Ja goed, ik weet niet hoe jij natafelt bij een dinertje, maar bij een kaasplankje drinken veel mensen een goede port. Bij de koffie daarna lust ik zelf graag een cognacje en na het maal ga je volgens mij niet meer aan de theequote:Op donderdag 16 oktober 2008 22:35 schreef Adelante het volgende:
de laatste drie gangen lijken meer om de drank te gaan dan om voedsel
Vandaar de herfst. En ik wil graag met seizoensproducten koken. Paddestoelen, kool, stoof, laurier, kruidnagel, aardse smaken, peertjes, kaneel... maar de kunst is om dit niet te overheersend te maken.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 22:45 schreef Underdoggy het volgende:
Ik vind het altijd een goede houvast om aan een "thema" te denken. Hoeft niet meteen te zijn maar je mag best een richting op denken qua gerechten en sfeer. Dit om zowel variatie als harmonie te krijgen. Niets erger dan je vaak bij smaken verschillen ziet waar gerechten compleet niet bij elkaar passen.
Ja dat klinkt goed! Amuse: ik heb net bij de Librije gerookte en ingemaakte eenhaps-bietjes gekocht. Daar zou ik iets mee kunnen doen. Pureren, of iets anders...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 23:29 schreef ColdFeet het volgende:
Aardse smaken... Iets met bietjes? Amuse: zo'n fancy glaasje bietensoep? Dan als warm voorgerecht iets van pasta gevuld met pompoen en geitenkaas, en als hoofdgerecht een stevige vleesstoof met paddestoelen en lekkere bijgerechten?
Mjum! Klinkt erg goed allemaal....quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:39 schreef Nietzz het volgende:
Ik zou inderdaad misschien nog een koud voorgerecht erbij doen.
En herfstthema:
Kastanjes (kastanjeaardappelpuree eens gegeten, erg lekker), wild, paddestoelen, een soort stoofschotel met speciaalbier, pruimen en inderdaad beetje winterse kruiden als laurier en kruidnagel is erg lekker (mm ok volgens mij noem ik nog niks nieuws op, sorry), portsauzen vind ik ook wel in het thema passen, heb een keer een amuse gemaakt met roosjes van rode biet met mierikswortelcreme (niet een smaak waar iedereen van houdt misschien, ikzelf ook niet, maar in zo'n klein hapje was het juist erg lekker pittig); je kunt ook nog bijvoorbeeld een kastanjesoep maken; hoofdgerecht: dingen als wildstoofpotje, wild met kersen-kaneelsaus, eendenborst met cranberry's en perencompote; verder doen dingen als blauwschimmelkaas met druiven/peren het wel goed in een voorgerecht natuurlijk - sowieso denk ik dat de combinatie zoet-hartig wel veel voorkomt in herfstgerechten. Nagerecht: je kunt ook iets doen met appeltjes met kaneel uit de oven, chocoladeperen of een crumble, peren met walnotencreme..
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, ik vind het zelf ook altijd moeilijk te zorgen dat de gerechten bij elkaar passen en je menu toch gevarieerd is. Ga met kerst met n vriendin een 6-gangen menu maken dus ik lees aandachtig mee
Bij herfst denk ik ook aan wild. En aan kaneel, kruiden, warmte.quote:Op zondag 19 oktober 2008 17:05 schreef Ewelina het volgende:
Wat voor zoetigheden had je ingedachten voor bij de koffie? Bonbons? Neem je dan bonbons met drank er in, of met kersenvulling ofzo? Ik zou ze wel afstemmen op hetgeen wat je erbij serveert, je zegt zelf dat je graag cognac neemt bij de koffie. Nu lust ik geen cognac, dus ik zou niet weten wat er lekker bij is.
Al lijkt het me wel dat je bij al die drank geen bonbons met drank of amuses met drank erin moet serveren; ik denk dat iedereen dan snel dronken is
Ik persoonlijk heb een gruwelijke hekel aan dessertwijn, maar denk dat het bij de sorbet wel lekker is. Niet bij de kaas.
Verder... neem 1 overkoepelend thema, zoals idd herfst, kun je dingen doen met appels, stoofpeertjes, kastanjes, walnoten etc. Of winter, en dan zou ik weer denken aan dingen als stamppot, wild (bijvoorbeeld konijn, of ree of haas). En dan als toetje iets met poedersuiker![]()
Wbt de smaak: ik zou niet eindigen met zuur, zoals laatst in Smaken Verschillen. Van zoet naar zout naar zuur lijkt me geen goede combi. Een dessert (sorbet) hoort zoet te zijn imho.
Welke van de tig Tokaji soorten wil je speciaal aanraden dan?quote:Op maandag 20 oktober 2008 11:58 schreef Black_Tulip het volgende:
Nu we het toch over wijnen hebben, wil ik nog een keer de Tokaji wijn noemen. Het is een hele lekkere dessertwijn en je weet zeker dat je je gasten iets heel bijzonders aanbiedt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |