Nee hoor. Het ging mij in eerste instantie om de tegengeluiden vanuit Gaza tegen Hamasquote:Op zondag 25 januari 2009 22:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het bevestigt niet dat Hamas schuilt tussen de burgerbevolking: het huis stond leeg.
Maar goed: wat wil je verder zeggen met dit verhaal? Dat Israel gelijk had/heeft?
bronquote:As Hail, in his mid-30s, sat on his porch and thought about what to do a man came by: He was from Hamas and had left something in Hail's home. He let him in and the man then emerged with a bullet proof vest, a rocket launcher and an ammunitions belt. An hour later a fighter with Islamic Jihad called to the door, then disappeared onto the roof and reappeared with a box of ammunition. "The abused civilians' homes for their own purposes. That is not right," Hail says with disgust while trying to remain polite
Oh, maar ik snap wel waar het je om ging. Maar ik las dit:quote:Op zondag 25 januari 2009 23:00 schreef Mylene het volgende:
[..]
Nee hoor. Het ging mij in eerste instantie om de tegengeluiden vanuit Gaza tegen Hamas.
Het gebruik van menselijke schilden door Hamas was voor mij allang bevestigd door o.a. Amnesty.
En ik weet niet hoor, maar volgens mij stond het huis van deze man niet leeg:
[..]
bron
Nou lijkt me lang leegstaan na de vlucht wat overdreven, want die vlucht zal pakweg 3 weken geleden zijn geweest. Al zijn drie weken onder vuur natuurlijk wel weer lang.quote:Mohammed Sadala's rage is aimed at the man, whose remains he found in his bedroom: a Hamas fighter. He and a comrade broke into the home which had long stood empty after the Sadala family fled. The Hamas men shot at the approaching Israelis from the balcony. The soldiers fired back, killing the militants and destroying the house of the 10-strong family in the process.
Ik denk dan eerder aan Soedan met inmiddels al 300 duizend doden.quote:Op zondag 25 januari 2009 23:03 schreef Meki het volgende:
reactie op de TT
Israel is de ergste soort van het as van het kwaad.
geen enkele land komt daar dichtbij.
bronquote:Over Darfur hoor je de Arabieren niet
Waarom zwijgt de Arabische wereld over Darfur (300 duizend doden) en maakt ze zo veel kabaal over Gaza (ruim 900 doden)?
Het was een bericht van 106 woorden dat vorige week geen enkele Nederlandse krant haalde. Dateline Caïro, 8 januari, persbureau AP. Vliegtuigen van de Soedanese regering hadden het noorden van de Soedanese regio Darfur gebombardeerd.
Regeringstoestellen bestookten ‘over tweehonderd kilometer afstand dorpen en waterbronnen’. In geen van de kranten die op 9 januari verschenen is het vertaalde AP-bericht opgenomen. Wel telden we die dag in de kranten 29 artikelen waarin het woord ‘Gaza’ voorkwam.
Ja, zal de lezer zeggen, Gaza speelt nu, Darfur, tsja, ‘Darfur’ speelt hoe lang eigenlijk al? Helemaal mee eens, ‘Gaza’ speelt inderdaad nu, de strijd om dat gebiedje aan de Middellandse Zee is nu actueel, daar komen de beelden vandaan van gebombardeerde woonwijken, van dode kindjes, van vrouwen die matrassen door de ruïnestad Rafah slepen.
Dodental
‘Darfur’ is maar ‘Darfur’, daar komen momenteel zelfs helemaal geen beelden vandaan. Uitzichtloos conflict: de burgeroorlog in westelijk Soedan woedt al sinds 2003. Is het nog nieuws dat Soedanezen Soedanezen afmaken, dat de door de regering in Khartoem gesteunde Janjaweed de Darfurianen afslachten, verkrachten, ontvoeren, dat er jachtvliegtuigen de waterbronnen, waar altijd vrouwen en meisjes bijeen zijn met hun jerrycans, met bommen bestoken?
De teller van het aantal dodelijke slachtoffers in Darfur staat al tijden op 300 duizend (zijn we opgehouden met tellen?), het aantal ontheemden loopt ver boven de 2 miljoen.
Zou het er mee te maken hebben dat Israël huishoudt in Gaza, en dat in Darfur moslims moslims afmaken?
Ach, we weten het wel – zo’n beetje. We richten onze blik op Gaza, en vergeten Darfur.
En toch wagen we het hier om ‘Gaza’ met ‘Darfur’ te vergelijken. Waarom wordt in de gehele Arabische wereld (en ver daarbuiten) breed voor het leed van de inwoners van Gaza gedemonstreerd, worden Joden in Toulouse, Antwerpen en Odense fysiek bedreigd en is er geen moslim die een spandoek opsteekt voor de arme inwoners van Darfur?
Bijbelcitaat
Zelfs in Khartoem vinden dagelijks demonstraties plaats die gericht zijn tegen Israël, de VS en andere westerse landen. Westerlingen in de Soedanese hoofdstad wordt afgeraden zich nog langer op te houden in populaire etablissementen als O-Zone en Amwaj. Je zou zo’n verhitte demonstrant het Bijbelcitaat ‘Waarom kijkt u naar de splinter in het oog van een ander, en merkt u de balk niet op in uw eigen oog?’ voor de voeten kunnen werpen, maar dat zal in deze stad vol moskeeën niet al te best vallen.
Nogmaals, waarom zwijgt de Arabische wereld over Darfur (300 duizend doden) en maakt ze zo veel kabaal over Gaza (ruim 900 doden)? Zou het er mee te maken hebben dat Israël huishoudt in Gaza, en dat in Darfur moslims moslims afmaken?
Het is een vraag die ook de mosliminwoners van Darfur zelf bezighoudt. In de interneteditie van de Sudan Tribune komen bewoners van de geplaagde Afrikaanse regio aan het woord die zich afvragen waarom de Arabische wereld ‘met twee maten meet’. Waarom knijpen de Arabieren ‘een oogje toe als het over het geweld in ons eigen land’ gaat?
De Arabische Liga zou vorige week in Doha praten over de ‘kwestie Darfur’, met als gesprekspartners de rebellenbewegingen uit Darfur en de regering in Khartoem. Maar helaas, de bijeenkomst werd afgelast.
De Arabische ministers hadden andere bezigheden: inderdaad, Gaza.
OP gefixed.quote:Op zondag 25 januari 2009 22:53 schreef Kees22 het volgende:
Oh, de afbeeldingen zijn niet helemaal gelukt. Ik probeer het opnieuw.
Ik heb geen idee hoe je die afbeeldingen activeert.
Iemand tips of macht om het te regelen?
Of Sri Lanka, waar in de afgelopen 25 jaar meer dan 70.000 doden. Ook nu wordt daar enorm gevochten, maar het haalt niet meer dan pagina 3 van de landelijke kranten (laat staan de frontpage van Fok!).quote:Op zondag 25 januari 2009 23:07 schreef Mylene het volgende:
[..]
Ik denk dan eerder aan Soedan met inmiddels al 300 duizend doden.
[..]
bron
Wat de aantallen aangaat .. iedere dode was er eentje teveel toch ?quote:Op zondag 25 januari 2009 15:04 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De rode lap waren de beschuldigingen van een genocide, massamoord en een bloedbad in Jenin dat klakkeloos door de internationale media werd overgenomen (Jenin is vooral bekend geworden door het 'bloedbad' dat daar zou hebben plaatsgevonden) en vertaald werd in een heel negatieve houding en bejegening van Israël, Israëliërs, Joodse objecten en Joodse mensen, terwijl daar geen enkele aanwijzingen voor waren en achteraf ook geen bewijzen voor waren geleverd.
Jij mag dan voor jezelf bepalen dat jij het precieze aantal niet weet. Op het niveau van de V.N. is er bevonden dat de initiële berichtgeving en over Jenin overdreven was.
En nogmaals je kan wel zeggen dat jouw bericht voorgekookt was, dat laat onverlet dat ik specifiek een element eruit haal en daar mijn bezwaren over uit.
Niks meer en niks minder.
Ja ik zag het. Mooi!quote:
Je hebt gelijk. Ik had er Bron van het Kwaad van willen maken, maar gokte dat dat te veel weerstand zou oproepen.quote:Op zondag 25 januari 2009 23:34 schreef Weltschmerz het volgende:
As van het kwaad? Askegel van het kwaad? Turf van het kwaad? Houtskool van het kwaad?
We gaan toch niet die holle retoriek van Bush overnemen? Een as is een verbinding. In WOII hadden we de axis en de allies, de as en de geallieerden. Die verbinding was er niet in Bush' axis of evil, dat was een verzinsel om het volk klaar te stomen voor een oorlog. We weten allemaal hoe dat afgelopen is.
da's wat Hamas de hele tijd al zegt .. vooruit dan maar met die grenzen van 1967 maar dan ook echt, tijdens dat vredesproces wordt er alleen maar meer en meer grond ingepikt .. niets nieuws dusquote:Op zondag 25 januari 2009 23:39 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Of Sri Lanka, waar in de afgelopen 25 jaar meer dan 70.000 doden. Ook nu wordt daar enorm gevochten, maar het haalt niet meer dan pagina 3 van de landelijke kranten (laat staan de frontpage van Fok!).
Vandaag trouwens in het nieuws:
http://news.yahoo.com/s/a(...)palestinian_politics
Hamas wil een eenheidsregering met Fatah, maar die moeten dan stoppen met het vredesproces met Israel.
Zoals die Midden-Oosten-deskundige van de Schande van Gaza al zei: Israel accepteert het bezit van 78 % van de oppervlakte en wil dan onderhandelen over de andere 22 %.quote:Op zondag 25 januari 2009 23:53 schreef moussie het volgende:
[..]
da's wat Hamas de hele tijd al zegt .. vooruit dan maar met die grenzen van 1967 maar dan ook echt, tijdens dat vredesproces wordt er alleen maar meer en meer grond ingepikt .. niets nieuws dus
Volgens mij had je de OP van het vorige deel gequote (en de quote-tags weggehaald), waardoor de aafbeeldingen er ook een extra tag (de url-tag) bijkregen. Die heb ik weggehaald en ik heb er alleen img-tags omheen gezet.quote:Op zondag 25 januari 2009 23:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja ik zag het. Mooi!![]()
Wat is nou de truc?
1) Inderdaad.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:03 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
1) Volgens mij had je de OP van het vorige deel gequote (en de quote-tags weggehaald), waardoor de aafbeeldingen er ook een extra tag (de url-tag) bijkregen. 2) Die heb ik weggehaald en ik heb er alleen img-tags omheen gezet.
Edit: ik wilde even zien hoe het nou zat, maar kreeg geen toegang meer.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:06 schreef Kees22 het volgende:
[..]
1) Inderdaad.
2) Ik heb wat zitten stoeien met img- en url-tags, maar dat werkte niet naar wens.
Als jij zegt dat het precieze dodenaantal van Jenin niet na te gaan is en ik zeg daarop zeg dat jij misschien de officiële cijfers van de V.N. en HRW die al ruim zes jaar bekend zijn dan maar moet hanteren behoeft dit geen nadere toelichting, dunkt mij.quote:Op zondag 25 januari 2009 23:46 schreef moussie het volgende:
[..]
Wat de aantallen aangaat .. iedere dode was er eentje teveel toch ?
Maar geen veroordeling dus van wat Israël wel heeft gedaan, je praat er weer overheen, oorlogsmisdaden zijn blijkbaar minder erg dan liegen, al dan niet bewust, over het aantal slachtoffers
Israel is de bron van het kwaad. De staat die het meest bedreigend is voor de vrede. Gevolgd door de VSvA en Iran.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:04 schreef damian5700 het volgende:
Hamas het as van het kwaad? Nee, gewoon een terroristische organisatie met een latente neiging een theocratie te vestigen en als het even kan in een groot-Palestina (de ultieme droom die verwezenlikt moet gaan worden); een staat oplossing.
De ware intenties van Hamas komen nu duidelijk naar boven. Net als hun eis dat al Fatah de grens tussen Gaza en Israël mag monitoren onder het voorbehoud dat het wel al Fatah leden zijn die komen uit de Gazastrook zelf, niet uit de Westelijke Jordaanoever.quote:Op zondag 25 januari 2009 23:39 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Of Sri Lanka, waar in de afgelopen 25 jaar meer dan 70.000 doden. Ook nu wordt daar enorm gevochten, maar het haalt niet meer dan pagina 3 van de landelijke kranten (laat staan de frontpage van Fok!).
Vandaag trouwens in het nieuws:
http://news.yahoo.com/s/a(...)palestinian_politics
Hamas wil een eenheidsregering met Fatah, maar die moeten dan stoppen met het vredesproces met Israel.
Ik vervang helemaal niets. Ik vind het helemaal kloppen.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:11 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Israel is de bron van het kwaad. De staat die het meest bedreigend is voor de vrede. Gevolgd door de VSvA en Iran.
Als in jouw post Hamas/Palestina vervangen wordt door Jood/Israel blijft ze even waar.
hehe, en officieel is in deze dus niet wat je zelf aan hand van eigen deskundigen hebt kunnen vast stellen maar wat je dan maar samen hebt af gesproken ..quote:Op maandag 26 januari 2009 00:11 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Als jij zegt dat het precieze dodenaantal van Jenin niet na te gaan is en ik zeg daarop zeg dat jij misschien de officiële cijfers van de V.N. en HRW die al ruim zes jaar bekend zijn dan maar moet hanteren behoeft dit geen nadere toelichting, dunkt mij.
Daar denkt Bill Clinton heel anders over. Maar goed, die zal ook wel zionist zijn natuurlijk.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:02 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zoals die Midden-Oosten-deskundige van de Schande van Gaza al zei: Israel accepteert het bezit van 78 % van de oppervlakte en wil dan onderhandelen over de andere 22 %.
En dat is steeds het probleem: Israel overvraagt de Palestijnen net een klein beetje, maar niet helemaal openbaar, zodat de Palestijnen wel moeten weigeren. En dan v alt heel goed de schijn te wekken, dat de Palestijnen onredelijk zijn. En kan er dus een nieuwe ronde starten.
Die wegens militair overwicht en moreel gebrek in het voordeel van Israel eindigt.
Peace. Piece by piece.
Dat klinkt alsof er iets heel verkeerds aan het licht komt. Alsof de (kwaadaardige/achterbakse) aap uit de mouw komt.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:14 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De ware intenties van Hamas komen nu duidelijk naar boven. Net als hun eis dat al Fatah de grens tussen Gaza en Israël mag monitoren onder het voorbehoud dat het wel al Fatah leden zijn die komen uit de Gazastrook zelf, niet uit de Westelijke Jordaanoever.
Aantallen zijn weldegelijk relevant. De holocaust was met 6 slachtoffers toch wel van een iets andere categorie geweest dan met 6 miljoen.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:20 schreef moussie het volgende:
[..]
hehe, en officieel is in deze dus niet wat je zelf aan hand van eigen deskundigen hebt kunnen vast stellen maar wat je dan maar samen hebt af gesproken ..
en nogmaals ga je niet in op wat ik vraag, hoe zit dat dan met de oorlogsmisdaden, zijn die niet een stuk erger dan onduidelijkheid over aantallen ?
Nee, hem werd verweten dat hij te slap was. Naar beide partijen.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:20 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Daar denkt Bill Clinton heel anders over. Maar goed, die zal ook wel zionist zijn natuurlijk.
Ach kom, Israel wilde toen wel meewerken alleen Arafat kon zich er niet toe zetten akkoord te gaan (en niemand weet waarom gezien er een puike overeenkomst lag).quote:Op maandag 26 januari 2009 00:24 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, hem werd verweten dat hij te slap was. Naar beide partijen.
Waarom is een onafhankelijk onderzoek niet goed genoeg?quote:Op maandag 26 januari 2009 00:20 schreef moussie het volgende:
[..]
hehe, en officieel is in deze dus niet wat je zelf aan hand van eigen deskundigen hebt kunnen vast stellen maar wat je dan maar samen hebt af gesproken ..
ho, sjoemelen, al dan niet bewust, met 2 nullen is toch wel even iets anders dan 6 nullen .. dus om in het in de juiste proportie te houden .. 600 joden was geen holocaust geweestquote:Op maandag 26 januari 2009 00:22 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Aantallen zijn weldegelijk relevant. De holocaust was met 6 slachtoffers toch wel van een iets andere categorie geweest dan met 6 miljoen.
De wens van Hamas is onder andere te komen tot een theocratische samenleving waarin iedereen vredelievend samen kan leven onder auspiciën van de sharia.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat klinkt alsof er iets heel verkeerds aan het licht komt. Alsof de (kwaadaardige/achterbakse) aap uit de mouw komt.
Waarom niet gewoon de wensen van Hamas als hanteerbare wensen zien?
Is het zo vreemd dan dat je je eigen grenzen door bekenden of vrienden beheerd wil zien?
ach ja, iedereen moet het doen met de informatie die die tot zijn beschikking heeft .. en de algemeen beschikbare informatie op dat moment was dat niemand wist waar die 4000+ bewoners van dat kamp warenquote:Op maandag 26 januari 2009 00:27 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Waarom is een onafhankelijk onderzoek niet goed genoeg?
Laat onverlet overigens dat de initiële aantijgingen geen stand hielden daar er simpelweg geen bewijs van is geleverd.
Ook niet onbelangrijk is dat de Palestijnse Autoriteit eigen informatie aan het rapport heeft geleverd.
de raketten van Hamas zijn erger dan de zelfmoordaanslagen van Fatah ?quote:Op maandag 26 januari 2009 00:32 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De wens van Hamas is onder andere te komen tot een theocratische samenleving waarin iedereen vredelievend samen kan leven onder auspiciën van de sharia.
De weg naar dat ideaal is alleen wat minder vredelievend en altruïstisch.
Dat laat onverlet dat het heel behoorlijke aantijgingen waren. Massamoord, genocide, een bloedbad! En woordvoerders van de Palestijnse Autoriteit die deze ongeverifieerde aantijgingen voor CNN, ABC en alle ander grote netwerken gretig bleven herhalen en herhalen.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:34 schreef moussie het volgende:
[..]
ach ja, iedereen moet het doen met de informatie die die tot zijn beschikking heeft .. en de algemeen beschikbare informatie op dat moment was dat niemand wist waar die 4000+ bewoners van dat kamp waren
Wat ik mede probeer te zeggen is dat het heel vreemd is dat - ook al zal het Israelische leger in voorkomende gevallen wel regels schenden of zelfs ronduit verwerpelijk handelen - in dit conflict zo enorm veel veroordeling over Israel wordt uitgestort, gelet op het (zelfs verhoudingsgewijs geringe) aantal slachtoffers. Termen als holocaust ed voor dit conflict zijn ronduit volkomen bespottelijk.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:31 schreef moussie het volgende:
[..]
ho, sjoemelen, al dan niet bewust, met 2 nullen is toch wel even iets anders dan 6 nullen .. dus om in het in de juiste proportie te houden .. 600 joden was geen holocaust geweest
anywayz, in die situatie toen, als je niet weet of die 4000+ mensen nou nog wel of niet meer in dat kamp zitten, en het enige nieuws dat je wel bereikt is dat 'iedereen wat afgemaakt', en het waren dus niet alleen de Palestijnen die deze gegevens hadden, dat was iedereen, vandaar dat het in eerste instantie werd geloofd
Alsof dit de enige keuzen zijn waaraan de Israëli zich kunnen conformeren.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:35 schreef moussie het volgende:
[..]
de raketten van Hamas zijn erger dan de zelfmoordaanslagen van Fatah ?
Jawel, zoals gezegd: Israel was akkoord over het krijgen van 78% maar wilde nog onderhandelen over de resterende 22 %.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:27 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ach kom, Israel wilde toen wel meewerken alleen Arafat kon zich er niet toe zetten akkoord te gaan (en niemand weet waarom gezien er een puike overeenkomst lag).
Nou ja, ik ga slapen, maar dan nog rest de vraag: wat was er mis met zijn uitzending?quote:Op maandag 26 januari 2009 00:50 schreef damian5700 het volgende:
Die Paul Witteman toch met De Schande van de Vara.
Ik begrijp dat jij die uitzending fantastisch vond, soit. Ik ben wat minder euforisch.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:52 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou ja, ik ga slapen, maar dan nog rest de vraag: wat was er mis met zijn uitzending?
Lekker eenzijdig weer.quote:Op maandag 26 januari 2009 00:47 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jawel, zoals gezegd: Israel was akkoord over het krijgen van 78% maar wilde nog onderhandelen over de resterende 22 %.
Het probleem is steeds: de Israeli's/joden vragen steeds iets meer dan redelijk is.
De tegenpartij (Palestijnen) weigert redelijkerwijs.
Vervolgens wordt gezegd, dat de Palestijjnen een redelijk aanbod weigerden.
Waarna verder geprovoceerd wordt tot de Palestijnen boos worden.
Zodat de Palestijnen aggressieve acties ondernemen.
Waarna Israel eens flink uithaalt en veekl mensen doodt en veel dingen kapot maakt.
Nee de reden is dat ze er enkele jaren geleden zelf mee gestopt zijn.quote:Op maandag 26 januari 2009 07:19 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
De enige reden dat ze nu met Chinese en Iraanse raketten lopen te schieten is dat hun zelfmoordcommando's Israel niet meer in weten te komen.
Een Palestijnse staat die bestaat uit geisoleerde enclaves, nee wat een genereus aanbod. Een serie van reservaten waar Israel een hek omheen kan zetten als "oplossing" presenteren.. dat kan alleen als je reeds lang geleden van alle realiteitszin afscheid hebt genomen.quote:Israel heeft trouwens al herhaaldelijk aangeboden om de gebieden in de Westbank die ze willen houden te compenseren met land uit Israel
Ooit de kaart gezien van het verdelingsplan gezien?quote:Op maandag 26 januari 2009 08:01 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Een Palestijnse staat die bestaat uit geisoleerde enclaves, nee wat een genereus aanbod. Een serie van reservaten waar Israel een hek omheen kan zetten als "oplossing" presenteren.. dat kan alleen als je reeds lang geleden van alle realiteitszin afscheid hebt genomen.
Palestina wil vrede, nee Palestina wil land. Kwestie van prioriteiten en Palestina's prioriteit is land.quote:Israel wil vrede, nee Israel wil land. Kwestie van prioriteiten en Israels prioriteit is land.
Hoiquote:
Nou doe je net alsof het genereus is van de Joden om tevreden te zijn met stukken 'mindere' grond terwijl je de Palestijnen neerzet als greedy .. lijkt net de omgekeerde wereld .. de bestolene moet blij zijn dat je niet alles heb gepikt ..quote:Op maandag 26 januari 2009 09:00 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Ooit de kaart gezien van het verdelingsplan gezien?
[ afbeelding ]
Zoals je ziet: beide landen bestaan uit drie enclaves.
Ten overvloede zij nog opgemerkt dat de zuidelijke oranje enclave woestijn is en dat die enclave groter is dan de twee anderen bij elkaar.
Het Joodse deel accepteerde dit, hoewel ze niet echt het neusje van de zalm hadden gekregen bij de verdeling (understatement). De gedachte was: beter iets dan niets.
De Arabieren vonden het nodig dit te verwerpen.
Leer nu eens van de geschiedenis: accepteer een deel, maak een begin, toon goede wil, wie weet waar het schip strandt. Met afwijzen en met geweld proberen je gelijk te krijgen zijn ze niet veel verder gekomen, integendeel zelfs.
[..]
Palestina wil vrede, nee Palestina wil land. Kwestie van prioriteiten en Palestina's prioriteit is land.
Ze zijn 1 dag voor het eind van het britse mandaat bij de onderhandelingstafel weg gelopen en hebben eenzijdig de staat Israël uitgeroepen, om daarmee het vacuüm van dit te voorkomen .. en toen werd het oorlog dusquote:Op maandag 26 januari 2009 09:40 schreef Dichtpiet. het volgende:
Dat is toch niet te vergelijken met de enclaves die NorthernStar bedoelt ...
En als het Joodse deel dat accepteerde, waarom hebben ze dan later er zoveel land bijgetrokken?
Dat hebben ze er niet zo bijgetrokken, dat is veroverd terwijl ze zich verdedigden tegen de Arabische aanvallen.quote:Op maandag 26 januari 2009 09:40 schreef Dichtpiet. het volgende:
Dat is toch niet te vergelijken met de enclaves die NorthernStar bedoelt ...
En als het Joodse deel dat accepteerde, waarom hebben ze dan later er zoveel land bijgetrokken?
Moussie, de oorlog brak uit op het moment dat de VN voor het verdelingsplan hadden gestemd: op 29 november 1947 dansten de Joodse bewoners op straat omdat ze eindelijk zelfstandigheid zouden krijgen, op 30 november 1947 moesten ze zich tegen de Arabische aanvallen verdedigen ... dit alles dus een half jaar voor het aflopen van het mandaat in mei 1948.quote:Op maandag 26 januari 2009 09:55 schreef moussie het volgende:
[..]
Ze zijn 1 dag voor het eind van het britse mandaat bij de onderhandelingstafel weg gelopen en hebben eenzijdig de staat Israël uitgeroepen, om daarmee het vacuüm van dit te voorkomen .. en toen werd het oorlog dus
Ook niet voor niks, de verdeling van 1947 was een voorlopige verdeling. In 1947 woonden er circa 1.237.000 Arabieren in 'Israël' en 608.000 `Joden. Vanwege de verwachte bevolkingsgroei door immigratie van 30.000 joden per maand kreeg het Joodse deel van de staat 57% van het grondgebied.quote:Op maandag 26 januari 2009 09:00 schreef SilkTie het volgende:
De Arabieren vonden het nodig dit te verwerpen.
Dat bedoel ik. Veroveren is goed dus?quote:Op maandag 26 januari 2009 10:03 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Dat hebben ze er niet zo bijgetrokken, dat is veroverd terwijl ze zich verdedigden tegen de Arabische aanvallen.
Volgens mij erkent Israel die grenzen van 1948 ook niet hoor ...quote:De 'grenzen' van 1948 zijn eigenlijk bestandslijnen: op het moment van het staakt-het-vuren zat de ene partij aan de ene kant en de andere partij aan de andere kant. Deze lijnen zijn door de internationale gemeenschap (behalve de Arabische) als grenzen erkend. Een aantal Arabische landen heeft deze grenzen in de laatste decennia ook erkend door het tekenen van vredesverdragen. Anderen, zoals Saoedi-Arabie erkennen het stilzwijgend. Enkelen, zoals Hamas, Hezbollah en Iran verwerpen nog altijd het hele bestaan van Israel.
Nee, aanvallen is je van hetquote:Op maandag 26 januari 2009 10:28 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Veroveren is goed dus?
[..]
Volgens mij erkent Israel die grenzen van 1948 ook niet hoor ...
Wat zou jij doen als een stel Chinezen, met steun van een aantal andere Aziatische landen een land gaat stichten op Nederlandse grond?quote:
quote:Op maandag 26 januari 2009 10:49 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Wat zou jij doen als een stel Chinezen, met steun van een aantal andere Aziatische landen een land gaat stichten op Nederlandse grond?
Hard lachen en Chinees lerenquote:Op maandag 26 januari 2009 10:49 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Wat zou jij doen als een stel Chinezen, met steun van een aantal andere Aziatische landen een land gaat stichten op Nederlandse grond?
Heb je het aantal chinese restaurant in NL wel eens geteld; ben je wel eens in het haagse china town geweest. Man, waar denk je dat ze fukking mee bezig zijn!quote:Op maandag 26 januari 2009 10:49 schreef Dichtpiet. het volgende:
Nou, erg hoor.quote:Op maandag 26 januari 2009 11:10 schreef buachaille het volgende:
[..]
Heb je het aantal chinese restaurant in NL wel eens geteld; ben je wel eens in het haagse china town geweest. Man, waar denk je dat ze fukking mee bezig zijn!![]()
![]()
![]()
Zover ik me kan herinneren werd Israël toch echt pas aangevallen nadat het mandaat was afgelopen, 1 dag na het uitroepen van de staat Israël .. voor die tijd zaten ze zich te beperken tot keer op keer protest indienen en afwachten en hopen dat de Britten iets zouden doen ..quote:Op maandag 26 januari 2009 10:08 schreef SilkTie het volgende:
[..]
Moussie, de oorlog brak uit op het moment dat de VN voor het verdelingsplan hadden gestemd: op 29 november 1947 dansten de Joodse bewoners op straat omdat ze eindelijk zelfstandigheid zouden krijgen, op 30 november 1947 moesten ze zich tegen de Arabische aanvallen verdedigen ... dit alles dus een half jaar voor het aflopen van het mandaat in mei 1948.
Ik geloof echt dat we "u" tegen je moeten zeggenquote:
Geen flauw idee, zat hier in de mailbox vandaar.quote:Op maandag 26 januari 2009 12:31 schreef buachaille het volgende:
Heb je ook nog een bron voor dit lijvige stuk? Hoewel de "hoek" waaruit het artikel afkomstig is zich wel laat raden.
Ah, op Fok! staat al een artikel over de schrijver: 'Israëllobby oorzaak 9/11 en Irakoorlog'
Wat is precies jouw bedoeling met deze bijdrage? Sta je achter het hele verhaal of is zijn er elementen waarover je wil discussiëren, bijvoorbeeld?quote:Op maandag 26 januari 2009 13:53 schreef ron1872 het volgende:
[..]
Geen flauw idee, zat hier in de mailbox vandaar.
Hier ben ik opgehouden met lezenquote:Op maandag 26 januari 2009 12:29 schreef ron1872 het volgende:
Dit maakt deel uit van een breder strategisch doel: het realiseren van een “Groter Israël.”
rest van het artikelquote:Top EU official: Hamas bears full responsibility for Gaza war
Hamas bears full responsibility for the war in Gaza, a top EU official said Monday in the Strip, calling the group "a terrorist movement."
Palestinian students stand in...
"At this time we have to also recall the overwhelming responsibility of Hamas," Louis Michel, European Commissioner for Development and Humanitarian Aid, told reporters.
"I intentionally say this here - Hamas is a terrorist movement and it has to be denounced as such," Michel said as he visited the town of Jabalya in northern Gaza.
"Public opinion is fed up to see that we are paying over and over again - be it the (European) commission, the member states or the major donors - for infrastructure that will be systematically destroyed," he said.
Telegraafquote:Brussel geeft Palestijnen 58 miljoen euro noodhulp
BRUSSEL - De Palestijnen kunnen dit jaar rekenen op 58 miljoen euro aan humanitaire hulp, zo heeft de Belgische EU-commissaris Louis Michel (Ontwikkelingshulp) maandag gemeld.
Michel is maandag in de Gazastrook om de Israelische verwoestingen in de Gazastrook met eigen ogen te bekijken. Veel voorzieningen zijn daar kapotgeschoten of gebombardeerd bij de Israëlische inval in de afgelopen weken. Eerder doneerde de EU al 3 miljoen euro noodhulp voor de bewoners van de Gazastrook.
Van het nieuw toegezegde geld is 32 miljoen euro bestemd voor de Gazastrook, 20 miljoen voor de Westelijke Jordaanoever en 6 miljoen voor Palestijnse vluchtelingen in Libanon.
De Europese Unie is de grootste donor van de Palestijnen. Eind februari houdt Egypte een donorconferentie voor humanitaire hulp aan de Gazastrook.
De bestolene had het veel te druk met het opbouwen van een moderne Turkse staat om zich druk te maken om Palestina.quote:Op maandag 26 januari 2009 09:51 schreef moussie het volgende:
[..]
Nou doe je net alsof het genereus is van de Joden om tevreden te zijn met stukken 'mindere' grond terwijl je de Palestijnen neerzet als greedy .. lijkt net de omgekeerde wereld .. de bestolene moet blij zijn dat je niet alles heb gepikt ..
Het land was en is van de Palestijnen (hiermee bedoel ik ook de Palestijnse joden die er al woonden, evenals de christenen etc.). Maar nu na een eeuw joodse vestiging, óók van de (later gekomen, veelal Europese) joden. Een multi-etnisch Israël en een onafhankelijke Palestijnse Staat (zonder Israëlische kolonisten, maar met oorspronkelijke joden en Palestijnse christenen) is de enige oplossing. Ook compensatie van de Palestijnse vluchtelingen door miljarden vanuit Israël. Ja, dan wordt Israël arm en het zijn maar goyim die Palestijnen, maar toch moet dat van mij.quote:Op maandag 26 januari 2009 16:18 schreef Viajero het volgende:
[..]
De bestolene had het veel te druk met het opbouwen van een moderne Turkse staat om zich druk te maken om Palestina.
Je doet net alsof dat land van de Arabieren was. Misschien moet je eens een geschiedenisboek lezen.
Ik vind dit toch wel erg raar. Het is, volgens mij, allang bekend dat de BBC bevooroordeeld is, soms zelfs partijdig en nu gaan ze samen met Sky optrekken om vooral onpartijdigheid uit te stralen als het nota bene gaat over een noodoproep voor slachtoffers.quote:Sky refuses to air Gaza aid appeal
Network joins BBC in defying calls from MPs and public on grounds of journalistic impartiality
Ook aan jou de raad iets meer over geschiedenis te leren. Begin hier eens bv:quote:Op maandag 26 januari 2009 16:58 schreef Opus_Iustitiae het volgende:
[..]
Het land was en is van de Palestijnen (hiermee bedoel ik ook de Palestijnse joden die er al woonden, evenals de christenen etc.).
Dat is ook de oplossing die Israel al een tijdje probeert te bereiken. Het door velen hier geliefde Hamas wil een enkele staat onder Sharia.quote:Maar nu na een eeuw joodse vestiging, óók van de (later gekomen, veelal Europese) joden. Een multi-etnisch Israël en een onafhankelijke Palestijnse Staat (zonder Israëlische kolonisten, maar met oorspronkelijke joden en Palestijnse christenen) is de enige oplossing.
Ben je ooit in Israel geweest? Het is daar vol met Joden, Arabieren, Armenen, Grieken, Russen, Ethiopiers, Christenen, Moslims, Druzen, etc etc.quote:Ook compensatie van de Palestijnse vluchtelingen door miljarden vanuit Israël. Ja, dan wordt Israël arm en het zijn maar goyim die Palestijnen, maar toch moet dat van mij.
En alle terroristen zowel van Israëlische als Palestijnse zijde, moeten ze op een eiland in de Rode Zee zetten. Gevangen.
Dan wordt het vrede.
Het is onzin om te zeggen dat het Heilig Land van de Arabieren is, omdat Samaritanen, Palestijnse (niet-zionistische) joden, Arameestalige Assyrische christenen, Armenen, Maronieten en druzen er talrijk waren. Weliswaar identificeren de Melkieten, Grieks-Orthodoxen en talrijke druzen zich met een Arabische nationalistische identiteit, toch is een eenzijdig Arabische claim ook niet correct.
Het probleem is dat het Zionisme mono-etnisch is. Namelijk Eretz Israel zou puur joods zijn, wie joods is maken rabbijnen en natuurlijke Israels wetten uit, en de rest kan legitiem verdreven, gedeporteerd of in de Gaza-strook geplaatst worden. Nu, dan moet Israël dergelijk Zionisme maar eens afzweren. Er is geen enkel volk, geen enkele natie, die het multiculturele, multi-etnische en multi-nationale Palestina-Israël-Heilig-Land voor zich alleen kan opeisen. Ook geen kleine stukjes. Hooguit een kibboets. Israël en de Palestijnse Autoriteit moeten twéé landen worden, maar met een multi-etnische grondwet, multi-religieus ook.
Want er zijn ook Palestijnse joden (nog maar weinigen), die niet zionistisch zijn, en wier voorvaderen altijd in Palestina gewoond hebben of vanuit Irak er eeuwen voor Herzl kwamen wonen. En er zijn Palestijnse christenen (vroeger 30 %, thans nog maar 5 % van de Palestijnen).
Rare vraag!quote:Op maandag 26 januari 2009 12:31 schreef buachaille het volgende:
Heb je ook nog een bron voor dit lijvige stuk? Hoewel de "hoek" waaruit het artikel afkomstig is zich wel laat raden.
Ah, op Fok! staat al een artikel over de schrijver: 'Israëllobby oorzaak 9/11 en Irakoorlog'
Dat begreep ik ook niet. Die rabbijn zat wel met zoete stem onzin te verkondigen en wreedheden te verdedigen. Daar had hij beter op kunnen doorgaan, m.i..quote:Op maandag 26 januari 2009 01:02 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij die uitzending fantastisch vond, soit. Ik ben wat minder euforisch.
Paul Witteman had in dezelfde week in Pauw & Witteman herhaaldelijk lopen drammen over proportioneel versus disproportioneel en bij die rabbijn bleef hij ook doordrammen dat hij de Holocaust bij het conflict in Gaza betrok, terwijl dat helemaal niet zo was.
Ik miste inderdaad een beetje een tegengeluid, maar vond het geheel erg evenwichtig. Vooral omdat Witteman strikt bleef koersen op een oplossing en wegbleef van de schuldvraag. De vraag naar welke fouten er gemaakt zijn, bleef ook onbeantwoord.quote:En ik vond de keuze van de gasten onevenwichtig. Die dame was contactpersoon van Een Ander Joods Geluid geweest, Hendriks is oprichter van het Palestina Komitee en Rosenthal was net een uitgewrongen dweil die aan beginnende Parkinson lijdt, dus van een echte discussie was geen sprake, slechts een babbeltje onder gelijkgestemden.
Hele rare beslissing van de Beeb. Het is nu de BBC zelf die humanitaire hulp met politiek vermengd.quote:Op maandag 26 januari 2009 17:15 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het maakt niet uit wat voor een conflict zich heeft voltrokken, opkomen voor menselijk leed is geen vorm van partijdigheid.
Nee, dat is niet allang bekend. Leg eens uit?quote:Op maandag 26 januari 2009 17:15 schreef damian5700 het volgende:
Het is, volgens mij, allang bekend dat de BBC bevooroordeeld is, soms zelfs partijdig
Die is niet bestolen, die is verslagen ..quote:Op maandag 26 januari 2009 16:18 schreef Viajero het volgende:
[..]
De bestolene had het veel te druk met het opbouwen van een moderne Turkse staat om zich druk te maken om Palestina.
Je doet net alsof dat land van de Arabieren was. Misschien moet je eens een geschiedenisboek lezen.
quote:Op maandag 26 januari 2009 18:04 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Rare vraag!
In mijn ogen is het een stuk dat hij zelf geschreven heeft. Goed stuk trouwens. Onbewezen op een aantal punten, maar logisch en scherp analyserend. Zeer plausibel.
quote:Op maandag 26 januari 2009 13:53 schreef ron1872 het volgende:
[..]
Geen flauw idee, zat hier in de mailbox vandaar.
De plaatselijke bevolking in Palestina deed daar niet of nauwelijks aan mee. Het waren de Bedouinen die vanuit de Hijaz de opstand begonnen en leidden. Hun de facto leider, zoon van de Sharif, Emir Faisal sloot een akkoord met Chaim Weizmann dat ze de Balfour verklaring zouden nakomen.quote:Op maandag 26 januari 2009 19:09 schreef moussie het volgende:
[..]
Die is niet bestolen, die is verslagen ..
en of dat zonder de Arabieren ook was gelukt is nog maar de vraag, en die stelden de Britten zich dus ook, vandaar dat ze met de plaatselijke bevolking afspraken dat zij in ruil voor hulp zelfbestuur zouden krijgen ..
Je kreeg in Palestina een periode met ook een flinke Arabische bevolkingsgroei en relatieve welvaart. De Hijaz werd onafhankelijk, de andere Arabische landen kwamen onder een mandaat of een koning, meestal van de bedooinenfamilie van Emir Faisal.quote:alleen maakten de Britten ook afspraken met de Fransen en met de Joden, dus we kregen ipv zelfbestuur mandaatsgebieden en het plan voor een joodse staat, de Palestijnen als bewoners van dat gebied werden gewoon vergeten/negeert, door iedereen.
Er zijn gebieden die veel langer onder Brits bestuur hebben gestaan, en waar veel meer geleden is. Toch zijn de mensen daar vooral met hun eigen leven bezig en koesteren geen wrok meer tegen de Britten. Ook in Moslimlanden zoals Maleisie of Gambia. Wat is dat toch met Arabieren, dat ze die haat van generatie tot generatie doorgeven ipv gewoon zelf een leven op te bouwen? Dit is als een serieuze vraag bedoeld.quote:Dus ja, dat land was en is van de Arabieren, het was niet zo min van de Turken als dat het van de Britten was .. en ik vermoed dat, als ze van te voren geweten hadden wat ze op hun nek halen. ze met de Turken tegen de Britten gevochten zouden hebben .. wat zal hun dat beloofde 'zelfbestuur' rauw op hun dak gevallen zijn, na 4 eeuwen vrede en alleen in naam een heerser boven je
Leuke link Kees. ik zit op 78% Meretz en dan 74 en 73% voor Raám Tal en Hadash. Kadima en Avoda volgen op 71%. Ik ben het niet helemaal eens met je analyse van de karakters. Netanyahu is een havik en onbetrouwbare zakkenvuller. Barak is vooral vol van zichzelf en zou ik niet vertrouwen met de juiste beslissingen. Livni heeft de reputatie betrouwbaar te zijn, maar of ze een havik is of niet valt te bezien. Kadima bestaat volgens mij voornamelijk uit mensen die in hun hart haviken zijn, maar zich hebben gerealiseerd dat je met havikgedrag het probleem niet oplost.quote:Op maandag 26 januari 2009 17:58 schreef Kees22 het volgende:
Er worden weer originele bijdragen geplaatst van mensen die zelf een beetje kunnen denken en niet in voor of tegen vervallen. Mooi, goed om te lezen.
Ik keek op http://israel.kieskompas.nl/v/ref en heb de vragen eens ingevuld. Die over de leiders heb ik maar gegokt, want ik ken de positte van Barak slecht. Lipni is een havik en Netanyahu ook, geloof ik.
Maar bij de partijen had ik 82 % overeenkomst met Meretz en 78 % met Ra'am Ta'al en de Arbeiderspartij.
Vergeleken met Ra'am Ta'al was ik op een aantal punten minder streng.
@moussie: je schrijft dat dat land in je genen ingebakken zit en van Silk Tie begreep ik hetzelfde gevoel. Hoe werkt dat?
Ik voel me zelf het meeste thuis in een landschap dat lijkt op het landschap uit mijn jeugd en mede daarom ook erg in Denemarken en niet in Schotland. En dat schijnt tamelijk universeel te zijn.
Maar als ik het goed onthouden heb, kom je toch niet uit Israel of Palestina. Lijkt het landschap daar op het landschap uit je jeugd of ligt het toch anders?
Gewoon nieuwsgierigheid hoor.
quote:_______________________________________________
Haichud Haleumi (Nationale Eenheid)
U bent 2% economisch linkser
U bent 15% traditioneler
U heeft een inhoudelijke overeenkomst van 76%
Veiligheid: 90%
Sociaal-economisch: 70%
Religie: 65%
U heeft een inhoudelijke overeenkomst van 75%
Veiligheid: 78%
Sociaal-economisch: 72%
Religie: 80%
Inderdaad een leuke link, voor mij verbazend te zien hoe dicht ik bij Avodah zitquote:Op maandag 26 januari 2009 20:01 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Leuke link Kees. ik zit op 78% Meretz en dan 74 en 73% voor Raám Tal en Hadash. Kadima en Avoda volgen op 71%. Ik ben het niet helemaal eens met je analyse van de karakters. Netanyahu is een havik en onbetrouwbare zakkenvuller. Barak is vooral vol van zichzelf en zou ik niet vertrouwen met de juiste beslissingen. Livni heeft de reputatie betrouwbaar te zijn, maar of ze een havik is of niet valt te bezien. Kadima bestaat volgens mij voornamelijk uit mensen die in hun hart haviken zijn, maar zich hebben gerealiseerd dat je met havikgedrag het probleem niet oplost.
Wat betreft die grote post hierboven: er zitten interessante punten in, maar de basisstelling deel ik absoluut niet. De huidige machthebbers, inclusief Sharon hebben zich gerealiseerd dat een groot-Israel niet realistisch is, hoe graag ze het misschien zouden willen. Dit besef is essentieel voor vrede en zal aan beide kanten nodig zijn. Hamas dus ook.
Volgens de grafiek zit ik trouwens ook dichtbij Torah Judaism. Een religieuze linkse partij. Dat lijkt wel wat voor mij
Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dat moet omschrijven, vooral omdat het rationeel bekeken volkomen absurd is .. en toch is het er, op de vreemdste momenten .. je zit met je vrienden gezellig in de achtertuin aan de bbq, even te genieten van de zon op je blote huid, en dan wordt je gegrepen door een verlangen, een heimwee, je kan de zon daar bijna voelen, de lucht proeven .. en dan trekt dat gevoel langzaam weg, je achterlatend met het gevoel dat je iets belangrijks, iets essentieels kwijt bent ..quote:Op maandag 26 januari 2009 17:58 schreef Kees22 het volgende:
@moussie: je schrijft dat dat land in je genen ingebakken zit en van Silk Tie begreep ik hetzelfde gevoel. Hoe werkt dat?
Ik voel me zelf het meeste thuis in een landschap dat lijkt op het landschap uit mijn jeugd en mede daarom ook erg in Denemarken en niet in Schotland. En dat schijnt tamelijk universeel te zijn.
Maar als ik het goed onthouden heb, kom je toch niet uit Israel of Palestina. Lijkt het landschap daar op het landschap uit je jeugd of ligt het toch anders?
Gewoon nieuwsgierigheid hoor.
Dat valt wel mee, met het gebrek aan eigen leven opbouwen door de Arabieren. Ja, rondom Israel, waar ze jaarlijks geconfronteerd worden met de strapatsen van dat land, is er een probleem. En Irak werd erg afgeknepen en gewantrouwd de laatste decennia.quote:Op maandag 26 januari 2009 19:48 schreef Viajero het volgende:
[..]
De plaatselijke bevolking in Palestina deed daar niet of nauwelijks aan mee. Het waren de Bedouinen die vanuit de Hijaz de opstand begonnen en leidden. Hun de facto leider, zoon van de Sharif, Emir Faisal sloot een akkoord met Chaim Weizmann dat ze de Balfour verklaring zouden nakomen.
[..]
Je kreeg in Palestina een periode met ook een flinke Arabische bevolkingsgroei en relatieve welvaart. De Hijaz werd onafhankelijk, de andere Arabische landen kwamen onder een mandaat of een koning, meestal van de bedooinenfamilie van Emir Faisal.
[..]
Er zijn gebieden die veel langer onder Brits bestuur hebben gestaan, en waar veel meer geleden is. Toch zijn de mensen daar vooral met hun eigen leven bezig en koesteren geen wrok meer tegen de Britten. Ook in Moslimlanden zoals Maleisie of Gambia. Wat is dat toch met Arabieren, dat ze die haat van generatie tot generatie doorgeven ipv gewoon zelf een leven op te bouwen? Dit is als een serieuze vraag bedoeld.
Vreemd, dan ligt het inderdaad heel anders.quote:Op maandag 26 januari 2009 20:55 schreef moussie het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dat moet omschrijven, vooral omdat het rationeel bekeken volkomen absurd is .. en toch is het er, op de vreemdste momenten .. je zit met je vrienden gezellig in de achtertuin aan de bbq, even te genieten van de zon op je blote huid, en dan wordt je gegrepen door een verlangen, een heimwee, je kan de zon daar bijna voelen, de lucht proeven .. en dan trekt dat gevoel langzaam weg, je achterlatend met het gevoel dat je iets belangrijks, iets essentieels kwijt bent ..
Best lullig trouwens als je zoiets meemaakt als jong kind .. en dan zat ik of aan de waterkant in de haven van Hamburg of in een boom in het park verderop, dus nee, geen enkele overeenkomst .. en je hebt geen idee wat er met je gebeurd, je ouders en leraren snappen er geen f*ck van en denken dat je gekke buien hebt en/of uitvluchten aan het verzinnen bent .. ja weten hun veel ..
Ik kwam er pas tijdens de pubertijd achter dat mijn biologische ouders een flinke scheut joods bloed hebben, en later leerde ik via mijn grote neus (puberaal giechelen en wijzen) een oudere joodse dame (met een even grote neus) kennen, via haar heb ik dat gevoel een plaats kunnen geven. 'du hast gewoon heimweh noach dem alten land'.
Wat dat aangaat zit ik trouwens nog te balen van de 6-daagse oorlog en de gevolgen daarvan, denk dat ik anders in Israël had gewoond, ergens in een dorp waar je constant en heel vaag het zout op je lippen voelt
http://www.hln.be/hln/nl/(...)aam-van-Bijbel.dhtmlquote:"Israëlische soldaten streden in naam van Bijbel"
Het rabbinaat van het Israëlische leger (IDF) heeft tijdens Cast Lead, het recente moordende offensief in de Gazastrook, de soldaten een brochure bezorgd waarin zij, in naam van de Bijbel, gevraagd worden "geen mededogen" te tonen jegens de "vijanden van Israël". Dat meldde de Israëlische mensenrechtenorganisatie Yesh Din. In militaire kringen werd dan weer vernomen dat de Israëlische soldaten de opdracht hadden, zich "ten allen prijze" niet te laten gijzelen.
"Oorlog tegen moordenaars"
"Medelijden hebben met een wrede vijand komt neer op wreedheid jegens onze eigen soldaten (...) Wij voeren oorlog tegen moordenaars. A la guerre comme à la guerre", zo leest een fragment van de brochure. De tekst put rijkelijk uit verklaringen van de rabbijn Shlomo Aviner, een religieus-nationalistisch fundamentalist uit de kolonistenmiddens op de bezette Westelijke Jordaanoever die tegen elk compromis met de Palestijnen is. "De Torah verbiedt ons ook maar een morzel (door Israël als "Israëlisch" beschouwde) grond aan goyims (niet-Joden) te geven, of het nu om enclaves, autonome zones of andere concessies gaat die onze nationale zwakheid blootleggen", klinkt het nog.
Geen recht op Beloofde Land
In de brochure wordt een legitiem verband gelegd tussen de hedendaagse Palestijnen en de Filistijnen uit het Oude Testament, waartegen volgens dat geschrift koning David strijd voerde. In beide gevallen gaat het, stelt de tekst, om "buitenlandse indringers" die geen enkel recht hebben op het Beloofde Land. Yesh Din heeft aan minister van Defensie Ehud Barak een brief geschreven waarin de organisatie het ontslag van de opperrabbijn van het leger, Avihai Rontzki, eist. (afp/gb)
Het allereerste bezoek dat Mark Thompson doet in zijn nieuwe hoedanigheid als directeur van de BBC is naar Israel voor een onderonsje met Sharon. Met nog eens een liefdesverklaring voor "the Israeli cause" er achteraan.quote:BBC chief holds peace talks in Jerusalem with Ariel Sharon
Mark Thompson, has recently returned from Jerusalem, where he held a face-to-face meeting with the hardine Prime Minister Ariel Sharon.
Although the diplomatic visit was not publicised on these shores, it has been seized upon in Israel as evidence that Thompson, who took office in 2004, intends to build bridges with the country's political class.
"This was the first visit of its kind by any serving director general, so it's clearly a significant development," I'm told.
"Not many people know this, but Mark is actually a deeply religious man. He's a Catholic, but his wife is Jewish, and he has a far greater regard for the Israeli cause than some of his predecessors."
Ik herken dat gevoel enigszins, maar dan met Indie/Indonesie, waar een deel van mijn familie vandaan komt. Nou had ik ook verhalen daarover gehoord, dus het kan ook goed daar door komen. Ik claim natuurlijk nog wel heel Indonesie als mijn rechtmatig erfgoedquote:Op maandag 26 januari 2009 20:55 schreef moussie het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dat moet omschrijven, vooral omdat het rationeel bekeken volkomen absurd is .. en toch is het er, op de vreemdste momenten .. je zit met je vrienden gezellig in de achtertuin aan de bbq, even te genieten van de zon op je blote huid, en dan wordt je gegrepen door een verlangen, een heimwee, je kan de zon daar bijna voelen, de lucht proeven .. en dan trekt dat gevoel langzaam weg, je achterlatend met het gevoel dat je iets belangrijks, iets essentieels kwijt bent ..
Best lullig trouwens als je zoiets meemaakt als jong kind .. en dan zat ik of aan de waterkant in de haven van Hamburg of in een boom in het park verderop, dus nee, geen enkele overeenkomst .. en je hebt geen idee wat er met je gebeurd, je ouders en leraren snappen er geen f*ck van en denken dat je gekke buien hebt en/of uitvluchten aan het verzinnen bent .. ja weten hun veel ..
Ik kwam er pas tijdens de pubertijd achter dat mijn biologische ouders een flinke scheut joods bloed hebben, en later leerde ik via mijn grote neus (puberaal giechelen en wijzen) een oudere joodse dame (met een even grote neus) kennen, via haar heb ik dat gevoel een plaats kunnen geven. 'du hast gewoon heimweh noach dem alten land'.
Wat dat aangaat zit ik trouwens nog te balen van de 6-daagse oorlog en de gevolgen daarvan, denk dat ik anders in Israël had gewoond, ergens in een dorp waar je constant en heel vaag het zout op je lippen voelt
Leuk grapjequote:Op maandag 26 januari 2009 21:42 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik herken dat gevoel enigszins, maar dan met Indie/Indonesie, waar een deel van mijn familie vandaan komt. Nou had ik ook verhalen daarover gehoord, dus het kan ook goed daar door komen. Ik claim natuurlijk nog wel heel Indonesie als mijn rechtmatig erfgoed![]()
Maar even serieus, waarom ga je niet in Ein Gedi wonen? Ik was er tijdens de Gaza oorlog, en je merkt er daar niks van. Allemaal vredige kibbutzniks. En het is een oase aan de rand van de Dode Zee, dus met dat zout komt het wel goed.
Mijn grootmoeder is daar geweest op een (katholieke) bedevaart in 1956 met de toenmalige pater Jean-Marie Lustiger, een joodse bekeerling tot het katholicisme en later kardinaal-aartsbisschop van Parijs. Ik geloof dat ze het over Ain-Geidi had, maar ze sprak het Hebreeuws altijd te Jiddisch uit, alsof Hebreeuws een soort Duits dialect was.quote:Op maandag 26 januari 2009 21:42 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik herken dat gevoel enigszins, maar dan met Indie/Indonesie, waar een deel van mijn familie vandaan komt. Nou had ik ook verhalen daarover gehoord, dus het kan ook goed daar door komen. Ik claim natuurlijk nog wel heel Indonesie als mijn rechtmatig erfgoed![]()
Maar even serieus, waarom ga je niet in Ein Gedi wonen? Ik was er tijdens de Gaza oorlog, en je merkt er daar niks van. Allemaal vredige kibbutzniks. En het is een oase aan de rand van de Dode Zee, dus met dat zout komt het wel goed.
Het weerlegt in elk geval goed de illusie dat staatsgecontroleerde media als de BBC 'neutraal' en 'objectief' en 'onafhankelijk' zouden zijn.quote:Op maandag 26 januari 2009 18:31 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Hele rare beslissing van de Beeb. Het is nu de BBC zelf die humanitaire hulp met politiek vermengd.
In het verleden zijn er oproepen van de samenwerkende hulporganisaties geweest voor onder andere Irak, voormalig Joegoslavië, Rwanda, Soedan, Kosovo, Liberie en Darfur. Gewoon terwijl de conflicten nog woedden. Nooit is "onpartijdigheid" in frage geweest of zijn acties geweigerd. Waarom ook? Het komt van de eigen Britse humanitaire hulporganisaties.
Gezien de reacties in de UK hebben ze zichzelf weer behoorlijk in de voet geschoten.
Nieuws over de PVV is niet van de buis te slaan man.quote:Op maandag 26 januari 2009 23:08 schreef Opus_Iustitiae het volgende:
[..]
Het weerlegt in elk geval goed de illusie dat staatsgecontroleerde media als de BBC 'neutraal' en 'objectief' en 'onafhankelijk' zouden zijn.
Net zoals in Vlaanderen de VRT links en bevooroordeeld is, en actief censureert. En zoals dat volgens de PVV en anderen ook bij de NOS in Holland het geval is.
dat viel mij ook al op. Een beetje zoals behoudender dan het CDA maar progressiever dan Groen Links. Ik denk dat de stemwijzer kapot is.quote:Op maandag 26 januari 2009 21:54 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Leuk grapje![]()
Wat me verbaasde bij je uitslag: je bent behoudender dan Likud maar vooruitstrevender dan Meretz en Ra'am Ta'al?
Ik heb amper idee waar die partijen voor staan, maar als ik naar mijn eigen uitslag kijk, verbaast me dat wel. Likud wil toch eigenlijk een Groot-Israel? En Ra'am Ta'al is daar nog sterker tegen dan ik.
Grappig verhaalquote:Op maandag 26 januari 2009 22:36 schreef Opus_Iustitiae het volgende:
[..]
Mijn grootmoeder is daar geweest op een (katholieke) bedevaart in 1956 met de toenmalige pater Jean-Marie Lustiger, een joodse bekeerling tot het katholicisme en later kardinaal-aartsbisschop van Parijs. Ik geloof dat ze het over Ain-Geidi had, maar ze sprak het Hebreeuws altijd te Jiddisch uit, alsof Hebreeuws een soort Duits dialect was.
Ben jij trouwens zelf katholiek. Je avatar lijkt dat te zeggen?
Hmmm ja, links en rechts zijn imo onechte scheidslijnen. Het houdt het volk lekker bezig, men denkt dat er wat te kiezen valt en het houdt de mensen onderling verdeeld. Dat laatste is het belangrijkst.quote:Op maandag 26 januari 2009 23:08 schreef Opus_Iustitiae het volgende:
[..]
Het weerlegt in elk geval goed de illusie dat staatsgecontroleerde media als de BBC 'neutraal' en 'objectief' en 'onafhankelijk' zouden zijn.
Net zoals in Vlaanderen de VRT links en bevooroordeeld is, en actief censureert. En zoals dat volgens de PVV en anderen ook bij de NOS in Holland het geval is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |