die van mij van de V&D is iig groter, denk een 24/26 doorsnede?quote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:07 schreef z80 het volgende:
even een vraagje aan de dames over de gietijzeren pan in het vorige topic.
wat is bij jullie een grote pan? (de rond)
graag in cm doorsnede.
dan weet ik of het de moeite is om naar de stad te gaan.
een 18CM pan heb ik al.
quote:Riblappen in tomaten en balsamicojus
Hoofdgerecht voor 4 personen
2 eetl. vloeibaar bak en braad
700 g riblappen
zout en versgemalen peper
2 rode uien, in halve ringen
2 teentjes knoflook, gehakt
1 eetl. tomatenpuree
5 trostomaten, in stukjes
100 ml rode wijn
100 ml balsamicoazijn
1 blaadjes laurier
2 takjes tijm
300 ml rundvleesbouillon
Bereiden:
Verwarm de oven voor op 160ºC. Verwarm het vloeibare bakproduct in een ovenvaste braadpan. Wrijf het vlees in met zout en peper en braad het om en om aan in de boter. Neem het vlees uit de pan en fruit de uien en knoflook lichtbruin. Voeg de tomatenpuree en tomatenstukjes toe en bak even mee. Leg het vlees terug in de pan en giet de wijn, balsamicoazijn en kruiden toe en voeg zo veel bouillon toe dat het vlees net onder staat. Breng het aan de kook en laat het vlees afgedekt in de oven circa 2,5 uur tegen de kook aan garen.
oehhh dat moet ik ook nog steeds een keer makenquote:
Mijn grote pan is er een uit grootmoeders keuken (letterlijkquote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:07 schreef z80 het volgende:
even een vraagje aan de dames over de gietijzeren pan in het vorige topic.
wat is bij jullie een grote pan? (de rond)
graag in cm doorsnede.
dan weet ik of het de moeite is om naar de stad te gaan.
een 18CM pan heb ik al.
quote:Ik word er zo tja... óér van. Dan wil ik een schort! Pollepels! Kindermonden om te voeden! Een man die houthakt! Mijn haar in een knot en weldadige hangborsten in een boerse blommenjurk!
Reken op een doorlooptijd van ong. 2,5-3 uur. En maak wat meer en doe dat in de vriezerquote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:06 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]![]()
Ik ga morgen ook maar eens een stoofpotje voor mezelf maken, al vraag ik me af hoelang je dan voor 1 persoon bezig bent?
Het vlees wordt niet sneller gaar als het met minder vrindjes in de pan zit heurquote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:06 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]![]()
Ik ga morgen ook maar eens een stoofpotje voor mezelf maken, al vraag ik me af hoelang je dan voor 1 persoon bezig bent?
Omdat ik heel vatbaar ben voor dreigementen, ga ik deze vanavond zometeen ook maken. Blij dat hij jou in ieder geval goed bevallen isquote:
Hoezo niet? Stoofpotjes zijn al bijna geen vast voedsel meer... Gewoon nóg wat langer doorkoken of door de blender en je hebt een waarschijnlijk nog wel redelijk eetbare brij.quote:Op zondag 11 januari 2009 19:11 schreef Sylvana het volgende:
Het was deze week echt weer voor stoofpotten, maar mn verstandskiezen zijn van de week verwijderd, dus kon van de week geen vast voedsel eten en dus geen stoofpotjes maken
Ik ben niet zo dol op schouderkarbonade, zou di t recept met ander vlees kunnen? Zoja welke dan??quote:Op zondag 21 december 2008 18:33 schreef Duderinnetje het volgende:
Deze staat hier nu op:
[ afbeelding ]
[..]
bron
We eten er gestoofde rodekool met appeltjes en pommes duchesse bij.
Ja tuurlijk! Kan zelfs met rund als je dat zou willen.quote:Op zondag 11 januari 2009 21:28 schreef Lucky277 het volgende:
[..]
Ik ben niet zo dol op schouderkarbonade, zou di t recept met ander vlees kunnen? Zoja welke dan??
Plaatje ziet er mooi uit, lekkere donkere stoof..
Ja, waarom niet.quote:Op zondag 11 januari 2009 21:31 schreef Lucky277 het volgende:
Gewoon runderriblap ofzo dan???
Sorry ben nog niet zo'n stoofpot expert. Mijn moeder maakte altijd hachee wat ik niks aan vind. Nu maak ik zelf wel lekkere stoofpotten. Heerlijk! Maar zijnj allemaal zo basis nog, dus ik heb hier genoeg recptideeen..
Ik vind varkensvlees niet erg, maar hou niet van schouderkarbonade met dat bot. Ik ga dan voor de schouderfiletlapjes. Bedankt voor de tip!!quote:Op zondag 11 januari 2009 23:19 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ja, waarom niet.
Zelf stoof ik wel graag met varkensvlees (en ik vond het bij deze ook erg lekker), maar je kan het naar believen vervangen hoor.
Hou je helemaal niet van varkensvlees of specifiel niet van schouderkarbonade? Eventueel kun je ook kiezen voor schouderfiletlapjes (zonder bot dus).
Ik kon toen alleen bouillon eten, zelfs vla lukte niet, dus dan gaat zelfs een stoofpotje ook niet lukken. Afgelopen weekend geen tijd gehad voor stoofpotjes, misschien dit weekendquote:Op zondag 11 januari 2009 19:49 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Hoezo niet? Stoofpotjes zijn al bijna geen vast voedsel meer... Gewoon nóg wat langer doorkoken of door de blender en je hebt een waarschijnlijk nog wel redelijk eetbare brij.
Achja je bent een flinke vent daar kan wel wat in wegquote:Op maandag 19 januari 2009 16:21 schreef Den_Haag het volgende:
ik ben er nog druk mee bezig. Vanavond weer een lading
maar 1kg vlees en 1kg aardappelen in 1 keer vind ik wat veelquote:Op maandag 19 januari 2009 16:25 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Achja je bent een flinke vent daar kan wel wat in weg
volgens mij ben jij een god in de keuken, ben je al getrouwd?quote:Op maandag 19 januari 2009 16:21 schreef Den_Haag het volgende:
ik ben er nog druk mee bezig. Vanavond weer een lading
Scoor je juist pluspunten mee bij de vrouwen...tjek sylvana en mirjamquote:Op maandag 19 januari 2009 16:30 schreef Den_Haag het volgende:
Is het zo speciaal dat een man voor zichzelf lekker kookt?
Ja, mijn vriend en ik wonen niet samen, en op de dagen dat ik niet bij hem ben, eet hij patat, pizza, pasta of een iglo maaltijd die je direct in de pan kunt gooien.quote:Op maandag 19 januari 2009 16:30 schreef Den_Haag het volgende:
Is het zo speciaal dat een man voor zichzelf lekker kookt?
quote:Op maandag 19 januari 2009 16:40 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Scoor je juist pluspunten mee bij de vrouwen...tjek sylvana en mirjam
Vond hm heel lekker! Gister gegeten, vnvnd weer!quote:
Kun je mij ook de hoeveelheden geven? Alvast bedanktquote:Op maandag 19 januari 2009 19:10 schreef lies1947 het volgende:
hachee-vlees aanbraden in de pan, dan aan stukken gesneden ui erbij, als die glazig zijn,
beetje bloem erover en goed roeren. dan laurierblaadje, kruidnageltje, peper en zout. Intussen restje jus (of gemaakt van jus-poeder) warm maken met 3 eetlepels azijn en mespuntje suiker en dat toevoegen.
eventueel op smaak brengen met nog wat peper en zout.
ik laat het dan een hele tijd pruttelen (het gaat heerlijk ruiken in huis!).
wij vinden het erg lekker met hutspot of met rode kool en aardappelen.
Die was trouwens erg lekker! En dat wil wat zeggen uit mijn mond want ik houd helemaal niet van karbonades. Ook niet van gekookte worteltjes trouwens maar deze waren ook jummie. Ze staan nu in mijn kookmapje opgeslagen als 'Tezz worteltjes'.quote:Op maandag 19 januari 2009 12:49 schreef MinderMutsig het volgende:
Vanavond staat het karbonades in rode wijn stoofpotje van Dude op het programma.![]()
Met worteltjes uit de oven met olijfolie, honing, ui, knoflook en tijm (vrij naar recept van Tezz) en een aardappel'ietsje' dat ik nog moet verzinnen.
Jammer, want hij klinkt wel goed. Dan moet je volgende keer maar weer een andere proberen.quote:
Ik ookquote:
Ik dacht dat het aan mij lag maar dat vond ik dus ook. Ik heb de sudderlapjes uit de pan gehaald en met extra wijn, wat bruine suiker en een paar plakken ontbijtkoek een andere jus ervan gemaakt door dat allemaal nog even flink in te laten koken.quote:Op maandag 26 januari 2009 12:27 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Ik ook. Ik vond hem veel te zuur (en heb er dan ook wat suiker en wat suikerstroop doorheen gemikt. Dat hielp wel).
Ik vond hem juist erg lekker, was bij mij eigenlijk ook helemaal niet zuur, mss toevallig toch wat minder azijn erin gedaanquote:
Nope, alles afgemeten. En mijn eerste reddingspoging was inderdaad meer balsamico omdat die wat zoetig is maar dat hielp niet.quote:Op maandag 26 januari 2009 14:41 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Ik vond hem juist erg lekker, was bij mij eigenlijk ook helemaal niet zuur, mss toevallig toch wat minder azijn erin gedaan
Balsamico is toch azijn, dus zuur?quote:Op maandag 26 januari 2009 17:57 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Nope, alles afgemeten. En mijn eerste reddingspoging was inderdaad meer balsamico omdat die wat zoetig is maar dat hielp niet.
Balsamico is inderdaad azijn maar wel zoetig en omdat het een balsamico-tomatenjus was leek dat me logisch maar suiker heb ik ook geprobeerd. Dat heeft beide wel geholpen maar ik vond hem gewoon niet zo.quote:Op donderdag 5 februari 2009 17:29 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Balsamico is toch azijn, dus zuur?
Een schepje suiker was misschien beter geweest.
Wat jammer dat hij tegenviel MM!
Ik heb het thema van je dinertje niet bestudeerd, dus ik gooi nu zomaar, in het wilde weg, mijn favoriete luchtige stoofpotje in de groep. Janneke zette hem ooit in de krant (wie houdt niet van Janneke-van-de-krantquote:Op maandag 16 februari 2009 23:24 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik hou me aanbevolen voor een stoofpotrecept dat past in het thema 'Afscheid van de winter'.Ergo: een niet te zware en winterse stoofpot met wat verrassende frisse ingrediënten.
(In het kader van Dinertje geven: hoe stel je de gangen samen? )
O die klinkt heerlijk leonoor, maar ik vind hem voor dit dinertje iets te exotisch. Maar ik zet hem wel even op de to do-list voor binnenkort.quote:Op vrijdag 20 februari 2009 12:10 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Ik heb het thema van je dinertje niet bestudeerd, dus ik gooi nu zomaar, in het wilde weg, mijn favoriete luchtige stoofpotje in de groep. Janneke zette hem ooit in de krant (wie houdt niet van Janneke-van-de-krant). Zij maakt hem in een tajine, ik soms ook gewoon in een stoofpan. Zij maakt het met lamsschouder, ik soms ook met Greenfields runderlappen. Hoe je het ook doet, lekker is 'ie altijd!
De laatste Tajine
Ja één plakje is genoeg (vind ik althans). Ik doe 'm er tegen het einde in, áls ik het gebruik. Ik ben niet zo van het zoete namelijk.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:35 schreef Ananajasje het volgende:
okee
en wat is niet te veel... 1 plakje?
en wanneer doe je het erin, ook pas op de helft of het einde?
Ja in kleine pannetjes inderdaad.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 12:48 schreef vaagsel het volgende:
Qua presentatie is het idd lastig. Valt me op dat in veel restaurants/eetcafés stoofschotels vaak in een apart pannetje worden geserveerd, waarschijnlijk omdat het er anders te onsmakelijk uit ziet.
Met je bladerdeeg ga je een beetje de kant van de meat pie's die er ook vaak niet lekker uitzien als ze eenmaal doorgeprikt zijn.
Bij wijze van TVP... Heb je de tomatenpuree goed laten bakken voor je het vlees er weer bij gedaan hebt? Tomatenpuree is heel zuur, die moet je echt 'ontzuren'...quote:Op maandag 26 januari 2009 12:27 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Ik ook. Ik vond hem veel te zuur (en heb er dan ook wat suiker en wat suikerstroop doorheen gemikt. Dat hielp wel).
Ik durf het echt niet meer te zeggenquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 12:56 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Bij wijze van TVP... Heb je de tomatenpuree goed laten bakken voor je het vlees er weer bij gedaan hebt? Tomatenpuree is heel zuur, die moet je echt 'ontzuren'...
quote:Pollo alla cacciatora (jagersstoof van kip)
* 1 kip van 2 kg, in stukken, of het equivalent aan stukken kip
* 8 laurierblaadjes
* 2 takjes verse rozemarijn
* 3 teentjes knoflook, gepeld (1 geplet, 2 in plakjes gesneden)
* ½ fles Chianti
* bloem
* extra vierge olijfolie
* 6 ansjovisfilets
* een handvol groene en zwarte olijven zonder pit
* 2 blikken van 400 g gepelde tomaten, van goede kwaliteit
voorbereiden
Wrijf de stukken kip in met zout en zwarte peper uit de molen en leg ze in een kom. Doe de laurierblaadjes, de takjes rozemarijn en het geplette teentje knoflook erbij en giet de wijn erover. Laat de kip minstens een uur, maar liefst een hele nacht in de koelkast marineren. Verwarm de oven voor op 180 °C / gasovenstand 4.
bereiden
Laat de stukken kip uitlekken - bewaar de marinade - en dep ze droog met keukenpapier. Bestuif de kip met bloem en schud de overtollige bloem eraf Zet een ovenvaste pan op het vuur, giet er als de pan goed heet is een scheut olijfolie in, bak de stukken kip rondom bruin aan en zet ze even opzij. Zet de pan weer op het vuur en doe de plakjes knoflook erin. Bak de knoflook licht goudbruin en doe de ansjovis, olijven, tomaten (kapot gestoken met een houten lepel) en de stukken kip inclusief marinade erbij. Laat de zaak aan de kook komen, leg het deksel op de pan of dek de pan af met een dubbele laag folie en zet hem 1½ uur in de oven. Schep het vet dat bovendrijft af, roer en proef en doe er zo nodig een beetje zout en peper bij. Haal de laurierblaadjes en takjes rozemarijn uit de pan en serveer de kip met een salade of wat cannellini-bonen en flink wat Chianti.
Die klinkt superlekker DE, laat je weten of het ook echt zo lekker wasquote:Op maandag 19 oktober 2009 12:52 schreef DarkElf het volgende:
De bourgondische stoofpot die ik dit weekend gemaakt had, met peertjes erbij, was erg lekker en aangezien we dit weekend eters krijgen ga ik maar weer aan de stoofpot; kippenstoof welteverstaan a la Jamie oliver. Kwam zijn recept tegen online en dat leek mij erg lekker :
[..]
Morgen weten we het, vannacht gaan de kippenpoten (huge zijn zequote:Op vrijdag 23 oktober 2009 16:04 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Die klinkt superlekker DE, laat je weten of het ook echt zo lekker was
Heb je daar ook het recept van?quote:Op maandag 19 oktober 2009 12:52 schreef DarkElf het volgende:
De bourgondische stoofpot die ik dit weekend gemaakt had, met peertjes erbij
MSG.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 14:54 schreef Smallish het volgende:
14Medusa, wat is aji-no-moto?
Zoals ik al zei dus, het is MSG, vetsin, accent, laminara japonica, e621 of hoe je het ook maar wilt noemen. Er bestaan veel horrorverhalen over, maar bij matig gebruik een prima smaakversterker die in de oosterse keuken veel gebruikt word.. aji-no-moto is een merknaam, je kan dus ook vetsin uit de supermarkt gebruiken.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:18 schreef 14medusa het volgende:
@smallish: dat is een soort smaakversterker wat je bij de toko kunt kopen, een doorzichtig zakje met kleine wit/doorzichtige korrelachtige substantie... het is niet essentieel in dit gerecht hoor... maar geeft net dat extra btje kick
Ingrediënten van Sajoer Lodehquote:Op maandag 19 januari 2009 17:04 schreef _Ophelia_ het volgende:
Zijn er hier ook vegetarische stoofpottenfans met recepten?
Vegetarischquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:48 schreef gadeweerd het volgende:
[..]
* 1 klein blikje maiskolfjes
* 1 blikje reboeng (= bamboe)
* 250 gram schenkel of soepvlees
* 1 tempeh
* wat petehbonen
Bereidingswijze van Sajoer Lodeh
Trek van de schenkel of van het soepvlees met mergpijpje in 1 liter water een bouillon.
Als het vlees gaar is de bouillon zeven n het vlees in stukjes snijden.
quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 18:07 schreef Eltonno het volgende:
[..]
Vegetarisch![]()
![]()
![]()
Lijkt me ook moeilijk een vegetarische stoofschotel. Het leuke van stoven is dat het vlees dan zo mals word. Maar als je het vegetarisch maakt krijg je eigenlijk alleen een groentepapje..
Maar proof me wrong, ben altijd wel in voor iets nieuws
En deze staat nu opquote:Op maandag 26 januari 2009 13:22 schreef PiperMaru het volgende:
Ik heb zaterdag Boeuf Stroganoff gemaakt volgens het volgende recept (van de Allerhandesite).
Het recept is voor 8 personen maar ik heb de hoeveelheden gehalveerd. Met z'n tweeën heerlijk van gegeten en ik had nog twee porties over voor in de vriezerIk had geen bouillontabletten in huis dus die heb ik achterwege gelaten. Heb ook wat meer wodka gebruikt en die toegevoegd voor het stoven ipv erna.
Het was héérlijk
Ingrediënten
1200 g magere runderlappen
75 g roomboter
2 uien, gesnipperd
4 tenen knoflook,
fijngesneden 2 rode paprika's, in blokjes
500 g champignons, in partjes
2 eetlepels paprikapoeder mild
1 vleesbouillontablet
50 ml wodka (slijter)
200 ml crème fraîche
2 eetlepels verse peterselie, fijngesneden
Bereiden
Dep het vlees droog met keukenpapier en bestrooi het met zout en (versgemalen) peper. Verhit steeds 25 g boter in een grote braadpan en bak het vlees in 2 tot 3 porties mooi bruin. Schep het vlees uit de pan en fruit de ui en de knoflook in het bakvet. Voeg de paprika en de champignons toe en bak 5 minuten mee. Doe het vlees terug in de pan en schep het paprikapoeder erdoor. Schenk zo veel water langs de rand van de pan dat het vlees net onder staat. Verkruimel het bouillontablet boven de pan en breng het geheel aan de kook. Draai het vuur laag en stoof het vlees in 1 tot 2 uur zachtjes gaar. Neem de pan van het vuur en breng de stroga-noff op smaak met de wodka, de crème fraîche, de peterselie, zout en (versgemalen) peper naar smaak. Lekker met rijst of stokbrood en knapperige ijsbergsla.
I Disagree.. Ik koop juist magere riblappen en snij daar nog de vetrandjes vanaf. En echt niet dat het dan droog wordt hoor!! (ik gruwel nu eenmaal van vetrandjesquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 16:53 schreef DarkElf het volgende:
Ik gebruik meestal riblappen en ik zou zelf nooit magere riblappen nemen, juist mét vet.
omdat het zo lang stooft wordt, als je magere lappen gebruikt, het ontzettend droog, en dat is echt niet lekker,.
En, hoe was ie?quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 17:24 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
En deze staat nu opBen heel benieuwd
Hij was fantastischquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 20:14 schreef PiperMaru het volgende:
[..]
En, hoe was ie?
Heb er zelf 1 op staan met riblappen en bruin bier voor morgen alvast
Klinkt heerlijk!quote:Op zondag 1 november 2009 00:30 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Hij was fantastischWe hebben er met drie man errug goed van gegeten en er is nog een klein restje de vriezer in gegaan
Gewoon riblappen. Géén sucade!!quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 16:41 schreef Thorical het volgende:
Wat is het beste rundvlees voor een stoofpot?
Sucade, magere of nog andere varianten?
Hij is het proberen waardquote:
I know, heb het recept letterlijk gecopy-paste... met wat kleine aanpassingenquote:Op woensdag 4 november 2009 12:20 schreef vaagsel het volgende:
Extra virgin olie kan je prima verhitten.
Zie ook dit topic.
Oh ja die is zalig ja!quote:Op woensdag 4 november 2009 13:01 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik heb gisteren de schouderkarbonade in rode wijn van Dude gemaakt. Die is zo verschrikkelijk zalig! En ik houd niet eens van karbonade.
Neem aan van wel, als je tenminste niets tegen de smaak hebt.quote:Op woensdag 4 november 2009 14:32 schreef WupWup het volgende:
Leuk topic!
2 vragen:
- Zaterdag ga ik weer hachee maken en ik las in dit topic dat je met een plakje ontbijtkoek op het einde nét even wat dikkere saus kunt krijgen. Zal dat ook lekker zijn in de hachee?
quote:- Weet iemand een goed stoofschotelkookboek in het Nederlands?
Alvast bedankt
Dank je! Kende dit niet.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:18 schreef 14medusa het volgende:
@smallish: dat is een soort smaakversterker wat je bij de toko kunt kopen, een doorzichtig zakje met kleine wit/doorzichtige korrelachtige substantie... het is niet essentieel in dit gerecht hoor... maar geeft net dat extra btje kick
Coop valt daar ook onder!quote:Op vrijdag 6 november 2009 20:16 schreef Duderella het volgende:
De 'Boodschappen' (o.a. Plus) heeft een Stoofschotelspecial trouwens.
Hoe langer hoe lekkerder.quote:Op zaterdag 7 november 2009 13:14 schreef Underdoggy het volgende:
Zo!
Boodschappen in huis, weet nog niet wat ik er allemaal in ga verwerken.
Riblappen
Zoete paprika's
Prei
Rode uien
Knof
Champignons
Bokbier
Restje rode wijn
Ontbijtkoek
Kruidnagel
Echter een vraag, hoe lang moet het vlees stofen? Ik lees verschillen tussen 1 en 6+ uur. De groente komt er uiteraard later bij in.
quote:Op zaterdag 7 november 2009 15:22 schreef Underdoggy het volgende:
Thanks, en de groente laatste half uurtje ofzo erbij?
Ik ga 'm vanavond maken. M'n allereerste stoofschotel, dus lekker makkelijk beginnen met een recept van de AH.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 17:24 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
En deze staat nu opBen heel benieuwd
als het vlees uit elkaar valt als je er naar wijst dan is het vlees gaar.quote:Op zaterdag 7 november 2009 13:14 schreef Underdoggy het volgende:
Zo!
Boodschappen in huis, weet nog niet wat ik er allemaal in ga verwerken.
Riblappen
Zoete paprika's
Prei
Rode uien
Knof
Champignons
Bokbier
Restje rode wijn
Ontbijtkoek
Kruidnagel
Echter een vraag, hoe lang moet het vlees stofen? Ik lees verschillen tussen 1 en 6+ uur. De groente komt er uiteraard later bij in.
was erg lekker, bijna retroquote:Op zondag 15 november 2009 15:19 schreef DarkElf het volgende:
heb gisteren goulash opgezet, vandaag afmaken met allemaal paprika's erdoorheen.
ben benieuwdhet rook al heerlijk gisteren.
Gummi, glad, glibberig... ik kan niet zo goed uitleggen wat ik bedoel. En ik vind het pas énigszins eetbaar worden als ze er juist heel lang in zitten.quote:Op zondag 15 november 2009 19:20 schreef DarkElf het volgende:
gummi? laat je ze dan niet veel te lang erin?
Ik zelf vind champignons juist heerlijk erin, maar ze gaan er echt pas een uurtje, liefst halfuurtje voor we gaan eten in.. anders worden ze idd gummi-achtig
Oeh, dat lijkt me lekker! receptje, please?quote:Op zondag 15 november 2009 19:54 schreef Duderella het volgende:
Melk!![]()
Bij nader inzien maak ik ook wel eens een (Mexicaanse) stoof met verse sinaasappelsap.
Men neme:quote:Op zondag 15 november 2009 20:19 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Oeh, dat lijkt me lekker! receptje, please?
D;r zat iets bitters in m'n stoof. Of het was het brood erbij, dat kan ook nog. Heel gek, een hele bittere nasmaak. Dat kan het bier toch niet zijn (heb nog nooit eerder in bier gestoofd)
Nee dat herken ik niet hoor, van bier.quote:Op zondag 15 november 2009 20:19 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Oeh, dat lijkt me lekker! receptje, please?
D;r zat iets bitters in m'n stoof. Of het was het brood erbij, dat kan ook nog. Heel gek, een hele bittere nasmaak. Dat kan het bier toch niet zijn (heb nog nooit eerder in bier gestoofd)
rendang daging, ajam smoor djawa, babi ketjap it is. daarbij een atjar van biet en atjar komkommer, ook nog kerrie telor (ei) en perkedel djagoeng, dat zijn maisbeignets. verder nog ff verder bedenken. ben al vanaf gisteravond bezig t menu samen te stellen. heb er zin in en heb ook allemaal dankbare eters woensdag.quote:
De rode wijn zou het vlees zachter moeten maken. Misschien nog een klein scheutje azijn (+eventueel wat basterdsuiker tegen het zure) als extra hulpmiddeltje?quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:23 schreef Gripper het volgende:
Er staat een simpel italiaans stoofpotje op het balkon, gisteravond al 2 uur gestoofd, en ik ben bang dat ie om een of andere reden mislukt is: het vlees is nog aardig taai...
Ik kan maar niet bedenken wat ik fout heb gedaan waardoor het nu taai is:
vlees aangebraden, daarna uitje erbij, knoflook, zongedroogde tomaat en een flink glas rode wijn (netjes langs de rand van de pan, om schrikken te voorkomen, plus wat heet water.
En toch is het vlees nog taai.
Komt dit nog goed? Normaal is vlees na 2 uur stoven al aanmerkelijk zachter dan ik nu constateer. (t mag bij mij altijd wel minstens een uur of 4 stoven)
Zeshonderd gram vlees gaat er hier makkelijk in één stoofpot doorheen Nynke!quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:40 schreef AKnynke het volgende:
ik heb gister 600 gram ekologisch stoofvlees gekocht, en dat gaat dit weekend verwerkt worden. Ik denk dat ik ouderwetse siepelsoep (hachee) maak, met gekookte aardappeltjes erbij ofzo.
Of ik deel het vlees op in porties, en maak er verschillende stoofpotjes van ofzo..keuzes, keuzes!
k ben maar alleenig he!quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:42 schreef Duderella het volgende:
[..]
Zeshonderd gram vlees gaat er hier makkelijk in één stoofpot doorheen Nynke!![]()
Nou ja, dan eten wer er wel twee keer van.
biologische greenfield lappen van de AH, check.quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:39 schreef Duderella het volgende:
[..]
De rode wijn zou het vlees zachter moeten maken. Misschien nog een klein scheutje azijn (+eventueel wat basterdsuiker tegen het zure) als extra hulpmiddeltje?
Er rest je niets anders dan het maar gewoon weer een paar uur op te zetten. Hier verschilt het ook per keer hoor. Ik heb altijd biologisch vlees en de ene keer heeft koe er meer zin in dan de andere keer.
Misschien is een glaasje wijn net te weinig voor een grote stoof.quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:44 schreef Gripper het volgende:
[..]
biologische greenfield lappen van de AH, check.
Die wijnconclusie had ik ook al. Tevens nog wat zongedroogde tomaatjes erbij, daar zit ook wel wat zuur in.
Snel weer op het vuur als ik straks uit mn werk kom, zacht moet ie worden, zacHT HOOR JE ME!!! KLOTEKOE!!!
![]()
Sorry, liet me even gaan
Ja dat is waar. Maar als je er vier kleine potjes van maakt dan kun je helemaal niet oerroeren met een grote pollepel! Ik zou dus zeggen: één grote pot maken en in porties oppeuzelen.quote:
Plus heet water, de lapjes moesten precies onder staan. Uiteindelijk moet het ook niet te nat worden, het hele spul moet als pastaprutje met tagliatelle opgegeten wordenquote:Op vrijdag 27 november 2009 13:50 schreef Duderella het volgende:
[..]
Misschien is een glaasje wijn net te weinig voor een grote stoof.
Maar van water wordt het vlees niet extra mals, dat bedoel ik. Daar zorgt wijn/azijn/vruchtensap (kiwi schijnt wonderen te doen) voor. Dus misschien moet je de verhouding wijn/water wat aanpassen?quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:16 schreef Gripper het volgende:
[..]
Plus heet water, de lapjes moesten precies onder staan. Uiteindelijk moet het ook niet te nat worden, het hele spul moet als pastaprutje met tagliatelle opgegeten worden
zal ik nog eens even proberen, dankje voor de tip!quote:Op vrijdag 27 november 2009 14:23 schreef Duderella het volgende:
[..]
Maar van water wordt het vlees niet extra mals, dat bedoel ik. Daar zorgt wijn/azijn/vruchtensap (kiwi schijnt wonderen te doen) voor. Dus misschien moet je de verhouding wijn/water wat aanpassen?
Mooi zo!quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:03 schreef Gripper het volgende:
[..]
zal ik nog eens even proberen, dankje voor de tip!
update: t wordt zacht hoor, en de hele tent ruikt heerlijk naar stoof!![]()
Die eigenwijzehad naast
ook gewoon een beetje
nodig.
Tranen van ontroering? Verdriet? Uien?quote:Op zaterdag 28 november 2009 14:47 schreef AKnynke het volgende:
ik typ dit bericht letterlijk met tranen in m'n ogen:
Er staat hier een enorme pan met uien en stoofvlees op, en dat is over een uur of 4-5 hopelijk in een overheerlijke hachee verandert. Ik herinner me vaag iets over ontbijtkoek in een stoofpot..waarom was dat ook al weer?
ontroering natuurlijk. Die enorme pot hachee, helemaal voor mezelf!quote:Op zaterdag 28 november 2009 15:03 schreef Duderella het volgende:
[..]
Tranen van ontroering? Verdriet? Uien?![]()
Bindend inderdaad en de smaak vinden veel mensen lekker erin. Ik vind het zelf te overheersend, maar ik snap wel dat het er goed in past, dat kruidige zoetige.
Klinkt allemaal heerlijk! Aubergine ben ik zelf geen fan van. Ik doe wel graag courgette in stoofpot, want dan wordt het zo lekker snotterig.quote:Op zaterdag 28 november 2009 16:10 schreef Idler het volgende:
Ik heb zojuist wat sucadelappen kortgesneden en aangebraden, paar rode uien in stukken erbij en afgeblust met rode wijn. Vervolgens knoflook, beetje azijn, laurier en kruidnagelen erbij.
Verder moeten er nog tomaten, paprika, zoete aardappel en wortel in (en evt aubergine). Iemand tips over wat ik er wanneer ingooi en hoe lang ik het dan laat pruttelen? Zijn er ingrediënten die ik mis en moet ik nog even snel naar de winkel rennen?
Dank je! De aubergine laat ik er denk ik uit ja, die had ik als reserve gehaald, ga ik wel wat anders mee maken.quote:Op zaterdag 28 november 2009 16:21 schreef Duderella het volgende:
[..]
Klinkt allemaal heerlijk! Aubergine ben ik zelf geen fan van. Ik doe wel graag courgette in stoofpot, want dan wordt het zo lekker snotterig.![]()
Die zoete aardappelen lijken me lekker zeg! Die zou ik een half uurtje voor opdienen op het vlees leggen. Sudderen ze mooi gaar, maar niet té.
In plakken, met wat olijfolie, plakje tomaat, ansjovis en kaas en dan even in de oven.quote:Op zaterdag 28 november 2009 16:34 schreef Idler het volgende:
[..]
Dank je! De aubergine laat ik er denk ik uit ja, die had ik als reserve gehaald, ga ik wel wat anders mee maken.
Klinkt lekker! Maar eigenlijk had ik dit op het oog: http://allrecipes.com/Rec(...)nt-Curry/Detail.aspxquote:Op zaterdag 28 november 2009 16:40 schreef Duderella het volgende:
[..]
In plakken, met wat olijfolie, plakje tomaat, ansjovis en kaas en dan even in de oven.![]()
Dat is zo ongeveer de enige manier waarop ik aubergine lekker vind!
Oeh! Ja! Die sla ik ook even op!quote:Op zaterdag 28 november 2009 16:41 schreef Idler het volgende:
[..]
Klinkt lekker! Maar eigenlijk had ik dit op het oog: http://allrecipes.com/Rec(...)nt-Curry/Detail.aspx
Heb je toevallig ergens nog het recept ofzo? Klinkt erg lekker.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:04 schreef Innocence het volgende:
Vorige week een heerlijke stroganoff-stoof gemaakt met rode paprika, runderlappen, runderbouillon, tomatenpuree, flink glas wodka en zout/suiker/peperkorrels. Vlees is nog nooit zo mals geweest!
Lekker opgegeten met stokbrood erbij.
een snelle stoofschotel kan ook niet.quote:Op woensdag 2 december 2009 19:49 schreef LieLie het volgende:
Zijn de eigentijdse stoofschotels van Honig hier al besproken?
Ik snap het niet helemaal.. de grap van stoven is toch dat het heel lang duurt?
Waarom moet dan ook ineens een stoofschotel snel kunnen?
dat en de eiwitten moet uiteenvallen in glutamaten, zodat het umami smaaktquote:Op woensdag 2 december 2009 21:55 schreef z80 het volgende:
[..]
een snelle stoofschotel kan ook niet.
het vlees heeft een aantal uren nodig om gaar en mals te worden.
Zelfde met de AH die op de verpakking van stoofvlees zet dat de bereidingstijd 90 minuten is. Zodat mensen denken dat het gemakkelijker is en het sneller kopen.quote:Op woensdag 2 december 2009 19:49 schreef LieLie het volgende:
Zijn de eigentijdse stoofschotels van Honig hier al besproken?
Ik snap het niet helemaal.. de grap van stoven is toch dat het heel lang duurt?
Waarom moet dan ook ineens een stoofschotel snel kunnen?
"Umami is een Japans woord dat 'heerlijkheid' of 'hartig' betekent; het is een van de 5 smaken, naast zout, zoet, zuur en bitter."quote:Op donderdag 3 december 2009 00:07 schreef SeaOfLove het volgende:
wat is umami? of stel ik nu een stomme vraag?
Guiness vind ik een goed alternatief. Geeft echt een extra smaak aan het gerecht.quote:Op dinsdag 1 december 2009 14:12 schreef pen-guin het volgende:
....
-bier, meestal Leffe Brun omdat we dat toch in huis hebben, wat is jullie favoriete stoofbier?
Dat is een smaak, net als zuur, zoet, bitter en zout.quote:Op donderdag 3 december 2009 00:07 schreef SeaOfLove het volgende:
wat is umami? of stel ik nu een stomme vraag?
Mjam.quote:Op zaterdag 5 december 2009 11:11 schreef Zo-is-dat het volgende:
Ik heb gisteren hazenpeper gemaakt van een eigen geslachte haas en stoofpeertjes, erbij een knolselderij-aardappelgratin
Heerlijk avondje is gekomen, het avondje van hazenpeper...![]()
![]()
Nou, ik heb gister Honig getest. Het voldoen misschien niet aan de stoofschotel-criteria, maar lekker vond ik het wel! Hadden hollandse sucadelapjes.quote:Op vrijdag 4 december 2009 20:52 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Verder zijn die honig stoofschotel poedertjes veel te zout. Het is meer vlees met saus dan een stoofschotel.
quote:Op vrijdag 9 januari 2009 13:01 schreef mascara-klodder het volgende:
Het mijne:
Veel Vlees (runderlappen od.), in grote stukken
Twee uien, in grote stukken
Twee tenen knoflook, doormidden
1 forse winterwortel
1 courgette
Tijm, selderij, peterselie
Mosterd, een paar eetlepels
Eén flesje bier (oud bruin, Duvel, wat je wilt), met een tweede als reserve
Suiker, een paar eetlepels
Een scheut azijn
Laurier, acht blaadjes
Kruidnagelen, drie stuks
Paar jeneverbessen
Kleine aardappeltjes
Peper uit de molen
Zout
Vlees kort aanbraden, en voldoende bier toevoegen. Uien, knoflook, alle kruiden, mosterd, suiker en azijn erbij en de boel een uur laten sudderen (op een echte sudderpit/in de oven). Dan de schijven wortel toevoegen en evt. nog wat bier erbij doen. Na weer een uur schijven courgette erbij doen. Ten slotte de aardappeltjes op de stoofpot leggen en het geheel nog twintig minuten tot een half uur door laten garen. Eet smakelijk
Ik ben Sea Of Love niet, maar kan je misschien wel een beetje op weg helpen, mocht je misschien vandaag al een stoofpot willen maken. Edit: ik zie volgende week staan. Nou ja, dan weet je het al vastquote:Op zondag 6 december 2009 00:45 schreef Rancune het volgende:
Dit lijkt mij heel erg lekker en leuk om te maken volgende week, maar ik ben niet zo heel bekwaam in koken, dus ik vroeg me af of iemand me kan helpen met een iets uitgebreidere uitleg hoe je het klaar'stooft'.
[..]
Oh mijn godquote:Op zondag 6 december 2009 11:31 schreef Duderella het volgende:
[..]
Ik ben Sea Of Love niet, maar kan je misschien wel een beetje op weg helpen, mocht je misschien vandaag al een stoofpot willen maken. Edit: ik zie volgende week staan. Nou ja, dan weet je het al vast
Zorg voor een ruime pan met een niet te dunne bodem. Het is handig om alle ingrediënten alvast klaar te zetten en te snijden. Dus:
-600 gram (bij voorbeeld) runderlappen of ander stoofvlees (gewoon even vragen bij de slager, als je twijfelt) in stukken van ongeveer drie centimeter (Let op: vetrandjes mogen eraan blijven, die smelten vanzelf weg.)
-Knoflookteentjes uit hun vliesje peuteren en doormidden snijden.
-De courgette en winterpeen in plakken van een centimeter en een halve centimeter dik snijden.
-Tijm, selderij en peterselie: Van plantjes die je bij de super koopt, of uit plastic bakjes uit het gekoelde groentenschap. Droog kan ook, gewoon uit een potje. Hoeveel? Bij vers kun je denken aan twee takjes tijm (gewoon heel erin), twee eetlepels gehakte peterselie en idem selderij. Uit een potje zou ik overal een eetlepel aanhouden, en dan iets extra peterselie. Maar dit is een kwestie van smaak. Gewoon proberen en proeven en je kan altijd toevoegen!
Na het snij-en hakwerk zet je alle andere ingrediënten klaar.
Je doet nu een beetje boter in de pan en braad het vlees tot het een beetje bruin wordt. Vaak is het handiger dit in porties te doen, omdat je pan anders heel vol en vochtig wordt. Dus: beetje vlees in de pan, aanbraden, op een bord wegleggen en een volgende portie aanbraden. Als alles aan de beurt is geweest, doe je het terug in de pan. Vuur laag. Nu kun je de de knoflook toevoegen en je schept alles even om.
Dan giet je langs de rand van de pan het flesje bier leeg. Zorg dat het flesje al even op kamertemperatuur is gekomen. Van plotselinge kou kan het vlees taai worden (vandaar langs de rand van de pan gieten).
Het vlees moet net onder staan. Desnoods voeg je wat extra bier of een beetje heet water toe.
Nu ben je in feite aan het sudderen geslagen! Nu moeten de andere ingrediënten nog mee gaan doen:
Voeg de kruiden toe en de mosterd, de suiker en de azijn.
Stop de laurierblaadjes (kun je gedroogd kopen bij de super, uit het kruidenrek) in een thee-ei en voeg ze toe. Je kan ze ook los toevoegen, en na bereiding de blaadjes eruit zoeken. Hetzelfde geldt voor de kruidnagelen en jeneverbessen (kruidenrek super): bij het thee-ei in (te koop bij Hema of Xenos) of los en dan later op zoek.
Peper en zout toevoegen (niet teveel zout, blijf steeds proeven). Alles even goed warm laten worden op een hoog vuur en dan begint het grote wachten:
Vuur van de kleinste pit heel laag zetten, of liever nog een vlamverdeler gebruiken (Een plaatje dat je bij bijvoorbeeld de Blokker kunt kopen). Je legt het tussen pit en pan. Deksel op de pan en alles lekker laten pruttelen. Zo af en toe even loeren & roeren en het vocht proeven. Moet er nog een kruidje bij?
Na een uur voeg je de wortelschijfjes toe. Controleer of alles nog zo'n beetje onder de bierspiegel staat. Anders bier/water toevoegen.
Na weer een uur doe je hetzelfde met de courgetteschijfjes. Je kan nog een klein deel achterhouden. Ze worden snel zacht en onherkenbaar. Een half uurtje van te voren zou je nog wat laatste schijfjes, even nogmaals doormidden gesneden, kunnen toevoegen.
Nu laat je de boel gewoon weer doorpruttelen. Proef zo nu en dan het vlees: is het al zacht? Pas dan kun je verder en voorzichtig aan opdienen gaan denken. Vul zo nodig het vocht bij, al mag dat het laatste half uur op een middelmatig vuur indikken (deksel van de pan). Blijf er dan wel een beetje bij, zodat de bodem niet aanbrandt.
Een half uur voor opdiening verdeel je de aardappeltjes over de pan, als een soort dekentje. Ze stomen vanzelf gaar en nemen de geur en smaak van het suddervocht op. Strooi een beetje zout over de aardappeltjes. Neem kleintjes, bijvoorbeeld voorgeschilde en -gekookte krieltjes uit het groentekoelvak.
Zodra de aardappeltjes ook gaar zijn, kun je aan tafel!
De gouden tip is: heb geen haast. Soms duurt het veel langer dan je denkt. Aan stoofpot kan eigenlijk niets misgaan, behalve tijdgebrek.
Vries restjes in, of bewaar ze in de koelkast en eet ze de volgende dag op. Vaak nóg smakelijker!
Experimenteer met hoeveelheden en smaken. Een gesnipperd uitje erbij, wat bieslook, meer of minder knoflook of op het laatst een klein plakje ontbijtkoek verrkuimelen: alles kan.
Ik hoop dat je zo op weg kan.
Vergeet niet een bloemetjesschort aan te trekken en af en toe met je oerborsten boven de pan te schudden, indien je een vrouw bent (of een man met borsten). Mannen kunnen grommend met hun hakbijl zwaaien. Dat hoort er allemaal bij.![]()
Beste Piet,quote:Op zondag 6 december 2009 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:
1 tip over het maken van stoofvlees, als je bij slager of supermarkt bent en ze hebben eens mooi doorregen rib of sucade, koop die dan direct en als je het niet direct wilt eten vries het dan in. Doorregen vlees is zeldzaam. Je zal altijd zien dat als je eens zin hebt in sudderlappen al het vlees wat je vind graatmager is.
En recept heen en recept weer, het aller, aller, allerbelangrijkste van sudderlappen is doorregen gemarmerd vet vlees.
Dat is geen stomme vraagquote:Op zaterdag 12 december 2009 15:55 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Beste Piet,
Een stomme vraag pbb maar wat is 'doorregen' vlees?
Ah, kijk. Bedankt! Volgende week komen mijn ouders bij mij eten, en ik weet dat ze van lekker stoofvlees houden met gekookte aardappelen. Ik ga ze dit voorschotelen, maar wil natuurlijk wel dat het goed luktquote:Op zaterdag 12 december 2009 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is geen stomme vraag
Doorregen vlees, of gemarmerd vlees is vlees waar vele fijne vetaders doorheen lopen.
[ afbeelding ]
Het vet smelt uit tijdens het bakken en geeft een mooie rijke smaak aan het vlees en een sappige structuur. Bij stoofvlees is dit belangrijk, het vlees is dan heel zacht.
Het vet is verder geen bezwaar, het smelt uit en drijft aan de oppervlakte van je stoofvlees en kan je makkelijk afscheppen, het heeft zijn werk gedaan.
's ochtendsquote:Op zaterdag 12 december 2009 16:58 schreef LieLie het volgende:
Ik wil morgen stoofvlees maken voor bij een etentje, maar hoe lang van te voren moet ik het dan opzetten?
Of belangrijker misschien, kan het ook te lang op staan? Of maakt een uurtje meer of minder niet zoveel uit als het heel zacht gaat?
Mosterd heb ik, azijn.. alleen balsamicoazijn.. is dat ook lekker?quote:Op zaterdag 12 december 2009 17:12 schreef Nembrionic het volgende:
Ja te lang is als het soep wordt maar dat gebeurt pas na 2 dagen ofzo
Ik denk dat veel mensen azijn/mosterd/tomaatjes aanraden voor het zuur(dat maakt het vlees mals) en een stuk ontbijtkoek voor de binding.
Ik zou OF/OF doen, niet allebeiquote:Op zaterdag 12 december 2009 17:15 schreef LieLie het volgende:
[..]
Mosterd heb ik, azijn.. alleen balsamicoazijn.. is dat ook lekker?
Het wordt eerst rubberquote:Op zondag 13 december 2009 12:32 schreef LieLie het volgende:
wordt het vlees eerst een beetje stijvig? Want het staat nog niet zo heel lang op, en het is nu niet heel soepel ofzo.. Het ruikt wel lekker!
Steranijsje doet het altijd goed om de vleessmaak te verdiepen.quote:Op zaterdag 12 december 2009 17:09 schreef LieLie het volgende:
Oké, dus beter te lang dan te kort zeg maar
Ik heb trouwens runderriblappen, fond, bouillonblokjes, kruidnagel, laurier, ui, paprika, wortel, foelie in huis.. nog dingen die er wel/niet bij moeten?
Oké, gelukkigquote:Op zondag 13 december 2009 12:34 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Het wordt eerst rubber
Na uren valt het uit elkaar als je met een vork prikt
Dieeee.. heb ik nietquote:Op zondag 13 december 2009 12:51 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Steranijsje doet het altijd goed om de vleessmaak te verdiepen.
quote:Benodigdheden:
- 6 stukken kip (ik heb kipfilet gebruikt, kun je zelf bepalen)
- 20 gr boter
- uitjes
- 250 gr champignons(JIJ NIET DUS)
- 200 gr spekjes
- 1 takje rozemarijn
- 2 dl witte wijn
- zout, peper
- thijm, laurier en peterselie
- 800 gr aardappelen
(mijn toevoeging)
- bleekselderij
- wortel
Braad 6 stukken kip gaar in 20 gr boter. Gooi er de fijngehakte uitjes bij, de champignons, 200 gr. spekjes, 1 takje rozemarijn.
Blussen met 2 dl goede witte wijn, op smaak brengen met zout en peper, thijm, laurier en peterselie en bedek het geheel met 800 gr in schijfjes gesneden aardappelen(kant en klaar van de Appie)
- ca. 45 minuten op een zachte pit laten koken met het deksel op de pan.
Mijn versie bleef iets langer staan.
DAARNA: dag laten staan en de volgende dag de aardappels opbakken, de kip uitpluizen en meebakken, groenten en sap uit de pan erbij.
Lekkerste is met een goede jus erover van draadjesvlees of gehaktballetjes.
Heb alleen het vlees langer laten stoven (ca 5 uur totaal) en de groenten ca 2 uur meegekookt.quote:Goulashsoep
Ingrediënten voor 4 personen
400 g magere runderlappen
2 grote uien
1 rode paprika
40 g boter
1? eetl. paprikapoeder (mild)
2 eetl. bloem
1 klein blikje tomatenpuree
4 eetl. zure room
zout, peper
Voorbereiding
Laat het vlees in circa 15 minuten op temperatuur komen en dep het droog met keukenpapier. Snijd de runderlappen in blokjes.
. Pel en snipper de uien.
. Halveer de paprika, verwijder de zaadlijsten en snijd de paprika in reepjes.
Bereidingswijze
. Verhit de boter in een braadpan en wacht tot een groot deel van het schuim is weggetrokken. Bak de vleesblokjes op een hoog vuur, onder regelmatig omscheppen, rondom bruin.
. Draai het vuur laag, voeg de ui, de reepjes paprika en het paprikapoeder toe en bak het geheel 2 minuten al roerende met het vlees mee.
. Roer de bloem, de tomatenpuree en wat zout en peper door het vlees. Voeg al roerende 1 liter warm water bij het vlees en breng het vocht aan de kook. Laat het vlees op een heel laag vuur - met het deksel op de pan - gaar worden (circa 2 uur).
. Breng de soep op smaak met zout, peper en eventueel wat extra paprikapoeder. Schep de soep op soepborden met in het midden een lepel zure room.
Tip: In Hongarije wordt in de goulash meestal geen verse paprika gebruikt, maar gedroogde gemalen paprikapoeder. Het is overigens wel erg lekker om stukjes verse rode paprika in de soep mee te koken.
Bron: http://www.smulweb.nl/983832/koken/recept/Goulashsoep
Nee hoor. Een halve liter bier is prima.quote:Op maandag 11 januari 2010 10:59 schreef Drossie het volgende:
Vanmiddag maak ik ook een stoofpotje uit het boek van Jamie Oliver: kookrevolutie.
Recept is zeer eenvoudig: selder, wortel, ui en laurier.
Maar voor voor 500g vlees neemt hij 5dl bier. Is dit niet erg veel?
Ok bedankt!quote:Op maandag 11 januari 2010 11:35 schreef vaagsel het volgende:
Je vlees moet net onder staan. Die 5dl is dus meer een richtlijn, kan zijn dat je wat meer nodig hebt of juist wat minder. Als je het vlees helemaal onder zet ben je soep aan het maken en geen stoofpot.
quote:Rundvleespie met guinness.
(6 pers)
175 gr zelfr. bakmeel (+ om te rollen), 2 tl mosterdpoeder, 1 tl zout, 50 gr ijskoude boter in blokjes, 125 ml ijskoud water, 1 eidooier.
Vulling: 50 gr bloem, 1 kilo runderlappen in blokjes, 125 ml zonnebloemolie, 30 gr ongezouten boter, 220 gr kleine champignons, 2 uien in dunne ringen, 1 el suiker, 3 tenen knof in stukken, 300 ml runderbouillon, 30 ml Guinness, 2 el tomatenpuree, blaadjes van 3 takjes tijm of wat gedroogde) 3 tl worcestersaus.
Voor de vulling bloem met peper en zout mengen, de blokjes vlees erin wentelen (overtollige bloem eraf tikken en opvangen die gebruik je later weer) en die in delen met de helft van de olie olie rondom bruin bakken. Uit de pan halen, helft van de boter erbij en de champignons op hoog vuur snel kleuren. (minuutje of 1-2) Ook uit de pan halen.
Vuur laag zetten, helft van de olie erbij en de suiker en de ui en die in 15 min onder vaak omscheppen licht karameliseren. Rest van de boter toevoegen en de knoflook en die 1 minuut mee bakken. Opgevangen bloem erdoor roeren en 1 minuut meebakken en dan de bouillon, de guinness, de puree, de tijm en de saus erbij, aan de kook brengen en dan het vlees en de champignons erbij en op een laag vuur met de deksel er half op 2-2.5 uur laten pruttelen. (tot het vlees gaar is en de saus gebonden)
Het deeg maken (moet 2 uur in de koelkast rusten) zeef de bloem, de mosterdpoeder en het zout in een kom. doe de boter erbij, de dooier en het ijskoude water. roeren tot het samenkomt, dan op een met bloem bestoven werkvlak, nog even kneden tot een mooi glad deeg en in plasticfolie 2 uur in de koelkast laten rusten.
Vulling in een pievorm/ovenschaal (hoeft niet heel te diep te zijn) en dan het deeg over de pie leggen en op maat snijden, insmeren met wat water (en gaatje maken zodat de stoom kan ontsnappen, of je zet een tuutje in van metaal.. bijv van een slagroomspuit zodat de stoom daaruit kan ontsnappen) en die schuif je de oven in. 22o graden, 30 minuten.
je kan hem in een ovenschaal doen (hoeft geen diepe te zijn hoor..) de vulling is niet stevig dus als je het snijdt ziet t er zo uit: klik en ik had hem in een ronde glazen schaal gedaan die 5-6 cm hoog is.. klikquote:Op maandag 11 januari 2010 12:36 schreef Duderella het volgende:
Doe je dat dan in een diepe ovenschaal of dergelijke?
Ik wil hem as. weekend misschien maken.
O die schalen heb ik ook!quote:Op maandag 11 januari 2010 12:40 schreef DarkElf het volgende:
[..]
je kan hem in een ovenschaal doen (hoeft geen diepe te zijn hoor..) de vulling is niet stevig dus als je het snijdt ziet t er zo uit: klik en ik had hem in een ronde glazen schaal gedaan die 5-6 cm hoog is.. klik
quote:Op maandag 11 januari 2010 12:48 schreef DarkElf het volgende:
oh ja jij bent ook in januari jarig he?
Welke? Gewoon die basis uit de OP?quote:Op maandag 11 januari 2010 16:41 schreef winterstorm666 het volgende:
nou het staat op vanaf 4 uur
het is het recept ongeveer van Duderella...
ben benieuwd .....
het ruikt nu al erg lekker.
ja die uit de OPquote:Op maandag 11 januari 2010 16:45 schreef Duderella het volgende:
[..]
Welke? Gewoon die basis uit de OP?
Lekker hoor!
Ik had 1,2 kg vlees en zou dus bijna een liter bier nodig gehad hebben.quote:Op maandag 11 januari 2010 11:02 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Nee hoor. Een halve liter bier is prima.
Hm.. nog niet echt iets.. alleen iets met bruine bonenquote:Op maandag 11 januari 2010 20:22 schreef Duderella het volgende:
Oeh, geen idee. Lijkt me wel spannend, stoof met worst.Google er eens op? Misschien kom je wel iets leuks tegen (wat je dan met ons kan delen
).
1 haas (in stukken), 100 g gerookte spekblokjes, 1 ui, 1 rode peper, 5 dl rode wijn, 1 el rode wijnazijn, 1 blikje tomatenpuree, 2 dikke plakken ontbijtkoek, 3 kruidnagels, 10 takjes tijm, 75 g boter, 1 volle el bloem, zout en peper.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:05 schreef gadeweerd het volgende:
Net weer een haas gekregen van mijn schoonvader uit de polder, dus zo ff slachten en dan zie ik een mooie hazepeper aankomen met rosé gebakken ruggetjes...
Dit klinkt geweldig!quote:Op maandag 11 januari 2010 20:44 schreef krakkemieke het volgende:
Dublin Coddle
500g verse worst
250 gram mager gerookt spek
300ml bouillon
6 middelgrote aardappels
2 middelgrote uien
Snijd het spek in stukjes, of gebruik gewoon reepjes. Breng de bouillon aan de kook en doe het spek en de worstjes erbij. Laat 5 min zachtjes koken.
Haal het vlees eruit en bewaar de vloeistof. Snijd de worst in 4 of 5 stukjes.
Schil de aardappels en wortels. Snijd ze ze in plakken.
Leg een laag aardappels in een ovenschaal. Dan een laag uien en de helft van het vlees.Herhaal het, de laatste laag moet aardappels zijn.
Doe er wat peper op en zet afgedekt in de oven. 1 uur, 200 graden.
Dit is een gerecht voor de zaterdag. Alle kleren moesten worden gewassen voor de zondag en de volgende week. De huisvrouw wilde dan avondeten waar ze niet alsmaar in moest roeren.
Al zitten er amper kruiden in, ik vind het daarom juist een verrassend lekker gerecht!
U vraagt, wij draaien. Hieronder (als het werkt) een foto van de Dublin Coddle. Hij smaakt verrassend... Hollands. Voor mij is dat niet echt een pré, maar het is best te doen.quote:Op maandag 11 januari 2010 23:08 schreef Duderella het volgende:
Mensen, maak ook eens een foto als je een mooie stoof hebt gemaakt!
ga ik denk ik zaterdag maken, of zondagquote:Op maandag 11 januari 2010 12:33 schreef DarkElf het volgende:
Gisteren de rund-Guinness-pie gemaakt die in de delicious staat deze maand en hij was echt heerlijk.
Hier t recept
[..]
een heel klein scheutje. Tenminste, dat doe ik altijd. Ook hier staat er al een tijdje een pan op...Maar boh, wat stinkt knoflook als je een lichte kater hebt...quote:Op zondag 28 februari 2010 12:22 schreef LieLie het volgende:
Ik heb hier ook weer een grote pan opstaan![]()
Maar vraagje:
Hoeveel azijn moet je er bij doen op zo'n braadpan vol?
Maar biefstuk is dan ook zelf al mals genoeg dus waarom zou je het dan met een kiwi marineren?quote:Op zondag 28 februari 2010 15:26 schreef Sunnythesun het volgende:ik heb wel eens biefstuk in kiwiprak gemarineerd.. maar of het er nou echt malser op is geworden weet ik niet..
Meeste biefstuk is helemaal niet echt mals.. Althans, niet die ik hier bij een gemiddelde slager kan kopenquote:Op zondag 28 februari 2010 17:50 schreef TN-FR het volgende:
[..]
Maar biefstuk is dan ook zelf al mals genoeg dus waarom zou je het dan met een kiwi marineren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |