abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 april 2009 @ 12:48:52 #221
3542 Gia
User under construction
pi_68068800
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:42 schreef Iblis het volgende:
Soms worden producten ook aangepast aan vegetariërs, omdat dit minimale moeite is en er zo wel een groter publiek bereikt kan worden! En je proeft het wellicht niet, maar toch nemen die producten soms gewoon de plaats in van niet-vegetarische producten! Zo wordt iedereen gedwongen vegetarisch te eten!
Ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld is?

Er liggen naast de vegetarische burgers nog steeds vleesburgers in het vak bij de slager.

Dat er een keuze is, kan ik nog inkomen, maar mensen die niks met de islam hebben, halal voer opdringen, slaat echt nergens op.

@ copycat: Veel vlees in de winkel is al scharrelvlees. Daar kies ik bij voorkeur voor.

Verder lopen schapen hier in Nederland vrijwel altijd vrij rond. Op de hei of op boerderijen.
Ik geloof niet dat een islamitische slachter altijd weet waar het schaap dat hij slacht heeft rondgehuppeld en of dat wel halal genoeg was.

Het gaat in dit topic niet over kleinschaligheid, maar over de vleesverwerkende industrie. Geloof maar niet dat die zich druk maken over het verleden van het te slachten dier.
  donderdag 16 april 2009 @ 12:52:33 #222
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68068950
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:48 schreef Gia het volgende:
Ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld is?

Er liggen naast de vegetarische burgers nog steeds vleesburgers in het vak bij de slager.
Er zal ook nog wel even varkensvlees in de supermarkt blijven liggen hoor. Daar mis je niets aan. Maar soms wordt kaas gewoon door vegetarische kaas vervangen, of worden dierlijke vetten door plantaardige vervangen, zodat het product ook geschikt wordt voor vegetariërs. En daar kun je niets tegen doen! Op eens moet je microbacterieel gestremde kaas nassen in plaats van kaas die gestremd is op de traditionele wijze.
quote:
Dat er een keuze is, kan ik nog inkomen, maar mensen die niks met de islam hebben, halal voer opdringen, slaat echt nergens op.
Je kunt nog varkensvlees eten hè! Maar hetzelfde met de kaas. Of dit b.v.:
quote:
Mars zwicht voor vegetariërs

20 Mei 2007 - Mars, Twix, Snickers en alle andere chocoladesnacks van Masterfoods blijven dan toch geschikt voor vegetariërs. Dat meldt de BBC. Eerder had Masterfoods bekendgemaakt dat het stremsel uit de magen van jonge kalfjes in de producten ging verwerken. Daarop volgde massaal veggieverzet.

Grote fout
Masterfoods geeft nu dus toe aan dat protest en laat weten het plan helemaal op te bergen. Het excuseert zich ook tegenover alle vegetariërs die geschokt waren door het idee. In een week tijd kreeg Masterfoods 6.000 mails en telefoons van boze vegetariërs. "De klant is onze baas", aldus Masterfoods nu. "Het was heel snel heel duidelijk dat we een grote fout gemaakt hadden. Waarvoor excuses."
Dikke vegaterreur. Er is nergens een niet-vegetarische mars te krijgen, weg keuze!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 16 april 2009 @ 12:52:34 #223
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68068953
In de dagelijkse praktijk heeft dat "halal slachten" vooral betrekking op het laatste stadium, dat stadium waarbij ze zo'n beest onverdoofd de strot doorsnijden en de luchtpijp eruit trekken. Met al die andere regeltjes vegen al die slachthuizen hun reet af. En terecht ook: als je echt aan al die religieuze onzin meedoet wordt het vlees onbetaalbaar.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  donderdag 16 april 2009 @ 12:53:37 #224
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_68069003
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:44 schreef Lemmeb het volgende:

En jij gelóóft dat??? Het zijn precies dezelfde beesten die op precies dezelfde wijze grootgebracht worden. Ik weet dat, want ik heb vrienden in de bioindustrie, die hun geld verdienen met al deze onzin.
Goh, ik heb hele andere werkervaringen binnen de foodbranche. Maar jouw biovriendjes zullen wel jouw waarheid in pacht hebben.
quote:
En daarbij, de rituele slachtmethode levert dusdanig veel stress op dat je daar voor een heel dierenleven genoeg aan hebt.
Gelukkig dan maar dat dat leven dan voorbij is. Hebben ze daarvoor toch een prettiger leven gehad dan die kistkalveren.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 16 april 2009 @ 12:58:47 #225
3542 Gia
User under construction
pi_68069190
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:52 schreef Iblis het volgende:

[..]

Er zal ook nog wel even varkensvlees in de supermarkt blijven liggen hoor. Daar mis je niets aan. Maar soms wordt kaas gewoon door vegetarische kaas vervangen, of worden dierlijke vetten door plantaardige vervangen, zodat het product ook geschikt wordt voor vegetariërs. En daar kun je niets tegen doen! Op eens moet je microbacterieel gestremde kaas nassen in plaats van kaas die gestremd is op de traditionele wijze.
Ik vind kaas niet echt te vergelijken met vlees.
Het boeit me niet hoe kaas gemaakt wordt, als ie maar smaakt.
Het boeit me wel hoe dieren geslacht worden en ik wil wat dat betreft liever geen ritueel geslacht vlees.
Mag ik die keuze hebben?
quote:
Dikke vegaterreur. Er is nergens een niet-vegetarische mars te krijgen, weg keuze!
Mars! Nu met hele stukken vlees!!
  donderdag 16 april 2009 @ 13:01:52 #226
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68069285
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:53 schreef Copycat het volgende:

[..]

Goh, ik heb hele andere werkervaringen binnen de foodbranche. Maar jouw biovriendjes zullen wel jouw waarheid in pacht hebben.
[..]

Gelukkig dan maar dat dat leven dan voorbij is. Hebben ze daarvoor toch een prettiger leven gehad dan die kistkalveren.
Je bent niet erg op de hoogte is het wel? Het houden van kistkalveren is sowieso al enige tijd verboden in Nederland. Het is allemaal groepshuisvesting geworden.

En ja, die "halal geslachte kalveren" komen in de praktijk uit dezelfde groep, er staat alleen een ander stempel op.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:06:45 #227
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68069424
quote:
Op donderdag 16 april 2009 12:58 schreef Gia het volgende:
Ik vind kaas niet echt te vergelijken met vlees.
Het boeit me niet hoe kaas gemaakt wordt, als ie maar smaakt.
Het boeit me wel hoe dieren geslacht worden en ik wil wat dat betreft liever geen ritueel geslacht vlees.
Mag ik die keuze hebben?
Jij mag die keuze hebben, maar ik vind dat je een beetje geborneerd redeneert. Het overgrote deel van de mensen zal het geen snars uitmaken hoe hun vlees geslacht is, of opgegroeid is, als het maar smaakt. Als het lekker is, dan zal het ze worst zijn hoe het dier is opgegroeid of geslacht, vandaar dat biologisch vlees ook zo moeizaam van de grond komt; en je gaf zelf al aan dat dat met Halalvlees zo zal zijn.

Bij kaas is het bij de meeste mensen idem, het boeit hun niet hoe die gemaakt wordt, als-ie maar smaakt.

En daar spelen fabrikanten dus op in, ze kijken wat het goedkoopst is, versus de markt die ze ermee bereiken. Het halalslachten levert waarschijnlijk meer afzet op dan ze verliezen aan mensen die het niet boeit. Hetzelfde als de mensen van Mars gedacht zullen hebben. Als er nou een groot protest komt, of iedereen schakelt over op niet-Halalvlees (put your money where your mouth is!), dan komen ze er misschien op terug.

Meestal is het echter veel geroep en gebeurt er niets. En dan is het gewoon winstmaximalisatie voor de fabrikant.

Dat jij nu zo enorm verbolgen reageert op Halalvlees, terwijl het precies hetzelfde principe is als microbacterieel stremsel gebruiken (of niet) bij kaas of Mars, waarvan je simpelweg zegt ‘dat boeit me niet’, vind ik opvallend. Ik kan wel begrijpen dat het een je meer aan het hart gaat dan het ander, maar het mechanisme is natuurlijk elke keer hetzelfde.

Dat mensen nu zo over de zeik gaan vanwege het feit dat het iets met moslims van doen heeft is opvallend, terwijl zulk soort zaken dagelijks spelen als het gaat om mensen met noten-allergieën, vegetariërs, veganisten, mensen vis-allergie, enz. Continu wisselen producten (licht) van samenstelling, de ene keer om een groter publiek te bereiken, de andere keer om de kosten te drukken en zolang de het publiek vooral het goedkoopste kiest zal het zo blijven.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:10:37 #228
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_68069544
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:01 schreef Lemmeb het volgende:

Je bent niet erg op de hoogte is het wel? Het houden van kistkalveren is sowieso al enige tijd verboden in Nederland. Het is allemaal groepshuisvesting geworden.
Het principe is echter nog steeds zo goed als hetzelfde.
quote:
En ja, die "halal geslachte kalveren" komen in de praktijk uit dezelfde groep, er staat alleen een ander stempel op.
Dat is dus pertinent niet waar. Misschien dat een paar malafide bedrijven deze methodiek toepassen, maar zeer zeker niet op grote schaal. Dat druist volledig in tegen het Halal principe.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:13:13 #229
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68069630
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:10 schreef Copycat het volgende:

[..]

Het principe is echter nog steeds zo goed als hetzelfde.
[..]

Dat is dus pertinent niet waar. Misschien dat een paar malafide bedrijven deze methodiek toepassen, maar zeer zeker niet op grote schaal. Dat druist volledig in tegen het Halal principe.
Joh je meent het.

Vandaar dat het in de praktijk ook helemaal nergens over gaat, dat hele halalgebeuren.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:15:26 #230
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_68069719
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:13 schreef Lemmeb het volgende:

Joh je meent het.

Vandaar dat het in de praktijk ook helemaal nergens over gaat, dat hele halalgebeuren.
Ik geloof niet dat wij elkaar gaan overtuigen. Blijf jij vooral hangen in je xenofobe 'alles wat met Islam te maken heeft is slecht en crimineel' mindset. Ik heb andere ervaringen met en ideeën over halal. Zelfs zonder Islamitisch vriendje.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:17:15 #231
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68069782
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:15 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat wij elkaar gaan overtuigen. Blijf jij vooral hangen in je xenofobe 'alles wat met Islam te maken heeft is slecht en crimineel' mindset. Ik heb andere ervaringen met en ideeën over halal. Zelfs zonder Islamitisch vriendje.
Dat laatste geloof ik inmiddels al niet meer. Je bent al helemaal gedhimmificeerd en niet meer te redden.
pi_68070151
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:06 schreef Iblis het volgende:

Het overgrote deel van de mensen zal het geen snars uitmaken hoe hun vlees geslacht is, of opgegroeid is, als het maar smaakt. Als het lekker is, dan zal het ze worst zijn hoe het dier is opgegroeid of geslacht, vandaar dat biologisch vlees ook zo moeizaam van de grond komt; en je gaf zelf al aan dat dat met Halalvlees zo zal zijn.
Het gaat de consument vooral om de prijs, daarom is het marktaandeel van biologische voeding zo laag.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:27:55 #233
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_68070167
quote:
In Lingewaard (regio 6681) woonden op 30 september 2007 12465 mensen, waarvan 220 niet-westerse allochtonen (1.8%).
Makkelijk schoppen tegen iets waar je (bijna) niets mee te maken hebt!

Eigenlijk gaat het gewoon nergens over. Wat is nou precies het probleem?

Het slachten?

Dat je 'geen keus' hebt?

Dat de commerciële instelling anders is dan de patriottistische?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_68070333
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:06 schreef Iblis het volgende:

Bij kaas is het bij de meeste mensen idem, het boeit hun niet hoe die gemaakt wordt, als-ie maar smaakt.
En dan nog iets. Vaak is gewone kaas ook nog niet eens halal, omdat het stremsel vaak niet eens afkomstig is van halal geslacht vee.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:33:11 #235
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68070389
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:27 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Het gaat de consument vooral om de prijs, daarom is het marktaandeel van biologische voeding zo laag.
En daarnaast gaat een bepaalde groep ook nog om halal. Dus als je dat combineert, dan kun je zowel de halalgroep bedienen, als de groep die vooral goedkoop vlees wil. En als het mensen als Gia echt zo dwars zit, dan kunnen ze natuurlijk altijd biologisch vlees kopen. Maar iets zegt me dat zelfs de grootste roepers gewoon halalvlees blijven kopen zolang het maar goedkoop is.
pi_68070432
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:31 schreef damian5700 het volgende:

[..]

En dan nog iets. Vaak is gewone kaas ook nog niet eens halal, omdat het stremsel vaak niet eens afkomstig is van halal geslacht vee.
http://www.moslima.nl/dagelijksleven/praktisch.html#kaas
quote:
Conclusie
Imaam Aboe Haniefaa , overgeleverd van Imaam Ahmed, stellen dat het stremsel dat afkomstig is van kadavers die niet zijn geslacht volgens de Shari'ah toch rein (taahir) zijn. Dit is tevens de mening die ibn Taymiyyaah als het meest correct beoordeelde in al-Fataawa (21-102), waarbij hij zei: "Het is correct dat hun kaas (van de ongelovigen) halaal is, en dat het stremsel en de melk van dode dieren rein (taahir) is."
pi_68070478
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:33 schreef Iblis het volgende:

[..]

En daarnaast gaat een bepaalde groep ook nog om halal. Dus als je dat combineert, dan kun je zowel de halalgroep bedienen, als de groep die vooral goedkoop vlees wil. En als het mensen als Gia echt zo dwars zit, dan kunnen ze natuurlijk altijd biologisch vlees kopen. Maar iets zegt me dat zelfs de grootste roepers gewoon halalvlees blijven kopen zolang het maar goedkoop is.
Je moet mijn opmerking even los zien van jouw discussie met Gia.
Het ging mij om het aanpassen van jouw betoog op dat punt.
pi_68070528
quote:
Dat is een interpretatie, maar er is onder moslims geen hiërarchisch aangestuurd gezag, dus je moet zo'n uitlating van een imam niet veralgemeniseren.
  donderdag 16 april 2009 @ 13:37:21 #239
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68070534
Halalvlees is goedkoper dan biologisch vlees, omdat het op een veel dieronvriendelijker wijze gemest wordt, namelijk gewoon op dezelfde wijze als "normaal" vlees. Daarom is dat hele halalgebeuren momenteel ook zo in opkomst: er wordt door slachterijen gewoon gruwelijk veel geld mee verdiend.

Maar goed, blijf lekker geloven dat dat halalgebeuren helemaal geweldig is. Laat je lekker besodemieteren samen met de rest van het klootjesvolk. Lekker als een kip zonder kop achter de grootste gemene deler aanlopen en vooral zelf niet nadenken. Echt, ik zit er verder niet mee, want het gaat al jaren zo. Mensen geloven alles wat ze op teevee zien, want dat wat op teevee komt is waar.
pi_68070591
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:37 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Dat is een interpretatie, maar er is onder moslims geen hiërarchisch aangestuurd gezag, dus je moet zo'n uitlating van een imam niet veralgemeniseren.
Net als dat jij het niet moet doen?
quote:
Op donderdag 16 april 2009 13:31 schreef damian5700 het volgende:

[..]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')