niet anders!
Kul, verreweg het merendeel van al die mensen werkt, draagt bij aan de economie. Als er speciale voorzieningen zijn, dan hebben ze die inmiddels zelf wel ruimschoots opgebracht.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:38 schreef Suko het volgende:
Zij leveren vrijwel geen bijdrage aan de economie, dat kost alleen maar, Bakken vol met geld. ik zou dat wel eens in cijfers uitgedrukt willen zien. Al die speciale voorzieningen kosten geld, ook aan hulpverlening, opvang, coaching, roept u maar. Vrijwel niets krijgen we daarvoor terug. Landvulling zeg ik maar, anders is het niet. Besides, als je het in eigen land goed hebt dan kom je hier helemaal niet, dus het puikje uit die samenleving hoeven we hier niet te verwachten, helaas. En zelf weten qua doen en laten, laat me niet lachen.Vraag dat eens aan een homo, vraag dat eens mij, als ik wil zonnen op het kutstrandje vlakbij huis, niet meer mogelijk. Vraag eens wat wij aan vrijheden hebben moeten opgeven! Fucking inleveren is het en dat moet maar eens gestopt worden, niet door een Wilders, maar door reguliere partijen, almeer mensen uiten hun ongenoegen. Zal tijd worden.
"Zij"?quote:Op donderdag 9 april 2009 11:38 schreef Suko het volgende:
Zij leveren vrijwel geen bijdrage aan de economie, dat kost alleen maar, Bakken vol met geld. ik zou dat wel eens in cijfers uitgedrukt willen zien.
Ja, en hoe weten ze dat dan?quote:Dit constateert voedingsmiddelenbedrijf Mekkafood
De islamitische slager nu niet meer. Als supermarkten halal voer gaan verkopen, gaan die slagers over de kop en hoppa, enkeltje ww gevolgd door bijstand.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:42 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Kul, verreweg het merendeel van al die mensen werkt, draagt bij aan de economie
Mensen zoals ik kopen de frituur van Mekka food omdat er geen varkensvlees in zit. Als ik daar teveel van vreet krijg ik rode plekken op mijn gezicht...quote:Op donderdag 9 april 2009 12:31 schreef Zelva het volgende:
Kopen die mensen het omdat het halal is, of omdat het makkelijk vlees uit de diepvries is?
Inderdaad.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:22 schreef OldJeller het volgende:
Waarom voelen mensen zich opeens bedreigd of staan ze op hun achterste poten bij het lezen van dergelijk nieuws?
Zijn jullie bekend met marktwerking? Was je ook zo huiverig toen er rijst in de schappen kwam?
Van die fijne bonuskaart die 'heel handig is voor de aanbiedingen'quote:
Dat heb ik nu met die Wilders hype, anaal nemen die knakker, een halal worst d'r in en gewoon afvoerenquote:Op donderdag 9 april 2009 12:44 schreef Keltie het volgende:
Ik begin een beetje "multiculti en het gezeik wat het allemaal meebrengt" moe te worden...
quote:Op donderdag 9 april 2009 12:48 schreef Lemmeb het volgende:
Dat halal-slachten is toch wel één van de gruwelijkste manieren om een beest aan z'n eind te brengen. Verder heb ik niks tegen halalvoer.
Helemaal mee eens. Maar behalve gevaarlijk slachtafval als hersenen, bleek er nog veel meer griezelige meuk door dierenvoer te gaan. Tot chemisch afval aan toe!quote:Op woensdag 8 april 2009 22:54 schreef LXIV het volgende:
Wat ik walgelijk vind is wanneer de mensen dieren via mengvoeders hun eigen soort laten kaniballiseren. Zeker wanneer het oorspronkelijk vegetarische dieren als koeien betreft. Wat mij betreft wordt dat ook als Haram beschouwd.
Gelukkig wordt de mens dan meteen gestraft met gekke koeienziekte.
Allebei. Ik heb er een keer naast gestaan en ik heb ook met eigen ogen gezien hoe runderen volgens conventionele methoden geslacht worden. Een wereld van verschil. De meest dieronvriendelijke toestanden ontstaan wanneer het slachten niet helemaal in één keer goedgaat, en dat gebeurt in de praktijk helaas nog weleens. Met de conventionele methoden is dat vrij simpel op te lossen, maar met dat halalslachten wordt dat een nogal bloedering en pijnlijk drama.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:49 schreef Iblis het volgende:
[..]
Gruwelijk om te zien, gruwelijk voor het beest
quote:Op donderdag 9 april 2009 13:11 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Allebei. Ik heb er een keer naast gestaan en ik heb ook met eigen ogen gezien hoe runderen volgens conventionele methoden geslacht worden. Een wereld van verschil. De meest dieronvriendelijke toestanden ontstaan wanneer het slachten niet helemaal in één keer goedgaat, en dat gebeurt in de praktijk helaas nog weleens. Met de conventionele methoden is dat vrij simpel op te lossen, maar met dat halalslachten wordt dat een nogal bloedering en pijnlijk drama.
Gevoel dus.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:49 schreef Iblis het volgende:
[..]
Gruwelijk om te zien, gruwelijk voor het beest, en indien dat laatste, volgens wetenschappers of volgens jouw gevoel?
keel afsnijden is anders zeer effectief en snelquote:Op donderdag 9 april 2009 13:11 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Allebei. Ik heb er een keer naast gestaan en ik heb ook met eigen ogen gezien hoe runderen volgens conventionele methoden geslacht worden. Een wereld van verschil. De meest dieronvriendelijke toestanden ontstaan wanneer het slachten niet helemaal in één keer goedgaat, en dat gebeurt in de praktijk helaas nog weleens. Met de conventionele methoden is dat vrij simpel op te lossen, maar met dat halalslachten wordt dat een nogal bloedering en pijnlijk drama.
Zal ik anders jouw strot eens doorsnijden, zonder dat je meteen dood bent? Wil je weten hoe dat voelt? Ik heb daar nog wel ergens een filmpje van, hoe gevoelig dat is.quote:
Je bent binnen een paar tellen bewusteloos, het is een stuk praktischer dan electrocuteren waarbij veel meer mis kan gaan door alle variabelen die erbij komen te kijken.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:26 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Zal ik anders jouw strot eens doorsnijden, zonder dat je meteen dood bent? Wil je weten hoe dat voelt? Ik heb daar nog wel ergens een filmpje van, hoe gevoelig dat is.
Als het goed gebeurt wel ja. Probleem is alleen dat het niet altijd goed gaat, zoals ik hierboven ook al aangaf.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:26 schreef Ps2K het volgende:
[..]
keel afsnijden is anders zeer effectief en snel
Alleen als de uitvoering perfect is.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:28 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Je bent binnen een paar tellen bewusteloos
Jij denkt dat runderen door middel van electrocutie worden doodgemaakt? Dat gaat met een pin die door hun hersenen wordt geschoten.quote:het is een stuk praktischer dan electrocuteren waarbij veel meer mis kan gaan door alle variabelen die erbij komen te kijken.
Gaat dat niet bijna hetzelfde in z'n werk?quote:
Ophangen aan de achterpoten, scherp mes pakken en rondom de kaak snijden, paar minuutjes wachten en in de centrifuge ding ermee. Echt dat valt bijna niet te verkloten.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:32 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Alleen als de uitvoering perfect is.
[..]
Koosjer vlees bestaat idd al heel lang in Nederland. AH verkoopt (verkocht?) dit ook.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:34 schreef Meh7 het volgende:
Lemmeb, wat vind je van kosjer slachten?
Beter vlees ? het heeft allemaal hetzelfde bestaan gehad behalve dat het dier op zijn einde op een stereotypische manier is geslacht die je alleen in flauwe satanische horror films ziet.quote:Op donderdag 9 april 2009 08:17 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ik haal m'n vlees sinds 1985 bij de Islamitische slagerij. Beter vlees, betere prijs.
Al deed m'n moeder de boodschappen tot pak 'm beet 1996.
Wat heeft het feit dat producenten voldoen aan de vraag in de markt in vredesnaam te maken met aparte zwemles?quote:Op donderdag 9 april 2009 10:40 schreef Suko het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom wij Halal-vlees moeten eten. Ik ben geen moslima. Ik snap al die maatregelen ook niet voor de moslims, zoals een Imam in het leger, specilale lessen voor agenten in Marokko etc etc. Apart onderwijs, zwemmen, fietsen, toneel en naaien en nog veel meer, apart dus. Ik snap any maatregel niet voor moslims eigenlijk. Waarom moet dat allemaal? U woont hier, leuk hoor, echt waar. Maar verwacht niet dat wij met u meedoen. Ik ga ook niet naar de kerk tenslotte. Ik geloof niet namelijk. U bent hier omdat U Nederland een leuk land vindt, toch? U doet maar met ons mee en geloven doen we thuis, OK? Right!
Beter vlees dan bij de meeste Nederlandse slagerijen, en al helemaal beter dan bij de supermarkt.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:43 schreef Heiden het volgende:
[..]
Beter vlees ? het heeft allemaal hetzelfde bestaan gehad behalve dat het dier op zijn einde op een stereotypische manier is geslacht die je alleen in flauwe satanische horror films ziet.
Concreet komt het erop neer dat zowel de joodse als de islamitische manier van slachten een ongelofelijk wrede manier is om een dier te doden. Het dier moet immers zolang mogelijk bij bewustzijn blijven (dus geen verdoving) en het moet 'leegbloeden door hartpulsatie'. Het kan soms zelfs 2 minuten duren voordat de dieren hun bewustzijn verliezen! Dit resulteert in onnoemelijk veel dierenleed, en dat enkel omwille van godsdienstige privileges. Dierenrechtenorganisaties (die bij multicul-gruwelen doorgaans een oogje dichtknijpen) besteden er nauwelijks aandacht aan. Zeer onterecht! Ritueel slachten zou verboden moeten worden. En ook de import van koosjer- en halal-vlees zou aan banden moeten worden gelegd.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:26 schreef Ps2K het volgende:
[..]
keel afsnijden is anders zeer effectief en snel
Toen ik erbij stond (wel 20 jaar geleden) gebeurde het gewoon terwijl de runderen overeind stonden. Vervolgens was één zo'n stier niet meteen dood en begon hij boeroepend en gorgelend door de slachterij heen te banjeren. De slachters stonden er maar een beetje bij te lachen, maar dat is vaak dan ook tuig van de onderste plank ook.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:38 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Ophangen aan de achterpoten, scherp mes pakken en rondom de kaak snijden, paar minuutjes wachten en in de centrifuge ding ermee. Echt dat valt bijna niet te verkloten.
Wat jij leuk vindt hoef ik niet leuk te vinden. Noch andersom. Bovendien HOEF je het niet te snappen en sowieso MOET je helemaal niks eten.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:40 schreef Suko het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom wij Halal-vlees moeten eten. Ik ben geen moslima. Ik snap al die maatregelen ook niet voor de moslims, zoals een Imam in het leger, specilale lessen voor agenten in Marokko etc etc. Apart onderwijs, zwemmen, fietsen, toneel en naaien en nog veel meer, apart dus. Ik snap any maatregel niet voor moslims eigenlijk. Waarom moet dat allemaal? U woont hier, leuk hoor, echt waar. Maar verwacht niet dat wij met u meedoen. Ik ga ook niet naar de kerk tenslotte. Ik geloof niet namelijk. U bent hier omdat U Nederland een leuk land vindt, toch? U doet maar met ons mee en geloven doen we thuis, OK? Right!
Hoe kan het vlees beter zijn ? behalve als je op extra pijn kickt, dan is het een mentale kick die je krijg en dan vraag ik je om hulp te zoeken.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:47 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Beter vlees dan bij de meeste Nederlandse slagerijen, en al helemaal beter dan bij de supermarkt.
Alles vlees is hetzelfde
Omdat Halal vlees ook het voortraject beslaat, that means dat het dier in een stressvrije omgeving dient te worden opgevoed.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:51 schreef Heiden het volgende:
[..]
Hoe kan het vlees beter zijn ? behalve als je op extra pijn kickt, dan is het een mentale kick die je krijg en dan vraag ik je om hulp te zoeken.
Volgens mij is dat geen verdoving maar zo'n pin die ze dat beest door de kop schieten.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:51 schreef damian5700 het volgende:
Filmpje: Let op dat na de verdoving de keel wordt doorgesneden en het dier dus ook leeg bloedt.
Oja, niet geschikt voor degenen met een zwakke maag.
De pin schieten is de verdoving.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:56 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Volgens mij is dat geen verdoving maar zo'n pin die ze dat beest door de kop schieten.
Het lijkt me dat je dan meteen (klinisch) dood bent, als je zo'n pin door je hersens krijgt. Dan is het imho dus wel meer dan een verdoving.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:57 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De pin schieten is de verdoving.
Het komt mij over alsof er toch gewoon weer sprake is van godsdienstwaanzin, waar, in dit geval, dieren nodeloos onder moeten lijden.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:38 schreef Lemmeb het volgende:
Maar waarom zou je beesten op deze manier doden als het ook op een (iets) betere manier kan? Om de kosten hoef je het in elk geval niet te laten.
Dat gebeurt in de praktijk ook gewoon. Dat hele halal-keurmerk is een lachertje.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:08 schreef Gia het volgende:
Als zo'n vleesbedrijf op gewoon vlees een stickertje "halal" zet, is er geen haan moslim die er naar kraait. Het toverwoord alleen is al voldoende.
Babi = varkenquote:Op donderdag 9 april 2009 13:49 schreef buachaille het volgende:
Om het erbij te eten daar heb ik niet zoveel moeite mee. Maakt mij niet uit of een koe halal of kaffur geslacht is (de koe waarschijnlijk wel).
Maar ik zou m'n babi pangang toch echt niet laten staan, dat is wat mij betreft toch wel één van de lekkerste gerechten die ooit gemaakt zijn.
Halal slachten gebeurt veelal in een kantelbox, waarbij de vraag is of deze methode niet op gespannen voet staat met de traditie.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:10 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat gebeurt in de praktijk ook gewoon. Dat hele halal-keurmerk is een lachertje.
Dat was toch laatst ook in het nieuws? Dat 30% van de rolletjes halal shoarma niet halal waren ivm verwerkt varkensvlees.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:10 schreef Lemmeb het volgende:
Dat gebeurt in de praktijk ook gewoon. Dat hele halal-keurmerk is een lachertje.
Als er werkelijk niets anders voorhanden is, is zelfs het eten van varkensvlees niet verboden.quote:Op donderdag 9 april 2009 14:15 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat was toch laatst ook in het nieuws? Dat 30% van de rolletjes halal shoarma niet halal waren ivm verwerkt varkensvlees.
Tevens gaat het binnen de religie ook 'alleen maar' om het stickertje. Een moslim wordt niet gestraft voor het eten van niet-halal vlees als hij in de veronderstelling verkeerde dat het wel halal vlees betrof. Dus zo'n stickertje is genoeg in princiepe.
Ik meen me ter herinneren wel eens een stukje te hebben gelezen over de verspreiding van de islam en de leefgebieden van het zwijn. Streken waar veel zwijnen rondlopen waren vaak het grensgebied van de islam (uiteraard totdat de linkse politiek in het westen gemeengoed werd).quote:Op donderdag 9 april 2009 14:19 schreef damian5700 het volgende:
Als er werkelijk niets anders voorhanden is, is zelfs het eten van varkensvlees niet verboden.
Dan hebben ze wel een probleem, want alle Nederlandse kaas is Halalquote:Op woensdag 8 april 2009 23:00 schreef DikVoormekaar het volgende:
En laat je niet in de luren leggen door dat 'rein'. Religieus rein heeft niets maar dan ook niets te maken met hygiène. Dat zijn totaal verschillende categoriën.
Veel Christenen weigeren halal vlees te eten want volgens hen is dat vlees gewijd aan de Duivel.
En ja, als je in God gelooft en de Duivel dan is dit denkbeeld echt niet te veranderen. Zij kijken de wereld in en zien dat die Mohammedanen misleid zijn en de Duivel aanbidden, denkende dat ze God voor zich hebben. Bewijzen te over.
Hoe kan je kaas slachten danquote:Op donderdag 9 april 2009 14:28 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Dan hebben ze wel een probleem, want alle Nederlandse kaas is Halal
Halal omvat wel wat meer dan enkel vlees ...quote:
Dit verhaal bedoel je?quote:Op donderdag 9 april 2009 14:15 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Halal slachten gebeurt veelal in een kantelbox, waarbij de vraag is of deze methode niet op gespannen voet staat met de traditie.
Vertel, hoe kan je kaas slachtenquote:Op donderdag 9 april 2009 14:29 schreef Copycat het volgende:
[..]
Halal omvat wel wat meer dan enkel vlees ...
Niet. Halal omvat meer dan vlees.quote:
Alle kalveren worden halal geslacht zodat het stremsel ook halal is, zodat de kaas ook halal kan zijn zodat ze het ook naar het midden oosten kunnen exporteren.quote:
Je hebt hier wel gelijk trouwens. Die pin is inderdaad bedoeld als verdoving. Ik zou zeggen dat die pin al meteen voor de dood zorgt, maar zo is het niet bedoeld.quote:Op donderdag 9 april 2009 13:57 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De pin schieten is de verdoving.
Pragmatische en rationele regelgeving mbt hygiene en diervriendelijkheid, dat is natuurlijk prima. En halal speelt daar ook deels op in.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:37 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Je de overheid en haar regelgeving als een "hogere macht" kunnen zien? Die bepaald ook dat een dier op een bepaalde manier geslacht moet worden.
Wat heeft afkomst met religie te maken ?quote:Op donderdag 9 april 2009 14:46 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Ach, hou op met zeuren. Zelfs in de VS heb je nog dat mensen zich identificeren met hun italiaanse/ierse voorouders. Dit blijf je altijd houden. Zolang mensen verder normaal functioneren in de maatschappij is het geen probleem.
Oh?quote:Op donderdag 9 april 2009 15:12 schreef Heiden het volgende:
Nederland is een seculier land maar zo te zien zijn veel mensen dit vergeten.
Stelling:quote:Op donderdag 9 april 2009 15:59 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Doe mij maar een BD Rund of varken of kip! Gewoon lekker scharrelen, lekker dier zijn! Hoe die dan dan dood gemaakt wordt is toch veel minder interessant, want hoe je het ook doet, langer dan vijf minuten duurt het niet! Mensen lijden gemiddeld langer
Onzin, vlees van een gestrest beest is minder lekker. Geheim van mijn oma!quote:Op donderdag 9 april 2009 14:08 schreef Gia het volgende:
Ach, je proeft het gewoon helemaal niet. Of het nu halal opgevoed en geslacht is, of dat het scharrelvlees is, wat gewoon geslacht is. Het verschil proef je niet, maar zit alleen tussen de moslimoortjes.
Als zo'n vleesbedrijf op gewoon vlees een stickertje "halal" zet, is er geen haan moslim die er naar kraait. Het toverwoord alleen is al voldoende.
Want het beest troost zich met de gedachte dat het nu weliswaar enorm veel pijn lijdt, maar dat Allah het zo gewild heeft?quote:Op woensdag 8 april 2009 22:28 schreef Meki het volgende:
[..]
Onzin, het is niet waar
Dat klopt inderdaad nog ook zeg.quote:Op donderdag 9 april 2009 19:40 schreef xenobinol het volgende:
Een collega van mij is laatst in Egypte geweest en daar legde iemand hem uit dat het eten in veel westerse landen nooit halal kan zijn. Ook al is een dier ritueel geslacht dan nog hoeft deze niet halal te zijn. Het dier mag namelijk ook geen voedsel gegeten hebben dat niet halal is. b.v. voedsel wat gekweekt is met behulp van kunstmest. Dat beschouwd men al als niet halal. Feitelijk kun je in NL gewoon geen halal voedsel kopen, maar daar wil je als Moslim natuurlijk niet aan. 8 jaar geleden kreeg ik klanten op bezoek uit Iran, die hadden al hun voedsel voor een hele week meegenomen vanuit Iran![]()
En ik had ze nog wel willen trakteren op een lekker broodje kroket met mayo
Ik heb geen idee. Als die beesten in een rij staan op zo'n slachthuis "voelen" ze misschien wel gevaar en hebben ze, ongeacht de methode, stress.quote:Op donderdag 9 april 2009 19:35 schreef xenobinol het volgende:
[..]
volgens mij zit er wel een kern van waarheid in, als een dier veel stress heeft voordat het geslacht word heeft dit een negatieve kwaliteit op het vlees. Ik heb niet de illusie dat ritueel slachten minder stress veroorzaakt bij een dier
Ja, wha,wha een van de lejkkerste halal snoepjes zijn de arabische moccro meiden en die lopen niet voor je uit.quote:
Ik ben ooit eens op bezoek geweest bij een fabrikant van apparatuur voor slachtzalen. In dit geval passen ze voor het slachten van varkens de volgende methode toe. Ze plaatsen een tweetal elektroden op de kop van het dier en geven een dusdanig elektrische schok af dat het dier hierdoor het bewustzijn verliest. Daarna geven twee elektroden ter hoogte van het hart een dusdanige schok af dat het hart ermee stopt. Het dier valt daarna op een lopende band en een slager snijd de halsslagaders door. op de lopende band lekt het bloed in een lekbak onder de lopende band en zo gaat het beest verder de verwerking in. Deze methode is pijnloos mits goed uitgevoerd.quote:Op donderdag 9 april 2009 19:45 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Ik heb geen idee. Als die beesten in een rij staan op zo'n slachthuis "voelen" ze misschien wel gevaar en hebben ze, ongeacht de methode, stress.
Maar dan nog, een slachtoffer nuttigen zonder dat er pijn is en bloed vloeit gaat nu eenmaal niet. Just face it! Vlees is gewoon lekker, gewoon een geval van jammer voor het dier, eten of gegeten worden, zo simpel is het!
Wil je dat niet meer zo laat op de avond posten, nu krijg ik weer trekquote:
Dan moet jij maar eens naar animal planet kijken en hoe hyena's zebra's levend verscheuren.quote:Op donderdag 9 april 2009 23:17 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wil je dat niet meer zo laat op de avond posten, nu krijg ik weer trek
Wat ben jij voor idioot? Een broodje kroket met mayo?quote:Op donderdag 9 april 2009 19:40 schreef xenobinol het volgende:
Een collega van mij is laatst in Egypte geweest en daar legde iemand hem uit dat het eten in veel westerse landen nooit halal kan zijn. Ook al is een dier ritueel geslacht dan nog hoeft deze niet halal te zijn. Het dier mag namelijk ook geen voedsel gegeten hebben dat niet halal is. b.v. voedsel wat gekweekt is met behulp van kunstmest. Dat beschouwd men al als niet halal. Feitelijk kun je in NL gewoon geen halal voedsel kopen, maar daar wil je als Moslim natuurlijk niet aan. 8 jaar geleden kreeg ik klanten op bezoek uit Iran, die hadden al hun voedsel voor een hele week meegenomen vanuit Iran![]()
En ik had ze nog wel willen trakteren op een lekker broodje kroket met mayo
Gast. Mayo en ketchup, das pas lekkurquote:Op vrijdag 10 april 2009 01:29 schreef TC03 het volgende:
[..]
Wat ben jij voor idioot? Een broodje kroket met mayo?!
Stropoppen en hyperbolen te over in jouw reactie. Verwacht je daarmee werkelijk serieus genomen te worden door mensen met een IQ boven de 110?quote:Op woensdag 8 april 2009 23:10 schreef Nielsch het volgende:
Mooi zeg, die typische trieste reacties van xenofoob Nederland hier in dit topic.![]()
Compleet uitgaand Nederland vreet halalvlees na een avond bier tikken, maar als het dan in de supermarkt ligt schreeuwen ze moord en brand en Wilders help ons!![]()
Study reveals 'shocking' kebabquote:Op woensdag 8 april 2009 23:10 schreef Nielsch het volgende:
Mooi zeg, die typische trieste reacties van xenofoob Nederland hier in dit topic.![]()
Halal babi pangang zul je nooit vindenquote:Op donderdag 9 april 2009 13:49 schreef buachaille het volgende:
Om het erbij te eten daar heb ik niet zoveel moeite mee. Maakt mij niet uit of een koe halal of kaffur geslacht is (de koe waarschijnlijk wel).
Maar ik zou m'n babi pangang toch echt niet laten staan, dat is wat mij betreft toch wel één van de lekkerste gerechten die ooit gemaakt zijn.
Mja een of andere imam heeft gezegd dat varkensgelatine zodanig/veel is bewerkt dat het geen varken meer genoemt mag worden.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:05 schreef -Techno- het volgende:
Altijd leuk als ik moslims dit zie eten
[ afbeelding ]
Als ik dan zeg dat er varkensgelatine in zit zeggen ze dat het niet haram is.....
on topic: Geen problemen met "halal" eten
Maar het blijft een varkensproductquote:Op woensdag 15 april 2009 15:12 schreef Ra-z het volgende:
[..]
Mja een of andere imam heeft gezegd dat varkensgelatine zodanig/veel is bewerkt dat het geen varken meer genoemt mag worden.en als een imam wat zegt is het zo (
![]()
) dus voor een hoop moslims is het nou 'halal' behalve de moslims die luisteren naar de imam die wat anders zegt voor hun is het nog haram
dat vind jij, dat vind ik, maar ze hebben daar manieren voor om het goed te praten voor zichzelfquote:Op woensdag 15 april 2009 15:36 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Maar het blijft een varkensproduct
De meeste moslims in Nederland houden zich ook totaal niet aan de voorschriften van de islam. Ik noem ze ook wel pret-moslims. Andere mensen noemen ze gematigde of liberale moslims.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:05 schreef -Techno- het volgende:
Altijd leuk als ik moslims dit zie eten
[ afbeelding ]
Als ik dan zeg dat er varkensgelatine in zit zeggen ze dat het niet haram is.....
on topic: Geen problemen met "halal" eten
ligt eraan waar je het mee vergelijktquote:Op woensdag 15 april 2009 15:43 schreef Kopbal het volgende:
Halalvlees is ook gewoon veel lekkerder.
Daar hou jij je mee bezig?quote:Op woensdag 15 april 2009 15:56 schreef McKillem het volgende:
Als ik het even kan ontwijken doe ik dat ook, dus waar dat "massaal" weg komt.
Ik eet liever vlees waar geen voodoo rituelen op uitgeoefend worden.
Neehoor dat is vrij simpel.quote:Op woensdag 15 april 2009 16:33 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Daar hou jij je mee bezig?
Zwaar leven zeg
Het ging mij meer over deze zinsnede:quote:Op vrijdag 10 april 2009 12:11 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Daarom wordt het ook gegeten bij uitgaan.![]()
![]()
Lekker mateloos volvreten
In Nederland verkopen de nodige shoarmazaken broodjes shoarma met varkensvlees of een combinatie van varkensvlees en ander vlees.quote:Six kebabs were found to include pork when it had not been declared as an ingredient. Two of the six were described as Halal - food or drink permitted for Muslims, which must not contain pork.
Groot gelijk.quote:Op woensdag 15 april 2009 17:36 schreef McKillem het volgende:
[..]
Neehoor dat is vrij simpel.
Donnerketen ontwijken voor zover mogelijk en gewoon even kijken of je niet bij zo'n halal schap staat in de supermarkt, of bij twijfel gewoon varkensvlees kopen.
Daarnaast staat er dat ik het liever ontwijk en niet dat ik het koste wat kost ontwijk.
Als ik echt honger heb en er zit alleen zo'n turkse pizza keet binnen schappelijk afstand eet ik heus wel zo'n turkse pizza met dus halal vlees.
Als het echter even kan liever wat anders.
Het moet me zeker niet geforceerd worden want dan ga ik heel erg moeilijk doen gewoon omdat het kan.
right. 't is gewoon vlees, alleen dan vlees wat met wat extra dierenmishandeling bij de consument terecht komt.quote:Op woensdag 15 april 2009 15:43 schreef Kopbal het volgende:
Halalvlees is ook gewoon veel lekkerder.
En al die kippen die met zn 100en in een hok bij elkaar zijn gepropt om na een tijdje afgeslacht te worden, is geen dierenmishandeling?quote:Op woensdag 15 april 2009 18:33 schreef Saphire het volgende:
[..]
right. 't is gewoon vlees, alleen dan vlees wat met wat extra dierenmishandeling bij de consument terecht komt.
absoluut, daarom eet ik ook geen kip tenzij het van een bio boerderij afkomstig is (wat te controleren is met het keurmerk). Zelfde geld voor ander vlees overigens. Maar halal doet daar dus nog een onnodig schepje bovenop.quote:Op woensdag 15 april 2009 19:41 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En al die kippen die met zn 100en in een hok bij elkaar zijn gepropt om na een tijdje afgeslacht te worden, is geen dierenmishandeling?
Mooie instelling heb jequote:Op woensdag 15 april 2009 20:12 schreef Saphire het volgende:
[..]
absoluut, daarom eet ik ook geen kip tenzij het van een bio boerderij afkomstig is (wat te controleren is met het keurmerk). Zelfde geld voor ander vlees overigens. Maar halal doet daar dus nog een onnodig schepje bovenop.
Halal is biologisch, althans dat hoort het te zijn - anders is het niet halal.quote:Op woensdag 15 april 2009 20:12 schreef Saphire het volgende:
[..]
absoluut, daarom eet ik ook geen kip tenzij het van een bio boerderij afkomstig is (wat te controleren is met het keurmerk). Zelfde geld voor ander vlees overigens. Maar halal doet daar dus nog een onnodig schepje bovenop.
bij halal vlees wordt een dier mishandeld, terwijl dat niet nodig is. Biologisch vlees is er juist om de dieren zo humaan mogelijk te behandelen, bij halal slachten gebeurd dat niet.quote:Op woensdag 15 april 2009 20:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Halal is biologisch, althans dat hoort het te zijn - anders is het niet halal.
Het nadeel is voor veel mensen de prijs. Voor een niet biologisch biefstukje betaal je zo'n 4 euro, biologisch wordt dat al snel 6. Maar goed, ik zie het gewone, niet biologische vlees het liefst zo snel mogelijk verdwijnen, de manier van dierenhouden zoals daar gebeurd is gewoon niet te verantwoorden. Bij eieren is dat soms nog erger met bijvoorbeeld legbatterijen.quote:Op woensdag 15 april 2009 20:17 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Mooie instelling heb jeKunnen meer mensen een voorbeeld aan nemen..
neuh halal slagers betalen ook belastingquote:Op woensdag 15 april 2009 21:48 schreef AndreaW het volgende:
Ik haal mijn gehakt bij de Islamitische slagerij, vers gemaakt en goedkoper dan bij de appie happie .. oh en dat fruit is ook lekker fris en vers...... doe ik nu de economie tekort?![]()
Tja... vroeger wist men niet beter, sommige mensen zijn verder gegaan en anderen blijven gewoon hangen in de oude gewoonten.quote:Op woensdag 15 april 2009 19:44 schreef GewoneMan het volgende:
![]()
neem maar gerust van mij aan dat je nou (as usual) uit je nek kletst halal slachten is zeer dier onvriendelijk en zou verboden moeten worden! het is absoluut niet noodzakelijk om een dier extra pijn te laten lijden omdat een paar baarden dat zo graag willen en omdat een of ander sprookjesboek van 1200+ jaar oud dat voorschrijft
Er zit natuurlijk nog wel wat verschil tussen de manier waarom de bio industrie en de biologische veehouder met zijn dieren omgaat. Ook de manier waarop de dieren worden behandeld in het slachthuis verschilt per bedrijf. De methoden om het dier te doden zijn erop gericht het dier minimaal te laten lijden, dit in tegenstelling tot de rituele manier van slachten, dat is gewoon niet meer van deze tijd, ik ben voor een verbod tegen deze methode.quote:Op woensdag 15 april 2009 20:15 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Als ik als jou zou denken eet ik helemaal geen vlees meer.
Halal vlees uit de bio industriequote:Op woensdag 15 april 2009 21:48 schreef AndreaW het volgende:
Ik haal mijn gehakt bij de Islamitische slagerij, vers gemaakt en goedkoper dan bij de appie happie .. oh en dat fruit is ook lekker fris en vers...... doe ik nu de economie tekort?![]()
Een dier mishandelen tijdens het leven (voorafgaande aan het slachten ter consumptie) is niet halal, dus je kraamt onzin uit. Halal vlees is feitelijk biologisch vlees, afkomstig van dieren die in relatieve vrijheid en een stressvrije omgeving hebben kunnen leven. De hypocrisie van vele mensen hier is dan ook schokkend. Ze hebben liever een beest dat hun hele leven in een hokje van 1 bij 1 heeft gezeten, onder erbarmelijke omstandigheden , waarbij deze dan wel "zogenaamd diervriendelijk" - dwz met een pin door z'n kop, wat vaak genoeg fout gaat en dus evenveel zoniet meer leed veroorzaakt - wordt geslacht. Maar owee als een beest een heel fijn leven heeft gehad en slechts de laatste 30 seconden van zijn leven pijn heeft.quote:Op woensdag 15 april 2009 22:49 schreef Saphire het volgende:
[..]
bij halal vlees wordt een dier mishandeld, terwijl dat niet nodig is. Biologisch vlees is er juist om de dieren zo humaan mogelijk te behandelen, bij halal slachten gebeurd dat niet.
De reden dat het door een moslim geslacht moet worden is meer praktisch - het gaat hier om diep religieuze spreuken die bij het slachten van zo'n beest uitgesproken moet worden, waaronder een dankwoord aan God. Het verschilt in die zin niet van het Kosher vlees - waar geen enkele heisa over wordt gemaakt. Discriminatie is er dan ook in zeer veel vormen, het gaat veelal om de achtergrond van discriminatie en het doel wat ermee bereikt wil worden.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:15 schreef Elfletterig het volgende:
Halal voedsel is inderdaad relatief diervriendelijk. Ik heb er feitelijk niks op tegen, al vind ik het wel dubieus dat het vlees per se door een moslim geslacht moet worden. Als ik in de supermarkt zou vragen om producten die alleen door autochtone Nederlanders zijn gemaakt, zou het 'discriminatie' heten.
Straks willen homoseksuelen net als moslims ook nog dat hun vlees op speciale wijze bereid wordt. Dat lijkt me een slecht plan, het lijken wel apartheidswetten.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:31 schreef Mutant01 het volgende:
De reden dat het door een moslim geslacht moet worden is meer praktisch - het gaat hier om diep religieuze spreuken die bij het slachten van zo'n beest uitgesproken moet worden, waaronder een dankwoord aan God. Het verschilt in die zin niet van het Kosher vlees - waar geen enkele heisa over wordt gemaakt. Discriminatie is er dan ook in zeer veel vormen, het gaat veelal om de achtergrond van discriminatie en het doel wat ermee bereikt wil worden.
Heeft niets met apartheid te maken, de gemeenschap voorziet zichzelf daarin - dus je hebt er geen last van. Niemand dwingt je iets te doen of te laten.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:42 schreef buachaille het volgende:
[..]
Straks willen homoseksuelen net als moslims ook nog dat hun vlees op speciale wijze bereid wordt. Dat lijkt me een slecht plan, het lijken wel apartheidswetten.
So what freedom of choise !quote:Op donderdag 16 april 2009 10:42 schreef buachaille het volgende:
[..]
Straks willen homoseksuelen net als moslims ook nog dat hun vlees op speciale wijze bereid wordt. Dat lijkt me een slecht plan, het lijken wel apartheidswetten.
Nee, van dwang is geen sprake, maar toch wordt de invloed van de islam op voedselproductie groter. En dat heeft alles te maken met commerciële belangen, want met Halal-producten bedien je toch een markt van 1 miljoen mensen.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:44 schreef Mutant01 het volgende:
Heeft niets met apartheid te maken, de gemeenschap voorziet zichzelf daarin - dus je hebt er geen last van. Niemand dwingt je iets te doen of te laten.
Dat heeft niets te maken met "de invloed van de Islam" op de voedselproductie. Zo kun je alles toeschrijven aan de Islam zeg, ongelooflijk. Kwestie van vraag en aanbod en een vrije markt. Bedrijven willen hun producten verkopen, ook aan moslims die bepaalde behoeften hebben. Als daar een gat in de markt ligt, zullen ze er snel genoeg inspringen. Net zoiets als dat Heineken alcoholvrij bier verkoopt in bepaalde Islamitische landen, niets mis mee. Daarmee is niet gezegd dat Heineken al haar bier alcoholvrij zal gaan maken, productdifferentiatie is er altijd geweest - Islam of geen Islam.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nee, van dwang is geen sprake, maar toch wordt de invloed van de islam op voedselproductie groter. En dat heeft alles te maken met commerciële belangen, want met Halal-producten bedien je toch een markt van 1 miljoen mensen.
Zo weet ik uit betrouwbare bron dat een vooraanstaande Nederlandse keten voornemens is om al haar gebakjes te maken met room en crème die halal zijn (zitten dierlijke vetten in, dus dat moet dan allemaal weer halal), ook al zijn de producteigenschappen van die halal-varianten kwalitatief minder dan van niet-halalvarianten.
Wat je dan krijgt, is dat op den duur producten ongemerkt halal worden, zonder dat mensen zich erover opwinden en zodat de keten/winkel een zo groot mogelijk publiek kan bedienen.
Maar als niemand er iets van merkt, de kwaliteit hetzelfde blijft en er een bredere markt met een en hetzelfde product kan worden bediend, zie ik het probleem niet.quote:Op donderdag 16 april 2009 11:47 schreef Elfletterig het volgende:
Je hebt gelijk Mutant01, op een klein, subtiel verschil na: bij de winkelketen waarover ik sprak, nemen Halal-producten volledig de plaats in van niet-Halal-producten. Ik heb er niks op tegen dat producenten inspelen op hun markten, maar waar in dit geval sprake van is, is dat de volledige markt wordt aangepast aan de wensen van één minderheidsgroep.
Het lijkt me sterk dat alle winkelketens zomaar Halal gaan en ook al doen ze het, als wij er verder niks van merken zal het mij een zorg zijn. Ik houd daarnaast wel van mijn broodje Kebab na het uitgaan!quote:Op donderdag 16 april 2009 11:47 schreef Elfletterig het volgende:
Je hebt gelijk Mutant01, op een klein, subtiel verschil na: bij de winkelketen waarover ik sprak, nemen Halal-producten volledig de plaats in van niet-Halal-producten. Ik heb er niks op tegen dat producenten inspelen op hun markten, maar waar in dit geval sprake van is, is dat de volledige markt wordt aangepast aan de wensen van één minderheidsgroep.
Als je het zo stelt was er al geen probleem om te beginnen.quote:Op donderdag 16 april 2009 11:51 schreef Copycat het volgende:
[..]
Maar als niemand er iets van merkt, de kwaliteit hetzelfde blijft en er een bredere markt met een en hetzelfde product kan worden bediend, zie ik het probleem niet.
Omdat het in de Islam niet om de smaak gaat? Wellicht?quote:Op donderdag 16 april 2009 12:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je het zo stelt was er al geen probleem om te beginnen.
Als ik een moslim twee stukken rundvlees voorzet en ik zeg dat één van de twee halal is, dan haalt hij dat er niet uit.
Oftewel: Wat is de noodzaak om vlees in de supermarkt te vervangen door ritueel geslacht voer?
Je proeft het verschil toch niet!
Waarom mogen moslims er wel een probleem van maken dat ze halal voer willen?
Waarom mogen niet-moslims er geen probleem van maken dat ze niet-halal voer willen?
Nee toch? Zou het?quote:Op donderdag 16 april 2009 12:35 schreef Copycat het volgende:
[..]
Omdat het in de Islam niet om de smaak gaat? Wellicht?
Bij mensen die tegen ritueel slachten gaat ook niet. Wat is je punt?quote:Op donderdag 16 april 2009 12:35 schreef Copycat het volgende:
[..]
Omdat het in de Islam niet om de smaak gaat? Wellicht?
Ik vind jou hier ook niet al te briljant overkomen, als ik eerlijk ben. Nogal apologetisch ten opzichte van al die onzin, en geen woord over de gruwelen van het ritueel slachten.quote:Op donderdag 16 april 2009 12:38 schreef Copycat het volgende:
Echt, de xenofobe domheid in dit topic is af en toe tenenkrommend.
Dat het ritueel niet wordt gedaan om de smaak, maar om het hele halal versus haram principe.quote:Op donderdag 16 april 2009 12:39 schreef Gia het volgende:
Bij mensen die tegen ritueel slachten gaat ook niet. Wat is je punt?
Hey Trollieboy!quote:Op donderdag 16 april 2009 12:40 schreef Lemmeb het volgende:
Ik vind jou hier ook niet al te briljant overkomen, als ik eerlijk ben. Nogal apologetisch ten opzichte van al die onzin, en geen woord over de gruwelen van het ritueel slachten.
Heb je soms een islamitische vriend?
quote:Op donderdag 16 april 2009 12:41 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dat het ritueel niet wordt gedaan om de smaak, maar om het hele halal versus haram principe.
En de tegenstanders van ritueel slachten zijn zo te lezen vooral emotionele tegenstanders, zonder echte feitenkennis.
En jij gelóóft dat??? Het zijn precies dezelfde beesten die op precies dezelfde wijze grootgebracht worden. Ik weet dat, want ik heb vrienden in de bioindustrie, die hun geld verdienen met al deze onzin.quote:Dat een dier bijvoorbeeld stressvrij moet leven om halal te zijn, daar wordt bijvoorbeeld en masse aan voorbij gegaan.
Mens, je weet niet waar je over praat. Ga er eerst zelf maar eens met je neus opstaan, zoals ik gedaan heb. Dan praten we daarna verder, oké?quote:Op donderdag 16 april 2009 12:44 schreef Copycat het volgende:
[..]
Hey Trollieboy!
Jij vindt het onzin. Ik niet. En die gruwelen zijn ook zwaar uitvergroot ten opzichte van de 'reguliere' slachtmethode.
Ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld is?quote:Op donderdag 16 april 2009 12:42 schreef Iblis het volgende:
Soms worden producten ook aangepast aan vegetariërs, omdat dit minimale moeite is en er zo wel een groter publiek bereikt kan worden! En je proeft het wellicht niet, maar toch nemen die producten soms gewoon de plaats in van niet-vegetarische producten! Zo wordt iedereen gedwongen vegetarisch te eten!
Er zal ook nog wel even varkensvlees in de supermarkt blijven liggen hoor. Daar mis je niets aan. Maar soms wordt kaas gewoon door vegetarische kaas vervangen, of worden dierlijke vetten door plantaardige vervangen, zodat het product ook geschikt wordt voor vegetariërs. En daar kun je niets tegen doen! Op eens moet je microbacterieel gestremde kaas nassen in plaats van kaas die gestremd is op de traditionele wijze.quote:Op donderdag 16 april 2009 12:48 schreef Gia het volgende:
Ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld is?
Er liggen naast de vegetarische burgers nog steeds vleesburgers in het vak bij de slager.
Je kunt nog varkensvlees eten hè! Maar hetzelfde met de kaas. Of dit b.v.:quote:Dat er een keuze is, kan ik nog inkomen, maar mensen die niks met de islam hebben, halal voer opdringen, slaat echt nergens op.
Dikke vegaterreur. Er is nergens een niet-vegetarische mars te krijgen, weg keuze!quote:Mars zwicht voor vegetariërs
20 Mei 2007 - Mars, Twix, Snickers en alle andere chocoladesnacks van Masterfoods blijven dan toch geschikt voor vegetariërs. Dat meldt de BBC. Eerder had Masterfoods bekendgemaakt dat het stremsel uit de magen van jonge kalfjes in de producten ging verwerken. Daarop volgde massaal veggieverzet.
Grote fout
Masterfoods geeft nu dus toe aan dat protest en laat weten het plan helemaal op te bergen. Het excuseert zich ook tegenover alle vegetariërs die geschokt waren door het idee. In een week tijd kreeg Masterfoods 6.000 mails en telefoons van boze vegetariërs. "De klant is onze baas", aldus Masterfoods nu. "Het was heel snel heel duidelijk dat we een grote fout gemaakt hadden. Waarvoor excuses."
Goh, ik heb hele andere werkervaringen binnen de foodbranche. Maar jouw biovriendjes zullen wel jouw waarheid in pacht hebben.quote:Op donderdag 16 april 2009 12:44 schreef Lemmeb het volgende:
En jij gelóóft dat??? Het zijn precies dezelfde beesten die op precies dezelfde wijze grootgebracht worden. Ik weet dat, want ik heb vrienden in de bioindustrie, die hun geld verdienen met al deze onzin.
Gelukkig dan maar dat dat leven dan voorbij is. Hebben ze daarvoor toch een prettiger leven gehad dan die kistkalveren.quote:En daarbij, de rituele slachtmethode levert dusdanig veel stress op dat je daar voor een heel dierenleven genoeg aan hebt.
Ik vind kaas niet echt te vergelijken met vlees.quote:Op donderdag 16 april 2009 12:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Er zal ook nog wel even varkensvlees in de supermarkt blijven liggen hoor. Daar mis je niets aan. Maar soms wordt kaas gewoon door vegetarische kaas vervangen, of worden dierlijke vetten door plantaardige vervangen, zodat het product ook geschikt wordt voor vegetariërs. En daar kun je niets tegen doen! Op eens moet je microbacterieel gestremde kaas nassen in plaats van kaas die gestremd is op de traditionele wijze.
Mars! Nu met hele stukken vlees!!quote:Dikke vegaterreur. Er is nergens een niet-vegetarische mars te krijgen, weg keuze!
Je bent niet erg op de hoogte is het wel? Het houden van kistkalveren is sowieso al enige tijd verboden in Nederland. Het is allemaal groepshuisvesting geworden.quote:Op donderdag 16 april 2009 12:53 schreef Copycat het volgende:
[..]
Goh, ik heb hele andere werkervaringen binnen de foodbranche. Maar jouw biovriendjes zullen wel jouw waarheid in pacht hebben.
[..]
Gelukkig dan maar dat dat leven dan voorbij is. Hebben ze daarvoor toch een prettiger leven gehad dan die kistkalveren.
Jij mag die keuze hebben, maar ik vind dat je een beetje geborneerd redeneert. Het overgrote deel van de mensen zal het geen snars uitmaken hoe hun vlees geslacht is, of opgegroeid is, als het maar smaakt. Als het lekker is, dan zal het ze worst zijn hoe het dier is opgegroeid of geslacht, vandaar dat biologisch vlees ook zo moeizaam van de grond komt; en je gaf zelf al aan dat dat met Halalvlees zo zal zijn.quote:Op donderdag 16 april 2009 12:58 schreef Gia het volgende:
Ik vind kaas niet echt te vergelijken met vlees.
Het boeit me niet hoe kaas gemaakt wordt, als ie maar smaakt.
Het boeit me wel hoe dieren geslacht worden en ik wil wat dat betreft liever geen ritueel geslacht vlees.
Mag ik die keuze hebben?
Het principe is echter nog steeds zo goed als hetzelfde.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:01 schreef Lemmeb het volgende:
Je bent niet erg op de hoogte is het wel? Het houden van kistkalveren is sowieso al enige tijd verboden in Nederland. Het is allemaal groepshuisvesting geworden.
Dat is dus pertinent niet waar. Misschien dat een paar malafide bedrijven deze methodiek toepassen, maar zeer zeker niet op grote schaal. Dat druist volledig in tegen het Halal principe.quote:En ja, die "halal geslachte kalveren" komen in de praktijk uit dezelfde groep, er staat alleen een ander stempel op.
Joh je meent het.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:10 schreef Copycat het volgende:
[..]
Het principe is echter nog steeds zo goed als hetzelfde.
[..]
Dat is dus pertinent niet waar. Misschien dat een paar malafide bedrijven deze methodiek toepassen, maar zeer zeker niet op grote schaal. Dat druist volledig in tegen het Halal principe.
Ik geloof niet dat wij elkaar gaan overtuigen. Blijf jij vooral hangen in je xenofobe 'alles wat met Islam te maken heeft is slecht en crimineel' mindset. Ik heb andere ervaringen met en ideeën over halal. Zelfs zonder Islamitisch vriendje.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:13 schreef Lemmeb het volgende:
Joh je meent het.
Vandaar dat het in de praktijk ook helemaal nergens over gaat, dat hele halalgebeuren.
Dat laatste geloof ik inmiddels al niet meer. Je bent al helemaal gedhimmificeerd en niet meer te redden.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:15 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat wij elkaar gaan overtuigen. Blijf jij vooral hangen in je xenofobe 'alles wat met Islam te maken heeft is slecht en crimineel' mindset. Ik heb andere ervaringen met en ideeën over halal. Zelfs zonder Islamitisch vriendje.
Het gaat de consument vooral om de prijs, daarom is het marktaandeel van biologische voeding zo laag.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:06 schreef Iblis het volgende:
Het overgrote deel van de mensen zal het geen snars uitmaken hoe hun vlees geslacht is, of opgegroeid is, als het maar smaakt. Als het lekker is, dan zal het ze worst zijn hoe het dier is opgegroeid of geslacht, vandaar dat biologisch vlees ook zo moeizaam van de grond komt; en je gaf zelf al aan dat dat met Halalvlees zo zal zijn.
Makkelijk schoppen tegen iets waar je (bijna) niets mee te maken hebt!quote:In Lingewaard (regio 6681) woonden op 30 september 2007 12465 mensen, waarvan 220 niet-westerse allochtonen (1.8%).
En dan nog iets. Vaak is gewone kaas ook nog niet eens halal, omdat het stremsel vaak niet eens afkomstig is van halal geslacht vee.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:06 schreef Iblis het volgende:
Bij kaas is het bij de meeste mensen idem, het boeit hun niet hoe die gemaakt wordt, als-ie maar smaakt.
En daarnaast gaat een bepaalde groep ook nog om halal. Dus als je dat combineert, dan kun je zowel de halalgroep bedienen, als de groep die vooral goedkoop vlees wil. En als het mensen als Gia echt zo dwars zit, dan kunnen ze natuurlijk altijd biologisch vlees kopen. Maar iets zegt me dat zelfs de grootste roepers gewoon halalvlees blijven kopen zolang het maar goedkoop is.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:27 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het gaat de consument vooral om de prijs, daarom is het marktaandeel van biologische voeding zo laag.
http://www.moslima.nl/dagelijksleven/praktisch.html#kaasquote:Op donderdag 16 april 2009 13:31 schreef damian5700 het volgende:
[..]
En dan nog iets. Vaak is gewone kaas ook nog niet eens halal, omdat het stremsel vaak niet eens afkomstig is van halal geslacht vee.
quote:Conclusie
Imaam Aboe Haniefaa , overgeleverd van Imaam Ahmed, stellen dat het stremsel dat afkomstig is van kadavers die niet zijn geslacht volgens de Shari'ah toch rein (taahir) zijn. Dit is tevens de mening die ibn Taymiyyaah als het meest correct beoordeelde in al-Fataawa (21-102), waarbij hij zei: "Het is correct dat hun kaas (van de ongelovigen) halaal is, en dat het stremsel en de melk van dode dieren rein (taahir) is."
Je moet mijn opmerking even los zien van jouw discussie met Gia.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
En daarnaast gaat een bepaalde groep ook nog om halal. Dus als je dat combineert, dan kun je zowel de halalgroep bedienen, als de groep die vooral goedkoop vlees wil. En als het mensen als Gia echt zo dwars zit, dan kunnen ze natuurlijk altijd biologisch vlees kopen. Maar iets zegt me dat zelfs de grootste roepers gewoon halalvlees blijven kopen zolang het maar goedkoop is.
Dat is een interpretatie, maar er is onder moslims geen hiërarchisch aangestuurd gezag, dus je moet zo'n uitlating van een imam niet veralgemeniseren.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:34 schreef Meh7 het volgende:
[..]
http://www.moslima.nl/dagelijksleven/praktisch.html#kaas
[..]
Net als dat jij het niet moet doen?quote:Op donderdag 16 april 2009 13:37 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat is een interpretatie, maar er is onder moslims geen hiërarchisch aangestuurd gezag, dus je moet zo'n uitlating van een imam niet veralgemeniseren.
quote:Op donderdag 16 april 2009 13:31 schreef damian5700 het volgende:
[..]
En dan nog iets. Vaak is gewone kaas ook nog niet eens halal, omdat het stremsel vaak niet eens afkomstig is van halal geslacht vee.
Dat de prijs doorslaggevend is, is (helaas) al jaren bekend. Ondanks dat mensen zeggen ook welzijn belangrijk te vinden. Uiteindelijk oefent de (al dan niet halalgeslachte) kiloknaller gehakt inderdaad zo'n ongelooflijke aantrekkingskracht uit dat deze toch wel verkocht wordt.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:35 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Je moet mijn opmerking even los zien van jouw discussie met Gia.
Het ging mij om het aanpassen van jouw betoog op dat punt.
'Vaak' sluit niet uit dat het in sommige gevallen wel halal is.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:38 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Net als dat jij het niet moet doen?
[..]
Je geeft zelf ook een eigen invulling aan halal die je veralgemeniseerd.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:41 schreef damian5700 het volgende:
[..]
'Vaak' sluit niet uit dat het in sommige gevallen wel halal is.
Het gaat er gewoon om dat sommige moslims niet zomaar elke plakje kaas naar binnen mikken, omdat ze niet weten wat de herkomst is van het stremsel ook al zou die imam elke dag honderd keer zeggen dat het rein is.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:43 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Je geeft zelf ook een eigen invulling aan halal die je veralgemeniseerd.
Nee daar gaat het me niet om. Je geeft een invulling aan halal, volgens jou is kaas niet halal als er stremsel gebruikt wordt die afkomstig is van niet halal geslachte vee.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:46 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het gaat er gewoon om dat sommige moslims niet zomaar elke plakje kaas naar binnen mikken, omdat ze niet weten wat de herkomst is van het stremsel ook al zou die imam elke dag honderd keer zeggen dat het rein is.
Vervolgens ga ik daarop in door een link aan te voeren van een imam die er anders naar kijkt. Daar reageer je op door te zeggen dat ik niet moet veralgemeniseren, terwijl je er zelf net zo hard mee bezig bent.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:31 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Jij noemt expliciet smaak als beweegreden voor de consument bepaalde producten te kopen. Dit is feitelijk onjuist.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:40 schreef Iblis het volgende:
Ik noemde het eigenlijk niet expliciet, omdat ik het meer als impliciet bekend veronderstelde, maar m.b.t. Gia speelt het m.i. wel degelijk mee omdat je in een kapitalitische markt uiteindelijk als consument wel degelijk invloed kunt uitoefenen door iets niet te kopen. Koop alleen varken, of koop alleen biologisch als het je dwarszit.
Is dat wel kosjer, bauchaille?quote:Op donderdag 16 april 2009 13:54 schreef buachaille het volgende:
Tis niet te hopen dat alles Halal wordt. Ook de komende generaties hebben het recht om wekelijks een portie Babi Pangang te kunnen halen bij de afhaalchinees. Het lekkerste gerecht ooit gemaakt door de mens
Daar zou het eigenlijk wel om moeten gaan.quote:
Dat was wat Gia noemde en ik daarom gebruikte. Verder kun je zeggen dat het feitelijk onjuist is, omdat consumenten veel producten kopen waarvan anderen vinden dat het niet écht lekker is, maar ik geloof niet dat veel mensen zaken kopen omdat ze ze vies vinden, tenzij het medicatie betreft.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:52 schreef damian5700 het volgende:
Jij noemt expliciet smaak als beweegreden voor de consument bepaalde producten te kopen. Dit is feitelijk onjuist.
Een individuele consument kan niet zoveel, maar groepen kunnen wel het een en ander, zie b.v. dat supermarkten in Nederland al geruime tijd geen legbatterijeieren meer verkopen (alhoewel die natuurlijk nog gewoon in koekjes zitten). Dat kan ook met biologisch vlees.quote:En daarbij ben ik het ook niet eens dat uiteindelijk de consument invloed kan uitoefenen, want ten opzichte van supermarkten is een individuele consument een ongelijke factor.
De supermarkten zouden hun aanbod moeten willen veranderen in plaats van met een prijzenslag zoveel mogelijk klanten te lokken. Dan zal de consument veel gemakkelijker biologisch vlees gaan waarderen.
Dat geloof ik ook niet, maar ik geloof het wel in relatie met het verhaal over biologische producten. Dan gaat het enkel om de portemonnee en niet om smaak.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:57 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat was wat Gia noemde en ik daarom gebruikte. Verder kun je zeggen dat het feitelijk onjuist is, omdat consumenten veel producten kopen waarvan anderen vinden dat het niet écht lekker is, maar ik geloof niet dat veel mensen zaken kopen omdat ze ze vies vinden, tenzij het medicatie betreft.
Je had het zojuist niet over groepen.quote:Een individuele consument kan niet zoveel, maar groepen kunnen wel het een en ander, zie b.v. dat supermarkten in Nederland al geruime tijd geen legbatterijeieren meer verkopen (alhoewel die natuurlijk nog gewoon in koekjes zitten). Dat kan ook met biologisch vlees.
In het Nieuwe Testament staat dat het een ieder volledig vrij staat het dieet te volgen dat hij of zij zich wenst, of dat nu kosjer, vegetarisch is of whatever dat maakt niet uit. Wel dienen, volgens mijn uitleg, Christenen zich aan te passen aan de tafel van de gastheer of gast. Als je iemand te eten krijgt die kosjer eet dan is de aanbeveling dat de hele tafel voor zover mogelijk hetzelfde doet.quote:
Het gaat vooral om de prijs en deels om het uiterlijk. Dat tweede met name bij AGF-producten. Biologisch ziet er voor 'de consument' raar uit. Triest gegeven eigenlijk.quote:Op donderdag 16 april 2009 14:04 schreef damian5700 het volgende:
Dat geloof ik ook niet, maar ik geloof het wel in relatie met het verhaal over biologische producten. Dan gaat het enkel om de portemonnee en niet om smaak.
Als het goedkoop is en het lijkt op kip dan is het prima, maar in kipfilet wordt nogal eens water of varkensvet ingespoten voor het vermeerderen van het volume.quote:Op donderdag 16 april 2009 14:06 schreef Copycat het volgende:
[..]
Het gaat vooral om de prijs en deels om het uiterlijk. Dat tweede met name bij AGF-producten. Biologisch ziet er voor 'de consument' raar uit. Triest gegeven eigenlijk.
Jezus eet overigens bijster weinig vlees in het NT. Het wordt nooit direct vermeldt en is alleen indirect af te leiden, door dat hij b.v. aan het paasmaal deelneemt waar traditioneel lam opgediend werd. Maar voor de rest is het hooguit vis. Anderen verwijzen overigens naar het OT, waarin in Genesis 1:29 staat:quote:Op donderdag 16 april 2009 14:04 schreef buachaille het volgende:
[..]
In het Nieuwe Testament staat dat het een ieder volledig vrij staat het dieet te volgen dat hij of zij zich wenst, of dat nu kosjer, vegetarisch is of whatever dat maakt niet uit. Wel dienen, volgens mijn uitleg, Christenen zich aan te passen aan de tafel van de gastheer of gast. Als je iemand te eten krijgt die kosjer eet dan is de aanbeveling dat de hele tafel voor zover mogelijk hetzelfde doet.
Ten teken dat alhoewel na de zondeval het eten van vlees wel geoorloofd is, het uiteindelijk toch niet Gods oorspronkelijke plan was. Veel woestijnvaders waren verder ook vegetariër.quote:Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!
Alleen geeft het volgende wel aan dat we met dieren mogen doen wat we willenquote:Op donderdag 16 april 2009 14:27 schreef Iblis het volgende:
Ten teken dat alhoewel na de zondeval het eten van vlees wel geoorloofd is, het uiteindelijk toch niet Gods oorspronkelijke plan was. Veel woestijnvaders waren verder ook vegetariër.
Gaat niet expliciet over eten maar sluit het zeker ook niet uit.quote:Toen zegende God hen en sprak tot hen: Weest vruchtbaar en vermenigvuldigt u, bevolkt de aarde, onderwerpt haar aan u, en heerst over de vissen der zee, het gevogelte des hemels en al het gedierte dat op de aarde kruipt.
Niet helemaal, zie b.v. de discussies in hoeverre genetische manipulatie van dieren ook vanuit Christelijk perspectief ('knoeien' met de schepping) toegestaan is, meestal wordt dit toch als een rentmeesterschap met verantwoordelijkheden uitgelegd. De uitleg ‘we mogen ermee doen wat we willen’ wordt zelfs zeer vaak gelaakt omdat deze voorbij gaat aan de verantwoordelijkheden die de mens tegenover God en Zijn schepping heeft.quote:Op donderdag 16 april 2009 14:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
Alleen geeft het volgende wel aan dat we met dieren mogen doen wat we willen
[..]
Gaat niet expliciet over eten maar sluit het zeker ook niet uit.
Inderdaad, een triest gegeven. Net zo triest als het feit dat men zich hier vooral druk maakt over de methode van het slachten dat maar vijf minuten in beslag neemt en niet over het leven dat het dier heeft gehad.quote:Op donderdag 16 april 2009 14:06 schreef Copycat het volgende:
[..]
Het gaat vooral om de prijs en deels om het uiterlijk. Dat tweede met name bij AGF-producten. Biologisch ziet er voor 'de consument' raar uit. Triest gegeven eigenlijk.
Ik maak de regels niet, ik citeer ze en als je over dieren mag heersen en ze mag onderwerpen dan behoort eten ook tot de mogelijkheid.quote:Op donderdag 16 april 2009 14:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Niet helemaal, zie b.v. de discussies in hoeverre genetische manipulatie van dieren ook vanuit Christelijk perspectief ('knoeien' met de schepping) toegestaan is, meestal wordt dit toch als een rentmeesterschap met verantwoordelijkheden uitgelegd. De uitleg ‘we mogen ermee doen wat we willen’ wordt zelfs zeer vaak gelaakt omdat deze voorbij gaat aan de verantwoordelijkheden die de mens tegenover God en Zijn schepping heeft.
Nou, zoals met alles in de Bijbel is dat dus een beetje de discussie. Hoe ver mag je gaan? Is bioindustrie nog wat mag? Heerschappij alleen is geen vrijbrief om te doen en laten wat je wilt, net zoals God (in de ogen van veel Christenen) rechtvaardig heerst over de aarde, zo wordt ook de heerschappij van Gen 1:28 als een rechtvaardige heerschappij geïnterpreteerd, waarbij men niet naar believen kan, mag, en behoort te handelen.quote:Op donderdag 16 april 2009 14:49 schreef Chewie het volgende:
Ik maak de regels niet, ik citeer ze en als je over dieren mag heersen en ze mag onderwerpen dan behoort eten ook tot de mogelijkheid.
Dat christenen niet altijd even consequent zijn in het naleven en interpreteren van de regels in de bijbel doet daar imo weinig aan af.
Nee, maar het hier aangehaalde uitgangspunt is behoorlijk breed gedragen onder moslims.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:37 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat is een interpretatie, maar er is onder moslims geen hiërarchisch aangestuurd gezag, dus je moet zo'n uitlating van een imam niet veralgemeniseren.
Tegen de tijd dat er vanuit een religie bepaald gaat worden wat er op je bord mag liggen, is het al lang burgeroorlog en zijn de chinezen het land uitgevlucht.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:54 schreef buachaille het volgende:
Tis niet te hopen dat alles Halal wordt. Ook de komende generaties hebben het recht om wekelijks een portie Babi Pangang te kunnen halen bij de afhaalchinees. Het lekkerste gerecht ooit gemaakt door de mens
Ik reageer niet verbolgen op halalvlees, zolang ik maar gewoon een biobieflapje kan kopen dat niet ritueel geslacht is.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:06 schreef Iblis het volgende:
Dat jij nu zo enorm verbolgen reageert op Halalvlees,
Dan moet je het niet kopen, als je het niet wilt.quote:Op donderdag 16 april 2009 15:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik reageer niet verbolgen op halalvlees, zolang ik maar gewoon een biobieflapje kan kopen dat niet ritueel geslacht is.
Ik zeg niet dat er geen halalvlees in de supermarkt mag liggen, ik zeg alleen dat ik het niet wil.
Mag dat?
Dat is wel een verschrikkelijk moeilijke oplossing, die je hier aandraagt.quote:Op donderdag 16 april 2009 15:49 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dan moet je het niet kopen, als je het niet wilt.
En op een houtje bijten?quote:Op donderdag 16 april 2009 15:49 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dan moet je het niet kopen, als je het niet wilt.
Het gewone vlees blijft gewoon bestaan.quote:Op donderdag 16 april 2009 15:54 schreef Gia het volgende:
[..]
En op een houtje bijten?
Het ging er straks over dat het wellicht al het gewone vlees gaat vervangen en dáár ben ik op tegen.
Dat het ernaast ligt, prima, maar niet alleen maar halalvlees.
Is gewoone en economische kwestie uiteindelijk. Als er meer mensen komen met de vraag naar niet halal zal dat er ook blijven of komen als het uberhaupt weg gaat.quote:Op donderdag 16 april 2009 15:54 schreef Gia het volgende:
[..]
En op een houtje bijten?
Het ging er straks over dat het wellicht al het gewone vlees gaat vervangen en dáár ben ik op tegen.
Halal varkensvlees, zie je het gebeuren? En dan nog, als jij (en velen met jou) pertinent geen kip- of rundvlees kopen omdat het halal is (je hebt principes natuurlijk), zelfs niet als het maar 3 euro per kilo kost, dan zul je zien hoe snel fabrikanten naast halalvlees ook weer ‘gewoon’ vlees aanbieden.quote:Op donderdag 16 april 2009 15:54 schreef Gia het volgende:
[..]
En op een houtje bijten?
Precies. En dan niet omdat halal-vlees viezer zou zijn dan vlees van dieren die niet door een belijdend moslim zijn geslacht, maar puur omdat ik geen religies wil sponsoren met mijn supermarkt-aankopen.quote:Op donderdag 16 april 2009 15:54 schreef Gia het volgende:
[..]
En op een houtje bijten?
Als het lekker brood is en goedkoop is zal het me worst wezen door wie het is gebakkenquote:Op donderdag 16 april 2009 16:00 schreef Gert het volgende:
[..]
Precies. En dan niet omdat halal-vlees viezer zou zijn dan vlees van dieren die niet door een belijdend moslim zijn geslacht, maar puur omdat ik geen religies wil sponsoren met mijn supermarkt-aankopen.
Brood dat alleen door christelijke bakkers gebakken mag worden, hoef ik ook niet.
Sowieso, religies sponsoren.quote:Op donderdag 16 april 2009 16:03 schreef Chadi het volgende:
[..]
Als het lekker brood is en goedkoop is zal het me worst wezen door wie het is gebakken
Oh, ik drink met een gerust hart alle trappistenbieren die er zijn. Lekker. Helemaal geen moeite mee dat dat alleen door cisterciënzer monniken gebrouwen mag worden.quote:Op donderdag 16 april 2009 16:00 schreef Gert het volgende:
Precies. En dan niet omdat halal-vlees viezer zou zijn dan vlees van dieren die niet door een belijdend moslim zijn geslacht, maar puur omdat ik geen religies wil sponsoren met mijn supermarkt-aankopen.
Brood dat alleen door christelijke bakkers gebakken mag worden, hoef ik ook niet.
En als je naar mijn andere post kijkt zie je dat ik die hypocrisie ook afwijs. Verder kraam je onzin, ik zeg nergens dat dieren die halal geslacht worden tijdens hun leven worden mishandeld. Ik zou het toch waarderen als je me geen woorden in de mond legt.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Een dier mishandelen tijdens het leven (voorafgaande aan het slachten ter consumptie) is niet halal, dus je kraamt onzin uit. Halal vlees is feitelijk biologisch vlees, afkomstig van dieren die in relatieve vrijheid en een stressvrije omgeving hebben kunnen leven. De hypocrisie van vele mensen hier is dan ook schokkend. Ze hebben liever een beest dat hun hele leven in een hokje van 1 bij 1 heeft gezeten, onder erbarmelijke omstandigheden , waarbij deze dan wel "zogenaamd diervriendelijk" - dwz met een pin door z'n kop, wat vaak genoeg fout gaat en dus evenveel zoniet meer leed veroorzaakt - wordt geslacht. Maar owee als een beest een heel fijn leven heeft gehad en slechts de laatste 30 seconden van zijn leven pijn heeft.
Halabertein?quote:Op woensdag 8 april 2009 22:22 schreef Meki het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)halal_voedsel__.html
Zeer goede ontwikkeling
ik heb plannen voor halal Albert Heijn
Doen ze ook, maar om practische redenen nemen ze daar één dag voor, biddag (voor het seizoen) en dankdag (na het seizoen). Verder prevelen ze een dank uit na iedere maaltijd.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:40 schreef Elfletterig het volgende:
Waarom zou een christen niet dat dankwoord aan God kunnen uitspreken? Ze aanbidden toch één en dezelfde God?
Prima toch?quote:Op donderdag 16 april 2009 16:03 schreef Chadi het volgende:
[..]
Als het lekker brood is en goedkoop is zal het me worst wezen door wie het is gebakken
Ik noem het niet triest, waarom zou je een dier laten lijden als het niet hoeft? Hoe een sadist moet je zijn om dat verschil niet te kunnen zienquote:Op donderdag 16 april 2009 14:45 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Inderdaad, een triest gegeven. Net zo triest als het feit dat men zich hier vooral druk maakt over de methode van het slachten dat maar vijf minuten in beslag neemt en niet over het leven dat het dier heeft gehad.
Laat dit soort lui maar joh. Ze weten niks.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:08 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik noem het niet triest, waarom zou je een dier laten lijden als het niet hoeft? Hoe een sadist moet je zijn om dat verschil niet te kunnen zien
Als jij later op je sterfbed ligt zullen we dan maar geen morfine geven tegen het kankergezwel in je pens? Wat maakt het uit? Zonde van de morfine eigenlijk want je gaat toch al dood
Als je dieren niet wilt laten lijden moet je veganist, of nog beter, Jaïnist worden. Slachten is nooit een pretje, aangezien het hart altijd moet blijven kloppen op het moment dat de keel doorgesneden wordt, omdat dit ervoor zorgt dat het beest verbloedt. Dat kun je wel opleuken met een dansje, een gebedje, bloemetjes, inslaan van de schedel, of wat dan ook, maar het blijft ongezellig en een (korte) lijdensweg voor zo'n beest.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:08 schreef xenobinol het volgende:
Ik noem het niet triest, waarom zou je een dier laten lijden als het niet hoeft? Hoe een sadist moet je zijn om dat verschil niet te kunnen zien
Waarom moet je een religie gaan aanhangen?quote:Op donderdag 16 april 2009 18:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als je dieren niet wilt laten lijden moet je veganist, of nog beter, Jaïnist worden.
Bij ritueel slachten moet het hart blijven kloppen, bij de moderne methoden is dat zelfs niet het geval. Ik heb eerder in dit topic al uitgelegd hoe het bij varkens gaat.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:14 schreef Iblis het volgende:
Als je dieren niet wilt laten lijden moet je veganist, of nog beter, Jaïnist worden. Slachten is nooit een pretje, aangezien het hart altijd moet blijven kloppen op het moment dat de keel doorgesneden wordt, omdat dit ervoor zorgt dat het beest verbloedt. Dat kun je wel opleuken met een dansje, een gebedje, bloemetjes, inslaan van de schedel, of wat dan ook, maar het blijft ongezellig en een (korte) lijdensweg voor zo'n beest.
Of zouden ze het niet willen wetenquote:Op donderdag 16 april 2009 18:09 schreef Lemmeb het volgende:
Laat dit soort lui maar joh. Ze weten niks.
Ik dacht dat bij een koe slechts de buitenste hersenen geraakt worden en niet de hersenstam zodat het hart nog even blijft kloppen, of is dat tegenwoordig anders (dan loop ik achter namelijk). Op zich is dat goed bij varkens, maar niet worden toch niet ritueel geslacht.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:18 schreef xenobinol het volgende:
Bij ritueel slachten moet het hart blijven kloppen, bij de moderne methoden is dat zelfs niet het geval. Ik heb eerder in dit topic al uitgelegd hoe het bij varkens gaat.
Volgens mij geldt dit voor alle lammetjes die in Nederland geslacht worden.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Lammetjes die Halal geslacht worden hebben lekker buiten in de wei gestaan, bij mama. en na een tijdje worden ze dan geslacht.
Klopt.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:24 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Volgens mij geldt dit voor alle lammetjes die in Nederland geslacht worden.
Tenzij ze door de boer met zijn kaplaarzen zijn bezoedeldquote:Op donderdag 16 april 2009 18:24 schreef Lemmeb het volgende:
Volgens mij geldt dit voor alle lammetjes die in Nederland geslacht worden.
Voor biologisch vlees moet het beest, naast de huisvesting, toch ook biologisch voedsel krijgen e.d.?quote:Op donderdag 16 april 2009 18:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar lamsvlees bij de keurslager is veel duurder dan de Halal slager, om van de biologische slager niet te spreken.
Een agrarisch Agnaphilquote:Op donderdag 16 april 2009 18:27 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Tenzij ze door de boer met zijn kaplaarzen zijn bezoedeld
Gewone lammetjes staan in de wei en eten gras en andere planten die daar groeien, wat is de meerwaarde van een biolam? Dat er geen kunstmest op de wei wordt gestrooid? Dat is in de meeste gevallen sowieso niet het geval, door de stikstof in de neerslag is er zelfs op arme gronden vergrassing. Als je in NL nog arme grond wilt moet je het eigenlijk maken.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:32 schreef Iblis het volgende:
[..]
Voor biologisch vlees moet het beest, naast de huisvesting, toch ook biologisch voedsel krijgen e.d.?
Wat ik zei dus. Anderhalve pagina geledenquote:Op donderdag 16 april 2009 18:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt.
Maar lamsvlees bij de keurslager is veel duurder dan de Halal slager, om van de biologische slager niet te spreken.
Je hebt gelijk, bij koeien die met een schietmasker worden gedood blijft het hart nog een tijd bloeden.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:21 schreef Iblis het volgende:
Ik dacht dat bij een koe slechts de buitenste hersenen geraakt worden en niet de hersenstam zodat het hart nog even blijft kloppen, of is dat tegenwoordig anders (dan loop ik achter namelijk). Op zich is dat goed bij varkens, maar niet worden toch niet ritueel geslacht.
En min of meer ook wat ik hier en hier zeg.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:36 schreef anne_Chris het volgende:
[..]
Wat ik zei dus. Anderhalve pagina geleden
Ik heb geen idee, maar weet wel dat de certificering dat biologische boer een tamelijk grote bureaucratie met zich meebrengt. Iemand die kippen houdt met veel ruimte e.d. maar niet alle zaken qua voeding voor elkaar heeft kan op z'n eieren ook al snel 'legbatterij' stempelen. Scharrelkippenvlees heeft ook weer andere eisen dan scharrelkippeneieren, de laatste zijn minder streng (volg jij het nog?).quote:Op donderdag 16 april 2009 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Gewone lammetjes staan in de wei en eten gras en andere planten die daar groeien, wat is de meerwaarde van een biolam? Dat er geen kunstmest op de wei wordt gestrooid? Dat is in de meeste gevallen sowieso niet het geval, door de stikstof in de neerslag is er zelfs op arme gronden vergrassing. Als je in NL nog arme grond wilt moet je het eigenlijk maken.
Dit is niet helemaal zuiver. Je beweerde eerst "Lammetjes die halal geslacht worden, hebben lekker in de wei gestaan". Daarmee suggererend dat dit niet geldt voor niet Halal-geslachte lammeren. De kosten zijn weer een heel ander argument.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt.
Wat een onzin. De normale manier van slachten is al dieronvriendelijk genoeg, maar daar hoor je me verder niet over. Het gaat mij erom waarom je überhaupt met dat halalslachten zou beginnen als het in de praktijk geen enkele meerwaarde heeft, ook niet voor het dier, en het uiteindelijk alleen maar nog dieronvriendelijker is door de middeleeuwse manier van slachten.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:43 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Laat al die mensen die tegen Halal en voor zogenaamd diervriendelijk slachten gewoon zelf een slachterij beginnen.
Kunnen ze het dier al liefkozend en strelend een kogel door de kop jagen en dat vlees eten.
Achja. Het verbaast me dat je überhaupt nog een mes gebruikt. Je kunt het beest ook gewoon vasthouden en doodschoppen met een paar kisten aan je poten.quote:Mij maakt het geen ene flikker uit, desnoods snijden ze dat beest z'n nek door met een stomp mes, zolang ik maar weet dat hij/zij een goed leven heeft gehad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |