Ja goed, ik weet niet hoe jij natafelt bij een dinertje, maar bij een kaasplankje drinken veel mensen een goede port. Bij de koffie daarna lust ik zelf graag een cognacje en na het maal ga je volgens mij niet meer aan de theequote:Op donderdag 16 oktober 2008 22:35 schreef Adelante het volgende:
de laatste drie gangen lijken meer om de drank te gaan dan om voedsel
Vandaar de herfst. En ik wil graag met seizoensproducten koken. Paddestoelen, kool, stoof, laurier, kruidnagel, aardse smaken, peertjes, kaneel... maar de kunst is om dit niet te overheersend te maken.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 22:45 schreef Underdoggy het volgende:
Ik vind het altijd een goede houvast om aan een "thema" te denken. Hoeft niet meteen te zijn maar je mag best een richting op denken qua gerechten en sfeer. Dit om zowel variatie als harmonie te krijgen. Niets erger dan je vaak bij smaken verschillen ziet waar gerechten compleet niet bij elkaar passen.
Ja dat klinkt goed! Amuse: ik heb net bij de Librije gerookte en ingemaakte eenhaps-bietjes gekocht. Daar zou ik iets mee kunnen doen. Pureren, of iets anders...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 23:29 schreef ColdFeet het volgende:
Aardse smaken... Iets met bietjes? Amuse: zo'n fancy glaasje bietensoep? Dan als warm voorgerecht iets van pasta gevuld met pompoen en geitenkaas, en als hoofdgerecht een stevige vleesstoof met paddestoelen en lekkere bijgerechten?
Mjum! Klinkt erg goed allemaal....quote:Op zaterdag 18 oktober 2008 15:39 schreef Nietzz het volgende:
Ik zou inderdaad misschien nog een koud voorgerecht erbij doen.
En herfstthema:
Kastanjes (kastanjeaardappelpuree eens gegeten, erg lekker), wild, paddestoelen, een soort stoofschotel met speciaalbier, pruimen en inderdaad beetje winterse kruiden als laurier en kruidnagel is erg lekker (mm ok volgens mij noem ik nog niks nieuws op, sorry), portsauzen vind ik ook wel in het thema passen, heb een keer een amuse gemaakt met roosjes van rode biet met mierikswortelcreme (niet een smaak waar iedereen van houdt misschien, ikzelf ook niet, maar in zo'n klein hapje was het juist erg lekker pittig); je kunt ook nog bijvoorbeeld een kastanjesoep maken; hoofdgerecht: dingen als wildstoofpotje, wild met kersen-kaneelsaus, eendenborst met cranberry's en perencompote; verder doen dingen als blauwschimmelkaas met druiven/peren het wel goed in een voorgerecht natuurlijk - sowieso denk ik dat de combinatie zoet-hartig wel veel voorkomt in herfstgerechten. Nagerecht: je kunt ook iets doen met appeltjes met kaneel uit de oven, chocoladeperen of een crumble, peren met walnotencreme..
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, ik vind het zelf ook altijd moeilijk te zorgen dat de gerechten bij elkaar passen en je menu toch gevarieerd is. Ga met kerst met n vriendin een 6-gangen menu maken dus ik lees aandachtig mee
Bij herfst denk ik ook aan wild. En aan kaneel, kruiden, warmte.quote:Op zondag 19 oktober 2008 17:05 schreef Ewelina het volgende:
Wat voor zoetigheden had je ingedachten voor bij de koffie? Bonbons? Neem je dan bonbons met drank er in, of met kersenvulling ofzo? Ik zou ze wel afstemmen op hetgeen wat je erbij serveert, je zegt zelf dat je graag cognac neemt bij de koffie. Nu lust ik geen cognac, dus ik zou niet weten wat er lekker bij is.
Al lijkt het me wel dat je bij al die drank geen bonbons met drank of amuses met drank erin moet serveren; ik denk dat iedereen dan snel dronken is
Ik persoonlijk heb een gruwelijke hekel aan dessertwijn, maar denk dat het bij de sorbet wel lekker is. Niet bij de kaas.
Verder... neem 1 overkoepelend thema, zoals idd herfst, kun je dingen doen met appels, stoofpeertjes, kastanjes, walnoten etc. Of winter, en dan zou ik weer denken aan dingen als stamppot, wild (bijvoorbeeld konijn, of ree of haas). En dan als toetje iets met poedersuiker![]()
Wbt de smaak: ik zou niet eindigen met zuur, zoals laatst in Smaken Verschillen. Van zoet naar zout naar zuur lijkt me geen goede combi. Een dessert (sorbet) hoort zoet te zijn imho.
Welke van de tig Tokaji soorten wil je speciaal aanraden dan?quote:Op maandag 20 oktober 2008 11:58 schreef Black_Tulip het volgende:
Nu we het toch over wijnen hebben, wil ik nog een keer de Tokaji wijn noemen. Het is een hele lekkere dessertwijn en je weet zeker dat je je gasten iets heel bijzonders aanbiedt
Ik heb twee Tokaji wijnen geproefd, allebei Aszu, de een 3 puttonyos en de ander 5. Ik vond die van 3 eigenlijk het lekkerst, maar dat kan aan het merk liggen. Als je naar de slijter gaat voor Tokaji is de kans overigens erg groot dat je een Aszu aangeboden krijgt.quote:Op maandag 20 oktober 2008 12:14 schreef Fogel het volgende:
[..]
Welke van de tig Tokaji soorten wil je speciaal aanraden dan?
Bedenk gewoon dat Tokaji mierzoet is, dan moet het wel goed komen lijkt me. Of je serveert het gewoon apart.quote:Op maandag 20 oktober 2008 15:11 schreef Heufje het volgende:
Ben wel benieuwd naar het dessert bij de Tokaji, heb al een paar jaar een 5 punten fles liggen, maar weet niet wat er bij te eten. Ik blijf dit topic dus met interesse volgen.
Why???quote:Op zondag 26 oktober 2008 12:30 schreef Duderinnetje het volgende:
Een paar van de genodigden hebben kinderen en DUS kan het etentje pas in 2009 plaatsvinden.![]()
![]()
![]()
De oppassen kunnen niet eerder.quote:
Tip voor die 'drukke mensen', www.doodle.chquote:Op zondag 26 oktober 2008 12:55 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
De oppassen kunnen niet eerder.Of kunnen niet op dezelfde avond. Zoiets. Denk ik.
De diverse ouders beleggen weldra een topconferentie om te bekijken op welke data de diverse oppassen kunnen oppassen. We wachten nog op de persconferentie.
Anyway, het mag de pret niet drukken. Herfst, winter... jullie tips blijven bruikbaar!
Nou ja, ik ben ook niet gek op kinderen maar die horen nu eenmaal bij mijn vrienden. Ik zou zoiets liever door laten gaan mét kinderen dan het verzetten naar een schimmige datum in de toekomst (in de praktijk meestal nooit) omdat het perse zonder kinderen moet.quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:11 schreef motorbloempje het volgende:
jaik zou zelf ook geen kinderen bij zoiets willen
Nope, dit is geen aangelegenheid voor kinderen. Is voor de volwassenen én voor de kinderen zelf niets aan. Bovendien hoop ik het over wat andere zaken te hebben dan 'boelieboeliepoeli' en het veelbesproken 'poekiewoekiedoekie'.quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:10 schreef MinderMutsig het volgende:
Vraag ik iets raars als ik vraag waarom de kinderen niet gewoon meekomen?
quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:54 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Nope, dit is geen aangelegenheid voor kinderen. Is voor de volwassenen én voor de kinderen zelf niets aan. Bovendien hoop ik het over wat andere zaken te hebben dan 'boelieboeliepoeli' en het veelbesproken 'poekiewoekiedoekie'.
Ik kook een lekker dinertje en hoop bij te praten met wat mensen. Er is wijn, het wordt laat, we hebben veel te bespreken en ik zie er niets in dat we achter Pietje aan moeten die in de kaarsen grijpt en Anna die de fles rood over tafel sleept. Tuurlijk horen de kinderen bij mijn gasten, maar dat wil niet zeggen dat ze bij mij of op dit feestje horen. Gelukkig is dat wat de ouders betreft ook totaal niet im Frage.quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:36 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Nou ja, ik ben ook niet gek op kinderen maar die horen nu eenmaal bij mijn vrienden. Ik zou zoiets liever door laten gaan mét kinderen dan het verzetten naar een schimmige datum in de toekomst (in de praktijk meestal nooit) omdat het perse zonder kinderen moet.
Ik zou er stiekem ook best wel lol in hebben om naast het 'grotemensenmenu' een licht aangepaste versie te maken voor de kids. Zo'n menu dat ze eens iets anders eten dan wat altijd als 'kindereten' gezien wordt en het dan nog lekker vinden ook. En dan je tong uitsteken naar ouders die hun kinderen opvoeden met friet, pizza en appelmoes.![]()
Ja, zo pak ik het ook aan inderdaad. Het hoofdgerecht wordt iets van stoof met aardappel/kastanjepurée. dat weet ik al bijna zeker. Kan ik ook mooi van te voren maken!quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:24 schreef RobinOok het volgende:
Als ik een dinertje geef begin ik gewoon met een hoofdgerecht te bedenken en dan van daaruit bedenk ik voor-, tussen- en nagerechten die daarbij passen. En soms verandert het hoofdgerecht daarna ook weer, maar het maakt het wat gestructureerder en makkelijker, want er vallen dan al allerlei gerechtjes af die er helemaal niet bij passen.
En verder zoek ik toch wel iets uit dat misschien wel veel voorbereiding vergt, maar waarvoor ik niet de hele avond nog in de keuken hoef te staan. Niet dat ik dat zelf een probleem zou vinden, maar de gasten voelen zich vaak wat ongemakkelijk als je zo staat te sloven. En ongezellig is het ook.
En als je de gangen bedacht hebt, dan is het ook makkelijker te beslissen of je nog een toetje wilt serveren of kaas. Of beide, of geen van tweeen. Dat ligt volgens mij gewoon een beetje aan wat er al geserveerd is. Dat moet je dus niet willen beslissen voor je de rest van het menu al bedacht hebt.
Hé, dat is handig!quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:15 schreef Fogel het volgende:
[..]
Tip voor die 'drukke mensen', www.doodle.ch
Dan is het inderdaad beter zonder kinderen.quote:Op zondag 26 oktober 2008 13:56 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik kook een lekker dinertje en hoop bij te praten met wat mensen. Er is wijn, het wordt laat, we hebben veel te bespreken en ik zie er niets in dat we achter Pietje aan moeten die in de kaarsen grijpt en Anna die de fles rood over tafel sleept. Tuurlijk horen de kinderen bij mijn gasten, maar dat wil niet zeggen dat ze bij mij of op dit feestje horen. Gelukkig is dat wat de ouders betreft ook totaal niet im Frage.
Hein Post! Overwinningsplein! Zaaaalige kazen, wijnen, delicatessen, salami's, tapa's, olijfoliën etc. En je moet er ook gewoon eens een broodje eten!quote:Op zondag 26 oktober 2008 14:03 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dan is het inderdaad beter zonder kinderen.
En doe eens de naam / het adres van dat kaaswinkeltje?![]()
Zal er eens gaan kijken. Knappe kaasboer die mijn kaasboer in Roden overtreft.quote:Op zondag 26 oktober 2008 14:09 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Hein Post! Overwinningsplein! Zaaaalige kazen, wijnen, delicatessen, salami's, tapa's, olijfoliën etc. En je moet er ook gewoon eens een broodje eten!
Vertellll!!! Ik ben altijd in voor kaasboertjes.quote:Op zondag 26 oktober 2008 14:13 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Zal er eens gaan kijken. Knappe kaasboer die mijn kaasboer in Roden overtreft.
Hij heeft álles!quote:Op zondag 26 oktober 2008 14:18 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Vertellll!!! Ik ben altijd in voor kaasboertjes.![]()
En hun kazen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.There is no love sincerer than the love of food.
quote:Op zondag 26 oktober 2008 14:46 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Hij heeft álles!En als hij het niet heeft dan zorgt hij dat hij het de volgende keer wel voor je heeft.
![]()
En hij heeft niet zo'n saaie steriele kaaswinkel waar alles achter glas in de toonbank ligt maar juist alles langs de wanden en zonder toonbank maar met twee kassa's gewoon midden in de winkel. En dan kan je zo fijn rondlopen op je gemakje terwijl je wat uit loopt te zoeken.![]()
Ik heb zo'n hekel aan kaasboeren die bij binnenkomst al tegen je beginnen te zeuren! Ik wil eerst op mijn dooie gemakje kijken wat hij eigenlijk heeft en dan pas bestellen/advies vragen. En hij en zijn medewerkers komen ook altijd met goed advies. En voor je het weet sta je met drie medewerkers en vier klanten midden in de winkel te discussiëren welke kaas nu eigenlijk lekkerder is bij een goede bourgogne.En dan laat hij ze allemaal proeven.
Ook als jij alleen maar een van die meediscussiërende klanten bent die alleen maar een kilo jong belegen komt halen.
Adres vrouw, adres!!!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
![]()
Snobs have more fun!
KLIK!
Dat weet ik zo niet.quote:
Ik ben even masturberen.quote:Op zondag 26 oktober 2008 15:21 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dat weet ik zo niet.![]()
Maar hij zit in Roden, en dat heeft maar 2 winkelstraten dus hoe moeilijk kan het zijn?
-edit- http://www.kaasschap.nl/index2.htm
-edit2-
[ afbeelding ]
Ik doe met je meequote:
Als je in Groningen kaas gaat halen moet je natuurlijk bij Van der Lei in de Oosterstraat zijn, dat is niet echt een discussiepunt. Zeker voor de kaasplankjes zijn ze mooi gesorteerd en hoe lastiger je vragen hoe leuker ze het vinden.quote:Op zondag 26 oktober 2008 14:09 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Hein Post! Overwinningsplein! Zaaaalige kazen, wijnen, delicatessen, salami's, tapa's, olijfoliën etc. En je moet er ook gewoon eens een broodje eten!
Ja een wildstoof is inderdaad ook een goed idee, al weet ik niet zo heel goed hoe ik dat moet bereiden. Ik kom nogal van de kogelkwamvanlinks-hoek en konijntjes vreten was nooit mijn idee van fun. Maar ik kan me er eens aan wagen natuurlijk. Hoewel, geen konijntjes nog steeds.quote:Op zondag 26 oktober 2008 19:15 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik doe met je mee![]()
Is een wildstoof niet iets voor het hoofdgerecht?
Van de week een heerlijke amuse op bij SnuggLe: blokje cranberry pate omwikkeld met pancetta, even bakken en daarbij gekarameliseerde sjalotjes in balsamico
Ja maar mop, ik zou bij god niet weten hoe ik een cranberry paté maak.quote:Op zondag 26 oktober 2008 19:15 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik doe met je mee![]()
Is een wildstoof niet iets voor het hoofdgerecht?
Van de week een heerlijke amuse op bij SnuggLe: blokje cranberry pate omwikkeld met pancetta, even bakken en daarbij gekarameliseerde sjalotjes in balsamico
Je moet ze echt voor de kaas hebben, maar een kaasplankje staat toch op zichzelf. Het moet natuurlijk niet te zwaar zijn na zo'n maaltijd, dus moet je kaas hebben met veel smaak per gram. Maar een kaasplank moet natuurlijk niet alleen maar scherpe kazen hebben, dus moet je ook milde kazen hebben die toch heel vol van smaak zijn. Maar ik kom er regelmatig en ik weet wel zeker dat ze je daarmee kunnen helpen.quote:Op zondag 26 oktober 2008 23:01 schreef Duderinnetje het volgende:
@ Weltschmerz: Van der Lei is inderdaad ook heel goed gesorteerd. Maar ik weet eigenlijk niet zo goed of ze ook kunnen meedenken in een heel menu. Maar ik kan ze natuurlijk gewoon om hun voorstel vragen!
Maar ik wil er dan ook een mooi portje bij hè? Al zou ik dan dus weer met het kaasplankjesplan naar Van Erp kunnen gaan voor een wijnadvies.quote:Op zondag 26 oktober 2008 23:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je moet ze echt voor de kaas hebben, maar een kaasplankje staat toch op zichzelf. Het moet natuurlijk niet te zwaar zijn na zo'n maaltijd, dus moet je kaas hebben met veel smaak per gram. Maar een kaasplank moet natuurlijk niet alleen maar scherpe kazen hebben, dus moet je ook milde kazen hebben die toch heel vol van smaak zijn. Maar ik kom er regelmatig en ik weet wel zeker dat ze je daarmee kunnen helpen.
Dat smaakt gewoon (bijna) hetzelfde als varken. Zou ik mijn gasten niet voorzetten.quote:Wellicht een zwijn
Hm. Wat hebben we nog meer voor wilds dan, RobinOok?quote:Op zondag 26 oktober 2008 23:19 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Dat smaakt gewoon (bijna) hetzelfde als varken. Zou ik mijn gasten niet voorzetten.
Ik ben echt onder de indruk van Van der Lei, zeker als het om kaasplankjes gaat. Ze hebben altijd veel bijzondere, verrassende en meestal erg ambachtelijke kazen uit heel Europa. En dan denken ze nog graag mee ook, dus je kunt wel stellen dat ik fan ben geworden, terwijl ik best een kaassnob ben.quote:Op zondag 26 oktober 2008 23:19 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Maar ik wil er dan ook een mooi portje bij hè? Al zou ik dan dus weer met het kaasplankjesplan naar Van Erp kunnen gaan voor een wijnadvies.
Kijk en ik vermoed dat Hein Post (naast kaas- ook een zeer goede wijnhandelaar) dat dan wat makkelijker combineert in zijn zaak. Maar ik ga gewoon eens rondshoppen tegen die tijd! Je hebt absoluut gelijk dat Van der Lei mooie kazen heeft!
Een oud, lelijk hert?quote:Op zondag 26 oktober 2008 23:21 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Hm. Wat hebben we nog meer voor wilds dan, RobinOok?
Schattige diertjes doe ik niet an hoor!
We shoppen behoorlijk bij dezelfde vakmensen kennelijk!quote:Op zondag 26 oktober 2008 23:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben echt onder de indruk van Van der Lei, zeker als het om kaasplankjes gaat. Ze hebben altijd veel bijzondere, verrassende en meestal erg ambachtelijke kazen uit heel Europa. En dan denken ze nog graag mee ook, dus je kunt wel stellen dat ik fan ben geworden, terwijl ik best een kaassnob ben.
Maar over Hein Post hoor ik ook goeie dingen. Zelf maak ik me nooit zo druk over de precieze combinatie. Een mooie port en mooie kazen, dat kan bijna niet fout gaan. En bij Van Erp kom ik inderdaad ook graag, ook altijd goed advies.
Lilleke herten bestaan nietquote:Op zondag 26 oktober 2008 23:38 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Een oud, lelijk hert?![]()
Of iets dat vloog. Eend, patrijs, fazant, kwarteltje.
Of sprinkbok! Die zijn toch niet echt lief? Ook niet lokaal, maar wel lekker.
Hazenrug, ook lekker. Nou ja, ik kan dat moeilijk inschatten dus, ik vind alle dieren eigenlijk even lief. En ben geneigd te denken dat die zogenaamd lieve diertjes toch een veel en veel beter leven hebben gehad dan die arme varkentjes en kippetjes die we dagelijks eten. Dus ik snap dat nooit zo goed, waarom het ene dier wel en het andere niet.
Hier kun je je hertjes bestellen, Dudequote:Op zondag 26 oktober 2008 23:51 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Lilleke herten bestaan nietDie zijn allemaal schattig.
die zou je natuurlijk gewoon kunnen halen bij een goede delicatessenwinkelquote:Op zondag 26 oktober 2008 23:04 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ja maar mop, ik zou bij god niet weten hoe ik een cranberry paté maak.
ik vind hazen eng...brrrrquote:Op maandag 27 oktober 2008 15:20 schreef RobinOok het volgende:
Die vind ze vast ook te lief om op te eten.
Oh dat is wel echt heel lekker.quote:Op maandag 27 oktober 2008 14:56 schreef kabouter.muts het volgende:
Als je dan toch voor wildstoof gaat.
HAZEPEPER !!
Ik heb alleen geen recept voorhanden.
Ik kom er ook vaak voor kadootjes, en dan heb ik dus vaak wel advies nodig en dat doen ze inderdaad prima en relaxed. Als centrumbewoner heb je voor alles een speciaalzaakje in de buurt, dan is van biologische slagerij van Dijk, naar Ariola, naar van Erp, langs de markt, Le Souk en eventueel naar die olie en azijnwinkel. En dan gaat het overal op zijn dooie gemak en hele verhalen erbij, en dan ben je zomaar een middag kwijt aan een paar inkopen, maar wel leuk.quote:Op zondag 26 oktober 2008 23:47 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
We shoppen behoorlijk bij dezelfde vakmensen kennelijk!![]()
Van Erp is onze 'vaste' wijnhandel. We doen daar sinds een tijdje vrij trouw mee aan de tweejaarlijkse proeverijen. Fijne ongedwongen sfeer en het zijn ware liefhebbers.
Ik ben altijd wel kaasliefhebber geweest, maar op een gegeven moment heb ik een Fransoos leren kennen die claimde elke kaas van Frankrijk te hebben gegeten, dat was letterlijk een professionele kaaseter. Die heeft mij enigzins ingewijd in het samenstellen van kaasplankjes, maar het is toch vooral de kaas zelf die het hem doet.quote:Hein Post moet je maar gewoon eens bezoeken. Voor Port een goed adres, zo heb ik begrepen. En ze snappen iets van olijfolie, zoals gezegd. Ik zal Van der Lei bovenaan mijn kaasplankjes-plan zetten. Leuk om in een topic als dit zo concreet advies te krijgen over de kaasjes.
trouwen?quote:Op maandag 27 oktober 2008 15:36 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Oh dat is wel echt heel lekker.![]()
En dan met een knoflook-aardappelmousseline, de rodekoolstoof van cinnamongirl uit het stoofpotjestopic en natuurlijk stoofpeertjes.
Als amuse een ganzenleverpaté met omwikkeld met pancetta en in port gestoofde sjalotjes
Vooraf als koud voorgerecht een salade met geroosterde pompoen en als warm voorgerecht een helder paddestoelensoepje.
Veeg me op.
Ik denk dat ik zelfs ja zou zeggen tegen de dorpsgek als hij me zo'n maaltijd voorzette.quote:
quote:Op maandag 27 oktober 2008 15:42 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik denk dat ik zelfs ja zou zeggen tegen de dorpsgek als hij me zo'n maaltijd voorzette.
Ha, dank je voor de tip!! Misschien toch maar eens proberen dan.quote:Op maandag 27 oktober 2008 10:53 schreef Reese het volgende:
[..]
Hier kun je je hertjes bestellen, Dude
Argumenten om je schuldgevoel tegen te gaan kan ik er ook nog wel bij leveren, als dat nodig is.
Nou, ik heb mijn menu geloof ik!quote:Op maandag 27 oktober 2008 15:36 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Oh dat is wel echt heel lekker.![]()
En dan met een knoflook-aardappelmousseline, de rodekoolstoof van cinnamongirl uit het stoofpotjestopic en natuurlijk stoofpeertjes.
Als amuse een ganzenleverpaté met omwikkeld met pancetta en in port gestoofde sjalotjes
Vooraf als koud voorgerecht een salade met geroosterde pompoen en als warm voorgerecht een helder paddestoelensoepje.
Veeg me op.
cranberry-pate is gewone pate, niks geen ganzeleverquote:Op maandag 27 oktober 2008 16:11 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Nou, ik heb mijn menu geloof ik!
Behalve de ganzenlever, want dat vind ik echt niet kunnen. Maar daar verzin ik dan wel wat anders voor.Die cranberry-dinges van MK! Of is dat ook met ganzenlever?
Dat weet ik nog niet! Misschien dan een wat lichtere dan een echte winterstoofpot.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:04 schreef Ewelina het volgende:
En wat wil je precies gaan maken? Wat voor stoofpot?
Ik ga de porties klein houden hoor! Het is niet dat ze een grote bord vol stoofpot krijgen! Ik maak de borden in de keuken op, dus kan beheersbare porties maken.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:30 schreef Ewelina het volgende:
Het klinkt goed, maar ik ben geen grote eter, dus waarschijnlijk zou ik na je voorgerechtje of anders je bouillon al volzitten. En is het niet gebruikelijk dat er óf een kaasplankje óf een toetje is?
Voor de rest: heerlijk luxe, lekker lang tafelen
Die groene asperges, die kunnen echt niet. Het is nog veel te koud voor asperges. Als er 1 groente is die bekend staat om zijn seizoen is het de asperge en dat seizoen begint enkele weken na je etentje. Een stoofpot hoort bij de winter, de asperge is juist het afscheid van de winter.quote:Op maandag 16 februari 2009 23:18 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Dat weet ik nog niet! Misschien dan een wat lichtere dan een echte winterstoofpot.
Ik moet hier Het grote Stoofpottentopic #4 nog even speuren.
Globaal plan:
- Amuse(s) en een lekker aperitief-wijn
- Koud voorgerechtje met vis (ik heb uit Rusland kaviaar meegenomen en heb grote pastacoquilles waar ik iets mee wil doen)
- Bouillon (wild/paddestoelen)
- Hoofdgerecht (stoof, een dotje aardappelpurée en verder opgemaakt met bijv. groene asperges)
- spoom
- Kaasplankje incl. glaasje mooie oude port
- Toetje (klein bakje crème brûllée, geflankeerd door frambozen en kiwiberries in blokjes gelatine en blokjes geroosterde ananas), evt. een mooie dessertwijn.
- Natafelen met koffie, cognac etc. en handgemaakte bonbons.
De kazen stel ik samen met een traiteur. Hem vraag ik ook om wijnadvies bij elke gang.
Hoe klinkt dit?
Ik zag ze van de week liggen, vandaar!quote:Op maandag 16 februari 2009 23:55 schreef XL het volgende:
[..]
Die groene asperges, die kunnen echt niet. Het is nog veel te koud voor asperges. Als er 1 groente is die bekend staat om zijn seizoen is het de asperge en dat seizoen begint enkele weken na je etentje. Een stoofpot hoort bij de winter, de asperge is juist het afscheid van de winter.
Ik weet niet precies wat voor stoofpot je gaat maken, maar in stoofpotten horen natuurlijk de echte wintergroentes. Wortel, ui, knolselder... van die echte groentes voor als er geen lekkere groentes zijnquote:Op maandag 16 februari 2009 23:57 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik zag ze van de week liggen, vandaar!
Maar je hebt gelijk natuurlijk. Welke groente raad je me aan?
Ik maak de stoofpot puur van vlees, denk ik. Hoogstens met een peentje erdoor. Ik wil erbij wat gegrilde groenten serveren en een dotje purée.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:06 schreef XL het volgende:
[..]
Ik weet niet precies wat voor stoofpot je gaat maken, maar in stoofpotten horen natuurlijk de echte wintergroentes. Wortel, ui, knolselder... van die echte groentes voor als er geen lekkere groentes zijn
wortel bij de stoofpot, Koolrabi koken en naderhand grillen. Die wordt vast mooi en niemand weet welk seizoen erbij hoort (ik denk najaar).quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:13 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik maak de stoofpot puur van vlees, denk ik. Hoogstens met een peentje erdoor. Ik wil erbij wat gegrilde groenten serveren en een dotje purée.
Welke groente zal ik er dus bij serveren?
Koolrabi ja?quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:22 schreef XL het volgende:
[..]
wortel bij de stoofpot, Koolrabi koken en naderhand grillen. Die wordt vast mooi en niemand weet welk seizoen erbij hoort (ik denk najaar).
O dat lijkt me zo raar. Gevoelsmatig. Zit je lekker te toeten en dan mot je nog aan de kaas...quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:23 schreef XL het volgende:
Ik denk trouwens dat je de kaas na de creme brulee moet serveren.
Je eet doorgaans in de volgorde koud-warm-koud
Ik weet het ook niet zo met die koolrabi, maar je wil stukken groente die je kunt grillen. Dan denk ik direct aan paprika, courgette, aubergine... Nou, dat kan dus echt niet bij een stoofpot. Koolrabi kun je mooie stukken van snijden, blijft heel op de grill en heeft een beetje bite. Bovendien hoort het in mijn ogen bij najaar/winter. Het enige waar ik over twijfel is de smaak, wellicht veel te zoet.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:27 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Koolrabi ja?
Ik heb nog nooit its gedaan met koolrabi, geloof ik. Ik zal er eens over nadenken!Dank je wel!
Heb je de kaas op, moet je nog iets warms!quote:Op dinsdag 17 februari 2009 00:28 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
O dat lijkt me zo raar. Gevoelsmatig. Zit je lekker te toeten en dan mot je nog aan de kaas...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |