abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62446762
Over een paar weken geef ik thuis een 'eetpartijtje' voor zeven man. Dat ouderwetsche woord gebruik ik niet voor niets: ik wil echt een traditioneel dinertje organiseren, met alles erop en eraan, van bijpassende wijnen tot het juiste bestek en een mooie tafelaankleding. De wijnen wil ik ook echt afstemmen op de gerechten en hiervoor vraag ik onze 'vaste' wijnhandelaar om advies (ik ga tzt. met het menu bij hem langs).

Allereerst moet ik natuurlijk een menu bedenken. Ik vind dat enorm spannend en hoop dat de ervaren CULlers met mij willen meedenken. Ik zoek niet zo zeer hele recepten in eerste instantie, maar ideeën over hoe je zo'n etentje 'componeert.' Hoe bouw je de gangen op? Waar hou je dan (smaaktechnisch) rekening mee? Hoe krijg je een goede harmonie én variëteit tussen de verschillende gangen?

Heel graag hoor ik jullie ideeën. Dat mag kort en bondig, want nogmaals, het gaat me (nog) niet om de receptuur, maar om de samenstelling van het menu. Ik hoop de komende weken met jullie hulp dan eens wat te kunnen uitproberen en daarvan doe ik hier dan natuurlijk verslag.

Zelf ga ik ook op zoek en ik zal mijn ideeën ook posten ter jullie oordeel.

Handig om te weten, is dat het hierom gaat:

Aperitief wijn
Amuse
Warm voorgerecht
Hoofdgerecht
Kaasselectie of sorbet (ik wil beide aanbieden)- een mooie desertwijn/port
Koffie met zoetigheden en likeuren
Naborrelen met cognac etc.

Of vinden jullie dat er nog een gang bij moet?
Het etentje zal eind november plaatsvinden, dus ik wil wel voor een herfstig (met bijbehorende producten) thema gaan. Het moet echter geen loodzware aanloop op de feestdagen zijn en het mag (en moet) origineel zijn.

Ik maak het jullie vast lastig, maar ik hoop dat jullie met me willen meedenken!

[ Bericht 0% gewijzigd door Duderinnetje op 16-10-2008 22:45:07 ]
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_62446839
Serveer een fles Tokay!

Ik kan je verder echt niet helpen, sorry
  donderdag 16 oktober 2008 @ 22:35:43 #3
3185 Adelante
To let it go now
pi_62446924
de laatste drie gangen lijken meer om de drank te gaan dan om voedsel
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_62446935
Ik lees mee. Als in ik kan zo één twee drie niet wat bedenken maar kan misschien tips geven zodra er wat suggesties zijn !
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_62447097
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 22:35 schreef Adelante het volgende:
de laatste drie gangen lijken meer om de drank te gaan dan om voedsel
Ja goed, ik weet niet hoe jij natafelt bij een dinertje, maar bij een kaasplankje drinken veel mensen een goede port. Bij de koffie daarna lust ik zelf graag een cognacje en na het maal ga je volgens mij niet meer aan de thee Heerlijk om dan wat na te babbelen met whiskey en dikke sigaren (maar daar moet je liefhebber van zijn )

Maar hoe zou jij het doen dan? Juist dat hoor ik graag!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_62447159
Ik vind het altijd een goede houvast om aan een "thema" te denken. Hoeft niet meteen te zijn maar je mag best een richting op denken qua gerechten en sfeer. Dit om zowel variatie als harmonie te krijgen. Niets erger dan je vaak bij smaken verschillen ziet waar gerechten compleet niet bij elkaar passen.
pi_62447228
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 22:45 schreef Underdoggy het volgende:
Ik vind het altijd een goede houvast om aan een "thema" te denken. Hoeft niet meteen te zijn maar je mag best een richting op denken qua gerechten en sfeer. Dit om zowel variatie als harmonie te krijgen. Niets erger dan je vaak bij smaken verschillen ziet waar gerechten compleet niet bij elkaar passen.
Vandaar de herfst. En ik wil graag met seizoensproducten koken. Paddestoelen, kool, stoof, laurier, kruidnagel, aardse smaken, peertjes, kaneel... maar de kunst is om dit niet te overheersend te maken.

Thematisch doch subtiel. Ga d'r maar aan staan!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_62448290
Aardse smaken... Iets met bietjes? Amuse: zo'n fancy glaasje bietensoep? Dan als warm voorgerecht iets van pasta gevuld met pompoen en geitenkaas, en als hoofdgerecht een stevige vleesstoof met paddestoelen en lekkere bijgerechten?
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 00:17:42 #9
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_62449462
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 23:29 schreef ColdFeet het volgende:
Aardse smaken... Iets met bietjes? Amuse: zo'n fancy glaasje bietensoep? Dan als warm voorgerecht iets van pasta gevuld met pompoen en geitenkaas, en als hoofdgerecht een stevige vleesstoof met paddestoelen en lekkere bijgerechten?
Ja dat klinkt goed! Amuse: ik heb net bij de Librije gerookte en ingemaakte eenhaps-bietjes gekocht. Daar zou ik iets mee kunnen doen. Pureren, of iets anders...

Ik heb enorme pastacoquilles in huis waar we nog eens iets mee willen en dit zou een goede zijn. Per persoon eentje vullen. Hoewel mijn ervaringen met pompoen niet zo best zijn, hou ik dit wel even in gedachten. Misschien is nog een andere variatie denkbaar.

Vleesstoof als hoofdgerecht is een goed idee, maar ik wil dan niet aan tafel 'uit de pan scheppen'. Dus een plofje stoof en verder het bord opmaken, zou mijn voorkeur hebben.

Fijn hoor, deze ideeën.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_62449999
Stoven met kastanjes
Life is short, eat dessert first.
pi_62451916
Ik zou denk ik een koud voorgerech en een bouillon doen.
Of gewoon nog een bouillon ertussen schuiven.
een ossenstaart bouillon met madeira of paddestoelenbouillon.
Dubbelgetrokken runderbouillon met gehalveerde druiven en madeira.
Stoofvlees met peertjes en spruiten met kastanjes (zoooo klassiek) en een goede puree (zie delicious deze maand)
Wel ontzettend leuk om te doen maar er gaat volgens mij heeeeel veel tijd in zitten als ja alles zelf doet.
pi_62482636
Ik weet niet wanneer het wild seizoen weer begint, maar dat is natuurlijk ook heel lekker he
Reerug of hazepeper of wildzwijn mmmm
Daar kan je ook heerlijke wijnen bij nemen
Veel succes ermee
Only the dead have seen the end of the war - Plato
pi_62484798
Ik zou inderdaad misschien nog een koud voorgerecht erbij doen.

En herfstthema:
Kastanjes (kastanjeaardappelpuree eens gegeten, erg lekker), wild, paddestoelen, een soort stoofschotel met speciaalbier, pruimen en inderdaad beetje winterse kruiden als laurier en kruidnagel is erg lekker (mm ok volgens mij noem ik nog niks nieuws op, sorry), portsauzen vind ik ook wel in het thema passen, heb een keer een amuse gemaakt met roosjes van rode biet met mierikswortelcreme (niet een smaak waar iedereen van houdt misschien, ikzelf ook niet, maar in zo'n klein hapje was het juist erg lekker pittig); je kunt ook nog bijvoorbeeld een kastanjesoep maken; hoofdgerecht: dingen als wildstoofpotje, wild met kersen-kaneelsaus, eendenborst met cranberry's en perencompote; verder doen dingen als blauwschimmelkaas met druiven/peren het wel goed in een voorgerecht natuurlijk - sowieso denk ik dat de combinatie zoet-hartig wel veel voorkomt in herfstgerechten. Nagerecht: je kunt ook iets doen met appeltjes met kaneel uit de oven, chocoladeperen of een crumble, peren met walnotencreme..

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, ik vind het zelf ook altijd moeilijk te zorgen dat de gerechten bij elkaar passen en je menu toch gevarieerd is. Ga met kerst met n vriendin een 6-gangen menu maken dus ik lees aandachtig mee
pi_62485528
Wellicht dat er nog een koud voorgerecht toegevoegd kan worden om het compleet te maken. (dit hoort voor het warme voorgerecht).

Waar je vooral rekening mee moet houden is dat je kleine porties maakt (je denkt snel, oei, da's zoooooo weinig, maar als je alle gangen bij elkaar optelt dan zeggen je gasten plof aan het einde van de avond). Ook is het belangrijk om niet te zwaar te beginnen. Bouw je menu op van 'licht verteerbaar' naar 'iets zwaarder'. Een kleine amuse, een luchtig voorgerecht met wat groenvoer erbij, een warme heldere bouillon, een stoofpotje met aardappelpurree en daarna kaas en vervolgens zoet is prima!

Je sorbet (die je bij / ipv de kaas wilt serveren) kun je ook tussen voor- en hoofdgerecht doen. Je noemt het een 'spoon' en het zorgt ervoor dat je de smaken weer neutraliseert en het zorgt er tevens voor dat je hoofdgerecht niet zo 'zwaar' valt. Heel eenvoudig: champagne met een paar bolletjes bevroren en gepureerd fruit er in. Lekker koud serveren!

Nog een tip: doe het rustig aan. Ga niet meteen als iedereen zijn/haar bord leeg heeft aan de volgende gang beginnen. Neem tijd voor je gasten, klets wat, doe gewoon rustig aan! In een restaurant krijg je je eten ook niet om het kwartier geserveerd! Zorg voor een goede voorbereiding en zet zoveel mogelijk dingen van te voren klaar.

Borden opmaken voor zeven personen vergt ruimte en wat tijd. Zorg dus dat je ruimte in je keuken hebt om zeven borden naast elkaar weg te zetten en zorg ook dat je borden warm zijn (tralalala lang leve de magnetron), want als je bij nummer zeven bent is bord nummer een al weer koud.

Succes!

En post het menu wanneer je zover bent, superleuk! (oh ja, en eigenlijk ook alvast een request voor een fotoverslagje...)
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_62485893
quote:
Op zaterdag 18 oktober 2008 15:39 schreef Nietzz het volgende:
Ik zou inderdaad misschien nog een koud voorgerecht erbij doen.

En herfstthema:
Kastanjes (kastanjeaardappelpuree eens gegeten, erg lekker), wild, paddestoelen, een soort stoofschotel met speciaalbier, pruimen en inderdaad beetje winterse kruiden als laurier en kruidnagel is erg lekker (mm ok volgens mij noem ik nog niks nieuws op, sorry), portsauzen vind ik ook wel in het thema passen, heb een keer een amuse gemaakt met roosjes van rode biet met mierikswortelcreme (niet een smaak waar iedereen van houdt misschien, ikzelf ook niet, maar in zo'n klein hapje was het juist erg lekker pittig); je kunt ook nog bijvoorbeeld een kastanjesoep maken; hoofdgerecht: dingen als wildstoofpotje, wild met kersen-kaneelsaus, eendenborst met cranberry's en perencompote; verder doen dingen als blauwschimmelkaas met druiven/peren het wel goed in een voorgerecht natuurlijk - sowieso denk ik dat de combinatie zoet-hartig wel veel voorkomt in herfstgerechten. Nagerecht: je kunt ook iets doen met appeltjes met kaneel uit de oven, chocoladeperen of een crumble, peren met walnotencreme..

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, ik vind het zelf ook altijd moeilijk te zorgen dat de gerechten bij elkaar passen en je menu toch gevarieerd is. Ga met kerst met n vriendin een 6-gangen menu maken dus ik lees aandachtig mee
Mjum! Klinkt erg goed allemaal....
pi_62506731
Wat voor zoetigheden had je ingedachten voor bij de koffie? Bonbons? Neem je dan bonbons met drank er in, of met kersenvulling ofzo? Ik zou ze wel afstemmen op hetgeen wat je erbij serveert, je zegt zelf dat je graag cognac neemt bij de koffie. Nu lust ik geen cognac, dus ik zou niet weten wat er lekker bij is.

Al lijkt het me wel dat je bij al die drank geen bonbons met drank of amuses met drank erin moet serveren; ik denk dat iedereen dan snel dronken is

Ik persoonlijk heb een gruwelijke hekel aan dessertwijn, maar denk dat het bij de sorbet wel lekker is. Niet bij de kaas.

Verder... neem 1 overkoepelend thema, zoals idd herfst, kun je dingen doen met appels, stoofpeertjes, kastanjes, walnoten etc. Of winter, en dan zou ik weer denken aan dingen als stamppot, wild (bijvoorbeeld konijn, of ree of haas). En dan als toetje iets met poedersuiker

Wbt de smaak: ik zou niet eindigen met zuur, zoals laatst in Smaken Verschillen. Van zoet naar zout naar zuur lijkt me geen goede combi. Een dessert (sorbet) hoort zoet te zijn imho.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_62507342
TVP, ik ben benieuwd wat er uit komt... Laat je weten hoe het is afgelopen, Duderinnetje?
pi_62508823
quote:
Op zondag 19 oktober 2008 17:05 schreef Ewelina het volgende:
Wat voor zoetigheden had je ingedachten voor bij de koffie? Bonbons? Neem je dan bonbons met drank er in, of met kersenvulling ofzo? Ik zou ze wel afstemmen op hetgeen wat je erbij serveert, je zegt zelf dat je graag cognac neemt bij de koffie. Nu lust ik geen cognac, dus ik zou niet weten wat er lekker bij is.

Al lijkt het me wel dat je bij al die drank geen bonbons met drank of amuses met drank erin moet serveren; ik denk dat iedereen dan snel dronken is

Ik persoonlijk heb een gruwelijke hekel aan dessertwijn, maar denk dat het bij de sorbet wel lekker is. Niet bij de kaas.

Verder... neem 1 overkoepelend thema, zoals idd herfst, kun je dingen doen met appels, stoofpeertjes, kastanjes, walnoten etc. Of winter, en dan zou ik weer denken aan dingen als stamppot, wild (bijvoorbeeld konijn, of ree of haas). En dan als toetje iets met poedersuiker

Wbt de smaak: ik zou niet eindigen met zuur, zoals laatst in Smaken Verschillen. Van zoet naar zout naar zuur lijkt me geen goede combi. Een dessert (sorbet) hoort zoet te zijn imho.
Bij herfst denk ik ook aan wild. En aan kaneel, kruiden, warmte.

En om een of andere stomme reden aan Crème brulee (Hoewel ik mij bedenk tijdens het tikken, dat ik dit alleen in de koelere maanden op heb ).
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_62514603
Bij aardse smaken denk ik ook aan knolselderij
bv voor het hoofdgerecht een mousseline van knolselderij , en daar past zowel vis als vlees bij
Thank Drunk I'm a Goddess!
  Moderator zondag 19 oktober 2008 @ 22:13:05 #20
9859 crew  Karina
Woman
pi_62514812
Als dessertwijn zou ik een Banyuls nemen, ik heb er geen verstand van hoor, maar dat heb ik een keertje bij een chocoladedessert gedronken, echt heerlijk!
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_62516211
Ik lees ook even mee.

Ik ben niet zo'n grote eter dus als ik veel gangen wil serveren dan is voor mij het belangrijkste aandachtspunt dat alle gangen licht zijn. Er mag natuurlijk wel iets met room of kaas o.i.d. bijzitten maar dan niet meer dan 1 gang wat mij betreft. (Afgezien van een eventueel kaasplankje natuurlijk.)

En verder ga ik niet echt gestructureerd te werk. Ik bedenk welke gerechten in mijn thema zouden passen en welke daarvan het beste bij elkaar zouden passen, voeg gerechten toe, laat gerechten weg, bedenk een leuk bijgerechtje en verander dan van hoofdgerecht zodat het er beter bij past, verzin wijnen voor bij de gerechten, loop een mooie wijn tegen het lijf die ik perse wil serveren en verander weer van hoofdgerecht/voorgerecht/nagerecht etc. En uiteindelijk staat er dan een compleet menu waar ik blij mee ben.
There is no love sincerer than the love of food.
  Moderator zondag 19 oktober 2008 @ 23:03:19 #22
45833 crew  Fogel
pi_62516360
Had vorige week een diner (wel in een restaurant) wat ik een redelijk herfstthema vond hebben.
(de Engelstalige stukjes zijn een kopie uit het menu)

Aperitief: mousserende witte wijn
Ik weet niet of dit onder amuses valt, maar ala: een stukje heel apart brood (geen idee wat het was) met een schaaltje goede olijfolie met chocoladesaus op de bodem. Brood daarin dippen zodat het zowel chocolade als olie opneemt en opeten. Erg vreemd, maar erg lekker!
Voorgerecht: Porchini –and chanterelle soup, met witte wijn
Hoofdgerecht: fillet and rack in a garlic –and olive crust with ratatouille and a rosemary jus, met rode wijn
Nagerecht: Sabayonne gratinated berries with cookie crumble (of deze, ik weet het niet eens meer zeker: Tarte tatin with vanilla ice cream), met dessertwijn
Natafelen: dubbele espresso met een Drambuie (had geen zin om voor de cognac te gaan die avond).

Nog langer natafelen was helaas niet mogelijk, en een kop thee in het vliegtuig naar huis was niet echt een optimale afsluiting van die avond...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_62524227
oooh gelukkig je hebt nog even
Banyuls is idd erg lekker bij chocolade en kaas.
Het lijkt wel wat op port
pi_62524867
Nu we het toch over wijnen hebben, wil ik nog een keer de Tokaji wijn noemen. Het is een hele lekkere dessertwijn en je weet zeker dat je je gasten iets heel bijzonders aanbiedt
  Moderator maandag 20 oktober 2008 @ 12:14:06 #25
45833 crew  Fogel
pi_62525243
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 11:58 schreef Black_Tulip het volgende:
Nu we het toch over wijnen hebben, wil ik nog een keer de Tokaji wijn noemen. Het is een hele lekkere dessertwijn en je weet zeker dat je je gasten iets heel bijzonders aanbiedt
Welke van de tig Tokaji soorten wil je speciaal aanraden dan?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')