Ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld is?quote:Op donderdag 16 april 2009 12:42 schreef Iblis het volgende:
Soms worden producten ook aangepast aan vegetariërs, omdat dit minimale moeite is en er zo wel een groter publiek bereikt kan worden! En je proeft het wellicht niet, maar toch nemen die producten soms gewoon de plaats in van niet-vegetarische producten! Zo wordt iedereen gedwongen vegetarisch te eten!
Er zal ook nog wel even varkensvlees in de supermarkt blijven liggen hoor. Daar mis je niets aan. Maar soms wordt kaas gewoon door vegetarische kaas vervangen, of worden dierlijke vetten door plantaardige vervangen, zodat het product ook geschikt wordt voor vegetariërs. En daar kun je niets tegen doen! Op eens moet je microbacterieel gestremde kaas nassen in plaats van kaas die gestremd is op de traditionele wijze.quote:Op donderdag 16 april 2009 12:48 schreef Gia het volgende:
Ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld is?
Er liggen naast de vegetarische burgers nog steeds vleesburgers in het vak bij de slager.
Je kunt nog varkensvlees eten hè! Maar hetzelfde met de kaas. Of dit b.v.:quote:Dat er een keuze is, kan ik nog inkomen, maar mensen die niks met de islam hebben, halal voer opdringen, slaat echt nergens op.
Dikke vegaterreur. Er is nergens een niet-vegetarische mars te krijgen, weg keuze!quote:Mars zwicht voor vegetariërs
20 Mei 2007 - Mars, Twix, Snickers en alle andere chocoladesnacks van Masterfoods blijven dan toch geschikt voor vegetariërs. Dat meldt de BBC. Eerder had Masterfoods bekendgemaakt dat het stremsel uit de magen van jonge kalfjes in de producten ging verwerken. Daarop volgde massaal veggieverzet.
Grote fout
Masterfoods geeft nu dus toe aan dat protest en laat weten het plan helemaal op te bergen. Het excuseert zich ook tegenover alle vegetariërs die geschokt waren door het idee. In een week tijd kreeg Masterfoods 6.000 mails en telefoons van boze vegetariërs. "De klant is onze baas", aldus Masterfoods nu. "Het was heel snel heel duidelijk dat we een grote fout gemaakt hadden. Waarvoor excuses."
Goh, ik heb hele andere werkervaringen binnen de foodbranche. Maar jouw biovriendjes zullen wel jouw waarheid in pacht hebben.quote:Op donderdag 16 april 2009 12:44 schreef Lemmeb het volgende:
En jij gelóóft dat??? Het zijn precies dezelfde beesten die op precies dezelfde wijze grootgebracht worden. Ik weet dat, want ik heb vrienden in de bioindustrie, die hun geld verdienen met al deze onzin.
Gelukkig dan maar dat dat leven dan voorbij is. Hebben ze daarvoor toch een prettiger leven gehad dan die kistkalveren.quote:En daarbij, de rituele slachtmethode levert dusdanig veel stress op dat je daar voor een heel dierenleven genoeg aan hebt.
Ik vind kaas niet echt te vergelijken met vlees.quote:Op donderdag 16 april 2009 12:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Er zal ook nog wel even varkensvlees in de supermarkt blijven liggen hoor. Daar mis je niets aan. Maar soms wordt kaas gewoon door vegetarische kaas vervangen, of worden dierlijke vetten door plantaardige vervangen, zodat het product ook geschikt wordt voor vegetariërs. En daar kun je niets tegen doen! Op eens moet je microbacterieel gestremde kaas nassen in plaats van kaas die gestremd is op de traditionele wijze.
Mars! Nu met hele stukken vlees!!quote:Dikke vegaterreur. Er is nergens een niet-vegetarische mars te krijgen, weg keuze!
Je bent niet erg op de hoogte is het wel? Het houden van kistkalveren is sowieso al enige tijd verboden in Nederland. Het is allemaal groepshuisvesting geworden.quote:Op donderdag 16 april 2009 12:53 schreef Copycat het volgende:
[..]
Goh, ik heb hele andere werkervaringen binnen de foodbranche. Maar jouw biovriendjes zullen wel jouw waarheid in pacht hebben.
[..]
Gelukkig dan maar dat dat leven dan voorbij is. Hebben ze daarvoor toch een prettiger leven gehad dan die kistkalveren.
Jij mag die keuze hebben, maar ik vind dat je een beetje geborneerd redeneert. Het overgrote deel van de mensen zal het geen snars uitmaken hoe hun vlees geslacht is, of opgegroeid is, als het maar smaakt. Als het lekker is, dan zal het ze worst zijn hoe het dier is opgegroeid of geslacht, vandaar dat biologisch vlees ook zo moeizaam van de grond komt; en je gaf zelf al aan dat dat met Halalvlees zo zal zijn.quote:Op donderdag 16 april 2009 12:58 schreef Gia het volgende:
Ik vind kaas niet echt te vergelijken met vlees.
Het boeit me niet hoe kaas gemaakt wordt, als ie maar smaakt.
Het boeit me wel hoe dieren geslacht worden en ik wil wat dat betreft liever geen ritueel geslacht vlees.
Mag ik die keuze hebben?
Het principe is echter nog steeds zo goed als hetzelfde.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:01 schreef Lemmeb het volgende:
Je bent niet erg op de hoogte is het wel? Het houden van kistkalveren is sowieso al enige tijd verboden in Nederland. Het is allemaal groepshuisvesting geworden.
Dat is dus pertinent niet waar. Misschien dat een paar malafide bedrijven deze methodiek toepassen, maar zeer zeker niet op grote schaal. Dat druist volledig in tegen het Halal principe.quote:En ja, die "halal geslachte kalveren" komen in de praktijk uit dezelfde groep, er staat alleen een ander stempel op.
Joh je meent het.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:10 schreef Copycat het volgende:
[..]
Het principe is echter nog steeds zo goed als hetzelfde.
[..]
Dat is dus pertinent niet waar. Misschien dat een paar malafide bedrijven deze methodiek toepassen, maar zeer zeker niet op grote schaal. Dat druist volledig in tegen het Halal principe.
Ik geloof niet dat wij elkaar gaan overtuigen. Blijf jij vooral hangen in je xenofobe 'alles wat met Islam te maken heeft is slecht en crimineel' mindset. Ik heb andere ervaringen met en ideeën over halal. Zelfs zonder Islamitisch vriendje.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:13 schreef Lemmeb het volgende:
Joh je meent het.
Vandaar dat het in de praktijk ook helemaal nergens over gaat, dat hele halalgebeuren.
Dat laatste geloof ik inmiddels al niet meer. Je bent al helemaal gedhimmificeerd en niet meer te redden.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:15 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat wij elkaar gaan overtuigen. Blijf jij vooral hangen in je xenofobe 'alles wat met Islam te maken heeft is slecht en crimineel' mindset. Ik heb andere ervaringen met en ideeën over halal. Zelfs zonder Islamitisch vriendje.
Het gaat de consument vooral om de prijs, daarom is het marktaandeel van biologische voeding zo laag.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:06 schreef Iblis het volgende:
Het overgrote deel van de mensen zal het geen snars uitmaken hoe hun vlees geslacht is, of opgegroeid is, als het maar smaakt. Als het lekker is, dan zal het ze worst zijn hoe het dier is opgegroeid of geslacht, vandaar dat biologisch vlees ook zo moeizaam van de grond komt; en je gaf zelf al aan dat dat met Halalvlees zo zal zijn.
Makkelijk schoppen tegen iets waar je (bijna) niets mee te maken hebt!quote:In Lingewaard (regio 6681) woonden op 30 september 2007 12465 mensen, waarvan 220 niet-westerse allochtonen (1.8%).
En dan nog iets. Vaak is gewone kaas ook nog niet eens halal, omdat het stremsel vaak niet eens afkomstig is van halal geslacht vee.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:06 schreef Iblis het volgende:
Bij kaas is het bij de meeste mensen idem, het boeit hun niet hoe die gemaakt wordt, als-ie maar smaakt.
En daarnaast gaat een bepaalde groep ook nog om halal. Dus als je dat combineert, dan kun je zowel de halalgroep bedienen, als de groep die vooral goedkoop vlees wil. En als het mensen als Gia echt zo dwars zit, dan kunnen ze natuurlijk altijd biologisch vlees kopen. Maar iets zegt me dat zelfs de grootste roepers gewoon halalvlees blijven kopen zolang het maar goedkoop is.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:27 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het gaat de consument vooral om de prijs, daarom is het marktaandeel van biologische voeding zo laag.
http://www.moslima.nl/dagelijksleven/praktisch.html#kaasquote:Op donderdag 16 april 2009 13:31 schreef damian5700 het volgende:
[..]
En dan nog iets. Vaak is gewone kaas ook nog niet eens halal, omdat het stremsel vaak niet eens afkomstig is van halal geslacht vee.
quote:Conclusie
Imaam Aboe Haniefaa , overgeleverd van Imaam Ahmed, stellen dat het stremsel dat afkomstig is van kadavers die niet zijn geslacht volgens de Shari'ah toch rein (taahir) zijn. Dit is tevens de mening die ibn Taymiyyaah als het meest correct beoordeelde in al-Fataawa (21-102), waarbij hij zei: "Het is correct dat hun kaas (van de ongelovigen) halaal is, en dat het stremsel en de melk van dode dieren rein (taahir) is."
Je moet mijn opmerking even los zien van jouw discussie met Gia.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
En daarnaast gaat een bepaalde groep ook nog om halal. Dus als je dat combineert, dan kun je zowel de halalgroep bedienen, als de groep die vooral goedkoop vlees wil. En als het mensen als Gia echt zo dwars zit, dan kunnen ze natuurlijk altijd biologisch vlees kopen. Maar iets zegt me dat zelfs de grootste roepers gewoon halalvlees blijven kopen zolang het maar goedkoop is.
Dat is een interpretatie, maar er is onder moslims geen hiërarchisch aangestuurd gezag, dus je moet zo'n uitlating van een imam niet veralgemeniseren.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:34 schreef Meh7 het volgende:
[..]
http://www.moslima.nl/dagelijksleven/praktisch.html#kaas
[..]
Net als dat jij het niet moet doen?quote:Op donderdag 16 april 2009 13:37 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat is een interpretatie, maar er is onder moslims geen hiërarchisch aangestuurd gezag, dus je moet zo'n uitlating van een imam niet veralgemeniseren.
quote:Op donderdag 16 april 2009 13:31 schreef damian5700 het volgende:
[..]
En dan nog iets. Vaak is gewone kaas ook nog niet eens halal, omdat het stremsel vaak niet eens afkomstig is van halal geslacht vee.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |