Joh je meent het.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:10 schreef Copycat het volgende:
[..]
Het principe is echter nog steeds zo goed als hetzelfde.
[..]
Dat is dus pertinent niet waar. Misschien dat een paar malafide bedrijven deze methodiek toepassen, maar zeer zeker niet op grote schaal. Dat druist volledig in tegen het Halal principe.
Ik geloof niet dat wij elkaar gaan overtuigen. Blijf jij vooral hangen in je xenofobe 'alles wat met Islam te maken heeft is slecht en crimineel' mindset. Ik heb andere ervaringen met en ideeën over halal. Zelfs zonder Islamitisch vriendje.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:13 schreef Lemmeb het volgende:
Joh je meent het.
Vandaar dat het in de praktijk ook helemaal nergens over gaat, dat hele halalgebeuren.
Dat laatste geloof ik inmiddels al niet meer. Je bent al helemaal gedhimmificeerd en niet meer te redden.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:15 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat wij elkaar gaan overtuigen. Blijf jij vooral hangen in je xenofobe 'alles wat met Islam te maken heeft is slecht en crimineel' mindset. Ik heb andere ervaringen met en ideeën over halal. Zelfs zonder Islamitisch vriendje.
Het gaat de consument vooral om de prijs, daarom is het marktaandeel van biologische voeding zo laag.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:06 schreef Iblis het volgende:
Het overgrote deel van de mensen zal het geen snars uitmaken hoe hun vlees geslacht is, of opgegroeid is, als het maar smaakt. Als het lekker is, dan zal het ze worst zijn hoe het dier is opgegroeid of geslacht, vandaar dat biologisch vlees ook zo moeizaam van de grond komt; en je gaf zelf al aan dat dat met Halalvlees zo zal zijn.
Makkelijk schoppen tegen iets waar je (bijna) niets mee te maken hebt!quote:In Lingewaard (regio 6681) woonden op 30 september 2007 12465 mensen, waarvan 220 niet-westerse allochtonen (1.8%).
En dan nog iets. Vaak is gewone kaas ook nog niet eens halal, omdat het stremsel vaak niet eens afkomstig is van halal geslacht vee.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:06 schreef Iblis het volgende:
Bij kaas is het bij de meeste mensen idem, het boeit hun niet hoe die gemaakt wordt, als-ie maar smaakt.
En daarnaast gaat een bepaalde groep ook nog om halal. Dus als je dat combineert, dan kun je zowel de halalgroep bedienen, als de groep die vooral goedkoop vlees wil. En als het mensen als Gia echt zo dwars zit, dan kunnen ze natuurlijk altijd biologisch vlees kopen. Maar iets zegt me dat zelfs de grootste roepers gewoon halalvlees blijven kopen zolang het maar goedkoop is.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:27 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het gaat de consument vooral om de prijs, daarom is het marktaandeel van biologische voeding zo laag.
http://www.moslima.nl/dagelijksleven/praktisch.html#kaasquote:Op donderdag 16 april 2009 13:31 schreef damian5700 het volgende:
[..]
En dan nog iets. Vaak is gewone kaas ook nog niet eens halal, omdat het stremsel vaak niet eens afkomstig is van halal geslacht vee.
quote:Conclusie
Imaam Aboe Haniefaa , overgeleverd van Imaam Ahmed, stellen dat het stremsel dat afkomstig is van kadavers die niet zijn geslacht volgens de Shari'ah toch rein (taahir) zijn. Dit is tevens de mening die ibn Taymiyyaah als het meest correct beoordeelde in al-Fataawa (21-102), waarbij hij zei: "Het is correct dat hun kaas (van de ongelovigen) halaal is, en dat het stremsel en de melk van dode dieren rein (taahir) is."
Je moet mijn opmerking even los zien van jouw discussie met Gia.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
En daarnaast gaat een bepaalde groep ook nog om halal. Dus als je dat combineert, dan kun je zowel de halalgroep bedienen, als de groep die vooral goedkoop vlees wil. En als het mensen als Gia echt zo dwars zit, dan kunnen ze natuurlijk altijd biologisch vlees kopen. Maar iets zegt me dat zelfs de grootste roepers gewoon halalvlees blijven kopen zolang het maar goedkoop is.
Dat is een interpretatie, maar er is onder moslims geen hiërarchisch aangestuurd gezag, dus je moet zo'n uitlating van een imam niet veralgemeniseren.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:34 schreef Meh7 het volgende:
[..]
http://www.moslima.nl/dagelijksleven/praktisch.html#kaas
[..]
Net als dat jij het niet moet doen?quote:Op donderdag 16 april 2009 13:37 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat is een interpretatie, maar er is onder moslims geen hiërarchisch aangestuurd gezag, dus je moet zo'n uitlating van een imam niet veralgemeniseren.
quote:Op donderdag 16 april 2009 13:31 schreef damian5700 het volgende:
[..]
En dan nog iets. Vaak is gewone kaas ook nog niet eens halal, omdat het stremsel vaak niet eens afkomstig is van halal geslacht vee.
Dat de prijs doorslaggevend is, is (helaas) al jaren bekend. Ondanks dat mensen zeggen ook welzijn belangrijk te vinden. Uiteindelijk oefent de (al dan niet halalgeslachte) kiloknaller gehakt inderdaad zo'n ongelooflijke aantrekkingskracht uit dat deze toch wel verkocht wordt.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:35 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Je moet mijn opmerking even los zien van jouw discussie met Gia.
Het ging mij om het aanpassen van jouw betoog op dat punt.
'Vaak' sluit niet uit dat het in sommige gevallen wel halal is.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:38 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Net als dat jij het niet moet doen?
[..]
Je geeft zelf ook een eigen invulling aan halal die je veralgemeniseerd.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:41 schreef damian5700 het volgende:
[..]
'Vaak' sluit niet uit dat het in sommige gevallen wel halal is.
Het gaat er gewoon om dat sommige moslims niet zomaar elke plakje kaas naar binnen mikken, omdat ze niet weten wat de herkomst is van het stremsel ook al zou die imam elke dag honderd keer zeggen dat het rein is.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:43 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Je geeft zelf ook een eigen invulling aan halal die je veralgemeniseerd.
Nee daar gaat het me niet om. Je geeft een invulling aan halal, volgens jou is kaas niet halal als er stremsel gebruikt wordt die afkomstig is van niet halal geslachte vee.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:46 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het gaat er gewoon om dat sommige moslims niet zomaar elke plakje kaas naar binnen mikken, omdat ze niet weten wat de herkomst is van het stremsel ook al zou die imam elke dag honderd keer zeggen dat het rein is.
Vervolgens ga ik daarop in door een link aan te voeren van een imam die er anders naar kijkt. Daar reageer je op door te zeggen dat ik niet moet veralgemeniseren, terwijl je er zelf net zo hard mee bezig bent.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:31 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Jij noemt expliciet smaak als beweegreden voor de consument bepaalde producten te kopen. Dit is feitelijk onjuist.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:40 schreef Iblis het volgende:
Ik noemde het eigenlijk niet expliciet, omdat ik het meer als impliciet bekend veronderstelde, maar m.b.t. Gia speelt het m.i. wel degelijk mee omdat je in een kapitalitische markt uiteindelijk als consument wel degelijk invloed kunt uitoefenen door iets niet te kopen. Koop alleen varken, of koop alleen biologisch als het je dwarszit.
Is dat wel kosjer, bauchaille?quote:Op donderdag 16 april 2009 13:54 schreef buachaille het volgende:
Tis niet te hopen dat alles Halal wordt. Ook de komende generaties hebben het recht om wekelijks een portie Babi Pangang te kunnen halen bij de afhaalchinees. Het lekkerste gerecht ooit gemaakt door de mens
Daar zou het eigenlijk wel om moeten gaan.quote:
Dat was wat Gia noemde en ik daarom gebruikte. Verder kun je zeggen dat het feitelijk onjuist is, omdat consumenten veel producten kopen waarvan anderen vinden dat het niet écht lekker is, maar ik geloof niet dat veel mensen zaken kopen omdat ze ze vies vinden, tenzij het medicatie betreft.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:52 schreef damian5700 het volgende:
Jij noemt expliciet smaak als beweegreden voor de consument bepaalde producten te kopen. Dit is feitelijk onjuist.
Een individuele consument kan niet zoveel, maar groepen kunnen wel het een en ander, zie b.v. dat supermarkten in Nederland al geruime tijd geen legbatterijeieren meer verkopen (alhoewel die natuurlijk nog gewoon in koekjes zitten). Dat kan ook met biologisch vlees.quote:En daarbij ben ik het ook niet eens dat uiteindelijk de consument invloed kan uitoefenen, want ten opzichte van supermarkten is een individuele consument een ongelijke factor.
De supermarkten zouden hun aanbod moeten willen veranderen in plaats van met een prijzenslag zoveel mogelijk klanten te lokken. Dan zal de consument veel gemakkelijker biologisch vlees gaan waarderen.
Dat geloof ik ook niet, maar ik geloof het wel in relatie met het verhaal over biologische producten. Dan gaat het enkel om de portemonnee en niet om smaak.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:57 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat was wat Gia noemde en ik daarom gebruikte. Verder kun je zeggen dat het feitelijk onjuist is, omdat consumenten veel producten kopen waarvan anderen vinden dat het niet écht lekker is, maar ik geloof niet dat veel mensen zaken kopen omdat ze ze vies vinden, tenzij het medicatie betreft.
Je had het zojuist niet over groepen.quote:Een individuele consument kan niet zoveel, maar groepen kunnen wel het een en ander, zie b.v. dat supermarkten in Nederland al geruime tijd geen legbatterijeieren meer verkopen (alhoewel die natuurlijk nog gewoon in koekjes zitten). Dat kan ook met biologisch vlees.
In het Nieuwe Testament staat dat het een ieder volledig vrij staat het dieet te volgen dat hij of zij zich wenst, of dat nu kosjer, vegetarisch is of whatever dat maakt niet uit. Wel dienen, volgens mijn uitleg, Christenen zich aan te passen aan de tafel van de gastheer of gast. Als je iemand te eten krijgt die kosjer eet dan is de aanbeveling dat de hele tafel voor zover mogelijk hetzelfde doet.quote:
Het gaat vooral om de prijs en deels om het uiterlijk. Dat tweede met name bij AGF-producten. Biologisch ziet er voor 'de consument' raar uit. Triest gegeven eigenlijk.quote:Op donderdag 16 april 2009 14:04 schreef damian5700 het volgende:
Dat geloof ik ook niet, maar ik geloof het wel in relatie met het verhaal over biologische producten. Dan gaat het enkel om de portemonnee en niet om smaak.
Als het goedkoop is en het lijkt op kip dan is het prima, maar in kipfilet wordt nogal eens water of varkensvet ingespoten voor het vermeerderen van het volume.quote:Op donderdag 16 april 2009 14:06 schreef Copycat het volgende:
[..]
Het gaat vooral om de prijs en deels om het uiterlijk. Dat tweede met name bij AGF-producten. Biologisch ziet er voor 'de consument' raar uit. Triest gegeven eigenlijk.
Jezus eet overigens bijster weinig vlees in het NT. Het wordt nooit direct vermeldt en is alleen indirect af te leiden, door dat hij b.v. aan het paasmaal deelneemt waar traditioneel lam opgediend werd. Maar voor de rest is het hooguit vis. Anderen verwijzen overigens naar het OT, waarin in Genesis 1:29 staat:quote:Op donderdag 16 april 2009 14:04 schreef buachaille het volgende:
[..]
In het Nieuwe Testament staat dat het een ieder volledig vrij staat het dieet te volgen dat hij of zij zich wenst, of dat nu kosjer, vegetarisch is of whatever dat maakt niet uit. Wel dienen, volgens mijn uitleg, Christenen zich aan te passen aan de tafel van de gastheer of gast. Als je iemand te eten krijgt die kosjer eet dan is de aanbeveling dat de hele tafel voor zover mogelijk hetzelfde doet.
Ten teken dat alhoewel na de zondeval het eten van vlees wel geoorloofd is, het uiteindelijk toch niet Gods oorspronkelijke plan was. Veel woestijnvaders waren verder ook vegetariër.quote:Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!
Alleen geeft het volgende wel aan dat we met dieren mogen doen wat we willenquote:Op donderdag 16 april 2009 14:27 schreef Iblis het volgende:
Ten teken dat alhoewel na de zondeval het eten van vlees wel geoorloofd is, het uiteindelijk toch niet Gods oorspronkelijke plan was. Veel woestijnvaders waren verder ook vegetariër.
Gaat niet expliciet over eten maar sluit het zeker ook niet uit.quote:Toen zegende God hen en sprak tot hen: Weest vruchtbaar en vermenigvuldigt u, bevolkt de aarde, onderwerpt haar aan u, en heerst over de vissen der zee, het gevogelte des hemels en al het gedierte dat op de aarde kruipt.
Niet helemaal, zie b.v. de discussies in hoeverre genetische manipulatie van dieren ook vanuit Christelijk perspectief ('knoeien' met de schepping) toegestaan is, meestal wordt dit toch als een rentmeesterschap met verantwoordelijkheden uitgelegd. De uitleg ‘we mogen ermee doen wat we willen’ wordt zelfs zeer vaak gelaakt omdat deze voorbij gaat aan de verantwoordelijkheden die de mens tegenover God en Zijn schepping heeft.quote:Op donderdag 16 april 2009 14:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
Alleen geeft het volgende wel aan dat we met dieren mogen doen wat we willen
[..]
Gaat niet expliciet over eten maar sluit het zeker ook niet uit.
Inderdaad, een triest gegeven. Net zo triest als het feit dat men zich hier vooral druk maakt over de methode van het slachten dat maar vijf minuten in beslag neemt en niet over het leven dat het dier heeft gehad.quote:Op donderdag 16 april 2009 14:06 schreef Copycat het volgende:
[..]
Het gaat vooral om de prijs en deels om het uiterlijk. Dat tweede met name bij AGF-producten. Biologisch ziet er voor 'de consument' raar uit. Triest gegeven eigenlijk.
Ik maak de regels niet, ik citeer ze en als je over dieren mag heersen en ze mag onderwerpen dan behoort eten ook tot de mogelijkheid.quote:Op donderdag 16 april 2009 14:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Niet helemaal, zie b.v. de discussies in hoeverre genetische manipulatie van dieren ook vanuit Christelijk perspectief ('knoeien' met de schepping) toegestaan is, meestal wordt dit toch als een rentmeesterschap met verantwoordelijkheden uitgelegd. De uitleg ‘we mogen ermee doen wat we willen’ wordt zelfs zeer vaak gelaakt omdat deze voorbij gaat aan de verantwoordelijkheden die de mens tegenover God en Zijn schepping heeft.
Nou, zoals met alles in de Bijbel is dat dus een beetje de discussie. Hoe ver mag je gaan? Is bioindustrie nog wat mag? Heerschappij alleen is geen vrijbrief om te doen en laten wat je wilt, net zoals God (in de ogen van veel Christenen) rechtvaardig heerst over de aarde, zo wordt ook de heerschappij van Gen 1:28 als een rechtvaardige heerschappij geïnterpreteerd, waarbij men niet naar believen kan, mag, en behoort te handelen.quote:Op donderdag 16 april 2009 14:49 schreef Chewie het volgende:
Ik maak de regels niet, ik citeer ze en als je over dieren mag heersen en ze mag onderwerpen dan behoort eten ook tot de mogelijkheid.
Dat christenen niet altijd even consequent zijn in het naleven en interpreteren van de regels in de bijbel doet daar imo weinig aan af.
Nee, maar het hier aangehaalde uitgangspunt is behoorlijk breed gedragen onder moslims.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:37 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat is een interpretatie, maar er is onder moslims geen hiërarchisch aangestuurd gezag, dus je moet zo'n uitlating van een imam niet veralgemeniseren.
Tegen de tijd dat er vanuit een religie bepaald gaat worden wat er op je bord mag liggen, is het al lang burgeroorlog en zijn de chinezen het land uitgevlucht.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:54 schreef buachaille het volgende:
Tis niet te hopen dat alles Halal wordt. Ook de komende generaties hebben het recht om wekelijks een portie Babi Pangang te kunnen halen bij de afhaalchinees. Het lekkerste gerecht ooit gemaakt door de mens
Ik reageer niet verbolgen op halalvlees, zolang ik maar gewoon een biobieflapje kan kopen dat niet ritueel geslacht is.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:06 schreef Iblis het volgende:
Dat jij nu zo enorm verbolgen reageert op Halalvlees,
Dan moet je het niet kopen, als je het niet wilt.quote:Op donderdag 16 april 2009 15:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik reageer niet verbolgen op halalvlees, zolang ik maar gewoon een biobieflapje kan kopen dat niet ritueel geslacht is.
Ik zeg niet dat er geen halalvlees in de supermarkt mag liggen, ik zeg alleen dat ik het niet wil.
Mag dat?
Dat is wel een verschrikkelijk moeilijke oplossing, die je hier aandraagt.quote:Op donderdag 16 april 2009 15:49 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dan moet je het niet kopen, als je het niet wilt.
En op een houtje bijten?quote:Op donderdag 16 april 2009 15:49 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dan moet je het niet kopen, als je het niet wilt.
Het gewone vlees blijft gewoon bestaan.quote:Op donderdag 16 april 2009 15:54 schreef Gia het volgende:
[..]
En op een houtje bijten?
Het ging er straks over dat het wellicht al het gewone vlees gaat vervangen en dáár ben ik op tegen.
Dat het ernaast ligt, prima, maar niet alleen maar halalvlees.
Is gewoone en economische kwestie uiteindelijk. Als er meer mensen komen met de vraag naar niet halal zal dat er ook blijven of komen als het uberhaupt weg gaat.quote:Op donderdag 16 april 2009 15:54 schreef Gia het volgende:
[..]
En op een houtje bijten?
Het ging er straks over dat het wellicht al het gewone vlees gaat vervangen en dáár ben ik op tegen.
Halal varkensvlees, zie je het gebeuren? En dan nog, als jij (en velen met jou) pertinent geen kip- of rundvlees kopen omdat het halal is (je hebt principes natuurlijk), zelfs niet als het maar 3 euro per kilo kost, dan zul je zien hoe snel fabrikanten naast halalvlees ook weer ‘gewoon’ vlees aanbieden.quote:Op donderdag 16 april 2009 15:54 schreef Gia het volgende:
[..]
En op een houtje bijten?
Precies. En dan niet omdat halal-vlees viezer zou zijn dan vlees van dieren die niet door een belijdend moslim zijn geslacht, maar puur omdat ik geen religies wil sponsoren met mijn supermarkt-aankopen.quote:Op donderdag 16 april 2009 15:54 schreef Gia het volgende:
[..]
En op een houtje bijten?
Als het lekker brood is en goedkoop is zal het me worst wezen door wie het is gebakkenquote:Op donderdag 16 april 2009 16:00 schreef Gert het volgende:
[..]
Precies. En dan niet omdat halal-vlees viezer zou zijn dan vlees van dieren die niet door een belijdend moslim zijn geslacht, maar puur omdat ik geen religies wil sponsoren met mijn supermarkt-aankopen.
Brood dat alleen door christelijke bakkers gebakken mag worden, hoef ik ook niet.
Sowieso, religies sponsoren.quote:Op donderdag 16 april 2009 16:03 schreef Chadi het volgende:
[..]
Als het lekker brood is en goedkoop is zal het me worst wezen door wie het is gebakken
Oh, ik drink met een gerust hart alle trappistenbieren die er zijn. Lekker. Helemaal geen moeite mee dat dat alleen door cisterciënzer monniken gebrouwen mag worden.quote:Op donderdag 16 april 2009 16:00 schreef Gert het volgende:
Precies. En dan niet omdat halal-vlees viezer zou zijn dan vlees van dieren die niet door een belijdend moslim zijn geslacht, maar puur omdat ik geen religies wil sponsoren met mijn supermarkt-aankopen.
Brood dat alleen door christelijke bakkers gebakken mag worden, hoef ik ook niet.
En als je naar mijn andere post kijkt zie je dat ik die hypocrisie ook afwijs. Verder kraam je onzin, ik zeg nergens dat dieren die halal geslacht worden tijdens hun leven worden mishandeld. Ik zou het toch waarderen als je me geen woorden in de mond legt.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Een dier mishandelen tijdens het leven (voorafgaande aan het slachten ter consumptie) is niet halal, dus je kraamt onzin uit. Halal vlees is feitelijk biologisch vlees, afkomstig van dieren die in relatieve vrijheid en een stressvrije omgeving hebben kunnen leven. De hypocrisie van vele mensen hier is dan ook schokkend. Ze hebben liever een beest dat hun hele leven in een hokje van 1 bij 1 heeft gezeten, onder erbarmelijke omstandigheden , waarbij deze dan wel "zogenaamd diervriendelijk" - dwz met een pin door z'n kop, wat vaak genoeg fout gaat en dus evenveel zoniet meer leed veroorzaakt - wordt geslacht. Maar owee als een beest een heel fijn leven heeft gehad en slechts de laatste 30 seconden van zijn leven pijn heeft.
Halabertein?quote:Op woensdag 8 april 2009 22:22 schreef Meki het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)halal_voedsel__.html
Zeer goede ontwikkeling
ik heb plannen voor halal Albert Heijn
Doen ze ook, maar om practische redenen nemen ze daar één dag voor, biddag (voor het seizoen) en dankdag (na het seizoen). Verder prevelen ze een dank uit na iedere maaltijd.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:40 schreef Elfletterig het volgende:
Waarom zou een christen niet dat dankwoord aan God kunnen uitspreken? Ze aanbidden toch één en dezelfde God?
Prima toch?quote:Op donderdag 16 april 2009 16:03 schreef Chadi het volgende:
[..]
Als het lekker brood is en goedkoop is zal het me worst wezen door wie het is gebakken
Ik noem het niet triest, waarom zou je een dier laten lijden als het niet hoeft? Hoe een sadist moet je zijn om dat verschil niet te kunnen zienquote:Op donderdag 16 april 2009 14:45 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Inderdaad, een triest gegeven. Net zo triest als het feit dat men zich hier vooral druk maakt over de methode van het slachten dat maar vijf minuten in beslag neemt en niet over het leven dat het dier heeft gehad.
Laat dit soort lui maar joh. Ze weten niks.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:08 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik noem het niet triest, waarom zou je een dier laten lijden als het niet hoeft? Hoe een sadist moet je zijn om dat verschil niet te kunnen zien
Als jij later op je sterfbed ligt zullen we dan maar geen morfine geven tegen het kankergezwel in je pens? Wat maakt het uit? Zonde van de morfine eigenlijk want je gaat toch al dood
Als je dieren niet wilt laten lijden moet je veganist, of nog beter, Jaïnist worden. Slachten is nooit een pretje, aangezien het hart altijd moet blijven kloppen op het moment dat de keel doorgesneden wordt, omdat dit ervoor zorgt dat het beest verbloedt. Dat kun je wel opleuken met een dansje, een gebedje, bloemetjes, inslaan van de schedel, of wat dan ook, maar het blijft ongezellig en een (korte) lijdensweg voor zo'n beest.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:08 schreef xenobinol het volgende:
Ik noem het niet triest, waarom zou je een dier laten lijden als het niet hoeft? Hoe een sadist moet je zijn om dat verschil niet te kunnen zien
Waarom moet je een religie gaan aanhangen?quote:Op donderdag 16 april 2009 18:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als je dieren niet wilt laten lijden moet je veganist, of nog beter, Jaïnist worden.
Bij ritueel slachten moet het hart blijven kloppen, bij de moderne methoden is dat zelfs niet het geval. Ik heb eerder in dit topic al uitgelegd hoe het bij varkens gaat.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:14 schreef Iblis het volgende:
Als je dieren niet wilt laten lijden moet je veganist, of nog beter, Jaïnist worden. Slachten is nooit een pretje, aangezien het hart altijd moet blijven kloppen op het moment dat de keel doorgesneden wordt, omdat dit ervoor zorgt dat het beest verbloedt. Dat kun je wel opleuken met een dansje, een gebedje, bloemetjes, inslaan van de schedel, of wat dan ook, maar het blijft ongezellig en een (korte) lijdensweg voor zo'n beest.
Of zouden ze het niet willen wetenquote:Op donderdag 16 april 2009 18:09 schreef Lemmeb het volgende:
Laat dit soort lui maar joh. Ze weten niks.
Ik dacht dat bij een koe slechts de buitenste hersenen geraakt worden en niet de hersenstam zodat het hart nog even blijft kloppen, of is dat tegenwoordig anders (dan loop ik achter namelijk). Op zich is dat goed bij varkens, maar niet worden toch niet ritueel geslacht.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:18 schreef xenobinol het volgende:
Bij ritueel slachten moet het hart blijven kloppen, bij de moderne methoden is dat zelfs niet het geval. Ik heb eerder in dit topic al uitgelegd hoe het bij varkens gaat.
Volgens mij geldt dit voor alle lammetjes die in Nederland geslacht worden.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Lammetjes die Halal geslacht worden hebben lekker buiten in de wei gestaan, bij mama. en na een tijdje worden ze dan geslacht.
Klopt.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:24 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Volgens mij geldt dit voor alle lammetjes die in Nederland geslacht worden.
Tenzij ze door de boer met zijn kaplaarzen zijn bezoedeldquote:Op donderdag 16 april 2009 18:24 schreef Lemmeb het volgende:
Volgens mij geldt dit voor alle lammetjes die in Nederland geslacht worden.
Voor biologisch vlees moet het beest, naast de huisvesting, toch ook biologisch voedsel krijgen e.d.?quote:Op donderdag 16 april 2009 18:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar lamsvlees bij de keurslager is veel duurder dan de Halal slager, om van de biologische slager niet te spreken.
Een agrarisch Agnaphilquote:Op donderdag 16 april 2009 18:27 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Tenzij ze door de boer met zijn kaplaarzen zijn bezoedeld
Gewone lammetjes staan in de wei en eten gras en andere planten die daar groeien, wat is de meerwaarde van een biolam? Dat er geen kunstmest op de wei wordt gestrooid? Dat is in de meeste gevallen sowieso niet het geval, door de stikstof in de neerslag is er zelfs op arme gronden vergrassing. Als je in NL nog arme grond wilt moet je het eigenlijk maken.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:32 schreef Iblis het volgende:
[..]
Voor biologisch vlees moet het beest, naast de huisvesting, toch ook biologisch voedsel krijgen e.d.?
Wat ik zei dus. Anderhalve pagina geledenquote:Op donderdag 16 april 2009 18:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt.
Maar lamsvlees bij de keurslager is veel duurder dan de Halal slager, om van de biologische slager niet te spreken.
Je hebt gelijk, bij koeien die met een schietmasker worden gedood blijft het hart nog een tijd bloeden.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:21 schreef Iblis het volgende:
Ik dacht dat bij een koe slechts de buitenste hersenen geraakt worden en niet de hersenstam zodat het hart nog even blijft kloppen, of is dat tegenwoordig anders (dan loop ik achter namelijk). Op zich is dat goed bij varkens, maar niet worden toch niet ritueel geslacht.
En min of meer ook wat ik hier en hier zeg.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:36 schreef anne_Chris het volgende:
[..]
Wat ik zei dus. Anderhalve pagina geleden
Ik heb geen idee, maar weet wel dat de certificering dat biologische boer een tamelijk grote bureaucratie met zich meebrengt. Iemand die kippen houdt met veel ruimte e.d. maar niet alle zaken qua voeding voor elkaar heeft kan op z'n eieren ook al snel 'legbatterij' stempelen. Scharrelkippenvlees heeft ook weer andere eisen dan scharrelkippeneieren, de laatste zijn minder streng (volg jij het nog?).quote:Op donderdag 16 april 2009 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Gewone lammetjes staan in de wei en eten gras en andere planten die daar groeien, wat is de meerwaarde van een biolam? Dat er geen kunstmest op de wei wordt gestrooid? Dat is in de meeste gevallen sowieso niet het geval, door de stikstof in de neerslag is er zelfs op arme gronden vergrassing. Als je in NL nog arme grond wilt moet je het eigenlijk maken.
Dit is niet helemaal zuiver. Je beweerde eerst "Lammetjes die halal geslacht worden, hebben lekker in de wei gestaan". Daarmee suggererend dat dit niet geldt voor niet Halal-geslachte lammeren. De kosten zijn weer een heel ander argument.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt.
Wat een onzin. De normale manier van slachten is al dieronvriendelijk genoeg, maar daar hoor je me verder niet over. Het gaat mij erom waarom je überhaupt met dat halalslachten zou beginnen als het in de praktijk geen enkele meerwaarde heeft, ook niet voor het dier, en het uiteindelijk alleen maar nog dieronvriendelijker is door de middeleeuwse manier van slachten.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:43 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Laat al die mensen die tegen Halal en voor zogenaamd diervriendelijk slachten gewoon zelf een slachterij beginnen.
Kunnen ze het dier al liefkozend en strelend een kogel door de kop jagen en dat vlees eten.
Achja. Het verbaast me dat je überhaupt nog een mes gebruikt. Je kunt het beest ook gewoon vasthouden en doodschoppen met een paar kisten aan je poten.quote:Mij maakt het geen ene flikker uit, desnoods snijden ze dat beest z'n nek door met een stomp mes, zolang ik maar weet dat hij/zij een goed leven heeft gehad.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |